Viešieji pirkimai

TURINYS

1. ĮVADAS 2

2. VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMŲ REGULIAVIMAI 3

3. VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ VYKDYMAS MOLĖTŲ DARBO BIRŽOJE PERKANT MOKYMO-

PERKVALIFIKAVIMO PASLAUGAS 4

3.1 Darbo reglamento bendrosios nuostatatos 4

3.2 Komisijos funkcijos 4

3.3 Komisijos teisės ir pareigos 5

3.4 Mokymo paslaugų tiekėjams keliami reikalavimai 6

4. PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TAIKANT ĮPRASTINĘ

KOMERCINĘ PRAKTIKĄ VYKDYMAS 7

5. Prekių, paslaugų ar darbų poreikio išsiaiškinimas 10

6. Pirkimų verčių derinimas 11

7. Tiekėjų apklausa 11

8. Tiekėjų siūlymų tikrinimas ir vertinimas 13

9. Pirkimo sutartis 14

10. Pirkimų dokumentavimas 15

11.  Ginčų nagrinėjimas 15

12. VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ORGANIZAVIMO EFEKTYVUMAS 16

13. IŠVADOS 17

14. LITERATŪRA 19

ĮVADAS

Viešasis darbų pirkimas – viešasis pirkimas, kurio dalykas yra atlikti

arba kartu atlikti ir suprojektuoti darbus arba bet kokiomis priemonėmis

atlikti darbus, atitinkančius perkančiosios organizacijos nustatytus

reikalavimus. Darbas yra tam tikrų statybos darbų kaip visumos rezultatas,

kuris gali savarankiškai atlikti ekonominę ar techninę funkciją. Pirkimo

tikslas – sudaryti viešojo pirkimo–pardavimo sutartį. (Lietuvos Respublikos

viešųjų pirkimų įstatymas 1996 m. rugpjūčio 13 d. Nr. I-1491)

Viešasis prekių pirkimas – viešasis pirkimas, kurio dalykas yra prekių

(žaliavų, gaminių, įrenginių, statinių ir kitų visokio pavidalo daiktų)

pirkimas, nuoma, lizingas (finansinė nuoma), pirkimas išsimokėtinai,

numatant jas įsigyti ar to nenumatant, taip pat perkamų prekių montavimo,

diegimo ir kitos jų parengimo naudoti paslaugos. Pirkimo tikslas – sudaryti

viešojo pirkimo–pardavimo sutartį. Kiekviena įstaiga ar organizacija

vykdydama viešąjį pirkimą vadovaujasi LLietuvos Respublikos viešųjų pirkimų

įstatymu 1996 m. rugpjūčio 13 d. Nr. I-1491. Viešųjų pirkimų įstatymas yra

tobulinamas pakeitimais bei papildymais, siekiant viešųjų pirkimų procedūrų

skaidrumo ir viešumo, numatytos efektyvesnės viešųjų pirkimų procedūros,

pašalinami kai kurie nereikalingi teisiniai suvaržymai. Šių pakeitimų bei

papildymų rengėjai teigia, kad tokiu būdu praktikoje bus išspręstos šiuo

metu tiek perkančioms organizacijoms, tiek ūkio subjektams aktualiausios

viešųjų pirkimų problemos.

Šiuo metu yra du svarbūs įstatymai, kuriuos svarsto Ekonomikos

komitetas tai: Viešųjų pirkimų įstatymas ir Konkurencijos įstatymas.

Tinkamai priimti Viešųjų pirkimų įstatymą svarbu ir dėl to, kad juo

vadovaujantis bus leidžiami valstybės biudžeto pinigai, o šioje srityje

pasitaiko daug piktnaudžiavimo. Reikia pasiekti, kad biudžeto lėšos būtų

naudojamos efektyviai.

Mano darbo tikslas – viešųjų pirkimų vykdymas.

Darbo uždavinys – išnagrinėti viešųjų pirkimų organizavimą.

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMŲ REGULIAVIMAI

Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimais bbei papildymais, siekiant

viešųjų pirkimų procedūrų skaidrumo ir viešumo, numatytos efektyvesnės

viešųjų pirkimų procedūros, pašalinti kai kurie nereikalingi teisiniai

suvaržymai. Šių pakeitimų bei papildymų rengėjai teigia, kad tokiu būdu

praktikoje bus išspręstos šiuo metu tiek perkančioms organizacijoms, tiek

ūkio subjektams aktualiausios viešųjų pirkimų problemos.

Siekiant suderinimo su ES direktyvų reikalavimais, nustatyta, kad

Viešųjų pirkimų įstatymas nėra taikomas, pvz., įmonių, veikiančių

energetikos srityje, energijos ir kuro, skirtų elektros ir šilumos

energijai gaminti, pirkimams (paliekant teisę ir pareigą Vyriausybei

patvirtinti nurodytų įmonių, veikiančių energetikos srityje, minėtų pirkimų

tvarką) ir kt.

Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimais ir papildymais atsisakyta

privalomojo pasiūlytos kainos diskontavimo, taip pat nustatyta, kad

pasiūlymai gali būti vertinami arba pagal pasiūlymo mažiausios kainos, arba

pagal ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo kriterijus. Tais pirkimo

atvejais, kai norima vertinti ne tik pasiūlymo kainą, bet ir kitus

kriterijus, tokius kaip: sutarties įvykdymo terminai, techniniai

privalumai, eksploatavimo išlaidos, garantinis aptarnavimas ir kt.,

perkančioji organizacija gali taikyti ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo

vertinimą.

