Gamta-žmogaus įkvėpimo šaltinis

GAMTA IR ŽMOGUS

Jau nuo seno žmogaus santykis su gamta labai glaudus : žmogus

neišskiria savęs iš gamtinės aplinkos, jis jautė ryšį su gamtos objektais,

naudojosi visais jos suteikiamais privalumais : maistas, gyvenamasis

būstas, rūbai. Aplinkiniai daiktai buvo suvokiami kaip kažkas nežemiško,

žmogų suprasti gamta buvo laikoma šventa, o medžiai, akmenys, kalnai, upės,

ežerai – gamtoje veikiančios dieviškosios galios, nuo kurių priklauso

žmogaus buitis. Buvo garbinami gamtos objektai, tarp jų ir medžiai. Jiems

teikė ypatingą reikšmę, nes juos laikė dievybių buveine auka įsikūnijimu

. Žemyna laikyta vvaisingumo dievybe, žemės ir motina, teisingumo

vykdytoja, namų ir laukų globėja. Žemynos kultą skatino tikėjimas žemės ir

dangaus sąjunga. Žinių apie pagoniškąją lietuvių religiją randame jau

pirmosiose lietuviškose knygose – Martyno Mažvydo “Katekizmas”.

Ekologijos sąvoka į mūsų vartoseną atėjo palyginti neseniai – vos prieš

kelis dešimtmečius. Žmonių ryšys, santykis su gyvenamąją aplinka per amžius

suformavo jų dorovines nuostatas – etninis kultūros dalį. Pagaulus požiūris

į gamtą skatino mūsų protėvius rūpintis jos objektais, juos tausoti. Kaip

būtų gerai, jei šių laikų žmogus įstengtų susigrąžinti bent dalelę pasaulio

šventumo jausmo! BBet deja dabar žmonės per daug reikalauja iš gamtos.

Statumos gamyklos, fabrikai, naikinami miškai, gyvūnai.

Žmogus naikina gamtą, gyvybę, o greit ir pats žmonių, kurie susirūpino

gamtos likimu.

Visame pasaulyje jie steigia “Žaliųjų” judėjimus, organizacijas. Lietuvoje

taip pat yra visuomeninė aplinkosaugos organizacija – “Lietuvos Žaliųjų

judėjimas”. ŽŽaliesiems” rūpi ateitis, todėl jie perspėja apie neatsakingas

žmogaus veiklos pasekmes, ieško žmogaus ir aplinkos darnos. Šiuo metu

Lietuvoje yra 4 valstybiniai, 5 nacionaliniai rezervai, 30 regioninių

parkų, 265 valstybiniai draustinai. Į Lietuvos raudonąją knygą įrašytos 194

rūšys, iš jų 92 gyvūnų, 82 augalų, 12 grybų, 7 kerpių rūšys. Saugomos

teritorijos Lietuvoje užima 754000 hektarų. Trečdalyje Lietuvos miškų

apribota ūkinė žmogaus veikla. Yra išleisti įsakymai, kurie gina ne žmogų,

o nuo , gyvūnus, augalus, visą gyvąją aplinką, kuri pati apsiginti negali.

Mes turime iš ko mokytis : mūsų liaudies dainos, papročiai, tikėjimas

atspindi protėvių pasaulėjautos darną. Mums reikia atgaivinti Simono

Dauganto apdainuotą lietuvišką būdą, pažadinti Antano Baranausko širdgėlą,

atskleisti M.K. Čiurlionio sielą, ugdyti Vydūno išmintį.

Lietuvių liaudies šeimos tradicijas, papročiai išreiškė pagarbą ir

meilę gyvajai gamtai, žemei. Daugelio švenčių apeigų veiksmai, iišlikę dar

XX a. pradžioje, atspindi žmogaus pagarbą gamtai. Per Kalėdas – puošiama

eglutė. Iš žaliuojančio medžio šakų užgavėnėms pinami vaikinai. Paskutinį

prieš Velykas Verbų Sekmadienį bažnyčioje šventinamos verbos. Žinomas

paprotys gimus kūdikiui pasodinti medelį : mergytei – liepaitę, berniukui –

ąžuoliuką. Liaudies papročiams būdingas paukščių elgsenos sureikšminimas.

