transportavimo imones steigimas

TURINYS

1. Kodėl aš ketinu imtis verslo? 1

2. Verslo idėja 1

3. Įmonės organizacinė valdymo struktūra 3

4. Darbo pasidalijimas ir kooperavimas 3

5. Organizacijos vidinė ir išorinė aplinka 5

6. Pagrindinės veiklos kryptys 7

7. Socialinė atsakomybė 8

8. Planavimas ir strateginis valdymas 8

9. Įmonės misija ir vizija 12

10. Organizavimas 13

11. Kontrolė 14

12. Koordinavimas 17

13. Vadovavimas 17

14. Darbo ir darbo užmokesčio organizavimas 18

15. Organizacijos kultūra 19

16. Naudota literatūra 20

17. Priedai 21 2. Verslo idėja

Galimi du verslo pasirinkimo variantai. Vienas jų – steigti įmonę,

kuri savo veiklos rinkoje nneturėtų konkurentų arba jų turėtų nedaug. Tačiau

tai yra labai brangus ir rizikingas dalykas, nes konkurentų, kurie dirba

panašiose veiklose kaip telefoninio ryšio ar šilumos tiekimas, yra mažai,

jie yra labai gerai įsitvirtinę rinkoje ir turi labai didelę patirtį. O

taip pat, norint pradėti verslą tokiose rinkose, reikalingos labai didelės

investicijos. Dėl šios priežasties, aš pasirinkau antrąjį variantą –

steigti įmonę, kuri turėtų daugiau konkurentų, tačiau turėtų geresnes

sąlygas atsiradimui ir plėtimuisi negu pirmuoju variantu. Kadangi gero

verslo priežastimi gali būti gera verslo idėja, tai prieš steigdamas įmonę

ir nnorėdamas pradėti verslą, pirmiausia privalau turėti gerą verslo idėją.

Gera verslo idėja yra ta, kuri atitinka vartotojų poreikius ir norus. Gerai

būtų jei ši idėja būtų originali. Aš, kaip verslininkas, turiu rasti

naujovę ten, kur jos nemato kiti pradedantys verslininkai, galintys tapti

mano konkurentais. TTačiau mano steigiama įmonė neturi originalios verslo

idėjos, tokių įmonių Lietuvojo gana daug. Aš šį trūkumą bandysiu

kompensuoti ir tuo pačiu konkuruoti su panašaus tipo įmonėmis savo

originaliais darbo sprendimais.

Mano įmonė versis krovinių transportavimu Lietuvoje. Įmonė priklausys

paslaugas teikiančių įmonių tipui. Pasirnikau būtent šią veiklos sritį, nes

manau, kad Lietuvoje rinka dar ne pilnai užpildyta ir įmanoma sėkmingai

įsikurti ir konkuruoti su įmonėmis, teikiančiomis krovinių vežimo paslaugas

Lietuvoje. Didesnę įmonės užsakymų dalį turėtų sudaryti užsakymai krovinius

pervežti iš Kauno miesto ir jo rajono ribų į Kauno miesto, jo apskrities ar

kitų Lietuvos miestų teritorijas. Tačiau prieš imantis verslo, reikai jį

įteisinti. Tam reikia įmonę įregistruoti.

Šiuo metu įmonių įregistravima reglamentuoja Lietuvos Respublikos

įmonių rejestro įstatymas, Lietuvos Respublikos įmonių įstatymas ir atskirų

teisinių formų (rūšių) įmonių įstatymai bei kiti teisės aktai. Nuajajame

Lietuvos RRespublikos civiliniame kodekse nustatyta, kad visi juridiniai

asmenys turės būti įregistruoti juridinių asmenų registre, kuris bus

laikomas pagrindiniu valstybės registru. 2001 m. Birželio 12 d. Buvo

priimtas Lietuvos Respublikos juridinių asmenų registro įstatymas, pagal

kurį Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, kaip juridinių asmenų

registro tvarkytoja, nuo juridinių asmenų registro veiklos pradžios perims

iš visų registruojančių institucijų duomenis bei dokumentus ir tvarkys

juridinių asmenų registrą. Kadangi aš pasirinkau akcinės bendrovės formą,

tai mano įmonė turi būti įregistruota savivaldybėje, nes savo įmonę

steigsiu lėšomis, gautomis iš banko, paskolos forma, o jokio užsienio

kapitalo mmano įmonėje nebus. Dokumentų, reikalingų įmonės įregistravimui

savivaldybėje, sąrašas pateiktas 1 priede. Kadangi įmonė privalo turėti

vardą, aš savo įmonę nutariau pavadinti tokiu vardu, kuris atitiktų

teikiamų paslaugų turinį. Manau, kad pavadinime turėtų būti žodis „ratai“.

Tačiau dar norėčiau, kad pavadinimą sudarytų dar vienas žodis,

apibūdinantis tuos „ratus“. Kadangi savo įmonę ruošiuosi registruoti Kauno

rajone Raudondvaryje, tai manau, kad pavadinimas AB „Raudoni ratai“

atitiktų abu, mano paties sau keliamus, reikalavimus. Paraiška firmos

vardui įregistruoti turi būti paduota Valstybiniame patentų biure. Paraišką

sudarančių dokumentų sąrašas pateiktas 2 priede.

Registravimo numeris, įmonės kodas ir PVM mokėtojo kodas bus gautas,

įregistravus įmonę Lietuvos Respublikos juridinių asmenų registre. Nuo tos

dienos, kai tai bus atlikta, AB „Raudoni ratai“ taps juridiniu asmeniu,

savo vardu įgis teises ir pareigas. Vadinasi, ji galės .pradėti vykdyti

ūkinę komercinę veiklą, sudarinėti sandorius ir panašiai.

Įmonės vadovu (direktoriumi) būsiu pats (Andrius Mačiulis).

Įmonę registruosiu savo gyvenamuoju adresu: Didžioji gatvė 1a-6, 4320

Raudondvaris, Kauno rajonas, Lietuva.

Vėlaiu, kai pavyks įsitvirtinti, planuoju savo įmonės patalpas perkelti

į Kauną, nes Kaune yra susitelkę daug daugiau įmonių, kurioms būtų

reikalingos mūsų paslaugos.

Aptarnavimui tikriausiai pasirinksiu AB „Vilniaus bankas“. Būtent šį

banka pasirinkau dėl to, kad pats jo paslaugomis dabar naudojuosi ir jokių

pretenzijų dėl teikiamų paslaugų neturiu. Manau, kad mano įmonę ir

apskritai, bet kurią įmonę aptarnaujantis bankas, turi gerai vykdyti savo

įsipareigojimus, teikti vvisas reiklaingas paslaugas, už tai reikalaudamas

kiek įmanoma mažesnio atlygio. Kadangi AB „Vilniaus bankas“ Lietuvoje

lyderio pozicijas dalinasi su Hanza – LTB banku ir sėkmingai konkuruoja,

pritraukdamas didelį kiekį klientų, tai galiu padaryti išvadą, kad jis

dirba kokybiškai. Tai dar viena iš priežasčių, dėl kurių rinksiuos šį

banką.

Dabartinis sąrašinis darbuotojų skaičius yra 59.

Kadangi mano įmonė yra akcinė bendrovė, tai ji atsako savo turtu, t.y.

grynuoju kapitalu. Ši atsakomybės forma paskatino mane pasirinkti būtent

akcinės bendrovės, o ne individualios įmonės formą, tokį variantą taip pat

svarsčiau. 3. Įmonės organizacinė valdymo struktūra

Aukščiausiu valdymo organu AB “Raudoni ratai“ yra visuotinis akcininkų

susirinkimas Šis susirinkimas šaukiamas reguliariai, pasibaigus vieneriems

ūkiniams metams. Šis susirinkimas gali būti sušauktas ir ypatingais

atvejais. Šio susirinkimo narių pareigas sudaro įmonės tarybos išrinkimas.

