SUSIPAŽINIMAS SU TURBO PASKALIO APLINKA

Laboratorinis darbas Nr.1

SUSIPAŽINIMAS SU TURBO PASKALIO APLINKA

TIKSLAS

Išmokti įeiti į Turbo Paskalio aplinką iš WINDOWS’95.

Įsisąvinti integruotos Paskalio aplinkos:

1)Redaktorių;2)Kompiliatorių;3)Komponuotoją.

Susipažinti su Paskalio algoritminės kalbos sintakse, programos

forma, struktūra.

UŽDUOTIS

1.Įeikite į D:DARBINE

1. Iškviekite darbui (užleiskite) programą

Išnagrinėkite kaip ji parašyta (žiūr.”Info-2-teo” 67pusl.). Tam tikslui:

2.Įeikite į Turbo-Paskalį.

2.1. Įėjimui naudojama Windows’95 ikona „TURBO PASCAL7″.

Šiuo atveju Jus iš karto atsirasite direktorijoje DARBINE ir

galėsite suvedinėti (redaguoti) programas, jas kompiliuoti ir iškviesti

darbui.

Turbo Paskalio aplinka charakteringa „užuolaidėle“ visam ekranui ir

pagrindinio meniu eilute ekrano viršuje.Pagrindiniame meniu yra tokie

skyriai:

File Edit Search Run Compile Debug Tools Options Windows Help

2.2. Aplinka turi būti sukonfigūruota taip, kad Turbo Paskalis

kompiliuotų ir iškviestų darbui failus <*.pas> iš katalogo D:DARBINE.

Jeigu taip nėra,tai:

2.3. Pagrindiniame meniu išrinkti skyrių .

Atsidariusiame kabanančiame lange išrinkti opciją

ir pasirodžiusiame katalogų sąraše išrinkti ,

tai patvirtinti pelytes spragtelėjimu dešinėje

esančiame langelyje

, o vėliau ir langelyje .

Dabar, jeigu Jus vėl išrinksite pagrindinio meniu skyrelį

ir toliau opciją ,

tai ekrane matysite, kurie <*.pas> failai yra kataloge

ir kuriuos Paskalio kompiliatorius gali pasiimti apdorojimui

(pvz. ).

2.4.Nusiuskite į redaktoriaus buferį ir paredaguokite

išvedamą į ekraną tekstą(pagal savo skonį).

3. Susipažinimas su TP7 kompiliatoriumi.

3.1. Sukompiliuokite programą bendroji.pas. Tam tikslui nnaudokitės

pagrindinio meniu Compile skyrelį.

4. Susipažinimas su TP7 komponuotoju (vadinamuoju „linkeriu“).

4.1. Sukomponuokite programą bendroji.pas (tuo pačiu iškviesite ją

darbui). Čia naudokitės pagrindinio meniu Run skyreliu.

5.Įeikite į D:DARBINE ir “užleiskite” programą

6.Sudarykite sprendimo algoritmą uždaviniui:” Nustatyti, ar galima

įkišti plytą su matmenimis a, b, c į stačiakampę angą, kurios kraštinės x

ir y ”. Parašyti šiam uždaviniui sręsti Paskalio programą vardu

(žiūr.”Info-2-teo” 3pusl.).

7. Susipažinimas su TP7 redaktoriumi.

7.1. Pagrindiniame „meniu“ išrinkite skyrių .

Pasirodžiusiame „submeniu“ išrinkite opciją (tai reiškia naujo

failo sukūrimą) ir suvęskite į kompiuterį programą .

8.Sukompiliuokite įvesta programą ir ištaisykite klaidas.

9.Sukomponuokite programą .

10. Ataskaitai pateikti programos algoritmo blokinę

schemą ir paskalinį failą.

Laboratorinis darbas Nr. 2.

B E N D R A S D I D Ž II A U S I A S D A L I K L I S

TIKSLAS

Susipažinti su uždavinio sprendimo algoritmo sudarymu.Pagal algoritmo

blokschemą parašyti programą Paskalio algoritmine kalba.Algoritmą ir

programą „suderinti“ taip, kad uždavinys turėtų atsakymą prie bet kokių

pradinių reikšmių.

