Mikalojus Kopernikas

ŠIAULIŲ UNIVERSITETAS

FIZIKOS IR MATEMATIKOS FAKULTETAS

Referatas

MIKALOJUS KOPERNIKAS

Parengė: Ingrida Rimavičiūtė

FI – V kursas

Šiauliai, 2004 m.

TURINYS

TURINYS 2

KOPERNIKO VAIKYSTĖS METAI 3

KROKUVOS UNIVERSITETE 4

MIKALOJUS KOPERNIKAS ITALIJOJE 5

„MAŽASIS KOMENTARAS“ 6

VARMIJOS KOMISARAS 7

GEORGAS RETIKAS 8

DIDŽIOJI KNYGA IŠVYSTA PASAULĮ 8

KOVA UŽ NAUJĄJĮ MOKSLĄ 10

ISTORINĖ KOPERNIKINĖS REVOLIUCIJOS REIKŠMĖ 11

MIKALOJAUS KOPERNIKO KILMĖ 12

M. KOPERNIKO IDĖJOS LIETUVOJE 12

Mikalojaus Koperniko portretas 16

LITERATŪRA 17

Visam pasauliui Mikalojus Kopernikas (1473 02 19-1543 05

24) neužmirštamas dėl to, kad jis „sustabdė Saulę ir paleido suktis bei

skrieti Žemę“, taigi visą aastronomiją pastatė nuo galvos ant kojų. Su jo

vardu susijęs ne tik tūkstantmečius viešpatavusios geocentrinės pasaulio

sistemos žlugimas ir heliocentrinės sistemos kūrimas, bet ir prasidėjo

tikrasis astronomijos suklestėjimas. O be astronomijos suklestėjimo nebūtų

ir didžiųjų fizikos pasiekimų, vadinasi, skurdūs liktų ir visi gamtos

mokslai bei technika. Tačiau mums, lietuviams (žinoma, tuo labiau lenkams

bei vokiečiams), Kopernikas brangus ypatingai. Juk galima įžvelgti kai

kuriuos Koperniko ryšius su Lietuva.

KOPERNIKO VAIKYSTĖS METAI

Mikalojaus Koperniko gimtąjį miestą Torūnę kadaise Kulmo žemės

pakraštyje įkūrė kryžiuočiai, nuo čia pradėję savo žiaurųjį žygį į prūsų,

jotvingių ir lietuvių kraštus. Po Žalgirio mūšio kryžiuočių valstybė

nusilpo ir pakriko. Per vadinamąjį trylikos metų karą, užsitęsusi nuo 1454

iki 1466 m., Torūnė drauge su Vyslos žemupio kairiojo kranto slaviškomis

žemėmis ir dalimi senovės prūsų pamedėnų bei pagudėnų genčių teritorijų iš

kryžiuočių atiteko Lenkijai. Pastarosios vasale tapo ir Varmijos

vyskupystė, giliai įsiterpusi į kryžiuočių valdžioje likusių prūsų ir

vakarinių lietuvių gyvenamas žemes. Varmijos vyskupas kartu buvo ir gana

savarankiškas pasaulietiškasis vyskupystės valdovas.

Didžiojo astronomo tėvas, irgi Mikalojus, turtingas Krokuvos

pirklys ir politinis veikėjas, trylikamečio karo metu persikėlė gyventi į

Torūnę ir čia vedė vietinio dvarininko ir pirklio Luko Vacenrodės dukrą

Barbarą. 1473 m. jiems gimė ketvirtasis vaikas – būsimasis astronomas,

matematikas, gydytojas, ekonomistas, teisininkas, inžinierius, bažnytinis

ir politinis veikėjas Mikalojus Kopernikas. 1483 m. nuo maro mirė Kopernikų

šeimos galva. Tuomet Mikalojui tebuvo vos dešimt metų. Tapusi našle,

Barbara su mažaisiais berniukais Andriejumi ir Mikalojumi (dukros jau buvo

suaugusios) persikėlė į Vloclaveką pas savo brolį Luką Vacenrodę, tuometinį

kanauninką. Ten abu berniukai ėmė mokytis katedros mokykloje, vadinamojoje

Krokuvos universiteto „kolonijoje“. Čia Mikalojus įgijo pradžios ir

vidurinį mokslą, susižavėjo matematika iir astronomija.

KROKUVOS UNIVERSITETE

1491 m. dėdė Lukas jaunąjį Mikalojų pasiuntė į Krokuvos

universitetą. Šis universitetas buvo įkurtas 1364 m. Tačiau, neilgai

gyvavęs, visiškai sunyko, ir Jogailai 1400 m. jį teko vėl atgaivinti ir

labai sustiprinti. Ilgainiui jis ėmė garsėti geromis astronomijos

paskaitomis, įžymiais astronomijos profesoriais, tarp kurių ypač išsiskyrė

Vaitiekus iš Brudzevo (Voicechas Brudzevskis). Kopernikas laisvai

diskutuodavo su juo Aristotelio, Ptolemėjo ir kitų senovės astronomų

mokslinio palikimo klausimais. Galimas daiktas, kad jau Krokuvoje Mikalojui

susvyravo senovės autoritetų sukurti pasaulio santvarkos rūmai. Voicechas

Brudzevskis 1494 m. persikėlė į Vilnių kkur dirbo karaliaus dvare, čia 1497

m. mirė ir buvo palaidotas. Dalis Krokuvos universiteto profesorių pritarė

humanizmo idėjoms, studijavo Antikos rašytojų kūrinius, žavėjosi Antikos

kultūra, jos laisvės idealais, nagrinėjo Platono filosofiją. Šitokios

nuotaikos persiduodavo ir daugeliui studentų. Šio humanistinio judėjimo

entuziastai buvo susibūrę į „Pavyslio literatūrinę bendriją“

(Sodalytas Vistulana), dariusią jaunajam Kopernikui didelę įtaką.

