Bendravimas ir komunikacijos

Turinys

1.

Įvadas…………………..

…………………..3

2. Bendravimo

būdai…………………..

…………….4

3. Bendravimo

apibudinimas………………..

……………5

4. Verbalinis

bendravimas…………………

…………….7

5. Neverbalinis

bendravimas…………………

…………..8

6. Kaip išspręsti bendravimo

problemas…………………

…….11

7.

Kalbėjimas…………………

…………………11

8.

Klausimas………………….

…………………13

9.

Išvados………………….

………………….15

10.

Literatūra…………………

…………………..16

Įvadas

Žmogus iš prigimties yra socialinė būtybė. Ką tik gimusiam kūdikiui

jau reikia ne tik maisto, šilumos, bet ir aplinkinių dėmesio bei meilės.

Sėkmingas bendravimas yra svarbi visaverčio gyvenimo dalis, teigiamų

emocijų šaltinis. Gebėjimas bendrauti žymia dalimi lemia sėkmę daugelyje

profesinės veiklos sričių. Dažnai jis vertinamas ne mažiau nei dalykinės

žinios ir profesiniai įgūdžiai. Pedagogams, prekybininkams, gydytojams

bendravimas yra tarsi „darbo įrankis“, kurį naudodami jie daro poveikį

auklėtiniams, įgyja klientų pasitikėjimą ir kt. Daugelis veiklos sričių

mūsų dienomis yra siaurai specializuotos, todėl gerų darbų rezultatų

paprastai pasiekia komandos, sudarytos iš skritingus dalykus išmanančių

specialistų. Komandos darbo sėkmė taip pat priklauso nuo jos narių

tarpusavio bendravimo. Žmonės vis labiau domisi tuo, dėl šių priežaščių:

1. Kai kurie žmonės metai iš metų ar net visą gyvnimą nesusiformuoja

tikrojo tarpasmeninio bendravimo įgūdžių.

2. Žmogus daugiausia laiko ((apie 61%) praleidžia bendraudamas.

3. Mes nebendraujame taip gerai, kaip galėtume. Mūsų draugystė, darbas,

studijos nukenčia dėl to, kad suklumpame išreikšdami save ir

netiksliai suprasdami kitus.

Žmonių daugėja, sugebėjimas bendrauti mažėja. O atrodo turėtų būti

atvirkščiai – kuo daugiau žmonių, tuo iir kontaktai turėtų būti dažnesni,

Ištikrųjų mūsų gausėjimas ir to gausėjimo padariniai kaip tik labiausiai ir

didina vis labiau pastebimą nūdienos žmonių vienišumą. Žmogaus ryšys su

žmogumi – viena iš didžiausių socialinių vertybių. Be to neįmanoma jokia

visuomenė nei praeityje, nei dabar, nei ateityje. Žmonių tarpusavio

bendravimo pabūdis priklauso nuo gyvenimo būdo, atitinkamos orientacijos,

charakterio, skonio, interesų.

BENDRAVIMO BŪDAI

Bene svarbiausia bendraujant yra nepamiršti, jog bendravimas yra

abipusis procesas. Jame privalo dalyvauti abi pusės. Turi būti informacijos

pateikėjas ir gavėjas, kalbėtojas ir klausytojas. Jei bent viena iš pusių

blogai funkcionuos – bendravimas sutriks. Pastebėta, jog dauguma žmonių,

kuriems nesiseka bendrauti, pirmiausia yra prasti klausytojai.Jie mėgsta

kalbėti, tačiau nemėgsta klausytis. kai nesiklausoma, nesugebama suteikti

būtino pašnekovui atgalinio ryšio. Šias bendravimo problemas patiriantys

žmonės nemoka savo kūnui suteikti besiklausančiojo išvaizdos (tai yra

nemoka naudoti kūno kalbos), nepakankamai žiūri pašnekovui į akis, per

mažai linksi galva, per retai šypsosi, nepakankamai išreiškia savo

susidomėjimą žodeliais “taip”, “suprantu” ir panašiai.

Akių kontaktas. Beveik kiekvienoje bendravimo situacijoje tenka

susidurti su vadinamuoju moraliu žvilgsnio laiku. Tai laiko tarpas, per

kurį mes galime žvelgti žmogui į akis, nepasirodydami nemandagiais,

agresyviais ar familiariais.