UŽDUOTIS

A lygis.(0.8 balo)

Pagal Euklido algoritmą parašyti programą dviejū sveikų skaičių

bendram didžiausiam dalikliui rasti, ją suvęsti į kompiuterį, sukompiliuoti

ir iškviesti darbui.

Vieną iš dviejų skaičių paimti lygų nuliui. Nustatyti, kas šiuo

atveju įvyks. Pataisyti algoritmą taip, kad procesorius patikrinęs

pradinius duomenys

ir radęs vieną iš įįvestųjų skaičių lygu nuliui, nesiūstų tokių duomenų

Euklido blokui, o BDD priskirtų skaičių, kuris nelygus nuliui ir baigtų

programą.

Vieną iš dviejų skaičių įvęsti neigiamą. Nustatyti, kas ir kodėl

atsitinka šiuo atveju. Pataisyti algoritmą taip, kad įvęstieji neigiami

skaičiai nesutrikdytų programos darbo.

Įdėti dar vieną „saugiklį“ tam atvejui, jeigu nepatyręs vartotojas

įvęstų abu nulinius skaičius. Šiuo atveju reikia išvęsti pranešimą, kad BDD

ieškojimas dabar neturi prasmės.

B lygis.(0.9 balo)

Įvęsti į algoritmą papildomą skaitiklį, rodantį kiek ciklų

„prasisuka“ iki surandamas BDD.

Pasiūlyti efektyvesnį BDD radimo algoritmą (pvz., naudojant dalybos

veiksmą).

C lygis.(1.0 balo)

Papildomai parašyti REKURSINĘ BDD radimo programą.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

L aboratorinis darbas Nr.3

M A X – M I N

TIKSLAS

Pagal paskaitose išnagrinėtus atsitiktinių skaičių masyvo sudarymo

ir maksimalaus bei minimalaus masyvo elementų radimo algoritmus, parašyti

programą ir įsisąvinti masyvo tipo duomenų aprašymą bei selektorius

atskiriems masyvo nariams.

UŽDUOTIS

A lygis.(0.8 balo)

1.Parašyti vienmačio atsitiktinių sveikų skaičių masyvo

(su atsitiktiniais ženklais) generavimo ir išvedimo į ekraną programą.

Programos aprašomojoje dalyje aprašyti dvi procedūras: GENER ir

PRINT.

Procedūroje GENER užtikrinti minėto masyvo (elemento reikšmės ribos

nuo 0 iki 10, o elementų skaičius N=10) generavimą, naudojant procedūrą

RANDOMIZE ir funkciją RANDOM(X).

Procedûroje PRINT aprašyti sugeneruoto masyvo išvedimą į ekraną

eilute, nurodant masyvo elemento selektorių ir elemento reikšmę, pvz.

A[1]=6;A[2]=-2;A[3]=.

Programos vykdomojoje dalyje nnumatyti jos kartojimo ir stabdymo

galimybes. Programą sukomoiliuoti ir iškviesti darbui, peržiūrėti keletą

masyvo realizacijų su RANDOMIZE ir be jos.

2.Papildyti jau veikiančią programą dar viena procedūra MAXMIN,

kurioje užprogramuoti nuoseklią visų masyvo narių peržiūrą tikslu rasti

maksimalią ir minimalią reikšmes, jas išvęsti į ekraną.

Užprogramuoti ekstremalių elementų vietų nustatymą ir jų išvedimą į

ekraną.

B lygis.(0.9 balo)

Pasiūlyti ir įgyvendinti naujus skaičiaus ženklo generavimo

algoritmus.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Laboratorinis darbas Nr. 4

MASYVO ELEMENTŲ RIKIAVIMAS

TIKSLAS

Susipažinti su masyvo elementų rikiavimo algoritmais.

UŽDUOTIS

A lygis.(0.8 balo)

Laboratorinio darbo Nr. 3 užduotyje esamą procedūrą MAXMIN pakeisti

procedura MARIKI, kurioje užprogramuoti sugeneruoto masyvo rikiavimą

didėjimo (arba mažėjimo) tvarka (vienas iš rikiavimo algoritmų nagrinėtas

per paskaitas). Užtikrinti surikiuoto ir nesurikiuoto masyvų išvedimą į

ekraną. Numatyti programos kartojimo galimybę, tikslu gauti nau-

jas masyvų realizacijas.

