Kutūros paveldas Lietuvoje

KLAIPĖDOS KOLEGIJA

PEDAGOGIKOS FAKULTETAS

KULTŪROS ISTORIJA

DVARU KULTŪROS PAVELDAS EUROPOJE IR LIETUVOJE, JO IŠLIEKAMOJI VERTE

Referatas

Darbą atliko:

2 kurso neak. skyriaus studentė

Reda Mejerienė

Darbo vadovas:

Dėst. Z. Lapinskienė

Klaipėda, 2006

TURINYS

ĮVADAS 3

1. ŠIUOLAIKINĖ PAVELDO SAMPRATA 4

2. DVARŲ KULTŪROS PAVELDAS EUROPOJE IR LIETUVOJE 5

2.1. Lietuvos dvarų palikimas 5

3. LIETUVOS KULTŪROS PAVELDO APSAUGA 11

IŠVADOS 12

LITERATŪRA 13

PRIEDAI 14

ĮVADAS

Kiekvieno miesto ar miestelio istorija turi unikalių, tik jai vienai

būdingų, bruožų. Deja, įvairių suiručių, nuosmukių metu juos dažnai

padengia užmaršties kalėjimo voratinkliai. LLaikui bėgant visa tai įgauna

kitokią vertę – istorinę vertę. Todėl tiems, kas ryžtasi tuos bruožus

atgaivinti, idant jie taptų plačiai visuomenei suvokiama, saugoma, vienaip

ar kitaip pasauliui eksponuojama vertybė, į šį triūsą tenka įdėti daug

kantrybės, meilės ir jėgų.

Kaip apibrėžia Lietuvos Respublikos nekilnojamų kultūros vertybių

apsaugos įstatymas, kultūros paveldas – karta iš kartos paveldimos,

perimamos, sukurtos ir perduodamos kultūros vertybės, svarbios etniniu,

istoriniu, estetiniu ar moksliniu požiūriu.

Kultūros paveldo objektai – pavieniai ar į kompleksą įeinantys

objektai, registruoti kaip nekilnojamosios kultūros vertybės, t. y. žemės

sklypuose, sklypų ddalyse, vandens, miško plotuose ar jų dalyse esantys

statiniai ar kiti nekilnojamieji daiktai, kurie turi vertingųjų savybių ir

kartu su jiems priskirta teritorija yra atskiri daiktinės teisės objektai

ar gali jais būti.

Kultūros paveldas apibrėžiamas kaip tai, kas yra ar gali būti

paveldima, tai, kką praeities kartos išsaugojo ir perdavė dabarčiai ir ką

reikšminga gyventojų dalis nori perduoti ateičiai. Tai lemia kultūrinis

pasirinkimas ir veda prie tradicinės konservacinės (apsauginės) paveldo

sampratos (dabarties žmonės – tik pasyvūs tarpininkai tarp kartų). Ši

samprata ribojo naudojimosi paveldu galimybes. Pastaruoju metu “paveldo”

sąvoka naudojama bet kam, ką vienaip ar kitaip, teisingai ar klaidingai

galima sieti su praeitimi.

Kaip vienas iš kultūros paveldo objektų yra dvarai. Todėl šiame darbe

bus aptariama dvarų kultūros paveldo išliekamoji vertė.

Darbo tikslas: Išanalizuoti dvarų kultūros paveldo Europoje ir

Lietuvoje išliekamąją vertę.

Darbo uždaviniai:

1. Apžvelgti mokslinę literatūrą.

2. Išanalizuoti šiuolaikinę paveldo sampratą.

3. Atskleisti dvarų kultūros paveldo Europoje ir Lietuvoje

išliekamąją vertę.

4. Išanalizuoti Lietuvos kultūros paveldo apsaugą.

1. ŠIUOLAIKINĖ PAVELDO SAMPRATA

XX a. pabaigoje žymėjo naujus pokyčius. Stiprėjančios abejonės dėl

progreso pastovumo, nerimas dėl socialinio ir politinio nestabilumo,

augantis žinojimas, kad praeitis yra nepanaši į dabartį – visa tai kėlė

stiprų nerimą dėl vykstančių pokyčių krypties ir greičio. Tai sukėlė

praeities nostalgiją, kaimo gyvenimo idealizaciją, apsaugos antplūdį ir

visos šalys ėmė leisti įstatymus.

Panašios tendencijos išlieka ir mūsų laikais. Stiprėjantys tautiniai

ir etniniai judėjimai reikalauja simbolinių jungčių su praeitimi užmezgimo.

