TARPTAUTINĖ VALIUTŲ SISTEMA IR MOKEJIMO BALANSAS

TARPTAUTINĖ VALIUTŲ SISTEMA IR

MOKĖJIMO BALANSAS

Valiuta ir valiutų sistema

Daugelyje pasaulio šalių kaip atsiskaitymo ir mokėjimo priemonė yra

naudojami tik tos šalies nacionaliniai pinigai. Todėl norint sudaryti

prekybinius sandorius su užsienio partneriais reikia turėti galimybe

įsigyti atitinkamos šalies pinigų, t. y. jos valiutos. Valiuta vadinami tie

patys nacionaliniai pinigai, naudojami tarptautiniams atsiskaitymams.

Tarptautinių sandorių ypatybė ta, jog čia naudojamos dvi arba daugiau

skirtingų valiutų. Užsienio valiuta įsigyjama užsienio valiutų rinkoje

keičiant joje nacionalines valiutas rinkos nustatytu santykiu, vadinamu

valiutos kursu. Valiutos kursas yra jos kaina, išreikšta kita valiuta.

Todėl valiutos kkeitimas valiutų rinkoje vadinamas jos pirkimu arba

pardavimu.

Atsiskaitymai valiuta nustato ir valiutinius valstybių santykius.

Valiutiniai santykiai – tai tarptautinių ekonominių santykių dalis,

susijusi su tarptautiniais atsiskaitymais, kreditinėmis ir valiutinėmis

operacijomis tarp įvairių šalių privačių asmenų, įmonių, bankų, vyriausybių

bei

tarptautinių organizacijų. Valiutinių santykių subjektai yra skirstomi i

šalies rezidentus ir nerezidentus. Rezidentai – tai fiziniai asmenys,

turintys nuolatine gyvenamąją vietą šalyje, ir juridiniai asmenys, sukurti

vadovaujantis šalies įstatymais, o jų buveinės yra šioje šalyje.

Nerezidentai – tai fiziniai asmenys, kurių nuolatinė gyvenamoji vieta yra

už šalies ribų, taip pat juridiniai asmenys, įįsteigti remiantis užsienio

valstybių įstatymais, o jų buveinės yra už šalies ribų. Šalies teisinių

normų ir institucijų kompleksas, reguliuojantis valiutinius santykius, bei

patys valiutiniai santykiai sudaro šalies valiutų sistemą. Nacionalinių

valiutų sistemų pagrindiniai elementai yra:

1) nacionalinis valiutos vienetas, t. y. piniginis vienetas,

naudojamas atsiskaityti ssu kitomis šalimis;

2) šalies valiutiniai rezervai, jų sudėtis bei dydis;

3) nacionalinės valiutos pariteto, t. y. jos santykių su

užsienio valiutomis, nustatymo mechanizmas;

4) valiutos keičiamumo laipsnis bei kiti valiutiniai

apribojimai;

5) tarptautinių atsiskaitymų bei operacijų naudojant užsienio

valiutą tvarka;

6) nacionalinės institucijos, reguliuojančios valiutinius

santykius, bei jų statusas.

Šalies valiutiniai rezervai – tai užsienio valiuta, kurią kaupia ir saugo

centriniai šalių bankai, sudarydami tarptautinių atsiskaitymų bei užsienio

investicijų rezervus. Nacionalinės valiutos paritetas, t. y. Jos keitimo į

užsienio valiutą santykis, gali būti nustatomas atitinkamu

įstatymu arba parenkant jos kurso formavimo režimą. Lietuvos nacionalinės

valiutos – lito kursas yra nustatytas Lietuvos banko valdybos sprendimu

remiantis Lietuvos Respublikos lito patikimumo Įstatymu, bazinės valiutos –

euro atžvilgiu. Lito ir užsienio valiutų santykio nustatymo tvarka yra

reglamentuota Lietuvos banko valdybos nutarimu „Dėl lito ir užsienio

valiutų ssantykių nustatymo tvarkos“, patvirtintu 1998 m. Pagal šią tvarka

lito ir užsienio valiutų (išskyrus bazinę valiutą

– eurą) santykiai nustatomi pagal oficialų lito ir bazinės valiutos kursą

atsižvelgiant i bazinės valiutos ir užsienio valiutų kursus užsienio

valiutų rinkoje. Lito ir Lietuvos ūkio subjektams svarbiausių valiutų

santykiai nustatomi kiekvieną darbo dieną. Lito ir kitų valiutų, turinčių

reikšmės

Lietuvos ūkio subjektams, santykiai nustatomi kartą per savaitę. Bazinės

valiutos ir užsienio valiutos kursas nustatomas pagal duomenis, pateikiamus

„Reuters“ informacinėje sistemoje 10 vai. Lietuvos laiku. Jeigu „Reuters“

informacinėje sistemoje reikiamų duomenų nėra, naudojami „Bloomberg“ aarba

„Dow Jonės“ „Telerate“ informacinių sistemų duomenys. Lito ir užsienio

valiutų santykiai pateikiami Lietuvos komerciniams bankams, užsienio bankų

filialams (skyriams), veikiantiems Lietuvos Respublikoje, ūkio subjektams

ir kitiems subjektams, kurių sąrašą nustato Lietuvos banko Rinkos operacijų

departamentas. Valstybės nustatomi esminiai valiutiniai apribojimai

išreiškiami jos keičiamumo laipsniu. Valiutos keičianiumas – tai tam tikras

valiutinisfinansinis režimas, kuris leidžia visose arba tam tikrose

tarptautinėse operacijose nacionalinę valiutą pakeisti i užsienio valiutą.

