Vaizdinės atminties tikslumo tyrimas

TURINYS

TURINYS 2

ĮVADAS 3

VAIZDINĖS ATMINTIES TIKSLUMO TYRIMAS 7

TYRIMO REZULTATŲ APTARIMAS 11

NAUDOTA LITERATŪRA 12ĮVADAS

Atmintis užima ypatingą asmenybės psichinių reiškinių sistemoje. Be

atminties kiekvienas pojūtis ir suvokimas būtų naujas, žmogus negalėtų

orientuotis tikrovėje. Mąstant be atminties negalima būtų operuoti

sąvokomis, vaizduotė neturėtų iš ko kurti naujų vaizdinių, nebūtų ir

asmenybės “aš” su pastoviais motyvais, nuostatomis išgyvenimų. Atminties

netekimo atvejai kokių nors traumų metu, rodo, kad žmogus be atminties

nustoja būti asmenybe ir tampa panašus į mechaniškai reguliuojantį

automatą.

Atmintis yra ankstesnio patyrimo atspindys, kurį sudaro įsiminimas,

išlaikymas ir atsiminimas to, kas ankščiau buvo pažinta, išgyventa ir

veikta.

Sensorinį atspaudą galima palyginti su fotografija. Jis trumpam laikui

fiksuoja jutimo organų perduotą medžiagą ir kitaip yra vadinamas ikonine,

arba tiesiogine atmintimi.

Pirminė arba kitaip vadinama trumpalaikė atmintis, skiriasi nuo

sensorinės atminties ilgesniu informacijos išlaikymu. Medžiagos

perkėlimas iš sensorinės atminties į trumpalaikę vyksta tada, kai į tą

medžiagą nukrypsta dėmesys.

Į ilgalaikę atmintį medžiaga pereina dėka pakartojimų, kurių metu

trumpalaikėje atmintyje esanti medžiaga įtraukiama į socialinių ryšių

sistemą, ilgalaikėje atmintyje medžiaga laikoma valandas, metus,

dešimtmečius.

Žmogaus ilgalaikė atmintis veikia ryšių pagrindu, tai reiškia, kad

medžiaga įsimenama (ir atgaminama) ne pavieniais elementais, o siejant

įsimenamus dalykus su jau atmintyje turimais ir susidarant sudėtingas ryšių

sistemas tarp atminties saugomos medžiagos elementų. Ryšiai tarp įsimintos

medžiagos elementų yra vadinami asociacijomis.

Pagal turinį, kuriuo operuoja atmintis, yra skirstoma vaizdinės,

motorinės, žodinės – lloginės ir emocinės atminties rūšis.

Vaizdinė atmintis operuoja iš tikrovės gauta ir susikurta vaizdine

medžiaga – vaizdiniais. Vaizdinys yra vaizdas objekto, kuris šiuo metu

nesuprantamas. Žmogaus atmintyje yra daugybė regėjimo, girdėjimo, uodimo ir

kitų vaizdinių. Vaizdiniai yra panašūs į suvokimo metu gaunamus objektų

vaizdus. Jie nuo suvokimų skiriasi tuo, kad yra ne tokie ryškūs (kartais

neperduoda spalvų ir kt.), fragmentiški ir nepastovūs. Vaizdiniai

skirstomi į rūšis pagal jutimo organus. Dar skiriami individualūs ir bendri

vaizdiniai. Individualiais laikomi tam tikro vieno objekto vaizdiniai.

Bendri vaizdiniai fiksuoja didesnes ar mažesnes objektų grupes bendras

ypatybes.

Vaizdinė atmintis gali būti nevalinga. Nevalinga atmintis pasireiškia

tuo, kad žmogus ką nors įsimenami atgamina nesistengdamas, o kai kada net

nenorėdamas. Taip įsimenami kokie nors ryškūs, asmenybei reikšmingi

įspūdžiai. Nevalingai atminčiai padeda stiprios emocijos (džiaugsmas,

baimė, pasibjaurėjimas ir kt.). Turi reikšmės ir interesai įsimenamiems

objektams ir su jais atliekama veikla (pvz., eksperimentuojant geriau buvo

įsiminti tie skaičiai, kurie įėjo į pačių tiriamųjų sugalvotus uždavinius).

