verslo ideja (nuosavo verslo kurimas)

KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS

EKONOMIKOS IR VADYBOS FAKULTETAS

VADYBOS KATEDRA

Turinys

Įžanga 3

1. Įmonės charakteristika 4

2. Įmonės organizacinė valdymo struktūra 6

3. Darbo pasidalijimas ir kooperavimas 7

4. Organizacijos vidinė ir išorinė aplinka 9

5. Pagrindinės veiklos kryptys ( ir veiklos rodikliai) 11

6. Socialinė atsakomybė 12

7. Planavimas ir strateginis organizavimas 13

8. Įmonės misija ir vizija 16

9. Organizavimas 16

10. Kontrolė 17

11. Koordinavimas 19

12. Vadovavimas 20

13. Darbo ir darbo užmokesčio organizavimas 22

14. Organizacijos kkultūra 24

IŠVADOS 25

LITERATŪRA 26

Įžanga

Vadybos individualaus namų darbo tikslas yra sukurti verslo idėją.

Šiame darbe yra aprašomas, individualios įmonės “Tikslas“ steigimas,

veiklos pobūdis, kaip įmonė dirba.

Pasirinkau steigti individualią įmonę, kurią pavadinau “Tikslas“.

Veiklos pobūdis- prekyba kompiuterine technika ir Interneto diegimas.

Pasirinkau individualią įmonę, kadangi šiuo metu Lietuvoje- tai viena iš

populiariausių įmonių rūšių. Taip pat ir dėl to, kad individualių įmonių

steigimas yra nesudėtingas, nebrangus ir neilgai užtrunka.

Įmonė pavadinta “Tikslas“, kadangi naudodamiesi kompiuterine technika

žmonės gali įgyvendinti savo tikslus.

Įmonė “Tikslas“ – ttai profesionalų komanda teikianti paslaugas perkant

ir prižiūrint kompiuterinę įrangą, diegiant bei prižiūrint Interneto ryšį.

Šis verslas pasirinktas neatsitiktinai, bet atsižvelgiant į šiuolaikinius

žmonių poreikius ir norus. Kompiuteriai yra naudojami tiek namuose,tiek

mokymo ir įvairiose valstybinėse įstaigose. Be jų neišsiverstume tiek

atliekant skaičiavimus, tvarkant įvairius ddokumentus (tokiomis programomis

kaip „Microsoft Word“, „Microsoft Excel“ ir tt.), ieškant naudingos

informacijos Internete. Naujosios technologijos automatizuoja ir

palengvina kiekvieno žmogaus kasdienius darbus.

Įmonė “Tikslas“ yra pasiruošusi aptarnauti kiekvieną klientą,

atsižvelgiant į jo poreikius ir norus. Kiekvienam klientui esame pasiruošę

pritaikyti kompiuterį ir prie jo priklausančią techniką, pagal tai, kiek

pinigų sutinka mokėti mūsų klientai. Įmonėje “Tikslas“ galės įsigyti

kompiuterius netgi tie, kurie negali sumokėti už pirkinį iš karto.

Suteikiamos galimybės mokėti išsimokėtinai.

Įmonėje teikiamos Interneto paslaugos šiuo metu yra pigiausios visoje

Lietuvoje, o Internetas greičiausias. Įmonės teikiamomis Interneto

paslaugomis galės naudotis netgi tie, kurie nesuinteresuoti už šią paslaugą

mokėti brangiai. Ši paslauga per mėnesį individualioje įmonėje “Tikslas“

kainuoja tik 50 litų.

Galima būti teigti, kad individuali įmonė “Tikslas“ šiuo metu yra

klestėjimo viršūnėje, nors ji veikia tik 4 metus. Tikimės, kad ir ateityje

galėsime patenkinti visus klientų norus.

1. Įmonės charakteristika

Buvo nuspręsta steigti įmonę, prekiaujančią kompiuterine technika, ir

teikiančia Interneto paslaugas. Įkūrėme individualią įmonę, kadangi – tai

viena iš populiariausių Lietuvoje įmonės rūšių. Jos steigimas nėra labai

sudėtingas, nesukelia nereikalingų problemų, nėra brangus ir neilgai

užtrunkantis. Tai nesudėtinga ir nebrangi verslo organizavimo forma.(4,

256) Steigiant įmonę pirmiausia reikėjo gauti licenziją, kadangi

prekiaujame kompiuterine įranga, teikiame komunikacines priemones (šiuo

atveju Internetą), naudojantis bendro telekomunikacijų tinklo linijomis ir

stotimis. Licenziją išdavė Kauno miesto ministerija, kadangi įmonė atitiko

visus keliamus reikalavimus. Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustatė

individualioms įmonėms registravimo mokestį – 100 Lt už vieną veiklos rūšį.

Kadangi mūsų įmonė prekiauja kompiuteriais ir teikia Interneto paslaugas ,

sumokėjome 200Lt. Ši suma buvo sumokėta į Valstybinės mokesčių inspekcijos

atsiskaitomąją sąskaitą banke.

Įmonės vardas buvo registruojamas Valstybiniame patentų biure, pagal

mūsų steigiamos įmonės prašymą. Prašymas steigti įmonę buvo parašytas

lietuvių kalba, pateikiamas dviem egzemplioriais.

Mūsų įmonės vardas “Tikslas“ atitiko nuostatus, todėl Valstybinis

patentų biuras priėmė sprendimą jį registruoti ir apie tai mums pranešė.

Paraišką įmonės vardui registruoti sudarė: prašymas įregistruoti, mokesčių

kvitai ir kiti reikalingi dokumentai. Valstybinis patentų biuras mūsų

paraišką įregistravimo per 15 dienų. Po 20 dienų gavome įmonės “Tikslas“

registravimo liudijimą.

Įmonės pavadinimas yra “Tikslas“, kadangi kompiuterinės technikos ir

Interneto pagalba, žmonės gali palengvinti sau darbą, ir taip greičiau

pasiekti užsibrėžtų tikslų. Įmonės kodas: 2228436. PVM mokėtojo kodas:

22843613. Įmonė turi registravimo įmonių registre pažymėjimą. Įmonės

bankas: Vilniaus Banko Kauno filialas. Banko kodas: 260101730. Abonentinė

sąskaita litais: 6467043.

Pasirinktas Vilniaus bankas, kadangi šis bankas turi ilgametę veiklos

patirtį ir yra patikimas, lyginant su kitais bankais. Jame dirba patikimi

darbuotojai, taip pat turintys ilgametę veiklos patirtį. Banko akcininkai

yra finansiškai patikimi žmonės. Manoma, kad užteko šių kriterijų

pasirenkant Vilniaus banką.

Valstybinis patentų biuras vardą įrašė Lietuvos Respublikos Įmonių

vardų rejestre. Įrašė tokius duomenis:

✓ Įmonės vardas „Tikslas“.

✓ Registravimo numeris IĮ 2000-988.

✓ Paraiškos numeris 35298.

✓ ĮĮmonės adresas: K.Donelaičio 18. Kaunas 3000. Telefonas: (8-37)

264589. Faksas (8-37) 264589. E-mail: info@tikslas.lt.

✓ Veiklos pobūdis: Prekyba kompiuterine technika, Interneto diegimas.

Įtraukimui į rejestrą pateikėme tokius duomenis:

✓ Prašymą įregistruoti įmonę

✓ Registravimo mokesčio įmokėjimo kvitą;

✓ Įmonės vardo registravimo pažymėjimą;

✓ Įmonės vardas „Tikslas“. Registravimo numeris IĮ 2000-988.

Registravimo data 2000 01 10.

✓ Įmonės rūšis: Individuali.

✓ Įmonės adresas: K.Donelaičio 18. Kaunas 3000. Telefonas: (8-37)

264589. Faksas (8-37) 264589. E-mail: info@tikslas.lt.

✓ Veiklos pobūdis: Prekyba kompiuterine technika, Interneto diegimas.

✓ Savininkas Darius Simanauskas. Gimimo metai: 1960 11 23. Adresas:

Laisės al. 56-89. N.Tel.:(8-37) 725698.

Paso duomenys: Valstybės kodas: LTU; Paso numeris: LD606526; Pasą

išdavė : „Kauno žaliakalnio pasų poskyris“, išdavimo data: 1995 04 25.

Asmens kodas: 36011230305.

✓ Numatomas komercinės-ūkinės veiklos laikotarpis:20 metų.

✓ Įmonės įregistravimo data: 2000 01 10, įsakymo numeris Nr. 35-145.

✓ Licenziją.

Individuali įmonė “Tikslas“ buvo įregistruota po dviejų savaičių po

dokumentų pateikimo. Gavome Statistikos departamento nustatytos formos

pažymėjimą ir registravimo numerį IĮ 2000-988.

Po 10 dienų įmonė buvo užregistruota Valstybinio socialinio draudimo

skyriuje. Įregistravus įmonę, įsipareigojo D.Simanavičius (įmonės vadovas)

už save ir samdomus darbuotojus mokėti draudimo įnašus, kad būtų galima

sukaupti reikalingas lėšas ateityje mokėti senatvės pensiją, pašalpas.

Turime mokėti 69 litus per mėnesį. Registracijai užpildėme draudėjo

registravimo kortelę.

Gavus įmonės registracijos pažymėjimą, pasidarėme antspaudą, ir jį

suderinome su Vyriausiuoju policijos komisariatu.

