Sėkmingas vadovavimas
Kolpingo kolegija
Verslo vadybos katedra
Sėkmingas vadovavimas
(Verslo etikos referatas )
Darbą atliko:
F – 2kurso studentė
Tadas Linge
Darbą tikrino:
Dėst.A.Krasuckas
KAUNAS, 2004
TURINYS
ĮVADAS ……………………3
1. ŽENGIANT Į DINAMIŠKŲ SANTYKIŲ ERĄ ………4
1.1. Organizacijos ir natūrali aplinka
…………….4
1.2. Socialinė atsakomybė ir etika
………………5
1.3. Globalizacija ir valdymas
………………..5
1.4. Organizacijų įkūrimas ir kūrimas iš naujo
………..5
1.5. Kultūros ir multikultūra
…………………5
1.6. Kokybė
……………………
……6
2. POSTMODERNIOS VADYBOS VYSTYMASIS ……..6
2.1. Organizacijos kultūra
…………………6
2.2. Organizacijos strategija
………………..8
2.3. Organizacijos struktūra
…………………9
2.4. 8 keliai siekiantiems sėkmės
……………….9
2.5. Globalizavimas, internacionalizavimas
…………13
3. SĖKMINGŲ ORGANIZACIJŲ TEORIJOS
………..13
3.1. Reikalavimai konkurentabilioms organizacijoms
…….16
3.2. Vadovų profiliai
……………………
…18
4. ŠIUOLAIKINIŲ ORGANIZACIJŲ MODELIAI ………18
4.1. Besikeičianti organizacija
…………………19
4.2. Virtuali organizacija
………………….20
4.3. Mobili organizacija
……………………
20
IŠVADOS
……………………
………21
LITERATŪRA
……………………
…….22
ĮVADAS
Niekas negali tiksliai pasakyti, ką mums atneš besikeičiantys
tūkstantmečiai politikoje, visuomenėje, moksle ir kokią tai turės įtaką
rinkai ir organizacijoms. Dideli pasikeitimai globaliu ir regioniniu lygiu
jau beprasidedą: EEuropos Sąjunga plečiasi priimdama naujas valstybes –
nares, Europą apimantis nacionalinių rinkų dereguliavimas sudaro sąlygas
augančioms varžyboms, kuriose padidėja ir šansai, ir rizika. Pasikeitė
rinkos buvusiose rytų bloko šalyse, jos taip pat siekia įsijungti į šias
varžybas. Vis su didesniu pajėgumu braunamasi į globalią rinką.
Lenktyniavimo tempą paspartina technologijų vystymasis.
Postmodernybė ir ekonomika? Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad šios dvi
temos turi mažai ką bendro. Tačiau jau vis daugiau autorių mano, kad
postmodernybė turi egzistuoti ne tik filosofiniame lygmenyje, ją būtina
panaudoti ir praktikoje. Šiuo nepaliaujamo progreso laikmečiu susiformavo
naujos organizacijos ir vadybos orientacijos poreikis. Naujos orientacijos
būtinybę labiausiai skatina informacijos visuomenės įgyvendinimas, kuris
sąlygoja ekonomikos globalizavimą, keičia gyvenimo bei darbo sąlygas.
Postmoderni organizacija nuo modernios skiriasi daugeliu faktorių.
Pirmiausiai į akis krenta žymiai pažangesnės naujos informacijos ir
komunikacijos technologijos, kurios skatina internacionalumą ir meta
iššūkius organizacijos viduje. Į nuolat atsinaujinančias vadybos
technologijas kartais žiūrima su nepasitikėjimu, tačiau pripažįstama, kad
žinių ištekliai turi tapti gyvybiškai svarbiais kiekvienai organizacijai.
Viena iš reikšmingiausių postmodernios organizacijos kultūros
sudėtinių ddalių: taisyklė – turėk auksą galvoje! Tai reiškia, kad žinias
reikia nuolat atnaujinti ir inteligentiškai jas panaudoti. Senasis
industrinis valdymo tipas savo jau atgyveno. Tokioje sistemoje dominavo iš
valdžios gaunama informacija, griežti valdymo atsakomybės ir hierarchiniai
sprendimų lygmenys.
1. ŽENGIANT Į DINAMIŠKŲ SANTYKIŲ ERĄ
Ribos tarp kultūrų ir tautų nyksta, o nauja ryšių technologija
įgalina pasaulį suvokti kaip “didelį kaimą”, taip tarptautinių ir
kultūrinių santykių apimtys greitai plečiasi. Organizacinės veiklos tempai
įspūdingai greitėja. Šios tendencijos liudija, jog organizacijų ir valdymo
iintensyvumo lygis šiandien padidėjęs.
Klasikinė vadyba sudarė pagrindą atsirasti vėlesnėms teorijoms, nusakė
valdymo proceso esmę, funkcijas, būtinus vadovo sugebėjimus. Tačiau
klasikinės vadybos teorija turi ir trūkumų:
• ji tinka stabilioms ir nesudėtingoms organizacijoms, bet visiškai netinka
šių dienų dinamiškoms ir kompleksinėms organizacijoms;
• nors atskirais atvejais ir vertinamas žmogiškasis veiksnys, tačiau iš
esmės į žmogų žiūrima tik kaip į darbo įrankį. (4).
