Europos Sąjunga

[pic]

[pic]

Sudarė: Asta Dvilevičiūtė

2005

-2-

Lietuva ir Europos taryba šiandien

Europos Tarybos veiklos sritis – Europos teisinio bendradarbiavimo

organizavimas: konvencijų kūrimas ir jų vykdymo priežiūra, siekis

užtikrinti žmogaus teises, pliuralistinę demokratiją, teisėtumo viršenybę,

įvairūs bendri projektai. Pagrindinis jos tikslas – siekti Europos

vienybės. Konvencijos pakeičia šimtus dvišalių sutarčių, taigi ET teisinė

sistema supaprastina Europos valstybių bendradarbiavimą.

ET yra sukūrusi 180 konvencijų ir protokolų. Europos Taryba iš esmės yra

suformavusi europinius standartus fundamentinių vertybių srityje.

Svarbiausieji teisiniai instrumentai be ET Statuto ir Europos žmogaus

teisių apsaugos konvencijos yra Socialinės aapsaugos chartija, Europos

kultūros konvencija, Europos konvencija prieš kankinimą, Europos konvencija

dėl kovos prieš terorizmą, Bioetikos konvencija, Konvencijos dėl

korupcijos, Tautinių mažumų pagrindų konvencija, Tautinių mažumų kalbų

chartija, Konvencija dėl pinigų plovimo, Konvencija dėl tarpusavio pagalbos

baudžiamosiose bylose ir kitos. Čia paminėtos konvencijos gerai parodo

Europos Tarybos interesų įvairovę.

Per 50 metų Europos Taryba žymiai pasikeitė. 1989 metais Europos Taryboje

buvo 23 nariai. Dauguma valstybių buvo panašiai išsivysčiusios, laikėsi

nusistovėjusių demokratijos ir žmogaus teisių standartų. Nusistovėjęs

bendradarbiavimas reikalavo nedidelių finansinių išteklių.

Padėtis pradėjo keistis po Berlyno sienos sugriovimo. Vidurio, vėliau ir

Rytų EEuropos šalys, siekė ET narystės. Ne visose iš jų žmogaus teisių

apsaugos standartai buvo tokie aukšti kaip išsivysčiusių demokratijų.

Iškilo dilema: ar siekiant Europos vienybės priimti ne visai brandžios

demokratijos šalis, ar išlaikyti aukštus reikalavimus ir laukti, kol

kandidatės pasikeis. Buvo nuspręsta priimti kandidates aanksčiau, bet joms

Ministrų Komitetas taikytų monitoringo procedūrą, t. y. stebėtų, koks bus

progresas joms jau įstojus pagal atskiras monitoringo temas. Pagal

monitoringo rezultatus būtų atitinkamai pritaikytos ET paramos programos.

Svarbu, kad siekiant lygybės, Ministrų Komiteto monitoringas vienodai

taikomas visoms narėms.

Nuo 1990 metų į ET buvo palaipsniui priimtos beveik visos Vidurio ir Rytų

Europos šalys. Taigi ET teko susidurti su naujais konfliktais ir

politiniais pasikeitimais. Pastarąjį dešimtmetį ET pradėjo veikti kaip

demokratijos vystymo institucija. Kai kurioms šalims reikia ET pagalbos

kuriant demokratijos institucijas, užtikrinant žmogaus teisių apsaugą.

Šioms pagalbos programos reikalauja papildomų finansinių išteklių. Šiuo

atžvilgiu ET pradėjo veikti kaip tarptautinė demokratijos vystymo

institucija.

Naujai priimtose šalyse – narėse vyksta esminės ekonominės ir politinės

reformos. Jų sąlygoti ekonominiai rezultatai nėra pakankami. Kadangi

finansiniai įnašai į ET biudžetą yra skaičiuojami BVP pagrindu, naujai

priimtų šalių – narių įįnašai neatitinka jų realių poreikių. Palaipsniui ET

paramos galimybės tampa vis labiau ribotos.

Keletas senesnių ET narių laikosi nuomonės, kad biudžetas negali būti

neribotai didinamas (labiau nei leidžia metinis infliacijos lygis).

Papildomi ištekliai šalių – narių poreikių įgyvendinimui turi atsirasti

išskiriant prioritetines veiklos sritis. Tuo pačiu siaurinamos ET

programos, pradeda trūkti lėšų Europos žmogaus teisių teismo veiklai.