Valiutos keičiamumas reiškia, jog nacionalinė valiuta tam tikru laipsniu

atlieka pasaulinės valiutos vaidmenį. Yra trys valiutos keičiamumo lygiai:

laisvai

keičiama, iš dalies keičiama ir nekeičiama valiuta. Laisvai keičiama

valiuta – tai piniginiai vienetai, kurie laisvai ir neribotai keičiami į

kitas užsienio valiutas ir tarptautines mokėjimo priemones bet kuria forma

ir naudojami atliekant visų rūšių operacijas. Prie tokių valiutų

priskiriamos rezervinės valiutos, visuotinai naudojamos šalių valiutiniams

rezervams sudaryti, bei stiprios ekonomikos šalių valiutos. Laisvai arba

visiškai konvertuojamos valiutos funkcionavimo režimas, reiškiantis

galimybę panaudoti ją visose tarptautinėse operacijose ir neribotais

kiekiais keisti i kitų šalių nacionalines valiutas, kartu reiškia, jog šiai

valiutai neegzistuoja jokie valiutiniai apribojimai. Laisvu valiutos

keitimu išreiškiamas ir pasitikėjimas ja, pagrįstas nacionalinio ūkio

pastovumu bei jo plėtros galimybėmis. Iš dalies keičiama valiuta – tai

nacionalinė šalių valiuta, kurios keičianiumas vienaip ar kitaip

apribojamas tam tikrų asmenų atžvilgiu arba kai kuriose operacijose. Ši

valiutos rūšis keičiama tik į kai kurias užsienio valiutas ir naudojama ne

visiems

tarptautiniams mokėjimams ir atsiskaitymams. Tokio vvaliutinio režimo

įvedimo priežastis gali būti ekonominis šalies nestabilumas, pinigų ir

kredito sistemos išbalansavimas ir kt. Nekeičiama, arba uždara, valiuta –

tai nacionalinė valiuta, kuri atlieka pinigų funkcijas tik šalies viduje ir

negali būti keičiama į kitas užsienio valiutas. Pagrindinė tokio valiutinio

apribojimo priežastis – silpna šalies ekonomika.

Valiutos keičianiumas gali būti išorinis ir vidinis. Išorinis valiutos

keičianiumas nustatomas užsienio fiziniams ir juridiniams asmenims, t.y. ne

rezidentams. Išorinis valiutos keičianiumas yra ribotas, jei jis nustatomas

tik kai kuriems tarptautiniams atsiskaitymams. Vidinis keičiamumas reiškia,

jog konkrečios šalies piliečiai ir organizacijos, t. y. rezidentai, gali

pirkti užsienio valiutą arba savo nacionalinius pinigus (už užsienio

valiutą) ir atsiskaityti nacionaline valiuta šalies viduje be jokių

ribojimų ir suvaržymų. Keičiamumo laipsni nustato valstybė specialiuose

norminiuose aktuose. Be keičiamumo galimi ir kiti valiutiniai ribojimai bei

suvaržymai, kuriuos nustato valstybė įstatyminiu arba administraciniu būdu.

Valiutiniai apribojimai – tai draudimai, apribojimai bei reglamentavimas

operacijų, atliekamų naudojant valiutą arba valiutines vertybes,

pavyzdžiui,

apribojimai perkant arba parduodant užsienio valiutas, ivežant ir išvežant

nacionalinę ar užsienio valiutas arba kitokius valiutinio reguliavimo

objektus. Tokio reguliavimo priežastys gali būti įvairios: valiutos

trūkumas, užsienio skolos didėjimas, nepalankus mokėjimo balansas ir pan.

Valiutinis reguliavimas – tai valstybinių organų veikla, nukreipta

operacijų užsienio valiuta tvarkai reglamentuoti. Operacijas užsienio

valiuta Lietuvos Respublikoje reglamentuoja Lietuvos Respublikos užsienio

valiutos Įstatymas, priimtas 1993 m., bei kiti teisės aktai, tarp jų ir

Lietuvos banko nutarimai, pavyzdžiui, Operacijų užsienio vvaliuta vykdymo

Lietuvos bankuose tvarka, patvirtinta 1993 m., bei tais pačiais metais

patvirtintos Valiutų supirkimo, pardavimo ir keitimo taisyklės. Lietuvos

Respublikos juridiniai ir fiziniais asmenys turi teisę atidaryti užsienio

valiutos sąskaitas Lietuvos Respublikos ir užsienio bankuose. Užsienio

valstybių juridiniai ir fiziniai asmenys turi teisę užsienio valiutą

laikyti Lietuvos Respublikos bankuose. Užsienio valiuta gali būti

naudojama tik mokėjimams ir atsiskaitymams šalių susitarimu negrynaisiais,

o eurais – ir grynaisiais pinigais. Operacijas užsienio valiuta (pirkimą,

pardavimą, keitimą, paskolų teikimą ir kt.) atlieka tik bankai, turintys

Lietuvos banko leidimą. Leidimus šioms operacijoms Lietuvos bankas išduoda

atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikoje registruotų bankų pasirengimą

vykdyti šias operacijas užsienio valiuta. Be nacionalinių, veikia ir

regioninės valiutų sistemos, kurias sudaro

nacionalinės valiutų sistemos, veikiančios pagal tarptautinių sutarčių arba

susitarimų, kuriuos pasirašo atskiro regiono valstybės, nustatytas

taisykles. Tarptautinių ekonominių santykių plėtotė sukūrė ir pasaulinę

valiutų sistemą. Tai valiutinių santykių organizavimo forma, kuri atsirado

plėtojantis pasauliniam ūkiui ir buvo įteisinta tarptautiniais

susitarimais. Svarbiausia valiutų sistemos charakteristika – valiutų kursų

nustatymo būdas. Yra du pagrindiniai valiutų kursai: fiksuotas ir laisvai

svyruojantis. Fiksuotas kursas reiškia valiutų pariteto (santykio)

nustatymą griežta proporcija arba leidžiamas jo nežymus svyravimas.

