Lietuvos konstitucingumo raida

“ Pradžioje būna Konstitucijos žodis, bet jis pasikeičia, kai tik

prisiliečia prie tikrovės. Konstitucijos keičiamos ne tik formaliomis

pataisomis, jos taip pat keičiasi- ir net labiau- vykstant nepastebimai /./

politinės praktikos ir papročių normų metamorfozei.”

K. Loewenstein. Verfassungslehre. 3. Aufl., Tubingen, 1975. P. 152, 153.

1. Įžanga

Konstitucinės teisės nuostatos Lietuvoje labai senos, gerokai senesnės nei

kaimyninėse šalyse: valstybinės teisės normų buvo jau paprotinėje teisėje,

po to- valdovų aktuose, o 16 a. pradžioje kai kurios šios teisės nuostatos

buvo surinktos ir kodifikuotos Lietuvos statutuose, tapusiuose Lietuvos

konstitucingumo tradicijų uužuomazga.

2. Lietuvos konstitucinės teisės šaltinių sistemos įpatumai

Lietuva priklauso kontinentinės teisės tradicijai, tad kalbėdami apie

Lietuvos konstitucinės teisės šaltinius, galvoje turime tik norminius

teisės aktus.

Visi Lietuvoje galiojantys norminiai teisės aktai yra glaudžiai susiję

tarpusavyje: vieni teisės aktai konkretina kitus, tam tikrų teisės aktų

normos saugo kitų normas. Juos sieja bendri teisėkūros principai ir griežti

hierarchijos ryšiai. Teisės šaltinių hierarchija- svarbiausias Lietuvos

Konstitucinės teisės šaltinių sistemos ypatumas.

3. Žmogaus teisių istorinė raida

Žmogaus teisių ištakos siekia seniausius laikus- senovės Graikų ir Romėnų

humanizmo idėjas, judėjų, krikščionių etiką. Renesanso metu jjos buvo

praturtintos nauju turiniu. Žmogaus suverenumo suvokimas, jo nepriklausymas

nuo monarcho valios tapo žmogaus teisių ir idėjų ištakomis. Vėliau Džonas

Lokas formulavo žmogaus teises kaip politinės sistemos koncepcijos

integralų elementą. Ši nuomonė turėjo daug pasekėjų mokslininkų.

Moderni žmogaus teisių samprata įtvirtinta 1789 m. Prancūzijos žžmogaus ir

piliečių teisių deklaracijoje. Tai dokumentas, kuriame įtvirtintos esminės,

prigimtinės žmogaus teisės- laisvė, lygybė, nuosavybės neliečiamybė ir kt.

Kai kuriuose dar ankstesniuose teisės aktuose jau buvo skirtas dėmesys

žmogaus teisėms. Tai: 1215 m. Magna Charta, 1679 m. Habeas cirpus act, 1689

m. Teisių bilis, Amerikos nepriklausomybės deklaracija, 1787 m. JAV

Konstitucijos pirmosios 10 pataisų ( Teisių bilis) ir kt. Tačiau 1789 m.

Prancūzijos Žmogaus ir piliečio teisių deklaracija išlieka vienu

svarbiausių žmogaus teises skelbiančiu aktu, nes joje suformuluotas svarbus

žmogaus teisių katalogas. Šios deklaracijos nuostatos atsispindėjo

daugelyje vėliau priimtų Europos valstybių konstitucijų.

Lietuva. Žmogaus teisių doktrina Lietuvoje klostėsi kaip europinės žmogaus

teisių kultūros dalis, grindžiama prigimtinių teisių nuostatomis. Jau

Pirmojo Lietuvos Statuto preambulėje nurodoma, kad statutas skiriamas

visiems pavaldiniams, kokio luomo jie bebūtų. Pačiame Statute galima rasti

ir tokių nuostatų, kurios įtvirtina tokius principus: bbausmę skiria tik

teismas, rengiantis teismo procesą, procese turi dalyvauti abi bylos šalys;

nekaltumo prezumpcija: tik teismas nustato kaltę, kiekvienas atsako už savo

veiksmus, nėra atsakomybės be kaltės. Statute ginamos moterų turtinės

teisės, garbė. Tuo šis Statutas išsiskiria iš kitų kaimyninių šalių

įstatymų. Vėliau, 1795 m. prigimtinės žmogaus teisių vertybės buvo

puoselėjamos VU, kur dėstyta prigimtinė teisė. Po okupacijos, tarpukario

laikotarpiu, Lietuva vėl pradėjo kurti teisę. 1922 m. Konstitucijos žmogaus

teisių nuostatos atitinka to meto Europos valstybių tradicijas. Tam didelę

įtaką darė M. Riomerio darbai.

