Gyventojų politinis aktyvumas

TURINYS

ĮVADAS 3

1. Valdžios pasidalijimas 4

1.1 Totalitarinės valstybės 4

1.2 Demokratinė valstybė 4

2. Politika ir visuomenė 7

2.1 Šiuolaikinė valstybė ir pilietis 7

2.2 Politinės partijos ir rinkimai 8

2.3 Piliečių dalyvavimas 10

3 Laisvas žmogus ! 13

4 Atvira visuomenė!? 14

5. Politinė atmosfera Lietuvoje 15

6. Praktinė dalis. Tyrimas 16

IŠVADOS 21

LITERATŪRA 22

PRIEDAI 23ĮVADAS

Jau pirmaisiais nepriklausomybės metais Lietuva pradėjo

gaivinti demokratines valstybingumo tradicijas: teisingumą vykdo tik

teismai, žmonių teisės gerbiamos ir nevaržomos. Pereinant iš totalitarinės

valdymo sistemos prie demokratinės iš esmės pasikeičia kiekvieno žmogaus

gyvenimas, nes žmonių teises užtikrina Lietuvos Respublikos Konstitucija.

Konstitucija ppakeitė iki tol galiojusį ir daugybę kartų keistą Laikinąjį

Pagrindinį Įstatymą.

Demokratijos institutų atstovai renkami remiantis

visuotine, lygia, tiesiogine rinkimų teise ir slaptu balsavimu. Prezidentas

ir parlamentas yra renkamas atskiruose rinkimuose.

Kol gyvuoja dabartinė Lietuvos valstybė , tol gyvuos ir

politinė kultūra. Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę šalis nuo totalitarizmo

perėjo prie demokratinės valstybės valdymo formos. Todėl iš esmės pasikeitė

ir visuomenės požiųris į politiką. Politika aktuali pasidadė ne tik

politikams, bet ir visiems pilečiams. Tai turi suprasti kiekvienas žmogus,

kad ir koks didelis būtų jo nusivylimas politinės sistemos funkcionavimo

rezultatais. KKita vertus, atkūrus nepriklausomybę ir nebeesant išorinio

stimulo susitelkti, visuomenė tampa mažiau politizuota.

PROBLEMA: Mažėja politinis aktyvumas Lietuvoje, nusivylimas politikų

veiklos rezultatais.

TYRIMO TIKSLAS: Nustatyti dabartinį Lietuvos Respublikos gyventojų

politinį – socialinį požiūrį.

TYRIMO UŽDAVINIAI: Politinių – socialinių požiūrių tyrimas ir

palyginimas.

TYRIMO OBJEKTAS: LLietuvos Respublikos piliečiai.

TYRIMO DALYKAS: Panevėžio miesto gyventojai, sulaukę 16 metų.

TYRIMO METODAI: Teorinės medžiagos analizė ir anketa. 1. Valdžios pasidalijimas

Galimybė kontroliuoti kitų žmonių gyvenimą vadinama valdžia. Kai

valdžia įstatyminė, tai yra patvirtinta pagal priimtas vertybes, ji

vadinama autoritarine. Teisėta valdžia visada būna ribota, nes teisėtumas

būtent ir yra apibrėžimas to, kas esantiems vaidžioje galima ir ko

negalima. Kada visuotiniai rinkimai laikomi politne vertybe, tai

valdančioji grupė paprastai pralaimi, jei bando pasirinkti įpėdinius.

Autoritariniai valdovai patys pripažįsta teisėtumo poreikį, nors kartais

jie gali išsireikšti labai tiesiai: „Aš valdovas, nes mano tėvas buvo

valdovas“ arba „Mūsų partija privalo valdyti, nes ji liaudies partija“. Net

ir labai represyvūs režimai daro pareiškimus apie teisėtumą. Hideris

teisinosi, jog jis įgyvendina vokiečių liaudies istorinį vaidmenį, o

Stalino valdžią rėmė Tarybų Sąjungos Komunistų partija.

Vyriausybės savo vykdomos vvaldžios požiūriu skiriasi mažiausiai dviem

aspektais. Pirma, tai valdžios arba autoriteto centralizacijos laipsniu, t.

y. atliekamu vieno ar mažos grupės valdytojų, kurių negalima pakeisti

liaudies noru, antra, visuomeninės ir asmeninio gyvenimo kontrolės

intensyvumo laipsniu. Kraštutniai variantai – totalitarinis režimas, kai

visavaldžia centralizuota ir kontrolė yra „totalinė“, ir demokratinis

režimas, kai valdžia išskirstyta ir ribota. Pirmiausia totalitarinės ir

demokratmės vyriausybės aptariamos kaip idealūs tipai, kurie toliau siejami

su konkrečiomis dabartinėmis ir istorinėmis visuomenėmis. 1.1 Totalitarinės valstybės

Totalitarizmas – tai valstybės ir visuomenės susiliejimas, tokia

visuomeninė sistema, kai vyriausybė visiškai kontroliuoja sociaiinį,

politinį iir kultūrinį gyvenimą. Siekdama savo tikslų, vyriausybė visai

neriboja jėgos. Keli asmenys gali laisvai persekioti, suimti ar ištremti

visus savo oponentus.

Totalitarinė vyriausybė pasilieka teisę kontroliuoti kitas

institucijas ir viso gyvenimo aspektus. Totalitarinės visuomenės nariai nei

asmeniškai, nei jungdamiesi į grupes, beveik negali paveikti vyriausybės

sprendimų. Vienintelė politinė partįja, kuriai vadovauja vienas asmuo arba

nedidelė grupė, pateisina savo valdžios monopolį kokia nors oficialia

ideologija, perima į savo rankas susisiekimo priemones, valdo ekonomiką,

armįją ir naudoja terorą prieš vidaus ir užsienio priešus. Totalitarinės

vyriausybės stengiasi valdyti ir organizacijas, profsąjungas, biznio

asociacijas, jaunimo grupes, bažnyčią, mokyklą ir politines partijas.

Ištikimybė valstybei laikoma svarbesne už ištikimybę šeimai. Totalitariniai

valdovai nenori dalytis vaidžia su kitomis institucijomis ir neleidžia joms

susikurti valdymo bazės, kuri galėtų pakeisti status quo.

Atrodytu, kad nėra buvę tokios vyriausybės, kuri taip detaliai valdytų

savo piliečių gyvenimą. Tačiau kai kurie praeities režimai buvo visai

netoli nuo tos ribos. Tokia buvo hitlerinė Vokietija, Musolinio Italija,

stalinistinė Tarybų Sąjunga.

Tarybų Sąjunga, ir kitos komunistinės valstybės buvo beveik totalitarinės,

nors ir ne ekstremistmės. Devintame dešimtmetyje totalitarizmas šiuose

kraštuose jau nebebuvo toks aktyvus, sumažėjo asmeninio žmonių gyvenimo

kontrolė. Kai Gorbačiovas pradėjo viešumo politiką, buvo mažiau reaguojama

į politinių pažiūrų išraiškas, protestus ir gyvenimo būdą. 1.2 Demokratinė valstybė

Šiuolaikinė valstybė dažnai įsivaizduojama kaip demokratinė.

Demokratijos sąvoka kilusi iš graikų kalbos žodžio, reiškiančio žmonių

valdžią. Demokratija gali būti aiškinama įvairiai. Demokratija gali būti

įvardijama kaip žmogaus ir piliečių teisių bei laisvių visuma, kaip

politinis režimas, nusakantis esamą politinį procesą, ideologija,

universali politinė vertybė.

Demokratinės valstybės idėja siekia dar antikos laikus, tačiau tai buvo

demokratija tik tam tikrai visuomencs daliai. Demokratinė valstybė

pergyveno tam tikrą evoliuciįą iki buvo pasiektas dabartinis lygis. Žymus

teoretikas R.Dahl teigia, kad demokratija turi pasižymėti: 1) laisve kurti

organizacijas ir į jas įstoti, 2) saviraiškos laisve, 3) balsavimo teise,

4) teise būti išrinktam į valstybines įstaigas, 5) politinių lyderių teise

konkumoti dėl paramos ir rinkėjų balsų, 6) alternatyviais informacijos

šaltiniais, 7) laisvais ir teisingais rinkimais, 8) valstybės politiką

formuojančių institucijų priklausomybe nuo rinkėjų atiduotų balsų ir kitų

pirmenybės teikimo būdų. Savo veikale ,,Pliuralistinės demokratijos

dilemos“ tas pats autorius kalba apie sąlygas, būtinas politinei

demokratijai egzistuoti. Jis mini: 1) kontrolę valdžios politiniams

sprendimams, vykdorną per konstituciškai išrinktus tarnautojus, 2)

reguliarius ir teisingus rinkimus, kuriuose nėra naudojama prievarta, 3)

praktiškai visų suaugusių teisę dalyvauti rinkimuose, 4) ir jų teisę kelti

savo kandidatūras rinkimuose, 5) piliečių teisę laisvai save realizuoti,

nebijanl būti nubaustiems dėl politinių motyvų, 6) piliečių teisę ieškoti

alternatyvių informacijos šaltinių, kuriuos gina įstatymas, 7) piliečių

teisęjungtis į santykinai savarankiškas asociacijas ar organizacijas,

įskaitant savarankiškas politines partijas ir interesų grupes.

