Žvelgiant į pasąmonę. K.G.Jungas

Karlas Gustavas JUNGAS

ŽVELGIANT Į PASAMONĘ

Sapnų svarba

Žmogus sakytais ir rašytais žodžiais išreiškia prasmę to, ką jis nori

pasakyti. Jo kalboje yra gausu simbolių, bet jis dažnai vartoja ženklus ir

vaizdinius, kurie nėra tiksliai aprašomi. Kai kurie tėra santrumpos arba

pirmųjų žodžio raidžių virtinė, kaip antai UN, UNICEF, UNESCO; kiti yra

pažįstami verslo ženklai, patentuotų vaistų pavadinimai, ženkleliai ar

emblemos. Nors jie patys yra bereikšmiai, jie įgyja atpažįstamą reikšmę

įprastiniame vartojime ar sąmoningos intencijos dėka. Tai nėra simboliai.

Tai yra ženklai, ir jie vien tik žymi oobjektus, kuriems yra priskiriami.

Tai, ką mes vadiname simboliu, yra terminas, pavadinimas ar net vaizdas,

kuris gali būti įprastas kasdieniniame gyvenime, tačiau kuris, be

visuotinai priimtos ir akivaizdžios reikšmės, turi dar ir specifines

papildomas užuominas ir reikšmes. Jis nurodo kažką neapibrėžtą, nežinoma ar

paslėptą nuo mūsų. Pavyzdžiui, daugelis Kretos paminklų pažymėti dvigubos

adzės (kauptuko pavidalo kirvis – /red./) ženklu. Mes žinome objektą, bet

nežinome jo simbolinių reikšmių (nuorodų). Kitas pavyzdys galėtų būti

indas, kuris, lankęsis Anglijoj, namie pasakojo draugams, jog anglai

garbina gyvulius, nes jis matęs senose bažnyčiose eerelių, liūtų ir jaučių.

Jis nežinojo (kaip ir daugelis krikščionių), kad šie gyvūnai yra

evangelistų simboliai, kilę iš Ezekielio vizijos ir kad tai, savo ruožtu,

yra Egipto saulės dievo Horo ir jo keturių sūnų analogija. Dar daugiau, yra

tokių daiktų, kaip ratas ir kryžius, kkurie yra žinomi visame pasaulyje, bet

tam tikromis aplinkybėmis jie turi simbolinę reikšmę. Ką jie tiksliai

simbolizuoja, tebėra ginčytinas dalykas.

Taigi žodis arba vaizdinys yra simbolis, kai jis reiškia (nurodo) kažką

daugiau negu jo akivaizdi ir tiesioginė reikšmė. Jis turi platesnį

„nesąmoningą“ aspektą, kuris niekad nėra tiksliai apibrėžiamas ir iki galo

išaiškinamas. Nėra net vilties jį apibrėžti ar paaiškinti. Kai protas tiria

simbolį, jis mąsto apie tokias idėjas, kurios yra už intelekto suvokimo

ribų. Ratas gali nukreipti mūsų mintis link „dieviškos“ saulės sąvokos, bet

šioj vietoj intelektas turi pripažinti savo nekompetentingumą; žmogus

negali apibrėžti „dieviškos“ esybės. Kai, nepaisant visų savo intelekto

ribotumų, kažką pavadiname „dievišku“, mes tesuteikiame jam vardą, kuris

gali būti pagrįstas tikėjimu, bet niekad – faktiniais įrodymais.

Kadangi daugybė dalykų yra už žmogiško supratimo ribų, mes nuolat

vartojame simbolinius terminus, kad jie atstovautų sąvokoms, kurių mes

negalime apibrėžti ar visiškai suprasti. Tai viena iš priežasčių, kodėl

visos religijos naudoja simbolių kalbą arba įvaizdžius. Bet šitoks

sąmoningas simbolių naudojimas tėra tas didžiai svarbaus psichologinio

fakto vienas aspektas. Žmogus taip pat kuria simbolius nesąmoningai ir

spontaniškai – sapnų forma.

Nėra lengva tai suvokti. Bet būtina, jeigu norime daugiau sužinoti apie

tai, kaip funkcionuoja žmogaus psichika. Valandėlę pamąstę suprasime, kad

žmogus niekad iki galo nieko nesuvokia ir nieko visiškai nesupranta. Jis

mato, girdi, liečia, jaučia skonį, tačiau kaip toli jis mato, kaip girdi,

ką pasako jam lytėjimas ir kokį skonį jis jaučia, priklauso nuo jo pojūčių

kiekio ir kokybės. Tai apriboja jo aplinkinio pasaulio supratimą.

Naudodamas mokslinius instrumentus, jis iš dalies kompensuoja šiuos juslių

trūkumus. Pavyzdžiui, jis gali išplėsti regėjimo lauką žiūronais, o klausos

– elektriniu stiprintuvu. Tačiau ir labiausiai ištobulinti aparatai tegali

priartinti akims tolimus ir mažus objektus arba pagarsinti silpnus garsus.

Nesvarbu, kokius instrumentus naudoja, kada nors žmogus pasiekia tikrumo

ribą, kurios sąmoningas pažinimas negali peržengti.

Be to, yra ir nesąmoningi mūsų tikrovės suvokimo aspektai. Pirmasis –

faktas, kad net kai mūsų jutimai reaguoja į realius reiškinius, vaizdus ir

garsus, jie yra kažkaip „išverčiami“ iš realybės sferos į psichikos sferą.

Psichikoje (/mind/) jie tampa psichiniais įvykiais, kurių galutinė

prigimtis yra nepažini (nes /psyche/ negali pažinti savo pačios

substancijos). Taigi bet kokiame patyrime yra neapibrėžtas skaičius

nežinomų veiksnių, nekalbant apie faktą, kad kiekvienas konkretus objektas

tam tikrais atžvilgiais visada lieka nepažintas, nes mes nežinome pačios

materijos pirminės prigimties.

Yra tam tikrų įvykių, kurių sąmoningai mes nepastebime; vadinasi, jie

lieka už sąmonės slenksčio. Jie įvyksta, bet jie suimami į save

nesąmoningai, mums sąmoningai nežinant. Mes sužinome apie tokius įvykius

tik intuicijos akimirkomis arba giliai mąstydami vėliau įsisąmoniname, jog

jie turėjo atsitikti; ir nors mes iš pradžių nekreipėme dėmesio į jų

emocinę ir gyvybinę svarbą, tai vėliau išsiveržia iš pasąmonės kaip kokia

pavėluota mintis.

Pavyzdžiui, jji gali pasirodyti sapno pavidalu. Apskritai bet kurio

įvykio nesąmoningas aspektas atsiskleidžia mums sapnuose, kur jis pasirodo

ne kaip racionali mintis, o kaip simbolinis vaizdas. Istorijos požiūriu,

kaip tik sapnų tyrinėjimas pirmiausia ir leido psichologams tirti sąmoningų

įvykių nesąmoningus aspektus.

Kaip tik tokiu pagrindu psichologai taria egzistuojant nesąmoningą sielą

(/psyche/), nors daugelis mokslininkų ir filosofų tai neigia. Jie naiviai

ginčija, kad tokia prielaida reikštų, kad tame pačiame individe yra du

„subjektai“, arba paprastai tariant, dvi asmenybės. Bet kaip tik ši

prielaida ir yra visiškai korektiška. Viena iš šiuolaikinio žmogaus bėdų ir

yra tai, kad daugelis žmonių kenčia nuo tokio asmenybės susidvejinimo. Tai

jokiu būdu ne patologinis simptomas; tai normalus reiškinys, pastebimas bet

kada ir visur. Taip yra ne tik neurotikams, kurių dešinė nežino, ką daro

kairė. Ši kebli padėtis tik rodo bendrą nesąmoningumą, kurį nenuneigiamai

paveldėjo visa žmonija.

Žmogus savo sąmonę plėtojo lėtai ir per vargą, daugybę amžių, kol tapo

civilizuotas (sutarta tokiu laikyti rašto išradimą, apie 4000 m. pr. Kr.).

Ir ši evoliucija toli gražu nesibaigė, nes didelės žmogaus psichikos sritys

tebeskendi tamsoje. Tai, ką mes vadiname siela (/psyche/), anaiptol

nesutampa su mūsų sąmone ir jos turiniu.

Tasai, kuris neigia pasąmonės egzistavimą, iš tikrųjų daro prielaidą, jog

šiandien sielą esame visiškai pažinę. Ir šis įsitikinimas aiškiai yra toks

pat klaidingas, kaip ir prielaida, jog žinome visą, ką reikia žinoti apie

gamtos pasaulį. Mūsų siela yra gamtos dalis, ir jos paslaptis yra tokia pat

beribė. Taigi mes negalime tiksliai apibrėžti nei sielos, nei gamtos.

Tegalime konstatuoti, kad, mūsų manymu, jos yra (kuomet jas laikome esant),

ir aprašyti, kiek sugebam, kaip jos funkcionuoja. Taigi, be medicinos

surinktų įrodymų, yra ir stiprus loginis pagrindas, kad atmestume tokius

teiginius kaip: „Nėra jokios pasąmonės“. Tokius dalykus kalbantys išreiškia

senatviška „mizoneizmą“ – baimę to, kas nauja ir nežinoma.

Šis pasipriešinimas minčiai apie nežinomą žmogaus psichikos dalį turi

istorinių priežasčių. Sąmonė yra labai nesena gamtos įgija, ir ji tebėra

„eksperimentiška“. Ji trapi, jai gresia specifiniai pavojai, ji lengvai

pažeidžiama. Kaip pastebėjo antropologai, vienas iš labiausiai paplitusių

psichinių sutrikimų, pasitaikančių tarp primityvių tautų, yra tai, ką jos

vadina „sielos netekimu“ – tai reiškia, kaip rodo ir pavadinimas, matomą

sąmonės suirimą (arba, specialiau tariant, disociaciją).

