tiriamasis darbas
Įvadas
Temos aktualumas: Studijuoti-tai dar ne viskas gyvenime, reikia siekti, kad studijuotum tau patinkantį dalyką, o paskui pagal specialybę dirbtum, sau patinkantį darbą, juk daugelio svajonė yra baigti mokslus ir dirbti sau mielą, ir žinomą darbą. Vyrauja nuomonė, kad reikalingas tik diplomas, bet ne žinios. Dažnam stojančiajam net nėra svarbu, kokią programą studijuoti,svarbu studijuoti. Plečiantis miestams daugėja ir įmonių, kadangi daugėja įmonių, jose vis daugiau reikia specializuotų, su aukštuoju išsilavinimu darbuotoju
Darbo tikslas-pažiūrėti, kas svarbiausia darbdaviams ,priimant darbuotoją į darbą ,koks iišsilavinimo lygis Lietuvoje yra šio metu.
Uždavinys – tai konkrečių tikslinių pagrindų sankaupa, nukreiptų sociologinio tyrimo problemos analizei ir sprendimui. Sociologinio tyrimo uždavinius taip pat reikėtų skirstyti į pagrindinius ir nepagrindinius. Pagrindiniai uždaviniai atitinka tyrimo tikslus, o nepagrindiniai – keliami būsimų tyrimų ruošimui, sprendžiant metodinius klausimus, tikrinant darbines hipotezes, tiesiogiai nesusietas su problema.
Darbo uždaviniai:
1.Kokiu įmoniu daugiau Lietuvoje.
2.Kas svarbiausia darbdaviams priimant darbuotoja i darbą.
3.Koks išsilavinimas Lietuvos darbuotojų.
Tyrimo problema. Didžiausia problema, kad darbuotojai įgiję išsilavinimą dirba ne pagal specialybę, taigi Lietuvoje svarbiausia įgyt iišsilavinima nežiūrint ar tau patiktų toks darbas ar ne.
Hipotezės tikslas – organizuoti, nukreipti tyrimą tam tikra linkme.
• Kad išsilavinimas neturi reikšmės ieškant darbo;
• Kad svarbiausia tureti koki nors išsilavinima;
• Kad darbuotojai apmokami prieš pradedant darba;
• Itakos darbui turi visuomeninės pažintys;
Sąvokos
Išsilavinimas- Vyriausybes arba jos įįgaliotos institucijos nustatyta tvarka pripažinta tam tikro lygio brandą liudijantį kompetencija, žinios, įgūdžiai, gebėjimai ir vertybinės nuostatos.
Kvalifikacija- įstatymų, Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos teisės aktų nustatyta tvarka pripažintas mokėjimas ir teisė verstis tam tikra profesine veikla.
Specialybė – atspindi “įrankį”, kurio pagalba praktiškai realizuojama profesinė veikla.
LIETUVOS PROFESINIO IŠSILAVINIMO LYGIAI
Profesinio išsilavinimo lygis
Profesinio išsilavinimo lygio apibūdinimas
Minimalus bendrojo išsilavinimo cenzas
Pirmas Kompetencija atlikti nesudėtingas, pasikartojančias darbo operacijas.
Antras Kompetencija atlikti principinių savarankiškų sprendimų nereikalaujantį specializuotą darbą.
Pradinis/pagrindinis
Trečias
Kompetencija atlikti sudėtingą darbą pakankamai atsakingų ir savarankiškų sprendimų reikalaujančiose veiklos srityse. Įgyjamas gebėjimas derinti grupės veiklą.
Vidurinis
Ketvirtas
Kompetencija atlikti sudėtingą darbą atsakomybės, savarankiškumo gilių žinių ir specifinių gebėjimų reikalaujančiose veiklos srityse. Įgyjamas gebėjimas organizuoti ir administruoti grupės veiklą, derinti grupės veiklą.
Kompetencija savarankiškai atlikti ssudėtingą atsakomybės reikalaujantį darbą tam tikrose veiklos srityse. Įgyjami gebėjimai savarankiškai atlikti planavimo, organizavimo, administravimo ir kontrolės funkcijas.
Vidurinis
Aukštesnysis
Penktas Kompetencija savarankiškai atlikti kūrybinį atsakomybės reikalaujantį darbą konkrečiose veiklos srityse. Išsamiomis žiniomis pagrįsti gebėjimai leidžia planuoti ir vertinti darbą, vykdyti valdymo funkcijas.