Įsikūrus įmonei, visuotino akcininkų susirinkimo dalyviai išrinko įmonės

tarybą. Dabartinės jų pareigos – patvirtinti arba atmesti tarybos narių

pasikeitimą, naujų tarybos narių priėmimą. Įmonės tarybą sudaro 5 nariai

(įmonės direktorius, 2 ekonomistai, įmonės ryšių plėtros direktorius ir

klientų paieškos vadybininkas). Klientų paieškos vadybininkui pavaldus

reklamos direktorius ir sekretorė. Įmonės direktoriui pavaldi valytoja, 3

sargai, 3 mechanikai ir keturi, atskirų regionų vadovai,. Jiems pavaldūs

vairuotojai ir krovikai. Taip pat įmonėje dirba finansininkė, kuri

tiesiogiai pavaldi įmonės diektoriui. Įmonės organizacinė valdymo sistema

pavaizduota 3 priede. 4. Darbo pasidalijimas ir kooperavimas

Kadangi kiekvienos organizacijos, nesvarbu kokia ji bebūtų (komercinė

ar pelno nesiekianti) pagrindinu tikslu yra gerai organizuotas ir

kokybiškai bei kiek įmanoma greitai atliekamas darbas, tai jose būtinas

darbo pasidalijimas. Kiekvieno darbuotojo pareigos numatytos ir aptartos

įmonės įstatymų rinkinyje. Taip pat jos yra išdėstomos darbo sutartyse,

kurias pasirašo nauji darbuotojai, ateinantys dirbti į įmonę.

Žmogaus darbingumas priklauso nuo įgimtų savybių – kūno fizinio

sudėjimo ir pajėgumo, protinių sugebėjimų amžiaus bei išmoktų savybių –

pasirengimo ar apmokymo darbui, darbo metu sukauptos patirties. Kokį darbą

įmonėje atliks darbuotojas priklauso nuo jo sugebėjimų ir įmonės tarybos

sprendimo, kuris grindžiamas darbuotojo įvertinimu.

Darbui reikalingos tam tikros pastangos ir atsakomybė, o taip pat ir

veikimo laisvė. Kiekvienas darbininkas, kokio jis rango bebūtų, turi

stengtis dirbti gerai ir našiai, siekdamas kuo aukštesnės darbo kokybės.

Taip pat kiekvienas darbuotojas savo darbo vietoje turi jaustis laisvas.

Mūsų įmonės darbuotojai skatinami duoti pasiūlymus, kurie būtų naudingi

įmonei ir galėtų pagerinti darbo sąlygas ir patį darbą. Taip pat

darbuotojama nedraudžiama priimti individualius sprendimus, kurie nėra

tradiciniai, tačiau kiekvienas darbuotaojas turi būti atsakingas už savo

padarytus veiksmus ir sprendimus. Visų pirma darbuotojas turi būti

atsakingas už jam paskirtą darbą, jo gerą atlikimą. Jeigu darbuotojas randa

naują, jam daugiau priimtiną, užduoties atlikimo būdą, kuris yra priimtinas

įmonei, nekenkia jos darbuotojams, klientams ir teikiamų paslaugų kokybei,

tai jis ne tik gali, bet ir privalo naudoti tokį užduočių atlikimo būdą.

Darbo pasidalijimas yra tiesiogiai susijęs

su darbo kooperavimu, tai

yra su skirtingų specialybių įmonės darbuotojų bendradarbiavimu.

Optimizuojant darbo kooperavima siekiama suderinti darbuotojų tikslus su

visos įmonės tikslais. Taip pat siekiant optimizuoti darbo pasidalijimą ir

kooperavimą konkrečiai apibrėžiamos kiekvieno darbuotojo funkcijos ir

pareigos. To reikia, kad kiekvienas žinotų jam skiriamą užduotį ir atlikimo

būdą, nors vykdant užduotį darbuotojui suteikiama daugiau laisvės.

Kiekvienas darbuotojas gauna užduotį, kuri atitinka jo žinias ir praktinę

patirtį bei įgūdžius. Jeigu užduotis yra per sunki, tai skiriami keli

darbininkai darbui atlikti. Jei užduotis neatitinka darbuotojo žinių ir

kvalifikacijos, ieškomas darbuotojas, kuris ją aatitiktų.

Šiuo metu įmonėje dirba 59 darbuotojai:

• Įmonės direktorius

• Finansinikė

• Ryšių plėtros direktorius

• Klientų paieškos vadybininkas

• Ekonomista – 2

• Regionų vadovai – 4

• Reklamos direktorius

• Sekretorė

• Mechanikai – 3

• Vairuotojai – 20

• Krovikai – 20

• Sargai – 3

• Valytoja

Įmonės veiklą koordinuoja įmonės tarybos nariai, atsižvelgdami į įmonės

direktoriaus, klientų paieškos vadybininko ir vyr. finansininkės

ataskaitas. Įvertinę įvairius veiklos rodiklius, įmonės tarybos nariai

sprendžia įmonės plėtros, naujų paslaugų tiekimo ir ppanašius klausimus.

Įmonės direktorius organizuoja finansininkės, mechanikų, sargų,

valytojos darbus. Nustato darbo valandas, tvarkaraščius, sprendžia

klausimus dėl darbuotojų atostogų. Jis priima naujų darbuotojų priėmimo ar

netinkamų darbuotojų atleidimo iš darbo nutarimus. Taip pat priima

sprendmus dėl įvairių renginių, skirtų įmonės darbuotojams organizavimo.

Įmonės direktorius taip pat yra ir įmonės tarybos pirmininkas. Jis,

kiekvienų ūkio metų pabaigoje steigiamame visuotiniame akcininkų

susirinkime privalo paruošti ataskaitą apie įmonės veiklos rezultatus.

Finans.ininkė yra atsakinga už visas finansines įmonės operacijas. Taip

pat ji kas mėnesi turi ruošti įmonės veiklos ataskaitas ir pateikti jas

įmonės direktoriui.

Ryšių plėtros direktorius yra atsakingas už palankias sąlygas perkant

įvairias prekes ir paslaugas, reikalingas įmonės sėkmingam funkcionavimui.

Pavyzdžiui: įvairios sutartys su autoservisais ar kuru prekiaujančiomis

įmonėmis.

Klientų paieškos vadybiniko pareigos yra ieškoti naujų klientų, siūlyti

mūsų įmonės paslaugas įmonėms, kurios naudojasi kitų įmonių paslaugomis.

Įvertinant įmonės krovininių mašinų galimybes ir būklę, sudaromas jų

panaudojimo kalendorinis grafikas. Kiekvienas iš krovininių automobilių

apžiūrimas mechanikų pagal numatytą grafiką arba atsižvelgus į vairuotojų

pastabas apie gedimus ar nusiskundimus dėl prastos būklės. Taip pat

mechanikai yra atsakingi už savo darbo vietos tvarką.

Reklamos direktorius yra atsakingas už įmonės įvaizdžio kūrimą. Taip

pat jam priklauso visa veikla, kuri susijusi su įmonės reklama.

Sekretorė priima užsakymus telefonu iš pastoviai mūsų įmonės

paslaugomis besinaudojančių įmonių bei privačių asmenų. Taip pat suteikia

įvairią informaciją apie įmonės teikiamas paslaugas suinteresuotiems

asmenims. Taip pat priima paraiškas dėl įsidarbinimo bei jas perduoda

direktoriui.

Pagal gaunamus užsakymus, Lietuva yra suskirstyta į keturis regionus.

Už užsakymų į kiekvieną iš šių regioną vykdymą atsako regionų vadovai.

Kiekvienas jų nutaria, kuris iš jam pavaldžių vairuotojų ir krovikų turi

įvykdyti paskirtą užduotį. JJis organizuoja visų užsakymų, kurie susiję su

jam skirtu regionu, vykdymą.

Vairuotojai yra atsakingi už vežamų krovinių saugumą, pristatymą,

užduoties atlikimo kokybę. Jeigu tai yra būtina, kartu su vairuotoju

važiuoja iki dviejų krovikų. Į vairuotojo pareigas taip pat įeina krovinio

pakrovimas ir iškrovimas. Ir vairuotojas ir krovikai atsako už kraunamo

krovinio saugų pakrovimą.

Tinkamas darbų paskirstymas yra susijęs su optimaliu įmonės darbuotojų

skaičiumi. Jeigu bus per mažai darbuotojų, tai darbas gali būti per daug

intensyvus, kas gali mažinti atlikimo kokybę, gali tekti dirbti

viršvalandžius ar beišeiginių. Jeigų darbuotojų įmonėje bus per daug, tai

įmonė dirbs nenaudingai, nes bus naudojami didesni ištekliai, negu reikia,

o tai reiškia, kad išlaidos bus didesnės, negu galėtų būti. 5. Organizacijos vidinė ir išorinė aplinka

Organizacijos aplinką galima suskirtsyti į vidinę ir išorinę. Įmonės

vidinę aplinką formuoja įmonės tikslai, struktūra, uždaviniai, technologija

ir dirbantys joje žmonės. Vidinė įmonės aplinka ir jos veiksniai patekti 1

paveiksle.

