Senovės Graikija arba Antikinė Graikija

Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazijos

VII c klasės mokinio Justo Deksnio

Istorijos referatas

[pic]

Turinys

1.

Pratarmė………………….

..3psl.

2. Demokratijos atsiradimas…………..4psl.

3. Atėnų

demokratija……………..4psl.

4. Atėnų politinės

institucijos…………..5psl.

5.

Sparta………………….

…6psl.

6. Kretos

istorija………………..6psl.

7. Mikėnų

civilizacija………………7psl.

8.

Troja…………………..

…8psl.

9. Graikų

dievai…………………9psl.

10. Olimpo

dievai………………..10psl.

11.

Nimfos………………….

11psl.

12. Graikų

filosofai……………….12psl.

13.Aleksandra Makedonietis…………..14psl.

14.Teatras………………….

.15psl.

16.Olimpinės

žaidynės……………..16psl.

Pratarmė

Senovės graikai yra vieni pirmųjų europiečių, susipažinę su Rytų

civilizacijų laimėjimais ir išplatinę juos Europoje. Rytiečiai graikus

išmokė abėcėlės, kuri buvo gerokai supaprastinta dantiraščio aar hieroglifų

forma. Raštas graikams padėjo įamžinti filosofų, poetų, politikų darbus ir

mintis.

Graikų mąstytojai kitu žvilgsniu pažvelgė į juos supantį pasaulį.

Jie tikėjo, kad žmonijos likimas priklauso nuo dievų valios, tačiau pradėjo

suprasti, jog ir žmogus gali pažinti bei paaiškinti gamtos ir visuomenės

gyvenimo reiškinius. Graikai domėjosi valstybės valdymo menu. Jie daug

svarstė, kokia valstybės santvarka geriausia. Deja, graikų valstybių

likimas leidžia manyti, jog geriausia valstybės santvarka taip ir nebuvo

sukurta.

Graikų mitai dar ir dabar yra įkvėpimo šaltinis

rašytojams,dailininkams,skulptoriams.Senovės graikai sukūrė daug įdomių

mitų, bet vienas yra ypatingas. KKuo jis įdomus? Svarbiausias graikų dievas

Dzeusas įsimyli finikiečių karaliaus dukterį Europę ir, pavirtęs jaučiu,

pagrobia ją. Europė atsiduria nežinomoje žemėje, kuri vėliau pavadinama jos

vardu.

Senovės Graikijos istorija

Demokratijos atsiradimas

Aristokratai tradiciškai turėjo afiliacijos teisę, o tai tapo reikšminga

prasidėjus vidinėms migracijoms, nes tik per įįsūnyjimą migrantai galėjo

įsitraukti į kitas, ne gimtąsias bendruomenes. Aristokratų valdžią stiprino

ir teisė teisti už nusikaltimus. Teisės samprata buvo kitokia. Nusikaltimas

praktiškai nesiskyrė nuo nuodėmės. Žmogžudystės atveju spręsta kaip

pralietas kraujas užteršė žemę. Dėl to VII-VIII a. pr. m. e. masiškai

vykdomi „apvalymo“ aktai. Tai galėjo daryti tik aristokratai. Aristokratų

rolė prieštaravo naujai ūkinei situacijai. VIII a. pr. m. e. įtampa pasiekė

viršūnę. Labiausiai nusiteikę kovoti su arsitokratais buvo pirkliai. Tai

buvo naujas pirklių-amatininkų-piratų sluoksnis. Kova prasidėjo dėl

įstatymų kodifikacijos. Užrašyti įstatymus galėjo tik patys aristokratai.

Aristokratams buvo būdingas asketiškas gyvenimo būdas, tačiau VII a.

padėtis keičiasi. Prekeiviai savo gyvenimo būdu užkrečia dalį aristokratų.

Nusigyvenę aristokratai VII a. vid. sudarė patį revoliucingiausią

visuomenės sluoksnį. Jie tampa tarpsluoksniu tarp aristokratų ir prekeivių.

VII a. viduryje susidaro patinė situacija. Nusigyvenę aristokratai pradeda

vadovauti tironiškai-demokratiškai revoliucijai. Tirono ((tyrranos) sąvoka

tuo metu neturėjo blogos reputacijos. Tirono valdžia rėmėsi balanso

principu, paveldima buvo tik retais atvejais. Svarbiausias tirono vaidmuo

buvo teisės kodifikavimas. Tironai palaikydavo gerus ryšios su Dionizo

religija ir kultais, kurie buvo liaudiški, stengėsi uždrausti aristokratinę

religiją.

Tironai atsirado visuose Graikijos miestuose su kai kuriomis išimtimis –

Mitilena ir Atėnais. Mitilenoje sukuriama renkama valdovo pareigybė –

itakas Aisinetas (teisėjas, turintis valdovo įgaliojimus), kuris renkamas

10-iai metų. Atėnuose renkamas tironas (dialatas) yra Solonas. Jų

įgaliojimai buvo tironiški, bet pareigybės renkamos ir ribotos laiku.

Spartos ir Kretos vystymasis pasuko kita kryptimi. KKretos ir Spartos

aristokrati patys sutinka užrašyti įstatymus, užbėgdami už akių tironams.

Sparta turėjo 28 seniūnų tarybą ir du karalius (Likurgo santvarka), be to

eforatą – stebėtojų tarybą. Tai balansuojant valdžią demokratijos Spartoje

neatsirado.

