„Smiltynės perkėlos“ strategija

AB “ SMILTYNĖS PERKĖLA” STRATEGIJA

KAUNAS, 2003

TURINYS

1. PEST ANALIZĖ

……………………..

…………. 3

2. MIKRO APLINKA

……………………..

…………. 3

3. SSGG (SWOT) ANALIZĖ

……………………..

……… 6

4. MISIJA, VIZIJA, PAGRINDINIAI ĮMONĖS TIKSLAI

………………. 7

5. STRATEGIJA

……………………..

…………… 7

1. PEST ANALIZĖ

Socialinė aplinka: socialiniai-demografiniai aplinkai dažniausiai

priskiriami

– Gyventojų skaičius;

– Gyventojų tankumas;

– Amžius;

– Lytis ir t.t

Šiuo atvejų bendrovės veiklai įtakos gali turėti gyventojų tankumas,

nes miesto šiaurinės dalies gyventojai retai naudojasi Smiltinės pliažų

paslaugomis ( važiuoja į Melnragę arba Girulių pliažus ), tačiau tokia

įtaka nnežymi, nes tie patys gyventojai lanko Jūrų muziejų Akvariumą,

Delfinariumą, važiuoja į Nidą ar Kaliningradą. Kitų faktorių įtaka yra

nereikšminga.

Ekonominė aplinka: ji taip pat nestipriai įtakoja bendrovės veiklą,

nes Keltų paslaugos yra gyvybiškai svarbios, ypač Neringos miesto

gyventojams, darbuotojams, žuvininkystės ūkių darbuotojams, todėl bet

kokiomis ekonominėmis sąlygomis paklausa paslaugoms išliks. Be to į

kurortus ir muziejus važiuoja ne tik Lietuvos gyventojai, bet ir

užsieniečiai, kurių ekonominė gerovė nepriklauso nuo ekonominės padėties

Lietuvoje.

Technologinė aplinka: netiesioginio poveikio aplinkoje technologinė

aplinka labiausiai įtakuoja bendrovės veiklą. Būtent nuo keltų techninės

būklės priklauso bbendrovės veiklos efektyvumas. Naujausi bendrovės keltai

yra “Nemunas” ir “Žalgiris” 1987 metų statybos, seniausias “Nida” 1971 metų

statybos (www.keltas.lt) , todėl reikia spręsti naujų arba naudotų, bet

našesnių keltų įsigijimo klausymą, kas reikalauja nemažų investicijų ir

turės didelės įtakos bendrovės veiklos pelningumui.

2. MIKRO APLINKA

Tiekėjai: AB “Smiltynės perkėlos pagrindiniai tiekėjai yra įmonės

tiekiančios organizacijai kurą, ryšio paslaugas, atsargines medžiagas ir

dalis, spec. rūbus, taip pat atliekančios teritorijos priežiūrą. Kiekvienas

iš minėtų tiekėjų turi tam tikrą įtaką sklandžiam perkėlos darbui. Kuro

kainos kilimas gali įtakuoti perkilimo bilietų kainas, kas tuo pačiu turės

įtakos paslaugos patrauklumui. Atsarginių detalių ar medžiagų nebuvimas

gresia įmonei veiklos nutraukimu dėl techninių gedimų, siekiant apsaugoti

vartotojus. Ryšio paslaugos užtikrina sklandžia visos sistemos veikimą,

veiksmų koordinaciją tarp techninio personalo ir administracijos.

Teritorijos priežiūra ir spec. rūbų buvimas suteikia paslaugai papildomą

patrauklumą.

Tarpininkai: Tai organizacijos atliekančios keltų remonto darbus.

Darbų įkainiai tiesiogiai veikia įmonės sąnaudas, kurios atsispindi įmonės

balanse ir apsprendžia pelno buvimą ar nebuvimą.

Konkurentai: AB “Smiltynės perkėla” ūkinės veiklos zona yra Lietuvos

Respublikos teritorija. Užsienio rinkose bendrovė interesų neturi – reiškia

ir konkurentų kovoje dėl užsienio rinkos nėra. Panaikinus keleivių ir

transporto priemonių neatlygintiną perkėlimą per kuršių marias

pagrindiniais konkurentais tapo smulkių laivelių savininkai, kurie už savo

paslaugas nustatė mažesnius tarifus, kas neigiamai atsiliepė keleivių

srauto atžvilgiu. Tačiau šie laiveliai plukdo tik sezono metu ir neturi

pastovaus grafiko bei pačių laiveliu skaičius taip pat pastoviai kinta.