Aukštasis
METODINĖ DALIS
Vykdeme tyrimą, kuriuo norejome sužinoti apie darbo lygį miestuose, bei išsilavinimo reikalavimus priimant į darbą. Taigi mes apklausą atlikome trijuose miestuose : Kaune, Kėdainiuose ir Prienuose. Apklausą atlikome anketų pagalba ir gautus rezultatus palyginome.
Apklausoje ddalyvavo įvairių įmonių, įstaigų darbuotojai, kurie mielai sutiko atsakyti į anketos klausimus. Anketų buvo 30 užpildyta. Iš kiekvieno miesto po 10 anketų Taigi, apklausų metu surinkti duomenys leidžia statistiškai patikimai įgyvendinti pagrindinį šio tyrimo tikslą.
Anketoje (1 ir 2 priede) pateikta apklausos suvestinė, ten yra 12 klausimų ir susumuoti atsakymai.
Rodikliai
Rodikliai Įndividuali įmonė Akcinė bendrovė Uždaroji akcinė bendrovė
Vadovų (akcininkų) skaičius Vienas Neribojamas Ne daugiau kaip 100 žmonių
Akcijų platinimas – Viešas, parduodamas vertybinių popierių biržoje Uždaras
Įstatinis kapitalas – Ne mažiau kaip 150 tūkst. Lt Ne mažiau kaip 10 tūkst. Lt
Ribotas finansavimas Turi galimybių panaudoti išorės finansavimo šaltinius, pvz.,išleidžiant naujų akcijų ar obligacijų Pasinaudoti išorės finansavimo šaltiniais sunkiau
Įsilavinimo poreikis, dirbant smulkaus ir vidutinio verslo sektoriuje
1. Kokioje įmonėje dirbate?
a) ĮI b) AB c) UAB
2. Kiek žmonių dirba įmonėje?
a) Iki 10 žm.
b) Iki 50 žm.
c) 50 ir daugiau žm.
3. Kokį išsilavinimą esate įgyja?
a) vidurinis
b) spec. vidurinis
c) aukštasis universitetinis
d) aukštasis neuniversitetinis
e) kita ………….
4. Ar Jus įmonėje dirbante pagal specialybę?
a) Taip
b) Iš dalies
c) Ne
d) Negaliu pasakyti
5. Kiek laiko dirbate įmonėje?
a) 1 metus
b) 2-4 metus
c) 5 ir daugiau metu
d) Negaliu pasakyti
6. Ar Jūsų įgytos žinios mokymo įstaigoje, pritaikomos darbe?
Pritaikomos Iš dalies Nepritaikomos Negaliu pasakyt
Teorinės žinios
Praktinės žinios
7. Ar pradedant dirbti šį darbą jus buvote apmokytas?
a) Taip
b) Iš dalies
c) Ne
d) Negaliu pasakyti
8. Kaip jum sekėsi įsilieti i kolektyvą?
a) Gerai
b) Vidutiniškai
c) Blogai
d) Negaliu pasakyti
9. Kaip jus jaučiates kolektyve dabar?
a) Gerai
b) Vidutiniškai
c) Blogai
d) Negaliu pasakyti
10. Kas turi didesnę įtaką priimant į darbą? (pažymėkite nuo svarbiausio)
a) … Kvalifikacija
b) … CV
c) … Intervių su direktoriumi
d) … Žinių įvertinimas ((pažymiai)
e) … Kita ………….
11. Amžiaus grupė?
a) Iki 25 m.
b) 26 – 35 m.
c) 36 – 45 m.
d) 46 – 55 m.
e) 56 m. ir daudiau
12. Lytis?
a) a
Anketos klausimų rezultatų pavaizdavimas
grafiškai
Anketos buvo išdalintos dirbanriems žmonėms ir buvo norima išsiaiskinti apie įsilavinimo poreikį, dirbant smulkaus ir vidutinio verslo sektoriuje. Darbuotojai turejo užpildyti anketas, tai atsakyti į klausimus išsirenkant iš pateiktų atsakymų:
Iš 1 lentelės duomenų (1 priedas) matoma, kokioje įmonėje dirba dauguma mūsų apklaustųju žmonių. 1 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikti duomenys ir iš jų mes matome , kad daugiausiai dirba UAB įmonėse.
1. Kokioje įmonėje dirbate?
1 pav.
Iš 2 lentelės duomenų (1 priedas) matoma, kiek žmonių dirba įmonėje .