B lygis.(0.9 balo)

Pasiūlyti kitokių rikiavimo algoritmų.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Laboratorinis darbas Nr.5

M A T R I C A

TIKSLAS

Susipažinti su matricomis, jų formavimu,užpildymu,išvedimu.

Susipažinti su kai kuriais veiksmais, atliekamais su

matricomis.

UŽDUOTIS

A lygis.(0.8 balo)

1. Sugeneruoti stačiakampę E-eilučių ir S-stulpelių matricą su

atsitiktiniais trupmeniniais atsitiktinio ženklo skaičiais (E ir S imti

neviršijant reikšmės 6). Aprašyti tai kaip procedūrą MGEN. Pagrindinóje

programoje numatyti dialogą:

-Kelių eilučių matricą generuoti?(E=);

-Kelių stulpelių matricą generuoti?(S=).

1. PParašyti matricos išvedimo į ekranÝ procedūrą PRINE.

Pastaba.

Skaičius išvedinėti dviejų ženklų po kablelio tikslumu.

B lygis.(0.9 balo)

Papildomai sugeneruoti sveikų skaičių 3×3 matricą ir rasti jos

determinantą.

C lygis.(1.0 balo)

Papildomai sugeneruoti dvi sveikų skaičių 3×3 matricas A ir B.

Rasti jų sandaugos matricą C = A * B.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Laboratorinis darbas Nr.6

C I K L I N I S S U M A V I M A S

TIKSLAS

Susipažinti ir įsisąvinti ciklinį sumavimą.

UüDUOTIS

A,B,C lygiai.(0.8 balo)

Sugeneruoti 3×3 matricą (žiūr. lab. darbą Nr.5) ir, vieno

dvigubo ciklo metu:

a) suskaičiuoti kiek matricoje yra neigiamų narių;

b) suskaičiuoti visų teigiamų narių sumą.

Ekrane parodyti sugeneruotąją matricą ir suskaičiuotas sumas.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Labotatorinis darbas Nr.7

C I K L I N Ė D A U G Y B A

TIKSLAS

Susipažinti su ciklinės daugybos principais.

UŽDUOTIS

A lygis.(0.8 balo)

Parašyti Paskalio funciją sveiko skaičiaus faktorialui rasti

(pvz., naudojant ciklą FOR). Pagrindinėje programoje numatyti dialogą:

-įvęskite sveiką skaičių N= (5)

………..

Skaßiaus 5!=120.

Nustatyti, kokio didžiausio sveiko skaičiaus faktorialą gali teisingai

suskaičiuoti kompiuteris, jeigu faktorialo kintąmąjį aprašyti:

a) integer;

b) longint.

Abiem atvejais numatyti „saugiklius“, kad būtų skaičiuojami tik

neperpildantys nurodyto kintamojo lastelės skaičiai.

B lygis.(0.9 balo)

Papildomai parašyti faktorialo skaičiavimo funkcijas su

WHILE

ir REPEAT

ciklais ir faktorialo kintamojo lastelės tipu .

C lygis. (1.0 balo)

Papildomai parašyti rekursinę faktorialo skaičiavimo programą.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Laboratorinis darbas Nr.8

V ĖL I A V Ė L Ė

TIKSLAS

Susipažinti su „vėliavėlių“ panaudojimu nustatant „trasą“

algoritmo „kaliuose“.

UŽDUOTIS

A lygis. (0.8 balo)

Pagal paskaitose išnagrinėtą algoritmą parašyti programą

atsitiktinio vienmačio sveikų skaičių su atsitiktiniais ženklais masyvo

teigiamų narių, jeigu jie didesni už pirmą teigiamą masyvo narį sumavimui.

Ekrane parodyti sugeneruotąjį masyvą, pirmą teigiamą masyvo narį ir sumą.

Numatyti priemones programos kartojimui, tikslu ppatikrinti rezul-

tatus keliose masyvo realizacijose.

B lygis.(0.9 balo)

Papildomai parašyti programą minėto masyvo teigiamų

narių sumavimui, jeigu jie didesni už antrą teigiamą.