Besivystanti psichologija ir psichoanalizė tyria suaugusiųjų elgesio šaknis

vaikystėje, stiprindamos poreikį pervertinti asmeninę praeitį. Nusivylimas

dabartimi ir pesimistinis požiūris į ateitį kursto praeities nostalgiją. Be

to, destruktyvūs ir ryšius traukantys pokyčiai dar pagreitėjo. Techninės

inovacijos, greitas daiktų (moralinis) senėjimas, gyvenamosios aplinkos

radikali modernizacija, masinė migracija ir augantis ilgaamžiškumas palieka

mus svetimoje ir nesaugioje aplinkoje, atplėšia nuo nesenos mūsų pačių

praeities

Kaip pastebi tyrinėtojai, XX a. 7 dešimtmetyje postmoderno įtakoje

įvyksta “gnoseologinis posūkis“. Pradėtos saugoti ne tik pavienės

visuotinai reikšmingos kultūros vertybės (pats dvaras), bet ir jų aplinka,

kultūrinis kraštovaizdis, kvartalas ar visas istorinis miestas.

Galima konstatuoti, kad paminklosaugos transformavimosi į paveldosaugą

procesas tebevyksta. Paveldo samprata vis labiau plečiasi, įjungdama ne tik

materialinės kultūros objektus, bet ištisą su praeities reflektavimu

susijusių žinių, įgūdžių ir vaizdinių kompleksą. Tokiu būdu kinta ir

tradiciškai susiklostę istorikų bei paveldo specialistų santykiai.

Prisimenant garsiąją M. Foucault frazę: “tradicinė istorija, siekia

“memorizuoti” praeities monumentus, juos paversti dokumentais, ir

reikalauja prabilti šias liekanas, kurios savaime nebūtinai yra verbalinės;

dabartinė istorija transformuoja dokumentus į monumentus ”. Istorija nebėra

pagalbinis paveldotyros mokslas, o veikiau imama kalbėti apie istorinės

kultūros, apimančios įvairias su praeities palikimo sfera susijusias idėjas

ir elgesio modelius, tyrimo poreikį.

Tai, kad šiuolaikinėje dvarų paveldo industrijoje kultūros vertybės

suvokiamos kaip kultūros ištekliai, atskleidžia trejopas paveldo

naudojimas. Pirma, jis naudojamas kaip kultūriniai ištekliai, vertingi

patys savaime ir sudarantys muziejinių rinkinių ir ekspozicijų pagrindą;

antra, jis naudojamas kaip politiniai ištekliai, skirti valstybės kūrimui

ar palaikymui, jų vyriausybių ir vyraujančių ideologijų legitimacijai

užtikrinti ir trečia, jis naudojamas kaip ekonominiai ištekliai, naudojami

rinkoje produktų ir paslaugų pavidalu tiesiogiai kaip industrija ar

netiesiogiai, kaip kitų ekonominės veiklos rūšių papildas.

2. DVARŲ KULTŪROS PAVELDAS EUROPOJE IR LIETUVOJE

Kultūros objektai, turintys mokslinę ar meninę vertę. Be istorijos

atminties, be kultūrinio palikimo išsaugojimo nepadėsime tvirtų pamatų

ateičiai. Dar senovėje išminčiai sakė, kad žuvusi toji tauta, kuri nežino,

negerbia ir nebrangina savo praeities.

Lietuvos tūkstantmečio programos Kultūros paveldo ir architektūros

projektų skyriuje yra numatyta:

• Plungės Oginskių dvaro ansamblio – Žemaitijos regioninio kultūros

centro pastatų rekonstravimas;

• Rokiškio dvaro rūmų ansamblio – Aukštaitijos regioninio kultūros centro

pastatų rekonstravimas;

• Paežerių dvaro rūmų – Sūduvos regioninio kultūros centro pastatų

rekonstravimas;

• Šilutės Šojaus dvaro – Mažosios Lietuvos regioninio kultūros centro

pastatų rekonstravimas.

Valstybės parodytas dėmesys šiai svarbiai kultūros paveldo ir

apskritai kultūros sričiai, įpareigoja paveldosaugos bei muziejų

darbuotojus ir toliau bendromis pastangomis rūpintis kultūros paveldo

objektų išsaugojimu, atgaivinimu bei populiarinimu.

Šiaurės Lietuvos krašto istorijos ir kultūros paveldas – Lietuvos

europinio (baltiškojo) kultūrinio tapatumo iliustracija, liudijanti regiono

civilizacijos raidą. Tai – molio, dolomito ir gipso žemė su unikaliu

lygumų kraštovaizdžiu, išraižytu Ventos bei Mūšos intakų ir apjuostu

Linkuvos kalvagūbrio, besidriekiančio į kaimyninę Latviją. Savitos

statybinės medžiagos ir statybos tradicijos, pastatų apdaila suteikė šiam

regionui etninį išskirtinumą ir unikalaus grožio kraštovaizdį.