Pakeitimais bei pasiūlymais taip pat nustatyta, kad perkančiosios

organizacijos pirkimo dokumentuose gali pareikalauti, jog tiekėjai

(rangovai) pateiktų jų teisę užsiimti su pirkimu susijusia veikla (tiekti

siūlomas prekes, teikti paslaugas ar atlikti darbus) patvirtinančius

dokumentus (atestatus, licencijas (leidimus) ir pan.). Patikslinta ir

nuostata, kad visiems tiekėjams (rangovams) turi būti taikomi ne tik

vienodi, bet ir pagrįsti kvalifikacijos reikalavimai.

Įstatymu patvirtinti ir kiti ne mažiau svarbūs pakeitimai bei

papildymai (Įstatymas Nr. IX-865; Valstybės žinios Nr. 49).

(http://www.jsm.lt/lithuanian/aktai_nr6_19.htm#1 2004-02-26)

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ VYKDYMAS MOLĖTŲ DARBO BIRŽOJE PERKANT MOKYMO-

PERKVALIFIKAVIMO PASLAUGAS

Viešieji pirkimai vykdomi vadovaujantis Lietuvos respublikos viešųjų

pirkimų įstatymu1996 m. rugpjūčio 13 d. Nr. I-1491 bei jo pakeitimais ir

papildymais. Taip pat Lietuvos darbo biržos nurodymais. Viešiesiems

pirkimams organizuoti sudaroma komisija.

1 Darbo reglamento bendrosios nuostatatos

1. Viešojo pirkimo komisija (toliau vadinama – Komisija) sudaroma

viešiesiems pirkimams, atliekamiems Molėtų darbo biržoje

Lietuvos trespublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau

vadinama – Viešųjų pirkimų įstatymas) nustatyta tvarka,

organizuoti ir vykdyti.

2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos

Konstitucija, Viešųjų pirkimų įstatymu, kitais įstatymais,

kitais teisės aktais ir šiuo reglamentu.

3. Komisijos narys, prieš pradėdamas darbą komisijoje, turi

pasirašyti nešališkumo deklaraciją ir kofidencialumo

pasižadėjimą.

4. Komisija veikia Molėtų darbo biržos vardu pagal jai suteiktus

įgaliojimus.

5. Komisija vykdo tik raštiškas užduotis, susijusias su pirkimų

organizavimu ir jų atlikimu, pagal Viešųjų pirkimų įstatymo

bei Molėtų darbo biržos suteiktus įgaliojimus Komisija yra

atsakinga Molėtų darbo biržai.

3.2 Komisijos funkcijos

1. Komisija vykdo tik Molėtų darbo biržos užduotis, susijusias su pirkimo

procedūrų atlikimu.

2. Komisija organizuodama pirkimus ir juos atlikdama:

1. vertina tiekėjų (rangovų) kvalifikacinius duomenis, priima sprendimą dėl

kiekvieno paraišką pateikusio tiekėj (rangovo) kvalifikacinių duomenų ir

praneša apie jį tiekėjui (rangovui);

2. vertina, ar pasiūlymo galiojimo ir pirkimo sutarties įvykdymo

užtikrinimas atitinka reikalavimus;

3. atplėšia vokus su pasiūlymais;

4. nagrinėja, vertina, palygina pateiktus pasiūlymus;

5. vykdant pirkimą konkurencinių derybų būdu, atlieka tiekėjų (rangovų)

atranką dalyvavimui derybose, kviečia juos deryboms, derasi dėl

pasiūlymų turinio;

6. nustato preliminarią pasiūlymų eilę, ją patvirtina ir priima sprendimą

apie laimėjusį pasiūlymą;

7. parengia pirkimo sutarties projektą;

8. vykdant pirkimą iš vienintelio šaltinio, nustato, ar tiekėjo (rangovo)

pasiūlymas atitinka perkančios organizacijos sąlygas, kainų pagrįstumą

ir priimtinumą, priima sprendimą apie laimėjusį pasiūlymą;

9. atlieka kitus veiksmus, numatytus Viešųjų pirkimų įstatyme, reikalingus

pirkimams organizuoti iir vykdyti;

3. Komisija nuo jos sudarymo dienos gauna įgaliojimus šio reglamento 2

punkte nurodytoms funkcijoms vykdyti.

3.3 Komisijos teisės ir pareigos

1. Komisija, vykdydama jai pavestas funkcijas turi teisę:

2. Gauti iš Molėtų darbo biržos paslaugų teikimo ir darbų atlikimo terminus

lėšų, skirtų paslaugų pirkimui, sumą, pageidaujamą pirkimo atlikimo

terminą bei kitą informaciją, reikalingą pirkimams organizuoti ir

vykdyti;

3. Ggavusi organizacijos sutikimą, kviesti ekspertus tiekėjų (rangovų)

pateiktiems pasiūlymams nagrinėti;

4. Pprašyti, kad tiekėjai (rangovai) paaiškintų pasiūlymus;

5. Ggavusi Molėtų darbo biržos įgaliojimą, atmesti pasiūlymo galiojimo

užtikrinimą, jei paaiškėja, kad pasiūlymą užtikrinantis ūkio

subjektas tapo nemokus ar nevykdė įsipareigojimų perkančiąjai

organizacijai ar kitiems ūkio subjektams, ar netinkamai juos vykdė;

6. Susipažinti su informacija susijusia su konkurso pasiūlymų nagrinėjimu,

aiškinimu, vertinimu ir palyginimu.

7. Komisija turi ir kitų teisių, numatytų Viešųjų pirkimų įstatyme ir

suteiktų perkančios organizacijos užduotims vykdyti.

