Atlyginimas už darba kokybes vadybos požiūriu

Turinys

Įvadas 3

1. Atlyginimo už darbą organizavimo ypatybės visuotinės kokybės

vadyboje 4

2. Pagrindiniai darbo apmokėjimo organizavimo principai 9

2.1. Darbo užmokestį įtakojantys veiksniai 9

2.1.1. Išoriniai veiksniai 9

2.1.2. Vidiniai veiksniai 10

3. Darbo užmokesčio modeliai 11

3.1. Amerikietiškas darbo apmokėjimo modelis 11

3.2. Japoniškasis darbo apmokėjimo modelis 11

3.3. Vakarų Europos šalių darbo apmokėjimo modelis 12

4. Darbo užmokesčio formos 12

4.1. Vienetinė darbo užmokesčio forma 13

4.2. Vienetinės darbo užmokesčio formos atmainos 15

4.3. Laikinė darbo apmokėjimo forma 18

4.4. Laikinės apmokėjimo už darbą formos atmainos 19

Išvados 21Įvadas

Darbo užmokesčio dydį labai nulemia kkonkretaus darbo vertė. Įmonės

kiekvieno darbo vertei nustatyti naudoja įvairius darbų įvertinimo metodus.

Darbų įvertinimo sąvoka sutapatinama su “darbo reikalavimų nustatymo

sąvoka. Darbų įvertinimu siekiama nustatyti už kurį darbą verta mokėti

daugiau, o už kurį mažiau. Darbo įvertinimas perėjo daugybę stadijų,

susiformavo labai platus įvertinimo metodų spektras. Kadangi rinkos

sąlygomis įmonė yra visiškai savarankiška ji gali pasirinkti labiausiai jai

tinkantį darbų vertinimo metodą. Todėl labai svarbu kiekvienoje įmonėje

išsiaiškinti, kokie atlyginimo veiksniai joje svarbiausi, pagal kuriuos

tikslinga organizuoti darbo užmokestį. Tik žinant atliekamus darbus, galima

suformuoti reikalavimus ir organizuoti darbo vvietas, parinkti tinkamiausius

konkretaus darbo atlikėjus.

Jau nuo senų laikų kuriamos įvairios darbo apmokėjimo sistemos,

kuriomis siekiama užtikrinti ekonominį rentabilumą, darbuotojų motyvavimą,

socialinę pusiausvyrą. Pagrindinės darbo apmokėjimo sistemos yra laikinė ir

vienetinė, tačiau tarpe jų egzistuoja daugybė variacijų – darbo apmokėjimo

sistemų, kurios yra moksliškai ppagrįstos ir taikytinos vienu ar kitu darbo

organizavimo atveju.

Šiame darbe apžvelgiamos esamos darbo apmokėjimo sistemos, jų

privalumai, trūkumai, įdiegimo problemos. Taipogi darbuotojų skatinimo ir

motyvavimo metodai: premijavimas, baudos.

Darbo tikslas: Atlyginimo už darbą organizavimo ypatybės visuotinės

kokybės vadyboje.

Darbo objektas: Atlyginimo už darbą organizavimo ypatybės visuotinės

kokybės vadyboje.

Darbo uždaviniai: 1. Įvertinti pagrindinius darbo apmokėjimo organizavimo

principus.

2. Pateikti darbo užmokesčio modelius.

3. Atskleisti materialinio skatinimo formas ir taisykles

4. Pateikti išvadas.

Darbo metodai: Mokslinės literatūros analizė.

1. Atlyginimo už darbą organizavimo ypatybės visuotinės kokybės vadyboje

Darbo užmokesčio didinimas pats savaime neskatina geriau dirbti.

Visuotinės kokybės vadybos nuostatai teigia, kad darbuotojai galės atlikti

savo pareigas geriau, geriausiu atveju – dirbti be klaidų, jeigu

atlyginimas už darbą bus organizuotas taip, kad taps pagrindiniu motyvu

siekti idealo.

Visuotinės kokybės vadyboje tikslinga taikyti vieningą visiems

darbuotojams aatlyginimo už darbą organizaciją. Siekiant idealios darbo

kokybės, efektyviausia yra laikinė darbo užmokesčio forma su privalomąja

įvykdyti normuota užduotimi. Darbo užmokestis susideda iš pastovios ir

kintamosios dalies.

Pastoviąja darbo užmokesčio dalį derėtų nustatyti analitiniais

kiekybiniais darbų vertinimo metodais. Šios darbo užmokesčio dalies dydį

turėtų lemti darbo sudėtingumas tam tikroje darbo vietoje, nuo kurios

priklauso reikalinga darbuotojo kvalifikacija konkrečioms pareigoms

atlikti, nervinė (regėjimo) įtampa darbe, fizinė įtampa darbe,

konfidencialios informacijos išsaugojimo būtinumas, atsakomybė ir kiti

veiksniai.

Kintamoji užmokesčio dalis turėtų būti nustatoma atsižvelgiant į

darbuotojo asmenines ir dalykines savybes bei jo elgseną darbe, t.y. nuo

darbo kokybės, darbų atlikimo punktualumo ir kitų teigiamos elgsenos

savybių.

Visuotinės kokybės vadyboje ypač svarbios kintamosios darbo

užmokesčio dalies nustatymo procedūros.

Priedą prie pastoviosios darbo užmokesčio dalies už darbo kokybę,

tikslinga nustatyti pagal visuotinės kokybės vadybos kiekvienai darbo

vietai suformuotus idealios kokybės rodiklius. Kintamoji dalis pagal šį

rodiklį turėtų priklausyti nuo to, ar darbuotojas atskleidė savo ir

bendradarbių darbo klaidų priežastis, ar pagal savo kompetenciją pateikė

pasiū.lymų, kaip pasiekti idealios darbo kokybės. Ši kintamoji dalis turėtų

būti svarbiausia, nes ji lemia organizacijos pažangą, judėjimą tobulumo

link.

Darbų atlikimo punktualumą vertina tiesioginis darbuotojo vadovas

ir darbo rezultatų vartotojas.

