renesanso epocha daileje
Stakliškių vidurinė mokykla
Referatas
Renesanso bruožai dailėje
paruošė 9 klasės mokinys
Vytautas Židanavičius
Mokytojas K. Palionis
2004 – 02 – 10
Renasanso epocha – tai pereinamasis laikotarpis iš viduramžių į
naujuosius laikus. Renesansas tai Europos kultūros meno ir visuomeninio
suklestėjimo epocha. Šis laikotarpis apima XIV – XVI a. Europos (Italijos)
kultūriniame gyvenime atsirado daug naujovių techninėje srityje ir tai
paskatino daugelį menininkų pradėti mąstyti naujoviškai. Pagrindinis
Renesanso bruožas – humanizmas. Humanizmas tai – idealogija ir
pasaulėžiūra, kuriai būdingi: pasaulietiškumas, proto pultas tikėjimas
žmogaus kūrybinėmis galiomis ir ssugebėjimais.
Pavadinimas ,,Renasansas“ (pranc. – atgimimas) paprastai
taikomas Vakarų Europos istorijos laikotarpiui nuo XIV a. pradžios iki XVI
a. vidurio ar pabaigos. Tačiau to meto raštuose terminas daugiau vartojamas
apibūdinti judėjimą – naują atgimimo dvasią mene bei literatūroje.
Pirmiausia tai buvo taikoma atkurtoms antikos studijoms, kurias
išpopuliarino italų poetas ir klasikas Petrarka, vėliau Erazmas
Roterdamietis pritarė naujiems antikinių rankraščių vertimams ir ,,tyresnei
literatūrai“. Renesanso literatūros veikėjai: Petrarka, Bokačas, Moras,
Šekspyras ir kt.
Literatūros bruožai: 1. Kūriniuose vaizduojamas realus žmogaus gyvenimas.
2. Išryškinama tautinė kalba.
Labiausiai prie Renesanso kultūros ir idėjų plitimo prisidėjo
Mainco miestiečio Johano Gutenbergo apie 1440 m. išrasta knygų spausdinimo
mašina. Gutenbergas sukūrė sukūrė surenkamąjį šriftą. Iš atskirų švininių
raidžių būdavo galima surinkti bet kokį tekstą. Pirmoji Gutenbergo
išspausdinta knyga buvo Biblija.
Meno atgimimo idėją išvystė meno istorikas Džordžas Vazaris.
Pagrindiniai menininkai:
a) DDžotas Di Bondonė – Judo pabučiavimas, Susitikimas prie aukso vartų;
b) Mikelandželas Buonarotis (1475 – 1564), tai – garsus architektas,
tapytojas, poetas, karo inžinierius. Jis vadovavo ir Šv. Petro
bazilikos Romoje statybai. Labiausiai jis išgarsėjo savo skulptūromis
– Dovydas, Vergas sukryžiuotomis kojomis.
c) Leonardas Da Vinčis (1452 – 1519), didi ir įveiriapusė asmenybė. Jis
buvo tapytojas, skulptorius, architektas, rašytojas, gamtos
tyrinėtojas, inžinierius. Aukščiausiu menu Leonardas da Vinči laikė
tapybą. Ir mūsų laikais jis žinomas kaip tapytojas, nors per visą
gyvenimą nutapė tik keliolika paveikslų – Mona Liza (Džokonda),
Paskutinė vakarienė, Šventoji [pic] šeima, Madona uolose, Marija ir
kūdikis su šv. Jonu krikštytoju. ,,Mona Liza” taip pat žinoma
,,Džokondos vardu, nutapyta apie 1503 metus. Dailininkas vaikščiodavo
gatvėmis, stebėdavo žmones, bendraudavo su jais, o vėliau savo
pastebėjimus panaudodavo tapydamas paveikslus. Mirė šis didis
florentietis Paryžiuje.
d) Sandro Botičelis – Pavasaris, Primavera, Veneros gimimas;
e) Rafaelis Santis (1483 – 1520), tai – garsus tapytojas ir arcitektas.
Labiausiai Rafaelis išgarsėjo kaip dailininkas, tapęs amžininkų
portretus, paveikslus religine tematika – Siksto madona, Baldasarės
Kastiljonės portretas;
f) Albrechtas Diureris (1471 – 1528) – žymiausias vokiečių Renesanso
epochos dailininkas. Diureris labiausiai išgarsėjo savo graviūromis,
kuriomis buvo iliustruojamos spaudos knygos. Diurerio darbai greitai
paplito visoje Europoje.