[pic]

1 pav. Įmonės vidaus aplinka ir ją sudarantys veiksniai

Įmonės išorinę aplinką sudaro užduoties ir bendroji aplinkos. Bendrąją

aplinka sąlygoja daug veiksnių. Visų pirma, analizuojant bendrąją aplinka

socialiniu kultūriniu požiūriu, įtaką daro gyventojų kultūrinės vertybės

bei papročiai. Tai lemia produkcijos ir teikiamų paslaugų standartus bei

normas. Jei žiūrėti iš ekonominės pusės, tai bendrąją aplinka daug kuo

priklauso nuo šalies, kuriojeveikia įmonė, ekonominio išsivystymo lygio.

Taip pat labai svarbus yra ir politinis aspektas. Visuomeninė sistema,

kuria sudaro centralizuotos ar rinkos ekonomika, ir su ja susiję įstatymai

sąlygoja įmonės veiklos galimybes ir laisvę, kainų lygį, mokesčių tvarką ir

panašiai. Technologinė aplinka veikia ir gamybą, ir joje dirbančius žmones,

bei jų darbą. Ji taip pat lemia produkcijos galimybes konkuruoti su

konkurentų pagaminta produkcija. Tuo tarpu užduoties aplinką nulemia įmonės

iškelti ir siekiami tikslai bei vykdomos užduotys. Į šią aplinką įeina visi

veiksniai, kurie yra susiję su įmonės veikla. Tai – konkurentai,

vartotojai, tiekėjai, bankininkai, akcininkai, kontrolieriai, profesinės

sąjungos, kompanjonai. Visus juos savo ruožtu veikia bendroji aplinka.

Įmonės išorinė aplinka pavaizduota 2 paveiksle.

Kiekviena sėkmingai norinti dirbti organizacija ar įmonė turi pažinti

savo aplinką ir daryti jai įtaką. Atskira organizacija bendrąjai aplinkai

įtakos padaryti negali, tačiau užduoties aplinkai įtaką įmonė padaryti gali

ir turi, jeigu nori susikurti sau palankias veikimo sąlygas. Tai daroma

įvairiais būdais. Mųsų įmonės ieško kelių tiekėjų, kurie galėtų pasiūlyti

mažiausias įmoanomas degalų, automobilių remonto ar priežiūros kainas,

suteikdami kuo aukštesnės kokybės paslaugas. Taip pat domimės savo

konkurentų veikla tiek, kiek tai įmanoma. Darome tyrimus apie jų veikimo

paplitima, kainas, teikiamas paslaugas ir panašiai tam, kad galėtume jų

veiklą palyginti su savo ir padaryti naudingas išvadas. Taip pat naudojame

reklamos paslaugas kiek tai leidžia mūsų įmonės finansinės galimybės.

[pic]

2 pav. Įmonės išorinė aplinka ir jos veiksniai

Įmonės atsakas bendrąjai aplinkai yra socialinė atsakomybė. Ja

pagrindžiami įmonės įsipareigojimai prisidėti prie visuomenės gyvenimo

gerinimo tuo pačiu siekiant savų tikslų. Plačiau apie mūsų įmonės socialinę

atsakomybę pakalbėsiu vėliau. 6. Pagrindinės veiklos kryptys

Pagrindinę komercinę įmonės veiklą sudaro krovinių vežimas Lietuvos

teritorijoje. Dažniausiai specializuojamės įvairios įmonių produkcijos

vežimu, tačiau esant pageidavimams galime suorganizuoti ir atlikti įvairios

formos, dydžio, būsenos ar paskirties krovinių vežimą. Įmonės teikiamų

paslaugų sąrašą sudaro:

1. Įvairios kietos produkcijos transportavimas

2. Žemės ūkio produktų transportavimas

3. Degalų transportavimas

4. Įvairių kenksmingų medžiagų transportavimas

5. Baldų transportavimas

6. Įvairių kitų krovinių transportas 7. Socialinė atsakomybė

Kaip jau minėjau, įmonės socialinė veiklą sudaro vykdomi

įsipareigojimai, gerinant visuomenės gyvenimą, tuo pačiu siekiant ir savų

tikslų.

Atsižvelgus į tai, kokį pelną gauna mūsų įmonė kiekvienų ūkinių metų

pabaigoje, mes remiame kelių Lietuvos vaikų namus.

Taip pat kaip ir visos kitos pelno siekiandčios organizacijos, mes

mokame kelių mokestį, kurį sudaro 0,3% suma nuo gautų pajamų. Taip pat

mokame ir visus kitus privalomus mokesčius.

Kadangi mūsų veiklos sėkmingumas priklauso nuo visuomenės galimybių ir

turimos informacijos, tai kasmet bendrai su konkurentais organizuojame

parodą, kurioje pateikiama daug informacijos apie Lietuvos vežėjų ir visų

transportavimo paslaugas teikiančių įmonių galimybes. Šioje parodoje taip

pad dalyvauja ir užsienio įmonės. Tai gal daugiau naudinga patiems

vežėjams, bet žmonės turi galimybę sužinoti apie visas su transportavimu

susijusias problemas ir jų sprendimo būdus. Šios parodos metu organizuojami

geriausio

krovininio automobilio vairuotojo rinkimai.

Taip pat mūsų įmonėje vystoma vairuotojų kultūringo elgesio programa.

Ant kiekvieno įmonės krovininio automobilio stambiais skaičiais parašytas

nusiskundimų vairuotojais telefonas ir krovininio automobilio valstybinis

numeris. Atsižvelgiame į gautus skundus ar pagirimus, skirdami premijas ir

paskatinimus arba įspėjimus ar nuobaudas vairuotojams. Tai ne tik priverčia

mūsų įmonės vairuotojus jausti atsakomybę už savo darbo kokybę, bet ir

apsaugo visuomenę nuo nepageidaujamų pavojų. 8. Planavimas ir strateginis valdymas

Strateginis valdymas yra nuolatinis, dinaminis ir nuoseklus procesas.

Remdamasi juo įmonė sugeba laiku prisitaikyti prie išorinės aplinkos

veiksnių pokyčio ir tokiu būdu efekyviau išnaudoja savo galimybes.

Strateginio valdymo rezultatu galima vadinti parengiamą strategiją, kurią

sudaro sprendimų visuma, apibrėžianti įmonės svarbiausius ateities tikslus

ir veiksmus bei priemones, kurios bus naudojamos įgyvendinant tuos tikslus.

Strateginio valdymo bendrieji principai ir specifika priklauso nuo:

1. įmonės veiklos pobūdžio (įvairios transportavimo paslaugos)

2. finansavimo šaltinių (komercinė, pelno siekianti įmonė)

3. nuosavybės (privati įmonė, priklausanti akcininkams)

4. dydžio (vidutinė įmonė)

įmonės strategijos esmę plačiau atskleidžia tokie momentai:

1. strategija turi tam tikrame konkretizacijos lygyje apibrėžtą

tikslinę orientaciją. Mūsų atveju orientuojamasi įį tikslą, kuris

yra dirbti kuo pelningiau ir plėsti savo verslą.

2. neatsiejama strategijos dalis yra veiksmai ir priemonės jiems

įgyvendinti. Šią dalį mūsų įmonėje sudaro įvairios priemonės,

kuriomis mes siekiame įgyvendinti mūsų pagrindinius tikslus. Tai

ne tik įvairūs įmonės ttarybos sprendimai dėl įmonės veiklos ir

jos krypties bei plėtimosi, bet ir įvairūs tyrimai, kurie padeda

aiškiau suprasti vartotojų poreikius bei galimybes naudotis mūsų

paslaugomis, o taip pat ir konkurentų veiklos analizė bei

įvertinimas.

3. strategija susiejama su tam tikru vidutinės trukmės

perspektyviniu laiko periodu. Kadangi mano įmonė dar yra gana

jauna, tai šis laikotarpis da gana trumpas (3 metai).

Pagrindiuniu strategijos tikslu yra įsitvirtinimas rinkoje.

4. strategija formuojama atsižvelgiant į organizacijos išteklių

potencialą, kuris lemia įmonės silpnybes ir stiprybes.