Taip pat gavome „Visuomenės sveikatos centro leidimą“, prieš tai

pateikę reikalingus dokumentus leidimui-higienos pasui gauti. Jis išduotas

3 metams.

Prieš 10 dienų pradedant veiklą, apie tai pranešėme darbo inspekcijai.

Kadangi įmonė “Tikslas“ užsiima prekybine veikla, tai iš savivaldybės

Verslo skyriaus gavome „Įmonės veiklos pažymėjimą“. (4, 266)

Vidutinis sąrašinis darbuotojų skaičius- 8:

1. Savininkas- direktorius Darius Simanauskas;

2. Ekonomistė finansininkė Asta Graužinienė;

3. Serviso direktorius Kęstutis Gurskis;

4. Pirkimų vadybininkas Dainius Kazakevičius;

5. Pardavimų valdytojas Tomas Pleckevičius.

6. Vedėja Natalija Kazalauskienė.

7. Prekių žinovas Laimis Kolgauskis.

8. Valytoja Lina Prėkšienė.

2. Įmonės organizacinė valdymo struktūra

Individualioje įmonėje tikslas dirba 8 darbuotojai:

[pic]

1 pav. Individualios įmonės “Tikslas“ organizacinė valdymo struktūra. (5,

106)

Organizacinė valdymo struktūra- tai sąlyginai savarankiškų elementų

atliekančių jiems priskirtas funkcijas, tam tikros kompetencijos ribose

visuma, susieta tam tikrais formaliais ryšiais, būtinais organizacijų

tikslam pasiekti. Tai pareigų, teisių ir atsakomybės pasiskirstymas.

Kaip matome individualios įmonės “Tikslas“ organizacinėje valdymo

struktūroje, kiekvienas turi sau paskirtas pareigas. Šiuo atveju- tai

linijinė valdymo struktūra. Linijinei OVS būdingas aiškus vienvaldiškumo

principas, atsakomybės paskirstymas atskiriems hierarchiniams lygiams,

sureikšminta kontrolė. Čia vadovas (Įmonės “Tikslas“ savininkas ir

direktorius D.Simanauskas) sprendžia jam patikėtos srities klausimus, todėl

turi būti ir yra kvalifikuotas.

Kaip matome įmonės direktoriui D. Simanauskui yra

pavaldūs: buhalterė

Asta Graužinienė, serviso direktorius Kęstutis Gurskis, pardavimų

valdytojas Tomas Pleckevičius, pirkimų vadybininkas Dainius Kazakevičius.

Pirkimų vadybininkui pavaldus yra prekių žinovas Laimis Kolgauskis. Serviso

direktoriui pavaldi vedėja Natalija Kazalauskienė, o jei pavaldi valytoja

Lina Prėkšienė.

3. Darbo pasidalijimas ir kooperavimas

Kaip matėme 1 paveiksle, individualioje įmonėję “Tikslas“ dirba 8

darbuotojai. Kiekvienas iš jų turi sau paskirtas pareigas, kurias kasdien

atlieka. Įmonėje vyksta toks darbo pasidalijimas:

✓ Įmonės savininkas ir direktorius Darius Simanauskas. Jis atlieka

pagrindinius įmonės darbus (derasi su užsienio įmonėm dėl importo,

priiminėja kitų įmonių savininkus, derasi dėl galimo

bendradarbiavimo, dalyvauja konferencijose, parodose, susijusiose su

įmonės veikla ir kt) ir valdo įmonę, kitaip sakant atlieka vadovo

vaidmenį;

✓ Įmonės buhalterė Asta Graužinienė. Ji tvarko visus finansinius

įmonės reikalus: veda apskaitą (kiek ir kada parduota kompiuterinės

technikos, sudarinėja balansus, nustato kiek gauta pelno ar

nuostolio,), skirsto atlyginimus, priiminėja įmokas už Interneto

paslaugas.

✓ Serviso direktorius Kęstutis Gurskis. Jis važinėja po užsienio

šalis ieškodamas įmonių prekiaujančių aukštos klasės kompiuterinės

įrangos, kuria galėtų prekiauti įmonėje “Tikslas“. Jis ne tik eina

serviso direktoriaus pareigas, bet ir atlieka įmonėje komercinės

teisės konsultanto vaidmenį. K.Gurskis yra baigęs Lietuvos teisės

universitetą, todėl puikiausiai išmano teisės klausimus. Įmonėje

naudingas šis darbuotojas, kadangi nereikia samdyti papildomo

darbuotojo.

✓ Pardavimų valdytojas Tomas Pleckevičius. Jis ddirba įmonės patalpose

kaip kasininkas, priiminėja įmokas už kompiuterius.

✓ Pirkimų vadybininkas Dainius Kazakevičius. Jo pareigos yra patarti

į prekybos vietą atėjusiems klientams, kaip išsirinkti jų poreikius

patenkinančius kompiuterius (pvz. ar perkamo kompiuterio monitorius

derės su klaviatūra, ar tiks norimas pirkti spausdintumas ir tt).

Taip pat diegia ir prižiūri Interneto ryšį.

✓ Prekių žinovas Laimis Kolgauskis savo užimamomis pareigomis labai

padeda pirkimų vadybininkui D. Kazakevičiui. Jis puikiai išmano

kompiuterių technologiją, sudedamąsias dalis, taip pat duoda gerus

patarimus klientams.

✓ Vedėja Natalija Kazalauskienė tvarko visus ūkio darbus. Taip pat

užsiima prekių pirkimu susijusių su įmonės buitimi: valymo

reikmenimis, kanceliarinėmis prekėmis.

✓ Valytoja Lina Prėkšienė rūpinasi, kad įmonė blizgėtų tvarka ir

švara, ir kad į įmonę “Tikslas“ atvykę svečiai susidarytų tinkamą

įspūdį aapie tvarkingą įmonę, kuri rūpinasi ne tik savo pardavimais ar

pelnu, bet ir prestižiniu įvaizdžiu ir tvarka.

Taigi matome, kad kiekvienas darbuotojas turi savas pareigas, darbas

padalintas kiekvienam pagal išsilavinimo pobūdį, patirtį ir kvalifikaciją.

Kooperavimo paskirtis sujungti specializuotus organizacinius vienetus į

bendrų tikslų siekančią visumą. Nors tai atrodytų prieštaringa tam, kas

parašyta anskčiau, tačiau tai tik pirmas įspūdis.(10) Nors tarp kooperavimo

ir specializavimo yra tam tikras prieštaravimas, nors ir kiekvienas įmonės

“Tikslas“ darbuotojas turi tik sau skirtas pareigas, tačiau tai netrukdo

siekti bendrų tikslų. Kiekvieno įmonės ddarbuotojo pareigos yra susietos su

kito darbuotojo pareigomis (pvz. pirkimų vadybininkas D. Kazakevičius

niekaip neišsiverstų be prekių žinovo L. Kolgauskio konsultacijų, arba

direktorius D. Simanauskas neišsiverstų be serviso direktoriaus K. Gurskio

pagalbos, kadangi jam pačiam tektų begalės darbų, kurių vienas jis negalėtų

nudirbti).

Individuali įmonė “Tikslas“ bendradarbiauja su užsienio valstybėmis,

tokiomis kaip Amerika, Japonija, Didžioji Britanija ir Vokietija. Tarp jų

yra tokios garsios kompiuterių gamybos įmonės „International computers“,

„NEC“, „Computers world“ ir kitos. Į šias komandiruotes dažniausiai vyksta

serviso direktorius Kęstutis Gurskis, retkarčiais ir pats įmonės

direktorius Darius Simanauskas. Jie ieško įmonių galinčių nebrangiai

parduoti kokybišką naują arba jau naudotą, tačiau dar veikiančią

kompiuterinę techniką. Šios įmonės mielai bendradarbiauja su Lietuvos

individualia įmone “Tikslas“, kadangi tiek vienai tiek kitai pusei susidaro

palankios sąlygos: užsienio įmonės gauna pajamas už parduotą kompiuterinę

techniką, o įmonė “Tikslas“ kompiuterinę techniką, kurią parduoda užsidėję

nemažą antkainį.

4. Organizacijos vidinė ir išorinė aplinka

Įmonės aplinka siaurąja prasme reikėtų laikyti tą vietovę, šiuo atveju

miestą Kauną, kur yra individuali įmonė “Tikslas“. Įmonės ryšius su aplinka

rodo 2 paveikslas.

[pic]

2 pav. Įmonės partneriai. (1, 6)

Įmonės “Tikslas“ skolininkas yra Vilniaus bankas, kadangi jisai suteikė

paskolą pradedant verslą. Tiekėjai – užsienio įmonės, teikiančios

kompiuterinę techniką. Darbuotojai – tai įmonėje dirbantys ir savo pareigas

atliekantys žmonės,viso jų 8 įmonėje. Klientai – žmonės, besinaudojantis

įmonės teikiamos kompiuterinėmis ir interneto paslaugomis. Įmonė “Tikslas“

veikia ssėkmingai, kadangi yra pasiekta pusiausvyra tarp įmonės ir jos

partnerių.

Organizacijos išorinė aplinka dažnai būna problemų šaltiniai, kuriuos

reikia vadovams spręsti. Vadovai turi tinkamai reaguoti į išorinius

aplinkos veiksnius ir laiku išspręsti iškilusias problemas, adaptuotis,

prisitaikyti prie aplinkos. Pirmiausia turima omeny: vartotojus,

konkurentus, tiekėjus ir tt. Visi išoriniai aplinkos veiksniai gali būti

suskirstyti tiesioginio poveikio, netiesioginio ir tarptautinius veiksnius.