Krokuvoje Kopernikas įsisavino visas to meto astronomijos žinias,

išmoko matuoti dangaus kūnų koordinates, naudotis planetų padėčių

lentelėmis. Astronomijos profesoriai pripažino Ptolemėjo geocentrinę

sistemą, tačiau kritiškai vertino nemažai Ptolemėjo teorijos detalių, matė

jų dirbtinumą ir griozdiškumą, pastebėjo išskirtinį Saulės vaidmenį planetų

sistemos sandaroje. Antikos kūrinių komentaruose Kopernikas irgi aptiko

minčių apie ypatingą, netgi centrinį Saulės vaidmenį Visatoje. Aštrus jo

protas siekė toliau. Jis ėmė abejoti ne tik atskiromis Ptolemėjo sudėtingų

geometrinių schemų detalėmis, bet ir pačia geocentrinės koncepcijos esme:

ar tikrai didžiulė Saulė ir tolimos žvaigždės skrieja apie mažytę Žemę. O

gal juda Žemė? Tačiau pirmosios abejonės dar buvo labai nedrąsios. Juk

atrodė, kad Žemės judėjimo galimybei prieštarauja visa kasdienio gyvenimo

patirtis, „ sveikas protas“, didžiuliu Aristotelio ir Ptolemėjo autoritetu

pagrįsta oficialioji nuomonė.

MIKALOJUS KOPERNIKAS ITALIJOJE

1495 m. Kopernikas paliko Krokuvos universitetą jo nebaigęs ir

pusantrų metų išbuvo tai namie Torūnėje, tai pas dėdę Luką Vacenrodę, dabar

jau Varmijos vyskupą, jo rezidencijoje Heilsberge (dabar Licborkas). Čia

jis laukė kanauninko vietos, kurios tuo metu dar negavo, ir mintyse

brandino Krokuvos universitete užsimezgusias abejones dėl geocentrinės

sistemos. Jis suprato, kad reikia dar labai daug šviestis. Reikia

studijuoti senovės graikų mąstytojų kūrinius, kuriuose įvairiai

samprotaujama apie Visatos santvarką, kai kuriuose jų rašoma ir apie galimą

Žemės judėjimą. Visų pirma reikia nuodugniai išstudijuoti patį Ptolemėjo

veikalą. Negalima pasitenkinti šio veikalo įvairių komentarų, atpasakojimų,

jame paliestų atskirų klausimų nagrinėjimu. Taigi, būtina mokytis senovės

graikų kalbos ir gauti reikiamus graikų autorių kūrinius. Taip pat pravartu

dar tobulinti ir savo matematinį išsilavinimą. Vadinasi, dar reikia

studijuoti. Ir studijuoti ne bet kur, o pačioje Italijoje – Renesanso idėjų

šalyje.

Šis Koperniko noras atsidurti Italijoje sutapo su vyskupo Luko

Vacenrodės pastangomis užtikrinti savo sūnėnui bažnytinę karjerą. Varmijos

vyskupijos kapitula 1496 m. išsiuntė Koperniką į Bolonijos universitetą ir

įpareigojo studijuoti bažnytinę teisę. Tačiau Bolonijoje jis labiausiai

gilinosi į astronomiją ir matematiką, mokėsi graikų kalbos, studijavo

senovės raštus, taip pat ir paties Ptolemėjo kūrinį, domėjosi filosofija,

literatūra, muzika, daile. Tuo tarpu teisei skyrė daug mažiau laiko.

Greitai jis susipažino ir labai susidraugavo su astronomijos profesoriumi

Domeniko Marija di Novara, uoliu ir patyrusiu dangaus kūnų stebėtoju,

praktinės astronomijos specialistu. Ši draugystė ir bendras darbas

Kopernikui labai sustiprino praktines astronomijos žinias ir įgūdžius,

paskatino Koperniką pačiam aktyviau imtis astronominių stebėjimų. O

svarbiausia, kad Koperniko galvoje pamažu subrendo anais laikais dar labai

reta mintis, jog mokslinės teorijos privalo remtis stebėjimų faktais, o ne

autoritetų žodžiais. Vienas toks Koperniko stebėjimais nustatytas faktas

ypač sustiprino jo abejones Ptolemėjo teorija. Būtent D. Novaros

paskatintas, Kopernikas 1497 m., kruopščiai išmatavo Mėnulio kampinį

skersmenį ir įsitikino, kad jis, keičiantis fazėms, praktiškai nekinta. Tuo

tarpu pagal Ptolemėjo epiciklinę teoriją priešpilnio ir delčios metu

Mėnulis turėtų būti beveik du kartus arčiau Žemės, negu jaunaties ar

pilnaties metu.

Toliau studijuodamas, Kopernikas galutinai patikėjo, kad Žemė

nėra Visatos centras, o tik viena iš planetų, kad ji sukasi apie savo ašį,

kad visos planetos, tarp jų ir Žemė, skrieja apie Saulę. Tačiau šiuos

nepaprastai svarbius, o aniems laikams dar ir ypač drąsius, tiesiog įžūlius

teiginius reikėjo pagrįsti. Geriausias pagrindimas būtų visiškai nauja,

stebėjimų faktus atitinkanti Visatos sandaros teorija. Vadinasi, reikia

surinkti daugybę stebėjimų duomenų, juos analizuoti, apmąstyti ir atlikti

daugybę matematinių, daugiausia geometrinių skaičiavimų. Visa tai suvokęs,

Kopernikas pradžioje dar dvejoja. Juk uždavinys nepaprastai sunkus. Gal dar

per anksti jo imtis. Tačiau iš tikrųjų darbas jau pradėtas. Jau suprasta,

kad Žemę reikia sukeisti vietomis su Saule, suvokta planetų nuotolių nuo

Saulės eilės tvarka. Kopernikas jau nepajėgia savo minčių atitraukti nuo

planetų painių judesių dangaus sferoje analizės. Jam jau pradeda ryškėti

mintis, kad daugelis dangaus sferoje matomų reiškinių tėra reliatyvūs,

sukelti Žemės judėjimo. Pavyzdžiui, planetų kilpos dangaus skliaute

atsiranda dėl Žemės ir kitų planetų greičių ir orbitų plokštumų

nevienodumo, metų laikai kinta dėl Žemės ašies posvyrio ir t.t. Tačiau visa

tai reikia detalizuoti,

tiksliai apskaičiuoti.

