Vadybos paskaitų konspektas
[pic]
KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS
VADYBOS KATEDRA
Vadybos paskaitų konspektas
Kaunas, 2002
VADYBOS IR VALDYMO SAMPRATOS
Verslo įmonės kaip valdymo objektas
Vadyba yra mokslas, kuris priklausomai nuo pasirinkto valdymo objekto
gali turėti skirtingą apibrėžimą. Tačiau tuose skirtinguose apibrėžimuose
egzistuoja vienas bendras momentas, pagal kurį gali būti išryškinta vadybos
esmė.
Vadyba – tai mokslas, kaip valdyti save, norint egzistuoti vidinėje
ir išorinėje aplinkoje ir kaip valdyti kitus dirbant grupėje arba
kolektyve.
Kitais žodžiais vadyba – tai mokslas, kaip nukreipti žmonių veiklą
norima linkme (savo ir kitų žmonių).
Vadybos mmokslas apima valdymo principus, valdymo metodus ir valdymo
priemones.
Valdymas – tai vadybos mokslo taikymas pasirinktoje mokslo sferoje.
Valdymas – tai veikla arba procesas, kurią kuriantys kiti subjektai yra
motyvuojami veikti taip, kad būtų pasiekti vadovo numatyti tikslai.
Valdymas siaurąja prasme tai kiekvieno individo savęs motyvavimas, kad būtų
pasiekti savieji tikslai. Kadangi individų tikslai dažnai nesutampa su
kolektyvo tikslais reikia atskirus individus motyvuoti taip, kad šį
prieštaravimą kuo labiau sušvelninti. Tik tai pasiekus valdymas įgauna
prasmę ir duoda rezultatus.
Labai dažnai vadovas vienareikšmiškai primeta savo tikslus
pavaldiniams ir to ppasėkoje valdymas transformuojasi į anarchiją. Vadovas
įmonėje turi daug galių kaip veikti pavaldinį ir turi mokėti tomis galiomis
pasinaudoti priklausomai nuo individo potencialių galimybių priimti vienos
ar kitos galios pasireiškimą. Vadovo galios: prievarta, įsakymas, atpildas
arba motyvavimas, žinojimas arba psichologinė galia.
Valdymo proceso pasėkoje ggimsta valdymo sprendimai, kurie kreipia
veiklą norima linkme. Ir jei visos galios panaudotos tinkamai, tai
reglamentuota veiklos tvarka netrikdo atlikėjų ir visi atlikėjai sąmoningai
siekia tikslo (jau dažnai kolektyviškai suderinto).
Jeigu mes kaip objektą parenkame atskiras mokslo rūšis arba atskiras
verslo rūšis valdymas apibrėžiamas skirtingai, priklausomai nuo to, ką
pasirinktas objektas laiko prioritetu. Tuomet žmonių valdymo elementai
tampa baze konkretaus tikslo sukūrimui. Kibernetikai valdymą apibrėžtų
taip: tai sistemos pervedimo į naują iš anksto numatytą būklę procesas.
Ekonomistai valdymą galėtų apibrėžti taip: didinti įplaukas, mažinti
išlaidas, kad grynųjų pinigų masė didėtų. Didinti pajamas, mažinti
sąnaudas, kad pelno masė didėtų.
Valdymas organizacijos prasme, tai veikla, kuri atkuria tvarką,
pažeistas proporcijas arba sukuria naują tvarką organizacijoje.
Valdymas – tai lyg vanduo, kurio negali atskirti dirbtiniai rėmeliai.
Tai lyg grandinė, kurios stiprumas priklauso nuo silpniausios grandies ir
todėl labai puikus vienos srities sprendimas gali būti nuostolingas įmonei
kaip visumai ir atvirkščiai, vienai grandžiai nenaudingas sprendimas gali
išgelbėti visą įmonę.
Valdymo objektas gali būti žmogus organizacijoje, visuomenėje,
grupėje. Mes pasirenkame, kas mūsų objektas yra verslo įmonės. Verslo
įmonės, tai tokios įmonės, kurios orientuotos į pelno siekimą. Neverslo
įmonės nėra pelno siekiančios, jas išlaiko kitos įmonės.
Verslo įmonė – tai žmonių grupė, tam tikromis priemonėmis apjungta į
vieningą visumą (sistemą) bendram darbui. Duota sistema yra visuomet
atvira. Tai reiškia, kad informacija, kaip verslo atributas cirkuliuoja
tiek jos viduje, ttiek tarp jos išorės pirmyn ir atgal.
Verslo įmonėms būdingi tokie atributai ar savybės:
1. Pirmas principas, kuris būdingas įmonei, kaip atvirai sistemai –
NEADITYVUMAS – atskirų sistemos dalių rezultatų suma ne visada lygi
visos sistemos rezultatui. Neadityvumo principą gali sukurti žmogaus
sprendimai arba technologijos ypatumai.
2. SYNERCHIZMAS – tai kai kelių asmenų vienakryptis veiksmas kartu duoda
daug didesnį rezultatą negu matematinė suma.
3. CENTRALIZUOTUMAS – bet kokiai grupei turi vadovauti asmuo, galintis
priimti paskutinį sprendimą.
4. SUDERINAMUMAS – tiek žmonės, tiek atskiros sistemos grandys turi būti
suderintos savo veiksmuose. Suderinamumą galima atlikti įvedus rėmus
arba principus.
5. MULTIPLIKATYVUMAS.
Įmonė yra atvira sistema, bet joje yra keletas viena kitą gaubiančių
grandžių:
[pic]
Vidinė įmonės sistema (A – zona):
[pic]
Išorinė sistema susideda iš dviejų dalių: mikroaplinkos (B zona) ir makro
arba išorinės aplinkos (C zona).
[pic]
B zoną sudaro dileriai, makleriai, pirkėjai, konkurentai, partneriai,
tiekėjai.
Pirkėjai – tai fiziniai arba juridiniai asmenys, norintys įsigyti
prekę ir įsipareigojantys už ją sumokėti. Jie pažinsime pirkėjus, galėsime
valdyti paklausą ir formuoti pirkėjų elgseną. Pirkėjai gali būti
individualūs (vartotojai), pirkėjai kaip gamintojai, perpardavėjai,
viešosios įstaigos ir valstybinės organizacijos.
Tiekėjai – tai įmonės ir pavieniai asmenys, iš kurių mes perkame
gamybos priemones, darbo priemones ir darbo objektus (ilgalaikį ir
trumpalaikį turtą). Šioje srityje mes turime pasirinkti mums tinkamiausius
tiekėjus ir pper tai veikti pasiūlą.
Konkurentai – tai rinkos dalyviai, siūlantys potencialiems pirkėjams
tuos pačius arba panašius poreikius tenkinančias prekes. Konkurencijos
formos : visuotinė konkurentinė, oligopolinė konkurencija ir t.t.
Verslo partneriai – tai pardavimų tarpininkai ir paslaugų tiekėjai.
Perdavimų tarpininkai , distibutoriai perparduoda prekes kitiems, dileriai
pačios prekės neturi, tik randa pirkėją, makleris – finansinis patarėjas.
C zoną sudaro:
[pic]
Gamtinė aplinka – tai įmonės valdymo elementas, apimantis klimato
sąlygų, gautų išteklių, jų panaudojimo ir aplinkosaugos priemonių įtaką
valdymo sprendimams. Pavyzdžiui, gamtinių išteklių trūkumas varžo įmonės
vystymąsi.
Ekonominė aplinka – tai įmonės valdymo elementas, pasireiškiantis tam
tikrais ūkio raidos dėsningumais, kurie daro įtaką valdymo sprendimams
(ekonominio valdymo cikliškumas).
Socialinė, kultūrinė aplinka tai įmonės valdymo elementai,
atspindintys visuomenės poveikį įmonei ir jos valdymo sprendimams
(demografinė situacija, išsilavinimas ir t.t.).
Politinė, teisinė aplinka – tai įmonės valdymo elementai, apimantys
politinių struktūrų veiksmus ir teisės aktams, kurie daro įtaką valdymo
sprendimams (teisės aktai, kurie draudžia, riboja, sudaro galimybes,
skatina). Didelę reikšmę turi politinės idėjos, ar jos yra korumpuotos ar
ne. Teisės aktai gali būti reglamentuojantys įmonių steigimą, veikimą ir
likvidavimą, reglamentuojantys santykius su tiekėjais, pirkėjais,
konkurentais ir partneriais.
Mokslinė, technologinė aplinka – tai įmonės valdymo elementas,
apimantis mokslo žinių ir jų praktinio taikymo poveikį valdymo sprendimams.
