Verslo Planas :LIVITOS ŽALIADONIENĖS INDIVIDUALI ĮMONĖ “JUMS”

TURINYS

1. Verslo aprašymas ………………………. 4

1.1. Verslo srities aprašymas ……………………. 4

1.2. Verslo idėjos aprašymas ……………………. 4

1.3. Verslo tikslai, galimybės ir orientyrai ………………… 5

1.4. Prekės ir paslaugos aprašymas………………….. 6

2. Rinkodara………………………… 9

2.1. Rinkos analizė……………………… . 9

2.2. Konkurencijos analizė……………………. 10

2.3. Pateikimo strategija………………………. 12

2.4. Kainodaros strategija…………………….. 12

2.5. Pardavimo strategija…………………….. 13

2.6. Reklama ir rėmimas…………………….. 14

3. Gamyba………. …………………… 15

3.1. Trumpas technologinio proceso aprašymas…………….. 15

3.2. Vietos analizė ………………………… 15

3.3. Patalpos………………………… 16

3.4. Įrengimai………………………… 17

3.5. Transportas ……………………….. 18

3.6. Tiekėjai ………………………… 19

3.7. Darbo jėga ……………………….. 19

4. Vadyba………………………… 21

4.1. Savininkai ir valdytojai…………………… 21

4.2. Organizacinė įmonės struktūra, modelis………………. 21

5. Rizikos įvertinimas………………………. 24

5.1. Galimos kliūtys, problemos jų sprendimas …………….. 24

6. Finansai ………………………… 25

6.1. Reikalingas kapitalas ir jo panaudojimas …………….. 25

6.2. Finansinių prognozių prielaidos ………………… 25

7. Priedai ………………………… 27

8. Klausimai.

Literatūra…………………………

SANTRAUKA

Verslo idėja – įsteigti Livitos Žaliadonienės individualią įmonė “Jums”. Pagrindinės veiklos sritis – gėlių verslas, laidotuvių biurų veikla, ritualinės paslaugos veikla, mažmeninė prekyba nespecializuotose parduotuvėse. Įmonė įsteigta Skuode 2003 m. spalio 19 dieną. Ji įsikūrusi miesto centre Vilniaus g. 8, bei senamiestyje Laisvės 39 ir Laisvės 41. Patogus privažiavimas bei ggeras apšvietimas. Įmonės veikla pradėta 2004 m. sausio 1 dieną.

Svarbiausias įmonės tikslas ne tik gėlių verslas, bet ir maksimaliai padėti nelaimės ištiktiems. Norint maksimaliai tenkinti klientų norus, pateiksiu aukšto lygio aptarnavimą. Tikėdamiesi klientų su tam tikrais pageidavimais, paslaugas kursime uužpildant konkurentų spragas, pasiūlydami paslaugų asortimentą, kuris palaipsniui bus plečiamas. Įmonė strateginiu požiūriu turi daug privalumų.

Įmonė bus steigiama iš savininkės asmeninių santaupų, o jei verslas plėtosis pakankamai bus plečiamas paslaugų tinklas. Taigi savininkė priima svarbiausius sprendimus šioje įmonėje.

Verslas buvo pradėtas be jokių skolų. Didelis pliusas įmonei buvo tai, kad savininkė panaudojo savo verslui įsigytus pastatus ir pinigų nuomai ar pastatams pirkti nereikėjo. Iš savininkės nuosavų lėšų buvo atlikti remonto darbai. Iš įmonės lėšų (pradinio įnašo) nupirkta visa reikalinga įranga, transporto priemonės, visa kas būtina pradedant verslą.

Įmonės veikloje buvo įdarbinta 11 darbuotojų : direktorė, vyr. buhalterė-finansininkė, pardavėjos, vairuotojas, administratorė, darbuotojai.

Visą veiklos laikotarpį buvo skirta pinigų reklamai. Reklamuojama spaudoje t.y. rajoniniame laikraštyje “Mūsų žodis” bei “Skuodas” . Dalinami lankstinukai, vvizitinės kortelės.

Dabartiniu metu Skuodo mieste yra tik dvi įmonės, kurios teikia su laidotuvėmis susijusias paslaugas, o gėlių verslu užsiimančių yra 4 įmonės ir 2 fiziniai asmenys. Tokia rinkos situacija yra palanki mūsų įmonei.

Įmonės veikla yra gana sėkminga. Konkurentai didėlės įtakos nedaro, kadangi mūsų paslaugos yra šiek tiek pigesnės, siūlomas didesnis asortimentas, atsižvelgiama į paslaugų vartotojų norus, jų poreikius , bei kokybiškai atliekamos paslaugos. Taip pat įmonė nuo kitų išsiskiria erdvesnėmis patalpomis bei interjeru, kas turi taip pat didelės reikšmės.

Mūsų įįmonės tikslas yra įsitvirtinti rinkoje, gauti pelną, kaupti kapitalą tolimesnei verslo plėtotei.

1. VERSLO APRAŠYMAS

1.1. VERSLO SRITIES APRAŠYMAS

Mažos įmonės yra palankesnės verslui vystyti, jos žymiai greičiau prisitaiko prie rinkos pokyčių, gali didesnį dėmesį skirti vartotojų pageidavimams, yra efektyvesnės. Šiuo metu Lietuvoje vis didesnę pasiūlą įgyja gėlių bei ritualinių paslaugų verslas. Įvertinus dabartinę situaciją, remiantis panašių firmų patirtimi ir klaidomis stengsimės optimaliai patenkinti vartotojų norus. Kurti šią įmonę paskatino trūkstama laidojimo biurų veikla, siaura paslaugų pasiūla.

Pagrindinis įmonės tikslas įkurti tokią įmonės veiklą, kurioje vartotojas rastų visko ko jam tuo metu reikia. Manau, kad visos teikiamos paslaugos vienoje vietoje palengvins vartotojo rūpestį ištikus nelaimei t.y. nereikės jam ieškoti įvairių reikmenų “bėgant” per visas parduotuves. Aukšto lygio aptarnavimas, platus paslaugų asortimentas – mūsų pagrindinės veiklos tikslas. Tikimės, kad vartotojai išliks patenkinti mūsų teikiamomis paslaugomis.

1.2. VERSLO ĮDĖJOS APRAŠYMAS

Verslo idėja – įsteigti Livitos Žaliadonienės individualią įmonė “Jums” Skuodo mieste, kuri įregistruota rejestro tarnyboje 2003 metų spalio 19 dieną. Pagrindinės veiklos sritis – gėlių verslas, laidotuvių biurų veikla, laidotuvės ir su jomis susijusi veikla, mažmeninė prekyba nespecializuotuose parduotuvėse, žemės ūkio paslaugų veikla; dekoratyvinė sodininkystė, automobilių nuoma, daržovių, specializuotosios sodininkystės ir medelynų produktų auginimas.

Pagrindiniai įmonės rekvizitai:

Oficialus įmonės pavadinimas Livitos Žaliadonienės individuali įmonė “Jums”

Statusas Juridinis asmuo

Įmonės rūšis Individuali įmonė

Įmonės kodas 7382402

Registro Nr.: IP 991-206

Registro data: 2003.10.19

Registracijos vieta: Skuodo r. valdyba

Įmonės buveinė: Vilniaus g. 8, Laisvės g. 39, Laisvės 41

Telefonai: 51920, 53011, mob. 861546754

Faksas: 73547

Vadovas Livita Žaliaduonienė

Prieš kuriant šią įmonę buvo išanalizuota panašaus tipo užsiimančių paslaugų rinka. Yra žinoma keletas konkurentų , bet nė viena tokio tipo įmonė dar nebankrutavo, neskaitant tokių įmonių, kurių steigėjams pritrūko žinių ir sugebėjimo tvarkyti verslą. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad dabartiniu metu trūksta įmonių , kurios užsiimtų laidotuvių biurų veikla .Taip pat didesnė vartotojų dalis daugiau dėmesio skiria, dekoracijai bei apipavidalinimui aplinkos, vidaus interjerui, ne tik kasdieniniame gyvenime, bet ir pobūvių, įvairių priėmimų, vestuvių, laidotuvių metu ir kitais atvejais. Pastebėta, kad trūksta gero aptarnavimo, platesnio asortimento, vartotojų poreikių tenkinimui. Nė viena šventė ar ištikusi nelaimė (žmogaus mirtis) nepraeina be gėlės žiedo. Gėlė – grožio simbolis, kuris pakeičia ir pagražina ne tik mūsų aplinką, bet ir pačius mus, suteikia džiaugsmą. Gėlė – kaip pagarbos ženklas. Norint įsitvirtinti ir pritraukti vartotojus reikia ne tik kokybiškų gėlių, bet ir įvairių priedų, įrankių, kvalifikuotų specialistų pagalbos, gero ir malonaus aptarnavimo. Tinkamas apželdinimas, interjeras ne tik papuošia žmogų, bet ir aplinkinius stebina, traukia. Tyrimo metu pastebėta, kad ištikus nelaimei, laidojimui reikalingų prekių bei paslaugų asortimentas nedidelis, pasirinkimo galimybės mažos.

