Nato

NATO ISTORIJA

Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, santykiai tarp buvusių

sąjungininkių JAV ir Sovietų Sąjungos ėmė vis labiau blogėti. Vakarų šalis

neramino Sovietų Sąjungos ekspansyvi veikla Vidurio ir Rytų Europoje.

Visose šalyse, į kurias įžengė Raudonoji armija, greitai valdžioje

įsitvirtindavo komunistų partijos. Pasaulyje formavosi nauja politinė

situacija, kurią geriausiai apibūdina 1946 m. Fultone pasakyta V. Čerčilio

kalba: „Mes suprantame Rusijos norą jaustis saugiai Vakarų pasienyje. [.]

Mes sveikiname ją teisėtai užėmusią vietą tarp vadovaujančių pasaulio

valstybių. [.] Tačiau mano pareiga yra pateikti jums kai kuriuos faktus

apie dabartinę padėtį EEuropoje. Nuo Štetino prie Baltijos jūros iki Triesto

Adrijos jūros pakrantėje ant žemyno nusileido geležinė uždanga. Visos

vidurio ir rytų Europos senovės valstybių sostinės – Varšuva, Berlynas,

Praha, Viena, Budapeštas, Belgradas, Bukareštas ir Sofija [.] lieka už šios

linijos.“ Netrukus JAV politinis veikėjas Bernardas Baruchas laikotarpį po

Antrojo pasaulinio karo pavadino Šaltuoju karu.

Santykiai tarp Vakarų ir Rytų ypač pablogėjo 1948 m. Vakarų Berlyno

blokados metu, kai sovietų kariuomenė be išankstinio įspėjimo užblokavo

Vakarų Berlyno antžeminį susisiekimą su Vakarų Vokietija. Agresyvi Sovietų

Sąjungos politika Vakarų šalis vertė ieškoti naujų ggalimybių savo saugumui

užtikrinti. Tam buvo palanki ir JAV užsienio politika. Po Antro pasaulinio

karo JAV ėmė aktyviau dalyvauti Europos reikaluose. Vakarų Europai buvo

labai svarbus Maršalo ekonominės paramos planas bei politinės Trumeno

doktrinos nuostatos. Vakarų šalių vadovai suprato, kad užtikrinti saugumą

Europoje be Jungtinių AAmerikos Valstijų paramos yra nerealu.

1949 m. balandžio 4 d. Vašingtone dvylikos valstybių užsienio reikalų

ministrai įkūrė Šiaurės Atlanto sutarties organizaciją (NATO). Jos nariai

įsipareigojo tarptautinius ginčus spęsti taikiomis priemonėmis, o karinio

užpuolimo atveju gintis bendromis pastangomis. Pradžioje tai buvo daugiau

politinė deklaracija ir sąjungininkai manė, kad tai turėtų pristabdyti

Sovietų Sąjungos siekius plėsti savo įtaką Europoje. Tačiau 1950 m.

prasidėjęs Korėjos karas pakeitė sąjungininkų nuomonę. Tais pačiais metais

sąjungininkai nutarė kurti integruotas karines pajėgas. Paryžiuje buvo

įkurta Vyriausioji jungtinių pajėgų Europoje vadavietė, kurios pirmuoju

vadovu tapo D. Eizenhaueris.

Tolimesnė NATO raida rodė šios organizacijos lankstumą ir reikalingumą.

1952 m. į NATO buvo priimtos Turkija ir Graikija. Tokiu būdu buvo išplėsta

saugumo zona Viduržemio jūros baseine. Netrukus NATO buvo pertvarkyta į

nuolatinę organizaciją su būstine Paryžiuje. 1955 m. į NATO buvo priimta

penkioliktoji jos narė VVokietijos Federacinė Respublika. Jos priėmimas tapo

svarbiu žingsniu tolimesniame Europos vienijimosi procese. Vokietijos

Federacinės Respublikos priėmimas į NATO paskatino Sovietų Sąjungą 1955 m.

įkurti Varšuvos sutarties organizaciją. Pagrindinis šio organizacijos

tikslas buvo sudaryti atsvarą NATO blokui, o taip pat jos pagalba

efektyviai kontroliuoti Rytų Europos šalis. Šeštajame dešimtmetyje, įkūrus

Varšuvos sutarties organizaciją, nusistovėjo jėgų pusiausvyra Europoje.

Septintajame dešimtmetyje tarp NATO sąjungininkų iškilo tam tikrų

nesutarimų. Prancūzijos prezidentą Š. de Golį neramino anglosaksų vyravimas

Aljanse. 1966 m. Prancūzija pareiškė apie savo pasitraukimą iš NATO karinės

organizacijos ir bandė ieškoti kitų saugumo kkūrimo garantų. Tuo metu NATO

vadavietė buvo perkelta iš Paryžiaus į Briuselį. Tačiau Prancūzijos požiūrį

į tarptautinę situaciją pakeitė 1968 m. įvykiai Čekoslovakijoje. Prancūzija

nusprendė sugrįžti į NATO, o Albanija pasitraukė iš Varšuvos sutarties

organizacijos.

Kitas svarbus NATO raidos etapas buvo 1982 m., kai Ispanija tapo

šešioliktąja NATO nare. Daugiau iki šaltojo karo pabaigos į NATO nebuvo

priimta nei viena valstybė.

Šaltojo karo metu NATO garantavo Europos saugumą ir politinės padėties

stabilumą. Nei viena NATO narė nebuvo užpulta, nei vienoje iš jų

neįsigalėjo komunistinės idėjos. Europoje buvo sukurta patikima saugumo

sistema, kuri leido Aljanso narėms jaustis saugiai. Nors Šaltojo karo metu

išryškėjo nesutarimų tarp atskirų NATO šalių, tačiau kolektyvinio saugumo

sistema atlaikė išbandymus.

Šiaurės Atlanto sutartis (ištrauka)

5 straipsnis

Šalys sutinka, kad ginkluotas užpuolimas vienos ar kelių iš jų atžvilgiu

Europoje ar Šiaurės Amerikoje bus traktuojamas kaip užpuolimas prieš jas

visas; dėl to jos sutinka, kad, jei toks ginkluotas užpuolimas įvyktų,

kiekviena iš jų įgyvendindama Jungtinių Tautų Chartijos 51 straipsnyje

įtvirtintą individualios ir kolektyvinės savigynos teisę, individualiai ar

drauge su kitomis šalimis suteiks užpultajai šaliai ar šalims pagalbą

imdamasi veiksmų, kuriuos ji mano esant būtinus tam, kad būtų atkurtas ir

užtikrintas Šiaurės Atlanto regiono saugumas.

10 straipsnis

Šalys visų sutarimo pagrindu gali kviesti bet kurią kitą Europos valstybę,

kuri yra pasirengusi laikytis Sutarties principų ir prisidėti prie Šiaurės

Atlanto regiono saugumo, prisijungi prie šios sutarties.

Politiniai ttikslai ir pagrindiniai uždaviniai

NATO įkurta atsižvelgiant į Jungtinių Tautų chartijos 51-ą straipsnį, yra

gynybinė sąjunga, pagrįsta nepriklausomų valstybių politiniu ir kariniu

bendradarbiavimu. Kaip pasakyta NATO priambulėje, Aljanco nariai yra

įsipareigoję ginti laisvę, saugoti bendrą palikimą ir civilizaciją,

vadovaujantis demokratijos, individo laisvės ir įstatymo viršenybės

principais.

Sutarties 4-as straipsnis numato sąjungininkų konsultacijas, kai bent

vienas iš jų mano, kad kyla grėsmė jo teritoriniam vientisumui, politinei

nepriklausomybei arba saugumui. Atitinkamai pagal Šiaurės Atlanto sutarties

5-ą straipsnį NATO priklausančios valstybės yra įsipareigojusios ginti

viena kitą. Tai reiškia, kad ginkluotas vienos ar kelių NATO valstybių

Europoje arba Šiaurės Amerikoje užpuolimas bus laikomas jų visų užpuolimu.

Ši organizacija gali imtis priemonių tik tokiu atveju, jei jam pritaria

visos valstybės-narės.

Pasibaigus šaltajam karui, NATO savaime pakito kaip organizacija ir

išplėtojo savo politines bei karines struktūras, atsižvelgdama į kitokias

Europos saugumo aplinkybes tuo pačiu metu siekdamos užtikrinti saugumą

visoje Europoje, NATO valstybės ėmė plačiau bendradarbiauti ir įtraukė

naujų partnerių iš Vidurio ir Rytų Europos.