1922 m. LR Konstitucija rrėmėsi tuo metu populiarios liberalios

filosofijos nuostatomis. Piliečių teisinei padėčiai reglamentuoti 1922 m.

Konstitucijoje buvo specialus skirsnis „ Lietuvos piliečiai ir jų

teisės“. Jis yra tradicinis pagal to meto konstitucinę doktriną ir

siejasi su 1789 m. Prancūzijos deklaracija.

4. Lietuvos konstitucingumo raida

Pirmajame Lietuvos Statute ( 1529 m.) konstitucinio turinio teisės normos

dėstomos daugiausia 1- ajame šio statuto skirsnyje. Čia suformuluotos

tokios nuostatos kaip:

a) Lietuvos suverenumo

b) Teritorijos neliečiamumo

c) Įsipareigojimai kunigaikščiui: apsaugoti Lietuvos nepriklausomybę,

garbę, teritorinį integralumą, nemažinti valstybės žemių

Antrajame Lietuvos Statute (1566 m.) konstitucinei teisei skiriami taip

pat pirmieji Statuto skirsniai. Vėl pabrėžiamas visiškas LDK valstybinis

nepriklausomumas ir savarankiškumas. Apibrėžtos valstybės sienos. Seimo

kompetencija išplėsta, jis gali svarstyti visus svarbesnius reikalus,

įstatymai gali būti priimami tik Seime.

Trečiasis Statutas ( 1588 m.) išleistas po Liublino unijos- jungtinė

Lietuvos ir Lenkijos valstybė. Tai federacinė valstybė, kurios monarchą

renka Seimas. Jam nominaliai priklausė visa žemė. Lietuvos reikšmė

sumažėja. Ponų taryba panaikinta, jos nariai tapo senatoriais.

1-asis Konstitucinis dokumentas-1791 m. gegužės 3 dienos Konstitucija.

Pirmasis tokio pobūdžio rašytinis dokumentas Europoje. Konstitucija buvo

svarstoma 4-rius metus Ją svarstęs seimas priima valdymo įstatymą, kurį

patvirtina Seimas ir karalius. Šis dokumentas ir yra garsioji Konstitucija.

Ji susideda iš preambulės ir 11-kos straipsnių. Padarytos reformos:

1. Patvirtintos senosios bajorų teisės ir privilegijos. Patvirtinta

miestiečių teisė siųsti savo atstovus į Seimą. Jie dalyvaudavo Atstovų rrūmų

darbe ir čia galėjo kelti bei pasisakyti tik miestų klausimais, tačiau

neturėjo teisės balsuoti.

2. Stengtasi centralizuoti valstybę: valdymo forma iš respublikos su

renkamu valdovu, buvo pakeista į konstitucinę monarchiją ( šis dokumentas

buvo pirmoji rašytinė konstitucija teisiškai įtvirtinusi šią valstybės

valdymo formą)

3. Aukščiausių valstybės organų sistema formuojama laikantis valdžių

padalijimo principo

4. Įstatymų leidybą, mokesčių nustatymą bei valdymo kontroliavimą,

konstitucija pavedė Antrajam rūmų seimui, susidedančiam iš Atstovų rūmų ir

Senato. Atstovų rūmus sudarė deputatai, renkami pavietų seimeliuose

dvejiems metams, kurie atstovavo tautai, o ne rinkėjams. Senatas turėjo

veto teisę, nesunkiai įveikiamą atstovų rūmų. Senato nariai neturėjo

įstatymų iniciatyvos teisės.. Senatoriai buvo aukšti valstybės pareigūnai

valstybės pareigūnai ir bažnyčios hierarchai.