Tokie žmonės, kurių sąmonės išsivystymo lygis yra kitoks nei mūsų,

„sielos“ (arba psychės) nejaučia kaip vientisos. Daugelis primityvų mano,

kad žmogus, taip pat kaip savo, turi ir „miško sielą“, ir kad ši miško

siela yra įsikūnijusi laukiniame gyvūne arba medyje, su kuriuo žmogus tam

tikru būdu yra psichiškai tapatus. Kaip tik tai žymus prancūzų etnologas

Lucianas Levis-Brulis (Levy-Bruhl) pavadino „mistiniu dalyvavimu“. Jis

atsisakė šio termino priešiškos kritikos spaudžiamas, bet man regis, kad jo

kritikai buvo neteisūs. Tai yra gerai žinomas psichologinis faktas, kad

individas

nesąmoningai gali būti tapatus su kitu asmeniu ar objektu.

Šis tapatumas primityvų tarpe įgyja daug formų. Jei miško siela yra gyvūno

siela, pats gyvūnas yra laikomas tam tikru žmogaus broliu, pavyzdžiui,

manoma, kad žmogus, kurio brolis yra krokodilas, gali saugiai sau plaukioti

krokodilų knibždančioje upėje. Jei miško siela yra medis, tas medis

tariamas kaip turįs tam individui kažką panašaus į tėvišką autoritetą.

Abiem atvejais miško sielos įžeidimas suprantamas kaip paties žmogaus

įžeidimas.

Kai kuriose gentyse manoma, kad žmogus turi keletą sielų; šis tikėjimas

išreiškia kai kurių primityvių individų jjausmą, kad jie yra sudaryti iš

keleto sujungtų; bet skirtingų vienetų. Tai reiškia, kad individo siela

toli gražu nėra saugiai suvienyta; priešingai, jai gresia pavojus pernelyg

lengvai suskilti, užplūdus nevaldomiems jausmams.

Šią situaciją mes žinome iš antropologų studijų, bet ji nėra tokia jau

netinkama ir mūsų pačių pažangiai civilizacijai, kaip gali atrodyti. Mes

irgi galime disocijuotis (suskilti) ir prarasti tapatumą. Mus užvaldo ir

pakeičia nuotaikos, mes prarandame sugebėjimą mąstyti ir negalime

prisiminti svarbių dalykų apie save ir kitus,- ir žmonės ima klausti: „Koks

velnias į tave įlindo?“ Kalbam, jog sugebam „kontroliuoti save“, bet

savitvarda yra reta ir nepaprasta dorybė. Mes galime manyti, kad save

valdome, bet koks nors draugas nesunkiai mums papasakos apie mus tokių

dalykų, apie kuriuos mes nieko nežinome.

Nėra abejonės, net mūsų vadinamame aukštame civilizuotume žmogaus sąmonė

dar nėra reikiamai vvientisa. Ji tebėra pažeidžiama ir linkusi skilinėti.

Sugebėjimas izoliuoti dalį savo psichikos iš tikro yra vertinga savybė.

Galime susitelkti tuo momentu prie vieno dalyko, atmesdami visa kita, kam

reikia mūsų dėmesio. Bet yra didžiulis skirtumas tarp sąmoningo sprendimo

atsiskirti ir laikinai nuslopinti dalį savo sielos, ir būsenos, kai tai

atsitinka savaime, žmogui šito nežinant, nesutinkant ir net priešingai jo

norams. Pirmasis yra civilizacijos laimėjimas, antrasis – primmityvus

„sielos netekimas“ arba net patologinė neurozės priežastis.

Taigi net mūsų dienomis sąmonės vieningumas tebėra abejotinas: jis labai

lengvai gali būti suardytas. Sugebėjimas valdyti savo emocijas, labai

pageidautinas vienu požiūriu, bus abejotinas laimėjimas kitu, nes dėl to

socialiniai tarpusavio santykiai netektų įvairovės, spalvų ir šilumos.

Taigi tokiame kontekste ir turime apžvelgti, kokie svarbūs yra sapnai –

tos netvirtos, nepagaunamos, nepatikimos, neaiškios ir netikros fantazijos.

Norėdamas paaiškinti savo ppožiūrį, aprašysiu kaip jis rutuliojosi daugelį

metų ir kaip aš priėjau prie išvados, kad sapnai yra dažniausiai

pasitaikantis ir visuotinai prieinamas šaltinis tirti žmogaus sugebėjimą

simbolizuoti.

Zigmundas Froidas buvo pionierius, pirmasis bandęs empiriškai tirti

pasąmoninį sąmonės pagrindą. Jis dirbo, remdamasis bendra prielaida, kad

sapnai nėra atsitiktiniai, bet yra susiję su sąmoningomis mintimis ir

problemomis. Ši prielaida anaiptol nebuvo savavališka. Ji buvo pagrįsta

įžymių neurologų, pavyzdžiui, Pjero Žanė (Pierre Janet), išvadomis, kad

neurozės simptomai susiję su tam tikru sąmoningu patyrimu. Jie netgi yra

atskilusios sąmoningos psichikos sritys, kurios kitu laiku ir kitokiomis

aplinkybėmis gali būti sąmoningos.

Pačioje praėjusio amžiaus pabaigoje Froidas ir Jozefas Broieris

pripažino, kad neurotiški simptomai – isterija, tam tikri skausmai ir

nenormalus elgesys – iš tikrųjų yra simboliškai reikšmingi. Jie yra vienas

būdas, kuriuo pasąmoninė psichika išreiškia save, kaip kad ir per sapnus;

ir jie yra tokie pat simboliški. Pavyzdžiui, pacientui, pakliuvusiam į

nepakeliamą situaciją, gali atsirasti spazmai, kai jis bando ryti. Jis

„negali to praryti“. Kitą pacientą panašiomis psichologinio streso

aplinkybėmis ištinka astmos priepuolis. Jis dūsta nuo „namų oro“. Trečiasis

patiria savotišką kojų paralyžių: jis negali paeiti, t.y. „jis toliau eiti

nebegali“. Ketvirtasis, kuris vemia pavalgęs, „negali suvirškinti“

nemalonaus fakto. Galėčiau pateikti daugybę tokių pavyzdžių, bet tokios

somatinės reakcijos tėra viena forma, kuria mus kamuojančios problemos gali

nesąmoningai pasireikšti. Dažniausiai jos pasireiškia per mūsų sapnus.

Bet kuris psichologas, išklausęs gausybę žmonių, pasakojančių savo

sapnus, žino, kad sapnų simboliai kur kas įvairesni, negu fiziniai neurozės

simptomai. Sapnai dažnai yra sudėtingos ir spalvingos fantazijos. Bet jei

analitikas, susidūręs su šia sapnų medžiaga, naudoja originalią Froido

„laisvų asociacijų“ techniką, jis mato, kad sapnus galima redukuoti į tam

tikrus pagrindinius modelius.

Ši technika suvaidino labai svarbų vaidmenį psichoanalizės raidoje, nes

leido Froidui panaudoti sapnus kaip išeities tašką, kuriuo remiantis galima

pradėti tirti paciento pasąmoninę problemą.

Froidas pastebėjo paprastą, bet labai svarbų, esminį dalyką, kad jei

sapnuotojas skatinamas tęsti pasakojimą apie savo sapnų vaizdinius ir

mintis, kurias šie jam sukelia, jis prasitars ir atskleis pasąmoninį savo

negalavimų pagrindą tuo, ką jis kalba, ir tuo, ką jis kalbėdamas sąmoningai

praleidžia. Jo mintys gali pasirodyti neprotingos ir netinkamos, bet po

kurio laiko pasidaro jau aišku, ko jis stengiasi vengti, kokią nemalonią

mintį ar patyrimą slopina. Kad ir kaip jis bando tai užmaskuoti, visa, ką

jis sako, rodo jo nemalonumų esmę. Gydytojas pamato tiek daug išvirkščios

gyvenimo pusės dalykų, kad jis retai būna toli nuo tiesos, kai paciento

daromas užuominas interpretuoja kaip neramios sąžinės ženklus. Deja, tai,

ką jis galų gale atranda, patvirtina jo būgštavimus. Kol kas niekas negali

paprieštarauti Froido nuslopinimo ir norų išpildymo, kaip neabejotinų sapnų

simbolizmo priežasčių, teorijai.

Froidui sapnai buvo ypatingai svarbūs, kaip „laisvų asociacijų“ proceso

išeities taškas. Bet po kurio laiko aš ėmiau jausti, jog tai klaidingas ir

neadekvatus turtingų fantazijų, kurias pasąmonė sukuria miegant,

panaudojimas. Mano abejonės iš tikrųjų prasidėjo tada, kai vienas kolega

man papasakojo tai, ką jis patyrė ilgai keliaudamas po Rusiją traukiniu.

Nors jis nemokėjo kalbos ir net nemokėjo skaityti kirilicos, jis staiga ėmė

gilintis į keistas raides, kuriomis buvo parašyti geležinkelio užrašai, ir

atsidavė svajonėms, kurių metu jis toms raidėms suteikdavo įvairiausias

reikšmes.