NATO transformacija

1989m Europoje prasidėjo fundamentalūs politiniai pasikeitimai, kurių dėka

baigėsi karinis ir ideologinis Europos padalijimas ir iširo Varšuvos

paktas. Sovietų sąjungos žlugimas 1991m pratęsė šį procesą. Pažymėtos ir

kitos po 1989m įvestos svarbios naujovės. Tai naujos strategijos

koncepcijos priėmimas Romos aukščiausio lygio susitikime 1991m, išaugęs

bendradarbiavimas ir kordinacija su kitomis tarptautinėmis institucijomis.

Koncepcija numatė mažinti priklausomumą nuo branduolinio ginklo.

NATO politinės ir karinės sstruktūros

Šiaurės Atlanto sąjungos taryba(NAC)

NAC yra pagrindinis NATO sprendimų priėmimo organas. Ji turi efektyvią

politinę valdžia, sprendimų galias ir susideda iš visų 19 NATO valstybių

atstovų, posėdžiaujačių bent kartą per savaitę. Šiaurės Atlanto sutartis

numato Tarybai pačiai kurti papildomus organus. Jos veikloje nenumatyta

balsavimų arba daugumos priimta sprendimo teisė, todėl visų narių

vyriausybės yra Tarybos suformuluotos politikos dalis. Kiekviena

atstovaujama valstybė išlaiko savo suverenumą ir yra atsakinga už savo

veiksmus.

Taryboje kiekvienai vyriausybei atstovauja nuolatinis atstovas, turintis

ambasadoriaus rangą, o dirbti padeda įvairaus dydžio politinis ir karinis

personalas arba delegacija prie NATO. Tarybos susirinkimams vadovaujo NATO

generalinis sekretorius.

Gynybos planavimo komitetas(DPC)

Komitetas sprendžia bendros gynybos ir gynybos planavimo klausimus

Branduolinio planavimo grupė(NPG)

Tai pagrindinis koncultacijų forumas dėl branduolinių pajėgų vietos NATO

saugumo ir gynybos politikoje.

Karinis komitetas- tai vyriausioji vadovybė, kurią kontroliuoja Taryba ir

DPC, o kai reikalai susiję su branduoliniu ginklu-NPG. Jis susideda iš

valstybių štabų viršininkų.

NATO finansavimas

NATO struktūroms išlaikyti yra suskurtas bendras civilinis ir karinis

fondas. Jį sudaro valstybės, remdamosis išlaidų pasidalijimo principu. NATO

finansiniai ištekliai skiriami į du atskirus t.y. karinį ir civilinį

biudžetus. Spręsti finansiniam išteklių sunkumams buvo įkurta Vyriausioji

išteklių taryba(SRB).

NATO šalių karinės išlaidos:

|Metai |Mild. Doleriais |

|1949 |18,7 |

|1959 |61,6 |

|1969 |106,4 |

|1973 |120 |

|1976 |170 |

|1977 |165,3 |

|1978 |189,1 |

NATO šalių ginkluotosios pajėgos ir karinės išlaidos

(1978m.).:

|Valstybės |Žmonių sk. kariuo- menėje |Karinis biudžetas |

| | |(mln. dol) |

|JAV |2 068 800 |113 000 |

|VFR |489 900 |21 355 |

|Prancūzija |502 800 |17 518 |

|D. Britanija |313 300 |13 579 |

|Italija |362 000 |5 610 |

|Olandija |109 700 |4 208 |

|Kanada |80 000 |3 635 |

|Belgija |87 100 |3 143 |

|Turkija |485 000 |2 286 |

|Graikija |190 100 |1 523 |

|Danija |34 000 |1 320 |

|Norvegija |39 000 |1 291 |

|Portugalija |63 500 |568 |

|Liuksenburgas | 7 0000 |37 |

|*Islandija | —— | —— |

*Islandija tik suteikia savo teritorija karinėms bazėms

Naujos pajėgų struktūros

Nuo 1990 06 vykusio Londone aukščiausio lygio Aljanso susitikimo prasidėjo

esminė NATO transformacija. Jos tikslas sukurti atskiras, bet ne atskirtas

karines pajėgas, kuriomis galėtų pasinaudoti tiek NATO tiek VES.

Pasikeitus padėčiai 1993m NATO valstybių taikos metu esančios pajėgos,

palyginti su 1990m, sumažėjo ¼ . NATO dispozicijai priklausančias pajėgas

galima suskirstyti į 3 kategorijas: neatidėliotinos ir greito ragavimo

pajėgos, pagrindinės gynybos pajėgos ir neišskleistos(rezervinės) pajėgos.

Partnerystė taikos labui(PFP)

JJi pristatyta NATO 1994 sausio mėn. Briuselio aukščiausio lygio

susitikime. Ši programa siekė išplėsti ir intensyvinti politini bei karinį

bendradarbiavimą Europoje, padidinti stabilumą, sumažinti grėsmę taikai ir

stiprinti Aljanso bendradarbiavimą. Joje dalyvauja ir Lietuva.

NATO vaidmuo taikos palaikymo procese buvusioje Jugoslavijoje

1992m buvo nnuspręsta palaikyti taikos palaikymo operacijas. 1995m

konfliktas buvo galutinai išspręstas bendradaarbiuajant su JT. Prasidėjo

NATO vadauvaujamų taikos palaikymo pajėgų dislokavimas Bosnijoj

Hercogovinoj. NATO pasmerkė priešiškas Bosnijos serbų akcijas. JT perdavus

valdžią į NATO rankas 1995 12 14d buvo pasirašyta taikos sutartis ir leido

sukurti NATO vadovaujamas taikos palaikymo pajėgas Bosnijoje.

Ginklų kontrolė

Aljanso tikslas- užkirsti kelia NBC(branduolinių) ginklų platinimui, bei

juos naikinti diplomatinėmis priemonėmis. Šiaurės Atlanto taryba įkūrė

politinę-karinę grupę dėl ginglų platinimo(SGP). Ji vykdo tarptautine

ginklų kontrolę bei reguliuoja nusiginklavimo ir neplatinimo normas,

susitarimus. Taip pat buvo įsteigta NATO vyriausioji gynybos grupė

platinimo klausimais(DGP), kuri svarsto karines galimybes, reikalingas

siekiant sustabdyti NBC platinimą ir apsaugoti NATO gyventojus, teritoriją

bei pajėgas. Aljanso karinių galimybių vaidmuo pasireiškė NBC ginklų

devalvavimu, ginklų įsigyjimo paklausos mažinimu ir jų įsigyjimo ar

panaudojimo kaštų didinimu.

Aljansas yra sudaręs sąveiką ssu Europos saugumo ir bendradarbiavimo

organizacija(ESBO), kuri atlieka esminį vadmenį palaikanrt saugumą ir

stabilumą Europos žemyne. NATO taip pat sudarius sąjungą su VES.

Visi pilnateisiai VES nariai yra NATO nariai. Šis ryšys sustiprina abiejų

organizacijų turimas saugumo garantijas. Didėjantis Europos valstybių

narystės NATO, ES, VES suderinamumas turės teigiamą įtaką Europos saugumui.

NATO plėtimasis

NATO užsienio reikalų ministrai nutarė, kad plėtimosi stadiją sudarys 3

elementai: intensivus ir individualus dialogas su suinteresuotais

partneriais, grindžiamas plėtimosi studija ir poirmoje fazėje atliktais

pristatymasi; tolesnis PFP programos stiprinimas, aptarimas, kaip NATO turi

persitvarkyti, kkad užtikrintų, jog plėtimasis nepakenks Aljanso

efektyvumui.

Madrido deklaracija

1997 07 08 Madride įvyko NATO aukščiausio lygio susitikimas, kuris

apibrėžė naujus NATO tikslus, žengiant į XXI amžių. Ji įeis į NATO istoriją

kaip dokumentas, kuriuo 3 vidurio Europos valstybės- Vengrija, Čekija ir

Lenkija- buvo pakviestos pradėti derybas dėl narystės.

Pa˛anga, pasiekta Madrido deklaracijoje:

• Jungtinių mobilios paskirties pajėgų(CJTF) koncepcijos įgyvendinimas

• Europos saugumo ir gynybos identiteto(ESDI) NATO viduje kūrimas

• NATO karinių pajėgų pertvarkimas, išlaikant Aljanso karinį efektyvumą

Madrido deklaracija užbaigiama Aljanso pasižadėjimu likti ištikimai

laisvai bei nepadalintai Euroatlantinei bendruomenei, kurioje taika ir

gerovė yra prieinama visiems. Savo atnaujinta struktūra ryžtingesne

laikysena ir su didėjančiu narių skaičiumi, NATO ir toliau vaidins savo

vaidmenį siekiant šio tikslo bei atsakant į pavojus, iškylančius

Euroatlantinio regiono saugumui.