Sovietmečio technokratiniai pertvarkymai pakeitė istoriškai

susiklosčiusį kraštovaizdį, sunaikino vienkiemius. Baigia griūti vėjo

malūnai, nyksta dvarų sodybos. Atkūrus nepriklausomybę visa tai atiteko

šiam kraštui kaip palikimas. Tautiškomis istorijos tradicijomis ir visos

žmonijos vertybėmis paremta kultūra yra mūsų atgimimo pagrindas. Tačiau

kultūros vertybės netenka prasmės, jei jos netampa gyvenimo savastimi.

Svarbu ne tik puoselėti elitinius istorijos ir kultūros paveldo

objektus, bet ir ugdyti pagarbą visam kultūros paveldui. Gyvybiškai svarbu

nuolat aiškinti šio darbo svarbą. Tai ne tik valstybės institucijų, bet ir

kiekvieno piliečio pareiga.

2.1. Lietuvos dvarų palikimas

Tiškevičių dvarai: Trakų Vokė, Trakai, Užutrakis, Lentvaris.

Vokės dešiniajame krante, apie 10 km į pietvakarius nuo Vilnius, iš

senų laikų yra įsikūręs Baltosios Vokės dvaras (žr. 1 priedas,1 pav. ) .

Pro čia eina senasis Vilniaus – Gardino vieškelis. Trakų Dvaro

išskirtinumas yra tas, kad juos statė žymus italų kilmės lenkų architektas

L. Markonis sekdamas Varšuvos Lazenkų rūmais. Tai vertingiausias meniniu

požiūriu neoklasicistinių rūmų pavyzdys Lietuvoje. Dvaro arklidė yra

įspūdingo planinio tūrinio sprendimo, unikali savo architektūrinėmis

formomis- neobarokas. Dvaro pietų vartai – vieni iš meniniu požiūriu

vertingiausių neogotikinių vartų Lietuvoje. Trakų Vokės dvaro sodyba –

viena raiškiausių ir vertingiausių istoricizmo laikotarpio Europinio

lygmens grafų Tiškevičių rezidencijų Lietuvoje.

Renovuotame grafo ūkiniame pastate įkurta keletas įstaigų. Ten įsikūrė

Panerių seniūnas ir Vokės komunalininkas, Vokės ambulatorija, vaistinė,

kultūros namai. Vidurinę mokyklą lanko apie 400 mokinių, o dar 100 vaikų

gali tilpti vaikų darželyje.

Lentvario dvaras (žr. 1 priedas, 2 pav. ) savo dydžiu, išraiška ir

padėtimi reljefe

yra juos supančio kraštovaizdžio neatsiejama sudėtinė

dalis. Dvaro rūmai vizualiai vyrauja apylinkėse ir sudaro vieną iš

kompozicinių centrų vietovaizdyje. Kadangi rūmai pastatyti ant aukštos

terasos Lentvario ežero pusiasalyje, jie gerai matomi tiek iš vakarų,

pietų, tiek ir iš rytų pusės.

Lentvario dvaras yra autentiškas dvaro sodybos ansamblis, kurio

pagrindiniai dvaro laikotarpio sodybos plano elementai liko nepakitę. Dvaro

rūmai ir ūkiniai pastatai buvo pastatyti valdant grafui Juzefui

Tiškevičiui, XIX a. II p. Daugelis šių pastatų išliko iki mūsų dienų, tik

pakeitė savo paskirtį arba buvo perstatyti. Kadangi dvaro ssodyba suformuota

per palyginti trumpą laiką (XIX a. vid.-XX a. pr.), tai visi dvaro pastatai

yra taip vadinamo “plytų stiliaus”. Jie netinkuoti, išradingai papuošti

raudonų plytų dekoru, neogotikiniais elementais.

Dvaro pastatai, statiniai ir reljefo formos suformuoja erdvių visumą,

kurios branduolį sudaro kompoziciškai išraiškingiausia ir funkciškai

svarbiausia centrinių rūmų erdvė. Lentvario dvaro parkas yra vienas

gražiausių, ypatingo dėmesio vertas istoricizmo epochos kūrinių.

Užutrakio dvaras (žr. 2 priedas, 4 pav.) yra Trakų istorinio

nacionalinio parko centrinėje dalyje. Pagal išplanavimo schemą sodybą kerta

pažintinis turistinis takas. Sodybos teritorijos juosta, besitęsianti

Galvės ežero ppakrante, kertanti pusiasalio pietinę dalį, yra teritorinio

juostinio išplanavimo. Užutrakio dvaro sodyba savo visuma nebuvo formuojama

kaip ansamblis. Kaip ansamblį galima traktuoti teritorijos dalį-

reprezentacinę zoną ir parką. Sodybos pastatų tarpe savo architektūriniu

sprendimu išsiskiria rūmai, statyti istorizmo stiliumi su renesanso ir

klasicizmo bruožais. Sodyboje užfiksuota 11 tvenkinių, jų fragmentų,

liekanų ir vietų. Užutrakio dvaro sodybos vandens telkinių sistema yra

gamtinė vertybė, turinti istorinę, estetinę ir materialinę vertę.