Šiandien mokslininkai jau nebekalba, kad demokratinė valstybė reiškia

,,žmonių valdymą“, nes tai yra perdaug abstrakti sąvoka, neturinti

konkrečiai apibrėžto turinio ir dvelkianti demokratijai nepriimtinu

voliuntarizmu.

Viename žodynų demokratija apibūdinama kaip sekančių vertybių visuma: 1)

tamautojų atskaitomybė, 2) konstitucinis valdymas, 3) politinis

pliuralizmas, 4) politinė konkurencija, 5) daugumos valdymas ir mažumų

teisės, 6) individualizmas ir individo laisvės, 7) pilietinės laisvės.

Demokratįjos valstybė ir pati sąvoka žmonįjos istorijos bėgyje ne sykį

yra save sukompromitavusi: demokratiniais lozungais buvo dangstomasi

totalitariniuose režimuose ir karinėse diktatūrose. Jeigu demokratijos

sąvoka daugian atspindi tam tikras vertybes pvz. toleranciją, kompromiso

siekį, pagarbą kitai nuomonei ir kita, tai demokratinė valstybė gali būti

apibūdinta remiantis trimis pagrindiniais kriterijais, kuriuos yra išskyręs

W.Ph.Shively . Bent vieno iš jų nebuvimas reiškia ir kitokį valstybės tipą.

Demokratinės valstybės bruožai yra sekantys: 1) reguliariai rengiami

teisėti, konkumoįantys rinkimai, kuriuose partijos turi maždaug panašias

galimybes, 2) egzistuoįanti ir politinių partijų, ir jų siūlomų politinių

programų alternatyva t.y. piliečiai turi pasirinkimo galimybę, 3) visi

piliečiai ir mažumos turi lygias teises ir laisves, kurias jiems garantuoja

konstitucija ar kiti teisės aktai.

Demokratinė politinė sistema pati nesusikuria ir laikui bėgant pati

neišsilaiko. Nors demokratijos idėja įrodė savo gyvybingumą žmonijos

istorijos eigoje, bet jos įtvirtinimas nėra savaime užtikrintas. Dažnai

demokratijos buvo trumpalaikės, ką rodo ir Lietuvos tarpukario laikotarpio

patyrimas. Demokratiją suvokiant kaip tam tiktą laisvę, galim sakyti, jog

laisvės poreikis yra įgimtas, tačiau sugebėjimas gyventi demolkratinėje

visuomenėje turi būti išugdytas.

Demokra.tinėje visuomenėje daugumos valdžia turi derintis su kiekvieno

žmogaus teisių užtikrinimu. Religinės, etninės, politinės ir kitos

mažumų

teisės turi būti garantuojamos. Mažumos teisės neturi priklausyti nuo

daugumos geros valios ir negali būti panaikintos nubalsavus daugumai.

Mažumų teisės turi būti užtikrmamos, nes ir demokratiniai įstatymai, ir

demokratinės institucijos garantuoja kiekvieno piliečio teises.

Demokratija grindžiama aktyviu ir laisvu piliečių dalyvavimu atskiros

bendrijos, visos šalies gyvenime. Tiek pilietinės visuomenės, tiek ir

demokratinės valstybės viena iš funkcijų stimuliuoti piliečių dalyvavimą,

įsitraukimą į politikos darymo ir vykdymo mechanizmą, didinti pilietinio

veiksmo efektyvumą, skatinti demokratinius piliečių įgūdžius. Dalyvauti

visuomenės gyvenime individai gali jungdamiesi į įvairias visuomenines

organizacijas, asociacijas, judėjimus. Politiniame šalies ggyvenime jie gali

dalyvauti būdami politinės partijos ar organizacijos nariais, dalyvaudami

rinkimuose ir referendumuose ir kitais būdais. Tačiau visuomeninis ir

politinis dalyvavimas nėra priešingi reiškiniai.

Atskirais atvejais visuomeninė veikla yra daugiau neformali (dalyvavimas

nevyriausybinėse grupėse), tačiau tai nereišlda, kad ji negali būti

susijusi su formalia visuomenės struktūra. Politinis dalyvavimas reiškia

kitą dalyvavimo lygį, kuomet daugiau susiduriama su formalia visuomenės

struktūra: atskiromis valdžios institucijomis. Tačiau dalyvavimas tiek

visuomeniniame, tiek politiniame gyvenime įvardijamas pilietinio dalyvavimo

terminu. Sąmoningas ir informuotas pilietis visad ras būdus dalyvauti. 2. Politika ir visuomenė

Viena iš sociologijos šakų yra politkos sociologija, tirianti

politikos ir viosuomenės santykius, bandanti aiškinti politiką socialiniame

kontekste, bandanti analizuoti politiką sosialiniame kontekste,

analizuojanti socialinių ir politinių struktūrų, socialinio ir politinio

elgesio santykius. 2.1 Šiuolaikinė valstybė ir pilietis

Šiuolaikinės valstybės atsiradimas siejamas su Napaleono karų

pabaiga. Po 1815m. Vienos kongreso susiformuoja valstybė kaip didelė

teritorija su pastoviomis sienomis, žmonės tampa susiję politiniais

ryšiais, save ima suprasti kaip tam tikros valstybės pilietį. Tai sudarė

sąlygas ne tik spartesniam pramonės bei prekybos vystimuisi, bet ir

visuomenės pažangai.

Dauguma šiuolaikinių valstybių yra nacionalinės valstybės,

susikūrusios nacijos pagrindu. Nacionalinės valstybės susijusios su

nacionalizmo atsiradimu. Nacionalizmas gali būti apibūdinamas kaip tam

tikrų simbolių ir tikėjimų visuma, užtikrinanti užtikrinanti priklausomumo

konkrečiai elitinei – politinei bendruomeniai jausmą. Žmonėms būdinga

priklausymo šeimai, giminiai, grupei, klanui ir kt. grupei jausmas. Tačiau

priklausymas elitinei – bendruomenei jausmas gali būyi ne ką menkesnis.

Nacionalizmas atsirado kartu su šiuolaikine valstybe. Dauguma

nacionalinių valstybių susikūrė iš atskirų vietinių bendruomenių, tad

vietinio nacionalizmo apraiškos nėra retos. Pvz.: anglai kilę iš Škotijos,

Velso, pabrėždami savo priklausomybę šioms teritorinėms bendruomenėms,

dažniau prisistato kaip škotai, velsiečiai nei anglai, bet būdami užsienyje

jie save vvadina anglais. Tas pats gali būti pasakytina ir apie aukštaičius,

žemaičius, suvalkus ir dzūkus.

Nacionalizmas gali turėti tiek teigiamų, tiek ir neigiamų aspektų.

Žmonės gali didžiuotis savo valstybės praeitimi, jos žmonių pasiekimais,

esama politine santvarka bei išsivystimo lygiu.

Konkrečios valstybės gyventojai vadinami jos piliečiais. Ilgą laiką

tik atskiros visuomenės grupės turėjo tam tikrą priklausomybės politinei

bendruomenei jausmą. Po Prancūzijos revoliucijos atsirado pilietybės

sąvoka, reiškusi atsidavimą tai valstybei, tam tikras teises, laisves ir

pareigas valstybei.

Prieš pradedant vardinti piliečių teise, svarbu paminėti prigimtines

žmonių teises. Kiekvienas žmogus turi teisę įį gyvenamą, nuosavybę, laisvę,

laimės siekimą. Šių teisių niekas negali suteikti ar dovanoti, bet jas

reikia ginti, todėl kuriama valdžia. Vienas pagrindinių demokratijos

principų skelbia, kad valdžia tarnauja žmonėms, bet žmonės negyvena tam,

kad tarnautų valdžiai. Valstybė ir jos valdžia turi tarnauti žmogui.

Šalia prigimtinių yra ir kitos teisės, kurios gali būti suteikiamos.

Piliečių teisės gali būti suskirstytos į tris grupes: pilietines,

politines, socialines. Prie piliečių teisių priskiriamos laisvė pasirinkti

gyvenamą vietą, žodžio, pasisakymo, spaudos ir tikėjimo laisvė, susirinkimų

ir susibūrimų laisvė, lygybė prieš įstatymus. Dažnai piliečių teisės

traktuojamos kaip savaime suprantamos, tačiau tik 19a. pradžioje jos tapo

realybe didesnei gyventojų daugumai. Čia reikėtų pastebėti, kad, JAV afriko

– amerikiečiams šiomis teisėmis pradėjo naudotis tik nuo šio amžiaus

šeštojo dešimtmečio.

