Psichologija: TEMPERAMENTAS IR CHARAKTERIS
Psichologija: TEMPERAMENTAS IR CHARAKTERIS
TURINYS
1.ĮVADAS
2. TEMPERAMENTAS
a. Fiziologinis suskirstymas pagal I. Pavlovą;
b. Temperamentų tipai (pagal I. Kantą);
c. Praplėsta temperamento sąvoka pagal H. Aizenką;
3. CHARAKTERIS
ĮVADAS
Kiekvienas žmogus gimsta su tik jam vienam būdingomis tam
Tikromis savybėmis. Tai priklauso nuo genotipo – unikalaus, individualaus genų
derinio. Ar tai reiškia, kad tos savybės vyraus jo asmenybėje? Norint
pažinti tiek savo, tiek kito žmogaus asmenybę, reikia suvokti
priežastis, lemiančias jos veiklos kryptingumą. Supratimas, kas
aasmenybėje yra įgimta, o kas susiformuoja raidos procese, reikalauja šiek tiek žinoti apie temperamentą ir charakterį.
Temperamentas
Temperamentas – tai pastovios asmenybės savybės, pasireiškiančios
Psichinių reiškinių intensyvumu, tempais ir pastovumu.Tai įgimtų centrinės nervų
sistemos savybių išraiška. Centrinę nervų sistemą, sudarytą iš galvos
ir stuburo smegenų, turi ir žmonės, ir gyvūnai. Rusų mokslininkas I.
Pavlovas pasiūlė tiek žmones, tiek gyvūnus skirstyti fiziologiniu
pagrindu pagal jaudinimo ir slopimo procesų savybes (1pav.):
jų jėgą (gali būti stiprūs ir silpni), pusiausvyrą ((lengvai ar sunkiai grįžtama į pradinę padėtį), paslankumą (ar lengvai pereinama nuo vienos būsenos prie kitos).
1pav. Temperamento ir nervų sistemos procesų ryšys
Pagal jaudinimo ir slopimo savybes I. Pavlovas išskyrė 4
temperamentų tipus, jiems pritaikęs dar Hipokrato temperamentų pavadinimus, kadangi II.Pavlovo tipai priminė Hipokrato aprašytus temperamentų požymius.
Žinoma, I. Pavlovo temperamentų klasifikacija buvo daug kritikuota ir pripažinta
kaip gana ribota, tačiau ja patogu naudotis, apibūdinant žmogaus
priklausomybę vienam ar kitam temperamento tipui, bandant numatyti jo
veiklos tempus, dėmesio ir emocinių išgyvenimų ypatybes.
Pavlovas buvo ne vienintelis mokslininkas, domėjęsis temperamento
Tipų pasireiškimu asmenybėje. Vokiečių filosofas I. Kantas (I. Kant) gana
išsamiai aprašė temperamento tipų kraštutines, labiausiai išreikštas
savybes:
• cholerikas: greitai užsiplieskia ir greitai nurimsta, greiti veiklos
tempai, tačiau trūksta ištvermės; mėgsta pripažinimą, pagyrimus, yra
išdidus, savimyla, kartais netgi šykštus; elgiasi rafinuotai ir
ceremoningai; kiti gali jo nemėgti dėl polinkio vadovauti ir
pasipūtimo;
• sangvinikas: linksmas, nerūpestingas, didelis optimistas, mėgsta
bendrauti ir dėl tto yra visų mėgiamas; visada pasirengęs padėti kitiems, todėl
kartais pažada net nepagalvojęs, ar galės tą pažadą ištesėti; nemėgsta
monotonijos, linkęs dažnai keisti veiklą, todėl ypatingų laimėjimų gali ir nepasiekti.
• melancholikas: jautrus, nepatiklus, nuolat randa priežasčių
nerimauti, įžvelgti sunkumus ir kliūtis; ko nors imdamasis, daugiausia
galvoja ne apie sėkmę, o apie tai, kaip išvengti nesėkmės; turi stiprų pareigos
jausmą, todėl, prieš pažadėdamas, ilgai svarsto, ar tikrai galės
ištesėti;
• flegmatikas: šaltakraujis, nelengvai susijaudina, bet
sunkiai ir nnusiramina; veikia lėtai, bet ištvermingai, yra valingas ir
principingas; taktiška, atsargi ir nemėgstanti viešumos asmenybė.
Verta paminėti pavyzdį, patvirtinantį įgimtų nervų sistemos
savybių reikšmę žmogaus elgesiui. Anglų psichologas (Chess) stebėjo
(1970), ką tik gimusių kūdikių elgesį ir suskirstė juos į 4
temperamentų tipus pagal tai, kaip jie elgdavosi prašydami maisto.