Nevalingas įsiminimas ir atgaminimas yra ankstyvesnė atminties forma

asmenybės tapsme. Nevalingai sukaupiama nemaža gyvenimiška patirtis be

jokių varginančių pastangų ne tik vaikystėje, bet ir visą asmenybės

egzistavimo metą.

Tačiau pagrindinį vaidmenį žmogaus psichikoje turi valinga atmintis.

Ji pasireiškia tada, kai žmogus sąmoningai užsibrėžia tikslą ką nors

įsiminti ar atgaminti ir tai daryti labai stengiasi. Būdingas valingos

atminties požymis yra tam tikrų motyvų, kurie skatina įsiminimą ir

atgaminimą, dalyvavimas.

Vaizdinė atmintis gali būti valinga ir nevalinga, judesių įsiminimas

ir atgaminimas gali sietis su žodinėmis instrukcijomis, įsimintais stebėtų

judesių vaizdiniais ir pan.

Įspūdžių yra visokių : regėjimo, girdėjimo, uoslės, skonio, juslės.

Šie įvairūs įspūdžiai yra surizgę. į daugiau ar mažiau sudėtingas

samplaikas – atvaizdus ir vaizdinius. Atsimenant sudėtingesnius dalykus,

komplikuotesnes įspūdžių samplaikas, gali kilti klausimas, kuriuos

įspūdžius lengviau atsimename – regėjimo, girdėjimo ir judesio.

Regimasis (optinis) – pirmasis atminties tipas. Šio atminties tipo

žmonių atsiminimuose dominuoja regimieji įspūdžių atsiminimai. Lengviausia

ir dažniausia įsimenama tai, kas buvo matyta. Šio atminties tipo mokinys

mokydamasis būtinai nori skaityti pats, nes geriau atsimena tai, ką yra

pats skaitęs, negu tai, ką yra girdėjęs. Mokytojo pašauktas atsakinėti

optinio atminties tipo mokinys pasakodamas tartum matyte mato, kuriame

puslapyje ir kurioje vietoje tai parašyta, koks ten šriftas, paveikslėlis

ar schema.

Antrasis atminties tipas – girdimasis (akustinis). Šio atminties tipo

žmonės geriausiai ir ryškiausiai atsimena girdėjimo įspūdžius. Akustinio

tipo mokinys mėgsta pats balsiai skaityti arba klausyti kitą skaitant, jam

svarbu girdėti tai ką mokosi. Girdimosios atminties žmogus lengviau

atimena melodiją, upelio čiurlenimą.

Trečiasis atminties tipas – judesiu (motorinis) šio atminties tipo

asmenys geriau atsimena tai, kas susiję su judesiais. Ypač daug šio tipo

atstovų yra tarp aklųjų. Iš prigimties aklas žmogus daiktų dydį bei padėtį

atsimena, kaip atitinkamus judesius.

Ketvirtas atminties tipas – mišrusis. Šio tipo atsiminimų vyksme

vienodai kyla visų rūšių įspūdžių bei atvaizdų: regėjimo, girdėjimo ir

judesių.

Tačiau vien tik vienam atminties tipui priklausančiam žmonių išskyrus

ketvirtąjį, nes vieni žmonės geriau atsimena spalvą, paveikslą ir pan.

