Vadybos konspektas

Soc. m. d. V. Gražulis

“Vadyba kaip veiklos filosofija – šiuolaikinės vadybos pėdsakais“

Mokomoji priemonė (konspektas – 1dalis)

1 tema: Vadybos raida integracijos ir globalizacijos laikotarpiu

Organizacija – kas tai?

Didesnę savo gyvenimo dalį žmogus dalyvauja vienos ar kitos

organizacijos (mokyklos, verslo, viešojo administravimo, politinės partijos

ir pan.) veikloje. Visas organizacijas vienija jose dirbantys žmonės,

pripažįstantis, kad siekiant bendrų tikslų jiems yra naudinga veikti kartu.

Apskritai, organizacijų veiklos patirtis byloja, kad be jokio tikslo negali

gyvuoti nei viena organizacija. Todėl keliami tikslai sudaro vieną esminių,

kitaip tariant bazinių, kiekvienos oorganizacijos gyvavimo elementų. Tikslai

būna įvairūs: linksminti kokią nors auditoriją, ar pagaminti ir parduoti

konkurencingą prekę, suteikti naujas paslaugas. Visos organizacijos savo

tikslams pasiekti rengia tam tikrą programą, t.y. planą, pvz., kaip

pateikti vartotojams informaciją apie gaminamą produkciją, teikiamas

paslaugas (t.t. mokymo studijų teminius planus). Nesant planui nei viena

organizacija negalėtų efektyviai veikti. Kiekviena organizacija savo tikslų

įgyvendinimui turi disponuoti atitinkamais ištekliais (žmogiškaisiais,

finansiniais, materialiniais).

Taigi, organizacija yra žmonės, veikiantys pagal nustatytą planą,

siekdami įgyvendinti užsibrėžtų tikslų.

Organizacijų valdymas (vadyba)* – kam to reikia?

Darbinė veikla turi būti valdoma, oo tai reiškia, kad joje vykstantys

procesai turi vykti tam tikra tvarka, būti suderinti tarpusavyje. Skiriami

du valdymo lygiai:

– valdantysis (valdymo subjektai, t. y. žmonės, dalyvaujantys valdymo

procese);

– valdomasis (valdymo objektai, t.y. kas valdoma).

Valdymas – kryptingas valdančiojo poveikis valdomajam, siekiant

efektyvaus ir veiksmingo organizacijos bendro tikslo ar tikslų

įgyvendinimo. Numatytus tikslus tenka keisti, koreguoti, jei grįžtamuoju

ryšiu gauta informacija liudija, kad numatyto tikslo pasiekti nepavyks. Tuo

pačiu valdymas – sąmoningas ir nuolatinis organizacijos “formos palaikymas“

pastangomis žmonių, atsakingų už tai, kad būtų pasiekti tikslai. Šie žmonės

yra vadovai. Valdyme, be kito ko labai svarbu suprasti, kad vadovai gali

užduoti toną ir sukurti pavaldžių darbuotojų teigiamą požiūrį į

organizaciją ir darbą. Pvz., propaguojant tokias vertybes, kaip “dirbti

gali būti malonu.darbas-tai žaidimas..juo reikia mėgautis“, “darbas-

svarbu.bet nesugadinkite visko rimtumu“, “žmonės-svarbu.ir kiekvienas

kitoks“, galima suburti ištikimą ir pasiaukojantį kolektyvą.

Kodėl reikia studijoti organizacijas ir valdymą?

Organizacijas ir jų valdymą reikalinga studijoti dėl trijų priežasčių:

– žinoti praeiti, nes tai padeda darbuotojams neprarasti ryšio su jų

organizacijos istorija, puoselėtomis vertybėmis, objektyviai įvertinti

pasektus rezultatus;

– gyventi šiandiena, nnes tenkinant vienus ar kitus žmogaus poreikius,

kuriami dabarties gyvenimo lygio standartai, įgyvendinami žmonių lūkesčiai.

Pvz., organizacijos kasdien aprūpina mus maistu, būstu, drabužiais, teikia

medicinos, ryšio ir kt. paslaugas;

– kurti ateiti, nes tai padeda prognozuoti naują darbo ir gyvenimo

kokybę.

*Šiame konspekte sąvokos “valdymas“ ir “vadyba“ naudojamos kaip sinonimai.

Pvz., nauji produktai, naujos paslaugos, nauji darbo metodai

dažniausiai yra organizacijų darbuotojų bendro darbo rezultatas.

Vadyba – tai pagrindinė veikla, nuo kurios priklauso, kaip, vykdydama

savo

socialinius įsipareigojimus, organizacija tarnauja žmonėms, kuriems daro

įtaką.

Nauji išbandymai bei galimybės, o taip pat su darbo jėga susiję

pokyčiai suteikia naują turinį vadybai ir vadovų veiklai, todėl greitai

keičiasi jų vaidmuo bei reikalavimai patiems vadovams. Siekdami

organizacijos tikslų, šiandieniniai vadovai turi gebėti strategiškai

mąstyti, būti lankstūs ir mokėti dirbti ribotų išteklių sąlygomis.

Vadovo pasaulis 20-ojo amžiaus pabaigoje ir dabar

Vadybos teorijos ir praktikos raida

Vadybos teorija ir praktika paskutiniaisiais 20-ojo amžiaus

dešimtmečiais vystėsi keliais etapais. 1960-1970 metais pagrindinis dėmesys

vadyboje buvo skiriamas jos organizacinių aspektų racionalizavimui, t.y.

gerai sutvarkytoms ir stabilioms darbo sąlygoms, organizacinei valdymo

struktūrai, veiklai pagal nustatytas taisykles, darbiniams (neasmeniniams)

santykiams, ekspertiniam išmanymui, galimybei uždirbti bei darbo karjeros

užtikrinimui. Tokį vadybos modelį priimta vadinti “efektyvios

biurokratijos“ modeliu (M. Weber ir kt.). Po A. Maslou, D. McGregor, F.

Herzberg, E.Berne, R. Blake, J. Mouton ir kitų autorių motyvacijos,

komunikacijos ir panašių problemų tyrimų 1970-1980 metais vadybos praktikos

dėmesio centre pasirodė individas: personalo požiūris į darbą ir asmeniniai

sugebėjimai, personalo ugdymas ir tobulėjimas. Vadybos mokslui iš esmės

išsprendus ir praktikoje įgyvendinus minėtų etapų nuostatas, atėjo laikas,

kai į pačią organizaciją pradėta žiūrėti kaip į sudėtingą, savarankišką

gyvenimą gyvenančią sistemą. 1980-1990 metais dėmesys buvo nukreiptas į

organizacijos kultūrą, tobulėjimo paieškas, strateginį vystymąsi, situacinį

vadovavimą, valdymo kokybes sampratą ir kt. (K. Blanchard, T. Peter, E.

Schein, R. Norman ir kt.). Pradedant nuo 20-jo amžiaus paskutiniojo

dešimtmečio, vadybos mokslui ir praktikai įtaką darė integraciniai

procesai, t.t. tarptautiniu mastu. KK. Ohmae, C. Barlett, S. Choshal, M.

Porter, G. Hofstede ir kitų vadybos tyrinėtojų pastangų dėka teoriniai

akcentai persikėle į tokius aspektus: efektyvumo ir kokybės standartų

užtikrinimas, kooperacija, nuolatinis personalo mokymasis, veiklos

internacionalizavimas ir kt.