Įmonė bus steigiama iš savininkės asmeninių santaupų, o jei verslas plėtosis ppakankamai, sukauptas kapitalas bus panaudojamas verslo plėtotei.

1.3. VERSLO TIKSLAI, GALIMYBĖS IR ORIENTYRAI

Didelės pastangos reikalingos tiriant rinką, modeliuojant ekonominę bei finansinę veiklą, prognozuojant pelną ir paslaugų paklausą, tačiau jei nebus tiksliai suformuluoti įmonės artimesni bei tolimesni tikslai, jos pagrindinis tikslas ir sistema, kaip visa tai įgyvendinti, tai gali atsitikti, kad visos įdėtos pastangos nueis veltui. Prieš pradedant kurti įmonę, reikia numatyti tikslus, kurie realiai turėtų atspindėti įmonės veiklos planus. Kad įmonės tikslai atspindėtų įmonės veiklą, reikia, kad tikslus žinotų ne tik įmonės direktorius, bet kiekvienas joje dirbantis darbuotojas. Darbuotojas turi žinoti ne tik įmonės tikslus, bet ir pareigas, teises, atsakomybės sritį.

Mūsų įmonės pagrindinis tikslas yra įsitvirtinti rinkoje, gauti pelną, kaupti kapitalą verslo plėtotei, dirbantiesiems suteikti geras darbo sąlygas, pagal galimybes kelti atlyginimus, kelti darbuotojų kvalifikaciją.

Įmonė numato prekiauti visų rūšių prekėmis (susijusios su laidojimu), kad klientui nereikėtų ieškoti kitoje parduotuvėje, t.y. karstais, žvakėmis, rūbais, batais, juostomis, krepšeliais,vainikais, puokštėmis ir t.t. Vienoje patalpoje visas su laidojimu susijusias prekes, kitoje su gėlių verslu – įvairios sausų gėlių kompozicijos, dirbtinės gėlės ir t.t.. Atskira patalpa vainikų pynimui, įvairių puokščių komponavimui, gėlių kompozicijų atlikimui ir t.t. Patalpa klientui užeiti, norint užsisakyti paslaugas (kas liečia su šarvojimu ar kitomis susijusiomis paslaugomis), puokščių užsakymu , pristatymu, konsultavimu

ir t.t.. Patalpa darbuotojų poilsiui (kavos atsigėrimui, papietavimui).

Mūsų įmonės parduodamos produkcijos ar suteikiamų paslaugų kainos bus žemesnės už konkurentų, o kokybė nenukentės. Įmonėje bus taikomos įvairios nuolaidos, kurios bus naudingos tiek klientams, tiek ir mūsų firmai, norint pritraukti vis daugiau klientų. Parinksime tokius tiekėjus, kurie prekes tiektų kuo mažesne kaina ir tuo pačiu, kad kokybė būtų gera.

Mūsų įmonė numačiusi artimiausius ir tolimesnius savo veiklos tikslus:

Artimiausi

Tolimesni

Įsitvirtinti rinkoje Nukonkuruoti konkurentus geresnės kokybės ir žemesnės kainos pagalba

Teikiamų paslaugų kokybės užtikrinimas Didinti dar labiau gėlių, ritualinių pprekių ir paslaugų asortimentą

Sudominti kuo didesnį klientų skaičių teikiamomis paslaugomis Pelną panaudoti verslo plėtotei.

Užtikrinti pastovias darbo vietas ir pastovų pragyvenimo lygį darbuotojams Suteikti darbuotojams galimybes tobulintis

Darbuotojams suteikti geras, patogias darbo sąlygas. Domėtis naujomis dizaino tendencijoms ir technologijomis

Siekti kiek galima atsižvelgti paslaugų vartotojų norus, jų poreikius , pageidavimus. Vykti į parodas su tikslu susipažinti su naujovėmis ir jas pritaikyti versle

Pelno gavimas

1.4. PREKĖS IR PASLAUGOS APRAŠYMAS

Kiekvienas norėdamas pritraukti kuo platesnį ratą vartotojų turi kažkuo išsiskirti. Mes paslaugas stengsimės atlikti laiku, kokybiškai, nepriekaištingai. Paslaugos bus teikiamos visiems įįmonėms, gyventojams, organizacijoms, kurie pageidaus mūsų paslaugų, net minėtas paslaugas be papildomo atlyginimo pristatant į namus. Paslaugas kursime užpildant konkurentų spragas, pasiūlydami paslaugų asortimentą platesnį. Svarbu, kad vartotojai pasitikėtų mūsų kokybe, nepriekaištingu aptarnavimu, profesionalumu.

Mūsų manymu, versle svarbūs veiksniai:

 Kokybė;

 Jauki atmosfera;

 Kruopštumas;

 Kūrybiškumas;

 Greitas ir mmandagus aptarnavimas;

 Estetinis vaizdas;

 Profesionalumas;

 Naujovių įdiegimas.

Mes tikimės, kad vartotojai atkreips dėmesį į šias savybes, nes tokiomis savybėmis nepasižymi konkurentų teikiamos paslaugos.

Kad ateityje vartotojas neliks nuviltas, užtikrina paslaugos kokybė, naujovių panaudojimas, mandagus aptarnavimas.

Mūsų teikiamos paslaugos bus:

 Proginių puokščių komponavimas;

 kasdieninių puokščių komponavimas;

 Įvairių gėlių, vazoninių gėlių, augalų; dekoratyvinių augalų; gėlių daigelių pardavimas;

 interjero puošyba;

 kompozicijos biurams, kavinėms, parduotuvėms;

 pobūvių, įvairių priėmimo, kitų renginių patalpų dekoravimas;

 konsultavimas – apželdinimo dizaino, gėlynų komponavimo klausimais;

 gėlynų komponavimas;

 Projektų sudarymas objektų apželdinimui

 šarvojimo salė;

 karstai;

 laidojimo reikmenys;

 katafalkai, mikroautobusiukai;

 Vainikų, krepšelių darymas, puokščių kompozicijos;

 Laidotuvių, bažnyčios apipavidalinimas gėlėmis;

 kitos paslaugos.

Teikdami paslaugas taikysime optimalią kainodaros strategiją, kad kainos nebūtų per daug žemos, kad užtikrintų realizaciją, ir maksimalaus pelno gavimą. Prekės ir paslaugų kainos bus įvairios ir atitiks daugumos vartotojų finansines išgales. Įmonė susiras tokius tiekėjus, kurie geros kokybės produkciją teiks, užsakymus vykdys greičiausiai, kokybiškiausiai bbei su nuolaida.

Atlikdami paslaugas naudosime ne tik skintas gėles, bet ir džiovintas, dirbtines , pagal vartotojų pageidavimą. Žinoma prie jų bus pritaikomi įvairūs priedai. Visada naudosime tik kokybiškas gėles.

Vartotojai galės naudotis ne tik mūsų paslaugomis, bet ir pateikti pasiūlymus, kuriuos stengsimės įgyvendinti ir patenkinti jų lūkesčius. Paslaugos bus teikiamos taikant rėmimo programą. Taikysime įvairias nuolaidas ne tik pastoviems vartotojams. Nuolaidos bus taikomos ne tik prieš didžiąsias šventes, bet ir didesnį kiekį įsigyjant ir t.t. Paslaugas stengsimės atlikti nenuvildami ssavo vartotojų. Paslaugas atliks priimti kvalifikuoti specialistai , turintys darbo patirties šioje srityje.

Vartotojai įmonėje galės rasti viską ko reikės laidojimo apeigoms. Vartotojas ne būtinai turės išsinuomoti šarvojimo salę, norėdamas užsisakyti katafalką ir pan. Užsisakydami šarvojimo salę vartotojai savo nuožiūra gali ne tik patys ieškoti muzikantus, užsakyti gedulingus pietus , bet ir jiems pageidavus, mūsų įmonė gali pasirūpinti visų šių paslaugų pateikimu.

2. RINKODARA

2.1. RINKOS ANALIZĖ

Lietuvos ekonominė situacija pamažu gerėja. Įvairios įmonės, firmos vis daugiau dėmesio skiria savo aplinkos “interjero” įvaizdžio formavimui. Šios savybės labai naudingos, kadangi vartotojai tokioms savybėms nelieka abejingi.

Vienas svarbiausių veiksnių steigiant įmonę – aptarnavimo zonos įvertinimas. Aptarnavimo zona – tai iš esmės realiai pasiekiama rinka, kuri priklauso nuo: šalia esančių konkurentų; patalpų vietos; jos prekių asortimento; patalpų dydžio. Labai svarbu vieta: ar toli nuo centro, ar klientams ir tiekėjams lengvai prieinama. Nepatogus privažiavimas, ar nepakankamas dėmesys aplinkai gali viską sumaišyti, nesvarbu, kad bus tiekiamos geros kokybės prekės, ar paslaugos, visa tai gali atsiliepti verslui ir pelningumui.