Vieni iš jų verkdavo intensyviai ir garsiai, bet, gavę maisto, tuojau
nurimdavo. Jie buvo priskirti sangviniko tipui. Kiti po stipraus
reikalavimo dar kurį laiką negalėdavo nurimti (cholerikai). Dar kiti
maisto pradėdavo reikalauti pavėluotai, tačiau pavalgę, lengvai
nurimdavo (flegmatikai), o paskutiniosios grupės kūdikiai vergdavo
silpnai ir tyliai; pamaitinti dar ilgai verkšlendavo (jie buvo
priskirti melancholiko tipui). Metams bėgant, visi šie vaikai buvo
kartas nuo karto surenkami, stebimi, apklausiami. Pasirodė, kad
spėjimas apie priklausomybę vienam ar kitam temperamento tipui pasitvirtino daugeliu atvejų.
Reikėtų paminėti ir tai, kad grynų temperamento tipų beveik
nepasitaiko. Kiekvieno žmogaus temperamente rasime visų temperamentų
bruožų,
tačiau vis dėlto dažniausiai vyrauja kurio nors vieno temperamento
savybės.
Anglų psichologas H. Aizenkas (H. Eysenck) šiek tiek praplėtė
temperamento sąvoką, įgimtomis savybėmis laikydamas žmogaus polinkį į
ekstraversiją ir intraversiją (orientacija į aplinką arba į save),
emocinį stabilumą ir nneurotizmą (2.pav).
2. pav. Ekstraversijos, intraversijos ir emocinio stabilumo ryšys su
temperamento tipais (pagal H. Aizenką)
Temperamento ypatybes galima aiškinti ir hormoninių liaukų
veiklos skirtumais, nes įvairių hormonų kiekio santykis lemia žmogaus
veiklos tempus, emocines reakcijas.
Asmenybės savybės iš dalies priklauso ir nuo to, kuris iš
didžiųjų galvos smegenų pusrutulių yra labiau išsivystęs. Kairysis
kontroliuoja loginį mąstymą, dešinysis – intuityvų mąstymą,
kūrybingumą, todėl smarkesnis vieno ar kito iš pusrutulių išsivystymas gali lemti žmogaus polinkį į konkrečią veiklos rūšį.
Temperamento ypatybes galima aiškinti ir hormoninių liaukų
veiklos skirtumais, nes įvairių hormonų kiekio santykis lemia žmogaus
veiklos tempus, emocines reakcijas.
Temperamento ypatybes galima aiškinti ir hormoninių liaukų
veiklos skirtumais, nes įvairių hormonų kiekio santykis lemia žmogaus
veiklos tempus, emocines reakcijas.
Asmenybės savybės iš dalies priklauso ir nuo to, kuris iš
didžiųjų galvos smegenų pusrutulių yra labiau išsivystęs. Kairysis
kontroliuoja loginį mąstymą, dešinysis – intuityvų mąstymą,
kūrybingumą, todėl smarkesnis vieno ar kito iš pusrutulių išsivystymas gali lemti žmogaus polinkį į konkrečią veiklos rūšį.
Įgimtos fizinės savybės (išorės bruožai, klausos, regos, judėjimo
duomenys) taip pat įtakoja asmenybės formavimąsi.
Apibendrinant įgimtų veiksnių reikšmę, reikia pabrėžti, kad jie
yra labai svarbūs, tačiau ne vvieninteliai. Verta prisiminti garsųjį
Mallifert dvynių atvejį (JAV), kai visiškai vienodas įgimtas savybes
(genotipą) turintys berniukai, tuojau po gimimo buvo atskirti ir
išaugo skirtingomis sąlygomis. Atsitiktinai susitikus po 39 metų,
pasirodė, kad, nors jie ir pasirinko tą pačią profesiją, taip pat
pavadino savo sūnus ir šunis, abiejų brolių asmenybės ryškiai skyrėsi. Tai rodo, kad, nors įgimtos savybės ir labai svarbios, ne mažiau reikšmės asmenybės susiformavimui turi ir aplinka.
Kalbėdami apie temperamentus, susiduriame su vertinimo problema:
vieniems iš jų priskiriami „geri“, o kitiems „blogi“ bruožai. Tokie
vertinimai nėra teisingi, kadangi nėra nei absoliučiai gerų, nei blogų
temperamento bruožų. Kiekvienas temperamentas turi savo privalumų, ir
tie patys bruožai gali būti skirtingai vertinami skirtingose
situacijose. Nuo to priklauso, kokie charakterio bruožai susiformuoja jų pagrindu.
Temperamento savybių pakeisti neįmanoma, jų pasirinkti negalime –
nėra
ir tikslo, nes geriau adaptuosimės prie gamtinės bei visuomeninės
aplinkos ir vieni prie kitų, būdami įvairesnių temperamentų. Vis
dėlto, ugdymo ir saviugdos tikslas turėtų būti siekimas mažinti
neigiamus kiekvieno temperamento pasireiškimus (tegu sangvinikas tampa
pastovesnis, cholerikas – santūresnis, flegmatikas tegu stengiasi tapti energingesnis, o melancholikas – drąsesnis, dirbdamas ir bendraudamas su
žmonėmis).