Viena mintis sekė kitą, ir, būdamas atsipalaidavęs, jis pajuto, kad šios

„laisvos asociacijos“ sukėlė jam daug senų prisiminimų. Jis suirzo juose

aptikęs kai kurias seniai ppalaidotas nemalonias temas – dalykus, kuriuos

norėjo pamiršti ir kuriuos /sąmoningai/ buvo pamiršęs. Iš tikrųjų jis

priėjo prie to, ką psichologai vadina „kompleksais“ – t.y. nuslopintas

emocines temas, kurios gali sukelti nuolatinius psichologinius sutrikimus

arba daugeliu atvejų net neurozės simptomus.

Šis epizodas atvėrė man akis: supratau, kad nebūtina naudoti sapnų kaip

„laisvų asociacijų“ proceso išeities tašką, jei nori atskleisti paciento

kompleksus. Jis man parodė, kad centrą galima pasiekti tiesiai iš bet kurio

apskritimo taško. Galima pradėti nuo kirilicos, nuo meditacijų apie

krištolinį rutulį, maldininko ratą arba modernistinį paveikslą, arba net

nuo atsitiktinio pokalbio apie kokį nors banalų atsitikimą. Sapnas nėra nei

daugiau, nei mažiau naudingas šiuo požiūriu, kaip bet kuris kitas galimas

išeities taškas.

Tačiau sapnai yra ypatingai reikšmingi, netgi jei jie dažnai kyla iš

emocinio susijaudinimo, į kurį taip pat įeina ir įprastiniai (nuolatiniai)

kompleksai. (Nuolatiniai kompleksai yra švelniosios psichės vietos,

greičiausiai reaguojančios į išorinius stimulus ar sutrikimus.) Štai kodėl

laisvos asociacijos gali nuvesti iš bet kurio sapno į kritiškas slaptas

mintis.

Čia man atėjo mintis, kad (jei aš buvau teisus iki šiol) protinga būtų

daryti išvadą, jog sapnai turi kažkokią atskirą ir daug reikšmingesnę

funkciją. Labai dažnai sapnai turi apibrėžtą, akivaizdžiai tikslingą

struktūrą, nurodančią pagrindinę idėją arba kryptį – nors dažniausiai ji

nėra iš karto suprantama. Todėl pradėjau svarstyti, ar negeriau skirti

daugiau dėmesio tikrajai sapno formai ir turiniui, užuot

leidus „laisvoms“

asociacijoms per idėjų grandinę nuvesti į kompleksus, kuriuos lygiai taip

pat galime pasiekti ir kitais būdais.

Ši nauja mintis pakeitė mano psichologijos raidą. Tai reiškė, kad aš

pamažu atsisakiau sekti asociacijas, kurios nuvesdavo toli nuo sapno

teksto. Ėmiau telkti dėmesį ne tiek prie asociacijų, kiek prie paties

sapno, manydamas, kad jis išreiškia kažką specifišką, ką bando pasakyti

pasąmonė.

Mano požiūrio į sapnus pasikeitimas pakeitė ir metodą,- naujoji technika

turėjo atsižvelgti į įvairiausius platesnius sapno aspektus. Sąmoningas

pasakojimas turi pradžią, raidą ir pabaigą, bet tai netinka sapnui. Jo

erdvės ir laiko matmenys visai kitokie, kad jį suprastum, reikia tyrinėti

kiekvienu aspektu – lyg imtum nepažįstamą daiktą į rankas ir tol jį

sukiotum, kol taptų pažįstama kiekviena formos detalė.

Jau turbūt pakankamai parodžiau, kaip vis labiau pradėjau nesutikti su

„laisvų asociacijų“ metodu, kurį pirmasis pasiūlė Froidas, – norėjau likti

kiek galima arčiau prie paties sapno, atsisakydamas visų netinkamų idėjų ir

asociacijų, kurias jis gali sukelti. Žinoma, jos gali atskleisti paciento

kompleksus, bet aš turėjau daug didesnį tikslą, nei vien atskleisti

kompleksus, kurie sukelia neurotinius sutrikimus. Juos galima nustatyti

daugybe kitų būdų, pavyzdžiui, psichologas gali suprasti visas užuominas,

kurių jam reikia, žodinių asociacijų testu (klausdamas paciento, kokias

asociacijas jam sukelia tam tikri žodžiai ir analizuodamas jo atsakymus).

Bet norint pažinti ir suprasti visą asmenybės psichinio gyvenimo procesą,

svarbu suvokti, kad jo sapnai iir jų simboliniai vaizdiniai turi atlikti kur

kas svarbesnį vaidmenį.

Beveik kiekvienam aišku, kad, pavyzdžiui, yra nesuskaičiuojama daugybė

įvaizdžių, kurie gali simbolizuoti lytinį aktą (arba, kitaip tariant,

atvaizduoti jį alegoriškai). Bet kuris iš šių įvaizdžių per asociacijas

gali atvesti prie lytinių santykių idėjos ir prie specifinių kompleksų,

kuriuos kiekvienas gali jausti savo paties seksualinio gyvenimo atžvilgiu.

Bet šiuos kompleksus galima taip pat atskleisti ir užsisvajojus prie

neįskaitomų rusiškų raidžių.

Taigi aš padariau prielaidą, kad sapnas gali pranešti ir ką kitą nei

seksualinė alegorija ir kad taip yra dėl tam tikrų priežasčių.

Pailiustruosiu šią mintį.

Žmogus gali sapnuoti, kad kiša raktą į spyną, darbuojasi su sunkia lazda

ar laužia duris kojos spyriu. Visa tai galima traktuoti kaip seksualinę

alegoriją. Bet pats faktas, kad jo pasąmonė pasirinko kurį nors vieną iš

šių įvaizdžių – raktą, llazdą ar spyrį – taip pat turi didelę reikšmę.

Tikroji užduotis yra suprasti, kodėl pasirinktas raktas, o ne lazda, arba

lazda, o ne spyris koja. Kartais tai net padeda atskleisti, kad čia iš viso

vaizduojamas ne lytinis aktas, o visai kiti psichologiniai dalykai.

Taip mąstydamas, aš priėjau prie išvados, kad tik ta medžiaga, kuri yra

aiški ir regima sapno dalis, gali būti naudojama jį interpretuojant. Sapnas

turi savo apribojimus. Jo specifinė forma pati mums pasako, kas jam

priklauso ir kas veda į šalį nuo jo. Jei „laisvos“ asociacijos vilioja į

šalį nuo šios (sapno) medžiagos, galima būtų pasakyti, nelyg koks zigzagas,

tai mano sukurtas metodas labiau primena spiralę, kurios centre yra sapno

piešinys. Aš dirbu su pačiu sapno piešiniu, nekreipdamas dėmesio į

sapnuotojo pastangas nuo jo atitrūkti. Dirbdamas savo profesinį darbą, aš

vis turiu kartoti: „Grįžkime prie Jūsų sapno. Ką sako /sapnas/?“

Pavyzdžiui, mano pacientas sapnavo girtą, nevalyvą, vulgarią moterį. Sapne

toji moteris buvo jo žmona, nors realiame gyvenime jo žmona buvo visiškai

kitokia. Iš pirmo žvilgsnio sapnas atrodė siaubingai neteisingas, ir

pacientas tuoj pat jį atmetė kaip susapnuotą nesąmonę. Jeigu aš, jo

gydytojas, būčiau leidęs jam eiti asociacijų keliu, jis neišvengiamai būtų

bandęs kaip galima labiau nutolti nuo nemalonių sapno užuominų. Ir būtų

priėjęs prie vieno iš savo pagrindinių kompleksų – komplekso, ko gero,

neturinčio nieko bendro su jo žmona – ir mes nieko nesužinotume apie

ypatingą, būtent šio sapno prasmę.

Taigi ką jo pasąmonė norėjo pasakyti tokiu akivaizdžiai neteisingu

teiginiu? Aišku, ji išreiškė idėją apie puolusią moterį, kuri buvo artimai

susijusi su sapnuotojo gyvenimu. Bet kadangi šio įvaizdžio projekcija į jo

žmoną visiškai nepagrįsta ir iš esmės neteisinga, man teko ieškoti kitur,

kol supratau, ką atvaizdavo toks atstumiantis įvaizdis.

Dar viduramžiais, daug anksčiau nei fiziologai įrodė, kad dėl

endokrininių liaukų struktūros visuose mumyse yra ir vyriški, ir moteriški

elementai, buvo sakoma, kad „kiekviename vyre yra moteris“. Kaip tik šį

moteriškąjį elementą kiekviename vyre aš ir pavadinau „anima“. Tas

„moteriškasis“ aspektas yra iš esmės tam tikras žemesnio pobūdžio

susietumas su aplinka, ir ypač su moterimis, kuris yra rūpestingai

slepiamas nuo kitų ir nuo savęs. Kitaip tariant, nors regimoji individo

asmenybė atrodo visiškai normali, ji gali slėpti nuo kitų – ar netgi nuo

savęs – apgailėtiną „moters savyje“ padėtį.

Taip buvo ir šiam mano pacientui: jo moteriškoji pusė nebuvo patraukli.

Jo sapnas sakyte sakė: „Kai kuriais atžvilgiais tu elgiesi kaip puolusi

moteris“, ir sukėlė jam šoką. (Šis pavyzdys, suprantama, neturi būti

laikomas įrodymu, kad pasąmonė rūpinasi „moraliniais“ draudimais.) Sapnas

neliepė pacientui „elgtis geriau“, bet tiesiog bandė atsverti pernelyg

vienpusišką jo sąmoningo proto prigimtį, kuri palaikė klaidingą

įsitikinimą, kad jis yra visais atžvilgiais džentelmenas.