Svarbus naujas faktorius – kai kurias ET programas papildomai finansuoja

Europos komisija. Bendrajai rinkai plėtotis padeda domokratinis stabilumas,

kurį Europoje užtikrina Europos Taryba. Akivaizdu, kad sinergetinis efektas

tarp ET ir ES padės geriau vvystytis ne tik šioms dviem organizacijoms, bet

ir naujoms demokratijoms.

Plečiantis ET, stiprėja ir jos politinis vaidmuo. Aktyviai siekiama,

pasitelkiant Venecijos Komisijos ekspertus, padėti narėms išspręsti jų

konfliktų priežastis, konstitucines problemas. Per pastarąjį dešimtmetį ET

žymiai prisidėjo prie Europos demokratinio saugumo ir stabilumo stiprinimo,

padėdama įgyvendinti reformas ir šalių – narių įsipareigojimus.

Šiuo metu jau aišku, kiek dar plėsis Europos Taryba. Tai daugiau ar mažiau

atitinka geografines Europos ribas. Dabar yra likusios keturios

potencialios kandidatės – Baltarusija, Bosnija ir Hercegovina, Jugoslavijos

Federacinė Respublika ir Monakas, kurios, tikimasi, taps ET narėmis

ateityje. Parlamentinė Asamblėja ir Ministrų Komitetas atidžiai stebi

progresą šiose šalyse.

Sakoma, kad ET poveikis jaučiamas ne tik Europos žemyne. Ministrų Komitete

ir Parlamentinėje Asamblėjoje yra stebėtojų iš kitų šalių. Prie daugelio

konvencijų bei dalinių susitarimų gali prisijungti šalys, kurios nėra ET

narės. Vyksta intensyvus dialogas su JAV. Kiti pasaulio regionai taip pat

galėtų pritaikyti pozityvią ET patirtį.

Europos Taryboje reguliariai vyksta diskusijos apie Europos visuomenę.

Politikai, valstybės tarnautojai ir specialistai keičiasi požiūriais į

globalines ir vietines problemas, numato naujas tendencijas, gilinasi į

Europos identiteto klausimą bei

-3-

kuria naujus dokumentus. Šalių vyriausybės bendradarbiauja per Ministrų

Komitetą. Europos teisininkai tiria dabartines tendencijas bei nustato

naujus Parlamentinės Asamblėjos prioritetus. Vyriausieji teisininkai

bendradarbiauja EŽTT ir Venecijos Komisijoje. Įvairių sričių ekspertai

kuria naujus standartus daugelyje spacialistų komitetų. Europos Taryba

veikia kaip daugiasluoksnis ir daugiaplanis visos Europos nuolatinis

forumas. Reikia manyti, kad ateityje ššis ypatingas ET vaidmuo vystysis

toliau. Per įvairialypę sąveiką, užtikrinant pliuralistinę demokratiją bei

teisėtumo viršenybę, gerbiant žmogaus teises, bus realizuojamas ET kūrėjų

idealas – kontinento vienybė.

Lietuva, atkūrusi nepriklausomybę, kaip ir dauguma Vidurio Europos šalių,

užmezgė ryšius su Europos Taryba. Specialiojo svečio statusą ET

Parlamentinėje Asamblėjoje Lietuvos parlamentarai gavo 1991 m. rugsėjo 18

d. 1993 m. gegužės 14 d. Lietuva buvo priimta ET nare. Stojimo metu Lietuva

prisiėmė įsipareigojimą pasirašyti ir ratifikuoti Europos žmogaus teisių

apsaugos konvenciją bei buvo paraginta greičiau pasirašyti ir įgyvendinti

Europos vietos savivaldos chartiją. Šios užduotys iš esmės buvo

įgyvendintos 1995 metais.

Žvelgiant į praeitį, matyti, kad, tapus ET nare, pirmaisiais metais

Lietuvai buvo aktualu pasinaudoti sukauptu demokratinės visuomenės kūrimo

patyrimu. Tikslas – kiek galint greičiau integruotis į Europą. Tuo metu

dominavo bendros temos, pavyzdžiui, policija demokratinėje visuomenėje,

žiniasklaidos vaidmuo demokratijoje. Daug metų ET ekspertai organizavo

seminarus Lietuvos teisėjams ir teisininkams apie Europos žmogaus teisių

apsaugos konvenciją ir jos taikymą. Teisingumo ministerija įgijo patirties,

gindama valstybės pozicijas Europos žmogaus teisių teisme. Ypatingai svarbi

buvo paramos naujosioms demokratinėms valstybėms programa – ADACS.