(8)

Įmonės “Tikslas“ tiesioginio poveikio sritį sudaro užsienio šalių

kompiuterinės įrangos tiekėjai, kapitalas, vartotojai, ir konkurentai

(kitos Lietuvoje kompiuterine technika prekiaujančios įmonės). Užsienio

įmonės diktuoja savo sąlygas dėl kainų. Dėl to mūsų individuali įmonė ir

turi kelis kompiuterių tiekėjus. Įmonė tiekėjais pasirinkdama užsienio

įmones labai rizikuoja. Rizikos dydis čia pasireiškia valiutų kursų

svyravimu ir vidaus politikos bruožais. Įmonė “Tikslas“ planuoja augimą, o

augimui reikalingas kapitalas, bankai, kreditai. Pinigų lengviau gauti

tada, kai gerai viskas sekasi, gerai dirba darbuotojai. Todėl vienas iš

pagrindinių organizacijos rūpesčių yra remti vadovą D. Simanauską ir kitų

sričių specialistus.

Šie rėmimo tikslai glaudžiai susiję su veikiančiais įstatymais. Įmonė

privalo laikytis darbo įstatymų.

Įmonė “Tikslas“ ieško klientų, kadangi jie yra organizacijos – verslo

dalis. Beieškant klientų atrandami ir konkurentai. Jų ignoruoti negalima, o

geriau sužinoti jų tikslus, sumanymus ir stengtis dirbti geriau nei

konkurentai. Konkurentų įmonė “Tikslas“ turi tikrai nemažai, ir dar plačiai

žinomų firmų, tokių kaip “BMS kompiuteriai“, “COM1“, “SONEX kompiuteriai“

ar “Kibernetikos pasaulis“.

Taip pat įmonės “Tikslas“ veiklą veikia iir tarptautinė aplinka. Kadangi

įmonė eksportuoja kompiuterinę įrangą iš užsienio valstybių (Amerikos,

Japonijos, D.Britanijos, Vokietijos), ji turi palaikyti diplomatinius

santykius su šiomis valstybėmis.

Įmonės “Tikslas“ vidinę aplinką formuoja jos tikslai (t.y. išplėtoti

kompiuterinį verslą Lietuvoje, prekybą su užsienio šalimis, didelis įmonės

kapitalas), struktūra (jos yra 2 rūšys:darbų pasidalijimas- šioje įmonėje

kiekvienas darbuotojas turi savo pareigas; kontrolė – įmonės veikla yra

kontroliuojama, tam kad būtų išvengta bankroto, tam kad būtų randami

geresni sprendimai vienu ar kitu klausimu), kompiuterinė technika ir

dirbantieji žmonės. (8)

Svarbiausias organizacijos vidinės aplinkos elementas yra žmogus.

Žmonės dirbantys organizacijoje yra reikšmingiausias veiksnys siekiant

užsibrėžto tikslo. Visus tikslus įyvendina įmonės darbuotojai. Šiuo atveju

įmonės “Tikslas“ darbuotojai vertinami pagal tokius požymius:

✓ pagal asmeninį žmogaus elgesį;

✓ pagal žmonių grupės elgesį;

✓ pagal vadovo elgesį su pavaldiniais ir jo įtaką.

Žmonių elgesys – sudėtingas procesas ir apibūdinamas kaip asmeninių

savybių ir aplinkos poveikio esmė.

Taip pat svarbų poveikį aplinkai daro vadovo elgesys. Įmonės “Tikslas“

vadovas D. Simanauskas tu reikiamų savybių, tokių kaip griežtumas,

įtikinamumas, kurie reikalingi organizacijai valdyti. Jis yra ne tik

vadovas,bet ir lyderis. Lyderiavimas – svarbi priemonė, kuria vadovai

veikia žmones.

Vidinė aplinka priklauso nuo organizacijos narių dalykinio bendravimo.

Būtina prisiminti 6 svarbiausius principus:

1. Viską daryti laiku;

2. Nekalbėti nereikalingų dalykų;

3. Būti maloniam, geranoriškam, nepamiršti šypsotis;

4. Galvoti apie kitus, ne tik apie save;

5. Tvarkingai apsirengti;

6. Kalbėti ir rašyti taisyklinga kalba.

Visų šių principų laikosi įmonės “Tikslas“ darbuotojai, dėl to įmonė ir

veikia sėkmingai.

5. Pagrindinės veiklos kryptys

Individualios įmonės “Tikslas“ pagrindinės veiklos kryptys: prekyba

(iškart ir išsimokėtinai) kompiuterine technika, konsultavimas, garantinė

priežiūra, kompiuterinių tinklų projektavimas, diegimas, ir Interneto

paslaugų tiekimas.

Be šių pagrindinių veiklos krypčių teikiamos ir tokios paslaugos:

• Kompiuterių atskirų dalių prekyba;

• Nemokamas kompiuterių surinkimas pagal klientų pageidavimus;

• Nemokamas konsultavimas kompiuterinės technikos pasirinkimo ir

pritaikymo klausimais;

• Nemokamas pristatymas įsigytos kkompiuterinės įrangos Kauno mieste;

• Techninės bei programinės įrangos priežiūra (pildome spausdintuvų

tonerius ir rašalus, duomenų atstatymas po virusų, virusų aptikimas ir

gydymas, serverių instaliavimas ir priežiūra).

• Padedame parduoti naudotą techniką.

1 lentelė

Veiklos rodikliai

|Pardavimai ir suteiktos |Vienetų |Suma, per|Metinė |3 metų |

|paslaugos per 3 metus : |skaičius, |mėnesį |apyvarta |apyvarta:|

| |per mėnesį| | | |

|Monitoriai1 |30 |20100 |241200 |723600 |

|Procesoriai1 |40 |12000 |36000 |108000 |

|Spausdintuvai1 |20 |8000 |24000 |72000 |

|Klaviatūros ir pelės1 |35 |1260 |15120 |45360 |

|Kita kompiuterinė įįranga2 |325 |7040 |84480 |253440 |

|Kompiuterinių programų paketai3|8 |2400 |28800 |86400 |

|Interneto paslaugos4 |5 |250 |3000 |9000 |

|Iš viso: |475 |51050 |432600 |1297800 |

1- Monitorių, procesorių, spausdintuvų, klaviatūrų įmonėje yra ne vienos

rūšies, kurie atitinka skirtingus vartotojų norus, todėl nerašėme

vieneto kainos, iškart sumavome kiek gavome pajamų per mėnesį.

2- Kitą kompiuterinę įrangą sudaro: CD Rom‘ai, modemai, atmintis,

Kietieji diskai, garso plokštės, kabeliai, kolonėlės, kaupikliai,

korpusai, tinklo kortos, vairalazdės ir kt.

Atsižvelgiant į 1 lentelėje pateiktus veiklos rodiklius, matome kad

įmonė “Tikslas“ teisingai pasirinko savo veiklos kryptį, kadangi prekyba

kompiuterine technika ir Interneto paslaugų teikimas duoda pakankamą pelną.

Kalbant kitom sąvokom, svarbiausiais įmonės veiklos efektyvumo

rodikliai būtų galima laikyti likvidumą, rentabilumą ir augimą. Kaip matome

iš 1 lentelėje pateiktų duomenų, įmonė “Tikslas“ yra moki bet kuriuo laiku.

Tai ir būtų galima pavadinti likvidumu. Taip pat šią įmonę galima būtų

pavadinti rentabilia, kadangi įmonė tikrai dirba pelningai, ir gauna

nemažesnę kaip vidutinę pelno normą panaudotų išteklių sumai. Įmonės

augimas yra likvidumo ir rentabilumo užtikrinimo prielaida. Įmonės

“Tikslas“ augimas žymus, kkadangi kiekvienais metais parduodamos produkcijos

kiekis didėja, įmonė gauna vis didesnį pelno, kurio dėka įmonės darbuotojas

gali mokėti didesnius atlyginimus, premijas. (2, 48)

6. Socialinė atsakomybė

Visose organizacijose išskiriami du atsakomybės aspektai: teisinė

atsakomybė ir socialinė atsakomybė. Teisinė atsakomybė apibūdinama

įstatymais, nutarimais arba poįstatiminiais aktais. Juose surašyta viskas,

kas privalu vykdyti vadovams, kokios jų teisės, pareigos ir atsakomybė.

