egzistencija

-2-

TURINYS

Įvadas 3 psl.

Žmogus kaip egzistencija 4 psl.

Estetinė žmogaus gyvenimo plotmė 6

psl.

Laisvės samprata 8 psl.

Žmogaus egzistencijos ribinės situacijos 9

psl

Išvados 10psl

Literatūros sąrašas 11psl

-3-

ĮVADAS

Egzistencijos iškilimas yra susijęs su nauju metofizinio

rūpesčio išbudimu po vadinamosios scientizmo epochos, kurioje tikėta

atrasti atskiruosius mokslus galinčius pakeisti žmogaus filosofinį rūpestį

savimi pačiu. Egzistencializmas savotiškai naujoje filosofijoje turi vietą,

panašią į tą, kurią graikų filosofijoje turėjo Sokratas. Vėliau,

viduramžinėje filosofijoje, filosofinio mąstymo charakteris buvo itin

pabrėžiamas šv. Augustino, šv. Bonaventuro. Tačiau betarpiškai dabarties

egzistencializmui turėjo įtakos ir todėl laikomas egzistencializmo

pradininku danų filosofas Sorenas Kierkegonas (1813-1855). Jis iškėlė

nepalyginamą žmogaus individiškumą. Savo laiku mažai vertintas, Kierkegoras

susilaukė didelio susidomėjimo, kai 19-to ir 20-to amžių sąvartoje kilo

stiprus sąjudis prieš ankstesni perdėtą pasitikėjimą protu, kada iš naujo

dėmesys nukrypo į moralinę tikrovę. Daugelis egzistencinio mąstymo temų

pasirodė vokiečių mąstytojo F. Nyčes filosofijoje. Tarpine grandimi,

sujungusia ankstyvąją ir vėlyvąją, t. y. XX a.,egzistencinės filosofijas,

tapo E. Huserlio fenomenologija. Savo filosofiniu tikslu ir moksline

orientacija E.Huserlis atrodytų, buvo “egzistencinio mąstytojo” antipodas

ir klasikinio racionalizmo tradicijos tesėjas. Tačiau istorijos ironija

lėmė taip, kad fenomenologinis metodas būtų perimtas ir išvystytas

antimoksliškai ir antiracionalistiškai nusitekusių mąsytojų. XX

a.trečiajame ir ketvirtajame dešimtmetyje egzistencinė filosofija

susiformuoja savo klasikiniu pavidalu. Dienos šviesą išvysta M.Heidegerio

“Būtis ir laikas”, truputį vėliau 1932 m.-K.Jasperso “Filosofija “. Antrojo

pasaulinio karo metais ggalutinai susiformuoja prancūziškoji egzistencinės

filosofijos mokykla ,kurios žymiausi atstovai G.Marselis,Ž.P.Sartras

,M.Merlo –Ponti, A.Kamiu. Vakarų Europa jautė gilų dvasinio

“apsišvarinimo”poreikį, naujų idėjų bei idealų alkį. Egzistencinė

filosofija pradėjo skverbtis ir į kitas pasaulio šalis, surado nemaža

šalininkų bei entuziastų Jungtinėse Amerikos Valstijose, Lotynų Amerikos

šalyse, Japonijoje, Australijoje ir kitur . Tik septintame dešimtmetyje

susidomėjimas egzistencine filosofija pradėjo žlugti. Ji įžengė į krizės ir

smukimo laikotarpį.

Tokia būtų labai glausta egzistencinės filosofijos istorija. Ši

filosofija apima ištisą epochą ir daugeliu atžvilgiu pasižymi tokiu

prasminiu vieningumu ir probleminiu monolitiškumu, kaip ir racionalinė

filosofija(4:13-14).

-4-

ŽMOGUS KAIP “EGZISTENCIJA”

Ne tik kasdieninėje kalboje, bet ir tradicinėje filosofijų

terminologijoje “egzistencijos “ žodžiu buvo manomas buvimas. Užtat šis

žodis buvo taikomas visam kas yra: Absoliutinei Bučiai ir kūrinių

pasauliui, žmogui ir kitiems padarams. Tuo tarpu šių dienų filosofai, kurie

patys vadinasi ar yra vadinami egzistencialistai, egzistencijos terminą

išskirtinai taiko tik žmogui. Egzistencialistų pažiūra, žmogus yra

savanaudiškas visų pirma ne vienokia ar kitokia prigimtimi, o greičiau kaip

tik tuo, kad jis nera brutaliai apspręstas savo prigimties, bet yra laisvas

būti “savimi pačiu“. Ir būtent laisvės pagrindu žmogus ne tik išsiskiria iš

kitų gamtos padarų, bet ir egzistuoja tokiu būdu, jog jis yra daugiau negu

tik visiems žmonėms bendros prigimties atstovas. Užuot buvęs tik

beasmeniškas savo giminės atstovas, žmogus yra pašauktas būti” savimi

pačiu” , t.y. kitų nepakeičiamu ir kitų neatstovaujamu individu(1:54).