5.Karalius nustojo būti parlamento dalis, neteko teisės sankcionuoti

įstatymus ir apskritai daryti įtaką įstatymų leidybai. Užtat padidėjo

karaliaus vykdomoji galia. Prie karaliaus kuriama patariamoji taryba, nors

paties karaliaus aktai galią įgydavo tik kontrasignuoti vieno iš tarybos

narių ir priėmusiam atsakomybę už tą aktą. Pats karalius už savo politinius

sprendimus neatsakingas. Jis – vyriausias kariuomenės vadas.

6.Karaliaus postas tapo nebe renkamas, bet paveldimas

7. Pabrėžiamas teismų savarankiškumas ir nepriklausomumas.

Svarbiausios šios konstitucijos nuostatos, skirtos ir parlamentarizmo

užuomazgoms, ir nepriklausomam teismui, iš esmės kartojo Lietuvos statutų

nuostatas.

Užsimojusi centralizuoti valstybę, konstitucija kėlė rimtą grėsmę

Lietuvos savarankiškumo likučiams. Buvusi federacinė valstybė,

konstitucijoje paverčiama vieninga Lenkijos karalyste, vieninga suverenia

valstybe ir žengiamas žingsnis unitarinės valstybės link. Konstitucijoje

neaptariamas unijos faktas, čia net nėra Lietuvos pavadinimo. Iki šiol

išsaugojusi savo atskirą valstybės aparatą, kariuomenę, iždą, dabar Lietuva

turėjo virsti Lenkijos provincija. Lietuvos padėtį švelnino tik tą

aplinkybė, kad 1791 m. spalio 20 d. Seimas priėmė ir karaliaus vardu

paskelbė dokumentą, pavadintą “Abipusis abiejų tautų įsipareigojimas”,

kuriame buvo ne tik “abi tautos”, bet ir LDK.

1791 m. Konstitucija nepateisino į ją dedamų vilčių. Ji net nebuvo

įgyvendinta, o svarbi tik tuo, kad joje naujų laikų idėjas sugebėta iškelti

ir įstatymiškai suformuluoti gerokai anksčiau, nei tą padarė kitos Vidurio

ir Rytų Europos tautos.

Mūsų šalies konstitucingumo pradžia laikomas konstitucinės svarbos aktas –

Lietuvos tarybos nutarimas, kuriuo 1918 m. vasario 16 d. buvo paskelbta

Lietuvos nepriklausomybė.

|IŠTRAUKA IŠ 1918 m. VASARIO 16 d. AKTO |

|Lietuvos Taryba savo posėdyje vasario 16 d. 1918 m. vienu balsu |

|nutarė kreiptis į Rusijos, Vokietijos ir kitų valstybių vyriausybes |

|su pareiškimu: |

|Lietuvos Taryba, kaip vienintelė lietuvių tautos atstovybė, remdamasi|

|pripažintaja tautų apsisprendimo teise ir lietuvių Vilniaus |

|konferencijos nutarimu rugsėjo mėn. 18-23 d. 1917 metais, skelbia |

|atstatanti nepriklausomą, demokratiniais pagrindais sutvarkytą |

|Lietuvos valstybę su sostine Vilniuje ir tą valstybę atskirianti nuo |

|visų valstybinių ryšių, kurie yra buvę su kitomis tautomis. |

|Drauge Lietuvos Taryba pareiškia, kad Lietuvos valstybės pamatus ir |

|jos santykius su kitomis valstybėmis privalo galutinai nustatyti kiek|

|galima greičiau sušauktas Steigiamasis seimas, demokratiniu būdu

visų|

|jos gyventojų išrinktas. |

Susiklosčius palankiai politinei situacijai, tų pačių metų lapkričio 2 d.

Lietuvos valstybės Taryba priėmė Lietuvos Valstybės Laikinosios

Konstitucijos Pamatinius Dėsnius, kuriuose, 1919 m. balandžio 4 d. padarius

papildymus, buvo įtvirtinti svarbiausi vykdomosios valdžios organai –

Valstybės prezidentas ir Ministrų kabinetas.