Veido išraiška. Jau seniai žinoma, jog mokėjimas “skaityti” aplinkinių

veidus leidžia geriau suprasti ar nuspėti, kokie jausmai juos tuo metu

valdo. Kiekvienas veidas mums neišvengiamai ką nors sako. Vieni veidai gali

būti mažiau išraiškingi, kiti – labiau, tačiau vvisi jie yra tarsi savita

žmogaus jausmų skelbimų lenta. Ta pati veido išraiška atspindi vienodas

žmonių emocines būsenas. Nereikėtų pamiršti, jog veidas ne visada rodo tai,

ką žmogus iš tiesų jaučia. Tam gali būti keletas priežasčių:

1. Žmogus gali būti išmokęs rodyti ne tas emocijas, kurias išgyvena.

Pavyzdžiui aktorius gali būti labai gerai nusiteikęs, tačiau pagal

scenarijų jam reikia atlikti tragišką vaidmenį tos dienos

spektaklyje. Geras aktorius tą padarys meistriškai.

2. Žmogus gali būti suinteresuotas nerodyti savo jausmų. Pavyzdžiui,

profesionalus lošėjas stengiasi, kad jo veidas neišduotų

priešininkams, ar jo šansai laimėti dideli, ar beveik lygūs nuliui.

Patyręs derybininkas taip pat nenori, kad jo veidas rodytų

tikruosius jausmus sudėtinguose derybų etapuose.

3. Mes galime neteisingai suprasti vieną ar kitą žmogaus veido

išraišką. Pavyzdžiui, jei žmogus labai susimąstęs, mums gali

pasirodyti, jog jis liūdnas arba piktas. Nustebusią veido išraišką

galime suprasti kaip išgąstį ir panašiai.

.

Daugelyje šiuolaikinių kultūrų nėra priimta atvirai rodyti savo

jausmus, ypač neigiamus: pyktį, susierzinimą ir kitus. Tai dar nėra

priežastis dėl kurios žmonės stengiasi valdyti savo veido išraišką.

Bendraudami su aplinkiniais, ypač su mažiau pažįstamais žmonėmis, paprastai

stengiamės išlaikyti neutralią veido išraišką arba šypsomės vadinamąja

socialine šypsena. Šiuo atveju šypsomės ne todėl, kad pašnekovas mums labai

patinka, bet todėl, kad to reikalauja mandagumas. Socialinės šypsenos

nereikėtų painioti ssu tikraisiais jausmais, Tačiau, antra vertus, be jos

sunku įsivaizduoti mandagų bendravimą, ypač ten, kur tenka susidurti su

įvairiais klientais: paslaugų, aptarnavimo, informacijos teikimo sferose ir

kitur.

Gestai. Gestai, kaip ir veido išraiška, gali parodyti ar žmogus pyksta, ar

yra apimtas nerimo, ar džiaugiasi, ar liūdi. Dažnai gestai palydi mūsų

šnekamąją kalbą; gestais ją papildome ir paįvairiname. Yra žmonių, kuriems

gestai ir šnekamoji kalba tiesiog neatsiejami. Apie juos sakoma, jog

surištomis rankomis jie paprasčiausiai negalėtų šnekėti. Gestų kalba ypač

svarbi kurtiems žmonėms: jie šnekasi rankomis tiesiogine prasme. Mūsų

naudojami gestai ne tik paįvairina pokalbį, bet ir nurodo jo kryptį bei

tempą. Gestu galime nutraukti pašnekovą, paraginti jį kalbėti, perduoti

žodį kitam, parodyti, jog patys norime kažką pasakyti, ir panašiai

BENDRAVIMO APIBŪDINIMAS

Mūsų bendravimas kupinas staigmenų, prieštaravimu, smagių minučių ir

konfliktų. Bendravimas atsirado kartu su žmonija, tačiau šio meno dar

nesame gerai įvaldę. Bendravimas – tai dviejų arba daugiau žmonių

tarpusavio sąveika, kurios metu perduodam informacija ir pateikiami

saugumo, saviraiškos, dominavimo ir kiti poreikiai. Bendravimu vadiname ir

daugelį metų trunkančią draugystę, ir susirašinėjima elektroniniu paštu, ir

aktoriaus pasirodymą publikai. Todėl skiriamos įvairios bendravimo rūšys,

sudėtinės dalys ir aspektai.