1999m Lenkija, Čekija ir Vengrija tapo pilnateisėmis NATO narėmis.

Nuotraukoje- iškilminga vėliavų pakėlimo ceremonija.

NATO šiandien

Dabar Lietuva deda daug pastangų norėdama tapti pilnateise NATO nare. O

tuo tarpu NATO vis dar nenutraukia Jugoslavijos bombardavimo. Toliau

pateikiame publikacijas iš “Lietuvos ryto” susijusias su šiomis temomis.

Bombos ir kraujas NATO pergalės vis nepriartina

Trypčiojimas ties sausumos pajėgų įvedimo riba naudingas tik Jugoslavijos

diktatoriui

Ar gali karą laimėti visi?

NATO teigia, kad laimi karą prieš Jugoslaviją. Pralaimėjimais netenka

skųstis ir Kosovo išlaisvinimo armijai (KIA). Tačiau pergale gali džiaugtis

ir Jugoslavijos prezidentas Slobodanas Miloševičius, vvejantis iš Kosovo

albanus.

Šiaurės Atlanto aljansas teigia sunaikinęs didžiąją dalį Jugoslavijos oro

pajėgų, amunicijos, naftos perdirbimo gamyklas ir trečdalį sunkiosios

ginkluotės Kosove. Yra pranešimų, kad serbų nuotaikos blogėja.

Tuo pat metu nauji KIA kariai dygsta kaip grybai po lietaus. Tiesa, jie

apsiriboja nedideliais susirėmimais su serbų pajėgomis.

„NATO kariauja vieną karą, o serbai – kitą, – teigė Londono tarptautinio

strateginių studijų instituto direktoriaus pavaduotojas Gordonas Adamsas. –

Žvelgiant etninio valymo požiūriu, S.Miloševičius laimi. Šiuolaikinio

technologijų karo požiūriu NATO pergalė nekelia abejonių“.

Kariuomenė pavydi policijai

Aljanso duomenimis, Kosove, kur du milijonai albanų kadaise sudarė 90

procentų gyventojų, yra 40 tūkstančių kovojančių serbų. Pusė jų yra kariai,

kiti priklauso specialiosioms policijos pajėgoms. Be to, yra 5 tūkstančiai

desantininkų.

Tiesiogiai kaunasi policija, ginkluota automatais „Kalašnikov“, o armija

teikia artilerijos paramą.

80 procentų Jugoslavijos kariuomenės sudaro šauktiniai ir rezervo kariai.

NATO karinės žvalgybos duomenimis, armijoje vis daugėja nepatenkintų karu

žmonių. Daugelis kareivių pavydi specialiajai policijai, su kuria

S.Miloševičius visuomet geriau elgėsi ir mokėjo dosniau.

NATO būstinėje manoma, kad Belgrade yra dar daugiau blaiviai mąstančių

žmonių, kurie abejoja S.Miloševičiaus teisumu. Tačiau tai tiksliai

nustatyti sunku.

Žinių daug, veiksmų maža

Pagrindinis serbų ir KIA kovų placdarmas yra Albanijos ir Makedonijos

pasienis nuo Pečo (Vakarų Kosovas) iki Uroševaco provincijos pietuose.

Serbai nesėkmingai mėgino atkirsti kelius vakaruose, Juniko apylinkėse,

kuriais iš Albanijos KIA gauna maisto ir ššaudmenų.

NATO generolas majoras Walteris Jertzas teigė, jog Aljansas sugebėjo

nustatyti apytiksles serbų slapto pajėgų dislokavimo vietas. Kai tik jie

pajudės, NATO nedelsdama smogs.

Stengdamasi atmesti klausimus, kodėl nesirengiama įvesti sausumos pajėgų,

NATO kasdien kartoja, kad oro smūgių taktika pateisina lūkesčius.

Juolab kad yra žinių apie serbų karių dezertyravimą ir opozicijos

protestus.

Albanų vijimas nesiliauja

Savo ruožtu S.Miloševičius sėkmingai baigia vyti iš Kosovo beveik visus

(išskyrus 130 tūkstančių iš 1,8 mln.) albanus. Tad viltys, kad vien oro

smūgiais galima priversti Belgradą įsileisti NATO vadovaujamas sausumos

taikdarių pajėgas ir grąžinti albanų pabėgėlius, baigia išgaruoti kaip

kamparas.

Tiesa, Briuselio koridoriuose kai kas tikisi, kad pasikartos N.Ceausescu

scenarijus – S.Miloševičius ir jo žmona bus nuversti, kaip prieš 10 metų

Rumunijos diktatorius.

Dauguma albanų pabėgėlių tikrai negrįš į gimtąsias vietas iki žiemos.

Vakarų diplomatinės pastangos, stengiantis palenkti į savo pusę Rusiją,

sukasi kaip vilkelis vienoje vietoje. Jugoslavija atsisako nusilenkti.

„Grąžinti pabėgėlius gali prireikti bent poros metų“, – sakė britų

generolas Johnas Reithas, kuris vadovauja Aljanso pagalbos Kosovo

pabėgėliams Albanijoje misijai.

Nesuderinami reikalavimai

Aukšto rango NATO diplomatas Briuselyje pripažino, kad tikros Jugoslavijos

pozicijos jie nežino. Be to, pasak to paties diplomato, neatrodo, kad

artimiausiu metu pavyktų gauti Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos leidimą

panaudoti sausumos pajėgas Kosove, nebent rusai greitai su tuo sutiktų.

Jugoslavijos užsienio reikalų ministerijos pareigūno Nebojšos Vujovičiaus

teigimu, pagrindinė politinio susitarimo

sąlyga – prieš tai nutraukti

bombardavimus.

Tad nenuostabu, kad NATO generolai, kalbėdami apie būtinybę tęsti

bombardavimą, žvalgosi per petį, žiūrėdami, ar visuomenė nepritartų

sausumos pajėgų įvedimui.

Rusija kalba apie leidimą keliems tūkstančiams serbų karių pasilikti

Kosove ir apie tai, kad Belgradas galėtų pasirinkti taikdarių pajėgas,

kuriose nebūtų NATO šalių, dalyvaujančių bombardavime. Aljansui tai

netinka.

S.Miloševičiaus pozicija labiau patiktų marsiečiams, o ne NATO.

Jugoslavijos prezidentas siūlo variantą, pagal kurį pergale galėtų girtis

abi pusės.

Tai prilygtų NATO pralaimėjimui ir Kosovo albanų pardavimui.

Oro antpuolių gali neužtekti

Nors NATO toliau vvengia pareiškimų dėl sausumos pajėgų įvedimo, Aljanso

politikoje ryškėja posūkis prie tokios išeities, kurios niekas nenori.

Nė prieš jokią valdančiąją koaliciją neatsakingas Vakarų įgaliotinis

Bosnijoje Carlosas Westendorpas prisidėjo prie atsargos kariškių, manančių,

kad karas sausumoje neišvengiamas.

„Jeigu nepasiųsime sausumos pajėgų, šis konfliktas niekada nesibaigs, –

sakė C.Westendorpas. – Būtų lengviau, jeigu kariai įžengtų į Kosovą su

S.Miloševičiaus leidimu. Taip ir jis išvengtų didelių Vakarų invazijos

pajėgų“.

Net Pentagono atstovas K.Baconas užsiminė, jog niekas negali garantuoti,

kad oro atakų kampanijos pakaks Belgradui įtikinti. „Nereikia užsimerkti ir

prieš kitas galimybes“, &– sakė Pentagono atstovas, pripažindamas, jog tam

tikri skaičiavimai jau padaryti, nors bendros nuomonės NATO neturi.

Dar prieš kelias savaites nebuvo galima net įsivaizduoti, kad Pentagonas

viešai prabils apie galimą invaziją.

Kalbos viena, darbai – kita

Prasidėjo jau trečias oro smūgių mėnuo. TTo niekas nesitikėjo – nei

S.Miloševičius, nei NATO.

Tačiau gali būti ir taip, kad karas Kosove tėkš purvo ant naujo

tūkstantmečio sutikimo iškilmių.

„Vietoj nesutarimų Briuselyje vis daugėja nepasitenkinimo Belgrade ženklų,

– sakė JAV prezidentas Billas Clintonas „The New York Times“. – Serbų

kariai palieka savo postus, serbų civiliai protestuoja prieš savo lyderio

politiką, jauni vyrai vengia armijos, žinomi serbai ragina S.Miloševičių

priimti NATO sąlygas“.

