Gotika

KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS

EKONOMIKOS – VADYBOS FAKULTETAS

VADYBOS KATEDRA

GOTIKA

Referatas

KAUNAS, 2004

TURINYS

ĮŽANGA……………………

……………………..

………3

1. GOTIKOS ISTORINIAME – KULTŪRINIAME KONTEKSTE…………….4

2. GOTIKOS MENINIS STILIUS…………………………5

3. GOTIKA LIETUVOJE…………………………7

4. VĖLYVOSIOS GOTIKOS PAMINKLAS. KAUNO PERKŪNO NAMAI……………9

LITERATŪRA…………………………10

ĮŽANGA

Gotikinės architektūros didybė pribloškia, stulbina, jai nėra lygių

viduramžių miestuose. Gotiškoji katedra kaip kokia karalienė iškyla virš

kreivų gatvelių ir mažų namų žavėdama savo grakštumu, puošnumu ir lengvumu.

Didinga viduramžių istorijos dvasia dvelkia raudonos gynybines pilys, keri

savo paslaptingumu.

Smailos arkos, aštrūs profiliai, architektūros masės skaidymas

dekoratyviniais elementais, sudėtingi skliautų rraštai, geometriniai akmens

raizginiai ir vitražai languose, gausios skulptūros pastatų fasaduose ir

viduje, smailos, ažūrinės bokštų viršūnės – nenuostabu, kad tai neretam net

šių dienų žmogui palieka didelį įspūdį. Tik ar kiekvienas žino jog tai

gotika? Nors literatūros apie didingąją gotiškąją architektūrą yra iš tiesų

daug, bet toli gražu ne kiekvienas galėtų daug papasakoti apie gotikos

istorinį bei kultūrinį kontekstą pasaulyje bei Lietuvoje, apibūdinti

pagrindinius gotikos bruožus, paminėti bent keletą gotikinės architektūros

paminklų?

Būtent šiomis temomis ir bus kalbama 1 – 3 dėstymo skyriuose. Na, o 4-

jame pateikiama vieno iš vėlyvosios gotikinės architektūros šedevrų

Lietuvoje – Kauno Perkųno namų – analizė. Būtent šį paminklą pasirinkti

paskatino tai, kad jis yra visai šalia – Kauno senamiestyje, neretai pro jį

praeiname ir neretai net neatkreipiame dėmesio. Praeiname pro šalį net

nepagalvodami kokį unikalų gotikinės architektūros paveldą turime savo

mieste, Kaune.

Taigi, gotika – kas tai?

GOTIKOS ISTORINIAME – KULTŪRINIAME KONTEKSTE

Terminas Gotika kilęs iš germanų genties – gotų – pavadinimo. Tai –

architektūros ir meno stilius, susiformavęs XII a. Prancūzijoje ir vyravęs

XIII-XV a. Europoje.

Gotika susijusi su viduramžių miestų – komunos gyvenimu, su miestų

kova dėl nepriklausomybės nuo feodalinio senjoro. Tai naujas ir

svarbiausias etapas vidurinių amžių istorijoje, pakeitęs feodalinį

susiskaldymą. Gotikinis menas paplito visoje Europoje, bet geriausius

vaisius davė Prancūzijos miestuose

Dvyliktas šimtmetis. Katalikiškos Europos ūkis, išjudintas Kryžiaus

žygių, aktyvėjo. Atsirado vis daugiau laisvų nuo feodalų priespaudos

valstiečių, jų gamyba vis labiau tapo prekine. Augo ir stiprėjo miestai,

didėjo jų reikšmė visuomenės gyvenime. Miestiečiai, siekdami

nepriklausomybės nuo feodalų, parėmė karalių kovą vienijant

susiskaldžiusias valstybes. Už tai jie gavo savivaldą, kitas privilegijas.