Pagrindinius mūsų įmonės išteklius sudaro investicijos į naujų

krovininių automobilių prikimą, kuriais galima būtų naudotis be

didelių sąnaudų. Kadangi įmonė dar nėra ilgai dirbanti, tai ir

technika, kurią naudojame yra senesnė, negu mes norėtume. Bet ir

toliau sėkmingai vystantis verslui, galima bus daugiau

investuoti.

5. strategija kuriama atsižvelgiant į organizacijos išorinės

aplinkos situaciją, kuri lemia ir organizacijos galimybes bei

grėsmes jai. Prieš pradedant vestis transportavimo paslaugų

teikimu, mes įvertinom galimybes konkuruoti ir plėstis krovinių

transportavimo rinkoje. Kadangi kiekvienais metais pgaminamos ir

parduodamos produkcijos apimtis įvairiose ūkio šakose vis didėja,

tai mūsų teikiamų paslaugų reikia vis daugiau ir daugiau.

Įvertinę šį faktorių bei galimybę konkuruoti su oponentais, esame

nusiteikę optimistiškai.

6. strategija yra tuo efektyvesnė, kuo didesnį indėlį įneša į

pridėtinės vertės kūrimą organizacijoje. Kadangi mes jokios

produkcijos negaminame, o tik ją tranportuojame, tai apie didelę

pridėtinę vertė šnekėti netikslinga. Tuo labiau, kad stengiamės

laikyti tokias kainas, kuriomis būtų galima sėkmingai konkuruoti

su kitomis, panašia veikla užsiimančiomis įmonėmis. Kainos

mažinimą kompensuoja užsakymų skaičiaus augimas.

7. strategija yra tuo efektyvesnė, kuo didesnį konkurencnį pranašumą

įgyja organizacija.

Būtina skirti strateginius ir operatyvinius sprendimus. Strateginiai

sprendimai yra tie, kurie susiję su įmonės esminėmis problemomis, kurios

iškyla sąveikaujant su išorine aplinka, ir veiksniais, kurie savo

išskirt.umu teikia konkurencinį pranašumą prieš kitas organizacijas. Tai

tokie sprendimai, kaip tiekėjų pasirinkimas, kurie tiekia aukštos kokybės

prekes ir paslaugas išskirtinomis sąlygomis. Pavyzdžiui perkant didesnį

kiekį kuro ar naudojantis paslaugomis daug ir reguliariai sudaromis

sutartys, kuriose numatytos mažesnės atsiskaitymo kainos, negu tos,

kuriomis atsiskaito kitos įmonės ar individai, o ypač konkurentai.

Operatyviniai sprendimai yra tokie, kurie susiję su vidine operatyvine ir

einamąja organizacijos veikla. Kadangi strategijoje rekomenduojama išvengti

pernelyg didelės jos detalizacijos operacinio tipo sprendimai, tai jiems

skiriame ne tiek daug reikšmės. Tačiau neišvengiamai tokių sprendimų yra.

Organizacijos strateginis valdymas stipraiai siejasi su strateginiu

planavimu. Bandrai planavimas yra valdymo ciklo funkcija, kurios

realizacijos rezultatu tampa apibrėžti įmonės tikslai ir nustatyti veiksmai

bei priemonės tiems tikslams pasiekti. Logiškai žiūrint, planavimas yra

priminė valdymo funkcija, jis sudaro pagrindą kitoms valdymo funkcijoms

(organizavimui, vadovavimui ir kontrolei). Tik parengus planą atsiranda

galimybė pparinkti vykdytoją, parengti struktūrą, paskirstyti funkscijas ir

užduotis, motyvuoti vykdytojus bei jiems vadovauti, užtikrinti bendravimą

tarp vykdytojų bei vertinti jų darbo kokybę. Planavimas turi specifinį ryšį

su kontrole ir yra neatsiejamas nuo jos. Nors kontrolė didžiausią dėmesį

skiria nukrypimamas nuo nustatytų standartų, ji tuo pačiu ypatingai siejasi

su planavimo procese apibrėžtais tikslais. Pagrindinis kontrolės tikslas

yra užtikrinti planų įgyvendinimą. Planavimas yra intelektinis procesas,

leidžiantis sukurti veiksmų planą. Planavimas susideda iš šių žingsnių:

1. Poceso inicijavimas. Planavimas nevyksta savaime, o turi būti

inicijuojamas. Tai galima padaryti dveim būdais. Vadovas gali

įpareigoti žemesnio lygio vadovus, kurie atsakingi už skirtingas

veiklos sritis, sudaryti planus, kurie sudaro bendrą planą. Taip

pat, žemesnio lygio vadovai, matydami įmonei iškilusias grėsmes ir

pavojus gali sudaryti planus, kaip jų išvengti, tuo taip pat

prisidėdami prie įmonės veiklos planavimo.

2. Planavimo prielaidų apibrėžimas. Planavimo prielaidos susijusios

su ateities situacijomis, kuriomis bus bandoma įgyvendinti planą.

Šios preilaidos apima ir vidinę ir išorinę įmonės aplinką.

Kadangi, planuojant įmonės veiksmus, į visus išorės ir vidaus

veiksnius atsižvelgti neįmanoma, tai dėmesys atkreipiamas į

pagrindinius, didžiausią įtaką galinčius padaryti, veiksnius.

3. Tikslų formulavimas. Nustatomi pagrindiniai įmonės tikslai ir

tiksliai apibrėžiama, kas turi būti pasiekta, tam, kad galima būti

apibrėžti tolesnius veiksmus.

4. Aternatyvų identifikavimas. Šiame žingsnyje įvardijami

alternatyvūs būdai, kurie užtikrina aapibrėžtų tikslų įgyvendinimą.

Kadangi laikas yra svarbus veiksnys, tikslinga atmesti visas

alternatyvas, kurios nėra naudingos.

5. Alternatyvų įvertinimas. Atsižvelgiant į suformuluotus tikslus ir

planavimo prielaidas, kiekviena alternatyva yra tiriama,

stengiantis įvertinti silpnuosius ir stipriuosius jos aspektus.

6. Geriausios alternatyvos parinkimas. Nusprendžiama dėl vienintelės,

geriausiai tinkančios, alternatyvos pasirinkimo.

7. Atraminių planų kūrimas. Sukūrus pagrindinį planą, būtina parengti

atraminius planus, kurie detalizuoja pagrindinį planą. Kuriant

kiekvieną atraminį planą, vėl išnaujo praeinami visi planavimo

proceso žingsniai. Bendrasis ir atraminiai planai yra papildomi

.

biudžetiniais planais, kurių pagrindu paskirstomi finansiniai

ištekliai ir kurie sukuria sąlygas planams įgyvendinti.

8. Plano įgyvendinimas. Jis realizuojamas per kitas valdymo funkcijas

(organizavimą, vadovavimą ir kontrolę).

9.

Planavimas yr traktuojamas kaip formalizuotas procesas. Planavimo

formalizacija reiškia, kad visi išvardinti planavimo proceso žingsiniai yra

griežtai ir tiksliai aprašyti procedūromis ir taisyklėmis. Dėl šios

priežasties vadovui tenka labai didelė atsakomybė planujant įmonės veiklą.

Kadangi mano verslas yra dar gana jaunas, tai planuojama trumpesniam

laikotarpiui ir kasmet planas papildomas vėlesniam laikotarpiui,

atsižvelgiant į einamojo laikotarpioi plano įvykdymą ir susidariusias

sąlygas išorinėje aplinkoje.

Strateginis valdymas organizacijoje neapsiriboja vien formalia

strateginio planavimo sistema, o apima ir strateginį mąstymą, kuris negali

būti formalizuotas ir yra daugiau kūrybinis, o ne formalus.

Bendrovėja vyrauja metodologija iš apačios į viršų. Regionų vaovai,

atsižvelgdami į susiklosčiusias sąlygas planuoja tolesnį darbą ir

jo

plėtimosi perspektyvas asvo regionuose, pateikdami plėtimosi projektus

direktoriui, kuris įmonės taryboje kartu su kitais jos nariais tiria,

įvertina siūlomų idėjų galimybes ir patvirtina arba atmeta tuos planus.

Įmonėje planavimą papildo valdymas per tikslus. Bendri įmonės tikslai

yra įgyvendinami realizuojant individualius darbuotojų tikslus, suformavus

įmonės tarybos ir vadovų sutarimą. Kiekvieno iš vadovų tikslai yra tiksliai

apibrėžti, išmatuojami, terminuoti ir užtikrina bendrovės tikslo

įgyvendinimą. Vadovai pripažįsta valdymo per tikslus pranašumus įmonėje.