Kad pabrėžtume šiuolaikinių organizacijų santykių bei laiko įtampos,
reguliuojančios šiuos santnykius intensyvumą, šį naują valdymo teorijos
gūsį pavadinime dinamiškų santykių požiūriu. Terminas “dinamiški
santykiai” vartojamas, norint perteikti dabartinio mąstymo bei diskusijų
apie vadybą ir organizacijas nuotaiką. Dinamika – statikos priešybė –
reiškia nuolatinį pokytį, augimą, veiklą. Santykiai – atsiskyrimo priešybė
– reiškia intensyvius ryšius su kitais. “Dinamiškų santykių” terminas
geriausiai išreiškia veržlų daugelio sėkmingų vadovų metodą, kai dėmesys
telkiamas į žmonių santykius ir greitą prisitaikymą prie kintačių sąlygų.
Iš po “skėčio” vadinamo dinamiškais santykiais, išsirutulioja šešios
skirtingos temos apie vadybos teoriją.
1.1. Organizacijos ir natūrali aplinka
Organizacijos aplinka nėra koks nors nustatytas beasmenių jėgų
rinkinys. Tai greičiau sudėtingas, dinamiškas žmonių, bendraujančių
tarpusavyje tinklas.Todėl vadovams dera kreipti dėmesį ne tik į savo
reikalus, bet ir suprasti, kas svarbu kitiems vadovams tiek savoje, tiek
ir kitose organizacijose. Jie bendrauja su kitais vadovais, kkad suvieniję
pastangas sukurtų sąlygas, kuriose jų organizacijos klestėtų ar kovotų.
Konkurencinės strategijos teorija, kurią sukūrė Michaelas Porteris, dėmesį
telkia į tai, kaip vadovai gali daryti įtaką sąlygoms pramonėje, kai jie
yra konkurentai, pirkėjai, tiekėjai. Kitame dinamiškų santykių požiūrio
variante, už kurį labiausiai pasisako Edwardas ir Jean Gerner Stead
veikale “Vadyba mažai planetai”, vadybos teorijos centre – ekologijos
problemos.
1.2. Socialinė atsakomybė ir etika
Dinamiškų santykių požiūrį taikantys vadovai didelį dėmesį skiria
vertybėms, kuriomis žmonės vadovaujasi organizacijose, bendrajai kultūrai,
kuriose tos vertybės įkūnytos, bei vertybėms, kurių žmonės laikosi ne
organizacijose. Ši idėja išpopuliarėjo 1982 metais pasirodžius Thomo
Peterso ir Roberto Watermano knygai “Tobulybės beieškant”. Savo “tobulų
kompanijų tyrime Petersas ir Watermanas priėjo prie išvados, jog
“aukščiausio lygio vadovai sukuria plačią bendrąją dvasinio pakilimo
kultūrą, aiškius rėmus, kuriuose žmonės stengiasi tinkamai prisiderinti.”
Dinamišku požiūriu vadovams nepkanka daryti kaip visada ar taip kaip
konkurentai. Dešimtajame dešimtmetyje pagrindiniu organizacijų tikslu tapo
nuolatinis tobulumo siekimas. Kadangi vertybės, tarp jų ir tobulumas, yra
etikos sąvokos, tai dinamiškų santykių požiūriu etika tapo pagrindine
vadybos teorijos tema.
1.3. Globalizacija ir valdymas
Informacijos demokratizavimas pakeitė komunikacijos vadybininkų
darbą, o kartu ir organizacijų struktūrą. Auga pasaulinė ekonomika ir
tarptautinis darbo pasidalijimas.
Dešimto dešimtmečio pasaulis stovi prie vadovo durų. Pasaulio ffinansų
rinkos dirba 24 valandos per parą ir net tolimiausius planetos kampelius
galima pasiekti telefonu, todėl vadovai privalo galvoti apie save kaip
apie pasaulio piliečius. Kenichi Ohmae atkreipia dėmesį į šį faktą, kai
aprašo pasaulį “be sienų”, kuriame vadovai visus vertina kaip “lygiai
nutolusius” nuo jų organizacijų.
1.4. Organizacijų įkūrimas ir kūrimas iš naujo
Vadovai, pripažįstantys dinamiškų santykių požiūrį, nuolat ieško būdų
atskleisti darbuotojų bei savo kūrybines galias. Vis daugėja teoretikų,
raginančių vadovus permąstyti įprastą standartinę organizacijų srtuktūrą.
1.5. Kultūros ir multikultūra
Įvairios idėjos bei vertybės, kurias žmonės, atstovaujantys
skirtingoms kultūroms, atneša į organizacijas – ne tik gyvenimo faktas,
bet ir žymaus indėlio šaltinis. Skirtybės sukuria iki šiol negirdėtus
iššūkius dabarties vadovams. Charlesas Tayloras – garsus vadinamojo
“bendruomeninio” judėjimo šalininkas – teigia, jog žmonės gali išsaugoti
savo unikalumą tik tuo atveju, jei vertins tai, ką turi bendro ir ieškos
būdų praplėsti bendąsias vertybes tose organizacijose, kur dirba, bei
bendruomenėse, kuriose gyvena. Multikultūra – kintanti problema, nes vis
daugiau ir daugiau žmonių įsisąmonina savas ypatingas kultūrines
tradicijas ir sąsajas.
