Marketingas

TURINYS

Įvadas 3

1. Įmonės ir jos prekių charakteristika

4

2. Marketingo aplinkos analizė

2.1. Mikroaplinkos analizė 5

2.2. Makroaplinkos analizė 8

3. Tikslinių rinkos segmentų parinkimas bei jų aprėpimo strategijos

9

4. Marketingo tikslų nustatymas

10

5. Marketingo komplekso elementų apibūdinimas

5.1. Prekių charakteristika

11

5.2. Numatomos kainos 11

5.3. Rėmimo veiksmai 12

6. Marketingo veiksmų planas

13

7. ‘IKI’ prekybos centro sėkmė ir ateities strategija

15

TEORINĖ DALIS

PREKĖS GYVAVIMO CIKLAS

ĮVADAS

Siekiant ilgalaikės sėkmingos veiklos rinkoje, būtina sekti ir

stebėti konkurentų veiksmus, jų siūlomų prekių kainas ir kokybę bei

teikiamas papildomas paslaugas, vartotojų poreikius, analizuoti galimus

naujų prekių įvedimo bei asortimento praplėtimo veiksmus, marketingo

planus, kurie atitiktų prekybos centro galimybes ir resursus. Pirkėjas

sprendimą pirkti priima analizuodamas daugelio pardavėjų pateiktą

informaciją ir prekių bei jų kainų, kokybės charakteristikas. Taigi,

neužtenka pateikti į rinką tam tikrą prekę, – yra būtina atlikti tos prekės

marketinginį planavimą.

Gana ilgai vyravęs požiūris, kad pirkėjai vadovaujasi tik

racionaliais kainos ir prekės kokybės kriterijais, keičiasi. Esant didelei

aukštos kokybės prekių pasiūlai, pirkėjai, pasirinkdami prekybos tašką

vadovaujasi tokiais kriterijais, kurie nėra aapčiuopiami ir gana subjektyvūs

– papildoma nauda, kurią galima gauti įsigyjant prekę, paslaugos, kurias

pardavėjas siūlo kartu su preke, įvaizdis rinkoje ir kt.

Praktinės veiklos pavyzdžiai rodo, kad aukščiau minėti kriterijai yra

būtinybė, bet dar negarantuojanti sėkmingos veiklos. Siekiant sėkmingai

vystyti prekybą būtina atlikti ne tik atskirų prekių marketinginį

planavimą, bet ir parengti detalų prekybinės įstaigos marketingo planą.

Šio darbo tikslas yra sudaryti prekybos centro marketingo planą

įvertinant marketingo aplinką, kuri turi įtakos marketingo galimybėms,

nustatyti marketingo tikslus. Darbe taip pat nustatomos prekybos centro

tikslinės rinkos, jų poreikiai ir interesai, tikslu priderinti atitinkamą

marketingą, rėmimą. Ryšium su tuo, jog prekybos centre prekiaujama įvairių

grupių prekėmis, plačiau charakterizuojami bus pieno produktai.

1. ĮMONĖS IR JOS PREKIŲ CHARAKTERISTIKA

‘IKI’ sistema Lietuvoje gyvuoja tik nepilnai ketverius metus. Tačiau

pirkėjai jau spėjo įvertinti ir pripažinti šios sistemos prekybos centrų

teikiamų paslaugų kokybę. ‘IKI’ sistema savo tinklais jau apraizgė visą

Lietuvą ir neketina sustoti. ‘IKI’ parduotuvės jau įkurtos didžiuosiuose

miestuose, t.y. Vilniuje, Marijampolėje, Klaipėdoje, Alytuje,

Druskininkuose, Panevėžyje, Jonavoje, Utenoje, Grigiškėse bei žinoma Kaune.

Kaune veikia net keturios šios sistemos parduotuvės. Pati pirmoji ‘IKI’

parduotuvė įsikūrė buvusios maisto parduotuvės ‘Vitebskas’ patalpose.

Sulaukus gana gerų prekybos rezultatų buvo atidaryta ir antroji parduotuvė.

Jai atidaryti nereikejo daug laiko. Kadangi ankstesnė ‘IKI’ sistemos

patirtis parodė, jog daug patogiau įsikurti jau įrengtose patalpose negu

pradėti viską nuo pamatų. Todėl antroji bei ketvirtoji parduotuvė buvo

įrengtos buvusių parduotuvių ‘Vėsuma’ bei “Madi plius” patalpose. Trečiają

‘IKI’ parduotuvę, o tiksliau ją reikėtų vadinti prekybos centru, buvo

nuspręsta atidaryti Šilainių mikrorajone. Jis buvo atidarytas 1998 metų

rugpjūčio 23 dieną.

‘IKI’sistema yra gyvas kruopštaus strateginio planavimo ir efektyvaus

strategijos įgyvendinimo pavyzdys. ‘‘IKI’sistema parodė, kaip į šaką atėjęs

naujokas dėl profesionalaus strategijos formulavimo ir įgyvendinimo greitai

užėmė lyderio poziciją.

‘IKI’ sistema derina gerų ir kokybiškų maisto produktų ir aukštos

kokybės pramoninių bei buitinių prekių parduotuvių principus su pirkimo

pajėgumu ir stambiu savitarnos parduotuvių dydžiu.

‘IKI’sistema į Lietuvą atkeliavo net iš Prancūzijos, kur šio tinklo

parduotuvių gausu kiekviename mieste. Priežastys, paskatinusios plėsti

parduotuvių tinklą buvo labai įvairios: būtinumas panaudoti atliekamus

aktyvus, noras padidinti įmonės prestižą, išplėsti brangių prancūziškų

prekių rinką. Įmonių dauginimosi metodas buvo pasirinktas ne veltui. Toks

‘IKI’sistemos parduotuvių tinklo išplėtojimas bei suvienijimas padeda įgyti

ekonominį pranašumą, tapti veržlesnėms, aktyviai pasipriešinti

konkurentams. Dauginimosi metodas labai praverčia tada, kai įmonė susiduria

su finansiniais sunkumais, darbuotojų atleidimo ir perkvalifikavimo

reikalais. Metodas leidžia sušvelninti smūgį, o įmonei – išlaikyti padorų

socialinį veidą valdžios ir personalo akyse. Be to, įmonių dauginimas –

puiki strategija siekiant pagerinti įmonės įvaizdį. Šis metodas faktiškai

buvo pradėtas taikyti Prancūzijoje 1983 metais. Tai palyginti naujas ir

Lietuvai dar nebūdingas, įmonių kūrimo metodas. Tačiau šis metodas jau

parodė savo privalumus. Jis padeda žymiai sumažinti riziką, kurios negalima

išvengti kuriant naują įmonę. Tai paaiškinama tuo, kad atidarant kiekvieną

sekančią ‘IKI’ parduotuvę taikoma jau išbandyta ir pasitvirtinusi

strategija. Kadangi, strateginis planas jau būna sudarytas, kiekvienos

kuriamos parduotuvės vadovo svarbiausias rūpestis – visą organizaciją

sutelkti vykdyti strategiją ir užtikrinti, kad parinkto plano vykdymui

reikalingi ištekliai bus prieinami. Tai yra, atrinkti žmones, turinčius

svarbių strategijos įgyvendinimui įgūdžių; pasirinkti atitinkamą biudžeto

paskirstymą; pritaikyti deramą atlyginimo sistemą.

Kaip teko įsitikinti, ‘IKI’ sistemos kūrėjų pastangos pasitvirtino.

Jiems pavyko nustatyti pirkėjų poreikius ir sukurti bei įdiegti sistemą,

kuri juos visiškai patenkintų ir užtikrintų veiklos sėkmę.

‘IKI’ prekybos centras orientuojasi į gana įvairių pirkėjų

sluoksnius. Kiekvienoje ‘IKI’ parduotuvėje greta suaugusiųjų vežimėlių yra

ir vaikiškų vežimėlių, o tai rodo, kad parduotuvė traukia šeimas. Greta

įprastinių kasdieninių maisto, buitinių, pramoninių prekių, būtinų, tiek

mažesnes pajamas gaunančių klientų, tiek turtingesniųjų klientų išgyvenimui

palaikyti, šioje parduotuvėje galima rasti ir prabanga laikomų prekių.