Piliečių teisė dalyvauti rinkimuose ir galimybė būti išrinktm, teisė

būti politinės partijos nariu sudaro politinių teisių grupę. Visuotinė

rinkimų teisė tapo visuotiniu reiškiniu tik šiame amžiuje. Dauguma šalių

balsavimo teisę gavo vyrai, turintys tam tikrą nuosavybę, vėliau ši teisė

buvo išplėst likusių vyru atžvilgiu. Prasidėjus moterų judėjimui šią teisę

išsikovojo ir moterys. Iki pat II Pasaulinio karo pabaigos daugelio

kolonizuotų valstybių gyventojų neturėjo nei pilietinių, nei politinių

teisių, ir jas gavo tik pasibaigus kolonijiniam režimui.

Trečias piliečių teisių tipas yra socialinės teisės, t.y. teisės į

minimalų pragyvenimą, tam tikras garantijas nedarbo atveju, minimalų darbo

atlyginimą. Daugumoje valstybių, išskyrus Vokietiją, socialinės teisės buvo

įtvirtintos paskiausiai, nes politinės ir pilietinės teisės su.daro

pagrindą, kovoti dėl socialinių teisių įgyvendinimo. Po II Pasaulinio karo

eilė ekonomiškai atsigavusių ir sparčiai pradėjusių vystitis Vakarų

valstybių tapo pajėgios rūpintis bedarbiais, nepajėgiais, ligos užkluptais

ir senais žmonėmis.

Valstybės ir politikos rolė žmonijos istorijos rolėje keitėsi . jei

anksčiau valstybės vadovas į savo valdas žiūrėjo kaip į savo tėvoniją,

visus laikė savo pavaldiniais, politiką suvokė kaip savo norų tenkinimą,

tai dvidešimto amžiaus pabaigoje situacija iš esmės pasikeitusi. Dabar eilė

valstybių gali būti apibūdinamos kaip gerbūvio valstybės (prisiima

atsakomybę už minimalių gyvenimo standartų užtikrinimą kiekvienam

asmeniui), kitos siekia tokiomis tapti. Politika tai nėra pavienių asmenų

reikalas, nes į ją įsitraukę politinės partijos, interesų grupės, įvairios

organizacijos bei koncernai.

Pastaruoju metu politikos rolė piliečių gyvenime išaugo: valstybė yra

įsitraukusi į ne tik jai tradiciškai priskirtų funkcijų įgyvendinimą bei

ekonomiką, bet ir į tokius neekonominius reikalus, kaip sveikatos, aplinkos

apsauga ir kt. kalbant apie pokyčius visuomenėje negalima nepastebėti

informacinės revoliucijos įtakos. Išaugęs gyventojų išsilavinimo lygis

įtakoja politinį pilečių išprūsimą. Dėl išaugusio išsilavinimo lygio ir

informacijos šaltinių kiekio dabartiniai piliečiai pajėgūs susidoroti su

politikos sudėtingumu ir priimti politinius sprendimus. Skirtingai nei

anksčiau nebereikia tiek daug pastangų politinei informacijai gauti,

pagaliau išaugo ir sugebėjimas vartoti tą informaciją. Kadangi eilinis

pilietis negali viso dėmesio koncentruoti tik politiką, domėdamasis visais

politikos klausimais, pastebima tam tikra politinė specializacija, kuomet

domimasi tik atskirais klausimais. 2.2 Politinės partijos ir rinkimai

Politinė partija tai tarpinė grandis, jungianti pilietį su valstybine

valdžia. Žmonės jungiasi į politines partijas ir organizacijas, judėjimus

siejami panašių idėjų ir tikslų. Politinė partija užtikrina politinį

bendrumą ir interesų apjungimą. Būdama labiau organizuota pilie čių grupe

ji gali lengviau įtakoti valdžią nei paskiras pilietis.

Pirmosios politinės partijos atsirado dar 19a. ir buvo panašios į

elitinius klubus ir tik šiame amžiuje jos tapo masinėmis partijomis bei

judėjimais. Politinės partijos gali būti nevienodo dydžio, skirtis savo

struktūra, vienos jų gali vadintis partijomis, kitos turėti judėjimo ar

sąjungos, centro pavadinimus.

Politinė partija tai organizacija siekianti politinės valdžios. Kai

kurioms politinėms organizacijoms tokia galimybė gali būti apribota. Tai

dažniausiai atsitinka tuomet, kai jų statusas nėra juridiškai įtvirtintas

arba jos siekia nuversti teisėtą konstitucinę tvarką.

Pagal egzistuojantį Lietuvos politinių partijų įstatymą partijos ar

judėjimo veikla negali prieštarauti Lietuvos konstitucijai, kitiems

įstatymams ir partijos statutui (įstatams). Įstatymas draudžia steigti ir

veikti partijoms, propaguojančioms ar praktikuojančioms rasinę, religinę,

socialinę, klasinę nelygybę ir neapykantą, autoritarinio ar totalitarinio

valdymo, valdžios užgrobimo prievarta metodus, karo ir smurto propagandą,

žmogaus teisių ir laisvių pažeidimus, tam, kas prieštarauja Lietuvos

Respublikos konstitucinei santvarkai ir nesuderinama su visuotinai

pripažintomis tarptautinės teisės normomis.

Vienos politinės partijos kuriamos religiniu įsitikinimų (krikščionys

demokratai), etniniu (škotų nacionaline partija Didž.Britanijoje) pagrindu,

kitos atstovauja tam tikrus visuomenės sluoksnius (ūkininkų partija) ar

gina konkrečius interesus (žaliųjų partija), dar kitos

skiriasi savo

reiškiamomis politinėmis nuomonėmis (liberalai, komunistai). Kiekvienos

šalies politinės partijos pergyvena tam tikrą vystymosi evoliuciįą. Eilė

dabartinių Lietuvos politinių partijų kilo iš plataus pilietinio judėjimo

,,Sąjūdis“, atsiradusio 1988m., kitos politinės grupuotės atsirado kaip

tarpukario Lietuvos partijų idėjų tęsėjos arba susiformavo naujų idejų

pagrindu.

Pagal ideologijas priimta politines partijas skirstyti į kairiąsias,

dešiniąsias ir centro partijas. Kairiosios partiįos pirmenybę atiduoda

socialinės lygybės ir teisingumo idėjai, dešinieji pasisako už individo

laisvę ir gina privatinę nuosavybę, tuo tarpu centristai bando suderinti

laisvės ir lygybės idėjas. Skirtingai nei dauguma Vakarų Europos partijų

JAV ppolitinės partijos neturi savo ideologijos. Kai kurios partijos pagal

savo idėjas gali būti įvardintos kaip kraštutinės, ekstremistinės partijos.

Tačiau pagal kai kurių valstybių įstatymus jų veikimas nėra uždraustas, nes

tai būtų sutikta kaip tam tikros visuomenės dalies interesų eliminavimas,

kas prieštarautų demokratijos idėjai.

Egzistuoja keletas politinių partijų sistemų modelių: vienpartinė,

dvipartine, dviejų su puse ir daugiapartinė sistemos. Vienpartinės sistemos

pavyzdžiu galėtų būti buvusi Sovietų sąjunga, kurioje komunistų partija

buvo vienintelė teisėta partija. Dvipartinės sistemos pavyzdys – JAV, kur

pastoviai dėl valdžios varžosi dvi politinės partijos: respublikonai ir

demokratai. Vokietijoje nė viena iš dviejų didesnių politinių partijų

negali laimėti rinkimų be trečios mažesnės partijos pagalbos, ir tai yra

dviejų su puse partinės sistemos pavyzdys. Daugiapartinė sistema būdinga

Prancūzijai, kur dėl valdžios konkuruoja daugybė politinių partijų.

Daugiapartinės sistemos pranašumas tame, kad gali būti atstovaujami įvairūs

interesai, kkurie kitose sistemose gali būti ir neišgirsti. Tačiau tokia

sistema pasižymi valdž.ios nestabilumu, nes esančios valdžioje politinės

partijos ne visuomet sugeba suderinti skirtingus interesus ir pasiekti

konsensusą, dėl ko ir kyla vyriausybės krizės.

Pastebima bendra tendencija, kad politinės partijos praranda savo įtaką,

mažėja jų narių skaičius, jų vietą bando užimti įvairios spaudimo grupės,

bandančios įtakoti politiką, ar atskiri lobistai. Rinkėjai vis daugiau

informacijos gauna ne iš politinės partijos, bet iš TV ir spaudos. Tačiau

netikslu būtų kalbėti apie partįjų nykimo žymes. Politinės partijos privalo

prisitaikyti prie kintančių gyvenimo sąlygų, norėdamos išlaikyti savo įtaką

ir šalininkus.