Lenkų architektas J.Husas suprojektavo neorenesansinius rūmus,

pastatytus 1896 – 1901 m. Rūmai dviejų aukštų taisyklingos formos su

keturiais monumentaliais taupios puošybos fasadais. Rūmų architektūra

simetriška. Pirmame aukšte yra septynios reprezentacinės salės su dideliais

stačiakampiais langais, o viduryje – holas ir laiptinė. Salių interjeras

buvo gausiai išpuoštas. Antrajame aukšte buvo įrengtos gyvenamosios

patalpos. Keturšlaitį stogą vainikavo aukštas špilis. Pagrindinis fasadas

orientuotas į parterį. Kartušas virš pagrindinių durų vaizduoja šilko

juostomis ir girliandomis apipintą Užutrakio Tiškevičių šeimos herbą.

Didesniu puošnumu pasižymėjo fasadas, atsuktas į Galvės ežerą. Vakarinio

fasado dalis įgilinta, šonuose stovi dvi kolonos su kapiteliais. Salių

pusapvalių langų viršus dekoruotas vaisių girliandomis. Galvės ežero krante

sumūryta baliustrada su masyvia raudonų plytų ir skaldytų akmenų mūro

atramine siena.

Nors ir apnykęs, ansamblis išsaugojo iki šių dienų pagrindinius

kompozicinio išplanavimo bruožus, kurie leidžia priskirti Užutrakio dvaro

sodybą prie reikšmingiausių Lietuvos dvarų ansamblių.

Trakų pilis (žr. 2 priedas, 3 pav.) – vienintelė vandens pilis visoje

Rytų Europoje. Ji stūkso vienoje iš daugelio Galvės ežero salų. Pilis buvo

statoma kaip gynybinė tvirtovė. Po Žalgirio mūšio pilis neteko savo

gynybinės reikšmės. Ji tapo didžiojo kunigaikščio rezidencija. Trakų Salos

pilyje 1430 m. spalio 27 d. mirė Lietuvos didysis kunigaikštis Vytautas.

Vėliau pilis buvo naudojama kaip kalėjimas. TTrakų pilis – konventinio tipo

rūmai su donžonu ir priešpiliu. Po 1655 – 1660 karo jos griuvėsiai

palaipsniui iro. Plataus masto archeologiniai tyrimiai ir konservavimo

darbai pilyje buvo pradėti 1951 m. 1962 m. restauruotose pilies rūmuose

įsikūrė Trakų istorijos muziejus. Salos pilis – vienas iš labiausiai

lankomų istorijos architektūros paminklų Lietuvoje.

Trakų istoriniame nacionaliniame parke yra daugiau nei šimtas didingą

ir romantišką krašto praeitį menančių senųjų statinių ar jų likučių.

Garsiausia yra visą Galvės ežero Pilies salą užimanti Salos pilis,

kadaise vadinta Mažąja – Tai vienintelė išlikusi iš Lietuvos ežerų salose

stovėjusių pilių. Didžiąja Trakų pilimi buvo vadinama Pusiasalio pilis.

Šiandien galime matyti šios pilies bokštų ir gynybinių sienų griuvėsius.

Kadangi Trakų pilis yra didžiulis kultūros paveldo paminklas, tai šiuo

metu Trakų pilies restauravimo darbai vykdomi pagal Lietuvos kultūros

ministro 2000 m. patvirtintą Trakų Salos ir Pusiasalio pilių rezervato

tikslinę tvarkymo ir naudojimo programą. Rengiamas Trakų Salos ir

pusiasalio pilių kultūrinio rezervato detalusis planas. Salos pilis yra

Trakų Salos ir pusiasalio pilių kultūrinio rezervato teritorijoje, Lietuvos

valstybės nuosavybė.

Vidurio Lietuvos dvarai: Taujėnai, Raguvėlė, Astravo rūmai

Taurėnų dvaras (žr. 3 priedas 5 pav.), esantis už 16 km į šiaurę nuo

Ukmergės, minimas nuo XVI a. pradžios, kaimas – nuo XVI a. pabaigos. Tuo

metu dvaras priklausė Plonianskiams. 1595 m. Tuo metu dvaro pastatai buvo

maži, mediniai, dvaro namai – seni. Taujėnai, buvęs didingas dvaro

ansamblis, jį valdė Benediktas Marikonis, Konstantino Radvilos žentas.

Benediktas Marikonis pastatė Taujėnuose dailius italų stiliaus dvaro rūmus

ir įveisė anglų stiliaus parką. Dvaras dabar visų užmirštas, apleistas,

sugriuvęs, išgrobstytas, bet aptvertas. Sovietiniais metais buvo dalinė

restauracija, pastatas buvo gyvas ir naudojamas, nors vienas jo flangas

buvo lieptas nugriauti, atseit „per daug didingas pastatas“. Pirminis

pastato autorius Pedro Rossi, vėliau fligeliai buvo pristatyti Radvilų.

