Mikroekonomikos špera
1. EKONOMIKA
1. EKONOMIKOS SAVOKA. Ekonomika – tai mokslas padedantis iš visų ribotų
išteklių panaudojimo alternatyvų pasirinkti geriausia. Ekonomikos teorija
: mikroekonomika ir makroekonomika. Mikroekonomika nagrineja pagrindinių
ekonomiką sudarančių elementų individualiujų vartotojų, įmonių išteklių
savininkų, ekonomikos šakų. Makroekonomika tiria bendrą eonomikos veikimą
naudodamasi tokiais suvestiniais rodikliais kaip bendrasis nacionalinis
produktas, infliacijos tempas, nedarbo lygis, valstybes biudžieto
deficitas.
2. EKONOMIKOS SAVOKOS. Ekonominė gerybė- realios tikrovės objektas,
tenkinantis žmonių poreikius. Gerybes gali buti laisvosios. Poreikiai –
tai žmonių biologinės ir socialinės prigimties sąlygotos reikmės
vartojant darbu sukurtus daiktus ir paslaugas. Poreikiai : materialiniai,
dvasiniai, socialiniai, gamybiniai, negamybiniai,. Įštekliai – visa tai,
kas naudojama prekių ir paslaugų gamyboje. Ištekliai: ekonominiai,
riboti, gamybos veiksniai (žeme,darbas,kapitalas). 4 gamybos veiksnių
grupes: 1 darbas – bet kokia fizinė ar protinė žmonių veikla, sukurianti
visuomenei naudingą gėrybę; 2 žemė – naturalus gamybos veiksnys, kuris
yra gamtos duotas ir pats savaime nėra žmonių veiklos rezultatas; 3
kapitalas : realusis ir finansinis kap; realusis kapitalas – tai
įrenginiai, pastatai, gamyklos ir kitos aukščiau pagamintos prekės,
naudojamos kitų prekių gamyboje; finansinis kapitalas – tai fondai
realiojo kapitalo įsigijimui: a) piniginis; b) nominalusis; žmogiškasis
kapitalas – tai mokymusi, darbu ir praktiniu patyrimu sukauptos žinios,
bei meistriškumas, kurie didina žmonių veiklų produktyvumą. 4 verslumas –
naujų verslo galimybių paieškos procesas, naujų kapitalo įdejimo sferų
naudojamasis, sferų tereotipų ir ribų įveikimas.
3. ŪKINĖ VEIKLA. Ūk veik išskiriami 4 jos tipai: 1.gamyba; 2.paskirstymas;
3.mainai; 4.vartojimas. Materialinė gamyba – tai technologinis procesas,
kuriuo metu gaunamos ekonominės gerybes t. y. prekės ir paslaugos. Yra 3
ekonomines šakos: 1.pirminės šakos; 2.antrinės šakos; 3.tretinės šakos.
Paskirstymas – tai , kai pajamos, gautos realizavus rinkoje produktą,
paskirstomą visiems gamyboje dalyvavusiems veiksniams. Mainai – kai
kiekvienas darbuotojas dalį savo pagamintų produktų iškeičia į kitus jam
reikalingusdaiktus,naudodamas pinigus. Vartojimas – pasiektas gamybos
tikslas, jis yra gamibinis ir asmeninis. Bendrasis įm pelnas (BPL) – tai
skirtumas tarp bendrųjų pajamų ir bendrųjų kaštų (BK), susidarančių
gaminant ir parduodant produkciją. BPL=BPJ-BK BPJ – bendros pajamos.
Vidutinis pelnas (VPL) –– tai bendrojo pelno dalis, atitenkanti pagamintos
produkcijos vnt-ui. Normalus pelnas – minimalus pelnas, kuris būtinas
kapitalui tam tikroje veiklos srityje sukaupti ir išlaikyti. Ekonominis
pelnas – tai bendrojo pelno dalis , kuria jis viršija normalujį pelną.
4. PAGRINDINĖ EKONOMIKOS PROBLEMA. Pasirinkimo problema: KĄ gaminti? KAIP
gaminti? KAM paskirstyti produktus? Alternatyvieji kaštai – išteklių
naudojimo alternatyva, kuriuo atsisakome gamindami tam tikrą produktą.
