HIPERAKTYVUS VAIKAS
Tėvai dažnai nesutaria ir ginčijasi dėl vaikų auklėjimo, nes jie
atsineša skirtingą auklėjimo patirtį iš savo šeimų. Tačiau nėra vieno gero
auklėjimo būdo, ir niekas negali įrodyti, kad vienas požiūris geresnis už
kitą. Nesutarimai tampa dar ryškesni, kai šeimoje yra „sunkus“ vaikas,
turintis specifinių poreikių. Vaikai su dėmesio ir aktyvumo sutrikimu –
hiperaktyvūs vaikai, nuo mažens sukelia daugiau rūpesčių. Tėvai turi
nuolat saugoti, skirti daug daugiau dėmesio ir laiko. Nepaisant tėvų
autoriteto ir reikalavimų, dažnai sunku palaikyti tvarką ir drausmę
namuose, kur auga hiperaktyvus vaikas. Be abejo, llengva patarti, kad svarbu
išlikti ramiems ir tvirtiems, elgtis su vaiku mandagiai. Lengva pasakyti,
sunku padaryti. Natūralu, kad kartais tėvai netenka kantrybės, ir tada
prasideda ydingas ratas: į vaiko judrumą rėvai reaguoja pykčiu ir
bausmėmis, vaikai atsako prieštaraudamas ir pykdamas, tuo lyg bausdamas
tėvus, konfliktas stiprėja. Vaikas ir tėvai, bausdami ir gąsdindami, ima
varžytis, kas ką kontroliuos, ir niekas negali sustoti. Vis rečiau tėvams
pavyksta palaikyti draugiškus santykius su vaikais. Tai sukelia nuolatinę
įtampą šeimoje, vaikas darosi piktas, agresyvus, didesnė tikimybė, kad
pradės asocialiai elgtis. Neretai praradę kantrybę tėvai mmuša vaiką, tuo
dar labiau pablogindami situaciją. Dėl konfliktų hiperaktyvūs vaikai
visiškai pasimeta ir jaučiasi nesaugūs. Beprasmiška dėl tokios situacijos
kaltinti vaiką. Suaugusieji turi suprasti ir keisti savo elgesį. Tai dažnai
skausmingas kompromisų, derybų ir geros valios ieškojimo procesas. Kartais
užtenka supratimo ir noro, o kkartais reikia išorinės pagalbos, t.y šeimos
konsultavimo ir psichoterapijos. Norint padėti vaikui, reikia padėti visai
šeimai.
DARBO TIKSLAS
Pagalba hiperaktyviam vaikui
DARBO UŽDAVINIAI
1. Išiaiškinti kas tai yra hiperaktyvumas, kokios atsiradimo priežastys.
2. Išsiaiškinti pagalbos būdus hiperaktyviam vaikui.
3. Padėti tėvams išmokti įveikti sunkumus auklėjant hiperaktyvų vaiką.
HIPERAKTYVUS VAIKAS
Hiperaktyvumo (veiklos ir dėmesio, hiperkinezinis) sutrikimas yra
lėtinis, prasidedantis vaikystėje ir galintis tęstis suaugusiame
gyvenime sutrikimas, kuris neigiamai veikia vaiko gyvenimą
namuose, mokykloje ir bendruomenėje. Tokie vaikai nenuoramos,
išsiblaškę, impulsyvūs, įkyrūs, keliantys daug rūpesčių savo
tėvams ir mokytojams. Patys vaikai dažnai jaučiasi nelaimingi,
žema jų savivertė. Jei tokie vaikai negydomi, jiems padidėja
rizika piktnaudžiauti narkotikais, alkoholiu, nusikalsti,
nusižudyti, susirgti įvairiomis psichikos ligomis. Vaikai su šiuo
sutrikimu nuo mažens irzlūs, blogai miega, būdingi pilvo
skausmai, alergija maistui. Tik pradėję vaikščioti, jie bėgioja
“lyg užsukti”. Toks aktyvumas, deja, yra griaunantis ir betikslis.