Raguvėlės dvaro (žr. 3 priedas, 6 pav.) sodyba užima beveik

stačiakampį plotą, išilgai kurio vingiuoja Juosta. Klasicistiniu principu

suplanuotoje dvaro sodyboje dominuoja rūmai, pastatyti XVIII a. pabaigoje.

Rūmų suplanavimas laisvas. Pirmojo aukšto patalpos nedidelės, antrojo

–erdvesnės. Rūmų išorė monumentalių brandaus klasicizmo formų. Simetriško

pagrindinio fasado kompozicijos centras akcentuotas keturių dorėninių

kolonų portiku ir trikampiu frontonu. Pastogę bei frontoną juosia

klasicistinis karnizas su modiljonais Į parką atgręžto fasado kompozicijos

akcentas – nedidelė terasa ir balkonas.

Astravo Rūmai itališkos vilos stiliaus Astravo rūmai yra viena

gražiausių romantizmo laikotarpio rezidencijų Lietuvoje. Rūmai statyti apie

1842 m., manoma, pagal Vilniaus universiteto architektūros katedros

absolvento Tomo Tišeckio projektą. Prie dviaukštės pagrindinės rūmų dalies

1859–1862 m. prijungtos galerijos su vieno aukšto paviljonais. Rūmų

kompozicija simetriška, tačiau tūris dinamiškas, centre iškilęs grakštus

bokštelis-belvederis. Pastato architektūra dvelkia elegancija,

aristokratiškumu. Fasadai modifikuotų orderinių formų: vietoje kolonų –

keturkampiai stulpai, centrinę ašį pabrėžia prieangis ir mezoninas lėkštu

trikampiu frontonu. Galerijų arkados iš pradžių buvo atviros, vėliau

dešinioji uužmūryta. Rūmų viduje palei centrinę ašį išdėstytas paradinis

vestibiulis ir ovalinio plano salė, iš kurios patenkama į terasą ir

laiptus, vedančius ežero link. Vestibiulis užima du aukštus ir yra puoštas

kolonų poromis (jonėninėmis pirmame aukšte, korintinėmis antrame). Platūs

antablementai gausiai dekoruoti lipdiniais (grifų ir gulbių figūrėlėmis,

akanto lapais, rozetėmis). Patalpų sienas dengė ąžuolo paneliai, drožinėti

frizai, valgomajame buvo įmontuotos indaujos, grindys išklotos geometrinio

rašto parketu. Visus medžio darbus atliko vietos meistras Stepas

Jurevičius.

Šeduva: Burbiškio dvaro rūmai ir parkas

Vertas dėmesio Burbiškio dvaro (žr. 4 priedas, 7 pav.) sodyba. Rūmų

architektūroje vyrauja provincialumo turintis ampyras ir romantizmui

būdingas laisvai interpretuotas orderis su neogotikos elementais.

Pagrindinis fasadas simetriškas, jo portikas primena triumfo arką. Masyvūs

stačiakampiai stulpai remia tris pusapskrites arkas, virš jų tiesiai platus

antablementas su lėkštu frontonu. XIX a. viduriui būdingos metalo detalės.

Romantizmo stilistinių formų įvairovė ypač akivaizdi šoniniuose fasaduose.

Interjere esančios krosnys pastatytos XIX a. viduryje. Jos yra

klasėse. Apmūrytos kokliais su reljefiniu dekoru. Ampyro stiliaus su pakura

už sienos. Krosnys sudaro 2 kompozicines grupes. Židiniai yra XIX a.

pabaigos su XX a. pr. ketaus puošyba. Židiniai vienodi, stačiakampiai,

istorizmo laikotarpio, tačiau turi ampyro ir moderno bruožų. Židinių dūmų

kanalas įrengtas sienoje. Židiniai paprastos kompozicijos, harmoningų

proporcijų, dekoratyvūs.

Burbiškio dvaras yra mišraus tipo, įkurtas XIX a. viduryje. Parko

kompozicijos centre yra rūmai. Anykštos upelio čiurlenantis vanduo suteikia

parkui gyvybės. Burbiškio dvaras

yra dviejų dalių. Pietinėje, mažesniojoje,

dalyje stūkso vienaukštis pastatas, rūmų link veda trys alėjos. Didesnioji,

šiaurinė, parko dalis yra peizažinio stiliaus.

Burbiškio dvaro rūmuose šiuo metu veikia pagrindinė mokykla. Daugelį

metų parkas nebuvo tvarkomas.

Panemunės pilys: Raudondvaris, Raudonės dvaras, Panemunės dvaras.

