Renesansas

Įvadas

XIV – XVIa. pirmiausia Italijoje, o vėliau ir kitose V. Europos šalyse

ėmė plisti savitas ekonominis, kultūrinis ir politinis atgimimas –

renesansas. Po kurio laiko F. Engelsas pavadins jį vienu pažangiausiu

žmonijos perversmu, kokius ji tik kada nors išgyveno. Renesanso epochoje

vėl atsigręžta į antiką, imta naujai vertinti jos palikimą, o visa

renesanso kultūra grindžiama humanizmo idėjomis. Pirmiausia renesansas

įsigalėjo literatūroje, vėliau – dailėje, o galiausiai ir architektūroje.

Architektai ieškojo naujų fasado ir interjero sprendimų, tobulino statybos

techniką. Fasaduose stengtasi pabrėžti horizontalias, statiškas linijas,

įsigalėjo elementų pusiausvyra. Pastatams būdinga harmonija, dominuoja

aiški erdvės struktūra.

Lietuvoje nauja architektūros kryptis pasirodė daug vėliau negu

Italijoje, bet nedaug atsiliko nuo Š. ir V. Europos, kadangi su kaikuriomis

Europos šalimis buvo palaikomi intensyvūs ekonominiai bei politiniai

ryšiai. Be to, XVI a. Lietuva dar buvo savarankiška valstybė, jos ekonomika

bei kultūra buvo tolygi pietinių šalių ekonomikai ir kultūrai.

Pirmiausia renesansas Lietuvoje ėmė plisti per turtingąjį sluoksnį:

didikus, kurie savo vaikus mokė Prahos, Bolonijos, Sienos, Leipcigo,

Vitenbergo universitetuose, kur šie susipažindavo su humanizmu ir renesanso

kultūra. Kai kurie didikai (Goštautai, Radvilos, Sapiegos), vyskupai,

vienas kitas turtingesnis miestietis kolekcionavo dailės kūrinius, meniškus

ginklus, komplektavo bibliotekas.

Renesanso stiliaus pamoka Lietuvoje buvo italų renesansas, įgijęs

manierizmo tendenciją, tačiau Lietuvos renesansas turėjo ir daug unikalių,

savitų bruožų, jam būdinga savo krašto tikrovės matymas ir perteikimas.

Dažniausiai didikų pilis, rezidentinius rrūmus projektuodavo vietiniai

arba iš kitur atvykę architektai. Iš užsienio didikai kviesdavosi

architektus dar ir tam, kad pademonstruotų savo pranašumą prieš lenkų

feodalus.

Iki XVI a. vidurio renesansas reiškėsi greta gotikos. Abiejų stilių

elementai derinami tarpusavyje, tik vėliau pereinama prie renesansinių

konstrukcijų, formų, proporcijų. Didžioji dalis Lietuvoje išlikusių

renesansinių pastatų yra dviejų epochų kūriniai, o kartais net ir trijų –

gotikos, renesanso ir baroko. Daugiausiai išlikę renesanso laikotarpiu

statytų bažnyčių, gynybinių rezidentinių pilių, mažiau – gyvenamųjų namų.

Gynybinės rezidentinės pilys

Tai buvo privačios feodalų pilys, tinkamos nuolatiniam gyvenimui –

rezidentavimui ir gynybai, nes Kryno totorių puldinėjimai, karai su Švedija

bei Rusija vertė galvoti ir apie saugumą. Dažnai, šalia pilies buvo kuriami

sodai – parkai, tapę neatsiejama architektūros ansamblio dalimi.

Ankstyvesniu laikotarpiu statytoms pilims būdingi uždari kiemai,

įvairūs gynybiniai įtvirtinimai, vėlesnės jau atviro tipo, iš gynybinių

įtvirtinimų likę tik bokštai. Pastarosios vis labiau panašėjo į rūmus.

Viena anksčiausių ir žymiausių pirmojo tipo pilių buvo Vilniaus žemutinė

pilis, kurioje rezidavo Lietuvos didysis kunigaikštis. Žygimanto senojo

iniciatyva 1520 – 1530 metais pastatyta pagal renesanso stilių.