Siekdama pritraukti daugiau stambių bei turtingesnių pirkėjų, gauti didesnį

pelną, išplėsti prancūziškų prekių rinką, parduotuvė prekiauja kokybiškomis

prancūziškomis prekėmis. Šios prekės yra gana brangios ir įperkamos tik

didesnes pajamas turinčių pirkėjų. Šio sluoksnio klientai, ištroškę

egzotikos bei naujovių, nepatirtų skonių ar genami jau susiformavusių

įpročių, juos gali patenkinti kaip tik ‘IKI’ parduotuvėse. Be to ‘IKI’

parduotuvės siūlo savo klientams labai platų šių prekių asortimentą.

‘IKI’ parduotuvės pastangos bei išlaidos, patiriamos dėl šių brangių

prekių transportavimo ir sandėliavimo, pritraukiant turtingus pirkėjus,

atsimoka su kaupu. Šio tipo pirkėjai mėgdžioja vakarietiškas tradicijas.

Ten žmonės apsipirkti vyksta į didelius prekybos centrus, kur galima rasti

visas reikiamas prekes vienoje vietoje. Be to ten perkama dažniausiai vieną

kartą per savaitę ir perkama daug. Šių bei kasdienių lankytojų patogumui

parduotuvė dirba kiekvieną dieną, net ir sekmadieniais, švenčių dienomis.

‘IKI’ parduotuvėje atlikus tyrimus, norint nustatyti gausiausios prekybos

valandas, buvo nustatyta, kad didžiausias pirkėjų srautas būna pasibaigus

darbo valandoms bei poilsio dienų rytais ir vakarais. Be to rezultatai

parodė, jog turtingesni pirkėjai, kurie čia atvyksta apsipirkti prancūziškų

prekių, lankosi šeštadienių bei sekmadienių vakarais. Todėl parduotuvė

norėdama įtikti klientams dirba iki vėlyvo vakaro.

Klientų patogumui, prie ‘IKI’ prekybos centro pastato įrengta puiki

mašinų stovėjimo aikštelė, kuri gali sutalpinti ne mažą kiekį transporto

priemonių kiekį. Be to įrengtas lauko aikštelės apšvietimas, kuris veikia

ištisą parą. Reikėtų paminėti, kad parduotuvė įrengta prie pat pagrindinės

autobusų sustojimo stotelės ir žmonėms, vykstantiems į darbus ar

grįžtantiems iš jų, patogu užsukti apsiprekinti. Taip ‘IKI’ parduotuvė

sutaupo klientų brangų laiką, o šie atsimoka tuo, jog patogumo sumetimais,

renkasi ‘IKI’ parduotuvę.

Kadangi rinka pastoviai kinta, ‘IKI’ parduotuvė stengiasi pastoviai

stebėti tuos pasikeitimus, teisingai įvertinti ir operatyviai keisti savo

elgseną, taikydamasi prie besikeičiančių sąlygų ir garantuoti savo

išlikimą.

2. MARKETINGO APLINKOS ANALIZĖ

2.1. Mikroaplinkos analizė

Konkurentai

Naujos ‘IKI’ parduotuvės atidarymas Šilainiuose sukėlė paniką ir

grėsmę netoliese veikusioms parduotuvėms. Pavojus iškilo tokioms

parduotuvėms, kaip “Jotautė”, “Žiemga”, “Taubučiai”, “Kuršiai”, “Taupyk”.

Šalia “Jotautės” įsikūrus ‘IKI’ parduotuvei, šią privertė pakeisti veiklos

šaką. Anksčiau “Jotautėje” buvo prekiaujama maisto bei pramoninėmis

prekėmis, o kadangi ‘IKI’ atėjo į rinką su tos pačios grupės prekėmis, tai

“Jotautei” teliko dvi išeitys: likti toje pačioje šakoje ir laukti bankroto

arba

mesti verslą šioje šakoje ir patyrus nemažai išlaidų imtis kitos

verslo šakos. Taigi “Jotautė” pasirinko pastarąjį variantą ir pradėjo

prekiauti avalyne, kadangi šioje šakoje stiprių konkurentų kol kas nėra.

Taip pat joje atsidarė “Šatrijos” drabužių skyrius.

Parduotuvė “Taupyk” pagrindo nerimauti taip pat nekelia, kadangi ji

yra labai nedidelė, negali pasiūlyti pirkėjui plataus prekių asortimento.

Joje prekiaujama būtiniausiais produktais. Ji orientuota į mažesnių ir

vidutinių pajamų pirkėją. Joje apsipirkti patogu šalia gyvenantiems

pirkėjams. Šios parduotuvės privalumas – tai organizuojami prakių

išpardavimai mžesnėmis kainomis.

Ryšium su “IKI” atsidarymu, ne mažų nuostolių patyrė parduotuvė

“Taubučiai”. Pirmomis ‘IKI’ atsidarymo dienomis “Taubučių” prekybinė salė

buvo visiškai tuščia. Užklysdavo apsipirkti tik vienas kitas arčiausiai

parduotuvės gyvenantis pirkėjas. “IKI” prekybos centro atsidarymas

paskatino “Taubučių” parduotuvę atsinaujinti, padidinta prekybos salė,

praplėstas prekių asortimentas, tačiau parduodamų produktų kokybė išliko ta

pati. Čia dažnai galima nusipirkti pasenusių, pasibaigusių galiojimo

terminų produktų.

‘IKI’ prekybos centrui pavyko įsibrauti į rinką su tikimybe gauti

puikius pelnus,nes senieji rinkos dalyviai nebuvo pakankamai agresyvūs ir

nesutrukdė įeiti į rinką. Jos nepajėgė sustiprinti savo pozicijų, siekdamos

įėjimą į rinką naujai parduotuvei padaryti brangesnį ir sunkesnį. Siekdami

neprarasti savo pirkėjų bei išlaikyti savo pozicijas esami konkurentai

bandė šakoje sumažinti kainas, plėsti reklamą, skatinti pardavimą. Tačiau

norint, kad šios priemonės atneštų efektyvų rezultatą reikia šios taktikos

laikytis atkakliai ir ilgesnį laikotarpį. Vienkartinis kainų sumažinimas

tikrai neduos laukiamo efekto. Norint išlaikyti spaudimą nnaujam konkurentui

reikia didelių pajamų, o esami ‘IKI’ parduotuvės konkurentai jų neturėjo.

Aptariant konkurentus reikėtų paminėti šalia “IKI” prekybos centro

veikiantį turgų. Turguje gausu įvairių maisto produktų, buitinių bei

pramoninių prekių, kai kurias galima įsigyti žymiai mažesnėmis kainomis,

nei parduotuvėje. Tai pritraukia klientus. Tačiau daugumai pirkėjų

nepatogumų sukelia trumpas turgaus darbo laikas. Į turgų apsipirkti žmonės

dažniausiai užsuka šeštadieniais ar sekmadieniais.

Pats stipriausias konkurentas – neseniai atsidaręs prekybos centras

“Maxima”. Šis prekybos centras įsibraudamas į rinką pasiūlė daug platesnį

produktų asortimentą, to paties kokybės lygio produktus, panašias

paslaugas, panašias kainas, patrauklų prekybos salių dizainą, daug

nuolaidų, malonų aptarnavimą. Dėl to “IKI” prekybos centras prarado dalį

rinkos. “Maximos” atėjimas sukėlė didelį susirūpinimą “IKI” prekybos centro

administracijai. Akivaizdu, jog reikia imtis gynybos taktikos – mažinti

kainas, skatinti pardavimą, pirkėjui pasiūlyti naujovių ir imtis kitų

priemonių siekiant iišlaikyti savo pozicijas.

