Keleivinis sektorius Lietuvoje

Turinys :

Įvadas 3

Kelių transporto produkcijos esmė 3

Keliai ir kelių transportas 3

Krovinių vežimas 5

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija ,,Linava’’ 7

Asociacija ,,Lietuvos keliai’ 8

Kelių transportas 9

Transporto ir kelių tyrimo institutas 10

Naudota literatūra: 12Įvadas

Transportas – viena iš didžiausių ir reikšmingiausių sparčiai Lietuvoje

besivystančio ūkio sričių. Lietuvos geografinė padėtis, leidžianti jai būti

pagrindiniame krovinių transporto koridoriuje tarp Rytų ir Vakarų, lemia

poreikį giliau išmanyti ir taikyti transportą reguliuojančius nacionalinius

bei tarptautinius teisės aktus bei teismų praktiką, kitus teisės šaltinius.

Atsižvelgiant į jų specifiką bei reikšmę šalies ūkiui, transporto

visuomeniniai santykiai yra reguliuojami ne tik dispozityvaus teisinio

reguliavimo, bet ir imperatyvaus reguliavimo metodais.

Transportui tenka svarbus vaidmuo kuriant materialines vertybes,

racionaliai išdėstant ir patenkinant viso pasaulio gyventojų susisiekimo

poreikius. Transportas yra esminė priemonė vykdant prekių ir paslaugų

mainus tarp žmonių, valstybių (importas, eksportas), vežimus tarp įmonių,

rajonų, šalių. Lietuvos Respublikos Vyriausybė transporto sistemos

vystymąsi laiko prioritetiniu, reikalaujančiu daug pastangų, milžiniškų

investicijų ir laiko. Ypač vidaus transporto problemos tapo aktualios ir

svarbios stojimo į Europos Sąjungą laikotarpiu ir Lietuvos transporto

infrastruktūros integravimas į bendrą Europos transporto sistemą.

Transporto sektorius vaidina svarbų vvaidmenį šalies bei tarptautinėje

ekonomikoje. Lietuvoje transportas sukuria maždaug 8 proc. šalies bendrojo

vidaus produkto, šalies transporto įmonės sėkmingai pasinaudoja turimais

pranašumais bei geografine šalies padėtimi. Tikėtina, jog ateityje,

plėtojantis užsienio ekonominiams ryšiams, transporto bei kitų

infrastruktūros sektorių vaidmuo didės. Vienas iš svarbių veiksnių,

ateityje įtakosiančių Lietuvos transporto įmonių veiklą, bus Lietuvos

integracija į ES, su ja susijęs rinkos liberalizavimas, reguliavimo normų

bei investicinių projektų įgyvendinimas Kelių transporto produkcijos esmė

Kelių transporto produkcija yra krovinių ir keleivių vežimai.

Transportas nesukuria naujų produktų, naujų daiktų, o tik gabena

produkcijas, kurios sukurtos pramonėje ar žemės ūkyje.Transportas,

gabendamas šią produkciją, atlieka materialinį procesą – šios produkcijos

vietos pakeitimą,jos pristatymą vartotojui. Kelių transportas, gabendamas

krovinius, toliau tęsia gamybos procesą paskirstymo srityje, o veždamas

keleivius, tenkina žmonių susisiekimo poreikius, t.y. dalyvauja aptarnavimo

srityje. Vežimo produkcijos vertė sukuriama taip pat, kaip ir kitose

materialinės gamybos šakose. Krovinių ir keleivių vežimui sunaudojamas:

gyvasis darbas, t.y. kelių transporto darbuotojų, dalyvaujančių vežimų

procese, darbas; sudaiktintas darbas, t.y. ankstesnis darbas, sunaudotas

gaminant transporto priemones, degalus, atsargines dalis ir t.t.

Krovinio vežimo vertė pridedama prie krovinio gamybos vertės. Gabenant

produkciją, susidaro transportinės ssąnaudos, pakinta produkcijos vertė.

Kelių transporte išskiriamos vežėjo (kelių transporto įmonės) ir

užsakovo (transporto paslaugų pirkėjo) rinkos. Vežėjo rinkai būdinga tai,

kad paklausa viršija pasiūlą(iš čia rezultatas – vežėjų diktatas, deficito

didėjimas), o užsakovo rinkai būdingi pasiūlos viršijimas, vežėjų

konkurencija. Dėl to ir susidaro siūlomų transporto paslaugų perteklius

rinkoje. Keliai ir kelių transportas

Didžiausią įtaką bendram vežimų apimties augimui turi kelių

transportas. Kelių transportas išsiskiria ne tik didžiausiais augimo

tempais, bet ir užima didžiausią lyginamąją dalį bendrame transporte (tkm).