Kalbant apie individualios įmonės “Tikslas“ socialinę atsakomybę, ji nėra

apibūdinama kažkokiais kanonais, ir priklauso nuo vadovo ir organizacijos

narių. Ji pasireiškia socialinių programų kūrimo ir įgyvendinimo forma,

labdara (pvz. kasmet ši įįmonė mokykloms ar vaikų namams Šv.Kalėdų proga

padovanoja po ir 10 ar kiek mažiau naudotų, bet dar gerai veikiančių

kompiuterių ir jų priedų). (7)

Socialinės programos, jų planavimas ir įgyvendinimas priklauso nuo

vadovo vertybių (šiuo atveju įmonės “Tikslas“ vadovo D.Simanausko). Dažnai

šiuo klausimu vyksta daug diskusijų. Socialinės atsakomybės koncepsija

traktuojama dvejopai. Viena nuomonė vyrauja, kad organizacijos privalo

rūpintis vien tuo, kaip efektyviai panaudoti savo išteklius, gauti pelną ir

optimaliai jį paskirstyti. Taip besielgdama organizacija kuria darbo vietas

žmonėms, gamina produkcija, prekiauja ar tiekia paslaugas, t.y. tenkina

kliento poreikius ir norus. Aišku naujų darbo vietų kūrimas yra gerai, nes

mažina nedarbą, taip- teikiant paslaugas yra tikslinga patenkinti klientų

norus, tačiau įmonės “Tikslas“ direktorius Dainius Simanauskas laikosi

kitokios nuomonės. Jo manymu, organizacija yra ne tik ekonominis vienetas,

organizacija yra sudėtinė aplinkos dalis, nuo aplinkos priklauso pačios

organizacijos egzistencija, ir todėl organizacija yra atsakinga ne tik už

tai, kas vyksta joje, bet ir už tai kokia socialinė padėtis aplinkoje, ir

kad organizacijos privalo skirti lėšas aplinkos socialiniui vystymui,

visuomenės gerovei, kad verslas turi padėti apsaugoti gamtą, žmonių

saugumą, stiprinti jų sveikatą ir tt.

Taigi iš direktoriaus D.Simanausko nuomonės išplaukia, kad įmonė

“Tikslas“ ne tik rūpinasi savo gerove, bet ir dalyvauja visuomeninėje

veikloje. Įmonė niekada neatsisako paremti renginius (Pvz. parėmė

neseniai vykusią Kauno medicinos universiteto akciją ‘‘Stop prieš Aids“.

Arba neseniai vykusios Žaliųjų sąjungos akcijos ‘‘Saugokime zoologijos

sodo gyvūnus“ metu, pasižadėjo teikti tiek finansinę, tiek visokeriopą

pagalbą).

7. Planavimas ir strateginis valdymas

Planavimas – tai valinga veikla, kai numatomas tikslas ar tikslai,

apibrėžiami būdai ir priemonės jiems pasiekti. Kaip sakant, nuo seno žmonės

stengėsi numatyti savo ateitį, kūrė įvairius planus. Šiuo metu šį darbą

daugelyje įmonių atlieka specialiai pasamdyti planuotojai, gerai išmanantys

specifinę šios veiklos sritį. Individuali įmonė “Tikslas“ nėra didelė

įmonė, todėl ji planuotojo neturi. Šias pareigas atlieka įmonės savininkas-

direktorius D. Simanauskas, kuriam talkina serviso direktorius K. Gurskis.

(1, 22)

Kaip ir kiekvienoje įmonėje, įmonės “Tikslas“ planus būtų galima

suskirstyti į projektinius ir periodinius. Visi planai yra orientuoti į tam

tikrą laikotarpį. Paprastai skiriami strateginiai- ilgalaikiai (5 metų ir

ilgesniam laikotarpiui), taktiniai (1-3 metams), operatyviniai planai (1m.

ir trumpesni, tačiau iš tikro, operatyvinius planus dažniausiai kuriami ir

vykdome kasdieni).

Trumpai kalbant apie įmonės “Tikslas“ ilgalaikius planus, tai aišku

ateityje planuojama plėsti įmonės veiklą, steigiant prekybos centrus visoje

Lietuvoje, didinti pelną. Artimesniais planais, t.y. taktiniais laikyti

įmonės darbuotojų skaičiaus didinimas, kai kurių darbuotojų kvalifikacijos

kėlimas, naujų kompiuterinės technikos tiekėjų užsienyje paieška. Prie

taktinių tikslų galima būtų priskirti ir gamybos apimties planą. Reikia

gerai pagalvoti gamybos plėtimą, kuriais būdais tai būtų galima padaryti.

Kartu tai ir gaminių pardavimo planas. Šie du planai labai susieti. Įmonė

“Tikslas“ visada planuoja, kaip įtikinti ir itikti klientams parduodant

kompiuterinę techniką, ir kartu plečiant savo gamybą. Na, o

operatyviniais planais laikytini kasdieninės prekybos apyvartos didinimas,

klientų norų patenkinimai ir tt. Čia galėtume priskirtį ir aprūpinimo

planą. Jame apskaičiuojama gamybos priemonių, medžiagų, darbo jėgos

poreikis. Įmonės “Tikslas“ direktorius visada apgalvoja, ko ir kada reikia

įmonei, kad ji galėtume funkcionuoti be jokių kliūčių. Tai ir įmonės

aprūpinimas kanceliarija, ir valymo reikmenimis ir kitomis priemonėmis

reikalingomis visoms veikiančioms įmonėms.

Taip pat prie įmonės “Tikslas“ planų priskiriamas ir investicijų

planas. Šis planas numato kapitalinius įdėjimus. Serviso direktorius K.

Gurskis rūpinasi tuo. Kaip jau rašyta anskčiau, jis komandiruočių pagalba

ieško naujų investuotojų užsienyje, kadangi ten didesnės galimybės

susirasti patikimų, potencialių investuotojų, tiek pinigais tiek

kompiuterine technika. Taipogi pati įmonė investuoja į kompiuterinius

įrenginius, ateityje tikėdamasi didesnių pajamų.

Įmonės “Tikslas“ kaštų plane yra apskaičiuojamos visos išlaidos.

Suderinus šiuos dalinius planus su projektiniais planais gaunam

organizacijos planų sistemą. Kaip matome įmonės “Tikslas“ planų sistema yra

labai plati.

Tačiau viskas nėra taip papasta, kaip pasirodo iš pirmo žvilgsnio.

Visiems šiems įmonės planams įvykdyti yra būtinas pasiruošimas. Šis

pasiruošimas susideda iš keturių žingsnių: situacijos įvertinimo,

alternatyvų išsiaiškinimo, alternatyvų įvertinimo, apsisprendimo. Kalbant

apie šių žingsnių taikymą įmonės “Tikslas“ planavime, turime pirmiausia

išsiaiškinti esamą padėtį, pvz. ar tikrai bus įmanoma plėsti įmonės veiklą,

didinti kapitalą, ir toliau laikantis individualios įmonės statuso, ar

nereiktų pasiieškoti naujų akcininkų. Kaip sakant, išsiaiškinti galimų

nesklandumų priežastis.

Antrame žingsnyje turime parengti alternatyvas. Būdų yra daug.

Galima

imituoti raidos tendenciją. Pvz, įmonės “Tikslas“ jau trejus metus

pardavimų apimtis lėtai, bet stabiliai auga. Taigi tikėtina, kad ši

tendencija išsilaikys ir ateityje. Taipogi būtų galima pateikti ir kitą

pavyzdį: jei konkurentai, kurie taip pat prekiauja kompiuterine tehcnika ir

užsiima Interneto diegimu mažina kainą, darome tą patį.

Trečiajame žingsnyje turime įvertinti pasirinktas alternatyvas, kad

galėtume pasirinkti geriausią. Taip pat turime atsižvelgti į pasekmess

(ekologinė žalą, naujas darbo vietas). Tam pasitelkiami įvairūs

skaičiavimai.

Ketvirtajame žingsnyje turime priimti apsisprendimą. Taigi įmonės

“Tikslas“ vadovas D. Simanauskas (arba jei jis turi kitų darbų, jam

talkinantis serviso direktorius K. Gurskis) įvertinęs visą nuveiktą darbą,

turi apsispręsti ar imtis įgyvendinti savo planus siekiant plėsti įmonę.

Pabaigus pasiruošimą planavimui, būtina raštu pateikti planą. Parašytas

planas- tai dokumentas, kurį patvirtina vadovas.

Kiekvienas planavimo procesas turi savo fazes. Tai analizės, tikslo,

strategijos, disponavimo, kontrolės bei koregavimo fazės. Visos jos kartu

ir sudaro planavimą. Apibūdinsim kaip įmonės ilgalaikiai tikslai ( šiuo

atveju įmonės plėtimasis visoje Lietuvoje) išsidėsto šiose fazėse. Pirmoje

fazėje yra analizuojama ar iš vis bus galima tai padaryta, su kokiais

sunkumais bus susidurta. TTurime prognozuoti ar bus įmanoma plėsti įmonę, su

kokiais sunkumais susidursime, kaip antai su konkurentų nepasitenkinimu, ar

nebus noro susidoroti su mūsų įmonę. Jeigu analizės fazėje išsiaiškinome

kas gali atsitikti, tai tikslo fazėje numatome kas turi atsitikti. Jeigu

tai priklausytų nuo įmonės “Tikslas“ direktoriaus aar jo padėjėjo, tai jų

manymu turėtų planas pavykti, t.y. pavyktų išplėsti įmonės prekybą

didžiuosiuose Lietuvos miestuose, didinant įmonės pelną ir metinę pardavimų

apyvartą. Toliau turime numatyti šio tikslo siekimo strategiją. Pirmiausia

reikia numatyti statymo vietą (t.y. miestą ir tikslų rajoną, gatvę, t.y.

vietą). Antra, ka reiktų padaryti vystant strategiją, tai susirasti daugiau

užsienio kompiuterinės technikos tiekėjų, kurių pagalba ir galėtume plėsti

įmonę. Tolesnėje fazėje numatėme terminus, vykdytoją ir kiekvieno momento

planinį dydį. Trumpai tariant, kadangi įmonės “Tikslas“ serviso direktorius

dažnai būną užsienyje, tai jis ir užsiima potencialių kompiuterių tiekėjų

paieška. Terminai nėra greiti, bet planuojama įmonę pradėti plėsti 5 metų

bėgyje. Paskutinėje fazėje atliekant planavimą, stebim visą vykstantį darbą

ir koreguojame, jei matome, kad kažkuri plano dalis nepavyksta, ar tarkime

kontroliuojame laiką, jei matome kad netilpsime į nustatytus terminus.