Fiksuotą valiutos kursą nustato ir jo pastovumą užtikrina pinigų politiką

vykdančios valstybės institucijos, parinkdamos atitinkamą valiutos kurso

reguliavimo būdą. Lietuvos nacionalinės valiutos – lito kursas fiksuotas

bazinės valiutos – euro atžvilgiu. Laisvai svyruojantis, arba lankstus,

valiutos kursas – tai valiutos kursas, kuris nustatomas

valiutų rinkoje ir

kuris gali kisti kintant valiutų pasiūlai arba paklausai. Šiuolai-

kinė fiksuoto valiutos kurso sistema paprastai yra reguliuojamo valiutų

kursų sistema, nes nustatyto lygio nacionalinės valiutos kursui palaikyti

būtinos šalies centrinio banko „intervencijos“ į valiutų rinkas.

Šiuolaikinė lankstaus valiutų kursų sistema taip pat yra reguliuojama

siekiant

sumažinti valiutų kursų svyravimus. Jeigu kylant užsienio valiutos

paklausai nacionalinės valiutos kursas krinta, tai centrinis šalies bankas,

parduodamas tam tikrą užsienio valiutos kieki, padidina jos pasiūlą ir

kartu neleidžia staigiai kristi nacionalinės valiutos kursui. Ir

atvirkščiai, jei nacionalinės valiutos kursas staigiai kyla, tai ccentrinis

šalies bankas superka užsienio valiutą kartu padidindamas nacionalinės

valiutos pasiūlą ir pristabdo jos kurso kilimą.

Tarptautinės valiutų sistemos raida

Žinomos trys pagrindinės valiutų sistemos, besiskiriančios valiutų kursų

reguliavimo mechanizmais. Tai aukso standartas, kurio buvo atsisakyta XX a.

pradžioje, reguliuojamo ir lankstaus valiutų kurso sistemos. Pirmosios dvi

priskiriamos fiksuotų valiutų kursų sistemai.

Aukso standarto sistema buvo pagrista šiais principais: 1) piniginio

vieneto atitiktis nustatytam aukso kiekiui; 2) popierinių pinigų keitimas i

auksą; 3) pinigų kiekio atitiktis aukso kiekiui. Trečiasis principas

reiškia, jog pinigų masė ir bankų aukso atsargų kiekis buvo ssusieti

santykiu,

kuri nustato pirmasis principas, t. y. buvo sakoma, jog popieriniai pinigai

padengti auksu. Popierinių pinigų padengimas auksu nebūtinai turėjo būti

šimtaprocentinis, nes atskiri individai nedažnai popierinius pinigus

konvertuodavo i auksą. Kita vertus, aukso turėjo užtekti prekybos

balanso deficitui padengti, nes šalys vienos su kitomis aatsiskaitydavo

auksu, kuris vaidino pasaulinių pinigų vaidmenį. Paprastai auksu būdavo

padengiama dalis valiutos – maždaug 30 proc.

Kadangi šioje sistemoje kiekvienos šalies piniginis vienetas turėjo aukso

kiekio atitikmenį, tai valiutų kursai lengvai apskaičiuojami kaip šių

atitikmenų santykiai. Aukso standartas veikė kaip savaiminis valiutų kursų

reguliavimo mechanizmas, todėl valiutų kursai buvo stabilūs.

Jeigu, tarkime, vienos šalies prekės tampa labai paklausios kitoje šalyje,

tai padidėja pirmosios šalies valiutos paklausa, o kartu ir jos kursas.

Aukso standarto sistemoje auksas vaidino pasaulinių pinigų vaidmenį ir

susidaręs šalies prekybinio balanso deficitas turėjo būti padengtas auksu.

Auksas iš importuojančios šalies išvežamas į eksportuojančią šalį. Dėl to

sumažėja prekes importuojančios šalies aukso atsargos, o kartu ir jos

pinigų kiekis, nes aukso standarto sąlygomis pats auksas yra

pinigai. Tuo tarpu eksportuojančios šalies aukso atsargos atitinkamai

padidėja. Padidėja ir šios šalies pinigų kiekis. Padidėjus

eksportuojančioje ššalyje pinigų kiekiui didėja visuminė paklausa ir kyla

prekių kainos. Padidėjusios prekių kainos stabdo šalies eksportą ir kartu

mažina šios šalies valiutos paklausą. Importuojančioje šalyje sumažėjus

pinigų kiekiui mažėja visuminė paklausa ir prekių kainos. Todėl importas

mažėja, o eksportas didėja. Didėja šalies valiutos paklausa užsienio

valiutų

rinkoje. Tai stabdo aukso išvežimą iš šalies ir atkuria ankstesnį valiutos

kursą. Taigi aukso standarto sistema pati palaikydavo pastovų valiutų kursą

be jokio pašalinio Įsikišimo. Tačiau ši sistema turėjo ir trūkumų. Bene

svarbiausias iš jų tas, kad aukso standartas neleido šalims vykdyti

savarankiškos ekonomikos rreguliavimo politikos. Savaiminis valiutų kursų

reguliavimo mechanizmas neretai galėjo prieštarauti šalies ekonominiams

tikslams, pavyzdžiui, trukdyti pinigų politikos priemonėmis

skatinti gamybą ir mažinti nedarbą. Jei auksas išvežamas iš šalies, kurioje

prasidėjo nuosmukis, tai pinigų kiekio mažėjimas mažina visuminę paklausą

ir didina nedarbo lygį, t. y. didina nuosmukį. Jeigu auksas įvežamas i

šalį, kurios ekonomikoje atsirado infliaciją skatinančių veiksnių, tai

pinigų kiekio didėjimas tik spartins infliaciją. Abiem atvejais norint

pakeisti padėti būtina priešinga pinigų politika, kuri ne visada neįmanoma

esant aukso standarto sistemai. Aukso standarto sistema veikė nuo XIX a.