Vaikai nesugeba užbaigti pradėtų darbų, jų dėmesį greit patraukia kiti
dalykai. Tokie vaikai impulsyvūs, elgiasi neapgalvotai, tuo sukeldami
sau ir tėvams pavojingas ar keblias situacijas. Darželyje toks vaikas
trukdo kitiems vaikams žaisti, užsiėmimų metu nesusikaupia, drumsčia
pietų miegą. Mokykloje ši problema dar labiau paaštrėja, nes čia
sukaupti dėmesį reikia ne žaidimui, o mokymuisi. Šiems vaikams sunku
išlaikyti dėmesį daugiau nei kelias minutes, ypač tties užduotimis, kurios
jiems atrodo įkyrios ir pasikartojančios. Nors paprastai šių vaikų
intelektas normalus, tačiau jie nesugeba mokytis pagal savo
galimybes. Ir kuo labiau nesiseka tokiems vaikams mokykloje, tuo
mažiau jie nori stengtis. Dėl nedėmesingumo vaikai negali žaisti
ir komandinių žaidimų, sportuoti, todėl vaikai nenori jų
priimti. Hiperaktyvūs vaikai turi per mažai kantrybės ir
netoleruoja kitų, atrodo nepagarbūs ir nesubrendę. Dažnai
nepaklūsta, bet ne sąmoningai, o nesusimąstydami. Dėl impulsyvumo
neretai pasako ką nors bloga, kas užgauna kito žmogaus jausmus,
dažnai patiria nelaimingus atsitikimus. Tokie vaikai nepopuliarūs
tarp bendraamžių ir tarp suaugusių, su jais dažniausiai sutinka
žaisti tik jaunesni vaikai arba tokie pat hiperaktyvūs vaikai.
Ilgalaikę, tvirtą draugystę jie užmezga retai ir vėliau tampa
izoliuoti. Dažnai imasi fiziškai pavojingos veiklos, neatsižvelgdamas į
pasekmes (ne dėl nuotykio ieškojimo), pvz., nežiūrėdamas išbėga
į gatvę. Tik pradėję lankyti mokyklą, tokie vaikai pajaučia, kad
jiems labai sunku susikaupti. Tai greit pastebi ir mokytoja.
Kartais mokytoja blogą darbą pamokų metu priskiria vaiko
tingumui, užsisvajojimui, užsispyrimui. Tokių vaikų mokymosi
rezultatai nepastovūs: lengvai įveiktos problemos ir darbai vieną
dieną tampa visiška paslaptimi kitą dieną. Šie vaikai save
suvokia neigiamai, kenčia jų savigarba, ypač, kai lygina save
su kitais vaikais. Atsiranda elgesio pakitimai: melavimas,
skundimas, keikimasis, savęs žeminimas, pikti komentarai kitų
atžvilgiu, agresijos protrūkiai, impulsyvumas. Hiperaktyvūs
vaikai pastabų gauna tiek, kad kartais knygelėse joms nebėra
vietos. Tėvai patiria susierzinimą, bejėgiškumą, atsivertę vaiko
pažymių knygelę: “ir vėl.” Mokykloje paprastai taikoma bausmių
sistema. Hiperaktyvūs vaikai nekalti dėl savo judrumo, užmaršumo,
išsiblaškymo. Šiems vaikams vėluoti, užsimiršti, plepėti per
pamokas yra įprastas dalykas, ir taip atsitinka savaime, vaikui
nė nesuprantant. Tokie vaikai negali paaiškinti, kodėl taip
elgiasi. Todėl, kai yra baudžiami, jaučiasi pasimetę, įskaudinti
, bejėgiai. Tai tas pats, kas bausti vaiką, kurio viena koja
trumpesnė, už tai, kad jis šlubuoja. Blogiausia tai, kad vaikas,
pilnas lūkesčių ir džiaugsmo pradėjęs lankyti mokyklą, pamažu
praranda bet kokį norą mokytis vien dėl pastovių perspėjimų
ir nesėkmių. Vaikas netenka motyvacijos stengtis mokytis. Ir tuo
sunkiau išeiti iš šio užburto rato, kuo ilgiau vaikas kenčia
tokiose sąlygose. Tėvai ir mokytojai, bendraudami su tokiais
vaikais jaučia stresą, nes sunku rasti būdų, kaip šiems vaikams
padėti ir ką daryti, kad jie būtų patenkinti. Be galo svarbu
laiku pasiūlyti vaikui ir jo tėvams pagalbą, o tų vaikų
pedagogams suteikti informaciją Dėmesio trūkumo – hiperaktyvumo –
sutrikimas ( DTHS) yra vienas labiausiai paplitusių ir tyrinėjamų
neurologinių vaikystės problemų.
