gotika

Turinys

1. Istorinis, kultūrinis epochos

apibūdinimas…………….2 psl.

2. Meninio stiliaus apibūdinimas, būdingi stilistiniai

bruožai…….2 psl.

3. Meninio kūrinio

analizė………………..

…….3 psl.

4.

Išvados…………………

…………..7 psl.

5. Literatūros

sąrašas………………..

……….8 psl.

Istorinis, kultūrinis epochos apibūdinimas

Viduramžių meno plėtojimasis eina stipriais ir nelygiais ritmais.

Kuomet XII amžiaus viduryje Europos Pietuose pilnai žydėjo romaninis

stilius, Šiaurėje pradeda rastis gotikinės formos. Ile – de – France panažu

kuriasi kitas menas. Romaninė skulptūra ir romaninė architektūra pamažu

išsižada savo pagrindinių pradų. Jos pradeda svyruoti tarp senosios ir

naujosios dailės, iima bandyti ir tyrinėti naują konstrukciją ir naują

plastiką. Tai tikra revoliucija. Architektūroje ji atnaujina ritmą, ploto

ir masių koncepciją, laužo senus pagrindus ir pertaiso visą sąstatą.

Skulptūroje ji irgi keičia kompozicijos ir reljefo principus. Iš pamatų

žiūrint, tai visiškos naujos, savitos Europos formos.

Naujasis menas prasideda architektūra. Pradžioje romaninio stiliaus

bruožai pynėsi su besiformuojančiais gotikiniais (gotikinės konstrukcijos

išsirutuliojo iš romaninio bazilikinio konstrukcijų). Kai kuriuose

pastatuose išliko masyvios sienos, romaninės architektūros bei skulptūros

detalės. Pradėta naudoti nauja karkasinė konstrukcija, pilioriai, remiantys

briaunuotus smailiaarkius skliautus su nerviūromis. Atsirado vertikalus

erdvės skirstymas, smailios arkos. Svarbiausias elementas – vadinamoji

gotikinë oginų kryžmė. Tai įvestos į skliauto briaunas kryžminës arkos,

kurios keičia visos konstrukcijos ritmą. Pastatas darosi lengvesnis ir auga

į viršų. Iš pradžių dar inkrustuotos viena puse į skliauto masę arkos

vėliau darosi beveik nepriklausomos. Jau žinomas arabams ir romaninei

architektūrai, smailus profilis pasirodo visur: didelėse arkose, tribūnose,

languose ir net skliautuose bei oginose.

Gotika pergyveno 3 etapus – ankstyvąjį, brandųjį ir vėlyvąjį.

Ankstyvasis raidos laikotarpis (XII a. pabaiga – XIV a. pradžia) susijęs su

Paryžiaus, kaip Europos kultūros centro, dominavimu. Šio laikotarpio

pabaigoje susiformavo gotikinio stiliaus pagrindai.

Lietuvoje gotikinė architektūra paplito XIV a. viduryje ir išsilaikė

iki XVI a. Žymiausi išlikę kulto statiniai – Šv. Mikalojaus ir Šv. Onos

bažnyčios Vilniuje, Zapyškio bažnyčia prie Nemuno ir nemažai kitų. Gotikai

priskirtinas ir gynybinės paskirties statinys – Trakų pilis.

Meninio stiliaus apibūdinimas, būdingi stilistiniai bruožai

Viduramžių architektūroje pagrindinis vaidmuo tenka bažnyčių statybai.

Didžiausi sunkumai kildavo keliant tvirtus, gaisrui atsparius pastatų

karkasus. Romaniškųjų bažnyčių skliautai – sunkūs pasagiški ar kryžminiai.

Juos išlaikyti įstengdavo tik masyvios vientisos sienos. Jose buvo negalima

palikti ddidelių angų langams, todėl bažnyčios visuomet skendėjo tamsoje. Šį

trūkumą stengėsi pašalinti gotikos laikais, dėl to reikėjo iš esmės keisti

statybos principus.

Smailėjančios langų ir durų arkos išskyrė gotikinę bažnyčią iš jos

pirmtakių. Bažnyčios buvo nebepanašios į tvirtoves kaip romanikos laikais.

Jos lengvai grakščiais bokštais stiebiasi į dangų – tarsi būtų visai ne iš

akmens. Vitražiniai langai užima tiek vietos, kad sienų tarytum nėra.