1.6. Kokybė
Sąvoka “visapusės kokybės vadyba” turėtų būti kiekvieno vadovo
žodyne. Visiems vadovams derėtų galvoti apie tai, kaip tvarkyti kiekvieną
organizacinį procesą, kad pateikiami gaminiai ir paslaugos atitiktų vis
griežtesnius vartotojų reikalavimus
bei konkurencijos standartus. Šiuo
aspektu tvirti ir ilgalaikiai santykiai gali būti vaisingi šalutiniai
“kokybiško” mąstymo ir veikimo produktai. Visapusės kokybės vadyba dar
vienu aspektu papildo dinamišką valdymą, nes kokybė – taip pat nuolat
kintantis tikslas. (3).
2. POSTMODERNIOSIOS VADYBOS VYSTYMASIS
Postmodernios vadybos vystymuisi svarbios 3 sritys: organizacijos
kultūra, strategija ir struktūra.
2.1. Organizacijos kultūra
Sėkminga organizacijos kultūra laikoma tuomet, kai ji pasižymi
sugebėjimais motyvuoti, spręsti problemas, rasti naujus mąstymo ir veiklos
būdus. Svarbu tai, kokias vertybes, principus, apribojimus kultūra ugdo.
Be to:
• tai turi būti efektyvumo ir pasiekimų kultūra;
• svarbi ne tik motyvacija, bet ir elgesys;
• reikalaujama rezultatų;
• kultūra ne tik realistiška, bet ir humaniška. (8)
Dauguma vadybos tyrinėtojų organizacijos kultūrą kaip vidinės
vadybinės elgsenos modelį, apibūdinantį tam tikrų organizacinės veiklos
normų, santykių, tradicijų, bendraimo manierų visumą. Žinant pagrindinius
konkrečios organizacijos vadybos kultūros parametrus, galima gana
objektyviai prognozuoti jos darbuotojų elgesį vienoje ar kitoje
situacijoje.
Vadybos kultūra keičiasi, keičiantis darbuotojų žinių lygiui,
vienų ar kitų reiškinių sampratai, įvairioms vidaus iir išorės aplinkybėms.
Antra vertus , ji turi būti pakankamai stabili ir keistis nuosekliai,
permanentiškai.
Vadybos kultūros formavimuisi turi įtakos įvairūs vidaus bei
išorės veiksniai. Gana smarkiai vadybos kultūrą įtakoja bendrųjų valdymo
funkcijų realizavimo formos ir metodai. T. Deal ir a. Kennedy šiuo
požiūriu skiria du vidinę kultūrą sąlygojančius variantus.
1 lentelė
Vidinę vadybos kultūrą sąlygojantys variantai
| | | |
|Pirmasis variantas | |Antrasis variantas |
|Tikslai formuojami | |Tikslai formuojami dalyvaujant |
|autokratine maniera |Planavimas |darbuotojams |
|Sprendimų priėmimas | | |
|centralizuotas | | |
|Valdymas centralizuotas | |Valdymas decentralizuotas |
| |Organizavima| |
| |s | |
|Valdymas silpnai | |Valdymas aiškiai reglamentuotas |
|reglamentuotas | | |
|Darbuotojai parenkami | |Darbuotojai parenkami objektyvių|
|pažinčių pagrindu |Personalo |kriterijų pagrindu |
| |tvarkymas | |
|Kvalifikacijos tobulinimui | |Kvalifikacijos tobulinimui |
|nekreipiamas dėmesys | |skiriamas didelis dėmesys |
|Vadovai praktikuoja | |Vadovai praktikuoja darbuotojų |
|direktyvinį valdymą |Vadovavimas |dalyvavimo valdyme formas |
|Pagrindinė komunikavimo forma| |Praktikuojamos įvairios |
|„iš viršaus žemyn“ | |komunikavimo formos – „iš |
| | |viršaus žemyn“, „Iš apačios į |
| | |viršų“, „horizontaliai“, |
| | |Įstrižai“. |
|Praktikuojama griežta | |Skiriamas didelis dėmesys |
|kontrolė „iš viršaus“ |Kontrolė |savikontrolei |
|Pagrindinis dėmesys | |Dėmesys komplektiniams svertams |
|finansiniams svertams | | |
Vienose organizacijose vadybos kultūrą daugiau sąlygoja vieni, kitose –
kiti veiksniai. Integruota daugelio veisnių įtaka kiekvienoje
organizacijoje skirtinga. (6).
2.2. Organizacijos strategija
2 lentelė
Vadybos strategija formuluojama trimis lygmenimis
Reikia siekti pagerinti šešias pajėgumo dimensijas:
• likvidumą;
• pasiekimus;
• produkcijos funkcionalumą;
• paslaugas;
• kokybć;
• tikslų produktyvumą.