Tautos atstovavimas praktiškai realizuojamas politiniais rinkimais. Gali

būti renkamas parlamentas, vietos valdžios organai, prezidentas. Rinkimai

demokratinėje visuomenėje yra vertinami kaip konkuruojančios politikos

požymis. Jie atlieka dvejopą funkciją: 1) užtįkrina žmonėms galimybę

pasirinkti lyderius ir politiką, 2) mobilizuoja piliečius iir valdžia gauna

jų paramą valdyti ir reprezentuoti. Politinės partijos rinkiminės

kampanijos metu turi galimybę konkuruoti dėl valdžios.

Rinkimai – viena iš demokratinių mstitucijų, tačiau jie turi būti

konkurenciniai, reguliarūs, visuotiniai, aiškiai apibrėžti. Opozicinėms

partijoms turi būti suteiktos vienodos galimybės dalyvauti rinkimineje

kovoje. Demokratinėje visuomenėje valdžia privalo jsisavinti, kad ji nėra

amžina ir gali būt pakeista. Bet kokių rinkiminių teisių ribojimas,

trukdymas dalyvauti pažeidžia rinkimų visuotinumo principą. Rinkimai

neturėtų būti kova už būvį ar dėl valdžios, bet siekis pasitarnauti

žmonėms.

Rinkimai – tai pati betarpiškiausia ir labiausiai daugeliui piliečių

prieinama dalyvavimo politiniame procese forma. Politinius rinkimų

klausimus tvarko konstitucijoje nustatyta rinkimų teisė ir rinkimų sistema

bei atskiri rinkimų įstatymai. Esantys rinkimų įstatymai, nustatantys jų

rengimo ir vykdymo procedūrą, turi įtakos piliečių aktyvumo mastui.

Egzistuoja trys skirtingos rinkimų sistemos: daugumos, proporcinė ir

mišri. Lietuvoje egzistuoja mišri rinkimų sistema, kuomet dalis parlamento

narių renkami pagal daugumos (mažoritarinės), kita dalis pagal proporcinę

rinkimų sistemą. Daugumos sistemos atveju išrenkamas kandidatas, gavęs

daugiausia balsų. Poiitinė partija, rinkėjams pateikusi savo kandidatų

sąrašą ir rinkimų metu peržengusi 5% barjerą, gali pretenduoti į

atstovavimą Seime. Pagal nusistovejusią praktiką daugumos rinkimų sistema

galioja tose šalyse, kur dominuoja dvi didelės politinės partijos (Didž.

Britanija), tuo tarpu šalyse, kuriose gausu įvairių partijų, įsitvirtinusi

proporcinė rinkimų tvarka (Prancūzija).

Piliečių asmeninį apsisprendimą balsuoti lemia trys faktoriai: partinis

šališkumas, nuomonė konkrečiu klausimu, kandidato imidžas. Didelę įtaką

rinkėjų aktyvumui turi socialinės-ekonominės sąlygos. Teigiama, kad kuomet

piliečiai patenkinti esarna socialine-ekonomine situacija jie yra labiau

pasyvūs nei tuomet, kai jie nori konkrečių pokyčių politikoje. Rinkėjų

pasirinkimą lemia trumpalaikiai ar ilgalaikiai faktoriai: kartais rinkėjų

apsisprendimą lemia asmeninė ekonominė situacija arba remiamasi platesniu

ekonominiu kontekstu: vertinama bendra šalies ekonominė situacija.

Eilė atliktų politinės socializacijos studijų įrodė, kad pradinė

orientacija į partijas atsiranda gana anksti. Pagrindinę rolę šiame

socializacijos procese vaidina šeima. Tėvų užuominos apie partijas

šeimyninių diskusijų metu formuoja vaiko partinį šališkumą, ir tik daug

vėliau imama suvokti, už ką viena ar kita partija pasisako. Su amžiumi

partinis šališkumas stiprėja, arba tiksliau būtų pasakyti – parama partijai

tęsiasi. Simpatizavimas politinei partįjai svarbus., nes įo pagrindu gali

formuotis piliečių politinio pasaulio supratimas.

Sumažėjęs simpatizavimas politinėms partijoms reiškia, kad dažnai

balsuojant remiamasi atskiromis išsakomomis nuomonėmis. Balsavimas už

atskirus klausimus įvardijamas kaip racionalių, išprususių rinkėjų bruožas.

Tai reiškia, kad piliečiai domisi, turi savo nuomonę, žino partijos ar

kandidato poziciją tuo klausimu. Tačiau tai dar nereiškia, kad kiti nėra

pajėgūs balsuoti atskirais klausimais. Kaip pavyzdį galima būtų pateikti

faktą, kad tik 5% amerikiečių 1971 m. domeįosi sveikatos apsaugos

programomis, skirtomis senyvo amžiaus žmonėms, bet net 80% buvo potencialūs

balsuotojai už tokias programas.

Rinkiminės kampanijos kaskart sulaukia vis daugiau masinės mformacijos

priemonių dėmesio, todėl tai turi didelę reikšmę kandidatų imidžo kūrimui.

Riiikėjai kreipia dėmcsį į asmenines kandidato savybes, kurios galėtų

įtakoti jo veiklą užimant postą. Amerikos rinkėjams labiausiai imponuoja

trys asmeninės kandidato savybės: integralumas, patikimumas ir

kompetencija, kas leidžia teigti, kad dėmesys kreipiamas ne tik į asmenines

kandidato savybes, bet ir į politiką. 1993m. renkant Lietuvos prezidentą

daugeliui imponavo A.Brazausko turima politinė patirtis, esamos situacijos

pažinimas, vienybės su tauta idėja. 2.3 Piliečių dalyvavimas

Kiekvienas asmuo turi tam tikras politines orientacijas į vykstantį

politinį procesą, kurios atspindi jo mintis, jausmus ir vertinimus.

Politmis elgesys tai konkreti politinių orientacijų išraiška,

pasireiškianti ne tik rinkimų metu. Tai ir prildausymas politinėms

partijoms bei organizacijoms, kontaktai su valstybės ar vietos valdžia,

dalyvavimas politinėse sueigose ar mitinguose, finansinė parama ir kita.

Politinis elgesys gali būti įvardytas politinio dalyvavimo terminu, kuris

apima ne tik aktyvų, bet ir pasyvų buvimą politinėje sistemoje. Ne tik

politinis elitas, aktyvūs piliečiai, bet ir apolitiškai nusiteikusi

visuomenės dalis yra politinio proceso dalyviai. Politinio proceso dalyviu

tampama ne tik atliekant pilietinę pareigą per rinkimus, dalyvaujant

politinių partijų veikloje, bet ir mokant mokesčius valstybei, užimant tam

tikrą darbo vietą, t. y. dalyvaujant politikos įgyvendinime. Tad, nepaisant

mūsų norų visi mes esame politinio proceso dalyviai, nes gyvename tam

tikroje politinėje sistemoje.

Politinis dalyvavimas apima ir politinį įsitraukimą, ir politinį

įtraukimą į politinį procesą. Politinio įtraukmio terminas daugiau

akcentuoja politinių institucijų vaidmenį, piliečių pasyvumą ta prasme, kad

jie nori to ar ne, dalyvauja įgyvendinant politiką, t.y. praktiškai

realizuojant jstatymus, sprendimus, potvarkius. Politinio įsitraukimo

sąvoka atspindi piliečių politinio dalyvavimo intensyvumą, t.y. sąmoningą

piliečių dalyvavimą ar nedalyvavimą politiniame gyvenime. Sąmoningumo

akcentavimas pabrėžia, kad piliečiai patys laisva valia pasirenka politinio

dalyvavimo formą ir dažnį.

Amerikiečių sociologai G.Almond ir B.Powell skiria tris pagrindinius

politinio elgesio modelius: 1) dalyvavimą, 2) pasyvumą, 3) apolitiškumą ir

nusišalinimą. Pirmasis elgesio modelis įvardytas dalyvavimo terminu.

Dalyviai nuolatos domisi vykstančiu politiniu procesu, įvykiais, asmeniškai

dalyvauja politiniame gyvenime. Tačiau tai dar neįpareigoja suvokti, kad

visi dalyvių veiksrnai yra pagrįsti, logiškai argumentuoti ir pažangūs.

Dalyvių kategorija nėra vienalytė. Objektyvia informacija, kompetencija,

atsakomybės už savo veiksmus

suvokimu besiremiantys asmenys, kurie daugiau

vadovaujasi protu nei jausmais, sudaro vieną dalyvaujančių sparną. Kita

dalis, besiremianti savaip suprasta ir savaip traktuojama informacija,

daugiau gandais nei tikrais faktais, jausmais, o ne protu, aktyviai

norintys dalyvauti politiniame gyvenime, taip pat yra politinio proceso

dalyviai.