Skliautus palaiko puskolonių apsupti stulpai. Viršuje puskolonės šakojasi į

nerviūras. Jas mūrijo iš pjaustyto akmens arba figūrinių plytų. Ant

nerviūrų gulė skliautai, kurie, priešingai nnegu romaniniai, buvo lengvesni

ir siauresni. Tačiau skliautams ir nerviūroms reikėjo atramos, todėl

išorinėje pusėje, prie sienų, buvo pristatomi stulpai – kontraforsai, o

aukštai, tarp centrinės navos sienų ir kontraforsų, statomos palinkusios

atraminės pusarkės – arkbutanai. Stulpai, nerviūros, kontraforsai ir

arkbutanai sudarė ,,griaučius”, kurie galėjo stovėti patys savaime. Visas

karkasas atrodė įtemptas tarsi lankas – romaninio sunkumo neliko nė ženklo.

Visos statinio dalys tarsi kyla aukštyn. Vakarinio fasado smailėjančių

bokštų skrydžiui tarsi padeda grakštus ties kryžiaus viduriu esantis

bokštelis ir smailėjantys dekoratyviniai bokšteliai – fialos, neretai tarsi

miškas dengiančios pastatą. Lengvumo ir grakštumo įspūdį stiprina pjaustyto

akmens nėrinių papuošimai. Pjaustyto akmens langų angose kartojasi

apskritas ornamentas, iš viršaus panašus į daugialapę gėlę (rozetės), arba

trilapiai ir keturlapiai motyvai. Vėliau juos pakeitė žuvų arba

besidraikančių vėjyje ugnies liežuvių raštai.

Paprastai gotikinės bažnyčios buvo statomos lotyniškojo kryžiaus

formos. Kontraforsai ir arkbutanai jų išorei teikia savitumo. Prabanga

išsiskiria vakarinis fasadas puikiai puoštais portalais, virš portalų

nusmailintais dekoratyviniais frontonais, dideliu apvaliu langu – rože ir

daugybe skulptūrų. Fasadą paprastai supa du bokštai. Daugelyje katedrų šie

bokštai liko nebaigti, nors statyba trukdavo šimtmečius.

Bažnyčių erdvė, aukštis ir iškilminga didybė įėjusįjį tiesiog

stulbindavo. Per spalvotus stiklus besiskverbianti plevenanti raudona arba

sodri mėlyna šviesa aplinkai teikė paslaptingumo. Viduramžiais tikintysis

čia tarsi jusdavo dangiškąją malonę. Dar daugiau lengvumo ir savitumo

bažnyčių erdvei teikė atverto į viduriniąją navą nedidelės galerijos.

Karkasas, ant kkurio laikėsi gotikinės katedros portalas, buvo genialus

išradimas ir reikalavo ypatingų inžinerinių žinių. Kaip susiformavo šis

statybos metodas, mes nežinome. Šiaip ar taip jis ypač tobulas Š.

Prancūzijos katedrose.

Meninio kūrinio analizė

Į tą vietą, kur stovi Onos bažnyčia, subėga Tiesos, Biliūno, Švietimo

gatvės ir Pilies skersgatvis. Tai vienas seniausių miesto kampelių, kurį

puošia nemaža vertingų pastatų.

Onos bažnyčia – visasąjunginės reikšmės architektūrinis paminklas ir

gražiausias gotikinis pastatas respublikoje.

Tai senas pastatas. Senuose dokumentuose minima, kad Onos bažnyčia

1500-1501 metais buvo atnaujinta; vėliau (1563) griuvo skliautai. Tik 1581

metais buvo baigtas jos remontas. Tie metai ir laikomi pagrindiniais šio

pastato istorijoje. Pagaliau ir pats bažnyčios statymo būdas, jos stilius

būdingas XVI amžiui – gotikos klestėjimo mūsų krašte laikotarpiui.

Dviejose plytose išlikę kažkokie ženklai ir raidės, padarytos aštriu

įrankiu, yra, gal būt, cechų ar meistrų emblemos. Tačiau tikrų žinių, kas

yra Onos bažnyčią projektavęs ir statęs, nėra, todėl ilgainiui apie ją buvo

sukurta nemaža legendų.