Charakteris
Charakteris yra viena iš seniausiai pastebėtų ir mėgintų aprašyti
asmenybės savybių. Pats žodis yra kilęs iš senovės graikų kalbos,
lietuviškai reiškia bruožas, antspaudas. Per prabėgusius šimtmečius
apie charakterį parašyta daugybė darbų, kurie rodo dideles pastangas
moksliškai pažinti ir praktikoje pritaikyti žinias apie charakterį.
Charakteris – tai visuma asmenybės savitų individualių psichinių
savybių, uždedančių antspaudą jos elgsenai. Psichologijos istorijoje
buvo pareikštos trys pagrindinės hipotezės apie charakterio kilmę:
vieni teigė, kad charakteris yra sąlygojamas įįgimtų (ir paveldėtų)
savybių, kiti, kad charakteris susiformuoja dėl gyvenimo sąlygų
įtakos, ir treti, jog jis susiformuoja ir įgimtų, ir socialinėje aplinkoje įgytų savybių pagrindu.
Charakterio tyrimai moksliniais metodais prasidėjo 19a. antroje
pusėje.
Kartu formavosi ir atskira psichologijos šaka – charakteriologija.
Buvo manoma, kad charakterio tipus galima nustatyti, išsiaiškinus
proto, jausmų ir valios proporcijas charakterio struktūroje. Pvz.,
žinomas charakteriologas R.Malaperas siūlė skirti šias charakterių rūšis:
apatiškas, efektyvus, aktyvus, pusiausviras ir valingas.
20a. pirmoje pusėje susilaukė dėmesio E. KKrečmerio teorija apie
charakterio ryšius su kūno konstitucija. Ji aiškina, kad platūs,
apkūnūs žmonės yra linksmesni, realistiškesni, mėgsta bendrauti,
nuspalvina visas charakterio savybes. Jei imsime papraščiausią
charakterio savybę – darbštumą, tai, suprantama, kad sangviniko, flegmatiko, choleriko iir t.t. darbštumas bus skirtingas savo tempais, pastovumu ir kitomis
temperamentų charakteristikomis. Tačiau to paties temperamento
pagrindu gali formuotis skirtingi charakterio bruožai. Charakterio
valingųjų bruožų dėka, žmogus gali reguliuoti savo temperamento pasireiškimus bendraudamas ir dirbdamas.
Svarbią charakterio dalį sudaro nuostatos. Kai jos tampa ryškios
ir būdingos tai asmenybei, vadinamos charakterio bruožais. Charakterio
bruožais gali tapti nuostatos kitiems žmonėms (humaniškumo, draugiškumo,
niekinimo ir smerkimo, ir kt. bruožais).
Nuostatos savo asmenybei gali pasireikšti kuklumu ir išpuikimo,
savigarbos, menkavertiškumo bei egocentriškumo ir kt. bruožais.
Nuostatos savo profesiniam darbui gali formuoti darbštumą ir
tingumą, darbo sąžiningumo, kūrybiškumo ir iniciatyvumo, pastovumo bei
aplaidumo ir kt. bruožus.
Sudėtingi charakterio bruožai formuojasi dėl nuostatų spręsti
Pasaulio bei žmogaus problemas, dėl nuostatų rreligijai, mokslui ir kitoms
Asmeninėms vertybėms. Iš čia atsiranda nenuilstančių veikėjų už tėvynės laisvę,
Mokslo pasiekimų įdiegimą, labdarystės platinimą ir kt. Vienoks ar kitoks
žmogaus būties prasmės supratimas formuoja disciplinuoto veikėjo,
dorovės saugotojo, anarchinio pesimisto ir kitus bruožus.
Iš seno valia laikoma charakterio stuburu, nes valingieji
charakterio bruožai teikia jam tvirtumo, pastovumo, organizuotumo,
savireguliacijos ypatybių.
Emociniai charakterio bruožai kartu su temperamentu pasireiškia
asmenybės aistringumu ar šaltumu, nuotaikų kaita, atsparumu stresams
ir panašiai. Charakteris formuojasi temperamento pagrindu. TTai, kas
yra įgimta, tarsi padengiama auklėjimo, patirties sluoksniu.
Charakterio formavimąsi veikia pasaulėžiūra, jausmai, intelektas,
aplinka. Bruožai gali skirtingai pasireikšti įvairiose situacijose,
todėl verta nagrinėti juos ne pavieniui, o kaip visumą. Charakteris
pasireiškia visoje asmenybės veikloje, elgesyje, netgi išvaizdoje,
kalboje, bendravime.
Jo savybes gali formuoti ne tik aplinka, bet ir pats žmogus, jas
Sąmoningai keisdamas ir tobulindamas.
LITERATŪRA:
Žurnalas „Psichologija tau“;
KTU „Psichologija“;
Informacija iš keleto lapų, kuriuos paskaitų metu davė dėstytoja;