Pagrindiniai atminties procesai yra įsiminimas, laikymas atmintyje,

atsiminimas ir užmiršimas. Įsiminimas priklausomai nuo tikslo gali būti

valingas ir nevalingas. Nevalinga atmintis pasireiškia tuo, kad žmogus ką

nors įsimena ar atgamina nesistemingai. Nevalingas atsiminimas yra

ankstyvesnė atminties forma asmenybės tapsme. Pagrindinį vaidmenį žmogaus

psichikoje vaidina valinga atmintis. Ji pasireiškia tada, kai žmogus

sąmoningai užsibrėžia tikslą ką nors įsiminti ar atgaminti ir tai daryti

stengiasi

Prasmingas įsiminimas vyksta tada, kai įsimenama medžiaga yra

suprasta, kai ji susiejama su atmintyje turimu patyrimu. Psichologijoje yra

nustatyta daug sąlygų, kurios padeda sėkmingai įsiminti.

Pirmoji sėkmingo mokymosi sąlyga yra palanki motyvacija. Yra žinoma,

kad greičiau ir tvirčiau įsimenama esant asmenybinei motyvacijai. Juo

labiau žmogus nori ko nors išmokti, juo jam labiau sekasi tai padaryti.

Antra svarbi įsiminimo sąlyga yra medžiagos kartojimas. Iš tikrųjų

esant kitoms lygioms sąlygoms, geriau įsimenama ta medžiaga, kuri buvo

daugiau kartų pakartota. Tačiau kartojimai mažiau produktyvūs, jei nėra

palankių motyvų, siekių medžiagą įsiminti. Be to tik racionaliai taikomas

kartojamas yra efektyvus. Pagrindiniai tokio kartojimo dėsningumai:

1. kartojimai turi būti atsikirti tam tikrais laiko intervalais.

2. jei medžiaga platesnės apimties, tai kartojimai turi būti

atliekami pagal schemą: ištisi –– dalimis – ištisai.

3. kartojant įsitvirtina asociaciniai ryšiai, tačiau pats žmogus

negali vidinėmis pastangomis išmatuoti jų tvirtumo.

4. monotoniškų kartojimų rezultatai yra menkesni, dėl to juos

būtina įvairinti keičiant kartojimų būdus, kartojimų aplinką.

5. įsiminimo sėkmei yra būtini teigiami pastiprinimai, kai

įsiminimo faktus lydi kokia nors maloni emocinė būsena.

Gyvūnams teigiamas pastiprinimas yra maistas, išsilaisvinimas iš

labirinto ar kiti materialių poreikių pateikimo faktai.

Laikymas atmintyje yra informacijos, užkoduotos nervinėse ląstelėse

elektrinių impulsų ar cheminių m.edžiagų pakitimų signalais, saugojimas.

Medžiagos laikymas nėra mechaniškas jos būvimas atmintyje kaip

nesikeičiantis atspaudas. Dėl žmogaus veiklos, naujų įsiminimų, išgyvenimų,

interesų ir kitų dinamiškų asmenybės reiškinių įtakos vyksta nuolatinė

atmintyje esančios medžiagos rekonstrukcija.

Išlaikymui priešingas, tačiau su juo susijęs reiškinys yra užmiršimas.

Vienas pirmųjų tyręs užmiršimo reiškinius H. Ebinhauzas nustatė, kad

užmiršimas nevyksta tolygiai- tuoj pat po išmokimo jis didesnis, o vėliau

lėtėja. Vėlesni tyrimai parodė, kad šie dėsningumai labiau tinka tik

specialiai išmoktos, beprasmės medžiagos užmiršimui. Prasmingos ir

reikšmingos medžiagos išlaikymas yra tvirtesnis ir ilgesnis, o užmiršimas

vyksta pagal kitus dėsningumus.

Atsiminimų rūšys:

Atpažinimas – medžiagos atiminimas tik pakartotinai ją suvokiant.

Atpažįstama arba netvirtai įsiminta medžiaga, kurios savarankiškai įsiminti

dar nepajėgiama arba medžiaga dėl kartojimų trūkumo buvo pamiršta tiek, kad

savarankiškai prisiminti jau nepavyksta, o pakartotinai suvokiant –

atpažįstama.