1999 m. jam teko net 76,9% visų pervežamų krovinių (neskaitant oro, jūrų

bei vamzdynų transporto).Kelių transportas išlaiko dominuojančią poziciją

tiek vidaus, tiek ir tarptautiniuose pervežimuose, tačiau jei vidaus

pervežimuose jam tenka net 83,9% pervežamų krovinių, tai tarptautiniuose –

tik 58,8%. Pastaruosiuose santykinai didesnė reikšmė tenka geležinkelio ir

vidaus vandenų transportui. Bendrosios kitimo tendencijos tiek vidaus, tiek

tarptautiniuose pervežimuose išlieka tos pačios, t.y., auga kelių

transporto lyginamoji dalis. Esminę įtaką tarptautiniam krovininiam

transportui turi fiskalinio derinimo, konkurencijos sąlygas

reglamentuojantys ES teisės aktai, reglamentuojantys naftos produktų akcizo

normas, kelių mokesčius, krovininių transporto priemonių, kaip verslo

vieneto,laisvą judėjimą. Lietuvos Respublikos kelių transporto srityje

pastaraisiais metais vyko žymūs poslinkiai, kurie sudarė prielaidas

įsiterpti į Europos Sąjungos rinką, pasiekti svarbiausių jos tikslų: laisvo

žmonių ir prekių judėjimo. Lietuvos krovininis kelių transportas yra

privatizuotas. LR Susisiekimo Ministerijos Departamentas, vykdydamas jam

patikėtus uždavinius, rengia kelių transporto įstatymų ir kitų teisės aktų

projektus, derina juos su Europos Sąjungos teisės aktais ir atitinkamomis

tarptautinės teisės normomis; dalyvauja įgyvendinant šalies kelių ir kelių

transporto integracijos į Europos Sąjungą politiką; dalyvauja formuojant ir

įgyvendinant Baltijos jūros valstybių regioninę politiką kelių ir kelių

transporto srityje; palaiko ryšius su užsienio valstybių atitinkamomis

institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, atstovauja jose Lietuvos

Respublikai; rengia tarptautinių sutarčių projektus, nustatyta tvarka

Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Ministro pavedimu atstovauja Lietuvos

Respublikai užsienio valstybėse ir tarptautinėse organizacijose; kartu su

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija formuoja paslaugų visuomenei

teikimo (keleivių vežimo) politiką kelių transporto srityje; vykdo kelių ir

kelių transporto valstybinį valdymą; nustatyta tvarka rengia, derina

Lietuvos Respublikos įstatymų, Vyriausybės nutarimų, susisiekimo ministro

įsakymų ir kitų teisės aktų projektus, reglamentuojančius kelių ir kelių

transporto veiklą; įgyvendinant tarpvalstybines sutartis kelių transporto

srityje planuoja ir organizuoja šiose sutartyse nustatytų jungtinių

komitetų (komisijų) posėdžius ir juose atstovauja bei nustato kelionės

leidimų užsienio valstybių vežėjams atvykti į Lietuvos Respubliką rūšis,

formas ir jų kvotas (limitus); formuoja tarptautinio keleivių ir krovinių

vežimo leidimų išdavimo sistemą Lietuvos Respublikos vežėjams.

Kelių transporto sektoriaus veiklą reglamentuoja daugiau nei 30 LR

teisės aktų, kurie suderinti su ES teisės aktais. Pagrindiniai iš jų yra:

Transporto veiklos pagrindų įstatymas, Kelių transporto kodeksas; Kelių

įstatymas; Kelių fondo įstatymas. Pagrindiniai galiojantys poįstatyminiai

aktai yra: Kelių transporto veiklos licencijavimo taisyklės, Keleivių ir

bagažo vežimo kelių transportu taisyklės, Keleivių tarptautinio vežimo

kelių transportu taisyklės, Krovinių vidaus vežimo kelių transportu

taisyklės, Krovinių tarptautinių vežimų kelių transportu taisyklės, Kelių

transporto priemonių valstybinių techninių apžiūrų taisyklės; Kelių eismo

taisyklės ir kt. Kelių transporto valstybinį valdymą vykdo Susisiekimo

ministerija ir savivaldybės. Susisiekimo ministerija pagal savo

kompetenciją rengia savivaldybėms, fiziniams ir juridiniams asmenims

privalomus teis.ės aktus, reguliuojančius kelių transporto veiklą ir

keleivių bei krovinių vežimą. Kelių transporto politiką formuoja Kelių ir

kelių transporto departamentas, kurio pagrindinės veiklos kryptys:

-formuoti ir įgyvendinti bendrą valstybės kelių transporto politiką;

– rengti teisės aktus, reglamentuojančius kelių transporto veiklą;

– rengti ir įgyvendinti Lietuvos Respublikos tarpvalstybines sutartis

dėl keleivių iir krovinių tarptautinio vežimo kelių transportu;

– atstovauti Susisiekimo ministeriją dvišalėse ir daugiašalėse

tarpvalstybinėse ir tarptautinėse derybose su užsienio valstybių įgaliotais

atstovais;

– formuoti licencijavimo politiką kelių transporte;

– dalyvauti formuojant kelių transporto integracijos į Europos Sąjungą

politiką;

– bendradarbiauti su kitų valstybių valdančiomis įstaigomis kelių

transporto srityje.

Kelių transporto politikos įgyvendinime tiesiogiai dalyvauja

Susisiekimo ministerijai pavaldi http://www.lra.lt, kuriai yra pavesta

rūpintis valstybinės reikšmės kelių priežiūra, analizuoti eismo intensyvumo

augimo dinamiką, įgyvendinti eismo saugą gerinančias priemones, įgyvendinti

investicinius projektus, administruoti kelių fondą. Valstybinės reikšmės

kelių tinklo priežiūrai, remontui ir kelių tinklo plėtrai kas metai

panaudojami 500-600 mln. Lt. Šeši pagrindiniai Lietuvos magistraliniai

keliai yra įtraukti į Europinės reikšmės magistralių tinklą (“E”

