Kas padėjo tremtiniams išlikti laisviems

Raguvos vidurinė mokykla

Kas padėjo tremtiniams

išlikti laisviems

10b klasė mokinio

Dariaus Petraškos

Raguva

2004

1941m. birželio 14 d. trečią valandą nakties Maskvos įsakymu visame

Pabaltijyje – Lietuvoje, Latvijije ir Estijoje – vienu metu prasidėjo

masiniai areštai ir žmonių deportacija į Sibirą.Perpildyti ešelonai vienas

po kito ėjo į Rytus, išveždami tuos, kurių didžiajai daliai niekada nebuvo

lemta sugrįžti. Vežė liaudies mokytojus, gimnazistus ir aukštųjų mokyklų

dėstytojus, teisininkus, žurnalistus, Lietuvos kariuomenės karininkų

šeimas, diplomatus, įvairių įstaigų tarnautojus, ūkininkus, agronomus,

gydytojus, verslininkus ir t.t.Vežė iš miestelių, vežė iš miestų, vežė iš

kaimų. Sunkvežimiai nenutrūkstama srove slinko link geležinkelio stočių,

kur vyrus, šeimų galvas, čekistai atskirdavo į kitus, prekinius vagonus,

sakydami, kad atskiria laikinai, tik kelionės laikui.O iš tikrųjų jų

likimas jau buvo iš anksto nuspręstas – į Krasnojarskio ir Šiaurės Uralo

lagerius likvidacijai, nors jie nebuvo nei tardyti, nei nuteisti.Niekuo

nekalti jie ėjo į tuos vagonus, nežinodami, kad yra jau mirtininkai, kad

šią akimirką jiems reikia atsisveikinti ir paskutinį kartą apkabinti savo

vaikus, žmonas, tėvus.

Per masinius trėmimus iš Lietuvos buvo išvežti 16 989 asmenys, iš

jų 12 331 – į tremtį, 3915 – į lagerius, 743 – į Gorkio ir Sol Ilecko

kalėjimus. Prieš šiuos trėmimus iš Lietuvos buvo išvešta dar 4553 žmonės.

Maždaug trečddalis jų mirė dėl nepakenčiamų sąlygų. Tremtiniai yra žmonės

prievarta išvešti iš namų, tačiau kūryba nėra benamė, ji pati yra namai,

neleidžiantys pamiršti kas esi ir kuo tturi būti.

Martyno Jankaus istorija

Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, Martynas Jankus su šeima iš

Klaipėdos persikraustė gyventi į Bitėnus. Du jo sūnūs buvo mobilizuoti į

karą. Kadangi M. Jankus rusams buvo žinomas kaip lietuviškų kontrabandinių

knygų leidėjas. 1915 m. sovietų kareiviai įsiveržę į Bitėnų kaimą, suėmė

Jankų bei kitus jo šeimos narius ir išgabeno  į Samaros guberniją (anapus

Volgos upės).

1917 m. pavasarį ten apsilankė iki 1917 m. demokratinėje spaudoje

bendradarbiavęs, vėliau komunistu tapęs Zigmas Valaitis. Jis išvežė M.

Jankų ir jo šeimą į Saratovo miestą. Saratove susirinkę Mažosios Lietuvos

lietuviai nutarė siųsti delegaciją į Petrapilį, kad iš Rusijos valdžios

išsireikalautų leidimą grįžti į tėvynę. Martynas Jankus balsų dauguma buvo

išrinktas delegacijos pirmininku.

Petrapilyje M. Jankui daug padėjo Mažosios Lietuvos tremtinių

globotoja Felicija Bortkevičiutė ir Švedijos konsulas. Jie buvo sudarę

planą, pagal kkurį vokiečiai būtų turėję paleisti iš nelaisvės Didžiosios

Lietuvos lietuvius, o rusai – ištremtus Mažosios Lietuvos lietuvius.

Vokiečiai su planu nesutiko, tvirtindami, kad dauguma lietuvių Vokietijoje

pasiliko kaip darbininkai.

Išėjus iš kalėjimo ir grįžus į Bitėnus, M. Jankui pragyventi buvo

nepaprastai sunku: nebuvo duonos, nes vokiečiai jam neišdavė maisto

kortelių, tad jis tenkinosi gerų žmonių pagalba. Negana to, du namai ir

visas jo turtas buvo sunaikinti. Atlyginimo, kaip gaudavo kiti gyventojai,

M. Jankui nedavė. Vienas jo sūnus buvo prancūzų nelaisvėje, antras žuvo

fronte nuo granatos, trečias sūnus ir ttėvas mirė Rusijoje. Padėtis

pagerėjo, kai grįžo 3 M. Jankaus dukros. Tada jis iš Tilžėje gyvenančio

Sakučio pasiskolino pinigų, nusipirko karvę ir taip galėjo savo šeimą nors

šiek tiek išmaitinti. M. Jankaus mirties data nežinoma.

Lietuvių kuryba tremtyje

Dabar žinoma daugiau kaip šimtas tremtyje kūrusių žmonių, tik

nedaugelis iš jų išleidžia savo atskirą knygą ar prisiminimų rinkinį.

Didelė poezijos dalis nebuvo išsaugota iki dabar, ko nesunaikino drėgmė,

pelėsiai ir pelės dabar perduoda mirusiųjų giminės, nes daugelis autorių

nebesulaukė šių dienų.