Lengva suprasti, kodėl sapnuotojai linkę ignoruoti ir netgi neigti savo

sapnų pranešimus. Sąmonė natūraliai priešinasi viskam, kas nesąmoninga ir

nežinoma. Aš jau nurodžiau, kad primityviuose žmonėse yra tai, ką

antropologai vadina „mizoneizmu“, t.y. gili ir prietaringa naujovių baimė.

Primityvai reaguoja į nepalankius įvykius tokiomis pat reakcijomis, kaip ir

gyvūnai. Bet ir „civilizuotas“ žmogus į naujas idėjas reaguoja labai

panašiai, kurdamas psichologinius barjerus, kad susidūręs su naujove,

apsisaugotų nuo šoko. Lygiai tą patį galima pastebėti kiekvieno individo

reakcijoje į savo paties sapnus, jei tenka priimti neįprastą mintį.

Daugelis filosofijos, mokslo, netgi literatūros pionierių tapo įgimto savo

amžininkų konservatyvumo aukomis. Psichologija yra vienas jauniausių

mokslų. Kadangi ji stengiasi nagrinėti pasąmonės veiklą, tai neišvengiamai

susiduria su kraštutiniu mizoneizmu.

Praeitis ir ateitis pasąmonėje

Kol kas aš tik pateikiau keletą principų, kuriais remdamasis aš tiriu

sapnus, nes jei mes norime ištirti žmogaus sugebėjimą kurti simbolius,

sapnai mums yra pati svarbiausia ir prieinamiausia medžiaga. Du esminiai

sapnų aiškinimo dalykai yra šie: pirmiausia, į sapnus reikia žiūrėti kaip į

faktą, kurio atžvilgiu nereikia turėti jokių išankstinių nuostatų, išskyrus

tai, kad jie kažkaip kuria prasmę; antra, kad sapnas yra specifinė

pasąmonės išraiška.

Vargu ar galima dar kukliau pateikti šiuos principus. Nors ir kokia

menka būtų kieno nors nuomonė apie pasąmonę, jis turi pripažinti, kad ją

verta tyrinėti; pasąmonė yra bent jau utėlės lygio, kuri galų gale labai

domina entomologus. Jei kas nors, nepatyręs ir mažai išmanantis apie

sapnus, mano, kad sapnai yra nieko nereiškiantys chaotiški atsitiktinumai,

jis turi teisę taip manyti. Bet jeigu darome prielaidą, kad jie yra

normalūs įvykiai (o tokie jie ir yra), tai esame priversti pripažinti, kad

jie yra arba priežastiniai,- t.y. kad jų buvimas turi racionalią priežastį,-

arba tam tikra prasme tikslingi, arba tokie ir tokie.

Pabandykime pažvelgti šiek tiek atidžiau į tai, kaip sąmoningos ir

nesąmoningos psichikos turinys yra tarpusavyje susiję. Panagrinėkime

pavyzdį, kuris visiems gerai žinomas. Staiga jūs pamiršote, ką ketinote

sakyti, nors dar prieš akimirką mintys

buvo labai aiškios. Arba,

pavyzdžiui, norite kam nors pristatyti savo draugą ir staiga, kai ruošiatės

ištarti jo vardą, nebegalite jo prisiminti. Sakote, kad negalite

prisiminti, nors iš tikrųjų mintis tapo pasąmonine ar bent jau akimirką

atsiskyrė nuo sąmonės. Taip pat ir su mūsų pojūčiais. Jei mes klausomės

kokios nors nenutrūkstamos, bet vos girdimos natos, tai mums atrodo, kad

garsas periodiškai nutrūksta, o paskui vėl atsiranda. Toks vibravimas

atsiranda dėl periodiško dėmesio susilpnėjimo ir sustiprėjimo, o ne dėl to,

kad keistųsi pats garsas.

Tačiau kai kas nors išslysta iiš mūsų sąmonės, jis nenustoja egzistavęs,

kaip kad už kampo pradingęs automobilis neištirpsta ore. Mes tik jo

nematome, ir tiek. Lygiai taip pat, kaip mes galime tą automobilį vėl

pamatyti, taip pat mes vėl išvystame mintis, kurios laikinai buvo pradingę.

Taigi pasąmoninė dalis susideda iš daugybės laikinai neryškių minčių,

įspūdžių ir vaizdinių, kurie, nors ir užmiršti, ir toliau veikia mūsų

sąmoningas mintis. Štai žmogus išsiblaškęs eina per kambarį ko nors

atsinešti. Staiga sustoja, atrodo visiškai sutrikęs – jis pamiršo, ko jam

reikėjo. Čiupinėja daiktus ant stalo lyg lunatikas ir neprisimena savo

pradinio ketinimo, tačiau nesąmoningai yra jo vedamas ir pagaliau suvokia,

ko jis nori. Jam pasufleravo jo pasąmonė.

Stebint neurotiko elgesį, galima pamatyti, kad daugelis dalykų, kuriuos

jis daro, atrodo taip tarsi jis juos darytų sąmoningai ir tikslingai.

Tačiau jeigu mes jjį apie tai paklaustume, paaiškėtų, kad jis arba jų

nesuvokia, arba visai ką kita turi galvoje. Jis girdi ir negirdi, mato, bet

yra aklas, žino ir nežino. Šie pavyzdžiai yra tokie dažni, kad specialistas

greitai suvokia, jog nesąmoningas psichikos turinys veikia taip, tarsi jis

būtų sąmoningas, ir kad niekada tokiais atvejais negali žinoti, ar mintis,

kalba ar veiksmas yra tikrai sąmoningi, ar ne.

Būtent dėl tokio elgesio daugybė gydytojų atmeta isteriškų pacientų

teiginius kaip gryną melą. Tokie žmonės išties pasako daugiau netiesos,

negu bet kuris iš mūsų, bet čia visai netinka žodis „melas“. Iš tikrųjų, jų

dvasinė būklė sukelia elgesio netikrumą, kadangi jų sąmonė dažnai nelauktai

užtemsta, įsikišus pasąmonei. Panašiai gali kaitaliotis netgi jų odos

pojūčių suvokimas. Vieną akimirką isterikas pajunta adatos dūrį į ranką, o

jau kitą gali šito visai nnepastebėti. Jeigu jo dėmesys yra sutelktas į kokį

nors vieną tašką, visas kūnas gali būti visiškai nejautrus skausmui tol,

kol atslūgsta užtemdanti jo pojūčius įtampa. Tada pojūčiai iškart atgyja.

Tačiau jis visą laiką nesąmoningai žino, kas vyksta.

Hipnotizuodamas tokį pacientą gydytojas šį procesą mato labai aiškiai.

Visai nesunku įrodyti, kad pacientas žinojo visas smulkmenas. Dūris į ranką

arba frazė, pasakyta sąmonės užtemimo metu, gali būti prisiminta taip

gerai, lyg nebūtų buvę nejautrumo skausmui ar „užsimiršimo“. Prisimenu

moterį, kuri buvo atvežta į kliniką visiško stuporo būklėje. Kitą dieną

atgavusi ssąmonę, ligonė žinojo, kas ji tokia, bet nežinojo, kur ji yra,

kaip ir kodėl čia atsidūrė ir netgi atvykimo datos. Tačiau po to, kai ją

užhipnotizavau, ji man pasakė, kodėl ji susirgo, kaip pakliuvo į kliniką,

kas ją atvežė. Visas šias detales galima buvo patikrinti. Ji netgi pasakė

tikslų laiką, kada buvo atvežta, nes matė laikrodį priėmimo kambaryje.

Hipnozės metu jos atmintis buvo visiškai aiški, lyg ji būtų turėjusi sąmonę

visą laiką.

Aptardami tokius dalykus, mes remiamės klinikiniais stebėjimais. Todėl

daug kritikų mano, kad pasąmonė ir visi jos subtilūs pasireiškimai

priskirtini išimtinai psichopatologijos sferai. Jie mano, kad bet koks

pasąmonės pasireiškimas yra kažkas neurotiška arba psichotiška ir neturi

nieko bendra su normalia dvasine būsena. Bet neurotiniai reiškiniai

nebūtinai yra sukeliami vien tik ligos. Iš esmės jie ne daugiau kaip

normalių reiškinių patologinis padidėjimas ir būtent būdami tokiu

patologiniu padidėjimu, jie yra ryškesni negu normalūs. Isterijos požymiai

būdingi visiems normaliems žmonėms, bet jie yra tokie nežymūs, kad

dažniausiai yra nepastebimi.

Pavyzdžiui, užmaršumas yra normalus reiškinys – tam tikros sąmoningos

idėjos praranda savo specifinę energiją dėl to, kad nukreipiamas dėmesys.

Kai jis nukrypsta kitur, šešėlyje lieka dalykai, kurie rūpėjo anksčiau,

panašiai kaip prožektorius apšviečia naują plotą, palikdamas tamsoje

anksčiau apšviestą vietą. Tai neišvengiama, nes sąmonė vienu metu gali

išlaikyti visiškai aiškius tik kelis vaizdinius, ir netgi tokiais atvejais

jų aiškumas kinta („banguoja“).

Bet ppamirštos idėjos nenustoja gyvavusios. Nors panorus jų negalima

iškart atgaminti, jos egzistuoja pasąmonėje, čia pat už prisiminimo

slenksčio, ir iš čia jos vėl gali staiga iškilti bet kurią akimirką,

kartais po daugelio visiškos užmaršties metų.