kategorija). Valstybinės reikšmės kelius prižiūri ir remontuoja 10

valstybės įmonių “Regiono keliai” ir valstybės įmonė “Automagistralė”,

kuriose dirba 4,4 tūkst. žmonių. 1997 metais Lietuvos automobilių kelių

direkcija pradėjo įgyvendinti Via Baltikos ir Greitkelių investicinius

projektus, o 1998 metais – Žvyrkelių projektą. Jų vertė – 735 mln. Lt, o

tikslas – integruoti Lietuvos kelių sistemą į ES kelių tinklą. Šie

projektai finansuojami iš Kelių fondo ir tarptautinių finansinių

institucijų paskolų. http://www.vkti.lt atlieka kelių transporto

verslininkų ir vežėjų veiklos valstybinį reguliavimą, priežiūrą ir

kontrolę. Vienas iš inspekcijos tikslų – užtikrinti visiems kelių

transporto versle dalyvaujantiems subjektams vienodas konkurencijos

sąlygas. Inspekcija gina transporto vartotojų interesus, užtikrindama

įstatymų ir kitų norminių aktų, reglamentuojančių kelių transporto veiklą,

laikymąsi. Integravimosi

į Europos Sąjungą proceso eigoje Lietuvos kelių

transporto sektoriuje didelis dėmesys skiriamas transporto politikos,

atitinkančios Europos Sąjungos direktyvoms šioje srityje, formavimui. Šiuo

metu yra su 34 Europos ir Azijos valstybėmis pasirašytos sutartys dėl

tarptautinių krovinių ir keleivių vežiojimų kelių transportu. Lietuvos

Respublika tapo svarbiausių Europos šalių susitarimų ir konvencijų,

reglamentuojančių kelių transporto veiklą, dalyve, o tai sąlygojo sparčią

mūsų vežėjų integraciją. Lietuva šiuo metu yra prisijungusi prie visų

pagrindinių daugiašalių sutarčių ir konvencijų. 2001m. sausio 1d. Lietuvoje

krovinių ir keleivių vežimo verslo licencijas turėjo 3569 vežėjai, iš jų

497 – vvežti keleivius tarptautiniais maršrutais, 164 – vežti keleivius

tolimojo susisiekimo maršrutais. 3175 vežėjai turėjo licencijas vežti

krovinius tarptautiniais maršrutais. Licencijuoti 13064 automobiliai

kroviniams (11014) ir keleiviams (2050) vežti. 1991m. spalio 4 d.

suvažiavime 84 šalies vežėjai įkūrė http://www.linava.lt, kuri tapo

Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) nare. Dabar “Linava” vienija

beveik 2000 vežėjų. Lietuvoje kelių ir kelių transporto specialistus ruošia

http://www.ktu.lt Transporto problemų institutas ir Mechanikos fakultetas,

http://www.vgtu.lt Aplinkos inžinerijos ir Transporto inžinerijos

fakultetai bei Vilniaus aukštes.nioji transporto mokykla.

Kelių transporto priemonių skaičius

metų pabaigoje

  |1995 |1996 |1997 |1998 |1999 ||2000 |2001 |2002 |2003 |2004 | |Iš viso

|879791 |924524 |1024935 |1129849 |1233651 |1317716 |1280096 |1333114

|1414806 |1479364 | |Motociklai 1) |20033 |19402 |19128 |19266 |19515

|19842 |20244 |21017 |21873 |22861 | |Autobusai |17052 |15482 |14888 |15156

|15590 |15069 |15171 |15376 |15543 |14377 | ||Lengvieji automobiliai 1)

|718469 |785088 |882101 |980910 |1089334 |1172394 |1133477 |1180945

|1256853 |1315914 | |Individualiųjų lengvųjų automobilių skaičius 1000-ui

gyventojų |190 |208 |235 |260 |291 |315 |304 |316 |336 |354 | |Krovininiai

automobiliai |101422 |81291 |84731 |89866 |86824 |88346 |89373 |93508

|97454 |101284 | |Puspriekabių vilkikai |7469 |7992 |8939 |9588 |9752

|10267 |11016 |12037 |13063 |14393 | |Specialūs automobiliai 1) |15346

|15269 |15148 |15063 |12636 |11798 |10815 |10231 |10020 |10535 | |VRM

duomenys; nuo 2003 m. – Valstybės įmonės “Regitra

Dokumentas atnaujintas: 2005 08 03 Krovinių vežimas

Transporto sektorius atlieka svarbų vaidmenį nacionalinėje ekonomikoje.

Jo indėlis BVP struktūroje 1999 m. siekė 6,7%, o dirbančiųjų jame skaičius

sudarė 4,4% užimtųjų. Šių dviejų rodiklių santykiu Lietuva lenkia senas

transporto veiklos tradicijas turinčias Europos valstybes (pvz. Prancūziją,

Italiją, Švediją), nenusileidžia Belgijai, Danijai, Suomijai ir kt.

šalims. Paskutiniais metais Lietuvoje pastebimos dvi rinkos struktūros

formavimosi tendencijos: pirma, žymiai augo smulkių įmonių skaičius, t.y.

naujai steigiamos įmonės buvo palyginti mažos; antra, išaugo transporto

įmonių be krovininių transporto priemonių skaičius. Tokiu būdu transporto

rinka pagal savo struktūrą priartėja prie vakarietiškos, sudaromos sąlygos

optimaliai naudoti turimus žmogiškuosius, transporto priemonių, laiko

resursus. Licencijavimo įvedimas ir vėlesnis jo griežtinimas privertė

vežėjus daugiau dėmesio kreipti į kokybinę veiklos pusę, tuo pačiu

užtikrino, kad į Vakarų Europą vykstantys automobiliai būtų paruošti šio

regiono įmonių konkurencijai atremti. Tokia politika turėtų pateisinti

lūkesčius, nes daugiau valstybių sutiktų padidinti leidimų Lietuvos

vežėjams skaičių, jei šie naudotų ekologiškus ir saugius sunkvežimius.