Reikia domėtis ir žinoti apie visus netoli esančius konkurentus, įskaitant jų kainas ir kokybę, kad pritraukti kuo daugiau pirkėjų. Kainų strategijos tikslas – siekti apyvartos didėjimo, skatinti pardavimus įvairiomis loterijomis, nuolaidomis, didinti asortimento įvairovę.

Siekiant įsitvirtinti rinkoje, reikia ją išanalizuoti, iištirti. Remiantis tuo buvo atliktas tyrimas. Tyrimas parodė mūsų veiklos sėkmingumą ir kokia laukia įmonės ateitis. Pirmiausiai buvo ištirta rinkos paklausa, ir pasiūla. Tuo tikslu buvo paruošta anketa ir išplatinta vartotojams. Apklausoje dalyvavo iš viso 210 respondentų. Visos respondentams pateiktos anketos buvo maloniai užpildytos ir grąžintos, nes apklausa buvo vykdoma asmeniškai pateikiant po vieną anketą kiekvienam vartotojui. Šia apklausa siekėme išsiaiškinti ar teikiamos paslaugos bus paklausios ir ar tenkins vartotojų poreikius.

Daugelis apklaustų respondentų, net 85 proc. mielai rinktųsi šias siūlomas paslaugas, 10 proc. rinktųsi jeigu šios paslaugos būtų pigesnės, o likusieji 5 proc. mano jog jiems nereikalinga tokia paslauga.

Tyrimo metu buvo išsiaiškinta ko jiems trūksta ar kas jiems nepatinka, tokias paslaugas teikiančiose įmonėse, kad mūsų versle tų trukumų būtų išvengta.

Galima teigti, kad trūksta platesnio asortimento bei neužmišti, kad turi įtakos ir aptarnavimas. Tyrimo metu taip pat pastebėjome, kad vartotojai norėtų erdvesnių patalpų, gražesnio interjero, tvarkingos supančios aplinkos.

Įmonės paklausą turėtų didinti ir tai, kad Skuode esančios įmonės teikiančios panašias paslaugas gėlių verslu be mūsų yra trys, o laidojimo paslaugos tik viena. Tikimės, kad mūsų paslaugos bus paklausios. Reikia pabrėžti, kad pastaruoju metu didelis susidomėjimas teikiamomis laidojimo paslaugomis, nes tai yra labai patogu. Nelaimė ateina nelaukta ir netikėta, o išsigelbėjimas – įmonės kkurios teikia laidojimo paslaugas.

Viso Skuodo r. savivaldybės teritorijoje gyventojų yra apie 25595, o mieste apie 8 tūkst. Paslaugas teiksime ne tik Skuodo miesto gyventojams.

Pagrindiniai šių paslaugų vartotojai bus:

 gyventojai;

 įvairios įmonės;

 organizacijos;

 verslininkai

2.2. KONKURENCIJOS ANALIZĖ

Skuodo mieste užsiimančių gėlių verslu, kaip minėjau yra trys be mūsų ir du fiziniai asmenys, o laidojimo paslaugomis tik viena. Tai Individuali įmonė „Gėlių salonas“, Z. Jonaitienės individuali įmonė „Gėlynas“, L. Daukšienės individuali įmonė, R. Lukošiaus individuali įmonė “Rimtis”.

Konkurencija bet kokiu atveju neišvengiama. Galima teigti kad didelės konkurencijos kol kas nėra , kadangi konkurentės nesiūlo visų paslaugų kaip mūsų įmonė. Negalima sakyti, jog mūsų konkurentai yra blogesni už mus, tik skirtumas tas, kad jos turi mažesnės patalpas, mažiau paslaugų siūlo, mažesnis asortimentas, trūksta jaukumo patalpose. Nepavojingos- kadangi mūsų pagrindinė veikla ne tik gėlių verslas, bet kartu ir su laidojimu susijusios paslaugos. Taip pat savininkė augina pati dekoratyvinius augalus, medelius, kuriuos bus galima pasiūlyti įsigyti, išsirinkus iš katalogo(nuotraukų). Norint užkariauti rinką, mes turėsime pasiūlyti kažką naujo ir priimtino, naudojant įvairias skatinimo priemones, bet reikia stebėti savo konkurentus ir sugebėti laiku sureaguoti į jų sprendimus.

Livitos Žaliadonienės individualią įmonė “Jums” prieš savo konkurentus turi šiuos pranašumus:

 Įmonės iškaba su teikiamomis paslaugomis;

 Bus siūlomas platesnis asortimentas;

 Maloniai aptarnaudami sieksime sudaryti kuo geresnę vartotojams

nuomonę apie savo vykdomą veiklą;

 Patalpos savo plotu bus daug didesnės, erdvesnės, jaukesnės už konkurentų;

 Gera vieta, apšvietimas;

 Graži, jauki tvarkoma ir prižiūrima aplinka;

 Darbo valandos ilgesnės;

 Atsižvelgimas į vartotojų norus ir jų tenkinimas;

 Siūlys daugiau paslaugų;

 Prireikus vartotojams, aptarnavimas ir po darbo valandų (pasiskambinus).

Mūsų įmonės sėkmės garantas – platesnis asortimentas, profesionalūs ir gerai kvalifikuoti darbuotojai, lanksti nuolaidų sistema, gera kokybė už prieinamą kainą.

Individuali įmonė “Rimtis” Skuodo mieste taip pat atlieka su laidojimu susijusias paslaugas, tačiau deja jų atliekamų paslaugų sąraše dar yra ne visos reikalingos paslaugos, kkurios būtinos nelaimės valandoje.

Mūsų paslaugos susijusios su laidojimo paslaugomis bus vartotojams patogesnės, kadangi yra du poilsio kambariai skirti pailsėjimui. Erdvesnės, jaukesnės bei didesnes patalpos. Geresnis privažiavimas bei apšvietimas.

Įmonėje pasistengsime sukurti malonią ir šiltą atmosferą, kuri neleis vartotojui varžytis ir jaustis nejaukiai.

Įtemptoje konkurencinėje kovoje įmonė planuoja naudoti visas įmanomas priemones realizacijai didinti.

2.3. PATEIKIMO STRATEGIJA

Livitos Žaliadonienės individuali įmonė “Jums” turi kelis pagrindinius tikslus, kuriuos įgyvendinusi turės tinkamą padėtį rinkoje, prieinama kaina, rėmimas, geras įmonės įvaizdis, platus asortimentas, aukštas aptarnavimo lygis. Vartotojai bus supažindinami su teikiamomis paslaugomis bei atitinkamomis nuolaidomis. Bus konsultuojami interjero, apželdinimo klausimais,ir vykdomi visi kiti vartotojų pageidavimai.

Paslaugų teikimas vyks be tarpininkų, tai padės sukaupti didesnį pelną įmonei.

Mūsų įmonė įsikūrusi pagrindinėse miesto gatvėse tai Vilniaus ir Laisvės gatvėje. Viena nuo kkitos apie 1 km. Vieta svarbus veiksnys.

Vartotojų užsakymai bus priimami tiek tiesiogiai bendraujant , tiek telefonu. Kiekvienas galės pasirinki sau patogesnį paslaugų užsakymo būdą. Vartotojui pageidaujant, nuvyksime pas jį aptarti visas užsakymo smulkmenas, kainą bei paslaugų atlikimo datą, bus pateiktas katalogas su pavyzdžiais, kad galėtų susidaryti realų vaizdą apie atliekamas paslaugas. Taip pat galės išreikšti savo norus, pasiūlymus.

Visas paslaugas stengsimės atlikti, kokybiškai, greitai, pageidaujamu laiku ir nepriekaištingai.

Vartotojas už paslaugas galės susimokėti iš karto, arba vėliau išdėstant pagal terminus.

2.4. KAINODAROS STRATEGIJA

Mūsų įmonei kaip ir kiekvienai kitai, kainų nustatymas vienas atsakingiausių, svarbiausių veiksnių, momentas nuo kurio priklauso įmonės gyvavimo ciklas, pelnas, bei atsiperkamumas. Savo paslaugų kainas nustatysime atsižvelgiant į konkurentų kainas. Kainos gali būti tik šiek tiek mažesnės už kkonkurentų, kad įmonė turėtų nors minimalų pelną. Manome, jog mūsų kainos bus kiek galima lankstesnės t.y. bus galima jas mažinti ar didinti atsižvelgiant į tam tikrus poreikius, susidariusią tam tikrą situaciją. Veiklos pradžioje, nustatydami paslaugų kainas, taikysime nenuostolingumo metodą.

Manome, kad tokia kainodaros strategija bus efektyvi, naudinga ir atneš laukiamų rezultatų. Bus stengiamasi kruopščiai atlikti įvairius skaičiavimus, įvertinant įvairius veiksnius.

Nustatydami kainą, atsižvelgsime: ar vartotojas yra pastovus pirkėjas; ar klientas yra privatus asmuo, ar įmonė; koks vartotojo užsakymų dydis. Pastoviems vartotojams taikysime įįvairias nuolaidas.

Įvertindami paslaugų kainą remsimės pelno gavimu.