8. Komisija privalo:

9. vykdyti šiame reglamente nurodytas funkcijas ir Molėtų darbo biržos

nustatytas užduotis;

10. Vykdyti funkcijas ir užduotis, laikytis Viešųjų pirkimų įstatymo ir

kitų viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų;

11. Viešųjų pirkimų tarnybai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir

perkančiąjai organizacijai pareikalavus, teikti savo veiksmų ir

sprendimų, susijusių su pirkimais, paaiškinimus;

12. Neatskleisti informacijos, susijusios su stliktomis pirkimo

procedūromis, jeigu jos neatskleidimas prieštarauja įstatymams, daro

nuostolių teisėtiems perkančiosios organizacijos ir tiekėjų (rangovų)

komerciniams

interesams arba trukdo užtikrinti sąžiningą konkurenciją.

3.4 Mokymo paslaugų tiekėjams keliami reikalavimai

Konkurse dalyvaujantiems paslaugų teikėjams, siūlantiems mokymą pagal

formalias ir dvigubas profesinio mokymo programas, keliami kvalifikacijos

reikalavimai:

1. Paslaugos teikėjas turi darbo rinkos profesinio mokymo leidimą mokyti

(licenciją) pagal siūlomą(-as) programą (-as).

2. Paslaugos teikėjas turi suaugusiųjų mokymo padalinį.

3. Paslaugos teikėjas per pastaruosius 3 metus (2001, 2002 ir 2003 m.) bent

vieną kartą vykdė suaugusiųjų profesinį mokymą.

4. Konkurso dalyvis, siūlantis mokymą pagal prioritetinę (Žr. Mokymo

programų sąrašą pridėtą prie Konkurso dokumentų) mokymo programą, turi

per 3 paskutiniuosius metus nepertraukiamą patirtį vykdant darbo rinkos

profesinį mokymą pagal šią programą, t.y. 2001, 2002 ir 2003 m. vykdė

darbo rinkos profesinį mokymą pagal šią programą.

4a. Konkurso dalyvis, siūlantis mokymą pagal dvigubą prioritetinę programą

(t.y. programa,

sudaryta iš dvejų formalių mokymo programų), turi per 3

paskutiniuosius metus nepertraukiamą patirtį vykdant darbo rinkos

profesinį mokymą pagal abejas formalias programas.

5. Paslaugos teikėjas pagal siūlomą mokymo programą gali apmokyti visą

Pirkėjo nurodytą asmenų skaičių per metus.

6. Paslaugos teikėjas turi pažymą, (forma patvirtinta LDRMT direktoriaus

2003-12-22 įsakymu Nr. V(8)-130; Žin., 2003, Nr.124-5658) išduotą

teritorinės darbo rinkos mokymo tarnybos, liudijančią, kad jo nustatyta

mokymo tvarka atitinka teisės aktų reikalavimus.

7. Paslaugos teikėjas turi pažymą, (forma patvirtinta LDRMT direktoriaus

2003-12-22 įsakymu Nr. V(8)-130; Žin., 2003, Nr.124-5658) išduotą

teritorinės darbo rinkos mokymo tarnybos, liudijančią, kad jo mokymo

materialinė bazė pagal siūlomą programą atitinka programos reikalavimus.

8. Mokymo paslaugų teikėjas gali vykdyti mokymą dienine forma bet kuriuo

metų laiku pagal Pirkėjo užsakymą.

Konkurse dalyvaujantiems paslaugų teikėjams, siūlantiems mokymą pagal

neformalias profesinio mokymo programas, keliami kvalifikacijos

reikalavimai:

1. Paslaugos teikėjas turi suaugusiųjų mokymo padalinį.

2. Paslaugos teikėjas per pastaruosius 3 metus (2001, 2002 ir 2003 m.) bent

vieną kartą vykdė suaugusiųjų profesinį mokymą.

3. Paslaugos teikėjo siūloma neformalaus profesinio mokymo programa

įregistruota Darbo rinkos neformaliojo profesinio mokymo programų sąvade.

(Molėtų darbo biržos Viešojo pirkimo komisijos darbo reglamentas).

4. PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TAIKANT ĮPRASTINĘ KOMERCINĘ

PRAKTIKĄ VYKDYMAS

Molėtų darbo birža prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų taikant

įprastą komercinę praktiką taisyklėmis (toliau – taisyklės) vadovaujasi,

vykdydama pprekių, paslaugų ar darbų viešąjį pirkimą (toliau – pirkimą)

taikant įprastą komercinę praktiką.

Pirkimą taikant įprastą komercinę praktiką gali vykdyti 2002-12-03

Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. IX-1217 65 straipsnio 11

dalyje nustatytais atvejais (kai prekių ar paslaugų vertė mažesnė kaip 75

tūkst. Lt, o darbų – 300 tūkst. Lt be pridėtinės vertės mokesčio, kai dėl

susidariusių ypatingų aplinkybių (avarija, stichinė nelaimė, epidemija ar

kitoks nenugalimos jėgos poveikis) pirkimo neįmanoma įvykdyti kitais

Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytais supaprastinto pirkimo būdais,

nepažeidžiant nustatytų procedūrų atlikimo tvarkos, kai perkamos valstybės

tarnautojų ir ppagal darbo sutartis dirbančių darbuotojų mokymo paslaugos,

kai prekės ir paslaugos yra perkamos naudojant reprezentacinėms išlaidoms

skirtas lėšas).

Pirkimas atliekamas laikantis lygiateisiškumo, nediskriminavimo,

skaidrumo principų siekiant sudaryti pirkimo sutartį, o jeigu pirkimo vertė

maža – žodžiu sudaromą sandorį, leidžiančius racionaliai naudojant tam

skirtas lėšas įsigyti administracijai reikalingų prekių, paslaugų ar darbų.