Tranzitiniai vežimai Lietuvos teritorija kelių transportu 1999 m. siekė 3,8

mln.t. tai 57% daugiau negu 1996 m., eksporto ir importo vežimai palyginus

su tuo pačiu laikotarpiu išaugo: atitinkamai – 59% ir 100%. Tranzitiniai

vežimai per Lietuvos teritoriją kelių transportu per 2000 m. 7 mėn.

palyginus su praėjusiais metais išaugo 17,8%. Lyginant su ankstesniais

metais, matyti, jog Lietuvos vežėjai prarado dalį eksporto bei tranzito

rinkos. Pagrindinės to priežastys- stiprūs Latvijos bei Estijos

konkurentai, sumažėjusi paklausa. Kita vertus, išlaikyti esamas pozicijas

padeda Lietuvos vežėjų paslaugos palyginti žemomis kainomis, Vakarų Europos

vežėjų nenoras vežti krovinius į Rusiją ir kitas Rytų Europos valstybes.Per

2000 metų I pusmetį Lietuvos vežėjai sunaudojo 182,4 tūkst. kelionės

leidimų tarptautiniam krovinių vežimui 2000 metams arba 10% daugiau nei per

analogišką 1999 metų laikotarpį. Tęstinis profesinis mokymas transporto

sektoriuje nėra patenkinamas- mokymo organizacijų teikiamos paslaugos tinka

šalies vidaus poreikiams tenkinti, tačiau kvalifikacijos pažymėjimus, kurie

būtų pripažįstami ir užsienio valstybėse, gali suteikti tik keletas. Čia

didžiulis žingsnis pirmyn yra LINAVOS mokymo centro parinkimas PHARE rengto

projekto laimėtoju, nes iki tol nors ir buvo deklaruojama plati

organizuojamų kursų tematika, visgi norinčių juose dalyvauti tikrai

trūksta.

Krovinių vežimas

   |1995 |1996 |1997 |1998 |1999 |2000 |2001 |2002 |2003 |2004 | |Iš viso,

tūkst. t |188769,9 |143769,9 |117113,2 |115135,7 |101325,6 |109076,6

|115127,8 |116563,0 |132203,2 |128989,0 | |Geležinkelių transportas

|26003,5 ||29137,6 |30498,4 |30911,7 |28346,6 |30711,9 |29173,7 |36649,8

|43447,3 |45554,8 | |Kelių transportas |138329,0 |88638,0 |58773,0 |54631,0

|45651,3 |45013,4 |45074,7 |45046,7 |52180,2 |51456,1 | |Naftotiekis

|18110,0 |20723,6 |22584,0 |24086,7 |22248,8 |27980,6 |35626,6 |29538,9

|31275,4 |26625,7 | |Jūrų transportas |5840,8 |4692,6 |4541,1 |4165,2

|4279,7 |4515,0 |4706,2 |4809,2 |4651,1 |4724,8 | |Vidaus vandenų

transportas |484,0 |576,2 |713,9 |1338,3 |796,7 |852,4 |543,3 |515,0 |645,5

|621,0 | |Oro transportas |2,6 |1,9 |2,8 |2,8 |2,5 |3,3 |3,3 |3,4 |3,7 |6,6

| |Iš viso, mln. tkm 1 |14409 |14612 |16437 |16857 |18223 |20149 |20798

|25371 |28008 |28213 | |Geležinkelių transportas |7220 |8103 |8622 |8265

|7849 |8919 |7741 |9767 |11457 |11637 | |Kelių transportas |5160 |4191

|5146 |5611 |7740 |7769 |8274 |10709 |11462 |12279 | |Naftotiekis |2006

|2308 |2656 |2964 |2627 |3457 |4780 |4892 |5085 |4287 | |Vidaus vandenų

transportas |18 |7 |9 |14 |3. |1 |1 |1 |1 |1 | |Oro transportas |4 |3 |4 |3

|3 |4 |3 |3 |3 |9 | |1 Neįskaitant jūrų transporto.

Dokumentas atnaujintas: 2005 08 03

Keleivių vežimas

  |1995 |1996 |1997 |1998 |1999 |2000 |2001 |2002 |2003 |2004 | |Iš

viso, tūkst. |694683,1 |609414,2 |551378,8 |516242,7 |471929,5 |482231,6

|414162,4 |441169,4 |461030,5 |483165,5 | |Geležinkelių transpotransportu

|15236,4 |14189,6 |12556,6 |12194,6 |11527,3 |8852,1 |7718,1 |7217,2

|7004,6 |6983,2 | |Kelių transportu |678163,0 |593474,6 |537079,7 |502138,8

|458327,6 |417672,8 |404688,7 |430627,3 |451535,4 |473484,0 | ||autobusais

|405686,3 |361648,0 |346834,3 |316157,7 |273492,4 |258338,51) |240387,31)

|264962,31) |281836,31) |297824,81) | |troleibusais |272476,7 |231826,6

|190245,4 |185981,1 |184835,2 |159334,3 |164301,4 |165665,0 |169699,1

|175659,2 | |Jūrų transportu |38,7 |40,8 |36,4 |43,7 |50,8 |64,2 |68,8

|58,4 |98,9 |132,9 | |Vidaus vandenų transpotransportu |1003,1 |1470,0

|1434,9 |1563,6 |1728,3 |1299,9 |1323,6 |2890,2 |1993,6 |1973,9 | |Oro

transportu |241,9 |239,2 |271,2 |302,0 |295,5 |342,6 |363,1 |376,3 |398,0

|591,5 | |Iš viso, mln. keleivio/kilometrų |5699 |4933 |4444 |4205 |3831

|3873 |3894 |4074 |4130 |5217 | |Geležinkelių transpotransportu |1130 |953

|842 |800 |745 |611 |533 |498 |432 |443 | |Kelių transportu |4169 |3601

|3191 |2964 |2665 |2755 |2833 |3013 |3100 |3790 | |autobusais |3334 |2879

|2603 |2390 |2096 |22661) |23311) |25081) |25831) |32551) | |troleibusais

|835 |722 |588 |574 |569 |489 |502 |505 |517 |535 | |Jūrų transportu |28

|25 |26 |28 |32 |44 |43 |36 |56 |85 | |Vidaus vandenų transpotransportu |2

|2 |4 |3 |2 |2 |1 |3 |2 |2 | |Oro transportu |370 |352 |381 |410 |387 |461

|484 |524 |541 |896 | |Duomenys perskaičiuoti, įskaitytas keleivių vežimas

maršrutiniais taksi

Dokumentas atnaujintas: 2005 08 03 Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija ,,Linava’’