Ypač ryškiai metefizinis individualizmas išplėtotas Jasperso

filosofiniame mąstyme. Iš tiesų, egzistencijos žodžiu Jaspersas turi

mintyje ne ką kitą kaip tą principą, kurio pagrindu žmogus gali būti

“savimi pačiu” (1:55).

Visų pirma atsisakau save tapatinti su logine “sąmone apskritai

“.Greičiau :kol tedalyvauju sąmonėje apskritai ,tol dar nesu aš pats ,nes

visi lygiai dalyvauja tame beasmeniniame subjekte ,kurį vadiname “sąmone

apskritai “.Užtat visa ,ką aš logiškai pažįstu ,ir lieka man abejinga .Kai

noriu gyventi pažinimu ,pamatau ,kad pažinimas yra bejėgis nušviesti man

gyvenimo kelią .Todėl mano vienybė su logine sąmone apskritai ir pasirodo

tik formali vienybė be turinio(1:55).

Bet lygiai negaliu savęs sutapatinti nė su tuo ,kas mane

pripildo biologine būtimi. Nors ir esu kūne, bet aš pats nesu kūnas. Jei

tebūčiau kūnas , būčiau gyvulys Tai gryna negalimybė. Gyvulys yra paprastai

,kas jis faktiškai ir yra . Gi aš netampu gyvuliu nė tada , kai sugyvulėju

prarasdamas savo žmogišką vertybę.(1:55).

Pagaliau negaliu savęs sutapatinti nė su savo dvasiniais

žygiais, nors tik per juos galiu save išreikšti. Pirma:visada aš esu

daugiau negu tai , ką esu atlikęs. Jei negaliu išsiginti savo darbų, tai

lygiai negaliu laikyti save jau išsemtu. Kol turiu prieš akis ateities

galimybes, atsisakau būti sutapatinamas su mano praeitimi. Antra vertus,

mano veikla greičiau atstovauja tai , kas aš esu kitiems , negu tai , kas

aš pats esu. MMano dvasinė veikla yra ir socialinė funkcija . Bet aš pats

visada jaučiuosi esąs daugiau negu tai kuo esu tapęs kitiems(1:55-56).

-5-

Kokia konkreti šitaip aprašytos “egzistencijos” prasmė?Iš vienos

puses egzistencija yra tasai principas ,kuriuo aš pats esu visada daugiau

negu tai ,kuo aš reiškiuosi pasaulyje(“vienybė be tapatybes “).Iš antros

pusės egzistencija yra tasai principas ,kuriuo aš pats renkuosi save patį

,nelygstamai sutapdamas su mano istorine situacija (“tapatybė su manimi

pačiu”).Pagal tai ir aprašo Jaspersas kilimą ir egzistencijos rangą kaip

dvigubą pasaulio palikimo ir į jį grįžimo procesą(1:56).

-6-

ESTETINĖ ŽMOGAUS GYVENIMO PLOTMĖ

Siorenas Kjirkegoras rašė , kad estetinė žmogaus plotmė , tai

toks gyvenimo būdas , kada žmogus vadovaujasi tik savo prigimtimi ir kada

jis visa savo esybe-polinkiais , siekimais , poreikiais bei jų tenkinimu-

yra formuojamas socialinės aplinkos, kurioje gyvena.” Estetikas” ne tiek

gyvena bei kuria, kiek, galima sakyti, funkcionuoja pagal visuomenės

funkcionavimo dėsnius. Nepaisydamas savo gabumų bei talento , estetikos

vadovaujasi įgimtais polinkiais ir malonumo principu-“ reikia naudotis

gyvenimu, gyventi momentu”.Tačiau prigimtinis santykis su gyvenimu ,

malonumo kultas veda žmogų prie melancholijos bei nusivylimo. Estetiškojo

gyvenimo būdo beprasmybės pajutimas padaro jį ironišku(3:102).

Ši ironiško , kaip aukščiausios estetiko egzistavimo fazės

charakteristika nėra grynai psichologinis dalykas . Joje mąstytojas taip

pat užčiuopė tuos žmogaus padietės visuomenėje simptomus, kurie ypač

išryškėja mūsų amžiuje . Žmogaus situacijos tragizmą šiuolaikinėje

visuomenėje ssudaro tai , kad toji visuomenė, užuot sudariusi objektyvias

prielaidas kiekvienam realizuoti savo nepakartojamą individuolybę, formuoja

jį kaip pasyvų “vartotoją” viso to ką pateikia masinė industrija .(3:103).