Įmonių rūšys
[pic]
TŪB – tikroji ūkinė bendrija.
KŪB – komanditinė ūkinė bendrija.
Pelno siekimas:
|Pasirinkimo pozicijos |AB |UAB |I |UB |
|Savininkų arba akcininkų | |
|skaičius: | |
| min |1 akc. |1 akc. |1 sav.|2 sav. |
| max |- |50 akc. | | |
|Min. akcinis kapitalas, Lt |≤ 100000|10000 |- |- |
|Valdymo organai: | |
| Stebėtojų tarnyba |+- |- |- |- |
| Valdyba |+ |- |- |- |
| Administracija |+ |+ |- |- |
| Visuotinis akc. |+ |+ |- |- |
|susirinkimas | | | | |
|Privalomo finansininko tarnyba|+ |+ |- |- |
|Apskaitos būdas: pilnas |+ |+ |- |+ |
|Mokesčių tarifai, palankūs |- |- |+ |+ |
|verslui | | | | |
Valdymo teorijos raida ir valdymo ypatumai XXI amžiuje
Moksliniu požiūriu vadybos teorija yra tiksliųjų, bei humanitarinių
mokslų, empirinės patirties ir sveiko proto lydinys.
Vadybos teorija kaip grynas vadybos mokslas – tai teiginių ir
koncepcijų visuma, kuriuo siekiam ką nors paaiškinti arba numatyti.
Vadybos žinovų šiandien pikčiausiai puolama figūra F. Teiloras (1856
– 1915). Jo pagrindinė teorija: darbo našumo paslaptis yra teisingas
užduoties parinkimas arba pasirenkamas ir adekvatus, priklausantis nuo
rezultato atlygis.
A. Fojolis (1841 – 1925) , prancūzų inžinierius, pirmasis išdėstė
administravimo teoriją. Jo teorija rėmėsi penkiais drambliais:
1. Planavimas.
2. Organizavimas.
3. Vadovavimas.
4. Koordinavimas.
5. Kontrolė.
A. Folet (1868 -1933) suformulavo vadybos teoriją. Pagrindinis
dalykas – tik grupiniame darbe atsiskleidžia ir pilnai panaudojamos žmogaus
galimybės, tam
reikalingas grupinis mąstymas. A. Folet šūkiai : geras
lyderis reikalauja, kad žmonės tarnautų ne jam, bet bendrai nustatytam
tikslui. Geriausias lyderis ne tas, kuris turi pasekėjų, bet tas, su kuriuo
kartu dirba žmonės.
E. Mejis (1880 – 1949) įamžino eksperimentu (gesino lemputes,
užgesinus visas našumas padidėjo) tai, kad viršininko dėmesys teigiamai
veikia darbuotojo motyvaciją, o tai padidina darbo našumą. Tai pradėjo
darbo santykių erą.
H. Saimonas (1916 – 19XX) – tai enciklopedinio mąstymo žmogus. Išvedė
algoritmą problemoms spręsti:
1. Butinybės priimti sprendimą suvokimas.
2. Veiksmų variantų generavimas.
3. Variantų vertinimas.
4. Vieno arba kelių variantų pasirinkimas.
S. Ansofas (1918). Jis kūrė strategijų korporacijos valdymo modelį ir
vadovavosi pagrindine prielaida, kad kiekvienos įmonės galutinis tikslas
yra maksimizuoti investicijų grįžtamumų normą. Nustačius galutinį tikslą,
grįžti atgal ir nustatyti pradinį tikslą, po to grįžti link misijos,
vizijos ir filosofijos.
P. Drukeris (1909). Jo esminis momentas – tikslinis valdymas:
vadybininkai kartu su įmonės vadovybe nustato pagrindinį tikslą ir sudaro
tikslų medį, po to pasidalina atsakomybe už jų vykdymą.
E. Demingas (1900-1990). Statistikas, vadybos konsultantas. Sukūrė
kokybės valdymo principus:
1. Tik 100% kokybiškai.
2. Be kokybės, kiekybė visai nesvarbi.
3. Kokybės gerinimo procesas begalinis.
4. Tik siekimas begalinio pelno.
R. M. Karter. Sukūrė pokyčių valdymo teoriją:
1.Organizacija be pokyčių – mirusi organizacija. Pokyčiai kiekvieną minutę,
dieną, sekundę ir t.t.
2. Pokyčiai sėkmingi ttik tuomet ir transformacija sėkminga tik tada, kai
yra tikras lyderis, pro visus sunkumus įžiūrintis viziją.
3. Sėkmė pokyčiuose galima, jei kiekvienas darbuotojas gali pasijusti turįs
savo rankose galią. Priešingu atveju ta galia bus panaudota neigti
viršininko paliepimus.
4. Inovacijos yra pagrindinis pokyčių materialinis pagrindas. Jis sudaro
galimybę vykdyti produktų gamybos procesus, o pastarieji teigiamai veikia
įmonės veiklą ir rezultatus.
T. Levitas (1925). 1950-1960m. nebuvo žodžio marketingas – visos
įmonės orientuotos į gamybą (kaip pagaminti daugiau su mažesniais kaštais).
1960m. reikia pereiti prie orientacijos į marketingą, į šūkį: orientacija į
vartotojo svajonę, lūkestį. 1980-1990 markeinginiai verslai.
Pagrindinis vadybos dėsnis. Pareto dėsnis, kuris vadinamas 80/20 dėsniu:
valdyme šis dėsnis reiškiasi taip: 20% priežasčių, lemia 80% problemų.
Vadybos uždavinys surasti tas 20% priežasčių ir jas panaikinti.
XXI amžius – beprotystės amžius, didelių ir greitų pokyčių amžius,
kūrybos amžius, resursų trūkumo amžius, atskirų šakų mirimas, naujų
gimimas, verslo sektoriaus mažėjimas ir visuomeninio administravimo
sektoriaus didėjimas, transformavimosi ir dirbančio žmogaus darbo svarbos
didėjimas, ypatingas protinio darbo svarbos augimas, mechaninio darbo
mažėjimas.
Protinis darbas turės būti išvystytas, kad žmogus turės suformuoti
sprendimus, priimti sprendimus ir nešti atsakomybę.
Valdant XXI a. bus labai svarbu:
1. Sukurti savo tikslams pasiekti tinkamą organizacinę struktūrą.
2. Kas priims sprendimą kritinėje situacijoje, struktūra turės būti
skaidri.
3. Būtina užtikrinti, kad tik vienas vadovas duoda nurodymus pavaldiniui.
4. Struktūra darosi pplokščia. Kiekvienas darbuotojas vienu metu gali
dirbti skirtingose struktūros vietose. Bus horizontali karjera, bet ne
vertikali.
Personalą reikės ne valdyti, o nukreipti tinkama linkme. Valdymo
tikslas turės būti pasiektas siekiant maksimaliai panaudoti kiekvieno
darbuotojo turimas žinias ir įgūdžius.
Valdymo pagrindu taps kryptis, siekianti pastoviai nustatyti kaip
vartotojas suvokia produkto vertę ir kokį sprendimą vartotojas ruošiasi
padaryti skirstydamas savo grynąsias pajamas.
Valdymo formulė atrodys taip:
I3=PV, kur I3 – intelektas, I2 – informacija, I – idėjos, PV – naujai
sukurta pridėtinė vertė.
Informatizacija eis kaip pirma kartu su intelektu ir idėjomis, o
jiems iš paskos seks procesų automatizacija. Valdymo sprendimai tik tada
bus efektyvūs, jei jų nevaržys juridiniai, teisiniai ar politiniai
apribojimai. Apribojimai – rinkos santykius iškreipiantis prievartinis
mechanizmas.
VALDYMO SISTEMOS
Valdymo sistemos esmė ir struktūra
Valdymo sistema – tai tam tikras mechanizmas, kurio pagalba vadovai
priima valdymo sprendimus, dislokuoja laike ir erdvėje ir deleguoja juos
pavaldiniams. Struktūriniu požiūriu valdymo sistema apjungia tokius
elementus:
1. Valdymo principus.
2. Valdymo metodus.
3. Valdymo stilius.
4. Valdymo struktūras.
5. Valdymo techniką.
Svarbiausia, naudojantis valdymo sistemos pagalba, valdyti bet kokius
procesus. valdymas remiasi pagrindiniais principais, jeigu jie nėra
išlaikomi rezultato niekada neturėsime. Principai apibrėžiami kaip valdymo
elementai, kurių laikantis formuojami ryšiai tarp vadovų ir pavaldinių.