“IKI” prekybos centre veikia logiška ir gerai organizuota atsargų

kontrolės sistema, kurią ateityje numatyta kompiuterizuoti. Jos pagalba bus

galima padidinti prekių užsakymo, laikymo bei naujų užsakymų sistemos

veiksmingumą. Labai svarbu turėti tokią sistemą, kuri rodytų, kokios prekės

yra parduotuvėje, kur jos yra ir kaip prekės bus naujai užsakomos, jų

kiekiui mažėjant. Sistema, kurioje nuolat yra vienų medžiagų perteklius, o

kitų trūkumas, yra neveiksminga. Taip pat šios sistemos įdiegimas žymiai

palengvins įmonėje atliekamas prekių inventorizacijas bei lanksčiai

reguliuoti produkto kiekį. Šią sistemą kompiuterizavus, bus galima

kontroliuoti atvežamų pprekių kiekį bei kokybę. Prekių priėmėjas, turėdamas

savo kabinete kompiuterį ir gaudamas visą tiesioginę informaciją apie

užsakytų prekių rūšis bei kiekius, galės patikrinti, ar tiekėjai pristatė

tinkamą produkciją. O suradęs neatitikimą tarp gautų ir užsakytų prekių

galės tuojau pat išspręsti problemą bei grąžinti tiekėjams prekes,

neatitinkančias užsakymo turinio. Nes nesąžiningi tiekėjai, naudodamiesi

netobula sistema bei prekių priėmėjo neinformuotumu, dažnai savavališkai į

važtaraščius įtraukia prekes, kurios nebuvo užsakytos, o priėmėjas, to

nežinodamas, jas priima. Dėl didelės darbų apkrovos skyrių vedėjai nespėja

bei negali patys dalyvauti kiekvienų prekių priėmime. Todėl, kai prekės jau

būna iškrautos sandėliuose ir vedėjai aptinka apgaulę, ištaisyti tiekėjų

tyčinę klaidą jau būna per vėlu. Taigi nauja sistema padės prekybos centrui

kontroliuoti tiekėjų darbą bei atsikratyti nereikiamų prekių ir išvengti

nereikalingų išlaidų.

Šios sistemos įdiegimas yra gana brangus, todėl ne kiekviena smulki

parduotuvė turi lėšų ją įsirengti. Todėl ‘IKI’prekybos centrui tai bus

didelis pranašumas prieš konkurentus.

‘IKI’ parduotuvė nuo pat pirmų atsidarymo dienų užsibrėžė tikslą,

pirkėjui siūlyti tik aukštos kokybės, geros išvaizdos, plataus asortimento

prekes, didesnę kainos nuolaidą. Šis tikslas nuginklavo parduotuvę

“Taubučiai’’, kadangi šioje parduotuvėje pasirinkimas tikrai skurdus,

kokybė prasta. Dažnai pirkėjams tenka nusivilti joje įsigytų prekių kokybe,

ypatingai konditerijos gaminiais. Tuo tarpu ‘IKI’ parduotuvė garantuoja

puikia gaminių kokybę, labai platų gaminių asortimentą. Nors ‘IKI’ prekybos

centras taip pat turi savą konditerijos cechą, tačiau siekdamas patenkinti

kiekvieno kliento norus bei skirtingus skonius taip pat prekiauja ir

įvairių tiekėjų siūloma produkcija.

Dar vieną privalumą prekybos centras išsikovojo prieš konkurentus,

intensyviai derėdamasis su tiekėjais dėl palankių kainų bei nuolaidų. ‘IKI’

prekybos centras, dėka kompetetingų ir profesionalių administratorių

gabumų, sugeba išsikovoti tokias trumpalaikes bei pastovias nuolaidas,

kokių nepavyksta gauti nė vienam konkurentui.

‘IKI’ sistemos prekybos centrai pasižymi pakankamai dideliu

organizuotumu, todėl yra pajėgūs vykdyti visas verslo operacijas. Siekiant

palaikyti konkurencingumą, taiko patikimiausias ir efektyviausias prekybos

priemones, išnaudoja visus savo veiklos pajėgumus.

Reikia paminėti žymų privalumą prieš konkurentus, kuriuo naudojasi

visos ‘IKI’ tinklo parduotuvės. Tai ilgus metus brandintas ir išpuoselėtas

šių parduotuvių įvaizdis. Įvaizdis yra svarbus dalykas, nes geras vardas

skatina pirkėjus rinktis įmonės produktus, o konkurentų gaminami ar

parduodami produktai tada vertinami kaip pakaitalai. Tačiau reikia

paminėti, jog atėjęs į rinką “Maximos” prekybos centras dėka savo įvaizdžio

ir tapo vienu pavojingiausiu konkurentu.

Pirkėjai

Bet kurioje rinkoje pardavėjas susiduria su daugeliu pirkėjų.

Tarpusavyje jie skiriasi amžiumi, poreikias, pajamomis, įpročiais,

išsilavinimu ir pan. Todėl kiekvieno iš jų reakcija į prekę yra

individuali. Stengiantis parduoti kuo daugiau prekių, pageidautina kuo

geriau prisitaikyti prie šios pirkėjų įvairovės. Pirkėjai patys to

nežinodami tampa pergalės ir didelio pelno arba bankroto pagrindine

priežastimi. Pirkėjų galia vis labiau stiprėja, kuo plačiau jie geba

naudotis kainų, kokybės, paslaugų arba pardavimo sąlygų svertais.

‘IKI’ prekybos centrui Šilainiuose įsikurti ir užimti lyderio

pozicijas buvo tikrai nesunku. Pirmiausia reikėtų paminėti jam įsikurti

palankią prekybinę teritoriją, iš kurios pritraukiami pirkėjai. Teritorija,

kurioje įsikūrė parduotuvė vadinama “miegančiu rajonu”. Šis rajonas yra

stipriai nutolęs nuo miesto centro. Šioje teritorijoje dauguma parduotuvių

yra nedidelės ir negali pasiūlyti plataus prekių asortimento. Pagrindinis

varžovas su kuriuo “IKI” prekybos centras turi dalytis pirkėjais yra

neseniai atsidaręs prekybos centras “Maksima”. Tačiau palyginus visus Kauno

miesto gyvenamuosius mikrorajonus pagal gyventojų skaičių, Šilainiai užimtų

lyderio pozicijas. Tai naujas mikrorajonas, kuris ateityje ketina ir toliau

plėstis, tuo pačiu didės ir gyventojų skaičius.

Šilainiuose įsikūrusią parduotuvę supa daugybė gyvenamųjų

daugiaaukščių bei daugiabučių namų. Be to reikėtų paminėti, jog Šilainių

mikrorajoną kerta automagistralė Kaunas – Klaipėda. Kadangi parduotuvė

prekiauja įvairiais produktais, kokių tik gali prireikti pirkėjui, tai į ją

apsipirkti traukia ne tik vietiniai gyventojai, bet užsuka ir

pravažiuojantys žmonės.

Tiekėjai

‘IKI’ prekybos centras daug dėmesio ir pastangų skiria pajėgių

tiekėjų paieškoms bei deryboms su jais dėl kuo palankesnių kainų. Nes

kiekvienai parduotuvei labai svarbu turėti gerus ryšius su žaliavų ir

prekių tiekėjais, gamybos priemones pirkti pagrįstomis kainomis. Gamybinių

išteklių kaštai yra svarbi sąlyga, kuri gali būti galimybe, bet gali tapti

ir grėsme.

Tiekėjai ūkio šakoje yra stiprus konkurencijos veiksnys, kai tik jie

sugeba išlaikyti aukštą prekės kainą. Todėl ypatingų prekių tiekėjams

parduotuvė skiria daugiausia laiko. Kadangi, kai pasiūla ribota, o

parduotuvės klientus labai domina šio tiekėjo prekės, parduotuvei, bijant

prarasti pirkėjus, belieka sutikti

mokėti didesnes kainas tiekėjams, kurie

jas vis didins. Stiprūs tiekėjai ūkio šakoje gali sukelti pelno mažėjimą, o

tuo pačiu parduotuvės klientų nepasitenkinimą didėjančiomis prekių

kainomis. Taigi ‘IKI’ prekybos centras užsibrėžė tikslą – sutelkti visas

pastangas tiekėjų, prekiaujančių analogiškomis prekėmis paieškai, kad

netektų tapti priklausomais nuo vieno tiekėjo. Tiekėjų derėjimosi pozicijos

nusilpsta, kai atsiranda gerų pakaitų jų prekėms ir kai perėjimas prie šių

prekių parduotuvei nėra brangus ar sunkus. Tiekėjų konkurencingumas labai

sumažėja, kai jų tiekiamas produktas yra standartinė prekė, gaunama iš

daugelio tiekėjų, kurie sugeba tik vykdyti užsakymus. Tokiais atvejais

lengva nupirkti bet ką, kas tik reikalinga, ir parduotuvės vadovybė

pasirenka tiekėjus, siūlančius geriausią sandorį.