Strategijos esmę trumpai būtų galima suformuluoti taip: vertės sukūrimo,
likvidumo bei pasiekimų gerinimas, sugebėjimas konkuruoti. Tačiau
paveikslėlyje pavaizduotų lygių gali ir nepakakti, todėl dar reikia
papildyti vienu valdymo lygmeniu, kuris orientuojasi į:
• naujas veiklos sritis;
• technologijas;
• kooperaciją;
• atvirą organizaciją;
• vartojimo problemų sprendimą;
• logiškas vizijas;
• produkcijos inovacijas;
• reorganizavimą.
2.3. Organizacijos struktūra
Organizacijos struktūrą formuoja:
• perėjimas nuo struktūros, panašios į genealoginį medį, prie pranašumo
siekiančios, lanksčios;
• struktūrinio mąstymo kismas į procesinį;
• savireguliacijos efektas. (8)
2.4. 8 keliai siekiantiems sėkmės
Po strateginės fazės, nustačius tikslus, valdymo pozicijas reikia
koncentruotis į aštuonis kelius. Jei norite greitai kokybiškai iš naujo
organizuoti visą organizaciją reikia atkreipti dėmesį, kad ???kiekviena
organizacija, kuri tikisi pasinaudoti transformacijos metodais, kurie
pasirodė efektyvūs anksčiau, rašo sau žlugimo nuosprendį.“ (Kilman Corin)
2.4.1. Situacijos analizė
Kur mes esame ir kur norime judėti?
Pirmiausia reikia nustatyti organizacijos stipriąsias ir silpnąsias
puses, atpažinti sėkmės faktorius ir ateities rinkas. Reikia iškelti
klausimus organizacijai, rinkos pozicijai ir įmonės veiklai:
Kodėl mes darome tai, ką darome?
Kodėl tai darome būtent tokiu būdu?
Kokią poziciją užima organizacija rinkoje?
Kokios plėtros galimybės?
Ar mes esame lyderiai (antri, treti ir etc)?
Kokia mūsų kompetencija?
Jei perorganizuočiau oraganizaciją naudodamasis turimomis žiniomis it
technika, kaip ji tada atrodytų?
Tokie esminiai klausimai priverčia mus iš naujo pažvelgti į veiklos
eigą, taisykles ir prielaidas.
2.4.2. Naujo mąstymo ir veiklos ugdymas
Mentalinė suvokimo transformacija
Ateityje organizacijos pasiekimus nulems mąstymo ir veiklos būdas.
Praeityje valdymas rūpinosi tik materialiuoju lygmeniu, o gerai vadybai
pakako dviejų bruožų: ji privalėjo būti efektyvi ir sugebėti spręsti
problemas. Dabar norint pasiekti maksimalių rezultatų, siekiant, kad
organizacija būtų inovatoriška ir lanksti praverčia kooperuotas mąstymas
ir diskusija, lankstumas, kūrybingumas, atsakomybės jausmas.
Naujo mąstymo ir veiklos neįmanoma pasiekti naudojant paprastas
instrukcijas ir techniką. Pirmiausia revoliucija turi įvykti mąstyme,
reikia atsisakyti ankstesnės vadybos nuostatų, būti pasirengusiam visą
gyvenimą besitęsiančiam mokymuisi.
Reikia parodyti neabejotiną kismo naudingumą, suformuluoti naują
organizacijos koncepciją, numatyti vizijos, organizacijos filosofijos,
tikslų ir strategijos tezes. Pirmiausia apie naujoves turi būti informuoti
darbuotojai.
2.4.3. Motyvacija
Svarbiausia žmogus
Organizacijos transformacija – tai procesas, kurio metu
išanalizuojama, kuo organizacija buvo, kuo yra, kuo nori tapti ir svarsto
kaip įgyvendinti naudingus pakeitimus. Šis kismas paliečia organizacijos
psichologinius ir strateginius aspektus.
Darbuotojams turi būti suteikta galimybė tobulėti, darbas turi būti
prasmingas, organizacija suvokiama kaip procesas. Tam reikalingos
priemonės:
1. Žmogus svarbiausia. Postmoderni vadyba darbuotojo netraktuoja kaip
???produkcijos“ faktoriaus“. Stengiamasi sukurti organizacijos vieningumą,
ugdyti komandą, mokymasis suprantamas ne kaip išlaidos, o kaip
investicijos.
2. Naujas valdymas. Svarbiausia valdymo užduotis – aiškiai ir tiksliai
išdėstyti pagrindinę organizacijos idėją, viziją ir tikslus. Tai reiškia,
kad reikalingi ne tik racionalūs, bet ir asmeniniai komponentai.
Pavyzdžiui: motyvacijos, pozityvaus mąstymo, kūrybingumo, vizijos
suvokimo, komandos jausmo ugdymas.
2.4.4. Strategiškai orientuota organizacija
Griežtai hierarchinė organizacijos struktūra, kartu su savo mąstymu,
struktūromis ir pozicijomis savo jau atgyveno. Struktūrinį mąstymą turi
pakeisti procesinis. Klientai reikalauja lankstumo, kūrybiškumo, kokybės,
paslaugų. Tai suteikti darosi sunku, jei vis dar išlieka centralizuota
hierarchija. Patenkinti šiandieninius klientų poreikius įmanoma tik
integravus atskiras pozicijas ir uždavinius. Privalumai akivaizdūs:
darbuotojai gali spręsti patys; sujungiamos pozicijos; darbas atliekamas
ten ir tada, kai jis yra prasmingiausias; mažesnis priežiūros ir kontrolės
poreikis; sumažėja darbų suderinimo pastangos.