Čia aš kalbu apie dalykus, kuriuos sąmoningai matėme ar girdėjome ir vėliau

pamiršome. Bet mes visi girdime, matome, užuodžiame ir ragaujame daugelį

dalykų, tuo metu jų visai nepastebėdami, nes mūsų dėmesys tuo metu

nukreiptas į ką nors kita, arba todėl, kad poveikis mūsų pojūčiams pernelyg

silpnas, kad išliktų sąmoningas įspūdis. Tačiau pasąmonė juos pastebėjo, ir

šitokie pasąmoniniai juslių suvokimai svarbūs mūsų kasdieniame gyvenime.

Mums to nesuvokiant, jie daro įtaką tam, kaip mes reaguojame į įvykius ir

žmones.

Ypač pamokantį, mano nuomone, pavyzdį pateikė vienas profesorius. Jis

vaikščiojo po laukus su savo mokiniu ir buvo įsigilinęs į rimtą pokalbį.

Staiga jis pajuto, kad jo mintis nutraukė netikėtai užplūdę ankstyvos

vaikystės prisiminimai. Jis niekaip negalėjo suprasti, kodėl taip atsitiko.

Niekas iš to, apie ką kalbėta, nebuvo su jais susiję. Atsigrįžęs pamatė,

kad jie ėjo pro fermą, kai iškilo pirmasis vaikystės prisiminimas. Jis

pasiūlė savo mokiniui grįžti į tą pačią vietą, kur jį užplūdo jo

prisiminimai. Grįžęs pajuto žąsų kvapą ir iškart suprato, kad būtent tas

kvapas pažadino prisiminimus.

Jaunystėje jis gyveno fermoje, kurioje buvo auginamos žąsys ir

specifinis jų kvapas paliko neišdildomą, nors ir užmirštą, įspūdį. Eidamas

pro ffermą, jis pajuto kvapą nesąmoningai, ir šis nesąmoningas suvokimas

sugrąžino seniai pamirštus vaikystės potyrius. Šis suvokimas buvo

pasąmoninis, nes dėmesys buvo sutelktas kitur, ir stimulas nebuvo

pakankamai stiprus, kad pakeistų dėmesio kryptį ir tiesiai pasiektų sąmonę.

Tačiau jis vis dėlto pažadino „užmirštus“ prisiminimus.

Toks „užuominos“ (pasufleruojančios replikos) arba „gaiduko“ efektas gali

paaiškinti neurotinių simptomų pradžią ir taip pat kai kuriuos malonius

prisiminimus, kai koks nors vaizdas, kvapas ar garsas primena praeities

aplinkybes. Pavyzdžiui, mergina, atėjusi į darbą, regis, gerai jaučiasi ir

yra neblogai nusiteikusi. Ir staiga jai ima klaikiai skaudėti galvą,

pasireiškia ir kitokie negalavimo požymiai. Nors sąmoningai ji to ir

nepastebėjo, ji girdėjo tolimo laivo ruko sireną, kuri jai nesąmoningai

priminė nelaimingą išsiskyrimą su mylimuoju, kurį ji labai norėjo pamiršti.

Be normalaus užmiršimo, Froidas aprašė kelis atvejus, kai „pamirštami“

nemalonūs prisiminimai – prisiminimai, kurių žmogus mieliau neturėtų. Kaip

sakė Nyčė, išdidumo spiriama atmintis pasiduoda. Taigi, tarp užmirštų

prisiminimų esama nemažai tokių, kurie atsiduria pasąmonėje (ir panorus

neįmanoma jų atgaivinti) dėl to, kad jie nemalonūs ir nepriimtini.

Psichologai juos vadina „/nuslopintu/ turiniu“.

Toks atvejis galėtų būti sekretorė, kuri pavydi vienam iš savo

viršininko kolegų. Ji nuolat užmiršta pakviesti šį asmenį į susirinkimus,

nors jo pavardė būna aiškiai parašyta jos turimame sąraše. Bet paprašyta

pasiaiškinti, ji paprasčiausiai pasako „užmiršusi“ arba, kad kažkas jai

„sutrukdė“. Ji niekada neprisipažįsta – net sau pačiai – tikrosios

nepakvietimo

priežasties.

Daugybė žmonių klaidingai pervertina savo valios galios vaidmenį ir mano,

kad jo mąstymui nieko negali atsitikti, ko jie nenusprendė ar neketino. Bet

reikia išmokti aiškiai atskirti sąmoningus (intencionalius) ir nesąmoningus

(neintencionalius) proto turinius. Pirmieji kyla iš /ego/ asmenybės;

antrieji, vienok, kyla iš šaltinio, kuris nesutampa su /ego/, bet yra jo

„kita pusė“. Kaip tik ši „kita pusė“ ir privertė sekretorę užmiršti

pakvietimus.Yra daugybė priežasčių, dėl kurių mes užmirštam dalykus,

kuriuos pastebėjome ir patyrėme; ir lygiai taip pat yra daugybė būdų,

kuriais jie proto gali būti prisiminti. Šiuo požiūriu yra įdomus

kriptomnezijos arba „paslėpto prisiminimo“ pavyzdys. Autorius gali

nuosekliai rašyti pagal iš anksto susidarytą planą, plėtodamas savo

įrodymus arba siužeto liniją, ir staiga jis nukrypsta nuo temos.

Tikriausiai jis išvydo naują idėją, kitokį įvaizdį ar apskritai naują

siužeto atšaką. Jei jūs jo paklausite, kas paskatino jį nukrypti, jis

nesugebės to pasakyti. Jis galbūt net nepastebėjo to pasikeitimo, nors

dabar parašė kažką iš viso nauja, ko jis prieš tai nežinojo. Tačiau kartais

galima įtikinamai parodyti, kad tai, ką jis parašė, yra nepaprastai panašu

į kito autoriaus kūrinį, kurio, kaip jis yra įsitikinęs, jis niekad

neskaitė.

Aš pats radau tokį tiesiog stulbinantį pavyzdį Nyčės knygoje „Taip

kalbėjo Zaratustra“, kur jis tiesiog žodis žodin atpasakoja atsitikimą,

užrašytą laivo dienyne 1686 metais. Grynai atsitiktinai aš perskaičiau šį

neįtikėtiną jūrininko pasakojimą vienoje knygoje, išleistoje apie 1835

metus (pusė aamžiaus prieš savo veikalą parašant Nyčei); ir kai aš suradau

šį panašų fragmentą knygoje „Taip kalbėjo Zaratustra“, buvau tiesiog

priblokštas savito jo stiliaus, kuris taip skyrėsi nuo įprastinės Nyčės

kalbos. Aš buvau įsitikinęs, kad Nyčė taip pat skaitė šią knygą, nors jis

apie tai savo veikale neužsiminė. Aš parašiau tuo metu dar gyvai jo

seseriai laišką, ir ši patvirtino, kad ji ir brolis iš tikro skaitė šią

knygą kartu, kai jam buvo vienuolika metų. Sprendžiant iš konteksto, man

atrodo, kad visai neįtikėtina, jog Nyčė būtų suvokęs, kad jis plagijuoja

kitą pasakojimą. Aš manau, kad praėjus penkiasdešimčiai metų, tas

pasakojimas netikėtai pateko į jo sąmoningo proto akiratį.

Tokiais atvejais tai būna tikri, bet nesuvokti prisiminimai. Panašus

dalykas gali atsitikti kompozitoriui, kuris vaikystėje girdėjo valstiečių

melodiją ar liaudies dainą, ir staiga netikėtai ji įsibrauna kaip atskira

tema į jo simfoniją, kurią jis kuria suaugęs. Idėja ar vaizdinys iš

pasąmonės vėl atėjo į sąmonę.

Tai, ką aš iki šiol pasakiau apie pasąmonę, tėra vien tik greitosiom

apmesti metmenys, rodantys, kokia yra šios sudėtingos žmogaus sielos dalies

prigimtis ir kaip ji funkcionuoja. Bet jie nurodo tą sublimuotą medžiagą,

iš kurios savaime gali atsirasti mūsų sapnų simboliai. Ši pasąmoninė

medžiaga susideda iš visų potraukių, impulsų ir ketinimų; iš visų suvokimų

ir intuicijų; visų racionalių ir iracionalių minčių, išvadų, indukcijų,

dedukcijų ir prielaidų; ir iš vvisos jausmų įvairovės. Visi jie (ar bet

kuris jų) gali įgyti dalinio, laikino ar pastovaus nesąmoningumo pavidalą.

Ši medžiaga dažniausiai tampa nesąmoninga todėl – kad, taip sakant,- jai

nėra vietos sąmonėje. Kai kurios mintys praranda savo emocinę energiją ir

tampa pasąmoninės (arba būtų galima pasakyti, jos nebesusilaukia mūsų

sąmoningo dėmesio) todėl, kad ima atrodyti neįdomios ar nereikalingos, ar

todėl, kad esama kokių nors priežasčių, dėl kurių mes norime išstumti jas

iš mūsų akiračio.

Iš tikrųjų yra normalu ir būtina, taip „užmiršti“, kad mūsų sąmoningame

prote atsirastų vietos naujiems įspūdžiams ir naujoms mintims. Jeigu taip

nebūtų, viskas, ką mes esame patyrę, pasiliktų virš sąmonės slenksčio, ir

mūsų protas taptų be galo sujauktas ir sumišęs. Šis reiškinys šiandien yra

taip plačiai pripažintas, kad daugelis žmonių, kurie ką nors žino apie

psichologiją, laiko jį savaime aiškiu.