Ir štai Kopernikas lyg ir nejučiomis, palaipsniui apsisprendžia

sukurti užbaigtą, detaliai išnagrinėtą ir apskaičiuotą heliocentrinę

planetų sistemos teoriją ir ją išsamiai išdėstyti didžiuliame veikale,

kuris savo lygiu privalo pranokti net didžiojo Ptolemėjo „ Almagestą“.

Neįmanoma tiksliai pasakyti, kada šis didysis apsisprendimas įvyko.

Pagaliau šitoks apsisprendimas – tai ištisas procesas, o ne vienkartinis

aktas. Panašu, kad Kopernikas apsisprendė 1498–1500 m. laikotarpiu. O šio

laikotarpio vidurys – 1499-ji metai.

1500 m. pavasarį Kopernikas atvyko į Romą ir joje išbuvo iki kitų

metų pavasario. Čia jis jubiliejinėse iškilmėse atstovavo Varmijos

kapitulą, atliko bažnytinės teisės praktiką, dirbo Vatikano bibliotekoje ir

archyve, bendravo su daugeliu Renesanso epochos šviesuolių, tęsė

astronominius stebėjimus. 1501–1505 m. Kopernikas jau Paduvos universitete.

Studijuoja mediciną, ruošiasi teisės egzaminams, toliau skaito senovės

graikų ir romėnų raštus, kurių Paduvoje, priklausiusioje Venecijos

respublikai, galima daugiau gauti. 1503 m. trumpam nuvyksta į Feraros

universitetą, kur išlaiko teisės egzaminus.

„MAŽASIS KOMENTARAS“

1506 m. Kopernikas, renesansinėje Italijoje per daugiau nei

devynerius metus susikrovęs didžiulį įvairiapusių žinių bagažą, pasiekęs

aukšto lygio universalų humanitarinį išsilavinimą, įgijęs reikiamus

mokslinius laipsnius, atvyko į Varmijos vyskupijos kapitulos miestelį

Frauenbergą ((dabar Fromborkas), nes jau 1497 m. buvo už akių išrinktas šios

kapitulos kanauninku. Kitais metais jį pas save į Heilsbergą pasikvietė jo

motinos brolis Varmijos vyskupas Lukas Vacenrodė.

Mikalojus Kopernikas penkeriems metams tapo Varmijos vyskupo

asmeniniu gydytoju, sekretoriumi, patarėju. Čia jis aktyviai įsijungė į

politinę veiklą, visur lydėdavo valstybiniais reikalais važinėjantį savo

dėdę, jam padėjo rašyti visokias oficialias notas ir laiškus. 1507 m.

Vacenrodė lankėsi Vilniuje. Panašu, kad ir čia jį lydėjo Kopernikas. Tačiau

daugiausia jėgų jis skyrė heliocentrinei sistemai – Heilsberge jis parašė

nemažą savo būsimosios knygos metmenų dalį. Taip pat 1509 m. išleido savo

išverstus iš graikų į lotynų kalbą 7-ojo amžiaus Bizantijos istoriko T.

Simokatės laiškus – faktiškai grožinės literatūros kūrinį. Mirus dėdei,

Kopernikas grįžo į Frauenbergą. Įtemptai dirbdamas, iki 1515 m. jis parašė

nedidelį traktatą – „Mikalojaus Koperniko mažasis komentaras jo paties

hipotezėms apie dangaus kūnų judėjimą“, kuriame trumpai, dar be detalių

skaičiavimų, išdėstė visus heliocentrinės sistemos pagrindus ir laiško

forma išsiuntinėjo savo artimiausiems bičiuliams. Dabar šis veikalas

sąlyginai vadinamas „Mažaisiais komentarais“. Tai pirmas viešas naujosios

teorijos pagarsinimas.

VARMIJOS KOMISARAS

1516–1519 ir 1520–1522 mm. M. Kopernikas buvo Varmijos kapitulos

valdų administratoriumi, kurio rezidencija buvo Alenšteine (dabar

Olštynas). Čia jam teko ne tik spręsti įvairius politinius, teisinius ar

ūkinius klausimus, bet ir vadovauti Alenšteino pilies gynybai nuo puolančių

kryžiuočių. Parašė reikšmingą ir gerai įvertintą mokslinį traktatą iš

ekonomikos srities „ Apie monetų kalimą“. Apsigynus nuo kryžiuočių, 1522 m.

Kopernikas galutinai apsigyvena Frauenberge. Čia jis toliau rašo ir

tobulina dar Heilsberge pradėtą savo didžiąją knygą apie heliocentrinę

Visatos santvarką, tęsia astronominius stebėjimus. Tačiau visiškai atsidėti

vien tik šiam, pačiam svarbiausiam savo gyvenimo darbui jis negali. Jo

renesansinis mąstymas ir veiklumas bei didžiulis visapusiškų žinių bagažas

jį vis įtraukia į daugialypę administracinę visuomeninę veiklą. Jis

paskiriamas Varmijos komisaru, jam tenka laikinai (kol nebuvo naujo

vyskupo) atlikti vyriausiojo Varmijos vyskupystės valdytojo pareigas. M.

Kopernikas rūpinasi karo ir plėšimų sugriautos ekonomikos atstatymu, žemės

ūkiu, prekyba, kelių būkle ir jų tiesimu. Rašo mokslinį darbą apie duonos

kepimą ir jos kainas, kitais ekonomikos klausimais. Dalyvauja įvairių seimų

ir seimelių veikloje, jų suvažiavimuose, ruošia valstybinius raštus.

Pasižymi ir kaip garsus bei humaniškas gydytojas.

Mikalojus Kopernikas administravo kraštą, nuo senų senovės

gyvenamą artimų lietuvių giminaičių prūsų. Prūsai gyveno ir kryžiuočiams

likusios teritorijos vakarinėje dalyje. O rytinėje kryžiuočių valdų dalyje

gyveno vakariniai lietuviai, daugiausia nadruviai ir skalviai. Vietiniai

gyventojai buvo pavergti, paversti baudžiauninkais. Miestai buvo vokiški.