Darbuotojai šiandien yra ssvarbiausias garantas pasiekti konkurenciniam

pranašumui, taip yra sukuriamas strateginis personalo valdymas. Šis

valdymas apibūdinamas, kaip personalo valdymo susiejimas su strateginiais

tikslais bei uždaviniais siekiant gerinti verslo rezultatus ir sukurti

verslo kultūrą, kuri puselėtų naujoves bei lankstumą. Strateginis personalo

valdymas reiškia, jog į darbo jėgą žiūrima kaip į strateginį partnerį

formuluojant ir įgyvendinant kompanijos strategiją. Taip yra ir įmonėje

“Tikslas“. Nors planavimą atlieka direktorius D. Simanavičius padedamas

serviso direktoriaus K. Gurskio, tačiau tai nereiškia, kad planavime

nedalyvauja ir kiti įmonės darbuotojai. Įgyvendinant įmonės plėtimosi

tikslą, kiekvienas iš jų turi tam tikrą vvaidmenį. Pvz. serviso direktorius

turi ieškoti naujų kompiuterių tiekėjų, kurie tai galėtų padaryti

didesnėmis partijomis. Įmonės buhalterė turi atlikti įvairius

prognozuojamus skaičiavimus, ir žiūrėti, ar įmonė pajėgi plėstis. Prekių

žinovas turi plėsti savo žinias, gilindamasis į naujovės, kadangi kiekvieną

dieną technika tobulėja,o žinios darbuotojų sensta. Taip kiekvienas

prisideda prie įmonės planavimo ir strateginio valdymo. (3, 33)

Taigi strateginis valdymas- tai valdymo procesas, apimantis

organizacijos įtraukimą į strateginį planą, o po to užtikrinantis tuos

planus atitinkančią organizacijos veiklą. Strateginiame valdyme yra 2

etapai: strateginis planavimas ir strateginis įgyvendinimas. Kalbant apie

įmonės “Tikslas“ plėtimosi planą, čia taipogi atsispindi strateginis

valdymas. Siekiant šio tikslo jau yra numatyta ko siekti ir kaip to

pasiekti, atliekant strategijos kontrolę. Reikia suformuluoti strategiją,

tai yra kokiu būdu pasieksime įmonės plėtimąsi. Kaip pavyzdžiui jau

anksčiau rašėm, kad pirmiausia reikia surasti kompiuterių tiekėjų, ir

surasti vietą kur įmonės kitas padalinys bus. Būtinai apgalvojant ir

kontroliuojant kiekvieną žingsnį.

8. Įmonės misija ir vizija

Pagrindinis mūsų tikslas – ‘‘Naujos technologijos – kiekvienam

vartotojui!“. Mes stengiamės patenkinti kiekvieno mūsų kliento norus

kompiuterinei įrangai. Iš užsienio stengiamės eksportuoti tokią

kompiuterinę techniką, kuri patenkinti net pačius aukščiausius klientų

poreikius. Juk kas patinka vienam, nebūtinai patiks ir kitam. Juk vieni

nori greitesnio kompiuterio, kitiems užtenka kažko paprastesnio. Taip yra

ir su Interneto teikiamomis paslaugomis. Stengiamės tiekti patį greičiausią

ir kokybiškiausią interneto ryšį, kad mūsų klientai galėtų komunikuoti su

visom pasaulio šalim. Laikomės nuomonės, jog visi kompiuterinių

technologijų vartotojai yra mūsų įmonės pagrindinė dalis. Be jų mūsų

nebūtų.(6)

Žvelgiant į ateitį, mes matome tokį pasaulį, kur kompiuterinėmis

technologijomis naudojasi kiekvienas namų ūkis, kiekviena organizacija.

Naujosios technologijos automatizuoja ir palengvina kiekvieno žmogaus

kasdienius darbus. Be naujausios kompiuterinės įrangos neišsiverstume

atliekant skaičiavimus, dirbant dokumentų tvarkymo srityje, ar netgi

tvarkant verslo reikalus, kuriuos galima tvarkyti Interneto pagalba. Todėl

mes siekiame tapti vienu iš patikimiausių kompiuterinės įrangos pardavėjų

šalies rinkoje ir skiriame tam nemažai laiko bei pastangų. Tikimės tai

padės įgyvendinti ir mūsų klientai.

9. Organizavimas

Organizavimas yra nuolatinis valdymo procesas. Tai dinamiškas procesas,

nes negalima visko sutvarkyti visiems laikams. Kaip sakant yra sustatomos

mašinos ir žmonės į savas vietas, duodami jiems reikalingi įrankiai,

medžiagos ir teisės veikti, tai yra užtikrinti ilgai ir stabiliai

egzistuojančią vidinę tvarką. (1, 25)

Organizavimas vyksta ir įmonėje “Tikslas“. Pradėjus organizavimą,

įmonės personalas ( tai 8 darbuotojai: direktorius, finansininkė, serviso

direktorius, pirkimų vadybininkas, pardavimų valdytojas, vedėja, prekių

žinovas ir valytoja) buvo suskirstytas į tam tikras grupes, t.y. grupių

hierarchinį išsidėstymą. Tai valdymo organizavimas. Tai buvo atliekama, kad

kiekvienas iš jų turėtų savo pareigas, pagal atitinkamą kvalifikaciją. Dar

kitaip tariant, buvo suskirstyti darbai, kad vyktų darbo pasidalijimas.

Kiekvienam įmonės “Tikslas“ darbuotojui turint savo pareigas, ir neturint

atlikti darbų, kurių jie neišmano, vyksta daug našesnis darbas, nes darbai

supaprastėja, lengviau ir greičiau atliekami. Šioje įmonėje yra

nepamirštama: nors kiekvienas turi savo pareigas, jos yra susietos. Vyksta

darbų koordinavimas. Siekiama bendrų tikslų (šioje įmonėje, kapitalo

didinimas, prekybos apimties didinimas), pajungiant kiekvieno darbuotojo

atliekamus darbus. Tai ir sudaro visą organizacijos visumą.

Tuo pačiu organizacijoje atsiranda valdymo lygių hierarchija, nes

kiekvienas žemesnis lygis yra pavaldus aukšteniam, kaip pavyzdžiui

direktoriui D. Simanauskui yra pavaldūs buhalterė, pirkimų ir pardavimų

vadybininkai serviso direktorius, o jam pavaldi vedėja, kuriai pavaldi

valdytoja, kas būdinga biurokratijai. Taip per organizavimą yra sukuriama

ryšių sistema tarp aukščiosios vadovybės (savininko- direktoriaus D.

Simanausko) ir žemutinių valdymo grandžių (Vedėjos N. Kazalauskienės ir

valytojos L.Prėkšienės).

Įmonėje “Tikslas“ yra funkcinė organizacinė struktūra, nes ją naudoja

daugelis nedidelių įmonių, o viena iš jų ir yra įmonė “Tikslas“. Mūsų

įkurtoje įmonėje personalas yra suskirstytas į 3 padalinius: pirkimų

padalinys, pardavimų padalinys ir ūkio dalies padalinys. Kiekvienas

padalinys atlieka savo užduotis. Pirkimo padalinys, kuriam atstovauja

serviso direktorius, prekių žinovas ir pirkimų vadybininkas, užsiima

kompiuterių ir jų tiekėjų paieška, kompiuterinės technikos apžiūra, jų

pirkimu, tam, kad įmonė jais galėtų prekiauti Lietuvoje. Pardavimų

padalinyje dirba finansininkė ekonomistė ir pardavimų valdytojas.

Buhalterės tikslas reguliuoti įmonės pardavimų apskaitą, pardavimų

valdytojas padalinyje rūpinasi pardavimais. Ūkio dalies padalinyje dirba

vedėja ir valytoja. Rūpinasi buities problemomis. Nors daugelyje įmonių ši

valdymo struktūra vėliau pereina į linijinę ar kurią kitą struktūrą,

įmonėje “Tikslas“ tebėra funkcinė organizacinė struktūra. Taip yra

todėl,kad nei vienas iš padalinių neiškėlė savo

veiklos tikslų aukščiau už

organizacijos ar kitų padalinių tikslus.

Tuo pačiu būtų galima kalbėti apie struktūrą orientuotą į vartotoją.

Įmonė prekiauja kompiuterine technika, kuri patenkina klientų poreikius.

Tuo pačiu klientai susiskirsto į kelias atskiras grupes, ir organizacija

tampa tarsi orientuota į 2 ar truputį daugiau vartotojų grupes. Tačiau

organizacija visus klientus ar jų grupes aptarnauja itin gerai, tarsi ji

turėtų tik vieną klientą. Sugeba atrasti ar pritaikyti tokius kompiuterius

ar jų dalis, kokių pageidauja vartotojas.

10. Kontrolė

Kontrolė yra baigiamoji valdymo ciklo fazė ir kartu kito ciklo ppradžia.

Be kontrolės valdymas nebus sėkmingas. Kontrolė yra pagalba, o ne nuobauda.