5. EKONOMIKOS SISTEMOS. – tai būdas tirti trukumo ir pasirinkimo klausimus.
Ekon. sistemų tipai: 1. papročių ekonomika – joje problemos ssprendžiamos
remiantis religiniais ar socialiniais papročiais ir tradicijomis. 2.
rinkos arba laisvosios verslinynkystės ek. – remiasi privačia nuosavybe,
individu laisve. Valstybės organai ar kitos grupes nesikiša į ekonomiką.
3. komandinė ek. – jos salygomis visus sprendimus apie tai, ka, kaip ir
kam gaminti lemia vienas centras ar grupė. Ši sistema remiasi kolektyvine
nuosavybe. 4. mišrioji ek. – tai dviejų ekonominių sistemų rinkos ir
komandines ek derinys. Joje viešpatauja ekonomine laisve.
2. RINKA .
1. RINKOS SISTEMA IR VYRIAUSYBES VAIDMUO. Rinka – tai visuma mainų
santykių, pasireiškinčių pirkimo-pardavimo aktais tarp pardavejų ir
pirkejų, kurių sprendimai ir perkamoji galia formuoja paklausą ir pasiūlą
bei jų tarpusavio ryšį. Rinkos ekonominiai subjektai: 1.namų ūkis – tai
ekonominis vnt-as, kuris sudaro vienas ar keli asmenis ir kuris laisvai
priima sprendimus, yra kokio nors gamybos veiksnio savininkas. 2. įmonė –
tai ekonominis vnt-as kuris: a) laisvai priima sprendimus; b) stengiasi
maksimizuoti pelną c) naudoja gamybos veiksnius produkcijos gamybai ir
pardavimui. 3. valstybė – tai valstybinės įstaigtos turinčios juridinę ir
politinę valdžią , kad galėtų vykdyti ūkinių subjektų rinkos kontrole,
siekiant bendrų, visuomeninių tikslų. Rinkos f-jos: 1. užtikrina
racionalų gamybos veiksnių paskirstymą ekonomikoje; 2. rinka kaip
tarpininkas tarp vartotojų ir gamintojų susieja gamybą ir vartojimą į
vientisą reprodokcijos procesą; 3.suderina gamintojo ir vartotjo
interesus; 4. rinkoje išriškėja prekių ir paslaugų visuomenės naudingumas
irjų gamybos sanaudų visuomeninis pripažinimas; 5. rinka gerina ek-kos
būklę, nes pašalina nuostuolingas nekonkureciškas įmonės; 6.rinka per
kainų mechanizmą, kad gamintojų apimtis ir strūktura atitiktų vartotojų
paklausą; 7. rinka skatina techninępažangą, nes sukelia konkurenciją tarp
gamintojų.
2. KONKURENCIJA. RINKOS STRŪKTURA MODELIS. Konkurencija – tai rinkos
situacija,kai yra pakankamai pirkėjų ir pardavėjų. Pagrindinės kainų
funkcijos: 1. suteikti info ekonomikos subjektams; 2. suderinti ek-kos
subjektų sprendimus, lemiančius gamybą ir vartojimą; 3. apriboti
vartojimą ir pranešti apie netobulą visuomenes išteklių naudojimą; 4.
skatinti parodyti kur gamintojas investuodamas pinigus gali gautididesnį
pelną, o vartotojas sutaupyti pinigų pradejęs nauduoti kitą prekę.
Rinkos struktūros modelių požymiai: 1.tobuloji konkurencija: a)didelis
dalyvių skaičius; b)produktas yra standartinis arba tapatus; c) išsami
info apie produktą ir kainas; d) yra laisvas patekimas į rinką; 2.
monopolinė konkurencija: a) daug pardavėjų, parduodančius vienodus
produktus, kurie skiriasi tik reklama, įpakavimu, formos ženklu,
papildomis paslaugomis. 3. oligopolija: a) keletas įm gamina panašius
produktus, lemia kainas ir kontrolioja patekimą į rinką; 4. monopolija:
a) vienintelis gamintojas nustato kainą produktui ir neleidžia patekti į
rinką konkurentams; 5. monopsonija: a) daug gamintojų parduoda prekę
vienam pirkėjui; 6. oligopsonija: a)keletas pirkėjų ir daug pardavėjų;
7.dvipusė monopolija: a) vienas pardavėjas ir vienas pirkėjas.