Principai:
1. Įgaliojimų veikti perdavimas pavaldiniui, užimančiam tam tikrą
pareigybę yra parašyti pareigų nuostatuose (pareigų aprašuose,
pareigybių iinstrukcijose).
2. Kartu su įgaliojimais turi būti deleguojama atsakomybė. Įgaliojimas be
atsakomybės yra bevertis. Atsakomybė yra aprašoma pareigų nuostatuose.
Juridiškai patikrinama atsakomybė. juridiškai atsakomybė įtvirtinama
parašu ir įmonės antspaudu.
3. Kartu su įgaliojimais ir atsakomybe pavaldiniui deleguojama ir
valdžia. Valdžia pasireiškia normalia forma, jeigu įgaliojimai ir
atsakomybės laipsnis yra lygiaverčiai.
4. Vienvaldiškumo išlaikymas. Kiekvienas pavaldinys turi turėti tik viena
vadovą.
Įgaliojimas – tai teisių ir galimybių naudotis valdžia suteikimas.
Valdžia – tai galimybė įtakoti pavaldinių poelgius. Įtakojimas yra vykdymas
naudojant valdymo metodus. Yra 3 valdymo metodai:
Administraciniai (įstatymai, nurodymai).
Ekonominiai (atlyginimo sumažinimas, padidinimas).
Psichologiniai (įtikinėjimas, pagrindimas, vertimas daryti per baimę,
tikėjimo generavimas, naudojimasis savo žavesiu ir t.t.).
Kaip panaudoti metodus? Kiekvienas vadovas pasirenka pagal valdymo save
valdymo stilių:
Autokratinis (labiausiai naudojasi patvariais, vadovo „aš“).
Demokratinis (pilna laisvė).
Liberalinis (vidurkis tarp autokratinio ir demokratinio). Priklauso nuo
situacijos, kaip elgiasi vadovas.
kad vadovai galėtu veikti pavaldinius naudodami principus, metodus, stilius
yra sudaromos valdymo struktūros, kuriose pasiskirstomi darbai pagal
funkcijas ir schematiškai parodoma, kuriam vadovui priklauso kurie
pavaldiniai. Priklausomai nuo tikslų, struktūros gali būti linijinės,
matricinės, funkcinės, štabinės ir t.t.
Valdymo sistemų formavimo požiūriai
Priklausoma nuo valdomo objekto ir nuo vadovo norų, bei sugebėjimų
valdymo struktūra gali būti formuojama skirtingais požiūriais. Yra žinomi 4
sistemų formavimo požiūriai:
1. Klasikinis arba tradicinis.
2. Procesų.
3. Sisteminis.
4. Situacinis.
Žiūrint įį valdymo sistemą tradiciniu požiūriu atskirai galvojama kaip bus
motyvuojamas darbas, siekiama lyderiavimo, kuriama organizacijos kultūra ir
t.t.
Žiūrint į valdymo sistemą procesų požiūriu sprendžiame kaip planuosime
procesus, kaip organizuosime procesus, kaip motyvuosime ir kontroliuosime.
Sisteminis požiūris, tai kai į valdymo objektą žiūrime kaip į kibernetinę
sistemą (įėjimas, juoda dėžė, išėjimas). Įėjime dažniausiai įvardijami
tikslai ir uždaviniai, išėjime – norimi gauti rezultatai, o juodojoje
dėžėje planuojami ryšiai tarp pagrindinių objekto funkcijų: marketingo,
gamybos, personalo, finansų.
Situacinis požiūris – tai toks požiūris, kai valdymo sistema nėra standi ir
yra pastoviai keičiama pasikeitus situacijai. Ji sudaroma ir valdoma pagal
situacinius veiksnius.
Pagrindiniai valdymo sistemų tipai ir jų charakteristikos
Valdymo sistemų tipai gali būti išskirti pagal tam tikrus
klasifikavimo požymius, kuriuos numato vadovas ir vadovo nustatytus
prioritetus.
Valdymo sistemos valdymo tikslų ir funkcijų atžvilgiu:
1. tikslinės valdymo sistemos – vadovas nustatys tikslą. Yra grynai
tikslinės, tikslinės pagal rezultatus, programinės strateginės
tikslinės.
2. funkcinės valdymo sistemos (priekyje funkcija). Socialinės sistemos,
gamybinės sistemos (X-Y sistemos, kurias sukūrė Mak-Gregoras), kokybės
sistemos (4S arba 5S. 4S – visų socializmo šalių kokybės valdymo
sistema: savistovumas, savivalda, savifinansai, saviatsiperkamumas).
5S – Seiri, seiko, sitecko, seito ir seikuci. Organizuotumas,
švarumas, disciplina, tvarkingumas, moralinis tyrumas arba dorumas.
ISO – Vakarų Europos ir Amerikos).
Šiandien visų sistemų požiūriu nuostatos dėstosi tokia prioritetine linkme:
vadovui reikia:
1. Formuoti situacinį valdymą.
2. Žmogų laikyti pirmuoju kūrėju ir vykdytoju.
3. Formuoti lėkštas, decentralizuotas valdymo sistemas, kuriose kopimas
karjeros laiptais ne vertikalus o horizontalus per funkcijas.
Situacinis valdymas, tai :
a) atsinaujinimas, atsiradus poreikiui atsinaujinti.
b) kasminutinis protavimas ir naujo matymo sukūrimas.
c) numatytų transformacijų įgyvendinimas.
Žmogus:
1. Priimti žmogų, pagal tai koks jis yra, koks jo „aš“ ir gerbti jį.
2. laiko darbo nereglamentuoti, ypač kūrybinio, jeigu reikia
reglamentuoti, laiko trukmę nustato pats kūrėjas.
3. nebausti už klaidas.
4. darbo pasidalijimas stambus
5. mmarketingas – tai neribotas laike asmeninis pokalbis su vartotoju.
6. vadovas irgi supranta savo „aš“ ir teisingai jį vertina.
7. darbas grupėje – pagarba vienas kitam ir pilnas skaidrus supratimas
kaip paskirstyti įgaliojimai, atsakomybė ir valdžia.
IŠVADA: Jei taip elgsitės su žmonėmis, jie taps asmenybėmis. Atsitiktinumas
padeda tik protui, pasiruošusiam juo pasinaudoti.
| |JAV |Japonija |
|Priekyje |Tikslas/funkcija |Funkcija |
| |Gamyba. |Personalas |
| |Strateginis |Kokybė per kontrolę. |
| |planavimas | |
|Valdymo sprendimo |Kieti sprendimai |Lankstūs sprendimai |
|tipas | | |
|Valdymo metodai |Priekyje stovi |Psichologiniai |
| |ekonominiai valdymo |valdymo metodai |
| |metodai | |
|Darbo keitimas |Pastovus darbo |Darbas vienoje |
| |keitimas, ieškant kas|įmonėje visą gyvenimą|
| |geriau | |
|Pareigybinis augimas |Neterminuotas laiku |Pagal darbo stažą ir |
| |ir tik už nuopelnus |nerečiau kaip kas 5 |
| | |metai. |
|Sprendimo priėmimas |Individualus |Kolektyvinis |
|Atsakomybė |Individuali |Kolektyvinė |
|Disciplina |Pagal reikalą ir |Visur ir visada |
| |tikimybę |pagarba darbui, |
| | |įstatymui, ainiams |
|Sprendimo priėmimo |Nuo viršaus žemyn |Iš pačios į viršų |
|eiga | | |
Jei su žmonėmis elgtis kaip su asilais, jie pasidaro užsispyrę.
Nesuinteresuotumas ir agresyvumas atneša didžiausius nuostolius visur ir
visada. Krizės būklėje su žmonėmis elgtis kaip su žaliais kiaušiniais – per
didelė prabanga. Vienintelis išsigelbėjimas – rasti atsinaujinimo kelią ir
eiti prie situacinio valdymo. Atsinaujinimo kelias:
1. Žmonės yra pagrindinis atsinaujinimo šaltinis ir juos reikia mokyti
veikti, rasti informaciją ir vėl veikti.
2. Parodyti kelią ir duoti įgaliojimus juo eiti, t.y. pažadinti žmonėse
asmenybes.
3. Darbas turi būti kaip malonumas, o jo rezultatas iššaukti malonią
kontrolę.
4. Norai ir vvalia bet ką daryti turi būti paremti motyvacija.
5. Grupinis darbas – pasitikėjimas ir pagarba.
6. Stabilumas judant. Eikite ir darykite, o pasiaiškinti galėsite vėliau.
7. Nuostatos ir dėmesys. Jie galvoja, kadangi jie galvoja, kad gali
galvoti. Našumas yra individo nuostatos funkcija.