Kadangi mūsų įmonė atliks stambesnius ir smulkesnius užsakymus, todėl vieno užsakymo vertę negalima tiksliai įkainoti.

2.5. PARDAVIMO STRATEGIJA

Veiklos pradžioje, paslaugų kainoms taikysime nenuostolingumo metodą, tačiau, jei konkurencinė kaina bus aukštesnė, mūsų paslaugų įkainiai kils.

Nustatydami paslaugų kainą įvertinsime paslaugų savikainą ir nuo jos priklausys tikroji paslaugų kaina. Dėmesį atkreipsime taip pat į kainas esančias rinkoje. Savo paslaugas tikimės teikti šiek tiek mažesnėmis kainomis, negu mūsų aplinkiniai konkurentai, kas turėtų padidinti užsakymų apimtį.

Nustatydami kainą atsižvelgsime:

 koks kliento užsakymų dydis;

 ar vartotojas pastovus pirkėjas;

 užsakanti paslaugas įmonė smulki ar stambi, ar gyventojas;

 kokias gėles ir priedus pasirinko.

Pagrindinis kriterijus bus ar vartotojas pastovus, kiek ir kaip dažnai naudotis mūsų paslaugomis. Pastoviems vartotojams taikysime įvairias nuolaidas.

Mūsų įmonės paslaugų asortimentas yra didelis ir visus išvardinti būtų sunku, tačiau paminėsime pagrindinius:

Proginių puokščių komponavimas nuo 30 Lt

Kasdieninių puokščių komponavimas nuo 15 Lt.

Kompozicijos biurams, kavinėms, parduotuvėms ir t.t. nuo 230 Lt

Krepšeliai nuo 12 Lt.

Vainikai nuo 30 Lt

Laidotuvių, bažnyčios apipavidalinimas gėlėmis nuo 160 Lt

Konsultavimas – apželdinimo dizaino, gėlynų komponavimo klausimais nuo 25 Lt.

Pobūvių, įvairių priėmimų ir kitų renginių apipavidalinimas nuo 250 Lt

Projektų sudarymas objektų apželdinimui nuo 200 Lt

Interjero puošyba nuo 200 Lt

Gėlynų komponavimas nuo 150 Lt

Šarvojimo salė nuo 300 Lt.

Katafalkos , mikroautobusiuko užsakymas nuo 100 Lt

Karstai nuo 300 Lt

Žinoma, kainos gali skirtis priklausomai nuo gėlių kainos. Visa tai priklauso kaip vvartotojas įstengs gėles įpirkti. Kainos gali priklausyti nuo daugelių faktorių.

2.6. REKLAMA IR RĖMIMAS

Reklama – viena iš komunikacijos formų, prekių ar paslaugų propagavimas, siekiant pritraukti vartotojus. Siekiant pageidaujamos reakcijos, didelę reikšmę turi ne tik perduodamosios informacijos turinys, bet ir jos perdavimo būdas bei pateikimo forma, laikas. Skiriamos keturios rėmimo veiksmų grupės: reklama; pardavimų skatinimas; populiarinimas; asmeniškas pardavimas. Pasistengsime kuo tinkamiau suformuoti vartotojų apie savo įmonę ir joje teikiamas paslaugas. Reklama ir rėmimas įkurus naują įmonę yra labai svarbus veiksnys, siekiant pritraukti vartotojus. Be šių veiksnių pasiekti ko nors sėkmingo ir efektyvaus nėra lengva. Taigi mūsų įmonės tikslas naudojantis reklama, kuo geriau informuoti apie įmonės teikiamas paslaugas ir veiklą, kad sudomintume vartotojus. Tikimės, kad reklama: padės įsiminti teikiamas paslaugas; įmonės adresą; telefoną; faksą; pritraukti dėmesį vartotojų skaičių. Įmonė reklamuosis naudodamasi tokias priemones: spauda – rajoniniuose laikraščiuose “Mūsų žodis”, “Skuodas”; miesto stenduose; lankstinukai; vizitinės kortelės; iškaba ant pastatų.

Mūsų įmonė reklamai numato skirti apie 2700 Lt. kasmet. Kompiuterio pagalba paruošime lankstinukus ir vizitines korteles, kurios bus platinamos vartotojams.

Kadangi įmonė turi būti matoma ir atpažįstama iš toli, mums privalu turėti gerą iškabą prie įėjimo į ofisą, kad patrauktų vartotojo akį. Iškaboje atspindės įmonės veiklą ir visa svarbi informacija. Manome, kad bene pagrindinis poveikis reklamuojant –– kitų žmonių atsiliepimai, dėl gero, mandagaus paslaugų aptarnavimo.

Skelbimas laikraštyje turėtų atrodyti taip:

Livitos Žaliadonienės individualią įmonė “Jums”

Siūlo įvairias paslaugas :

susijusias su gėlių verslu ;

laidotuvės ir su jomis susijusi veikla.

Kainos mažiausios Skuode

Taikomos įvairios nuolaidos

Skuodas, Vilniaus g. 8, Laisvės g. 39, tel.. 51920, 53011

faksas 73547

3. GAMYBA

3.1. TRUMPAS TECHNOLOGINIO PROCESO APRAŠYMAS

Livitos Žaliadonienės individualią įmonė “Jums” paslaugas atliks kokybiškai, bei naudos tik geriausias gėles, džiovintas gėles, vazonines gėles, įvairius augalų priedus bei kokybiškas prekes. Visas teikiamas paslaugas tiek su gėlių, tiek su laidojimu susijusiomis paslaugomis atliks kokybiškai, greitai.

Technologinio proceso aprašymas:

 užsakymai priimami tiesiogiai bendraujant su vartotoju arba telefonu/faksu;

 vykimas pas užsakovą, katalogų pateikimas, aptarimas, suderinimas atlikimo data, kaina;

 konsultacija įvairiais klausimais;

 darbų paskirstymas ir atlikimas;

 atliktų paslaugų pristatymas vartotojams.

3.2. VIETOS ANALIZĖ

Buveinės pasirinkimas labai svarbus bet kuriam verslui, vieta gali nulemti įmonės veiklos sėkmę. Nuo įmonės vietos priklauso ne tik lankytojų skaičius, bet ir pardavimų ar paslaugų teikimo apimtys. Kaip minėjau įmonės savininkė verslui panaudojo savo įsigytus pastatus, tuo metu nesitikėdama, kad kada sukurs pati savo verslą. Įmonės turimi pastatai yra Vilniaus g. 8 gėlių parduotuvė ir laidojimui visos reikalingos prekės; Laisvės g. 39 ir Laisvės 41 įsikūrę laidojimo namai, o taip pat visos reikalingos su laidojimo apeigomis

susijusios prekės.

Įmonės buveinės privalumai: geografinė vieta patogesnė konkurentų atžvilgiu nes pastatai turimi yra pagrindinėse miesto gatvėse; aplink patogesnis privažiavimas; geresnis gatvių apšvietimas; didesnis žmonių judėjimas.

Kadangi žmonių judėjimas yra aktyvus šiomis gatvėmis, didesnė tikimybė, kad užsuks į mūsų įmonę pasidomėdami rūpimais klausimais ar įsigyti prekę. Skuode yra įvairių įmonių, nemažai gyventojų, organizacijų bet nedaug konkurentų. Turime pažymėti, kad apie Skuodą yra įvairių kaimelių, gyvenvietės tipo miestelių, kuriuos galėtume aptarnauti. Mums tai paranku ir tikimės, kad padidins mūsų teikiamų paslaugų paklausą. Aptarnausime vvisas Skuodo rajono gyvenvietes, kurios nuo Skuodo nutolusios nedideliu spinduliu. Vieta palanki verslui plėtoti, kadangi kaimuose ar gyvenvietės mieteliuose tokio verslo nėra.

Pastatuose buvo atlikti remonto darbai . Pastatai, kuriose įsikūrėme gana gražūs, erdvūs. Patraukia beveik kiekvieno pro šalį praeinančio žvilgsnį. Palyginus su konkurentais mūsų aplinka labiau išsiskiria nuo kitų, kadangi visos gatvės yra išasfaltuotas, geras gatvės apšvietimas, didesnis dėmesys skiriamas pastatų apželdinimui, tvarkai palaikyti, gražus vidaus interjeras.

Matome pagrindines Skuodo raj. seniūnijas kurias aptarnausime , o taip pat gatves kuriose mmūsų įmonės patalpos yra.

3.3. PATALPOS

Įmonės patalpos yra savininkės nuosavybė. Jos turi gana didelę reikšmę, nes jos bus ne tik ofisui, parduotuvei, o taip pat paslaugai teikti. Atskiros patalpos:gėlių verslui; ritualinėms prekėms; darbo ofiso; darbų atlikimui; poilsiui. Ofiso patalpos ssudarys 12 m2, darbo 18 m2, poilsio 11 m2, prekyba gėlėmis 38 m2 , ritualinių 23 m2. Laisvės g.39 yra laidojimo namai – jų bendras plotas 213 m2, ir Laisvės 41 – 180 m2.