Tačiau S.Miloševičiaus kariai rausia apkasus prie Makedonijos bei

Albanijos sienų ir deda minas. Be to, tęsiasi etninis valymas.

S.Miloševičius veja vieną Kosovo kaimą po kito, miestą po miesto.

Galbūt S.Miloševičių drąsina Vokietijos ir Italijos protestai prieš

Didžiosios Britanijos pasiūlymą pradėti sausumos karą. „Mes neturime

galvoti apie sausumos karių intervenciją, reikia rasti diplomatinį krizės

sprendimo būdą“, – sakė Italijos užsienio reikalų ministras Lamberto Dini,

teigdamas, jog NATO ssmūgiai kenkia ne tik kariniams objektams, bet ir

paprastiems gyventojams.

„Apache“ Kosove nepasirodė

Prasidėjus trečiam bombardavimo mėnesiui, neįmanoma spėti, ar greitai bus

susitarta, ar prasidės žiaurus karas sausumoje. Serbai gerai įsitvirtinę ir

apsikasę, tad net atkakliausi NATO oro smūgių šalininkai pradėjo reikšti

abejones ar bent pripažinti, kad kampanija vyksta ne taip sklandžiai, kaip

tikėtasi.

Kai kurie teigia, kad kaltas prastas valdymas, kiti abejoja operacijos

sparta bei mastu.

„Manau, sraigtasparniai „Apache“ tapo tarsi kampanijos simboliu“, – sakė

JAV senatorius iš Delavero, demokratas Josephas Bidenas.

24 sraigtasparniai, skirti kovai pprieš sausumos pajėgas, prieš kelias

savaites buvo nusiųsti į Albaniją, tačiau Kosove taip ir nebuvo panaudoti.

Tiesa, du iš jų jau sudužo per pratybas.

Signalas S.Miloševičiui

Po 10 dienų diskusijų antradienį NATO nusprendė padvigubinti savo pajėgas

Jugoslavijos pasienyje iki beveik 50 tūkstančių karių su sunkiąja technika

ir pabūklais.

Tačiau ekspertai abejoja, ar S.Miloševičiui šis paslėptas grasinimas

padarys įspūdį. Juolab kad Vokietija atvirai priešinasi sausumos karių

panaudojimui.

Vakarų pareigūnai teigia, kad vadinamųjų KFOR (Kosovo Force) pajėgų

sustiprinimas yra trigubas signalas Belgradui: dėl NATO politinės vienybės,

pasirengimo sausumos karui ir ryžto diktuoti taikos susitarimo sąlygas.

Taip pat bus sustiprintos Vakarų pozicijos derantis su Rusija, kuri iki

šiol nemano, kad NATO turi būti taikdarių misijos šerdis.

Galbūt taip pavyks įtikinti Maskvą nusileisti iki septynių galingiausių

pasaulio valstybių ir Rusijos (G-8) aukščiausiojo lygio susitikimo Kelne

birželio 18-19 dienomis. Ši data laikoma neoficialiu terminu Vakarams

susitarti su Rusija.

Pažadų ir realybės painiava

Pasak vieno aukšto rango Vakarų pareigūno, jeigu iki Kelno susitikimo

nepavyks įtikinti S.Miloševičiaus sudaryti taikos sutartį arba JT Saugumo

Tarybai nepasiseks priimti rezoliucijos dėl Kosovo, Šiaurės Atlanto

sutarties organizacija imsis priemonių šiai problemai spręsti kariniu būdu.

Nepaisant tokių pareiškimų, daugelis karinių ekspertų abejoja, ar KFOR bus

panaudotos invazijai. Be sausumos operacijos, ekspertų teigimu, Vakarams

tektų sudaryti taikos sutartį, kuri toli gražu neatitiktų jų tikslų.

AP, Reuters ir „Lietuvos ryto“ inf.

NNATO akylai stebi kiekvieną kandidatę

Vilniuje vyko konferencija „NATO po 50 metų: naujas senasis Aljansas“

Lietuva – gerai pasirengusi

Prezidentas Valdas Adamkus mano, kad Lietuva yra viena geriausių NATO

narystei pasirengusių kandidačių.

„Ji vadovaujasi demokratinės politikos principais, palaiko gerus santykius

su kaimynais ir tiesiogiai ribojasi su Aljansu“, – sakė Prezidentas

pirmadienį atidarydamas tarptautinę konferenciją apie NATO veiklos

perspektyvas „NATO po 50 metų: naujas senasis Aljansas“.

V.Adamkaus nuomone, Lietuvos visavertei narystei NATO labiausiai trukdo

išlikę psichologiniai barjerai. Jis pažymėjo, kad Rytuose išliko „šaltojo

karo“ metais susiformavęs neigiamas Aljanso įvaizdis, o Vakaruose kartais

kyla dvejonių dėl NATO plėtros neigiamo poveikio santykiams su Rusija.

Solidus tarptautinis forumas

Į Vilniaus rotušėje vykstantį renginį susirinko apie pusantro šimto

dalyvių iš Lietuvos ir užsienio šalių: ministrai, parlamentarai,

nacionalinio saugumo, gynybos ekspertai, politologai ir žurnalistai iš JAV,

Didžiosios Britanijos, Vokietijos, Prancūzijos, Danijos, Čekijos,

Rumunijos, Lenkijos, Slovėnijos, Estijos, Latvijos ir kitų šalių.

Vilniaus konferencijoje įvyko trys sesijos, kurių pirmoji skirta NATO ir

Baltijos regionui, antroji – naujiems Aljanso iššūkiams po viršūnių

susitikimo Vašingtone balandį ir trečioji – NATO vaidmeniui valdant

konfliktą buvusioje Jugoslavijoje.

Vienos dienos konferenciją Vilniuje „NATO po 50 metų: naujas senasis

Aljansas“ surengė Lietuvos užsienio reikalų ministerija ir Atlanto

sutarties Lietuvos bendrija.

Sandėrių su Rusija nėra

Seimo pirmininkas Vytautas Landsbergis, pirmadienį kalbėjęs

konferencijoje, sakė, kad Rusijos politinė parama prezidento Slobodano

Miloševičiaus režimui reiškia, kad jjos argumentai prieš NATO plėtimą neteko

politinio svorio.

Tačiau V.Landsbergis neatmetė galimybės, kad NATO mainais už Rusijos

atsisakymą remti S.Miloševičių gali pažadėti nepriimti Baltijos šalių.

Tačiau JAV valstybės sekretorės padėjėjo pavaduotojas Europos ir Kanados

reikalams Ronaldas D.Asmusas garantavo, kad jo šalis, dalyvaudama

sprendžiant Kosovo problemą, į sandėrius su Rusija dėl NATO plėtimo neina

ir neis: „Per susitikimus su Rusija dėl Kosovo krizės nekalbame apie NATO

plėtimą, ir nebus jokių susitarimų mainais už NATO plėtimą“.

Jis taip pat pabrėžė, kad NATO jokiai valstybei nenusileis ir nepakels

narystės reikalavimų kartelės dėl įvykių Kosove.

Pasak JAV pareigūno, kiekvienos šalies pasirengimas NATO narystei bus

vertinamas individualiai, įskaitant ir Lietuvą: „Visos kandidatės

traktuojamos ir vertinamos individualiai. Mes nekalbame apie Baltijos šalių

grupę, mes vertiname atskirai Lietuvą“.

Jis gyrė didelę Lietuvos pažangą siekiant narystės NATO ir neatmetė

galimybės, kad Lietuva per kitą plėtros ratą bus pakviesta į Aljansą.

„Lietuva yra sėkmės pavyzdys“, – sakė R.D.Asmusas.

Šalys vertinamos atskirai

Trys Baltijos valstybės turi būti vertinamos kiekviena atskirai, svarstant

apie jų pasirengimą NATO narystei, teigė tarptautinės konferencijos

Vilniuje dalyviai.

„Baltijos valstybes reikia diferencijuoti pagal jų pasiruošimą ir kviesti

jas į Euroatlantines institucijas individualiai, o ne grupe“, – sako JAV

nevyriausybinės Užsienio reikalų tarybos ekspertas Stephenas Larrabee.

Pasak S.Larrabee, Baltijos šalių diferenciacija atspindėtų realią padėtį

ir paskatintų atsiliekančias valstybes siekti NATO narystės standartų.