Internacionalizacijos ir globalizacijos poveikis organizacijų vadybai

Verslo įmonių veiklos internacionalizavimo procesą galima suskirstyti

į tokias stadijas:

– eksportavimo/importavimo, kai savo pagaminta produkcija ar paslaugos

parduodamos užsienio rinkose arba kai užsienyje perkami užsienio firmos

produktai ir realizuojami savo šalies rinkoje;

– licencijavimo. kai perkama (parduodama) teisė realizuoti rinkoje

firmos ženklu pažymėtus tam tikro pavadinimo produktus, naudoti patentuotus

procesus ar autorinę nuosavybę. Licencijavimo pvz. galima laikyti leidimą

įrašyti kompaktinį diską ir po to parduoti;

– frančizės, kai įsigyjama teisė naudotis specialaus tipo licencija,

pagal kurią iš užsienio firmos perkamas (parduodamas) paketas su firmos

ženklu, įranga, medžiagomis ir valdymo instrukcijomis. Frančizės pvz.

galima laikyti “McDonaldo“ tipo maitinimo tinklo išsiplėtimas tarptautinėje

rinkoje;

– bendros įmonės, kai dviejų ir daugiau valstybių įmonės pasidalija

tarp savęs naujų produktų kūrimo ir realizavimo ar naujų gamybos pajėgumų

įrengimo išlaidas vienoje iš šalių. Lietuvos statistikos departamento

duomenimis bendrosios įmonės sudaro didžiausią skaičių visų dalyvaujančių

tarptautiniame bendradarbiavime Lietuvos įmonių;

Organizacijų veiklos internacionalizavimas per paskutiniuosius 15 metų

neatsiejamas nuo kitos gyvenimo tikrovės – valdymo globalizacijos. Dabar

kasdien nesunku surasti informacijos apie valiutų kursų svyravimus,

tarptautinius prekybos balansus ir pan. Įvairiuose šalyse sėkmingai veikia

tarptautinės vadybos mokyklos. Į globalizacijos procesą vis aktyviau

įsitraukia firmos, kuriose dirba iki 20 darbuotojų.

Įpusėjus 20-ojo amžiaus dešimtam dešimtmečiui vadybos globalizacijos

reiškinį padėjo suprasti tokie tarpusavyje susiję veiksniai:

– vadovai dabar žymiai “artimiau“ negu bet kada ankščiau dirba su

didesnių vartotojų, konkurentų bei tiekėjų skaičiumi. Šiuolaikinių

telekomunikacinių technologijų įsiskverbimu į mūsų kasdieninį gyvenimą dėka

šis artumas savotiškai “sutraukę žemės rutulį“ ir leidžia žmonėms

įvairiuose pasaulio vietose per keletą akimirksnių perduoti vienas kitam

informaciją žodžiu, vaizdu ir pan.;

– vadovų veiklos “vieta“, kai produkcija gaminama ar paslaugos

teikiamos tuo pačių metu įvairiuose pasaulio kraštuose, peržengę per

keletas valstybių sienas. Tai kasdien kuria vis naujus “transnacionalinio

valdymo“ precedentus;

– vadovų “požiūris“ į vadybos praktiką charakterizuojamas

tarpvalstybiniu masteliu, kuris skatina domėtis ne tik savo šalies

patirtimi, bet ir kitų šalių pasekimais, žadina poreikį lavinti asmeninius

sugebėjimus bei tapti pasaulinės rinkos dalyviu.

Vadybos globalizacija verčia naujai vertinti organizacijų veiklos

konkurencingumą.

Vadybos globalizacija ir konkurencingumas

Verslo įmonės veikla turi prasmę, jei jos veiklos rezultatai bus

pakankamai konkurencingi rinkoje, kuriai įmonė pateikia savo produkciją ar

paslaugas. Vadybinių aspektu konkurencingumą galima būtu apibrėžti kaip

santykinę vienos įmonės padėtį rinkoje kitų įmonių (pirmiausia konkurentų)

atžvilgiu. Valdymo globalizacijos proceso ryšį su konkurencingumu padeda

suprasti du konkurencingumo kriterijai: organizacijos padėtis šiandien,

įvertinant praeitį ir norima padėtis, žiūrint į ateitį. Abu šie kriterijai

iš esmės vertina santykinę padėtį konkurentų atžvilgiu, tačiau jie skiriasi

laiko (praeities ir ateities)

perspektyva. Šiuo metu dažniausiai aptariami

keli pasiūlytų kriterijų matai: darbo jėgos kaštų poveikis, darbuotojų

išsilavinimas, dalis rinkoje, pajamų tendencija ir pan.

Atidžiai paanalizavus, pvz., vertybinių popierių biržų pakilimus ir

nuosmukius per paskutinį dešimtmetį arba rimčiau pasidomėjus savo

konkurentais, vadovai nesunkiai gali pastebėti, jog konkurencija nuolat

didėja. Dėl šių priežasčių konkurencijos pasekmės tampa šalių Vyriausybių

bei tarptautinių organizacijų rūpesčiu.

Pateikta vadybos etapų raida, suprantama, daugiau sąlyginė, tačiau

padeda pažvelgti į vadybos mokslą ir praktiką kaip į procesą, turintį

vidinę vystymosi logiką.

Vadybos mokslas pagrindinį dėmesį skiria vadovui. 1960-1980 metais

jau ssusiformuoja charizmatinis, kitaip tariant, tradicinis organizacijos

(įmonės) vadovo stereotipas. Tuo laikotarpiu vadovo samprata neretai buvo

grindžiama vienodo pobūdžio prielaidomis, taikomomis ekonomikoje, ir

padedančiomis numatyti, kaip įmonei seksis ateityje. Pvz., susiklosčius

vienokioms sąlygoms, įmonė pakelia prekių kainas, o susiklosčius kitokioms

– jas sumažina. Šiuo atveju galima paaiškinti, kodėl buvo priimti

sprendimai, tačiau nepaaiškinama, kaip jie priimami. Analogiškai įsivyravo

požiūris į vadovą, besiremiantis nuostata, jog visi vadovai pagal vienodus

reikalavimus planuodami, organizuodami, skatindami ir kontroliuodami, turi

vienodai atlikti visas užduotis bet kokiomis sąlygomis ir bet kokiose

organizacijose. Tai yra valdymo proceso dalys, kurių ypač gerai atlikti

negali joks žmogus. Jei vienas žmogus gali puikiai planuoti, tai kitam

geriau sekasi būti organizatoriumi, trečiam – pasirodyti kaip puikiam

skatintojui ir t.t.

P.S. Ilgainiui charizmatinio vadovo samprata įleido gilias šaknis

daugelio šalių mokymo įstaigų studijų programose. Ne išimtis ir Lietuvos

mokyklose pagal vadybos dalykų programas siūlomas išsilavinimas. Studentai

ar kursų klausytojai šalia klasikinių vadybos klausimų ( valdymo metodai,

funkcijos, stiliai ir kt.), susipažįsta su vidaus bei išorės aplinkos

ypatumais, bendravimo meno niuansais, darbu grupėse ir grupinio darbo

valdymu. Rimčiau pažvelgus į mūsų šalyje vadybos studijoms skirtus

leidinius, nesunku pastebėti, kad toks mokymas daugiau remiasi tipinio bei

mažai besikeičiančio vadovo pasaulio samprata. Ta prasme, mūsų manymu,

meškos paslaugą studentams, kursų klausytojams ir visiems skaitytojams

padaro autoriai, teigiantys, kad per “absoliutų sugebėjimą atlikti konkretų

darbą pagal numatytus standartus“ galima tapti idealiu vadybininku (žr.