Pirkimų vykdytojai turi skatinti tiekėjų konkurenciją siekdami kuo

naudingesnių administracijai tiekėjų siūlymų.

Šiose taisyklėse vartojamos pagrindinės sąvokos apibrėžtos Viešųjų

pirkimų įstatyme.

Numatomi šių darbų vykdytojai:

1. Pirkimų vertes, vadovaudamasis Viešųjų pirkimų įstatymo 8

straipsnio nuostatomis, apskaičiuoja administracijos direktoriaus įsakymu

paskirtas asmuo (toliau tekste – pirkimų verčių apskaitą tvarkantis asmuo).

Šis asmuo pirkimų vertes apskaičiuoja kartu su pirkimų organizatoriumi,

remdamasis sudarytų sutarčių faktinėmis ir numatomų sudaryti sutarčių

planuojamomis vertėmis.

2. Pirkimą gali vykdyti tik pirkimų organizatorius ar įprastos

komercinės praktikos pirkimo komisija (toliau – komisija). Pirkimų

organizatorių skiria ir komisiją sudaro savivaldybės administracijos

direktorius. Tuo pačiu metu atliekamiems keliems pirkimams gali būti

paskirti keli pirkimų organizatoriai.

3. Pirkimų organizatorius pirkimą gali atlikti tik tuomet, kai

numatomos sudaryti prekių ar paslaugų viešojo pirkimo-pardavimo sutarties

vertė be pridėtinės vertės mokesčio neviršija 15000 (penkiolikos

tūkstančių) litų, arba darbų viešojo pirkimo-pardavimo sutarties vertė be

pridėtinės vertės mokesčio neviršija 30000 (trisdešimties tūkstančių) litų.

Jeigu nurodytos sumos viršijamos, pirkimą atlieka komisija. Administracijos

direktorius turi teisę priimti sprendimą pavesti pirkimą atlikti pirkimų

organizatoriui arba komisijai, neatsižvelgdamas į šiame punkte nustatytas

vertes.

4. Pirkimų organizatorius ir komisijos narys prieš pradėdamas

pirkimus turi pasirašyti nešališkumo deklaraciją ir konfidencialumo

pasižadėjimą.

5. Komisija veikia pagal administracijos direktoriaus patvirtintą

darbo reglamentą.

Pirkimų organizavimas:

1. Pirkimas vykdomas šiais etapais:

1.1. pirkimų organizatorius išsiaiškina reikalingas pirkti prekės,

paslaugas ar darbus, jų technines, eksploatacines ir kt. savybes,

nusprendžia dėl pasiūlymų vertinimo tik pagal kainą arba pagal pasiūlymų

ekonomiškumą;

1.2. pirkimų organizatorius parengia paraišką, kurioje nurodomos

reikalingos pirkti prekes, paslaugos ar darbai, kodėl reikia vykdyti

pirkimą, kokios lėšos bus naudojamos pirkimui ir kitos svarbios aplinkybės.

Pirkimų organizatorius suderina numatomą sutarties vertę su pirkimų verčių

apskaitą tvarkančiu asmeniu (nustatoma, ar pirkimas gali būti vykdomas

taikant įprastos komercinės praktikos taisykles), buhalterija ir asignavimų

valdytoju (nustatoma, kokiomis lėšomis bus apmokamos nupirktos prekės,

paslaugos ar darbai);

1.3. paraiška pateikiama savivaldybės administracijos direktoriui

arba jo įgaliotam asmeniui. Susipažinęs su paraiškoje pateikta informacija,

administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo pirkimų organizatoriui

arba komisijai įsakymu arba rezoliucija paveda vykdyti pirkimą;

1.4. pirkimų organizatorius arba komisija suformuluoja pirkimo

sąlygas ir atlieka tiekėjų apklausą;

1.5. pirkimų organizatorius arba komisija išrenka geriausią siūlymą

pateikusį tiekėją, su kuriuo bus sudaroma sutartis (sutartys);

1.6. administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo patvirtina

(įsakymu, rezoliucija ar kt.) pirkimų organizatoriaus ar komisijos

sprendimą;

1.7. su geriausią siūlymą pateikusiu tiekėju sudaroma sutartis;

1.8. pirkimų organizatorius ar komisija perduoda mokėjimų dokumentų

originalus administracijos buhalterijai, pasirašytas pirkimo sutartis — už

sutarčių registravimą ir saugojimą atsakingam asmeniui, visus su pirkimu

susijusius dokumentus arba jų kopijas sega į bylą. Pasibaigus

kalendoriniams metams, pirkimų organizatoriai ir komisijos administracijos

direktoriui arba jo įgaliotam asmeniui pateikia per metus įvykdytų pirkimų

ataskaitą. Ataskaitos pateikiamos iki sausio 15 dienos. Kai perkami

savivaldybės tarybos narių, administracijos valstybės tarnautojų ir

darbuotojų mokymai arba pirkimus, finansuojamus savivaldybės lėšomis,

atlieka kitos organizacijos, dokumentus sega į bylą ir pirkimų ataskaitą

rengia administracijos buhalterija;

1.9. kai pirkimą reikia įvykdyti labai skubiai arba esant kitoms

objektyvioms aplinkybėms, 1.2 punkte nurodyta paraiška ir tiekėjų apklausos

pažyma nepildoma. Tokiu atveju pirkimų organizatorius turi gauti žodinį

administracijos direktoriaus arba jo įgalioto asmens leidimą bei

buhalterijos ir asignavimų valdytojo derinimą. Pirkimą įvykdžius, prie

mokėjimo dokumentų pridedamas paaiškinimas, kuriame nurodomos pirkimo

aplinkybės;

1.10. kai vadovaujantis kvalifikacijos kėlimo institucijų kvietimais

perkami savivaldybės tarybos narių, administracijos valstybės tarnautojų

ir/ar darbuotojų mokymai arba vadovaujantis reklamos paslaugas teikiančių

įmonių pasiūlymais perkamos specifinės reklamos paslaugos, 11.2 punkte

nurodyta paraiška ir tiekėjų apklausos pažyma nepildoma. Šiuo atveju

administracijos direktorius savo rezoliucija paveda vykdyti pirkimą, apie

pirkimą nedelsiant informuojama buhalterija (informuoja pirkimą vykdantis

asmuo).