Tolesniam Lietuvos konstitucinės raidos etapui didelę įtaką turėjo

Steigiamojo Seimo sušaukimas, kuris 1920 m. birželio 10 d. priėmė Laikinąją

Lietuvos Valstybės Konstituciją, įtvirtinusią parlamentinės respublikos

modelį, nustačiusią valstybės organų sistemą, paskelbusią svarbias piliečių

asmenines bei politines teises ir laisves.

1922 m. rugpjūčio 2 d. LLietuvos Valstybės Konstitucija – pirmasis

mūsų valstybės konstitucinis aktas, kuris savo pagrindiniais bruožais

atitiko bendrus demokratinių konstitucijų reikalavimus. Piliečiu teisinė

padėtis-pirmiausiai pabrėžiamas jų lygiateisiškumas, nepaisant lyties,

kilmės, tautybės ir tikėjimo. Rėmėsi liberaliosios filosofijos nuostatomis.

Garantuojama sąjungų laisvė, draugijų laisvės turinys glaudžiai susijęs su

susirinkimu laisve. Tiesioginį poveikį demokratinėms teisėms ir laisvėms

turėjo nepaprastoji padėtis.-kilus karui, sukilimui, neramumams. Tada

sustabdomos piliečių konstitucinės laisvės. Ji buvo apskelbta 1920 liepą.

Buvo ir kita nepaprastosios padėties rūšis-sustiprinta apsauga. Galima buvo

stabdyti visuomeninių organizacijų veiklą, drausti išleisti ir platinti

spaudos leidinius, drausti susirinkimus, taikyti ištrėmimą ir ppan. Buvo

pritaikyta 1938 m. Kauno apskrity, 1939 m. visoje Lietuvos teritorijoje.

Konstitucija skelbė nuosavybės teisės apsaugą, nurodė, kad piliečių turtą

galima nusavinti tik įstatymu, bet nutylėjo visuotinai pripažintą

išankstinio ir teisingo atlyginimo reikalavimą. Numatyta teisė tautinėms

mažumoms savarankiškai tvarkyti savo kultūros reikalus ir įstatymo ttvarka

sudaryti savo atstovaujamuosius organus.

Valdžios organai. Ministru kabinetas, skirtingai nuo prezidento,

konstitucijoj buvo traktuojamas kaip bendrosios kompetencijos valstybės

organas. Konstitucija skelbė, kad ministru kabinetas “vykdo respublikos

konstituciją ir įstatymus, veda respublikos vidaus reikalus ir užsienio

politiką, saugoja respublikos teritorijos neliečiamybę ir vidaus tvarką”.

Kandidatu į seimo atstovu sąrašus galėjo siūlyti partijos ir kitokios

žmonių grupės. Buvo tik reikalaujama, kad sąrašą pasirašytu 50 tos

apygardos rinkėju. Seimo atstovo elgesys seime priklausė nuo partijos

įtraukusios jį į savo kandidatu sąrašus. Valdančioji seimo partija savo

rankose laikė ir vykdomąją valdžią.

1928 m. gegužės 15 d. Lietuvos Valstybės Konstitucija sustiprino

Respublikos Prezidento, kurį dabar renka ne Seimas, kaip anksčiau, o

ypatingieji tautos atstovai 7 metams, valdžią. Respublikos Prezidentas

įgyja teisę paleisti Seimą, varžytį politinių partijų veiklą. Dėl šios ir

kitų nuostatų formavosi prezidentinės respublikos modelis. Ši Konstitucija

pasuko Lietuvą nnuo demokratijos į autoritarinį režimą. Tam, be abejo,

įtakos turėjo 1926 m. gruodžio mėnesį įvykdytas valstybės perversmas.

1938 m. gegužės 12 d. Lietuvos Konstitucija, kaip ir jos pirmtakė, toliau

įtvirtino Respublikos Prezidento įgaliojimus: teisę paleisti Seimą, skirti

ir atleisti Ministrą Pirmininką, priimti įstatymus ne Seimo sesijos metu,

t.y. leido pažeisti valdžių atskyrimo principą, kaip vieną iš teisinės

valstybės fundamentų. Konstitucija nenumatė jokios galimybės pašalinti

Respublikos Prezidentą iš užimamų pareigų. Jis neatsakė už savo

įgaliojimus, o už kitus veiksmus jis neprivalėjo atsakyti tol, kol vadovavo

valstybei.