“Vadovo pasaulis“ 2001/9, 4-10 p.). Apskritai, jei toks išsilavinimas

leidžia rengti charizmatinio tipo vadovus, tai, kai buvęs absolventas

negali atitikti su juo siejamų lūkesčių, dažnai jis užima gynybinę

poziciją. Šio reiškinio priežastis – sunku pripažinti pralaimėjimą ir

suvokti, kad negali puikiai atlikti visų vvadybinių darbų.

Tradicinis požiūris į vadybos mokymą menkai įvertina atsitiktinumo

teoriją paremtą situaciniu vadovo pasauliu, todėl nepakankamai nušviečia

aplinkybes, kurioms susidarius vadovai skirtingai planuoja, organizuoja ir

skatina. Paprastai, studijų metu menkai susipažinę su savo silpnosiomis

pusėmis, buvę vadybos mokslų studentai neretai tampa problema

organizacijoms, kuriose jie dirba.

Dėl minėtų priežasčių Vakarų šalyse jau prieš kurį laiką ir gana

garsiai buvo kalbama, kad mokymo įstaigose siūlomos studijos padaro nemažai

žalos geram vadybiniam išsilavinimui. Mokėjimas pažinti žmogaus stipriąsias

bei silpnąsias puses, savo vertybių sistemos ir jos kitimo galimybių

supratimas, darnios komandos fformavimo įgūdžiai (bent teoriniai) bei savo

vaidmens joje išsiaiškinimas, suvokimas kokio tipo organizacijoje sektųsi

geriau dirbti, gebėjimas prisitaikyti prie nuolatinių permainų,

integraciniai procesai su nuolat besikeičiančiu vadovo pasauliu ir kt. –

tai pagrindiniai akcentai, į kuriuos, nepamiršdamos jau klasika tapusių

vadybos klausimų, persiorientuoja Vakarų mokymo įstaigos.

Lietuvos dabarties aktualijos

Nepretenduodami į išsakytų problemų galutinius ir visapusiškus

atsakymus, toliau bandysime aptarti keletą aspektų, susietų su gero vadovo

samprata dabarties iššūkių kontekste ir kaip, mūsų manymu, galima būtų

taikyti geros vadybos samprata Lietuvos sąlygomis.

Siekiant šių tikslų, visų pirma, būtina suvokti, ties kokiu vadybos

raidos etapu šiuo metu yra Lietuvos mokslas ir praktika. Vadovaudamiesi

palyginimo metodu, galime nustatyti kaip pavyko Lietuvoje “uždaryti“ vieną

ar kitą vadybos raidos etapą su jam būdingomis problemomis ir ramiai

pasakyti, jog šiais klausimais mes tvarkomės pagal Vakarų valstybių

standartus.

Taigi, ką mes matome? Ar galėtume drąsiai teigti, kad Vakarų 1960–1970

metų vadybai charakteringos aktualijos taip pat nebėra “galvos skausmas“

dabartiniam Lietuvos ūkiui. Žiniasklaidos bei specializuotų leidinių, pvz.,

žurnalo “Vadovo pasaulis“, apžvalga tik su nedidele išimtimi leidžia

tvirtinti, jog beveik visos “efektyvios biurokratijos“ etapo vadybos

aktualijos iki šiol lieka svarbios Lietuvos ūkio subjektams. Deja, vadybos

praktikoje, neišsprendus minėto etapo problemų, vargu ar galima tikėtis,

kad dauguma įmonių ir organizacijų vadovų nors iš dalies galėtų priartėti

prie darbuotojo poreikių suvokimo, motyvacijos teorijų taikymo bei

bendravimo vakarietiškų standartų prasme, būti personalo mokymo

organizatoriais iir pan. Mūsų manymu, Vakarų valstybėms būdingi 1970–1980

metų vadybos raidos prioritetai Lietuvos ūkio dirvoje dar nesubrandino

reikiamo derliaus, kitaip sakant, praktikoje žmogus netapo vadybos dėmesio

objektu. Šį teiginį akivaizdžiai patvirtino 2000 m. kovo-liepos mėn.

Tarptautinės aukštosios vadybos mokyklos (ISM) Socialinių tyrimų centro

atlikti tyrimai (žr. “Vadovo pasaulis“ 2001/9). Silpnai išreikštas poreikis

įgyvendinti mokslo pasiekimus šioje vadybos srityje tampa savotišku

trukdžiu, pateikiant vadybos studijų programose išsamesnę informaciją apie

įvairių teorijų (kurių yra daug) praktinio taikymo tvarką.

Požiūris į organizaciją, kaip į gyvą sistemą su jai būdingomis elgesio

normomis, vizijomis, vertybėmis, problemų ir galimybių matymu, gebėjimais

atsiliepti į aplinkos pasikeitimus, strategijomis, kokybiniu veiklos

įvertinimu ir kt., yra ne tiek suma, kiek visų ankstesniuose etapuose

išspręstų vadybinių problemų sandauga. Šis vadybos vystymosi etapas

Lietuvoje nepasižymi pažanga, nes ir klestinčiose įmonėse dėl ankščiau

minėtų vadybinių problemų (nestabilios darbo sąlygos, prastos galimybės

legaliai gauti gerą uždarbį ir motyvacinių veiksnių stoka, personalo

tobulėjimo problemos, pagaliau pačių vadovų pasirengimas ir kt.)

nesudarytos pakankamos sąlygos.

P.S. Studijų programose minėti klausimai yra aptarinėjami, tačiau

būtina matyti, jog mokomoji medžiaga pateikiama daugiau bendrame

informaciniame lygmenyje ir fragmentiškai, studentai ir kursų klausytojai

tik informuojami, kad tokie klausimai priskirtini vadybos problematikai.

Norėdami šias mintis patvirtinti, pateikiame ištraukas iš 2001 metais

“Vadovo pasaulyje“vadybos tematikai skirtų straipsnių:

– pristatant 1985 m. JAV išleistą E. M. Goldrato ir D. Kokso knygą

“Tikslas“ teigiama, kad Lietuvoje vadovėliuose ir vadybos gurų brukamas

šabloninis mąstymas (2001/2, 47 p.);

– nagrinėjant mokymo svarbos temą, tvirtinama, jog “vis dar mokoma

chaotiškai“ (2001/2, 40 p.);

– aptarinėjant bendravimo tematiką, daroma išvada, jog nežiūrint į

tai, kad “įvairiausi vadovėliai, studijos pateikia daug receptų, pasak jų,

tinkamų visuose kraštuose“, deja, “tokia nuostata yra itin klaidinga“

(2001/3, 30 p.);

– lyginant, kokios valdymo komandos yra daugelyje Lietuvos įmonių ir

kaip jos atrodo rinkos ekonomikos pasaulio įmonėse, “peršasi išvada, jog

mūsų valdymo komandos šiam tikslui pasiekti yra dar ne visuomet tinkamai

suformuotos“ (2001/5, 11 p.);

– įvertinant personalo ugdymo problemas, teigiama, kad nepakanka

profesionaliai atrinkti darbuotojus, būtina kryptingai juos ugdyti, apie ką

Lietuvoje pastaruoju metu tik prabylama (2001/7-8, 33 p.);

– apibendrinant įvairių tyrimų rezultatus, prieinama išvados, jog

Lietuvoje “silpnoji vadybininkų vieta – teorinės žinios“, nes įmonės,

daugiausia dėmesio skirdamos verslui plėsti, šiandien visai nesirūpina

darbuotojų kompetencija bei jų tobulinimusi (2001/9, 18-19 p.).