Nevyriausybinių Lietuvos organizacijų projektai buvo finansuojami per

Pasitikėjimo skatinimo priemonių programą.

ET PA 1997 metais užbaigė Lietuvos monitoringą. ET ir Europos Komisijos

jungtinė programa dėl teisinės reformos ir vietos savivaldos Lietuvoje

baigta įgyvendinti 1997 metų pabaigoje. Tuo pačiu buvo pripažinta Lietuvos

padaryta esminė pažanga.

Praėjus penkeriems metams po įstojimo, Lietuva iš esmės ssuformavo modernios

visuomenės kūrimo pagrindus. Lietuvos Respublika, būdama Europos Tarybos

narė, savo veikla siekia įsitvirtinti kaip demokratinė valstybė, aktyviai

vykdanti institucines, teisinės sistemos, ekonomines, švietimo, socialines

ir kt. reformas. Visuomenė suprato ir pritaikė šiuolaikinius žmogaus teisių

apsaugos standartus, tokiu būdu parodydama savo subrendimą politinėms ir

socialinėms reformoms.

Europos Taryba būtent su Lietuva pirmą kartą pradėjo keletą naujų projektų:

EŽTT teisinės sistemos atitikties įvertinimo, mirties bausmės panaikinimo

kampaniją, ET paramos programos ADACS efektyvumo įvertinimo seminarą.

Vėliau šie projektai buvo sėkmingai įgyvendinti kitose šalyse.

Sėkminga Lietuvos bendradarbiavimo su Europos Taryba patirtis yra naudinga

naujosioms ET narėms. Lietuva siekia padėti kitoms ET valstybėms narėms ir

kandidatėms įgyvendinti bendrus Europos vienybės tikslus. Lietuva palaiko

gerus santykius su kaimyninėmis valstybėmis ir inicijuoja regionines bei

subregionines programas Europos Tarybos rėmuose.

Pastaraisiais metais lėšų Lietuvai, kaip ir kitoms Vidurio Europos bei

Baltijos valstybėms, skiriama vis mažiau. ET dėmesys skiriamas naujausioms

šalims – narėms iš NVS ir Balkanų regionų bei valstybėms – kandidatėms.

Šiuo metu Lietuvai yra naudinga žinoti, kaip ET ekspertai vertina vieną ar

kitą įstatymo projektą. Taigi Lietuvos poreikiai darosi specifiniai ir

trumpalaikiai. Šiuo laikotarpiu Lietuvoje sumažėjo bendrų ET organizuojamų

švietimo programų ir seminarų poreikis. Vis aktualesnė tampa teisėtvarkos

sistemos reorganizavimo problema, kalėjimų administravimo perdavimo

Teisingumo ministerijai klausimas. ET ekspertų įvertinimas labai praverčia,

kuriant svarbių Lietuvos įstatymų projektus. Intensyvus bendradarbiavimas

su ET neišvengiamas, įgyvendinant Lietuvos ilgalaikius tikslus.

2000 m. kovo 6 d. ET

PA biuras nusprendė pradėti dialogą po monitoringo su

keletu valstybių, tarp jų ir su Lietuva. 2000 m. spalio 19 d. ET PA

Monitoringo komitetui pateiktas atsakymas apie padarytą pažangą – LR

įstatymų raidą.

Reikėtų pažymėti, kad Ministrų Komitetas visoms be išimties ET narėms taiko

teminį monitoringą – vyksta dialogas su valstybėmis pasirinktomis temomis:

teismų efektyvumo, žiniasklaidos laisvės ir kitose srityse. Lietuvoje

visuotinai pripažinta Europos Tarybos žmogaus teisių mechanizmų svarba. Vis

daugiau Lietuvos piliečių kreipiasi į EŽTT dėl jų teisių pažeidimo. Tačiau

iš EŽTT sprendimų matyti, kad dauguma Konvencijos pažeidimų LLietuvoje yra

procedūriniai, taigi nesunkiai ištaisomi. Pabrėžtina, kad svarbiausios

teisės – teisė į gyvybę, teisė į žodžio laisvę ir kitos – nėra

pažeidžiamos.