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija “Linava” įkurta

1991 m. spalio 4 dieną. Tuomet, prieš 14 metų, asociaciją įkūrė 84 Lietuvos

transporto įmonės. Nuo pat jos įkūrimo asociacijos narių skaičius ženkliai

augo. Šiuo metu yra 1266 vežėjų

– transporto įmonių, turinčių per 13000

krovininio transporto priemonių su licencijų kortelėmis tarptautiniams

krovinių vežimams, ir apie 3000 autobusų ir troleibusų yra asociacijos

“Linava” nariai. Pagrindinė asociacijos būstinė įsikūrusi Vilniuje,

asociacijos skyriai veikia visuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose: Kaune,

Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje ir Alytuje.

Asociacijai “Linava” priklausančios transporto bendrovės keleivius veža

1328 vietinio susisiekimo, 369 tolimojo susisiekimo ir 40 tarptautinio

susisiekimo maršrutais. Keleiviai bei kroviniai vežami į 40 Europos, Azijos

ir netgi Afrikos valstybių. Pagrindinės šalys, į kurias Lietuvos vežėjai

gabena daugiausiai krovinių, yra Lenkija, Vokietija, Rusija, Olandija,

Belgija, Italija. Rytų rrinka visada buvo ir yra viena svarbiausių Lietuvos

vežėjams, todėl labai daug krovinių vežama iš Lietuvos į NVS valstybes.

 1992 m. gegužės 23 d. asociacija “Linava” buvo priimta į Tarptautinę

kelių transporto sąjungą (IRU) ir tapo tikrąja jos nare. Šioje

tarptautinėje organizacijoje asociacija atstovauja Lietuvos vežėjams

keleivinio ir krovininio transporto tarybose.

 Per daugiau nei dešimt asociacijos “Linava” veiklos metų Lietuva

prisijungė prie pagrindinių kelių transportą reglamentuojančių konvencijų,

pasirašytos sutartys dėl tarptautinio kelių transporto su 34 valstybėmis.

1993 m. Lietuva tapo pilnateise Europos Transporto Ministrų Konferencijos

(ETMK) nare, nuolat dalyvauja jos skirstomos daugiašalės kvotos

tarptautiniams krovinių vežiojimams keliais sistemoje. Lietuvos nacionalinė

vežėjų automobiliais asociacija “Linava” nacionalinėje ir tarptautinėje

rinkoje siekia veikti atvirai, atsakingai ir strategiškai.

Per pastaruosius penkerius metus asociacijos narių skaičius mažėjo. Tai

vyko dėl bendros rinkos dalyvių skaičiaus mažėjimo tendencijos Lietuvoje,

verslo ssąlygų pokyčių ir aštrios konkurencijos tarp transporto įmonių.

Daugiausia asociacijai priklausančių vežėjų yra Vilniaus regione – 30

proc., Kauno regione – 19 proc., Klaipėdos regione – 16 proc.

Šiuo metu 77 proc. visų Lietuvoje dirbančių autobusų ir troleibusų

sudaro senesnės nei 10 metų transporto priemonės. Situacija šiek tiek

gerėja, nes pernai tokios transporto priemonės sudarė apie 80 proc. Ypač

tai pastebima Vilniaus ir Kauno miestuose, kurių gatvėmis važinėja nemažai

naujų autobusų ir troleibusų. Daugiau kaip 95 proc. senesnių nei 10 metų

autobusų tebevažinėja Biržų, Pasvalio, Joniškio ir kitų rajonų keliais.

Gerokai kitokia padėtis krovininių transporto priemonių parkuose. Šiuo

metu krovinius tarptautiniais maršrutais gabena per 97 proc. vakarietiškų

sunkvežimių. Pasiteisino prieš keletą metų asociacijos „Linava“ inicijuota

ir Susisiekimo ministerijos paremta iniciatyva automobilių parkus

atnaujinti tik transporto priemonėmis, atitinkančiomis aukščiausius

ekologijos ir saugumo reikalavimus. Dažnai tai būdavo labai svarus

argumentas, dalyvaujant derybose dėl didesnio užsienio šalių leidimų kvotų

kiekio. Šiuo metu vežėjai turi apie 10 000 ekologiškų ir sertifikuotų

automobilių arba apie 70 proc. visų automobilių, gabenančių krovinius

tarptautiniais maršrutais.

Vežėjų įmonių, turinčių 6-20 automobilių, skaičius rodo įmonių

stambėjimą. Tokios įmonės sudaro daugiau nei 40 proc., prieš trejus metus

jų buvo tik 28 proc. Stambiausios įmonės, turinčios per 20 transporto

priemonių, sudaro apie 10 proc. asociacijos nariams priklausančio

automobilių parko.