Mūsų rengiamos apklausos ne tik patvirtina žurnalo straipsnių autorių

išsakytas mintis, bet papildo jas išvadomis, jog dauguma vadovų Lietuvoje

menkai orientuoti į smarkiai besikeičianti vadovo pasaulį, kas turi

neigiamos įtakos verslo plėtimuisi. Taip, strateginio mąstymo lygis,

įvertinant 100 balų sistemoje neviršiją 42 balų, poreikis plėsti

vadovaujamos įmonės (organizacijos) veiklos horizontus sudaro 39 balus,

pasinaudojimas atsirandančiomis galimybėmis įvertinamas 35 balais,

personalo įtraukimas permainų įgyvendinimui – tik 27 balais, o vadovų

pasirengimas netikėtumams nesiekia net 20

balų iš 100 (žiūr 1 pav.).

1 pav. Lietuvos vadovų pasirengimas priimti permainas

1 – strateginio mastymo lygis;

2 – poreikis plėsti įmonės (organizacijos) veiklos horizontus;

3 – pasinaudojimas galimybių didinimu;

4 – personalo įtraukimas permainų įgyvendinimui;

5 – pasirengimas netikėtumams.

Kaip jau minėta, paskutiniojo 20-jo amžiaus dešimtmečio Vakarų vadybai

būdingi integraciniai procesai. Lietuvoje, dėl aibės neišspręstų ankstesnių

vadybos vystymosi klausimų, galima teigti, kad minėtai problematikai dar

nesubrandintos sąlygos skirti tam reikiamo dėmesio. Integracinio proceso

problemos kol kas siejamos su Lietuvos pasirengimu narystei Europos

Sąjungoje, jjos aktyviai svarstomos politiniame ir teisiniame lygmenyje. Tuo

tarpu Europos Sąjungai atstovaujantys derybininkai jau pastebėjo, jog

Lietuvai, integruojantis į ES, silpniausia vieta yra administraciniai

gebėjimai, kitaip sakant vadyba.

Lietuvos vadybos aktualijų apžvalgos pabaigai tikslinga pacituoti

konsultacinės firmos “Įvaizdis“ vadovo R. Kairaičio žodžius: “.įvairios

mokslo institucijos rengia verslo administratorius bei vadybininkus, bet

realiai galinčių dirbti šį darbą mažėja. Mokymo programos visiškai

neatitinka laikotarpio reikalavimų, vadovėlinės žinios nesusietos su

praktika,..“ (“Vadovo pasaulis“ 2001/12, 24 p.).

Kaip matome, dabarties Lietuvos vadybos moksle ir praktikoje daugiau

ar mažiau persipynė visų keturių etapų aktualijos. JJei Vakarų vadyba šias

problemas sprendę palaipsniui, tai mes, vejantis Vakarus, jas privalome

išspręsti viename vadybiniame “krepšelyje“ ir kaip galima greičiau. Nuo

senų laikų yra žinoma, kad nėra padėties be išeities, klausimas, ar

sugebame ją rasti.

2 tema: Valdymo procesas įmonės strateginio vystymo aspektu

Valdymo ffunkcijų realizavimas organizacijos veikloje

Valdymo procesas – tai sisteminė vadybinio darbo atlikimo tvarka.

Valdymo procesą galima lengviau suvokti, suskaldžius jį veiklomis ir

įvardijus esminius santykius tarp tų veiklų. Pagrindinėmis valdymo proceso

veiklomis jau nuo 19 amžiaus pabaigos vadyboje vadinamomis funkcijomis yra

šios:

– planavimas (ką daryti?);

– organizavimas (kaip daryti?);

– vadovavimas (kas yra daroma?);

– kontrolė (kaip yra daroma?).

Valdymo funkcijos – tai vadovų (nepaisant jų sugebėjimų ar įgūdžių)

tarpusavyje susijusių ir vienas kitą pakeičiančių veiksmų visuma, kuriai

būdingas cikliškumas ir nenutrūkstamumas.

Planavimas apibrėžia organizacijos vadovų norus ateičiai ir parodo,

jog vadovai ne spontaniškai, bet besiremdami kokia nors taisykle,

precedentu ar logika, iš anksto apgalvoja savo organizacijos veiksmus.

Planavimas yra pirminė ir pagrindinė valdymo funkcija, kurios pagalba

nustatomi organizacijos tikslai bei priemonės (užduotis, ištekliai,

procedūros) tiems tikslams pasiekti.

Planavimo pproceso rezultatas – organizacijos planas, t.y. gairės,

kuriomis vadovaudamasi:

– organizacija gauna ir disponuoja reikalingais ištekliais;

– organizacijos darbuotojai veikia pagal nustatytas užduotis bei

procedūras;

– veikla yra valdoma ir vertinama.

Planavimo trūkumai sąlygoja organizacijos veiklos prastą kokybę ir

mažiną konkurencingumą rinkoje.

Organizavimas paprastai seka po planavimo ir atspindi organizacijos

norimas pastangas įgyvendinti planą. Organizavimą sudaro:

– organizacinės valdymo struktūros (padaliniai, pavaldumo ryšiai,

darbuotojų poreikis ir pan.) nustatymą;

– užduočių paskirstymą (grupavimą) pagal padalinius ar/ir vykdytojus;

– išteklių skyrimą padaliniams ar/ir vykdytojams.

Skirtingi organizacijų tikslai rreikalauja skirtingų valdymo struktūrų,

skirtingų užduočių bei skirtingų išteklių.

Vadovavimas – tai darbuotojų skatinimas dirbti kokybiškai, jų pastangų

nukreipimas reikiama linkme, siekiant kad būtų atliktos nustatytos užduotys

ir pasekti organizacijos tikslai. Vadovauti permainų ir didėjančios

konkurencijos laikotarpiu reiškia supažindinti visus organizacijos

darbuotojus su jos tikslais, sukurti bendrą kultūrą bei vertybes.

Darbuotojams reikia suteikti energijos postūmį, kad jie veiktų, o tam

reikalinga, kad veiktų vadovai, turintis viziją bei sugebantis tą viziją

įgyvendinti.

Vadovavimas tampa vis svarbesne valdymo funkcija.

Kontrolė, tai valdymo funkcija, kurios esmė – prižiūrėti darbuotojų

veiklą, stebėti, kaip organizacija siekia savo tikslų. Vadovai turi žinoti

kaip darbuotojai vykdo jiems pavestas užduotis, ar jų veikla padeda

įgyvendinti organizacijos nustatyto plano. Kontrolės funkciją sudaro tokie

pagrindiniai elementai:

– vykdomo darbo standartų laikymosi tikrinimas;

– vykdomo darbo rezultatų vertinimas;

– nukrypimų nuo standartų nustatymas, siekiant pakeisti pasirinktus

tikslus.