8. Motyvai, prisirišimas ir ištikimybė. Eiti pirmyn reiškia prarasti
dvasios ramybę, stovėti vietoje reiškia prarasti save.
9.
VALDYMO SPRENDIMAI
Valdymo sprendimo esmė ir priėmimo procesas
Sprendimo esmė yra alternatyvos pasirinkimas sprendimo momentu.
Sprendimo priėmimas – tai pasirinkimas vienos alternatyvos iiš kelių galimų
racionalių alternatyvų. Savo esme sprendimo priėmimas 80% yra individualus,
o 20% gali būti ir kolektyvinis. Bet kokiu atveju sprendimo priėmimas yra
sudėtingas psichologinis procesas, kurį veikia turimos informacijos kiekis,
sprendimo sudėtingumas, atsakomybė, susijusi su sprendimu, asmeninės
sprendimą priimančio žmogaus savybės, įmonės išorinė ir vidinė aplinkos.
Galimos tokios sprendimo priėmimo aplinkybės:
1. Tikrumas (žinome alternatyvos lauką ir jos pasekmes).
2. Rizika. Alternatyvos žinomos, o pasekmės dalinai žinomos ir
rizikingos.
3. Netikrumas.
Sprendimo priėmimo modeliai yra du:
1. Klasikinis. Klasikinis modelis – tai toks modelis, kai sprendimo
priėmėjas turi visą informaciją apie aplinkybes, žino svarumo
kriterijus ir svarumo eilę ir renkasi tokį variantą, kuris duoda
didžiausią naudą.
2. Beheivioristinis. Beheivioristinis sprendimas susidaro tuomet, kai
sprendėjas turi neišsamią informaciją apie aplinkybes, alternatyvas,
nežino ir negali numatyti lyginimo kriterijų ir jų svarumo ir
galutinis sprendimas yra sąlyginis ribotas su neaiškiomis pasekmėmis
šiuo atveju, sprendimo priėmėjas turi vadovautis savo nuojauta arba
gyvenimiškąja patirtimi, sugebėjimais, įpročiais. Tokie sprendimai yra
greičiau tik patenkinami, o ne racionalūs. bet versle šitokių
sprendimų daugiausia.
Sprendimo priėmimas yra vykdomas tam tikrais etapais, kuriuos tikslinga
apsirašyti ypač, jei tai yra antro tipo sprendimas. Apsirašymas vykdomas
tokia schema:
[pic]
Sprendimo priėmimo procesas yra daugiau euristinis procesas.
Kiekybiniai sprendimo priėmimo metodai
Kiekybiniai sprendimo priėmimo metodai yra dviejų rūšių:
1. Aprašomieji ekonometriniai metodai.
2. OOptimizavimo, programavimo metodai.
Aprašomieji ekonometriniai metodai gali būti išreikšti vienos arba kelių
lygčių sistemomis su vienu arba keletu kintamųjų.
Optimizavimo metodai – tiesiniai, netiesiniai, dinaminiai ir stochastiniai,
diskretiniai.
Kokybiniai sprendimo priėmimo metodai
Naudojami tada, kaip informacijos turime nedaug arba ji neapibrėžta
ir reikia pasiekti kiek įmanoma labiau pagrįstą metodą:
1. Vieno veikėjo modelis – vadovas autokratas, su niekuo nesitaria.
2. Organizacijos modelis – kuomet organizacija suprantama, kaip žmonių
kolektyvas, vykdantis skirtingas funkcijas. Susitariama dėl
kolektyvinės minčių generavimo tvarkos. Uždrausta kritikuoti,
analizuoti, sudaromas visas alternatyvų, masyvas.
3. Politinis modelis – tai kai organizaciją traktuoja kaip atskirų
individų ar grupių visumą, turinčius savo asmeninius interesus ir
tikslus: žmonės kurie siekia valdžios, žmonės, kurie siekia pinigų.
2 ir 3 modeliai yra kolektyviniai pirmajame etape, o antrajame jau ne.
Valdymo struktūros
Individuali darbo valdymo struktūra
Susideda iš didesnio ar mažesnio skaičiaus individualių darbo vietų.
Šios individualios darbo vietos yra pagrindinė įmonės ląstelė. Jose vyksta
patys įvairiarūšiai darbai. Visos šios darbo vietos yra sudaromos dvigubos
eigos principu:
1. Įmonės vadovas formuojas įmonės filosofiją, viziją, misiją, tikslą ir
kartu su funkcinių direktorių komanda numato kiek reikia kurti
individualių darbo vietų, kad visi darbai, reikalingi tikslui pasiekti
būtų atlikti.
2. Kai numatytos visos individualios darbo vietos kylame iš apačios į
viršų jungdami darbo vietas į tam tikrus struktūrinius vienetus, o
pastaruosius į tam tikrą struktūrą.
Individualios darbo vietos turi būti atitinkamai aprašytos, kad netaptų
fiktyviomis darbo vietomis. Yra skiriamos 2 individualių darbo vietų rūšys:
1. Vykdytojų darbo vietos
2. Vadovų darbo vietos.
Abejos darbo vietos yra aprašomos pareigų aprašuose (pareigybinės
instrukcijos, pareigybiniai nuostatai). Pareigų aprašas – tai svarbiausias
dokumentas, kuriame aprašyta kam yra sukurta ši individuali darbo vieta,
kas joje turi būti dirbama, kokios teisės suteiktos ir atsakomybė. Kuomet
darbuotojas priimamas į darbą, jis pasirašo su darbdaviu darbo sutartį ir
iškart turi būti supažindintas su jam numatytų pareigų aprašu. Individuali
vykdytojo darbo vieta schematiškai gali būti pavaizduota taip:
[pic]
1. Vykdytojo darbo vietos paskirtis, tikslas, darbo turinys, pagal
apimtį, kokybę ir terminus. Veiklos pobūdis ir darbo vietos techninis
aprūpinimas. Reikalingas išsilavinimas, kvalifikacija, patirtis.
2. Įgaliojimai arba teisės veikti, dribti, spręsti, patarti, gauti arba
duoti informaciją, kontroliuoti ir pan.
3. Pirminė atsakomybė: atsakomybė už užduoties įvykdymą ir atsakomybė už
užduoties neįvykdymą ir naudojimąsi.
Individualios darbo vietos aprašas sudaromas darbo vietai, o ne žmogui.
Jeigu įmonė yra nedidelė ir darbų mastas nedidelis, tai vienas vykdytojas
gali dirbti pagal dviejų arba daugiau darbo vietų aprašus.
Vadovo individuali darbo vieta visą laiką vykdo du vaidmenis: vadovo, nes
jis turi pavaldinių ir vykdytojo, nes dauguma vadovų turi savo aukštesnio
rango vadovą. Vadovas kaip vykdytojas turi dirbti pagal pareigų
aprašą,
parodytą schemoje, o vadovas kaip vadovas įgauna papildomas valdymo
pareigas ir funkcijas. Schema išlieka ta pati tačiau pirmoje pozicijoje
atsiranda valdymo užduotis. Valdymo užduotyje būtina konkretizuoti kokią
valdymo funkciją jis vykdys: planavimo, organizavimo, motyvavimo ir
kontrolės.
Vykdymo galiojimai ir teisės dažniausiai būna susiję su darbo atlikimu
ir jo motyvavimu. Atsakomybė šiuo atveju yra ne tik moralinė, bet ir
juridinė.
Valdymo normų teorija ir struktūrinių padalinių formavimas
Individualios darbo vietos turi būti jungiamos į struktūrinius
padalinius dėl to, kad vieno žmogaus valdomos informacijos kiekis yra
ribotas žmogaus galioms, ttodėl reikia nustatyti kiek vadovas gali turėti
pavaldinių, kad sugebėtų kvalifikuotai ir kokybiškai valdyti. Tai
apsprendžia valdymo norma, nustatyta pagal kontrolės apimties teoriją.
Kontrolės apimties teorija buvo sukurta Vytauto Graičiūno apie 1930m. Jis
nustatė, kad žmogaus smegenys ribotos ir jeigu jam reikia valdyti daug
ryšių su daugeliu žmonių ir juda didesnis informacijos kiekis, tai žmogus
nuo tam tikro ryšių skaičiaus nepajėgus priimti daugiau informacijos.
Jeigu mes esame sprendimo laipsnyje, tai sprendimo laipsnyje mes galime
turėti pavaldinių nuo 4 iki 6.