C lygis.(1.0 balo)

Papildomai parašyti programą minėto masyvo teigiamų

narių sumavimui, jeigu jie didesni už bet kurį (nurodomą) teigiamą.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Laboratorinis darbas Nr.9

T E K S T O Š I F R A V I M A S

TIKSLAS

Susipaýinti su failinio tipo kintamaisiais, failų „pririšimu“ prie

procesoriaus, jų atidarymu skaitymui ir rašymui,jų uždarymu, funkcijomis

EOLN ir EEOF.

Susipaýinti su CHAR tipo kintamaisiais, funkcijomis CHR

ir ORD.Susipažinti su SEKOS sąvoka ir sekų programavimu Paskalyje.

UŽDUOTIS

A lygis.(0.8 balo)

1. Sukurkite tekstinį failą vardu , kurio

turinį užpildykite šitokiu trieiliu (ASCII kodais):

Kol jaunas, o broli,

Sek paselio gruda

Ir dirvos nneapleisk.

2. Naudodamiesi programa sukurkite algoritmą minėto

trieilio

užkodavimui. Koduoti galima įvairiai, pvz., taip: Visą lotyniškų radžių

abėcėlę

suskirstyti į kelias (3-4) grupes (if ch IN [‘a’..’i’,’A’..’I’] THEN ELSE;

).

Skaitant nuosekliai po vieną simbolį iš originalo, nustatyti kuriai grupei

jis priklauso, ir, atitinkamai, keliais vienetais pakeisti (padidinti arba

sumaýinti)to simbolio kodą. Tą simbolį (su nauju kodu) įrašyti į naują

failą, tarkime vardu

. Taip, perskaitę, užkodavę ir įrašę naują tekstą, gausime

originalo šifruotę.

3. Sukurkite algoritmą, tame pačiame ekrane parodantį užšifruotą

tekstą.

B,C lygiai.(0.9 balo)

Papildomai pasiūlykite kitus kodavimo algoritmus.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Laboratorinis darbas Nr.10

T E K S T O D E Š I F R A V I M A S

TIKSLAS

Susipažinti su failinio tipo kintamaisiais, failų „pririšimu“ prie

procesoriaus, jų atidarymu skaitymui ir rašymui,jų uždarymu, funkcijomis

EOLN ir EOF.

Susipažinti su CHAR tipo kintamaisiais, funkcijomis CHR

ir ORD.Susipažinti su SEKOS sąvoka ir sekų programavimu Paskalyje.

UüDUOTIS

A lygis.(0.8 balo)

1. Sukurti algoritmą užšifruoto teksto atkodavimui ir jį

realizuoti.

(papidomai žiūr.).

B ir C lygiai. (0.9 balo)

1. Parašyti jungtinę programą, leidžiančią dialogo režime

pasirinkti, kokį darbą vartotojas pageidaus (naudoti „meniu“ algoritmo

principus):

1)užšifravimą;

2)dešifravimą.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Laboratorinis darbas Nr.11

P R O G R A M A „M E N I U“

TIKSLAS

Susipažinti su „meniu“ programų sudarymo principais.

UŽDUOTIS

B C lygiai. (2.0 balai)

Pagal pakaitose nagrinėtą meniu algoritmą-tipo „KĄ DARYTI“ sukurti

algoritmą-tipo „KAIP DARYTI“. Parašyti programą taip, kad ji veiktų

neblogiau, už demonstracinę programą .

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.

Laboratorinis darbas Nr.12

GRAFINIS MENIU

TIKSLAS

Susipažinti su kompiūterio darbu grafiniame režime(atsakyti į

žemiau pateiktus klausimus):

1) Kokius žinote grafinius draiverius?Kas tai yra grafinio

draiverio modė?;

2) Grafinio režimo inicializavimas;

3) Pagrindinės modulio GRAPH procedūros.

4) Teksto ir skaičių išvedimas grafiniame režime.

UŽDUOTIS

C lygis.(3.0 balo)

Naudojant paskaitose nagrinėtą polinomo šaknų radimo algoritmą

sudaryti algoritmo blok-schemą nurodytam polinomui analizuoti.

Parašyti programą, kad ji veiktų neblogiau už demonstracinę

.

ATASKAITAI pateikti naudotų algoritmų blok-schemas ir veikiančias

programas.