Kai kuriuose apsigyveno ir šiek tiek lenkų. Maža dalis buvusios prūsų

aukštuomenės pritapo prie užkariautojų, nutauto ir susiliejo su vokiška

aukštuomene. Koperniko laikais prūsai ir lietuviai baudžiauninkai vokiškai

dar nemokėjo. Bažnyčiose pamokslai jiems buvo sakomi su vertėjais. Netgi

išpažintims klausyti reikėjo vertėjų, kurių nuolat trūkdavo. Tai trukdė

įsitvirtinti krikščionybei. Buvo poreikis ruošti vertėjus, į prūsų ir

lietuvių kalbas versti katekizmą. Kopernikui šios problemos buvo gerai

žinomos. Būtent Koperniko laikais Simonas Grunau parašė„Prūsijos kroniką“

(1517–1526 m.). Ten yra ir prūsų kalbos žodynėlis. Du katekizmo vertimai į

prūsų kalbą buvo išleisti 1545 m. – antraisiais metais po Koperniko

mirties. O dar po poros metų pasirodė ir Martyno Mažvydo Karaliaučiuje

išleistas katekizmas ir elementorius lietuvių kalba. Kopernikas žinojo ir

apie prūsų bei lietuvių baudžiauninkų 1525–1528 m. sukilimą ir jo žiaurų

numalšinimą.

Kryžiuočių valstybei 1525 m. virtus pasaulietiška liuteroniška

Prūsijos hercogyste, Lenkijos vasale, lietuvių padėtis joje ėmė darytis

šiek tiek geresnė negu prūsų. Teigiamą įtaką padarė Lietuvos didžiosios

kunigaikštystės buvimas ir liuteronybė. Pavyzdžiui, po 1530 m. Prūsijos

hercogystėje tai vienur tai kitur pradėjo atsirasti lietuviškos pamaldos, o

gerokai vėliau – net ir lietuviškos mokyklos. Tuo tarpu prūsų kalba į

viešumą beveik nebuvo įleista. Prūsai maždaug per šimtą metų po Koperniko

mirties buvo suvokietinti. O lietuviai atsilaikė beveik pustrečio amžiaus

ilgiau. Dargi buvo laikinai išplėtę savo kalbos plotus.

GEORGAS RETIKAS

Tik apie 1530 metus pagaliau susiklosto ramesnės darbui sąlygos,

ir Mikalojus Kopernikas baigia savo didįjį veikalą – „Apie dangaus sferų

sukimąsi, 6 knygos“.

„Mažojo komentaro“ ir gana plataus susirašinėjimo dėka tolimojoje

provincijoje gyvenantis M. Kopernikas gerokai išgarsėja. 1539 m. pas 66

metų amžiaus Koperniką atvyksta jaunas Vitenbergo universiteto matematikos

profesorius Georgės Joachimas Retikas (1514-1576), kad giliau susipažintų

su pilyje užsidariusio mokslininko veikalais, su pačiu jų autoriumi. Manęs

pasisvečiuoti apie porą savaičių, Retikas Fromborke pasilieka daugiau kaip

dvejus metus. Jį sudomina moksliškai pagrįstos Koperniko heliocentrinės

sistemos idėjos, ir jis ryžtasi jas iškelti viešumon. 1540 m. parašo

nedidelę brošiūrą – „Pirmąjį pasakojimą“, – kuriame išdėsto Koperniko

sukurtą sistemą.

Iš pradžių RRetikas planavo išleisti ir „Antrąjį pasakojimą“, bet

nusprendė, jog atėjo laikas išspausdinti visą didįjį Koperniko kūrinį.

DIDŽIOJI KNYGA IŠVYSTA PASAULĮ

Kopernikas numanė, kad jo knyga sukels didžiulę reakciją, kad jam

bus prikišti prieštaravimai šventraščiui, todėl taip ilgai nesiryžo jos

spausdinti. Pagaliau, užbėgdamas už akių galimiems nemalonumams, vietoj

pratarmės jis parašė knygos dedikaciją popiežiui III. „Man nesunku

įsivaizduoti, Švenčiausiasis Tėve, – rašoma dedikacijoje, – jog kai kurie

asmenys, vos tik sužinoję, kad aš savo veikale apie dangaus sferų sukimąsi

priskiriu Žemės rutuliui keleriopą judėjimą, ims rėkti, reikalaudami tuojau

pat pasmerkti mane ir mano pažiūras.“

„Nors daugeliui mano mokslas iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti

beprasmiškas, – rašo toliau autorius, – jie bus sužavėti ir dėkingi, kai

pamatys, jog mano tyrinėjimai padės išsklaidyti tariamų prieštaravimų

debesis.“

Baigdamas dedikaciją autorius pabrėžia: „Neabejoju, kad

išmintingi ir mokyti matematikai pritars man, jei tik jie, kaip to

reikalauja filosofija, nuodugniai perskaitys ir apgalvos išvadas, kurios

pateiktos mano pažiūroms paremti“.

Retiko rūpesčiu knyga buvo renkama 1542 metais vienoje geresnių

Niurnbergo spaustuvių. Išvykus Retikui į Leipcigą, knygos spausdinimu

toliau rūpinosi protestantų teologas Andrejus Osianderis. Jam, matyt,

atrodė, kad knyga smarkiai prieštarauja teologijai, ir jis ryžosi parašyti

jai pratarmę, kurioje teigė, kad astronomai nežinodami šviesulių judėjimo

priežasties, sugalvoją hipotezes, kurios padedančios teisingai apskaičiuoti

šviesulių padėtį dangaus skliaute bet kuriuo metu. Vadinasi, šioje

pratarmėje Koperniko tikrovinė heliocentrinė sistema buvo paversta hipoteze

šviesulių padėtims

formaliai apskaičiuoti. Be kita ko, buvo rašoma: „Ir

jeigu kas nors palaikys tiesa tai, kas buvo išgalvota kitiems tikslams,

tai, susipažinęs su šiuo mokslu, pasidarys dar kvailesnis, negu anksčiau

buvęs“. Po pratarme Osianderis nepasirašė, todėl atrodė, kad pats knygos

autorius visus savo astronominius bei matematinius įrodymus paverčia

formalybėmis, nieko bendra neturinčiomis su tiesa. Be to, jis pašalino iš

knygos Koperniko parašytąją dedikaciją, kurioje, kaip rašo autorius,

duodama „pasaulio sandaros apžvalga“. Osianderį taip pasielgti pastūmėjo,

be abejo, jo religiniai įsitikinimai. Kaip teologas, jis gerai žinojo

„šventraštį“ ir aiškiai matė, kad neįmanoma jo suderinti su Koperniko

mokslu apie Saulę, kaip Visatos centrą. Todėl savo pratarmėje paskelbė, kad

Koperniko mokslas nieko bendra neturįs su tiesa ir kad Kopernikas davęs tik

naują būdą planetų padėtims dangaus skliaute apskaičiuoti. 1543 m. „Apie

dangaus sferų sukimąsi“ baigiama spausdinti ir išleidžiama 1000

egzempliorių tiražu. Anais laikais tai buvo labai didelis tiražas. Tačiau

jis, matyt, gana greitai buvo išplatintas, nes 1566 m. pasirodo antrasis

knygos leidimas, o 1617 m. ir trečiasis. Šie leidimai taip pat buvo su

Osianderio pratarme.