Po karo poezijoje visai išnyksta Lietuvos tema, poezija nebesprendžia

tautos likimo klausimų. Bet pačioje pavojingiausioje “zonoje” – Sibiro

platybėse šie klausimai vis dar gyvavo, šie tremties eilėraščiai

atskleidžia unikalią kūrybos situaciją. Tremtyje tarsi suaktyvėja tautos

kūrybos instinktas, sukyla gyvybinės galios. Įdomiausia tai, kad

eilėraščius rašo ne “rašto” žmonės ( poetai, mokytojai, mokslininkai ), o

ir paprasčiausi beraščiai ūkininkai, darbininkai ir t.t.. Tremtinių kūryba,

kaip ir liaudies daina, turi bendrą motyvą – tėvynės ilgesio, sugrįžimo į

ją motyvus. Tremtinių eilėraščiai rašomi kaip liaudies dainos, kaip ir

XIXa. taip ir tremtyje jie buvo perduodami iš lūpų į lūpas, todėl dabar

spausdinami eilėraščiai neatitinka to ką buvo sukūręs pats jų autorius,

perduodant eilėraštis buvo kelis kartus pataisytas kartais net “apkarpomas”

ar prailginamas. Tremtinio eilėraštis orentuotas į bendrumą: bendra lagerio

patirtis, bendri atsiminimai apie Tėvynę, jos gamtą.

Rašytojai kūrę tremtyje

Dalia Grinkevičiūtė gimė 1927m. ggegužės 28d. . 1941m. birželio 14d.

mergaitė kartu su šeima buvo ištremta į Sibirą. 1949-1950m. jai pavyko

pabėgti į Lietuvą, greitai po pabėgimo palaidojusi motiną 1950-1953m. buvo

sugražinta į Sibirą. D. Grinkevičiūtė visuomet buvo stipri ir valinga.

Baigusi vidurinę mokyklą ji įstojo į medicinos mokyklą, ją baigus dirbo

ligoninėje. 1974m. išmesta iš darbo, 1987m. mirė. 1950m. ji parašė didžiąją

dalį savo atsiminimų apie tremtį.

Petras Zablockis gimė 1914m. baigęs Klaipėdos pedagoginį institutą

mokytojavo dvejose progimnazijose. 1945m. sufabrikavus politinę bylą

nuteistas 10 metų kalėti lageryje ir 5 metams tremties. P. Zablockas rašė

eilėraščius.

Boleslovas Mačionis gimė 1915m. gegužės 18d. .Areštuotas 1941 už

proklamacijų platinimą, išsivadvo per karą. 1944 vėl suimtas ir nuteistas

10metų kalėti lageryje ir 5metams tremties. Mirė 1971m.

Vytautas Cinauskas gimė 1930 metais, ištremtas 1941m. kartu su šeima

(keturi sūnūs ir tėvai). Du broliai mirė, tėvas žuvo. 1947 metais pabėgo į

Lietuvą, areštuotas ir vėl ištremtas. Todėl jo eilėraščiuose jaučiama

Lietuvos nostalgija.

Kazys Inčiūra gimė 1906m. spalio 8d. . Baigęs mokslus dirbo aktoriumi

Vilniuje ir Kaune, dirbo diktoriumi radijo stotyje. Išleido ne vieną

novelių knygą. Pašalintas iš rašytojį sąjungos netrukus buvo suimtas ir

nuteistas 25 metams katorgos. Iškalėjęs 10 metų gryžo į Lietuvą. 1967

metais priimtas į rašytojų sąjungą. 1974 metais mirė.

Žydai „Tremtis kaip mistinis langas į laisvę“

Gete žydai perteikė dvasinę savo padėties prasmę. Kai jjie jame vėl

tapo ištremtais žmonėmis, jie tremtį galėjo priimti kaip šventą

žmogiškosios būties metafizinę sąlygą. Jei juos vėl paliko Dievas, žydai

pasaulio sutvėrimą galėjo perteikti kaip Dievo nesėkmę. Jei jiems uždrausti

seksualiniai ryšiai su krikščionimis, žydai tarpusavio vedybas pakylėjo iki

susitelkimo principo. Jei žydams uždrausta naktį palikti getą, tai naktis

yra ne tik laikas studijoms ir maldai, bet ir Dievo tamsumos apraiška.

Tasai misticizmas leido žydams peržengti fizines jų geto ribas. Jis

leido įsivaizduoti, kad dalykai yra kitokie nei tikrovėje. Uždarymas iš

tikrųjų yra atvėrimas. Suvaržyti getu žydai mistiniu būdu išsilaisvindavo.

Manipuliuodami mistika, jie buvo apsaugoti nuo aplinkinio pasaulio įtakų.

Galutinė išvada

Tremtis yra baisus ir žlugdantis tautas veiksnys. Bet kai kurios

tautos, valstybės, respublikos sugeba išlikti net spaudžiamos tokio baisaus

dalyko kaip tremtis ir genocidas. Šių tautų žmonės pasitelkę kurybą, savo

šalies papročius ir vieni kitus sugeba išlikti laisvi, net ir mindomi bei

trypemi kitų, stipresnių tautų. Tremtinė literatūra buvo vienas iš

didžiausių, tremtiniams padedančių nepalūšti veiksniųs. Be to Tremtinė

literatūra yra ir vienas didžiausių praeities lietuvių palikimas.

Literatūros sarašas:

1. Lina Rimavičiūtė „Literatūra X klasei II dalis“

2. Antanas Tyla „Lietuvos Išlikimo Kelias“

3. Arvydas Anušauskas interneto tinklalapis „sovietinis genocidas ir jo

padariniai“

4. Birutė Burauskaitė „Genocido Aukų Vardynas“

5. Martynas Jankus: Pirmasis pasaulinis karas, tremtis ir pogrindinė

veikla http://www.spaudos.lt/Muziejai/turinys.htm

6. Tremtis kaip mistinis langas

į laisvę http://www.spauda.lt/