Svarbu paminėti, kad transporto priemonių perkėlimo sferoje bendrovė neturi

konkurentų visai.

Klientai: pagrindiniai klientai yra iš Klaipėdos į Kuršių Nerijos

pusiasalį ir atgal vykstantys keleiviai ir transporto priemonės. Klientų-

keleivių įtaka organizacijai yra nežymi ir abipusė, tačiau ji egzistuoja.

Būtent tai, kad dauguma keleivių vasaros sezono metu pasirinko smulkių

laivelių paslaugas keliantis į Smiltynės pusę dėl mažesnių kainų, o atgal

plaukė keltu nemokamai, paskatino bendrovę sugriežtinti bilietų tikrinimo

sistemą, kas pareikalavo t.t investicijų. Taip bendrovė privertė klientus

pasirinkti: arba naudotis visomis kelto paslaugomis, arba tik jų dalimi ir

mokėti už tai brangiau. Nemažai nesusipratimų su klientais bendrovei kilo

ir dėl renkamų mokesčių už transporto priemonių kėlimą į Smiltinės pusę,

kai klientai (t.y transporto priemonių savininkai) reikalavo panaikinti

neteisėtai renkamus mokesčius. Tačiau tai reikėtų vertinti kaip valstybės

(šiuo atveju savivaldybės) įtaka bendrovei.

Vyriausybė: didžiausiais bendrovės akcininkas yra valstybė, kuriai

priklauso 97,03% akcijų, be to pagrindinė bendrovės veikla paremta

valstybinių apmokėjimų. Todėl valstybė turi labai didelę įtaką bendrovės

veiklos politikai. Būtent LR Vyriausybės 2002 metų vasario 25 d. nutarimų

kėlimasis per Kuršių marias tapo neatlygintinas. Už kėlimo paslaugas

bendrovei buvo apmokama daugiausia 6 mln. lt, tačiau dėl žymiai padidėjusio

keleivių srauto (ypač vasaros sezono metu) šitų lėšų neužtekdavo ir

bendrovė patirdavo nuostolius. Vėliau neatlygintino kėlimo buvo atsisakyta.

Jau minėtas savivaldybės sprendimas rinkti mokesčius iš transporto

priemonių įvažiuojančių į Smiltynės teritoriją buvo sukėlęs nemažai debatų

ir skandalų, todėl galima pasakyti kad valstybės įtaka bendrovei yra šiuo

atveju stipriausia.

Įmonė. Perkėla įkurta 1945 metais (gegužės 20 d.) kaip karinio upių

laivyno padalinys, turėjęs vykdyti strateginę užduotį – garantuoti

susisiekimą tarp dviejų krantų. Palaipsniui, grįžtant

civiliams gyventojams iir atsigaunant pramonei, Senosios prieplaukos vietoje

susikūrė stipri upių transporto įmonė, kurios paskirtis buvo žymiai

platesnė: gabenti baržomis maisto prekes iš Kauno, plukdyti Nemunu sielius

į Danės upės pakrantėse įsikūrusias medienos apdirbimo įmones, pervežti

keleivius. Upių transporto reikšmė

sumenko ir Senoji Perkėla, įgijusi savarankiško ūkiskaitinio administravimo

statusą, palaipsniui sugrįžo prie pradinės, svarbiausiosios Perkėlos

funkcijos – užtikrinti susisiekimą per Kuršių marias.

Augo pramonė, sparčiai vystėsi turizmas. Lietuvoje, ypač

Kuršių nerijoje, ėmė steigtis naujos poilsio bazės, suaktyvėjo statybos

darbai. Natūralu, jog šie procesai žymiai padidino besikeliančio

transporto, krovinių ir keleivių kiekį. Senosios perkėlos darbas ėmė

strigti. Todėl specialiai transporto ir krovinių perkėlimui 1986 metais

buvo atidaryta Naujoji Perkėla.

Smiltynės perkėla“ – vienintelė Lietuvos bendrovė, turinti daugiau

nei pusės amžiaus patirtį keleivinio vidaus vandens transporto sferoje.

AB „Smiltynės perkėla“, kaip visiškai

savarankiška įmonė dirba tik nuo 1992 metų. Dabartinės AB „Smiltynės

perkėla“ paskirtis išliko ta pati – garantuoti susisiekimą tarp dviejų

krantų per Kuršių marias. Žymiai išaugo besinaudojančių šia paslauga

kiekis, tranzitinio transporto srautai.