Lietuva tinkamai išnaudojo praėjusius aštuonerius narystės Europos Taryboje

metus. Galima tvirtinti, kad Lietuvoje galioja pliuralistinė demokratija,

užtikrinta teisėtumo viršenybė, iš esmės gerbiamos žmogaus teisės.

Pasirašyti ir ratifikuoti svarbūs ET teisiniai dokumentai: Pataisyta

socialinė chartija, Tautinių mažumų apsaugos pagrindų konvencija. Iš viso

šiandien Lietuvoje įsigaliojo 52 ET teisiniai aktai, dar 8 yra pasirašyti,

bet kol kas neratifikuoti.

2000 metais Lietuvai iškilo naujas sudėtingas uždavinys – pasiruošti

pirmininkavimui ET Ministrų Komitete. PPirmininkavimo laikotarpis nuo 2001

metų lapkričio iki 2002 metų gegužės mėnesio. Ruošiantis pirmininkavimui

reikėjo apsvarstyti

-4-

narystės Europos Taryboje rezultatus, įvertinti situaciją Europoje, ET

vaidmenį politinėje kontinento santvarkoje. Remiantis vertinimais kuriama

pirmininkavimo laikotarpio prioritetų ir veiksmų programa, kuri yra

orientuota ne tiek į Lietuvos, kiek į ddabartinės Europos poreikius. Lietuva

siekia, kad Vidurio ir Rytų Europos visuomenės taptų artimesnės

išsivysčiusios demokratijos šalims. Kartu pirmininkavimas suteikia puikią

galimybę atkreipti ET narių dėmesį į Lietuvai artimą Šiaurės Europos

regioną. Didelis dėmesys bus skiriamas šalims – kandidatėms į ET narius.

Lietuva aktyviai bendradarbiauja su Latvija ir Lichtenšteinu, šalimis, jau

pirmininkavusiomis ET, bei su Liuksemburgu, kuris perims pirmininkavimą

ateityje (L4 grupė). Latvijos pirmininkavimo metu Lietuvos Nuolatinis

atstovas prie ET kartu su Lichtenšteino ir Liuksemburgo atstovais dalyvavo

ET MK pirmininko Latvijos užsienio reikalų ministro misijoje Jugoslavijoje

bei Bosnijoje ir Hercogovinoje.

Pirmininkavimo laikotarpiu ketinama ET dėmesį atkreipti į Baltijos jūros

šalių regioną, į Lietuvą ir į Vilnių. Planuojama organizuoti PA Politinių

reikalų komiteto posėdį, pasienio bendradarbiavimo konferenciją, policijos

vadovų konferenciją, aukšto lygio sveikatos apsaugos konferenciją bei 110-

ąją Ministrų Komiteto sesiją. Paprastai ministrų sesijos vyksta Strasbūre.

Lietuvos pirmininkavimas EET baigsis Ministrų Komiteto sesijos, surengtos

Vilniuje, metu.

BENDRADARBIAVIMAS SU EUROPOS TARYBOS PARLAMENTINE

ASAMBLĖJA

Būdama Europos Tarybos patariamuoju organu, Parlamentinė Asamblėja vaidina

svarbų vaidmenį priimant sprendimus šios organizacijos rėmuose, formuojant

nacionalinės įstatymdavystės darbotvarkes, turi įtakos bendram Europos

politiniam klimatui. Dėl didelio valstybių narių skaičiaus ir proporcingo

politinio atstovavimo principo Europos Tarybos Parlamentinė Asamblėja (ET

PA) tampa forumu, kuris geriausiai atspindi ilgalaikes demokratijos plėtros

tendencijas ir politines aktualijas Europoje.

Svarbiausi Lietuvos ir ET ryšiai – tai kontaktai, užmegzti tarp Lietuvos

delegacijos ir ET PA. Specialiojo svečio statusas ET PA Lietuvai buvo

suteiktas 1991 mmetų rugsėjo mėnesį. Pirmąją delegaciją, kuri Europos

Tarybos Parlamentinėje Asamblėjoje naudojosi specialiojo svečio statusu,

sudarė keturi Lietuvos Aukščiausiosios Tarybos – Atkuriamojo Seimo

deputatai: A. Brazauskas, E. Gentvilas, J. Karvelis ir J. Tamulis. Po Seimo

rinkimų, įvykusių 1992 metais, buvo sudaryta nauja Seimo delegacija. Jos

nariai buvo A. Gricius, V. Landsbergis, A. Sakalas ir Z. Semenovičius. Ši

delegacija naudojosi specialiojo svečio statusu iki 1993 m. gegužės 14 d.,

kai Lietuva kartu su Estija ir Slovėnija tapo visateisėmis Europos Tarybos

narėmis.