Visų pirma galima skirti bendravimą su savimi (jis dar vadinamas

intrapersonaliniu) ir bendravimą su kitais (tarpusavio, tarpasmeninis,

interpersonalinis bendravimas). Puikios interpersonalinio bendravimo

iliustracijos – posakiai „mane baigia užgraužti sąžinė“, „pasižiūrėk į save

iš šalies“, ir pan. Kai kurie asmenybės tyrinėtojai tvirtina, kad ji

susideda iš keleto dalių, panašių į kompiuterio loginius diskus. Tuomet

intrapersonalinis bendravimas – tai „bendravimas“ tarp šių asmenybės dalių.

Tarpasmeninis bendravimas – toks, į kurį įsitraukia ne mažiau kaip du

žmonės.

Dar tik ketindami susitikti su nepažįstamu žmogumi, mes imame

svarstyti, koks jis galėtų bųti, kokiu poelgiu iš jo galime tikėtis.

Susitikę stengiamės šį vaizdinį patikslinti, papildyti, remdamiesi viskuo,

ką matome ar girdime: naujojo pažįstamo išvaizda, elgesiu, kalbos tonu,

turiniu ir t.t. Mūsų bendravimo partneris taip pat stengiasi susidaryti

nuomonę apie mus, o mes savo ruožtu – padaryti vienokį, o ne kitikį įspūdį.

Abi pusės mėgina įvertinti besiformuojančius santykius, savo jausmus viena

kitos atžvilgiu. Tai – tarpusavio suvokimo (socialinės percepcijos)

procesai. Jie leidžia bendraujant numatyti kito elgesį ir planuoti savąjį,

padeda siekti norimų tikslų.

Vos tik atsiranda koks nors ryšys tarp dviejų ar daugiau žmonių,

prasideda komunikacijos procesai. Bendravimas susideda iš jų lyg statinys

iš plytų. Komunikacija – tai keitimasis informacija, naudojant kokią nors

ženklų sistemą. Bendraudami žmonės dalijasi žiniomis, nuomonėmis, praneša

vieni kitiems apie savo jausmus. Šią informaciją perduoti naudojami įvairūs

būdai: kalba (žodinis bendravimas), mimika, gestai, kai kada netgi aprangos

detalės ar aksesuarai (nežodinis bendravimas). Ar keitimasis informacija

vyksta sėkmingai, priklauso nuo to, kaip informacijos siuntėjas ir gavėjas

supranta tų pačių ženklų – žodžių, gestų ir kt. – prasmę. Komunikacijos

procesus įvairiais aspektais

nagrinėja semiotika, lingvistika, informatika

ir kt. Psichologija, be kita ko, siekia nustatyti, kaip žmogaus išorėje

„perskaityti“ jo jausmus ir ketinimus, kokią įtaką informacijos dekodavimui

turi subjektyvios nuostatos ir pan. Kitas svarbus bendravimo aspektas –

tarpusavio sąveika. Tarpusavio sąveika – tai bendraujančiųjų poveikis

vienas kitam. Bendraudami žmonės daro vieni kitiems tam tikrą įtaką: keičia

jausmus, požiūrius ir elgesį. Supaprastintai galima sakyti, kad vieno

žmogaus elgesys kaip stimulas veikia kito žmogaus elgesį. Tuo tarpu su

kitais žmonėmis mes nuolat bendraujame daugelį metų ar net visą gyvenimą.

Tai šeimos nariai ir giminės, draugai, bendradarbiai. Tarp jų ir mūsų

susiklosto tarpusavio santykiai. Santykiams būdingi ilgalaikiai emociniai

ryšiai, tarpusavio įsipareigojimai. Žmogaus, su kuriuo mus sieja artimi

tarpusavio santykiai, negali pakeisti bet kuris kitas. Tarpusavio santykiai

leidžia patenkinti visai kitokius poreikius, nei tie, kuriuos tenkiname

keisdamiesi informacija.

Sunku pateikti bendravimo apibrėžimą, apimantį visus įmanomus jo

aspektus. Atsižvelgiant į svarbiausius iš jų, galima sakyti, jog sąvoka

bendravimas apima dviejų ar daugiau žmonių tarpusavio suvokimą, keitimasi

informacija, sąveika ir santykius.

Bendravimas apima:

✓ Kalbą (verbalinis bendravimas);

✓ Neverbalinį bendravimą.

VERBALINIS BENDRAVIMAS

Verbalinės bendravimo formos

Verbalinės bendravimo fformos yra dvi:

✓ Informacija perduodama žodžiu;

✓ Informacija perduodama raštu.

