kas ta meile

Įvadas

Nuolat girdime kalbant apie vyrų ir moterų skirtumus. Ar iš

tikrųjų lytys skiriasi labiau, negu kiekvienas pastebime? Ar yra

universalių psichologinių skirtumų?

Atsakyti į šį klausimą galima įvertinant kultūrinį kontekstą.

Jeigu pažvelgtume į tyrimus, kurie daryti šimtmečio pradžioje ir

palygintume juos su tyrimais, kurie atliekami dabar, pamatytume, kokių

skirtingų dalykų juose randama. Šimtmečio pradžioje tyrimai rodydavo, kad

vyrų ir moterų psichika ir psichologija skiriasi: vyrai pranašesni srityse

kurios reikalauja abstraktaus mąstymo, jie yra drąsesni ir ištvermingesni,

o moterys yra švelnesnės, konkretesnio mąstymo, na, ir šiaip lyg

paprastesnės, “naminės” būtybės. Šiuolaikiniai psichologijos tyrimai tų

skirtumų neberanda. Labai įdomu, kad tuo metu išplito feministinis

judėjimas, vis daugiau tyrimų konstatuodavo, kad esminių psichologinių

skirtumų tarp vyro ir moters apskritai nėra, o matomi skirtumai formuojasi

dėl nevienodo auklėjimo ir moterų suvaržymo. Artėta prie teiginių,

prieštaraujančių sveikam protui ir gyvenimiškai patirčiai – vyrai ir

moterys yra tokie pat. Dabar, keičiantis ideologijai, populiarėja teiginys,

kad vyrai ir moterys yra skirtingi, bet vienodai vertingi. Pasižiūrėję į

tyrimus, kuriuose taikomi šiuolaikiniai tyrimo metodai, randame įdomesnių,

subtilesnių ir labiau pagrįstų skirtumų. Dažnai konstatuojama, kad vyrai

sunkiau išreiškia emocijas, nesugeba jų įvardinti, atsilieka kalbinės

raiškos srityse, yra mažiau empatiški, labiau agresyvūs ( tai, beje,

patvirtina vyrų ir moterų smegenų veiklos tyrinėjimai). Skiriasi ne tik

vyrų ir moterų agresyvumo lygis, bet ir agresijos išraiška. Vyrai linkę

agresiją rodyti fiziškai, o moterų agresyvumas dažniausiai apsiriboja

žodžiais. Yra tyrimų, rodančių vyrų ir moterų suvokimo skirtumus: moterys

jautresnės akustiniams (girdimiems ) stimulams, o vyrai regimiesiems. Ne

veltui sakoma, kad vyrai myli akimis, o moterys – ausimis. Moterų labiau

išvystyta girdimoji atmintis, vyrų – regimoji. Vyrai labiau orientuojasi į

objektyvųjį pasaulį, moterys – į subjektyvųjį. Veikloje vyrai dažniausiai

siekia karjeros, prestižo, moterys – geros darbo atmosferos. Joms labiau

rūpi žmonės jų tarpusavio santykiai, jausmų pasaulis.

Vyrų ir moterų jausmai.

Vyro ir moters jausmai nėra labai skirtingi. Skiriasi sugebėjimas

suprasti, kas žmoguje vyksta. Moterys daug geriau supranta, kokie jausmai

jas valdo, jos sugeba subtiliau suvokti jausmų skirtumus ir juos įvardyti.