5. Prekių, paslaugų ar darbų poreikio išsiaiškinimas

Pirkimų organizatorius prieš pradėdamas pirkimą turi išsiaiškinti,

kokias prekes, paslaugas ar darbus reikės pirkti, taip pat reikalingus šių

prekių, paslaugų ar darbų kiekius. Tuo tikslu pirkimų organizatorius gali

apklausti administracijos valstybės tarnautojus ar darbuotojus, remdamasis

defektiniais aktais, naudojimo instrukcijomis, administracijos

planais ar

kompetentingų valstybės tarnautojų arba darbuotojų sprendimais.

Taip pat pirkimų organizatorius turi nustatyti perkamų prekių,

paslaugų ar darbų savybes. Nustatydamas šias savybes pirkimų organizatorius

remiasi administracijos valstybės tarnautojų ar darbuotojų pateiktais

pasiūlymais, turimais techniniais aprašymais, savo patirtimi. Jeigu reikia,

pirkimų organizatorius gali konsultuotis su atitinkamos srities

specialistais. Jeigu pirkimą atlieka komisija, pirkimų organizatorius

perkamų prekių, paslaugų ar darbų savybes praneša komisijai. Pirkimų

organizatorius taip pat apibrėžia ir svarbiausias sutarties sąlygas:

prekių, paslaugų ar darbų vykdymo terminus, atsiskaitymo ir apmokėjimo

laikotarpius, kokybės ir specifikacijų kontrolę, netesybas ir pan.

Tiekėjams nurodant perkamų prekių, paslaugų ar darbų savybes,

neturi būti dirbtinai ribojama tiekėjų konkurencija (nurodant savybes

neturi būti sudaroma situacija, kad tik konkretus tiekėjas galėtų

pateikti prekes, atlikti paslaugas ar darbus, išskyrus atvejį, kai tai

būtina siekiant patenkinti administracijos perkamų prekių, paslaugų ar

darbų poreikius ir nėra kitos alternatyvos).

Apibūdinant pirkimo objekto savybes negali būti nurodyta konkreti

prekė, gamintojas ar tiekimo šaltinis, gamybos procesas, prekės ženklas,

patentas, kilmės šalis, išskyrus atvejus, kai neįmanoma tiksliai ir

suprantamai apibūdinti pirkimo objekto arba reikalingą pirkimo objektą gali

pasiūlyti tik vienintelis tiekėjas. Šiuo aatveju tiekėjams būtina nurodyti,

kad priimtini ir savo savybėmis lygiaverčiai objektai.

Pirkimo objekto savybės turi būti apibūdintos taip, kad jas glaustai

ir aiškiai būtų galima pateikti apklausiamiems tiekėjams. Jeigu pirkimą

atlieka komisija, suderintą dokumentaciją pirkimų organizatorius perduoda

jai.

Jeigu pirkimo objektui pagal Lietuvos Respublikos įįstatymus turi būti

parengta projektinė dokumentacija, šios dokumentacijos parengimą,

tvirtinimą ir suderinimą organizuoja pirkimų organizatorius.

Nustatytos pirkimo objekto savybės turi būti suderintos su pirkimo

iniciatoriumi – Administracijos valstybės tarnautoju arba darbuotoju, kuris

nurodė reikalingas prekes, paslaugas arba darbus, taip pat su

administracijos direktoriumi, jeigu jis priima atskirą sprendimą derinti

pirkimo objekto savybes.

Jeigu numatomos sudaryti sutarties vertė neviršija nustatytų verčių,

pirkimo objekto savybės tiekėjams gali būti nurodomos žodžiu arba raštu, o

jeigu vertė didesnė – raštu. Perkant darbus objekto savybės visada

nurodomos raštu.

6. Pirkimų verčių derinimas

Pirkimų organizatorius prieš pradėdamas pirkimą numatomą pirkimo

sutarties vertę privalo suderinti su pirkimų verčių apskaitą tvarkančiu

asmeniu, kuris vadovaudamasis Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis dėl

pirkimų verčių nusprendžia, ar pirkimas gali būti vykdomas taikant įprastą

komercinę praktiką.

7. Tiekėjų apklausa

Siekiant nustatyti tiekėją, su kuriuo bus sudaroma ppirkimo sutartis,

apklausiami potencialūs tiekėjai. Tiekėjus apklausia pirkimų

organizatorius arba komisija. Tiekėjai apklausiami žodžiu arba raštu.

Sprendimą dėl apklausos formos priima pirkimų organizatorius arba komisija.

Tame pačiame pirkime dalyvaujantys tiekėjai turi būti apklausiami ta pačia

forma. Apklausiant žodžiu su tiekėjais bendraujama asmeniškai arba

telefonu. Apklausiant raštu paklausimai tiekėjams pateikiami paštu, faksu,

elektroniniu paštu arba asmeniškai. Apklausos metu tiekėjams turi būti

pateikiama bent jau ši informacija:

1. pageidaujamos pirkimo objekto savybės ir svarbiausios pirkimo

sutarties sąlygos;

2. kokiais kriterijais vadovaujantis bus pasirenkamas tiekėjas, su

kuriuo sudaroma sutartis;

3. kokius dalykus turi nnurodyti siūlantis savo prekes, paslaugas ar

darbus tiekėjas, kokia forma (rašytine ar žodine) ir iki kada jis tai turi

padaryti;

4. kaip administracija informuos apklausiamą tiekėją apie sprendimą

su juo sudaryti pirkimo sutartį.

