Kauno architektūros paminklai XIX a. ir šiandien

Kauno architektūriniai paminklai

Šv. Gertrūdos bažnyčia

(Laisvės al. 101)

Bažnyčia yra Senamiesčio rytinėje dalyje, kvartale tarp Laisvės alėjos ir J.Gruodžio gatvės. Jos pagrindinis fasadas atgręžtas į vakarus. Iki XIX a. vidurio ši vieta buvo Kauno priemiestis. XVIII a. pabaigoje – XIX a. pirmoje pusėje į vakarus nuo bažnyčios buvo evangelikų kapinės. XIX a. pabaigoje apstačius namais Laisvės alėją , bažnyčia neteko vizualinio ryšio su Senamiesčiu. Iki XIX a. bažnyčios stogas buvo dengtas gontais, nuo 1804 m. – jau stiegiemis. Bažnyčia nukentėjo per 1812 mm. karą. Po to naujai dekoruotas interjeras, išbaltinti fasadai. Nuo XIX a. Trečiojo iki šeštojo dešimtmečio bokštas buvo gyvenamas, išorėje prie jo jungėsi medinis prieangis ir laiptai. 1825 m. bažnyčia atiteko vienuolėms šaritėms ir joms priklausė iki 1874 m. Prieš 1859 m. suremontuotas vidus ir išorė, 1873 m. – bokštas.

Костёл Св. Гертруды

Костёл находится в восточной части Старого города, между Лайсвес аллеей и улицей Й.Груоджио. Её главный фасад повёрнут на запад. До середины XIX в. это место было пригородом Каунаса. В кконце XVIII в. – первой половине XIX в. на запад от церкви простиралось кладбище евангеликов. В конце XIX в., когда Лайсвес аллея была застроена новыми зданиями, костёл лишился визуальной связи со Старым городом. До XIX в. кровля костёла была покрыта ддощечками, с 1804 г.– уже черепицей. Костёл пострадал во время войны 1812 г. После этого было обновлено внутреннее убранство, выбелены фасады. От третьего до шестого десятилетия XIX в. Башня была жилой. Снаружи к ней было пристроено деревянное крыльцо и лестница. В 1825 г. костёл достался шаритским монахиням, и им принадлежал до 1874 г. До 1859 г. были отремонтированы внутреннее убранство и наружная сторона, в 1873 г. – башня.

The church of St.Gertruda

The church is situated in the East part of the Old city, between Laisves avenue and J.Gruodzhio street. Its main facade revolves on the West. Up to the middle of the XIX century this place was a suburb of Kaunas. At the end of the XVIII century – first hhalf of the XIX century the evangelists’ cemetery reached the West from church. At the end of the XIX century when the Laisves avenue has been built up by new buildings, the church has lost visual communication with the Old city. Till the XIX century the roof of a church has been covered with plates, about 1804 – with tiles already. The church has suffered during war of 1812. After that the internal furniture has been updated, facades are bleached. FFrom the third till sixth decade of the XIX century the tower was a vein. Outside the wooden porch and a ladder have been attached to it. In 1825 the church has got sharity nuns, and to them belonged till 1874. Till 1859 the internal furniture and lateral aspect, in 1873 – a tower, have been repaired.

Įgulos soboras

(Nepriklausomybės a. 14)

Pastatytas Laisvės alėjos ašyje, specialiai suformuotas aikštės centre. Apsidė orientuota į rytus, pagrindinis įėjimas vakarų pusėje.

Šv. Petro ir Povilo įgulos soboras pastatytas 1891 – 1893 m. pagal Kauno inžinieriaus K.Limarenkos projektą, kurį koregavo Peterburgo architektas akademikas D.Grimas. Pagrindinius darbus atliko meistrai iš Černigovo gubernijos. 1894 – 1895 m. vyko vidaus dekoravimas. Statybinės medžiagos buvo importuojamos iš Suomijos, Lenkijos. Tapybos darbus atliko Peterburgo rusų dailininkų tarpusavio pagalbos draugijos nariai. Apsidėje buvo ištapyta oranta su dviem archangelais, pagrindinio kupolo burėse – evangelistai, pilonuose ir rozetėse virš chorų – įvairūs stačiatikių šventieji, apsidės vitraže pavaizduota Kristaus į dangų ėmimo scena. Ornamentinį interjero dekorą pagal V.Griaznovo piešinius darė A.Trėjus iš Vilniaus. Ikonostasai buvo tapyti Peterburge. Visus statybos ir dekoravimo darbus prižiurėjo inžinierius K.Limarenka. 1919 m. soboras buvo pertvarkytas į Šv. Mykolo įgulos bažnyčią.

Собор Св. Петра и Павла

Построен в основании Лайсвес аллеи, специально ообустроен в центре площади. Апсида ориентирована на восток, главный вход находится на западной стороне.