Keletas duomenų:
• Manoma, kad šį sutrikimą turi apie 3 – 5 proc. ( kažkurių autorių
duomenimis – net 7 – 10 proc.) vaikų.
• Berniukams šis sutrikimas diagnozuojamas 2-3 kartus dažniau nei
mergaitėms.
• Bent vienas vaikas kiekvienoje klasėje ar darželio grupėje gali turėti
šį sutrikimą ir tokiam vaikui būtų reikalinga speciali pagalba..
• Hiperaktyvumas dažnai painiojamas su kitomis diagnozėmis bei dažnai
lydi kitas ligas.
• Hiperaktyvumas dažnai tęsiasi paauglystėje ir suaugusiam žmogui.
Kartais tik diagnozavus vaikui DTHS tėvas supranta, kad pats turi šią
problemą ir tai galbūt sąlygoja gyvenimo nesėkmes.
• Apie 70 proc. vaikų su DTHS turi mokymosi problemų.
Tarptautinėse ligų klasifikacijose šis sutrikimas vadinamas
hiperkineziniu sutrikimu, ir jam diagnozuoti būtini 8 iš šių
išvardintų požymių, trunkančių ilgiau nei 6 mėnesius:
1. Dažnai nenustygsta, mosuoja rankomis ar kojomis, rangosi
kėdėje (paaugliams tai gali pasireikšti tik subjektyviais
nerimo pojūčiais).
2. Sunku sėdėti ramiai, kai to reikalaujama.
3. Lengvai išsiblaško nuo pašalinių dirgiklių.
4. Sunku sulaukti žaidimų eilės ir pan.
5. Dažnai skuba atsakyti į klausimus, nors dar nebaigiama
paklausti.
6. Sunku laikytis kitų instrukcijų (ne dėl priešiško elgesio ar
nesugebėjimo suprasti), todėl pvz., nepavyksta pabaigti namų
darbų.
7. Sunku sukaupti dėmesį atliekant tam tikras užduotis ar
žaidžiant.
8. Dažnai pereina nuo vienos nepabaigtos veiklos prie kitos.
9. Sunku žaisti tyliai.
10. Dažnai pernelyg daug
kalba.
11. Dažnai trukdo kitiems, pvz., įsikiša į kitų vaikų žaidimus.
12. Dažnai atrodo, kad neklauso, kas yra sakoma.
13. Dažnai pameta daiktus, būtinus užduotims ar veiklai mokykloje,
namuose (žaislus, pieštukus, knygas, užduotis).
.
HIPERAKTYVUMO PRIEŽASTYS
1. Ankstyvoje vaikystėje atsiradę smegenų funkcijos sutrikimai dėl
nėštumo ar gimdymo patologijos (išankstinis gimdymas, nepakankama
ar neteisinga motinos mityba, medikamentų, alkoholio, narkotikų
vartojimas, rūkymas, sunkus gimdymas).
2. Dažnai turi reikšmės paveldimumas. Vaikai su DTHS dažniausiai turi
bent vieną giminaitį su šiuo sutrikimu. Ir maždaug 1/3 tėvų
vaikystėje, jaunystėje turėjo DTHS būdingą elgesį.
3. Blogi santykiai šeimoje, konfliktai.
4. Neteisingas auklėjimas šeimoje.
5. Atlikti tyrimai rodo, kad cinko trūkumas gali turėti įtakos
hiperaktyvumui ir impulsyvumui atsirasti.
Sutrikimo eiga ir prognozė
Anksčiau buvo manoma, kad vaikai “išauga” šią problemą, tačiau
paskutiniai duomenys teigia, kad tik 30% vaikų su šiuo
sutrikimu stebimas pagerėjimas. 40% brendimo laikotarpiu
prisijungia socialinės problemos (mokyklos nelankymas, valkatavimas,
vagystės), 30% – alkoholizmas, narkomanija, vystosi asmenybės
sutrikimai, nerimo, nuotaikos sutrikimai. Todėl labai svarbu
pradėti hhiperaktyvaus vaiko gydymą kuo anksčiau, įsitraukti į
gydymą visiems šeimos nariams, vaiko mokytojams, kuo anksčiau
pradėti elgesio korekcijos programą. Tik keičiant artimų žmonių
elgesį, galima palengvinti per aktyvaus vaiko problemas, pagerinti
jo mokymosi ir adaptacijos galimybes
. Kaip padėti hiperaktyviems vvaikams?