pabaigos iki Pirmojo pasaulinio karo. Ši sistema žlugo Pirmojo pasaulinio

karo metais, kai buvo nutrauktas laisvas popierinių pinigų keitimas į

auksą. Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui buvo pabandyta grąžinti aukso

standarto sistemą aukso devizų standartų forma. Dar prieš Pirmąjį pasaulinį

karą kai kurie centriniai bankai laikė savo rezervus užsienio valiutų

forma, t.

y. Didžiosios Britanijos svarų, JAV dolerių ir kitų valiutų bankų

indėliais, iždo vekseliais, čekiais, vekseliais. Tai leido 1922 m. Genujos

konferencijoje priimti sprendimą įvesti aukso devizų sistemą, kurioje

valiuta buvo keičiama į auksą ne tiesiogiai, o per devizus. Šie vėliau

galėjo būti keičiami i auksą. Tokiomis devizų valiutomis buvo parinktas JAV

doleris bei Didžiosios Britanijos svaras, kurie turėjo savo aukso

atitikmenis. Ši sistema gyvavo neilgai – iki didžiosios pasaulinės krizės

1929-1933 m., kuri galutinai sugriovė aukso devizų sistemą. Tai reiškė

aukso standarto sistemos pabaigą.

Antrojo pasaulinio kkaro pabaigoje keturi penktadaliai pasaulio aukso

atsargų susikaupė JAV. JAV doleris buvo keičiamas tvirtu oficialiu kursu į

auksą – 35 doleriai už l aukso unciją (31,1 g aukso). Tai leido sukurti

naują pasauline valiutų sistemą. Šios sistemos pagrindai buvo padėti 1944

m., kai JAV mieste Bretone Woodse kelių šalių atstovai pasiekė atitinkamą

susitarimą. Šios šalys įsipareigojo palaikyti pastovų susitarimo nustatytą

savo nacionalinių valiutų kursą JAV dolerio

atžvilgiu ir neleisti jam nukrypti daugiau kaip l proc. Savo ruožtu JAV

įsipareigojo kitų šalių centrinių bankų pateiktus dolerius keisti į auksą

nustatytu kursu. Taigi šioje sistemoje pasaulinių pinigų vaidmenį, be

aukso, ėmė vaidinti ir JAV doleris. Bretono Woodso sistema buvo pagrista

šiais principais:

1) pasaulinės valiutinės sistemos pagrindas lieka auksas;

2) valiuta, pakeičianti auksą atliekant tarptautinius atsiskaitymus,

pripažįstamas doleris;

3) doleris pripažįstamas tarpininku tarp nacionalinių popierinių pinigų ir

aukso, t. y. visų valiutų paritetai nustatomi dolerio atžvilgiu, o per ji

su auksu ir tarpusavyje.

Popieriniai pinigai kiekvienoje šalyje galėjo būti keičiami i dolerius,

tačiau į auksą jie negalėjo būti keičiami. Tiktai šalių centriniai bankai

turėjo teise pateikti dolerius JAV pakeisti juos i auksą. Doleris tapo

rezervine valiuta, t. y. valiuta, kurią centriniai šalies bankai kaupia ir

saugo tarptautiniams atsiskaitymams. Auksas buvo naudojamas tik kaip

priemonė atskiroms šalims atsiskaityti. Kad galėtų palaikyti pastovius

valiutų kursus neperžengdamos reikalaujamų ribų, šalys privalėjo sudaryti

atitinkamus dolerių rezervus imdamos paskolas iš tam tikslui įįkurto

Tarptautinio valiutos fondo TVF. Jei kurios nors šalies valiutų kursas

imdavo kristi dolerio atžvilgiu, tai šios šalies centrinis bankas valiutų

rinkoje imdavo supirkinėti savo valiutą apribodamas jos kieki rinkoje bei

padidindamas JAV dolerių kieki, ir kursas būdavo atkuriamas. Jei šalies

nacionalinės valiutos

kursas pernelyg kildavo, reikėdavo atlikti atvirkščią operaciją. Tačiau jei

valiutos kurso kitimo tendencija būdavo ne trumpalaikė, o ilgalaikė,

pavyzdžiui, dėl ilgalaikio užsienio prekybos deficito, tai šių priemonių

neužteko. Tokiu atveju valiuta turėdavo būti devalvuojama, t. y. jos

paritetas (kursas) sumažinamas dolerio atžvilgiu, arba revalvuojama

didinant valiutos paritetą. Ši sistema buvo naudinga JAV, nes tik ji turėjo

dolerio emisijos teise, kuri lengvai leido dengti šios šalies prekybos

deficitą išspausdinant reikiamą dolerių kiekį.

Brettono Woodso, arba TVF, sistema veikė iki 1971 m., kai JAV pozicijos

tarptautinėje finansų sistemoje akivaizdžiai susilpnėjo (1 lentelė).

1. lentelė. JAV aukso atsargų ir dolerių kiekio kitose valstybėse

pokyčių raida

| Metai |1957|1967|1971|

|JAV aukso atsargos mlrd. dol. |22,9|12,1|10,2|

|Dolerių kiekis kitose valstybėse|15,0|33,1|64,2|

|mlrd. dol. | | | |

JAV 1971 m. buvo priversta atsisakyti dolerį keisti į auksą pagal oficialų

kursą, o vėliau ir devalvuoti ji aukso atžvilgiu. 1971 m. buvo nustatytas

dolerio kursas – 38 doleriai, o 1974 m. – 42,2 dolerio už aukso unciją. 8-

tojo dešimtmečio pradžioje dauguma šalių atsisakė palaikyti savo valiutų

kursus pagal dolerio paritetą. Nuo 1973 m. auksą pradėjo pirkti ir

pardavinėti ne pagal oficialiąją,

o pagal rinkos kainą, kuri buvo nustatoma

aukso rinkose. 1976 m. TVF iniciatyva sušauktame pasitarime Kingstone

(Jamaikoje) buvo nustatyti naujos tarptautinės valiutų sistemos pagrindai.