.Viena legenda pasakoja, kad šią bažnyčią statę du meistrai – uošvis

ir žentas. Uošvis, pastatęs sienas iki langų, darbą metęs, nes negalėjęs

pakęsti žento pastabų. Žentas pasiryžęs statybą užbaigti ir išvykęs į

tolimus kraštus pasižiūrėti, kaip ten statoma. Sugrįžęs Vilniun ir neradęs

čia uošvio, pats baigęs pradėtą pastatą. Taip ir likusios skirtingos

pastato dalys: sunki apatinė, iki langų, – uošvio dalis, o grakšti

viršutinė – jjauno žmogaus kūrinys.

Pastatas yra keturkampio formos, turi 22 metrus ilgio ir 10 metrų

pločio, statytas iš natūralios spalvos gelsvų plytų, kurios vėliau buvo

nudažytos raudonai. Labai didelio formato plytos surištos kalkių skiediniu.

Sienos, palyginti, plonos; jų pamatai kadaise buvo sustiprinti kryžmai

sudėtais alksniniais sienojais, nes pastatui grėsdavo upės artumas ir

požeminiai šaltiniai. Be įėjimo, padaryto pagrindiniame fasade, dar buvo

įėjimas iš šono ir iš kaimyninio bernardinų vienuolyno. Prie bažnyčios,

kaip senais laikais buvo įprasta, būta kapinių.

Bažnyčia žiūrovo dėmesį ypač patraukia savo priekiniu fasadu. Atrodo,

fasadas tyčia pastūmėtas į gatvę, kad praeivis iš tolo jį pastebėtų ir

galėtų juo kaip reikiant pasigrožėti.

Žiūrint į šį meno šedevrą, kiekvienam darosi aišku, kad jo kūrėjas

buvo ne tiktai gabus, bet ir drąsus meistras. Juk statyti tokį kūrinį iš

trapios medžiagos – plytų – tikrai reikėjo turėti nemaža drąsos. Vakarų

Europoje panašūs pastatai daugiausia buvo statomi iš tinkamesnės

ornamentams medžiagos – specialaus akmens.

Pastate labai gausu ornamentų, ypač priekiniame fasade. Iš pradžių

galinis fasadas taip pat buvo turtingai dekoruotas, bet paskiau jis buvo

perdirbtas ir tapo kuklesnis. Laimingai išlikęs priekinis fasadas – viso

pastato puošmena. Žiūrint į jį, visų pirma pastebime įvairių formų gausumą.

Jų tiek daug, kad ramių plokštumų beveik nėra. Tiesės sudaro stačiakampius,

o lenktosios linijos – arkas ir lankus. Dominuoja vertikalios linijos;

horizontalios, atrodo, reikalingos tik kaip atrama

pirmosioms.

Visas fasadas sueina į tris pasgrindinius bokštus. Yra ir mažesnių

bokštelių (pinaklių), kurie skiria vidurinį bokštą nuo kapinių. Vidurinis

bokštas ir pinakliai išaugę ant trijų įėjimo angų, virš kurių kyla

gaubtinis lankas.

Fasado kraštuose išvesti du liekni aštuoniasieniai bokštai. Juose,

kaip ir vidurinėje dalyje, pasikartoja stačiakampis ir gaubtinis lankas.

Nusagstyti pumpurėliais bokštai ir bokšteliai veržte veržiasi į aukštį.

Stačiakampiai, liekni fasado piliastrėliai, pinakliai, “lazdelės” ir

“virvutės” – visa tai sudaro nuostabią harmoniją. Briaunų iškilimai ir

idubimai saulėtą dieną sukelia įspūdingą šešėlių žaismą. Visam šiam

turtingam įvairiomis figūromis ppastatui statytojai panaudoja net 33 formų

plytas. Labai įdomi figūra susidaro iš “virvių”. Tai du aukšti

stačiakampiai, iš kurių kyla neužbaigtas trečias stačiakampis. Pagrindinės

jos formos primena nacionalinį ornamentą, vadinamą “Gedimino stulpais”.

Panašus ornamentas, tik žymiai ryškesnis, pakartotas greta esančios

Bernardinų bažnyčios bokšte.

Šoninių fasadų ornamentika kukli. Šiuos fasadus remia nežymūs sienų

ramsčiai – kontraforsai. Langai aukšti, smailialankiai. Stogas taip pat

aukštas, dengtas čerpėmis.

Savo pradinėje stadijoje bažnyčios vidus buvo labiau suderintas su

išore. Skliautai buvo žvaigždėti, gotikiniai.