Tiekėjų derėjimosi galia silpna ir tada, kai šaka, kurią jie

aprūpina, yra pagrindinis ar stambiausias jų pirkėjas. Šiuo atveju tiekėjų

sėkmė glaudžiai susijusi su pagrindinių pirkėjų klestėjimu. O kadangi ‘IKI’

prekybos centras yra gana pajėgus vykdyti nuolatinę stambią prekybą, tai

dauguma tiekėjų nedrįsta kelti didelių sąlygų, nenorėdami prarasti brangaus

pajamų šaltinio. Valdydama daugelį tiekėjų, parduotuvė turi didelią galią

derantis su jais. Ji išsikovoja palankiausias apmokėjimo sąlygas, išvengia

bet kokių įsipareigojimų, skatina tiekėjus tobulinti kokybę, kurti naujus

produktus, mažinti ar bent jau palaikyti pastovias kainas. Tai stiprina

nuolatinių klientų pasitikėjimą bei simpatijas, didina pardavimus ir

pelnus.

Kadangi daugelis ‘IKI’ parduotuvės tiekėjų parduoda iš esmės tas

pačias prekes, tai ji gali keisti vieną tiekėją kitu su mažomis išlaidomis

arba dažniausiai vvisai nedarydama papildomų išlaidų.

2.2. Makroaplinkos analizė

Dažniausiai skiriami tokie makroaplinkos komponentai:

1. Politinė-teisinė aplinka;

2. Ekonominė aplinka;

3. Gamtinė (ekologinė) aplinka;

4. Konkurencinė aplinka;

5. Technologinė aplinka;

6. Socialinė kultūrinė aplinka.

Politinė-teisinė aplinka. Pasikeitus politinei situacijai Lietuvoje

keičiasi ir prekybos sąlygos šalies rinkoje. Tačiau dar gana daug barjerų,

kuriuos sudaro Vyriausybės suformuota griežta mokesčių sistema. Prekybos

centro veikla yra susijusi su valstybės reguliavimo funkcijomis ir turi

laikytis priimtų įstatymų, sekti jų pasikeitimus, nes už jų pažeidimus yra

taikomos didelės baudos, kurios gali sužlugdyti net ir stambią įmonę. “IKI”

prekybos centras, turėdamas uždaros akcinės bendrovės statusą, turi

vadovautis uždaros akcinės bendrovės veiklą reglamentuojančiais

atitinkamais įstatymais, kuriuose nusakomos bendrovės steigimo, valdymo

organų sudarymo, jos veiklos ir bendrovės likvidavimo sąlygos bei tvarka.

Įmonė savo veiklą turi derinti ir su daugeliu kitų įstatymų: LR

Konkurencijos įstatymu, LR Darbo sutarties įstatymu, LR Kolektyvinės

sutarties įstatymu, LR Žmonių saugos darbe įstatymu, LR Darbo apmokėjimo

įstatymu ir kitais įstatymais bei norminiais aktais. Remiantis LR Prekių

kokybės įstatymu “IKI” prekybos centras, kuris yra įteisintas kaip UAB

“Teledis”, savo konditerijos skyriaus gaminių pavyzdžius turi pristatyti

Valstybinei kokybės inspekcijai, kuri išduoda prekių kokybės pažymėjimus.

Ypatingai dideli keliami sanitarinės higienos reikalavimai prekių kokybei,

prekybos salės bei pagalbinių patalpų švarai. Didelę įtaką turi ir įvairūs

mokesčių įstatymai, kurie šiuo metu labai žlugdo įmonę. Mokesčių reikia

sumokėti vos ne daugiau, negu įmonė ggauna pelno (pelno mokestis, pridėtinės

vertės mokestis, mokesčiai “Sodrai” ir kt.).

Pasikeitus politinei padėčiai pasikeitė ir ekonominė padėtis. Šiuo

metu ekonomika yra depresijos fazėje, mažėja gamyba, didėja nedarbas.

Kadangi daugumos žmonių pagrindinis pajamų šaltinis yra darbinės pajamos,

tai dėl nedarbo mažėja gyventojų pajamų lygis, o kartu mažėja ir gyventojų

perkamoji galia. Remiantis prekybos centro metine prekybos apyvarta,

pastebimas jos sumažėjimas, kuris pakyla tik vasaros sezonu, nes vasaros

laikotarpiu padaugėja sezoninių darbų.

Gamtinė (ekologinė) aplinka. Gamtos apsauga griežtai kontroliuojama

valstybės ir visuomeninių organizacijų. Dar prieš pradedant “IKI” prekybos

centro statybas, reikėjo pereiti daugybę gamtos apsaugos institucijų,

norint gauti leidimą pradėti darbus ir steigti prekybos centrą pasirinktoje

teritorijoje. Kasmet mokamas didelis žemės nuomos mokestis. Laikantis

gamtos aplinkos apsaugos reikalavimų turi būti prižiūrima prekybos centro

teritorija ir aplinka.

Aptariant konkurencinę aplinką, “IKI” prekybos centro veiklai daug

įtakos turi neseniai atsidaręs prekybos centras “Maxima”. Tačiau kai

kuriais atvejais rimtas konkurentas atneša ir naudos: neleidžia stovėti

vietoje, verčia ieškoti naujų rinkos pritraukimo galimybių, vartotojams

patrauklesnių jų poreikių patenkinimo būdų bei papildomų paslaugų.

Atsižvelgus į pasikeitusią konkurencinę aplinką, “IKI” prekybos centras dar

pajėgus dirbti, gauti pelną ir išmokėti darbuotojams atlyginimus.

Technologinė aplinka. Prekybos centro išsilaikymą rinkoje, bei

nepriklausomybę nuo smulkių konkurentų spaudimo nulėmė nauja bei patraukli

prekybos salės įranga ir patogi pirkėjų aptarnavimo sistema. Neįvertinus

minėto veiksnio prekybos įstaiga gali tapti beviltiškai nekonkurentabili ir

nepatraukli pirkėjams. Šiame prekybos centre įdiegti naujausios kokybės

kasos aparatai, skanuojantys prekės kainą pagal jos barkodą. Tai palengvina

ne tik kasininkių darbą, bet ir taupo klientų laiką ir nervus, kuriuos šie

išeikvoja stovėdami ilgose eilėse ir laukdami kol juos aptarnaus.

Socialinė-kultūrinė aplinka. Dar neseniai buvome įpratę prie

pustuščių lentynų, kai parduotuvėje buvo problematiška nusipirkti reikiamų,

geresnės kokybės ir egzotiškų produktų. Šiuolaikiniai prekybos centrai,

remdamiesi užsienio šalių patirtimi, įnešė daug naujovių, kurios pakeitė

visuomenės tradicines kultūrines vertybes, požiūrį į prekių pateikimo

kokybę, aptarnavimo lygį. Stengdamasis prisitaikyti prie keliamų socialinių

ir kultūrinių reikalavimų ir išsilaikyit konkurencinėje kovoje “IKI”

prekybos centras nemažą pajamų dalį turi skirti tiek išoriniam, tiek

vidiniam patalpų dizainui, patraukliam prekių išdėstymui, jaukumo

sukūrimui, paslaugaus personalo atrinkimui.

3. TIKSLINIŲ RINKOS SEGMENTŲ PARINKIMAS

‘IKI’sistemos parduotuvių tinklas, siekdamas sėkmės, stengiasi

prekiauti gaminiais, atitinkančiais realius vartotojų poreikius, ir plėsti

supratimą apie savo tikslinę rinką. Tikslinė rinka yra individų grupė,

kurią organizacija siekia patraukti kaip svarbiausius savo pirkėjus.

Kiekviena ‘IKI’ parduotuvė stengiasi nusistatyti savo tikslinės rinkos

ypatingus poreikius, pageidavimus ir interesus, o po to prie jų priderinti

savo marketingą, rėmimą ir bendrąsias prekybines pastangas, kad patiktų

šiai ypatingai grupei.

“IKI” prekybos centro tikslinė rinka segmentuojama pagal vartotojų

pajamas.

1) Vartotojai, kurių pajamos didelės. Ši vartotojų grupė gauna

didesnes nei vidutines pajamas, todėl be pačių reikalingiausių dalykų jis

gali įsigyti ne pirmo būtinumo prekių ir paslaugų, brangių egzotinių šalių

produktų.