Eksperto įsitikinimu, dabar

didžiausią pažangą yra padariusi Lietuva. Be

to, mano ekspertas, Lietuvos santykiai su Rusija yra geriausi, ji turi

nedidelę ir gerai integruotą vietos rusų bendruomenę, todėl Lietuvos

pakvietimas sukeltų mažiausią Rusijos pasipriešinimą.

Tokia nuostata išdėstyta ir S.Larrabee vadovaujamų ekspertų paruoštoje

studijoje.

Baltijos šalių individualiam vertinimui konferencijoje pritarė ir Danijos

gynybos ministras Hansas Haekkerupas, nors anksčiau Danija ragino NATO

visas tris šalis drauge kviesti į Aljansą.

Posėdžiui pirmininkavęs Tarptautinės gynybos patarėjų grupės Baltijos

šalims pirmininkas Garry Johnsonas reziumavo, kad vienos Baltijos šalies

pakvietimas į NATO būtų gerai, dviejų – dar ggeriau, o visų trijų – tiesiog

puiku.

BNS ir „Lietuvos ryto“ inf.

LIETUVOS IR NATO BENDRADARBIAVIMAS

Pastarąjį dešimtmetį vienas iš pagrindinių Lietuvos užsienio politikos

strateginių tikslų yra narystė NATO. Integruotis į NATO siekė LDDP,

konservatorių vyriausybės, tiek ir dabartinė – koalicinė liberalų ir

socialliberalų – vyriausybė. 2000 m. integracijos į NATO siekį patvirtino

Lietuvos seimo parlamentinių partijų vadovų ir atstovų komunikatas.

1991 m. buvo užmegzti pirmieji Lietuvos ir NATO kontaktai, kai Lietuva

kartu su kitomis Vidurio ir Rytų Europos valstybėmis buvo pakviesta įkurti

Šiaurės Atlanto bendradarbiavimo tarybą. TTokiu būdu Lietuva siekė užmegzti

neformalius ryšius su kitomis valstybėmis, spręsti savo valstybės saugumo

klausimus, bendradarbiauti įvairių lygių NATO institucijose. Politinio

bendradarbiavimo pradžioje buvo pasikeista aukščiausių pareigūnų vizitais.

1992 m. Lietuvoje lankėsi NATO generalinis sekretorius M. Verneris, o

Atkuriamojo Seimo Pirmininkas V. Landsbergis viešėjo NATO bbūstinėje

Briuselyje.

Kitas svarbus Lietuvos integracijos į NATO etapas buvo 1994 m. sausio 4 d.

Lietuvos Respublikos Prezidento A. Brazausko oficialus laiškas NATO

generaliniam sekretoriui. Šiame laiške buvo oficialiai paprašyta priimti

Lietuvą į NATO. Prezidentas rašė: „Lietuva siekia įnešti savo indėlį į

Šiaurės Atlanto saugumą įstodama į Šiaurės Atlanto sutarties organizaciją“.

1994 m. Briuselyje buvo atidarytas Lietuvos biuras prie NATO. Ilgainiui jis

buvo reorganizuotas į aukštesnio rango nuolatinę atstovybę – Lietuvos

misiją prie NATO, vadovaujamą ambasadoriaus L. Linkevičiaus.

1994 m. įkūrus Taikos Partnerystės programą, Lietuva kartu su kitomis

Šiaurės Atlanto bendradarbiavimo tarybos šalimis pradėjo konsultuotis dėl

karinio bendradarbiavimo. Mūsų šalis buvo antroji Vidurio Europos valstybė,

prisijungusi prie Taikos partnerystės programos ir tapo viena aktyviausių

jos dalyvių. Ši programa turi padėti Lietuvai geriau pasiruošti narystei

NATO. Per kelerius metus buvo suformuotas teisinių santykių su AAljansu

pagrindas. Sutartyse buvo numatyta rengti karines pratybas Lietuvos

teritorijoje, keistis informacija apie gynybos ir finansinius planus bei

bendradarbiavimui reikalinga slapta informacija. Šie susitarimai sudarė

galimybę mūsų šaliai dalyvauti tarptautiniuose taikos palaikymo pratybose

bei plėsti ryšius su Aljansu ir jo partneriais.

Vykstant diskusijoms Aljanse dėl plėtros į Rytus, tapo aišku, kad ne visos

Taikos partnerystės dalyvės vienu metu įstos į NATO. 1995 m. Lietuvai, kaip

ir kitoms šalims, buvo pateikta, ką kandidatės turėtų padaryti, norėdamos

tapti Aljanso narėmis. Lietuva viena pirmųjų pradėjo dalyvauti politinėse

NATO plėtros konsultacijose, kurios vyko ssu kiekviena kandidate atskirai.

Tokiu būdu NATO gauna informaciją apie konkrečius Lietuvos žingsnius

siekiant narystės bei šalies santykius su kaimyninėmis valstybėmis.

Lietuva aktyviai dalyvauja diskusijose dėl plėtros ir teikia pasiūlymus,

kaip šį procesą ne tik paspartinti, bet ir pritaikyti prie kiekvienos

šalies galimybių. 1996 m. Lietuva įteikė dokumentą, kuriame pasiūlė visas

šalis partneres pakviesti derybų dėl narystės vienu metu, o tik po to jas

diferencijuoti pagal kiekvienos šalies padarytą pažangą. Vėliau Lietuva

pradėjo propaguoti idėją, kad bent viena Baltijos šalis būtų priimta. Tokia

šalis realiausiai galėtų būti Lietuva, kadangi iš kitų Baltijos šalių ji

yra padariusi didžiausią pažangą. Lietuvoje sparčiausiai pagal NATO

standartus plėtojamos ginkluotosios pajėgos ir teisinė bazė, skiriami

finansiniai ištekliai. Lietuva vienintelė iš Baltijos šalių turi sieną su

NATO nare Lenkija, be to palaiko geriausius santykius su kaimyninėmis

valstybėmis.

1999 m. priėmus Lenkiją, Čekiją ir Vengriją į NATO tapo aišku, kad NATO

plėtra bus tęsiama toliau. NATO viršūnių susitikime Vašingtone buvo

pripažinta Rumunijos, Slovėnijos, Lietuvos, Latvijos ir Estijos pažanga.

Nors Lietuva diplomatiškai paminėta su kitomis dviem Baltijos valstybėmis,

jai kaip aktyviausiai Taikos partnerystės programos dalyvei atsiveria

geriausios perspektyvos tapti NATO nare. Lietuvos priėmimą lems ryžtingas

ir aiškus politinis sprendimas.

Paskelbus NATO „atvirų durų politiką“, Rusijos politikai sunerimo dėl

Aljanso plėtros į Rytus. Jie pradėjo siekti, kad Vakarų politikai Rytų

Baltijos regioną paskelbtų ypatingu geopolitiniu dariniu, kuriame neturėtų

būti svetimų valstybių kkarinių pajėgų. Tačiau Lietuva atmetė Rusijos

argumentus, nes yra įsitikinusi, kad Baltijos šalių narystė NATO tik

sustiprintų stabilumą regione, o Rusija tuo turėtų būti suinteresuota.

Šalies vyriausybė konkrečiais darbais rodo, kad yra pasirengusi prisiimti

ne tik narystės teikiamus privalumus, bet ir įsipareigojimus. Jau keletą

metų Lietuva siunčia savo taikdarius į NATO vadovaujamas taikos palaikymo

operacijas bei vykdo Aljanso standartus atitinkančias kariuomenės reformas.

2001 m. Lietuva yra įsipareigojusi padidinti išlaidas gynybai iki 2%

bendrojo vidaus produkto.

KAI KURIE NARYSTĖS ALJANSE PRIVALUMAI

 

Patys akivaizdžiausi narystės Aljanse privalumai yra didesnis saugumas ir

stabilumas. Ypač verta paminėti, kad narystė teikia garantą, kuris yra

Šiaurės Atlanto sutarties pagrindas, kad šalys narės ginkluoto puolimo

prieš bet kurią iš jų atveju ateis viena kitai į pagalbą – ir kiekviena

atskirai, ir visos kartu. Jis užtikrina, kad nė vienai šaliai neteks

pasikliauti vien tik savo pačios pastangomis ir ekonominiais resursais, jei

iškils pavojus saugumui. Tačiau nei viena tauta neatsisako teisės vykdyti

nacionalines prievoles prieš savo piliečius ir neišsižada atsakomybės už

savo pačios gynybą. NATO to už jas nedaro, ji tik suteikia priemones tai

atlikti kartu. Aljansas įgalina šalis nares realizuoti esminius

nacionalinio saugumo uždavinius kolektyviai. Dėl to atsirandantis šalių

narių vienodo saugumo jausmas, nepriklausomai nuo jų situacijų ar

atitinkamų nacionalinio karinio pajėgumo skirtumų, dar labiau sustiprina

bendrą stabilumą.