Atėnų demokratija

Klasikinis polis, kuriame matome demokratijos vystymąsi yra Atėnai. VII a.

pr. m. e. įvykdomos pirmosios reformo – Drakonto įstatymai. Kilono bandymas

įvykdyti tironišką perversmą nepavyksta. 594 m. Atėnų aristokratai išrenka

Soloną dialaku 10-čiai metų. Solonas per šį laikotarpį įtvirtino

demokratijos pagrindus.

561 m. pr. m. e. Persistratas įvykdo sėkmingą perversmą, pasitelkęs Spartos

kariuomenę. Paskutinė Atėnų demokratijos pakopa siejama su Kleistenio

vardu. Jis likviduoja bet kokius aristokratijos reliktus. Kleistenis suardo

Atėnų bendruomenę, jos galimybes grupuotis pagal interesus. Jo santvarkoje

grupinių interesų būti neturėjo, buvo sukurtos tritijos, kurios būdavo

sumaišomos, kad negalima būtų balsuoti geografiniu principu.

Atėnų politinės institucijos

Atėnų politines institucijas galima būtų išskirstyti į 3 dalis pagal

valdžios pobūdį: tautos susirinkimas, taryba ir renkami pareigūnai-

archontai ir strategai.

Susirinkimas priiminėjo politinius sprendimus, o taryba užsiimė politikos

įgyvendinimu ir administraciniais reikalais. Tautos susirinkimas būdavo

šaukiamas kartą per mėnesį, vėliau maždaug 4 sykius, per metus būdavo apie

50 susirinkimų. Susirinkimas būdavo sušaukiamas Tarybos sprendimu.

Reikšmingiausios archontų ir areopago institucijos nuo maždaug V a. ėmė

prarasti realią valdžią, kuri koncentravosi taryboje. Archontai buvo

pasidaliję pareigybes ir faktiškai vadovavo valstybei. Nors jų faktiška

galia buvo labai maža iš piliečių jie susilaukdavo ypatingos pagarbos,

matyt dėl sakralinių, simbolinių ššių pareigų pobūdžio.

Archontai turėjo savus pavadinimus. Tai eponimas, basilėjas, polemarchas ir

6 tesmotetai. Eponimas savo laiku simbolizavo aukščiausią valstybinę galią,

jo vardu būdavo pavadinami metai. Atėnų demokratijos laikais eponimui liko

tik kai kurios teisminės funkcijos. Aristokratijos metu basilėjas buvo

vyriausias atstovas nuo tautos dievams. Sąlyginai šnekant, vyriausiojo

žynio pareigos basilėjui išliko ir demokratijos laikais. Archontas

polemarchas buvo nominalus kariuomenės vadas. Tačiau demokratijos laiku

jokios realios įtakos kariuomenei neturėjo, o tik vykdė kai kurias

religines su karo dievais susijusias kulto apeigas. Tesmotetų sferai

priklausė pirmininkavimas tam tikrose bylose.

Taryba buvo sudaroma iš 400, o vėliau iš 500 narių, išrenkamų burtais

vienodai nuo kiekvienos filės, t.y. po 50 iš kiekvienos. Taryba (arba bulė)

buvo turbūt artimiausiais šiuolaikinei vyriausybei Atėnų demokratinės

sistemos organas. Tie, kuriems buvo pavedamas prižiūrėti tam tikrą

projektą, atlikdavo panašias į ministro funkcijas.

Kad darbas būtų efektyvesnis nuolat dirbdavo tik 1/10 tarybos- kiekvienos

filės atstovai posėdžiaudavo 1/10 metų (dar buvo įjungiama po vieną atstovą

iš kiekvienos filės). Kadangi taryba nuolat dirbdavo (1/3 pasilikdavo ir

naktimis), tai už laiką praleistą valstybinėse pareigose piliečiai gaudavo

nedidelį atlyginimą. Tas dešimtadalis tarybos narių vadinosi pritanėjais, o

jų tarybos dalis- pritanija. Pritanų rankose faktiškai buvo vykdomoji

valdžia. Taryba taip pat ruošdavo praktiškai visus nutarimus susirinkimui

tvirtinti, o kadangi susirinkimai vykdavo gana dažnai, tai buvo nesunku

visus sprendimus priimtus taryboje patvirtinti susirinkime.

Kariuomenės reikalais užsiimdavo renkami 10 strategų. Jų reikšmė bbuvo

didesnė dėl to, kad strategai galėjo būti perrenkami neribotą kadencijų

skaičių, kariuomenėje veikė tiesioginio paklusnumo (subordinacijos)

principas. Tačiau ir strategų veikla visiškai priklausė nuo tautos

susirinkimo. Kiekvienam karo žygiui ar operacijai susirinkimas paskirdavo

vieną iš strategų, po to jis dėl žygio turėjo susirinkimui atsiskaityti. Po

nepavykusio žygio susirinkimas galėjo strategą bausti, kartais net mirtimi.

Nors iš pradžių strategų kolegija turėjo universalią bendrą veiklos sritį,

bet dėl praktinės būtinybės ji vis labiau skaidėsi, diferencijavosi pagal

veiklą. Ir archontu, ir strategu galėjo būti išrinktas kiekvienas pilietis.