Keleivių pervežimas Kuršių Mariomis – išskirtinė

„Smiltynės perkėlos“ veikla, kurios profesionaliam lygmenyje daugiau

nevykdo niekas. Visos bendrovės

teritorijos, o ypatingai patys keltai, yra padidinto pavojingumo žmonių

gyvybei zona, todėl keltų įguloms keliami ypatingai griežti reikalavimai,

atliekant savo pareigas darbe. Kiekviena klaida ar aplaidumas gali kainuoti

žmonių sveikatą ar net gyvybę.

Šiuo metu plaukiojantys keltai Naujojoje perkėloje:

1. „Nemunas“ – pastatytas 1987 m. (gali ggabenti 1215 (76 sėdimos vietos)

keleivių).

2. „Žalgiris“ – pastatytas 1987 m. (gali gabenti 1215 (76 sėdimos vietos)

keleivių).

3. „Baltija“ – pastatytas 1986 m. (gali gabenti 1215 (76 sėdimos vietos)

keleivių). Senojoje perkėloje:

1.“Nida“ – pastatytas 1971 m. (gali gabenti 470 (85 sėdimos vietos)

keleivių).

2. „Kintai“ – pastatytas 1977 m. (gali gabenti 477 (85 sėdimos vietos)

keleivių.

3. SSGG (SWOT) ANALIZĖ

|Stipriosios pusės |Silpnosios pusės |

| | |

|AB „Smiltynės perkėla” – vienintelė |AB „Smiltynės perkėla” savo ūkiniai |

|Lietuvos bendrovė, turinti daugiau nei|veiklai naudoja mobilius taršos |

|pusė amžiaus patirtį keleivinio vidaus|šaltinius ir dėl to tenka mokėti |

|transporto priemonių sferoje; |aplinkos taršos mokestį; |

| | |

|Keltų paslaugos gyvybiškai svarbios |Prasti techninė keltų būklė: keltai |

|Neringos miesto gyventojams, |seni, dažnai genda, didėja |

|vykstantiems į Klaipėdą, |atsarginių dalių išlaidos, ir tai |

|klaipėdiečiams, besikeliantiems į |reikalauja nuolatinių investicijų |

|Smiltynę tiek dirbti, tiek pramogauti,|keltų remontui; |

|žuvininkystės ūkių darbuotojams; | |

| | |

|AB „Smiltynės perkėla yra pagrindinis | |

|rinkos dalyvis. Konkurentų šioje |Veiklos apyvartumui didelę įtaką |

|sferoje beveik nėra: |turi sezoniškumas; |

| | |

|teikdama transporto priemonių |Veiklos priklausomumas nuo oro |

|perkėlimo paslaugas, konkurentų neturi|sąlygų; |

|absoliučiai; | |

| |Nuo valstybės finansinių galimybių |

|po bilietų sistemos tikrinimo |ir valstybės įgaliotų institucijų |

|modernizavimo teikiant keleivių |sprendimo priklauso darbų ir |

|perkėlimo paslaugas, smulkių laivelių |paslaugų pokyčiai. |

|savininkų dalyvavimas konkurencinėje |

|

|kovoje sumažėjo; | |

| | |

| | |

|moderni bilietų tikrinimo sistema | |

|leidžia efektyviau kontroliuoti | |

|keleivių srautą; | |

| | |

|valstybė kaip pagrindinis bendrovės | |

|akcininkas užtikrina savalaikį darbų | |

|finansavimą; | |

| | |

|kurortų susikoncentravimas užtikrina | |

|pastovų turistų srautą sezono metu. | |

|Galimybės |Grėsmės |

| | |

|Investicijos į našesnių keltų |Tilto pastatymas į Kuršių Neriją |

|įsigyjimą sumažintų eksploatacines |gali sąlygoti rinkos sumažėjimą; |

|išlaidas: sumažėtų vieno reiso trukmė,| |

|padidėtų pervežamų automobilių ir |Galimas lėšų trūkumas modernizuojant|

|keleivių skaičius; |bei atnaujinant keltus; |

| | |

| | |

|Galimybė išplėsti teikiamų paslaugų |Didėjant paslaugų paklausai ir esant|

|paketą (maršrutas iki delfinariumo, |minimaliam finansavimui yra tikimybė|

|iškylos į atvirą jūrą); |neaprūpinti visų vartotojų; |

| | |