Šiuo požiūriu labai įdomūs anatominiai tyrimai. Tiriant vyro ir moters

kairiojo ir dešiniojo pusrutulių nervines jungtis, buvo nustatyta, kad

kairysis moters pusrutulis su dešiniuoju sujungtas daug didesniu jungčių

kiekiu, negu vyro. Žinome, kad dešinysis pusrutulis fiksuoja labiau

jausminę informaciją, o kairysis atsakingas už loginį mąstymą. Todėl šitie

duomenys teikia anatominį paaiškinimą, kodėl vyras sunkiau įvardina tai,

kas su juo vyksta. Dažnai vyras, nors ir graužiasi dėl ko nors, nesugeba

įvardinti patiriamo jausmo, pavyzdžiui, išgyvendamas stiprų nerimą ar

liūdesį, tepasako, kad yra pavargęs ar jam galvą skauda. Šie skirtumai taip

pat paaiškina, kodėl moterys daug dažniau kreipiasi į psichologą: jos daug

lengviau loginiu mąstymu suvokia, kad problemos slypi jose pačiose, jų

prieštaringuose jausmuose ir panašiai. Moterys ne tik geriau susigaudo

savo jjausmuose, joms yra svarbūs aplinkinių žmonių jausmai, santykis į jas.

Vyrai sėkmingai funkcionuoja konkurencinėje, netgi priešiškoje aplinkoje,

o tuo tarpu moterų sugebėjimai labiau atsiskleidžia palaikančioje,

draugiškoje atmosferoje. Moterys kritiką ir pritarimą yra linkusios

vertinti kaip aplinkinių meilės ar priešiškumo pasireiškimą, o vyrai – kaip

jų pasiekimų įvertinimą. Didesnis jautrumas savo jausmams ir didesnė

priklausomybė nuo aplinkinių žmonių jausmų skatina moteris dažniau ieškoti

psichologų pagalbos.

Moterų pranašumas jausmų pasaulyje dažnai leidžia manyti, kad

žmona šioje srityje galėtų tarsi padėti savo vyrui. Šiaip jau ir moteris ir

vyras, gyvenantys šeimoje, yra suaugę žmonės ir atsakingi už savo emocinę

gerovę. Dažnai girdėti, kad moteris turėtų būti šeimos židiniu ar ta

žvakele, aplink kurią viskas sukasi, kaklu, kuris galvą sukioja. Visi šie

pasakymai atspindi nuostatą, skiriančią moteriai labai neparankią vietą,

t.y., užkrauna didelę atsakomybę už dalykus, kurių ji negali valdyti,

pavyzdžiui, už kito žmogaus jausmus, už tai, kas šeimoje vyksta ne taip.

Šiuolaikinėje visuomenėje šis požiūris geriausiu atveju naivus. Bet vis

dėlto sunku nesutikti su nuomone, kad moteris sugeba greičiau pastebėti ir

lengviau spręsti santykių bei emocines problemas.

Jei šiuo požiūriu vyras ir moteris skiriasi, vadinasi, kažkada šie

skirtumai turėjo įtakos skirtingų lyčių individų išlikimui. Jeigu

persikeltume į tolimą praeitį ir pažiūrėtume, kokia evoliucinė skirtumų

prasmė, tai pamatytume, kad moteris turėjo gerai sugyventi su kitomis

moterimis, sugebėti kartu auginti vaikus, palaikyti gerus santykius ir su

vaiko tėvu, ir su kitais vyriškos lyties atstovais. Kitaip ir jos

palikuonys negalėjo būti saugūs. Matyt, per tūkstantmečius moteris išsiugdė

bendravimo sugebėjimus, kurie genetiškai buvo perduodami iš kartos į kartą.