Administracija turi įsitikinti, kad siūlymą pateikęs tiekėjas yra

pajėgus įvykdyti pirkimo sutartį. Tam pirkimų organizatorius arba komisija

gali kelti reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai ir prašyti informacijos apie

kvalifikaciją. Visiems tiekėjams turi būti keliami vienodi reikalavimai ir

prašoma pateikti to paties pobūdžio informaciją. Nei keliami reikalavimai,

nei prašoma informacija negali dirbtinai diskriminuoti tiekėjų.

Apklausiant tiekėją ar tiekėjui atskirai kreipiantis, pirkimų

organizatorius arba komisija turi atsakyti į visus tiekėjo klausimus, kurie

susiję su pirkimu ir tiekėjui reikalingi geriau suprasti administracijos

poreikius ir galimybes, tačiau tiekėjui negali būti pateikta tokia

informacija, kuri pažeistų administracijos įsipareigojimus neatskleisti

komercine, tarnybos ar valstybės paslaptimi laikomos informacijos arba

informacijos, kurios atskleidimas pakenktų viešiesiems interesams.

Tame pačiame pirkime apklausiamiems tiekėjams turi būti pateikta

tokia pati informacija.

Apklausiant tiekėjus, jeigu tai nesukelia pernelyg didelių

organizacinių sunkumų, reikia derėtis dėl palankesnių tiekėjo siūlomų

sąlygų. Bet jeigu apklausiant tiekėjus paaiškėja, kad reikia pakeisti

administracijos pageidaujamas pirkimo objekto savybes arba kitas pirkimo

sąlygas, pirkimų organizatorius arba komisija turi tai padaryti, esant

reikalui derindama su šiose taisyklėse nustatytais asmenimis, iš naujo

apklausti jau anksčiau apklaustus tiekėjus.

Žodžiu pateikti tiekėjų atsakymai fiksuojami apklausos pažymoje.

Apklausti reikia tokį tiekėjų skaičių, kad būtų galima palyginti ir

įvertinti bbent 3 tiekėjų siūlymus. Jeigu siūlymus pateikia mažiau nei 3

tiekėjai, administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo gali pavesti

pirkimų organizatoriui arba komisijai atlikti apklausą iš naujo. Mažiau

tiekėjų gali būti apklausiama šiais atvejais:

1. pirkimų organizatorius arba komisija normaliomis priemonėmis

sužino, kad yra mažiau tiekėjų, kurie gali patiekti reikalingas prekes,

atlikti paslaugas ar darbus;

2. didesnio tiekėjų skaičiaus apklausa reikalautų neproporcingai

didelių pirkimų organizatoriaus arba komisijos pastangų, laiko ir/ar lėšų

sąnaudų (paprastai kai perkama prekių, paslaugų ar darbų, kurių vertė yra

iki 100 litų);

3. pirkimą būtina atlikti labai greitai;

4. kai dėl aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, paaiškėja, kad

yra reikalingi papildomi darbai arba paslaugos, kurie nebuvo įrašyti į

anksčiau sudarytą pirkimo sutartį ir kurių techniškai ar ekonomiškai

neįmanoma atskirti nuo pradinės pirkimo sutarties, nesukeliant didelių

nepatogumų perkančiajai organizacijai. Tokiu atveju apklausiamas tik tas

tiekėjas, su kuriuo buvo sudaryta pradinė pirkimo sutartis. Papildomai

sudarytų pirkimo sutarčių kaina neturi viršyti 50 procentų pagrindinės

pirkimo sutarties vertės, o bendra visų šių sutarčių kaina — Viešųjų

pirkimų įstatymo 65 straipsnio 11 dalies 1 punkte numatytų verčių;

5. esant kitoms objektyviai pateisinamoms aplinkybėms, dėl kurių

neįmanoma apklausti daugiau tiekėjų; šios aplinkybės negali priklausyti nuo

administracijos delsimo arba neveiklumo;

6. kai prekės, paslaugos arba darbai perkami iš įkalinimo įstaigų,

valstybės įmonių, kurių steigėja yra Vidaus reikalų ar Teisingumo

ministerija ir kuriose dirba daugiau kkaip 50 procentų nuteistųjų, įmonių,

kuriose dirba daugiau kaip 50 procentų invalidų, bei įmonių prie sveikatos

priežiūros įstaigų, kuriose darbo terapijos pagrindais dirba ne mažiau kaip

50 procentų pacientų, perkamos jų pagamintos prekės, teikiamos paslaugos ar

atliekami darbai.

8. Tiekėjų siūlymų tikrinimas ir vertinimas

Tiekėjo siūlymo tikrinimo tikslas – įsitikinti, ar siūlymas atitinka

administracijos poreikius ir iškeltus reikalavimus, o tiekėjų siūlymų

vertinimo tikslas – išrinkti geriausią siūlymą, kurį pateikusiam tiekėjui

administracija siūlys sudaryti pirkimo sutartį.

Vertinami tik administracijos poreikius ir iškeltus reikalavimus

atitinkantys tiekėjų siūlymai. Vertinama tik pagal tiekėjams apklausos metu

nurodytus kriterijus. Geriausiu laikomas ekonomiškiausias siūlymas arba tas

siūlymas, kuriame nurodyta mažiausia kaina. Kai pasiūlymai vertinami pagal

jų ekonomiškumą, vadovaujamasi Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos

Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2003 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. 1S-

25 „Dėl ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų nustatymo

metodikos patvirtinimo“ patvirtinta Ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo

vertinimo kriterijų nustatymo metodika.