Aukštutinėje Nevėžio slėnio terasoje yra išlikęs Raudondvario dvaro

(žr. 4 priedas, 8 pav.) architektūrinis ansamblis. Rūmus XVII a. pradžioje

tikriausiai pastatydino Kauno pakamaris Vaitiekus Dziavaltauskas. 1840–1847

m. čia dirbo architektas Jokūbas Voleris, vėliau – garsus architektas

Laurynas Cezaris Anikinis (1787-1861). Po rekonstrukcijos rūmai įgijo

neogotikos bruožų. Rūmuose buvo įrengta biblioteka, dailės galerija,

garsėjusi senienų rinkiniais, vertingais Vakarų Europos ir Lietuvos

dailininkų kūriniais. Raudondvario ansamblio pagrindinis pastatas – XVII a.

antrosios pusės pilis – rūmai. Pilies rūmai su priešais išsidėsčiusiais

poriniais oficinų pastatais, ūkvedžio namu, šiltnamiu ir arklidėmis buvo

išdėstyti parko teritorijoje. Į ansamblį įeina ir poriniai tarnų

gyvenamieji namai. XVII a. pr. renesansinę su gotikos elementais pilį

sudarė dviaukščiai plytiniai stačiakampio plano rūmai, kurių šiaurės rytų

kampe buvo neužbaigtas apvalus bokštas su šaudymo angomis. XIX a. pr. prie

pilies buvo įkurtas parkas.

Po daugybės perstatinėjimų 1944 mm. Raudondvario pilis – rūmai buvo

sugriauti. Išliko tik išorinės ir iš dalies vidaus kapitalinės mūro sienos.

1967–1975 m. pilis buvo atstatyta

Raudonės pilis (žr. 5 priedas, 9 pav.) pastatyta XVI a. IV

ketvirtyje, rekonstruota XVII a. pab., 1810 -1822 m., 1861 – 11877 m Per I

Pasaulinį karą Raudonės pilį labai nuniokojo vokiečiai: buvo išgrobstyti

arba sunaikinti paveikslai, biblioteka ir kitos vertybės. 1934 m. pilis

buvo parduota varžytinėse. Visuomenei pradėjus protestuoti, perleista

Lietuvos bankui. Šiuo metu Raudonės pilyje įsikūrusi Raudonės pagrindinė

mokykla. Turistams siūloma pasikelti į 33,5 m. aukščio pilies bokštą, iš

kurio atsiveria nuostabi ponorama. Šiaurinėje Raudonės pilies pusėje

išlikęs mūrinis pilaitės pavidalo malūnas, statytas 1877 m. Šis pastatas

statytas ne malūnui, o dvaro ūkio reikalams – tarnų gyvenamosioms

patalpoms. Po I Pasaulinio karo jame buvo gyvenama, kai kuriose patalpose

pilami javai. Malūnas šiame pastate įrengtas tik 1923 m.

Panemunės pilis (žr. 5 priedas, 10 pav.) įvairiais laikotarpiais buvo

vis kitaip vadinama. Pilis statyta 1604-1610, ji puikiai atspindėjo

renesanso epochos bruožus, kai kur dar atkartodama jau praeitin

nutolstančius gotikos elementus. XVII a. viduryje pilį paveldėjęs Janušo

Eperješo sūnus Kristupas atliko barokinę rekonstrukciją. Dauguma langų bei

durų buvo perkelta į kitas vietas, juos taisyklingai išdėstant. 1759m.

renesansinis pilies ansamblis su uždaru kiemu buvo perdirbtas į U plano

rūmus su pagrindiniu pietiniu ir dviem šoniniais korpusais. Pilis pradėjo

nykti 1830m.

1935 m. pilies griuvėsiai ir sklypas perduotas Švietimo ministerijos

Archeologijos komisijai. Nuo to laiko jie buvo kultūrinių įstaigų žinioje.

Kauno Vytauto Didžiojo Kultūros muziejus pagal 1938 m. inžinieriaus A.

Mošinskio paruoštą projektą pilį konservavo. Buvo dirbama iki 1939 metų

rugsėjo pabaigos.

Dabar Panemunės pilis patikėjimo tteise yra valdoma Vilniaus Dailės

akademijos. 2004 m. parengtas Panemunės pilies restauravimo ir pritaikymo

turizmo reikmėms projektas.

Žemaitijos dvarai: Rietavas, Plungės dvaro ansamblis, Renavo, Plinkšių

Rietavo dvaras suklestėjo XIX a. viduryje. Tuo laiku Rietavas

Lietuvoje buvo svarbus kultūros centras. Būtent čia 1892 m. prasidėjo

elektrifikacijos istorija Lietuvoje. Rietave buvo įvestas ir pirmasis

telefonas, iš čia jo linijos nutiestos į pajūryje buvusias grafų Tiškevičių

valdas. Rietave Oginskių laikais vyko pirmosios Lietuvoje žemės ūkio

parodos, daug žmonių susirinkdavo į simfoninės muzikos ir pučiamųjų

instrumentų koncertus.