Taigi ir 1928 m., iir 1938 m. Lietuvos Konstitucijos turėjo

autoritarinių bruožų. Seimas, kaip Tautos atstovybė, eliminuotas iš

politinio proceso, nepakankamai remiasi piliečių nuomone ir pritarimu.

Lietuva tapo valstybe su vienpartine (tautininkų) sistema.

Okupacinių režimų Lietuvoje metu konstitucingumo raida buvo

nutrūkusi. Okupavus Lietuvą, ji buvo pripažinta sąjungine respublika, o jos

valstybingumas panaikintas. SSSR 1936-ųjų metų konstitucijos pagrindu 1940

m. rugpjūčio 25 d. buvo priimta LSSR konstitucija. Tuo aktu buvo

panaikintos visos nepriklausomos Lietuvos valstybės ir teisinės

institucijos ir prievarta įvesta sovietinė valdymo ir politinė sistema su

VKP vadovaujančiu vaidmeniu.

Po antro pasaulinio karo pasikeitus SSSR vidaus ir tarptautinei

padėčiai, 1977 m. buvo priimta nauja SSSR konstitucija, nuo kurios

praktiškai niekuo nesiskyrė 1978 m. balandžio 20 d. priimta LSSR

konstitucija. Abi SSSR konstitucijos, mechaniškai perdirbtos į sąjunginių

respublikų konstitucijas, buvos svetimos valstybės primesti aktai.

Silpstant sovietiniam režimui, vadinamosios „perestroikos“

laikotarpiu Lietuvoje 1988 m. prasidėjo tautinio atgimimo ir

demokratizavimo procesai. Dėl to Lietuvos SSR Aukščiausioji Taryba ėmėsi

konstitucijos reformos – 1988 ir 1989 metais Lietuvoje pakeista politinė ir

ekonominė sistema, legalizuota privati nuosavybė, įvesta LSSR pilietybė,

pakeistos konstitucijos nuostatos apie sąžinės laisvę, deputatų statusą,

teismų sistemos ir kitos. Vaisa tai sudarė palankias sąlygas atkurti

nepriklausomą Lietuvos valstybę ir jos konstitucinę santvarką.

1990 m. vasario mėnesį pirmą kartą įvyko demokratiški laisvi

daugiapartiniai rinkimai į Aukščiausiąją Tarybą, kuriuos laimėjo Sąjūdis.

Naujai išrinkta Aukščiausioji Taryba pirmojoje savo sesijoje 1990 m. kovo

11 dd. paskelbė Aktą dėl Lietuvos Nepriklauomos Valstybės atstatymo ir,

pripažindama tarpukario Lietuvos valstybės ir jos konstitucinės santvarkos

tęstinumą, priėmė įstatymą Dėl 1938 m. gegužės 12 d. Lietuvos Konstitucijos

galiojimo atstaymo. Toks prieškarinės Konstitucijos galiojimas buvo

trumpalaikis. Kadangi senosios Konstitucijos galiojimo atkūrimas pats

savaime neatkuria Lietuvoje iki 1940 m. birželio 15 d. galiojusių įstatymų,

tą pačią kovo 11 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos Pagrindinis

Įstatymas, sustabdęs 1938 m. Konstitucijos galiojimą.