Žodinis bendravimas

Daugiausia laiko mes praleidžiame bendraudame raštu, t.y. kalbėdami ir

klausydami. Pagrindiniai kalbėjimo proceso elementai yra šie:

Kalbėjimas. Kalbėjimo efektyvumas priklauso nuo:

□ Balso tono;

□ Moduliacijos;

□ Greičio;

□ GGarso stiprumo ir slopinimo.

Nuo šių elementų priklauso informacios suvokimas, užkodavimas ir

persiuntimas.

Pati kalba. Pasitaiko, kad vienas žodis turi kelias reikšmes ir

bendraujant panaudojama netinkama žodžio reikšmė. Tokiu būdu teisingas

pranešimas dažniausiai tampa klaidingu.

Balso tonas ir moduliacija. Balso tonas priklauso nuo to, kaip mes

kalbame: užtikrintai, nedrąsiai, agresyviai, piktai, įnertingai, pasyviai,

susinervinęs ir t.t. Moduliacija – tai tono pasikeitimas, t.y. – garso

pasikeitimas (pažemininmas ar paaukštinimas) pustonio arba tonu. Valdytojai

bendraujant turi skirti ypatingą dėmesį į balso toną ir moduliaciją. Tai

labai svarbūs bendravimo elementai, užtikrinantys efektyvų bendravimą.

Greitis ir garso stiprumas. Bendravimo efektyvumas priklauso nuo to,

kaip mes kalbame, greitai ar lėtai. Nervuoti žmonės dažniausiai kalba

greičiau, negu savimi pasitikintys, ramūs. Geriausiai rezultatai

pasiekiami, kai kalbame nei per greitai, nei per lėtai (turi būti

pusiausvyra). Garso stiprumas gali būti streso rezultatas. Tvirtai

pasakytas sakinys įrodo, kad jis yra svarbus. Nereikšminga informacija nėra

užtvirtinama ir pabrėžiama. Tokie reiškiniai sąlygoja garso stiprumą.

Garso silpnumas (tyla). Pauzės, nutylėjimai, nustebimai ir žiopsojimai

sąlygoja garso stiprumą arba, kitaip tariant, tylą. Tačiau nevisada pauzės

daromos tada, kai neturime ką pasakyti, kartais pauzė daroma tada, kai

ruošiamės akcentuoti labai svarbią informaciją.

Klausymas. Tai antra labai svarbi žodinio bendravimo proceso dalis.

Patarimai, reikalingi, kad klausymas būtų efektyvus.

Patarimai

✓ Kalbėdami nesiblaškykite;

✓ Būkite oportunistas. Suraskite bendrų interesų tarp savęs ir

pašnekovo;

✓ Jokiu būdu nežiovaukite ir nesvajokite, jei pašnekovas kalba

lėtai ir neįdomiai;

✓ Stenkitės suprasti pašnekovo tikslą.

Bendravimas raštu

Balso tono, moduliacijos, greičio, garso silpnumo ir stiprumo

atžvilgiu, bendravimas žodžiu yra efektyvsnis, negu raštu.

NEVERBALINIS BENDRAVIMAS

Neverbalinis bendravimas – tai bendravimas be žodžių. Kaip matyti iš

lentelės, galima skirti vokalinį (balso intonacija, šūktelėjimai ir pan.)

ir nevokalinį (gestai, judesiai, mimika ir t.t.).

|Bendravimo tipai |Vokalinis |Nevokalinis |

|Verbalinis |Sakytinė kalba |Rašytinė kalba |

|bendravimas | | |

|Neverbalinis |Balsas: balso intonacija, |Gestai, veido išraiška ir |

|bendravimas |šūktelėjimai ir pan. |t.t. |

Balsas

Balso tonas, greitis, aukštis, pauzių skaičius, trukmė, stiprumas ir

pašaliniai garsai (oi, ak ir pan.), t.y. pralingvistiniai signalai, kurie

stiprina arba paneigia žodinį pranešimą. Taigi keičiant tų pačių žodžių

intonaciją, galima suteikti visą kitą prasmę.

Tyrimai rodo, kad kai vokaliniai požymiai (balso tonas, stiprumas ir

pan.) prieštarauja žodžiams, jie nebetenka reikšmės, ir interpretuojami tik

balso duomenys. Itin meiliai sakant neigiamą informaciją apie žmogų,

dėmesys kreipiamas į balso intonaciją, o ne į turinį.

Sąmoningai keisti pralingvistinių signalų beveik neįmanoma. Kai kiti

neverbaliniai signalai teikia kitą informaciją, balsas sako tiesą. Štai

nervinantis labai sunku ramiai ir šaltai kalbėti – ankščiau ar vėliau

išduoda balsas.