Kitas modelis – visiška pateiktojo priešingybė: tai – apolitiškumas ir

nusišalinimas. Asmenys, užimantys tokią poziciją, dažniausiai vadovaujasi

principu „aš nieko negaliu pakeisti todėl nieko ir nedarau“. Jie nesidomi

politika, nesiekia žinių, neigiamai vertina bet kokį dalyvavimą. Jų

poziciją nebūtinai apsprendžia politinė aplinka, dažniausiai tai sąlygota

pačios asmenybės. Bet ppolitinis pasyvumas dar nereiškia bendrojo individo

pasyvumo.

Tarpinę grandį tarp dalyvavimo ir nusišalinimo sudaro individai

pasižymintys pasyvumu. Į asmeninį dalyvavimą politiniame gyvenime jie žiūri

neigiamai arba neutraliai, menkai domisi politika, nors gali būti

pakankamai mformuoti. Dažnai jų pasyvumą nulemia nusivylimas politika, nes

turėdami pakankamai informacijos apmąstymams ir stebėdami politinį procesą

jie mato, kad tai, kas skelbiama, neatitinka to, kas daroma. Pasyvi

pozicija dar nereiškia visiško atsiribojimo nuo politinių veiksmų. Turimas

pareigosjausmas gali įpareigoti juos dalyvauti rinkimuose.

Kiekvienoje visuomenėje galima rasti visus išvardytuosius politinio

elgesio modelius. Jų tarpusavio santykis, vieno modelių persvara leidžia

aptarti esamą tautos politinę kultūrą. Pol.itinis elgesys ir politinės

pažiūros yra tarpusavyje susiję. Kartais politinių pažiūrų ir politinės

savimonės pagrindu formuojasi politinis elgesys, tačiau neabejotinas yra ir

atvirkščias ryšys, kai politinis elgesys veikia politinę sąmonę, formuoja

atitinkamas nuostatas. Kiekvienu konkrečiu atveju nustatyti politinių

orientacijų ir politinio elgesio santykio kryptį nėra paprasta, pagaliau

įtaka gali būti abipusė.

Grįžtant prie piliečių dalyvavimo būtina paminėti, kad yra skiriamos

tradicinės ir netradicinės dalyvavimo formos. Prie tradicinių dalyvavimo

formų skiriami balsavimas rinkimų ar referendumų metu, įsitraukimas į

rinkiminę kampaniją, bendruomeninė veikla. Dalyvavimas rinkimuose

vertinamas kaip labiausiai paplitusi piliečių dalyvavimo forma. Balsavimas

yra gana paprastas, nereikalauįantis iniciatyvos ar bendradarbiavimo

veiksmas.

Teigiama, kad demokratijos sėkmė priklauso nuo piliečių dalyvavimo

politiniame procese ir pačios politinės sistemos lankstumo, reaguojant į

piliečių reikalavimus. Paskutiniu metu daugelis Vakarų demokratinių

valstybių pergyvena rinkėjų aktyvumo sumažėjimą. Nors, toli gražu, ne visi

asmenys yra geri ir pavyzdingi piliečiai, demokratija vis tiek egzistuoja.

Atsakymą pateikia politinės kultūros klasikas G. Almond, kalbėdamas apie

potencialiai aktyvų pilietį, kuris iškilus realiai demokratijos grėsmei

pultų ją ginli arba netylėtų, pastcbejęs valdininkų piktnaudžiavimo užimama

padėtimi ar visuomenės gerove atvejus.

Skirtinguose politiniuose režimuose rinkėjų aktyvumas nėra vienodas.

Autoritarinėje sistemoje rinkėjų aktyvumas yra forrnalus ir fiktyvus

kriterijus: rinkimuose dalyvauja 90-100% piliečių. Demokratinėse šalyse

rinkėjų aktyvumas svyruoja 50-80% rėmuose. JAV ir Šveicarijoje

nacionaliniuose rinkimuose dalyvauja tik apie pusę piliečių, Vokietijoje

apie 80%, Anglijoje ir Prancūzijoje 70-90% ribose. Vieni iš pavyzdingiausių

balsuotojų yra australai (94%) ir islandai (88%).

Bendrą rinkėjų aktyvumą lemia partijų konkurencijos aštrumas, rinkimų

pobūdis, esama politinė kultūra, socialiniai bei ekonominiai faktoriai.

Įsitraukimas į rinkiminę kampaniją reikalauja daugiau laiko ir

pastangų, vciksmų koordinavimo. Bendruomeninė veikla apima atskirų grupių

pastangas spręsti socialines ar visuomenines problemas. Demokratinėje

visuomenėje veikia daugybė vietinių teritorinių ir bendranacionalinių

organizacijų. Dauguma jų yra tarpininkai tarp individo ir valdžios

institucijų. Tokios organizacijos atlieka vaidmenį, kurio negali atlikti

valdžia, suteikia žmogui galimybę įgyvendinti piliečio teises ir pareigas.

Per tokias organizacijas individas gali įsitraukti į problemų svarstymą ir

sprendimą. Autoritarinėje valstybėje tokių organizacijų veiklą

kontroliuoja, riboja, seka ar prižiūri valdžia. Demokratinėje visuomeneje,

kur valdžios kompetencija aiškiai nustatyta ir apribota, tokios

organizacijos yra nepriklausomos ir dažnai net daro spaudimą tai valdžiai.

Amerikiečiai dar nuo 19a. garsėja įsitraukimu į piliečių grupes:

1987m. apie 34% amerikiečių, Vokietijoje 1989m. apie 12%, Anglijoje 10 –

14% piliečių priklausė įvairioms piliečių grupėms.

Dalyvavimą lemia trys faktorių grupės: asmeninės charakteristikos

(socialinis statusas, amžius, išsilavinimas, lytis), grupės įtaka (partinė

identifikacija, dalyvavimas kitose visuomeninėse organizacijose),

politiniai požiūriai (prioritetai). Šie faktoriai gali būti ir persipynę.

Daugelio tyrimų metu pastebėta, kad su amžiumi didėja rinkėjų aktyvumas,

kiek aktyvesni rinkimų metu yra labiau išsilavinę piliečiai. Labiau išprusę

piliečiai linkę būti aktyvesniais tiek visuomeniniame, tiek ir politmiame

gyvenime.

Kuomet pasirodo, kad teisėtų priemonių. pagalba sunku pasiekti norimus

tikslus bei idealus, atskiros grupės ar individai gali griebtis

netradicinių veiksmų. Prie netradicinių dalyvavimo formų skiriama:

revoliucijos, peticijų rašymas, dalyvavimas teisėtose ir ne

demonstracijose, boikotai, nelegalūs, bet taikūs kovos metodai (pastatų

užėmimas), žiauri kovos forma, kuomet asmenims ar nuosavybei daroma žala.

Pats ekstremaliausias kovos būdas yra revoliucija, kuomet naudojant jėgą

siekiama pakeisti esamą politinį režimą (1917m. spalio revoliucija

Rusijoje). Taikios revoliucijos pavyzdys gali būti 1989m. pokyčiai Rytų ir

Centrinės Europos Šalyse.

Kiekvienoje valstybėje demonstracijoms organizuoti yra nustatyta tam

tikra tvarka, kurios būtina laikytis. Pagal Lietuvoje esamus įstatymus

norint organizuoti demonstraciją ar mitingą reikalinga iš anksto pranešus

vietinės valdžios atstovams gauti specialų leidimą. Grupė ar organizacija

negavusi tokio leidimo gali nuspręsti organizuoti tokį susibūrimą, tuomet

toks renginys bus laikomas neteisėtu.

Peticijas pasirašinėja daugelis žmonių (75% britų ir 70% amerikiečių)

todėl kai kurie kelia klausimą, kodėl tai laikoma nekonvencinio

(netradicinio) dalyvavimo forma. Protestas kaip dalyvavimo forma gana

priimtina ir gali būti paaiškinta. Protesto šaknys glūdi nusišalinime ar

frustracijoje. Pagalšią pozicįją augantis nepasitenkinimas įgauna politinį

atspalvį ir išreiškiamas veiksmu prieš politinį veikėją ar objektą.

Protestuose linkę dalyvauti žemesnio statuso, jaunesni asmenys, mažumos.

rotestas gali būti suvokiamas kaip alternatyvi priemonė tikslui pasiekti.

Kartais protestuoja liberalai, progresyvių pažiūrų asmenys tikėdamiesi būti

išgirsti. Protesto politika atkreipia dėmesį į problemą ar organizaciją.

Tik mažuma – 1-2% piliečių dalyvaudami imasi teroristinių ar žiaurių

kovos veiksmų. Panašių veiksmų griebtis yra linkę nacionalinės mažumos,

kraštutinių politinių pažiūrų atstovai. Kaip pavyzdį galima pateikti baskų

separatistų veiksmus Ispanijoįe ar airių nacionalistų išpuolius Didžiojoje

Britanijoje. Panašių veiksmų imamasi kuomet norima atkreipti ne tik

vietinės bendruomenės, bet ir pasaulio politikų bei bendruomenės dėmesį į

esamas problemas, bandant destabilizuoti esamą padėtį šalyje. Kadangi

visuomenės mažuma dalyvauja tokiuose žygiuose, galima tteigti, kad piliečiai

nori dalyvauti pagal politinio proceso taisykles, o ne griauti demokratiją.

