Hip-Hop

Hip-Hop’as

Hip-hop’as – kultūros judėjimas, kuris prasidėjo Niujorko rajone Bronkse 1970m. Nuo to laiko išpopuliarėjo visame pasaulyje. Pagrindiniai hip-hop’o elementai: Mc (repas), graffiti, beatbox’as, breiko šokis.

Hip-hop‘o istorija

Hip-hop‘o istorija prasidėjo 1969 metais Pietų Bronkse, Niujorke. Tiesa, žodžio „hip-hop‘as“ tada dar nebuvo, jis atsirado tik po penkerių metų (jį pasiūlė DJ Afrika Bambaataa). 1969 metais kitas legendinis didžėjus, Kul Herkas, sugalvojo kitą žodį: „b-boys“ – sutrumpinimas nuo „break boys“. Kul Herkas į Bronksą atvyko iš Jamaikos ir savitą gatvės vakarėlių supratimą, kkur DJ‘jus suka plokšteles, o poetai kalba pagal muziką. Kul Herkas pradėjo naują pigių slaptų vakarėlių Niujorko getuose erą. Į rūsius ar apleistus namus, kuriuose jie vyko, ateidavo daug jaunimo, žmonės rinkdavosi prie klubų durų, kur grojo jų pamėgti didžejai. Vis labiau tarp Niujorko bi-boju populiarėjo hip-hop‘o šokis, vadinamas „breakdance“, o jau 1972 metais Bronkse ir Harleme buvo daug breiko brigadų, kurie dalijo miesto teritoriją ir šoko kiekviena savo sankryžoje.

Kita visiems žinoma ankstyvojo hip-hopo‘o kryptis buvo graffiti. Ji atsirado 1970 mmetais, kai 16-metis juodaodis Demetrivsas iš Vašingtion Hajtso pradėjo dažais rašyti savo pravardę – Taki 183 – ant Niujorko pastatų sienų. Tokios žymos buvo vadinamos „tagais“, ir jos dažniausiai buvo siejamos su breikerių pravadėmis. Bet pats didžiausias hip-hop‘o iškilimas buvo, žžinoma, repo muzikos atsiradimas. Prasidėjo viskas 1975 metais, kai Kul Herkas vakarėlyje klube „Hevalo“ paėmė mikrofoną ir pradėjo breiko metu kalbėtis su šokančia minia. Visiems patiko. Iš pradžių tai buvo kokios nors palaikančios frazės, vėliau į šį monologą buvo įtrauktos ir kitos improvizacijos. Tai tada dar repu nevadino, o vadino žodžiu „emceeing“.

Repo šaknys glūdi tradicinėje afrikos kultūroje, bet literatūroje apie repą ir jo formas ( „dozens“ ir „signifying“, dar vadinami „talking shits“ ) pradėta rašyti maždaug 1930 metais Harleme ir Pietų Bronkse. Jaunimas varžėsi, kad kiek galima geriau improvizuoti eiliulotą tekstą pagal griežtas taisykles. Du varžovai pakaitomis keitėsi savo tekstais, kol vienas pralaimėdavo. Tuo metu repo tikslu buvo kiek galima stipriau ižeisti savo varžovą, o dar geriau- jo motiną ar sseserį.

Palaipsniui repo žanras pasirodė ir Niu-Jorko diskotekose. Taigi viename iš tokių vakarėlių (tiesa jis vyko gryname ore) susitinka Grendmasteris Flešas ir jo draugelis Kovbojus su Mele Melu (Mele Melas- vienas iš pirmiausių repo skaitytoju) ir dar su trimis vaikinais sukuria pirmąją pasaulyje repo grupe „Grand Master Flash & The Furious 5“. Tiesa, repą įrašynėjo ir anksčiau, tai buvo poetas- bitnikas Amiri Baraku (dar vadinamas Leroj Džons), Haki Madhubuti, taip pat grupė „Last Poets“.