Pastatuose buvo atlikti remonto darbai, (ne iš įmonės lėšų, o iš įmonės savininkės asmeninių lėšų), po kurių tapo modernūs, erdvūs, gražus, patrauklūs. Pastatai atitinkantys sanitarinius, priešgaisrinius reikalavimus. Įrengti signalizacijos nereikėjo, kadangi tuose pastatuose jau buvo. Patalpose geras apšvietimas, gera šildymo sistema.

Patalpose bus sustatyta visa reikalinga įranga, įrankiai , baldai ir kitos reikalingos veiklai vykdyti priemonės.

Kadangi pastatai savininkės nuosavybė, jie naudojami pagal sudarytą panaudos sutartį ir nuomos mokestis nemokamas.

Pažymėtose vietose randasi mūsų įmonės objektai.

3.4. ĮRENGIMAI

Patalpose bus sustatyta visa reikalinga įranga, įrankiai , baldai ir kiti rreikalingi veiklai vykdyti priemonės. Be įrengimų verslas neįsivaizduojamas.

Įmonės apskaitai, lankstinukams, vizitinėms kortelėms bus naudojamas kompiuteris.

Veikloje naudojami įrengimai, įrankiai, inventorius, transporto priemonės:

Ilgalaikis turtas

Įrangos pavadinimas Kiekis, (vnt.) Kaina (vnt.) Balansinė vertė, (Lt) Norma-tyvas metais Likutinė vertė 10% Vertė, atmetus likutinę vertę Nusidė-vėjimo norma metams Nusidėvėjimo norma 1 mėn.

Kasos aparatas „Casio“ 1 1300 1300 5 130 1170 234.00 19.50

Kompiuteris 1 2300 2300 3 230 2070 690.00 57.50

Spausdintuvas, faksas 1 1050 1050 3 105 945 315.00 26.25

Virtuvės baldų komplektas 1 1220 1220 6 122 1098 183.00 15.25

Telefonai 3 45 135 4 13.5 121.5 30.38 2.53

Mobilus tel. 2 180 360 4 36 324 81.00 6.75

Gėlių vitrinos 10 170 1700 6 170 1530 255.00 21.25

Stalai 10 100 1000 6 100 900 150.00 12.50

Kilimai 4 90 360 4 36 324 81.00 6.75

Vitrinos 2 190 380 6 38 342 57.00 4.75

Spintos 5 170 850 6 85 765 127.50 10.63

Lovos 6 100 600 6 60 540 90.00 7.50

Iškaba 3 400 1200 4 120 1080 270.00 22.50

Dujinės orkaitės 2 500 1000 4 100 900 225.00 18.75

Indaplovė 1 500 500 4 50 450 112.50 9.38

Šaldytuvai 2 540 1080 4 108 972 243.00 20.25

Minkšti kampai 2 540 1080 6 108 972 162.00 13.50

Biuro baldai 1 1230 1230 6 123 1107 184.50 15.38

Lengvasis automobilis 1 3500 3500 10 350 3150 315.00 26.25

Katafalkas 1 5700 5700 10 570 5130 513.00 42.75

Mikroautobusiukai 2 6000 12000 10 1200 10800 1080.00 90.00

Iš viso: 25825 38545 X 3854.5 34691 5398.88 449.91

Įmonės ilgalaikis turtas vertinamas ir nusidėvėjimas skaičiuojamas, kai įsigijimo vertė yra virš 140 litų. Ilgalaikio turto likutinė vertė 10% įsigijimo vertės.

Trumpalaikis turtas

Įrangos pavadinimas Kiekis, (vnt.) Kaina (vnt.) Balansinė vertė, (Lt)

Elektrinės karpymo žžirklės 1 150 150

Vazos gėlėms 50 20 1000

Kėdės 120 20 2400

Kėdės 3 45 135

Drabužių stovai 10 35 350

Staltiesės 10 20 200

Indai, stalo įrankiai, virduliai, termosai 0 0 1500

Žvakidės 6 35 210

Stovai gėlėms 10 35 350

Įvairūs įrankiai 0 0 300

Iš viso: 210 X 6595

Matome, kad didelių įrengimų beveik nėra. Didžioji dauguma reikalingos įrangos, įrankių , baldų , buvo įsigyti padėvėti(naudoti), bet labai geros kokybės ar būklės.

Iš pateiktos lentelės matome, kad pradėjus naują verslą įmonei savininkams reikės išleisti 45140 Lt.

3.5. TRANSPORTAS

Mūsų įmonės veikla be transporto, neišvengiama, nes atliekant užsakymus ar paslaugas būtina. Paslaugoms atlikti ar užsakymams bus naudojami mikroautobusiukai, automobilis bei katafalkas. Jie gana talpūs ir ekonomiški.

Transportas įsigytas ne naujas, tačiau pakankamai geros techninės būklės ir techniškai tvarkingas. Mūsų turimas transportas atitiks šiuos reikalavimus: talpumas, patogumas, ekonomiškumas, nenaudoja daug degalų.

Transportu naudosis vairuotojai, savininkė-direktorė, darbuotojai.

Mūsų įsigytas transportas tai: Katafalkas, lengvasis automobilis ir 2 mikroautobusiukai . Pirktuose automobiliuose buvo įmontuota dujų įranga.

Transporto sąnaudos 2004 m. sudarys 26886, 90 Lt.

3.6. TIEKĖJAI

Svarbus veiksnys – surasti patikimus tiekėjus. Reikėtų pažymėti, kad tai labai atsakingas darbas, kadangi reikia įvertinti daugybę veiksnių kaip: kokybę, kainą, įmonės prestižą, asortimento gausą, priimtinas sąlygas.

Tiekėjams užsakymai bus siunčiami elektroniniu paštu, faksu ar užsakoma telefonu. Prireikus bus važiuojama į įmonę, sudaromos sutartys.

Įmonė, pasirinkdama tiekėjus, lankėsi įmonių pristatymuose, mugėse, parodose. Įmonė stengėsi pasirinkti pačius priimtiniausius, palankiausius tiekėjus. Tai: UAB “Gualda” užsiimanti žvakių verslu; UAB “Rimtis”ir UAB “Kopainė” – karstais; G. Petrauskienė įmonė – batais, ddrabužiais; juostomis krepšeliams ar vainikams UAB “Nertera” ir UAB “Raimanija” – dirbtinėmis gėlėmis; ūkininkas R. Jurkūnas, UAB “Agriga”, UAB “Prunusas” , UAB “Sehetelig Lit” – džiovintomis gėlėmis, augalų lapais, plaušu, juostelės; V. Ilginio firma “Tik Jums” – skintomis gyvomis gėlėmis, vazoninėmis gėlėmis, žaluma, dekoratyviniais augalais; patentininkai – vainikų pagrindais, krepšelių pagrindais, įvairiomis vytelių dekoracijomis puokštėms ruošti, juostomis.

Tiekėjai prekes pristatys patys be papildomo mokesčio.

3.7. DARBO JĖGA

Bet kuri įmonės veikla neįsivaizduojama be darbuotojų. Darbuotojai yra vienas svarbiausių verslo elementų. Svarbu pasirinkti tinkamus, kvalifikuotus darbuotojus, kupinus energijos, ryžto, turinčius meno gyslelę, kūrybiškus, darbo patirtį, profesionalumo lygį ar rekomendacijas. Šiais kriterijais įmonės savininkė ir vadovavosi pasirenkant juos. Įmonėje pradžioje dirbs 11 darbuotojų. Darbuotojai bus siunčiami į parodas, renginius, muges, kvalifikacijos kursus.

Per savaitę numatoma dirbti 6 dienas nuo 8 –21 val. su viena valanda pietų pertrauka. Esant svarbiam būtinumui vartotojai galės kreiptis ir ne darbo valandomis, pasiskambinus nurodytais telefonais. Jei paslaugų paklausa padidės, bus papildomai samdomi žmonės. Pradžiai darbo jėgos turėtų pakakti.

Darbuotojai ir jų darbo užmokestis 2004 m.

Personalas Darbuotojų skaičius Per mėnesį vienam Vidutinė mėnesinė alga Metinis atlyginimų fondas, Lt Metinis soc. draud. 31% Mėn. soc. draud. 31% Įmokos į garantinį fondą per mėn. Įmokos į garantinį fondą per metus

Direktorė 1 1150 1150 13800 4278 356.5 2.3 27.6

Vyr. buhalterė – finansininkė 1 630 630 7560 2343.6 195.3 1.26 15.12

Administratorė 1 760 760 9120 2827.2 235.6 1.52 18.24

Pardavėjos – floristės 4 610 2440 29280 9076.8 756.4 4.88 58.56

darbuotojai 3 480 1440 17280 5356.8 446.4 2.88 34.56

Vairuotojas 1 580 580 6960 2157.6 179.8 1.16 13.92

Iš viso: 11 X 7000 84000 26040 2170 14 168

Įmonės darbuotojams nustatyti sekantys atlyginimai:

 Direktorius –– 1150 Lt.

 Vyr. buhalterė-finansininkė – 630 Lt.