Visą 1542 – 1543 metų žiemą Kopernikas negaluoja ir retai

besikelia iš patalo. Prasideda bendras organizmo nusilpimas. 1543 m.

gegužės 24 d. Kopernikas miršta, vos bepalietęs stingstančiais pirštais

vieną pirmųjų savo knygos egzempliorių. Glostė? Norėjo apsaugoti? Laimino?

Kopernikas mirė tą pačią dieną. Jo kapas neišliko. Knyga išliko.

KOVA UŽ NNAUJĄJĮ MOKSLĄ

Tėvynė ne iš karto įvertino šį mokyčiausią XVI a. pradžios vyrą,

pasukusį ne vien astronomiją, bet ir visus tiksliuosius mokslus nauja

linkme, objektyvios tikrovės tyrimo ir pažinimo linkme. Koperniko veikalo

„De revolutionibus orbium coelestium“ („Apie dangaus sferų sukimąsi“)

pasirodymas buvo sutiktas, palyginti, ramiai, turint galvoje jo revoliucinį

turinį. Beje, jis buvo prieinamas tik gerai pasiruošusiems matematikams.

Savo vaidmenį suvaidino, aišku, ir Osianderio pratarmė. Be to, knyga buvo

parašyta lotynų kalba. Ji plito daugiausia aukštųjų mokyklų dėstytojų

tarpe. Vieni darėsi Koperniko šalininkais, kiti pasiliko ištikimi

Ptolemėjui, o dauguma heliocentrinę sistemą sutiko indiferentiškai.

Universitetuose ir toliau tebebuvo dėstoma pagal Ptolemėjų. Net tokio masto

astronomas, kaip Ticho Brahė, suorganizavęs Danijoje puikią pagal tuos

laikus observatoriją ir daugiau kaip 20 metų stebėjęs šviesulių judėjimą,

iš esmės neprisijungė prie Koperniko. Jis pasiūlė kompromisinę sistemą,

pagal kurią visos pplanetos sukasi aplink Saulę, bet Saulė kartu su jomis

sukasi aplink Žemę. Tokiu būdu buvo bandoma išgelbėti geocentrizmą.

Tuo tarpu Kepleris įrodė, kad planetos skrieja aplink Saulę

elipsėmis, kurių viename židinyje yra Saulė. Planetų judėjimo greitis

priklauso nuo Saulės nuotolio. Taigi Kepleris žymiai papildė ir sustiprino

Koperniko mokslą.

Labai gyvai „De revolutionibus orbium coelestium” („Apie

dangaus sferų sukimąsi“) buvo sutikta Italijoje, net ir pačioje Romoje. Jos

būta ne tik universiteto bibliotekose, bet ir vienuolynuose. Džordanas

Bruno, perskaitęs Koperniko knygą, ne tik atsisako Ptolemėjaus, bet ir

padaro išvadas, kurių nnet pats Kopernikas, galimas daiktas, vengė. Jei Žemė

yra planeta, samprotauja Bruno, tai Saulė bus ne kas kita, kaip žvaigždė. O

kiekviena žvaigždė tikriausiai taip pat turi savo sistemas, savas planetas,

apgyventas gyvų būtybių. Visos mūsų senos pažiūros yra tuščios, nieko

bendra neturinčios su tikrove. Už šias mintis Džordanas Bruno 1600 vasario

17 d. inkvizicijos buvo sudegintas.

Koperniko mokslo tęsėjas Galileo Galilėjus dėstydamas fiziką,

pradėjo daryti bandymus, kurie parodė, jog ne vienas senovės autoritetų

teiginys yra klaidingas. Jis pasidarė heliocentrinės sistemos šalininku.

Išgirdęs apie akinių ir žiūronų išradimą Olandijoje, jis pats ima

konstruoti teleskopus. Pro teleskopą jis pamato Mėnulio paviršiaus

nelygumus, Saulės dėmes, pirmuosius keturis Jupiterio palydovus. Visa tai

puikiai patvirtina Koperniko mokslą.

Nauji Koperniko, Keplerio ir paties Galilėjaus mokslo laimėjimai

ėmė kelti katalikų vadovybei nerimą. 1616 m. bažnytinė cenzūra nutarė

įtraukti Koperniko knygą į draudžiamų skaityti knygų sąrašą. Tada Galilėjus

rašė: „Manau, kad nėra didesnės pasaulyje neapykantos, kaip nemokšų

neapykanta mokslui“. Čia ėjo kova tarp mokslo ir religijos.

ISTORINĖ KOPERNIKINĖS REVOLIUCIJOS REIKŠMĖ

Kadaise buvo pasakojama apie Prūsijos karininką, kuris,

pasišaukęs savo kuopos puskarininkius, šitaip jiems taręs: „Kas čia per

tvarka? Viename būryje kareiviams sakoma, kad Saulė sukasi apie Žemę,

kitame – kad Žemė sukasi aplink Saulę, o trečiame – kad Mėnulis sukasi

aplink Žemę. Man nerūpi, kas apie ką sukasi, bet kad būtų visur

vienodai!.”

Prūsijos kareivių akiratis, ggal būt, iš tikro nesiekė pasaulio

santvarkos klausimų, tačiau žmonijai platesniu mastu klausimas, „kas apie

ką sukasi“, labai ir labai rūpėjo. Ne veltui Koperniko sistemos paskelbimas

laikomas svarbiu įvykiu ne tik astronomijos ir apskritai mokslo raidoje,

bet ir viso pasaulio istorijoje.