Tiek sprendimų priėmimas tiek sprendimų įgyvendinimas buvo kiekvieno

piliečio pareiga, o ne tik jų išrinktųjų ar jų lyderių. Nors ne visi Atėnų

gyventojai turėjo tokias politines teises, tačiau jokia kita demokratija

žmonijos istorijoje neturėjo tokio didelio dalyvavimo laipsnio.

Sparta

Sparta (gr. Σπάρτη) – vienas iš svarbiausių antikinės Graikijos miestų,

pats galingiausias Peloponeso miestas-valstybė, kuriam priklausė Lakonika

ir Mesenija. Spartos miestas driekiasi centrinėje Lakonikos dalyje,

dešiniajame Euroto upės krante.

Sparta yra ir šiuolaikinis miestas už kelių kilometrų nuo antikinės vietos.

2001 m. duomenimis jame gyvena 16 473 gyventojai.

Spartietiška dvasia

Spartiečiai buvo stiprūs, garbingi kariai. Juos kovos menų mokydavo nuo

septynerių (dar sakoma, kad nuo trejų) metų. Berniukams buvo skirta fizinių

pratimų, skirtų lavinti kūną, pvz. bėgioti per šakas, žarijas. Be to, juos

skaudžiai plakdavo rykštėmis, kad priprastų prie skausmo. Mergaitėms taip

pat buvo skiriama daug dėmesio. Jos buvo taip auklėjamos,

kad galėtų

gimdyti stiprius sveikus vaikus. Jei vaikas gimdavo silpnas ar ligotas,

kūdikį numesdavo nuo skardžio. Taip ruošti kariai buvo puikūs ir įgudę.

Spartos griuvėsiai

Kretos istorija.Mino epocha

Apie 1900 p. m. e. saloje prasideda salos klestėjimo laikotarpis. Tuo metu

pastatomi rūmai Knose, Feste, Malijoje, Archane (gr. Archanes), Zakre (gr.

Zakros) ir Kidonijoje, todėl galima daryti išvadą, kad Kretą tuo metu valdė

stiprūs valdovai, tačiau tarp jų nesutarimų nebūdavo, matyt, visi pripažino

Knoso valdovo viršenybę. Salos miestai, o ypač sostinė Knosas, pasipuošė

didingais rūmais. Suklestėjo amatai, atsirado raštija ir literatūra. TTuo

metu viršūnę pasiekė ir kretiečių laivyba. Niekas visoje rytinėje

Viduržemio jūroje dalyje neprilygo Kretos jūrininkams. Vystosi prekyba su

Egiptu, Kipru, Sirija, įkuriamos kolonijos – Melos, Kiferai. Kreta patiria

didelį ekonominį ir kultūrinį pakilimą.Apie 1700 m. pr. m. e. salą sukrečia

katastrofa, kaip manoma didelis žemės drebėjimas. Viskas sugriaunama,

tačiau gana greitai visi rūmai bei kiti statiniai atstatomi, ir dar

prabangesni.1700-1450 m. pr. m. e. periodas – didžiausias Mino

civilizacijos šlovės ir klestėjimo laikotarpis. Tačiau apie 1450 m. pr. m.

e. po Santorino (Teros) ugnikalnio sprogimo milžiniška banga nuniokoja

salą, iir civilizacija iš esmės nušluojama nuo žemės paviršiaus. Po to Kreta

nesugebėjo atsigauti ir netrukus salą užgrobia achajai (senovės graikų

gentis), kurie įkuria čia savo valstybę.

Netrukus achajus išstumia kita tuo metu senovės Graikijoje įsigalinti

karinga dorėnų gentis. Naujieji užkariautojai grąžino atgyvenusią

bendruomeninę santvarką. Miestai ssumenko, amatai apmirė, tačiai dorėnai

atnešė į Kretą iki tol dar nematytą metalą.Apie 900 m. pr. m. e. senovės

Graikijoje, o tuo pačiu ir Kretoje, įsigali miestų-kolonijų, valdomų iš

Atėnų, gana gerai organizuota valstybė. Per porą šimtmečių graikai įkūrė

apie 250 kolonijų Viduržemio ir Juodosios jūrų pakrantėse. Kolonistai,

apsigyvenę tose kolonijose, senajai savo tėvynei augino javus, gaudė ir

sūdė žuvį, ruošė mineralines žaliavas amatams. Graikija kolonijas aprūpino

ūkio padargais, ginklais, papuošalais, vynu ir aliejumi. Visą tą gėrį

gabeno laivai. Valstybinė santvarka buvo aristokratinė su išvystyta teise.

Pavyzdys – Gortys plokštė (VI a. pr. m. e.) su tekstu, reguliuojančiu

civilinę teisę.Apie 500 pr. m. e. nesutarimai tarp miestų-valstybių,

puldinėjimai iš Graikijos ir Mažosios Azijos, o taip pat ir dėl

sumažėjusios prekybos Kreta palaipsniui pradeda smukti. 500-67 pr. m. e.

laikotarpiu sala, galima sakyti, lieka uužmiršta. Kreta nedalyvauja ir persų-

graikų kare, Peloponeso kare, ryšiai su Graikija silpni..