Bet lygiai taip pat kaip sąmoningi turiniai gali pradingti pasąmonėje,

nauji turiniai, kurie niekad iki tol nebuvo sąmoningi, gali iš ten

/iškilti/. Pavyzdžiui, žmogus gali numatyti, kad kažkas tuoj pat įsiverš į

sąmonę – kad „kažkas tvyro ore“, arba kad „pakvipo žiurke“ – nujausti kažką

negero. Šis atradimas, kad pasąmonė nėra tik praeities sandėlis, bet kad

taip pat joje gausu būsimų psichinių situacijų ir idėjų gemalų bei

užuomazgų, atvedė mane prie mano paties naujo požiūrio į psichologiją. Šiuo

klausimu iškilo daugybė prieštaringų diskusijų. Bet viena yra tikra,- kad

be atsiminimų iš nutolusios sąmoningos praeities, iš pasąmonės gali ateiti

visiškai naujos mintys ir kūrybinės idėjos,- mintys ir idėjos, kurios

niekad iki šiol nebuvo sąmoningomis. Jos kaip latosas išauga iš tamsių

proto gelmių ir sudaro svarbiausią pasąmoninės psichės dalį.

Mes matome tai kasdieniniame gyvenime, kai įvairūs prieštaravimai

kartais netikėtai yra išsprendžiami, iškilus stulbinantiems naujiems

pasiūlymams; daugybė menininkų, filosofų ir netgi mokslininkų savo

geriausias idėjas gauna iš įkvėpimo, kuris staiga ateina iš pasąmonės.

Sugebėjimas užčiuopti tokią turtingą gyslą ir jos teikiamą medžiagą

efektyviai išversti į filosofiją, literatūrą, muziką ar mokslinius

atradimus yra vienas genialumo požymių.

Akivaizdžių šio fakto įrodymų mes galime rasti paties mokslo istorijoje.

Pavyzdžiui, prancūzų matematikas Puankarė ir chemikas Kekulė už savo

svarbius mokslinius atradimus yra dėkingi (kaip jie patys teigė)

netikėtiems „vaizdingiems apreiškimams“ iš pasąmonės. Prancūzų filosofo

Dekarto „mistinis“ patyrimas taip pat kilo iš panašaus netikėto apreiškimo,

kai jis akimirksniu išvydo „mokslų tvarką“. Britų rašytojas Robertas Lui

Stivensonas daugybę metų ieškojo istorijos, kuri atitiktų jo „stiprų

dvejopos žmogaus būties pojūtį“, kol „Dakarto Džekilio ir misterio Haido“

siužetą jis staiga išvydo sapne.

Vėliau aš smulkiai aprašysiu, kaip tokia medžiaga iškyla iš pasąmonės,

ir tirsiu formą, kuria ji būna išreikšta. Dabar aš vien tik noriu pažymėti,

kad žmogaus sielos sugebėjimas sukurti tokią naują medžiagą yra ypač

reikšmingas tiriant sapnų simbolizmą, nes aš savo profesiniame darbe nuolat

įsitikinu, kad sapnų vaizdiniai iir idėjos negali būti paaiškinti vien tik

remiantis atmintimi. Jie išreiškia naujas mintis, kurios dar niekad nebuvo

pasiekusios sąmonės slenksčio.

Sapnų funkcija

Aš kiek paanalizavau mūsų sapnų gyvenimo kilmę ir ištakas, nes sapnai

yra toji dirva, iš kurios pirmiausia išauga daugelis simbolių. Deja, sapnus

sunku suprasti. Kaip jau esu nurodęs, sapnas visiškai nepanašus į sąmoningą

pasakojimą. Kasdieniniame gyvenime kiekvienas apgalvoja, ką nori pasakyti,

pasirenka įtaigiausią pasakojimo būdą ir stengiasi, kad jo pastabos būtų

logiškai nuoseklios. Pavyzdžiui, išsilavinęs žmogus vengs miglotų metaforų,

nes jos gali iškreipti jo mintį. Tačiau sapnų struktūra kitokia. Sapnuotoją

užplūsta vaizdiniai, kurie atrodo prieštaringi ir juokingi, prarandamas

normalus laiko pojūtis, o įprasti daiktai įgauna žavintį ar grėsmingą

aspektą.

Gali atrodyti keista, kad pasąmonė tvarko savo medžiagą taip skirtingai

nuo tokio iš pažiūros tvarkingo modelio, kurį mes suteikiam savo mintims

budėdami. Tačiau kiekvienas, nors akimirką bandęs prisiminti sapną,

pastebės šį kontrastą, kuris, tiesą sakant, ir yra viena iš svarbiausių

priežasčių, kodėl paprastam žmogui yra taip sunku suprasti sapnus. Jie

neturi prasmės normalios patirties, įgytos nemiegant, požiūriu, todėl

žmogus linksta arba visai jų nepaisyti, arba pripažinti, kad sapnai jį

trikdo.

Gal būtų lengviau suvokti šį dalyką, jei pirmiausia pripažintume, kad

tos idėjos, su kuriomis turime reikalo savo tariamai sutvarkytame budriame

gyvenime, jokiu būdu nėra tokios tikslios, kaip mes manome. Priešingai, jų

reikšmė (ir jų emocinė svarba mums) tampa juo netikslesnė, juo

sunkiau

nusakoma, juo daugiau jas tyrinėjame. Taip yra dėl to, kad visa, ką

išgirstame ar patiriame, gali tapti pasąmoninga – kitaip tariant, pereiti į

pasąmonę. Ir netgi tai, ką išsaugome savo sąmonėje ir panorę galime

atkurti, įgyja pasąmoninį atspalvį, kuris nuspalvina idėją kiekvieną kartą,

kai ji prisimenama. Mūsų sąmoningi įspūdžiai iš tikrųjų greitai įgyja

pasąmoninės reikšmės elementą, kuris mums reikšmingas fiziškai, nors

sąmoningai mes ir nežinome apie šios pasąmoninės reikšmės buvimą, arba

kokiu būdu ji išplečia ir supainioja konvencionalią reikšmę.

Žinoma, kiekvieno žmogaus psichiniai atspalviai skiriasi. Kiekvienas

mūsų ppriimame bet kurią abstrakčią idėją savo individualaus proto kontekste

ir todėl individualiai ją suprantame ir taikome. Kai pokalbyje vartoju

tokias sąvokas, kaip „valstybė“, „pinigai“, „sveikata“ ar „visuomenė“,

tariu, kad mano klausytojai jas supranta „maždaug“ taip, kaip ir aš. Žodis

„maždaug“ yra būtent tai, apie ką kalbu. Kiekvienas žodis reiškia kažką

truputį skirtinga kiekvienam žmogui, netgi tuomet, kai kultūrinis pagrindas

tas pats. Šio kintamumo priežastis ta, kad bendrinė sąvoka suvokiama

individualiame kontekste, todėl ir suprantama bei taikoma šiek tiek

individualiai. Savaime suprantama, reikšmės prasmės skiriasi daugiausiai,

kai žmonių socialinė, politinė, religinė ir psichologinė patirtis labai

nevienoda.

Kadangi sąvokos tapačios su žodžiais, šis skirtingumas beveik

nepastebimas ir neturi jokios praktinės reikšmės. Bet kai reikia tikslaus

apibrėžimo ar išsamaus paaiškinimo, galima pamatyti, kokie stulbinantys ne

tik grynai intelektualaus sąvokų supratimo, bet ypač emocinių jų atspalvių

ir vartojimo sskirtumai. Paprastai jie yra nesąmoningi, todėl niekuomet

nesuvokiami.

Galima nekreipti dėmesio į šiuos skirtumus, kaip į nereikalingus ar

pernelyg išpūstus reikšmės niuansus, kurie mažai susiję su kasdieniniais

poreikiais. Bet pats faktas, kad jie egzistuoja, rodo, kad net

dalykiškiausias sąmonės turinys yra gaubiamas netikrumo šešėlių. Netgi

rūpestingiausiai apibrėžta filosofinė ar matematinė sąvoka, kurioje, mūsų

įsitikinimu, nėra nieko daugiau, negu mes jai suteikėme, yra daugiau, negu

mes manome. Tai psichinis įvykis, ir, būdamas toks, yra iš dalies

nepažinus. Net skaitmenys, kuriuos naudojame skaičiuodami, yra daugiau,

negu mes manome. Tai ir mitologiniai elementai (pitagoriečiams jie buvo

netgi dieviški), nors jūs, tuos skaitmenis naudodami praktiniais tikslais,

be abejonės, to nesuvokiate.

Trumpai tariant, kiekviena sąvoka mūsų sąmonėje turi savo psichines

asociacijas. Kadangi asociacijos gali būti įvairaus intensyvumo (pagal tos

sąvokos santykinį reikšmingumą mūsų asmenybei arba priklausomai nuo kitų

idėjų iir netgi jų kompleksų, su kuriais toji sąvoka yra susieta mūsų

pasąmonėj), jos gali pakeisti „normalų“ sąvokos pobūdį. Ji netgi gali tapti

kažkuo visiškai skirtingu, kai „plaukioja“ žemiau sąmonės lygmens.

Gali atrodyti, kad šie pasąmoniniai visko, kas mums atsitinka, aspektai

turi mažai reikšmės mūsų kasdieniniame gyvenime. Bet sapnų analizėje, kur

psichologas nagrinėja pasąmonės išraiškas, jie labai reikšmingi, nes jie

yra beveik nematomos mūsų sąmoningų minčių šaknys. Štai kodėl įprasti

objektai ir idėjos sapne gali įgyti tokią didžiulę psichinę reikšmę, kad

mes nubundame smarkiai susijaudinę, nors, atrodytų, kad nieko baisiau nei

užrakintas kambarys ar tai, kad pavėlavome į traukinį, nesapnavome.