Atgaminimu yra vadinamas medžiagos atsiminimas be pakartotinio jos

suvokimo. Atgaminimas

gali vykti be sąmoningų pastangų, kai viena ar kita

atsitiktinė asociacija patraukia visą ryšių tinklą.

Prisiminimas yra valingo atsiminimo rūšis. Jis pasireiškia tada, kai

tiesiogiai atgaminti nesiseka, o reikia panaudoti įvairias menines

priemones.

Atsiminimo lengvumas, greitumas ir tikslumas priklauso nuo įsiminimo

ir išlaikymo ypatybių. Idealios sąlygos atsiminimui susidaro tik tais

atvejais, kai: įsiminta įdomi medžiaga, ji buvo įsimenama planingai

panaudojant sėkmingo įsiminimo metodus, medžiaga buvo sistemingai

kartojama, atsiminimas remiasi asmenybės palankiai motyvacijai ir palydimas

malonių emocinių išgyvenimų. VAIZDINĖS ATMINTIES TIKSLUMO TYRIMAS

Užduoties tikslas: Nustatyti vaizdinės atminties tikslumą, naudojant

sumaišymo mmetodą.

Tyrimo uždavinys:

– atlikus tyrimą išsiaiškinti kokia yra 6-7metų amžiaus vaikų

vaizdinė atmintis.

Priemonės: 25 kortelių, kuriose atvaizduoti daiktai.

Užduoties atlikimas: Tiriamųjų buvo paprašyta per 1 mintutę gerai

įsižiūrėti į išdėliotas korteles su daiktų atvaizdais. Praėjus 1 minutei

tiriamojo buvo paprašyta nusisukti ir visos kortelės sumaišomos. Tiriamajam

atsisukus, buvo paprašyta korteles išdėlioti buvusia tvarka. Po 2 minučių

tiriamojo darbas buvo nutrauktas.

Duomenims fiksuoti buvo nubraižyta lentelė su išdėliotomis kortelėmis

ant kurių buvo užrašyti daiktų pavadinimai. tiriamajam išdėliojus korteles

prie kiekvienos kortelės buvo dedamas pliusas arba minusas atitinkantys

užduoties atlikimo tikslumą.

Tiriamųjų aprašymas: tyrime dalyvavo dešimt 6-7 metų amžiaus

moksleivių.

Tyrimas buvo atliktas gegužės mėnesį.

APRAŠOMOJO TYRIMO DUOMENYS

[pic]

1 pav.: Respondentų padarytų klaidų skaičius procentais.

1 pav. pateikti respondentų klaidingų atsakymų skaičius.paveiksle

matyti. Mažiausiai klaidų padarė trečiasis respondentas, o daugiausiai

aštuntas respondentas. Pagal paveiksle pateiktus duomenis galima matyti,

kad nei vienas tiriamasis nesudėliojo kortelių nepadarydamas nei vienos

klaidos. Jeigu taip būtų atsitikę, vadinasi būtų buvęs eidentiškumo

reiškinys, tačiau tokių atvejų kai nepadaroma nei vienos klaidos pasitaiko

labai retai.

[pic]2 pav.: Klaidų pasiskirstymas procentais.

Atlikto tyrimo metu paaiškėjo, visi tiriamieji daugiausiai klaidų

padarė figūros išdėstymo (pav. nr.2) viduryje. Pagal psichologinėje

literatūroje pateiktus pavyzdžius tokia tvarka įsimenant sudėliotus daiktus

ar korteles įsimenamos pirmosios ir paskutiniosios kortelės, nes iš pradžių

dėmesys yra sukoncentruojamas į pirmąsias korteles, po to dėmesys trumpam

susilpnėja ir peržiūrint paskutiniąsias korteles vėl sustiprėja.

2 paveiksle matyti, kad trečias ir septintas tiriamasis klaidas

padarė tik viduryje, vadinasi šių tiriamųjų kortelių įsiminimas

sistemingas.