Jie demonstruoja šį įsįpareigojimą žodžiais ir veiksmais, kurdami politiką,

priimdami ir įgyvendindami sprendimus, paskirstydamas užduotis vykdytojams.

Sprendimo pasirinkimą llemia įmonės išorinės galimybės ir įmonės vidinės

stiprybės, kurios išryškėja strateginės analizės rezultate. Rengiant

sprendimą yra įvertinami kai kurie svarbiausieji sėkmės veiksniai.

Strateginis sprendimas buvo parinktas iš tam tikros alternatyvų aibės pagal

tikslinę strategijos orientaciją ir kitus sprendimų vertinimo kriterijus.

Tarp strateginių sprendimų egzistuoja tarpusavio ryšiai ir priklausomybės:

vieni strateginiai sprendimai veikia priimtą sprendimą, o pats priimtas

sprendimas taip pat daro įtaką kitiems sprendimams. Todėl, kad

organizacijos strategija neturėtų vidinių prieštaravimų, strateginiai

sprendimai turi būti suderinti tarpusavyje. 9. Įmonės misija ir vizija

Kuriant įmonės strategines alternatyvas, svarbu turėti ateities,

kurioje teks ddirbti ir gyvuoti, viziją. Vizija traktuojama kaip sąmoningai

apibendrintas supratimas ir suvokimas, kodėl, kur ir kokiu būdu įmonė

konkuruos ateityje su savo konkurentais. Mano bendrovė konkuruoja su

daugeliu įmonių dėl vietos rinkoje ir išteklių. Mes turime tam tikros

veiklos ambicijas, kurias yra naudinga ir pprivalu atspindėti vizijoje, nes

taip būtų galima geriau pagrįsti savo strateginius sprendimus. Mūsų

strateginės alternatyvos, kurios gali būti išplėstos sukūrus naują arba

praplėtus senąją viziją, skatina tolimesnį įmonės misijos ir tikslų kūrimą.

Atllkdami dar neužimtos rinkos dalies tyrimus, atliekam naujas plėtros

sritis ir bandome nustatyti naujas strategines galimybes. Mūsų įmonė jaučia

technikos tobulėjimo ir gyvenimo pokyčių svarbą, todėl daromos išvados

tiriant ne tik esamą situaciją, bet ir tolyn einančių technologijų

galimybes. Kadangi vizija nėra taip griežtai įpareigojanti, kaip misija ar

tikslai, tai ji vienodai įtakoja įmonės tarybos ir žemesnio lygio vadovų

sprendimus. Vizija yra tik ateities vaizdinys. Paprastai toks vaizdinys

siejamas su tolima perspektyva, konkrečiai neapibrėžiant jos trukmės. Dėl

to vizijos negalima sutapatinti su įmonės misija ar tikslais. Skirtingai

nuo vizijos, misija tiksliai apibūdina vaidmenį ir užduotis, kurias mes

pasirinkome, atsižvelgdami į dabartinę situaciją. Misiją ir tikslus mes

susiejame su kuo konkrečiau apibrėžtu laiko periodu ir nustatytais įvykdymo

periodais. Misija įpareigoja mus daryti tam tikrus veiksmus ir sprendmus.

Kurdami savo viziją rėmėmis numatymo, platumo, konsensuso, unikalumo ir

veiksmingumo kriterijais. Nors ir laikoma, kad vizijos parengimas yra

vadovo funkcija, mūsų įmonės viziją kuria visų lygių vadovai. Keikvienas

savo regiono vadovas, įmonės ryšių plėtros vadybininkas, klientų paieškos

vadybininkas ir kiti vadovai kuria savo vizijas, kurios sudaro bendrą

įmonės viziją. Vyriausioji finansininkė taip pat atsižvelgdama į praėjusių

kelių metų veiklos rodiklių kitimą gali prognozuoti kitų metų sėkmę ar

nesėkmę, taip kurdama viziją. Kadangi vizija nėra tas dalykas, kuris

privalo būti realiai įformintas atitinkamu dokumentu, tai mūsų įmonėje ji

egzistuoja tik neoficialiai. Savo mintimis įvairių lygių vadovai dalinasi

tarpusavyje, taip apibrėždami įmonės galimybes ir galinčius iškilti

sunkumus bei palankias situacijas.

Formuluodami savo misiją bandėme trumpai aprašyti veiklos kryptis ir

trumpai pagrįsti jos reikalingumą ir naudą mums bei vartotojams. Misija

reikalinga tam, kad galėtume pateikti visiems dalininkams glaustą

informaciją apie tai, kokia mūsų įmonės paskirtis ir kokia veiklos kryptis.

Taip pat bandėme aiškiai ir paprastai, kad kiekvinenas dalininkų galėtų

suprasti pagrindines su mūsų veikla susijusias idėjas. Taip pat manome, kad

mūsų misija turėtų padėti sprendžiant nemažai su įmonės veikla susijusių

problemų.

Mūsų misijos formuluotė būtų tokia:

Mūsų misija yra teikti vartotojams kokybiškas ir nebrangias įvairų

krovinių transportavimo paslaugas, bei padėti visais atvejais, kai iškyla

problemų dėl krovinių vežimo Lietuvoje. Stengsimės didinti savo teikiamų

paslaugų asortimentą, specializuotis apskritai visų tipų kovinių

transportavime. Savo darbu stengsimės patenkinti bet kokius klientų norus,

susijusius su krovinių vežimu. Stengsimės darbus atlikti kookybiškai,

greitai ir nebrangiai. Visa mūsų veikla bus organizuota taip, kad būtų

gerinamas visuomenės gyvenimas.

Vizija – artimoje ateityje stengsimės visiškai įsitvirtinti krovinių

transporto paslaugų rinkoje. Kai tai bus įvykdyta, plėsim savo įmonės dydį

ir bandysim apimti kuo didesnę rinkos dalį. 10. Organizavimas

Organizavimas yra dinamiškas procesas, nes negalima visko sutvarkyti

taip, kad visą llaiką būtų gerai. Taip yra todėl, kad veiklos sąlygos

pastoviai kintai ir tai, kas atrodė gerai suorganizuota vienu metu, po kiek

laiko gali atrodyti visiška nesąmone. Vienas svarbiausių organizacinių

darbų yra įmonės personalo suskaidymas į tam tikras grupes ir tų grupių

hierarchinių lygių nustatymas. Šis procesas dar vadinamas valdymo

organizavimu. Viena pirmųjų ir pagrindinių tokio įmonės personalo

suskaidymo priežasčių yra darbo pasidalijimas. Jis sąlygoja didesnį darbo

našumą, nes darbų atlikimas supaprastėja, sutrumpėja jų atlikimo laikas.

Yra dviejų rūšių pavaldumas: tiesioginis ir netiesioginis. Tiesioginis

arba linijinis pavaldumas nusako ryšį tarp įmonės darbuotojo ir jo

tiesioginio viršininko. Pavyzdžiui – regionų vadovai tiesiogiai pavaldūs

įmonės direktoriui. Netiesioginis arba funkcinis pavaldumas pasireiškia

įmonės daruotojų bendradarbiavime. Kiekvienas regionų vadovas gali patarti

įmonės direktoriui įvairiais klausimais, taip pat gali patarti kito regiono

vadovui darbo organizavimo klausimais, tačiau jis negali įsakyti sau

nepavaldžiam darbininkui, ką ir kaip jis turi daryti. Taigi tas pats asmuo

skirtingų padalinių darbuotojams gali būti ir tiesioginis, ir funkcinis

vadovas.

Mūsų įmonėje personalas yra suskirstytas į skirtingas grupes pagal

kelis principus. Visi darbuotojai yra suskirstyti pagal funkcinio pavaldumo

struktūrą ir pagal veiklos sritis.