2) Vartotojai, kurių pajamos vidutinės. Ši vartotojų grupė gauna

tokias pajamas, kurios gali užtikrinti normalų pragyvenimo lygį. Vidutines

pajamas uždirbantis žmogus gali sau leisti įsigyti ne tik pragyvenimui

būtiniausių produktų, bet ir pasirinkti aukštesnės kokybės prekes.

3) Vartotojai, kurių pajamos mažos. Ši vartotojų grupė už gaunamas

pajamas gali įsigyti tik ribotą kiekį būtiniausių produktų.

Pasirinkusi tikslinį rinkos segmentą, įmonė turi išsirinkti segmentų

aprėpimo strategiją. Kadangi “IKI” prekybos centras savo vartotojus

segmentuoja į tris grupes, tai pelningiausia būtų taikyti diferencijuotą

marketingą, t.y. atskiroms tikslinėms rinkoms aprėpti naudojami skirtingi,

specialiai joms pritaikyti marketingo kompleksai. “IKI” prekybos centras

skirtingomis kainomis siūlo nevienodos kokybės prekes. Taip jis tikisi

patraukti ne tik turtingųjų, bet ir vidutines bei mažas pajamas gaunančių

vartotojų dėmesį.

Dideles pajamas turintiems vartotojams yra siūlomos prancūziškos

prekės. Kadangi ‘IKI’ sistema atkeliavo iš Prancūzijos, tai kaip tik šios

šalies prekėms ‘IKI’ parduotuvės skiria ypatingą dėmesį. Prancūziškos

prekės yra labai brangios, bet aukštos kokybės ir orientuotos į

turtingesnių klientų poreikius.

Į vidutines pajamas gaunančių pirkėjų poreikius yra orientuotos

aukštos kokybės, plataus asortimento lietuviškos prekės.

Mažas pajamas gaunantiems pirkėjams siūloma žymiai mažesnių kainų,

tačiau geros kokybės prekių.

Ateityje “IKI” prekybos centro veiklos strategijoje numatyta išplėsti

tikslinę rinką įkuriant sveiko maisto skyrių. Bus orientuojamasi į sveikata

besirūpinančius vartotojus, linkusius į gamtos apsaugą žmones bei

diabetikus. Jiems bus siūlomas platus kokybiškų, be daugumos dirbtinių

priedų, sintetinių konservantų bei saldiklių maisto produktų

pasirinkimas.

4. MARKETINGO TIKSLŲ NUSTATYMAS

Pagrindinis prekybos centro tikslas bei rūpestis – nuolat galvoti apie

rytojaus dieną. Prekybos centras siekia išlaikyti turimą ir užkariauti

didesnę rinkos dalį, padidinti pardavimų apimtį, įdiegti kuo daugiau

naujovių, išsirinkti nuolatinį, kuo geresnį ir pasitikėjimo vertą

personalą.

Visas ‘IKI’ sistemos parduotuves vienija bendras prancūziškų prekių

tiekėjas. Iš šio tiekėjo prekes privalo užsisakyti kiekviena ‘IKI’

parduotuvė. Šio tiekėjo sandėliai yra įrengti Vilniuje, į kuriuos prekės

atkeliauja iš pačios Prancūzijos. Didesnę dalį prekių sudaro bakalėjos bei

daržovių skyriams skirti produktai. Prekybos centras siekia padidinti

prancūziškų prekių pardavimo mastą. Taigi svarbiausias pardavėjoms

tenkantis uždavinys stebėti, kad šių produktų visuomet būtų pilnos

lentynos, laiku papildyti jas atsargomis.

Norėdamas pritraukti kuo daugiau klientų prekybos centras yra numatęs

malonaus ir greito aptarnavimo taktiką. Norint, kad ši taktika pavyktų

reikia parinkti paslaugų ir kvalifikuotą aptarnaujantį personalą.

Prekybos centrui, kaip ir kiekvienai organizacijai reikalingi

darbuotojai turintys jos uždaviniams spręsti tinkamą specialybę ir

pakankamą kvalifikaciją. Jei nebus žmonių, galinčių veiksmingai naudoti

techniką, kapitalą ir išteklius, nebus jokios naudos, nebus sėkmės. Todėl

pagrindinis šios įmonės rūpestis parinkti ir remti talentingus,

perspektyvius, savo srities sspecialistus.

‘IKI’ prekybos centras laikosi valdymo lygių minimizavimo principo,

todėl siekia paskirstyti sprendimus kiek galima mažesniam valdymo lygių

skaičiui ir taip minimizuoti koordinavimo išlaidas. Taip išvengiama galimų

konfliktų tarp valdymo lygių, nesuderinamumo tikslų sistemoje padidėjimo,

informacijos iškraipymo. Organizacijos struktūra vaizduoja formalius

informacijos srautus ir valdžios pasiskirstymą organizacijoje.

Organizacijos struktūra padeda organizacijos tarnautojams atlikti jų

pareigas.

Kiekvienos įmonės strateginis tikslas – pasiūlyti tokią prekę ar

paslaugą, kuri geriausiai tenkintų vartotojų, visuomenės poreikius ir

garantuotų įmonės galimybes gauti stabilų pelną. Padidėjus konkurencijai

ryšium su naujo prekybos centro atsidarymu, “IKI” prekybos centrui būtina

imtis gynybos taktikos. Atsižvelgiant į prekybos centro vidaus tikslus bei

rinkos segmentus formuojami pagrindiniai marketingo tikslai: kuo

maksimalesnis vartojimas, maksimalus poreikių tenkinimas ir maksimali

prekių pasiūla.

Siekiant maksimalios prekių pasiūlos “IKI” prekybos centras turi

garantuoti nuolatinę, nepertraukiamą pilno prekių asortimento pasiūlą.

Tiekimo sutrikimai gali neigiamai paveikti klientų pasitikėjimą prekybos

centru. Neradęs norimos prekės pirkėjas jos ieškos kitoje parduotuvėje.

Esant didelei konkurencijai kiekvienas pirkėjas yra brangus. Kad pasiūla

būtų efektyvi, turi būti atitinkama pasiūlos kokybė, keliant aptarnavimo

lygį.

Norėdamas maksimaliai patenkinti vartotojų poreikius prekybos centras

turi pasiūlyti kuo platesnį prekių asortimentą. Asortimento pplanavimas turi

būti pagrįstas vartotojų poreikiais. Taip galima išvengti nuostolių, kurie

susidaro dėl nuostolingų prekių buvimo prekybos centro asortimente. Vietoje

jų galima įtraukti produktus, kurių pageidauja pirkėjai.

Padidinti prekių vartojimą pavyktų sumažinus bent kai kurių produktų

kainas. Siekiant šio marketingo tikslo galima būtų išsaugoti esamus ir

susigrąžinti prarastus pirkėjus. Norint maksimizuoti vartojimą būtina

vartotojui užtikrinti, jog jis gaus tik labai geros kokybės produkciją.

Kainos turi būti derinamos su konkurentų siūlomos produkcijos kainomis ir

nustatomos mažesnės.

Kadangi “IKI” prekybos centras savo vartotojus segmentuoja į tris

grupes, tai efektyviausia būtų marketingo ttikslus formuoti pagal segmentų

grupes:

1. Vartotojams gaunantiems dideles pajamas numatyta praplėsti

prancūziškų prekių asortimentą, didinti jų pardavimų mastą, efektyviau

naudojant reklamą. Dalį reklamai numatytų lėšų skirti degustacijoms. Jų

metu šiai vartotojų grupei pasiūlyti išbandyti kokybiškų prancūziškų,

olandiškų, vokiškų bei iš kitų šalių gaunamų produktų skonį bei specifines

savybes.

2. Vartotojams gaunantiems vidutines pajamas pasiūlyti pirkti didesnį

produktų kiekį už mažesnę kainą.

3. Sumažinti būtiniausių produktų, t.y. pieno, varškės bei sviesto

kainas 4% siekiant pritraukti mažas pajamas gaunančius vartotojus.