3 Laisvas žmogus !

Laisvė mąstyti, laisvė kalbėti ir laisvė veikti – svarbiausi

demokratijos bruožai. Tačiau tokiomis laisvėmis šiais laikais operuojama ne

kaip pagalbinėmis priemonėmis, bet kaip įrankiais savo tikslams realizuoti.

Pati demokratija iš esmės yra ne kas kita, kaip įgyvendintas tautos

suverenitetas. Kada XVII-XVIII amžiuje Anglijoje ir Prancūzijoje buvo

nuverstos absoliutinės monarchijos, o monarcho suverenitetas pripažintas

tautos nuosavybe, tada ir pradėjo kurtis pirmosios demokratinės valstybės.

Šiandien demokratija yra laikoma universalia vertybe, kurią įgyvendinti

siekia praktiškai visos pasaulio tautos. Kiekvienos valstybės vyriausybė

stengiasi bent jau vaizduoti, kad yra demokratiniu būdu sudaryta. O

demokratija pamažu tampa priemonė, kuria puikiai naudojasi visi politikai,

atitinkamuose rinkimuose gavę mandatą tvarkyti tam tikrus valstybės

reikalus ir atstovauti rinkėjų interesus. Tačiau visos Lietuvoje šiuo metu

esančios ir kokią nors galią turinčios institucijos yra vienaip ar kitaip

susiję su politine-partine veikla.

Mūsų valstybėje šiuo metu įsitvirtinusi daugiapartinė sistema, tad

pasistengę galėtume suskaičiuoti daugiau nei 30 politinių partijų, kurios,

remdamosis sau priimtina ideologija, stengia.si realizuoti savo mintis.

Kiekvienas pilietis būdamas laisvas ir turėdamas politinių ambicijų ar bent

jau manydamas, kad vienaip ar kitaip gali įtakoti Lietuvoje vykstančius

procesus, gali priklausyti bet kokiai politinei partijai. Narystė partijoje

gali reikšti pirmąjį žingsnį į platesnius politinius vandenis, nes

kiekvienoje politinėje partijoje galima kilti karjeros laiptais. Sėkmės

formulė čia yra labai paprasta:

ji priklauso nuo to, kiek bendraminčių ar

įtakingų žmonių tave supa, kiek partijos vykdoma politika yra priimtina

liaudžiai ir, neabejotinai svarbiausia – politinis aktyvumas tiek partijos

viduje, tiek už jos ribų. Proceso paprastumas ir yra mūsų iškeltos

problemos esmė. Viena vertus, partija tampa dirva politiniams karjeristams

ugdyti, kas yra tokios struktūros privalumas, kita vertus – struktūra

negarantuoja politinių veikėjų kompetencijos: atrankos mechanizmas čia

grindžiamas vidinėmis partijos taisyklėmis ir asmens populiarumu. T.y. –

kiekvienoje partijoje, stengiantis iškovoti tam tikrų pozicijų

valstybiniame sektoriuje, atsiranda asmenybių, kurios tokias pozicijas

užimtų problema. Aukštasis išsilavinimas ir atitinkamos teorinės bei

praktinės žinios, taip pat valstybės sąrangos žinojimas ir minimali (bet

privaloma) politinė patirtis dar nėra efektyvaus pareigų vykdymo garantas.

Savo patirtį bei išsimokslinimą valstybės intelektualinis elitas linkęs

realizuoti labai skirtingais būdais. Užuot tarnavę valstybei, dauguma jų

visas savo intelektualines ir kūrybines galias sutelkia asmens naudai bei

materialinei gerovei didinti. Užimamos pozicijos tampa dar vienu įrankiu, o

galimų sprendimų svarba bei poveikis valstybės funkcionavimui nukeliami į

antrą planą. To priežastis – laisvas žmogus, kuriam pilietinė laisvė

suteikia ir apsisprendimo laisvę, bei partijose griežtos disciplinos ir

reikalavimų nebuvimas.

Dabartinė Lietuvos situacija pasikeitusi beveik radikaliai –

pokomunistiniu partiniu elitu tapo natūralios atrankos būdu

išpopuliarėjusių bei užimančių svarbias pozicijas, didele dalimi

savamokslių vietinės reikšmės politikų sluoksnis. Minimali patirtis ir tam

tikros srities teorinių žinių stygius tampa nors ir nereikšmingas, bet

akivaizdus valstybinio mąsto problemų šaltinis. ĮĮ politiką ateina žmonės,

kurių išsilavinimo pobūdis ir lygis yra labai įvairus, o jų interesai yra

daugiau asmeniniai nei visuomeniniai. Visgi, tokių politikų akivaizdžiai

daugėja, nes ir pati politika dabar panašėja į gerai apmokamą verslą.

Partijos savo veiksmais tarsi vykdo labai miglotos kilmės, bet stambaus

mąsto užsakymus. Lobizmas ir korupcija įgauna vis didesnį pagreitį – didelį

vaidmenį pradeda vaidinti materialinė atskiros partijos, ar jos ideologų

padėtis. Net ir tada, kai iškyla kokio nors politinio sprendimo ar naujo

įstatymo poreikis, partijos sprendžia ar tokio sprendimo turinys atitinka

ir neprieštarauja jų pasirinktai ideologijai, bet pamiršta, kad kiekvienas

politinis sprendimas vienaip ar kitaip paliečia ir šalies gyventojus.

Populiarumo visuomenėje ir vykdomos politikos svarba iškyla tik tuomet, kai

artėja rinkimai.

4 Atvira visuomenė!?

Kiekviena partija artėjant neišvengiamoms permainoms pagaliau

prisimena, kad pati pirmoji ir pagrindinė jų paskirtis –– tarnauti tautai ir

ginti jos interesus. Suprantama, kad, vadovaujantis demokratijos samprata,

politikai yra tautai, bet ne tauta jiems. Visgi, reikia pripažinti, kad į

demokratiškumą mūsų valstybėje žiūrima iš tamsiosios pusės – liaudies

atstovus dabar reikia ne rinkti, bet ,,paprašyti atstovauti“ tautą.

Artėjant rinkimams, kiekviena partija ima varžytis dėl pozicijų

visuomenėje: padaugėja populistini.ų sprendimų ir veiksmų, kuriuos

žiniasklaida pateikia kaip savotišką reklamą. Kiekvienas politikas,

stengdamasis išlaikyti turimas pozicijas ir pakelti savo reitingą partijos

viduje, prieš rinkimus vis dažniau pasirodo televizijos laidose, rašo

straipsnius, kuriuose akcentuojamos pačios skaudžiausios šalies vidaus ir

išorės pproblemos. Dar geriau, jeigu viešai pradedama kritikuoti vienos ar

kitos partijos ideologija bei vykdoma programa – išprovokuojamas skandalas,

kuris labiau nukreiptas ne į pačios problemos esmę, bet į potencialius

rinkėjus. Valstybė tokiu atveju tampa tarsi aukcionas, kuriame mandatai

perkami už tariamą pasitikėjimą ir dirbtinus pažadus. Bet visuomene

politikai čia naudojasi tarsi rinka, kurioje stengiasi kuo brangiau tokius

pažadus parduoti.

Būtent tokioje situacijoje ir išryškėja tariamas visuomenės

atvirumas. Ji tarsi kempinė sugeria visą sklindančią informaciją, kuri yra

pateikiama taip, kad sukeltų kuo didesnį atgarsį. Žmonės reaguoja į

žiniasklaidos siunčiamus signalus, bet netampa atviresni vienas kitam, o jų

turimos problemos yra per nelyg paprastos, kad galėtų būti išspręstos

viešai atsivėrus ir pateikus konkrečius reikalavimus savo išrinktiems

atstovams – kiekviena demonstracija ar piketas dažnai traktuojami kaip

nesusipratimas. Dar daugiau – demonstracijos dažnai inicijuojamos tų,

kuriems tariamai ,,ne vis vien“, tačiau toks poelgis vėlgi gali būti

traktuojamas kaip eilinė priešrinkiminė akcija. Visuomenė čia ne gina savo

interesus, bet suteikia galimybę išgarsėti lyderiams. Jos atvirumas ir

patiklumas, kylantis iš nusivylimo ir tikėjimo, kad gali būti kitaip, tampa

dar vienas įrankis asmeninėms atskirų žmonių ambicijoms ir norams tenkinti. 5. Politinė atmosfera Lietuvoje

Ekonominė krizė, nestabili politika, vyriausybės krizė,

nepasitikėjimas, korupcija, lobizmas – tokie terminai tapo patys

populiariausi Lietuvos žiniasklaidos žodyne. Iš televizoriaus ekrano į mus

kiekvieną dieną žvelgia politikai ar politologai, kurie nuolat aiškina

vieno ar kito politinio žingsnio mmotyvus ir galimus padarinius. Dar daugiau

tariamai naudingos informacijos mes galime rasti periodinėje spaudoje – nė

vienas bent kiek svarbesnis įvykis nelieka pamirštas ir neįvertintas.