Miestui reikšmingiausiu žmogumi tapo aamatininkas. Tai specialistas, daugelį

metų amato mokęsis pas kitus meistrus ir besididžiuojantis savo

pasiekimais. Gyvenamuosius namus, feodalo pilis, kulto pastatus ėmė statyti

ne nuo žemės ūkio darbų atitrūkęs valstietis, o profesionalus

statybininkas. Statė ne aklai, o pagal matematiškai paskaičiuotus

brėžinius. Taigi, nenuostabu, kad to meto miestai statė brandesnius

pastatus, išsiskiriančius ne tik funkcionalumu, bet ir grožiu. Storus mūrus

keitė grakštesnės, vitražais pasipuošusios sienos. Dėl erdvės stokos

gynybinėmis sienomis apsuptame mieste, statiniai stiebėsi į viršų.

Formavosi naujas architektūros stilius – gotika. Statybos srityje lyderiais

ilgam tapo Prancūzijos amatininkai.

Religįja visdar buyo ppagrindinė pasaulėžiūros forma, todėl gotikos

menui didelę įtaką turėjo katalikų bažnyčia, kuri, anot .F. Engelso, buvo

aukščiausias „feodalinės santvarkos apibendrinimas.. ir. sankcionavimas“.

Pagyvėjęs miestų ekonominis gyvenimas skatino veikti, o skvarbus žmogaus

protas ieškojo to, kas nauja. Universitetuose brendo kritinė mintis, plito

disputai, erezijos, kurios silpnino bažnyčios įtaką. Taigi, gotikos mene

susipynė religiniai įsitikinimai, laisvos mintys, stiprėjantis racionalusis

pradas ir realistinės tendencijos.

Gotika pergyveno 3 etapus: ankstyvąjį, brandųjį ir vėlyvąjį.

• Ankstyvasis raidos laikotarpis (XII a. pabaiga – XIV a. pradžia)

susijęs su Paryžiaus, kaip Europos kultūros centro, dominavimu.

Šio laikotarpio pabaigoje susiformavo gotikinio stiliaus

pagrindai.

• Brandžiuoju laikotarpiu (XIV a.) langų ertmės taip išplatėjo,

kad užėmė didžiąją sienų plotų dalį (kulto pastatus pradėta

statyti tarsi šiandienos šiltnamius – į siaurus rėmus įstatomi

platūs ir ilgi stiklai). Kulto statiniai įgijo jiems būdingą

gotikinę išvaizdą. Ryškiausi to meto statiniai: Dievo motinos

katedra Paryžiuje, Reimso, Karkasono katedros Prancūzijoje,

Londono Vestminsterio abatija, Strasbūro ir Kelno katedros

Vokietijoje.

• Gotikinių statinių išbaigtumas ir prabangumas buvo pasiektas

vėlyvuoju laikotarpiu (XIV a. pabaiga-XV a. pradžia). Šiuo

laikotarpiu gotika paplito beveik visoje Europoje. Daugelyje

šalių buvo jaučiama Prancūzijos architektų įtaka. Tačiau

Anglijoje susiformavo savitas stilius: perėmę ir ištobulinę

normandiškus skliautus, architektai sukūrė vėduoklinius ir

žvaigždinius skliautus (1 pav .).

[pic]

1 pav. Glosterio katedra Anglijoje ((po 1330m.). Interjeras

GOTIKOS MENINIS STILIUS

Gotika labiausiai reiškėsi architektūroje. Gotikos bazilikinė sistema

išsivystė iš romaninio stiliaus, pradėjus naudoti skliautus su nerviūromis

(nerviūra – išsikišusi, profiliuota skliauto briauna), smailias arkas, o

taip pat kontraforsus (vertikali išsikišusi mūrinės sienos atrama sienai

sutvirtinti arba skliautų perdangų skėtimo jėgoms atremti) ir arkbutanus

(išorinė atraminė pusalkė, perkelianti skliauto skėtimo jėgas į apatinius

ramsčius – kontraforsus) skėtimosi jėgoms atremti.(2 pav.). Buvo statomos

gotikinės miestų katedros, rotušės, prekybiniai pastatai, kelių aukštų

gyvenamieji namai. Statyta iš tašyto akmens, o kur jo nebuvo – iš plytų.