Pirmas, šeštas ir devintas tiriamieji sudėliodami įsimintas korteles

pradžioje padarė po keletą klaidų. Tačiau visos šios klaidos buvo ne

pirmosios kortelės, esančios netoli viduriniųjų kortelių. Vadinasi šių

tiriamųjų atsakymus galima lyginti su tų tiriamųjų darbais, kurie klaidas

padarė figūros viduryje.

Antras, ketvirtas, penktas, aštuntas ir dešimtas tiriamieji

sudėliojant korteles, klaidų padarė ir pradžioje, viduryje ir pabaigoje.

Šių tiriamųjų įsiminimas, galima sakyti, yra ne visiškai sistemingas.

Manau, kad korteles esančias pabaigoje įsiminti sekasi lengviau todėl, kad

jos jei žiūrima iš kairės į dešinę ir iš viršaus į apačią peržiūrimos

paskutinės. Tačiau jeigu žiūrima ne sistemingai tai ir kortelių įsiminimas

yra nesistemingas. Kaip jau minėjai šio tiriamojo įsiminimas beveik

sistemingas, nes tiriamasis korteles įįsiminė iš viršaus, iš šonų ir iš

apačios.

Iš šių tiriamųjų vieno tiriamojo teisingai sudėliotų kortelių

pasiskirstymas yra nevienodas. Vadinasi šio tiriamojo atsakymai yra

nesistemingi. Vadinasi šis tiriamasis korteles žiūrėjo nesistemingai tai

jo kortelių įsiminimas yra nesistemingas.

Remiantis atlikto tyrimo duomenimis galima sakyti, kad 6-7 metų vaikų

atmintis yra sisteminga, nes vaikai įsimindami korteles įsiminė pirmąsias

ir paskutiniąsias korteles, nebuvo nei vieno respondento, kurie dėliodami

įsimintas korteles, teisingai sudėliotų figūros viduryje esančias korteles. TYRIMO REZULTATŲ APTARIMAS

Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad 6-7 metų amžiaus vaikų vaizdinės

atminties tikslumas naudojant sumaišymo metodą yra sisteminga. Nes beveik

visi tiriamieji išdėliotas korteles įsiminė vienodai, tai yra pirmąsias,

bei paskutiniąsias. Taip pat nei vienas tiriamasis neatliko užduoties be

klaidų. Taip negali būti, nes net ir suaugusio žmogaus vaizdinės atminties

tikslumas naudojant sumaišymo metodą retai kada būna 100 proc. nes jeigu

taip būtų atsitikę, vadinasi tai būtų ypatingai ryškus vaizdinės atminties

tikslumo pasireiškimas, kada vaizdiniai išnykus iš stebėjimo lauko , yra

labai aiškūs, tikslūs, pilni, identiški.

Atlikto tyrimo metu paaiškėjo, kad stebėdami korteles tiriamieji jas

tarsi skaitė, tai yra akių judesiais jas stebėjo iš kairės į dešinę, iš

viršaus į apačią. Kaip jau minėjau, skaitant tekstą, šiuo atveju korteles,

iš pradžių dėmesys yra aktyvus, po to jis šiek tiek susilpnėja, o

pabaigoje vėl sustiprėja, kaip tik todėl dauguma tiriamųjų įsiminė

pirmąsias bei paskutiniąsias korteles. NAUDOTA LITERATŪRA

1. JJacikevičius A., Gučas A., Rimkutė E. Bendroji psichologija.

Vilnius. Mokslas.,1986

2. Jacikevičius A., Siela, mokslas, gyvensena; psichologijos įvadas

studijų pradžiai. Vilnius, “Žodynas”, 1995

3. Kaffemanas R., Mąstymo psichologija. Šiaulių universiteto

leidykla, 2001

4. Kralikauskas J., Psichologijos įvadas. Kaunas, 1993

5. Rimkutė J. Eksperimentinė psichologija. Vilnius, 1996