Vaizdiniai, sukurti sapnuose, yra kur kas turtingesni ir gyvesni nei

sąvokos ir patyrimai, kurie yra jų atitikmenys gyvenime. Viena priežasčių

yra ta, kad sapne šios sąvokos gali išreikšti savo pasąmoninę reikšmę. Savo

sąmoningose mintyse mes neperžengiame racionalių teiginių ribų – teiginių,

kurie daug mažiau spalvingi, nes mes apvalėme juos nuo daugelio psichinių

asociacijų.

Pamenu vieną savo sapną, kurį man buvo sunku paaiškinti. Tame sapne

kažkoks žmogus bandė užeiti už manęs ir užšokti man ant nugaros. Aš nieko

nežinojau apie tą žmogų, išskyrus tai, kad jis nusigriebė vieną mano

pastabą ir taip iškreipė jos prasmę, kad ši tapo groteskiška jos parodija.

Bet negalėjau suvokti ryšio tarp šio fakto ir jo pastangų sapne užšokti ant

manęs. Mano profesiniame gyvenime dažnai pasitaikydavo, kad kas nors

iškreipdavo mano žodžius – taip dažnai, kad perdaug nesirūpinau, ar supykdė

mane būtent šis iškraipymas. Žinia, kontroliuoti savo emocines reakcijas

yra tam tikra vertybė, ir labai greitai supratau, kad būtent tai sako

sapnas. Austrišką posakį jis išvertė į regimą vaizdinį. Ši frazė, tokia

įprasta paprastame pokalbyje, yra tokia: /“Du kannst mir auf den Buckel

steigen“/ (Gali užlipti man ant nugaros). Tai reiškia: man nerūpi, ką apie

mane sakai. Amerikietiškas šio posakio atitikmuo, kuris gali lengvai

atsirasti panašiame sapne, būtų: „Gali sau šokti į ežerą“.

Kai kkas gali tvirtinti, kad šio sapno vaizdas – simbolinis, nes juo ne

tiesiogiai buvo nusakyta situacija, bet esmė išreikšta netiesiogiai,

metafora, kurios iš pradžių aš negalėjau suprasti. Kai taip įvyksta – o

įvyksta dažnai – tai nebūna tyčinė sapno „maskuotė“, tai paprasčiausiai

parodo, kad mes nelabai suprantame emociškai turtingą vaizdų kalbą. Savo

kasdienėje patirtyje turime būti kuo tikslesni, ir išmokome atsisakyti

fantazijos ir puošmenų tiek savo kalboje, tiek mintyse – taip prarasdami

savybę, kuri dar tebėra būdinga primityviam protui. Daugelis mūsų perkėlėme

į pasąmonę visas fantastiškas psichines asociacijas, kurių turi kiekvienas

objektas ir idėja. Kita vertus, primityvus protas dar neužmiršo šių

psichinių savybių, jis suteikia gyvūnams, augalams ir akmenims tokių galių,

kurios mums atrodo keistos ir nepriimtinos.

Afrikos džiunglių gyventojas, išvydęs nakties gyvūną dienos šviesoje

žino, kad tai kerėtojas, laikinai priėmęs jo pavidalą. Arba mano jį esant

krūmo siela ar jo genties vieno iš protėvių dvasia. Medis gali vaidinti

svarbų vaidmenį primityvo gyvenime, neabejotinai turėti savo sielą ir

balsą, ir bendrą likimą su žmogumi, kuris juo domisi. Kai kurie Pietų

Afrikos indėnai jus įtikinės, kad jie yra raudonosios Arara papūgos, nors

ir puikiai žino, kad neturi plunksnų, sparnų ir snapų. Kadangi primityvo

pasaulyje daiktai neturi tokių ryškių ribų, kaip mūsų „racionaliose“

visuomenėse.

Tai, ką psichologai vadina „psichiniu tapatumu“ ar „mistiniu

dalyvavimu“, iš mūsų daiktų pasaulio buvo išstumta. Bet būtent šis

pasąmoninių aasociacijų švytėjimas ir daro primityvo pasaulį spalvingą ir

fantastišką. Tai mes jau taip praradome, kad susitikę jau nebeatpažįstame.

Mes šiuos dalykus išstūmėme žemiau sąmonės slenksčio, ir kai jie vėl

atsitiktinai pasirodo, mums ne kartą rodosi, kad kažkas negerai.

Su manimi ne kartą tarėsi išsimokslinę ir inteligentiški žmonės, kurie

regėjo ypatingus sapnus, fantazijas ir netgi vizijas, ir tai juos labai

sukrėtė. Jie manė, kad nė vienas, kas yra sveiko proto, negali kentėti nuo

tokių dalykų ir kad bet kas, kas mato viziją, turi patologinių sutrikimų.

Kartą vienas teologas man pasakė, kad Ezekielio vizijos tebuvo liguisti

simptomai, o Mozei ir kitiems pranašams kalbantys „balsai“ – tik

haliucinacijos. Tik įsivaizduokite, koks jį apėmė siaubas, kai kažkas

panašaus „spontaniškai“ nutiko jam pačiam. Mes taip pripratę prie tariamai

racionalios mūsų pasaulio prigimties, kad sunkiai įsivaizduojame, kad gali

kas nors atsitikti, ko negalima paaiškinti sveiku protu. Primityvus žmogus,

ištiktas panašaus šoko, nesuabejos savo sveikumu, jis galvos apie fetišus,

dvasias ir dievus.

Tačiau emocijos, kurios mus veikia, yra tokios pačios. Iš esmės, baimės,

kurias sukuria mūsų prašmatni civilizacija, yra kur kas baisesnės už tas,

kurias primityvūs žmonės priskiria demonams. Šių laikų civilizuoto žmogaus

požiūris man dažnai primena psichoze sergantį pacientą iš mano klinikos,

kuris pats buvo gydytojas. Vieną rytą paklausiau, kaip jis jaučiasi. Jis

atsakė puikiai praleidęs naktį, dezinfekuodamas visą dangų merkurijaus

chloridu, tačiau atlikdamas šį kruopštų darbą,

nerado jokio Dievo pėdsako.

Čia mes susiduriame su neuroze ar netgi kai kuo blogiau. Vietoj Dievo ar

„Dievo baimės“ matome nerimo (baimės) neurozę ar tam tikrą fobijos rūšį.

Emocija išliko ta pati, tačiau ir jos objekto pavadinimas ir prigimtis tapo

blogesni.

Prisimenu filosofijos profesorių, kuris kartą konsultavosi dėl savo

vėžio fobijos. Jį kamavo nenugalimas įsitikinimas, kad jis turi piktybinį

auglį, nors nieko panašaus nebuvo rasta dešimtyse rentgeno nuotraukų. „Aš

žinau, kad nieko nėra,- sakydavo jis,- bet /gali/ kas nors ir būti“. Kas

būtent sukėlė šią idėją? Ji be aabejonės kilo iš baimės, kuri nebuvo įteigta

sąmoningo svarstymo. Liguista mintis jį užklupo staiga, ir su tokia jėga,

kurios jis negalėjo nugalėti.

Šiam išsilavinusiam žmogui buvo kur kas sunkiau pripažinti tai, ką būtų

padaręs primityvus žmogus – tarti, kad jį apsėdo dvasia. Kenksminga piktųjų

dvasių įtaka yra bent jau priimtina hipotezė pirmykštėje kultūroje, ir kur

kas labiau gniuždantis dalykas civilizuotai asmenybei pripažinti, kad jo

rūpesčiai tėra kvaila vaizduotės išdaiga. Primityvus /apsėdimo/ fenomenas

neišnyko, jis tebėra toks kaip ir visada. Tik dabar kitaip ir daug

nemaloniau aiškinamas.

Esu padaręs kkeletą panašių palyginimų tarp naujųjų laikų ir primityvaus

žmogaus. Tokie palyginimai, kaip vėliau parodysiu, yra labai svarbūs,

norint suprasti žmogaus polinkius kurti simbolius ir sapnų vaidmenį juos

išreiškiant. Nes matome, kad daugelis sapnų pateikia įvaizdžius ir

asociacijas, analogiškus primityviosioms idėjoms, mitams ir ritualams.

Šiuos sapnų įvaizdžius Froidas pavadino „archaiškomis liekanomis“, šis

pasakymas reikštų, kad jos yra psichiniai elementai, išsilaikę žmogaus

prote nuo senų amžių. Šitoks požiūris būdingas tiems, kurie pasąmonę laiko

vien sąmonės apendiksu (ar, kalbant vaizdingiau, atliekų skardine, kurioje

renkama viskas, ką atmeta sąmonė).

Toliau tyrinėdamas įsitikinau, kad toks požiūris netinkamas ir jo

reikėtų atsisakyti. Aš supratau, kad tokios asociacijos ir įvaizdžiai yra

neatskiriama pasąmonės dalis ir gali būti regimi visur – ar sapnuotojas

būtų išsilavinęs, ar beraštis, inteligentiškas ar kvailas. Jokiu būdu jie

nėra negyvos ir bereikšmės „liekanos“.

Jie tebefunkcionuoja ir yra itin vertingi (kaip daktaras Hendersonas

parodo savo „Senovės mituose ir šiuolaikiniame žmoguje“ – „Žmogaus ir jo

simbolių“ 2_sk.) būtent dėl savo „istoriškos“ prigimties. Jie nutiesia

tiltą tarp tų būdų, kuriais mes sąmoningai reiškiame savo mintis, ir

primityvesnės, spalvingesnės ir vaizdingesnės išraiškos formos. Būtent ši

forma tiesiai kreipiasi į jausmus ir emocijas. Šios „istorinės“ asociacijos

yra ryšys tarp racionalaus sąmonės pasaulio ir instinktų pasaulio.