Vyras ilgus tūkstantmečius buvo laisvas medžiotojas, kurio praktinis

intelektas ir agresyvumas, ko gero, turėjo daug didesnę reikšmę, negu kiti

dalykai. Šeimoje jo vaidmuo buvo “padaryti” vaikus, aprūpinti maistu ir

apginti. Bėgantys tūkstantmečiai taip lengvai nepakeitė moters – globėjos

ir vyro – medžiotojo prigimties: vyras yra grubesnis, kreipiantis mažiau

dėmesio į tarpasmeninius santykius, labiau siekiantis kažkokio konkretaus

tikslo. Dabartis kelia naujus reikalavimus, tačiau netaip lengva pakeisti

prigimtį, o ir pastovaus noro keistis taip pat reikia. Labai svarbu

šeimyniniame gyvenime išsakyti savo norus ir laukimus, nes pavyzdžiui

žmona, norinti, kad jos vyras būtų jautresnis jos nuotaikų kitimams arba

dažniau pasipasakotų savo išgyvenimus, ir nesugebanti apie tai pasakyti,

bus pasmerkta nepasitenkinimui, susierzinimui, pykčiui. Padėti irgi galima

tik tada, kai žmogus pagalbos nori ir yra pasiruošęs ją priimti. O gan

dažnai pvz., vyrai yra linkę manyti, kad “tikras” vyras su visais sunkumais

turi susitvarkyti pats. Ši problema yra aktuali tiek vyrams, tiek moterims,

o sugebėjimas priimti pagalbą yra asmenybės brandos dalykas. Kartais, kai

kalbama apie vyro ir moters skirtumus, užmirštama, kad kalbama apie

abstrakčius skirtumus, kurie būdingi visai žmonijai, o ne konkrečiam vyrui

ar konkrečiai moteriai. Todėl pvz,. kiekvienas vyras yra unikalus, ir jis

gali turėti daug tturtingesnį jausmų pasaulį ir gebėjimą kalbėti apie jį,

negu šalia esanti moteris. Tokiu atveju moteriai reikia vyro pagalbos

susigaudyti jausmuose, tinkamai juos išreikšti. Negalime bendrų teiginių

taikyti konkretiems asmenims, nes tada esame neteisūs ir žeidžiantys. Iš

tiesų, dviejų konkrečių vyrų arba dviejų moterų psichikos, taip pat ir

emociniai ypatumai gali būti labai skirtingi. Yra gi labai emocianalių vyrų

ir, atvirkščiai, emociškai gana šaltų moterų.

Vyriška – moteriška

Jau ankstyvoje vaikystėje berniukai ir mergaitės pradedami auklėti

diegiant jiems “tai tik mergaitėm” arba “tai tinka tik berniukams”. Todėl

tradiciniuose darželiuose mergaitės yra skatinamos žaisti su lėlėmis, o

berniukai su mašinomis ir kaladėlėmis. Tačiau čia slypi pavojus neleisti

atsiskleisti unikaliems augančio žmogaus sugebėjimams. Maisto gaminimas –

tradiciškai moteriška sritis. Tačiau geriausiuose pasaulio restoranuose

virėjai dažniausiai vyrai. Fizika – vyriškas mokslas , bet turbūt

kiekvienas girdėjo apie Marijos Skladovskos Kiuri pasiekimus. Galima

teigti, kad specializuotas auklėjimas arba mergaičių kreipimas į vieną

pusę, o berniukų į kitą, daro žalą. Moterys kurios negali įkalti vinies į

sieną, kurios yra visiškai bejėgės, kai sugenda elektros jungiklis arba kai

mašinai gatvėje nuleidžia padangą, gyvena nesaugiame pasaulyje ir jaučiasi

priklausomos nuo vyrų. Lygiai taip pat vyrai, kurie nesugeba įsisiūti

sagos, išsilyginti kelnių arba išskalbti marškinių, sako “ Na, be moters aš

prapuolęs”. Tvirtos nuostatos, kas vyriška, o kas moteriška, daro žmones

infantiliai priklausomus vieną no kito. Tada vyras ir moteris

vaikšto tarsi

surišti vienas su kitu ir nuolat vaikiškai priekaištauja vienas kitam:

kodėl tu nepadarai to, tu juk vyras, o kodėl tu nepadarai to, tu gi

moteris. Tai viena medalio pusė, tačiau yra ir ta pusė, kuri ateina su

evoliucija ir su žmogaus prigimtimi. Aišku , kad moteris genetiškai

užprogramuota atidžiau elgtis su palikuonimis. Ir dėl to mergaites labiau,

negu berniukus, traukia lėlės, o berniukus – kuokos ir ietys. Tai labai

natūralus prigimties dalykas. Bet tada, kai jis per daug eksploatuojamas,

kai prie jo klijuojami kultūriniai stereotipai, ką tturi daryti mergaitė, o

ką berniukas, daroma daugiau žalos, negu atnešama naudos. Ir tai

suprantama, nes kultūriniai stereotipai formuoja ne tik interesus ir

elgesį, bet ir jausmų išraišką. Juk labai dažnai mama ar tėtis gėdina mažą

berniuką: koks tu vyras, jei verki. Taip palaipsniui iš vyrų atimama

galimybė rodyti savo liūdesį ar skausmą. Panašiu būdu modeliuojamos ir

mergaitės: “Nešokinėk, nesistumdyk, nesimušk – tu juk mergaitė”. Tai ne

agitacija už moterų agresyvumą, tačiau ribojant jį formuojamas moterų

nesugebėjimas pakovoti už savo nuomonę, teises arba akivaizdžiai

pademonstruoti savo pranašumą.

Manoma, kad darbų skirstymas į vyriškus ir moteriškus yra

kultūrinių stereotipų išraiška. Aišku nejauku stebėti, kaip moterys kloja

asfaltą ar dirba kitus sunkius fizinius darbus. Kaip bebūtų, moterys yra

fiziškai silpnesnės už vyrus. Tačiau sakykim mes Lietuvoje galvojame, kad

arti laukus, tampyti akmenis arba dirbti kitus ssunkesnius žemės ūkio darbus

dirbti yra vyrų reikalas, o tuo tarpu vienos Afrikos genties moterys

teigia, kad tie visi darbai yra tik moterų reikalas. Kai buvo pabandyta

išsiaiškinti tokios nuomonės priežastis, pasirodė, kad toje gentyje vyrai,

sulaukę brandaus amžiaus, dėl nuolatinio gėrimo tiesiog negali tų darbų

atlikti. Genetiškai užprogramuota didesnė moterų atsakomybė už palikuonis,

matyt, lemia tai, kad moterys rečiau gyvenimo sunkumus skandina svaigaluose

ar narkotikuose. Moterys yra labiau prisitaikiusios, lankstesnės.

Laisvalaikis

Vyrų ir moterų laisvalaikio pasirinkimą nulemia psichologiniai

ypatumai ir tradicijos. Ryškus moterų domėjimasis žmonių tarpusavio

santykiais – viena iš priežasčių, nulemiančių įvairių serialų žiūrovų

sudėtį. Tai, kad teatrų, koncertų ir parodų salėse irgi yra daugiau moterų,

rodo didesnį moterų dėmesį estetinėms – kultūrinėms vertybėms. Tuo tarpu

stadionuose ir sporto salėse vyrauja vyrai. Ten daugiau veiksmo, azarto.

Tradiciniam moterų laisvalaikiui galima skirti mmezgimą, siuvimą, o vyrų –

medžioklę, žvejybą. Šiaip jau vyrų ir moterų laisvalaikio skirtumai nėra

labai ryškūs. Žinoma vyrai mažiau mezga, bet jie su panašiu užsispyrimu

gali rinktis monotonišką veiklą laisvalaikiui praleisti, pavyzdžiui,

valandų valandas dėbsoti į plūdę. Atrodo , kad ir vyrai, ir moterys

laisvalaikio metu tenkina tuos pačius poreikius, tik rekasi visuomenės

sufleruojamas formas. Panašu, kad skirtumai mažėja ir mažės. Futbolą jau

žaidžia ir vyrai, ir moterys, boksuojasi ir vyrai, ir moterys. Matosi, kad

sporto šakos, kuriose yra daugiau agresyvumo, labiau traukia vyriškius,

nors tai, atrodo, nėra uuniversalu. Moterys neretai sportuoja iš estetinių

paskatų, t. y., besirūpindamos savo grožiu, figūra. Vyrams tai daugiau

iškrovos dalykas. Tačiau sportas, kaip reginys – daugiau vyrų stichija.