Po 2004 m. gegužės 1 d. į ES įsijungę dešimt naujų valstybių,. papildė

bendros ekonominės erdvės automobilių parką 140 tūkstančių transporto

priemonių. Mūsų šalies vežėjai pajuto ne tik sienų režimo pasikeitimą ir

muitinės postų panaikinimą, bet ir ne mažiau reikšmingą krovinių bei

keleivių gabenimo rinkos susijungimą. ES bendrojoje rinkoje krovinių

gabenimas automobilių transportu užima dominuojančią poziciją – juo vežama

apie 76 proc. visų krovinių. Todėl svarbiausias vežėjų verslo išorinis

veiksnys – išlaikyti konkurencinę poziciją ir Rytų Europos, ir Europos

Sąjungos bendrojoje rinkoje. Mūsų vežėjai kol kas sugeba išlaikyti

konkurencijos pranašumą prieš ES senbuvių šalių vežėjus dėl vis dar

pigesnės darbo jėgos bei geresnio Rytų šalių rinkos išmanymo.

Š. m. sausio 1 d. Lietuvoje dirbo 2 151 įmonė, turinti Europos

Bendrijos leidimus, t.y. 71 proc., palyginti su 2003 m. tuo pačiu

laikotarpiu. Lietuvai tapus ES nare, galiojančios licencijos buvo pakeistos

Bendrijos leidimais, todėl liko tik realiai rinkoje dirbančios įmonės.

Švenčionyse įsikūrusi UAB „Svirka“ – viena iš nedaugelio asociacijos

„Linava“ Keleivinio transporto sekcijai priklausančių privačių bendrovių.

Dar 1993-iaisiais veiklą pradėjusi Vytauto Bulkos įmonė greta pagrindinės

veiklos – keleivių vežimo – verčiasi ir krovininių gabenimu.

Šiuo metu „Svirka“ užima 70 proc. rajono keleivių vežimo rinkos.

Įmonėje dirba 45 žmonės – greta keleivinio bei krovininio transporto

įmonių, „Svirka“ turi ir dvi kaimo parduotuves. Visus administracinius bei

finansinius reikalus tvarko keturi darbuotojai, tarp kurių – ir įmonės

savininkas su žmona. Keleivius veža 15 autobusų, tačiau, pasak V. Bulkos,

tiek jų neužtenka, artimiausiu metu planuojama įsigyti naujų. Šiuo metu

aptarnaujami devyni maršrutai. Keleiviai vežami ir užsakomaisiais reisais –

tam įsigytas turistinis „Berkhof“. Krovinius į Rytų bei Vakarų šalis gabena

penki naujutėliai „Scania“ ir IVECO vilkikai. Asociacija ,,Lietuvos keliai’

Atkūrus Lietuvos Nepriklausomybę pasikeitė kelių valdymo struktūros

principai, ir šalies kelininkai nutarė bendrai spręsti visiems aktualius

gamybinius klausimus, todėl 1993 metais aštuonios didžiausios Lietuvos

kelių tiesimo įmonės įsteigė Lietuvos kelininkų asociaciją „Lietuvos

keliai“. Asociacija atstovauja Lietuvos kelių tiesėjų interesams,

koordinuoja bendrovių veiksmus, susijusius su valstybės vykdoma kelių

tiesimo politika, sprendžia bendras gamybos įmonėms kylančias ekonomines

bei juridines problemas, bendradarbiauja su Respublikos ir užsienio

giminingomis organizacijomis, dalyvauja ruošiant su kelių tiesimo verslu

susijusius juridinius aktus bei reglamentus, ieško rinkų šalyje ir

užsienyje.

Asociacija „Lietuvos keliai“ yra nepriklausoma, savanoriška akcinių

bendrovių, įmonių, mokslo bei projektavimo organizacijų sąjunga, vienijanti

26 narius. Jos veikla susijusi su kelių ir gatvių tiesimu, tiltų statyba,

projektavimu, remontu. Asociacijoje suburtos didžiausios kelių tiesimo,

tiltų statybos, specializuotų kelių darbų ir keliams reikalingų medžiagų

ruošimo įmonės. Greta kelių tiesimo darbų asociacijos nariai atlieka oro

uostų, jūros ir upių uostų, geležinkelio infrastruktūros rekonstrukcijos

darbus; transporto infrastruktūros, kelių tinklo plėtros, kelių tiesimo

medžiagų ir kelių bei transporto statinių mokslo tyrimus, rengia

automobilių kelių projektavimo, tiesimo ir priežiūros normatyvinius

dokumentus.

Asociacija bendradarbiauja su kitų šalių analogiškomis

asociacijomis. Kasmet kartu su Vilniaus Gedimino Technikos universitetu ir

VĮ „Transporto ir kelių tyrimo institutas“ moko ir atestuoja kelių

specialistus. Visos asociacijai priklausančios įmonės yra atestuotos.

Kelių tiesimas ir jų priežiūra Lietuvoje yra viena iš svarbiausių

ekonominės veiklos šakų. Asociacijai priklausančios bendrovės ir

organizacijos sėkmingai varžosi Lietuvos kelių tiesimo ir transporto

įrenginių statybos rinkoje kaip patikimos partnerės, jos išlaiko kelininkų

prestižą ir tradicijas, siekia aukščiausios darbų kokybės ir diegia

naujausias pasaulinės praktikos technologijas. Asociacija ir jos nariai yra

kelių tiesimo srities lyderiai Lietuvoje.

LKW WALTER pirmaujanti transporto organizacija krovinių pervežime

Europoje.

Nepriklausoma nuo koncernų, grynai austriška, privati įmonė

Įkurta 1924 m.

1.018 darbuotojai

Daugiau nei 750 000 pilnų krovinių per metus

Akcinės bendrovės pagrindinis kapitalas – 15 milijonų eurų

Dabartinis įmonės metinis apyvarta 2004/2005 – 832,03 milijonai eurų

Labai geras kreditingumo įvertinimas, pateiktas tarptautinių reitingo

agentūrų: Kelių transportas

Lietuvos kelių transportas yra labiausiai liberalizuotas ir

privatizuotas, palyginti su kitomis transporto šakomis. Dėl savo lankstumo

ir efektyvumo jis užėmė pirmaujančias pozicijas Lietuvos transporto

sistemoje. Tačiau didėjant vežėjų skaičiui, atsirado nemažai problemų,

kurių sprendimas gali atsiliepti šios transporto šakos ateičiai.

