Eriksono teorija
Eriksono teorija
1.Pasitikėjimas – nepasitikėjimas
(saugumas – nesaugumas)
Pavyzdys:
Mažoji Aušrelė, kuriai jau šeši mėnesiai, labai prisirišusi prie savo
mamos. Tėtis dirba, todėl didesnę laiko dalį, mergaitė praleidžia su
mama. Verkianti Aušrelė paimta tėčio ant rankų nenusiramina. Vos tik
paėmus ant rankų ją mamai, mergaitės veidukas nušvinta, nustoja verkti,
aguoja, guguoja, juokiasi, ir kuo greičiau savo bedante burnyte stengiasi
pagriebti mamos žandą, nosį ar ranką ir, čiulpia.
Aušrelė visiškai pasitiki tik savo mama. Ant jos rankų mergaitė jaučiasi
saugi.
2. AAutonomiškumas – gėda
Pavyzdys:
2m ir 3mėn. Algiukas žaidžia su vyresniuoju broliuku Giedriumi smėlio
dėžėje. Vaikai stato iš smėlio pilį.
Algiuko tėtis sėdi ant suoliuko šalia vaikų ir skaito laikraštį. Staiga,
buvęs ką tik labai užsiėmęs, berniukas atsisėda, po sekundėlės atsikelia
ir bėga prie tėčio. Pribėgęs, tempia jį už rankos namo, sakydamas: A- a.
Taip tėtis supranta, kad Algiukas nori ant puoduko. Abu labai skuba.
Atskubėjęs į namus ir sėdėdamas ant puoduko, mažasis išdykėlis šypsosi.
Jam pavyko suspėti.
3. Iniciatyvumas –– kaltė
Pavyzdys:
Mama, tėtis ir 3metė Eglutė išsiruošė į parduotuvę apsipirkti. Tik
įžengus į parduotuvę, mergaitė puolė prie mandarinų dėžės, pradėjo
rinktis ir dėti juos į krepšelį. Mama mergaitei pasakė, kad jau užtenka
ir Eglutė pakluso. Jiems priėjus prie llentynos, kurioje stovėjo
išrikiuotos sultys, mergaitė pasiėmė indelį sulčių – „Kubuš“. Mama
pasakė, – nereikia! Liepė sultis padėti. Žodis „Ne“ mergaitei nepatiko.
Ji supyko ir netyčia iš rankų iškrito bei sudužo indelis su sultimis.
Eglutė išsigando, pradėjo verkti, išbėgo iš parduotuvės.
4. Meistriškumas – menkavertiškumas
Pavyzdys:
Vaidutė, kuriai neseniai sukako 6metukai, didžioji mamos pagalbininkė
virtuvėje. Ji stengiasi būti „virėja“, plauna indus. Mergaitė savimi
pasitiki. Žino, kad plaudama indus jų nesudaužys, žino indų vietą.
Vaidutė labai smalsi. Nuolatos klausinėja mamos: „Kodėl įbėrei tiek
druskos?“, „ Kam reikalingi tokie prieskoniai?“, „Kaip pasigaminti kažką
skanaus pietums?“
Kartą mama nusprendė, kad jos su Vaidute gamins koldūnus. Taip bus
patenkintas mergaitės smalsumas. Prisirišusi prijuostę, Vaidutė su mama
plušo virtuvėj: gamino koldūnus. Vėliau abidvi tvarkėsi, plovė iindus.
Išvirus koldūnams visa šeima sėdo prie stalo pietauti. Tėtis paragavęs
pasakė:
– Labai skanūs koldūnai.
Mergaitė patenkin,ta tarė:
– Tai mes su kartu su mama juos gaminome, todėl tokie skanūs.