Keisti suaugusiųjų elgesį ir požiūrį į juos tiek namuose,
tiek mokykloje, kaip pagerinti tokių vaikų mokymosi ir
adaptacijos galimybes, Nusileisdami hiperaktyviam vaikui, tėvai
dažnai užsitraukia jo brolių ar seserų pyktį, konfliktuoja su
seneliais, kaimynais, vaiko elgesiu nepatenkintais mokytojais, o
paskui susiduria su teisėsaugos pareigūnais. Daugeliui hiperaktyvių
vaikų sunku pastebėti ryšį tarp savo elgesio ir pasekmių. Jeigu
tėvai mėgina juos apsaugoti nuo nemalonumų, kuriuos sukelia jų
elgesys, vaikai taip ir neišmoksta to suprasti ir koreguoti
savo elgesio.
Šeimos konsultavimas
Pirmoji pagalba tėvams reiškia dalykinę informaciją apie šį
sutrikimą. Dažnai jau vien tai išvaduoja juos nuo kaltės jausmo
ir padeda rasti naujus kelius į savo vaiką. “Sunkus” vaikas
virsta vaiku, kuriam reikia padėti. Užtikrinti efektyvų
hiperaktyvumo sindromo gydymą gali mmultimodalus požiūris į patį
sutrikimą ir jo gydymą. Tai reiškia komandos, kuriai priklauso
tėvai, mokytojai, gydytojai ir elgesio specialistai (psichologai),
sudarymą. Keturi tokio gydymo “kertiniai kampai” yra tokie:
1. Mokymo planavimas.
2. Medicininė priežiūra.
3. Psichologinis konsultavimas.
4. Elgesio modifikavimas.
Negydant hiperaktyvaus vaiko, jis dažniausiai patiria nesėkmes
mokykloje, jį atstumia bendraamžiai, kyla konfliktų šeimoje. Visa
tai gali sulėtinti vaiko vystymąsi ir dėl menkos savivertės bei
nuolatinių nesėkmių sukelti psichikos komplikacijas (nerimo,
nuotaikos sutrikimus, tikus ir kt.). Korekciniai metodai,
dirbant su hhiperaktyviais vaikais, skirti ne jų “išgydymui”, o
siekiant sudaryti sąlygas, kad mokymosi ir bendravimo nesėkmės
vaikui būtų ne tokios dažnos ir ne tokios griaunančios. Tuo pačiu
sudaromos sąlygos geresniam vaiko elgesiui (tačiau tokie vaikai
išlieka problemiški ilgą laiką).
Tėvams rekomenduojama vadovautis 8 bendrais principais, auklėjant
hiperaktyvų vaiką (pagal A.Barkley):
1. Vaikas turi tuoj pat patirti savo elgesio pasekmes.
Hiperaktyvius vaikus dažniau negu kitus reikia pastebėti ir
pagirti, kai jie gerai elgiasi. Pagiriama tuoj pat, kai vaikas
gerai elgiasi, pvz., ramiai sėdi, atlieka užduotį. Tai gali
būti žodinis įvertinimas, žvilgsnis, prisilietimas ar nedidelė
dovanėlė. Svarbu pastebėti, kokią paskatinimo formą vertina
vaikas.
2. Hiperaktyviam vaikui dažniau turi būti parodomos jo elgesio
pasekmės.
Tėvai (arba mokytojai) turi dažniau parodyti vaikams, kaip tuo
momentu vertinamas jo elgesys. Tai galime padaryti žvilgsniu,
šypsena ar paraginimu susikaupti, kartais nepritarimu. Tokiu būdu
vaikas pajunta, ar gerai elgiasi.
3. Naudoti paskatinimus, motyvuojant tinkamą elgesį.
Hiperaktyvūs vaikai mažiau reaguoja į žodinius pagyrimus.
Veiksmingesnis fizinis prisilietimas, specialios privilegijos ar
materialiniai apdovanojimai, atitinkantys vaiko amžių: saldainis,
žaislas ar nedidelė pinigų suma. Galima tai daryti pamažu,
naudojant taškų ar +/- sistemą. Sveiką vaiką nepatartina dažnai
materialiai apdovanoti, tačiau hiperaktyviems vaikams kartais tai
geriau tinka.