Nors konsultuotis su Aljanso nariais galima įvairiais klausimais, į šalių

narių vvalstybinius reikalus nesikišama. Aljanso forumuose valstybės

bevelija nekelti tokių klausimų, kurie yra šalies vidaus reikalas. Jei tarp

šalių narių kyla ginčai ar atsiranda problemų, narystės Aljanse privalumai

vaidina svarbų vaidmenį, nors NATO struktūra neleidžia tiesiogiai įsikišti.

Be to, tai ir nėra jos tikslas. Jei narės nori, jos gali priimti NATO

generalinio sekretoriaus pasiūlymą tarpininkauti. Tačiau, kad ir kokios

būtų aplinkybės, suinteresuotos šalys tuo pat metu, kai dar tik ieško

skubesnių savo problemų sprendimo, gali bendradarbiauti ir dirbti viena su

kita tame pačiame aljanse, pasikliaudamos savo patirtimi ir besinaudodamos

NATO siūlomu užsienio saugumu. Panašius privalumus turi ir partnerystė

NATO, kuri jau padėjo kai kurioms šalims partnerėms išspręsti užsitęsusias

regionines problemas.

Dar vienas iš narystės NATO privalumų yra tas, kad Aljanso narės turi

koordinuotą balsą kituose tarptautiniuose forumuose. Reguliarus ir

natūralus jų tarpusavio bendravimas kasdien NATO būstinėje Briuselyje ir

tarp valstybių narių sostinių bei įprastas konsultavimasis su kitų narių

vyriausybėmis sustiprina įtaką ir vaidmenį, kurį kiekviena tauta vaidina

savo tarptautiniuose santykiuose apskritai. Toks bendravimas praverčia

šalims narėms sunkiais laikais ar nesutarimų atvejais ir leidžia joms

pasisemti naudos iš bendro abipusio supratimo bei pagarbos. Tai leidžia

joms rasti visiems priimtinas išeitis ir priimti bendrus sprendimus. Be to,

toks bendravimas įgalina NATO valstybes įsijungti į derybas kituose

tarptautiniuose forumuose, kadangi jos iš anksto žino savo sąjungininkių

nuomonę ir dažnai turi gerai suderintus politinius tikslus. Pavyzdžiui,

dvišalėse ir

daugiašalėse derybose dėl ginklų kontrolės ir nusiginklavimo

NATO narės dažnai susitardavo dėl bendros pozicijos ir suderindavo savo

veiksmus, jų balsas tapdavo stipresnis ir įtakingesnis. Per programą

„Partnerystė taikos labui“ ir kitus bendradarbiavimo su Aljansu forumus

šalys, nusprendusios aktyviai dalyvauti, taipogi užsitikrina tvirtesnį

balsą tarptautiniuose santykiuose ir tai, kad jos bus išgirstos.

 

NACIONALINIO SAUGUMO SAMPRATA

Lietuvos istorija akivaizdžiai iliustruoja, kad be aiškios nacionalinio

saugumo užtikrinimo sampratos mažai tautai išlikti pasaulyje yra sudėtinga.

Šiandien, žvelgdami iš naujo amžiaus į praeitį, matome, kad XX a. Lietuvos

nepriklausoma valstybė egzistavo 30 metų iiš kurių tik puse gyveno

demokratijos sąlygomis. Istorijos pamokos Lietuvos valstybei buvo

skaudžios, todėl sunku pateisinti kai kurių politikų ir partijų

pasisakymus, kad esame maži ir apsiginti nuo didelių priešų vis tiek

nepajėgsime. Dar sunkiau suprasti, kai teigiama, kad kariuomenė

nereikalinga, o jungimasis į NATO yra tik papildomos išlaidos. Saugumo

užtikrinimui nėra daug alternatyvų. Galima rinktis neutraliteto politiką,

mažų valstybių sąjungą, sąjungą su viena didele valstybe arba kolektyvinio

saugumo sistemą. Trumpai apžvelkime kiekvieną iš šių alternatyvų.

Neutraliteto politika nedidelei valstybei yra labai patraukli. Tačiau šią

politiką sąlygoja du faktoriai: geopolitinė ppadėtis ir finansiniai

ištekliai. Lietuvai dėl geopolitinės padėties ir nestiprios ekonomikos

neutraliteto politikos būtų sunku laikytis. Be to, ir istorinė patirtis, ir

dabartinės Europos raida rodo, kad ši politika yra neperspektyvi.

Kitas saugumo užtikrinimo būdas būtų Baltijos valstybių sąjunga. Tačiau

istorinė patirtis ir šių dienų BBaltijos valstybių skirtingi interesai rodo,

kad šis kelias nėra pats optimaliausias. Baltijos šalių sukurta karinė

sąjunga nebūtų stiprus karinis vienetas, kuris agresijos sąlygomis sugebėtų

ilgai priešintis didesniam agresoriui.

Dar vienas būdas – ieškoti vieno stipraus sąjungininko, kuris padėtų

užtikrinti saugumą. JAV su tokiu siūlymu greičiausiai nesutiktų, nes jau

priklauso kolektyvinio saugumo sistemai. Sąjunga su Rusija negalima, nes ši

valstybė Lietuvai istoriškai buvo didžiausias grėsmės šaltinis. Be to, yra

priimtas Konstitucinis aktas „Dėl Lietuvos Respublikos nesijungimo į

postsovieties Rytų sąjungas“.

Ketvirtas būdas garantuoti nacionalinį saugumą būtų jungimasis į

kolektyvinio saugumo sistemą, kuriai atstovauja NATO. Šios organizacijos

egzistavimo patirtis patvirtina, kad nei viena šalis, priklausanti NATO,

per 50 metų nuo jos įkūrimo nebuvo užpulta. Aljanso suteiktos saugumo

garantijos sudarytų palankias sąlygas investicijoms, užtikrintų šalies

politinį stabilumą bei spartesnę ekonominę pažangą. Lietuvai būtų žymiai

pigiau dalyvauti kolektyvinės gynybos sistemoje nnei laikytis neutraliteto,

nes gynybai reikėtų skirti mažesnį procentą lėšų nuo bendro valstybės

biudžeto.

1990 m. atsikūrusios Lietuvos Respublikos Vyriausybė pasirinko kolektyvinį

nacionalinio saugumo užtikrinimo būdą, pareiškusi valią jungtis į NATO.

1996 m. gruodžio 19 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Nacionalinio

saugumo pagrindų įstatymą, kuriame suformuota nacionalinio saugumo

užtikrinimo būdai ir priemonės.

Lietuvos Respublikos Seimo NATO reikalų komisija

Seimo NATO reikalų komisija sudaryta 1999 m. birželio 29 d. Seimo nutarimu

Nr. VIII-1272. Tų pačių metų lapkričio 4 d. Seimo nutarimu Nr. VIII-1393

buvo patvirtinti NATO reikalų komisijos nuostatai, kuriuose iišdėstyti

svarbiausi Komisijos uždaviniai:

* užtikrinti Seimo komitetų bei Seimo delegacijų NATO Parlamentinėje

Asamblėjoje bei Vakarų Europos Sąjungos Asamblėjoje darbo koordinavimą

integracijos į NATO srityje;

* stiprinti parlamentinę integracijos į NATO kontrolę;

* rūpintis visuomenės platesniu informavimu nacionalinio saugumo,

valstybės gynybos bei integracijos į NATO klausimais;

* inicijuoti ir rengti įstatymų, jų papildymų bei pakeitimų Seimo nutarimų

projektus nacionalinio saugumo, valstybės gynybos bei integracijos į NATO

klausimams teisiškai sureguliuoti;

* rūpintis Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo, kasmetinių Seimo

rezoliucijų dėl nacionalinio saugumo sistemos būklės ir plėtros ataskaitų

įgyvendinimu;

* plėsti ir stiprinti parlamentinius ryšius su NATO šalių ir siekiančių

narystės šioje organizacijoje šalių parlamentais.