Vokalinių požymių interpretavimas priklauso nuo to, kaip suvokiamas

pats kalbėtojas. Vyrai ir moterys, kalbantys greičiau, suvokiami kaip

ekstravertai ir žvalūs. Žmonės, kalbantys per nosį, – kaip turintys

nemalonų charakterį.

Nematydami žmogaus, tik iš balso galime mes nusakyti jo amžių,

užimamas pareigas, intraversiją, socialumą, dominavimą nustatyti emocijas

(baimę, nervingumą, meilę, liūdesį, pasitenkinimą). Įdomu tai, kad net iš

vieno atskirai pasakyto žodžio galima pasakyti kalbančiojo statusą.

Veido išraiška

Veidas ir akys – tai labiausiai pastebimos kūno dalys, bet sunkaiusiai

skaitomos. Veidą sunkiausia skaityti dėl trijų priežaščių:

❖ Sunku aprašyti veido išraiškos tipus. Tyrinėtojai aptiko

mažiausiai aštuonis antakių ir kaktos raukšlių padėtis, daugiau

negu aštuones akių ir lūlų padėtis ir dešimt apatinės veido

dalies padėčių. Padauginus šiuos derinius iš emocijų, kurias

išgyvename skaičiaus, paaiškėja, kodėl labai sunku sudaryti

veido išraiškų žodyną.

❖ Iš veido nustatyti žmogaus būseną labai sunku,nes išraiška

nuolat kinta.

❖ Daugelis žmonių sėkmigai slepia savo būseną. Bet prisimenant,

kad veido išraiška labai greitai kinta ir žmogus pats nemato, ką

siunčia jo veidas, cenzūra praleidžia ir labai daug teisingos

informacijos, net jeigu to nenorime.

Tyrinėtojai nurodo tris veido išraiškos būdus, kuriuos taikant galima

nuslėpti tikrąją informaciją apie savo būseną:

✓ Kartais jausmų stoką paslepiame simuliuodami.

✓ Kitais atvėjais nepadarome nepageidaujamų jausmų,

neutralizuodami išraišką.

✓ Maskuojama tikroji emocija.

Akių žvilgsnis gali pranešti apie susidomėjimą, patikimą, perduoti

pokalbio giją ir t.t. Kartais akys tikrai atspindi, kas mums patinka, o

kartais sukuria ir padidina patikimo laipsnį – specialiai jas išplečiant.

Bet yyra ir tokia meilikavimo rūšis, kai partneriai slepia simpatijas,

nežiūrėdami į akis.

Kitais atvėjais akių kontaktas rodo susidomėjimą, bet ne vilionę.

Akies vyzdys taip pat perduoda informaciją. Maždaug 20% moterų ir vyrų akių

vyzdys išsiplečia stebint nuogo priešingos lyties atstovo nuotrauką. Moterų

vyzdys labiausiai išsiplečia stebint motinos su vaiku paveikslą. Taigi

vyzdys tuo labiau plečiasi, kuo didesnis susidomėjimas.

Gestai

Kaip ir kitos neverbalinio bendravimo priemonės, gestai gali

sustiprinti arba prieštarauti kalbėtojo žodžiams. Jei gestų nėra, galima

manyti, kad kalbėtojas abejingas pokalbio temai. Teisingi gestai gana

dažnai padeda įtikinti. Įtaiga padidėja tada, kai kitas asmuo atspindi

kalbančio žmogaus judesius.

Jei žmonės gestikuliuoja, dažnai sudaro įspūdį, kad skiriasi nuo

mažiau ekspresyvių bendrakalbių: atrodo šiltesni, energingesni,

nerūpestingesni, malonesni, entuziastingesni, labiau mėgstami, atidesni,

prieinami. Negistikuliuoja – logiškesni, šaltesni, analitiškesni, mažiau

mėgstami ir pan. žmonės.

Kai kurie gestai atskleidžia melavimą. Pasirodo, kad meluojant daroma

daug tuščių judesių, nesusijusių su sakoma informacija ir naudojama daug

gestų, kurie papildo verbalinę informaciją. Todėl naudinga ir teisinga

atpažinti spontanišką elgesį arba gestus ir apsvarstyti, kaip jie siejasi

su sako informacija.

KAIP IŠSPRĘSTI BENDRAVIMO PROBLEMAS

Bendravimas yra labai sudėtingas procesas. Sugebėti gerai bendrauti

nėra paprasta. Prisiminkite kad:

✓ Kai bendraujate su žmogumi, būkite su juo kuo atviresni.