 Administratorė – 760

 Padavėjos floristės – 610 Lt.

 Darbuotojai – 480 Lt.

 Vairuotojas – 580 Lt.

Bendras darbuotojų užmokesčio fondas 2004 sudarys 84000 Lt. t.y. vidutiniškai per mėnesį 7000 Lt, vieno darbuotojo vidutinis mėnesio atlyginimas 636 Lt. Atskaitymai socialiniam draudimui per metus sudarys 26040 Lt., o per mėnesį sudarys 2170 Lt. Metinis soc. draud. 31% sudarys 26040 Lt., o į garantinį fondą 168 Lt. 2005, 2006 ir 2007 metais atlyginimai turėtų padidėti po 10%.

4. VADYBA

4.1. SAVININKAI IR VALDYTOJAI

Livita Žaliadonienė individualios įmonės “Jums” – savininkė , turinti nemažą kapitalą, nekilnojamąjį turtą. Savininkė turės visišką veiksmų laisvę, dideles galimybes priimant sprendimus, nes individualios įmonės savininkas už įmonės prievoles atsako visu savo turtu. Tai gana išsilavinusi turinti aukštąjį universitetinį išsilavinimą ekonomikos srityje, daug patirties, kūrybiškumo, organizacinių sugebėjimų, mokanti bendrauti, ryžto, energijos, meninių sugebėjimų. Tai nuoširdi, maloni, puiki vadovė kolektyvui. Mokanti vadovauti ir savo žinias, sugebėjimus perteikti darbuotojams.

Šioje įmonėje svarbų vaidmenį atliks vyr. buhalterė- finansininė ir administratorė, nes nuo jų kruopštumo, sugebėjimo, kūrybiškumo nemažai priklausys įmonės prestižas. Tinkamai atliekamos einamos pareigos ar geras darbų paskirstymas, žinių pateikimas ar perteikimas svarbus veiksnys įmonei. Tai turinčios darbo patirties, organizacinių sugebėjimų, mokančios bendrauti su vartotojais ir darbuotojais.

4.2. ORGANIZACINĖ ĮMONĖS STRŪKTŪRA, MODELIS

Kad

įmonės veikla būtų sėkmingai vykdoma, svarbu pasirinkti tinkamą valdymo struktūrą. Svarbu priimti gerai išmanančius tam tikrą sritį darbuotojus. Didžiausia atsakomybė tenka įmonės savininkei, nes nuo jos priklausys įmones ateitis. Ji privalo sukurti tinkamą įmonės struktūrą.

Didžioji dalis rūpesčių tenka vis dėlto savininkei. Norint sėkmingai plėtoti veiklą, reikia proporcingai ir tinkamai paskirstyti pareigas. Svarbu, kad kiekvienas darbuotojas žinotu įmonės tikslus, būtų atsakingas, žinotų atsakomybės sritį, savo pareigas ir tinkamai jas vykdytų.

Jei paslaugų paklausa padidės bus papildomai samdomi žmonės, atlikti darbams.

Direktorius

● vadovauja įįmonės veiklai;

● savo kompetencijos ribose leidžia įsakymus;

● priima į darbą ir atleidžia darbuotojus, nustato darbines funkcijas, paskirsto darbus;

● nustato darbuotojų atlyginimus ;

● taiko darbuotojams skatinimo priemones bei skiria drausmines nuobaudas;

● tvarko bendrovės turtą, įskaitant jos pinigines lėšas.

● direktorius visais įmonės veiklos klausimais veikia savarankiškai .

● direktorius turi teisę įgalioti kitus asmenis įmonės vardu sudaryti su tiekėjais užsakymus bei atstovauti įmonę.

● už savalaikį paslaugų atlikimą, darbų paskirstymą, žinių perteikimą darbuotojams; užsakymą prekių, konsultavimą.

Administratorė :

● atsako už teisingą įmonės pagrindinių priemonių ir iinventoriaus eksploatavimą, jo remontą;

● nesant įmonės direktoriui atstovauja įmonę;

● rūpinasi žaliavų užsakymu, įsigijimu;

● atsako už darbo drausmę;

● už savalaikį paslaugų atlikimą, kontroliavimą; darbų paskirstymą; konsultavimą

● rūpinasi darbo sauga;

Pardavėjos-floristės:

● kasos aparato žurnalo vedimą;

● pinigų atitikimą kasoje;

● esamų pprekių inventorizaciją;

● savalaikį paslaugų atlikimą ir t.t.

Darbininkai, vairuotojas:

● pavestų darbų atlikimą.

Vyriausiasis finansininkas

● atsako už buhalterinės apskaitos ir mokesčių mokėjimo teisingumą;

● atsako už jam pavestų buhalterinės apskaitos duomenų operatyvų suvedimą;

● statistinių ataskaitų sudarymą;

● analizuoja įmonės veiklos rezultatus;

● atsako už įmonės išduodamų ir gaunamų grynų pinigų apskaitą;

Kad įmonės veikla būtų sėkminga ir atneštų pelną, ne tik įmonės savininkas, bet ir visas dirbantis personalas turi dirbti lyg viena komanda. Kiekvienas darbuotojas supažindinamas su pareigomis, privalomu elgesiu, įmonės tikslais. Kiekvienas atsakingas už savo veiklos rezultatus.

Įmonės valdymo struktūra

5. RIZIKOS ĮVERTINIMAS

5.1. GALIMOS KLIŪTYS, PROBLEMOS JŲ SPRENDIMAS

Bet kuris verslas nėra apsaugotas nuo kliūčių ar problemų, kurios gali sutrukdyti realizuoti sumanymus, nors ir būtų kruopščiai suplanuotas ar parinktos geriausios valdymo ssistemos. Rizikos įvertinimas – būtinas verslo plano skyrius. Kasmet Lietuvoje sukuriama įvairių įmonių, o dalis jų bankrutuoja. Priežastys gali būti įvairios: blogai įvertintos įmonės plėtros perspektyvos, rizika ir t.t.. Tačiau reikėtų būti optimistais, nes kitaip nebus prasmės įgyvendinti sumanymus ar pradėti verslą. Žinoma naujų ar naujų stambių konkurentų atsiradimas, ekonominė šalies padėtis, mokesčių našta kuriam laikui galėtų ir pabloginti situaciją, bet reikėtų ieškoti atitinkamų sprendimų jiems pašalinti, ar įveikti.

Pagrindinės kliūtys ar problemos galinčios sukelti verslo riziką:

 ekonominė padėtis šalyje;

 naujų kkonkurentų atsiradimas;

 klaidingi rinkos tyrimai ar padarytos prognozės kaina;

 netikslingas ar netinkamas pinigų paskirstymas;

 stichinės nelaimės;

 nepakankamos vartotojų pajamos;

 galimi politiniai įvykiai ir įstatymų pasikeitimai;

 mokesčių ir atsiskaitymų padidėjimas;

 vartotojų praradimas dėl netinkamai atliktos paslaugos;

 nepakankamas verslo organizavimas;

Visas pasitaikiusias įmonės kelyje kliūtis ir problemas, reikėtų nedelsiant spręsti. Tokiu atveju bus kuriami nauji planai šiek tiek pakoreguojant įmonės veiklą. Susidarius įvairioms problemoms ar situacijoms bus bandoma jas spręsti tokiais veiksniais:

 prireikus dar labiau plečiamas asortimentas;

 mažinamos kainos (pelno praradimu, tačiau susigrąžinant paslaugų paklausą);

 nesugebantys atlikti ar blogai paslaugas atliekantys darbuotojai bus atleidžiami;

 konkurentus bus siekiama įveikti sukauptos patirties principo;

 atlyginimo mažinimas (tačiau darbo etato nepraradimas);

Pateikti sprendimų būdų būtų galima daugiau ir įvairių, tačiau sunku iš anksto numatyti. Problemos yra sprendžiamos kada jos atsiranda, ar numatomos dėl tam tikrų aplinkybių.

6. FINANSAI

6.1. REIKALINGAS KAPITALAS IR JO PANAUDOJIMAS

Įmonės veikla pradėta be paskolų. Verslo sumanymui buvo panaudota savininkės asmeninės santaupos. Prieš pradedant vykdyti verslą, būtina apgalvoti, suplanuoti kokios yra įkūrimo finansinės galimybės, finansavimo šaltiniai ar užteks nuosavų lėšų ar teks skolintis iš banko ar kitų šaltinių. Būtina apskaičiuoti kiek reikės lėšų įmonės veiklos vykdymui. Šiuo atveju, kadangi įmonės savininkė turi pakankamai pinigų verslui, nereikės ieškoti papildomų finansavimo šaltinių, kurie ateityje sudarytų įmonei didesnes sąnaudas. Lėšos bus panaudotos įmonės veiklos vykdymui t.y. transporto priemonių įsigijimui, visai būtinai ir rreikalingai įrangai, įrankiams, būtinoms medžiagoms, kurių reikės atliekant paslaugas.

Norint užsiimti verslu, būtini kapitaliniai įdėjimai, kurių gavimo ir panaudojimo šaltiniai parodyti lentelėje:

Lėšų panaudojimas

Finansavimo šaltiniai Suma Lt. Lėšų panaudojimas Suma Lt.