Jamaikos valiutų sistema, kuri veikia ir iki šiol, pagrista šiais

principais:

1) visiškas pinigų atsiejimas nuo aukso ir jo, kaip pagrindo

valiutų paritetams nustatyti, atsisakymas;

2) auksas tampa įprasta preke, kurios kainą nustato rinka.

Panaikinama bet kokia tarptautinė arba valstybinė aukso rinkų kontrolė.

Auksas netenka pasaulinių pinigų funkcijos, tačiau centrinis bankas ir

toliau naudoja auksą kaip labai likvidų rezervą;

3) įvedama nauja rezervinė valiuta &– specialiosios skolinimosi

teisės (žinomas kaip angliško pavadinimo „Special Dranmg Rights“ santrumpa

SDR), kurių emisiją vykdo TVF ir paskirsto tarp šalių – TVF narių

proporcingai jų kvotoms TVF. SDR neišreikštos materialiniu pavidalu, o yra

tik buhalteriniai įrašai specialiose šalių centrinių bankų ir TVF

sąskaitose. SDR naudojamas šalių

mokėjimo balanso deficitams ir skoloms TVF arba kitoms šalims padengti. SDR

vieneto vertė nustatoma TVF parinktų valiutų krepšelio pagrindu.

4) nacionalinių valiutų režimo pasirinkimo laisvė. Pačios šalys

turi teisę pasirinkti savo nacionalinės valiutos režimą – fiksuotą arba

lankstųjį.

Dauguma pasaulio šalių yra pasirinkusios llaisvąjį valiutos kurso, nustatomo

valiutų rinkose, režimą. Šiuo atveju leidžiama valiutų kursams svyruoti

pagal valiutų paklausos arba pasiūlos pokyčius. Šioje sistemoje valiuta

nuvertėja arba jos vertė didėja, bet nedevalvuojama arba reval-

vuojama kaip fiksuoto arba reguliuojamo valiutų kurso atveju. Tačiau

svyruojantys valiutų kursai turi akivaizdžių ttrūkumų. Todėl praktikoje

naudojamos kompromisinės sistemos, kai centrinis šalies bankas veikia

valiutų kursus norima linkme – supirkdamas arba parduodamas atitinkamas

valiutas. Šiuo požiūriu dabartinė sistema nėra tokia griežta kaip buvusi

TVF sistema. Valiutų kursų leidžiamos svyravimo ribos gali būti didesnės, o

reikalui esant valiuta gali būti laipsniškai devalvuojama arba

revalvuojama. Sistema, kurioje galimas laipsniškas valiutos devalvavimas ar

revalvavimas, dar vadinama šliaužiančio valiutų kurso palaikymo sistema.

Nors pokario metais įkurtos tarptautinės pinigų sistemos seniai nebeliko,

tačiau TVF, įkurtas šiai sistemai palaikyti, ir toliau veikia, o jo, kaip

pasaulinės finansinės organizacijos, vaidmuo nemažėja. TVF – tarptautinė

valiutinė kreditinė organizacija, turinti specializuotos Jungtinių Tautų

institucijos statusą, įkurta 1944 m. Jungtinių Tautų Bretono Woodso

konferencijos nutarimu. Šioje konferencijoje buvo nuspręsta įkurti dvi

tarptautines finansines institucijas – TVF ir Tarptautini

rekonstrukcijos bei plėtros banką (Pasaulio banką), kurios turėjo atlikti

esminį vaidmenį kkuriant tarptautinę pokario pinigų sistemą. TVF nare gali

tapti kiekviena šalis, prisiimanti TVF chartijoje nustatytas teises bei

įsipareigojimus. TVF įkūrimo metu šią Chartiją pasirašė 29 valstybės.

Pagrindiniai TVF tikslai:

1) skatinti tarptautinius valiutinius santykius ir juos

reguliuoti nustatant valiutų kurso reguliavimo taisykles bei normas ir

šalinti valiutinius apribojimus; 2) teikti šalinis narėms kreditus užsienio

valiuta, kai jos susiduria su mokėjimų balanso sunkumais. TVF kapitalas

kaupiamas iš valstybių narių įnašų, vadinamų kvotomis. Kvotos dydis

kiekvienai šaliai nustatomas pagal specialius kriterijus atsižvelgiant į

ekonominę šalies galią bei jos svarbą pasaulio ekonomikai.

Kvotos ssvarstomos kas penkeri metai ir gali būti padidinamos arba

sumažinamos atsižvelgiant į Fondo poreikius ir ekonominę šalies padėti.

Kvotos dydis lemia maksimalią lėšų sumą, kuri gali būti paskolinta šaliai,

bei šalies balsų skaičių TVF valdymo organe priimant sprendimus.