Kaip žinoma, Kopernikas skelbė, kad Žemė sukasi apie savo ašį ir

per metus apskrieja aplink Saulę, – priešingai Ptolemėjui, kuris vaizdavo

Žemę nejudamą pasaulio viduryje. Ptolemėjas gerai žinojo Žemės apvalumą,

neblogai nusimanė apie Žemės rutulio skersmenį, o taip pat ir Mėnulio

atstumą. Jis žinojo, kad Saulė yra gerokai toliau nuo Žemės, negu Mėnulis,

ir kad Saulė didesnė už Žemę.

Kai Vakarų universitetai duodavo daktaro laipsnį už pakenčiamą

Euklido geometrijos supratimą, astronominis Ptolemėjo veikalas buvo

„įkandamas“ tik labai aukšto lygio mokslininkams. Išverstas į lotynų kalbą,

jis pasirodė tik Koperniko laikais, ir kažin ar daugelis pajėgė jį

nagrinėti arba net suprasti.

Aristotelio kurta pasaulio sistema tvirtai laikė Žemę rutuliu ir

tai įsakmiai įrodinėjo. Jis bent apytiksliai įsivaizdavo Žemės didumą,

visai teisingai aiškino Saulės ir Mėnulio užtemimus, beveik teisingai

nusakė, kuria eile planetos pasiskirsto pagal atstumus nuo Žemės. Bene

pagrindinis skirtumas tarp Aristotelio ir Ptolemėjo sistemų buvo tas, kad

Aristotelio sistemoje kiekviena planeta skriejo aplink Žemę pastoviu

atstumu nuo jos, o Ptolemėjo sistemoje planetos čia toldavo nuo Žemės, čia

vėl artėdavo, aprašinėdamos erdvėje gana sudėtingas kilpas.

Nežiūrint kai kurių skirtumų, visos tos sistemos turėjo bendrą

bruožą. Tas bruožas buvo dangaus priešpastatymas Žemei.

Koperniko sistemoje Žemė tapo viena tarp keleto planetų,

skriejančių aplink Saulę; ji tapo kosminiu kūnu. Žiūrint iš kitur, ji pati

turėtų atrodyti planeta danguje. Dingo dangaus priešpastatymas Žemei. Žemė

pati pateko į kosmosą, o kosmosas susijungė su Žemės gamta.

Gerai pažinęs senąją astronomiją, Kopernikas palygino ją su

paveikslu, kurio paskiros detalės nutapytos meniškai, bet sujungtos

netikusiai. Tą „paveikslą“ jis pertapė naujaip: naujais pagrindais

susistemino ir pertvarkė ilgaamžę astronominę patirtį, panaudodamas senovės

astronomams žinomus dalykus; idealiai pritaikė naujai sistemai kai kurias

gudrias Ptolemėjo teoremas – jos tiko ne tiktai kaip skaičiavimo priemonė,

bet ir nusakė reiškinio esmę.

Iš Koperniko sistemos viena po kitos kilo naujos idėjos ir

problemos moksle. Kai kurias jų aptarė pats Kopernikas. Patį teiginį apie

Žemės judėjimą, reikštą dar Pitagoro mokinių du tūkstančiai metų prieš

Koperniką, reikėjo apginti nuo senų ptolemėjinių priekaištų: girdi,

judančioje Žemėje išsilietų jūra, siaustų baisus vėjas, paukščiai negrįžtų

į savo lizdus. Į tai Kopernikas atsakė, jog ramiai plaukiančiame laive

keliautojas nejaučia judėjimo; jam net atrodo, kad jūros krantai juda.

Tolygus tiesus laivo ar šiaip kokio kūno ar sistemos judėjimas neatsiliepia

reiškiniams sistemos viduje. Tai yra ne kas kita, o specialusis reliatyvumo

pradas.

Kopernikui teko atremti ir kitą jo pirmtakams reikštą priekaištą.

Jei Žemė iš tikro skrieja aplink Saulę, tai kodėl gi žvaigždės neatrodo

mums skriejančios

danguje į priešingą pusę? Šio reiškinio, dabar vadinamo

metiniu paralaksu, niekas tada nebuvo išmatavęs. Į tokį priekaištą

Kopernikas atsakė šitaip: žvaigždės yra tiek toli, kad metinis paralaksas

turi būti nepastebimai mažas. Tuo būdu nauja pasaulio sistema praplėtė

kosminę erdvę iki neįsivaizduojamų tolių. Žvaigždės tapo tolimomis

saulėmis, galinčiomis turėti savo planetas su jų gyventojais.

Metinis žvaigždžių paralaksas sudarė itin opią pokopernikinės

astronomijos problemą. Žvaigždžių nuotoliai bent kelis šimtus tūkstančių

kartų viršija Žemės nuotolį nuo Saulės. Todėl astronomų technika negreit

sugebėjo patikslinti tokius subtilius duomenis.

MIKALOJAUS KOPERNIKO KILMĖ

Mums, baltams, rrūpi ir Mikalojaus Koperniko kilmė. Jo tėvo kilmės

šaknys prasideda iš Silezijos, iš Kopernikų gyvenvietės prie pat Čekijos

pasienio. Sunku pasakyti, ar Silezijos Kopernikų giminė buvo lenkiška, ar

vokiška. Tačiau apie 1350 m. viena šios giminės šaka, iš kurios kilo ir

didysis astronomas, atsikraustė į Krokuvą, tapo Lenkijos piliečiais,

visiškai įsiliejo į Lenkijos gyvenimą. O iš motinos pusės Mikalojaus

Koperniko kilmė, matyt, yra vokiška, tačiau turinti ir mūsų giminaičių

senovės prūsų genų.

M. KOPERNIKO IDĖJOS LIETUVOJE

Kopernikas kruopščiai išstudijavęs Klaudijaus Ptolemėjo

„Efemerides“, suvokė, kad Saulės sistemos planetų judėjimą galima

paaiškinti kur kas paprasčiau ir lokiškiau, remiantis heliocentrine ir

Žemės reliatyvistinio judėjimo idėjomis. Tai jis išdėstė 1515 metais

rankraštyje „Mažasis komentaras“. Tada ėmėsi fundamentalaus Saulės sistemos

sandaros pagrindimo. Šis darbas užtruko iki 1533 metų. Ieškodamas papildomų

argumentų, M. Kopernikas vėl grįžo prie astronominių stebėjimų.