Rūmus sudarė keli korpusai, supę uždarą kiemą. Kiekviename aukšte buvo

vis skirtingo dydžio renesansiniai langai su nevienodais apvadais. Fasadai

buvo lygūs, be įmantresnių puošybinių elementų, bet sienas užbaigė puošnus

atikas. Priekinius rūmų fasadus į nelygias dalis skaidė keturkampiai

bokštai su šaudymo angomis. Nesimetriškai išdėstytos durų ir vartų angos

gausiai ppapuoštos orderiniais elementais. Sprendžiant pagal Smuglevičiaus

akvarelę, šiaurinis korpusas buvo dviejų aukštų, irgi su atiku.

Rezidentiniai kunigaikščių rūmai buvo vieni pirmųjų ir svarbiausių

renesanso architektūros statinių LDK. Labai gaila, bet 1655 m. gaisras

padarė rūmams labai daug žalos, po to jie palaipsniui sunyko ir XIX a.

pirmaisiais metais buvo nugriauti, dabar išlikusi tik rytinio korpuso

dalis.

Šitame architektūriniame ansamblyje, į rytus nuo kunigaikščio rūmų

stovėjo turtingų renesanso stiliaus formų Šv. Onos – Šv. Barboros bažnyčia.

Žygimantas Augustas perstatė ją iš senesnės, gotikinės Šv. Onos bažnyčios.

Manoma, kad ją kūrė italų architektas D. Činis, tačiau po Žygimanto Augusto

mirties ji likusi neužbaigta. Tai buvo vienanavė, su pusapskritu

pagrindiniu fasadu bažnyčia, dengta nerviūriniu skliautu. 1666 m. Šv. Onos

– Šv. Barboros bažnyčia nugriauta ir dabar tik likę pamatai liudija apie

originalų renesansinį bažnyčios planą.

Dar vienas aukšto inžinerinio lygio ir savitas architektūros statinys

– Biržų pilis, pastatyta 1586 – 1589 m. Kristupo Radvilos Perkūno

iniciatyva. Pilis užėmė 9 ha. plotą, o stačiakampį kiemą juosė aukštutinis

pylimas, gynybinis griovys ir žemutinis pylimas. Rezidentiniai rūmai buvo 3

– jų aukštų, o galinius fasadus puošė frontonų dekoratyviniai stulpeliai ar

bokštai.

Pilis 2 kartus buvo nuniokota švedų, po ko jos atstatymo projektą

parengė architektas Teofilis Spinofskis. Įrengti tikslių geometrinių formų

pylimai ir gynybiniai grioviai. Rūmai, arsenalas, arklidės ir kiti pastatai

buvo vėlyvojo renesanso stiliaus, kai kurios architektūrinės dalys

pasižymėjo manieristiniu puošnumu. Pietinio rūmų fasado sienai gyvumo teikė

įvairios renesansinės detalės: kampų rustika, vis kitokios formos langai

bei karnizai.

XVI pab. – XVII pr. pradėtos statyti rezidentinės pilys pagal naujus

statybos principus. Dužiausiai tokios pilys sustiprintos tik gynybiniais

bokštais turi uždarus kiemus.

Turbūt pirmas tokią pilį XVII am. Pradžioje pasistatydino Benediktas

Sapiega Alšėnuose. Erdvų stačiakampį kiemą juosė dviejų aukštų rūmų

korpusai. Korpusų fasadai lygūs, monumentalūs, vyravo horizontalios linijos

ir plokštumos. Mūras – mišrios plytų ir akmenų konstrukcijos, rištas kalkių

skiediniu. Perdangos, kaip ir būdinga renesansui – sklaitinės, sienos

dekoruotos stiuko lipdiniais. Horizontalių korpusų ir vertikalių bokštų

tūrių kompozicija komplekso siluetui teikė dinamikos ir plastiškumo. Deja,

bokštai, uždengti smailėjančiais stogeliais, buvo gyvenami ir beveik jokios

gynybinės reikšmės neturėjo.

Alšėnų pilis artima kitų LDK pilių architektūrai, bet turėjo ir savitų

bruožų, kurie buvo būdingi Niderlandų renesansui, ypač dekoratyvinėse

formose ir puošyboje.

Jurbarko rajone, Nemuno žemupyje, raiškiai į kraštovaizdį įsijungusi

stovi Raudonės pilis. Pastatyta XVI amžiuje turtingo feodalo Krišpino

Kiršenšteino iniciatyva. Iš pradžių buvo pastatyti tik du korpusai, kurie

su aptvarinėmis sienomis formavo uždarą kiemą. Amžiaus pabaigoje buvo

pristatytas renesansinis korpusas ir bokštas, kurį užbaigė karnizai ir

kūginis stogas. Taip XVI – XVII a. riboje buvo sukurtas monumentalus

renesansinis ansamblis.

Korpuse ir bokštuose buvo daug įvairių formų šaudymo angų. Interjeras

buvo turtingai dekoruotas taikomosios dailės dirbiniais. Pirmo aukšto salę

dengė cilindrinis skliautas. Aplink rūmus 25 ha. plote plytėjo parkas

prisodintas įvairios augalijos.

Nepaisant to, kad XVIII a. vakarinė siena su vartų statiniu buvo

nugriauta, pilis išliko kaip vienas ryškiausių renesanso architektūros

pavyzdžių.

Renesanso formų išliko ir monumentalioje Panemunės (Gelgaudų) pilyje,

pradėtoje statyti 1604 m. ant dešiniojo Nemuno kranto. Manoma. Kad ją

statęs architektas P. Nonchartas. Trapecijos plano kiemą supo trys korpusai

bei gynybinė siena su šaudymo galerijomis. Korpusų fasadai tinkuoti pilku

tinku, karnizai ir langų kraštai baltinti. Langai dideli, renesansiniai, su

metalinėmis grotelėmis. Svarbiausi pilies architektūriniai akcentai – du

keturaukščiai cilindriniai bokštai. Skirtingų spalvų horizontalios juostos

dalino juos į tarpsnius. Kiemo fasadų vaizdą įvairino asimetriškai

įkomponuotos durų ir langų arkos.

Rūmus supo peizažinis parkas ir penki kastiniai tvenkiniai.

Vėlesnės rekonstrukcijos keitė pilies struktūrą, bet ji iki šiol liko

vienu įspūdingiausiu rezidencinių pilių pavyzdžiu.

Rūmai

Nuo XVII a. vidurio didikai ėmė statydintis renesansinius mūrinius

gyvenamuosius namus. Paprastai tai nedideli, dviaukščiai, stačiakampio

plano rūmai su bokštais kampuose, kurie neturėjo jokios strateginės

reikšmės. Tokų rūmų planas, kuris turėjo bendrų bruožų su Niderlandų,

Flandrijos lakoniško plano rūmais.

Lietuvis rūmų su kampiniais bokštais statybos tradicijai priklauso

Gaidžiūniškių rūmai, sumūrinti 1610 – 1612 m. Vilniaus karališkojo dvaro

architekto Petro Nonharto iniciatyva.

Rūmai stačiakampiai, su keturiais kampiniais cilindriniais bokštais.

Planas labai nesudėtingas, dalį patalpų dengia cilindriniai skliautai su

liunetėmis. Langai stačiakampiai, bokštų – nedideli arkiniai. Lygius

fasadus vainikuoja kuklus karnizas.

Pagrindinio fasado centre –

renesansinis portalas. Pastato pobūdis, sprendžiant pagal cilindrinius

bokštus ir šaudymo angomis su 1,6 m. storio sienas, aiškiai gynybinis.

Beveik tuo pat metu statyti ir Siesikų rūmai, esantys Ukmergės rajone,

pietiniame Siesikų ežero krante. Iš keturių bokštų teliko du. Originalus

šiaurės rytų cilindrinis bokštas su pusapskričiu arkų langais. Du jo

tarpsnius užbaigia plačios frizinės juostos, o visą bokštą vainikuoja

karnizas, bendras su pastatu.

Rūmų fasadai beveik be jokių dekoratyvinių puošmenų, lygūs, juos

skaido taisyklingai išdėstytų langų eilės.

Savo monumentaliu tūriu Siesikų rūmai darniai įsiterpia į lygumų

kraštovaizdį.

Kitokios architektūrinės išraiškos yra Raudondvario rūmai, statyti

Jono Dzevaltausko prieš 1615 m. ant dešiniojo Nevėžio kranto. Ansamblį

sudarė Didieji ir Mažieji rūmai. Renesanso architektūros formas geriausiai

atspindi Didieji rūmai. Lygiose rūmų fasado plokštumose ritmiškai išdėstyti

langai ir durys. Frizas ir kelių juostų karnizas vainikuoja sienas.

Renesansui būdingas pusiau apskritas velenėlis skiria frizą nuo sienų

plokštumos. Cilindrinis bokštas, dengtas kūginiu stogu, rūmų siluete kaip

vertikali dominantė, bet vargu ar jis turėjo kokią nors gynybinę reikšmę.

Svarbiausios renesansinių pilių ir rūmų ypatybės – didingumas ir

meninis saikas, ddarni jungtis su aplinka, architektūros formų įvairumas.

Gyvenamieji namai

Nepakeistų namų, statytų renesanso laikotarpiu, išliko mažai.

Dažniausiai tai buvo nesudėtingo plano, dviaukščiai namai, nors planai ir

forma priklausė nuo savininko turtingumo, namo paskirties, vietos.

Renesansinė apdaila buvo saikinga, puošniausi fasadai išeidavo į gatvę. Nuo

XVI a.vidurio fasadai tinkuojami, plokštumos skaidomos vertikaliais

piliastrais, sienos juosiamos frizais bei karnizais. Kai kurie namai puošti

atikais su piliastromis, bet dažniausiai dengti stačiašlaičiais stogais.

Pagal plano schemą bei konfigūraciją namai gali būti skirstomi į

stačiakampius, kampinius, namus su pusiau uždarais kiemais ir namus su

uždarais kiemais.

Renesansui būdingas stačiakampio plano namas išliko Kaune, Vilniaus g.

20. Grynai renesansinių formų yra antrasis aukštas ir frontonas, nes rūšys

ir pirmasis aukštas statyti kiek anksčiau, todėl jų architektūra gotinė.

Aukštai atskirti reljefine juosta, fasadą užbaigia skydas, kurio

abiejose pusėse yra ketvirtadalio apskritimo sparnai. Pagrindiniame fasade

simetriškai išsidėstę stačiakampiai langai, o rytiniame fasade visai

nesilaikyta simetrijos, langai išdėstyti laisvai.

Namo pagrindinis akcentas – renesansinis 1,5 plytos storio frontonas,

dekoruotas piliastrais ir arkinėmis nišomis, kas to laiko statybose buvo

nauja, tačiau šios renesansinės formos santūriam ffrontonui teikė grakštumo.

Kampinio namo namai buvo statomi taip, kad ilgasis korpusas būtų šonu

į kiemą, o trumpesnieji – šonu į aikštę ar gatvę. Fasadai, išeinantys į

gatves, turėjo frontonus arba aukštus atikus, kurių pasitaiko labai

originalių.

Tokio plano yra namas Vilniuje Didžiojoje g. 4, statytas XV a., o

rekonstruotas – XVI a. iš aplinkinių namų išsiskiria monumentaliu tūriu ir

originalia atikine siena. Po XVI a. rekonstrukcijos pagrindinio fasado

kompozicija įgijo itališkojo renesanso formas. Pirmuose dviejuose aukštuose

išsiskiria dvi eilės aukštų langų, bet nėra jokių karnizų ar skaidymų. Tik

virš antrojo aukšto – tiesus karnizas, ant kurio ir užstatyta aukšta

atikinė siena. Jos plokštumą skaido arkutėmis sujungti siauri piliastrai.

Namas Kauno Rotušės a. 10 statytas greičiausiai XVI a. XVII a.

pirmojoje pusėje rekonstruotas ir gerokai praplėstas. Pristatytas naujas

korpusas, po juo įrengtas 2 dalių korpusas. XVII – XVIII a. priklausė

Zabielų šeimai.

Rekonstruotas 1961 – 64 m. pagal D. Zareckienės projektą, atkuriant

renesansinį pagrindinį fasadą, kurį dailina tamsiai pilkas tinkas su

smulkios anglies ir pelenų priemaišomis. Ryškūs balto tinko langų apvadai

skaido fasadą, kurį vainikuoja platus frizas ir stambus karnizas. Fasadas

aiškiai renesansinis, asimetriškas. Pirmojo aukšto langai maži, užtai

antrojo – daug didesni, beveik stačiakampiai.

Namai su pusiau uždarais kiemais buvo statomi lygiagrečiai, netoli

vienas nuo kito, galais į gatves arba aikštes. Renesansinius frontonus

dažniausiai turėjo namų galai į gatves. Tokiu gyvenamųjų namų yra išlikusių

Vilniuje ir Kaune.

Namas Vilniaus m. Didžioje g. 3 statytas XVII a. pradžioje. Fasadų

sienos lygios, langai be pavadų. Kiemo įvažiavimas dengtas cilindriniu

skliautu, kurį dekoruoja gipsiniai lipdiniai. Stačiakampiai langai

išdėstyti ritmiškai, o pagrindinio fasado simetrijos ašį pabrėžia

renesansinis įvažiavimo portalas.

Namas Kauno m. V. Kuzmos g. 71. Svarbiausias šio namo akcentas yra

puošnus vėlyvojo renesanso formų frontonas, užimantis beveik pusę fasado

aukščio. Horizontalios juostos jį skiria į tris nelygius tarpsnius. Visą

kompoziciją užbaigia pusapskritė arka. Iš šonų tarpsnius remia karnizai,

ant kurių yyra degto molio dekoratyvių pumpurų liekanos.

Toks frontonas tėra vienintelis Lietuvoje, jis atspindi Niderlandų

vėlyvojo renesanso architektūros ypatybes.

Namai su uždarais kiemais pasitaiko tik Vilniuje. Tokie namai statyti

ne iš karto, todėl stiliaus atžvilgiu nėra vieningi. Juose pasitaiko

nemažai gotikos elementų, lakoniškų, renesansinių formų. Namas Vilniaus m.

Sorbio g. 32 statytas XVII a. pradžioje. Nedidelį uždarą kiemą supa

dviaukščiai korpusai. Planas gana paprastas: patalpos išdėstytos viena

eile, dengtos cilindriniais skliautais su liunetėmis. Kiemo architektūros

formos santūrios, lakoniškos, proporcijos sunkios, būdingos Vilniaus

renesansui.

Kulto pastatai

Pirmieji renesanso stiliaus kultiniai pastatai pastatyti XVI a.

pirmojoje pusėje, nors dar dažnai jų konstrukcija, fasadų struktūra ir

kompozicija panaši į gotikos. Vėliau pereita prie paprastesnės, lankstesnės

konstrukcijų sistemos, plinta renesansiški karnizai, sandrikai, langų

apvadai. Tinkuojamos sienų plokštumos tinkas teikė savotiško dekoratyvumo.

Skliautai puošiami renesansui būdingomis geometrinio rašto dekoratyvinėmis

tinko braukomis. Renesansiniam laikotarpiui būdinga ir nedidelės parapinės

bažnyčios, ir sudėtingi vienuolynų ansambliai.

Atsižvelgiant į kulto pastatų plano ir erdvės struktūrą, jie skirstomi

į tris tipologines grupes.

Viena jų – stačiakampiai vienanariai kulto pastatai, kurių planas

paprastas ir dažnai tokios bažnyčios turi bokštą ar net kelis.

Geriausiai iki šios išlikęs toks pastatas – Pašušvio bažnyčia.

Pastatyta Šušvės ir Žadikės upių santakos pakrantėje Pašušvio valdytoji M.

Šimkevičiaus iniciatyva 1553 m.

Pagrindiniame fasade simetriškai išdėstyti keturi piliastrai, virš

kurių eina karnizas. Vidaus erdvę dengė cilindriniai skliautai su

liunetėmis. Vertikalią centrinę ffasado ašį pabrėžia du piliastrai, tarp

kurių įterptos durys. Piliastrai taip pat skaido ir sienų plokštumas.

Meninės šios bažnyčios formos itin gražios, nors ir ji religinių kovų metu

buvo naudojama ir gynybai. Kitų tokios paskirties bažnyčių formos

lakoniškesnės, paprastesnės.

Tokio tipo yra ir Vilniaus Šv. Mykolo bažnyčia, pastatyta Leono

Sapiegos iniciatyva 1627 m. Bažnyčia kartu su Bernardinų vienuolynu ir

varpine sudaro raiškų ansamblį, turintį ne tik renesanso, bet ir gotikos

bruožų.

Stačiakampės bažnyčios vakarų fasadas plastiškas, arkiniai langai,

nišos ir piliastrai jame yra dominuojantys elementai. Viršuje kyla aukštas

frontonas, kurio apatiniame tarpsnyje išdėstytas arkines nišas puošė

freskos, o patį frontoną užbaigia pusapskritinis sandrikas, o šonus remia

dvi paprastos voliutos.

Šiaurinį tinkuotą fasadą baigia platus renesansinis karnizas.

Šiauriniame fasade ryškus gotikos architektūros poveikis.

Bažnyčios vidinė erdvė dengta cilindriniu skliautu su liunetėmis, kurį

remia keturios poros piliastrų. Dekoratyvinės tinko nerviūros sudaro

geometrinį žvaigždžių ir rozečių ornamentą.

Prie galinės sienos stovi vienintelis Lietuvoje išlikęs renesansinis

įvairiaspalvio marmuro ir alebastro altorius. Jis yra plokščias, aukštas,

trijų tarpsnių, kuriuos skaido dorėninės ir korintinės kolonos. Visą

altoriaus architektūrinę kompoziciją įprasmina skulptūra.

Šv. Mykolo bažnyčia yra vienas gražiausių ir geriausiai išlikusių

Vilniaus renesanso architektūros pavyzdžių, kuris turi nemažai bendrų

bruožų su XVII a. I pusės Liublino renesanso.

Kėdainių Evangelikų Reformatų bažnyčia pradėta statyti 1637 m.

Kristupo Radvilos, o užbaigta jo sūnaus Jonušo 1653 m. Tai stačiakampio

plano, vienenevė bažnyčia

su keturiais nedideliais bokšteliais kampuose.

Masyvūs piliastrai skiria gilias nišas, kurios skaido fasadus. Tarp

piliastrų – aukšti langai arba arkinės nišos. Pagrindinį fasadą piliastrai

suskaido į tris dalis su trimis įėjimais. Segmentinis sandrikas, paremtas

piliastrais, vainikuoja centrinio įėjimo portalą. Kitų įėjimų portalai su

trikampiais sandrikais ir apvadais. Dekoratyvios tinko nerviūros skirsto

lubas į aštuonkampius, apskritimus ir trikampius.

Renesansinių formų ąžuolinė sakykla buvo ornamentuota sudėtingais

drožiniais.

Bažnyčia darniai įsiterpia į miesto centro bendrą vaizdą.

Videniškių bažnyčia ir vienuolyno pastatų ansamblis pastatytas 1618 m.

feodalo M. Giedraičio iniciatyva.

Pagrindiniame fasade kkyla svarbus šio ansamblio akcentas – bokštas,

abipus kurio išsidėstę vėlesni pastatai. Bokšto aukštis – 33 metrai, jis

nesuskirstytas į jokius tarpsnius, tik du piliastrai paryškina priekinį

fasadą. Bokšto tūris derinasi su visu bažnyčios tūriu.

Navos ir presbiterijos išorines sienas skaido piliastrai, kuriuos

jungia bendras vainikuojantis karnizas.

Navos ir presbiterijos dengia cilindriniai skliautai su liunetėmis,

puošti smulkiomis dekoratyvinėmis tinko nerviūromis. Altoriuose yra

vertingų renesansinių paveikslų.

Vilniaus Šv. Stepono bažnyčia statyta 1600 – 1612 m. pagal kunigo S.

Visockio iniciatyvą. Tai vienanavis lotyniško kryžiaus plano pastatas.

Pagrindiniame fasade stovėjo aapvalus bokštas, abipus kurio kurio glaudžiai

du siauresni bokštai su stačiakampėmis šaudymo angomis. Fasadus skaido

poriniai piliastrai, tarp kurių – stačiakampės nišos su pusiau apskritu

viršum ir apačia. Vidaus erdvę dengia kryžminiai skliautai.

Antra kulto pastatų tipologinė grupė yra stačiakampiai trinaviai

haliniai kulto pastatai ssu gana įvairiais tūriu, erdve ir plotu. Planą

sudaro trys nevienodo pločio navos, presbitorija ir zakristija. Išorinės

formos lakoniškos. Renesanso meninės savybės neretai susipynusios su

gotikos reliktais. Didžioji dalis šių pastatų buvo daugiau ar mažiau

rekonstruota.

Vienas žymiausių šios grupės pastatų yra Vilniau katedra, kuri

žymesnių renesansinių bruožų įgijo po 1530 m. gaisro atliktos

rekonstrukcijos, užsitęsusios iki 1557 m.

Iš XVI a. perstatytų koplyčių didumu išsiskiria Karališkoji koplyčia

su stiuko lipdiniais dekoruotu kupolu. Vienų plokštumas skaido piliastrai,

tarp kurių įterptos arkinės nišos. Minėtieji bruožai leidžia Karališkąją

koplyčia priskirti renesanso stiliaus.

Dar vienas trinavis nalinis kulto pastatas – Rykantų

bažnyčia.renesansą atspindi įspūdingas frontonas, susidedantis iš dviejų

tarpsnių: apatinio horizontalaus ir viršutinio trikampio. Apatinį ir

viršutinį tarpsnius skaido piliastrai bei gilios arkinės nišos. Tokia

sudėtinga frontono kompozicija – unikalus reiškinys. Vertikalią fasado

kompozicijos ašį pabrėžia pagrindinės ddurys, kvadratinė niša virš jų ir

arkinis langas. Trinavę vidaus erdvę skaido dvi poros aštuoniakampių

kolonų, o freskomis bažnyčią 1668 m. dekoravo Jonas Jonavičius.

Veliuonos bažnyčią statydino LDK kancleris A. S. Radvila. Lėšos

statyboms buvo surinktos iš miestiečių ir apylinkės dvarų baudžiauninkų.

Renesansą bažnyčioje žymi piliastrų ritmas, dekoratyvios skliauto

nerviūros bei rami ir harmoninga fasadų kompozicija. Raudonomis stiegėmis

dengtas stogas kontrastavo su baltomis sienomis.

Sienas dalija piliastrai, o centrinės navos ir presbiterijos skliautą

puošia žvaigždžių rašto tinko nerviūros.

Bažnyčia iš tolo matosi Nemuno klonio panoramoje.

XVII aa. I-oje pusėje pastatytas Kauno ŠV. Trejybės bažnyčios ir

vienuolyno pastatų ansamblis. Šiaurės vakariniame Rotušės aikštės kampe

išsidėsčiusį ansamblį tveria aklinos mūro sienos. Vienuolynas pradėtas

kurtis dar XVI a. pabaigoje sklype, kuris buvo užstatytas miestiečių

namais. vIenuolyno teritorija apėmė du gyvenamuosius kvartalus, o 1621 m.

panaikinta juos skyrusi gatvė. Po 1624 metų gaisro, kuris labai nusiaubė

vienuolyną, jo teritorija buvo perplanuota: pastatyta ŠV. Trejybės bažnyčia

ir vienuolynas, nugriautos buvusių gotikinių namų liekanos, užtat gerai

išliko pagrindiniai renesanso epochos statiniai. Šv. Trejybės bažnyčia

stovi pietiniame ansamblio krašte, iš visos aplinkos išsiskirdama stamboku

savo tūriu. Pastatyta gaisro (1624 – 1634 m.) nuniokotų mūrinių gyvenamųjų

namų vietoje. Bažnyčios pastate ryškūs vėlyvojo renesanso stiliaus bruožai.

Sienos tinkuotos, sumūrytos iš plytų. Trinavio halinio tūrio pastatas –

stačiakampis, su siauresne ir žemesne presbitorija. Platūs piliastarai,

tarp kurių išsidėstę smailiaarkiai langai, skaido fasadus. Vakarų fasade

padarytos renesansinės nišos skulptūroms. Sienų fonas gana šviesus, jame

ryškiai išsiskiria pilki elementai. Vidaus erdvę dengia kryžminiai ir

cilindriniai skliautai.

Vienuolyno centriniai rūmai yra vienas vertingiausių renesanso epochos

pastatų. Jų architektūroje ryški Niderlandų manierizmo įtaka. Rūmai

išsidėstę ansamblio centre, lygiagrečiai su bažnyčia. Pastatyti prieš 1634

m. A. Masalskio lėšomis. Sienos mūrytos iš plytų, tinkuotos, pamatai –

akmenų ir plytų.

Vėlyvojo renesanso formų fasadus skaido nišos ir langai su tiesiais

sandrikais. Frontone sutelkta daug puošybos elementų. Pačioje kompozicijoje

dominuoja horizontalios linijos. Karnizai skiria frontoną į tris tarpsnius,

kurių pakraščiais vinguriuoja voliutos, o frontono viršūnėje esantį

sandriką puošia triguba kalto metalo šalelė.

Trečioji kulto pastatų grupė yra kryžminiai vienanaviai ir trinaviai

pastatai, kurių įvairesni tūriai ir interjero erdvė, sudėtingesnė

kompozicija, simetriškas arba asimetriškas planas. Tokia yra Vilniaus ŠV.

Stepono bažnyčia, kuri pastatydinta 1600 – 1612 m. kunigo S. Visockio

iniciatyva.

Jauki interjero erdvė dengta kryžminiu skliautu. Fasadai tinkuoti

pilku tinku su pelenų priemaišomis, vėliau pertinkuoti baltai. Fasadus

skaido poriniai piliastrai, o tarp jų įsiterpusios nišos bei segmentiniai

langai su apvadais.

Tai originalaus tūrio, grakščių proporcijų ir darnių formų bažnyčia.

Šiaulių Šv. Petro ir Povilo bažnyčia pastatyta 1595 – 1625 m. Net ir

po kelių rekonstrukcijų išliko savitų renesansinių tūrio ir erdvės bruožų.

Bažnyčios planas simetriškas, kryžminis. Portalo dekoras turi daug

Šiaurės Europos renesanso elementų. Stogelį laiko dvi lieknos kolonėlės,

abipus kurių išsidėstę dekoratyvūs elementai, kas irgi būdinga Šiaurės

Europos renesansui. Bažnyčios sienas skaido liekni piliastrai, kuriuos

jungia frizas – originalus romaninio stiliaus motyvas, atgijęs Lietuvos

renesanse.

Skliautas dekoruotas renesansui būdingu tinko nerviūrų raštu.

XVI – XVII a. pirmoje pusėje buvo nemažai pastatyta renesansinių kulto

pastatų, bet dalis jų buvo nugriauta, dalis rekonstruota, tačiau vistik

kulto pastatuose gausiausiai išliko renesanso stiliui būdingų savybių.

Rotušės

Pati pirmoji rotušė greičiausiai buvo pastatyta XIV a. pabaigoje

Vilniuje. Naujų renesansinių rotušių statybą stimuliavo miestų kūrimo

sąjūdis, prasidėjęs XVI a. viduryje. Tokių rrotušių planas buvo stačiakampis

arba kampinis. Patį tūrį lėmė miesto didumas, gyventojų skaičius,

magistrato turtingumas. Beveik visos renesansinės rotušės buvo arba

nugriautos, arba pritaikytose kitiem reikalams. Iki šiol išliko tik

Kėdainių rotušė, nors irgi su kai kuriais pakeitimais. Daugiausia

renesansinių formų išliko pagrindiniame fasade, kurį ritmiškai skiria

platūs piliastrai. Tarp piliastrų įterpti stačiakampiai langai.

Renesansinio profilio karnizas vainikuoja piliastrus.

Išvados

Renesansas “.buvo didžiausias pažangus perversmas, kokį ligi tol buvo

išgyvenusi žmonija.” (F. Engelsas). Šis pažangus laikotarpis pakeitė žmonių

pasaulėžiūrą, padėjo išsivaduoti iš scholastinio mąstymo būdo ir buvo

prieinamas platiesiems visuomenės sluoksniams. Humanistai skatino

visapusiškai plėtoti žmogaus asmenybę, skelbė mokslinį grožio supratimą.

Renesansas tampa savotišku, modernesniu antikos meno atkartojimu:

“Italijoje nematytai suklestėjo menas, kuris buvo lyg klasikinės senovės

atgarsis, tokio jo lygio daugiau niekada nepavyko pasiekti.” (F. Engelsas).

Lietuvoje renesansas plito per pasiturintįjį sluoksnį ir įgavo savitų,

originalių bruožų. Itin daug renesansinių detalių randama kulto pastatuose,

didikai statėsi rezidentinius rūmus pagal renesansinę tradiciją.

Renesansiniuose pastatuose vyravo ramios, lygios plokštumos,

cilindriniai skliautai, puošti dekoratyvinėmis tinko juostomis.

Daug renesansinių pastatų buvo sunaikinta gaisrų, karų metu, tačiau

išlikę pastati ar jų fragmentai byloja apie išties nepaprastą, ypatingos

harmonijos ir santūrumo meninį stilių.

Literatūra:

1.Levandauskas V. “Šialių renesanso paminklai”. Kaunas, Mintis 1988;

2. Minkevičius J. “Lietuvos architektūros istorija. II t. Nuo XVII amžiaus

iki XIXa. vidurio”. Vilnius, Mokslas 1987.