Vadovai turi užtikrinti, kad šiuolaikinė organizacija, judėdama savo

tikslų link, kontrolę vykdytų labiau demokratiškai, negu autokratiškai. Dėl

naujų tendencijų plačiau perduoti įgaliojimus darbuotojams bei jais

pasitikėti daugelis organizacijų vadovų vis mažiau koncentruojasi ties iš

viršaus žemyn vykdoma kontrole, o daugiau skiria dėmesio darbuotojų mokymui

patiems save stebėti ir pasitaisyti. Nesėkmės organizacijoje neretai būna

vadovų nepakankamai rimto arba perdėto požiūrio į kontrolę rezultatas, arba

trūksta su kontrolė susijusios informacijos.

Valdymo proceso realijos. Valdymo procesą realioje praktikoje

neįmanoma suskaldyti į keturias nepriklausomas veiklas (funkcijas) arba

silpnai tarpusavyje susijusių vveiklų (funkcijų) visumą. Praktikoje valdymas

yra sudėtingas procesas ir suprantamas kaip glaudžiai susijusių ir viena

nuo kitos priklausančių funkcijų visuma (žiūr. 2 pav.). Planavimo,

organizavimo, vadovavimo ir kontrolės funkcijos – tai tuo pačiu metu

vykstantis bei tarpusavyje susiję veiksmai. Būtent dėl šios aplinkybės

galima paaiškinti, kodėl vadovai labai užsiėmę žmonės.

2 pav Valdymo proceso funkcijų tarpusavio ryšiai

| |

Organizacijos vidinė ir išorinė aplinkos, jų poveikis valdymui

Apibūdinant organizacijas, galima pastebėti, kad jos nėra nei

visiškai nepriklausomos, nei visiškai uždaros. Greičiau priešingai,

organizacijos tarpusavyje keičiasi ištekliais ir yra įtakojamos pastarųjų.

Todėl visi už organizacijos ribų esantis poveikio elementai vadyboje

vertinami kaip išorinė aplinka. Per pastaruosius 10-15 metų išryškėjo dar

taip vadinamos “natūralios aplinkos“ svarba. Natūralios aplinkos atsiradimo

dingstimi tapo pasauliniu mastu išryškėjęs visuomenės susirūpinimas dėl

žemę gaubiančiame ozono sluoksnyje atrastos juodosios skylės, padidėjusio

gamybinio užterštumo bei kitų aplinkos degradavimo formų. Kita vertus,

kiekvienai organizacijai daugiau ar mažiau būdingi sudėtingos sistemos

vidaus elementai (valdymo struktūros, žmogiškieji, finansiniai ir

materialiniai resursai ir pan.), garantuojantis visos sistemos

funkcionavimą ir tikslų įgyvendinimą. Vadybos teorijoje ir praktikoje

organizacijos minėtų elementų visumą priimta vadinti vidinė aplinka.

Dar prieš 40-45 metus buvo laikomasi nuomonės, jog išorinė aplinka

yra pakankamai stabili ir nekintanti, o apie natūralios aplinkos įtaką

verslui, dėl įsitikinimo, jog žemės ištekliai yra neišsemiami, mažai kas

galvojo apskritai. Dabartinis pasaulis labai skiriasi nuo to, kuris buvo

net artimojoje praeityje. ŠŠių dienų vadovai, ryšium su dabarties iššūkiais

negali neatsižvelgti į visas organizacijoms įtakas darančias aplinkas.

Toliau aptarsime vidinės aplinkos ir išorinės aplinkos struktūras bei

jas sudarančius elementus.

Vidinę aplinką sudaro šie organizacijos elementai:

– tikslai;

– organizacinės valdymo struktūros;

– technologijos;

– organizacijoje dirbantys žmonės.

Tikslas išreiškia norimą rezultatą, kurio siekiama organizacijos

darbuotojų pastangomis, pvz., pagaminti konkurencingą prekę arba suteikti

kokybišką paslaugą ir gauti planuotą pelną, įgyti pripažinimą, sumažinti

pagrįstų skundų skaičių, garantuoti apsaugą. Tikslai skirstomi į:

– strateginius; t. y. nukreiptus į 5-10 metų ateitį;

– einamuosius, numatomus įgyvendinti per 1-3 metus;

– organizacijos, kurie gali būti įgyvendinti visų struktūrinių

padalinių bendromis darbuotojų pastangomis;

– padalinių, įgyvendinami atskirų padalinių darbuotojų pastangomis;

– individualūs, turi asmeninį pobūdį ir kurių įgyvendinimą siekią

atskiri organizacijos darbuotojai;

– ekonominės paskirties, parodančius organizacijos siekius užtikrinti

kiekybinius ar kokybinius veiklos rodiklius;

– socialinės paskirties, nukreiptus į aplinkos poreikių įgyvendinimą.

Praktikoje vadovams neretai tenka susidurti su siekiamų tikslų

tarpusavio nesutapimais, net prieštaravimais, kas sukelią sudėtingas

valdymo problemas. Tikslų suderinamumas yra vienas iš svarbiausių vadovų

veiklos uždavinių.

Organizacinė valdymo struktūra, tai tam tikrais linijinio bei

funkcinio pavaldumo ryšiais sutvarkytas darbuotojų darbo pasidalijimas, jų

specializacija ir kooperacija.

Organizacijai charakteringa tokia veikla kaip gamyba, prekių, įrengimų

ir technologijos pirkimas, savo produkcijos ar paslaugų pardavimas,

buhalterinė apskaita, finansinės operacijos, medžiagų apsauga, personalo

reikalų tvarkymas ir pan.

Organizacijose vykdomus darbus 20-ojo amžiaus

pradžioje pirmą kartą suklasifikavo prancūzų inžinierius ir žymus vadybos

teoretikas Henris Fayolis. Jo pasiūlymu organizacijų veiklą pradėta

skirtyti į 6 valdymo funkcijas: techninę (gamyba), komercinę (pirkimas,

pardavimas), buhalterinės apskaitos, finansų, apsaugos (materialinių

vertybių apsauga) ir administracinę (planavimas, organizavimas,

koordinavimas ir kontrolė). H. Fayolio parengta klasifikacija parodo mums,

jog vadyboje būtina skirti organizacijos valdymo funkcijas ir vadovų (kaip

darbuotojų) valdymo funkcijas. Pažymėtina, jog pagrindinės H. Fayolio

teorijos idėjos lieka aktualios iki mūsų dienų, nes ir dabar sudaro

pagrindą kaip organizacinėse valdymo struktūrose turėtų būti nustatomi

linijinio bbei funkcinio pavaldumo ryšiai.

Linijinio pavaldumo ryšiai parodo organizacijos atskirų darbuotojų

tiesioginį pavaldumą savo vadovui ar atskirų struktūrinių padalinių

tiesioginį pavaldumą aukštesnio lygio vadovui. Linijinis pavaldumas

pasireiškia vadovų galia nurodyti, įsakyti, skatinti, bausti ir pan.

Pavaldiniai šiuo atveju turi pareiga vykdyti jo nurodymus, jam atsiskaityti

ir pan.

Funkciniam pavaldumui būdinga atsakomybė tik už tam tikrą funkcinę

sritį ir pasireiškia netiesioginiu vadovavimu. Pvz., vyr. buhalteris

kuruojamos funkcijos klausimais siekdamas duoti nurodymus kitų struktūrinių

padalinių darbuotojams, tai gali realizuoti tik per jų aukštesnį linijinį

vadovą.