Laikinasis Pagrindinis Įstatymas skelbė, kad Lietuvos Respublika yra

suvereni demokratinė valstybė, išreiškianti Lietuvos tautos bendrą valią

bei interesus, ir įtvirtino labai svarbią nuostatą, kad visi įstatymai ir

kiti teisės aktai leidžiami tik remiantis Laikinuoju Pagrindiniu Įstatymu

ir prieštaraujantys jam. Tačiau ir toliau lieka galioti iki šiol veikę

Lietuvos įstatymai bei kiti teisės aktai, kurie neprieštarauja Laikinajam

Pagrindiniam Įstatymui. Tam, kad šis įstatymas nors iš dalies atitiktų

sparčiai besikeičiančius Lietuvos visuomenės politinius, ekonominius,

socialinius santykius, jis dažnai buvo keičiamas ir papildomas. Nekilo

abejonių, kad Laikinasis Pagrindinis Įstatymas negali būti Lietuvos

teisinės sistemos pagrindas. Todėl jau nuo 1990 metų rudens buvo pradėta

rengti nauja Lietuvos valstybės Konstitucija, atsižvelgiant į pažangias

tarpukario Lietuvos konstitucines tradicijas, demokratinių valstybių

konstitucinę patirtį ir užsienio ekspertų rekomendacijas.

Pasiekus pagrindinių politinių jėgų susitarimą dėl Lietuvos

Respublikos Konstitucijos koncepcijos Metmenų, vieną iš keleto parengtų

projektų 1992 m. spalio 13d. Aukščiausioji Taryba – Atkuriamasis Seimas

aprobavo ir jo 1 straipsnio nuostatą – „Lietuvos valstybė yyra nepriklausoma

demokratinė respublika“ – pateikė tautos referendumui priimti.

1992 m. spalio 13 d. AT (98 – už, 2 – prieš, 6 – susilaikė) pritarė

Derinimo komisijos parengtam projektui. LR piliečiai spalio 25 d. priėmė

konstituciją referendume. Konstitucijai pritarė 56, 76 proc. visų šalies

rinkėjų.

Konstitucijos pirmuoju straipsniu tapo 1991 m. vasario 9 d. plebiscitu

priimtas teiginys: “Lietuva yra nepriklausoma demokratinė respublika.”

Šis liaudies svarstymo metu gautas rezultatas turėjo moralinę politinę

reikšmę, nes išreiškė tautos valią. LR Konstituciją sudaro preambulė,

keturiolika straipsnių, baigiamieji nuostatai bei konstituciniai aktai ir

įstatymai. 13 Konstitucijos straipsnių buvo galima pakeisti Seimo 3/5

balsų dauguma (iki 1993 m. spalio 25 d.), norint pakeisti kitus

straipsnius du kartus su trijų mėnesių pertrauka reikalinga 2/3 dauguma

ar net referendumas. Viena aišku, kad Lietuvai integruojantis į Europos

politines ir ekonomines struktūras, kai kuriuos straipsnius teks keisti.

Priėmus Konstituciją, buvo užbaigtas valdžios struktūrų formavimo

procesas: išrinktas Prezidentas, įsteigtas Konstitucinis Teismas, veikė

Valstybės gynimo taryba, paskirtas kariuomenės vadas, Vyriausybės

atstovai regionuose, įkurta Seimo kontrolierių institucija.

|LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJOS (1992M.) PREAMBULĖ |

| |

|LIETUVIŲ TAUTA |

|prieš daugelį amžių sukūrusi Lietuvos valstybę, |

|jos teisinius pamatus grindusi Lietuvos Statutais ir |

|Lietuvos Respublikos Konstitucijomis, |

|šimtmečiais atkakliai gynusi savo laisvę ir |

|nepriklausomybę, |

|išsaugojusi savo dvasią, gimtąją kalbą, raštą ir

|

|papročius, |

|įkūnydama prigimtinę žmogaus ir Tautos teisę laisvai |

|gyventi ir kurti savo tėvų ir protėvių žemėje – |

|nepriklausomoje L i e t u v o s valstybėje, |

|puoselėdama Lietuvos žemėje tautinę santarvę, |

|siekdama atviros , teisingos, darnios pilietinės |

|visuomenės ir teisinės valstybės, atgimusios Lietuvos |

|valstybės piliečių valia priima ir skelbia šią |

|KONSTITUCIJĄ |

| |

| |

5. Išvados

5.1 Lietuvoje vykusio konstitucionalizmo etapai

Retrospektyviai žvelgiant Lietuvoje vykusį konstuticionalizmą sąlygiškai

galima suskirstyti į tokias atkarpas ( etapus):

a) ieškant atkurtos Lietuvos valstybinės organizacinio sutvirtinimo būdų

ir valstybės formos 1918-1920 m. vykusį konstuticionalizmą,

pasireiškusį pirmiausiai dviejų lakoniškų laikinųjų konstitucijų („

Lietuvos valstybės laikinosios Konstitucijos pamatinių dėsnių“)

priėmimu 1918 m. ir 1919 m. ( šio laikotarpio konstitucinių principų

ir vertybių iš esmės nemenkina formali laikinųjų konstitucijų apimtis.