Iniciatyvumą ir stropumą vertina tiesioginis darbuotojo vadovas.

Universalumą- sugebėjimą esant gamybinei būtinybei dirbti keliose

darbo vietose, – nustato ir įformina padalinio vadovas.

Premijos – vienkartiniai atlyginimai turėtų būti skiriami už

nekasdieninius unikalius veiklos rezultatus, kurie žymiai padidina įmonės

pelną arba pagerina organizacijos veiklos kokybę. Šie vienkartiniai

atlyginimai neturi būti įprasti ir nuolatiniai, o nepaprasti ir išimtiniai.

Pastovios darbo užmokesčio dalies nustatymas ( darbų vertinimas)

Vienas iš darbo užmokesčio dydį nulemiančių veiksnių yra konkretaus

darbo vertė. Įmonės kiekvieno darbo vertei nustatyti vartoja darbų

įvertinimo metodus. Darbų įvertinimas yra darbų reliatyviųjų verčių

apibūdinimo procesas siekiant nustatyti, už kurį darbą įmonėje mokėti

daugiau, o už kurį mažiau.

Plačiausiai vartojami metodai yra keturi: du kokybinio įvertinimo

(darbų palyginimo ir darbų klasifikavimo metodas) ir du kiekybinio

įvertinimo (darbo veiksnių palyginimo ir įvertinimo balais metodas).

Darbų palyginimo metodas

Darbų palyginimo metodas yra pats paprasčiausias ir seniausias.

Šiuo metodu įmonėje atliekami darbai išdėstomi nuosekliai pagal jų

reliatyvią vertę. Dažnai visi darbai surašomi į korteles, kurias

vertintojai, vadovaudamiesi savo patirtimi ir žiniomis, išdėlioja pagal

svarbą.

Darbų klasifikavimo metodas

Šiuo metodu darbai klasifikuojami ir grupuojami pagal keletą iš

anksto nustatytų darbo užmokesčio lygių (žr. 5.4 lentelė). Priskiriami tam

tikram lygiui darbai plačiai apibūdinami. Norint įvertinti tam tikrą darbą,

jis lyginamas su aprašytais darbais, nedetalizuojant šio darbo, giliau

nenagrinėjant veiksnių, lemiančių darbo turinį.

Vienas šio metodo trukumas yra tas, kad sunku aprašyti tam likrą

lygį tokiomis sąvokomis ir terminais, pagal kuriuos būtų lengva tiksliai

priskirti darbus vienam ar kitam iš anksto aprašytam lygiui.

Įvertinimo balais metodas

Įvertinimo balais metodas ir kiekybinio darbo įvertinimo procedūra

yra pagal darbui apskaičiuotą balų skaičių nustatyta reliatyvi to darbo

vertė. Šiuo metodu darbai vertinami pagal kiekvieną veiksni atskirai. Už

darbų palyginimo ir klasifikavimo metodus jis yra pranašesnis tuo, kad

leidžia tiksliau įvertinti darbus. Šiuo metodu darbai kiekybiškai vertinami

pagal elementus arba veiksnius, paprastai vadinamus atlyginimo veiksniais.

Išsivysčiusiose pasaulio šalyse paprastai darbai vertinami pagal

kvalifikaciją, pastangas, atsakomybę, darbo sąlygas, tik įvairiose įmonėse

šie darbai suprantami skirtingai.

Visuotinės kokybės vadyboje atlyginimu už darbą

būtina visus organizacijos darbuotojus skatinti nuolat tobulinti darbą,

siekti idealios darbo kokybės. Nepaliaujamas tobulėjimas yra vientisas

(integruotas) procesas įmonėje ( gerai organizuotoje sistemoje) nėra

nereikšmingų dalykų Todėl visi yra vienodai reikalingi, nors jų pareigos,

darbo turinys skiriasi. Mes iki šiol nepajėgiame atsikratyti darbų

skirstymo į fizinius ir protinius . Deja, dauguma darbų vertinimo metodų

specializuoti atskirai vertinti protinius ir fizinius darbus.

Kadangi visuotinės kokybės vadyboje tikslinga organizuoti bendrą

atlyginimą už darbą, logiška siekti, kad visi įmonės darbai būtų įvertinami

vienodais metodais.

Visuotinės kokybės vadyboje labai svarbu atskirti dvi sudedamąsias

darbo užmokesčio dalis. Pastovioji .(sąlygiškai) darbo užmokesčio dalis

turėtų priklausyti nuo darbo vietos, darbo turinio, o kintamoji – nuo

darbuotojo elgsenos darbe. Tačiau analitiniai (kiekybiniai) darbų vertinimo

metodai dažnai nulemia ne tik darbo vietos turinį bet ir darbuotojo

elgsenos požymius pavyzdžiui, iniciatyvą ir išradingumą.

Lietuvos įmonėse įgyvendinant visuotinę kokybės vadybą ir visuotinę

kokybę skatinančias atlyginimo už darbą formas, galima vartoti bendrą visų

darbų įmonėse vertinimo metodiką, o geriausiai tam tinka darbų įvertinimas

balais. Darbo turinys priklauso nuo gamybos technologijos, gamybinės ir

valdymo struktūros bei kitų aplinkybių. Todėl kiekvienoje įmonėje darbai

gali būti aprašomi skirtingais veiksniais. Tačiau visų įmonių darbams

aprašyti reikia remtis darbų sudėtingumu, nuo kurio priklauso reikalinga

darbuotojo kvalifikacija darbui atlikti, fizinės energijos poreikiu darbui

atlikti, regėjimo įtampa darbe, atsakomybės lygiu. Kai kuriose įmonėse,

pavyzdžiui, bankuose ypač svarbus darbo veiksnys yra konfidencialios

informacijos išsaugojimo būdas. Analogiškas veiksnys gali būti pramonės

įmonėse, kai būtina išsaugoti komercines ir

technologijos paslaptis.

Lietuvoje atlyginimas už darbą kenksmingomis, pavojingomis

sąlygomis,

už darbą naktį ir viršvalandžius reglamentuotas Lietuvos Respublikos darbo

apmokėjimo įstatymu, todėl darbų vertinimo melodikoje šių veiksnių

nepaisoma.