Organizacinėse valdymo struktūrose nepakankamai pagrįstas linijinio aar

funkcinio pavaldumo ryšių nustatymas, kaip taisyklė, daro neigiamą poveikį

valdymo sistemai. Be to, būtina žinoti, kad organizacinė valdymo struktūra:

– efektyvi vienai organizacijai gali turėti pražūtingų pasekmių kitai;

– nėra pastovi, todėl keičiantis aplinkybėms ji turi būti keičiama.

Šiuolaikinės organizacijos persiorganizuoja iiš griežtų autokratiniais

principais pagrįstų valdymo struktūrų į mažiau formalias struktūras, kurių

akivaizdžios savybės – pasitikėjimas ir demokratija. Plačiau apie

organizacines valdymo struktūras žiūr. 3-oje temoje.

Technologija – tai medžiagų, įrankių, įrengimų bei žinių panaudojimo

būdas, siekiant pageidautinų rezultatų: produktų, paslaugų ar sprendimų.

Technologijos lygis šalyje ar tam tikroje ūkio šakoje lemia, kokia

naudojama įranga produkcijos gamybai arba paslaugų teikimui

Paskutiniaisiais metais visuomenės vystymuisi sparčiai didėjanti poveikį

turi biotechnologijų pritaikymas versle.

Technologijos poveikis valdymui 20-ame amžiuje formavosi per kelis

etapus, iš kurių svarbiausiais galima laikyti:

– darbo procesų ir produktų standartizavimas;

– darbo procesų mechanizavimas ir automatizavimas;

– veiklos kompiuterizavimas, ko pasėkoje prasidėjo informacinė

revoliucija.

Viena iš technologijos rūšių yra valdymo sprendimų priėmimo

procedūros, kurių reikšmė permainų sąlygomis ypač aktualėja. Vadovo

pareiga, siekiant organizacijos tikslų – sugebėti tinkamai panaudoti

šiuolaikines technologijas.

Žmonės – tai grandis, jungianti ankščiau aptartus organizacijos

vidinės aplinkos elementus ir nuo kurios tiesiogiai priklauso kaip

įgyvendinami užsibrėžti tikslai. Pagrindiniais kriterijais, parenkant žmogų

darbui, turėtų būti jo gebėjimai suderinti savo asmeninius tikslus su

organizacijos tikslais, mokėjimas veikti nustatytos organizacinės valdymo

struktūros sąlygomis bei pagal priimtus technologinius reikalavimus. Be to,

vadyboje žmogus vertinamas pagal jo elgseną ir įtaką kitiems žmonėms.

Žmogaus elgsena yra asmens savybių ir aplinkos sudėtingo derinio

rezultatas. Realioje tikrovėje žmones pagal savo savybes labiausiai

skiriasi:

– įgimtais gebėjimais vienai ar kitai veiklos sričiai (humanitarinei:

pedagoginė, muzikinė, vadyba ir pan. arba techninei: konstravimas,

programavimas, statyba ir pan.). Darbuotojų panaudojimas, pagrįstas

gebėjimais, sudaro sąlygas siekti geriausių asmeninių darbo rezultatų;

– vaidmenimis (pirmininkas, formuotojas, užduočių vykdytojas, idėjų

kūrėjas, vertintojas-kontrolierius ir kt.), kurias gali atlikti, dirbdami

kartu su kitais grupėje. Vaidmenimis pagrįstas darbuotojų panaudojimas,

dirbant grupėje, įtakoja viso kolektyvo efektyvesnį darbą;

– tarpasmeninėmis vertybėmis arba požiūriu į žmogaus prigimtį, nes nuo

to priklauso bendravimo stilius, kurio asmuo laikosi santykiuose su kitais

žmonėmis.

Vadyboje, nagrinėjant organizacijos išorinę aplinką, pagrindiniais

laikomi šie elementai:

– vartotojai; – profesinės sąjungos;

– tiekėjai; – žiniasklaida ir kitos komunikacijos

priemonės;

– konkurentai; – įstatymai, valstybės ir

savivaldybių institucijos;

– mokslo ir technikos plėtra; – šalies vidaus politinė

padėtis;

– socialinė-ekonominė šalies raida; – šalies tarptautinė padėtis.

Vartotojai – tai fiziniai ar juridiniai asmenys, keičiantys turimus

išteklius, dažniausiai piniginiu pavidalu, į organizacijos gaminius ar

paslaugas. Vartotojų poreikiai ir galimybės yra išeities taškas, parodantis

organizacijai, ką turi gaminti ar kokias paslaugas teikti. Organizacijos

gyvavimas nemaža dalimi priklauso nuo sugebėjimo suformuoti vartotojų ratą

savo tikslams įgyvendinti.

Tiekėjai – tai juridiniai ar fiziniai asmenys, tiekiantys

organizacijoms žaliavas, energiją, įrengimus arba paslaugas, pastarosioms

siekiant savo tikslų. Kiekviena organizacija priklauso nuo išteklių ir

tiekėjų, todėl, naudodamasi konkurencija tarp jų, siekia žemesnių kainų,

kokybiško ir spartesnio išteklių tekimo. Pažanga informacijos apdorojime

pakeitę atsargų valdymo principus, nes dabar nėra problemos reikalingus

išteklius pristatyti “nuo ratų“ mmetodu.

Konkurentai – tai vienoje rinkoje besivaržančios dėl savo produkcijos

ar paslaugų tiekimo vartotojams organizacijos. Organizacijos, norėdamos

užimti planuojamą dalį rinkoje, gali pasinaudoti viena iš galimybių:

– rasti naujų vartotojų toje pačioje rinkoje;

-ieškoti būdų išplėsti rinką;

– nugalėti toje pačioje rinkoje veikiančius konkurentus.

Konkurentų poveikio organizacijai negalima neįvertinti, nes

organizacijai nepatenkinus vartotojų poreikių geriau, negu konkurentai, ji

gali bankrutuoti. Be to, neretai konkurentai, o ne vartotojai, lemia gamybą

ar paslaugas bei kainas.

Organizacijų veikla reguliuojama įstatymais bei kitais teisės aktais,

kurių svarbiausieji užtikrina teisę į nuosavybę bei užsiimti verslu,

reglamentuojantis darbo santykius ir saugą, santykius su tiekėjais ir

konkurentais, apsaugojantys vartotojų interesus ir kt. Organizacijoms

privalu ne tik laikytis įstatymų, bet ir vykdyti valstybinį reguliavimą

vykdančių institucijų (valstybės bei savivaldybių) reikalavimus.

Profesinės sąjungos – tai visuomeniniais pagrindais steigiami

organizacijos darbuotojų susivienijimai , kurių poveikis organizacijai

pirmiausia pasireiškia per kolektyvines sutartis tarp vadovų ir kolektyvo.

Kolektyvinėse sutartyse dažniausiai aptariami darbo apmokėjimo, darbo laiko

ir sąlygų bei pan. pobūdžio darbo organizacijose klausimai.

Žiniasklaida visais laikais aptarinėjo ekonomikos ir verslo reikalus,

nes to domėsi daugybė žmonių. Tačiau tik dabarties iššūkių laikotarpiu

žiniasklaida ir naujausios komunikacijos priemonės pateikia vis platesnę ir

išsamesnę informaciją.