Plungės dvaro rūmai labai nukentėjo per Antrąjį pasaulinį karą.

Praėjusio amžiaus septintojo dešimtmečio pradžioje buvo restauruota rūmų

išorė, juose įsikūrė statybos technikumas. Šiuo metu rūmuose veikia dailės

parodomis garsėjantis muziejus. Rūmuose atliekami restauravimo darbai bei

parko fragmentų tvarkymas. Įdomiausias architektūros paminklas Plungėje yra

ant dešiniojo Babrungo kranto stovintis Oginskių dvaro ansamblis. Tai

vienas ryškiausių, geriausiai išsilaikiusių XIX a. antros pusės dvarų

ansamblių Lietuvoje.

Renavo dvaras (žr. 6 priedas, 11 pav.) vienas iš įdomiausių ir

geriausiai išlikusių prižiūrimų dvaro ansamblių Žemaitijoje. Rašytiniuose

šaltiniuose apie Renavo dvarą užsimenama jau XVI a. Dvaro pastatas tada

buvo medinis su šiaudiniu stogu. Renavo rūmų ansamblis suformuotas XIX a.

antrajame ketvirtyje, priskiriamas romantizmo laikotarpiui. Renavo dvarą

siekiama padaryti turistų ir mažeikiškių traukos centru. Į projekto

pristatymą susirinko mažiau nei dešimtadalis kviestųjų verslininkų.

Atėjusieji dvaro pritaikymą verslo ir turizmo reikmėms vertino skeptiškai.

Pirmą kartą rašytiniuose šaltiniuose PPlinkšių dvaras (žr. 6 priedas,

12 pav.) paminėtas 1717m. Po Pirmojo pasaulinio karo Plinkšių rūmus

nusipirko Lietuvos valdžia ir čia įkūrė žemės ūkio mokyklą. Iš pradžių

rūmai buvo stačiakampio formos. Pastatas turėjo aukštus pusrūsius. Čia buvo

įrengtos gyvenamosios patalpos, o ant jų – dar du aukštai. Du trylikaašiai

fasadai buvo beveik identiški, rūmų centre – triašiai iškyšuliai, sujungti

trikampiais frontonais. Stulpai ir kolonos prilaikė didžiules terasas su

baliustradomis. Fasadus vainikavo plati lipdinių eilė, kurioje buvo aukšto

langeliai.

Visos Lietuvos pilys, dvarai ir rūmai yra didžiulis kultūrinis

palikimas ne tik Lietuvai, bet ir visai Europai. Apsilankę dvaruose,

galime sužinoti apie Lietuvos praeiti. Dvarai turi išliekamąją vertę, nes

yra architektūros paminklai. Būtina kiekvieną architektūrinį paminką

saugoti, restauruoti, puoselėti.

3. LIETUVOS KULTŪROS PAVELDO APSAUGA

Lietuvoje kultūros paveldo apsaugą grindžia Lietuvos Respublikos

Konstitucija, o pačiai paveldosaugai skirti trys įstatymai: Saugomų

teritorijų įstatymas, Kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymas ir

Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymas (2005), pakeitęs anksčiau

galiojusį Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymą. Naujasis

įstatymas daug griežčiau reglamentuoja kultūros paveldo apsaugą Lietuvoje.

Kultūros ministerija ir kultūros paveldo apsaugos administravimą vykdantis

Kultūros paveldo departamentas (KPD) numato principingai siekti, kad visų

apsaugos reikalavimų, numatytų įstatyme, būtų laikomasi.

Didžiausią Lietuvos istorinio nekilnojamojo paveldo dalį sudaro

urbanistikos ir architektūros vertybės. Archeologijos ir mitologijos

paveldo objektai pasižymi didele įvairove: tai piliakalniai, senoviniai

pylimai ir gynybiniai įtvirtinimai, statinių griuvėsiai ir liekanos,

religinio kulto vietos ir kkita. Svarbią kultūros paveldo dalį sudaro dailės

vertybės. Daugiausia jų – Lietuvos bažnyčiose.

1991 m. lapkričio mėn. Lietuvai įstojus į UNESCO ir ICROM pradėta

bendradarbiauti su tarptautinėmis kultūros paveldo organizacijomis,

atsirado galimybė pateikti UNESCO Pasaulio paveldo sąrašui iškiliausius

Lietuvos kultūros ir gamtos paveldo objektus. Kultūros ministerija numato

parengti įstatymą dėl UNESCO pasaulio paveldo sąraše esančių objektų

apsaugos Lietuvoje.