2.4.5. Informacija / komunikacija
Informacijos ir komunikacijos technologijos naudojamos kaip
strateginis konkuravimo faktorius
Informacijos ir komunikacijos technologijos diegiamos komercinėje
srityje. ???Komunikacija“ išnaudojama kaip nauja rinka. Informacijos
technologijos naudojamos horizontaliai ir vertikaliai integracijai.
Technologijų inovacijos suteikia galimybes horizontaliai integracijai, tai
yra pasiūlyti atskirus produktus klientų problemų sprendimui. Vertikalios
integracijos atvejus patenkinti poreikius Just – in -Time.
2.4.6. Orientacija į rinką ir klientus
Suartėkite su klientais
Į rinką orientuotos organizacijos pasižymi lankstumu, nuolat
stengiasi pritaikyti produktus rinkai, juos pagerinti, dirbti kartu su
kitomis firmomis. Jos klausosi, ką sako klientai, atsižvelgia į jų
poreikius, rūpinasi santykiais su klientais ir įtraukia juos į produkto
kūrimą.
Sėkminga organizacijos veikla įmanoma tik tuomet, kai visos jos dalys
funkcionuoja kaip gerai organizuota visuma. Reikia atkreipti dėmesį ir į
tokias taisykles:
1. vyksta kismas iš Hardware visuomenės į Sofware visuomenę;
2. perspektyvūs ekologiški ir socialiniai produktai;
3. klientai pageidauja visapusiško problemų sprendimo (horizontali
integracija);
4. klientai tikisi paramos (vertikali integracija),
5. naujas poreikis ???bet kurioje pageidaujamoje vietoje“,
6. didėja nematerialumo vaidmuo,
7. reikia reaguoti ir į atskirų grupių poreikius.
2.4.7. Kooperacija
Valdymo pozicijų stiprinimas strategine kooperacija
Yra daug priežasčių, dėl kurių verta kooperuotis:
• geresnis klientų poreikių patenkinimas;
• augimo galimybės;
• mažiau kaštų reikalaujančios gamybos ir realizavimo struktūros;
• KKnow – how užtikrinimas.
Bet kokiu atveju kartu dirbančios organizacijos pagerina savo šansus.
Bendradarbiaujančių organizacijų ryšiai gali būti įvairių formų.
Pavyzdžiui įvairios technologijų, produktų, kapitalo keitimosi
kombinacijos. Svarbiausia taisyklė: kiekviena pusė laimi tai, ko veikdama
viena pasiekti negalėtų.
2.4.8. Orientavimasis į aplinką
Ekologijos ir ekonomikos susiejimas
Organizacija įgyja pranašumo, kai ji skiria dėmesio ir aplinkos
apsaugai. Įmonė norinti aktyviai orientuotis į aplinką turi:
1. įtraukti orientavimasi į aplinką į organizacijos filosofiją ir tikslus;
2. ugdyti dalykinć kompetenciją;
3. įtraukti ???gamtos apsaugą“ į savo mmarketingo strategiją;
4. sukurti informacijos sistemą, kuri apimtų visus ekologinius
organizacijos ryšius;
5. permąstyti bendrą administravimo darbo rutiną.
Organizacijos gali praktikuoti ekologišką valdymą, kuris turi apimti visas
įmonės sritis.
2.5. Globalizavimas / internacionalizavimas
Netgi tie, kurie neeksportuoja, privalo galvoti tarptautiškai, nes
naujovės randasi pasaulinės kultūros raidoje. Inovacijos – tarsi
tarptautinio žaidimo impulsai. Tarptautinė ekonomika tampa ne mono ar
bipolinė, bet multipolinė. Kas nesusigaudo šioje situacijoje yra per daug
regioniškas. Prekių srautai tampa vis internacionališkesni – kiekvienas
bendrauja su kiekvienu.
Kita vertus negalima mąstyti vien tik internacionaliai. Čia tinka
motto: ???mąstyk globaliai, veik lokaliai“. Arba kitaip sąkant: kas nėra
globaliai informuotas, tam vis sunkiau efektyviai veikti lokaliai. (8)
3. SĖKMINGŲ ORGANIZACIJŲ TEORIJOS
remdamasi diskusijomis su konsultantais, akademikais ir verslo
lyderiais, konsultacinė firma”McKinsey & Ko” sėkmingam strategijos
įgyvendinimui pasiūlė septynių “S” modelį. “McKinsey” konsultantai
nustatė, kad bent vieno iš septynių veiksnių ignoravimas gali paversti
visas pastangas lėtu, skausmingu ir net pasmerktu procesu.
Kaip rodo paveikslas 1, visi veiksniai yra vienodai svrbūs ir
sąveikauja tarpusavyje. KKuris iš šių veiksnių taps vatrtojama tam tikros
strategijos įgyvendinimo jėga, gali lenti įvairios aplinkybės.
1 pav.