4. Skatinti teigiamą elgesį ir tik vėliau taikyti bausmes.
Humaniškai elgtis (vengti fizinių bausmių, ironijos, pažeminimo).
Tai reiškia, kad jeigu vaikas elgiasi netinkamai, reikėtų kurį
laiką ignoruoti blogą elgesį ir skatinant sužadinti vaiko norą
geriau elgtis. Jeigu, vadovaujantis tokia taktika, vaiko elgesys
nesikeičia, galima vaiką bausti. Bausmės turėtų būti nedidelės
ir labai specifiškos, t.y. skiriamos už konkretų poelgį. Tai
daryti reikia nuolat, kiekvieną kartą, kai blogas elgesys
kartojasi. Bausmės padės tik tuomet, kai jos taikomos kartu su
paskatinimais (paskatinimai turėtų viršyti bausmes 8:1). Skatinimo
ir bausmių formos turi būti iš anksto aptartos su vaiku ir
priimtos abipusiu susitarimu. Taip pat turi būti aptartas
geidžiamas abipusis elgesys; kada laikoma, kad susitarimas
pažeistas; kaip skatinama už susitarimo vykdymą; kaip baudžiama
už jo nevykdymą. Į tokį susitarimą įtraukti konkrečias, vaikui
suprantamas skatinimo ir baudimo priemones.
skatinimas:
• leisti užsiimti tam tikra kasdienine veikla;
• pailginti 10 – 15 min. mėgstamų užsiėmimų laiką prieš miegą;
• duoti pinigų smulkioms išlaidoms ar norimam daiktui įsigyti.
Bausmės:
• atsižvelgti į tai, kas vaikui svarbu, ką mėgsta, ko prašo ir
parinkti pagal tai bausmę
• bausmės turi būti ne per didelės, atitinkančios netinkamo
elgesio pasireiškimus.
Labai efektyvūs yra ilgesnio laiko susitarimai, kuriuose
fiksuojams netinkamas ir pageidaujamas elgesys (balų, taškų,
žetonų sistema).Rezultatai suvedami, baigiantis dienai, savaitei.
Pradedama nuo trumpalaikių susitarimų, vėliau pereinama prie
susitarimų ilgesniam laikotarpiui.
Panaudoti suaugusiojo dėmesį kaip skatinimo ar baudimo priemonę,
ignoruoti vaiką, jei jis blogai elgiasi, elgesiui pasikeitus,
atkreipti į jį dėmesį, pastebėti jo norą dirbti, veiklos
rezultatus, akivaizdžiai tai parodyti.
5. Pastovumas, susijęs su laiku, vieta ir globėjais. Pastovumas
laiko atžvilgiu reiškia, kad kiekvieną dieną, savaitę ar mėnesį yra tie
patys reikalavimai ir tos pačios pasekmės. Pastovumas vietos atžvilgiu
reiškia, kad namuose, mokykloje, gatvėje ar kaime – visur tie patys
reikalavimai ir tos pačios pasekmės. Pastovumas tarp globėjų reiškia, kad
mama, tėtis, močiutė, senelis, mokytoja reikalauja tų pačių dalykų ir
taip pat reaguoja į teigiamą arba neigiamą elgesį. Žinoma, kad yra
skirtingi elgesio stiliai, tačiau esminiai reikalavimai turėtų būti
vienodi.
• reikalavimai ir pasekmės turi būti tie patys visą laiką;
• reikalavimai ir pasekmės turi būti tokie patys įvairiose vietose
ir aplinkoje (namuose, gatvėje, mokykloje);
• reikalavimai ir pasekmės turi būti tokie patys kiekvieno iš
globėjų (mamos, tėčio, močiutės, senelio, mokytojos);
6. Iš anksto planuoti problemiškas situacijas ir pasikeitimus.
Dažnai hiperaktyvių vaikų elgesys nenuspėjamas, impulsyvus. Jie netikėtai
sutrikdo tėvus, sukeldami triukšmą ar pridarydami nemalonumų svetimų
žmonių akivaizdoje. Tokiais atvejais visi sunerimsta ir pasimeta. Todėl
naudinga iš anksto numatyti, kokioje situacijoje galėtų taip atsitikti,
ir mėginti iš anksto su vaiku ją aptarti, numatyti galimų veiksmų planą.