Knoso rūmų griuvėsiai

Mikėnų kultūra

Mikėnų kultūra pradėjo formuotis II tūkstantmečio pr. m. e. pradžioje į

pietinę Balkanų pusiasalio dalį migruojant indoeuropiečių achajų ir jonėnų

gentims. Iki XVI a. pr. m. e. Graikijoje susiformavo Mikėnų kultūra, kuriai

būdingi dideli įtvirtinimai supantys miestus ant kalvos, pvz., Mikėnai,

Tirintas. Mikėnų civilizacijos jūrinės galybės pėdsakus randame nuo

Sicilijos iki Kolchidės. Tuo laikotarpiu gyventojai vertėsi jūrų prekyba,

žemdirbyste. Yra manoma, kad Mikėnų civilizaciją 1200m.pr.Kr. sunaikino

išsiveržęs ugnikalnis.

Liūtų vartai.Mikėnuose

Troja

Troja (graikiškai Τροία arba ΤΤροίη; taip pat Iλιον, Ílion; lotyniškai

Troia, Ilium; turkiškai Truva) yra istorinis ir legendinis miestas. Šalia

legendinės Trojos vyko Trojos karas, aprašytas Homero „Iliadoje“ ir

„Odisėjoje“. Homero aprašytą Trojos legendą mini ir Vergilijus savo poemoje

„Eneida“.Troja taip pat egzistuoja ir archeologiškai. Homero Trojos miesto

griuvėsiai yra Anatolijoje, Marmuro jūros pakrantėje, prie Dardanelų

sąsiaurio. Miestas užėmė strateginę poziciją prie patekimo į Juodąją jūrą

kelio. Istorinės Trojos kasinėjimus XIX a. 8-tame dešimtmetyje pradėjo

vokiečių archeologas Heinrich Schliemann. Viena iš jo kasinėjimo vietų

(Troja VIIa) laikoma istorinės Trojos griuvėsiais.

Trojos arklio legenda

Su Trojos karu susiję daug senovės graikų legendų. Pati žymiausia, be

abejonės, yra Trojos Arklio legenda. Anot jos, graikai apgulę Trojos miestą

laikė 10 metų, bet negalėjo ten patekti. Taigi, graikai pagamino naują

prietaisą – milžinišką medinį arklį, ir suleido į jo vidų daugybę graikų

vyrų. Arklį pagamino Epėjus (Epeius), o arklio viduje buvo Odisėjo vyrai.

Tada graikų šnipas Sinonas įtikino trojiečius, kad Trojos arklys buvo

dovana, siekiant taikos. Trojiečiai patikėjo ir leido įvežti arklį į Troją.

Palikus arklį mieste, graikai palaukė tinkamos progos ir visi iššoko iš

arklio bei užpuolė trojiečius. Graikai taip pat atvėrė Trojos miesto vartus

likusiai savo kariuomenės daliai. Tai buvo vienas pagrindinų įvykių,

nulėmusių Trojos karo baigtį.

Legendos tikrumas ir atgarsiai dabar

Nežinoma, ar legenda yra tikra ir ar iš tikro buvo toks Trojos arklys, mat

vieninteliai šaltiniai yra Homero rraštai.Bet legenda šiais laikais yra

labai garsi ir įėjo į Antikos istoriją. Terminas „Trojos arklys“ įgijo

prasmę ir pradėjo reikšti slaptą ir gudrų taktinį ėjimą, kuris apgauna

objektą.Taip pat liko lotyniška frazė: Equo ne credite, Teucri. Quidquid id

est, timeo Danaos et dona ferentis, reiškianti Netikėkite arkliu,

trojiečiai. Kas tai bebūtų, aš baiminuosi graikų ir jų nešamų dovanų,

pasakyta Laokono, ir parašyti Vergilijaus antroje knygoje „Eneida“, kuri

aprašo Trojos miesto apgultį.

Istorinis Trojos žemėlapis

Graikų dievai

Graikų dievai – graikų garbinti dievai. Jie buvo vaizduojami kaip turintys

ypatingų galių ir esantys nemirtingi. Graikų dievai buvo nemirtingi laiko

atžvilgiu, nors tarpusavio kovose galėjo būti sužeidžiami ir nužudomi. Jie

galėjo transformuoti gyvus padarus, įtakoti žmonėms nepavaldžius dalykus,

buvo personifikuotos stichijos, kaip meilė, saulė, kerštas, jūros gelmė ir

kt. Buvo tikima, kad dievai valdo kiekvieną gyvenimo sferą. Išskirtinai

daug dievų turėjo vandens stichija: Okeanas, upių dievai, nimfos, jūros

dievybės, kadangi Graikija – jūrinė valstybė.

Pasaulį valdančių dievų elitą sudarė trys dievų generacijos. Pirmoji karta

buvo pirmapradžiai dievai: Gaja, Uranas, Erotas, Erebas ir kt. Antroji

generacija titanai, kurie nuvertė pirmąją. Trečioji Olimpo dievai

analogiškai antrajai nuvertė antrąją ir įsigalėjo pasaulyje.

Olimpo dievų periode pasirodo didvyriai, įveikiantys pabaisas. Persėjas

užmuša Medūzą, Belerofontas – Chimerą, Melagras – Kalidono šerną ir t.t. Ne

tik mirtingieji kovoja su pabaisomis, tą patį daro ir dievai. Pats Dzeusas

kovoja su įvairiomis pabaisomis, įveikia titanus, kkiklopus, Tifoną,

gigantus įkaliną Tartare.

Moteriškos dievybės, kildinamos iš deivės Motinos senovinio pavidalo,

įgauna naujų funkcijų. Hera tampa santuokos ir monogamijos deive, Demetra

globoja žemdirbystę ir t.t. Dievai ir didvyriai mituose įgauna naują

pavidalą. Ankščiau buvę grėsmingos ir nesutramdomos jėgos tampa daugiau

orientuoti į žmogų ir harmoningesni.