Kiekviena politinė aktualija mums peršama tarsi pats svarbiausias dalykas,

kuris gali lemti mūsų valstybės ateitį.

Bet ką tai galėtų reikšti eiliniam žmogui, kurio pats didžiausias

rūpestis pavalgyti ar bent jau stengtis dirbti ir uždirbti, kad jo šeima

būtų pavalgiusi. Greičiausiai nieko – nedaug yra tokių, kuriems lieka laiko

pagalvoti apie tai, kas vyksta už jo privataus gyvenimo ribų. Dar daugiau,

nerasdami kitos išeities, žmonės pamažu užsidaro savo susikurtame

pasaulėlyje – bent čia jie gali jaustis saugiai, tiksliau – manyti, kad yra

saugūs. Tariamas saugumas jiems garantuoja teisę ir galimybę atsiriboti, ar

bent jau apsisaugoti, nuo valstybinio mąsto reikalų, kuriems jokios

tiesioginės įtakos eilinis žmogus realiai net ir negali turėti.

,,Kiekviena karta, be abejo, mano esanti pašaukta pertvarkyti

pasaulį, tačiau manoji žino, kad jo nepertvarkys. Jos užduotis galbūt dar

sunkesnė – neleisti, kad šis pasaulis suirtų. Paveldėjusi demoralizuotą

istoriją, kurioje persipynė žlugusios revoliucijos, nebesuvaldoma technika,

negyvi dievai ir mirusios ideologijos, kai menkų gabumų valdžios šiandien

gali viską sunaikinti, bet jau nebesugeba įtikinti, kai protas tiek smuko,

kad tapo neapykantos ir priespaudos tarnu, ši karta, remdamasi vien

neigimu, turėjo atkurti savyje ir pasaulyje nors trupinėlį to, ką mes

vadiname tauriu gyvenimu ir tauria mirtim.” Skaitydami tokius žodžius

turėtume ssusimąstyti, nes šiuo metu jie lygiai taip pat aktualūs ir

prasmingi, kaip prieš keturis dešimtmečius, kai juos ištarė A. Kamiu.

Tuometinė situacija buvo gana sudėtinga, nes Europa buvo nualinta antrojo

pasaulinio karo – reikėjo atkurti daugelio valstybių politines ir

ekonomines sistemas. Dabar Lietuvos politikai lyg ir turi atitinkamų

sistemų vizijas, tačiau neatsiranda nė vieno, kuris tokias vizijas galėtų

tinkamai realizuoti.

Sunku įvardinti bent vieną, kiek nors svarbesnę, tokio nesugebėjimo

priežastį, bet, patyrinėjus dabartinių Lietuvos politikų veiklą, peršasi

praktiškai pagrindžiamas ir visiškai įtikinantis atsakymas – nekompetencija

ir praktikos stoka. Profesionaliam politologui toks pareiškimas gali

atrodyti labai primityvus ir neetiškas. Tačiau, žvelgiant eilinio piliečio

akimis, peršasi išvada, kad būtent dabar Lietuvoje prasidėjo ne tik

politinė ar ekonominė, bet ir asmenybių krizė. O tokios išvados

reikalingumas tampa neabejotinas tik tada, kai nubraukiama visa valstybės

struktūrinė sąranga su jos institucijomis ir daugiau ar mažiau

reikšmingomis pozicijomis, kurioms priskiriamos atitinkamoms sritims

koordinuoti reikalingos funkcijos. Toks veiksmas reikalingas, kad tam tikrą

valstybinį postą užimantis asmuo negalėtų būti vertinamas žvelgiant per jo

užimamų pareigų ir atliekamų darbų prizmę.

Tenka pastebėti, kad šiuo metu Lietuvoje ne pozicijos tarnauja

žmogui, bet atvirkščiai – konkrečios pareigos, kaip branduolys, reikalauja

judintojo – žmogaus, kuris suteiktų šiam energiją ir kryptingumą. Vadinasi,

tik atsikračius visų šių, iškreipiančių kiekvieno vertinimo esmę, priedų,

prieš mus liks personalija, kurią kritikuoti ar teisti bus daug paprasčiau.

Žmogus, o ne jo

užimamos pareigos turėtų būti ypatingai akcentuojamas

dalykas. Taigi., asmenys, bet ne jų užimamos pareigos turėtų būti vertinamos

kritiškai. Nors tai ir nėra esminė dabartinės Lietuvos politinės ir

ekonominės krizės priežastis, tačiau reikia pripažinti, kad būtent tai yra

pagrindas, kuriuo remdamiesi galėtume daryti atitinkamas išvadas ir ieškoti

įtikinamesnių krizės priežasčių. 6. Praktinė dalis. Tyrimas

Respondentai buvo apklausti anketiniu būdu. Anketoje buvo peteiktas 18

klausimų. Apklausos metu buvo apklausta 50 žmonių: 19 vyrų ir 31 moteris.

Visi respondentai nuo 16 metų amžiaus ir visi jie gyvena Panevėyje.

Be anketos bbuvo dar aplankytos Lietuvos Vyriausybës, Seimo, Lietuvos

Statistikos Departamento svetaines Internete.

Rinkėjų aktyvumas

Rinkėjų aktyvumas per paskutiniuosius LR seimo rinkimus, vykusiuis

2000m. spalio 8d., buvo – 70%. Bet paklausus kelis kartus iš viso jie

dalyvavo rinkimuose buvo gauti tokie duomenys:

|1 karta |20% |

|2 kartus |26% |

|3 kartus |8% |

|4 kartus |14% |

|Visus kartus |24% |

|Iš viso nedalyvavo |8% |

Apklausos duomenys rodo, kad rinkimuose iš pareigos dalyvauja 50(, 18(

– Tėvynės patriotai ir mano, kad jų balsas gali pakeisti Lietuvos gyvenimą,

20( – beprasmybė, 2( &– nebuvo informuoti, 10( parašė savo atsakymus, kad

rinkimuose balsavo dėl įdomumo, tikėjosi ,kad jų balsas gali pakeisti

valdžią, o nebalsavo nes tingėjo arba dar negalėjo balsuoti (1 grafikas(.

Iš pareigos balsuoja visų amžių žmonės, bet daugiau jaunesni. Tuo tarpu

vyresni daugiau balsuoja iš patriotizmo, manydami, kad gali kąnors

pakeisti.

1 grafikas

Domėjimasis politika ir žinios apie politinę sistemą

Respondentams buvo pateiktas bendro pobūdžio klausimas: ,,Ar Jūs

domitės politika?“ Apibendrinti atsakymų rezultatai rodo, kad 28%

respondentų domisi politika, 56% – kartais, 16% – visiškai nesidomi

(2grafikas)

2 grafikas

Respondentų buvo prašoma nurodyti, kokie asmenys užima tam tikras

pareigas valstybės institucijose. Jų pavardes žmonės nurodė taip:

| |Teisingai |Neteisingai |

|LR prezidentas |96% |4% |

|Seimo pirmininkas |82% |18% |

|Ministras pirmininkas |70% |30% |

|Socialinės apsaugos ir darbo |62% |38% |

|ministrė | | |

Tyrimas parodė, kad nuo žmogaus užimamų pareigų tam tikroje valstybės

institucijose yra žinoma jo pavardė. Dauguma respondentų, nežinojusių

minėtų pareigūnų pavardžių, beveik ar visai nesidomi politika.

Visuomenė ir individas

Ką pasirinkti – asmens laisvę ar lygybę (3 grafikas).

3 grafikas

Renkantis aasmens laisvę ar lygybę, pirmenybę lygybei linkę teikti yra

vyresni žmonės (virš 30m. – 38%), o asmens laisvei jaunesni ( iki 30m. –

36%).

Paklausus ar Lietuvoje yra gerbiamos žmonių teisės atsakymai

pasiskirstė taip (4 grafikas)

4 grafikas

Valdžios veiksmų vertinimas visuomenės požiūriu

Kad Lietuvos valdþia visuomet priima teisingus sprendimus, mano tik

10% gyventojų. Kad taip atsitinka tik kartais – net 62%, o kad taip beveik

niekada nebūna – 14% gyventojų, o kiti atsakė, kad nežino. Tad į klausimą

kas turėtų užtikrinti Jūsų materialinę gerovę atsakymai ppateikti 5 grafike.

