Abortas ir jo žala

Referatas

Abortas ir jo žala

Turinys

Įvadas

Darbe apibrėžiama aborto sąvoka, parodoma jo žala istorijos eigoje, abortas įvertinamas tais aspektais , kurių pagrindu jis traktuojamas kaip žala. Aptariamos priežastys, dėl kurių moterys daro abortus.

Abortas – aktualus klausimas paauglystės amžiuje. Paauglystė – amžius nuo lytinio brendimo iki 20 metų. Pagal E. Eriksoną (1963) tai – ,,tapatybės ir vaidmenų neaiškumo’’ laikotarpis ,amžiaus tarpsnis, kuriam būdinga ,,tapatybės paieška’’, kada paauglys gilina savivoką mėgindamas vaidmenis, derindamas juos ir taip siekdamas individualios tapatybės. Šiame aamžiaus tarpsnyje kuriamas savojo ,,aš’’ vaizdas, pervertinamos ir apibrėžiamos vertybės, įsisąmoninami poreikiai ir interesai. Šiam laikotarpiui būdingo tapatybės formavimosi metu įvairiose situacijose išbandomas savo asmens suvokimas: išnaudojamos galimybės išmėginant įvairius vaidmenis.

Šis darbas skiriamas paauglystės amžiaus tarpsnio laikotarpio vaikams, nes tai amžius, kai pereinama iš tapatybės stadijos į emociškai artimų santykių kūrimo bei seksualinio elgesio stadiją.

Darbo tikslas – atskleisti aborto žalą.

Darbo uždaviniai:

1. Literatūros apžvalga.

2. Apibendrinimas.

Darbą sudaro 3 dalys: pirmoji dalis skiriama aborto ir jo žalos sąvokai , antroji – tos sąvokos pproblematiškumui įvertinti, trečioji – perspektyvoms nagrinėti praeities ir dabarties kontekste.

`Reikšminiai žodžiai: abortas, ugdytinis, pedagogas, ugdymo metodai, formos, būdai, turinys.

Metodai:teoriniai: mokslinės, medicininės ir pedagoginės literatūros analizė.

1.Aborto sąvoka

Abortas (lot. abortus – sunykstu, apmirštu), – nėštumo nutraukimas arba nutrūkimas per pirmąsias 228 nėštumo savaites . Jis būna savaiminis arba dirbtinis.

Savaiminis abortas (persileidimas) įvyksta prieš moters norą. Būna ankstyvasis ir vėlyvasis. Dažniausiai jis įvyksta tada, kai apvaisintas kiaušinėlis gimdoje netaisyklingai vystosi ir žūva. Dažniausios priežastys – nėščiosios liga (infekcinė, širdies ir kraujagyslių, inkstų, cukrinis diabetas), apsinuodijimas nikotinu, alkoholiu, gyvsidabriu, vitaminų trūkumas, lytinių organų anomalijos, uždegimai, navikai, sąaugos, kiaušidžių ir kitų belatakių liaukų veiklos sutrikimai, fizinės ar psichinės traumos, dažniausiai kelios priežastys iškart.

Per savaiminį abortą gemalas atsiskiria nuo gimdos sienelių ir gimdos raumenys susitraukinėdami išstumia jį iš gimdos. Tinkamai gydant nėštumą galima išsaugoti. Jei žuvęs vaisius lieka gimdoje (neįvykęs abortas, tai nustatoma ultragarsu), jis pašalinamas operacija.

Dirbtinį abortą leidžiama daryti iki 12 savaitės, ligoninėje. Atliekant ne ligoninėje, jis vadinamas kriminaliniu.