Taip mano ir individualios įmonės “Tikslas“ darbuotojai. Jie supranta, kad

tai pagrindinė taisyklė, užtikrinanti gerą organizacijos veiklą. Kontrolė

taikytina visuose valdymo proceso etapuose, ypač ryškiai ji pasireiškia

organizavime ir planavime. (1,38)

Dažnai įmonėje “Tikslas“ vykdoma išankstinė kontrolė, tam, kad jei būtų

rasta trūkumų ar klaidų, būtų galima viską pataisyti. Čia dažniausiai

kontroliuojami įvairūs finansiniai rodikliai pagal apskaitos duomenis. Šias

pareigas atlieka įmonės ekonomistė- finansininkė A. Graužinienė. Ji puikiai

išmano savo darbą, todėl rūpinantis įmonės finansine būkle,ir atliekant

apskaitos kkontrolę problemų nekyla. Įmonės buhalterė kontroliuoja įmonės

apskaitoje pirkimų ir pardavimų skaičių, kaštų ir sąnaudų dydį, įmonės

pelną. Pastebėjusi kokių nors nukrypimų, ar nesutapimų, ji apie tai praneša

įmonės direktoiui D. Simanauskui, tam kad laiku būtų imtasi reikiamų

priemonių. Tai vidinė įmonės kontrolė, kadangi jją atlieka pati įmonė.

Taip pat įmonėje “Tikslas“ yra atliekama ir rezultatų kontrolė- kad

galėtų įvertinti padėtį. Šias pareigas atlieka įmonės direktorius. Atlikus

apskaitą, su turimais duomenimis įmonės buhalterė skuba pas direktorių, ir

abu analizuoja gautus rezulatus. Įmonės praktikoje (tiksliau tariant,

įmonės veiklos pradžioje) buvo toks atvejis, kad įmonė vos „per plauką“

nepatyrė nuostolio. Jo išvengė kontrolės pagalba. Serviso direktorius buvo

įpareigotas užsienyje ieškoti pigesnė, tačiau kokybiškos kompiuterių

įrangos, kurią pardavinėjo Lietuvoje daug didesne kaina. Taip įmonei pavyko

išbristi iš krizės, kuri atrodė sunkiai įveikiama.

Šioje įmonėje kontroliuojamas ir personalas. Juk jei kiekvienas dirbs

savo darbą be priežiūros, nežinia kaip įmonė galės veikti, kaip viena

komanda. Šį vaidmenį atlieka pats direktorius D. Simanauskas. Direktoriaus

dėka, kiekvienas darbuotojas supranta, kad dirbti sąžiningai verta dėl

įmonės prestižo, kadangi tik gerai rinkoje stovinti įmonės sugebės

užtikrinti gausų būrį klientų. Tuo pačiu tai naudinga ir pačiam

darbuotojui, kadangi tuo pačiu kyla ir jo darbo atlyginimas, kai įmonė turi

galimybę didinti juos.

Komercijos požiūriu įmonėje “Tikslas“ vykdoma strateginė kontrolė.

Tikrinama iš užsienio gauta produkcija. Gabenant kompiuterinę techniką iš

vienos pasaulio šalies į kitą, galimos avarinės situacijos, kurių metu gali

nukentėti kompiuterinė įrangą. Taip pat gali pasitaikyti apgavysčių, kurių

metu užsienio įmonės prekiaujančios kompiuterine technika, gali atsiųsti

nekokybiškus, ar netgi neveikiančius kompiuterius, bei jų sudedamąsias

dalis. Nors įmonėje “Tikslas“ praktikoje tokių atvejų nėra buvę, nes įmonė

renkasi tik patikimus prekiautojus, tačiau apie tai buvo rašyta

valstybiniuose leidiniuose. Todėl būtina apsidrausti. Tuo tikslu ir būtina

vykdyti kokybės įrangos kontrolę, kad klientai liktų patenkinti įsigyta

kompiuterine technika, ir įmonei netektų išgirsti skundų. Juk priekaištai

ir bloga reputacija greitai sklinda, o tai nėra naudingai dar neseniai

veikiančiai įmonei (tiksliau tariant, tai nėra naudinga nei vienai

organizacijai, nepriklausomai nuo jos viekimo laiko).

Gali būti ir išorinė kontrolė. Tokia kontrolė taip pat vykdoma

individualioje įmonėje “Tikslas“, nors ji individualioje įmonėje yra

neprivaloma. Šioje įmonėje auditas yra atliekamas pačios įmonės iniciatyva.

Auditas- tai įmonių finansinės atskaitomybės patikrinimas ir įvertinimas-

atliekamas visame rinkos dėsnių tvarkomame pasaulyje. Pora metų įmonėje

“Tikslas“ auditas buvo atliekamas prieš metinės finansinės atskaitomybės

patvirtinimą. Įmonė liko patenkinta audito atliktu darbu. Jis parodė įmonės

veiklos būklę (kuri kaip matome iš 1 lentelėje pateiktos metinės apyvartos

yra pakankamai gera, kaip tik trejus metus dirbančiai įmonei), ir kad ji

atitinka galiojančius norminius aktus. Įmonė “Tikslas“ liko patenkinta tuo,

kad buvo teisingai nurodyta įmonės finansinė būklė finansinėje

atskaitomybėje. (1, 39)

11. Koordinavimas

Kiekviena įmonė nori funkcionuoti sėkmingai, nepatirdama nuosmukių ir

nuostolių. To paties siekia ir įmonė “Tikslas“ . Ji koordinuoja savo

veiklą, kad galėtų likviduoti trūkumus. Dažniausiai koordinavimas

atliekamas dviem būdais. Pirmuoju būdu, jis atliekamas netiesiogiai per

planus, kuriuos gauna iš direkcijos ir kuriuos vykdo padalinio vadovas.

Antruoju būdu, tiesiogiai nurodant vadovui ar tam tikslui įsteigtai

tarnybai aarba komitetui. Įmonėje “Tikslas“ koordinavimas atliekamas įmonės

vadovo D. Simanausko (antruoju būdu). Koordinavimas visada reikalingas,

todėl atima įmonės vadovui daug laiko. Laiko sąnaudos priklauso nuo to,

kiek vadovas turi pavaldinių ir kiek jie yra savarankiški.(1,31) Kadangi

įmonė “Tikslas“ yra individuali, ir labiau priskiriama prie mažesnių

įmonių, tai ir pavaldinių skaičius tėra 7. Tačiau tiesiogiai šios įmonės

vadovui pavaldūs yra tiktai 4 darbuotojai, o šiems dar 3. Įmonės

darbuotojai yra pakankamai savarankiški, puikiai išmano savo pareigas, ir

tik labai retu klausimu kreipiasi pagalbos į įmonės direktorių (nors jis

žinoma niekada neatsisako padėti, nes tai įeina į įmonės vadovo pareigas),

suprasdami, kad jo pareigos organizacijoje svarbios, ir kad nevisada turės

tam laiko. Tuo būdu koordinuojant laiko sąnaudos šioje įmonėje nėra

didelės.

Kalbant apie specializaciją, ši taip pat reikalauja koordinavimo ir

savarankiškumo suteikimo pavaldiniams. Tačiau įmonėje “Tikslas“ nėra

suteiktas visiškas savarankiškumas, kadangi kiekvienas padalinys turi

prisidėti prie bendrų įmonės tikslų siekimo ( kaip jau minėta anksčiau,

pagrindiniai įmonės “Tikslas“ siekiai plėsti kapitalą, didinti parduodamos

produkcijos apimtį, naujų tiekėjų paieška, personalo didinimas,

organizacijos plėtimasis, įmonės augimas, didesnio pelno siekimas ir tt.).

Todėl koordinuojant, dalis atsakomybės yra perduodama pareigomis žemesniems

pavaldinimas.

12. Vadovavimas

Kaip ir daugelio neseniai susikūrusių įmonių, įmonės “Tikslas“ vadovas

yra jaunas žmogus. Vadovai privalo išmokti kurti visiškai naujas

organizacines formas, kurios leistų jiems numatyti galimas ateities

permainas.

Nors ir jaunas yra D. Simanauskas, tačiau jis ppuikiai išmano savo darbą

ir yra kompetetingas, tarsi dirbtų šioje sferoje jau daugelyje metų.(5,

104) Įkūręs savo įmonę, jis į darbą priėmė keletą jau senesnio amžiaus

žmonių (ekonomistę- finansininkę A.Graužinienę ir serviso direktorių

K.Gurskį), kurie turi didesnę patirtį, ir kuriais jis galėtų pasikliauti,

svarstydamas svarbiausius sprendimus.

Dažnai yra išskiriami du vadovų tipai: per daug lėti ir per daug greiti.

Įmonės “Tikslas“ vadovas (direktorius) Dainius Simanauskas kaip sakant yra

„aukso viduriukas“. Jis puikiai išmano vadovavimo pareigas. Daugelis

kompanijų, kaip beje ir ši įmonė, stengiasi atlikti visus darbus,

nepasamdžius papildomų darbuotojų, todėl vadovo figūra vis dažniau tampa

darbuotojų streso priežastimi. Tačiau taip nėra įmonėje “Tikslas“, kadangi

vadovas yra efektyviai paskirstęs savo, bei kitų pavaldinių laiką ir

pareigas.