Ironykas ,kaip gyvenimui keršyjantis lėbautojas , patenka į

savotišką užburtą ratą: iš vienos pusės, beprasmiška ir nužmoginanti

socialinė aplinka , iš kitos –suvoktas “keršytojo” veiklos

beperspektyviškumas. Estetiškas egzistavimo būdas praranda, bet kokį realų

pagrindą, darosi iliuzoriškas. Iliuzija- tai tartum antrasis ironiko

pasaulis , kuriame jis siekia atgauti prarastą žmogiškuosios būties pilnumą

realiame gyvenime . (3:103).

Pagal tai, kaip žmogus traktuoja savo santykį su savimi pačiu,

su kitais žmonėmis ir su Dievu, Kjirkegoras išskiria tris egzistencijos

stadijas.(2:167).

Pirmoji yra estetinė arba grynai juslinė , egzistencija .

Žmogus, nepajėgdamas realizuoti savęs paties, tarsi ištirpsta pasaulyje .

Šiuo atveju “jis gali gerai gyventi, jaustis žmogumi, užsiimti žemiškais

reikalais, tuoktis, gimdyti vaikus, gali būti vertinamas ir gerbiamas- gal

niekas nepastebės, kad jam trūksta savęs tikrąja šio žodžio prasme”.

Pasaulis dėl to triukšmo nekels ,nes būvimas savimi yra vertybė

,kurios pasaulis mažiausiai pasigenda. Pavojingiausia jeigu žmogus pastebės

,kad taip yra .O šiaip savęs praradimas gyvenant pasaulyje ,pasauliui

yra toks įprastas ir nieko

-7-

nereiškentis dalykas .Jokia kita netektis nepraeitų taip ramiai ,tarkim

rankos ,kojos, penkių talerių banknoto ar namų šeimininkės neturėjimas-tai

jau tikrai neliktu nepastebėta (2:167).

Šioje stadijoje žmogų sąlygoja jo prigimtis. Jis neaktyvus, jo

gyvenimas –tai pasyvus susitaikymas

su viskuo , kas beatsitiktu.

Antroji stadija –tai savęs pažinimo ir savęs realizavimo stadija

, reikalaujanti iškaus apsisprendimo: arba-arba . Etikos srityje negali

būti kompromisų , bet juo labiau žmogus gilinasi į save patį , tuo

samoningiau išgyvena savojo “ aš” baigtinumą ir ribotumą . Iš baigtinumo ir

begalybės, pačiame žmoguje dialektikos randasi trečioji- religinės

egzistencijos stadija. Pasiekti ją savo jėgomis žmogus negali, nes to

galimumo sąlyga yra šalia jo egzistencijos . Jos šaknys Dieve. Tiktai

tikėjimas tveria amžinybės mąstą.(2:167).

Religinė egzistencija reikalinga sunaikinti save Viešpaties

Dievo akivaizdoje, bet kartu tikintysis atgauna savo žmogiškajį “aš”

(2:168).

-8-

LAISVĖS SAMPRATA

Tai kam filosofas Jaspersas teikia egzistencijos vardą, yra ne

kas kita kaip laisvė. Būti “savęs pačio versme” – tai būti laisvam.(1:57)

Žmogus yra laisvas, tik dėl to, kad jis nėra neatšaukiamai

surištas savo esme, kad jis gali “save iš būties atsiimti į save patį”.Kai

kitoms būtybėms esmė yra duota, paversti savo laisvo apsisprendimo

galimybe. Todėl tik žmogus ir tėra “egzistencija”(1:57).

Nėra tik žodžių ginčas , ar laisvė laikoma esme ,ar

“egzistencija”. Kai laisvė laikoma žmogaus eesme , savaime praleidžiama ,

jog visi žmonės yra laisvi. Jeigu žmogaus esmė yra laisvė ,tai kiekvienas

žmogus yra laisvas.

Kas yra ši laisvė , kurios negalime pažinti , bet kuriai

privalome apsispresti? Jaspersas atsako į šį klausimą distinkcija tarp

“valios kuri nori kokio nnors daikto “,ir valios , kuri nori “savęs pačios”.

Valia ko nors norėti nėra dar tikroji laisvė? Šis klausimas veda į

tikrosios laisvės klausimą. Tiesa , loginei sąmonei šis klausimas atrodo

tik tuščia tautologija noriu, nes noriu , bet užtat logine samonė ir negali

pasiekti tos plotmės , kurioje kyla tikrosios laisvės klausimas. Loginė

sąmonė apsiriboja ta valia , kuri reiškiasi objektyviu rinkimusi iš įvairių

galimybių(1:58).

Laisvės dėka egzistenciją subjektas patiria savo vidumi, ji

tampa jau nebe pasklidusi , iliuzinė ir beprasmė. Taigi laisvė yra

judėjimas ,per kurį egzistencija atsiduria buvusioje savo esmėje, laisvės

padedama egzistencija pažįsta šią esmę ir ją realizuoja (2:181).