✓ Su pašnekovu būkite visada atviras, sąžiningas ir jam

nepriekaištaukite.

✓ Šnekėdami visada žiūrėkite į akis, nes kitaip blaškote

pašnekovo dėmesį.

✓ Kalbėkite aiškiai, paprastai ir tiksliai.

✓ Mokėkite išklausyti ir suprasti pašnekovą, turėkite kantrybės,

nors tai ką jis pasakoja jus neįdomu.

Jei jūs laikysitės šių patarimų, jums bendraujant problemų tikrai

nebus.

KALBĖJIMAS

Taigi, matome, jog pasitaiko ir prastų kalbėtojų. Jie kalba pernelyg

trumpai, lakoniškai, renkasi nuobodžias temas, šneka apie netinkamus arba

aplinkinius erzinančius dalykus. Jų kalba gali stokoti įvairumo, būna

pernelyg monotoniška, vienodo tembro. Prasti kalbėtojai nemoka

informacijos, kurią jie nori pateikti, priderinti prie klausytojo intersų.

Bendravimui gali trukdyti bet kokie kraštutinumai. Pavyzdžiui, pokalbio

tema gali bbūti tokia bendra, kad neįmanoma išsiaiškinti nieko konkretaus,

arba atvirkščiai, pokalbis nuolat nuslysta į smulkias detales ir

aplinkiniams sekti pokalbio giją gali tapti varginančiu užsiėmimu. Vieni

prasti kalbėtojai niekada neišsako savo nuomonės ir tarsi slepiasi už

nematomo barjero, visaip vengia parodyti save. Kiti – priešingai, kalba tik

apie save ir savo problemas, jomis užimdami visą pokalbiui skirtą laiką ir

visiškai nerodydami susidomėjimo kitais.

Kartais nesiseka naudoti nežodinius signalus, reguliuojančius

pokalbio laiką ir trukmę. Pavyzdžiui, nesugebama perduoti pokalbio gijos,

pašnekovas neinformuojamas apie tai pasikeitusiu balso tonu, kūno judesiais

ar akimis. TTuomet mes nežinome, ar pašnekovas jau baigė kalbėti, ar ne.

Bendravimo partneris taip pat gali nesiųsti signalų apie pokalbio pradžią,

todėl mes nesuprantame, kad jis nori pradėti šnekėti. Kartais nepaisoma

pokalbio tvarkos. Tokiu atveju dažnas kalbančiojo partraukinėjimas

kaitaliojasi su nejaukios tylos pauzėmis.

Būna, kad žžmonės šneka taip tyliai, jog jų sunku klausytis. Jei

šnekama vienodu, monotonišku balsu, darosi sunku suprasti, kurias kalbos

vietas norima pabrėžti, kokia tikroji pašnekovo išsakomų žodžių svarba.

Nesėkmingas bendravimas išsiskiria ir tuo, kad neduoda pašnekovui

tinkamo atlygio. Bendravimo partneris nieko iš mūsų negauna. Jis

nesusilaukia tų mažų, tačiau malonių pokalbio detalių, rodančių, kad į

suprantame, jam pritariame, juo domimės. Nesulaukiama padėkos, komplimentų,

simpatijos, paramos išreiškimo ir panašiai. Nemokantys tinkamai bendrauti

žmonės nepaaiškina ir neatsiprašo už savo įsiterpimus į kito šneką, ar už

pokalbio metu padarytas klaidas. Jie nereaguoja į kito žmogaus palankumo

pasireiškimus, ar į pagalbos siūlymą, palikdami siūlytoją sutrikusį arba

įžeistą.

Blogas bendravimas yra ir nepasitikėjimo savimi bei savikontrolės

įgūdžių neturėjimo pasekmė. Žmonės gali nedrįsti pradėti pokalbio arba

laiku jį užbaigti. Kartais nesugebama pakeisti pokalbio temos, išakyti

kitokią nuomonę, paprieštarauti arba patarti. NNepajėgiama ko nors paprašyti

arba pareikalauti, pasiskųsti, sukritikuoti, perkalbėti kitus arba pateikti

savus pasiūlymus.

Bendravimo nesėkmės gali kilti ir dėl nemokėjimo deramai pasirodyti,

tinkamai pateikti save. Kartais žmonės rengiasi ne taip, kaip jiems derėtų,

arba apsimeta ne tais, kuo yra iš tikrųjų, šneka apie tai, apie ką

nenusimano ir panašiai. Visa tai erzina aplinkinius ir trukdo bendrauti.