5.1. ‘IKI’ PREKYBOS CENTRO PREKIŲ CHARAKTERISTIKA

Vienas iš ypatingų ‘IKI’ sistemos požymių yra tas, kad kiekvienoje

jos parduotuvėje yra šie skyriai: konditerijos, kulinarijos, duonos, mėsos

ir dešrų, pieno produktų bei sūrių, žuvies ir šaldytų produktų, vaisių ir

daržovių, alkoholinių ir nealkoholinių gėrimų, bakalėjos, pramoninių bei

higienos reikmenų. Siekiant, kad pirkėjams nereikėtų gaišti laiką stovint

eilėse, prekybos centre įrengta net dvylika kasų, prie kurių pamainomis

dirba dvidešimt kasininkių. Be to prekybos centro pastate veikia video

kasečių nuoma, vaistinė, raktų dirbtuvė, banko ‘’Hermis’’ filialas, stiklo

taros supirktuvė bei jauki kavinukė. Be to šiose parduotuvėse prekiaujama

gėlėmis, kosmetikos gaminiais, spauda. Plačiau panagrinėsime pieno produktų

skyrių.

Pieno skyriuje pateikiamas homogenizuotas ir nehomogenizuotas

skirtingo riebumo pienas ir natūralus jogurtas, kefyras, įvairių gamintojų

sviestas, lietuviški bei užsienietiški majonezai, riebi bei baltyminė

grietinė, varškė, įprasti ir putpelių kiaušiniai. Šiame skyriuje gausus

pieniškų, grietininių, kefyrinių jogurtų pasirinkimas. Dažnai šių produktų

gamintojai rengia įįvairias loterijas, naujų gaminių degustacijas, kurių

metu pirkėjai gali nemokamai pasivaišinti. Čia prekiaujama lydytais bei

fermentiniais sūriais ir sūreliais vakuuminiuose įpakavimuose. Tad

pirkėjams nereikia stovėti eilėse, nes jie gali norimą gaminį pasiimti

savitarnos skyriuje. Pjaustomo sūrio skyriuje klientai gali įsigyti norimo

svorio sūrio gabalėlį. Čia pateikiami naminiai ir daugelio rūšių importuoti

sūriai, įskaitant platų vietinių sūrių asortimentą. Tai įvairaus riebumo

varškės, ožkos pieno, fermentiniai sūriai bei sūriai su įvairiais priedais.

Fermentinių sūrių asortimentas ypatingai platus, jų galima rasti apie 20

rūšių. Šis skyrius išsiskiria tuo, kad jame prekiaujama sūriais iš

Olandijos, Prancūzijos, Vokietijos ir kitų šalių. Tai specifinio unikalaus

skonio ir išvaizdos sūriai su pelėsiais, iš ožkos, avies, kupranugarės

pieno.

5.2. NUMATOMOS KAINOS

‘IKI’prekybos centras prekiauja prekėmis, kurios žmonėms reikalingos

kiekvieną dieną, o tai galima laikyti pagrindiniu nepertraukiamą pirkimą

lemiančiu veiksniu. Žinoma, siekiant gauti maksimalų pelną šio veiksnio

poveikio nepakanka, nes nuolatinio vartojimo prekių kainų negalima žymiai

padidinti. Šios grupės kainos turi būti kuo pastovesnės. “IKI” prekybos

centras nesiekia gauti maksimalaus pelno iš kiekvienos prekių grupės, o

stengiasi gauti tam tikrą suminį pelną iš parduodamų prekių visumos. Todėl

nustatant kainas yra taikomas visuminių kaštų metodas.

Logiška, jog skirtingi skyriai atneša skirtingą pelną, nes jie

prekiauja skirtingomis prekėmis, kurių kainų dydžiai taip pat labai

skiriasi. Taip pat nuo skyriuje pateikiamų prekių paskirties bei pobūdžio

labai priklauso galimybė prekėms uždėti didesnį antkainį. Kiekviename

skyriuje susidaro llabai nevienodos prekių sandėliavimo, laikymo, paruošimo

pardavimui bei pardavimo sąnaudos. Tačiau, nors kai kurie skyriai neatneša

didelių pelnų (kaip pieno skyrius), bet jie yra būtini, nes parduodamos

prekės gyvybiškai reikalingos visiems žmonėms ir perkamos kiekvieną dieną.

Taigi atsižvelgiant į šias sąlygas, prekybos centre yra kiekvienam skyriui

keliami skirtingi reikalavimai veiklos rezultatams bei nustatomi skirtingi

tikslai. Kiekvienam skyriui yra nustatyti atitinkamai skirtingi prekių

pardavimo apimties bei pelno procentai, kurios skyriai privalo pasiekti.

Pieno skyriuje leistinas “antkainis” svyruoja 10-15%. Prie mažas

pajamas gaunantiems pirkėjams siūlomų prekių tiekėjo kainos yra pridedamas

ne didesnis kaip 10% priedas. Tačiau ir jis gali būti keičiamas

priklausomai nuo kintančių aplinkos sąlygų, t.y. nustatomas ne fiksuotas,

bet lankstus priedas.

“IKI” prekybos centras atsižvelgdamas į padidėjusią konkurenciją,

siekdamas užsibrėžtų marketingo tikslų taiko diferencijuotą kainų nustatymo

strategiją. Jis stengiasi maksimaliai mažinti kainą masinei prekei ir

maksimaliai didinti kainą prestižinei prekei, t.y. prancūziškiems

produktams.

Prancūziškų prekių grupei (tai įvairūs sūriai), taikoma “prestižinė

kaina”, t.y. didelė kaina, kuri orientuotai į turtingus pirkėjus, kurie

suinteresuoti prekės unikalumu. Šią kainą numatyta taikyti, kol rinkoje

neatsiras daugiau prekiautojų šia produkcija. Atsižvelgiant į susidariusias

galimybes šiai prekių grupei tinkamiausia nugriebimo strategija, kadangi

pirkėjai nėra labai jautrūs kainai. Vėliau numatyta kainą šiai prekių

grupei mažinti ir taip padidinti pardavimų apimtį.

Nustatant kainą į vidutines pajamas gaunantį vartotoją orientuotai

prekių grupei siekiama pardavimo masto didinimo tikslo. “IKI” prekybos

centras siekia padidinti

pardavimų mastą ir kartu parduoti prekių daugiau

nei konkurentai. Šiai prekių grupei taip pat taikomos kiekybinės nuolaidos.

Taip vartotojai skatinami įsigyti daugiau prekių už mažesnę kainą. “IKI”

prekybos centras mažindamas prekės vieneto pelną tikisi gauti pakankamai

didelį absoliutų pelną bei išlaikyti konkurenciją. Šių prekių reguliavimui

taikoma į konkurentus orientuota strategija. “IKI” prekybos centras

užsibrėžė tikslą taikyti mažesnę šiai prekių grupei kainą, nei kad taiko

stipriausias varžovas.

Prekių grupei, siūlomai mažas pajamas gaunantiems vartotojams,

nustatoma “prasiskverbimo kaina”. Šia kaina siekiama praplėsti prekių

rinką, pritraukti daugiau pirkėjų, kadangi šie rinkos segmentai jautriai

reaguoja net į menką kainos pasikeitimą. Šioms kainoms numatyta skverbimosi

strategija.

Kainų politikos srityje rezultatų analizė padeda nustatyti viršutinę

pirkimo ir žemutinę pardavimo kainos ribas, atsižvelgiant į įvairius

parduotuvės keliamus tikslus ir veiklos sąlygas. Tai pasiekiama atliekant

preliminarinį atskirų prekių kaštų ir pajamų įvertinimą. Su kainų politika

tiesiogiai siejamos išlaidos reklamai: didesnės reklamos sąnaudos gali

padidinti prekių pardavimą tam tikro dydžio kainomis. Todėl prekybos centre

stengiamasi reklamos išlaidas sumažinti iki minimumo ir taikyti tik

efektyviausias reklamos priemones.

Kuo prekiauti, galima žinoti tik tada, jei bus aišku, kiek pajamų

duoda iir kiek išlaidų pareikalauja atskirų prekių prekyba. Išplečiant ar

susiaurinant parduotuvės asortimentą, būtina žinoti kaštų susidarymą pagal

kiekvieną prekę. O tai sužinoti gali padėti tik analizė. Prekybos centras

stengiasi pasiekti prekių pelningumą kuo per trumpesnį laiką. Kai tik

pastebima, kad prekė įtraukta į prekių aasortimentą yra nuostolinga, t.y. ji

neperkama, jos iš karto atsisakoma.