Kultūros vertybių apsaugos valstybinę politiką formuoja ir šios

politikos įgyvendinimą kontroliuoja Valstybinė paminklosaugos komisija –

Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento ir Vyriausybės ekspertas

kultūros vertybių apsaugos valstybinės politikos klausimais. Kultūros

vertybėmis taip pat rūpinasi savivaldybių paminklotvarkos pareigūnai.

Kultūros vertybių apsaugos programos finansuojamos iš valstybės ir

savivaldybių biudžetų. Nekilnojamųjų kultūros vertybių saugojimo darbai

paprastai atliekami savininkų ar valdytojų lėšomis.

KPD rengia ir vykdo nekilnojamųjų kultūros vertybių (senamiesčių,

dvarų sodybų, statinių ir statinių kompleksų, statinių priklausinių,

archeologinių vietovių, memorialinių vietovių) tvarkymo darbų programas.

KPD nuo 1995 m. kasmet rengia Europos Tarybos programos “Europos

paveldo dienos” renginius Lietuvoje. 1999-2000 m. Europos paveldo dienų

renginiai siejami su kampanija “Europa- bendras paveldas”.

Tinkamai saugomas ir prižiūrimas kultūros paveldas padeda formuoti

Lietuvos įvaizdį, prisideda prie krašto gerovės kūrimo ir turizmo

plėtojimo.

IŠVADOS

Išnagrinėjus mokslinę literatūrą galima daryti išvadas:

1. Kiekvienos vietovės kraštovaizdyje matome įvairių istorinių

laikotarpių pėdsakus. Dalį išlikusių išskirtinių objektų

vertiname ir saugome kaip kultūros paveldą. Dar visai neseniai

dėmesys buvo skiriamas pavieniams paminklams, tačiau šiandien

kultūros paveldas imamas suvokti plačiau. Kultūros vertybės

išlikimui ir atskleidimui svarbi ne tik pavienių objektų, bet ir

jų istorinės aplinkos kaip visumos globa. Kultūros paveldas –

karta iš kartos paveldimos, perimamos, sukurtos ir perduodamos

kultūros vertybės, svarbios etniniu, istoriniu, estetiniu ar

moksliniu požiūriu.

2. Dvarų paveldo išliekamoji vertė Lietuvos ir Europos kultūrai yra

didžiulė. Kiekvienas dvaras yra unikalus, išlaikęs savo

senoviškumą, todėl remiantis iki mūsų dienų išlikusių dvarų

pastatais, galima numanyti kaip gyveno mūsų protėviai. Kad

išlaikytume dvarų kultūrinę vertę turime dvarus saugoti,

renovuoti remiantis išlikusiomis nuotraukomis, aprašymais,

atsižvelgiant į epochos stilių.

3. Lietuvoje kultūros paveldo apsaugą grindžia Lietuvos Respublikos

Konstitucija, o Lietuvai įstojus į UNESCO ir ICROM pradėta

bendradarbiauti su tarptautinėmis kultūros paveldo

organizacijomis, atsirado galimybė pateikti UNESCO Pasaulio

paveldo sąrašui iškiliausius Lietuvos kultūros ir gamtos paveldo

objektus.

LITERATŪRA

1. Bučas J. Kai kurie kultūros vertybių sampratos ir apskaitos klausimai.

// Kultūros paminklai. Nr.1. V. 1994, p. 132

2. Kultūros paminklai. Nr.1. V. 1994, p. 132.

3. Lietuvos aarchitektūros istorija, t. II (nuo XVII a. pradžios iki XIX a.

vidurio), Vilnius, 1994, p. 345–351.

4. Lietuvos architektūros istorija, t. III (nuo XIX a. II dešimtmečio iki

1918 m.), Vilnius, 2000, p. 55–57, 365, 367, 379, 441–442.

5. Lietuvos RRespublikos Turizmo įstatymas. Vilnius. 1998-03-19

6. Semaškaitė I. Lietuvos pilys ir dvarai. Istorijos ir legendos,

architektūros bruožai. Patarimai, nuorodos, ieškantiems kelio.-Vilnius,

2003, p.117.

7. Skerstonienė I. Lietuvos turizmo ištekliai. Vilnius. 2002

8. Svetikienė I. Turizmo marketingas. Vilniaus. 2002

PRIEDAI

1 priedas

[pic]

1 pav. Trakų Vokės dvaras

[pic]

2 pav. Lentvario dvaras

2 priedas

[pic]

3 pav. Trakų pilis

[pic]

4 pav. Užutrakio dvaras

3 priedas

[pic]

5 pav. Taujėnų dvaras

[pic]

6 pav. Raguvėlės dvaro rūmai

4 priedas

[pic]

7 pav. Burbiškio dvaras

[pic]

8 pav. Raudondvario dvaras

5 priedas

[pic]

9 pav. Raudonės pilies fragmentas

[pic]

10 pav. Panemunės dvaras

6 priedas

11 pav. Renavo dvaras

[pic]

12 pav. Plinkšių dvaras