Kintamosios darbo užmokesčio dalies nustatymas (darbuotojų

vertinimas)

Kintamoji darbo užmokesčio dalis turėtų būti nustatoma

atsižvelgiant į darbuotojo darbo kokybę, darbų atlikimo punktualumą,

užsienio kalbos mokėjimą, mokėjimą dirbti kompiuteriu,

iniciatyvumą, stropumą, universalumą. Yra siūlomi darbuotojų vertinimo

kriterijai.

Darbuotojų vertinimo reikšmingumą, vertinant atskirai kiekvieną

žmogų, galima sugrupuoti į tokias grupes:

• Įvertinimas pagal našumą

• Įvertinimas pagal elgseną.

Premijų – vienkartinių atlyginimų nustatymas

Premijos – vienkartiniai atlyginimai (premijos) turėtų būti

skiriamos už nekasdieninius veiklos rezultatus, kurie gerokai padidino

įmonės pelną arba pagerino veiklos kokybę, turi įtakos ilgalaikiam pelnui.

Šie vienkartiniai atlyginimai neturi būti įprasti ir nuolatiniai, o

nepaprasti ir išimtiniai.

Premijavimo pavyzdžiai:

Premijuojamas darbuotojas ar jų grupė, kai jiems itin rezultatyviai

dirbant, gautas didelis ekonominis efektas, taip pat kai ekonominis efektas

gautas toje veiklos srityje, kuri tiesiogiai nesusijusi su darbuotojo

pareigomis.

• Premijuojamas vadovas, kai jam pavyko gerokai padidinti savo

bendradarbių darbo kokybę ir rezultatyvumą.

Premijuojami atskiri darbuotojai arba kūrybiniai kolektyvai už

inžinierinius projektus arba mokslinio tyrimo rezultatus, iš esmės

pagerinusius

gamybos procesus už kuriuos jie atsako.

Premijuojami nauju veiklos koncepcijų, metodų parengimo autoriai,

kai šios naujovės priimtos įgyvendinti,

Premijuojami darbuotojai, pasiekę didelę sėkmę rinkodaroje, kai

žymiai padidėja prekių apyvarta, labai išplečiama arba randama nauja rinka.

Premijuojami atskiri darbuotojai ir vadovai už yypatingus nuopelnus,

kai krizinėmis situacijomis įmonė savo veikla randa išeitį ir kai sėkmingai

išsprendžiamos iškilusios problemos.

Premijos dydį nustato direktorių valdyba priklausomai nuo išspręstos

problemos dydžio, jos pobūdžio,

Premijuojami darbuotojai, padėję išvengti problemų, dėl kurių įmonė

būtų patyrusi didelių nuostolių.

Moralinis psichologinis atlyginimų nustatymas

Moralinio poveikio priemonių tikslas – sudaryti darbuotojams

psichologinį komfortą, įgalinantį siekti idealios kokybės. Moralinio.

skatinimo formos:

1. Pareigų pakėlimas. Parenkant darbuotojus vakuojančiai vietai

užimti, pirmenybė teikiama gamyklos darbuotojams, atsižvelgiama į jo

psichofiziologines savybes, būtinas tam tikroms pareigoms užimti,

reikalingą išsimokslinimą ir darbo kokybę ankstesnėse pareigose.

2. Komandiruotės

Geriausi darbuotojai vieni arba delegacijų sudėtyje komandiruojami

į kitas įmones, ypač į užsienį.

3. Specialūs posėdžiai

Nusipelniusiems darbuotojams pagerbti organizuojami specialūs

posėdžiai, kuriuose bendradarbiams išaiškinama nusipelniusių darbuotojų

pasižymėjimo esmė, išryškinamos jų gerosios darbinės veiklos ir asmeninės

savybės. Posėdžius organizuoja padalinio vadovas, pasikviesdamas generalinį

direktorių arba ppersonalo direktorių.

4. Vertingos dovanos

Išsprendus svarbų gamybos uždavinį, pasiekus žymiai geresnių už

vidutinius darbo rezultatus darbuotojai apdovanojami vertingomis dovanomis,

kurių kaina ne mažesnė už apdovanojamo darbuotojo mėnesinį darbo užmokestį.

Dovana skiriama generalinio direktoriaus įsakymu, apdovanoti siūlo skyriaus

viršininkas.

5. Aptarimas metiniuose susirinkimuose

Ypač pasižymėję darbuotojai, kurių nuopelnai pripažinti kitais

būdais, aptariami metiniuose darbuotojų susirinkimuose, išryškinant

nuopelnų turinį.

6. Garbės lentos

Garbės lentoje yra darbuotojų fotografiniai portretai, nurodoma jų

pavardė ir vardas bei trumpai aprašomi nuopelnai. Lentoje pagerbiami tie

darbuotojai, kurie yra gavę premijas, turi ypatingą nuopelną visai

gamyklai,

7. Naujų darbuotojų pagerbimo lentos

Kiekviename ceche, pagalbinės gamybos ir aptarnavimo padaliniuose,

gamyklos administracijoje įrengiami stendai, kur kabinamos naujai priimtųjų

į darbą nuotraukos su trumpais biografiniais duomenimis.

8. Vieši pagyrimai

Padalinio vadovai viešai padėkoja, pagiria atskirus darbuotojus už

gerai atliktus darbus. Žmonių portretai čia iškabinami generalinio

direktoriaus įsakymu.

9. Generalinio direktoriaus padėkos laiškas į namus

Už ypač vertingą konkretų darbą visos gamyklos labui generalinis

direktorius dėkoja, atsiųsdamas laišką į namus.

10. Tiesioginių viršininkų padėkos laiškai į namus

Tiesioginiai viršininkai siunčia švenčių ir jubiliejinių datų

dienomis geriems darbuotojams su padėka už gerą darbą, konkrečiai nurodant,

ką gero pavaldinys padarė.