Didžiausią balsų skaičių TVF turi JAV, Didžioji Britanija, Vokietija,

Prancūzija ir Japonija. 1969 m. buvo sukurtos specialiosios skolinimosi

teisės, kurios papildė finansinius Fondo išteklius. SDR buvo paskirstytos

valstybėms narėms proporcingai jų turimoms kvotoms ir taip nustatyta šalies

skolinimosi apimtis iš specialių Fondo lėšų, kurias sukuria SDR. SDR tapo

pagrindiniu TVF atsiskaitymo vienetu. Jis naudojamas kaip apskaitos

vienetas ir kitų tarptautinių organizacijų finansinėse operacijose. SDR

vieneto vertė apskaičiuojama kaip tam tikro skaičiaus valiutų, sudarančių

valiutų krepšelį, kursų pasvertas vidurkis. Nuo 1981 m. valiutų krepšeli

sudarė 5 šalių – JAV, Vokietijos, Japonijos, Prancūzijos, Didžiosios

Britanijos – nacionalinės valiutos. 1996 m. sausio l d. šių valiutų svoriai

SDR buvo tokie: JAV doleris – 39 proc., Vokietijos markė – 21 proc.,

Japonijos jena – 18 proc., Prancūzijos frankas – 11 proc., Didžiosios

Britanijos svaras sterlingų — 11 proc. Valiutų svoriai, iš naujo nustatomi

kas penkeri metai, priklauso nuo jas leidžiančių šalių

prekių bei paslaugų eksporto bei šių šalių valiutų kiekio, laikomo visų

valstybių narių rezervuose. SDR vieneto vertė paprastai būdavo šiek tiek

didesnė nei JAV doleris. Aukščiausia TVF sprendimus priimanti institucija

yra Valdytojų taryba, susidedanti iš kiekvienos šalies nnarės atstoto bei

valdytojo. Paprastai atstovais būna šalių finansų ministrai arba centrinių

bankų vadovai. Valdytojų taryba sudaro du komitetus – laikinąjį, patariantį

valiutinės sistemos veikimo klausimais, ir plėtros, teikianti informaciją

apie specifinius besivystančių šalių poreikius. Kartą per metus Valdytojų

taryba renkasi i posėdžius, kuriuose tvirtinami svarbiausi TVF sprendimai.

Vykdomasis Fondo organas yra Vykdomoji taryba, susidedanti iš 24 narių,

kurie nuolat posėdžiauja TVF būstinėje Vašingtone. Vykdomajai tarybai

vadovauja Valdytojų tarybos skiriamas ir jai at-

skaitingas vykdomasis direktorius. Tradiciškai juo skiriamas europietis

siekiant kompensuoti JAV Įtaką stambiausioms tarptautinėms finansinėms

organizacijoms, kurios atstovas paprastai vadovauja Pasaulio bankui.

Lietuvai 1992 m. įstojus į TVF buvo paskirta pradinė kvota, lygi 69 mln.

SDR. Su TVF buvo pasirašyti trys ekonomikos politikos memorandumai,

kuriuose išdėstyti pagrindiniai Lietuvos ekonomikos reformos uždaviniai,

atspindintys ir TVF reikalavimus šios organizacijos paskoloms gauti. Šių

memorandumų pagrindu iš TVF buvo gauta 240 mln. SDR paskola.

Valiutų rinkos ir valiutų kursų nustatymas

Tarptautiniams sandoriams vykdyti reikiamas valiutos kiekis įsigyjamas

valiutos rinkoje keičiant nacionalinės (arba kitos) valiutos tam tikrą

kieki i reikiamą užsienio valiutos kieki. Nors ši valiutų keitimo procedūra

ir vadinama valiutų pirkiniu arba pardavimu, bet ji skiriasi nuo prekių

pirkimo šiuolaikinėje rinkoje. Valiutų pirkimas ir pardavimas atitinka

tiesioginius prekių mainus, nes kiekvienas valiutų keitimo procedūroje

dalyvaujantis subjektas kartu yra ir vienos valiutos

pirkėjas, ir kitos pardavėjas vienu metu. Keičiamų valiutų kiekių santykis

ir yra valiutų kursas, kuri nustato vvaliutų rinka, jei šis keitimas

atliekamas rinkoje. Valiutų rinka – tai valiutinių ir organizacinių

santykių sistema, susiklosčiusi keičiant (perkant ir parduodant) valiutas.

Valiutų rinkos – tai konkurencinės rinkos, nes jos apibūdinamos dideliu

rinkos subjektų,

dalyvaujančių pirkimo ir pardavimo operacijose, skaičiumi, o kiekvieno iš

jų perkamos arba parduodamos valiutos kiekis sudaro labai nedidelę rinkos

dalį. Šioje rinkoje perkamos arba parduodamos „prekės“, t. y. valiutos, yra

vienarūšės. Taigi valiutų rinka atitinka pagrindines tobulos

konkurencijos sąlygas. Valiutų rinka aptarnauja tarptautinę prekybą, todėl

svarbiausi jos dalyviai yra prekių bei kapitalo eksportuotojai bei

importuotojai. Šalies prekių bei paslaugų eksportuotojai bei šalies

vertybinių popierių arba kitokio turto pirkėjai siekia įsigyti nacionalinės

valiutos reikiamiems pirkimams mainais už užsienio valiutą. Tuo tarpu

užsienio produkcijos importuotojams bei šalies subjektams, perkantiems

turtą užsienyje, reikalinga užsienio valiuta, už kurią perkamos prekės bei

kitas turtas užsienyje. Užsienio valiuta įsigyjama keičiant į ją

nacionalinę valiutą.

Pavyzdžiui, lietuviškus pieno produktus Europos Sąjungos šalių vartotojai

perka už eurus, tačiau tarpininkai, eksportuojantys šią produkciją iš

Lietuvos, perka ją iš gamintojų už litus. Jeigu pieno produkciją

eksportuoja pats gamintojas, tai jam taip pat pajamos už eksportuojamą

produkciją reikalingos litais, kad jis galėtų toliau plėtoti gamybą –

samdyti darbuotojus, pirkti žaliavas ir pan. Lygiai taip pat Lietuvos

vartotojai, perkantys Europos Sąjungos šalių eksportuojamas prekes, moka

už jas litais, tačiau gamintojams turi būti mokama eurais. Ryšys tarp

prekių eksporto ir importo bei valiutų rinkos parodytas

18.1 paveiksle.

Šalis A eksportuoja prekę X į šalį B (viršutinis lankas). Šalies B

importuotojas turi sumokėti už prekės X eksportą šalies eksportuotojos

valiuta, todėl nacionalinę valiutą valiutų rinkoje jis keičia į

eksportuotojo valiutą ir ja sumoka už prekės X eksportą (apatinis lankas).

Pagal sandorių mastus valiutų rinka yra didžiausia pasaulyje. Bet kuriuo

metu prekyba užsienio valiutomis yra daug kartų didesnė negu to paties meto

tarptautinė prekyba ir investicijos, nes maždaug 90 proc. visų valiutinių

sandorių nėra susiję su prekybinėmis operacijomis. Valiutų rinką didina

spekuliaciniai sandoriai, kai valiutos perkamos iir parduodamos siekiant

pasipelnyti iš valiutų kursų skirtumo. Importuo-

tojai ir eksportuotojai retai patys dalyvauja valiutų rinkos operacijose.