Pirmieji dievai yra:

• Gaja, motina Žemė, gimė iš Chaoso;

• Tartaras, begalinė bedugnė, požemio pasaulis, gimė iš Chaoso;

• Erotas, geismas (troškimas), meilės dievas, gimė iš Chaoso;

• Erebas, požeminio pasaulio tamsa, gimė iš Chaoso;

• Niktė, nakties tamsa, nakties persinofikacija, gimė iš Chaoso;

• Chronas, laiko personifikacija, gimė iš Chaoso;

• Uranas, dangaus personifikacija, gimė iš Gajos ir Tartaro;

• Eteris, atmosfera, gimė iš Niktės ir jos brolio Erebo;

Titanai (Τιτᾶνες) graikų mitologijoje – dievai, kėsinęsi į pasaulio

valdžią. Iš viso buvo 12 titanų – Gajos ir Urano vaikų. Prie jų priskiriami

4 Japeto vaikai. Iš viso buvo 16 titanų.

Kiklopai arba ciklopai – graikų mitologijoje milžinų rasė, kurios atstovai

teturėjo vieną kaktoje esančią akį.

Dzeusas (gr. Ζευς arba Δίας) — Krono ir Rėjos sūnus, vyriausias ir

galingiausias iš Olimpo dievų.. Dzeusas — dievų ir žmonių tėvas, „valdovų

valdovas, laimingiausias tarp laimingiausių ir tobuliausias tarp

tobuliausių, palaimintasis Dzeusas“. Taip iškilmingai garbina Dzeusą choras

mergaičių, ieškančių išsigelbėjimo prie Dzeuso aukuro Eschilo dramoje.

Žemiškieji valdovai manė, kad jų valdžia kilusi iš

Dzeuso, ir jie patys

dažniausiai stengdavosi kildinti save iš jo arba skleidė legendą, kad jų

karališkasis skeptras — Dzeuso dovana. Savo tobulumą jis prijungia prie

žmonių sumanymų tobulumo, todėl jis ir teleios — „tobulasis“, „teikiantis

tobulybę“. Dzeuso statula – vienas iš septynių pasaulio stebuklų

Olimpo dievai

Dvylika olimpiečių arba Olimpo dievai graikų mitologijoje, buvo vyriausi

graikų panteono dievai, gyvenę Olimpo kalno viršūnėje. Iš viso 14 skirtingų

dievų buvo vadinami olimpiečiais, tačiau ant Olimpo niekada nebūdavo

daugiau kaip 12 dievų vienu metu. Dešimt dievų nuolatos būdavo ant Olimpo.

Likę keturi &– nebuvo nuolatiniai Olimpo dievai. Hestija užimdavo Dioniso

vietą, kai šis būdavo nusileidęs pas žmones, Demetra 6 mėn. per metus

palikdavo Olimpą, kad susitikti su savo dukterimi Persefone, kuri buvo Hado

karalystėje. Hadas buvo vienas iš vyriausių graikų dievų, bet jis gyveno

požeminiame pasaulyje ir ryšys su Olimpu buvo netiesioginis. Šie dievai

išsikovojo vietą Olimpo viršūnėje Dzeuso dėka, nes jie vienaip ar kitaip

buvo susiję su juo giminystės ryšiais – Dzeusas, Hera, Poseidonas, Demetra,

Hestija ir Hadas buvo susieti brolystės ryšiais ir kovėsi su titanais; kiti

olimpiečiai buvo DDzeuso ir įvairių moterų vaikai.

Dešimt nuolatinių Olimpo dievų:

• Dzeusas, vyriausias, dangaus ir griaustinio dievas;

• Hera, santuokos ir vyriausia deivė;

• Poseidonas, jūrų dievas;

• Arėjas, karo dievas;

• Hermis, keliautojų, piemenų, tarpininkas tarp žmonių ir dievų;

• Hefaistas, kkalvių, amatininkų ir ugnies dievas;

• Afroditė, meilės ir grožio deivė;

• Atėnė, išminties, strategijos ir karo deivė;

• Apolonas, šviesos, gyvybės, medicinos, šaudymo iš lanko, menų,

pranašyščių;

• Artemidė, medžioklės ir laukinių žvėrių.

Kiti keturi Olimpo dievai:

• Hestija, šeimos židinio deivė;

• Demetra, žemdirbystės deivė;

• Dionisas, vyno ir ekstazės dievas;

• Hadas, požeminio pasaulio valdovas.

[pic]

Nimfos

Nimfa (gr. nymphé, lot. nympha – mergaitė, nuotaka, vedybų amžiaus mergina)

yra graikų mitologijos gamtos dvasia. Tai moteriškosios, žemesnio rango

dievybės, įasmeninančios kuriančiąsias gamtos jėgas, kartais siejamos su

konkrečiomis vietomis, dažnai yra aukštesnio rango dievų (Dionizo,

Artemidės, Afroditės ir kt.) palydovės. Nimfos gyveno kalnuose, prie

šaltinių ir upių, miškuose.Graikai ir romėnai nimfas vaizduodavo labai

gražiomis, jaunomis mergaitėmis.