11. Nuolatiniai pavaldinių darbo vertinimai

Padalinių vadovai kas 3 mėn. (ketvirčio pabaigoje) apibendrina

padalinio veiklos rezultatus, išryškina kiekvieno darbuotojo veiklos

kokybę.

Įmonės geriausių speeialistų konkursai ir kitos priemonės taip pat

skatina siekti idealios kokybės. 2. Pagrindiniai darbo apmokėjimo organizavimo principai

Darbo apmokėjimo organizavimą šiuo metu lemia ekonominiai,

techniniai, socialiniai veiksniai. XX amžiaus pabaigoje, pasiekus

pakankamai aukštą darbuotojų kvalifikacijos, gamybos mechanizacijos bei

automatizacijos lygį, svarbiausiu elementu darbe tampa kooperacija,

tarpusavio pagalba, kuo didesnis asmeninis indėlis į įmonės strateginių

tikslų įgyvendinimą. Dabar vis dažniau atsisakoma griežtos pareigybių

klasifikacijos ir kiekvieno darbuotojo užmokesčio fiksavimo. Darbuotojo

kvalifikacijos lygio augimas labai sureikšmina subjektyvųjį darbo veiksnį,

t.y. darbuotojo požiūrį bei nusiteikimą dirbti. Tai susiję ir su grupinio

komandinio darbo populiarinimu. Subjektyviojo darbo veiksnio sureikšminimas

lemia “slidžias” darbo užmokesčio organizavimo formas ir modelius. Darbo

užmokestį ima lemti ne tik kiekybiniai ir kokybiniai darbo rezultatų

aspektai, bet ir pačio darbuotojo savybės – kvalifikacija, potencialas,

kooperacijos su bendradarbiais lygis ir kt. 2.1. Darbo užmokestį įtakojantys veiksniai

Darbo užmokestį tiesiogiai arba netiesiogiai įtakoja eilė išorinių

ir vidinių veiksnių. Sąlyginai veiksnius galima išskirti į dvi grupes –

išorinius ir vidinius.

Darbo užmokesčio dydį įtakojantys veiksniai

1 lentelė

[pic] 2.1.1. Išoriniai veiksniai

Darbo rinkos sąlygos. Darbo rinka rodo kvalifikuotos darbo jėgos

pasiūlos ir paklausos santykį. Kaip pasiūla viršija paklausą, darbdaviai

gali mokėti mažiau. Ir atvirkščiai, kai kvalifikuotos darbo jėgos paklausa

viršija pasiūlą, darbdaviai priversti didinti darbo užmokestį. Tačiau

pasitaiko atvejų, kai šis dėsningumas išnyksta. Pavyzdžiui, profsąjungos

gali priversti darbdavius mokėti gerą darbo užmokestį net esant dideliam

šios profsąjungos narių bedarbių skaičiui.

Darbo užmokesčio lygis regione orientuoja darbdavius mokėti tam

tikros specialybės ir kvalifikacijos darbuotojams tokio lygio darbo

užmokestį, koks mokamas šiame regione panašiems darbuotojams.

Gyvenimo lygis. Kolektyvinėse sutartyse paprastai numatomas darbo

užmokesčio lygio indeksavimas, atsižvelgiant į infliacijos koeficientą.

Kolektyvinė sutartis. Viena svarbiausių profsąjungų kolektyvinės

sutarties su darbdaviu funkcijų yra susitarimas dėl darbo ir darbo

užmokesčio sąlygų. Profsąjungų tikslas – sudarant naują kolektyvinę

sutartį, pasiekti realaus darbo užmokesčio padidėjimą. Todėl tuose

regionuose, kur gerai organizuotos profsąjungos, darbo užmokesčiai didesni.

Vyriausybės poveikis. Vyriausybė reguliuoja biudžetinių įstaigų

darbo užmokesčio dydį. Visiems darbuotojams LR Vyriausybė nustato minimalų

darbo užmokestį, taipogi įstatymais reglamentuojamas darbo apmokėjimas už

darbą kenksmingomis sąlygomis, darbą naktį, švenčių dienomis ir

viršvalandžius. 2.1.2. Vidiniai veiksniai

Konkretaus darbo vertė. Įmonės, neturinčios formalios darbo

užmokesčio organizacijos (nuostatų), kiekvieno darbo vertę nustato

subjektyviai. Tada darbo užmokesčio dydį mažiau lemia darbo rinka arba

kolektyvinės sutartys. Įmonės, turinčios nuostatais reglamentuotą darbo

užmokesčio organizaciją, dažniausiai vienokiu arba kitokiu darbų vertinimo

metodu nustato kiekvieno konkretaus darbo vertę. Kai darbo užmokesčio

reglamentas aptariamas kolektyvinėse sutartyse, darbų vertinimo metodai

padeda tas sutartis sudaryti, o vėliau kontroliuoti, ar laikomasi sutartų

darbo užmokesčio sąlygų.

Reliatyvi darbuotojo vertė. Kartais kai kuriose pramonės šakose,

ypač statybos, profsąjungos siekia vienodo darbo užmokesčio skirtingų

profesijų darbuotojams. Ši lygybė grindžiama tuo, kad vienodos

kvalifikacijos darbuotojai turi gauti vienodą darbo užmokestį. Tačiau tada

darbo užmokestis prarastų motyvatoriaus vaidmenį. Todėl darbo užmokesčio

dydį tikslinga maksimaliai individualizuoti pagal atliekamo darbo turinį,

taip pat pagal darbuotojo elgesį darbe, pasitelkiant įvairius darbuotojų

skatinimo būdus, kad jie siektų nuolat tobulinti savo darbo kokybę.

Darbdavio išgalės mokėti. Valstybinėse biudžetinėse organizacijose

darbo užmokesčio dydis priklauso nuo valstybės biudžeto skiriamos sumos.

Kitose įmonėse darbo užmokesčio dydis ribojamas pelno, kurį įmonė turi

gauti pardavusi produkciją arba paslaugas. Tuomet įmonės išgales mokėti

didesnį ar mažesnį atlyginimą iš dalies lemia darbuotojų darbo

produktyvumas.