3. PAKLAUSA: DĖSNIS, KREIVĖ. PAKLAUSOS VEIKSNIAI. Paklausa – lentelė arba
grafikas, rodantis, kiek prekių ir paslaugų pirkėjai nori ir gali
nupirkti visomis galimomis kainomis per tam tikrą laikotarpį. Paklausos
dėsnių – vadinamos kainos ir perkamos prekės kiekio ryšys, kai pastarasis
kinta priešinga kainos keitimo linkmė. Paklausos f-ja: Q(D)=f(P,J,P(s)
,P(c),N,CT,.) Mažejant prekių kainai, paklausa didėja dėl 2
priežasčių: 1. esant ,ažesniai kainai, galima įsigyti daugiau tos prekės
vnt; 2. kainos mažėjimas pritraukia daugiau pirkėjų. Paklausa gali mažėti
arba didėti del šių priežasčių: 1. vartotojų pajamos ir jų paskirstymas;
2. substitutų kainos pokečiai; 3. kitų, komplementarių kainų pokyčiai; 4.
vartotojų skonis irpokyčiai madoje; 5. vartotojų optimizmas ir
pesimizmas. Paklausos kreivė rodo prekės paklausos kiekio ir kainos
tarpusavio oriklausomybę per tam tikrą laikotarpį.
4. PASIŪLA:DĖSNIS,KREIVĖ. PASIŪLOS VEIKSNIAI. Pasiūla – tai parduodamas
prekės ar paslaugos kiekio priklausomybė nuo kainos. Pasiūlos dėsnių
vadinamas ryšys tarp kainos ir parduodamas prekės kiekio, kaip pastarasis
kinta kainos kitimo linkme. Pasiūlos kiekis matuojamas siūlomų prekių
kiekių per laiko vienetą. Pasiūlos f-ja: Q(S)=f(P,P(r),T,N,.). Pasiūlos
kreivė rodo siūlomu pirkti prekės kiekio ir kainos tarpusavio
priklausomybe per tam tikrą laiką. Veiksniai lemiantis pasiūlos
pokeičius: 1. sąnaudos; 2.technologijos; 3.gamtinės,klimatinės sąlygos;
4. tarpusavyje susijusių prekių kainos; 5kiti būdai gauti pelną;
6.
ateities lūkeščiai.
5. RINKOS PUSIAUSVYRA. Pusiausvyros kaina – tai kaina, kuriai esant prekės
ar paslaugos paklausa lygi jos pasiūlai. Esant pusiausvyrai, pirkėjai
norintys įsigiti prekių rinkos kaina, lengvai įgyvendina savo
interesus,pardavėjai norintys parduoti šią kainą nesunkiai suranda šiai
prekiai pirkėjų.
6. PAKLAUSOS IR PASIŪLOS ELASTINGUMAS. Elastingumas – paklausos ir pasiūlos
kiekio kitimo procentas,kainoms pakitus vienu procentu. Absoliutus
elastingumas – elastingumo tipas kai be galo mažas kainų pasikeitimas
sąlygoja didelį paklausos ir pasiūlos padidėjimo procentą. /Ed/= iki
begalibes. Santykinis elastingumas – eelastingumo tipas, kai tam tikras
keinų kitimas lemia didesnį paklausos ir pasiūlos kiekio pasikeitimą.
/Ed/>1, /Es/>1 Vieneto elastingumas – elastingumo tipas, kai tam tikras
kainų kitimas, išreikštas procentais, sukelia tokį pat paklausos ir
pasiūlos kiekio pasikeitimą. /Ed/=1 Santykinis neelastingumas – elastin
tipas ,kai kainų pasikeitimas sąlygoja mažesnį paklausos ir pasiūlos
kiekio pasikeitimą. Absoliutus neelastingumas – elastin tipas, kai kainų
kitimas nepakeičia paklausos bei pasiūlos. /Ed/=0 Substitucija –
vartojimų prekių pakeičiamumas.
3. VARTOTOJO ELGSENA.
3.1. BENDRASIS IR RIBINIS NAUDINGUMAS. Vartotojo naudingumo teorijai
priklauso šios prielaidos: 1. vartotojas disponoja ribota pinigų suma ir
sieka gauti maksimalų pasitenkinimą, išleisdamas šiuos pinigus prekėms
bei paslaugoms pirkti; 2. jis gali laisvai pasirinkti, kokioms prekėms
išleisti pinigus; 3. visi kiti veiksniai yra nekintami. Naudingumas – tai
prekės aar paslaugos vartojimo teikiamos pasitenkinimas. 2 naudingumo
tipai: 1. bendrasis naudingumas (BN)- tai bendras suvartoto prekių ar
paslaugų kiekio teikiamas pasitenkinimas; 2. ribinis naudingumas (RN) –
tai bendrojo naudin pasikeitimas, sunaudojus kiekvieną papildomą prekės
ar paslaugos vienetą. Mažėjantis ribinis naudingumo dėsnis – tam tikru
periodu,esnat nekintačiam vartotojo skoniui,kiekvienas vartojamo produkto
vnt teikia mažėjantį ribinį naudingumą.