5 grafikas

Pilietinis aktyvumas

Respondentų buvo prašoma atsakyti į klausimus, kaip jie elgtūsi

situacijoje, kai Jiems, Jų aplinkos žmonėms ar visai visuomenei iškiltų

kokia nors proble.ma (6 grafikas):

|Organizuotų grupę problemai spręsti |10% |

|Dalyvautų grupėje |32% |

|Pasirašytų po kreipimais |26% |

|Laikytūsi nuošalyje |16% |

|Paremtų materialiai |4% |

|Nežino |12% |

6 grafikas

ir kokių konkrečių veiksmų jie imtūsi minëtoje situacijoje:

|Kreiptūsi į Vyriausybę |10% |

|Á spaudą |12% |

|Imtūsi protesto akcijų |14% |

|Kreiptūsi į Seimo narį |12% |

|Kreiptūsi į teismą |10% |

|Kreiptūsi į politinę partiją |10% |

|Nežino |28% |

|Kita |4% |

Jauniausi visuomenës nariai (16-19 m.) labiau linke imtis aktyvių

veiklos formų, aukštąjį mokslą baigę respondentai – pirmenybę teikia

grupinei veiklai. Aiški ir pilietinio aktyvumo tiesioginė priklausomybė nuo

politinio aktyvumo: besidomintys politika yra linkę patys organizuoti grupę

iškilusiai problemai spręsti. Jauni žmonës bei aukštesnio išsilavinimo

žmonės labiau linkę kreiptis į spaudą ir teismus. Didelis procentas (14%)

linkusių iškart griebtis protesto akcijų rodo, kad politinės sistemos

efektyvumas nepakankamas ir kad visuomenė nepasitiki socialinėmis

institucijomis.

Pateisinami politinės veiklos metodai

Kokios politinės veiklos priemonės yra pateisinamos respondentų,

sprendžiant Jiems, Jų aplinkos žmonėms ar visai visuomenei iškilusias

problemas, nurodomos atsakymų skalėje nuo 0 iki 5 (5 – šios priemonės

pateisinamos; 0 – šios priemonės nepateisinamos):

|Vieši kreipimaisi |4.03 |

|Demonstracijos, piketai, streikai |3.58 |

|Kyšininkavimas, pareigūnų |0.84 |

|papirkinëjimas | |

|Šantažas, grasinimai |0.32 |

|Kitų asmenų privačios nuosavybės |0.08 |

|žalojimas | |

|Teroristiniai aktai |0 |

Visos gyventojų grupės neigiamai vertina tokias politines veiklos

priemones kaip teroristiniai aktai, kitų asmenų privačios nuosavybės

žalojimas, šantažas arba grasinimai.

Nacionalinis pasididžiavimas

| |Didžiuojasi |Nesididžiuoja |

|LR istorine praeitimi |78% |22% |

|Lietuvos žmonių ištverme |86% |14% |

|Seimu |18% |82% |

|Vyriausybe |14% |86% |

|Prezidentu |64% |36% |

|Tėvyne |64% |36% |

Visuomenės pasitikėjimas socialinėmis institucijomis.

Įvairiomis socialinėmis institucijomis pasitikima nevienodai.

Sociologinių tyrimų duomenimis, visuomenės pasitikėjimas socialinėmis

institucijomis labai žemas.

| |Pasitiki |Nepasitiki |Neturi |

| | . | |nuomonës |

|Žiniasklaida |40% |38% |22% |

|Bažnyčia |48% |24% |28% |

|Vyriausybe |16% |56% |28% |

|Seimu |14% |66% |20% |

| Bankais |26% |42% |32% |

|Teismais |22% |48% |30% |

|Policija |22% |50% |26% |

|Prezidentu |46% |28% |26% | IŠVADOS

Iš šio darbo galima padaryti išvadas susijusias su politine kultūra

Lietuvoje:

1. Sumažėjęs rinkėjų aktyvumas ir nepanašu, kad greitai jis gali pradėti

didėti, nes didžioji dalis apklaustųjų beveik nesidomi politika.

2. Daugumai respondentų dalyvavimas rinkimuose yra pareiga.

3. Daugelis apklaustųjų žinotų ką daryti iškilus kokiai nors problemai.

4. Iškilus tam tikrai problemai dauguma apklaustųjų kreiptūsi į Seimo narį

arba organizuotų protesto akcijas.

5. Visi apklaustieji, iškilus tam tikrai problemai, neigiamai vertina

tokias politinės veiklos priemones kaip teroristiniai aktai, kitų asmenų

privačios nuosavybės žalojimą, šntažą, o teigiamai viešus kreipimus.

6. Respondentai labiausiai didžiuojasi Lietuvos žžmonių ištverme.

7. Dauguma apklaustųjų pasitiki bažnyčia, prezidentu ir žiniasklaida.

8. Didžioji dalis respondentų pirmenybę teikia asmens laisvei ir mano, kad

Lietuvos žmonių teisės yra negerbiamos. LITERATŪRA

1. Pranešimai apie žmogaus socialinę raidą Lietuvoje 1995 / Vilnius, 1995.

80p. ISBN 9986 – 639 – 01 – 8.

2. Broom L. Sociologija: esminiai tekstai ir pavyzdžiai / Broom L., Boujean

Ch. M., Broom D. H. Kaunas, 1992. 356p.

3. http://www.unpd.lt

4. http://www.std.lt

5. http://www.lrs.lt PRIEDAI

ANKETA ,,GYVENTOJŲ POLITINIS – SOCOIALINIS POŽIŪRIS“

Gerb. Respondente,

Kol gyvuos valstybė, tol gyvuos ir politinė kultūra. Atkūrus Lietuvos

nepriklausomybę mūsų šalis perėjo nuo totalitarizmo prie demokratinės

valstybės modelio. Tad keičiasi ir visuomenės požiūris į politiką. Ji

aktuali ne tik politikams, bet ir visiems gyventojams.

Anketa anoniminė, todėl tikimės, kad Jūsų nuoširdūs atsakymai padės

gauti teisingus ir objektyvius tyrimo rezultatus. Atsakymus pažymėti

nesunku: Jums tinkamiausio atsakymo langelį pažymėkite varnele arba

parašykite savo nuomonę.

1. Ar Jūs dalyvavote seimo rinkimuose?

□ Taip

□ Ne

2. Kelis kartus dalyvavote rinkimuose?

□ 1

□ 2

□ 3

□ 4

□ Visus kartus

□ Iš viso nedalyvavau

3. Jūs dalyvavote (nedalyvavote) rinkimuose:

□ Iš pareigos

□ Beprasmiška balsuoti

□ Nebuvote informuotas

□ Esate tėvybės patrijotas (manote, kad Jūsų balsas gali pakeisti

Lietuvos situaciją)

□ Kita__________________________________

4. Ar Jūs domitės politika?

□ Domiuosi

□ Kartais

□ Visiškai ne

5. Nurodikite kas užima šias

pareigas:

LR prezidentas – ______________________________________

Seimo pirmininkas –______________________________________

Ministras pirmininkas – ______________________________________

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė-

______________________________________

6. Kam jūs teiktumėte pirmenybę?

□ Asmens laisvei

□ Žmonių lygybei

7. Ar gerbiamos Lietuvoje žmonių teisės?

□ Taip

□ Ne

□ Nežinau

8. Kas turėtų užtikrinti Jūsų materialinę gerovę?

□ Valstybė

□ Pats

□ Tėvai

□ Vaikai

□ Kita__________________________________

9. Ar visais valdžios priimamais sprendimais Jūs esate patenkintas?

□ Visais

□ Kai kuriais

□ Nei vienu

□ Nežinau

10. Kaip Jūs elgtumėtės situacijoje, jei Jums, Jūsų aaplinkos žmonėms ar

visai visuomenei iškiltų kokia nors problema?

□ Organizuotumėte grupę problemai spręsti

□ Dalyvautumėte grupėje

□ Pasirašytumėte po kreipimais

□ Laikytumėtės nuošalyje

□ Paremtumėte materialiai

□ Nežinau

11. Jūsų konkretūs veiksmai nenumatytoje situacijoje:

□ Kreiptumėtės į Vyriausybę

□ Kreiptumėtės į spaudą

□ Įmtumėtės protesto akcijų

□ Kreiptumėtės į Seimo narį

□ Kreiptumėtės į teismą

□ Kreiptumėtės į politinę partiją

□ Nežinau

□ Kita__________________________

12. Kokias politines veiklas Jūs pateisinate sprendžiant Jūsų, Jūsų

aplinkos žmonių ar visos visuomenės problemas:

Vertinti: 0 – niekuomet nnepateisinamos,

5 – visuomet pateisinamos.

|Vieši kreipimaisi | |

|Demonstracijos, piketai, streikai | |

|Kyšininkavimas, pareigūnų papirkinėjimas| |

|Šantažas, grasinimai | |

|Kitų asmenų privačios nuosavybės | |

|žalojimas | |

|Teroristiniai aktai | |

13. Jūs didžiuojatės:

| |Taip |Ne |

|L R istorine praeitimi | | |

|Lietuvos žmonių iištverme | | |

|Seimu