Nurodymo laipsnyje – 7-12 pavaldinių
Tvarkymo laipsnyje –– 13-20 pavaldinių
Priežiūros laipsnyje – 21-40 pavaldinių
Be kokybės apimties teorijos, informuojant struktūrinius padalinius
labai svarbi mazgų teorija. Mazgas – tai asmenų grupė, dirbanti tam tikrą
funkcinį darbą (vadovas su pavaldiniais ar vykdytojas). Mazgų teorija apima
3 taisykles:
1) Kiekvienas vykdytojas arba pavaldinys gali priklausyti tik 1
vadovui.
2) Reikia išlaikyti mazgo optimalumą pagal pavaldinių skaičių
vadovaujantis kontrolės apimties teorija ir veiklumo teorija. Jeigu
vienas vadovas turi tik vieną pavaldinį, tai vadinamas aklasis
mazgas ir jie gali nuolat žaisti futbolą. Toks mazgas
nerekomenduojamas. Jei vienas vadovas, du pavaldiniai, tai vadinamas
skilimo mazgas. Jis gali būti rekomenduojamas kai darbai
nesudėtingi, įmonės nedidelės. Netolyginis mazgas (1 vadovas, 3
pavaldiniai) turi problemų balsavimo atžvilgiu, nes vadovas turi
balsuoti 2 karus. Geriausi mazgai kai pavaldinių 4-12, vadinami
veikliaisiais visažinančiais mazgais. Nuo 12-40 veiklieji mazgai,
bet ne pilnai žinantys ką daro.
3) Nesvarbu kokio tipo mazgas, jame turi būti išlaikytas optimalus
planavimas, organizavimo, motyvavimo ir kontrolės santykis pagal
vadovo darbo ir atsakomybės laipsnį (sprendimo, nurodymo, tvarkymo,
priežiūros). SStruktūrinių padalinių formavimas atliekamas laikantis
tam tikrų elementų:
1. Fiksuojama bendroji užduotis.
2. Žiūrime, kiek individualių darbo vietų reikia tai užduočiai
atlikti.
3. Patikriname specializacijos, lygiagretaus darbo ir pavaldumo
galimybes.
4. Formuojame padalinius iš individualių darbo vietų pagal
kontrolės apimties ir mazgų teorijas.
5. Sudarytus pirminius padalinius tokiais pačiais principais
jungiame į aukštesnio rango padalinius, o pastaruosius į dar
aukštesnio. Toks sujungimas laikantis dar pašalinių principų
sudaro valdymo struktūrą.
a) (Arabija) b) (JAV)
c) (Lietuva) d)
(Kinija)
e) (Rusija)
f) (Lotynų Amerika)
Padalinys, skyrius arba ggrupė gali turėti savo valdymo nuostatus, kurie
apjungia individualių darbo vietų nuostatų elementus. Šio apjungimo
pasėkoje numatomas padalinio skyriaus arba grupės sudarymo tikslas ir
sprendžiami uždaviniai arba funkcijos.
Struktūros sąvoka ir struktūros formavimo požiūriai
Sukūrus padalinius, skyrius arba grupes, valdymo tikslingumo aspektus,
juos reikia jungti į tam tikras struktūras, siekiant, kad struktūros
viršuje liktų vienas aukščiausio rango vadovas.
Struktūra statiniu atžvilgiu – tai įmonėje dirbančių darbuotojų
išdėstymas tam tikra tvarka atsietai nuo jų vykdomų funkcijų. Toks
išdėstymas vadinamas hierarchija.
Hierarchija – tai daugiapakopė struktūra, kurios grandys einant iš
viršaus į apačią sudaro griežtai rekomenduotas pavaldumo ir priklausomybės
pakopas.
Struktūra dinaminiu požiūriu – tai priemonių taikymas tam tikriems
tikslams pasiekti žmonių pagalba. Įmonės arba organizacijos struktūra – tai
visų priemonių darbui atlikti suskirstymas į skirtingas užduotis,
hierarchijos piramidės suformavimas šių užduočių vykdymui koordinuoti. Šis
sudėtingas procesas vykdomas taip, kad individualios darbo vietos,
jungiamos į padalinius, skyrius arba grupes, priklausomai nuo joms
numatytos užduoties, kuri valdyme vadinama funkcija arba funkcijos dalimi.
Kaip padaryti tokį apjungimą ir kaip suformuoti visą hierarchinę piramidę
yra sudėtingas procesas ir į jo vykdymą žiūrima dvejopai. Jau apie 100m.
mokslininkai ir praktikai ieško optimalios valdymo struktūros ir
dažniausiai dar ir šiandien pasaulyje (ypač Lietuvoje) kalbama apie tai,
kad jeigu kažkas pasakytų, kad ši struktūra optimali, tai visos įmonės
problemos iškart išsispręstų. Jau 1979m. Minsbergas paneigė šią mintį ir
pasakė, kad ieškojimas vienintelės visais atvejais optimalios valdymo
struktūros yra mitas ir reikia su juo kuo greičiau baigti. Tuo pačiu baigti
ir su biurokratinėmis, administracinėmis, hierarchinėmis struktūromis,
kuriose nurodomas griežtas pavaldumas, bet dažnai neįvardinti, kam vienas
ar kitas skyrius ar darbuotojas iš vis reikalingas.
Dabartiniu metu Lietuvoje labai svarbu kiek įmanoma atsisakyti kiek
įmanoma biurokratinio požiūrio į struktūras ir pradėti formuoti skaidrias
struktūras konfiguraciniu požiūriu. Jo esmė yra ta, kad planavimo ir
kontrolės sistemos centralizacijos ir decentralizacijos pobūdis,
hierarchinė formali struktūra turi būti sujungta į vieningą sistemą,
priklausomai nuo įmonės tipo, jai keliamų tikslų, įmonės amžiaus ir
santykių su išorine aplinka. Šis sujungimas yra labai svarbus, nes tuomet
administracinis valdymo būdas, kaip plokštuminis būdas, transformuojamas į
erdvinį. Erdvės sudarymas pasiekiamas tuo, kad atskiros struktūros dalys
vaidina ne vienodą vaidmenį įmonėje (pirmuoju atveju visų vaidmuo
vienodas). Naudojant šį erdvinį, konfiguracinį požiūrį, reikia įsivaizduoti
organizaciją kaip 6 erdvinių dalių visumą:
Svarbiausia tokioje organizacijoje yra jo strateginė viršūnė. Dar
kitaip vadinama darbine organizacijos šerdimi. 1. Strateginė viršūnė – tai
strateginių sričių vadovai, kurie numato pagrindinius organizacijos
vystymosi tikslus, misiją, viziją ir parenka strategiją. Tai darbuotojai,
kurie dirba sprendimo laipsnyje (pvz.: prezidentas ir visi viceprezidentai
marketingui, gamybai arba projektavimui, kokybės). 2. Vidurinioji valdymo
grandis, t.y. vadovai, kurie dirba nurodymo, tvarkymo ir priežiūros
laipsniuose (padalinių arba skyrių viršininkai, atskirų f-jų vadovai ir
pan.). 5. Vykdytojai – tai tokie žmonės, kurie tturi virš savęs vieną vadovą
ir neturi nei vieno pavaldinio. Grandinė 1-2-5 vadinama pagrindine įmonės
valdymo grandimi. Ji yra parenkama pagal įmonės tikslą ir jam pasiekti
būtiną valdymo f-ją (gamybinės firmos pagrindinė f-ja – gamyba). 3. Techno
struktūra, tai yra padaliniai ir grupės, be kurių negali apsieiti
pagrindinė grandis (pasaulyje techno struktūros atstovus vadina
analitikais, todėl, kad jie neturi sprendimo teisės). Jie analizuoja
situaciją. 4. Papildomų tarnybų erdvė. Kiekviena įmonė gali turėti
papildomas tarnybas: poilsio bazė, kavinukė. 6. Firmos kultūra ir juos
formuojama visuomenėj ideologija (valdymo filosofija). Linijinė hierarchinė
pagrindinė.
Tai, kas pavaizduota, yra vidinė įmonės koalicija. Trukdo išorinė
įmonės koalicija. Dažniausiai tai – įmonės savininkai, jeigu jie patys
nestovi už įmonės valdymo vairo. Profesiniai susivienijimai ir konkurentai.
Tokios struktūros valdomos trimis pagrindiniais būdais:
1. Tarpusavio derinimas.
2. Tiesioginis vadovavimas.
3. Standartizavimas: darbo procedūrų standartizavimas, veiklos
rezultatų standartizavimas, kvalifikacijos standartizavimas ir normų
ir normatyvų standartizavimas.