Nuosavos lėšos 75000 Įrengimai, įrankiai, inventorius, transporto priemonės 45140

Pastaba: nepanaudotas pinigų likutis bus naudojamas būsimiems įmonės pirkiniams.

6.2. FINANSINIŲ PROGNOZIŲ PRIELAIDOS

Prognozuojant įmonės finansus, būtina atkreipti dėmesį, kad tolimesnių metų prognozės, gali būti ne visai tikslios. Gali neatitikti įvairūs ekonominiai rodikliai bei kiti duomenys.

Įmonės finansinių metų pradžia laikoma 2004 m. sausio 1 diena.

Prognozuojant paslaugų pardavimo apimtis laikytasi tokių prielaidų:

 Pirkimo ir pardavimo kainos (pelno nuostolių ataskaitoje) nurodytos be PVM;

 Visos paslaugų pardavimo ir medžiagų pirkimo kainos parinktos vidutinės.

Prognozuojant laikytasi šių prielaidų:

 Elektros energijai, šildymui ir komunalinėms paslaugoms sąnaudos brangs 1% kiekvieną mėnesį 2004 m.;

 Transporto sąnaudos 2004 m. 1% brangs kiekvieną mėnesį;

 Kasos aparatas 5 metams;

 Kompiuteris, spausdintuvas, faksas 3 metams;

 Kitas neišvardintas turtas 4 m.

 Baldai 6 metams;

 Automobiliams 10 metų.

 Mokesčiai biudžetui apskaičiuojami ir sumokami kiekvieną mėnesį;

 Už atliktas paslaugas įplaukos gaunamos iškart atlikus arba prieš atliekant paslaugą;

 Medžiagos, žaliavos perkamos tada, kai yra sunaudojama arba prieš baigiant sunaudoti;

 Veiklos sąnaudos apmokamos mėnesio pabaigoje arba kai kurie kito mėnesio pradžioje.

Pagrindiniai duomenys:

Ilgalaikio turto nusidėvėjimas

Trumpalaikis turtas

Energetinės ir komunalinės sąnaudos

Transporto sąnaudos

Reklamos sąnaudos

Kanceliarinių prekių sąnaudos

Kelių mokestis 0.48 %

Pelno mokestis 13%

Ryšiams ir komunikacijos

Atlyginimai

Įmokos į garantinį fondą (nuo priskaityto darbo užmokesčio) 0.2%

Socialinio draudimo ssąnaudos (31 % nuo priskaityto darbo užmokesčio)

Savininkės draudimas

Socialinio draudimo įmokos bazinei pensijai (už savininką)

Remontui ir eksploatacijai

Mokesčiams

Kitos išlaidos (sąnaudos)

7. PRIEDAI

Pardavimų prognozė 2004 m. Lt.

Pavadinimas Laikotarpis mėnesiais Iš viso per metus

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Proginių puokščių komponavimas 2400 2600 3400 2860 2860 3400 2900 2860 2860 2600 2500 2400 33640

Kasdieninių puokščių komponavimas 2750 2600 3200 2800 2600 3300 3000 3200 3100 2600 2600 2400 34150

Įvairių gėlių, vazoninių gėlių, augalų; dekoratyvinių augalų; gėlių daigelių pardavimas 8900 8600 12000 14500 24000 24000 17500 16000 18700 8400 7800 7500 167900

Interjero puošyba 1200 1400 1400 1800 1600 1800 1400 1600 1600 1400 1200 1200 17600

kompozicijos biurams, kavinėms, parduotuvėms ir t.t 1610 1610 1610 1380 1380 1380 1610 1610 1380 1840 1610 1380 18400

Pobūvių, įvairių priėmimo, kitų renginių patalpų dekoravimas 2500 2500 2250 2250 3750 4500 4500 3750 4250 2250 2250 2000 36750

Konsultavimas – apželdinimo dizaino, gėlynų komponavimo klausimais 200 200 375 625 625 625 450 450 450 225 200 200 4625

Gėlynų komponavimas 0 0 0 300 3450 3000 2250 2100 900 0 0 0 12000

Projektų sudarymas objektų apželdinimui – – 400 5000 4000 4000 2600 2600 2800 2600 0 0 24000

Šarvojimo salė 6300 6300 6000 6300 6600 6300 6000 6600 6300 6300 6600 6300 75900

Karstai 12000 12200 12200 11500 12000 12000 12200 13100 12000 12500 12200 12900 146800

Laidojimo reikmenys 6600 8900 9100 8600 9300 9400 10000 9600 8900 11000 12300 9900 113600

Katafalkai, mikroautobusiukai 2500 2500 2800 2600 2700 2400 2600 2500 2400 3000 2900 2700 31600

Vainikų, krepšelių darymas, puokščių kompozicijos 5600 5700 5500 5500 5400 5300 5200 5400 5100 7600 7400 5600 69300

Laidotuvių, bažnyčios apipavidalinimas gėlėmis 1920 1600 1600 2560 2400 1600 1920 1920 1600 2560 2560 2560 24800

Kitos paslaugos 3000 3100 2900 3150 2800 2690 2700 2500 2900 3000 2900 3000 34640

Iš viso su PVM: 57480 59810 64735 71725 85465 85695 76830 75790 75240 67875 65020 60040 845705

Iš viso be PVM: 48714.30 50688.98 54862.91 60786.94 72431.59 72626.51 65113.43 64232.03 63765.90 57524.06 55104.45 50883.90 716734.99

Sąnaudų prognozė 2004 m.

Straipsniai Laikotarpis mėnesiais Per metus

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

I. Gamybos (kintamosios) sąnaudos 36090.0 37381.3 40102.3 43960.8 51537.9 51672.7 46797.4 46232.8 45938.2 41889.4 40325.2 37590.4 519518.4

1. Žaliavoms ir medžiagoms 31664.3 32947.8 35660.9 39511.5 47080.5 47207.2 42323.7 41750.8 41447.8 37390.6 35817.9 33074.5 319326.1

2. Tiesioginiam darbo užmokesčiui 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 2020.0 24240.0

3. Soc. Draudimui 626.2 626.2 626.2 626.2 626.2 626.2 626.2 626.2 626.2 626.2 626.2 626.2 7514.4

4. Elektros eneregijai, šildymui ir komunalinėms paslaugoms 780.00 787.80 795.68 803.63 811.67 819.79 827.99 836.27 844.63 853.07 861.61 870.22 9892.4

5. Įrengimų nusidėvėjimui 449.9 449.9 449.9 449.9 449.9 449.9 449.9 449.9 449.9 449.9 449.9 449.9 5398.9

6. Kitos sąnaudos 549.6 549.6 549.6 549.6 549.6 549.6 549.6 549.6 549.6 549.6 549.6 549.6 6595.0

II. Administracinės (pastoviosios) sąnaudos 5909.1 5910.2 5965.4 6019.8 6099.8 6131.0 6109.4 6138.1 6115.8 6130.8 6151.7 6208.5 72889.6

1. Administracijos darbo užmokesčiui 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 2540.0 30480.0

2. Soc draudimui 787.4 787.4 787.4 787.4 787.4 787.4 787.4 787.4 787.4 787.4 787.4 787.4 9448.8

3. Remontui ir eksploatacijai 50.0 30.0 40.0 60.0 50.0 40.0 30.0 60.0 30.0 40.0 50.0 50.0 530.0

4. Transporto sąnaudos 2120.00 2141.20 2162.61 2184.24 2206.08 2228.14 2250.42 2272.93 2295.66 2318.61 2341.80 2365.22 26886.9

5. Mokesčiams 371.68 381.56 415.43 428.20 486.33 495.45 451.61 447.79 442.70 414.78 412.52 415.86 5163.9

6. Kitos sąnaudos 40.0 30.0 20.0 20.0 30.0 40.0 50.0 30.0 20.0 30.0 20.0 50.0 380.0

III. Pardavimų (realizavimo) sąnaudos 3621.4 3611.4 3601.4 3631.4 3601.4 3641.4 3601.4 3621.4 3591.4 3611.4 3631.4 3591.4 43356.8

1. Rėmimui (reklamai) 225.0 225.0 225.0 225.0 225.0 225.0 225.0 225.0 225.0 225.0 225.0 225.0 2700.0

2. Ryšiams ir komunikacijoms 120.0 120.0 120.0 120.0 120.0 120.0 120.0 120.0 120.0 120.0 120.0 120.0 1440.0

3. Pardavėjų darbo užmokesčiui 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 2440.0 29280.0

4. Soc. Draudimui 756.4 756.4 756.4 756.4 756.4 756.4 756.4 756.4 756.4 756.4 756.4 756.4 9076.8

5. Kitos sąnaudos 80.0 70.0 60.0 90.0 60.0 100.0 60.0 80.0 50.0 70.0 90.0 50.0 860.0

Iš viso: 45620.46 46902.89 49669.10 53612.07 61239.11 61445.10 56508.24 55992.29 55645.31 51631.60 50108.31 47390.32 635764.79

Pelno ( nuostolio ) prognozė ( skaičiavimas ) 2004 m.