Nimfų klasifikacija:

1. Driadės, miškų nimfos;

1. Hamadriadės, nimfos, buvusios medžio dalimi;

2. HHesperidės, nimfos, saugojusios auksinius obuolius;

2. Okeanidės, vandenynų nimfos;

3. Oreadės, kalnų nimfos;

1. Plejadės, Atlanto ir Plejonės dukterys;

4. Najadės, šaltinių ir upių nimfos;

5. Nereidės, jūros nimfos;

6. Lampadės, požemio pasaulio nimfos.

[pic]

Graikų filosofai

Aristotelis (Αριστοτέλης/Aristotelēs, 384 m. pr. m. e. – 322 pr. m. e.) –

graikų filosofas, tyrinėtojas.Kartu su Sokratu ir Platonu yra laikomas

įtakingiausiu mąstytoju Vakarų filosofijos istorijoje. Jo teigimu, realiai

egzistuoja tik individualūs daiktai, nes vien jie egzistuoja patys savaime

– jiems nereikia kokio nors pagrindo.

Demokritas Abderietis (Demokritos Abderites; aapie 460 pr. m. e. Abderoje,

Trakija – apie 370 pr. m. e.) – graikų filosofas, materialistas, vienas

atomizmo kūrėjų, Leukipo mokinys.Parašė apie 70 etikos, fizikos,

matematikos, astronomijos, filosofijos, technikos ir kt. veikalų, išliko

apie 300 fragmentų. Dažnai priskiriamas prie priešsokratikų, nors tai

chronologiškai nėra teisinga, nes jis buvo Sokrato amžininkas.

Euklidas (Eukleidas, gr. Ευκλείδης) Megarietis (apie 430 – 360 m. pr. m.

e.) — graikų filosofas, kilęs iš Megaros miesto (40 km. nuo Atėnų). Žinomas

kaip Megaros filosofijos mokyklos pradininkas.Euklidas buvo vyriausias iš

Sokrato mokinių, net slapta, rizikuodamas gyvybe, ateidavęs iš Megaros į

Atėnus jo pasiklausyti (vyko Peloponeso karas, kuriame Megara, kaip Korinto

sąjungos narė, palaikė Spartą prieš Atėnus). Platonas dialoguose

(pavyzdžiui, Faidonas, 59b) mini, kad Euklidas buvo su Sokratu jo

paskutinėmis valandomis. Sokratui mirus, Sokrato mokiniai (jų tarpe ir

Platonas), bijodami persekiojimo Atėnuose, rado prieglobstį pas Euklidą

Megaroje.Kaip Sokrato mokinys, Euklidas yra laikomas sokratiku — jis rašė

sokratiškuosius dialogus: Lamprijus, Eschinas, Feniksas, Kritonas, Apie

meilę (neišliko), tačiau manoma, kad su Sokratu jį siejo greičiau asmeniški

nei filosofiniai ryšiai, o Euklido požiūrių formavimuisi turėjo įtakos ne

tik Sokratas, bet ir Parmenidas.Euklidas parėmė elėjiečių mokymą, kad būtis

yra nekintantis vienis, o judėjimas ir kitimas yra iliuzija. Jis sakė, kad

gėris yra vienis, tačiau gali būti vadinamas skirtingais vardais, kartais

išmintimi, kartais protu, kartais dievu ir kt., o gėrio priešingybę jis

neigė, sakydamas kad jji neegzistuoja. Jo monizmas taip pat pasireiškė ir

etikoje: jis pripažino tik vieną dorybę — žinojimą, bet žinojimą ko? Jeigu

gėris ir būtis yra vienis, tai ir dorybė yra tos būties žinojimas.Euklidas

Megarietis labiausia žinomas dėl to, kad viduramžiais dažnai buvo

painiojamas su žymiu matematiku Euklidu iš Aleksandrijos, pastarojo veikalo

„Pradmenys“ vertimuose ir taisymuose.

Platonas (gr. Πλάτων; 422-347 pr. m. e.) – graikų filosofas, gyvenęs

Atėnuose.Platonas – objektyvinio idealizmo pradininkas. Sokrato mokinys,

rėmęsis taip pat pitagorininkų Parmenido, Herakleito filosofija. Būdamas 40

metų Atėnuose įkūrė filosofijos mokyklą, vadinamąją Platono Akademiją.

Parašė apie 30 filosofinių dialogų.Yra parašęs: Lachetas, Protagoras,

orgijas, Sokrato apologija, Kritonas, Teaitetas, Valstybė.

Sokratas (Σωκράτης) – graikų filosofas, gyvenęs ir veikęs Atėnuose (469-399

m. pr. m. e.). Gimė Alopekėje (netoli Atėnų) 469 m. pr. m. e. skulptoriaus

ir pribuvėjos šeimoje. Jaunystėje Sokratas gavo gerą pradinį

išsimokslinimą, o sulaukęs 18 metų tapo Atėnų piliečiu, davęs priesaiką

laikytis įstatymų. Tolimesnis Sokrato gyvenimas nėra labai aiškus,

egzistuoja įvairių versijų. Sokrato raštų neišliko. Apie jo teoriją žinoma

iš Platono, Ksenofonto, Aristotelio veikalų. Oficialiai jis buvo

apkaltintas, kad negerbiąs tradicinių dievų ir tuo tvirkinąs jaunimą bei

nuteistas mirti.