5.3. RĖMIMO VEIKSMAI

Potencialus vartotojas gali nutarti pirkti prekę tik sukaupęs apie ją

pakankamai žinių, todėl vartotojui būtina kaip nors pranešti apie

parduodamą prekę, jos kainą, pateikimo vietą ir laiką, paskatinti prekę

pirkti. Siekiant pageidaujamos reakcijos didelę reikšmę įturi ne tik

informacijos turinys, bet ir jos perdavimo būdas, pateikimo forma, laikas.

Kadangi “IKI” prekybos centras prekiauja tiek maisto, tiek ir

buitinėmis bei pramoninėmis prekėmis, todėl jame taikomos dvejos rėmimo

veiksmų grupės.

‘IKI’ sistemos parduotuvės pasižymi negausia, tačiau efektyvia ir

neįkyria reklamine kampanija. ‘IKI’ prekybos centras nevargina savo

pirkėjų, šiuo metu, tiek televiziją, tiek radiją, užplūdusiais reklaminiais

skelbimais. Prekybos centras ne tiek siekdamas reklaminių tikslų, kiek

klientų patogumui leidžia bei nemokamai platina leidinėlius, kuriuose

skelbiamos tuo metu parduotuvėje taikomos prekių nuolaidos bei

išpardavimai. Šiuose llaikraštėliuose nurodomos pačios prekės ir jų kainos

buvusios anksčiau ir esamos dabar, taikant nuolaidą. Taip pirkėjai gali

palyginti kainas ir nuspręsti ar verta įsigyti tas prekes. Kaip teko

įsitikinti šio pobūdžio reklama yra tikrai efektyvi ir jos efektyvumą įrodo

pirkėjų antplūdis. Kai kurie pirkėjai į prekybos centrą apsipirkti ateina

su minėtu leidinuku rankose ir pagal jį ieško reklamuojamų prekių.

‘IKI’ parduotuvė ėmėsi pardavimo apimtį didinančios taktikos – įvairių

nukainojimų bei nuolaidų. Kadangi parduotuvė prekiauja greit gendančiais

produktais, kurių sandėliavimas gana brangus, tai jos sprendimas taikyti

kai kurioms prekių rrūšims mažesnes kainas, nei kad prekiauja konkurentai,

padidino pavojų pastarųjų veiklai. Kadangi ‘IKI’ prekybos centro

konkurentai reaguodami į pastarosios kainų sumažinimą, negalėjo žymiai

sumažinti savo kainų, tai taip jos atskleidė savo trūkumus ir silpnas

vietas. Kai organizacijos veikla yra efektyvi, ji gali pasiūlyti

vartotojams prekes žymiai mažesnėmis kainomis negu konkurentai ir tokia

organizacija yra stipri

‘IKI’ prekybos centras traukia savo klientus, siūlydamas įprastinę

prekybą, o taip pat gausius nemokamus maisto produktų pavyzdžius. Pieno

skyriuje galima išbandyti lietuviškų gaminių naujoves. Ši ‘IKI’

parduotuvėje taikoma strategija padeda žmogui apsispręsti kokius ir kiek

produktų pirkti. Kartu tokia taktika suartina pirkėjus su pardavėjais,

pardavėjai gali išgirsti klientų nuomones, vertinimus vieno ar kito

produkto atžvilgiu. O tai klientus pritraukia, kai jie mato, kad parduotuvė

rūpinasi jų pageidavimais. Dėl to ne vienas pirkėjas jau įvertino

‘IKI’parduotuvę kaip “aukštesnės kokybės” už personalo paslaugumą ir

malonumą.

Skatinant pardavimą daug dėmesio skiriama prekių išdėstymui

vitrinose, lentynose, kad patraukli išvaizda skatintų impulsyvų pirkimą.

‘IKI’ parduotuvė taiko bendravimo su aplinka strategiją, t.y., ji

palaiko tiek formalų, tiek neformalų bendravimą pirkėjų atžvilgiu.

Neformalų bendravimą dar galima pavadinti gandų skleidimu. Šie kontaktai

žymiai operatyvesni ir pirmiausia perduoda konfidencialią informaciją.

Gandus galima panaudoti labai naudingai: patikrinti rengiamų priemonių

efektyvumą; sužinoti vartotojų nuomones ne tik prekių, bet ir personalo,

parduotuvės dizaino, teikiamų paslaugų atžvilgiu. Gandai, žinoma,

pirmiausia kruopščiai ištyrus jų tikrumą, padeda pamatyti parduotuvės

trūkumus, klaidas ir laiku išspręsti vvidaus problemas, kol to nepastebėjo

konkurentai ir tuo nepasinaudojo. Gandai turi tokį privalumą, kad labai

lengva atsitraukti, nes iš tikro nieko nedaroma. Žinoma, tą gali daryti tik

įžvalgus ir protingas vadovas – čia reikia ne tik kvalifikacijos, bet ir

įžvalgumo, nes gandai gali būti visiškai klaidingi, net šmeižtas.

Kadangi į prekybos centrą apsipirkti ateina pats vartotojas, tai čia

labai svarbūs emociniai aspektai. Todėl stengiamasi atrinkti paslaugias,

komunikabilias, mokančias pristatyti ir pasiūlyti prekę vartotojui

pardavėjas.

Ryšiai su vartotojais turi būti labai veiksmingi, nes aplinkui viskas

kinta ir greitėja. Todėl ‘IKI’ parduotuvė stengiasi išsiaiškinti, ko siekia

klientas ir palaikyti kontaktus su tiekėjais, kad būtų gauta pakankamai ir

reikalingos kokybės prekių, kad pirkėjas užsukęs bet kuriuo metu rastų

reikiamą prekę, bei galėtų įsigyti reikiamą jos kiekį.

6. MARKETINGO VEIKSMŲ PLANAS

‘IKI’ prekybos centre yra išvystytas aukšto lygio organizavimas. Tai

priemonė, kurios dėka vadovybė sujungia darbo išteklius, medžiagas,

technologiją ir informaciją užsibrėžtiems tikslams pasiekti. Šiame prekybos

centre stengiamasi administracijos personalo skaičių sumažinti iki

minimumo, nes administracinis išlaikymas brangiai atsieina. Didelis dėmesys

skiriamas į darbuotojų skaičių ir į jų kvalifikacijos tinkamumą.

Stengiamasi nustatyti reikalingų darbuotojų skaičių bei kvalifikacijos

ypatybes, būtinas numatomiems darbams atlikti. Nuo pat atsidarymo pradžios

vykdomos nepertraukiamas personalo formavimas, jo mokymas bei ugdymas, nes

personalo rengimo, jo potencialių galimybių didinimo bei vidinių galių

atskleidimo problema – viena svarbiausių sėkmingai dirbančių organizacijų

veiklos sąlygų.

‘IKI’ prekybos ccentras numatęs mažinti savo veiklos kaštus dirbdamas

su tiekėjais, mažindamas transportavimo išlaidas. Dėl šio tikslo, prekes

stengiamasi užsakyti didesniais kiekiais ir jei įmanoma rečiau. Taip

sumažinamos ne tik transportavimo išlaidos, bet ir užsakant didesnį prekių

kiekį gaunamos didesnės nuolaidos iš tiekėjų.

Stiprus ‘IKI’sistemos privalumas tas, jog ji išsiskiria didelia

giminingų produktų įvairove. O pirkėjus visuomet traukia tos parduotuvės,

kur galima gauti reikalingą prekę. Be to asortimento išplėtimas tenkina

įvairesnius vartotojų poreikius ir atveria galimybes užkariauti didesnę bei

įvairesnę rinkos dalį.

Nė viena firma neišlaikė konkurencijos, kuri naudojo pasenusią

technologiją, jos neišlaikys ir firmos, kurios nenaudos informatikos

technikos. Ji ypač naudinga sprendžiant pasikartojančius ir daug mechaninio

darbo reikalaujančius uždavinius. ‘IKI’ prekybos centras yra apsirūpinęs

tinkama naujausia technika, tačiau jos nepakanka, norint padidinti darbo

našumą ir šios technikos naudojimo efektyvumą. Prekybos centrui derėtų

suderinti biudžetą ir atitinkamą dalį jo išteklių skirti būtent tokiam

personalinių kompiuterių, telefoninės įrangos kiekiui, kuris reikalingas

valdymo darbams kompiuterizuoti ir darbo našumui padidinti.