Straipsniai Laikotarpis mėnesiais. Per metus

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

1. Pajamos iš realizavimo 48714.30 50688.98 54862.91 60786.94 72431.59 72626.51 65113.43 64232.03 63765.90 57524.06 55104.45 50883.90 716734.99

2. Parduotų prekių ir paslaugų savikaina 36089.99 37381.32 40102.26 43960.83 51537.89 51672.71 46797.40 46232.77 45938.15 41889.41 40325.19 37590.45 519518.37

3. Bendrasis pelnas (nuostolis ) 12624.32 13307.65 14760.65 16826.10 20893.69 20953.80 18316.02 17999.25 17827.75 15634.66 14779.26 13293.45 197216.61

4. Veiklo sąnaudos (pardavimų ir administracinės 9530.48 9521.56 9566.84 9651.24 9701.21 9772.39 9710.84 9759.52 9707.16 9742.19 9783.12 9799.87 116246.42

5. Veiklos pelnas (nuostolis ) 3093.84 3786.09 5193.81 7174.86 11192.48 11181.41 8605.19 8239.74 8120.59 5892.47 4996.14 3493.58 80970.19

6. Pelnas ( nuostolis ) prieš apmokestinimą 3093.84 3786.09 5193.81 7174.86 11192.48 11181.41 8605.19 8239.74 8120.59 5892.47 4996.14 3493.58 80970.19

7. Pelno mokestis 13% 402.20 492.19 675.20 932.73 1455.02 1453.58 1118.67 1071.17 1055.68 766.02 649.50 454.17 10526.13

8. Grynasis pelnas 2691.64 3293.90 4518.62 6242.13 9737.46 9727.83 7486.51 7168.57 7064.91 5126.45 4346.64 3039.42 70444.07

Tikėtinos pardavimo prognozės sekančiais metais

Pavadinimas 2005 Viso per 2005 m. 2006 Viso per 2006 m. 2007 Viso per 2007 m.

I pusmetis II pusmetis I pusmetis II

pusmetis I pusmetis II pusmetis

Proginių puokščių komponavimas 19120 17920 37040 20720 19100 39820 21600 20300 41900

Kasdieninių puokščių komponavimas 18950 18800 37750 20650 20500 41150 22100 21500 43600

Įvairių gėlių, vazoninių gėlių, augalų; dekoratyvinių augalų; gėlių daigelių pardavimas 120000 121000 241000 125000 127000 252000 128000 130000 258000

Interjero puošyba 10600 10000 20600 12000 11400 23400 15200 13000 28200

Kompozicijos biurams, kavinėms, parduotuvėms ir t.t 10270 10930 21200 11570 12230 23800 14570 13730 28300

Pobūvių, įvairių priėmimo, kitų renginių patalpų dekoravimas 19750 21000 40750 21750 23000 44750 25750 25000 50750

Konsultavimas – apželdinimo dizaino, gėlynų komponavimo klausimais 3450 2775 6225 4250 3375 7625 5850 4175 10025

Gėlynų komponavimas 7500 6000 13500 8250 6750 15000 9750 7500 17250

Projektų sudarymas objektų apželdinimui 15000 12200 27200 16600 13600 30200 19800 15200 35000

Šarvojimo salė 39800 40100 79900 41800 41100 82900 43600 42900 86500

Karstai 75400 78400 153800 78900 81500 160400 81000 82000 163000

Laidojimo reikmenys 53900 63700 117600 55900 65700 121600 59900 67700 127600

Katafalkai, mikroautobusiukai 16500 17100 33600 17500 18100 35600 19500 19100 38600

Vainikų, krepšelių darymas, puokščių kompozicijos 35000 38300 73300 37000 40300 77300 38000 41000 79000

Laidotuvių, bažnyčios apipavidalinimas gėlėmis 13280 14720 28000 14100 15600 29700 18080 17920 36000

Kitos paslaugos 36000 34000 70000 37500 38000 75500 37000 38000 75000

Iš viso su PVM: 494520 506945 1001465 523490 537255 1060745 559700 559025 1118725

Iš viso be PVM: 419105.7 429635.89 848742 443657.8 455323.61 898981.4 474345.75 473773.7 948119.44

Sąnaudų prognozė 2005, 2006, 2007 m.

Straipsniai Laikotarpis mėnesiais

2005 2006 2007

I. Gamybos (kintamosios) sąnaudos 609830.77 646639.62 683091.64

1. Žaliavoms ir medžiagoms 551682.03 584337.9 616277.63

2. Tiesioginiam darbo užmokesčiui 26664 29330.4 32263.44

3. Soc. Draudimui 8265.84 9092.42 10001.67

4. Elektros eneregijai, šildymui ir komunalinėms paslaugoms 11320 11980 12650

5. Įrengimų nusidėvėjimui 5398.9 5398.9 5398.9

6. KKitos sąnaudos 6500 6500 6500

II. Administracinės (pastoviosios) sąnaudos 77824.02 83597.69 90154.44

1. Administracijos darbo užmokesčiui 33528 36880.8 40568.88

2. Soc draudimui 10393.68 11433.05 12576.35

3. Remontui ir eksploatacijai 710 850 1000

4. Transporto sąnaudos 27600 28500 29700

5. Mokesčiams 5182.34 5433.84 5689.21

6. Kitos sąnaudos 410 500 620

III. Pardavimų (realizavimo) sąnaudos 47142.48 51551.73 57012.9

1. Rėmimui (reklamai) 2400 2300 2500

2. Ryšiams ir komunikacijoms 1650 1740 1860

3. Pardavėjų darbo užmokesčiui 32208 35428.8 38971.68

4. Soc. Draudimui 9984.48 10982.93 12081.22

5. Kitos sąnaudos 900 1100 1600

Iš viso: 734797.27 781789.04 830258.98

Pelno ( nuostolio ) prognozė ( skaičiavimas )

Straipsniai Laikotarpis mėnesiais.

2005 2006 2007

1. Pajamos iš realizavimo 848742.00 898981.40 948119.44

2. Parduotų prekių ir paslaugų savikaina 609830.77 646639.62 683091.64

3. Bendrasis pelnas (nuostolis ) 238911.23 252341.78 265027.80

4. Veiklo sąnaudos (pardavimų ir administracinės 124966.50 135149.42 147167.34

5. Veiklos pelnas (nuostolis ) 113944.73 117192.36 117860.46

6. Pelnas ( nuostolis ) prieš apmokestinimą 113944.73 117192.36 117860.46

7. Pelno mokestis 13% 14812.81 15235.01 15321.86

8. Grynasis pelnas 99131.92 101957.35 102538.60

Darbuotojai ir jų darbo užmokestis 2005, 2006, 22007 metais prognozė

Personalas Darbuotojų skaičius 2005 metinis fondas 2005 soc. draud. 31 % 2005 garant. fondas 2006 2006 soc. daraud. 31 % 2006 garant. fondas 2007 2007 soc. daraud. 31 % 2007 garant. fondas

Direktorė 1 15180 4705.80 30.36 16698.00 5176.38 33.40 18367.80 5694.02 36.74

Vyr. buhalterė – finansininkė 1 8316 2577.96 16.63 9147.60 2835.76 18.30 10062.36 3119.33 20.12

Administratorė 1 10032 3109.92 20.06 11035.20 3420.91 22.07 12138.72 3763.00 24.28

Pardavėjos – floristės 4 32208 9984.48 64.42 35428.80 10982.93 70.86 38971.68 12081.22 77.94

darbuotojai 3 19008 5892.48 38.02 20908.80 6481.73 41.82 22999.68 7129.90 46.00

Vairuotojas 1 7656 2373.36 15.31 8421.60 2610.70 16.84 9263.76 2871.77 18.53

Iš viso: 11 92400 28644.00 184.80 101640.00 31508.40 203.28 111804.00 34659.24 223.61

KLAUSIMAI

1. Kokios individualios įmonės „Jums“ pagrindinės veiklos sritys?

2. Kada pradėta įmonės veikla iir kur randasi?

3. Kiek įmonėje dirba darbuotojų?

4. Kokie įmonės artimiausi ir tolimiausi tikslai?

5. Kokios įmonėje bus teikiamos paslaugos?

6. Kokie veiksniai svarbiausi versle?

7. Kokia įmonės valdymo struktūra?

8. Koks įmonės ilgalaikis ir trumpalaikis turtas? Pateikite pavyzdžių.

9. Kokias reklamos formas įmonė naudos siekiant pritraukti vartotojus?

10. Kokios pagrindinės kliūtys ar problemos galinčios sukelti verslo riziką?

LITERATŪRA

1. A.Jovaiša “Kaip parengti verslo planą”, Pačiolis, Vilnius, 1997

2. B. Martinkus, V. Žilinskas. Ekonomikos pagrindai. Kaunas, 2001.

3. E. Bagdonas, E. Kazlauskienė “Biznio įvadas”, Kaunas:Technologija, 2000.