Nors pirmoji 1918 m. laikinoji Konstitucija apėmė tik 29 paragrafus,

kurių dauguma skirti valstybės institucijų sudarymo ir veiklos

pagrindams įtvirtinti, skubaus tokios Konstitucijos priėmimo faktas,

pasireiškęs Lenkijoje ir Estijoje „tik“ 1919 m. ( Latvijoje-1920 m.),

turi principinę reikšmę.

b) siekiant LLietuvos valstybės didesnės legitimacijos, demokratizavimo ir

modernizavimo 1920-1926 m. vykusį konstitucionalizmą, pasireiškusį

pirmiausiai Steigiamojo Seimo ( visuotiniais rinkimais legitimuotos

steigiamosios valdžios) sprendimu nustatyti valstybės formą (

demokratinę respubliką) 1920 m. laikinojoje Konstitucijoje ir

išplėtoti parlamentinę demokratiją 1922 m. Konstitucijoje.

c) rribojant parlamentinę demokratiją ir stiprinant autoritarines

tendencijas valstybės stabilumo ir nepriklausomybės labui 1927-1940 m.

vykusį konstitucionalizmą, pasireiškusį pirmiausiai Seimo paleidimu

1927 m. ir naujo Seimo nerinkimu 1927-1936 m. bei Respublikos

Prezidento galių išplėtojimu 1928 m. ir 1938 m. konstitucijose ( 1938

m. K 62 str., 64 str., 73 str., 100 str., 110 str.)

d) siekiant okupacijos ir aneksijos padarinio- kvazivalstybės LTSR

demokratizavimo, ūkinio- politinio savarnkiškumo ir atitinkamo LTSR

Konstitucijos modifikavimo, 1988-1990 m. vykusį konstitucionalizmą,

pasireiškusį, pvz., dviejų alternatyvių LTSR Konstitucijos naujos

redakcijos projektų parengimu, idėja „ įsteigti LTSR konstitucinį

teismą, susidedantį bent iš 7 kompetentingų asmenų “, gausiomis LTSR

Konstitucijos pataisomis, TSRS įstatymo, numačiusio konstitucinės

kontrolės instituciją federacijos teritorijoje, negaliojimo LTSR

paskelbimu, taip pat LTSR valstybinių leidyklų sprendimu publikuoti

Lietuvos vvalstybės 1918- 1938 m. konstitucijų tekstus ir pakartotinai

išleisti M. Riomerio studiją „ Lietuvos konstitucinės teisės

paskaitos“.

e) turint tikslą sutvirtinti atkurtą Lietuvos valstybę, ją racionalizuoti

ir parengti naują ( nuolatinę) Konstituciją 1990-1992 m. vykusį

konstitucionalizmą, pasireiškusį, pvz., dvidešimt viena Laikinojo

Pagrindinio Įstatymo pataisa, daugiau nei penkių alternatyvių

Konstitucijos projektų parengimu ir kompromisinio projekto priėmimu

referndumu.

f) siekiant Konstitucijos įstatyminio ir teisminio jurisprudencinio

plėtimo, Lietuvos valstybės inkorporavimo į europines ir

transatlantines integracijos struktūras bei atitinkamo Konstitucijos

keitimo ir aiškinimo nuo 11993 m. iki šiol vykstantį

konstitucionalizmą, pasireiškiantį, pvz., Konstitucijos 47 str. 2

dalies ir 119 str. 2 dalies pataisomis, Europos žmogaus teisių teismo

jurisprudencijos perėmimu Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo

nutarimuose, spalio 25 dienos kaip Konstitucijos dienos įteisinimu.