Septynių „S“ modelis
Strategy – strategija
Structure – struktūra
Systems – sistemos
Style – stilius
Staff – personlas
Shared values – vertybių pasidalinimas
Skill – sugebėjimai
Šiuos faktorius galima apibūdinti tokiais komentarais:
o strategija – veiklos sėkmė prikauso nuo to, kokią strategiją numato ir
įgyvendina organizacija. Septynių “S” modelis, kad praktiškai strategijų
kūrimas sukelia mažiau problemų nei jų įgyvendinimas.
o struktūra – veiklos sėkmė priklauso nnuo to, kaip orgnizuota struktūra,
pareigų ir atsakomybės pasiskirstymas, vidiniai ryšiai. Septynių “S”
modelis išskiria šiuolaikinį požiūrį į organizacinių struktūrų valdymą.
“MacKinsey” konsultantai nurodo, kad šių dienų sudėtingoje ir nuolatos
besikeičiančioje aplinkoje sėkmingai dirbanti organizacija, kad susidorotų
su konkrečiomis strateginėmis užduotimis, gali atlikti laikunus struktūros
pakeitimus, neatsisakydama pagrindinių struktūrinių organizacijos
padalinių.
o sistemos – veiklos sėkmė priklauso nuo informacinių, gamybinių,
finansinių ir kontrolės prosesų visuotinumo ir sistemiškumo. Ši kategorija
apima visas formalias ir neformalias procedūras, įskaitant investicijų
planavimą, apmokyma ir apskaitos sistemas, kurios leidžia organizacijai
dirbti.
o stilius – veiklos sėkmė priklauso nuo sprendimų priėmimo ir jų
įgyvendinimo stiliaus ir metodų. “Stilius” labiau taikytinas ne asmenybei,
o aukščiausiojo lygio vadovų realiems ir simboliniams veiksmams. Jie
žymiai auksčiau perteikia prioritetus negu vien žodžiai ir gali žymiai
paveikti darbo rezultatus. Pvz:, konsultantai nustatė, kad net naftos ir
mineralų žvalgymo darbams teigiamai atsiliepia aukščiausio lygio vadovų
dėmesys. Žvalgymo darbus žymiai sėkmingiau atlieka tos kompanijos, kurių
aukščiausio lygio vadovai daugiau laiko praleidžia dalyvaudami žvalgymo
darbuose, geriau suformuoja priežastis, dėl ko reikia žvalgyti, pasamdo
daugiau žmonių, turinčių –valgymo patirties, svariau remia finansiškai, o
žvalgymo darbų vadovai apie rezultatus atsisako aukstesnio lygio vadovams.
o personalas – veiklos sėkmė priklauso nuo darbuotojų atrankos ir
socializacijos. Sėkmingos organižacijos žmones vertina kaip išteklius,
kuriuos reikia rūpestingai auklėyi, tobulinti, saugoti ir kelti.
Aukščiausio lygio vadovai savo laiką ir energiją skiria vadovų
kvalifikacijai kelti ir siekia įtraukti juos į sprendimų priėmimą,
planavimą, o skiriamas užduotis stengiasi aktyvia panaudoti naujiems
vadovams ugdyti. Nauji vadovai skiriami į pagrindinius oragnizacijos
skyrius, ar tai būtų marketingas, ar naujo gaminio kūrimas. Gabiems
darbuotojams priskiriami patarėjai, jie apmokami pagal pagreitintas
pramogas, pristatomi aukščiausio lygio vadovams ir greitai pakeliami į
tikrai atsakingas pareigas.
o vertybių pasidalinimas – veiklos sėkmė priklauso nuo darbuotojų
dalijimosi vertybėmis, jų tarpusavio santykių. Tai vyraujantys požiūriai,
vertybės ir siekiai, kurie vienija organizaciją, bendriems tikslams.
o sugebėjimai – veiklos sėkmė priklauso nuo organizacijos stipriųjų savybių
tobulinimo, jų optimalaus panaudojimo. Terminas “sugebėjimai” siejamas su
tomis veiklomis, kurias kurias organizacija atlieka geriausiai ir kurios
išskiria jas iš kitų. Pavyzdžiui, “DuPont” kompanija garsėja tyrimais,
“Procter & Gamble” — gamybos valdymu, “ITT” – finansų kontrole.
Strateginiai pokyčiai gali pareikalauti iš organizacijos dar vieną ar
kelis naujus įgūdžius. Strateginės iniciatyvos, reikalaujančios peržiūrėti
ar atsisakyti senųjų įgūdžių, sukelia dar sudėtingesnių įgyvendinimo
proglemų.
Sėkminga organizacija privalo turėti šiuos pagrindinius bruožus:
1. Objektyvus vidinis poreikis veikti
Organizacijos personalas yra būsenoje, kuomet norisi tobulėti,
eksperimentuoti. Vadovai asmeniškai dalyvauja daugelyje akcijų, vyrauja
neformali atmosfera, betarpiškumas.
2. Visas dėmesys vartotojui.
Vartotojo pasitenkinimas – ppagrindinė mintis, vyraujanti visose veiklos
srityse, savotiška manija. Vartotojo nuomonė sąlygoja viską.