Trumpas svarbiausių

NATO vartojamų santrumpų ir sąvokų žodynėlis

CFE

Sutartis dël áprastinës ginkluotës Europoje (Conventional Forces in

Europe Treaty). CFE sutartis yra svarbiausia ginkluotës kontrolës

sutartis, Europos saugumo pagrindas. Nuo 1999 m., kai NATO ir

tuometinës Varðuvos Sutarties Organizacijos ðalys pasiraðë CFE

sutartá, Europoje buvo sunaikinta daugiau kaip 58 000 karinës árangos

vienetø. 1999 m. kovo mënesá Rusija, NATO ir kitos Europos ðalys

pasiekë susitarimà dël visø pagrindiniø CFE punktø, atveriantá kelià

CFE sutarties atnaujinimui Europos Saugumo ir Bendradarbiavimo

Organizacijos aukðèiausio lygio susitikimo 1999 m. lapkrièio mënesá

Stambule metu.

CJTFs

Daugianacionalinës jungtinës specialios paskirties pajëgos (Combined

Joint Task Forces) yra ásteigtos 1994 metais. Karinë

daugianacionaliniø jungtiniø specialios ppaskirties pajëgø koncepcija

sukurta siekiant NATO suteikti lanksèias priemones reaguoti á naujus

pavojus, áskaitant operacijas, kuriose dalyvauja ne NATO ðalys,

didinant NATO galimybes greitai dislokuoti daugianacionalines ávairios

paskirties pajëgas, pritaikytas ypatingoms karinëms uþduotims, tokioms

kaip humanitarinë pagalba ir taikos palaikymas. Daug CJTFs koncepcijos

elementø buvo pritaikyta NATO vadovaujamose taikos palaikymo

operacijose Balkanuose. Koncepcija taip pat ágalina turëti

atskiriamas, bet ne pavienes karines pajëgas, kurias galëtø panaudoti

NATO, arba, ypatingomis aplinkybëmis, Vakarø Europos Sàjunga, arba

Europos Sàjunga.

EADRCC

Euroatlantinis reagavimo á krizes koordinavimo centras (Euro-

Atlantic Disaster Response Coordination Centre). Euroatlantinis

reagavimo á krizes koordinavimo centras Rusijos pasiûlymu 1998 m.

geguþæ buvo ákurtas prie NATO centrinës bûstinës kaip Euroatlantinës

partnerystës tarybos (EAPC) patronuojama institucija. Artimai

bendradarbiaudamas su JT Humanitariniø reikalø koordinavimo tarnyba,

jis tarnauja kaip pagalbos iðtikus didelëms nelaimëms EAPC šalyse

koordinavimo centras. EADRCC jau veikë kaip koordinavimo priemonë

teikiant pagalbà potvynio Vakarø Ukrainoje, Rumunijoje ir Vengrijoje

metu, taip pat padedant Turkijai likviduoti 1999 m. þemës drebëjimo

pasekmes. Jis taip pat atliko svarbø vaidmená organizuojant

humanitarinæ pagalbà Kosovo krizës metu.

EAPC

Euroatlantinë partnerystës taryba (Euro-Atlantic Partnership

Council). Ásteigta 1997 geguþæ kaip Ðiaurës Atlanto bendradarbiavimo

tarybos veiklos tæsëja. EAPC yra platesnio politinio programos

„Partnerystë taikos labui“ (angl. – PfP) aspekto ir artimesnio

praktinio bbendradarbiavimo pagrindas. Joje susitinka NATO ðaliø ir

NATO partneriø, ið viso 46 valstybiø, atstovai. Vaðingtone 1999 m.

balandþio mënesá, kità dienà po NATO aukðèiausio lygio susitikimo,

vyko EAPC valstybiø ir vyriausybiø vadovø susitikimas.

ESDI

Europos saugumo ir gynybos identitetas (European Security and

Defence Identity). ESDI plëtros Aljanse tikslas yra suteikti galimybæ

visoms Europos NATO narëms áneðti á NATO didesná indëlá ir taip

ágyvendinti dalijimosi atsakomybe idëjà, transatlantinæ partnerystæ,

sudarant galimybæ veikti kartu europiniame kontekste. ESDI yra esminë

Aljanso struktûrø pertvarkos dalis.

KFOR

Kosovo pajëgos (Kosovo Force). Pagal 1999 m. birþelio 10 d.

Jungtiniø Tautø Saugumo tarybos rezoliucijà Nr. 1244 JT patronuojamos

daugianacionalinës pajëgos. Laukiant sprendimo, NATO buvusioje

Jugoslavijos respublikoje Makedonijoje dislokavo puolimui

pasiruoðusias KFOR pajëgas. Ðie kariai kovo pabaigoje, prasidëjus NATO

oro kampanijai, buvo pavaldûs jungtiniø pajëgø Europoje vadovybës

greito reagavimo korpuso vadui. Atsiþvelgiant á vis didesnius mastus

ágaunanèià pabëgëliø krizæ, jie palaipsniui buvo perskirstyti

humanitarinëms uþduotims vykdyti. Kartu su papildomomis á regionà

atsiøstomis pajëgomis ðie kariai vykdë svarbias uþduotis teikdami

tiesioginæ pagalbà pabëgëliams buvusioje Jugoslavijos respublikoje

Makedonijoje (1), ir padëdami tarptautinëms humanitarinëms

organizacijoms.

NAC

Ðiaurës Atlanto taryba (North Atlantic Council). Ją sudaro valstybiø

Aljanso nariø atstovai. Tai aukðèiausias NATO sprendimø priëmimo

organas. Taryba reguliariai susirenka Briuselyje ambasadoriø lygiu, ne

maþiau kaip du kartus per metus – uþsienio reikalø ir gynybos ministrø

lygiu, ir kartais, kaip 1999 m. Vaðingtone, rengiami aukðèiausio lygio

susitikimai valstybiø ir vyriausybiø vadovø lygiu.

NATO

Ðiaurës Atlanto Sutarties Organizacija (North Atlantic Treaty

Organisation). Ákurta 1949 m. balandá Vaðingtono sutartimi kaip Vakarø

kolektyvinës gynybos sistema. 1999 m. kovà prie organizacijos

prisijungë trys nauji nariai, ir dabar joje yra 19 valstybiø nariø.

Nuo deðimtojo deðimtmeèio pradþios NATO sàjungininkai þymiai sumaþino

savo karines pajëgas ir pritaikë Aljanso karinio vvadovavimo struktûrà

vykdyti naujas bûsimø kriziø valdymo, taikos palaikymo ir taikos

uþtikrinimo misijas. NATO ðalys per programà „Partnerystë taikos

labui“ aktyviai bendradarbiauja su Aljansui nepriklausanèiomis Europos

valstybëmis. 1997 metø geguþæ su Rusijos Federacija buvo pasiraðytas

NATO – Rusijos Steigimo aktas. 1997 metø liepà NATO su Ukraina

pasiraðë Iðskirtinës partnerystës chartijà. 1999 metø balandá per

Vaðingtono aukðèiausio lygio susitikimà NATO paþymëjo savo 50-ties

metø sukaktá.

NATO-Russia PJC

Nuolatinë jungtinë taryba (NATO-Russia Permanent Joint Council). PJC

buvo ásteigta remiantis 1997 metø geguþæ ppasiraðytu Pagrindiniu NATO –

Rusijos aktu. Pagrindiniame akte numatyti reguliarûs PJC susirinkimai

ambasadoriø lygiu, bei kas dveji metai – uþsienio reikalø ministrø

lygio susitikimai. Tarybos paskirtis yra diskutuojant politiniais ir

saugumo klausimais sudaryti galimybes konsultacijoms,

bendradarbiavimui ir bendro poþiûrio formavimui. PPrasidëjus

sàjungininkø aviacijos operacijoms siekiant nutraukti ir uþbaigti

Kosovo konfliktà, Rusija sustabdë savo dalyvavimà ðiame forume.

Aljansas iðreiðkë apgailestavimà dël ðio sprendimo, pripaþindamas, jog

kaip ir Rusijai, Aljansui labai svarbu surasti politiná Kosovo krizës

sprendimà. NATO ðalys toliau artimai bendradarbiauja su Rusija

diplomatiniø iniciatyvø plotmëje siekdamos uþbaigti konfliktà.

NUC

NATO ir Ukrainos komisija (NATO-Ukraine Commission) buvo ásteigta

remiantis NATO ir Ukrainos Iðskirtinës partnerystës chartija. Komisija

ne maþiau kaip du kartus per metus susirenka perþiûrëti NATO ir

Ukrainos santykiø plëtros paþangà. 1999 m. balandþio 24 d. Vaðingtone

buvo surengtas aukðèiausio lygio NATO ir Ukrainos valstybiø ir

vyriausybiø vadovø susitikimas.