Jau kalbėjau apie įdomų kontrastą tarp „kontroliuojamų“ mūsų budraus

gyvenimo minučių ir vaizduotės lobių, kuriuos sukuria sapnai. Galima

pastebėti ir kitą šio skirtumo priežastį: savo civilizuotame gyvenime iš

tokios gausybės minčių mes atėmėme jų emocinę energiją ir iš tikrųjų į jas

mes jau nebereaguojame. Tokias idėjas mes vartojame savo kalboje, ir

įprastai į jas reaguojame, kai kiti jas vartoja, tačiau jos nedaro mums

gilaus įspūdžio. Reikia kažko daugiau, kad mums kai kurie dalykai būtų

pasakyti taip aiškiai, kad mes būtume priversti pakeisti savo požiūrį ir

elgesį. Būtent tai daro „sapnų kalba“; jos simbolizmas turi tiek daug

psichinės energijos, kad mes esame priversti į jį kreipti dėmesį.

Pavyzdžiui, buvo tokia ponia, pagarsėjusi savo kvailais prietarais ir

užsispyrėlišku priešinimusi protingiems argumentams. Galima buvo įrodinėti

jai ištisą naktį be jokio rezultato, ji nekreipdavo menkiausio dėmesio.

Tačiau jos sapnai laikėsi kitokios taktikos. Vieną naktį ji sapnavo, kad

dalyvauja svarbiame visuomenės renginyje. Šeimininkė ją pasveikino

žodžiais: „Kaip puiku, kad galėjote atvykti. Visi jūsų draugai čia, ir

laukia jūsų“. Paskui šeimininkė nuvedė ją prie durų ir jas atidarė,

sapnuotojai įžengė tiesiai – į karvidę!

Sapno kalba buvo tokia paprasta, kad ją suprasti galėjo net bukaprotis. Iš

pradžių moteris nenorėjo pripažinti kad sapnas taip tiesiai taiko į jos

išpuikimą, bet informacija vis tik pasiekė tikslą, ir po kurio laiko ji

turėjo ją priimti, nes negalėjo nesuprasti pokšto iš savęs pačios.

Tokia informacija iš pasąmonės yra svarbesnė, negu daugelis žmonių mano.

Savo sąmoningame gyvenime mes esame atviri įvairiausiems poveikiams. Kiti

žmonės mus stimuliuoja arba slegia, įvykiai įstaigoje ar socialiniame

gyvenime mus trikdo ir atitraukia. Tokie dalykai gundo mus pasukti keliu,

kuris netinkamas mūsų individualybei. Ar mes suvokiame jų poveikį mūsų

sąmonei, ar ne – ji vis tiek yra jų trikdoma ir nuo jų poveikio yra beveik

neapsaugota. TTai ypatingai būdinga žmonėms, kurių ekstravertiško mąstymo

nuostata ypač pabrėžia išorinius objektus arba tiems, kurie slepia savo

menkavertiškumo jausmus ir nepasitiki savo pačių giliausiu ir slapčiausiu

„aš“.

Kuo labiau toji sąmonė veikiama prietarų, klaidų, fantazijų ir

infantilių norų, tuo labiau platėja jau esantis plyšys pereidamas į

neurotinį skilimą ir atvesdamas į daugiau ar mažiau dirbtinį gyvenimo būdą,

labai nutolusį nuo sveikų instinktų, prigimties ir tiesos.

Pagrindinė sapnų funkcija yra bandyti atstatyti mūsų psichologinę

pusiausvyrą, sukuriant sapnų medžiagą, kuri labai subtiliai atstato visą

psichinę lygsvarą. Būtent tai aš vadinu papildomu (arba kompensuojančiu)

sapnų vaidmeniu mūsų psichinėje sandaroje. Tai paaiškina, kodėl žmonės,

turintys nerealistinių idėjų arba esantys pernelyg geros nuomonės apie

save, arba kuriantys grandiozinius planus, neatitinkančius jų realių

galimybių, sapnuoja, kad skrenda arba krinta. Sapnas kompensuoja jų

asmenybių trūkumus ir kartu įspėja apie pavojus, kurie jiems gresia

gyvenant taip, kaip jie dabar gyvena. Jei nepaisoma sapnų įspėjimų, gali iš

tikro įvykti nelaimingi atsitikimai. Auka gali nukristi nuo laiptų arba

patekti į automobilio avariją.

Aš prisimenu vieną atvejį, kai žmogus buvo smarkai įsipainiojęs į kelis

tamsius reikalus. Jam atsirado tiesiog liguista aistra – pavojingai kopti į

kalnus – kaip savotiška kompensacija. Jis norėjo „pakilti virš paties

savęs“. Vieną naktį sapne jis išvydo save žengiantį nuo aukšto kalno

viršūnės į tuščią erdvę. Kai jis man papasakojo savo sapną, aš iš karto

pamačiau jam gresiantį pavojų iir bandžiau pabrėžti įspėjimą ir įtikinti jį,

kad susilaikytų. Aš netgi pasakiau, kad sapnas – jo žūties kalnuose

ženklas. Viskas veltui. Po šešių mėnesių jis „žengė į erdvę“. Alpinistų

vadovas matė, kaip jis su draugu leidosi žemyn labai sunkioje vietoje.

Draugas rado ant briaunos atramą kojai, o sapnuotojas leidosi žemyn paskui

jį. Staiga, vadovo žodžiais tariant, jis paleido virvę, „lyg šoktų į orą“.

Jis užkrito ant savo draugo, ir abu nukritę žemyn, užsimušė.

Kitas tipiškas atvejis – ponia, kuri gyveno nieko nepaisydama. Savo

kasdieniniame gyvenime ji buvo išdidi, bet sapnavo baisius sapnus,

primenančius jai apie įvairiausius bjaurius dalykus. Kai jai tai

atskleidžiau, ji pasipiktinusi atsisakė juos pripažinti. Sapnai pasidarė

grasūs, pilni užuominų apie pasivaikščiojimus miškuose, kur ji eidavo viena

ir atsiduodavo jausmingoms fantazijoms. Aš mačiau pavojų, bet ji nenorėjo

klausyti mano įspėjimo. Netrukus miške ją užpuolė seksualinis iškrypėlis,

ir jeigu ne žmonės, kurie išgirdo riksmą, ją būdų nužudęs.

Čia nėra jokios magijos. Jos sapnai man pasakė, kad toji moteris slapta

ilgėjosi tokio nuotykio – kaip ir kopėjas į kalnus nesąmoningai siekė

pasitenkinti, suradęs tam tikrą išeitį iš savo sunkumų. Be abejonės, nė

vienas iš jų nesitikėjo tokios aukštos kainos: jai sulaužė kelis kaulus,

jis sumokėjo gyvybe.

Taigi, sapnai kartais gali pranešti apie kai kurias situacijas gerokai

ankščiau nei jos iš tikrųjų įvyksta. Tai nebūtinai stebuklas ar ateities

numatymo forma.

Daugelis mūsų gyvenimo krizių turi ilgą nesąmoningą

priešistorę. Mes einam prie jų pamažu, net nenutuokdami apie

besitelkiančius (susikaupusius) pavojus. Bet tai, ko nepavyksta pamatyti

mūsų sąmonei, dažnai pastebi mūsų pasąmonė, kuri gali perduoti informaciją

per sapnus.

Dažnai sapnai gali įspėti mus, bet lygiai taip pat dažnai neįspėja.

Todėl prielaida, kad yra gero linkinti ranka, kuri mus laiku sustabdo, yra

abejotina; atrodo, kad geros valios agentūra kartais dirba, kartais ne.

Paslaptingoji ranka gali net nurodyti, kur tyko pražūtis; kartais sapnai

būna tikri spąstai, arba atrodo tokie esantys. Jie kkartais yra kaip Delfų

orakulas, kuris Karaliui Krezui pasakė, kad jeigu šis perplauks Halio upę,

tai sunaikins didelę karalystę. Tik vėliau, jau visiškai sutriuškintas –

perplaukęs tą upę – karalius suprato, kad orakulo minėtoji karalystė buvo

jo paties.

Negalima būti naiviam, nagrinėjant sapnus. Jie kyla iš dvasios, kuri

nėra visai žmogiška,- tai greičiau gamtos dvelksmas – gražios ir kilnios,

tačiau ir žiaurios deivės dvasia. Jei norime apibūdinti šią dvasią, kur kas

labiau prie jos priartėsime senoviniuose mituose, pirmykščių miškų

legendose, negu dabartinio žmogaus sąmonėje. Neneigiu, kad didelių

laimėjimų pasiekta evoliucionuojant civilizuotai visuomenei. Bet šie

laimėjimai pasiekti milžiniškų praradimų kaina, kurių apimtį vos pradedame

įvertinti. Vienas tikslų, kurių siekiu lygindamas pirmykštę ir civilizuotą

žmogaus būseną – pateikti šių laimėjimų ir praradimų sąskaitą.

Pirmykštį žmogų kur kas labiau valdė instinktai, negu jo

„racionaliuosius“ šių laikų ppalikuonis, kurie išmoko save „kontroliuoti“.

Šiame civilizacijos procese mes vis labiau atribojame savo sąmonę nuo

žmogaus psichikos instinktyviųjų sluoksnių, ir beveik visiškai nuo

somatinio psichinių fenomenų pagrindo. Laimei, mes nepraradome šių esminių

instinktyvių sluoksnių, jie tebėra pasąmonės dalis, nors gali išreikšti

save tik per sapnų vaizdinius. Šie instinktyvūs fenomenai – nors jie ne

visada iš karto atpažįstami dėl savo simbolin