3. Autonimiškumas ir antrepreniškumas.
Autonomiškai veikia atskiros grupės, komandos, padaliniai. Skatinamas
novatoriškumas, rizika, sugebėjimai integruoti idėjas, mobilizuoti
personalą, toleruojamos nesėkmės.
4. Produktyvumas dirbančių firmoje žmonių dėka.
Darbuotojai elgiasi bei dirba garbingai ir oriai. Puoselėjamas
entuziazmas, pasitikėjimas, šeimyniškumas, palaikoma pakili nuotaika.
5. Veiklos ir vadybos atvirumas.
Atvirai skelbiama ir vykdoma firmos filosofija. Vertybės aptariamos
atvirai. Skatinamas pasitikėjimas, firmos vizija stirpinama mitais,
legendomis ir panašiai.
6. Paprastos vidinės organizacinės formos.
Valdymo personalo kiekis – minimalus, valdymas kiek įmanoma
decentralizuotas, štabo tipo padaliniai nelabai priimtini, skatinamos
vadybinės inovacijos, diegiamos lanksčios organizacinės formos.
7. Liberalios ir griežtos tvarkos derinimas.
Griežta centro strateginė ir finansinė kontrolė derinama su taktinio ir
operatyvinio valdymo decentralizavimu, autonomija, kūrybiškumu. (6)
3.1. Reikalvimai konkurentabilioms organizacijoms
Organizacijos, norinčios išlikti konkurencinėje kovoje, turi įgyvendinti
tokius reikalavimus:
1. būti arčiau prie rinkos ir klientų;
2. greitas gebėjimas reaguoti ir didelis lankstumas;
3. produktyvumo ir kokybės kilimas;
4. kaštų optimizavimas.
Kalbant apie permainų vadybą, svarbu verslo proceso perkonstravimas. Tai
yra organizacinės pasėkmės, kurios neišvengiamai aktualios visiems:
1. decentralizavimas;
2. regionalumas;
3. pelno centrai – organizacijos;
4. holdingo struktūros;
5. Lean produkcija;
6. Lean vadyba;
7. projektų organizacijos;
8. visapusė kokybės vadyba.
Visi šie konceptai vyksta konkrečiose organizacijos formose: tinklinėse
struktūrose. Jos apibrėžiamos taip:
1. horizontali hierarchija;
2. atskirų organizacijos elementų savarankiškumas;
3.
daugybė organizacijos formų lokaliame lygmenyje;
4. bendras vadovavimas vieningiems tikslams ir strategijoms.
Vadyba turi nustatyti sąlygų ribas, kurios leidžia darbuotojams savo
užduotis atlikti savarankiškai ir kokybiškai. Reikalavimai ateities
profiliui:
1.strateginė kompetencija;
2. socialinė kompetencija;
3. asmenybės formatas;
4.į tikslus orientuota vadyba;
5.jokių veiksmų be diagnozių;
6.visa apimantys mąstymas ir veiksmas;
7.suinteresuotųjų dalyvavimas;
8.pagalba sau padedantiems;
9.į procesą orientuotas vadovavimas;
10.rūpestingas pagrindinių asmenų išsirinkimas;
11.gyva komunikacija.
Pranašumo siekianti organizacija turi atkreipti dėmesį į penkis svarbius
sėkmės faktorius:
1. Vadovaujančių pozicijų susitelkimas. Nebegalima apsiriboti mmąstymu tik
organizacijos viduje, reikia orientuotis į pranašumo strategiją, ugdyti
savo privalumus.
2. Pasitikėjimas tampa naujos organizacijos kultūros pagrindu.
3. Greitis. Čia galioja taisyklė: laikas – pinigai, arba tiksliau: laikas –
pajamos. Organizacija privalo būti pirma, ji privalo keistis pirma.
4. Lankstumas. Galvoje turima organizacijos struktūra, biurokratiškumo
problema, hierarchijos lygis. Organizacija turi būti formuojama pagal
naujus principus: daugiau savarankiškumo, orientavimosi į procesus. Ji
turi tapti save motyvuojančiu, organizuojančiu ir kontroliuojančiu
organizmu.
5. Visų verslo lygių kooperacija. Geresnių rezultatų pasiekiama kai firmos
veikia kooperuotai, o nne tuomet, kai kovoja tarpusavyje.(8)
3.2. Vadovų profiliai
Skirtingai tradicinėje ir šiuolaikinėje organizacijoje suvokiami ir
vadovų profiliai.
3 lentelė
Šiuolaikinės ir tradicinės organizacijos profiliai
|Tradicinė organizacija |Besikeičianti organizacija |
|Autoritetas |Empatija |
|Tikslai |Vizija |
|Ambicingumas |Ramumas |
|Pasitenkinimas valdžia |Dialogas |
|Totalus identifikavimas su įmone |Gali būti išorėje |
|Griežtas nuoseklumas |Leidžia įvykti |
|Dalykinės žinios |Socialinė kompetencija |
|Griežtas sau ir aplinkai |Jautrus sau ir aplinkai |
|Racionalus – analitiškas |Vidiniai prasiveržimai |
4. ŠIUOLAIKINIŲ ORGANIZACIJŲ MODELIAI
Organizaciją šiandien galima palyginti su plaukiojančiu laivu. Jis
privalo nuolatos palaikyti greitį, sugebėti prisitaikyti prie naujų
sąlygų. Tai reiškia, kad laivą reikia sugebėti perkonstruoti jam
plaukiant, ne po 10, 20 metų, o nedelsiant.