Futbolo stadione esančių daugumą sudaro vyrai. Ten vyrai “serga” – švilpia,

trypia, taip turėdami puikią galimybę išlieti susikaupusias emocijas. Kitos

aplinkybės renkantis laisvalaikį taip pat yra svarbios. Pavyzdžiui,

moteris, kuri nemato vyro visą dieną, norėtų nors savaitgalį praleisti su

visa šeima arba tik su vyru. O vyras, dažnai visą savaitę prabuvęs tarp

žmonių, pavargęs no jų balsų, nori pailsėti nuo įtampos ir bendravimo.

Tokiu atveju jis mieliau pabūtų su kompanija, kuri išgeria ir nieko

nebegirdi, arba eitų pažvejoti, kur tik paukštelių čiulbėjimas, žuvelių

pliaukšėjimas. Tas pats gali būti ir su dauguma moterų, kurios dirba ir

būna tarp žmonių ir gal būt taip pat norėtų savaitgalį atsiriboti nuo visų,

taip pat ir nuo šeimos. Arba praleisti laiką plepėdamos su draugėmis.

Erotinė stimuliacija

Tradiciškai pas mus (nors tradicijos pamažu keičiasi) nėra priimta,

kad moterys akivaizdžiai demonstruotų savo seksualumą, rodytų seksualinę

iniciatyvą, viešai domėtųsi erotiniais žurnalais ar filmais. Tačiau

erotiniai žurnalai, ir filmai daugelį moterų veikia stimuliuojančiai.

Tyrimai rodo, kad moterys erotinių fantazijų turi ne mažiau negu vyrai.

Tačiau šiokį tokį skirtumą tarp vyro ir moters lytinio potraukio nulėmė

tolima praeitis. Vyrui genetiškai prasminga, grubiai kalbant, apvaisinti

kiek galima daugiau moterų, nes jo genai tada pasiskleidžia plačiau ir

įgivendina savo evoliucinę funkciją. Moterims yra kitaip, joms svarbu

pasirinkti tokį partnerį, kuris turėtų ne tik gerą genetinį fondą, gražiai

atrodytų, būtų stiprus, bet ir padėtų užauginti palikuonį. Atrodytų, kad

visa tai šiek tiek keičia ir tai, kas patinka vyrams bei moterims, ir tai,

ką jie bei jos renkasi. Manoma, kad vyrus labiau traukia erotika, nes ji

teikia tam tikrą įvairovę, naujumą, tam tikrą nuolatinį seksualinį

dirginimą. Moterims tai nėra taip labai svarbu. Nors to negalima pasakyti

apie visus konkrečius atvejus.

Vaikų auklėjimas

Šios nuostatos yra koduojamos pačios visuomenės, visuomenės

įstatymų, visuomenės tradicijų. Todėl dekretinių atostogų mūsuose eina tik

moterys. Atrodytų, abu tėvai, jei nereikia žindyti, galėtų rūpintis vaiku:

ir vienas, ir kitas gali taip pat sėkmingai keisti vystyklus. Tačiau, kai

kalbame apie vyro dekretines atostogas, tai kelia juoką arba nesupratimą.