Собор Св. Петра и Павла построен в 1891 – 1893 г. по проекту каунасского инженера К.Лимаренко, который корректировал архитект академик из Петербурга Д.Грим. Основные работы выполнили мастера из Черниговской губернии. Строительные материалы импортировались из Финляндии, Польши. Отделочную работу выполнили члены содружества взаимопомощи художников из Петербурга. В 1894 – 1895 г. происходило декорирование внутреннего убранства. На апсиде была нарисована оранта с двумя архангелами, внутри главного купола – евангелисты, на розетках – различные православные святые, на витраже апсиды – сцена восхождения Христа на небеса. Орнаментный декор интерьера по рисункам В.Грязнова выполнял А.Треюс из Вильнюса. Иконостасы были нарисованы в Петербурге. Все работы контролировал К.Лимаренко. Собор был переделан в церковь Св. Миколаса в 1919 г.

St.. Peter and Paul’s cathedral

Is built in the basis of avenue Laisves, specially equipped in the centre of the square. The apse is focused on the east; the front entrance is on the western part. St. Peter and Paul’s cathedral is constructed in 1891 – 1893 under the project of Kaunas engineer K.Limarenko which was corrected by academician architect from Petersburg D.Grim. The basic works have executed the master from the Chernigov province. Building materials wwere imported from Finland, Poland. Finishing work was executed with members of commonwealth mutual aid of artists from Petersburg. In 1894 – 1895 there was dressing internal furniture. On the apse there has been drawn oranta with two archangels, inside the main dome – evangelists, on sockets – various orthodox sacred, on a stained-glass window of the apse – a stage of ascension of the Christ on heavens. The ornamental decor of an interior on V.Griaznov’s figures carried out A.Trejus from Vilnius. Iconostases have been drawn in Petersburg. K.Limarenko supervised all works. The cathedral has been altered into a church of St. Mykolas in 1919.

Šv. Petro ir Povilo arkikatedra bazilika

(Vilniaus g. ½ )

Arkikatedra yra didžiausias Senamiesčio pastatas, jo silueto dominantė.

Stovi dviejų, stačiu kampu sueinančių į Rotušės aikštę, gatvių susikirtime, atitraukta nuo jų linijų. Vakarinis fasadas atgręžtas į M.Valančiaus, ilgasis pietinis – į Vilniaus gatvę, pietvakarių kampas – į aikštę. XIX a. – XX a. pirmoje pusėje šventorių nuo Vilniaus gatvės skyrė ilgas mažų krautuvėlių pastatas. 1820 m. priešais bažnyčios vakarinį portalą buvo pastatyti klasicistiniai vartai. Centrinės navos stogą laikančios plačios arkos sumūrytos iš plytų 1800 m. XIX a. pabaigoje buvo nugriauti bažnyčios frontonai, papuošti nišomis.

Vertingas interjero elementas – presbiterijoje išlikęs gotikinio tinklinio skliauto fragmentas. Koplyčios interjeras – vienas geriausių Lietuvoje neogotikos kūrinių. Arkikatedros kriptoje palaidotas rašytojas ir visuomenės veikėjas vyskupas M.Valančius.

Архикафедра базилика Св. Петра и Павла

Архикафедра – это самое большое здание Старого города, доминанте его силуэта.

Построена на углу двух улиц, оторвавшись от их линий. Западный фасад повёрнут к улице М.Валанчаус, удлинённый южный фасад – улице Вильняус, южно – западный угол – к площади. В XIX в. – первой половине XX в. костёльный двор оот улицы Вильняус отделяло длинное здание маленьких кладовых. В 1820 г. напротив главного входа костёла были построены классицистические ворота. Широкие арки, поддерживающие крышу центрального нефа и построенные из кирпича, были рaзрушены в 1800 г.

Ценный элемент интерьера – сохранившийся в пресбитерии фрагмент готического свода. Интерьер костёла – одно из лучщих произведений неоготики в Литве. В архикафедре похоронен писатель и общественный деятель ксёндз М.Валанчюс.

St. Peter and Paul’s archicafedral basil

Archicafedral is the biggest building of the Old city, a dominant of his ssilhouette. It is constructed at a corner of two streets, having come off from their lines. The western facade revolves to the street M.Valanchaus, the lengthened southern facade – Vilniaus street, southern – western corner – to the square. In tthe XIX century – first half of the XX century from Vilniaus street was separated with a long building of small pantries. In 1820 opposite to a front entrance of the church have been constructed classical gate. Wide arches, supporting a roof central nef and constructed from a brick, were destroyed in 1800.

A valuable element of interior – kept in presbytery fragment of the Gothic arch. The interior of the church – one of the best works of neogothic in Lithuania. In archicafedral is buried the writer and the public figure the priest M.Valanchius.