Pagrindinės problemos yra kelios:

1. patekimo į rinką sąlygų nustatymas. Pernelyg liberalios patekimo į

rinką sąlygos leidžia užsiimti šia veikla įmonėms, nepajėgiančioms

finansiškai išlaikyti savo verslo. Dėl to krenta paslaugų kokybė bei

nukenčia vartotojai;

2. automobilių gausėjimas kelia sudėtingas problemas aplinkosaugos

srityje. Problemą dar labiau komplikuoja transporto priemonių, ypač

sunkvežimių ir autobusų, amžius;

3. saugaus eismo užtikrinimas;

4. kelių

mokesčių sistemos sutvarkymas pagal ES galiojančias taisykles.

Tai yra būtina, norint užtikrinti tinkamą kelių transporto infrastruktūros

kokybę. Sprendžiant šias problemas, kelių transporto politika vis labiau

orientuojama į eismo saugos gerinimą, neigiamo transporto poveikio aplinkai

mažinimą, rinkos reguliavimą bei fiskalinį darninimą.

Per 2005 m. I pusmetį kelių transportu vežta 26 mln. t krovinių – 13,5%

daugiau nei per 2004 m. I pusmetį. Keleivių vežimo mastas miesto elektriniu

transportu, palyginti su 2004 m. I pusm., išaugo 6%, o autobusais

(įskaitant maršrutinius taksi) – 5,5%.

Patikslinant Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų

naudojimo tvarką ir reformuojant transporto priemonių naudojimosi už jų

važiavimą keliais sistemą, buvo parengtas ir priimtas Lietuvos Respublikos

Vyriausybės 2005 m. balandžio 21 d. nutarimas Nr. 447 „Dėl Lietuvos

Respublikos Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo

įgyvendinimo“.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. birželio 30 d. nutarimu Nr.

744 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. vasario 14 d. nutarimo

Nr. 172 „Dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo 2005 metų

sąmatos patvirtinimo“ pakeitimo“ 131,6 mln. Lt buvo padidinta Kelių

priežiūros ir plėtros programos finansavimo 2005 metų sąmata, todėl

valstybinės ir vietinės reikšmės kelių priežiūrai ir plėtrai 2005 metams

bus galima panaudoti 966,5 mln. Lt.

2005 m. pirmo pusmečio pabaigoje vežti keleivius autobusais

tarptautiniais maršrutais turėjo teisę 301 vežėjas, eksploatavę 921

autobusą, o vežti keleivius autobusais tolimojo susisiekimo maršrutais

atitinkamai – 289 vvežėjai, kurie eksploatavo 1296 autobusus.Vežti krovinius

tarptautiniais maršrutais turėjo teisę 2349 vežėjai, kurie naudojo 15444

transporto priemones. Palyginti su analogišku praėjusių metų laikotarpiu,

krovininių automobilių parkas, naudojamas tarptautiniuose vežimuose,

padidėjo 27,4%. Per 2005 m. pirmą pusmetį vežėjai, palyginti su analogišku

praėjusių metų periodu, panaudojo didesnį kiekį kelionės leidimų, skirtų

tarptautinių krovinių vežimui – atitinkamai: su Baltarusija – 103,8%,

Kazachstanu – 120,8%, Rumunija – 162,9%, Rusijos Federacija – 101,0%,

Ukraina – 109,8%.

Remiantis ES teisės aktais siekiant tobulinti ir derinti asmenų, kurie

verčiasi mobiliąja kelių transporto veikla, darbo ir poilsio laiko ypatumus

buvo parengtas ir priimtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės

17 d. nutarimas Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m.

gegužės 14 d. nutarimo Nr. 587 „Dėl darbų, kuriuose gali būti taikoma iki

dvidešimt keturių valandų per parą darbo laiko trukmė, sąrašo, darbo ir

poilsio laiko ypatumų ekonominės veiklos srityse, darbų, sąlygų, kurioms

esant gali būti įvedama suminė darbo laiko apskaita, suminės darbo laiko

apskaitos įvedimo įmonėse, įstaigose, organizacijose tvarkos patvirtinimo“

pakeitimo“.

Įgyvendinant 200.0 m. birželio 6 d. Europos Parlamento ir Tarybos

direktyvą 2000/30/EB dėl Bendrijoje važinėjančių komercinių transporto

priemonių techninio patikrinimo keliuose ir ją pakeičiančią 2003 m.

balandžio 3 d. Komisijos direktyvą 2003/26/EB, suderinančią su technikos

pažanga Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2000/30/EB dėl Bendrijoje

važinėjančių komercinių transporto priemonių techninio patikrinimo

keliuose, buvo parengtos Kelių transporto priemonių techninės būklės

kontrolės Lietuvos Respublikos keliuose taisyklės, kurios patvirtintos

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 13 d. nutarimu Nr. 403

„Dėl kelių transporto priemonių techninės būklės kontrolės Lietuvos

Respublikos keliuose taisyklių patvirtinimo“.

Per šešis 2005 m. mėnesius Lietuvoje įvyko 2847 eismo įvykiai arba

7,6%. daugiau nei per tą patį 2004 m. laikotarpį. Eismo įvykių metu 289

žmonės žuvo ir 3516 buvo sužeisti, tai atitinkamai 4% ir 6,4% daugiau nei

2004 m. pirmą pusmetį. Per šį laikotarpį padidėjo žuvusiųjų: vairuotojų –

4,4%, pėsčiųjų – 12,7%, dviratininkų – 12%, tačiau 5,1% sumažėjo žuvusių

keleivių skaičius.