|Prieplaukos Smiltynės pusėje |Kuro, medžiagų kainų, darbo |

|rekonstrukcija leistų švartuotis |užmokesčių augimas sąlygoja veiklos|

|keliems keltams vienu metu, kas |kaštų augimą; |

|palengvintų keltų darbą piko | |

|valandomis. | |

| | |

4. MISIJA, VIZIJA, PAGRINDINIAI ĮMONĖS TIKSLAI

Misija: AB “Smiltynės perkėla” įsteigta Lietuvos Respublikos

Susisiekimo ministerijos užtikrinti saugų ir savalaikį transporto priemonių

ir kkeleivių perkėlimą per Kuršių marias.

Vizija: tobulėti ir išlikti lyderiu trransporto priemonių ir kelivių

perkelime per Kuršių marias.

Tikslai:

▪ Laiku vykdyti transporto priemonių bei keleivių perkilimą;

▪ Tinkamai paruošti keltus bei ekipažus, kad galima būtų per metus atlikti

maksimalų reisų sskaičių;

▪ Atlikti keltų pertvarkymo darbus, siekiant užtikrinti saugų keleivių ir

transporto priemonių perkilimą keltais:

▪ Įsigyti našesnius keltus.

5. STRATEGIJA

AB “ SMILTINĖS PERKĖLA” ORGANIZACINĖ STRUKTŪRA

Įmonėje uždaviniai ir veikla yra grupuojami į atskirus vienetus

(padalinius), kiekvienam iš jų yra priskiriama tam tikra funkcija.

AB “Smiltinės perkėla” organizacinė struktūra parodyta schemoje:

[pic]

Tokios organizacinės struktūros pasirinkimas sąlygotas nedideliu

bendrovės teikiamų paslaugų asortimentu. Specifinis bendrovės požymis yra

tai, kad viena padalinių dalis orientuota į centrinės būstinės sklandžios

veiklos užtikrinimą: buhalterija, personalo inspektorė-referentė, darbo ir

civilinės saugos inžinierius. Kita dalis orientuota į paslaugos tiekimo

organizavimą ir vykdymą: pervežimų tarnyba, laivynas ir energetinis-

mechaninis ūkis.

Kiekvienas iš išvardintų padalinių atlieka tam tikrą funkciją:

1. Buhalterija veda buhalterinę apskaitą, apskaičiuoja ir išmoka

darbuotojų atlyginimus, rengia bendrovės metines finansinės veiklos

ataskaitas.

2. Personalo inspektorė-referentė aatlieka personalo skyriaus funkcijas,

t.y. kas susiję su darbuotojų įdarbinimu, atleidimu, paaukštinimu ir

pan.

3. Darbo ir civilinės saugos inžinierius atsakingas už darbuotojų

supažindinimą su darbo saugos instrukcijomis, išduoda darbo saugos

pažymėjimus.

4. Energetinis-mechaninis ūkis: į jo funkcijas įeina techninė keltų

priežiūra, keltų smulkių remonto darbų vykdymas, keltų aprūpinimas

energetiniais ištekliais.

5. Laivynas: jį sudaro laivyno valdymo skyrius (kuriam vadovauja laivyno

kapitonas) ir inžinerinis skyrius (kuriam vadovauja laivyno

inžinierius). Šių skyrių pagrindinė paskirtis – užtikrinti saugų ir

savalaikį keleivių ir ttransporto pervežimą.

6. Pervežimų tarnyba susideda iš klientų aptarnavimo ir dispečerių

skyrių. Klientų aptarnavimo skyrius atsako už bilietų pardavimą ir

kontrolę, bendro pobūdžio informacijos teikimą klientams, teritorijos

tvarkymą. Dispečerių skyrius atsakingas už ryšio palaikimą tarp kelto

kapitono ir uosto tarnybų, teikia informaciją apie laivų judėjimą

uoste ir pan.

AB “ SMILTINĖS PERKĖLA” VALDYMO STRUKTŪRA.

Valdymo struktūrą bendrovėje reglamentuoja Lietuvos Respublikos

akcinių bendrovių įstatymas Nr. VIII-1835 (2000metų liepos 13 d.).

Pagrindiniai valdymo organai pavaizduoti schemoje:

Visuotinis akcininkų susirinkimas.