Heliocentrizmą ppropaguoti ėmėsi jo mokinys Jurgis Joachimas fon Lauchenas.

1540 metais jis išleido „Pirmąjį pasakojimą“, kuriame paskelbė

heliocentrinės sistemos esmę, pagrįsdamas M. Koperniko pagrindinio veikalo

„De revolutionibus orbium coelestium“(„Apie dangaus sferų sukimąsi“)

ištraukomis. Savo veikale medžiagą M. Kopernikas išdėstė kaip ir K.

Ptolemėjus savo knygoje, tik dalių paliko perpus mažiau – iš viso šešias.

Nelengvas buvo M. Koperniko teorijos kelias į mokslinį

pripažinimą: fizikai dar nebuvo suformulavę inercijos dėsnio, netiksli ir

paties kosmologo prielaida, kad planetų orbitos yra apskritiminės. Be to,

knyga dėl perdėto komentatorių įkarščio 1616 m. buvo įtraukta į kenkiančių

Bažnyčios autoritetui veikalų sąrašą ir uždrausta platinti. Vis dėlto

knygos išdėstytais rezultatais buvo plačiai naudojamasi astronomijoje; net

kalendorinė popiežiaus Grigaliaus XIII 1582 m. reforma buvo atlikta pagal

M. Koperniko patikslintąją tropinių metų trukmę. Galutinį heliocentrizmo

triumfą nulėmė jau kitos kartos astronomų Ticho BBrahės ir Johano Keplerio

darbai. M. Koperniko suformuotasis pasaulėvaizdis buvo visiškai nauja

pakopa kosmologinių pažiūrų istorijoje. Kartu tai ir revoliucinis

perversmas mokslo metodologijoje, nes paaiškėjo, kad kosmoso ir Žemės

reiškiniai aiškintini tomis pačiomis fizinėmis priežastimis, Žemė tėra

vieningos Visatos dalelė.

Žinia apie naująją kosmologiją greit pasiekė ir Lietuvą.

Tikėtina, kad M. Koperniko veikalą į Vilnių atvežė pats jos leidėjas

J.Retikas, kurį laiką dirbęs didžiojo kunigaikščio Žygimanto Augusto dvare

gydytoju bei astrologu. 1570 m. knyga kartu su kitomis buvo padovanota

Vilniaus kolegijos, vėliau universiteto bibliotekai. Kunigaikščio knygos

būdavo prabangiai įrišamos, turėdavo superekslibrį, įspaustą odoje. Tad

knygą nesunku atpažinti: šiuo metu vilniškė yra Krokuvoje.

Heliocentrinės sistemos pripažinimo istorija Lietuvoje yra labai

įdomi, savitai apibūdinanti tiek švietimo lygį krašte, tiek santykius tarp

bažnyčios ir mokslo. Labiausiai vertintas kosmologinis astronomijos

aspektas. Dauguma universiteto profesorių pateikdavo studentams M.

Koperniko sistemą kartu su T. Brahės teorija. Pastaroji buvo gana nevykęs

bandymas derinti Koperniko ir Ptolemėjo sistemas: Žemė čia yra Visatos

centras, apie ją skrieja Saulė, o jau apie Saulę – kitos planetos. T.

Brahės sistema bandė gelbėti egocentrizmą, tačiau kartu ji griovė

aristoteliškas „dangaus sferas“ ir taip tiesė kelią M. Koperniko teorijos

pripažinimui. Ši sistema buvo smarkiai kritikuojama.

Jau pirmame mūsų dienas pasiekusiame studentiškame astronomijos

kurso 1603 m. konspekte minimas M. Kopernikas. Nors ten iš esmės dar

laikomasi Ptolemėjo schemos, nurodomas antrasis M. Koperniko knygos

skyrius, kuriame kalbama apie Žemės judėjimą. Geocentrinių pozicijų

oficialiai laikėsi ir universiteto profesorius A. Milevskis, tačiau jo

parengto 1629 m. vadovėlio rankraštyje pirmą kartą pateiktas Koperniko

sistemos brėžinys.

Labai palankiai M. Koperniką vertino prof. Osvaldo Kraugerio

auklėtiniai. Savo paskaitose profesorius 1643 – 44 mokslo metais taip

dėstė: „Mikalojus Kopernikas, Varmės kanauninkas, aiškindamas visus dangaus

reiškinius, nuostabiu savo atradimu nejudančią Saulę visiems laikams

patalpino į Visatos centrą; įrodė, kad aplinkui Saulę ratu juda Žemė,

aplink Žemę skrieja Mėnulis, virš Mėnulio – Merkurijus, pagaliau Venera ir

tai toliau. Tai atitinka šiuolaikinių astronomų pažiūras. Didysis

Kopernikas išmintingai atskleidė šį sferų išsidėstymą ir akivaizdžiai

parodė, ką gali žmogaus protas. Deja, išleidus kažkokią itališką knygelę,

ginančią Koperniką, bažnyčia uždraudė jo teoriją kaip aiškiai

prieštaraujančią Šventajam Raštui, daugelyje vietų tvirtinančiam, kad Saulė

juda, o Žemė yra rimtyje“.

Prof. O. Kraugerio mokiniai išleido Vilniuje pirmuosius

astronomijos veikalus. Jono Rudaminos – Dusetiškio 1633m. knygos

„Įžymiausios teoremos ir problemos“ didelė dalis yra skirta astronomijai.

Jos kosmologija pagrįsta naujausiais to meto atradimais ir skaičiavimo

metodika. Tik gaila, kad tuo tesiekiama pataisyti pasenusią geocentrinę

sistemą. Pagal M. Koperniką čia nusakomas Mėnulio judėjimas, o kitų planetų

orbitų skaičiavimui naudojamasi kopernikinėmis E. Reinholdo 1551 m. „Prūsų

lentelėmis“. Autorius džiaugiasi rezultatais: apskaičiuotasis Saulės ir

planetų judėjimas nuostabiai derinasi su regimuoju. Atsargiai užsimenama ir

apie Žemės judėjimą: ji nesanti Visatos centre; jau Archimedas manęs, kad

„Žemę galima pajudinti.“ Kalendoriui sudaryti tinkamiausia M. Koperniko

nustatytoji metų trukmė.