2. OPTIMALAUS PIRKIMO TAISYKLĖ. : labiausiai vertinamas išsirinkimas tos
prekės, kurios nauda didesnė už pinigų naudą, t.y. suteikia maksimalų
ribinį naudingumą didesnį už kainą.
3. SMITO VETRĖS PARADOKSAS. Vertė – tai prekės galia pasireiškianti ją
mainant į kitas prekės ir paslaugas. Smito vertės paradoksas – yra
nemažai produktų,kuriu ribinis naudingumas labai mažas arba lygus nuliui,
esant labai dideliam bendrajam naudingumui. Naudingumo teorijos 2 ydos:
1. produktų nedalamumas; 22.naudingumo matavimo problema.
4. VARTOTOJO ABĖJINGUMO KREIVĖS. Vartotojas – tai pagrindinis vartojimo
vnt, tai kiekvienas, kuris naudoja prekes ir paslaugas. Visuma – tai
nauda, kurią gauna vartotojai pirkdami prekes ir paslaugas. Vartotjų
prekių krepšelių vadinamas ivairių prekių rinkinys apimantis atitinkama
prekių kiekį derinį. Indiferentiškumo teorijai priklauso 2 prilaidos: 1.
vartotojas yra pasirengęs sumažinti vienos prekės vartojimą, kad
padidintų kitos prekės vartojimą; 2. alternatyvinių kaštų kitimas.
Iniferentiškumo kreivė – atitinka vartotojo norą pirkti tam tikrą vienos
ar kitos prekės kiekį. Ribinė pakeitimo norma (MRS) – kai rinkinys
sudarytas iš labai mažo vienos prekės kiekio ir labai didelio kitos
prekės kiekio, vartotojas pasirengęs atsisakyti didesnio skaičiaus antros
prekės,kad nors nežymiai padidintų pirmosios prekės vartojimą.
5. VARTOTOJO BIUDŽETAS. VARTOTOJO NAUDOS MAKSIMIZAVIMAS. Vartotojo
biudžetas – pinigines pajamos skirtos ir išleistos prekėms bei paslaugoms
pirkti. Vartotojo biudžieto f-ja – priklausomybė tarp vartotojų pajamų
dydžio bei prekių ir paslaugų kiekio ir kainų sandaugų sumos.
M=(QA*PA)+(QB*PB). Biudžeto tiesė – nusako vartotojo galimybę pirkti
prekę, esant pastovioms kainoms ir pajamoms. Vartotojo biudžieto sistema
– biudžietinės tiesės aprobotas plotas kordinačių sistemoje.
6. VARTOTOJO NAUDINGUMO MAXIMIZAVIMAS. Vartotojo naudingumo maximizavimo f-
ja – vartot elgsenos abėjingumo ir vartotojų f-jos priklausomybė
pasirenkant ir perkant prekių rinkinį labiausiai tenkinanti vartotojo
poreikį. Vartotojo pusiausvyros taškas – padėtis, kai sumažėjus prekės
kainai ir net išlikus tokiam pačiam naudingumo lygiui, pirkėjas mieliau
rinksis šią prekę, nei kita, kurios kaina nepakito.
4. GAMYBOS KAŠTAI.
4.1 EKONOMINIŲ KAŠTŲ SAMPRATA IR PELNAS.
1. ALTERNATYVIEJI KAŠTAI. Kaštai – tai panaudoti ištekliai tam tikram
tikslui. Gamybos kaštai – tai įmonės piniginės išlaidos būtinos visiems
gamybos veiksniams apmokėti už prekes pagaminimą arba paslaugų teikimą.
Ekspliciniai (buhalteriniai) kaštai – tai įm piniginės išlaidos darbo
užmokėsčiui, palūkanoms, mokesčiams sumokėti,žaliavoms,kurui,įrengimams
pirkti. Impliciniai (numatomieji) kaštai – tai nuosavų gamybos išteklių
naudojimo kaštai, kkurie skaičiuojami pajamomis, kurias galima būtų gauti
kitu geriausiu budu.