Specializacija visada reikalauja koordinavimo ir savarnkiškumo

suteikimo padaliniams. Tačiau negali būti absoliutuaus padalinių

savarankiškumo, nes kiekvienas padalinys turi prisidėti prie bendrų įmonės

tikslų siekimo. Dėl to mūsų įmonės kiekvienas iš vadovų turi asmeninę

laisvę darbo veiksmams, tačiau jis vistiek lieka pavaldus savo tiesioginiam

viršininkui. Kiek teisių perduodama kiekvienam vadovui, toks ir yra

centralizavimo laipsnis. Decentralizavimas reiškia, kad aukštesnio lygio

vadovas (pavyzdžiui – įmonės direktorius) dalį sprendimo, vykdymo ir

atsakomybės perduoda žemesnio lygio vadovui (pavyzdžiui – regiono B

vadovui). Kadangi mano įmonėje direktorius tiesiogiai vadovauja vienuolikai

žmonių, o tai yra šiek tiek per daug, tai įvairiais, ne itin reikšmingais

klausimais jis konsultuojasi su savo pavaldiniais, o kartais ir paveda

jiems atlikti šiuos sprendimus. Tokiu būdu greičiau priimami ir vykdomi

sprendimai, o įmonės veikla tampa gyvybingesnė.

Įmonės organizacinė struktūra pavaizduota 3 priede. 11. Kontrolė

Kontrolė labai reikšminga ir sudėtinga vadybos funkcija. Pirmiausia

reikia atsižvelgti į vieną iš reikšmingiausių kontrolės savybių – ji turi

viską aprėpti. Vadovas kontroliuoja, nes tai įeina į jo pareigas net tada,

kai specialiai to jam niekas nepavedė. Todėl kontrolė negali virsti tik

kontrolieriumi paskirto vadovo ir jo pavaldinių prerogatyva. Kontrolė yra

pagrindinis vadybos elementas: ji lydi planavimą ir organizavimą. Be

kontrolės negalima nagrinėti nei vieno vadybos elemento.

Kontrolė yra reikalinga tam, kad viskas būtų daroma pagal planus,

instrukcijas ir įsakymus. Jos tikslas pastebėti klaidas ir silpnas vietas

norint jas ištaisyti ir vėliau jų nekartoti. Kontroliuoti reikia viską:

darbuotojų veiklą ir veiksmus, medžiagas ir įrenginius.

Kontrolę reikia pradėti tuoj pat, kai suformuluoti tikslai ir

paskirstytos užduotys ar įkurta įmonė. Planai ar kuriamos įmonės struktūra

yra tik įsivaizduojamas ateities paveikslas ir daug kas gali

sutrukdyti

juos įgyvendinti. Norint tam iš anksto pasirengti ir tinkamai reaguoti į

išorės bei vidaus aplinkos pokyčius, reikia turėti mechanizmą, kuris

įvertintų aplinkos įtaką bendrovė. Kontrolė padeda išsiaiškinti problemas

ir taip koreguoti įmonės veiklą, kad problemos neperaugtų į krizę.

Bendrovė privalo laiku pastebėti savo klaidas ir jas ištaisyti, kad jos

nesutrukdytų siekti tikslų. Kontrolė turi remti ir skatinti viską, kas

bedrovėje yra gero. Iš kontrolės teikiamos informacijos vadovas mato, kur

pasiekta pažangos ir kur patirta nesėkmė. Kontrolė duoda tam tikrą

garantiją, kad bendrovė savo tikslus pasieks.

Veiksmingai kkontrolei reikia dviejų pradinių sąlygų:

1. turėti planus;

2. gerai žinoti įmonės struktūrą.

Planas yra kontrolės pradžia, nes jis tampa tuo normatyvu, su kuriuo

lyginami gauti ar pageidaujami rezultatai.

Kontrolė tik tada padėjo įgyvendinti bendrovės tikslus, kai:

turėjo strateginį kryptingumą;

buvo orientuota į rezultatus;

atitiko kontrolės objektą;

operatyviai teikė informaciją;

buvo lanksti, paprasta ir ekonomiška.

Tik strateginio pobūdžio kontrolė yra rezultatyvi – atitinka

pagrindinius įmonės prioritetus ir juos remia. Strateginės reikšmės

neturinčios kryptys gali būti rečiau tikrinamos.

Rezultatų analizė ir jų skelbimas buvo svarbios priemonės siekiant

tikslo. Galutinis kontrolės tikslas – spręsti bendrovės problemas, bet ne

rinkti informaciją, sudarinėti standartus ar nurodinėti problemas.

Kontrolės sistema atitinka kontroliuojamą veiklą. Ji turi veiksmingai

ištirti veiklą ir įvertinti tai, kas iš tikro svarbu.

Operatyvumas reiškia, kad kontrolė ir jos rezultatų įvertinimas yra

adekvatus kontroliuojamam procesui. Kontrolė yra lanksti ir sugeba

prisitaikyti prie pasikeitusių aplinkybių. Kuo kontrolės sistema

paprastesnė, tuo geresnė; ši sistema turi būti suprantama visiems, kurie su

ja susiduria. Sudėtinga sistema gali prarasti sugebėjimą tinkamai valdyti

situaciją.

Išlaidos kontrolei didina įmonės pranašumą ir pelningumą, artina ją

prie prioritetinių tikslų įgyvendinimo. Todėl, kai išlaidos kontrolės

sistemai didesnės už jos duodamą naudą, kontrolės sistemą reikia keisti.

Bet kuriuo atveju, kontrolės procedūra susideda iš šių etapų:

1. standartų ir kriterijų sudarymo;

2. iš tikro gautų rezultatų palyginimo su standartais;

3. nukrypimų nuo standartų, kriterijų ar planų koregavimo.

Kontrolės standartai turi dvi svarbias savybes:

1) laiko terminus

2) konkrečius rodiklius ar kriterijus. Konkretūs rodikliai ir

nurodyti terminai yra vadinami rezultatyvumo rodikliais. Jie

aiškiai ir tiksliai parodo, kur pastangas reikia nnukreipti.

Palyginęs gautus rezultatus su standartais, vadovas .sprendžia, ar

rezultatai atitinka jo lūkesčius. Be to, jis sprendžia, ar nukrypimai yra

priimtino dydžio ir ar nesudaro pavojų tikslams. Bendrovės vadovybė nustato

leidžiamų nukrypimų dydį. Per maži nukrypimai sumažino kontrolės

rezultatyvumą, todėl padidinome leistiną nukrypimą, bet ne per daug, nes

per dideli nukrypimai paslepia nepageidaujamų reiškinių pradžią. Dėl to

mūsų kontrolės sistemoje naudojamas ribojimo principas: kontrolės sistema

pradeda veikti, kai rezultatai viršija nurodytą nukrypimų dydį.

Pagrindinis kontrolės tikslas yra pasiekti, kad bendrovė funkcionuotų

pagal planą. Kai rezultatų palyginimas rodo, kad tikslas bus pasiektas,

nieko nedarome. Bet nereikia tikėtis, kad ir ateityje viskas bus gerai. Dėl

to nustačius, kad viskas vyksta pagal planą, kontrolės ciklą kartojame.

Kuo anksčiau pastebime nukrypimus, tuo didesnė tikimybė garantuoti

veiksmingą veiklą. Nukrypimų gali atsirasti dėl įvairių priežasčių:

planavimo trūkumų, įmonės problemų, vadovavimo nesklandumų, motyvavimo

klaidų.

Neturi prasmės tokia kontrolės sistema, kuri nepadeda šalinti rimtų

pažeidimų ir leidžia jiems peraugti į sudėtingas problemas. Kiekvienu

atveju, pradedant veikti, reikia nustatyti pažeidimų priežastis ir

pasiekti, kad įmonė grįžtų į normalią veiklą. Visi veiksmai yra išsamiai

apsvarstomi, nes įgyvendintos priemonės gali sukelti naujų rimtų problemų.

Tai gali įvykti todėl, kad visi įmonės darbai yra susiję – padarius

pakeitimą vienoje vietoje, reikia keisti ir kitur.

Ne visus pastebėtus nukrypimus nuo standartų mes šaliname, nes kai kada

patys standartai gali būti nerealūs. Standartai remiasi planais, tuo tarpu

kontrolės rezultatai gali parodyti, jog reikia planus koreguoti. Neduoda

naudos ir tie standartai, kurių reikalavimai labai sunkiai įvykdomi. Tada

personalas jaučia, kad jo pastangos yra bergždžios, o tai padaro žalos

motyvavimui.

Kontrolės sistemą įmonėje sudaro trys jos rūšys:

1. Pradinė kontrolė.

2. Tarpinė (operatyvinė) kontrolė.

3. Galutinė kontrolė.

Visų kontrolės rūšių tikslas yra vienodas: siekti, kad rezultatai būtų

kuo artimesni reikalaujamiems. Jos skiriasi tik vykdymo laiku.