OSCE (ESBO)

Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacija (Organisation for

Security and Cooperation in Europe). Anksèiau žinoma kaip Saugumo ir

Bendradarbiavimo Europoje Konferencija, EESBO ið pradþiø buvo politinis

procesas, nustatantis esminius tarptautiniø reikalø tvarkymà

reglamentuojanèius principus, skirtas tarp valstybiø sumaþinti átampà

ir sukurti daugiau pasitikëjimo. Ðiuo metu organizacijai priklauso 55

valstybës, áskaitant visà Europà, Kanadà ir JAV. ESBO priþiûrëjo

rinkimus Bosnijoje ir Hercogovinoje, o 1998 metø pabaigoje – 1999 metø

pradþioje organizavo tarptautinæ patikrinimo misijà Kosove, kurios

uþduotis buvo stebëti, kaip vykdomos JT saugumo tarybos rezoliucijos

dël krizës. 1999 metø kovà, po derybø dël politiniø sureguliavimo

þlugimo, ESBO tikrintojai buvo atðaukti.

PARP

Programos „„Partnerystë taikos labui“ Planavimo ir perþiûros procesas

(PfP Planning and Review Process). PARP buvo ásteigtas 1994 metø

lapkritá kaip atskira programos „Partnerystë taikos labui“ dalis

pageidaujanèioms jame dalyvauti ðalims. Proceso tikslas – kuriant ir

perþiûrint tarpusavyje suderintus planavimo tikslus skatinti gynybos

planavimo skaidrumà ir vystyti ðaliø NATO partneriø pajëgø sàveikumà

su NATO ðaliø pajëgomis. Ðiuo metu procese dalyvauja septyniolika

ðaliø NATO partneriø.

PfP

Partnerystë taikos labui (Partnership for Peace). 1994 m. sausá

pradëta programa, suteikianti ðalims Aljanso partnerëms galimybæ kartu

su NATO dalyvauti bendradarbiavimo saugumo srityje programose,

pritaikytose prie jø individualiø poreikiø. Á ðias programas áeina

tokia veikla, kaip karinës pratybos ir civilinës saugos operacijos.

PfP buvo iðplësta suteikiant ðalims partnerëms daugiau teisiø

planuojant ir vadovaujant bûsimoms programoms. Ðiuo metu programoje

„Partnerystë taikos labui“ dalyvauja 26 šalys.

SACEUR ir SACLANT

Europos jungtiniø pajëgø vadas (Supreme Allied Commander Europe) ir

Atlanto jungtiniø pajëgø vadas (Supreme Allied Commander Atlantic) yra

du pagrindiniai vadai, atsakingi uþ Aljanso karinæ struktûrà.

SFOR ir IFOR

NATO vadovaujamos stabilizavimo pajëgos (SFOR) (Stabilisation Force)

buvo dislokuotos Bosnijoje ir Hercogovinoje nuo 1996 metø gruodþio

kaip viena ið priemoniø buvusioje Jugoslavijoje uþtikrinti Deitono

taikos sutarties ágyvendinimà. Jos pakeitë ágyvendinimo pajëgas (IFOR)

(Implementation Force), kurios buvo atsakingos uþ kariniø taikos

sutarties aaspektø ágyvendinimo prieþiûrà. Prie SFOR pajëgø prisidëjo

daugiau kaip 35 NATO ir ne NATO ðalys; SFOR pajëgas sudaro daugiau

kaip 30 000 kariø.

SHAPE

Vyriausioji jungtiniø Europos pajëgø vadavietë (Supreme Headquarters

Allied Powers Europe). Prie Monso Belgijoje ásikûrusi sàjungininkø

Europos pajëgø vadavietë.

Strategic Concept

Strateginë koncepcija yra pagrindinis dokumentas, apibrëþiantis

Aljanso tikslus, ir pateikiantis svarbiausias instrukcijas dël

politiniø bei kariniø priemoniø, kurios turi bûti naudojamos jiems

pasiekti. Jame apibrëþti Aljanso ir jo veiklos pagrindai, taip pat

NATO karinei vadovybei pateikiama kariniø pajëgumø vystymo bei

pasiruoðimo galimoms operacijoms kryptis. Strateginë koncepcija pirmà

kartà buvo iðleista 1991 metais. Naujausias strateginës koncepcijos

variantas buvo patvirtintas ir publikuotas 1999 metais Vaðingtono

aukðèiausio lygio susitikimo metu. Be to, kad Strateginëje

koncepcijoje yra atsiþvelgta á karybos vystymàsi nuo 1991 metø, joje

patvirtinamas Aljanso ásipareigojimas palaikyti kolektyvinæ gynybà ir

transatlantinius ryðius.

WEU

Vakarø Europos Sàjunga (Western European Union). VES buvo ákurta

1948 m. Briuselio sutartimi. Dabar joje yra deðimt valstybiø nariø,

visos jos yra ir NATO narës. VES taip pat turi ir asocijuotas nares

(valstybes NATO nares, nepriklausanèias ES), asocijuotus partnerius

(valstybes, nesanèias nei ES, nei NATO narëmis), ir keletà valstybiø,

turinèiø stebëtojo statusà. VES buvo atgaivinta 1984 metais, siekiant

plëtoti bendrà Europos gynybos identitetà ir sustiprinti AAljanso

europinê šaką.

WMD Initiative

Masinio naikinimo ginklø iniciatyva, kuri buvo paskelbta Vašingtono

aukšèiausio lygio susitikime 1999 metø balandá intensyvinant

konsultacijas nusiginklavimo ir kovos su masinio naikinimo ginklø

(WMD) plitimu klausimais, siekiant atkreipti kitø valstybiø dëmesá á

WMD plitimo pavojø. 2000 metø geguþæ NATO centrinëje bûstinëje buvo

ásteigtas WMD centras, kurio tikslas – koordinuoti veiklà ðioje

srityje ir remti pastangas gerinant Aljanso pasirengimà reaguoti á WMD

ir jø gabenimo priemoniø pavojø.

Pastaba:

Turkija pripaþásta Makedonijos Respublikà jos konstituciniu pavadinimu.

NATO ŽODYNĖLIS

Kas yra NATO? (North Atlantic Treaty Organization- anglų k. Šiaurės

Atlanto sutarties organizacija).

Tai 19 Vakarų demokratinių valstybių kolektyvinės gynybos organizacija,

siekianti apginti nuo išorės grėsmių savo nares, jų piliečių teises ir

laisves. Aljanso tikslas- išsaugoti ir išplėsti saugumą bei stabilumą

visoje Euroatlantinėje erdvėje.

Kas priklauso NATO ?

NATO narėmis yra: Belgija, Čekija, Danija, Didžioji Britanija, Graikija,

Islandija, Ispanija, Italija, JAV, Kanada, Lenkija, Liuksemburgas,

Norvegija, Olandija, Portugalija, Prancūzija, Turkija, Vengrija, Vokietija

Kaip veikia NATO?

NATO veikimo pagrindas- kolektyvinės gynybos principas “visi už vieną.”

1949 m. Vašingtono sutarties 5 straipsnis skelbia: “šalys sutinka, kad

ginkluotas užpuolimas vienos ar kelių iš jų atžvilgiu Europoje ar Šiaurės

Amerikoje bus laikomas užpuolimu prieš jas visas <.> kiekviena iš jų

suteiks užpultajai šaliai ar šalims pagalbą.”

Kaip priimami sprendimai NATO viduje?

Vienbalsiai, atsižvelgiant į kiekvienos valstybės-narės nuomonę.

Ką reiškia

integracija?

Valstybė, integruodamasi į organizaciją, įsipareigoja kartu siekti

organizacijos tikslų, laikytis jos veikimo principų, prisiderinti prie

organizacijos nariams keliamų reikalavimų. Šis procesas vadinamas

integracija.

Naujasis NATO- kas tai?

Naujasis NATO atsisako Šaltojo karo stereotipų ir yra pasirengęs kovoti su

naujomis grėsmėmis: regioniniais ir etniniais konfliktais, nestabilumu,

kylančiu dėl ekonominių ar socialinių krizių valstybių viduje, terorizmu,

masinio naikinimo ginklų platinimu.

Informacijos šaltiniai:

1. http://www.nato.lt/

2. http://www.delfi.lt/

3. http://www.lrytas.lt/

4. http://www.nato.int/

5. http://www.guardian.co.uk/worldlatest/

6. http://www.lrs.lt/

7. http://www.urm.lt/

8. http://www.atgimimas.lt/

9. http://mokslo.centras.lt/

10. http://www.tingiu.lt/

11. http://www.mokslai.com/