Ši nuostaba rodo tam tikras labai giliai mumyse įsišaknijusias nuostatas,

kurios verčia moteris ir vyrus elgtis tik tam tikru, tradiciniu būdu, kuris

gali prieštarauti tam, kas reikalinga ir prasminga šiuolaikiniame

pasaulyje. Tai pasakytina ir apie patį vaikų auklėjimą. Pasąmonėje esančios

nuostatos, net mums patiems nepastebint verčia mus elgtis stereotipiškai,

nors ir galvojame, kad esame jas jau įveikę: “Reikia sutaisyti mašinėlės

sulūžusį ratą? Tėvas tau padės”, “Tau liūdna? Batelių negali užsirišti? Eik

pas mamytę”. Taip jau yra, kad su vaikais, bent jau pirmaisiais jų gyvenimo

metais, daugiau laiko praleidžia mamos. MMama rengia, prausia t.y.,tenkina

elementariausius poreikius. Tėvui, mažiau įtrauktam į vaiko kasdienybę,

lieka “dėkingesnis” vaidmuo: žaidimai, pokalbiai, pramogos. Tačiau tai yra

tradicinis ir supaprastintas modelis. Realiai tėvai ne prasčiau už mamas

sugeba pakeisti vystyklus ar sumaitinti košelę. Tad nors vyrai dekretinių

atostogų neišeina, tai nereiškia, kad nėra šeimų, kuriose didesnę laiko

dalį vaiką prižiūri tėvas. Griežtos nuostatos, kaip turi elgtis vyras ir

kaip moteris, kokia turi būti šeima, dažniausiai atkeliauja iš praeities ir

neatspindi to, kokie mes sąmoningai norėtume būti, o kartais yra tiesiog

priešingos mūsų norams. Pavyzdžiui, populiari visuomenėje stabilios šeimos

ir tėvo, – šeimos galvos, vizija, šeimos, kurioje vyrauja disciplina,

tvarka, besąlygiškas vaikų paklusnumas ir pagarba vyresniems, atkeliauja iš

patriarchalinės feodalinio laikotarpio šeimos, bet vargu, ar daug kas

sąmoningai norėtų tokioje šeimoje gyventi. Ne visos praeities tradicijos,

kad ir kokios, gali kryžmintis su dabartiniu dinamišku gyvenimu, derėti su

žmonių noru gyventi laisvą ir unikalų gyvenimą. Šiuolaikinis žmogus turėtų

ne vadovautis stereotipais, bet sąmoningai pasirinkti, kokios šeimos jis

nori (ir ar nori), ką jis toje šeimoje veiks, už ką jis prisiims

atsakomybę. Žmonės, kurdami šeimą, turėtų ne vadovautis principu “kaip

visi”, bet kurti kažką, kas jiems labiausiai tinka, kažką unikalaus, kad

formuotų savitas tradicijas, savitą pareigų pasiskirstymą, bendravimą.

Skirtumai ir konfliktai

Realūs ar menami vyrų ir moterų skirtumai dažnai yra panaudojami

kaip ginklai: pvz., virtuvėje susėda draugės ir šneka: “Tie

vyrai šiokie ir

anokie”. Ta kalba lyg abstrakti, bet aišku, kad kiekviena kalba apie vyrą

arba bičiulį. Šalia sėdintys vyrai girdi tai ir pradeda šnekėtis apie

moteris. Taip po truputį mezgasi lyčių karas. Žmonės, užuot, mylėjęsi,

džiaugiasi lyčių skirtumais, pradeda muštis dėl jų galvose tūnančių lytinių

stereotipų. Kai vyras ir moteris gerai sutaria, jie labai greitai randa,

kuo jie skiriasi vienas nuo kito, ir išmoksta džiaugtis tuo arba apeiti

galimas konflikto sritis. Pavyzdžiui, vyras, važiuodamas mašina, kiekvieną

kartą, kai šaligatviu eina kokia ilgakojė, atkreipia į ją dėmesį. Juk tai

nėra taip svarbu, ar šis bruožas nulemtas genetiškai, ar tai jo paties

išsiugdytas refleksas. Jei tai priimtina žmonai – viskas tvarkoje. Tačiau

jei ne, abiem verta surasti išeitį, kad toks elgesys abiem pusėms

nesugadintų nuotaikos. Tačiau aš manau, kad vyrų ir moterų skirtumai

bendravimą daro įvairiapusiškesnį, leidžia pajusti gyvenimo pilnatvę.