Prieš pat tokią situaciją trumpam stabtelėkite, priminkite vaikui
taisykles, paaiškinkite, kokio elgesio iš jo laukiate. Priminkite, kokį
apdovanojimą jis gaus, jeigu tinkamai elgsis, ir kokia bausmė bus už
netinkamą elgesį.
7. Nuolat prisiminkite, kad vaikas turi sutrikimą.
Dažnai globėjai nusivilia tuo, kad vaikas nesikeičia taip
greitai, kaip jie norėtų, ir toks nusivylimas sukelia pyktį.
Nuolat prisiminkite, kad rūpinatės vaiku su savotiška negalia ir
ne visada galima jam ppadėti geriau elgtis. Globėjams lengviau
keisti savo elgesį ir prisitaikyti prie vaiko. Pasistenkite
nusiraminti, išsaugoti jumoro jausmą. Kartais būtina atitrūkti nuo
bendravimo su vaiku, pailsėti ir atstatyti savo emocinę
pusiausvyrą. DTHS – ilgalaikė negalia. Tėvai ir globėjai visą laiką
turėtų prisiminti, kad šis sutrikimas tęsiasi visą gyvenimą. Dažnai jie
nusivilia tuo, kad vaikas nesikeičia taip greitai, kaip jie norėtų, ir
toks nusivylimas sukelia pyktį. Nuolat prisiminkite, kad rūpinatės vaiku
su savotiška negalia ir ne visada galima jam padėti geriau elgtis. TTėvams
lengviau keisti savo elgesį ir prisitaikyti prie vaiko. Pasistenkti
nusiraminti, išsaugoti humoro jausmą. Kartais būtina atitrūkti nuo
bendravimo su vaiku, pailsėti ir atgauti emocinę pusiausvyrą.
8.Mokykitės atlaidumo
Tai svarbiausias, bet sunkiausiai įgyvendinamas principas.
Kiekvieną vakarą, kai vaikai nueina miegoti, tėvai galėtų
rasti laiko prisiminti jų elgesį tą dieną ir atleisti už
prasižengimus. Svarbu atsikratyti pykčio, nusivylimo, atstūmimo ir
kitų nemalonių jausmų, kurie tą dieną kilo dėl vaiko judrumo
ir blogo elgesio. Atleiskite vaikui už tai, kad jis yra
sutrikęs ir ne visada gali kontroliuoti savo elgesį. Mokytis
atlaidumo – tai svarbiausias, bet sunkiausiai įgyvendinamas principas.
Kiekvieną vakarą, kai vaikai nueina miegoti, tėvai galėtų rasti laiko
prisiminti jų elgesį tą dieną ir atleisti už nusižengimus. Svarbu
atsikratyti pykčio, nusivylimo, atstūmimo ir kitų nemalonių jausmų, kurie
tą dieną kilo dėl vaiko judrumo ir blogo elgesio. Atleiskite vaikui už
tai, kad jis yra sutrikęs ir ne visada gali kontroliuoti savo elgesį.
Mokytojai galėtų tai daryti pasibaigus pamokoms. Nereikėtų suprast
klaidingai tai nereiškia lleisti vaikams blogai elgtis, juos ir toliau
reikia kontroliuoti bei reikalauti atsakomybės. Tėvai turėtų pasistengti
atleisti ir kitiems žmonėms, kurie tą dieną nesuprato ar supyko dėl jų
vaiko elgesio. Tie žmonės dažnai nežino, kad vaiko aktyvumas ir dėmesys
sutriko, ir kaltina tėvus. Atleiskite sau už padarytas klaidas, už tai,
kad nesusivaldėte ar bendraudami su vaiku kažko nepastebėjote.
Kitos rekomendacijos mokymo ir auklėjimo procese
• Kai kuriems hiperaktyviems vaikams gali būti naudingas ir
pedagoginis, psichologinis, neurologinis ištyrimas, kuris gali
padėti sudaryti jjų mokymosi stilių, įvertinti kognityvinius
gebėjimus ir nustatyti mokymosi negalias (jas turi apie 30%
šių vaikų).
• Individualizuotas mokymas ir/ar bendraamžių pagalba mokantis.