Homeras (gr. Ὅμηρος) – pirmasis Europos poetas. Išmintingas, senas, aklas

dainius – tokį jo paveikslą buvo susikūrę Antikos žmonės ir perdavė jį

vėlesnėms kartoms. Graikai labai gerbė poetą: net septyni jų miestai

ginčijosi dėl teisės vadintis Homero tėvyne. Homeras sukūrė du eepus:

„Iliadą“ ir „Odisėją“, kurie yra svarbūs senovės graikų mitologijos

šaltiniai. XVIII amžiuje suabejota jo autoryste, poemų vieningumu ir net

poeto egzistavimu. Taip atsirado vadinamasis Homero klausimas. Vėliau būta

įvairių nuomonių. Paskutiniais mūsų amžiaus dešimtmečiais dauguma

tyrinėtojų įsitikinę, jog abi poemos sukurtos to paties autoriaus pagal

vieningą planą, o kai kurie mano, kad poemos užrašytos paties Homero, kad

jos nėra sakytinės kūrybos rezultatas. Jokių žinių apie Homero gyvenimą

neišliko. Manoma, kad jis gyveno VIII a. pr. m. e.

Sofoklis (496-406 m. pr. m. e.; gr. Σοφοκλης). Žymiausias graikų tragikas

Sofoklis buvo Atėnų pilietis, visą savo ilgą gyvenimą praleidęs tėvynėje,

matęs jos klestėjimą amžiaus viduryje ir nuosmukį Peloponeso karo metais.

Jis labiausiai mėgstamas ir vertinamas tragedijų autorius. Sužavėti

tragedijos „Antigonė“ atėniečiai išrinko talentingąjį dramaturgą strategu

(karvedžiu). Vėliau Sofoklis buvo išrinktas iždininku, be to, buvo

medicinos dievo Asklepijo žynys. Jaunystėje pats vaidino savo dramose,

paskui, nusilpus balsui, į orchestrą nebėjo. Daug mokinių, įskaitant ir

Aristotelį, apibūdino Sofoklį kaip geriausią dramų rašytoją Antikiniame

graikų teatre. Tačiau, nors Sofoklis sukūrė apie 120 tragedijų, iš kurių

išliko tik 7. Žymiausios yra „Karalius Edipas“ ir „Antigonė“. Fragmentiškai

išliko ir kelios Sofoklio satyros.Sofoklis, chronologiškai, yra antras iš

trijų graikų tragikų. Jis keliomis dekadomis jaunesnis už Aischilą ir

dekada vyresnis nei Euripidas. Todėl, dažnai Sofoklis su šiais dviem

tragikais varžydavosi dramų konkursuose.Išlikę kūriniai:

• „Antigonė“. Iškeliamos humaniškumo idėjos.„Antigonė“ nagrinėja

įvairias problemas

– abejones politiniais įstatymais, konfliktines

atsakomybes savo šeimos nariams, taip pat lyčių dominavimo ir

nuolankumo aspektus, pareigos jausmą.

• „Karalius Edipas“. Nagrinėjamos psichologinės problemos, kuomet Edipas

nužudo savo tėvą ir veda motiną.

• „Ajaksas“. Dramoje „Ajaksas“ aprašomas žmogiškosios garbės jausmas.

• „Trachinietės“. Šioje dramoje studijuojamas moters pavydas, jo

padariniai.

• „Elektra“. Nagrinėjamos asmenybės individualios problemos atmetant

etines normas.

• „Filoktetas“. Filoktetas graikų paliktas nelaimėj, užsidegė didele jų

neapykanta ir atsisakė eiti prieš Troją.

• „Edipas Kolone“. Paskutinė Sofoklio drama, kurią pparašęs jis mirė.

Sofoklis

Aleksandras Didysis

Aleksandras I-asis Didysis arba Aleksandras III-asis Makedonietis (g. 356

m. pr. m. e. tarp liepos 20 ir 30 d., m. 323 m. pr. m. e. birželio 10 d.)

buvo didysis Antikos užkariautojas. Aleksandras išplėtė savo tėvo iš

Makedonijos valstybėlių ir graikų miestų-valstybių sukurtą karalystę

užkariaudamas Persiją, Egiptą ir keletą kitų valstybių iki pat Indijos.Su

Aleksandro Didžiojo valdymu prasidėjo nauja epocha – helenizmas.

Persijos užkariavimas

334 m. pr. m. e. mūšyje prie Graniko upės sumušė Darėjo III kariuomenę. Tų

pačių metų žiemą nukariavo Pisidijos ir LLidijos gentis Mažojoje Azijoje.

333 metų rudenį prie Iso dar kartą sumušė Darėjo III kariuomenę, įžengė į

Siriją ir Finikiją ir iki 332 metų vaasros užkariavo Biblą, Sidoną, Tyrą,

pasiekė Egiptą, kur įkūrė Aleksandrijos miestą. 331 metais Gaugamelos

mūšyje sutriuškino persų kariuomenę, užėmė Babiloną, uužkariavo Persiją.

Užimtuose kraštuose Aleksandras diegė graikų kultūrą, perėmė dalį vietinių

papročių, steigė įtvirtintas gyventojas, valdyti patikėjo vietiniams

kitataučiams.

330-329 metais užėmė Irano dalį, nužygiavo į Vidurio Aziją, 327 metais

pasiekė Pandžabą, kitais metais persikėlė per Indą, prie Hidaspo upės

sumušė vietinio valdovo kariuomenę, bet išvarginta kariuomenė atsisakė

vykti toliau. Su pagrindinėmis pajėgomis grįžęs į imperijos sostinę

Babiloną, netikėtai susirgo ir po 10 dienų mirė. Įpėdinio nepaskyrė ir

imperija suskilo į karo vadų valdomas karalystes.