2 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikti duomenys.Šie atsakymai parodo kad, daugiausia įmonėse dirba iki 10 žmonių.
2. Kiek žmonių dirba įmonėje?
2 pav.
Iš 3 lentelės duomenų (1 priedas) matoma, kokį išsilavinimą yra įgyja dirbantys žmonės įmonėse .
3 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikti duonenys apie išsilavinimo lygi darbovietėse. Šie atsakymai parodė, kad daugiausia įmonėse dirba su spec. viduriniu išsilavinimu
3. Kokį išsilavinimą esate įgyja?
3 pav.
Iš 4 lentelės duomenų (1 priedas) matoma, ar žmonės įmonėje dirba pagal specialybę.
4 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikti duomenys, iš jų galima pasakyti, kad gauguma žmonių dirba pakal specialybę.
4. Ar Jus įmonėje dirbante pagal specialybę?
4 pav.
Iš 5 lentelės duomenų (1 priedas) matoma, kiek llaiko dirba įmonėje apklausti žmonės.
5 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikta, kad daugiausiai yra dirbama 5 metai ir daugiau.
5. Kiek laiko dirbate įmonėje?
5 pav.
Iš 6 lentelės duomenų (1 priedas) matoma, ar įgytos žinios mokymo įstaigoje yra pritaikomos darbe.
6 pav. ir 7 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikti duomenys, iš jų mes gtalime pamatyti, kad teorinės ir praktinės žinios yra pritaikomos.
6. Ar Jūsų įgytos žinios mokymo įstaigoje, pritaikomos darbe?
6 pav. 7 pav.
Iš 7 lentelės duomenų (2 priedas) matoma, ar pradedant dirbti darbą žmonės buvo apmokyti.
8 pav. pavaizduotoje diagramoje pateiktų duomenų matome, kad pradedant dirbti įmonėje darbuotojai buvo apmokyti.
7. Ar pradedant dirbti šį darbą jus buvote apmokytas?
8 pav.
Iš 8 lentelės duomenų (2 priedas) matoma, kaip darbuotojams sekėsi įsilieti į kolektyvą.
9 pav. pavaizduotoje diagramoje iš pateiktų duomenų matome, kad gerai sekėsi sugyventi su kolektyvu.
8. Kaip jum sekėsi įsilieti i kolektyvą?
9 pav.
Iš 9 lentelės duomenų (2 priedas) matoma, kaip darbuotojai jačiasi dabar kolektyve.
10 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikti duomenys rodo, kad jaučiasi gerai.
9. Kaip jus jaučiates kolektyve dabar?
10 pav.
Iš 10 lentelės duomenų (2 priedas) matoma, kas turi didesnę įtaką priimant į darbą.
11 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikti duomenys rodo, kad svarbiausia vieta užima interviu su
direktoriumi.
10. Kas turi didesnę įtaką priimant į darbą?
11 pav.
Iš 11 lentelės duomenų (2 priedas) matoma, kokio amžiaus žmonės dirba dažniausiai.
12 pav. pavaizduotoje diagramoje iš pateiktų duomenų matome, kad daugiausiai dirba 26-35 metų darbuotojai.
11. Amžiaus grupė?
12 pav.
Iš 12 lentelės duomenų (2 priedas) matytoma, kokios lyties žmonių buvo apklausta.
13 pav. pavaizduotoje diagramoje pateikti duomenys rodo, kad daugiausia buvo apklausta moterų.
12. Lytis?
13 pav.
Išvados
Taigi išsilavinimas žmogaus gyvenime yra labai svarbus.
Atlikus tyrimą paaiškėjo:
1. Lietuvoje daugiausia veikia UAB įmonių , bet neatsilieka ir ĮĮndividualios įmonės.
2. Daugiausia darbuotojų dirba pagal specialybę, nors jie ir nebaigę aukštųjų mokyklų ir turi tik spec. vidurinį išsilavinimą.
3. Teorinės ir praktinės žinios įgytos mokymo įstaigose yra pritaikomos darbo vietose.
4. Pradedant darbą žmonės buvo apmokomi.
5. Priimant darbuotoją į darbą svarbiausia yra interviu su direktoriumi bei kvalifikacija.
Literatūra
A.Maldeikienė
Ekonoimika 9-10 kl.
Valdemaras Makutėnas, Daiva Makutėnienė
Ekonomika. 11-12 kl. 2-oji knyga
www.google.lt