2.Pedagoginės sistemos komponentai ir abortas

2.1.Paauglystė – perėjimas į seksualinio elgesio stadiją

Paauglio psichosocialinės raidos teorijos bei jų prielaidos įvairuoja šios srities autorių darbuose. Doc. R. Černiauskienės (knygoje ,,Raidos psichologija’’) straipsnyje, ir Ph. D. Temple universiteto p. V. J. Černiaus ( knygoje ,,Mokytojo pagalbininkas’’) .aptariami fiziologiniai poreikiai, kurie paauglystės amžiuje svarbūs tiek vertybių formavimęsi, tiek situacijų vertinime. Ir R. Žukauskienė, ir V. J Černius tapatumo teoriją apibūdina remdamiesi E, Eriksono tyrinėjimais ir išvadomis. R. Žukauskienės tapatumo raidos esmė, apimanti vertybes, kitų aasmenų elgesio modeliavimą pateikta pagal V. J. Černiaus vertybių etinės sistemos kūrimo, identifikacijos teoriją. Panašiai kaip V. J. Černius teiginiuose apie identifikacijos ir imitacijos svarbą aukštesniosiose moksleivių klasėse, R. Černiauskienė pateikia Rogerso raidos vertinimą. Kultūrinės antropologijos krypties atstovų nuomonė (R. Žukauskienė) panašiai kaip V. J. Černiaus apibendrinimai apie mokyklos pagalbą sprendžiant konfliktus nesureikšmina mokyklinio nerimastingumo.

R. Žukauskienės knygoje ,,Raidos psichologija’’ skyriuje apie paauglio socialinę raidą rasime Z. Freudo, M. Mead, R. Benedict, C. Rogerso, R. Lernerio bei kiti klasikiniai ar populiarių autorių teorinius požiūrius. V. J. Černiaus knygoje,,Mokytojo pagalbininkas’’ paauglio psichosocialinė raida pateikiama moksleivių protinių sugebėjimų, inteligencijos ugdymo ir panašiais aspektais.

2.3.juridiniai aspektai

Lietuvos įstatymai leidžia nutraukti ne didesnį kaip 3 mėn nėštumą.

Tačiau pastaruoju metu stebimi prieštaravimai tarp įstatymų ir medicinos mokslo išradimų: 2002 m. gegužės 8 d. vaistų registracijos komisijoje registruotas RU – 486 cheminiam abortui atlikti atveria galimybes žūti ir vyresnio negu 3 mėnesiai vaisiui ir gydytojams ,,gydyti’’ abortą minėtų vaistų pagalba pasidariusią moterį netraktuojant jų kaip atlikusių pacientei abortą.

Kitos Baltijos respublikos:estų Baudžiamajame kodekse yra straipsnių, kuriuose numatoma griežtai bausti motinas , kurios, vartodamos vaistus, nužudo vaisių gimdoje arba kitaip pasidaro abortą (laisvės atėmimu). Latvijos Baudžiamasis kodeksas tokių griežtų priemonių kovai su abortu nepateikia.

3.Abortas: realybė ir pproblemos

Statistikos duomenimis, dažniausiai nėštumą nutraukia 25 – 29 metų vaikų turinčios moterys. Nėštumą nutraukusių paauglių skaičius – 15 – 25 proc.

3.1. žala moters sveikatai

Abortas,. pagal priežastis tiek savaiminis, tiek dirbtinis, labai žalingas moters sveikatai. Kodėl – paaiškina pats apvaisinimo faktas. Vaisiaus vystymasis veikia moters organizmą, nes jis turi prisitaikyti prie naujų reikalavimų: pagreitėjusios medžiagų apykaitos, intensyvesnio širdies ir kraujagyslių sistemos darbo, padidėjusio deguonies pareikalavimo, didesnio hormonų kiekio. Nėštumo metu pakinta nėščiosios psichika: ji pasidaro jautresnė, greičiau pavargsta. Kadangi minėti organizmo procesai vystosi palaipsniui, nėščioji tų pasikeitimų nejaučia. Visai kitaip organizmas reaguoja kai nėštumas nutraukiamas. Tuomet jis nesugeba staiga grįžti į normalią būklę ir moteris kurį laiką jaučiasi tiek fiziškai, tiek psichiškai nesveika. Per kriminalinį abortą į vidinius lytinius organus gali patekti užkratas, galima sužaloti gimdą, po to moteris gali tapti nevaisinga. Nevaisingumas – apvaisinimo savybės nebuvimas. Šeimų nevaisingumą dažniausiai lemia moterų nevaisingumas. Moterų nevaisingumo priežasčių struktūra įvairiose populiacijose nustatyta skirtinga [8]. Jis dažniausiai susijęs su anovuliacija ir menstruacinio ciklo kriterinės fazės nepakankamumu, o kiaušintakių patologija sudaro 40,7 proc. (A. Lomeo, 1987). Imunologinis nevaisingumas nulemia 8,5 – 15 proc. moterų nevaisingumo priežasčių (M. Litschgi, 1986, A. Laomeo, 1987). Rusų autorių ir besivystančių kraštų autorių duomenys rodo, kad moterų necvaiusingumo ppriežasčių strutūroje vyrauja uždegiminės kilmės nevaisingumas, kuris sudaro 55,3 – 65,5 proc. . Endokrininis nevaisingumas yra antroje vietoje ir sudaro 30 proc (R.Sudik, 1989, E. Vichliajeva, 1984).