Vienas iš svarbiausių bruožų vadovaujant, yra lyderiavimas. Direktorius

D. Simanauskas turi savybių, įgalinančių jį būti lyderiu. Lyderiavimas,

kitaip pirmavimas, yra susietas su sugebėjimu paveikti žmones, sužadinti

juose norą dirbti, įgyvendinti organizacijos tikslus. Dažnai kyla

klausimas, kaip turi elgtis vadovas, kad organizacijoje vyktų darbas

efektyviai. Lyderiavimo teorijoje dominuoja trys požiūriai:

✓ asmeninės vadovo savybės;

✓ jo elgesys;

✓ situacija.

Įmonės “Tikslas“ vadovas turi daugelį savybių būtinų vadovui (beje

daugelį šių savybių turi ir paprasti darbuotojai). Nurodysime D. Simanausko

asmeninius bruožus, kurie jam padeda efektyviai vadovauti:

✓ Žinių ir intelekto lygis. Įmonės “Tikslas“ direktorius yra baigęs

Vilniaus universitetą, kuriame įgijo ekonominį- vadybinį išsilavinimą,

dabar padedantį jam

sėkmingai vadovauti nuosavoje firmoje. Tačiau tai

ne vienintelis jo pranašumas. Jis turi aukštą intelekto koeficientą,

kuris taip pat padeda tiek vadovaujant, tiek bendraujant su

pavaldiniais;

✓ Socialinis ir ekonominis išsilavinimas. Kaip jau buvo rašyta

anksčiau, jis turi vadovui priklausantį išsilavinimą.

✓ Sąžiningumas. Šios individualios įmonės vadovas, pasižymi

kruopštumu, tikslumu ir sąžiningumu. Niekada nesistengia apgauti.

Tikslų siekia garbingai.

✓ Sveikas protas.

✓ Pasitikėjimas savimi. Jis žino ko siekia, žino kokiom priemonėm tai

padaryti, todėl pasitikėjimas nuo vadovo D. Simanausko tiesiog

spinduliuoja.

Tačiau šių savybių nepakanka, kad galėtume būti vadovais. Valdymo

efektyvumas turi situacinį pobūdį. Yra keletas vadovavimo stilių, tačiau

vadovaujant jie tarsi susipina. Įmonės “Tikslas“ vadovas valdo

vadovaudamasis demokratišku valdymo stiliumi. Jis neprimeta prievarta

pareigų, kurių darbuotojas nenori atlikti. Jis stengiasi, kad darbuotojai

stengtųsi dirbti, prisiimdami atsakomybę. Tam yra sukuriamos geros darbo

sąlygos. Tuomet ir darbuotojai dirba noriai ir efektyviai, siekdami

organizacijos tikslų. Žmonės tuomet natūraliai kontroliuoja savo darbus.

Tačiau tai visiškai nereiškia, kad šios įmonės pavaldiniai dirba sau,

visiškai nereaguodami į vadovo paliepimus. Direktorius D. Simanauskas duoda

nurodymus savo pavaldinimas (arba su jais tariasi), o šie vykdo

paliepimus. Kaip to įrodymą, galima pateikti pavyzdį. Pirmaisiais savo

gyvavimo metais įmonėje gale metų suvedus visus ekonominius rodiklius, buvo

pastebėtas žymus nuosmukis. Tik per „plauką“ įmonė nepatyrė didžiulio

nuostolio. Kaip geras vadovas, D. Simanauskas staiga suorganizavo

susirinkimą, kiekvienam paskirdamas darbus. Serviso direktorius skubiai

buvo išsiųstas ieškoti naujų pigesnių kompiuterinės technikos tiekėjų,

buhalterei buvo pavesta peržiūrėti ar apskaitoje nebuvo padaryta klaidų.

Prekių žinovas turėjo domėtis naujos, tačiau pigesnės kompiuterinės

technikos paieška. Kiekvienas vykdė vadovo nurodymas, suprasdamas, kad tik

taip galės įmonė išvengti visiško žlugimo, kas nenaudinga ir jiems patiems.

Taip pat šioje organizacijoje darbuotojai pasitiki vieni kitais,

bendravimo atmosfera yra šilta ir jauki. Įmonės “Tikslas“ vadovas visus

organizacijos narius stengiasi įtraukti į kūrybinį darbą, panaudojant visą

savo kūrybinę potenciją.

Senokai žinoma, kad apgalvotai paveikus žmones, galima pasiekti savo

tikslų. Taip be lyderiavimo, vadovaujant galima kalbėti apie motyvavimą.

Motyvavimas yra savęs ir kitų skatinimas veikti organizacijos naudai, bei

sudarymas tokių sąlygų, kad žmogus norėtų dirbti organizacijos naudai.(1,

34) Bet, kad pirmiausia žmogus būtų motyvuotas dirbti, turi būti patenkinti

jo poreikiai, tokie kaip: kvėpuoti, mmiegoti, valgyti, noras pritapti prie

žmonių, saugumo poreikis ir tt. Įmonės “Tikslas“ vadovas puikiai išmano

šiuos dalykus, todėl stengiasi, kad jo įmonės darbuotojai būtų motyvuoti

dirbti. Vadovai turi keletą priemonių paveikti pavaldiniams, tik

materialiniu skatinimu. Kaip sakant šioje įmonėje mokami pakankamai dideli

atlyginimai, kad darbuotojai galėtų patenkinti savo poreikius. Metų

pabaigoje išmokamos Kalėdinės premijos, ar premijos už visišką ir nuoširdų

atsidavimą dirbti, puikius rezultatus. Kad darbuotojas būtų motyvuotas

dirbti, įmonėje sukuriama tam tikra aplinka. Tai daroma nedirbtiniu būdu, o

šioje įmonėje yra geranoriški darbuotojai pasiruošę padėti vieni kitiems,

palaikyti draugiškus ssantykius, ko eigoje atmosfera tampa šilta. Žmogus

dirbdamas įmonėje “Tikslas“ jaučiasi saugus, taipogi patenkinamas dar

vienas jo poreikis saugumas, motyvavimas dirbti didėja.

Taigi kaip matome individualios įmonės “Tikslas“ vadovas puikiai išmano

kaip vadovauti įmonei, kartu patenkindamas darbuotojų poreikius, kartu

keldamas įmonės prestižą ir pelningumą.

13. Darbo ir darbo užmokesčio organizavimas

Individualioje įmonėje “Tikslas“ darbas yra organizuojamas vadovo

pagalba. Šios įmonės vadovas D. Simanauskas nepajėgtų pats vienas atlikti

visų darbą, todėl kad turėtų daugiau laisvo laiko, arba laiko savo pareigom

atlikti, darbą paskirsto kitiems darbuotojams. Atrodytų lengva, skiriant

darbą, pasakyti „atlik tą ir aną“, ir darbas bus atliktas, be to bus

pasiekti geri rezultatai. Tačiau taip nėra. (1, 47)

Aprašysime, kaip darbą organizuoją šios įmonės vadovas.

Kiekvienom pareigom parinko žmogų, sugebantį ir norintį dirbti tą

darbą. Pavydžiui serviso direktorius K.Gurskis studijavo „teisę“, todėl jis

be ieškojimų potencialių kompiuterinės technikos tiekėjų, atlieka įmonėje

ir komercinės teisės konsultanto darbą. Jis sugeba atlikti šias pareigas,

be to jis domisi šiais reikalais.

Parinkus tinkamą vienam ar kitam darbui darbuotoją, įmonės vadovas turi

nustatyti kas tiksliai turi būti padaryta, ir darbo atlikimo laiką,

nurodant, kaip dažnai bus laukiama atskaitos apie darbo eigą. Pavyzdžiui

įmonės finansininkei kiekvieno mėnesio pabaigoje (paskutinę mėnesio dieną)

yra liepta pristatyti direktoriui visą vedamą įmonės apskaitą, raštu

pateikti veiklos rodiklius. Taip jis gali kontroliuoti darbo eigą.

Įmonės “Tikslas“ vadovas nuolat stebi kkaip vykdomas darbas, aptardamas

visas iškylančias problemas. Jei darbas skubus, jis taip ir pasako įmonės

darbuotojams. D. Simanauskas visada tiksliai pasako darbuotojams ko nori ir

kodėl, tam kad darbuotojui netektų daryti darbo iš naujo.

Šioje įmonėje darbas vyksta našiai. Jeigu įmonės vadovas dalyvaudamas

parodoje ar konferencijoje sužino kokių naujienų apie naujausias

kompiuterines technologijas, ar patikimesnį Interneto ryšį, jis būtinai tai

praneša visiems savo pavaldiniams (net ir netiesiogiai jam pavaldiems).

Jeigu darbuotojai negautų tos informacijos, jie dirbtų pagal senas

intrukcijas, nesuprasdami, kad vadovas nori pagerinti įmonės produkcijos,ar

teikiamų paslaugų kokybę.

Kaip žinome, kiekviena įmonė už darbą darbuotojams moka atlyginimus.

Kiekvienas darbuotojas atlyginimą gauna pagal užimamas pareigas,

išsilavinimą, darbo stažą, profesinę kvalifikaciją, darbo svarbą, jo

sunkumą, sudėtingumą ir atlikto darbo kiekį. Be to, darbo apmokėjimo

sistema turi būti parengta taip, kad skatintų darbuotojus kelti

kvalifikaciją ir prisidėti prie įmonės sėkmės. Efektyvi darbo apmokėjimo

sistema turi atverti darbuotojams tolimesnės karjeros galimybę toje

įmonėje.