Susisiekimo ministerija parengė Valstybinės saugaus eismo automobilių

keliais 2005-2010 metų programos projektą, kurį 2005 m. liepos 8 d.  

nutarimu Nr. 759 patvirtino Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Programos

paskirtis – sudaryti sąlygas kryptingai ir ilgalaikiai gerinti  saugų

eismą, numatyti ir realizuoti atitinkamas priemones, padėsiančias sumažinti

avaringumą keliuose. Programa taip pat siekiama įgyvendinti Europos

Sąjungos tikslą – iki 2010 metų kelių eismo įvykiuose žuvusių žmonių

skaičių Europos Sąjungoje sumažinti per pusę.

Siekiant sumažinti neblaivių vairuotojų skaičių, parengtas Lietuvos

Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 126 ir 127 straipsnių

pakeitimo ir papildymo įstatymo  projektas, kuriam buvo pritarta Lietuvos

Respublikos Vyriausybės 2005 m. birželio 29 d. posėdyje.  Įstatymo projekto

tikslas – sugriežtinus nuobaudas neblaiviems transporto priemonių

vairuotojams, sumažinti eismo įvykių, žuvusių ir sužeistų eismo dalyvių

skaičių. Transporto ir kelių tyrimo institutas

LR Susisiekimo ministerijos reguliavimo sferoje 1993 m. ggruodžio 2 d.

buvo įkurta valstybės įmonė Transporto ir kelių tyrimo institutas. Šiuo

metu tai gerai žinomas Lietuvoje ir užsienyje institutas, aprūpintas

specialia įranga bei prietaisais kelių, tiltų ir transporto tyrimams.

Daugelis vedančiųjų darbuotojų stažavosi analogiškose vakarų Europos ir JAV

organizacijose. 2004 m. Transporto ir kelių tyrimo institutas įstojo į

Europos nacionalinių kelių tyrimo laboratorijų asociją (FEHRL)

VĮ Transporto ir kelių tyrimo institute yra aštuoni skyriai: Eismo

inžinerijos, Kelių tyrimų, Tiltų tyrimų, Aplinkos apsaugos, Informacinių

sistemų, Transporto technologijų centras, Vilniaus skyrius bei Valstybės

turto ir paslaugų skyrius.

Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerijos išduotas atestatas (Nr.

0474) Valstybės įmonei Transporto ir kelių tyrimo institutui suteikia teisę

projektuoti ir tirti įvairius ypatingos svarbos susisiekimo (transporto)

grupės statinius: automobilių kelių, geležinkelių ir miestų tiltus,

viadukus, geležinkelio ir autotransporto tunelius, pralaidas, prieplaukas,

transporto terminalus, jūros ir upių krantines, geležinkelius,

magistralinius ir krašto, sausumos bei vandens kelius, miestų magistralines

gatves ir jų sankryžas, vietinius kelius. Instituto specialistai, turintys

ilgametę įvairaus inžinerinio darbo patirtį, įgytą dirbant mūsų šalyje ir

užsienyje, yra Lietuvos Respublikos aplinkos ir susisiekimo ministerijų

atestuoti: automobilių kelių, geležinkelių ir tiltų statybos

vadovais; hidrotechninių statinių, automobilių kelių, geležinkelių ir tiltų

projekto, ekspertizės, projekto vykdymo priežiūros ir statybos techninės

priežiūros vadovais.

Šiuo metu institute dirba apie 70 žmonių (su pagalbiniu personalu). Jam

nuo įkūrimo dienos iki 2001 metų vadovavo direktorius Virgaudas Puodžiukas.

Nuo 2001 metų instituto direktorius Giedrius Šiaudinis. Naudota literatūra:

1. BBaublys A., „Transporto ekonomika“ – Vilnius: VGTU leidykla, 1996 m.

2. Jucevičienė P., Organizacijos elgsena – Kaunas: 1996 m.

3. ,Pervežimai kelių transportu 2003 m “ – Vilnius: LINAVA, 2003 m.

4. Baublys A., „Krovinių vežimai“ – Vilnius: “Technika”, 1998 m.

5. ,,Tarptautinis transporto žinynas” – Vilnius: LINAVA. 1999 m.

,,Pervežimai kelių transportu. Tarptautinių ir nacionalinių norminių aktų

rinkinys.” – Vilnius, 2000 m.

6. Lietuvos statistikos departamentas.- Internetas:

http://www.std.lt/STATISTIKA/Verslas/Transp_rys/Kroviniai.htm

http://www.std.lt/STATISTIKA/Verslas/Vid_prek/vidprek_met.htm

http://www.std.lt/STATISTIKA/Verslas/Transp_rys/keliai.htm

7. Transporto Informacijos Centras. – Internetas:

http://www.transportas.lt/

http://www.transportas.lt/Nuorodos.htm

8. Lietuvos Respublikos Susisiekimo Ministerija.- Internetas:

http://www.transp.lt/new_viewer.php?current_item=1757

http://www.transp.lt/new_viewer.php?current_item=1749

9. Euroverslo Naujienos Nr.164. – Internetas: http://www.euroverslas.lt

10. Internetas: http://www.tp.cargo.lt/content

11. Internetas: http://www.lrinka.lt

12. Internetas: http://www.kroviniai.lt

13. Internetas: http://www.letuvoskeliai.lt

14. Internetas: http://www.lra.lt

15. Internetas: http://www.tkti.lt/keliai_apie.htm

.

[pic][pic][pic]