Tiekėjų siūlymus vertina pirkimų organizatorius arba komisija.

9. Pirkimo sutartis

Pirkimo sutartis sudaroma su geriausią siūlymą pateikusiu tiekėju.

Pirkimo sutartis, kurios vertė mažesnė kaip 10 000 Lt, gali būti sudaroma

žodine forma.

Perkant darbus visada sudaroma rašytinė sutartis. Rašytinė sutartis

turi būti sudaroma, kai dėl perkamų prekių ir/ar paslaugų specifikos turi

būti nustatomi papildomi reikalavimai perkamų objektų kokybei, pateikimo ir

atsiskaitymo terminams, kai nustatomos netesybos bei panašiais atvejais,

taip pat administracijos direktoriui arba jo įgaliotam asmeniui pavedus.

Pirkimo sutartyje turi būti nustatyta:

1. sutarties šalių teisės ir pareigos;

2. perkamos prekės, paslaugos ar darbai, jeigu įmanoma – tikslūs jų

kiekiai;

3. kaina arba kainodaros taisyklės;

4. kainos ar įkainių indeksavimas dėl infliacijos, jeigu sutarties

trukmė ilgesnė kaip 1 metai;

5. kainos ar įkainių keitimas dėl pasikeitusių mokesčių;

6. atsiskaitymų ir apmokėjimo tvarka;

7. prievolių įvykdymo terminai;

8. prievolių įvykdymo užtikrinimas;

9. ginčų sprendimo tvarka;

10. sutarties nutraukimo tvarka;

11. sutarties galiojimas.

Pirkimų vykdytojai turi stengtis sudaryti ilgalaikes sutartis su

tiekėjais. Sutarties terminas ir vertė turi skatinti tiekėjus siūlyti kuo

geresnes sąlygas, tačiau kartu neturi būti administracijai nepriimtinos

rizikos (pvz., kainų, valiutų kursų, sutartimi tiekėjų prisiimamų

įsipareigojimų neįvykdymo sukeliamų pasekmių) šaltinis.

Sutartis su teikėju neturi būti sudaroma tol, kol nėra užtikrintas

administracijos įsipareigojimų pagal šią sutartį finansavimas.

10. Pirkimų dokumentavimas

Pirkimo atlikimo metu sudaromi dokumentai turi leisti administracijai

pagrįsti priimtų sprendimų, Viešųjų pirkimų įstatymo ir šių taisyklių

nustatytų reikalavimų atitikimą.

Visus su pirkimu susijusius dokumentus pirkimų organizatorius,

komisija sega į bylą ir nustatytais terminais perduoda už archyvų tvarkymą

atsakingam administracijos padaliniui.

Byloje turi būti bent jau ši informacija:

1. paraiška, nurodyta taisyklių punkte, arba jos kopija;

2. tiekėjų apklausos pažyma;

3. jeigu paraiška ir tiekėjų apklausos pažyma nepildoma —pateikiamas

paaiškinimas arba jo kopija;

4. tiekėjų siūlymai (jeigu jie pateikti rraštu);

5. komisijos posėdžių protokolai;

6. pirkimo sutarties arba sąskaitos-faktūros kopija;

7. kvietimas dalyvauti mokymuose, pasiūlymas teikti reklamos

paslaugas (arba jo kopija).

Su pirkimu susiję dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos archyvų

įstatymo nustatyta tvarka.

11. Ginčų nagrinėjimas

Administracijos gautos tiekėjų pretenzijos dėl administracijos

vykdomų pirkimų nagrinėjamos Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka.

Tiekėjų pretenzijas nagrinėja administracijos direktoriaus paskirtas

administracijos valstybės tarnautojas. Šis asmuo neturi būti susijęs su

pirkimą vykdančiu pirkimų organizatoriumi ar komisija. Sprendimą dėl

pretenzijos remdamasis paskirto valstybės tarnautojo išvadomis ir pirkimų

organizatoriaus ar komisijos pirmininko paaiškinimais, priima

administracijos direktorius. (Prekių ir paslaugų pirkimo Molėtų darbo

biržoje taisyklės).

Molėtų darbo birža savo praktikoje negavo jokių skundų iš prekių ir

paslaugų tiekėjų.

12. VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ORGANIZAVIMO EFEKTYVUMAS

Organizuojant Viešuosius pirkimus mokymui-perkvalifikavimui bedarbių

Molėtų darbo biržoje kainos žymiai sumažėjo, todėl, kad kiekviena mokymo

įstaiga stengiasi laimėti konkursą mažindama siūlomas paslaugas. Pvz.

„Alantos verslo ir technologijų mokykla“ stalių mokymo – pervalifikavimo

programai kainas sumažino iki 20 procentų. „Lelijos“ siuvimo įmonėje

siuvėjų paruošimui kainos sumažėjo iki 25 procentų. Kiekviena mokymo

įstaiga stengiasi su minimaliomis išlaidomis suteikti kvalifikuotas

paslaugas. Ateityje planuojamas mokymo kainų stabilumas.