Kiekvienas darbuotojas nori gauti didesnį atlyginimą, nei darbdaviai

yra linkę mokėti. Per daug įmonė negali mokėti, kadangi dalį lėšų ji turi

įmokėti į socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo fondus, bei

padengti sąnaudas dėl jėgos valdymo. Tačiau jei mokės per mažai,

kvalifikuoti darbuotojai nenorės dirbti ir pereis į kitą įmonę, kur bus

atlyginta už jų žinias.

Įmonėje “Tikslas“ didelių problemų nekyla dėl mokamų atlyginimų dydžio.

Įmonės vadovas negaili nemažų atlyginimų argumentuodamas tuo, kad žmogus

pakankamai pinigų gaudamas už savo darbą, geriau jį atliks,ir bus

suinteresuotas įmonės sėkme.

Kaip ir kiekvienoje įmonėje, taip ir šioje, yra darbo apmokėjimo

sistema. Šios įmonės yra laikinė darbo apmokėjimo sistema, nors tai būtų

nevisai tiksliai pasakyta.(1, 48) Pavyzdžiui, šios įmonės valytoja gauna

atlyginimą pagal tai, kiek valandų ji dirbo, tačiau kitiems darbuotojams

taip nėra. Kiti darbuotojai gauna mėnesinę algą. Yra penkios darbos dienos

per savaitę po 8 valandas. Mėnesį laiko atidirbę jie gauna atlyginimą,

kiekvienam nustatytą pagal darbo svarbą, taip pat atidirbus tam tikrą

valandų skaičių. Tarkime jei darbuotojas į darbą dažnai neatvyks laiku, ar

išeis anksčiau, kentės jo atlyginimas. Pavyzdžiui įmonės serviso

darbuotojas gauna 2500 litų algą, kadangi jis atlieka svarbias įmonės

pareigas, daugelyje atvejų pavaduoja netgi patį įmonės direktorių. Alga

buvo nustatyta atsižvelgiant į tai, kiek kitose, panašaus pobūdžio įmonėse

mokama už tokias pareigas. Kalbant pavydžiui apie pardavimų valdytoją T.

Pleckevičių, jis gauna algą šiek tiek didesnę už valstybės nustatytą

minimalią algą, todėl jam apsimoka dirbti šitoje įmonėje. Čia jis gauna 560

litų algą, kai tuo tarpu kitoje įmonėje atliekant tas pačias pareigas jis

gautų tik 430lt.

Už gerai atliktą darbą, įmonė linkusi mokėti vienkartines premijas.

Neseniai buvo apdovanotas įmonės pardavimų valdytojas T. Pleckevičius,

viena iš keturių premijų rūšių- geresnį aptarnavimą. Jis sugeba gerai

suktis įmonės parduotuvėje, neversdamas klientų laukti. Premijos dydis

200lt. Taip pat šios įmonės

darbuotojai gauna Kalėdines premijas (100lt),

ar bent jau pirmaisiais metais, kai įmonė neturėjo tam lėšų, buvo dalinamos

dovanėlės.

14. Organizacijos kultūra

Organizacijos kultūrai įtakos turi tiek vidinė tiek išorinė jos

aplinka. Sheinas organizacijos kultūrą apibrėžė kaip „bendrų esminių

nuostatų modelį, kurį grupė įsisavino, spręsdama prisitaikymo prie išorės

bei vidinės integracijos problemas.

Kaip ir kiekviena organizacija, taip ir individuali įmonė “Tikslas“

turi savo kultūrą. Ši organizacija turi „tvirtą“ kultūrą, nes ji veikia

efektyviai ir stabiliai. Organizacijos kultūra susideda iš įmonės narių

įsitikinimų, vertybių (šioje įmonėje darbuotojų vertybės sutampa,

kiekvienas supranta kad net darbas yra vertybė. Vertybių nesutapimas

skaldytų įmonės kultūrą), nuostatų, bei požiūrių (darbuotojų požiūris į

darbą, į vadovą. Šioje įmonėje kiekvienas darbuotojas atsakingai žiūri į

darbą, ir gerbia vadovą, ne tik kaip užimamą aukštas pareigas, bet ir kaip

žmogų). Tai yra daroma siekiant organizacijos tikslų.(5, 78)

Šiuolaikinėse organizacijose vyksta gilūs pokyčiai. Tuo pat metu turi

keistis ir organizacijos kultūra. Svarbiausias kiekvienos organizacijos

tikslas – pelno siekimas. Taip yra ir įmonėje “Tikslas“. Tačiau vis

svarbiau tampa ne užsiimti verslu, bet menas, kaip kuo ilgiau tame versle

išlikti. Tai ir yra organizacijos kultūros klausimai. Reikia stengtis

palaikyti gerus santykius su organizacijos klientais,ir netgi konkurentais.

Parodydamos savo išsiauklėjimą ir aukštą intelektą, organizacijos parodys

savo vienumą, kartu parodydamos kokios yra stiprios ir neįveikiamos

konkurentų.

Kiekvienas darbuotojas įmonėje “Tikslas“ puikiai žino, kaip turėtų

dirbti šioje įmonėje, žino ssavo pareigas ir siekius. Jie žino, kad čia

dirba patikimi žmonės, kad prireikus pagalbos visada gali tikėtis jos iš

savo kolegų. Organizacijos kultūra lemia tai, ko gali tikėtis vieni iš

kitų. Šios įmonės darbuotojai žino, kad negali atskleisti organizacijos

paslapčių konkurentams, žino kaip gali elgtis o kaip ne. Kiekvienas

organizacijos narys žino, kad bus nubaustas ar apdovanotas, atitinkamai už

nedorą elgesį, darbo neatlikimą ar laiku atlikus užduotis.Tai yra

organizacijos kultūros pagrindinės funkcijos.

O visa tai ir galima būtų pavadinti organizacijos kultūra.

Išvados

Rašant verslo idėją, buvo puiki galimybė susipažinti su įmonės kūrimosi

procesu, su problemos, su kuriomis susiduriama, kai įmonė jau veikia.

Įkurti savo verslą nėra taip paprasta. Visų pirma reikia turėti idėją

apie tai, kokį verslą kurti. Antra, reikia turėti finansinį stabilumą.

Įmonės įkūrimas reikalauja ne tik daug pastangų, bet ir lėšų. Net ir

registruojant įmonę reikalingos tam tikros įmokos, jau nekalbant apie

įvairius mokesčius, ar vėliau jau įmonei susikūrus, mokamus darbuotojams

atlyginimus ar socialinį atlyginimą.

Įregistravus įmonę, darbai tuo nesibaigia. Reikia surasti darbuotojus,

norinčius ir sutinkančius dirbti vienoje ar kitoje srityje už siūlomą

atlyginimą. Steigiant prekybinę įmonę surasti prekių tiekėjus.

Steigiant įmonę reikia išmanyti tiek teisinius reikalus, tiek patį

vadovavimą. Ne kiekvienas gali tai daryti. Reikia turėti tokius būdo

bruožus kaip pasitikėjimas savimi, griežtumas, pareigingumas- būti lyderiu

Įmonės vadovas kartu turi būti ir psichologas, kad suprastų ssavo darbuotojų

poreikius, surasti būdų, kaip priversti juos efektyviau dirbti. Jau

nekalbama apie darbo organizavimą, planavimą ar darbo pasidalijimą.

Paskutiniame žingsnyje, prieš kuriant įmonę reikia apgalvoti galimą

nepasisekimą. Juk Lietuvoje yra nemažai įmonių, kurios neatlaiko konkurentų

„atakų“ ir galiausiai žlunga. Aišku kvaila būtų galvoti, kad būtent taip ir

atsitiks naujai įkurtai įmonei, tačiau šią galimybę apsvarstyti būtina.

Literatūra:

1. Bagdonas E. Biznio įvadas // Eugenijus Bagdonas, Eglė Kazlauskienė.

Kaunas, 2000. p. 4-7, 20-40. ISBN 9986- 13- 549 -4.

2. Lukaševičius K. Verslo vadyba // Kazys Lukaševičius, Bronislovas

Martinkus. Kaunas, 2002. p. 48-51. ISBN 9955- 09- 028- 6.

3. Dessler G. Personalo valdymo pagrindai. Vilnius, 2001. p. 30-37.

4. Bagdonas E. Verslo pradmenys // Eugenijus Bagdonas, Eglė Kazlauskienė.

Kaunas, 2002. p. 256-268.

5. Gineitienė Z. Verslas // Zita Gineitienė, Dalia Korsakaitė. Vilnius,

2003. p. 75-83, 99-109.

6. Informacinis portalas apie įmonę užsiimančia kompiuterinės technikos

prekyba ir Interneto paslaugomis. Informacijos centras [žiūrėta 2003-

12-06]. Prieiga per Internetą: http://www.pikselis.com/

7. Informacinis portalas. Informacijos centras [žiūrėta 2003- 12-06].

Prieiga per Internetą: http://www.straipsniai.lt/articles.php?id=2785

8. Informacinis portalas. Informacijos centras [žiūrėta 2003- 12-06].

Prieiga per Internetą: http://www.straipsniai.lt/articles.php?id=27867

9. Informacinė biblioteka. Informacijos centras [žiūrėta 2003- 12- 12].

Prieiga per Internetą:

http://www.infovi.vu.lt/ivs/biblioteka/temos/orgkultura.htm#orgkul

[pic]