Rotušė

Stovi aikštės viduryje, dideliu turiu ir aukštu (53 m) bokštu pranokdama aplinkinius pastatus. Veržli ir liekna bokšto vertikalė, iškilusi virš kitų pastatų, juos susieja į ddarnią vientisą kompozicinę sistemą, į išraiškingą Senamiesčio siluetą, išsiskiria panoramose. 1824 m. čia įkurta stačiatikių cerkvę, vėliau – artilerijos šaudmenų sandėlis. 1836 m. pagal architekto Karolio Podčašinskio parengtą sąmatą sutvarkyti fasadai, perdengti stogai, atnaujintos perdangos. 1838 m. rotušė pritaikyta caro laikinai rezidencijai: įrengtas antrojo aukšto vestibiulis, pokylių salė, priimamasis su vertinga interjero įranga, tarnų kambariai, pirmajame aukšte – virtuvė, sandėliai, nauji laiptai, nugriauti išoriniai priestatai. 1850 m. bokšte įrengtas ugniagesiu stebėjimo punktas, aplink pristatyta medinių trobesių ( nugriauti 1884 m., ppunktą iškėlus).

1865 – 1869 m. Rotušėje veikė teatras. 1885 ir 1897 – 1900 m. sandrikais papuošti šiaurinio fasado langai, abipus bokšto priglausti priestatėliai su balkonais, perplanuotos kai kurios patalpos, įrengta orinio šildymo sistema, antrojo aukšto vestibiulis, didžioji salė ir bokšto kambarys išpuošti lipdiniais ir buazerijomis, o kitos patalpos – palubės traukomis, karnizais, rozėtemis. 1869 – 1944 m. rotušėje buvo miesto savivaldybė, po Antrojo pasaulinio karo – Centrinio valstybinio archyvo Kauno filialas. Rotušė yra išskirtinis, dominuojantis Senamiesčio pastatas, jo silueto ir panoramų akcentas, respublikinės reikšmės architektūros paminklas. Jos architektūra suvokiama kaip darni vėlyvojo baroko ir ankstyvojo klasicizmo jungtis. Išliko ir vertingų gotikinių elementų.

Ратуша

Стоит в центре площади, большим объёмом и высотой превосходя окружающие здания (высота башни – 53м). Стремительная и тонкая вертикаль башни, возвышаясь над другими

зданиями, объединяет их в гармоничную целостную систему, выразительный силуэт Старого города, выделяется на панорамах. В 1824 г. тут была устроена православная церковь, позже – склад артиллерийских снарядов. 1836 г. по проекту подготовленному архитектом Каролем Подчачинским отремонтированны фасады, крыши. В 1838 г. ратуша была переделана под временную резиденцию царя: устроен вестибюль на втором этаже, банкетный зал, передняя с ценным интерьером, комнаты для слуг, на первом этаже – кухня, кладовые, новые лестницы, разрушены наружные пристройки. В 1850 гг. в башне был обустроен наблюдательный пункт пожарных, вокруг понастроено деревянных домиков (разрушены в 1884 г., переместив пункт в другое место).

В 1865 – 1869 г. в ратуше действовал театр. В 1885 и 1897 – 1900 г. сандриками украшенные окна северного фасада, по обе стороны башни приставлены пристройки с балконами, перепланированы некоторые помещения, установлена система воздушного отопления, вестибюль на втором этаже, большой зал и комната в башне украшены лепкой и буазерией, а другие помещения – карнизами и розетками. В 1869 – 1944 г. в ратуше находилось самоуправление города, после Второй мировой войны – Каунасский филиал Центрального государственного архива. Ратуша – это особое, доминирующее здание Старого города, акцент его силуэта и панорам, архитектурный памятник республиканского значения. Её архитектура описывается как гармоничное соединение позднего барокко и раннего классицизма. Остались и ценные готические элементы.

The town hall

Costs in the centre of the area, great volume and height surpassing surrounding buildings (height of the tower – 53 m). The prompt and thin vertical of a tower, towering above other buildings, unites them in harmonious complete system, an expressive silhouette of the Old city, is allocated on panoramas. In 1824 the orthodox church, later – a warehouse of artillery shells here has been arranged. In 11836 by the project prepared architect Karol Podchachinsky facades, roofs are repaired. In 1838 the town hall has been altered under a time residence of tsar: the lobby on the second floor is arranged, the banquet hall, a lobby with a valuable interior, rooms for servants, on a ground floor – kitchen, the pantries, new ladders, are destroyed external extensions. In 1850 in a tower the observation post of firemen, around were built wooden small houses (are destroyed in 1884 has been equipped, having moved item in other place).

In 1865 – 1869 in a town hall the theatre operated. In 1885 and 1897 – 1900 with sandricals were decorated windows of northern facade, on both parties of a tower are put extensions with balconies, some premises are re-planned, the system of air heating, a lobby on the second floor is established, the big hall and a room in a tower are decorated with a moulding and buazery, and other premises – with eaves and sockets. In 1869 – 1944 in a town hall there was a self-management of city, after the Second World War – Kaunas branch of the Central state archive. The town hall is a special,

dominating building of Old city, accent of his silhouette and panoramas, an architectural monument of republican value. Its architecture is described as harmonious connection of a late baroque and early classicism. There were also valuable gothic elements.