Mokinių pasiskirstymas

Apklausos metodams priskiriamas ir Dž. Moreno pasiūlytas ir ištobulintas

sociometrinis metodas, kuris pateikia greitą mikrogrupės narių santykių

fotografiją. Jis parodo kokias padėtis mikrogrupėje užima atskiri jos

nariai, kas yra neformalūs grupės lyderiai, grupės susitelkimą. Tačiau šiuo

metodu nenustatomos tarpasmeninių santykių, egzistuojančių mikrogrupėjė,

priežastys, negalima prognozuoti tolesnės grupės dinamikos.

Tyrimo objektas: tiriamas 25 moksleivių, kurių amžiu 8 – 9 metai,

pasiskirstymas klasėje.

Tyrimo tikslas: nustatyti moksleivių pasiskirstymą klasėje pagal

integralumą ir glaustumą.

Tyrimo uždaviniai:

nustayti, kokiu būdu moksleiviai pasiskirsto į pogrupius;

nustatyti, ar grupėje yra neformalūs lyderiai;

nustatyti, ar grupėje yra atskiros grupuotės;

ištirti grupės gglaustumo indeksą;

ištirti grupės integralumo laipsnį.

Tiriamieji: tyrime dalyvavo 25 vaikai, iš jų 9 mergaitės ir 16 berniukų.

Tyrimo metodika: tyrime naudotas Dž. Moreno sociometrinis metodas.

Kiekvienam vaikui individualiai buvo pateikti 2 klausymai:“su kuo norėtum

švęsti savo gimtadienį“, ir „su kuo norėtum skaityti knygutę“. Vaikai

pasirenka tris norimus asmenis. Iš anksto pasakoma, kad vertinimo

rezultatai bus laikomi paslaptyje

Moksleivių pasirinkimai

1 lentelė

Nr. |Asmuo |1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 |9 |10 |11 |12 |13 |14 |15 |16 |17 |18

|19 |20 |21 |22 |23 |24 ||25 | |1 |M.Ž.b | | | |+ | | | | | | |+ | | | | |

|+ |+ | | | | | | | | |2 |J.U.m | | | | | |+ | | | || | | |+ | |+ | | | |+ |

| | | | | | |3 |S.A.m | | | | | | | | | | | | | | |+ | | | | | | |+ | | | |

|4 |M.D.b |+ | | | | | | | | | | | |+ | | | |+ |+ | | | | | | | | |5 |V.Ž.m

| |+ | | | |+ | | | | | | | | |+ | | | | | | | | | | | |6 |E.M.m | |+ | |

|+ | | | | | | | |+ | | | | | |+ | | || | | | | |7 |M.S.b | |+ | | | |+ | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | | |8 |S.J.b | | | | | | | | | |+ | |+ | |

| | | | | | |+ | | | |+ | |9 |G.R.m | | | |+ | | | | | |+ | | |+ | |+ | | |

| | || |+ | | | | |10 |P.Ž.b | | | | | | | | | | | | | | | | |+ |+ | |+ |+ |

| | | | |11 |M.J.b |+ | | |+ | | | | | | | | | | | | |+ |+ | | |+ | | | | |

|12 |V.R.b | | | |+ | | | | | | |+ | | | | | | | | | |+ | | | |+ | |13

|J.S.m | | | | |+ |+ | | | | | | | | | | | | | |+ | | | | | | |14 |R.B.b |+

| |+ |+ | |+ | | | | | | | | | | | |+ | | | | | | | | |15 |A.S.m | | | | |

| | | | | | | | | | | | | | |+ |+ |+ | | | | |16 |A.G.b |+ | | |+ | | | | |

| | | | | | | |+ |+ | | | | | | | | |17 |D.D.b |+ | || | | | | | | |+ | | |

| | | | | | |+ |+ | | | | | |18 |M.D.b |+ | | | | | | | | |+ |+ | | | | |

|+ | | | | | | | | | |19 |I.K.m | |+ | | | | | | | | | | | | |+ | | | | | |

| | | | | |20 |A.B.b |+ | | | | | | | | |+ | | | | | | | |+ | | |+ | | | |

| |21 |M.J.b | | | | | | | | | |+ | | | | | | |+ | | |+ | | | | | | |22

|N.M.m | | |+ | | | | | | | | | | | |+ | | | | | | | | | | | |23 |R.Š.b | |

| | | | | | | | | | | | | | | | | |+ |+ | | |+ | | |24 |D.N.b | | | | | | |

| | |+ | | | || | | | | | |+ |+ | | | | | |25 |G.M.b | | | | | | | | | |+ |+

|+ | | | | | | | |+ | | | | | | | |1 |2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 |9 |10 |11 |12

|13 |14 |15 |16 |17 |18 |19 |20 |21 |22 |23 |24 |25 | |Viso: |7 |4 |2 |6 |2

|5 |0 |0 |0 |8 |4 |2 |4 |0 |6 |0 |7 |7 |2 |8 |9 |3 |0 |1 |2 | |

Lentelėje pateikti duomenys, rodantys moksleivių pasirinkimus, atsakant į

duotuosius klausimus.