Organizacijos išorinės aplinkos atskirų elementų poveikis nėra

vienodas. Vartotojai, tiekėjai, konkurentai, įstatymai, valstybė (per savo

institucijas), profesinės sąjungos bei žiniasklaida veiką organizacijas

tiesiogiai, dėl ko minėtus elementus vadyboje priimta vadinti tiesioginio

poveikio. Kartu ir išorinė aplinka jaučia organizacijos atoveiksmį jai.

Mokslo ir technikos pasekimai, padėtis šalies ekonomikoje bei

politikoje, teikiamos socialinės garantijos, šalies vieta pasaulio

bendrijoje veikia organizacijas netiesiogiai, dėl ko minėtus aplinkos

elementus vadyboje priimta vertinti kaip netiesioginio poveikio.

Informacija apie netiesioginio poveikio aplinką organizacijos gali gauti iš

kelių šaltinių:

– savo organizacijos veiklos duomenų bazės;

– neoficialiais ūkio šakos kanalais;

– kitų organizacijų vadovų;

– vyriausybės bei statistinių pranešimų:

– finansinių bei verslo leidinių ir pan.

Užuominos, prognozės, statistika, paskolų sąlygų keitimas – bet kas

gali įspėti vadovus apie tendencijas išorinėje aplinkoje ir kurias būtina

stebėti. Apskritai, praktikoje šių išorinės aplinkos elementų poveikio

mąstai organizacijai nustatomi tik prognozuojant galimas socialines,

ekonomines, technologinės ir kt. pasekmes, ko pagrindu vadovai gali

parengti alternatyvius ateities planus.

Organizacijos strateginio vystymo poreikis

Kiekviena organizacija, siekdama savo ilgalaikių tikslų, turi gebėti

prisitaikyti prie ateities aplinkos. Tai sudaro procesą, kuriam vykstant,

būtina numatyti įvykius ir spręsti, ką įmanoma ir reikalinga daryti, kad

organizacija pasinaudotų galimybėmis ir gautų naudos bei apsisaugotų nuo

visko, kas trukdo jos sėkmei ir gresia išnykimu. Organizacija gali veikti

dviems būdais. Pirma, ji gali būti aktyvi, įgyvendindama iš anksto sukurtas

savo strategijas*. Antra, ji gali veikti pagal susiklosčiusias aplinkybes,

ypač atsižvelgdama į ankščiau įvertintas galimybes arba netikėtus pavojus.

Vadovai, siekiantys savo organizacijos sėkmės dabarties iššūkių sąlygomis,

turi gerai pažinti ir mokėti strategiškai mąstyti

apie pokyčių poveikius

organizacijos konkurencingumui. Įvykių numatymas, nukreipiant organizaciją

į konkrečią ateitį, sudaro vadovų planavimo funkcijos esmę. Planavimas nėra

vienkartinis veiksmas, kurio pradžia ir pabaiga yra aiškios. Planavimui

būdingas nenutrūkstamumas, atspindintis supančios aplinkos pokyčius bei

prisitaikymą prie jų.

Planavimas organizacijoje – tai tikslų nustatymas ir priemonių tiems

tikslams pasiekti parinkimas. Nesant planui vadovai nežino, ar efektingai

organizuojamas pavaldžių darbuotojų darbas, ar tinkamai naudojami kiti

ištekliai. Pagaliau, nesant planui, neįmanoma aiškiai įsivaizduoti, ko

reikia organizacijai.

Organizacijos planų sistema. Šiuolaikinės organizacijos paprastai

valdomos pagal du pagrindinius planų tipus:

– strateginio vystymo, iišreiškiančius organizacijos siekius priimti

kuo geresnius sprendimus ilgalaikės ateities (5-10 metams) užtikrinimui,

tam analizuojant galimybes ir pavojus, išorinius ir vidinius pranašumus ir

trūkumus;

– operatyvinius, detalizuojančius strateginio vystymo planus

artimesniems 1-3 metams.

Strateginio vystymo planuose turi būti akcentuojama organizacijos

konkurencinė prigimtis. Be to, strateginio vystymo planas nustato

organizacijos ribas

___________________________________________________

*Strategijos sąvoka yra sena ir kildinama iš graikų kalbos žodžio

“strategeia“, reiškiančio meną ar mokslą būti generolu, kuris turėjo mokėti

planuoti ir imtis veiksmų, pvz., vadovauti armijai, apsaugoti miestą nuo

užpuolimo, nustatyti išteklių tiekimo tvarką, tvarkyti armijos santykius su

gyventojais, politikais ir t.t. 1962 m. verslo istorikas Alfredas D.

Chadleris pasiūlė “strategija“ apibrėžti taip: “įmonės pagrindinių

ilgalaikių tikslų ir uždavinių suformulavimas, veiksmų kurso parinkimas ir

išteklių, reikalingų šiems tikslams įgyvendinti, paskirstymas“. Chandleris

išskyrė tris strategijos esminius elementus: 1) veiksmų seka tikslams

pasiekti, 2) pagrindinių idėjų (vizijos) įgyvendinimo pprocesas, 3) ne tik

kokia ta strategija, bet ir kaip strategija suformuluota. Be to, Chandleris

pažymėjo, jog verslo ir aplinkos santykiai nėra stabilūs bei visiškai

prognozuojami. Plėtojantis Chandlerio idėjoms, greitai tapo akivaizdu, jog

strateginio vystymo koncepcija visiškai pasiteisino realiame verslo

pasaulyje. Šiuo metu organizacijų strateginis vystymas planavimas plačiu

mastu taikomas ir valstybinio valdymo, mokslo bei kt. sferose.

ir nurodo jos veiksmų kryptis, kas padeda sutelkti dėmesį į konkrečius

tikslus ir alternatyviai jų siekti. Strateginio vystymo planai nuo

operatyvinių skiriasi savo laiko horizontais, apimtimi bei detalumo lygiu,

tačiau juos vienija bendri siekiai įgyvendinti organizacijos tikslus.

Operatyviniai planai paprastai skirstomi į:

– pasikartojančius, sudaromus standartinių ir nuspėjamų situacijų

pagrindu;

– vienkartinius, rengiamus vienkartinių programų, projektų ir pan.

įgyvendinimui.

Kartą sukurtas pasikartojantis planas leidžia organizacijai ir jos

vadovams

taupyti laiką, nes laikomasi nustatytų standartų, o panašios situacijos

tvarkomos tais pačiais būdais.

Pasikartojančių planų pagrindą sudaro:

– vadovų įgaliojimų arba jų priimamų sprendimų ribos, kurios parodo,

kokius sprendimus jiems galima priiminėti ir kokius – ne;

– taisyklės, nurodančios konkrečius veiksmus, kuriuos privalu atlikti

tam tikroje situacijoje;

– procedūros, t. y. nuorodos, paaiškinančios kaip (kokiais metodais)

turi būti atlikti vieni ar kiti standartiniai darbai.