2. Trumpas Konstitucijos aiškinimas

“dvilypė” Konstitucijos samprata: vienu atveju ji gali būti tapatinama su

“Konstituciniu aktu”-pagrindiniu valstybės įstatymu; kita vertus,

pripažinus, kad Konstitucija reiškia fundamentalius valstybės sutvarkymo

principus, suponuoja, kad jos sąvoką apima ir “Konstitucinio akto”

išaiškinimus, t.y. konstitucinę doktriną. Konstitucijai priskirtina

visuotinės stabilumo garantijos ir jos klestėjimo sąlygos funkcija. Tačiau

Konstitucijos principai nėra nepažeidžiami. Pirma, įstatymai yra prasmingi

tik tada, kai atitinka Konstituciją; antra, jei įstatymai pernelyg

priklauso nuo kasdienių politinių tikslų, tai jie gali neigiamai atsiliepti

pačiai konstitucinei tvarkai; trečia, pati Konstitucinė santvarka priklauso

nuo to, ar ją remia piliečiai. Konstitucijoje yra pakankamai daug

saugiklių, leidžiančių formalų juridinį tekstą padaryti adekvačiu

politiniam kontekstui. Iš tokiu saugikliu paminėtini pačios Konstitucijos

“meta-teisinis abstraktumas”, pasunkinta jos keitimo galimybė, įstatymų

(visu pirma pačios konstitucijos) aiškinimo galimybė, taip pat į

konstitucines vertybes orientuoto elito ir pilietinės visuomenės

suformavimas

Modernios Konstitucinės sistemos remiasi idėja, kad Konstitucija yra

daugiau nei formalaus akto, vadinamo Konstitucija, tekstas- laikui bėgant

“pagrindinio” teksto funkcijas vis labiau perima konstitucinė doktrina.

Pvz. JAV Konstitucija teturi 7 straipsnius, bet gyvoji teisė užima 500 tomų

Aukščiausiojo teismo sprendimų-konstitucinės doktrinos. Lietuvoje

konstitucinis aiškinimas traktuojamas siaurąja prasme- kaip dviprasmybių

aiškinimas, abejotinu rašto ddalyku ir kalbos dalių tikrosios reikšmės

nustatymas. Taip suvokiamas Konstitucijos aiškinimas turįs palengvinti

Konstitucijos taikymą, bet ne generuoti į Konstitucijos raidą, juolab ne

formuluoti naujas Konstitucines normas, tegu ir užpildant teisinio

reguliavimo spragas. Maža to, kartais laikoma, kad teisėjai, taikantys

Konstituciją ir kitus teisės aktus, tai turėtu daryti mechaniškai,

faktiškai apisieidami be aiškinimo. Taigi aiškinimas šioje paradigmoje

priskiriamas geriausiu atveju kaip aptarnavimo, pagalbinė funkcija. Tačiau

Konstitucijos aiškinimas yra veikla, užtikrinanti, kad niekuomet

nenutrūkstančioje Konstitucijos raidoje fundamentaliųjų Konstitucijos

nuostatų stabilumas derės su Konstitucijos dinamiškumu, interpretuojamu

kaip gebėjimas atitikti kintančias socialines ir politines realijas.

Suvokiant Konstitucijos aiškinimą kaip sensu stricto, kyla pavojus, kad bus

arba paneigiama pati Konstitucijos, kaip fundamentalių valstybės gyvavimo

principų “sąvado” esmė, arba šie principai nespės į koją su socialine ir

politine raida.

,,/./ ramiai stovintis daiktas, jeigu niekas jo neišjudina, taip

nejudėdamas ir stovės amžinai. /./ judantis daiktas judės amžinai, jeigu

kas nors jo nesustabdys.”

T. Hobbes. Leviatanas. Vilnius, 1999. P. 37

Naudotasi šia literatūra:

1. E. Šileikis „ Alternatyvi Konstitucinė teisė“ Teisinės

informacijos centras, Vilnius 2003

2. Albert Venn Dicey „ Konstitucinės teisės studijų įvadas“

Eugrimas,

1998

3. Lietuvos konstitucinė teisė, Vilnius 2001m.

4 . E. Kūris. Konstitucija ir jos aiškinimas

Politologija, 1999, Nr. 2, p. 3-13

5. www.google.lt