5. Tapatumas – vaidmenų sumaištis
(paauglystė)
Pavyzdys:
Šešiolikmetė Sandra yra uždaro būdo: nenorinti bendrauti, beveik
nesikalbanti su tėvais. Dažnai ji sėdi viena kambaryje prie kompiuterio,
net nepaimdama knygų į rankas. Mamos pastangos mergaitei padėti, kalbinti
ją, sužinoti kas atsitiko yra mažai ko vertos. Kartą mama pasiūlė joms
abiems nueiti ppas psichologą. Po pokalbio su psichologu, mergaitė
pasikeitė. Prabilo apie savo gyvenimo nesėkmes, kurios buvo tokios:
klasiokė jai yra pasakiusi, jog tu negraži, blogai mokaisi, nesi nieko
verta. Tai labai paveikė mergaitę. Didelių pačios Sandros ir mamos
pastangų dėka, mergaitė suprato, kad ji sugeba mokytis, gali būti net
labai gera mokinė. Pasikeitė jos požiūris į savo išvaizdą. Kiekvieną
vakarą Sandra ruošia pamokas, o kiekvieną rytą eidama į mokyklą puošiasi
prieš veidrodį.
Atsirado pasitikėjimas savimi, bendravimas su tėvais. Sandra suprato, kad
kiekvienas žmogus yra savaip gražus, norėdamas, pasitikėdamas savimi gali
pasiekti labai daug. Dabar Sandra žino, kad yra graži mergaitė, o baigusi
mokyklą studijuos universitete.
6. Intymumas – izoliacija
(apie 20 metus)
Pavyzdys:
Vaidilė nuo pat vaikystės, bei paauglystės buvo labai linksma, mokanti
bendrauti mergaitė. Daugelis klasiokų domėjosi ja. Mergaitė turėjo
draugą, tačiau išvykus jai studijuoti, jų draugystė nutrūko.
Universitete Vaidilė susipažino su savo kurso draugais, o kadangi buvo
lengvai bendraujanti, judri, besišypsanti, jai netrūko jaunuolių dėmesio.
Tačiau, tai buvo tik draugai. Vaidilei reikėjo tokio žmogaus, kuris
galėtų ją suprasti, palaikyti, mokėtų išklausyti. Ji žinojo, kad toks
žmogus gali būti tik vienas, tai būtų tas, kurį ji mylėtų. Tačiau
jaunystėje labai sunku atrasti tą vienintelį, suprasti ką ištiktųjų
jauti.Bet Vaidilei pavyko. JJi surado mylimą ir artimą sau žmogų.
7. Generatyvumas – stagnacija
(40-60 metų)
Pavyzdys:
Čia kaip pavyzdį galėčiau pritaikyti savo pačios gyvenimą. Esu energinga,
jaučiuosi jauna ir savimi pasitikinti. Dirbu savo mėgstamą darbą.
Užsibrėžiau tikslą, kad turiu įgyti aukštąjį išsilavinimą. Ir tą
pasiekiau – baigiau Vilniaus kolegiją. Auginu 17-metę dukrą, stengiuosi
būti šiuolaikiška, padėti jai, suprasti, dabar nusprendžiau studijuoti ir
baigti Vilniaus universitetą. Noriu būti reikalinga, išsilavinusi, kiek
galima – duoti kitiems, dirbti visuomenei naudingą darbą. Jeigu nustočiau
pasitikėti savimi, nesistengčiau eiti į priekį, gyvenimas taptų
sustingęs, monotoniškas.
Visa tai man nebūdinga.
8. Integracija – neviltis
(virš 60 metų)
Pavyzdys:
70-metė kaimynė Pranutė ištisai kartoja:
– Jeigu man sugrįžtų 20 metų atgal, būčiau jauna, viską gyvenime daryčiau
kitaip.
Moteris visą gyvenimą dirbo pradinių klasių mokytoja, bet sukakus
pensiiniam amžiui buvo atleista. Ji dar turėjo noro, jėgų ir energijos
dirbti, bet neturėjo aukštojo mokslo diplomo. Tai nulėmė jos darbo
pabaigą. Moteris labai nusivylusi, kad nesiekė to ko reikėjo – mokytis,
tobulėti. Su kartėliu ji kalba apie savo praeitį, o kartais atsisėdusi į
supamą kėdę ir pasidėjusi ant kelių keletą knygų besisupdama niūniuoja
pamėgtą vaikišką dainelę.