Gotikos meistrų sukurta nauja karkasinių konstrukcijų ir dekoro sistema

įgalino padidinti pastato aukštį, sumažinti spaudimą sienoms, praplėsti

angas; vidaus erdvę ir architektūros kompoziciją darė vertikalią. Taigi,

statytojai, atsisakė storų sienų, masyvų mūrą pakeitė plačiais, aukštais

langais.

[pic]

2 pav. pagrindiniai Gotikos architektūros elementai

Gotikai būdingos smailos arkos, aštrūs profiliai, architektūros masės

skaidymas dekoratyviniais elementais, sudėtingi skliautų raštai,

geometriniai akmens raizginiai ir vitražai languose, gausios skulptūros

pastatų fasaduose ir viduje, smailos, ažūrinės bokštų viršūnės teikė

lengvumo, dinamiškumo, puošnumo, veržimoi į viršų įspūdį

Vienas svarbiausių gotikinės katedros bruožų – aukštis. Kai kurių

gotikinių statinių aukštis siekia 100 – 150 metrų Jos stiebiasi į dangų

nesuskaičiuojamom bokštų, bokštelių , vimpergų (dekoratyvinis elementas –

trikampis skydas su viršūne virš lango, durų ar portalo), fialų (smailus

bokštelis), smailų arkų strėlėm. Gotikos katedros ne tik aukštos, bet ir

labai ištęstos. ŠŠio stiliaus katedra neapžvelgiama, dažnai simetriška, jos

dalys nevienalytės: kiekvienas jos fasadas su portalu individualus. Sienų

nejauti, atrodo, kad jų nėra. Pakopomis kyla aukštyn masyvūs atraminiai

stulpai, o jų tarpuose be galo sudėtingas ir permainingas ažūrinių formų

žaismas, arkos , galerijos, bokštai, kažkokios aikštelės su arkadomis,

dvigubi arkbutanai, arkbutanai su kolonėlėmis, didžiuliai langai – tai

siauri ir aukšti, tai apvalūs, vadinami gotiškomis rožėmis), su spalvotais

langais ir įmantriausiu rėmų raizginiu.

Vaizduojamoji dailė – skulptūra ir didžiuliai spalvingi vitražai –

darniai siejosi su architektūra.. Gotikos katedroms būdinga gausybė

statulų, kurios užima portalus, galerijas, kolonų kapitelius, stūkso ant

stogo, karnizų, glūdi po koplyčių skliautais, įvijuose laiptuose, ant

nutekamųjų vamzdžių, ant konsolių. Jų skaičius, priklausomai nuo statinių

dydžio, siekia nuo kelių dešimčių iki 1,5 – 2 ir daugiau tūkstančių!

Skulptūros dažniausia religinio turinio, kaip ir romaninėse bažnyčiose,

tačiau gotikos meistrai skulptūroms suteikė daugiau laisvumo ir judesio.

Šalia religinio turinio skulptūrų tuo laiku atsirado ir žmonių atvaizdai.

Daugumoje gotikos katedrų skulptūrinė puošyba nusveria tapytinę, jei

neskaitysime spalvotų vitražų, skleidžiančių švelnią išsklaidytą šviesa.

Tai, be abejo, nulėmė architektūros stilius: pastatų sienos ažūrinės ir

todėl netinkamos freskoms. Gotikos dailėje užtat ir vystėsi ne sienų

tapyba, o daugiausia rankraščių miniatiūros ir altorių sąvarų dekoravimas.

Iliustruojamos maldų knygos, pasaulietiniai rankraščiai. Puiki altorių

tapyba klestėjo viduramžių Čekijoje. Siužetų ikonografija buvo laisva,

nebuvo griežtų kompozicinių schemų. Gotikinė tapyba neapsakomai ekspresyvi,

dramatiška ir kartu nenuilstamai

besidominti realiuoju pasauliu, įvairiomis

patraukliomis jo smulkmenomis. Tik šios detalės dažniausiai nesujungtos į

vieną erdvinę visumą, jų tarpusavio ryšys grynai ornamentinis, nors

kiekviena iš jų atskirai atrodo tiesiog paimta iš natūros. Gotikos

dailininkai mėgsta detales. Viduramžių dailininkai labai mėgo grynas,

skambias spalvas. Tai matosi iš vitražų, iš miniatiūrų, iš nuspalvintų

skulptūrų. Posūkis į gotiką prasidėjo nuo architektūros ir po to palietė

skulptūrą ir tapybą.