O jei pastoja – per kitus nėštumus ir gimdymus dažniau pasitaiko įvairių komplikacijų, kraujavimų per gimdymą ir po gimdymo. Abortas dažnai sutrikdo kiaušidžių funkciją, mėnesinių ciklą, kenkia moters centrinei nervų sistemai. Sutrinka endokrininių liaukų veikla, hormonų, kurie labai svarbūs darniai organizmo veiklai, išskyrimas ir pusiausvyra, kuri negreit atsistato. Todėl po aborto moterias dar ilgai skundžiais mėnesinių, virškinimo trakto sutrikimu, jaučia skausmus strėnose ir kt. Jei abortą daro ne medikas, tokiais atvejais moteris ne tik sužalojama, bet dar prasideda ir infekcija, kuri gali sukelti kraujo užkrėtimą. Gerai, jei moteris po to greitai kreipiasi į ligoninę ir jos gyvybė išgelbstima, bet kartais to padaryti nepavyksta. Nors moters gyvybė ir būna išgelbėta, bet lieka tokio aborto padariniai: lėtinis gimdos priedų uždegimas, kiaušintakių sąaugos, sutrikusios mėnesinės, skausmai pilvo apačioje, tuštinantis, šlapinantis ir t.t.Jei pirmą kartą pastojusiai moteriai nutraukiamas nėštumas, apie 47 proc. moterų nebegali pastoti. Dar didesnė žala gali būti vartojant naują vaistą cheminiam abortui sukelti RU – 486, nes gresia dar daugiau komplikacijų: tebesitęsiantis nėštumas išgėrus vaisto ir apsigimusio kūdikio pagimdymas, užsitesęs kraujavimas ir

nukraujavimas, kiti negrįžtami gimdos pakenkimai.

Moters pasirinkimą nutrauktį nėštumą salygoja daug faktorių: pagimdytų vaikų skaičius, ankstesni nėštumo nutraukimai, amžius, išsilavinimas, darbas, šeimyninė padėtis, pajamos, pažiūros į nėštumą, religiniai įsitikinimai, tautybė, žinios apie kontracepsiją ir jos naudojimas. Literatūros šaltiniuose šios priežastys minimos dažniausiai. Aš manau, kad šiuo metu labai svarbi abortų priežastis – sunki šeimos ar vienišos motinos materialinė padėtis ir- dėl to ji ryžtasi nutraukti nėštumą. Asmeniškai aš manau, kad – nepaisant jokių sušiktų materialinių ir kitokių priežaščių – nužudyti ddar negimusį savo vaikelį gali tik paskutinės kalės, kuriom gyvenime apskritai nėra nieko švento!!! Akis tokiom išdraskyt!!!

3.2. žala visuomenei

Abortai žalingi tiek visuomenei, kurioje jie būna praktikuojami, tiek valstybei. Teigiama, kad jeigu bus leidžiama plačiai naudoti naujus mokslo atradimus abortų srityje ( RU – 486) praktikoje , tai Lietuvos demografinė padėtis ateityje taps dar prastesnė negu yra šiuo metu, t. y. minėto vaisto legalizavimas visuomenę paveiks neigiamai, nes gimstamumas dar labiau sumažės.