Pradinė kontrolė. Kontrolę galima palyginti su ledkalniu, kurio

didžiausia dalis slepiasi po vandeniu. Kai kurios kontrolės rūšys ggali būti

atliekamos vykdant kitas vadybos funkcijas: planavimą, organizavimą ar

kitas, kurios tiesiogiai nėra kontrolės procedūros, tačiau sudaro

prielaidas atlikti pradinę kontrolę. Ši kontrolė atliekama iki tikrosios

darbų pradžios. Pagrindiniai pradinės kontrolės instrumentai mūsų

bendrovėje yra atitinkamos taisyklės, procedūros, elgsena. Taisyklės yra

rengiamos planams įgyvendinti, ir tam, kad būtų griežtai planų laikomasi.

Tai būdas įsitikinti, kad darbai vyksta normaliai. Parengus aiškias

instrukcijas pareigybėms, parinkus reikalingus darbuotojus ir juos

supažindinus su instrukcijomis, bus didelė tikimybė, kad įmonės struktūra

funkcionuos kaip numatyta. Pradinė kontrolė naudojama kontroliuoti

personalą ir lėšas.

Pradinė personalo kontrolė yra kruopšti dalykinių ir profesinių žinių

bei įgūdžių analizė parenkant darbuotojus, planuojant jų mokymą ir karjerą

mūsų bendrovėje. Svarbiausia pradinės lėšų kontrolės priemonė yra

biudžetas. Jis garantuoja, kad vadovai gaus planuotas pinigų sumas savo

planų vykdymui būtent tada, kai jų reikės.

Tarpinė kontrolė vykdoma darbo metu. Kontrolės objektas dažniausiai yra

pavaldiniai, o pati kontrolė – tiesioginių vadovų kompetencija. Reguliarus

pavaldinių darbo tikrinimas, iškilusių problemų aptarimas padeda nenukrypti

nuo planų ir instrukcijų. Tarpinė kontrolė mūsų bendrovėje remiasi darbo

rezultatų kontrole. Norint atlikti šią kontrolę, reikalingas grįžta.masis

ryšys. Grįžtamasis ryšys yra žinių apie tikruosius rezultatus panaudojimas

įmonės tikslams įgyvendinti ir atsiradusioms problemoms spręsti. Kiekvienas

darbuotojas savaitės pabaigoje daro ataskaitas apie atliktus darbus.

Galutinė kontrolė. Čia grįžtamasis ryšys panaudojamas po to, kai darbas

yra atliktas. Gauti rezultatai palyginami su užplanuotais vos baigus

kontroliuojamą veiklą arba praėjus iš aanksto nustatytam laikui.

Kontrolė yra ta vadovo veiklos dalis, kuriai pavaldiniai labiausiai

priešinasi, todėl stengiasi ją sutapdinti su nepasitikėjimu ir

persekiojimu, tačiau ,laikui bėgant, pavaldiniai pripranta prie kontrolės

ir ima pasitikėti vadovu.

Kontrolė reikalauja kvalifikuoto ir atsakingo vadovo. 12. Koordinavimas

Koordinavimas gali būti atliekamas dviem pagrindiniais būdais:

1. netiesiogiai per planus, kuriuos gauna iš įmonės direktoriaus jo

pavaldiniai

2. tiesiogiai nurodant vadovui, ką jis turi daryti

Koordinavimas yra visuomet reikalinga veikla, todėl atima gana nemažai

laiko. Mūsų įmonė yra vidutinio dydžio, dėl to tos laiko sąnaudos nėra

labai didelės. O taip pat yra keli vadovai, kurie yra atsakingi už savo

veiklos sritį ir turi nedaug pavaldinių. Dėl tokių aplinkybių įmonės

koordinavimas vyksta gana sklandžiai ir be didesnių problemų ar sunkumų. 13. Vadovavimas

Vadovavimas apibrėžiamas kaip menas arba procesas paveikti žmones, kad

jie noriai ir entuziastingai įgyvendintų įmonės tikslus. Beto valdymas yra

protinis ir fizinis procesas, skirtas tam, kad pavaldiniai vykdytų jiems

duotus oficialius įgaliojimus ir spręstų nurodytus uždavinius. Įmonėje

vadovas yra ir lyderis. Lyderiavimas yra procesas, kai vienas žmogus daro

įtaką kitiems. Tai įtakos žmonėms procesas, kad jie savo valia siektų

bendrų tikslų. Vadovas – lyderis nestovi koletyvo gale, kad pastūmėtų, bet

yra priekyje, pramina taką ir kitus kolektyvo narius įkvepia siekti tikslų.

Norėdamas savo lyderiškumą ir įtaką padaryti veiksmingą, vadovas naudoja ir

stiprina savo valdžią, nes dažnai darbuotojus

reikia paraginti. Valdžia ir

įtaka visada priklauso nuo samenybės kuriai įtaka yra daroma, nuo

situacijos ir vadovo sugebėjimų vadovauti nepaminant žmogiškumo.

Įmonėje vyrauja pavyzdžio valdžios forma. Ši valdžia paremta lyderio

asmeninėmis savybėmis ir sugebėjimais.

Vadovavimas ir vadovo potencialas yra svarbi dalis įkvepiant įmonę

naujiems tikslams ir strateginiams sprendimams.

Vadovas remiasi savo pasekėjais. Nes tik su gerais komandos nariais

jis gali daryti didesnius pokyčius įmonėje, nes kartais vadovo vizija būna

ne visada logiška. Kuriant įmonės misiją ir strategiją, vadovo svarba nėra

ignoruojama, bet ir pernelyg akcentuojama. Vadovas remiasi evoliuciniu, o

ne revoliuciniu požiūriu į pokyčius. Vadovas turi didesnę asmeninę

atsakomybę ir iniciatyvą. Vadovo užduotis yra numatyti bendriausias įmonės

ateities plėtros kryptis, tačiau į misijos ir vizijos kūrimą įtraukiama ir

visa įmonė. Vadovas nedominuoja ir nesprendžia už visą įmonę. Jis padeda

įmonei kurti padalintą ateities viziją ir inicijuoja pokyčius, reikalingus

įmonės tikslams įgyvendinti. Vadovas didžiausią dėmesį kreipia tik į

svarbiausias tendencijas ir jėgas, darančias poveikį pokyčiams įmonėje. 14. Darbo ir darbo užmokesčio organizavimas

Visų pirma geri darbo rezultatai pirklauso juo gerų darbo sąlygų. Mūsų

įmonėje laikomasi visų sanitarinių rreikalavimų.

Keikvieno darbuotojo darbo vietoje, nesvarbu, kokio rango jis bebūtų,

yra jo darbui reikalinga ir pritaikyta įranga. Aišku atsižvelgiama ir į

įmonės galimybes.

Kadangi įmonės veikla paremta užsakymais, tai visas darbas prasideda

nuo jų priėmimo. Užsakymus telefonu, elektroniniu paštu ar faksimiliniu

aparatu priima sekretorė. Visi užsakymai registruojami vietiniame

kompiuterių tinkle ir programinei įrangai atlikus tam tikrą rūšiavimą,

kiekvienas su užsakymu susijės vadovas savo kompiuterio ekrane mato jam

skirtus užsakymus. Toliau kiekvieno iš regionų vadovai savarankiškai

sprendžia, kaip išdėstyti kelionių maršrutus, paskirstyti krovinius, kurį

vairuotoją skirti ir jei reikia, kuriuos ir kiek krovikų turi jam padėti.

Direktorius, būdamas tiesioginiu valytojos, sargų ir mechanikų vadovu,

sudaro pagal programinę įrangą paruoštus darbo grafikus. Jeigu darbininkai

turi kokių nors nusiskundimų ar norų dėl darbo laiko pakeitimo, į tai

stengiamasi visada atsižvelgti, įvertinant esamą padėtį.

Kadangi mūsų šalyje yra priimtas 40 darbo valandų per savaitę darbo

laikas, tai jo laikomasi. Darbuotojai per dieną paprastai dirba 8 valandas.

Vairuotojų darbas yra griežtai kontroliuojamas. Visose krovininėse

mašinose įtaisyti prietaisai, kurie fiksuoja automobilio darbą. Vairuotojui

neleidžiama važiuoti ilgiau 6 valandų, nepadarius bent pusvalandžio

pertraukos. UUž šios taisyklės pažeidimą vairuotojas gali gauti įspėjimą,

vėliau, pažeidimams kartojantis gali būta imtasi griežtesnių kontrolės

priemonių.