Norint užtikrinti pastovų darbo našumo didėjimą, reikia aiškiai

susieti atlyginimą bei kilimą tarnyboje su rezultatyvumo rodikliais ir

laikytis šio principo visuose organizacijos valdymo lygiuose. Taip pat

reikia sukurti objektyvią darbo našumo vertinimo sistemą ir kontrolę.

Kontrolė yra būtina, nes reikia stebėti, kaip siekiama tikslų ir atlyginti

už rezultatyvumo padidinimą. Kartu, atlyginimo sistema neturėtų žlugdyti

perspektyvinių pastangų našumui didinti esant trumpalaikiams blogiems

rezultatams. Skyrių vedėjams turėtų būti duoti nurodymai

rinkti žinias,

reikalingas skatinimui už gerą darbą. Taikoma kontrolės sistema turi būti

gerai išanalizuota ir parengta specialistų, kad nepažeistų darbuotojų

orumo, garbės bei žmogiškųjų teisių.

Prekybos centro veikla susideda iš tokių įvairių darbo procesų kaip

prekių pirkimas, atsargų laikymas, prekių paruošimas pardavimui ir jų

realizacijai, personalo vadyba, finansinių išteklių parūpinimas ir jų

investavimas, darbo priemonių parūpinimas ir jų eksploatacija, kita veikla,

įskaitant ir neprekybinę veiklą.

Greta pelno rodiklio, prekybos centro veikla dar išreiškiama ir

kitais rodikliais, tokiais kaip: apmokestinamomis pajamomis, bruto ir neto

pajamomis. Su komercine veikla yra tiesiogiai susiję ir tokie rodikliai

kaip išlaidos ir sąnaudos, prekių apyvarta, prekių atsargos ir kiti. Tačiau

tokie rodikliai kaip apyvarta, atsargos, darbuotojų skaičius ir darbo

našumas, pajamos ir išlaidos patys savaime labai svarbūs ir reikšmingi,

aiškinantys galutinių veiklos rezultatų: pelno arba nuostolių,

apmokestinamų pajamų susidarymą.

Veiklos rezultatų susidarymo pagal įvairias veiklos sritis, atskirus

prekybos centro padalinius ir prekių grupes išaiškinimas ir įvertinimas yra

svarbus nustatant nepanaudotus rezervus veiklai gerinti. Pagal gautus

rezultatus buhalterijos skyrius parengia bei pateikia vadovybei išvadas ir

pasiūlymus, kaip gerinti komercinę veiklą, kaip pasiekti geresnių veiklos

rezultatų. Tai padeda priimti įvairius taktinius ir strateginius

sprendimus: kiek samdyti darbuotojų, kur ir kiek pirkti prekių, kokio

dydžio turi būti savas ir skolintas kapitalas ir kaip sumažinti jo poreikį.

Tai yra prekybos centro veiklos rezultatų analizė padeda priimti tokius

planavimo ir valdymo sprendimus, kad bbūtų efektyviai panaudojami prekybos

veiklos faktoriai ir gaunamas kuo didesnis pelnas.

Prekybos centro veiklos galutinis rezultatas priklauso nuo to, kaip

efektyviai, ekonomiškai naudojami įmonės personalas, materialiniai ir

finansiniai ištekliai. Analizė priešingai negu įvairios apskaitos rūšys,

teikia informaciją, kuri padeda įvertinti atliktų darbų ir pasiektų veiklos

rezultatų sąnaudas ir kaštus. Tai sudaro sąlygas įmonės veiklos efektyvumo

kontrolei, prisideda prie įmonės stabilumo išlaikymo. Ypač daug reikšmės

prekybos centre skiriama kaštų susidarymo kontrolei ir įvertinimui. Tuo

tikslu jie tiriami ne tik visos parduotuvės mastu, bet ir siekiama

įvertinti juos pagal prekių grupes, prekių skyrius, veiklos sritis ir pan.

Tik taip galima numatyti jų gerinimo kryptis ir priemones.

Kadangi prekybos centre įdiegta kompiuterizuota apskaitos sistema,

tai ji žymiai palengvina buhalterių darbą ir greičiau sulaukiama veiklos

rezultatų. Kompiuterizuota darbo apmokėjimo sistema sudaro galimybę kaupti

duomenis apie atskirus samdomus darbuotojus tam, kad galima būtų

apskaičiuoti mokesčius, pensijų įmokas ir kitus mokesčius. Automatizuota

sistema taip pat apima prekių užsakymus, padeda stebėti atsiskaitymus,

parengia įvairias ataskaitas

Prekybos centro vadovybė, naudodamasi analizės teikiama informacija

apie įvairių alternatyvių variantų sąnaudas ir pajamas, lygindama jų

duodamą pelną, priima sprendimus dėl alternatyvių investicijų projektų,

pasirenka tokį, kuris tuo metu geriausiai atitinka prekybos centrui

keliamus uždavinius.

11.‘IKI’ PREKYBOS CENTRO SĖKMĖ IR ATEITIES STRATEGIJA

‘IKI’ prekybos centrui sėkmę atnešė ‘IKI’ sistemos tinklo patirtis.

Pastarasis viskuo rizikuodamas jau įveikė produkcijos bei paslaugų diegimo

distanciją. Kol parengė gyvybingą projektą, jam teko įveikti ne vieną

kliūtį, investuoti nemaža lėšų jam patobulinti. Savo veiklos receptą jis

patikrino anksčiau įdiegtuose prekybos taškuose, kurie buvo įkurti

skirtingose vietose, tuo būdu pašalinamas geografinės padėties įtaką jų

veiklai. Šios sistemos dėka, ‘IKI’ prekybos centrui buvo įteikti visi

‘’sėkmės raktai’’, atveriantys duris į finansų, komercijos, įmonės

organizavimo, valdymo struktūros sudarymo paslaptis. Prekybos centrui

beliko tik laikytis ‘IKI’ sistemos išbandytos patirties kurso, sėkmingai jį

pakartoti bei imituoti ir gauti numatytą efektą.

Pavieniai įmonių kūrėjai labai gerai supranta, kad sunku vienam

priešintis ir gintis nuo didelių “ryklių”, kurie seniai viešpatauja vienoje

ar kitoje rinkoje. Tačiau prekybos centras remiamas galingos ‘IKI’

sistemos, palaikomas rinkoje nacionalinių komunikacijų priemonėmis įgyja

jėgų priešintis vietos konkurentams, neturintiems stiprių globėjų, plačiai

visuomenei žinomų prekių.

Dabartiniu metu produkcija ir paslaugos vystosi taip sparčiai, kad

bet kokia, sėkmę lemianti tam tikru laikotarpiu veiklos schema po keleto

metų gali pasirodyti visiškai neveiksminga, jeigu ji nebus nuolat derinama

prie konkurencijos reikalavimų ir nesivystys drauge su rinkos poreikiais.

Jei prekybos centro veikla ir pasirodė efektyvi, vadovybė privalo ir toliau

gerinti savo “sėkmės receptą”, tobulinti prekių bei paslaugų pardavimą.

Prekybos centras stengiasi nuolatos tobulinti savo veiklos modelį, tirti

produkcijos ir pasiūlos gerinimo sąlygas, ieškoti optimalaus pasiūlos ir

kainos santykio.

Ateityje prekybos centras ketina pagerinti salės įrangą, tobulinti

klientų aptarnavimą po pardavimo, t.y. padėti pirkėjui susidėti prekes į

krepšelį ar į automobilį, pradėti tiekti prekes į namus. Šiuo metu

Prancūzijoje pasiekta didelė pažanga organizuojant korespondencinę prekybą,

tiekiant prekes į namus. Ši prekyba leidžia pasiekti net ir tolimą nuo

parduotuvės pirkėjų kontingentą. Taip pat ketinama nuolat tirti pirkėjų

norus ir pageidavimus, taikant apklausas nustatyti, kokių paslaugų jiems

dar reikėtų.

Be to, kaip jau minėta, bus siekiama įrengti naują sveiko maisto

skyrių. Taip galima bus suformuoti naują vartojimo kultūrą, kuri pritrauks

naujus potencialius vartotojus.