Žmonių bendravimas, remiantis kalbos ženklų sistema, vadinamas

kalbėjimu. Norint, kad kalbėjimas būtų prasmingas, reikia, visų pirma,

mokėti kalbą. Bendraujantys žmonės turi šnekėti abiem suprantama kalba.

Bendraujantiems reikia žinoti, kokiais žodžiais viena ar kita kalba yra

įvardinami žmonės, daiktai ir reiškiniai, taip pat šių žodžių derinimo bei

jungimo taisyklės.

Kalbėjimas gali būti ne tik išorinis, bet ir vidinis. Vadinasi, kalba

skirta ne tik bendrauti su kitais žmonėmis: galima kalbėti ir su pačiu

savimi. Kadangi kalbėjimas mus domina pirmiausia kaip bendravimo su kitais

žmonėmis priemonė, apsiribosime aptardami pagrindines išorinio kalbėjimo

formas. Tai – sakytinis ir rašytinis kalbėjimas.

Lygindami tai, kas pasakyta, su tuo, kas parašyta, aptinkame ne vieną

reikšmingą skirtumą. Visų pirma, rašytinis kalbėjimas atsirado vėliau už

sakytinį. Todėl rašytinis kalbėjimas yra sudėtingesnis. Rašto kalbos

sakiniai paprastai esti ilgesni ir gramatiškai sudėtingesni, negu sakytinės

kalbos. Joje daugiau nekasdieniškų, abstrakčių žodžių, mažiau pasitaiko

pataisymų, pasikartojimų ir panašiai. Rašto kalba būdingos geresnės laiko

panaudojimo galimybės. Jo nevaržo tempas, kurio reikia laikytis kalbant,

todėl galima geriau parinkti žodžius, sakinių konstrukcijas, pildyti bei

taisyti tekstą. Kita vertus, sakytinis kalbėjimas yra kur kas

išraiškingesnis. Sakytinė kalba atspindi įvairius pokalbio niuansus, parodo

kalbančiojo jausmus, nurodo potekstės galimybę. Visa tai nėra būdinga

rašytinei kalbai.

KLAUSYMAS

Visiems pokalbiams būdingas atgalinis ryšys. Jei nes matome,

kad pašnekovas ko nors nesuprato, grįžtame prie tos pačios temos ir

stengiamės akivaizdžiai ir nuosekliai išaiškinti iš naujo. Jei pašnekovas

ima nuobodžiauti arba mes matome, kad jis nepatenkintas, stengiamės

susidariusią padėtį pataisyti. Jei, pavyzdžiui, priimant naują darbuotoją,

įstaigos vadovas pastebi, jog iš kandidato atsakymų pavyksta sužinoti tik

labai mažai, jis ggali nuo uždarojo tipo klausimų ( į tokius klausimus

pakanka atsakyti “taip” arba”ne”) pereiti prie atvirojo tipo klausimų,

prasidedančių žodžiais “Kaip.”, “Kodėl.” ir panašiai. Į atvirojo tipo

klausimus nori nenori tenka atsakyti kur kas išsamiau. Išaiškinimo

klausimai gali būti tiek atviri, tiek ir uždari savo forma, tačiau jie

pateikiami, kai pašnekovas ne pilnai atsako į klausimą ir reikia

patikslinimo.

Dažniausiai atgalinis ryšys gaunamas stebint pašnekovo veido

išraišką, gestus bei tokius paprastus žodinius intarpus kaip “aha”,

“tikrai”, “mat kaip” ir panašiai. Šie intarpai patys savaime mažai ką

reiškia, tačiau neblogai atskleidžia pašnekovo požiūrį į vykstantį pokalbį.

Pritardamas mums galvos linkčiojimu arba žodeliais “taip”, “teisingai”,

pašnekovas bendravimo su juo būdą, psichologiškai jį pastiprina.

Suprantama, be teigiamo pastiprinimo egzistuoja ir neigiamas. Jautresnis

kalbėtojas iš savo pašnekovo reakcijos bematant suvoks, kad jo pokalbis

nėra palaikomas ar kad jam nepritariama. Taigi sąmoningai ir nesąmoningai

taisydami pašnekovo elgesį norima kryptimi ir siekdami geriau jį pritaikyti

prie mūsų bendravimo stiliaus, mes ir patys turime stengtis prisitaikyti

prie pašnekovo.