Ekonominės sąlygos, konkurencija taip pat veikia darbdavio išgales

mokėti. Konkurencija gali priversti mažinti produkcijos kainas ir tokiu

būdu mažinti įmonės pajamas. Dėl to sumažėja darbdavių išgalės mokėti

didelį darbo užmokestį. 3.

Darbo užmokesčio modeliai

Darbo užmokesčio formų pagrindimas dabartinėmis sąlygomis remiasi

trimis pagrindiniais apmokėjimo organizavimo modeliais:

▪ amerikietiškuoju;

▪ japoniškuoju;

▪ Vakarų Europos šalių.

Šie modeliai glaudžiai tarpusavyje susiję, pavieniai jų elementai

susipina vieni su kitu, todėl jie gali būti išskirti tik sąlyginai. Vis dėl

to jie turi tam tikrų išskirtinių bruožų, lemiančių vieno ar kito darbo

apmokėjimo modelio savitumą. 3.1. Amerikietiškas darbo apmokėjimo modelis

Jam būdingas griežtas atliekamo darbo identifikavimas. Tiksliai

apibūdinamas atliekamo darbo turinys, darbuotojo kvalifikacijos, darbo

stažo ir jo dalykinių bei asmeninių savybių reikalavimai. Dėl to naudojamos

sudėtingos darbų vertinimo metodikos, taikomas darbų sudėtingumo

ranžiravimas, kurio pagrindu diferencijuojami darbininkų tarifiniai

atlygiai ir tarnautojų atlyginimai.

Amerikietiškajam darbo apmokėjimo modeliui priskirtina fiksuotų

priedų vienetinio darbo apmokėjimo atmaina, ši apmokėjimo forma skatina

darbininkus didinti gamybos apimtį, nes už kiekvieną virš normos pagamintą

produkcijos vienetą mokamas fiksuotas priedas. Pavyzdžiui, darbuotojui

mokama po 5 dol. už pagamintą produkcijos vienetą, dienos norma – 25

vienetai. Fiksuotas priedas už normos viršijimą – 2 dol./vnt. Taigi už 1-25

vienetus mokama po 5 dolerius, o pradedant 26-tu produkcijos vienetu mokama

po 7 dolerius. 3.2. Japoniškasis ddarbo apmokėjimo modelis

Šiame modelyje darbo užmokestis organizuojamas remiantis darbuotojų

anketiniais duomenimis, t.y. atsižvelgiama į jų amžių, lytį, išsilavinimą,

darbo stažą ir samdos formą. Skirtingai nuo amerikietiškojo darbo

apmokėjimo modelio, čia diferencijuojant darbuotojų tarifinį atlygį darbo

turinys ir darbuotojo kvalifikacija yra ne tokie reikšmingi kaip darbuotojo

amžius ir darbo stažas. Darbo stažas ir darbuotojo amžius šiame modelyje

paprastai lemia daugiau nei darbo sudėtingumo įvertinimas.

Šiam modeliui priskirtinos ir dvi laikinio darbo apmokėjimo formos

atmainos:

1. Japonų tradicinė laikinio darbo apmokėjimo atmaina. Ši forma

pagrįsta tarifinių atlygių priklausomybe nuo darbuotojo amžiaus. T.y.

darbuotojo atlyginimas priklauso nuo išdirbtų valandų skaičiaus ir

valandinio tarifo, kuris nustatomas atsižvelgiant į darbuotojo amžių.

2. Japonų sintezuota pagal rezultatus laikinio darbo užmokesčio

atmaina. Ši atmaina pradėta taikyti nuo šio amžiaus septintojo dešimtmečio

vidurio. Ši forma pagrįsta dviem tarifiniais atlygiais: asmeniniais ir

darbo. Asmeninių tarifinių atlygių dydis priklauso nuo darbuotojo amžiaus

ir stažo, o darbo tarifiniai atlygiai – nuo kvalifikacijos ir balais

išreikšto darbo rezultatyvumo. Sudėjus darbo ir asmeninius atlygius,

gaunamas tarifinis atlygis, vartojamas darbo užmokesčiui apskaičiuoti. 3.3. Vakarų Europos šalių darbo apmokėjimo modelis

Šis modelis yra tarpinis tarp amerikietiškojo ir japoniškojo.

Svarbiausias darbo apmokėjimo nustatymo kriterijus yra profesinis

pasirengimas, pagal kurį vertinamas darbo sudėtingumas. Darbuotojo amžius

ir darbo stažas šiame modelyje yra tik papildomi darbo apmokėjimo

kriterijai. Atsižvelgiant į šiuos kriterijus formuojama darbuotojo karjeros

strategija. Ypač tai būdinga tarnautojams ir specialistams.

Paveikslėlyje matome scheminį darbo užmokesčio modelių skirtumų

vaizdą:

Darbo apmokėjimo modeliai

1 paveikslėlis

[pic] 4. Darbo užmokesčio formos

Skiriamos dvi pagrindinės darbo užmokesčio formos: vienetinė ir

laikinė. Įvairios praktikoje taikomos darbo užmokesčio formos dažniausiai

yra šių bazinių formų atmainos. 4.1. Vienetinė darbo užmokesčio forma

Vienetinė ddarbo užmokesčio forma yra viena seniausių. Šiuo atveju,

darbo užmokesčio dydis tiesiogiai priklauso nuo nustatytos kokybės atlikto

darbo kiekio, atsižvelgiant į darbo turinį ir sąlygas. Paprastai vienetinis

darbo užmokestis darbuotojams skaičiuojamas atsižvelgiant į įkainius,

taikomus už tam tikrą darbą ir atliktų darbų kiekį. Vienetinis darbo

užmokestis skaičiuojamas pagal formulę:

w = v × q; (1)

čia:

w – vienetinis darbo užmokestis (piniginiai vienetai);

v – įkainis už atlikto darbo ar pagamintos produkcijos vienetą

(piniginiai vienetai);

q – atliktų darbų ar pagamintos produkcijos kiekis (vienetai).

Pavyzdys: darbininkui už vieną gaminio vienetą po 1 litą, visą

atlyginimą ir užmokestį už vieną gaminį pavaizduosime grafiku.