Darbo organizavimą kontroliuoja vadovas arba jo paskirtas asmuo.

Darbo užmokestis priklauso nuo darbuotojo užimamų pareigų ir atlikto

darbo kiekio. Vairuotojai gauna 600 Lt pastovų bazinį atlyginima, prie

kurio dar priskaičiuojamas kintamas atlyginimo dydis. Jis priklauso nuo

pajamų, gautų už jo pervežtus krovinius. Šią dalį (procentais) nustato

įmonės taryba.

Darbo proceso metu eikvojama fizinė ir protinė energija tui būti

kompensuojama, nes priešingu atveju darbuotojas negalės efektyviai dirbti.

Darbo užmokestis yra pagrindinis darbo jjėgos vertės kompensavimo elementas.

Darbo užmokestis, raštišku darbuotojo sutikimu – prašymu, mokamas vieną

kartą arba du kartus per mėnesį. Pradirbus bendrovėje 11 mėnesių

darbuotojams suteikiamos 28 kalendorinių dienų apmokamos atostogos. Už

labai gerai atliktą darbą darbuotojai skatinami premijomis. Jei darbuotojas

dėl savo aplaidumo, sugadina įmonės įrangą ar sugadina vežamą krovinį, tai

nuostoliai išskaičiuojami iš jo atlyginimo. Jei įranga genda ne dėl

darbuotojo kaltės, tai ji taisoma įmonės lėšomis. Jeigu vežamas krovinys

sugadinamas ne dėl vairuotojo kaltės, žalą atlygina įmonė. Jei darbo metu

darbuotojas susižeidžia ne dėl savo kaltės, tai gydymo išlaidas apmoka

įmonė. 15. Organizacijos kultūra

Įmonės kultūrą nusako stilius ir metodai, varijuojantys įmonės žmonių

santykius. Tai vertybių, įsitikinimų ir metodų visuma, kuriais remiantis

realizuojamos valdymo funkcijos įmonėje ir aptarnaujami klientai. Įmonės

elgsena, kuri atspindi jos kultūrą, yra daugiausia instinktyvi. Naujam

darbuotojui, pradedančiam dirbti įmonėje, reikia laiko, kad galėtų

priderinti savo pažiūras prie naujos kultūros. Bendrovėje nauji darbuotojai

gana greitai pradeda suvokti įmonės kultūrinę aplinką, kurioje jis dirba,

nors buvo ir išimčių.

Įmonės kultūra atsiskleidžia per jos požiūrį į riziką, kai ji

apsibrėžia sau rizikingą arba atsargią misiją. Ji atsispindi taip pat

įmonės galimybėse ir sugebėjimuose imtis ryškesnių strateginių pokyčių. 16. Naudota Literatūra

1. Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra

„Pradedančio verslininko žinynas“, Vilnius 2002

2. Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra „Kas

žinotina verslininkui“, Vilnius 1998

3. Robert CC Appleby „Šiuolaikinio verslo administravimas“, Vilnius

1994

4. Heeboll J. „Mokslinių verslininkų įmonių pradžia“, Lyngby 1995

5. Bagdonas E., Kazlauskienė E. „Biznio įvadas“, Kaunas,

Technologija 1997

6. Vasiliauskas A. „Strateginis valdymas“, Vilnius, Enciklopedija

2002 17. Priedai

1. Dokumentų, reikalingų AB įregistravimui savivaldybėje, sąrašas

22

2. Paraišką dėl įmonės vardo registravimo sudarančių dokumentų

sąrašas 23

3. Įmonės organizacinė valdymo struktūra 24

1 Prieadas. Dokumentų, reikalingų AB įregistravimui savivaldybėje,

sąrašas

1. Prašymas įregistruoti įmonę, kuriame nurodoma:įmonės pavadinimas,

buveinė (adresas), veiklos pobūdis, numatomos ūkinės komercinės

veiklos laikotarpis, steigėjų vardai, pavardės,a smens kodai,

adresai.

2. Steigimo sutartis arba steigimo aktas, jeigu steigėjas yra vienas

asmuo.

3. Įmonės įstatai (2 egzemplioriai).

4. Steigiamojo akcininkų sisirinkimo protokolas (su priedais).

5. Negyvenamųjų patalpų savininko pažyma paie patalpų suteikimą

įmonės ūkinei komercinei veiklai

6. Registruojant įmonę gyvenamuosiuose namuose, priklausančiuose

savivaldybei, įmonėms, įstaigoms, organizacijoms, kooperatyvams

ir bendrijoms, pažyma, patvirtinanti, kad butas (namas) priklauso

įregistravimo dokumentuose nurodytam savininkui ir kad jis

suteikia patalpas įmonės veiklai:

7. Jeigu patalpų savininkas – juridinis asmuo, išduodama laisvos

formos pažyma apie patalpų suteikimą ūkinei komercinei veiklai su

administacijos vadovo parašu ir antspaudu;

• Jeigu patalpų savininkas – fizinis asmuo, suteikiantis

patalpas asmenims, kurie nėra patalpų (buto) savininkai,

surašoma laisvos formos pažyma, kurią patvirtina notaras;

• PPatalpų savininkui, pačiams steigiančiam įmonę, pažymos apie

patalpų suteikimą ūkinei komercinei veiklai nereikia, tačiau

būtina pateikti dokumentus, patvirtinančius jo nuosavybės

teises į šias patalpas.

• Dokumentas apie valstybės rinkliavos už įregistravimą

sumokėjimą arba jo nuorašas.

8. Valstybinio patentų biuro išduotas firmos vardo liudijimo

nuorašas

9. Pažyma apie kaupiamosios sąskaitos atidarymą banke

10. Vertybinių popierių įregistravimo akto nuorašas

11. Steigimo ataskaita ir auditoriaus arba revizoriaus išvada dėl

šios ataskaitos

2 priedas. Paraišką dėl įmonės vardo registravimo sudarančių dokumentų

sąrašas

1. Prašymas įregistruoti firmos vardą. Prašyme nurodomas

pareiškėjo vardas, pavardė arba juridinio asmens pavadinimas,

firmos vardas, firmos rūšis, firmos adresas, pareiškėjo

atstovo (jei toks yra) vardas, pavardė, susirašinėjimo

adresas, telefono numeris.

2. Dokumentas, patvirtinantis, kad sumokėtas nustatytas mokestis

3. Kiti dokumentai, jeigu jie reikalingi:

• pareiškėjo įgaliojimas asmeniui, jei paraišką parduoda

įgaliotas asmuo;

• sutikimas leisti firmos varde vartoti kitai Lietuvos

Respublikos firmai ar užsienio firmai priklausančio

firmos vardo dalį, jeigu firmos varde vartojama kitai

Lietuvos Respublikos ar užsienio firmai priklausančio

vardo dalis;

• firmos registravimo pažymėjimo nuorašas, patvirtintas

notaro, jeigu pasirenkamas naujas firmos vardas;

• Lietuvos Respublikos firmos registravimo pažymėjimo

nuorašas, patvirtintas notaro, jeigu pareškėjas yra

firma;

• užsienio firmos registravimo pažymėjimo nuorašas arba jį

atitinkantis dokumentas, legalizuotas nustatyta tvarka,

ir patvirtintas dokumento

vertinimas, jei pareiškėjas yr.a

užsienio firma;

• asmens ar jo teisių perėmėjo sutikimas, jeigu firmos

varde vartojama kito asmens pavardė ar pseudonimas;

• valtybių, tarptautinių organizacijų kompetetingų organų

sutikimas, jeigu firmos varde vartojami tų valstybių,

tarptautinių organizacijų pavadinimai ar jų santrumpos;

• vidaus reikalų ministro išduotas leidimas firmos varde

vartoti Lietuvos Respublikos oficialųjį ar tradicinį

(trumpajį) pavadinimą, jei firmos varde toks pavadinimas

vartojamas.

———————–

Įmonė

Akcininkai

Įmonės struktūra

Kontrolieriai

Technologija

Bankai

Tiekėjai

Įmonės darbuotojai

Vartotojai

Konkurentai

Įmonės patalpos

Įmonės tikslai

Įmonės uuždaviniai

Prof. Sąjungos

Valstybė