4.1. Besikeičianti organizacija
Pastaraisiais metais Vakarų Europos šalyse buvo pereinama nuo
tradicinės centralizuotos ir daugeliu atveju biurokratinės organizacijos
prie decentralizuoto besikeičiančio organizacijos modelio.
4 lentelė
Biurokratinės ir besikeičiančios organizacijos palyginimas
|Struktūra |Biurokratinė |Besikeičianti |
| |organizacija |organizacija |
|Darbo pasidalijimas |Stabili, padalinta |Kintanti, padalinta |
| |funkcijų pagrindu |problemų pagrindu |
|Valdžia |Hierarchija |Nehierarchinė |
|Įsipareigojimai |Susieta su pareigomis |Susieta su darbu |
|Atsakomybė |Apibrėžtos ppareigos |Bendra atsakomybė |
|Komunikacija |Vertikali |Horizontali |
|Reglamentavimas |Per taisykles |Per tikslus |
Besikeičiančioje organizacijoje yra ne tokia stabili struktūra,
sudaranti galimybes greitiems pokyčiams, priklausomai nuo atsirandančių
problemų. Valdžia dideliu laipsniu yra paskirstyta – tai suteikia
darbuotojams kompetenciją priimti sprendimus. Tokioje organizacijoje
apimate viską, nuolat turite galvoje organizacijos idėją – jū turite
suprasti visumą. Priimami sprendimai dažnai yra sudėtingi ir paremti
vertinimu. Galiausiai, organizacijos vystymasis bus paremtas dialogu ir
patirtimi, sukaupta atliekant darbą. (5)
4.2. Virtuali organizacija
Virtuali realybė – elektronikos ddėka sukurtas dirbtinis pasaulis,
kurio vartotojai interaktyviai susijungę. Virtualioje tikrovėje egzistuoja
virtualios organizacijos, kurios naudoja informacines technologijas
klientų integracijai ir vidiniam organizacijos valdymui.
Virtuali organizacija – tai trumpalaikis savarankiškų organizacijų
arba institucijų susivienijimas siekiant realizuoti projektą. Ryšys tarp
šių organizacijų palaikomas internetu. Susijungus kelioms organizacijoms
atsiranda naujas siūlytojas. Kiekviena dalyvaujanti organizacija siūlo
savo komponentus bendram klientų problemų sprendimui. Virtualios
organizacijos privalumas tas, kad ji įkuriama greitai, vos tik atsiradus
poreikiui ir tai nereikalauja jokių papildomų išteklių (personalo,
kapitalo, patalpų).
4.3. Mobili organizacija
Mobilaus telefono ir nešiojamojo kompiuterio dėka darbo vieta tapo
mobili, neprikaustyta prie vienos vietos. Darbas biuru gali būti bet kokia
vieta, kur yra kompiuteris. Prasidėjus modernybei darbas ir namai buvo
atskirti. Multimedia visuomenėje atsiranda One Person Office. Dirbti
einama į biurą, tačiau dabar galima eiti ir į “tinklą”, fiziškai
neišeinant iš namų. Mobilumas taip pat reiškia ir “availability” – visada
pasiruošęs, pasiekiamas. (2)
LITERATŪRA
1. Barczyk Casimir C. Visuotinės kokybės vadyba. – Vilnius: Eugrimas,
1999. – P. 17- 25.
2. Butkus F.S. Organizacijos ir vadyba. – Vilnius: alma littera, 1996. –
P.130-138.
3. James A.F., Stoner R. Vadyba. – Kaunas: Poligrafija ir informatika,
1999. – P. 45-52.
4. Organizacijos valdymo pagrindai: paskaitų konspektas. – Kaunas:
Naujasis laukas, 1998. &– P. 21-35.
5. Tandrup S, Have S. Valdymas pagal tikslus. – Vilnius, 1996. – P.9-10.
6. Zakarevičius P. Vadyba: genezė, dabartis, tendencijos. – Kaunas:
Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 1998. – P. – 141-171.
7. Kotler P. Marketing – Management. – Stuttgard: Schäffer – Poeschel,
1999. – S. 31-35.
8. Darazs G. Wie Ihr Unternehmen die Führunggewinnt: acht Königswege zur
Überlegenheit. – Düsseldorf; München: Metropolitan Verl., 1995. – S.
351.
———————–
Lygiai
3. Sėkmės faktoriai:
* efektyvumo kilimas
* produktyvumas
* rinkos dalis
* pasikeitimų kreivė
2. organizacijos ekonominiai pasiekimai:
* pajamos – išlaidos
* likvidavimas
* įplaukos – įšdavimas
STUKTŪRA
(structure)
STRATEGIJA
(strategy)
SISTEMOS
(systems)
NEPAPRASTIEJI
TIKSLAI
(superordinate goals)
ĮGŪDŽIAI
(skills)
STILIUS
(style)
PERSONALAS
(staff)