Pagrindiniai įmonių tipai pagal valdymo struktūros tipą
1. Antiprenerinė 2. Mechaninė
3. Diversifikuota 4. Profesionali
5. Novatoriška
6.Misionieriška
7. Politiška
Lietuvos politinė struktūra
Įmonės gyvavimo stadijos:
ATSIRADIMAS-AUGIMAS-BRANDA-SMUKIMAS
1. Struktūra
2. Aplinka ir veiklos sąlygos
3. Strategija
4. Privalumai ir trūkumai
Anteprenerinė struktūra
1. Paprasta visiškai neformalizuota, lanksti, hierarchinė linija
neryški. Pagalbinės tarnybos dažniausiai nesuformuotos. Veiklą
koordinuoja įmonės vadovas antepreneris, tiesioginio vadovavimo
būdu.
2. Aplinka paprasta, nekintama arba dinamiška. Lyderystė labai
stipri.
Įmonė gali būti įkurta įkūrimo pradžioje, įveikusi krizę
arba pakeitusi veiklos kryptį. Struktūra būdinga individualioms
įmonėms, ūkinėms bendrijoms ir nedidelėms UAB.
3. Vyrauja ateities vizija, dažniausiai sukurta vadovo, kuri
dinamiškai keičiantis aplinkai, gali būti pakeista. Pavaldiniai
lengvai pasiduoda vadovo nuomonei.
4. Dinamiška, greitai prisitaikanti ir sukuriama. Greitai
pažeidžiama, ribotos plėtros galimybės.
Mechaninė
1. Centralizuota biurokratija, procedūros formalizuotos, darbai
specializuoti, darbo vietos apjungtos į padalinius pagal f-nį
tipą, ryški hierarchinė linija. Techno struktūros rengia veiklos
standartus ir yra atskirtos nuo linijinės hhierarchijos. LH gerai
išplėtota.
2. Aplinka stabili, procesai mechanizuoti, standartizuoti, išplėtota
kontrolė, visos struktūros iš esmės panašios, turi skyrius:
personalo, apskaitos, finansų, infosistemų, kokybės kontrolės,
darbo saugos, skiriasi tik linijinės hierarchijos, kurias
apsprendžia pagrindinis technologinis procesas (gamyba, paslaugos
tiekimas.). Įmonės dažniausiai senos, ilgai veikiančios,
vidutinės ir didelės.
3. Labai stiprus ilgalaikis planavimas, bet ne strateginis. Juntamas
stiprus pasipriešinimas pokyčiams ir jeigu kažkas priverčia
daryti pokyčius, tai dažniausiai jie kiekybiniai o ne kokybiniai
ar revoliuciniai.
4. Efektyvi, stabili, gerai suderinta padalinių veikla, gera
kontrolė ir koordinavimas. Prie pokyčių iš karto nesusidorojanti
su užduotimi.
Misionieriška
1. Įvairių vertybių ir tekėjimo sistema, suteikianti organizacijai
savitumo. Pripažįstama tokia vizija ir ideologija, kurią
skleidžia charizmatinis lyderis. Ideologija gali pridengti kitas
konfigūracijas: entrep., novatorišką, profesionalią ir kartais
net mechaninę. Kartais vadovas gali sukuri savo nuosavą
konfigūraciją. Būtina viešai skelbti išskirtinę, aiškią,
įkvepiamą viziją ir misiją. Veikla koordinuojama per specifines
normas, kurią sukūrė įmonės nariai arba jų laikomasi doktrina.
Įmonė gali būti išskaidyta į smulkesnes grupeles, esant reikalui,
jos gali būti sujungtos.
Diversifikuota
1. Diversifikacija pagrįsta rinkų radimosi vieta arba produktų
įvairumu. Autonomija pasireiškia tiktai operatyvinėje veikloje,
o visas valdymas yra iš nedidelio viršutiniško antipreneriško
centro.
2. Rinkos diversifikuotos pagal prekes, paslaugas, tarpinius
produktus, pajungtos vietinei gamybai, kad nereikėtų
transportuoti per visą pasaulį. Daug mažyčių filialiukų, kurie
sujungiami po “grybu”.
3. Centrinė būstinė apibrėžia strategiją, jos galimas alternatyvas
o filialai tik labai retai kuria savo strategijas.
4. Gerai sprendžiamos logistikos problemos ir finansinių išteklių
valdymo problemos. Inovacijos pplinta lėtai, nes diversifikacija
brangiai kainuoja. Kontrolė vykdoma tik viršuje pagal
pagrindinius tikslus ir neskatina filialų geriau veikti.
Naudojama dažniausiai monopolistinėse firmose.
Profesionali
1. Tai tokia struktūra, kai darbas labai sudėtingas arba reikalauja
aukštos kvalifikacijos specialistų. Sudaroma pagal kvalifikacinius
reikalavimus. Priklausomai nuo profilio, ji gali būti ir
biurokratinė ir nebiurokratinė. Priklausys nuo specialistų ir
finansavimo tipo. Tokioje įmonėje gali būti sukurti padaliniai,
kurie veikia autonomiškai ir kuriems gali būti paskirtos specialios
tikslinės f-jos.
2. Aplinka kompleksiška, gali būti ir stabili, ir dinamiška, pati
techninė ir technologinė sistema gali būti tiek sudėtinga, tiek
nesudėtinga. Galimas pastovus struktūros tobulinimas, kai tik
atsiranda poreikis.
3. Gali turėti daug atskiriems segmentams modifikuotų strategijų,
kurias jungia tik vienas tikslas. Strategijas specialistai rengia
kolektyviai, tikslinėse grupėse kartais su vadovybės leidimu,
kartais be. Bendrus strateginius tikslus stengiamasi išlaikyti,
tačiau padalinių tikslai ir uždaviniai pastoviai keičiami ir
formuojami ištisi laukai ieškant geriausio sprendimo.
4. Struktūra būdinga demokratijai ir autonomijai vystyti. Padalinių
veiklos koordinavimas labai ribotas, daugiausiai laisvės problemos
nagrinėjamos viešai. Problemos labai pasunkėja, jei specialistai
susivienija prieš kažką.
Novatoriška
1. Organiška ir decentralizuota, padaliniai sudaryti iš įvairių sričių
specialistų, sujungtų kurti naujus produktus, projektus, paslaugas.
Koordinuojama per tam tikrą ryšių personalą, vadinamas
integratoriaus matricines struktūras.
2. Sudėtinga ir dinamiška aplinka, kurioje nuolat pasirodo naujos
technologijos, produktai, stipri konkurencija. Jaunos organizacijos
darbuotojų amžiumi. Laikui bėgant gali subiurokratėti.
3. Strategija paremta visų sričių patirtimi, sudaroma apatiniuose
hierarchijos lygmenyse. Struktūra gali būti kuriama atskiriems
veiklos ciklams.
4. Labiau demokratiška, o ne biurokratinė. Labiau tinka novatoriškiems
projektams, surinkus specialistus, jei darbo nėra, problema
išskirtinė.
Politiška
1. Atskiri asmenys arba grupės naudoja visas legalias ir nelegalias
priemones valdžiai įgyti ir išlaikyti. Tai pastoviai kelia
konfliktus. Politiniai žaidimai eina greta teisėtos valdžios.
Koordinacijos beveik nnėra, konfliktai turi labai įvairias formas:
nuosaikūs, intensyvūs, trumpalaikiai. Susiformuoja viena iš keturių
politinių situacijų:
a) konfrontuojanti
b) šlubo aljanso
c) politizuota
d) kovos arenos
Per savo gyvavimo ciklą dažniausiai keičiasi tik konflikto forma. Jei
norime taisyti padėtį, struktūrą reikia iš pagrindų suardyti.
Valdymo struktūrų vaizdavimo būdai
Struktūros būna dviejų pagrindinių tipų: vertikalios ir horizontalios.
Dabartiniu metu tendencija, kad struktūros būtų kuo horizontalesnės.
Braižant bet kokią struktūrą, nesideda rodyklės. Vadovui pavaldūs asmenys
braižomi vienoje linijoje.
Struktūros savo prasme gali būti kaip klasikinės ir darbinės.
Klasikinėse struktūrose rašoma pareigybė arba f-ja. Darbinėje struktūroje
būtinai rašoma pareigybė, žmogaus vardas ir pavardė.
Valdymo tikslai ir valdymo stiliai
Valdymo tikslai ir stiliai yra glaudžiame sąryšyje ir kartais valdymo
tikslas diktuoja prisilaikyti vienokio ar kitokio valdymo stiliaus. Tačiau
kiekvienas žmogus turi įgimtą stilių ir jo transformavimas į kitą stilių
yra sudėtingas ir ilgalaikis procesas.