2. NORMALUS IR EKONOMINIS PELNAS. Normalujį pelną sudaro impliciniai kaštai
lygus mažiausioms pajamoms, kurias verslininkas turi gauti už nuosavų
išteklių panaudojimą. Ekonominis (grynasis) pelnas – tai lėšos, kurios
lieka atskaičius iš bendrųjų pajamų visus kaštus,tai yra pelnas virš
normaliojo pelno.
1. TRUMPOJO LAIKOTARPIO KAŠTAI. Trumpas gamybos laikotarpis – laiko
tarpas, per kurį neįmanoma pakeisti įm gamybinių pajėgumų t.y.
pagrindinio kapitalo. Trumpojo laikotarpio gamybos f-ja nusako ryšį tarp
gamybos rezultatų ir gamybos veiksmių. Q=f(K,L). Bendrasis produktas –
visas pagamintų per tam tikrą laikotarpį produktų kiekis. Vidutinis
produktas – bendrojo produkto dalis, tenkanti vienam kintamojo veiksnio
sąnaudų vienetų. Ribinis produktas – tai bendrojo produkto kitimo
laipsnis, pakitus kintamojo veiksnio vnt-ui.
1. KAŠTŲ PASKIRSTYMAS. Bendrieji pastovus kaštai (BPK)=((BFK) – tai
išlaidos,kurios nekinta keičiantis gaminamos produkcijos kiekiui.
Bendrieji kintami kaštai (BKK) – tai išlaidos, kurios kinta priklausomai
nuo gaminamos produkcijos kiekio,pvz žaliavos, darbininko darbo
užmokestis. BKK=BK-BPK Bendrieji kaštai (BK) – tai visos piniginės
išlaidos susijusios su produkcijos pagaminimu, arba tam tikrų paslaugų
realizavimu. BK=BPK-+BKK Vidutiniai bendrieji ka6ati (VBK) – tai
bendrųjų kaštų dalis tenkanti vienam produkcijos vnt. VBK=VPK+VKK
Ribiniai kaštai (RK) – tai bendrųjų kaštų padidėjimas gaminant papildomą
produkcijos vnt-ą. RK=BK-BK/Q-Q .
5. TOBULA KONKURENCIJA IR EKONOMINĖS EEFEKTYVUMAS. Pelnas yra skirtumas
tarp bendrųjų pajamų ir bendrųjų kaštų. Identiškos prekės – tobulos
konkurencijos rinkos ypatybė, kai rinkoje yra daug produktų, pagamintų
didelio skaičiaus gamintojų, tačiau visi produktai nesiskiria savo
kokybinėmis charakteristikomis ir tai vartotojas neteikia panašumo
atskiriems tos pačios rūšies produktams. Neribotas įšteklių mobilumas –
tobulos konkurencijos rinkos ypatybė, kai nėra įėjimo į bet kokios prekės
rinką barjerų. Įmonės pasivumas kainų atžvilgiu – tobulos konkurencijos
rinkos ypatybė, kai nė vienas iš pardavėjų negali paveikti laisvos rinkos
kainos. Išsami informacija – tobulos konkurencijos rinkos ypatybė, kai
visi pirkėjai ir pardavėjai turi info apie paklausos ir kaštų kreives,
žino kokiomis kainomis gai pirkti ir parduoti prekes. Atskirų įmonių
bendros pajamos – pajamos ,kurios lygios parduotų prekių skaičiaus ir jų
kainos sandaugai. Vidutinės pajamos – pajamos už vieno produkto vnt-ą.
Ribinės pajamos – bendrųjų pajamų pakitimas, pardavus papildomą prekės
vnt-ą. Trumpuoju laikotarpiu, esant ekonominiam pelnui, neoptimali
gamybos apimtis leidžia išsilaikyti įmonei. Technologinis ir dinaminis
efektyvumas – efektyvumas, kuris yra geriausias paskirstytų išteklių
panaudojimas produktų gamybai ir gali būti išreikštas minimaliomis
sąnaudomis produkcijos vnt-ui. Pareto efektyvumas – pasiekiamas, kai
susidaro tokia padėtis, jog nėra kitokio alternatyvaus išteklių
panaudojimo būdo, kuris pagerintų bent vieno visuomenės nario padėtį,
nepabloginus nė vieno kito.