m – mergaitė, b – berniukas

Pagal gautus teigiamų pasirinkimų rezultatus nariai pasiskirsto į tokius

pogrūpius:

1) žvaigždės – populiarios asmenybės, su kuriomis veikti pagidauja

daugelis grupės narių (matricoje Nr.1, Nr.4, Nr.6, Nr.10, Nr.15,

Nr.17, Nr.18, Nr.20, Nr.21)

2) mėgiamieji – individai gavę 2 – 4 teigiamus pasirinkimus (matricoje

Nr.2, Nr.3, Nr.5, Nr.11, Nr12, Nr.13, Nr.19, Nr.22, Nr.25)

3) priimtieji – individai gavę bent vieną pasirinkimą (matricoje Nr.24);

4) izoliuotieji – individai negavę pasirinkinmų (matricoje Nr.7, Nr.8,

Nr.9, Nr.14, Nr.16, Nr23).

5) atstumtieji – gavę tik neigiamus pasirinkimus (kadangi buvo fiksuojami

tik teigiami pasirinkimai, atstumtųjų nėra).

Papildomai pateikiama diagrama, kad aiškiau matytųsi

pasiskirstymas į

pogrūpius:

1 diagrama

[pic]

Kad grupės santykių tinklas išryškėjęs sociometrinės apklausos metu, būtų

lengviau suvokimas, duomenys išdėstomi sociogramoje( žr. 1pav.)

Sutartiniai sociogramos ženklai:

1) ratai vaizduoja pogrūpius

2) vyriškos lyties asmenys su matricos numeriu 1

moteriškos lyties asmenys su matricos numeriu 2

3) pasirinkimas žymimas

4) jei klausinėjant suteikiama galimybė pasirinkti ne po vieną grupės

narį, tai eiliškumas pažymimas

Raidės virš linijų rodo, kad asmuo 1 labiausiai norėtų dirbti kartu, leisti

laisvalaikį ir t.t. su 2, o jei su juo neįmaoma, tada renkasi 3.

Sociometrijos dduomenys leidžia nustatyti du labai svarbius grupės požymius:

integralumą ir glaustumą.

Grupės integralumo (susivienijimo, susijungimo) laipsnį rodo izoliuotųjų ir

atstumtųjų jo narių santykinis skaičius. Izoliuotieji ir atstumtieji

faktiškia yra už grupės ribų. Kuo tokių asmenų daugiau, tuo grupės

integralumas mažesnis, ir priešingai. Grupės integralumą galima išreikši

trupmena:

Integralumas = izoliuotų + atstumtųjų narių skaičius

bendras grupės narių skaičius

Matricoje pavaizduotas grupės integralumas:

[pic][pic]

Grupės narių glaustumas prikauso nuo grupės narių tarpusavio santykių

artimumo, gilumo. Vienas iš glaustumo požymių yra abipusių teigiamų

pasirinkimų (diadų) skaičius grupėje. Kiekvienos grupės glaustumo indeksą

pagal diadų kiekį ggalima išspręsti trupmena:

Galustumas = rastų diadų skaičius_______

Teoriškia galimų diadų skaičius

Teoriškai galimų diadų skaičius: [pic]

Matricoje: 18/300 = 0,06

Išvados:

1.Moksleiviai į pogrūpius pasiskirstė tokiais būdais:

• Žvaigždės – 9 iš 25;

• Mėgiamieji – 9 iš 25;

• Priimtieji – 1 iiš 25;

• Izoliuotieji – 6 iš 25;

• Atstumtieji – tokia grupė nesusidarė.

2. Mikrogrupėje yra neformalūs lyderiai, t.y. žvaigždės – individai

surinkę daugiausiai pasirinkimų (9 – 5 pasirinkimus).

3. Tyrimo rezultataiparodė, kad grupėje yra atskiros grupuotės

(žvaigždės, mėgiamieji, priimtieji, izoliuotieji)

4. grupės integralumo laipsnis yra 0,24. Grupėjė nėra atstumtųjų ir 6

izoliuotieji/

5. Grupės glaustumo indeksas: 0,06

Literatūros sąrašas

A. Jacikevičius „Žmonių grupių (socialinė) psichologija“, Vilnius

1995