Žymūs pakeitimai buvo atlikti dar XVI amžiuje. Jau tada buvo padaryti

masyvūs skliautai, kurie ne tik nesiderino su pastato visuma, bet savo

sunkumu taip slėgė sienas, jog jos sutrūkinėjo, o dešinioji net išlinko.

Keletą šimtmečių bažnyčią žalojo gaisrai. Atstatymai įnešdavo vis

naujų elementų, dažnai svetimų pastato visumai. Laimei, priešakinis fasadas

mažiausiai nukentėjo.

Vienuoliai bernardinai, kkuriems bažnyčia priklausė XVII-XVIII amžiais,

koridoriumi sujungė ją su vienuolynu ir padarė kitus pakeitimus. Viduje

įrengti barokiniai altoriai, nesideriną su pastato architektūra.

Per 1794 metų sukilimą bažnyčia apdegė. 1821 metais ji nukentėjo nuo

prancuzų, kurie čia įrengė karinius sandelius ir laikė karo belaisvius. Vis

dėlto Napoleonas gerėjosi ja. Pasakojama, kad Napoleonas, pamatęs ją,

taręs; “Jei galėčiau, – pasidėčiau šią bažnyčią ant delno ir nusineščiau

Paryžiun”.

Paie XIX amžiaus vidurį Onos bažnyčia vėl buvo atnaujinta. Ypač

didelis remontas buvo atliktas 1902-1904 metais: ne tik sustiprintas

pastatas, bet ir stengtasi, kiek galima, grąžinti jam pirmykščią. Išvaizdą.

Vietoj supuvusių sienojų, kuriais kadaise stiprinti pamatai, buvo padėti

tvirti cementiniai blokai. Vietoj sunkių skliautų padaryti nauji iš

lengvesnių, tuščiavidurių plytų. Padaryta ištisa geležinių sąsajų sistema,

kuri susriprino svarbiausias pastato dalis; nukaltos geležinės langų

grotos.

Priešakinio fasado atskiros dalys taip pat buvo sustiprintos

geležinėmis sasąjomis ir paslėptais mūre stulpeliais. Abipus didžiųjų durų

buvo atidengti seniau užmūryti gretutiniai įėjimai. Tuomet sumažėjo ir

kontrastas tarp apatinės, sunkesnės, ir grakščios viršutinės fasado dalies.

XX amžiaus pradžioje buco rekonstruota ir pro bažnyčia einanti gatvė.

Iki to laiko ji buvo daugiau kaip metrą iškilusi virš bažnyčios grindinio

ir dalį fasado užstodavo. Nukasus žemę, atsidengė visas fasadas.

Greta bažnyčios iškilo nauja varpinė, savo formomis imituojanti

gotiką. Ją projektavo XIX amžiaus anroje pusėje arch. V. Čaginas, siekdamas

uždengti erdvę iš dešinės pusės ir sudaryti pilną gotikinių pastatų

ansmblį. Deja, imitacija nenusisekė. Tai lengva pastebėti tirk iš gatvės

pusės, tiek – dar ryškiau – iš priešingos pusės – nuo pastato, esančio tarp

Bernardinų bažnyčios ir Vilnelės.

Nepaisant kai kurių pakitimų, Onos bažnyčios pastatas – vertingas

architektūros kūrinys, kurį nuolat lanko turistai, piešia dailininkai,

studijuoja architektai.

Išvados

Tai Krikščioniškos bažnyčios viešpatavimo laikų stilius.

Architektūroje vyrauja vertikalios linijos, plokštumos suskaidytos,

didžiąją jų dalį užima vitražiniai langai, statinius vainikuoja dešimtys

bokštų ir bokštelių. Architektūros srityje dirba ne nuo darbų laisvi

valstiečiai, o profesionalūs architektai ir statybininkai. Šiuo stiliumi

statomi ne tik kulto pastatai, bet ir gynybinės pilys, rotušės, gyvenamieji

namai. Skulptūroje ir tapyboje tebevyrauja religinė- biblijinė tematika.

Plačiai naudojamos miniatiūros. Lietuvoje daug brandžių šio stiliaus kulto

pastatų.

Literatūros sąrašas:

1. Martindale A. “Gotikos menas” – V., 2000

2. Baltrušaitis J. “Visuotinė meno istorija” – K., 1992, II dalis

3. http://www. siauliai.mok.lt/mindaugas_sv/Gotika.htm.

4. www.mokslo.centras.lt/data/darbai/mc664.shtml.