Palyginti su bizantinio ir romaniniostiliaus iracionalumu, gotikoje

stiprėjorealesnis gamtos suvokimas. Tačiau gotikos meistrai ne tiesiogiai

vaizdavo natūrą, bet ją atkūrė per vidinius išgyvenimus, schemiškus tipus.

Vėlyvojoje gotikoje gamtos suvokimas pagilėjo, šventieji vaizduojami

žmogiškesni, tikroviškesni; figūrose daugiau riteriškos elegancijos,

nervingų judesių, kylančių iš vidaus,o ne iš išorinių impulsų. Feodalinės

tikrovės prieštaravimus atspindėjo niūrūs vaizdai, ekspresyviai perteikta

kančia. Komponuojant visi elementai hierarchiškai dalijami į pagrindinius

ir šalutinius. Taikomosios dailės formavimuisi taip pat turėjo įtakos kai

kurie architektūros elementai ir vaizduojamosios dailės formos. įsigalėjo

sudėtingas aštriabriaunis augalinisornamentas: jis išstūmė ankstesnį

geometrinį ir fantastinį. Paplito auksakalystės (ypač su emaliu) dirbiniai,

audiniai, baldai ir kita.

GOTIKA LIETUVOJE

Gotikos paplitimo analizė rodo, kad šis stilius įsigalėjo tose šalyse,

kuriose buvo labiau išsivystę feodaliniai visuomeniniai santykiai,

katalikiškoji ideologija, sparčiai augo miestai. XIII—XIV a. visa tai buvo

būdinga Vidurio Europos šalims, jose ir klestėjo gotikos architektūra.

Lietuvoje šis stilius paplisti tada dar negalėjo. Kraštą buvo nualinusios

žiaurios kovos su vokiečių ordinais, stabdžiusios ekonomikos ir kultūros

augimą. Ryšiai su užsieniu buvo riboti, monumentalioji architektūra –

vienpusiška: iš akmens buvo statomi tik gynybiniai statiniai, kiti pastatai

buvo mediniai. Po Krėvos sutarties (1385m.), Žalgirio pergalės (1410m.),

daugelio kitų istorinių įvykių, sustiprėjus ekonominiams ryšiams su

Lenkija, Čekija, Vokietija, monumentalioji statyba išplito, atsirado naujų

tipų mūrinių pastatų. Į naują pakopą pakilo gynybinė architektūra. Pradėjus

vartoti šaunamuosius ginklus, iš pagrindų buvo rekonstruota arba pastatyta

nemažai naujų pilių. 1387 m. įvedus Lietuvoje katalikybę, didesnį užmojį

įgijo kulto pastatų statyba. Kilo miestų ekonomika, gausėjo gyventojų,

reikėjo vis daugiau statyti mūrinių gyvenamųjų namų ir visuomeninių

pastatų.

Statyboms labai plintant, jau nepakako vietinių mūrinės statybos

tradicijų. Naujų funkcijų ir tipų pastatams reikėjo naujų techninių bei

architektūrinių sprendimų, Taigi gotikos stiliaus paplitimas Lietuvos

architektūroje buvo dėsningas, labiausiai atitikęs susiklosčiusias sąlygas.

Kitų šalių architektūros formos Lietuvoje buvo priimamos su didelėmis

išlygomis – jos turėjo atitikti vvietos medžiagas, technines ir ekonomines

galimybes, meistrų kvalifikaciją, socialinius ir estetinius poreikius.

Lietuvoje pasirodęs XIV a. pabaigoje ir XV – XVI a. gyvavęs gotikos

stilius nuolatos kito. Jo raidos periodai čia nesutapo su kitų šalių: tuo

metu, kai kitur gotika jau pasiekė vėlyvąją fazę ir vis tvirtesnes

pozicijas užėmė renesansas, Lietuvoje gotikos stilius dar tik plito.