Visuotinis akcininkų susirinkimas yra aukščiausias bendrovės valdymo

organas. Bendrovės specifinis bruožas yra tai, kad 97,03% akcijų priklauso

valstybei, todėl lemiamą įtaką priimamiems sprendimams turi valstybė.

Eiliniai akcininkų susirinkimai yra šaukiami valdybos kasmet per 4 mėn. nuo

finansinių metų pabaigos. Bet akcininkų nutarimu gali būti sušaukiami ir

neeiliniai susirinkimai.

Visuotinis akcininkų susirinkimas turi teisę:

✓ rinkti ir atšaukti valdybos narius;

✓ tvirtinti metinę finansinę atskaitomybę ir valdybos pateiktą

bendrovės veiklos ataskaitą;

✓ nustatyti atlyginimo sąlygas valdybos nariams;

✓ priimti nutarimus didinti/mažinti įstatinį kapitalą;

✓ priimti nutarymus dėl rezervų sudarymo, pelno skirstymo;

✓ priima nutarimus ilgalaikio turto disponavimo klausymais.

Valdyba.

Valdyba yra kolegialus bendrovės valdymo organas, kurį renka

visuotinis akcininkų susirinkimas 4 metų kadencijai. Valdyba iš savo narių

renka valdybos pirmininką, kuris šiuo metu yra LR Susisiekimo ministerijos,

Kelių ir kelių transporto departamento vyriausias specialistas. Kiti

valdybos nariai yra LR susisiekimo ministerijos įvairių departamentų

nariai. Valdybos pagrindinė funkcija yra kontroliuoti bendrovės ūkinę

veiklą.

Valdyba svarsto ir tvirtina:

✓ bendrovės valdymo struktūrą ir pareigybes;

✓ pareigas, į kurias darbuotojai priimami konkurso tvarka;

✓ renka ir atšaukia administracijos vadovą (direktorių);

✓ administracijos vadovo ir jo pavaduotojų atlyginimus, pareiginius

nuostatus;

✓ administracijos vadovo pateiktą medžiagą apie bendrovės ūkinės

veiklos strategiją, finansinę padėtį, valdymo organizavimą;

✓ pritaria administracijos vadovo pasiūlymams, susijusiems su kitų

darbuotojų priėmimu konkurso tvarka;

✓ analizuoja administracijos vadovo pateiktus bendrovės metinės

finansinės atskaitomybės, pelno paskirstymo projektus, šiems

projektams pritarus, teikia juos visuotiniam akcininkų susirinkimui.

Administracijos vadovas (direktorius).

Bendrovės ūkinę veiklą organizuoja ir vykdo administracija.

Administracijai vadovauja administracijos vadovas ir jam pavaldus

pavaduotojas.

Administracijos vadovas:

✓ priima į darbą ir atleidžia administracijos darbuotojus, sudaro

su jais darbo sutartis;

✓ tvirtina administracijos darbo reglamentą;

✓ valdybos posėdžiuose dalyvauja tik patariamojo balso teise;

✓ atstovauja bendrovei santykiuose su trečiaisiais asmenimis bei

teisme;

Pagal LR AB įstatymą visuotinis akcininkų susirinkimas neturi teisės

pavesti kitiems valdymo organams spręsti jo kompetencijai priklausančių

klausimų. Tačiau turi teisę įpareigoti spręsti bendrovės valdybos ar

administracijos kompetencijai priklausančius klausimus kitiems funkciniams

skyriams.

Funkciniai vadovai.

Padaliniai, kurie yra orientuoti į pačios įmonės aptarnavimą

(buhalterija, personalo inspektorė-referentė, darbo ir civilinės saugos

inžinierius) yra labiau centralizuoti, nes tokių padalinių sprendimai

reikalauja aukščiausios valdžios pritarimo. Kitiems padaliniams suteikiama

daugiau savarankiškumo. Tų padalinių vadovams suteikiama teisė priimti

sprendimus, kurie neviršija jiems suteiktų įgaliojimų. Jie priima

sprendimus, kurie liečia jų kontroliuojamą sritį, taip bendrovėje

pasireiškia decentralizacija.

———————–

FUNKCINIAI VADOVAI

ADMINISTRACIJOS VADOVAS

Ir jo pavaduotojas

VALDYBA

VISUOTINIS AKCININKŲ SUSIRINKIMAS

Tarpininkai

Konkurentai

Vyriausybė

Klientai

Technologinė aplinka

Socialinė aplinka

Ekonominė aplinka

AB “Smiltynės perkėla”

Tiekėjai