Aleksandras Makedonietis

Teatras

V a. – teatro, tragedijų, komedijų suklestėjimo amžius. Teatriniai

vaidinimai išaugo iš Dioniso kulto. Graikijoje teatras būdavo masinio ir

šventiško pobūdžio. Pats teatras talpindavo keleta dešimčių tūkstančių

žiūrovų. VI a. pr. Kr. Pabaigoje, orchestra buvo apvali, gerai suplūgta

aikštelė, aplink kurią buvo sustatyti mediniai suolai žiūrovams. V a. pr.

Kr. Pradžioje mediniai suolai buvo pakeisti akmeniniais, pusračiu įrengtais

Akropolio ššlaite. Orchestra, skirta chorui ir aktoriams, pasidarė pasagos

pavidalo. Helenistiniais laikais, kai choras ir aktoriai nebeturėjo vidinio

ryšio, pastarieji vaidindavo aukštoje akmeninėje estradoje, prieinančioje

prie scenos – proskenijo. Teatras pasižymėjo nepaprastai gera akustika.

Chorui vadovaudavo korifėjas. Tragedijos aktoriai, vaidindavo apsirengę

nepaprastai gražiais drabužiais, padidindami savo ūgį koturnomis ir aukštu

galvos apdangalu. Ant veidų užsidėdavo ryškias kaukes. Veiksmo eigoje

būdavo naudojamos kėlimo mašinos, reikalingos, kad pasirodytų dievai.

Publika – visi Atėnų piliečiai gaudavo iš valstybės specialius metalinius

žetonus, ant kurių būdavo nurodoma vieta. Vaidinimai trukdavo visą dieną,

todėl žiūrovai būdavo apsirūpinę mmaistu. Būdavo rankami trys nugalėtojai, o

gebenių vainiką gaudavo tik pirmą vietą laimėjęs žmogus

Struktūra ir vaidinimų organizavimas

Tetras suvokiamas kaip tam tikras pastatas. Teatro statinys būdavo be

stogo. Senąjį teatrą sudarė 3 dalys:

1. Apvali aikštelė – orchestra, ten dainuodavo choras, tai buvo būtina

dramos dalis;

2. Scena – ji buvo už orchestros;

3. Kalvos šlaitas, ten buvo sustatyti suolai.

Vaidinimus organizavo valstybė, kuri ruošdavo dramų rašymų konkursus.

Šventės metu rungdavosi 3 kūrėjai. Kiekvienas iš jų turėjo sukurti po 3

tragedijas ir vieną linksmą pjesę. Vyrai, užsidėję kaukes, vaidindavo

moteris, kadangi moterims būdavo draudžiama. Kiekvieno dramaturgo kūrybai

buvo skiriama po vieną dieną.

Pjesės vertinimas

Komisija spręsdavo, kas geriausiai pasirodydavo. Ją sudarė dešimt žmonių –

po vieną iš kiekvienos apygardos.Vaidinimai vykdavo visą dieną. Iš pradžių

scenoje vaidindavo 1 aktorius, po to jų daugėdavo.

Rūšys

Iš pradžių teatrai buvo tik choriniai. Teatras buvo ne pramoga, o šventas

reikalas. Šitaip atėniečiai pagerbdavo Dionisą. Giedant buvo prašoma dievų

malonės. Vėliau šalia choro atsirado ir aktorių teatrai.Teatrai, vaidinimai

vyko du kartus per metus, pas Derlingumo ir vyno dievo Dioniso šventes,

pietiniame Akropolio šlaite. Teatras talpino 15 000 žiūrovų.

Epidauro amfiteatras – didžiausias išlikęs antikinis teatras Graikijoje.

Dioniso teatras

Olimpinės žaidynės

Nėra tiksliai žinoma kada prasidėjo Olimpinės žaidynės, tačiau egzistuoja

keletas legendų apie žaidynių kilmę. Pirmas rašytiniuose šaltiniuose

paminėtas Olimpinių žaidynių atvejis – 776 pr. m. e. Olimpijoje vykusios

žaidynės, bbet žinoma, jog tai nebuvo pirmosios žaidynės. Tų laikų žaidynės

buvo vietinės vieno sporto (jojimo lenktynių stadione) varžybos.

Vėliau žaidynės tapo vis svarbesnės Graikijoje, o savo zenitą pasiekė

šeštame bei penktame amžiais pr. m. e. Žaidynės buvo svarbios ir

religiškai, tarp varžybų buvo nešamos aukos dievams, rengiamos įvairios

ceremonijos. Varžybų skaičius padidėjo iki 20, žaidynės tęsdavosi kelias

dienas. Varžybų laimėtojai buvo labai gerbiami, apie juos rašomos poemos,

kuriamos skulptūros. Žaidynės vyko kas ketverius metus, laikotarpis tarp

žaidynių vadintas Olimpiada, šis laikotarpis buvo svarbus metų

skaičiavimui.

Romėnams užėmus Graikiją, žaidynės prarado svarbą, o krikščionybei tapus

pagrindine imperijos religija, žaidynės laikytos pagonių švente, todėl 393

metais imperatorius žaidynes uždraudė. Jas vėl pradėta rengti 1896 m.