Skiriami du gotikos raidos Lietuvoje periodai:

• XIV a. pabaiga – XV a. pirmoji pusė – kilimas, arba ankstyvoji

gotika;

• XV a. antroji pusė – XVI a. – klestėjimas, arba brandžioji

gotika.

Gotikos kilimo periode dar buvo ryškių rūsčios, asketiškos ankstyvųjų

pilių architektūros bruožų. Vietos meistrai statybininkai turėjo nedidelę

plytų mūrijimo patirtį, todėl daugelį formų supaprastino. Kita vertus,

kaimyninių šalių, ypač Lenkijos, vėlyvoje gotikoje buvo nemažai ir kuklių,

nesudėtingų pavyzdžių, kuriuos buvo nesunku perimti. Gotikos kilimo

laikotarpiu buvo statomi nesudėtingos kompozicijos, santūrių formų

pastatai, kuriems būdinga masyvios sienos, sunkios fasadų proporcijos,

neaukšta vidaus erdvė.

Statant vis daugiau mūrinių visuomeninių ir gyvenamųjų pastatų,

suvokiant gotikos statybos techniką, kilo vis naujų techninių ir estetinių

uždavinių. Perėmus tai, ką iki to laiko sukaupė statybos iš plytų menas,

gotika XV a. pabaigoje—XVI a. pakilo į naują klestėjimo pakopą. Statytojai,

pasiekę didelio profesinio meistriškumo, sukūrė grakščių proporcijų ir

turtingai išpuoštų pastatų. Jei kai kurių šalių vėlyvosios gotikos

paminklams būdingas nesaikingas puošnumas, pasitaiko net formalaus dekoro

(skliautai su kabančiomis ažūrinėmis nerviūromis), tai Lietuvos gotikiniai

pastatai tektoniški, neperkrauti detalėmis.

XVI a. pradžioje greta gotikos ėmė plisti renesanso menas. Abu šie

stiliai vėliau plito Lietuvoje lygiagrečiai, veikdami vienas kitą, todėl

klestėjimo periodo gotikos paminkluose randama nemažai renesansinių formų.

Lietuvos gotikos architektūros raida neatsiejama nuo kitų Vidurio

Europos šalių architektūros. Statybos patirties buvo semtasi iš tų šalių,

su kuriomis palaikyti politiniai, ekonominiai ir kultūriniai ryšiai.

Pirmojo gotikos periodo architektūra turėjo daugiausia bendrumo su

Lenkijos, Prūsijos, Livonijos, Siaurės Vokietijos architektūra. XV a.

pabaigoje – XVI a. kai kurie mmiestai, ypač Kaunas, užmezgė prekybos ryšius

su Gdansku ir kitais Pamario miestais. XVI a. pastatuose nesunkiai

pastebimas Lenkijos Pamario architektūrai būdingas proporcijų grakštumas,

dekoratyvumas, plytų plastinių savybių išryškinimas.

Lenkijos architektūra savo ruožtu neišvengė išorės įtakos: ją veikė

Čekijos, Siaurės Vokietijos, o Pamario zona – Rytų Prūsijos, Flandrijos

architektūra. Ši įtaka netiesiogiai atsispindėjo ir Lietuvos gotikos

pastatuose.

Nors XV – XVI a. Lietuvos architektūroje jau klestėjo gotikos stilius,

tačiau dėl glaudžių politinių, ekonominių ir kultūrinių ryšių ji neprarado

sąsajų ir su rusų architektūra. Aptinkama bizantinės architektūros formų

gotikinėse Vilniaus cerkvėse.

Daugumą Lietuvos gotikinių pastatų kompozicijos santūrumas, fasadų

plokštumas, tektoniškumas sieja su Rusios architektūra.

Lietuvos gotikos architektūra, paveldėjusi internacionalines stiliaus

savybes ir veikiama vietos sąlygų, įgijo nemažai specifinių bruožų, ryškių

statybos technikoje ir pastatų konstrukcijose, erdvės ir plano struktūroje,

fasadų kompozicijoje ir formose.