Organizacijos strateginio vystymo plano struktūros metmenys

Rengiant strateginio vystymo planą, pirmuoju žingsniu laikomas

organizacijos misijos formulavimas. Misija nusako organizacijos egzistavimo

priežastis (bendruomenės socialinių ar kt. poreikių tenkinimas,

puoselėjamos vertybės ir pan.), pparodo jos kompetencijos ribas ir statusą

visuomenėje (bendruomenėje)*. Misija – tai mažiausiai kintanti

organizacijos tapatumo dalis, prisidedanti prie žmonių suvienijimo ir jų

motyvavimo dirbti, mokytis ar naudotis šios organizacijos paslaugomis. Dėl

savo reikšmės organizacijos misiją sukuria jos steigėjai arba jų įgaliojimu

– administracijos vadovai.

Misijos pagrindu nustatomi organizacijos strateginiai tikslai.

Strateginiai tikslai svarbūs dėl keletas priežasčių:

– suteikia veiklai kryptingumą, nes nesant tikslui organizacija,

reaguodama į aplinkos pokyčius, nepakankamai suvokia, ko iš tikrųjų nori

siekti;

– padeda sutelkti organizacijos darbuotojų pastangas, kas ypač svarbu

ribotų materialinių, žmogiškųjų bei finansinių išteklių sąlygomis;

– padeda įvertinti organizacijos pasiektą pažangą, nes, tapus veiklos

standartais, leidžia nustatyti kaip įveikiami nenumatyti atvejai ar

reikalingi planą koreguojantys veiksmai.

Organizacijos, rengdamos strateginio vystymo planus, turi numatyti

bent vieną tikslą. Jei numatomi daugiau nei vienas – jie turėtų būti

formuojami prioritetų tvarka.

* Tikrovėje pasitaiko įvairūs misijos apibrėžimai: nuo fantastiškų,

pvz. 20-ojo amžiaus pradžioje ,,AT&T“ steigėjai misiją pateikę kaip

,,Svajonė apie gerą, pigią, greitą, pasaulinio mąsto telefono

paslaugą.nėra teorija. Tai visiškai aiškus pareiškimas, kad ketinate

kažką padaryti.“, iki deklaruotų formalios kalbos rėmuose, kaip, pvz.,

,,Gausinti ir skleisti mokslo žinias, reikalingas žemės, miško, vandens

ir aplinkos išteklių racionaliam ir tausojančiam naudojimui bei tinkamos

kokybės produktų gamybai, ruošti teoriškai pasirengusį ir gebanti

naudotis mokslo bei šiuolaikinėmis technologijomis jaunimą dirbti žmonių

ir valstybės naudai.“ ((žiūr.: “Lietuvos žemės ūkio universiteto statutas“

10 p.).

Kalbant apie organizacijos strateginius tikslus, galima išskirti tris

jų lygius:

– organizacijos;

– funkcinis;

– padalinio.

Strateginių tikslų išskyrimas pateiktais lygiais tikslingas dėl to,

kad tokiu būdu nustatomas ryšys tarp organizacinės valdymo struktūros,

kurioje kiekvienam lygiui charakteringi savo siekiai bei veiklos

kompetencija, ir tikslų. Palyginimui galima pateikti pvz.: organizacijos

strateginį tikslą laiko požiūriu apibrėžti neįmanoma (,,Ugdyti švietimui ir

kultūrai imlius specialistus, gebančius dirbti sparčios technologijų kaitos

sąlygomis, pasirengusius integruotis į Lietuvos ir tarptautinę bendrija.“),

tuo tarpu organizacijos funkciniame ir ypač atskiro padalinio lygyje dėl jų

paskirties ypatumų (gamyba, finansai, marketingas ir t.t.) strateginio

tikslo pasekimo laiko ribų nustatymas netgi būtinas. Paprastai, visų lygių

strateginiai tikslai turi parodyti priežastį, dėl kurios siekiamas

rezultatas, būti suprantami ir teigiami, nukreipti į poreikius, sąlygas,

galimybes ir problemas. Dėl šių priežasčių rengiami strateginiai tikslai

turi įvertinti vidinės ir išorinės aplinkų galimus poveikius. Paprastai,

aplinka vertinama pagal tokius parametrus:

-pokyčių, kurie sąlygoja esamą organizacijos padėtį, įvertinimas;

– veiksnių, keliančių pavojus organizacijos strateginiam vystymuisi,

įvertinimas;

– veiksnių, palankių organizacijos tikslams įgyvendinti, įvertinimas.

Organizacijos misijos pareiškimas bei strateginių tikslų nustatymas

nors ir svarbus, tačiau yra tik strateginio vystymo plano rengimo

prielaidas sukuriantis etapas. Strateginio vystymo planas įkūniją ir

rutuliuojasi apie organizacijos strategijos teiginį. Tinkamai parinkta

strategija padeda organizacijos vadovams puoselėti vertybių, normų,

vaidmenų ir grupių visumą strateginiams tikslams pasiekti.

Organizacijos strategijomis gali būti jos uždaviniai, specifinės

programos bei projektai. Strategija turi*:

– nusakyti pagrindinį rezultatą, kuris yra siekiamas (ką?);

– būti kiekybiškai išmatuojama (kiek?) ir patikrinama (kaip?);

– būti įvykdoma per keletą metų (kada?) ir, esant reikalui, tikslinama

metinių rezultatų pagrindu;

– būti nepriklausoma nuo kitų strateginių tikslų ir strategijų bei jų

įgyvendinimo galimybių.

Analogiškai kaip ir strateginiai tikslai, strategijos taip pat

skirstamos į organizacijos, funkcijos bei padalinio. Strategijos

įgyvendinimo sėkmė nemaža dalimi priklauso nuo to, kokia yra organizacinė

valdymo struktūra, kitaip tariant – kaip paskirstoma, organizuojama ir

koordinuojama veikla. Organizacijos, derindamos savo struktūras su

pasirinktomis strategijomis, gali tikėtis didesnės sėkmės, įgyvendinant

strateginius tikslus. Todėl, keičiantis organizacijos strategijoms, turi

kisti ir jos struktūra. Strategijos pasirinkimą dažniausiai lemia šie

veiksniai:

– jos įgyvendinimo priimtinas rizikos dydis;

– praeityje sėkmingai naudota strategija;

– vadovų pasirengimas priimti ir įgyvendinti permainas.

Kadangi strategijos įsikūnijimas praktiniais rezultatais nėra

vienkartinis

_________________________________________________________

*Realioje praktikoje, kuriant ir įgyvendinant strategiją, galima

pasiūlyti vadovautis tokią nuoseklumo taisyklę: jei pavyksta apskaičiuoti,

apskaičiuokite, jei ne – apibendrinkite, o jei nei, nei tai nėra įmanoma

padaryti, tada ją iš viso pamirškite! Ji turi reikalauti pastangų, tačiau

nebūti nepasekama.

veiksmas, tai jos realizavimas galimas tik suplanavus ir įgyvendinus tam

tikras priemones. Priemonės- tai strategijos sąlyginai savarankiškos

sudėtinės dalys,

nustatančios būdus (metodus), kurie bus naudojami rezultatui pasiekti per

nustatytą laikotarpį.

Strategijos ir priemonių parinkimas bei, esant reikalui, jų

tobulinimas –

tai, iš esmės, sudaro strateginio vystymo plano rengimo šerdį

ir nusako busimąją organizacijos sėkmės viziją dėl ko šis planas yra

gyvybiškai svarbus organizacijai.

Organizacijos strateginio vystymo plano rengimo etapai pateikti 1-oje

schemoje.

———————–

[pic]

Planavimas

Organizavi-mas

Vadovavi

-mas

Kontrolė