Tikėta, kad jie gali žmonėms išpranašauti laimę, nelaimę, vestuves, mirtį.

Lietuvių kalbos patarlės ir priežodžiai taip pat neapseina be

gyvosios gamtos įsikišimo :

• Ankstyva varną snapą rakinėja, vėlyva – akis krapštinėja.

• Atbulas kaip vėžys.

• Baltas kaip vvarna.

• Be reikalo ir šuo neloja.

• Bėga kaip kiškis šunų vejamas.

• Bijai vilko, neik į mišką.

• Cypia kaip katė uodegą užmynus.

• Čerška kaip šarka.

Tai parodo, kad gamta neatsiejama nuo žmogaus gyvenimo.

Lietuva – didingas, gražus kraštas. Čia daug miškų, aplinkui žalia, taip

gyva ir jauku! Daug lietuvių rašytojų, poetų sugeba aprašyti, apdainuoti

nuostabiąją Lietuvos gamtą.

Antano Baranausko aprašytas “Anykščių šilelis”, tai tik patvirtina. Kas

skaitė šį kūrinį, manau man tikrai pritars. Jo žodžiai apibūdinantys

Lietuvos miškas, girias mes skatina stengtis, padėti išlaikyti gražią

gamtą, rasti ryšį su gyvąją aplinka. Kaip rašė A. Baranauskas : “ Nors jau

dabar lietuvis plikuos plotuos gimsta,

Giesmėj mišką užgriuvęs, be jo neberimsta. Tobula citata, parodanti,

išreiškianti ko mes netenkam.

“Girdi, kaiop šakom šnibžda medžių kalba šventa”?

Taigi įsiklausykime ir išgriskime tą šventą kalbą ir nepaprasto ryšio su

mumis supančia gamta. Būkime žmoniški!

Gamta- žmogus įkvėpimo šaltinis

Jau nuo seno žmogaus santykis su gamta labai glaudus : žmogus

neišskiria savęs iš gamtinės aplinkos, jis jautė ryšį su gamtos objektais,

naudojosi visais jos suteikiamais privalumais : maistas, gyvenamasis

būstas, rūbai. Aplinkiniai daiktai buvo suvokiami kaip kažkas nežemiško,

žmogų suprasti gamta buvo laikoma šventa, o medžiai, akmenys, kalnai, upės,

ežerai – gamtoje veikiančios dieviškosios galios, nuo kurių priklauso

žmogaus buitis. pvz : Žemyna laikyta vaisingumo dievybe, žemės ir motina,

teisingumo vykdytoja, nnamų ir laukų globėja. Žemynos kultą skatino

tikėjimas žemės ir dangaus sąjunga. Žinių apie pagoniškąją lietuvių

religiją randame jau pirmosiose lietuviškose knygose – Martyno Mažvydo

“Katekizmas”. Mūsų protėviai rūpinosi gamta, tausojo ją. Jie suprato, kad

be jos gamtos nebūtų ir mūsų. Kaip teigė Oldas Leopoldas : “ Kai suprasime,

kad ji ir mes, esame viena visuma, galbūt tada pradėsime ja naudotis su

meile ir pagarba”.

Gamta yra žmogaus įkvėpimo šaltinis. Daug mūsų poetų, rašytojų, dainininkų

sugeba gražiai apdainuoti, aprašyti mūsų nuostabią gamtą.

Ir mums reikia atgaivinti Simono Dauganto apdainuota lietuvišką būdą,

pažadinti Antano Baranausko širdgėlą, atskleisti Mikalojaus Konstantino

Čiurlionio sielą, ugdyti Vydūno išmintį.

Daugelis žmonių net nepastebi kiek daug mums reiškia gamta, tačiau

kiekvienam yra malonu įkvėpti gryno miško oro, kiekvienam yra malonu

paklausyti čiurlenančio upelio, kiekvienam yra malonu pabusti kartu

vyturėlio giesmele.

Antanas Baranauskas yra pasakęs : “ Nors jau dabar lietuvis plikuos plotuos

gimsta, Giesmėj mišką išgirdęs be jo neberimsta”/

Mane pavasario bundanti gamta, praskydę paukšteliai, pražydėjusios gėlytės

visada įkvėpia, įpučia oro …

A. Baranauskas :” Girdi kaip šakom šnibžda medžių kalba šventa?