Daugiausia valiutų keitimo operacijas atlieka valiutas perkantys ir

parduodantys bankai. Operacijose su savo klientais bankai nurodo kainą, už

kurią jie perka užsienio valiutą, ir didesnę kainą, už kurią jie parduoda

šią valiutą. Skirtumas tarp kainos, už kurią bankas siūlo parduoti užsienio

valiutą, ir kainos, už kurią bankas ją perka, atlygina banko atliekamų

valiutos keitimo operacijų išlaidas. Šis skirtumas nėra didelis,

todėl prekių eksportuotojams arba importuotojams patogiau pirkti reikiamą

valiutą iš bankų negu ppatiems dalyvauti valiutų operacijose.

Prekės X eksportas

A šalis –

eksportuotoja

B šalis –

importuotoja

Šalies A

nacionalinė

valiuta

Valiutų rinka

Šalies B

nacionalinė

valiuta

18.1 pav. Tarptautinė prekyba ir valiutų rinka

Valiutų rinką galima skirstyti į kelis lygius: nacionalines bei regionines

valiutų rinkas bei tarptautinę valiutų rinką. Nacionalinėse valiutų rinkose

valiutų operacijos atliekamos per šalies bbankų sistemą. Klientai perka

(arba parduoda) užsienio valiutas komerciniuose bankuose, kurie

ją įsigyja tiesiogiai iš užsienio banko arba iš savo šalies banko,

užsiimančio valiutų operacijomis. Lietuvoje komerciniai bankai užsienio

valiutos gali įsigyti Lietuvos banke. Valiutų operacijų vykdymo tvarką

Lietuvoje reglamentuoja Lietuvos bankas. Regioninėse valiutų rinkose

cirkuliuoja pagrindinės laisvai keičiamos valiutos ir vietinės valiutos,

kuriomis atliekamos pirkimo ir pardavimo operacijos regiono šalyse.

Regionai gali būti skirstomi pagal tai, kuri keičiama valiuta yra

vyraujanti šiame regione (pvz., JAV dolerio regionas, Japonijos ienos

regionas ir pan.). Galima teikti, jog kiekviena ekonomiškai stipri šalis

arba jų grupė turi savo valiutų rinkos regioną. Geografiniu požiūriu

valiutų rinka gali būti suskaidyta į šias regionines valiutų rinkas:

Europos va-

liutų rinka ir jos centrai Londone, Ciuriche, Frankfurte prie Maino; Azijos

rinka ir jos centrai Honkonge, Singapūre, Tokijuje; Šiaurės Amerikos rinka

ir jos centrai NNiujorke, Čikagoje, Los Anžele. Patys stambiausi valiutų

rinkos centrai yra Londone, Niujorke, Honkonge, Frankfurte.

Tarptautinę valiutų rinką sudaro regioninės rinkos, tarpusavyje glaudžiai

susijusios komunikaciniais ryšiais. Valiutų kursai regioninėse rinkose

nuolat kinta, tačiau dėl gerų ryšių bet koks padėties pasikeitimas viename

regione tuoj pat sukels valiutinių išteklių perskirstymą tarp visų

regioninių rinkų. Dėl to palaikoma nuolatinė tarptautinės valiutų rinkos

pusiausvyra ir atskirų rinkų valiutų kursų skirtumai būna trumpalaikiai ir

gana nedideli. Rinkoje keičiamų valiutų kiekio santykis nustato valiutų

kursą. Yra du valiutos kurso raiškos būdai, vadinami valiutos kotiravimu:

tiesioginis kotiravimas, kai uužsienio valiutos vieneto kaina yra

išreiškiama nacionalinės valiutos kiekiu, ir atvirkštinis, arba

netiesioginis, kotiravimas, kai nacionalinės valiutos vieneto kaina

išreiškiama užsienio valiutos kiekiu. Kuo daugiau nacionalinės valiutos

mokama už užsienio

valiutos vienetą, tuo jos kursas mažesnis, ir atvirkščiai. Netiesioginio

kotiravimo atveju nacionalinės valiutos kursas yra didesnis, jei už jos

vienetą mokama daugiau užsienio valiutos, ir mažesnis, jei mokama mažiau

užsienio valiutos. Paprastai valiutos kursui išreikšti yra naudojamas

tiesioginis kotiravimas, t. y. kai nacionalinės valiutos kursas

išreiškiamas nacionalinės valiutos vienetų kiekiu, mokamu už užsienio

valiutos vienetą. Nacionalinės valiutos kursas, išreikštas konkrečia

užsienio valiuta, kartu nustato ir užsienio valiutos kursą nacionalinės

valiutos atžvilgiu. Jeigu nacionalinės valiutos kursas išreikštas

tiesioginiu kotiravimu, tai šis santykis reiškia užsienio valiutos kursą,

išreikštą netiesioginiu kotiravimu, ir atvirkščiai. Tarkime, jeigu vienas

doleris per-

kamas už 4 litus, tai lito kursas dolerio atžvilgiu tiesioginio kotiravimo

būdu bus išreiškiamas taip: 4 litai už dolerį. Tuo tarpu dydis 0,25 dolerio

už litą išreiškia lito kursą netiesioginiu kotiravimu ir dolerio lito

atžvilgiu kursą, išreikštą tiesioginiu kotiravimu. Taigi valiutos kursas,

išreikštas tiesioginiu kotiravimu, yra atvirkščiai proporcingas kursui,

išreikštam netiesioginiu kotiravimu. Tai reiškia, jog tarp nacionalinės ir

konkrečios užsienio valiutos kursų yra atvirkštinė priklausomybė – jeigu

užsienio valiutos kursas kyla, tai nacionalinės valiutos krinta.