4.Aborto etiškumo raida

Įvairūs požiūriai patvirtina aborto žalą. TTai akivaizdu iš religinio, medicininio ir kitų požiūrių į žmogaus gyvenimo pradžią. Religijos požiūris į žmogaus gyvenimo pradžią, tapatinantis jį su sielos sukūrimu (Barbara ir dr. Daekas Vilkis. Abortas. – V., 1995). aiškinamas tuo , kad siela, gimimu, kūdikio išėjimu iiš įsčių, virkštelės perpjovimu ir atskyrimu nuo motinos tęsia savo gyvenimą kitose sąlygose, – gimstant pasikeičia gyvybės palaikymas: gimęs vaikas lieka tokiu pačiu , kokiu buvo prieš gimdamas, tik pradeda kitaip maitintis ir kitaip gauti deguonį (Barbara ir dr. Daekas Vilkis. Abortas. – V., 1995). Panašus ir biologinis požiūris į žmogaus gyvenimo pradžią, įvardijamas vaisiaus vystymosi etapais:

– 25 dieną po apvaisinimo pradeda plakti vaisiaus širdelė;

– 8 savaičių embrionas jau turi visus svarbiausius vidaus organus ir pradeda įgauti žmogaus pavidalą, jis jau reaguoja į skausmą, prisilietimą, spaudimą;

– 9 –ą nėštumo savaitę vaisius ima refleksiškai judėti;

– elektroencefalografu galima užregistruoti 6 savaičių vaisiaus smegenų veiklą;

– 11 – 12 savaitę vaisiaus visi vidaus organai jau funkcionuoja. Jis kvėpuoja, ryja vaisiaus vandenis, šlapinasi, jaučia skausmą.

Gydytojai nėštumo pradžią nustato pagal ppaskutinių mėnesinių datą, praėjus maždaug dviem savaitėm nuo pastojimo moteris laikoma esanti keturias savaites nėščia. Vidutinis nėštumo terminas – 40 savaičių, nors iš tiesų kūdikis išnešiojamas maždaug per 37 savaites. Nuo gemalo susidarymo iki aštuntosios savaitės trunka embrioninė vystymosi stadija, o jai pasibaigus gemalas vadinamas vaisiumi.

4.1. aborto istorija

Barbara ir dr. Daekas Vilkis knygoje ,,Abortas’’ rašo, kad senovėje abortų nebuvo įprasta daryti, bet vaikai buvo žudomi dažnai. Vėliau pradėta daryti abortus tada, kai jie būdavo pavojingi motinai.Vienas iš senųjų bbūdų – duoti nuodų motinai, kad žūtų negimęs kūdikis. Tačiau dažnai drauge mirdavo ir motina. Kitas būdas – išoriškai paveikdavo motinos pilvą, bet kartais mirtinai būdavo sužeidžiama ir motina.

4.2. pastarųjų metų abortų statistika

Pasaulinės sveikatos apsaugos duomenimis kasdien pasaulyje pastoja 910000 moterų, pusė jų nėštumo neplanavusios, ketvirtadalis nėštumo kategoriškai nenori. Galbūt todėl kasdien pasaulyje nutraukiama apie 15000 nėštumų. Kasdien nuo nėštumų komplikacijų miršta apie 500 moterų.

Šiuo metu Lietuvoje atliekama apie 20000 abortų per metus.

4.3. žalos perspektyva: optimistinės ir pesimistinės prognozės

Apsisaugojimui nuo nėštumo išrandama vis daugiau mechaninių, cheminių ir biologinių (kontraceptinių) priemonių. Naujausias preparatas RU – 486 leidžia moteriai pasidaryti pačiai abortą namuose: ji gali išgerti vaistų ir tada, kai kūdikis jau daugiau nei 3 mėn.amžiaus, ir, prasidėjus kraujavimui, ji gali vykti pas gydytoją, kuris užbaigia prasidėjusį aborto procesą.

Teologai, apeliuodami į žmogiškąjį orumą, pateikia ir optimistiškesnių prognozių išsakydami jas vilties ir tikėjimo pavidalu. ,,Keičiasi mūsų sugebėjimai sudaryti geresnes salygas kūdikio gyvybei palaikyti. Dabartiniai gydytojai turi daugiau žinių ir tobulesnių prietaisų – anksčiau galėjo išgyventi 30 savaičių vaisius, dabar jau 20, bus laikas – galės išgyventi 10’’, – rašo Barbara Vilkis knygoje ,,Abortas’’. Galbūt šiuose lūkesčiuose galima būtų įžvelgti ir kažką gero net iš tokių atvejų, kai motinos ssiekia padaryti dirbtinį abortą ir kūdikius bus galima išgelbėti tarkim ne žudant, o auginant nuo 10 savaičių..