M. Koperniko nustatytoji metų trukmė labai džiugino kalendorių

sudarytojus. Štai S. Myslkovskis „Romėnų kalendoriuje“, išspausdintame 1637

m. Vilniuje, taip rašė: „Šiuos tokius įvairius metų dydžius apibendrino

Mikalojus Kopernikas, iš savo genialiausių hipotezių nustatydamas ilgiausių

metų laiką – 365 dienas 5 valandas 55 minutes 37 sekundes, ir šis dydis –

Koperniko mąstymo vaisius – yra mūsų laikmečio“. Šiais duomenimis naudojosi

ir J. Stancikevičius, išleidęs 1646 m. „Velykų švenčių pakitimus“.

Profesorius J.Sadkovskis 1673 m. traktate „Apie pasaulį ir dangų“

naująją kosmologiją įvertino istoriškai: „Kai kurie senieji filosofai, ypač

pitagoriečiai, mokė, kad dangus su žvaigždynais nejuda, o juda Žemė; šias

jau pamirštas senovės sentencijas atgaivina kai kurie matematikai –

Kepleris, Rotmanas, Galilėjus ir ypač Mikalojus Kopernikas, Varmės

kanauninkas, garsus tuometinis matematikas, kuris sukūrė šio judėjimo

sistemą ir tikėjosi įvairiais argumentais įrodysiąs, kad nejudanti Saulė

yra pasaulio centre ir Žemė skrieja apie ją trejopu judėjimu“. Tačiau

pačiam autoriui heliocentrizmas nepriimtinas, nes jis nepajėgia suprasti,

kaip dangaus kūnai gali judėti be. „inteligencijų“, t.y. angelų pagalbos.

M. Koperniko šalininkai pasiskirstė į dvi grupes. Vieni laikėsi

tokios nuomonės: kadangi J. Keplerio ir I. Niutono nustatytieji dėsniai

patvirtina heliocentrinę sistemą, tai ją galima ginti, tačiau ne kaip

objektyvią tikrovę, o kaip išprotautą schemą, matematinį modelį. Prof. B.

Dobševičius veikale „Dabartinių filosofų pažiūros“, išleistame 1760 m.,

suformulavo tris reikalavimus, keliamus kiekvienai kosmologinei sistemai:

„Pirma, kad būtų visuotinio pobūdžio, t.y. viską apimtų ir išaiškintų.

Antra, kad būtų pagrįsta, kiek tai yra galima, nes nereikia daugeliu

įrodymų daryti tai, kur galima apsieiti su mažesniu skaičiumi. Trečia, kad

būtų išreikšta natūraliais judėjimo dėsniais“. Pasak jo, Koperniko sistema

atitinka visus šiuos požymius. Vis dėlto geriau laikytis T. Brahės

sistemos, suderinamos su Šventuoju Raštu, nors pastarąją sunkiau ginti

astronomijos požiūriu. Kitas garsus profesorius A. Skorulskis 1775 m.

pareiškė, kad astronominiai stebėjimai patvirtina Koperniko sistemą, tačiau

reikia tikėti bažnyčios tėvais, o ne Dekartu ar Niutonu. Daug Lietuvos

fizikų ir filosofų nuosekliai gynė heliocentrizmą.

Šis žmogus, nuo jaunų dienų iki gilios senatvės buvęs dvasininku,

buvo pavojingiausias bažnyčios priešas. Klastinga, bet žinanti, ką daro,

beatodairiškai ginanti savo interesus bažnyčia padarė lemtingą klaidą:

pražiūrėjo Varmijos kanauninką, nesuprato, kokį galingą užtaisą Kopernikas

pakišo po tikėjimo pamatais. Tiktai tuo tegalima paaiškinti, kad žmogus,

kurį F. Engelsas „dėl jo minties, aistros ir charakterio stiprumo, dėl

įvairiapusiškumo ir išsimokslinimo“ priskyrė prie milžinų,

revoliucionierius, kokių reta mokslo istorijoje, nesuvokiamai laimingai

išvengė tų kančių ir nelaimių, kurios, atrodytų, neišvengiamai turėjo

užgriūti jį nuo Vatikano kalvų. Iš Bruno atėmė gyvybę, iš GGalilėjaus garbę,

o Kopernikui apskritai net negrasino. Nesuprasdavo, kritikuodavo, netgi

išjuokdavo balaganinėse komedijose, tačiau kas ta juokdario kepurė,

palyginti su šaltomis Galilėjaus kalėjimo grindimis, su liepsnojančiu Bruno

laužu! Susigriebė, bet buvo jau vėlu, didžioji jo „erezija“ neįtikėtinai

paplito, tvirtai užvaldė protus – neišmuši, neišdeginsi. Pražiūrėjo

Koperniką.

Mikalojaus Koperniko portretas

LITERATŪRA

1. A. Juška. Žemė ir kosmosas. Vilnius. 1973 m.

2. J. Golovanovas. Etiudai apie mokslininkus. Kaunas. 1981 m.

3. R. Morozovienė. Asmenybės istorijos pamokose. Vilnius. 2000 m.

4. K. Jonelienė. Istorinės asmenybės. Kaunas. 2000 m.

5. Sandienė. MMoters kalendorius. Vilnius. 1972 m.

6. Bajevas. Naujosios astronomijos kūrėjai. Vilnius. 1956 m.

7. A. Juška. Mikalojus Kopernikas: jo gyvenimas ir darbai. Kaunas. 1962

m.

8. Mokslas ir gyvenimas. 1998 m. Nr. 2.

9. http://www.itpa.lt/ldangus/straips/kopernik/kopernik.htm

10. http://www.tandemas.lt/bakas/space/visata.html

11. http://news.mireba.lt/ml/167/kopernikas.htm

12. hhttp://ausis.gf.vu.lt/mg/nr/98/2/02klimka.html