Tarpusavio prisitaikymas sėkmingesnis tada, kai pritarimo arba

nepritarimo signalai yra aiškūs ir nedviprasmiški. Pastebėta, jog

populiarūs ir aplinkinių mėgstami žmonės pasižymi tuo, kad labai aiškiai

parodo, kada mūsų elgesys jiems patinka. Tuo tarpu nepopuliarūs žmonės

nemėgstami visų pirma todėl, kad nerodo pritarimo net ir tais atvejais, kai

yra patenkinti mūsų elgesiu. Taigi, jei norime kad mus mėgtų, turime visada

aiškiai parodyti, kas mus džiugina, kas mums patinka. Ir, be abejo,

pritarimą reikėtų rodyti daug dažniau nei nepritarimą.

Prie pašnekovo prisitaikoma ne tik žodžiais. Dažnai žmonės,

stengdamiesi prisitaikyti vienas prie kito nesąmoningai atsistoja ta pačia

poza, ima naudoti tuos pačius judesius bei gestus. Žinoma, dažnai galima

pastebėti ir tai, kad ilgiau tarpusavyje bendraujantys žmonės pradeda

vartoti tuos pačius žodžius ir posakius.

Kada pasitelkti aktyvų klausymą?

Aktyvus klausymas gali padėti žmogui, tačiau gali jį paveikti ir

nekonstruktyviai. Toliau pateiktos aplinkybės, kuriose patartina ir kuriose

nepatartina naudoti aktyvų klausymą.

Pasitelkite aktyvų klausymą, kai:

pastebite žodines ir nežodines užuominas, kad kitam žmogui tikrai sunku;

nuoširdžiai norite padėti, o laikas ir vieta yra tinkami;

jūs tikrai palaikote kitą, o jo problemos jūsų neerzina;

nenorite primesti savo sprendimo būdo kito žmogaus problemai;

pajėgiate ir turite laiko kitą išklausyti, o jūsų problemos ir atsakomybė

tam netrukdo ir leidžia pilnai susikaupti.

Aktyvus klausymas nereikalingas, kai:

nepastebite jokių užuominų;

jūs nenorite šiuo atveju padėti – jums nesvarbu, skubate ar esate užsiėmęs;

kito elgesys jums nepriimtinas, esate įskaudintas ar įsižeidęs (ypač, jei

apie tą poelgį norima diskutuoti);

stengiatės, kad kitas priimtų “teisingą” sprendimą (jūsų aktyvus klausymas

kreips pašnekovą jūsų primetama”teisinga” linkme);

manote, kad jūsų asmeninės problemos per daug rimtos, jog galvotumėte apie

kitų problemas;

kitam asmeniui paprasčiausiai reikalinga informacija, kurios jis neturi;

norite nuslėpti savo jausmus nuo kito asmens arba nuo savęs.

Taigi norint, kad bendravimas

vyktų sklandžiai, tiek klausantis,

tiek kalbantis, žmonėms bendra turi būti tai, apie ką jie nori kalbėtis ir

ką jie nori išgirsti. Nesvarbu, kad skiriasi pašnekovų požiūriai, kad

skirtingi jų motyvai ar net skiriasi jų charakteriai. Orientuojantis į

bendrą tikslą, prieinama prie to, kad bendraujančių žmonių asmeniniai

santykiai “nueina į antrąjį planą”.

IŠVADOS

Mes bendraujame vieni su kitais visą gyvenimą, tačiau daugelis

neišsiugdo tinkamų bendravimo įgūdžių nebendrauja taip gerai, kaip galėtų.

Draugystė, darbas, studijos nukenčia dėl to, kad dažnai suklystame

išsakydamis avo mintis ar netiksliai suvokdami kitus žmones, iš nežinojimo

įskaudindami, įžeidami vienas kitą.Išmokti bendrauti, geriau suvokti ir

išreikšti save išgirsti ir teisingai suprasti kitą žmogų galėtų padėti

bendravimo etikos žinios.

LITERATŪRA

1. KTU „Psichologija studentui“, Kaunas Technologija 2004 m.

2. J. Ebneris „Ar mokame bendrauti?“, Vilnius Mintis 1979 m.

3. KTU „Bendravimo psichologija“, Kaunas Technologija 2001 m.

4. http://lt.wikipedia.org/wiki/Bendravimas

5. Želvys R. “Bendravimo psichologija”.

6. Wrede-Grischkat R. “Bendravimo menas”.

7. Kolciova V.A. “Bendravimas ir pažintiniai procesai”