Tiek savaiminio,. tiek dirbtinio aborto atsiranda vis daugiau galimybių išvengti. Ir, mano manymu, aukštos kultūros visuomenės turėtų to ir siekti.

5. Ugdytinio ir pedagogo sąveikos ypatumai atskleidžiant aborto žalą

Ugdymas apima visą vaiko psichinių ir socialinių savybių spektrą, tačiau atitinkamais vaikystės periodais skirtingą jų dalį. Pedagogo darbas vyksta sąveikoje su ugdytiniais, t.y. vieni kitus veikia – duoda ir ima žinias. Tai socialinė sąveika: du ar daugiau žmonių vienas kitą stimuliuoja ir vienas į kitą atsiliepia, reaguoja. Pedagogas prieš ir po sąveikos planuoja, apmąsto. Toliau seka kitas sąveikos etapas – ugdymas. Ugdymas neatsiejamas nuo apklausos. Klausimų dažnumas, mokytojo reagavimas į atsakymus glaudžiai siejami su vaiko amžiaus tarpsniais ir su jais susijusiais gebėjimais.

Sąveikų siekių strategijų tipologija, -sąveikos apibūdinimas kaip kryptingos veiklos būdų visumos:

1.Kūno kultūra. Ugdymo įstaiga – viena iš svarbiausių sveikatos kūrimo institucijų.

2.Žaidimai. Skirstomi pagal amžių, lytį, turinį ir funkcijas.

3. Komunikacija;

4.Meninė veikla;

Meninio ugdymo integracija išreiškia tam tikrą per meno dalykų pateikiamų žinių sisteminį integralumą, vieningumą, aprėpiantį tiek visus meninio ciklo dalykus, tiek šio ciklo dalykų ryšį su kitais dalykais. Meninio ugdymo tikslas – meno, kaip humanitarinio dalyko, visuminio suvokimo ugdymas, mokant jį suprasti iir formuojant meninius gebėjimus.

5.Pažintinė tiriamoji veikla.

Paaugliams pedagogiško elgesio pagrindu turėtų būti atskleidžiama abortų žala.

Išvados

Įvertinus abortą įvairiais aspektais galima daryti išvadą, kad jis daro fizinę ir moralinę žalą moterims, šeimoms, medikams, kurie jį atlieka, visuomenei ir visiems, kam tenka su juo susidurti; taip pat abortas žalingas tiek savaiminis, tiek dirbtinis.

Siekiant stiprinti stiprinti visuomenės sveikatą, ypač , ir moksleivių, svarbi reikšmė teikima seksualiniam švietimui. Kadangi mokiniai mokykloje praleidžia didžiąją dienos dalį, tai ji svarbi institucija formuojant sveiką gyvenseną ir užkertant kelią abortams.. Mokykloje,kur iškeliamas sveikatos prioritetas ir jos vertybių sistemoje, tarp visų vertybinių orientacijjų, kurios susijusios su sveikatos tausojimu ir stiprinimui ne mažesnė svarba turėtų būti teikiama ir paauglių švietimui apie aborto žalą.

Paaugliams turėtų būti atskleidžiamas teologinis, filosofinis, medicininis ir kiti požiūriai, patvirtinantys aborto žalą. Jiems turi būti išaiškinta, kad abortas etikos požiūriu – nusikaltimas.

Literatūra

1. Abortas į namus. // Veidas, 2002 Nr. 26, p. 33-34

2. Barbara ir dr. Daekas Vilkis. Abortas. – V., 1995

3. Čigrėjienė V. Ginekologija. – V., 1990

4. Černius V. J. Mokytojo pagalbininkas. – K., 1992

5. Jucevičienė R. Edukologijos studijos Lietuvos mokyklai.-.,1998

6. Medicinos enciklopedija. – V., 1991

7. Neniškis J. Abortas – V., 1978.

8. Rimkus E. Ginekologinių ligų atstatomasis gydymas.

– V., 1995

9. SavickytėV. Bendrieji ugdymo klausimai.-Š., 1997;

10. Terence Mh.Mc. Laughlin. Šiuolaikinė ugdymo filosofija.-K., 1997;

11. Žukauskienė R. Raidos psichologija. – 1998.

http: //www.cybergoal.com/soccer/

http://www.lkl.lt

.