Su valdymo stiliais susiję tikslai gali būti išskirti į 3 pogrupius:
1. Tikslai apibrėžti ir įgyvendinti darbines užduotis
2. Tinkamai parinkti darbuotojus užduotims atlikti ir dirbti su jais
3. Išsiaiškinti kiekvieno darbuotojo poreikius, darbo motyvus ir
stengtis optimaliai juos patenkinti
Vadovas turi rasti protingą pusiausvyrą tarp šių 3-jų tikslų, nes:
a) jei jis visą dėmesį sukaups darbo užduoties vykdymui ir užmirš
darbuotojų poreikius, anksčiau ar vėliau sulauks neigiamos jų
reakcijos, iir tai atsilieps jų darbo kokybei;
b) jei jis per daug dėmesio skirs šiltos darbo atmosferos ir gerų
darbuotojų tarpusavio santykių kūrimui, gali nukentėti darbo
motyvas ir darbo užduoties sprendimas;
c) jei jis per daug pasiners į minėtų grupės narių problemas ir
neskirs per pakankamai dėmesio visos grupės darbui, netrukus
įsitikins, kad bendras grupės efektyvumas mažėja ir kyla
pavojus užduoties įgyvendinimui.
Valdymo stilių klasifikavimas ir jų charakteristikos
Tam, kad vadovas galėtų geriau vadovauti ir pavaldiniai būtų patenkinti
sąmoju, vadovui reikia schematiškai įsivaizduoti valdymo situacijas ir
optimalų poelgį jose. Toks schematinis vaizdavimas atspindi valdymo
stilius.
• Horizontalioje ašyje – vadovo rūpinimasis darbo užduočių atlikimu
• Vertikalioje ašyje – vadovo rūpinimasis darbuotojų poreikiais ir
kolektyvo psichologiniu klimatu.
Pozicija A – minimalus vadovavimo stilius. Tai stilius, kai užduočiai
atlikti ir kolektyvui mobilizuoti, vadovui reikia minimalių pastangų.
Vadovas dirba tik tiek, kad išsaugotų savo darbą, bet ne daugiau.
Pavaldiniams kelia minimalius reikalavimus. Vengia konfliktų, kad nebūtų
atleistas iš darbo.
• Planavimas. Savo darbuotojams skiria abstrakčias užduotis, vengia
detalių ir nekonkretizuoja vykdymo terminų.
• Organizavimas. “Jei manęs neliktų, tai visi susitvarkytų be manęs,
esu tikras”
• Motyvavimas. “Aš tarpininkas tarp tų, kurie aukščiau už mane ir
žemiau už mane, todėl reikia niekam nepakenkti”
• Kontrolė. “Kontroliuoju labai retai ir darau tai tik
esant būtinam
reikalui”
• Pavaldiniai. “Imu visus, kuriuos man paskiria aukštasis vadovas”
E-vadovavimas komandai. Šio tipo vadovas įsitikinęs, kad egzistuoja
ryšys tarp įmonės poreikių užduočių ir kvalifikuotų, patyrusių, gaunančių
gerą atlyginimą darbuotojų poreikių. Todėl vadovas rūpinasi šių abiejų
skirtingų pusių optimaliu suderinimu.
• Planavimas. “Vadovas dirba su žmonėmis, turi daug žinių,
reikalingų darbui ir motyvacijai, turi sferinį mastymą ir mato
įmonę sferoje. Su visu kolektyvų apmasto ir paruošia įmonės
funkcionavimo modelį. Renka visus vertingus pasiūlymus, lanksčiai
transformuoja modelį ir pateikia darbuotojams lanksčius darbų
atlikimo grafikus.
• Organizavimas. Numato kiekvieno darbuotojo veikimo lauką,
taisykles, procedūras.
• Motyvavimas. Pastoviai informuoja darbuotojus apie įmonės
funkcionavimo rezultatus, iškilusias kliūtis ir galimus motyvavimo
kelius.
• Kontrolė. Pasibaigus tam tikram funkcionavimo etapui, sukviečiami
atsakingi valdytojai ir atliekama nuosekli darbų analizė (kokybė,
ko vengti, iš ko pasimokyti)
• Pavaldiniai. Vadovas renkasi darbuotoją į tikslinę darbo vietą
pagal individualias darbuotojo galimybes ir konkretų profesinį
tobulumą.
B-jaukus vadovavimas. Šio tipo vadovas įsitikinęs, kad svarbiausia –
žmonių santykiai, jausmai ir poreikiai.
• Planavimas. “Aš ssiūlau darbuotojui atlikti užduotį ir skatinu jį
išreikšdamas savo pasitikėjimą”.
• Organizavimas. “Mano pavaldiniai puikiai žino, ką reikia daryti ir
kaip koordinuoti savo pastangas tarpusavyje. Jei kokia problema,
jie gali ateiti pas mane ir tartis. Mano durys atviros”.
• Kontrolė. ““Labai retai tikrinu, nes galvoju, kad darbuotojai viską
atlieka nepriekaištingai”
• Pavaldiniai. Sunku parinkti darbuotojus kiekvienai darbo vietai,
todėl aš stengiuosi darbuotojui kurti darbo mitą”
D-autoritetas, paklusnumas. Šio tipo vadovas savo rankose laiko darbo
situaciją, viską siekia planuoti, kontroliuoti ir dominuoti.
• Planavimas. Nustato kiekvienam darbuotojui griežtas išdirbio
normas laike ir vietoje.
• Organizavimas. Detaliai išaiškina, ką ir su kuo daryti.
• Motyvavimas. Atidžiai stebi darbo eigą, tikrina kokybę ir baudžia
arba skatina.
• Kontrolė. Kontroliuoja tiksliai pagal planą ir terminus,
kritikuoja viešai ir skaudžiai.
• Pavaldiniai. “Samdau tik stiprius fiziškai ir morališkai žmones,
silpnųjų atsisakau. Kas pretenduoja į didelį atlyginimą – iš vis
neimu”
C-organizacijos žmogus. Tai vadovas, kuris rado pusiausvyrą tarp 2-jų
skirtingų polių: darbo užduoties (kaip įmonės poreikio) ir darbuotojų
poreikių.
Planavimas. Planai sudaromi individualiai kiekvienam darbuotojui
įvertinant darbuotojų galimybes, norus, tikslus.
Organizavimas. Kiekvienam darbuotojui duodama užduotis, suderinama su
juo atlikimo terminai, aiškinamasi, jei įvyksta nesuderinimas.
Motyvavimas. Dvigubo tipo: darbo palengvinimo ir skatinimo.
Kontrolė. Problemos sprendžiamos su visais darbuotojais neformalioje
aplinkoje.
Pavaldiniai. “Ieškau žmonių, kurie galėtų susigyventi su jau turimu
kolektyvu ir užpildyti tuščias nišas (psichologines ir kvalifikacines).
|Požymis |Autokratinis |Demokratinis |Liberalinis |
|1. Sprendimo |Visas problemas|Sprendžia visi |Sprendžia |
|priėmimo būdas |sprendžia |kolektyviai |kolegialiai |
| |vienas vadovas | |(pagal |
| | | |situaciją) |
|2. Paliepimų |Įsako, |Siūlo, prašo | |
|pateikimas |komanduoja | | |
|pavaldiniui | | |Prašo, |
| | |Pavaldinių |įkalbinėja |
|3. Atsakomybės |Vadovo |atsakomybė | |
|pasidalijimas |atsakomybė | | |
| | |Skatinama |Kolegiali |
|4. Požiūris į | | |atsakomybė |
|iniciatyvą |Užgniaužta | | |
| | |Kelia | |
| | |kvalifikaciją |Iniciatyva nuo |
|5. Požiūris į |Viską žino, |po kritikos |vadovo |
|savo žinių |viską moka | |pavaldiniams |
|trūkumą | |Draugiškas, | |
| |Stengiasi |mėgstantis |Kvalifikacijos |
|6. Bendravimo |laikyti |bendrauti |kėlimas kaip |
|stilius |distanciją, | |poreikis |
| |bendrauja | | |
| |nenoriai |Drausmė pagal |Bendrauja su |
| | |darbuotojų norą|pavaldiniais |
|7. Požiūris į |Griežtos | |tik jų |
|discipliną |drausmės |Pastoviai |iniciatyva |
| |šalininkas |laukia malonių | |
| | |skatinimo |Reikalauja |
|8. Požiūris į |Mano, kad |priemonių |formalios |
|moralinį |nuobauda | |drausmės |
|skatinimą |geriausiai | | |
| |skatina | |Pastoviai |
| | | |laukia malonių |
| | | |skatinimo |
| | | |priemonių |
Valdymo stiliaus pasirinkimas sudėtingas ir ne tik dėl savo vadovo
individualumo, bet dėl to, kokį sprendimą mes turime priimti (konkretų,
abstraktų, naują, modifikuotą ir pan.). Visą laiką reikia lyginti ir siekti
pusiausvyros tarp vadovo autokratijos ir pavaldinio laisvės. Šios
pusiausvyros siekis labai priklauso nuo kolektyvo, t.y. vadovo ir
pavaldinių brandumo laipsnio.
| | |
|Dalyvavimas |Idėjų |
| |perdavimas |
| | |
|Delegavimas |Paliepimai |
Darbo užduotys
|Kolektyvo brandumas |
|Nesubrend|Vidutiniškai |Labai |
|ę |subrendę |subrendę |
7.3. Kolektyvo brandumo laipsnis arba socialinė – psichologinė struktūra
Kolektyvo brandumo laipsnį formuoja žmogaus, kaip asmenybės, medis:
Asmenybė tai:
1. įgimti veiksmai;
2. įgyti veiksmai;
3. patyrimai.