1993 metais Lietuvai tapus visateise Europos Tarybos nare, Seimui buvo

suteikta teisė deleguoti į Parlamentinę Asamblėją 4 narius ir 4 jų

pavaduotojus.

Per dešimtį veiklos ET PA metų skirtingų kadencijų Seimo delegacijos

aktyviai dalyvavo tiek šios Asamblėjos plenariniuose posėdžiuose, tiek

komitetų bei politinių grupių veikloje. 1996 metais vienu iš Asamblėjos

Prezidento pavaduotojų buvo patvirtintas tuometinis Lietuvos delegacijos

vadovas A. Gricius. Pirmuoju Kultūros ir švietimo komiteto pavaduotoju 1999

metais buvo patvirtintas delegacijos narys E. Zingeris. Pranešimus parengė

ir juos ET PA sesijose pristatė Seimo nariai P. Gylys ir E. Zingeris.

Per visą šį laikotarpį Lietuvoje ne kartą lankėsi ET PA Prezidentai M. A.

Martinez, L. Fisher, Lordas Russel-Johnston. ET PA plenarinėse sesijose

Strasbūre kalbas sakė ir į Europos parlamentarų klausimus atsakinėjo

Lietuvos Respublikos Prezidentai A. Brazauskas (1994 m.) ir V. Adamkus

(1999 m.).

Itin svarbus ir atsakingas Lietuvai buvo dvejų su puse metų laikotarpis,

kai Asamblėjoje vyko LLietuvos monitoringo procedūra. Lietuva kartu su

Čekija buvo pirmosios valstybės, kurioms ši procedūra buvo užbaigta 1997

metais, ET PA įsigaliojus naujam valstybių prievolių ir įsipareigojimų

vykdymo užtikrinimo mechanizmui ir sukūrus naują Asamblėjos Monitoringo

komitetą. 1997 metų rugsėjo mėnesį sesijos plenariniame posėdyje buvo

konstatuota, kad Lietuva demokratijos plėtros, žmogaus teisių bei teisės

požiūriu atitinka Parlamentinės Asamblėjos keliamus reikalavimus.

2000 m. gegužės 4 d. ET PA Monitoringo komitetas priėmė nutarimą pradėti

dialogą po monitoringo (post-monitoring dialogue) su Lietuva, kurio tikslas

aiškintis, kaip vykdomi įsipareigojimai pasibaigus aktyviam Asamblėjos

stebėjimui. Lietuva kartu su Čekija, Estija ir Rumunija yra pirmosios

valstybės su kuriomis toks dialogas pradėtas.

Monitoringo procedūros ET PA užbaigimas Lietuvai reiškė svarbaus etapo

pabaigą ir naujo pradžią – perteikti savo patirtį puoselėjant Europos

Tarybos vertybes naujoms valstybėms narėms, kurių skaičius nuo Lietuvos

įstojimo į šią organizaciją išaugo nuo 29 iki 43. Lietuvos delegacijos

nariai aktyviai įsijungė į diskusijas pasisakydami posėdžiuose ir teikdami

pataisas svarstant specifinius kitų šalių narių klausimus dėl žmogaus

teisių, teisės ir demokratijos plėtros, taip pat aktyviai reiškė savo

požiūrį dėl Europos ekonominės, socialinės ir kultūrinės raidos.

Europos Tarybos Parlamentinė Asamblėja ženkliai padėjo ir toliau padeda

Lietuvai glaudaus bendradarbiavimo ir aktyvaus dialogo dėka sparčiai

perimti vakarietiškas Europos demokratijos ir teisinės valstybės tradicijas

bei perteikti savo patirtį kitoms Europos valstybėms. Asamblėjoje priimami

dokumentai, paprastai pagrįsti nuodugnia problemos analize, yra

rekomendacinio pobūdžio, tačiau, pasiekę nacionalinius parlamentus, turi

poveikį. Taip kklojami politiniai bei teisiniai Europos šalių vienijimosi

pamatai.