Vienetinė darbo užmokesčio forma 2 paveikslėlis

[pic]

Kaip matyti iš 2 paveikslo, už kiekvieną papildomą vienetą

darbininkas gaus 1 litą, vadinasi jam per valandą pagaminus ne 6, o 12

vienetų, valandinis užmokestis bus ne 6, o 12 litų, tačiau darbo užmokesčio

dalis gaminio savikainoje liks ta pati.

Vienetinio darbo užmokestis taikytinas tuomet, kai tenkinamos šios

sąlygos:

1) darbo apimtys turi tikslias kiekybines išraiškas, tiksliai

atspindinčias darbininko darbo sąnaudas;

2) darbuotojo darbo sąnaudos ir atlikto darbo kiekis gali būti

apskaičiuojamos atskirai kiekvienam darbuotojui;

3) yra sudarytos sąlygos didinti išdirbį ir darbo našumą

nebloginant darbo kokybės.

Pastaruoju metu vienetinis darbo užmokestis daugiausia taikomas

darbininkams kurių darbą lengva išreikšti kiekybiniais vienetais ir kurie

dirba ssmulkiose ar vidutinėse įmonėse. Išsivysčiusiose šalyse šios darbo

apmokėjimo formos taikymas mažėja. Vakarų Europoje vienetinis darbo

apmokėjimas labiausiai paplitęs statyboje, metalurgijos pramonėje, laivų

statyboje, siuvimo ir odos apdirbimo pramonėje. Kitose ūkio šakose

vienetinis darbo užmokestis taikomas vis rečiau.

Pastarojo meto vienetinio darbo užmokesčio dalies darbo apmokėjime

mažėjimo tendencijas daugiausiai lėmė trys priežastys:

• Technologijos pažanga aiškiai parodė, kad vienetinis darbo

užmokestis yra neefektyvus tiek produkcijos išdirbio

didinimo, tiek produkcijos kokybės gerinimo požiūriais.

Šiuolaikinėmis mechanizacijos ir automatizacijos sąlygomis

produkcijos išdirbio didinimas daugiau priklauso ne nuo

individualių darbuotojo pastangų, bet nuo kolektyvo bendrų

pastangų geriau panaudoti įrengimus, žaliavas, darbo

laiką, tobulinti darbo organizavimą. Produkcijos kokybės

gerinimas taip pat priklauso nuo bendrų visų darbuotojų

pastangų, ir įmonės kokybės politikos. Produkcijos kokybės

gerinimo klausimai tampa ypač svarbūs, nes kokybė tampa

lemiamu veiksniu konkurencinėje vidaus ir užsienio rinkų

įsisavinimo kovoje.

• Šiuolaikinės gamybos sąlygos yra labai dinamiškos ir todėl

labai dažnai reikia keisti įrengimus ir darbo funkcijas

bei veiksmus. Būtina dažnai keisti darbo normas ir

įkainius, o šių pakeitimų sąnaudos labai didelės. Taigi

šiuolaikinėmis sąlygomis vienetinio darbo užmokesčio

taikymas daugeliu atveju darosi ekonomiškai netikslingas.

• Taikant vienetinio darbo užmokesčio formą yra sunku

ekonominiais svertais kontroliuoti pagrindinio ir

papildomo apmokėjimo už darbą išlaidas. Taikant šią

. sistemą negalima sustabdyti šių išlaidų didėjimo, o tai

savo ruožtu sukelia infliaciją. 4.2. Vienetinės darbo užmokesčio formos atmainos

Užsienio šalyse taikomos įvairios vienetinio darbo užmokesčio

formos atmainos:

Vienetinės darbo užmokesčio formos atmainos. 3

paveikslėlis

[pic]

Tiesioginio vienetinio darbo apmokėjimo atveju darbuotojo darbo

užmokestis tiesiogiai proporcingas jo išdirbiui ir skaičiuojamas už atlikto

darbo vienetą – operaciją, gaminį, detalę, užduotį ir kt. Tai klasikinė

darbo užmokesčio forma. Ji remiasi klasikine darbo organizavimo teorija.

Nustatant vienetinį darbo užmokestį labai svarbu pagrįsti įkainių dydžius.

Paprastai naudojamas tiesioginio darbo apmokėjimo išlaidų diskontavimas

pagal produkcijos kainą. Dabartinėmis sąlygomis darbo užmokesčio išlaidos

paprastai neviršija 40 procentų realizuojamos produkcijos kainos. Iškilus

konfliktui tarp darbdavių ir darbininkų profsąjungų dėl įkainių dydžio

paprastai arba visiškai nutraukiama tokios produkcijos gamyba, arba

keičiamos technologijos naujomis, kurioms taikomi visiškai kitokie įkainių

pagrindimo principai.

Progresinis vienetinis darbo užmokestis skiriasi nuo tiesioginio

tuo, kad tam tikrai darbų apimčiai taikomi nominalūs apmokėjimo įkainiai, o

jas viršijant įkainiai didinami priklausomai nuo nustatytų darbo normų

įvykdymo procento pagal specialias skales. Tokios skalės pavyzdys pateiktas

schemoje:

Įkainių kitimo, priklausomai nuo užduoties įvykdymo, skalė 4

paveikslėlis

[pic]

Tokia sistema dar labiau skatina didinti darbų apimtis ir darbo

našumą. Tačiau atlyginimas už darbą didėja greičiau nei darbo našumas,

todėl tokia apmokėjimo už darbą forma taikoma tik ypatingais atvejais, ypač

svarbiems darbams ir nedidelės apimties gamybos procesuose.

Regresinio vienetinio apmokėjimo už darbą sistema vadinama

“papildomų pajamų pasidalijimo sistema”. Ji priešinga progresiniam

vienetiniam apmokėjimui už

darbą. Darbų apimtims viršijančioms nustatytas

normas taikomi mažesni darbų įkainiai. Ši forma pagrįsta prielaida, kad

darbo našumo augimas yra ne tik darbuotojo nuopelnas, bet ir darbdavio,

kuris sudarė sąlygas šiam augimui, todėl pajamos už darbo našumo padidėjimą

pasidalijamos. Tokia sistema taikoma darbuose, kur nėra pakankamo

normavimo, normos ir įkainiai koreguojami nedažnai.