1. Įgimti veiksmai:
1. paveldimumas (karma)
2. lytis
3. kūno sudėjimas
4. temperamentas
III. Profesinė aplinka
IV. Politinė aplinka
V. Šeimos aplinka
VI. Mokyklos aplinka
II. Religinė, socialinė, ekonominė, technologinė aplinka
Pagal asmenybės medį išskiriamos 3 grupės:
1) tai socialinių, ekonominių ir demografinių skirtumų visuma;
2) profesinių, kvalifikacinių skirtumų visuma;
3) temperamentų visuma.
1. Autokratiški
2. Liberaliniai
3. Demokratiniai
4. Aktyvūs
5. Pasyvūs
6. Rezistenciniai
Valdymo funkcijos: planavimas
Tikslinė valdymo f-jų schema ir planavimo vieta joje
Dažniausiai vadybos moksle yra išskiriamos 4 pagrindinės (tipinės)
valdymo f-jos:
• Planavimas
• Organizavimas
• Motyvavimas
• Kontrolė
Jos sudaro valdymo proceso ciklą:
Yra daug autorių, kurie galvoja, kad išskirti tik 4 funkcijas yra per
mažai ir dėka tokio susiaurėjimo nepasiekiami geri valdymo rezultatai. Yra
siūlymų išskirti 10 funkcijų:
1. Tikslų ir uždavinių numatymas
2. Analizė
3. Prognozavimas
4. Planavimas
5. Sprendimų priėmimas
6. Darbo motyvavimas
7. Organizavimas ir vadovavimas
8. Reguliavimas ir konfliktų sprendimas
9. Kontrolė, apskaita, monitoringas
10. Organizacinė kultūra
Be kraštutinumo detalizuoti yra kraštutinumas jungti ir jjau nuo 1980m.
pasirodė 2 nauji žodžiai ir milžiniškas skaičių knygų STRATEGINIS VALDYMAS.
1930-1950 Finansinis planavimas gamybos personalo,
1960-1980 Ilgalaikis planavimas: finansų,
1970-1990 Strateginis planavimas: marketingas, gamyba, personalas
1980-2002 Strateginis valdymas: marketingas, gamyba, personalas,
finansai
Ilgalaikis planavimas yra tikslingas tada, kai veiklos sąlygos yra
pastovios, kitimo tendencijos yra nežymios, tada galima planuoti ilgai
perspektyvai.
Jau 1970m. buvo užfiksuota, kad veiklos sąlygos sparčiai kinta,
pokyčiai sunkiai prognozuojami, išvados nevienareikšmiškos, neapibrėžtumas
didėja visose srityse, visos rinkos persotintos prekėmis.
Strategija – yra vienas žodis, kuris savo filosofine prasme reiškia
“kovos menas”
|Strateginis planavimas |Ilgalaikis planavimas |
|5-10% nesėkmė | |
| |40% Nesėkmė |
| | |
|80% sėkmė | |
| |20% Sėkmė |
| | |
| |40% Ilgalaikio planavimo laikas |
|Strategijos kūrimo laikas 5-10% | |
|Rinkos ekonomika |
Šio mokslo studijavimo požiūriu tikslinga kalbėti apie atskiras
stadijas:
Planavimą
Organizavimą
Motyvaciją
Kontrolę
Nes jos kiekviena turi savo ypatybes ir turi specifinius ryšius viena
su kita
Planavimas – tai numatymas ar galėsime įeiti į rinką. Gali būti
apiformintas kaip strategija, kaip programa, kaip planas, kaip biudžetas.
Planavimo esmė ir planų rūšys
Savo esme planavimas – tai protine veikla pagrįstas kūrybinės arba
analitinės, nuolatinis arba dinaminis, nuoseklus arba lygiagretus procesas,
siekiant numatyti įmonės egzistavimo arba vystymosi kelius.
|Laiko skalė |Procesai |Rezultatai |
|5m. (3-10) |Strateginis planavimas |((Biudžetas)) |
| | |Strategija |
| | |(programa) |
|1m. |Taktinis
planavimas |(Biudžetas) |
| | |Planas |
|1sav. | |Planas |
|1mėn. |Operatyvus planavimas |Biudžetas |
|1d. | |(sąmata) |
|1val. | | |
Strateginis planavimas
Strategija – tai tam tikras veiklos modelis, rodantis pasirinktą
poziciją tam tikroje aplinkoje, orientuotas į perspektyvą ir organizavimo
proceso veiklą.
E-strategijos
• Akcininkų E-strategija reiškia, kad įmonei turi maksimaliai rūpėti
akcininko kapitalas
• Vadovų prerogatyvų E-strategija –įmonė turi maksimaliai paisyti
tam tikro vadovo ar vadovų interesų
• Ribotą įtaką darančių asmenų E-strategija (gali daryti vartotojai,
tiekėjai)
• Neribotą įtaką darančių asmenų EE-strategija
• Socialinės darnos E-strategija (svarbūs santykiai)
• ????? E-strategija – įmonė turi remti nelygybę tarp įtaką
darančiųjų, jei tai pagerins blogiausioje padėtyje esančio ir
įtaką darančio asmens padėtį
• Asmeninių projektų E-strategija – įmonę turi sudaryti maksimalias
galimybes jos nariams įgyvendinti jų asmeninius projektus.
Taktinis ir operatyvus planavimas
Detalizuoja strateginio planavimo rezultatus trumpesniems laiko
periodams. Pvz., jei planuojame įeiti į rinką per 5 metus ir tai yra
strateginė užduotis, tai taktiniame planavime turime įvardinti ką
padarysime kiekvienais metais, o operatyviame – ką darysime kiekvieną
dieną, mėnesį ar panašiai.
Taktinis planavimas jau įgauna ryšį su biudžetavimu ar sąmata ir tuo
pačiu su apskaita ir jos sistemomis. Kadangi taktinis planavimas – metinis
planavimas, o finansinės atskaitomybės irgi metinės, tai jų kontrolės
mechanizmas yra labai svarbus tiek finansiškai, tiek galutinio tikslo
siekimo atžvilgiu. Šiais finansiniais rezultatais domisi visos
suinteresuotos pusės: darbuotojai, direktoratas, esamieji akcininkai (nes
jie svajoja apie dividendus arba akcijos vertės pasikeitimą), būsimi
akcininkai (ar dividendus moka). Operatyvinis planavimas yra vykdomas pagal
8 planavimo sistemas, kurių parinkimą apsprendžia gaminamas produktas, jo
kiekis ir gamybos ciklo trukmė.
Valdymo funkcijos – organizavimas
Organizavimo funkcija seka po planavimo funkcijos. Pradedant organizavimo
vykdymą pati funkcija yra išskaidoma į sudėtines dalis, kurios seka laiko
nuoseklumu:
1) Pirmiausia męs turime suprojektuoti technologinių operacijų seką,
kurių išvadoje atsiras gaminys, paslauga, projektas. Projektuojant
technologinių operacijų seką, pasirenkame struktūrizavimo (operacijų)
laipsnį: stadija, etapas, darbas, procesas, operacija.
2) Projektuojame organizacinę valdymo struktūrą reikalingoms operacijoms
atlikti. Procesas vadinamas departamentalizavimas.
3) Ryšių tarp struktūrinių padalinių ( departamentų, skyrių, grupių,
poskyrių) formavimas ir valdymas
Visų šių organizavimo procesų pasėkoje tturi būti pasiektas pagrindinis
tikslas skirtas šiai valdymo funkcijai: visų šių operacijų trukmę kiek
galima suspausti – minimizuoti, techninių operacijų trukmė turėtų būti
minimali. Kokybė nebūtų pabloginta!
Vykdant visas šias operacijas, reikia atlikti smul