Laikui bėgant hip-hop‘as ėmė keistis. 1974 metais DJ AAfrika Bambaataa įsteigė pusiau religinę organizaciją „Zulu Nations“- ir tai buvo repo ideologizacijos pradžia. Būtent tada ir atsiranda pats „hip-hop‘o“ terminas, apjungęs muziką, šokį, gyvenimo būdą ir ideologiją. „Zulu Nations“ uždaviniu buvo breiko, repo, graffiti ir kitų afrikietiškų menų išaukštinimas, tam kad juodaodžiuose vaikinuose auklėti nacionalinį išdidumą ir atsiriboti juos nuo agresijos, nusikalstamumo ir kokaino. Vėliau ir repas, ir pats hip-hop‘as, įgauna daugiau militarisrtinį pobūdį.

Po kelerių metų į hip-hop‘ą pradėjo skverbtis komercija. Hip-hop‘as tampa komercijos žaidimu. Bet 1988 metais jauna West Coast grupė „NWA“ ( „Niggas Wit‘ Attitude“ ), kuriuos lideriu buvo Eazy-E, taip pat į jos sudėtį įėjo Dr. Dre ir Ice Cube, iš Los-Andželo getto Kompton išleido savo pirmąjį relizą „Straight outta Kompton“ ir be jokių kalbų išsprendė klausimą apie hip-hop‘o likimą.

Prasidėjo istorija gangsta-repo. Dabar dainų tekstai buvo vien tik apie merginas, kokainą ir „drive-by shooting“ (kai kilerio mašina sustoja prie švesoforo šalia aukos mašinos.). Buvo demonstruojamas ne gėris ir teisingumas, bet banditų nemoralumas. Žymiausi tuo meto reperiai buvo 2Pac, Liuteris Kempbelas ir Eazy-E, Dr. Dre, Ice Cube. Laikui bėgant, ypač po 2Pac mirties, gangsta-repas ėmė gesti. Bet visgi gangsta tematika išliko, nors jau be kraujo ir mėsos. Kaip tik remiantis šia gangsta tematika atsirado dar vienas žymus rrepo atlikėjas Puff Daddy ir kiti.

Žymiausi hip-hop‘o atstovai

2pac

Snoop Dogg

Beastie Boys

Cypress Hill

Eminem

Run DMC

Dr. Dre

Kanye west

Lil‘ Kim

Missy Elliott

KRS-ONE

Wu-tang Clan

Public Enemy

Jay-Z

Ja Rule

Eazy-E

Notorious B.I.G

Method Man

Ice-T

Krec

Xzibit

DMX

Gang Starr

NAS

50cent

puff dady

nelly

Žymiausi hip-hop‘o atstovai Lietuvoje

G&G Sindikatas,

Kitokie MC,

JBC,

Orda,

Banjooz,

MoNaDa,

Konektaz,

Zenitaz,

Shmekla,

Viper,

Pushaz,

Nasty Shit,

Messiah,

Maikis,

Motyvaz,

Justinho&Neru,

AnTi-ShoX,

Zhiogelis,

Paranoja,

Hip-hop‘as Lietuvoje

Viskas prasidėjo 1988-tais, byrant TSRS. Tuo laiku per sieną sunkėsi vis daugiau informacijos apie Vakaruose gyvuojančias kultūras ir subkultūras, bet jaunimui svarbiausia jų sudėtinė dalis- muzika. Viena tokių subkultūrų – hip-hop’as, o būtent su šiuo reiškiniu susijusi Sindikato gyvastis, suleidžia šaknis ir pas mus. Pačioje pradžioje jos pasekėjus suskaičiuoti būtų pakakę dviženklio skaičiaus per visą Lietuvą, bet palaipsniui tas skaičius tendecingai didėjo. Šis didėjimas galų gale virto taip vadinamąja „pirma banga“, savotiška mada. Hip-hopą propaguojančio jaunimėlio buvo nemaža, tačiau daugelis, keičiantis muzikos stilių dominavimui, keitė ir savo įvaizdį gatvės visuomenėje. Laikas bėgo, banga nuslopo, tačiau „tikrieji“- tie, kurių širdžių ritmas iš tikro plakė „į bytą“, liko. Gatvės pradeda puoštis pirmaisiais tagais ir graffiti, kur ne kur galima išvysti keistus žmones šokančius dar kkeistesnį šokį vadinamą „breiku“. Pirmasis laisvės gurkšnis virsta galinga banga, miestuose ir miesteliuose pridygsta ivairūs „squad“, „crew“ ir „family“, kurių šviežiai iškepti MC pradeda varyti pirmąjį lietuviškąjį rap’ą.