Diferencijuoto vienetinio darbo užmokesčio formą sukūrė ir pradėjo

taikyti F.Teiloras. Tarifiniai atlygiai ir įkainiai priklauso nuo darbo

normų įvykdymo. Įvedami koeficientai darbo įkainiams perskaičiuoti pagal

normos įvykdymo lygį. Pavyzdžiui, kai normų įvykdymo procentas iki 100,

taikomas tarifinio atlygio sumažinimo koeficientas (dažniausiai 0,8), o

normas įvykdžius ir viršijus – padidinimo koeficientas (1,1 – 1,3). Kitais

atvejais nustatomi trys normos įvykdymo lygiai:

I. norma faktiškai įvykdyta, taikomi nominalūs įkainiai;

II. norma nėra įvykdyta, įkainiai sumažinti;

III. norma viršijama, taikomi padidinti įkainiai.

Ši apmokėjimo už darbą forma daugiausiai taikoma besivystančiose

šalyse, nes ji skatina kiekybinį produkcijos augimą jos kokybės sąskaita.

Industrinėse šalyse kokybės veiksnys yra labai svarbus ir dažnai iškeliamas

aukščiau už kiekybinius rodiklius (darbo našumą, sąnaudas ir kt.).

Asmeninių priedų vienetinės darbo užmokesčio formos atmainos esmė

ta, kad tarifinis atlygis, pagal kurį apskaičiuojamas darbo užmokestis

susideda iš darbo tarifinio atlygio, priklausančio nuo darbo sudėtingumo ir

darbo rezultatyvumo, ir asmeninio tarifinio atlygio (asmeninio priedo),

kurį lemia amžius ir stažas. Ši darbo užmokesčio forma dažniausia

Japonijoje.

Yra ir kitaip nustatomų asmeninių priedų. Pavyzdžiui daugelyje

Vokietijos firmų darbo užmokestis susideda iš vien.etinio darbo užmokesčio

ir asmeninio priedo už gerus asmeninius arba kolektyvinius gamybinius

laimėjimus. Asmeninio priedo dydis nustatomas atsižvelgiant į tris

kiekybinius darbo parametrus: požiūrį į darbą, domėjimąsi darbu ir

atsakingumo jausmą. Požiūris į darbą apima bendradarbiavimą su kolegomis,

efektyvų darbo laiko naudojimą, efektyvų įrengimų naudojimą, sugebėjimą

keičiantis gamybinėms sąlygoms dirbti įvairiose darbo vietose. Domėjimasis

darbu suprantamas, kaip geriausių užduoties atlikimo būdų ieškojimas.

Atsakingumo jausmą rodo darbų kokybė, darbų atlikimo punktualumas. Visi šie

parametrai vertinami punktais arba kategorijomis, kuriems priskiriama tam

tikra pinigų suma.

Netiesioginei vienetinės darbo apmokėjimo formos atmainai būdinga

tai, kad darbuotojų (paprastai pagalbinių darbininkų) uždarbio dydis

priklauso nuo jų aptarnaujamųjų darbininkų darbo rezultatų. Čia

rekomenduojama apmokėti derintojų, remontininkų ir kitų šios kategorijos

darbuotojų darbą. Jų darbo užmokestis priklauso nuo pagrindinių darbininkų

vienetininkų išdirbio ir apskaičiuojamas pagal netiesioginį vienetinį

įkainį.

Akordinis vienetinis darbo užmokestis išsiskiria tuo, kad įkainiai

taikomi ne atskiroms operacijoms, o visam darbų kompleksui, t.y. akordiniai

užduočiai. Tokia sistema dažnai naudojama įvairiuose statybų, remonto

darbams. Tokia sistema sustiprina darbuotojų materialinį suinteresuotumą

našiau dirbti ir atlikti darbą kuo trumpiausiu laiku, pavyzdžiui, skubiai

sumontuoti ir suderinti įrengimus, sumontuoti agregatus. Su darbuotojais

atsiskaitoma tada, kai darbas užbaigtas. Jeigu darbas trunka ilgai, tai

einamąjį mėnesį, atsižvelgiant į atliktų darbų apimtį, mokamas avansas. 4.3. Laikinė darbo apmokėjimo forma

Šios apmokėjimo už darbą formos taikymo plitimas paremtas

dabartinėmis gamybinių sąlygų vystymosi tendencijomis. Labai išaugus

gamybos procesų mechanizacijos ir automatizacijos lygiui ir taikant

reglamentuotus technologinius procesus labai svarbus yra pastovaus darbo

ritmo išlaikymas. Pagrindiniai reikalavimai darbui yra išlaikyti nustatyta

darbų eigą ir ritmą, efektyvų įrengimų panaudojimą, žaliavų taupymą ir

produkcijos kokybės augimą. Būtent tokią skatinamąją funkciją atitinka

laikinis darbo užmokestis.

Laikinės apmokėjimo už darbą taikymas panaikina tiesioginę darbo

užmokesčio priklausomybę nuo pagamintos produkcijos kiekio. Darbuotojams

darbo užmokestis nustatomas pagal tarifinį valandinį atlygį arba mėnesinį

atlyginimą. Šiuo atveju naudojama unifikuota formulė:

w = A × t; (2)

čia: w – darbo užmokestis;

A – valandinis tarifinis atlygis;

t – dirbtų valandų skaičius.