• Parinkite veiklą individualizuotai: pirmenybę teikti veiklai,
kuri turi kuo mažiau konkurencijos elementų: plaukimas,
važinėjimas dviračiu, karate. Prisiminkite: šiems vaikams
prasčiau sekasi komandiniai žaidimai.
• Įtraukite vaiką į socialinę veiklą (įvairius būrelius, jaunimo
organizacijas) – tai padės ugdyti socialinius įgūdžius ir kels
jų savivertę.
• Svarbu teisingai suplanuoti vaiko dieną. Hiperaktyvūs vaikai
nesugeba planuoti laiko, negali nieko numatyti į priekį ar
įžvelgti pavojaus. Todėl kiekvieną kartą, jiems išeinant iš
namų į mokyklą, pravartu priminti, kuriuo keliu jie privalo
eiti, kas jiems draudžiama daryti, kada jie turi pareiti
namo;
• Laikytis griežtos dienotvarkės: nusistovėjusios tvarkos
maitinimuisi, miegui, pamokų ruošai, maudymuisi ir kt.;
• Numatyti aplinką namų ruošai, rasti vietą, kur mažiausiai
blaškomas vaiko dėmesys;
• Naudoti “maskuojantį triukšmą” (pvz., švelnią muziką), tai
gali padėti vaikui užmigti, ruošti namų darbus ir pan.;
• Atliekant sunkias ar ilgas užduotis, daryti trumpas
“triukšmingas”, aktyvias pertraukėles;
• Užtikrinti, kad fizinis aktyvumas užimtų didesnę vaiko
laisvalaikio dalį, riboti televizoriaus žiūrėjimą, žaidimus
kompiuteriu;
• Vengti taikyti fizinio aktyvumo ribojimą kaip bausmę;
• Prieš duodant vaikui nurodymus, įsitikinti, ar jis girdi –
pašaukti vardu, paploti pper petį ir pan.;
• Būnant vaikui vienam namuose, užrašyti, ką jis turi padaryti,
nes žodinius pavedimus jis dažniausiai pamiršta;
• Negalima peikti tokių vaikų kitų akivaizdoje, jie taip jau
būna suirzę, nusiminę, kad vėl kažką padarė ne taip;
• Laikytis kontrolės sistemos, tačiau, kai vaikas parodys, kad
gali būti savarankiškas, pastiprinti jo kompetenciją ir leisti
veikti pačiam;
• Tinkamai bendradarbiaukite su vaiko mokytoja, koordinuokite
pastangas ir dalinkitės pasisekimais;
• Kruopščiai paruoškite savo vaiką nusistovėjusios tvarkos
pasikeitimui.
Gydymas vaistais
Kai kuriose užsienio šalyse, ypač JAV naudojami specifiniai
vaistai hiperaktyvumo sutrikimui gydyti (jie pagerina dėmesio
koncentraciją, mažina aktyvumą).Tačiau be vaistų visada
skiriama:elgesio terapija, šeimos terapija.
Lietuvoje dar tokių vaistų nėra, todėl didžiausios sėkmės galima
tikėtis iš elgesio terapijos bei šeimos terapijos.
Ar reikalingas hiperaktyviam vaikui gydymas vaistais, nuspręs
Jūsų vaiką pakonsultavęs vaikų ir paauglių psichiatras. Kiekvienam
vaikui gydymo kursai skiriami individualiai, todėl būtina
periodiškai lankytis pas vaikų psichiatrą. Tėvai turėtų glaudžiai
bendradarbiauti su mokytojais, aptarti vaiko drausmės klausimus,
sukurti abipusės pagarbos ir pasitikėjimo
atmosferą.
.
LITERATŪRA
1. Ramoškienė N. Mamos žurnalas 2004 08
2. Kočiūnas R. Psichologinis konsultavimas. –Vilnius1995.
3. Vaikų psichologinis konsultavimas. Vilnius1999.
4. Grigutytė J. Tavo vaikas žurnalas 2003 04.
5. Medicinos enciklopedija – 1991.
KLAIPĖDOS KOLEGIJA
SVEIKATOS FAKULTETAS
Neakivaizdinio skyriaus individualių sstudijų
Socialinio darbo specialybės studentės Airos Bardauskienės
Pagalba hiperaktyviam vaikui
Darbo vadovas Dž. Valeckienė
Klaipėda 2004