Molėtų darbo biržoje organizuojamas ir mažos vertės prekių pirkimas. Jo

dėka parenkami prekių tiekėjai, kurie gali pasiūlyti organizacijai

nuolaidas ir teikti kokybiškas prekes. Atsirenkant tiekėjus atliekama:

1. Kvalifikacijos tikrinimas – tikslu išsiaiškinti ar tiekėjas pajėgus

įvykdyti sutartį;

2. Ekonominė ir finansinė būklė;

3. Techninis ir gamybinis pajėgumas.

Metinės sutarties pagalba stengiamasi išreikalauti patogias prekių

pristatymo ir atsiskaitymo su tiekėjais sąlygas. Išaugo prekių tiekėjų

paslaugų kokybė, bei sumažėjo įsigyjamų prekių kainos.

Seimui svarstant Viešųjų pirkimų įstatymo projektą, LLRI ekspertai

pateikė siūlymą praplėsti viešuosius pirkimus apibrėžiančias įstatymo

nuostatas, nes, ekspertų nuomone, Lietuvoje šiuo įstatymu aktualu ir

naudinga reglamentuoti daugiau pirkimų, nei kad juos reglamentuoja ES (ES

griežtai reglamentuoja dalį viešųjų pirkimų (tarptautinius pirkimus), o ES

institucijos dalyvauja jų procese). LLRI taip pat pateikė siūlymų, kaip

tiksliau reglamentuoti viešuosius pirkimus siekiant jų skaidrumo ir

efektyvumo.

Efektyvios konkurencijos nėra ten, kur visa paklausa yra koncentruota

valdžioje. Jei valdžia tampa vieninteliu (arba pagrindiniu) pirkėju, tai

reiškia, jog konkuruojama tik dėl jos vienos palankumo. „Geriausiu“ tampa

tik tas, kas įtinka valdžiai, o ne vartotojams. Tokiu atveju egzistuoja ne

tik pirkėjo monopolijos, bet ir korupcijos problema, nes valdžia kaip

pirkėjas disponuoja ne savo pinigais ir neišvengiamai nesielgia su jais

labai skrupulingai. Todėl, nepaisant griežto viešųjų pirkimų

reglamentavimo, nuolat iškyla skandalai susiję su viešais pirkimais , o

privačių pirkimų atveju piktnaudžiavimai visai nėra paplitę.

(http://www.lrinka.lt/Leidinys/reguliavimas/2001.1.isknygos.phtml 2004-03-

29).

13. IŠVADOS

Turi būti sveika viešųjų pirkimų sistema. Reikėtų atsižvelgti, jog

Viešieji pirkimai – tai ko reikia verslui? (brangiai parduoti)

• Paprastumo

• Sąžiningumo

• Nediskriminavimo

• Operatyvumo

• Verslo taisyklių gerbimo

Viešieji pirkimai – ko reikia valdžiai? (pigiai nusipirkti)

• Paprastumo

• Sąžiningumo

• Konkurencijos

• Operatyvumo

Iškreipta viešųjų pirkimų sistema

Viešieji pirkimai – ko reikia verslui? (brangiai parduoti)

• Sudėtingumo

• Voliuntarizmo

• Protekcionizmo

Viešieji pirkimai – ko reikia valdžiai? (brangiai nusipirkti, pasiliekant

asmeninę “maržą”)

• Sudėtingumo

• Voliuntarizmo

Viešieji pirkimai – giluminės problemos

• Perkama kitų naudai už kitų pinigus.

• “Verslo” modelio viešuosiuose pirkimuose pavojai – favoritizmas ir

korupcija.

• “Biurokratijos” modelio viešuosiuose pirkimuose pavojai –

nelankstumas.

• Ar gali būti sėkmingas bandymas suderinti šiuos modelius – naujoji

viešoji vadyba?

Viešieji pirkimai – problemos verslui ir valdžiai

• Viešojo pirkimo kaina: formaliai teisėta, realiai per didelė.

• Viešojo pirkimo kaina: formaliai suderėta, realiai ne galutinė.

• Reikalavimai statytojui: formaliai objektyvūs, realiai subjektyvūs

ir ribojantys.

• Reikalavimai objektui: formaliai objektyvūs, realiai subjektyvūs ir

netikslingi.

• Konkurencija: formaliai atvira, realiai – pagal pasirinkimą.

Viešieji pirkimai – problemos verslui ir valdžiai

Pirkimo objektas (darbai ar patalpos): formaliai skirtinga, realiai tas

pats.

• Įsipareigojimų vykdymas: formaliai užtikrinamas, realiai sunkiai

išreikalaujamas.

Viešųjų pirkimų reguliavimo perspektyvos

• Su ES teise jau suderinta

• Laukia rinkų atvėrimas

• Tikėtinas tolesnis procedūrų detalizavimas

• Galima didesnė orientacija į tikslą

• Tikėtinas artėjimas prie normalių civilinių sandorių

Konkurencija stiprės. Viešųjų pirkimų reguliavimo perspektyvos

• Su ES teise jau suderinta

• Laukia rinkų atvėrimas

• Tikėtinas tolesnis procedūrų detalizavimas

• Galima ddidesnė orientacija į tikslą

• Tikėtinas artėjimas prie normalių civilinių sandorių. („Lietuvos

laisvosios rinkos institutas“ 2003 06 19).

LITERATŪRA

1. Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas Nr.I-1491, 1996m;

2. Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas Nr. IX-1217, 2002-12-03;

3. Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės

direktoriaus 2003 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. 1S-25 „Dėl ekonomiškai

naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijų nustatymo metodikos

patvirtinimo“;

4. Molėtų darbo biržos Viešojo pirkimo komisijos darbo reglamentas;

5. Prekių ir paslaugų pirkimo Molėtų darbo biržoje taisyklės;

6. „Lietuvos laisvosios rinkos institutas“ 2003 06 19;

7. www.jsm.lt/lithuanian/aktai;

8. www.lrinka.lt/Leidinys/reguliavimas/2001;

[pic]