-9-

ŽMOGAUS EGZISTENCIJOS RIBINĖS SITUACIJOS

Žmogus priartėja prie egzistencijos tik tuomet , kai peržengia

visus praktinius, naudingus , mokslinius ar visuomeninius tikslus .Jis

įgyja savo paties būtį ne paprastai prisitaikydamas prie pasaulio , o

besąligiškai paklusdamas reikalavimams ir būtinai apsispręsdamas .Tas

šuolis virš visko , kas būdinga pasauliui , pasak Jasperso, įvyksta

vadinamosiose ribinėse situacijose: kančios ,kaltės ,kovos ir mirties

išgyvenimuose. Ribinėse situacijose atsiveria patirtis , netelpanti į jokią

kasdienišką rutiną . Pasaulis išslysta iš po kojų , liaujasi buvęs patvariu

žmogaus gyvenimo pagrindu . Tik tuomet kai nebelieka kuo pasiteisinti

gyvenimo pačiame pasaulyje ar su juo susijusiose dalykuose , žmogus

pasijunta esąs “ties riba “ ir čia stebėtinai patiria nieką. (2:183). Tai

būna visų pirma lyg iir pasaulio praradimas , o kartu lyg egzistencijos

pergalė , nes pasaulis pasirodo esąs daug protingesnis negu buvo iki tol.

Atsikračiusį pasaulio paviršutiniškumo žmogų absoliučioje transcendencijoje

pasitinka pati būtis :iškilęs virš neapibrėžto materialinių daiktų

pasaulio, religingas žmogus taria Dievui “Tu”. Šį įsitikinimą

transcendencijos ir egzistencijos buvimu , kuris pasirodo galimas ribinėse

situacijose ,Jaspersas vadino “filosofiniu tikėjimu”.(2:183).

Pati kraštutiniausia ribinė situacija – mirtis . Žmogus ir

skiriasi nuo gyvulio tuo, kad suvokia savo mirtingumą.

Esamybė be egzistencijos susipainioja arba mirties baimėje

,arba abejingume jai. Abi šios išeitys yra mėginimas išvengti ribinės

situacijos , bet tuomet nebelieka būties (2:183)

Sielvartaudamas dėl artimo mirties aš galiu patirti ir

negrąžinamą mylimo asmens netektį ir giliai egzistencinę reikšmę šio ryšio

,kuris nūnai atitrūkęs nuo buvusių gyvenimo peripetijų , ima ir pasireiškia

visa skausmingo išgyvenimo galia .Netektis siejasi su esamybe, o ne su

pačia būtimi, kuri ,priešingai ,tik per šią netektį pirmasyk buvo teisingai

suvokta(2:184).

Egzistencijos tikrumas niekam neduodamas visam laikui ,

ekstremaliose situacijose jis visuomet įgyjamas vis iš naujo . Niekas jo

neima ir nepadovanoja – jis skausmingai patiriamas kenčiant , kovojant ir

gedint . Todėl gyvenimas negali būti vien ribinės situacijos , negali būti

nuolatos lydimas sąmoningos minties apie mirtį(2:185).

-10-

IŠVADOS

1.Pagrindinis egzistencionalizmo nusistatymas yra nepalyginamas žmogaus

savitumas, išsiskirimas iš visos gamtinės aplinkos .

2.Žmogaus sąmonės kūrybinis aktyvumas ,pasireiškiantis apsisprendimo laisve

.

3.Egzistencinė laisvė – tai ssavęs pačio rinkimas

4.Užuot buvusi iš gimimo duota laisvė yra pašaukimas , kurio vykdymas

perkelia žmogus į egzistencijos rangą.

5.Egzistencija duoda žmogui ,kaip galimybė įgyti save arba netekti savęs.

6.Egzistencija ,kaip vidinis žmogiškosios būties tapimas , realizuojasi per

komunikacijas , istoriškumą ir ypač per ribines situacijas : kaltę , kovą ,

kančią ar mirtį .

7.Ribinėse situacijose ypač akivaizdžiai atskleidžia žmogiškosios būties

trapumas , baigtinumas ,nepatvarumas.

8.Žmogus , kaip “egzistencijos galimybė “ stovi tarp empyrinio daiktinio

pasaulio ir transcendencijos.

-11-

LITERATŪROS SĄRAŠAS

1.Girnius J.” Raštai “ I – mas tomas

Vilnius : Mintis 1991 m.

2.Marija Furst , Jurgenas Trinksas “Filosofija”

Vilnius : Lumew 1995 m.

3.Kjirkesoras S. “Egzistencializmas” II Filosofijos istorijos

chrestomatija

Vilnius : Mintis 1974

4.Šliogeris A. “Egzistencijos filosofija : istorija ir dabartis”

Vilnius : Mintis 1981 m.