Atlyginimo priklausomybė nuo darbo laiko laikinėje darbo užmokesčio

formoje. 5 paveikslėlis

[pic]

Iš 5 paveikslo matyti laikinės darbo užmokesčio formos privalumai

ir trūkumai. Valandinis darbo užmokestis skirtingai negu vienetinis,

išlieka toks pat, nepriklausomai nuo darbo spartos, todėl per tą patį laiką

pagaminus daugiau produkcijos, darbo užmokesčio dalis, tenkanti vienam

vienetui, mažėja tuo sąlygodama savikainos mažėjimą. Tai viena iš

pagrindinių priežasčių lėmusių laikinės darbo apmokėjimo formos taikymo

tikslingumą. Tačiau laikinė darbo apmokėjimo forma nemotyvuoja darbuotojo

dirbti sparčiau, todėl atskirais atvejais darbo užmokesčio dalis gaminio

kaštuose gali smarkiai išaugti. 4.4. Laikinės apmokėjimo už darbą formos atmainos

Pagrindinės laikinės apmokėjimo už darbą formos atmainos

pavaizduotos schemoje:

Laikinės darbo užmokesčio formos atmainos. 6

paveikslėlis

[pic]

Paprastoji laikinio darbo užmokesčio formos atmaina yra unifikuota

apmokėjimo už darbo laiką sistema. Darbuotojų atlygis nesiejamas su jų

išdirbiu, o priklauso tik nuo dirbto laiko. Šiuo atveju svarbiausia

tinkamai pagrįsti valandinį atlygį. Paprastai jis peržiūrimas ir

koreguojamas periodiškai, pavyzdžiui, kiekvieną ketvirtį. Valandinis

atlygis nustatomas analitiniu atliekamo darbo vertinimu.

Laikinio darbo užmokesčio su privaloma įvykdyti normuota užduotimi

formos atmaina ypatinga tuo, kad šiuo atveju taikoma privaloma atlikti

kiekybinė darbo norma, nors užmokestis skaičiuojamas pagal darbo laiką.

Neįvykdžius normos per darbo laiką ji užbaigiama papildomu laiku, kuris

nėra apmokamas.

Laikinė asmeninių priedų darbo užmokesčio formos atmaina išskiria

atlyginimą į dvi dalis, kurios priklauso nuo tam tikrų veiksnių:

• nuo kvalifikacijos ir kitų su darbu susijusių savybių vertinimo;

• nuo asmeninių nuopelnų, atsižvelgiant į darbuotojo universalumą,

adaptaciją kolektyve ir prisitaikymą prie esamų darbo sąlygų,

elgesio patikimumą, lojalumą firmai.

Pirmoji dalis yra pagrindinė, antroji – papildoma. Ji tikslinama

kas 3-6 mėnesiai.

Kelių atlygių laikinė darbo užmokesčio formos atmaina, kaip ir

privalomos normos atmaina, pagrįsta normos vykdymu. Paprastai nustatomi

keli atlygiai, kurie taikomi atskiroms darbuotojų grupėms pagal jų normų

vykdymo rodiklius. Pavyzdžiui, taikant tris valandinius atlygius vienas iš

jų skirtas įvykdantiems normas darbininkams, padidintas atlygis taikomas

tiems, kurie viršija darbo normas, o nevykdantiems normų taikomas

sumažintas valandinis atlygis. Išvados

1. Darbo apmokėjimo organizavimas yra sudėtingas daugialypis

uždavinys, nuo kurio išsprendimo neretai priklauso visos įmonės veiklos

rezultatai. Įgyvendindami materialinio skatinimo formas ir taisykles

susiduriame su dvišaliu interesu. Iš vienos pusės – darbuotojas

suinteresuotas gauti kuo didesnį atlyginimą ir to intereso vedamas dirbtų

geriau, iš kitos pusės – darbdavys suinteresuotas mažinti gamybos kaštus,

kurių dalį sudaro darbuotojų atlyginimas. Todėl labai svarbu objektyviai

įvertinti darbą.

2. Įmonės kiekvieno darbo vertei nustatyti vartoja darbų

įvertinimo metodus. Vienaip nustatomas atlyginimas darbuotojams, kurių

darbinis indėlis yra lengvai pamatuojamas materialiais vienetais

(pagamintais produkcijos vienetais), kitaip darbuotojams, kurių darbo

intensyvumas yra pastovus ir įdėtas pastangas atspindi dirbto laiko kiekis.

Tačiau dažnai darbo neįmanoma įvertinti pagal konkrečiai apibrėžtą

kiekybinį rodiklį. Darbų įvertinimas yra darbų reliatyviųjų verčių

apibūdinimo procesas, siekiant nustatyti, už kurį darbą įmonėje mokėti

daugiau, o už kurį mažiau.

3. Taipogi svarbus veiksnys socialinėje sferoje yra darbuotojų

dalyvavimas darbo užmokesčio skirstyme ir grupės narių vertinimas.

Pastarasis veiksnys gali veikti kaip papildomas stimulas tobulėti ir

gerinti savo darbo rezultatus.

4. Įgyvendindami materialinio skatinimo formas ir taisykles

susiduriame su dvilypiu interesu. Iš vienos pusės – darbuotojas

suinteresuotas gauti kuo didesnį atlyginimą ir to intereso vedamas dirbtų

geriau, iš kitos pusės – darbdavys suinteresuotas mažinti gamybos kaštus,

kurių dalį sudaro darbuotojų atlyginimas.

5. Kad darbas būtų atliekamas kokybiškai, taikoma daug priemonių,

tačiau viena iš jų ir gana svarbi yra teisingas atlyginimas už darbą.

Reikia niekad nepamiršti, kad atlyginimas yra viena iš darbuotojo vertinimo

ir pripažinimo formų.

Literatūra

1. Jurkauskas A. Visuotinės kokybės vadyba. 2003.Kaunas. 226 p. ISBN 9955-

09-494-X

2. Martinkus B. Darbo ištekliai

ir jų naudojimas. 1998.Kaunas.131 p. ISBN

9986-13-659-8

3. Martinkus B. Sakalas A. Savanevičienė A. Darbo išteklių ekonomika ir

valdymas. 2000,Kaunas. ISBN 9986-13-853-1

4. Martinkus B. Sakalas A. Gamybos ekonomika. 1993,Kaunas.

5. KTU Marketingo katedra. Vadyba / paskaitų konspektas. 1994, Kaunas

6. Dubinas V. Darbo apmokėjimo organizavimas. Vilnius, 1995.