Pavyzdžiui, jei už vieną dolerį buvo mokama 4 litai, o vėliau 3,5 lito, tai

reiškia, jog lito kursas dolerio atžvilgiu pakilo, o dolerio lito atžvilgiu

smuko. Jeigu nnacionalinė valiutų rinka pagrista svyruojančio valiutų kurso

sistema, tai valiutų kursus šioje rinkoje nustato rinkos pusiausvyra.

Pusiausvyra konkrečios užsienio valiutos rinkoje bus pasiekta esant tokiam

nacionalinės valiutos kursui, kai reikalaujamas užsienio

valiutos kiekis bus lygus siūlomam kiekiui. Konkrečios užsienio valiutos

paklausa priklauso nuo prekių ir paslaugų importo iš šios šalies bei

poreikio įsigyti turto šioje užsienio šalyje, t. y. nuo kapitalo eksporto.

Užsienio valiutos pasiūlą sukuria tie patys užsieniečių formuojami

veiksniai – jeigu užsieniečiai nori įsigyti mūši} šalies prekių ir paslaugą

arba investuoti į šąli, jie siūlo savo va-

liutą mainais į nacionalinę šalies valiutą. Kapitalo eksportas ir importas

priklauso ne nuo valiutos kurso, o nuo palūkanų normų skirtumo. Todėl

nekintant palūkanoms kapitalo importas ir eksportas sudaro pastovią

užsienio valiutos paklausos ir pasiūlos dalį. Tuo tarpu prekybos mastą

veikia valiutų kursų svyravimai. Produkcijos, kuri įvežama į šalį, kaina p

priklauso nuo dviejų veiksnių – jos kainos užsienio valstybės vidaus

rinkoje pu ir nacionalinės valiutos kurso, išreikšto tiesioginiu kotiravimu

NVKT, t. y. p = pu • NVKT. Paprastu pavyzdžiu parodysime, kaip valiutos

kurso svyravimai veikia šalies importą ir eksportą. Tarkime, Lietuva iš JAV

importuoja kompiuterius, kurių vienetas kainuoja 500 dolerių, o eksportuoja

alų, kurio butelis kainuoja 2 litus.

18.2 lentelėje pateiktos šių prekių kainos Lietuvoje ir JAV kintant lito

kursui dolerio atžvilgiu.

18.2 lentelė. Prekių kainų kitimas kintant lito

kursui dolerio atžvilgiu

|Lito kursas Lt/dol. |4 |3 |5 |

|Kompiuterio kaina Lt|2000|1500|2500|

|Alaus butelio kaina |0,5 |0,67|0,4 |

|dol. | | | |

Jei pradinis lito kursas – 4 litai už dolerį, kompiuteris Lietuvoje kainuos

2000 litų, o alaus butelis JAV – 0,5 dolerio. Lito kursui pakilus iki 3

litų už doleri kompiuterio kaina nukris iki 1500 litų, o alaus butelis JAV

pabrangs iki 0,67 lito. Lito kursui nukritus iki 5 litų už dolerį

kompiuterio kaina padidės iki 2500 litų, o alaus butelis JAV atpigs iki 0,4

dolerio. Taigi nacionalinės valiutos kursui pakilus importas pinga, tačiau

eksportuojama produkcija užsienio vartotojui brangsta, nes

pabrangus eksportuojančios šalies valiutai jam tenka už tą pačią prekę

mokėti daugiau savo šalies pinigų. Ir atvirkščiai, nukritus nacionalinės

valiutos kursui importas brangsta, tačiau eksportas užsienio vartotojui

atpinga. Tai reiškia, jog atpigus importui didės importinės produkcijos

paklausa. Eksporto pabrangimas reiškia, jog jo paklausa užsienyje mažės.

Tarkime, kad importuojamų produktų apimtis yra elastinga nacionalinės

valiutos kurso atžvilgiu (tai visai natūralu, nes importuojamos prekės nėra

pirmojo būtinumo prekės). Tuomet importo arba eksporto didėjimas reiškia ir

jų vertės didėjimą, t. y. didėja išlaidos už importą bei pajamos, gaunamos

iš eksporto. Vadinasi, didėjantis nacionalinės valiutos kursas didins

užsienio valiutos paklausą ir mažins jos pasiūlą. Ir atvirkščiai, mažėjant

valiutos kursui mažės užsienio valiutos paklausa, bet didės jos pasiūla.

Valiutos kurso nustatymo modelis esant lankstiems valiutų kursams

pavaizduotas 18.2 paveiksle. Vertikalioje ašyje pažymėtas nacionalinės

valiutos

kursas NVK, išreikštas tiesioginiu kotiravimu, t. y. nacionalinės

valiutos kiekis, mokamas už užsienio valiutos vienetą. Horizontalioje ašyje

pažymėti užsienio valiutos kiekiai UV, atitinkantys jos pasiūlą ir

paklausą. Kreivė UVD vaizduoja užsienio valiutos paklausos (kartu ir

importo vertės) kitimą priklausomai nuo NVK kitimo. Turint omenyje, jog NVK

didėja mažėjant skaičiams, pažymėtiems vertikalioje ašyje, užsienio

valiutos paklausos kreivė yra krintanti žemyn. Užsienio valiutos

pasiūlos (kartu ir eksporto vertės) kitimą priklausomai nuo nacionalinės

valiutos kurso kitimo vaizduoja kylanti kreivė UVS. Valiutų rinkos

pusiausvyra vaizduojama tašku E, kuriame pasiekiama siūlomos ir

reikalaujamos užsienio valiutos kkiekių lygybė. Pusiausvyros taške

pasiekiama ir prekių bei paslaugų eksporto, ir importo verčių lygybė.

NVK

NVK1

UVS (eksporto vertė)

UVD (importo vertė)

———————-“ UV

Qp

18.2 pav. Nacionalinės valiutos kurso nustatymas užsienio valiutų rinkoje