. Pirmoji mūrinė katalikų bažnyčia Lietuvoje – šv. Mikalojaus bažnyčia

Vilniuje – pastatyta gotikos stiliumi. Gotikos pastatams buvo naudojamos

degto molio plytos ir lauko akmenys. Iš pradžių pastatai buvo masyvūs su

nedidelėmis angomis ir negausiais profiliais. XV a. Lietuvoje sparčiai

augant miestams, miestiečių gyvenamieji namai buvo statomi galu arba šonu į

gatvę, buvo pailgi, vieno arba dviejų aukštų. Pirmajame aukšte prie gatvė

būdavo menė, skirta prekybai, amatams. Namo gilumoje buvo buitinės

patalpos. Į gatvę atgręžtas namo fasadas su frontonu buvo puošiamas

dekoratyviniais elementais. XVI a. pastatai įgavus grakštesnių, lengvesnių

proporcijų, turtingesnių fformų, daugiau dekoratyvinių elementų. Šv. Onos ir

Bernardinų bažnyčių ansamblis Vilniuje – žymiausias Lietuvos gotikinės

architektūros paminklas, pasižymintis menišku kontrastu tarp masyvios

plokštuminės Bernardinų bažnyčios ir mažos, lengvų, ažūrinių ir plastiškų

formų šv. Onos bažnyčios. Kiti gotikos atstovai Lietuvoje: Vytauto bažnyčia

Kaune, šv. Jurgio bažnyčia Kaune, Perkūno namai Kaune (3 pav.), Zapyškio

bažnyčia ir kt. XIX a. – XX a. pradžioje Lietuvos bažnyčių ir kai kurių

dvarų architektūroje paplito pseudogotika, kartais gana tiksliai

perteikianti istorines gotikos formas, pvz. Palangos bažnyčia, tačiau

daugeliu atvejų neturinti didesnės meninės vertės.

[pic]

3 pav. Kauno perkūno namai

VĖLYVOSIOS GOTIKOS PAMINKLAS. KAUNO PERKŪNO NAMAI

Kauno senamiestį puošia vienas unikaliausių Lietuvos vėlyvosios

gotikos paminklų – Perkūno namai.

Apie XV—XVI a. rotušių, cechų namų, faktorijų, pirklių svečių kiemų

architektūrą nedaug težinoma. Tačiau šiuos laikus pasiekė keletas gana

gerai išlikusių gotikinių visuomeninių pastatų, kurių buvusioji paskirtis

dabar jau pamiršta.

Kauno Perkūno namai pastatyti prie svarbios gatvės, jungusios turgaus

aikštę su Nemuno uostu.

Tai dviaukštis pastatas su stačiu dvišlaičiu stogu. Prie dabar

stovinčio namo iš šiaurės pusės praeityje šliejosi antras panašaus tūrio

pastatas. Duomenų nėra, kada statyti Perkūno namai. Grakštūs fasadai,

sudėtingos formos, ypač frontonas būdingi Lietuvos gotikos paminklams,

sukurtiems XVI a. Namai buvo daug kartų perstatyti.

Perkūno namų planas yra ištęstas stačiakampis. Dvi skersinės sienos

dalija abu aukštus ir rūsį į tris beveik kvadratines patalpas. Į kiekvieną

aukštą

ir į rūsį pietiniame fasade iš lauko vedė atskiri įėjimai. Planas

būdingas visuomeniniam pastatui: nėra virtuvės, abu aukštai ir rūsys neturi

vidinio ryšio.

Antrame aukšte buvo reprezentacinės patalpos: gražūs židiniai, sienas

puošė įvairaus didumo bei formos nišos. Visi kambariai dengti medinėmis

sijinėmis perdangomis.

Originali ir turtinga fasadų, ypač rytinio fasado, kompozicija.