Dailininkai siekė, kkad paveikslai būtų langas į pasaulį. Senesnės
kartos dailininkai kūriniuose figūrų grupes pabrėždavo įprastomis uolienų
atodangų bei stilizuotų medžių kompozicijomis, o naujieji tapytojai foną
pradėjo užpildyti daugybe žavingų pasakojamų detalių ar kurti gilią
perspektyvą, kad pademonstruotų savo erdvės perteikimo įgūdžius. Vietoje
brangaus auksinio pagrindo, kuris buvo toks įprastas altorių
paveiksluose, italų mecenatai, norėdami įsigyti ką nors individualesnį ir
skoningą, užsakymuose ėmė nurodyti „gamtovaizdį bei dangų“. Taip pat
ištobulino technines priemones natūraliems šviesos ir atstumo efektams
kurti – atrodo, kad jų aliejiniais dažais nutapytus gamtovaizdžius
persmelkia oras.
Renesanso metu Europą sudrebino moksliniai atradimai, griovę
viduramžišką geocentrinį pasaulio supratimą, keitę žmonių pažiūras.
a) Mikalojus Kopernikas (1473 – 1543), tai – vienas garsiausių tų laikų
lenkų dvasininkas. Jaunystėje jis studijavo Krokuvos, Bolonijos,
Padujos, Feraros universitetuose Italijoje, gilinosi į astronomijos,
metematikos paslaptis, mokėsi graikų kalbos. Po ilgų dangaus šviesulių
stebėjimų ir skaičiavimų Kopernikas padarė išvadą, kad žemė sukasi
apie saulę ir kartu apie savo ašį. Žemė yra ne Visatos centras, o tik
viena iš planetų.
b) Džordanas Brunas (1548 – 1600), priėjo išvadą, kad ne tik Žemė, bet ir
Saulė nėra Visatos centras. Visata yra begalinė, o žvaigždės – tolimos
saulės. Brunas už savo pažiūras buvo pasmerktas ir kaip eretikas 1600
m. sudegintas ant llaužo vienoje iš Romos aikščių.
c) Galileo Galilėjus (1564 – 1642), pirmas pastebėjęs dangaus kūnus
teleskopu, patvirtino Koperniko ir Bruno mintis.
Statiniai buvo sakraliniai, visuomeniniai: Tempjeto bažnytėlė,
Pičio rūmai (Florencijoje), šv. Petro bazilikos kupolas. Elementai:
baliustrados, kolonados, nišos, puošmenos, medalionai.
Renesanso laikotarpyje prasidėjo geografiniai atradimai.
Atsiranda galingi laivai, kurie atsilaiko vandenyno bangoms, sudarytas G.
Kremerio tobuliausias Europos žemėlapis. Prasideda pirmosios kelionės:
a) Vasko De Gamos vadovaujama portugalų ekspedicija atrado jūrų kelią į
Indiją.
b) Fernando Magelano pirmoji kelionė aplink pasaulį, įrodymas, kad žemė
apvali.
c) Kristupas Kolumbas atranda Ameriką, nors ir ieškojo Indijos.
d) Bartolomėjus Diasas apiplaukia pietinį Afrikos žemyno smaigalį, kurį
pavadina Audrų kyšuliu, o Portugalijos karalius – Gerosios Vilties
kyšuliu.
Politikai kaip mokslui atskirtam nuo religijos, pradžią davė Nikolas
Makiavelis. Istorija – perversmų laikotarpis: geografiniai atradimai,
perversmai Anglijoje, reformacija nusisuka nuo bažnyčios.
Renesanso kultūra labai skyrėsi nuo viduramžių kultūros.
Viduramžiais viso dvasinio gyvenimo centras buvo dievas ir jo malonės
siekimas. Dorybėmis laikyti turtų, malonumų išsižadėjimas, atgaila, kančia,
astetiškas gyvenimas. Mokslininkų dėmesys nuo religinės tematikos vis
labiau krypo į žemę. Menininkai pradėjo skirti didelį dėmesį gamtai, ja
gėrėtis. Viduramžiais gamta tebuvo fonas, kuriame vyko aprašomi įvykiai.
Naudota literatūra:
1. Pasaulio ir Lietuvos istorija vadovėlis 8 klasei.
2. Jaunimui apie mena – Tiju Vijrand
[pic]
———————–
Leonardas sugebėjo paveiksluose vaizduoti krintančius ššviesos šešėlius. Šis
atradimas vadinamas sfumato.