Psichologinės žinios ir geranoriškumas taip pat gali nemažai padėti.

Kiekvienas iš mūsų bendraujame, gyvename, mylimės su konkrečiu žmogumi.

Svarbu tą konkretų žmogų matyti, girdėti, suprasti, priimti tokį, koks jis

yra, ir nebandyti traukti ant savo kurpaliaus. Populiaru ieškoti lyčių

skirtumų ir jais aiškinti asmeninę nedarną su kažkokiu konkrečiu žmogumi.

Tokiu būdu dažnai dangstomasi ir bėgama nuo būtinybės išsiaiškinti

santykius su artimiausiu draugu, atrasti tokį bendravimo būdą, kuris būtų

priimtinas ir vyrui, ir moteriai. Ir nesvarbu, ar kalbame apie lytinius

santykius, apie buitinius darbus, aar apie vaikų auklėjimą.

Išvados

Tai ar yra esminių skirtumų tarp vyro ir moters? Ar iš tiesų vyrai

yra vienokie, o moterys kitokios? Aš atsakyčiau, kad ne. Jei aš esu tokia

kokia esu, tai tikrai ne todėl, kad esu moteris, o todėl kad aš esu žmogus,

individas, asmenybė, turinti savo nuomonę, jausmus, tikslus ir savarankišką

mąstymą. Jei vyras padarė kažką blogo ar nepriimtino, tai tikrai nereiškia

kad visi vyrai tokie, kad vienokioje ar kitokioje situacijoje jie pasielgtų

vienodai. Juk yra tiek moterų tiek vyrų kurie turi savybių nepriimtinų

kitiems ir jei yra blogų vyrų, tai tikrai yra ir blogų moterų. Todėl

negalima spresti apie žmogų pagal jo lytį. Tai lygiai tas pats kas pasakyti

aš esu lietuvė, o tu rusė, todėl aš geresnė už tave.

Daug svarbių dalykų ištinka žžmogų dar iki jam užgimstant. Niekas

nepasirenka nei motinos, nei tėvo, nei genų, tačiau kūrybiškumo savybė iš

visų kitų gyvybės formų būdinga tik žmogui. Ji suteikia jam tam tikrą

laisvę elgtis nepriklausomai nuo situacijos ir netgi įveikti genų įtakotas

tam tikras asmenines savybes. „Aprūpintas laisve, sąmone ir sąžine žmogus

tampa tuo, kuo jis save padaro“(S. Kierkegardas). Laisvos valios dėka

žmogus gali darbuotis savo ir kitų labui visuomenės bei kultūros baruose,

bet taip pat gali nusigręžti nuo bendruomenės ir tautos, moralės ir

religijos vertybių bei tenkinti vien savo norus, vaikydamasis malonumų ar

ekonominių gėrybių. Kokios vertybės ir trūkumai susikaupė jame, tokius

skleidžia savo aplinkoje ir nesvarbu tai vyras ar moteris.

_

Literatūros sąrašas:

1. J. Pikūnas „Asmenybės vystymasis“ 2000m., Kaunas

2. V. Legkauskas „Paskaitų konspektas“ 1999m.

3. “Psichologija Tau” 96 – 2

4. “Psichologija Tau” 97 – 3

Turinys:

1. Įvadas;

2. Vyrų ir moterų jausmai;

3. Vyriška – moteriška;

4. Laisvalaikis;

5. Erotinė stimuliacija;

6. Vaikų auklėjimas;

7. Skirtumai ir konfliktai;

8. Išvados.

KLAIPĖDOS SOCIALINIŲ MOKSLŲ KOLEGIJA

Diana Jakovleva, I k. ITB studentė

[pic]

Referatas

Darbo vadovė

Dėst.

Klaipėda

2003