Fasadas dviejų dalių: tapybiška, asimetriškos kompozicijos siena ir puošnus

taisyklingas frontonas. Sienoje yra keletas harmoningai susietų elementų

grupių: įvairaus didumo ir formos langai bei nišos. Beveik visą dešinę

sienos pusę užima stačiakampis erkeris, kurį remia aukšta konsolė. Sienos

viršų vainikuoja puošnus frizas iš stačiakampių nišų ir profiliuotų plytų

ornamento – darni asimetriškos, tapybiškos apatinės fasado dalies ir

taisyklingo, simetriško frontono jungtis.

Frontono kompozicija itin grakšti ir originali. Prie trikampės muro

plokštumos briaunomis priglausti penki kvadratiniai pilonai, kurių smailes

puošia pumpurai. Panašiųvertikaliai suskaidytų gotikinių frontonų XVI a.

nemažai buvo ir kitų šalių miestuose, ypač Gdanske. Perkūno namų frontonas

stebina improvizacija ir kūrybiškumu. Vidurinis pilonas –centrinis

kompozicijos elementas, žemesnis ir daugiau išsikišęs į priekį negu kiti,

pastatytas ant nedidelio pjedestalo, per vidurį remia atvirą erkerį su

arkomis iš abiejų pusių. Centrinio pilono viršūnę užbaigia piramidinė

smailė su pumpurais. Plokštumas tarp kraštinių pilonų užpildo reljefiškos

užuolaidinės arkos ir miniatiūriniai firkeriai, o vidurines plokštumas –

supintos kreivės, stačiakampės nišos ir nedideli pusapskričiai arkiniai

langeliai.

Rytiniame fasade panaudota 16 įvairių profilių plytų. Iš jų sumūrytas

ornamentinis frizas, llangų ir nišų apvadai, kreivės ir pumpurai.

Pažymėtinas pagrindinio fasado spalvingumas: sodriai raudona

netinkuota plytų siena ir baltas bei paspalvintas frizo, nišų, frontono,

kai kurių elementų apvadų tinkas.

Kiti fasadai mažiau puošnūs, tačiau ir jų proporcijos geros. Pietinio

fasado sieną užpildo įvairaus didumo, išdėstyiti nelygiais tarpais

stačiakampiai langai su profiliuotais apvadais ir segmentinėmis

konstrukcinėmis arkomis. Dešiniame fasado kampe du arkiniai įėjimai,

apjuosti stačiakampiais apvadais. Panašios ir antrojo aukšto durys.

Siaurinis fasadas, kurį užstojo sandėlis, tai lygi plokštuma su dviem

nedidelių nišų eilėmis. Akliną vakarinio galinio fasado sieną vainikuoja

papuoštas susipinančiomis kreivėmis (restauruotas pagal seną piešinį)

frontonas – kuklesnis, mažiau dekoratyvus už rytinį.

Perkūno namai – vienintelis Lietuvoje tokio tipo gotikinis pastatas,

savita kompozicija, plastiškomis, turtingomis formomis prilygsta

geriausiems gotikos paminklams.

LITERATŪRA

1. Gombrich E. H. Meno istorija. Vilnius, 1995 m.

2. MMartindale A. Gotikos menas. Vilnius, 2000 m.

3. Neil Stevenson. Architektūra. Vilnius, 1999 m.

4. Jonas Minkevicius. Lietuvos architekturos istorija. Vilnius, 1988

5. Lietuvos švietimo informacinė sistema. Šiaulių apskrities švietimo

įstaigų duomenų bazė [interaktyvus]. Europos meno raidos bruožai. Gotika.

prieiga per internetą:

6. Mokslo populiarinimo svetainė Lietuvoje “Ar žinai?” [interaktyvus].

Iš kur kūrėsi gotikos stilius? prieiga per internetą:

<

http://www.soften.ktu.lt/~tomablaz/azina/index.php?akcija=klatsas&tema=17&KL

_KODAS=1>

7 .Lietuvos žinios. Nacionalinis dienraštis. 285 Nr. (2003.12.06).

[interaktyvus]. Straipsnis “Perkūno Namas Įgauna Daugiau Gyvasties”.

Prieiga per internetą: