vaizdo antropologija

Vizualinė kultūra. Vizualinės studijos.

“Vizualinė kultūra”, tai terminas kuris apima visos žmonijos sukurtus

darbus su aiškiai išreikštu vaizdiniu aspektu – įskaitant ir tuos darbus,

kurie neturi meninio pripažinimo. “Vizualinės studijos” ( kuri aš

pasirinau iš daugybės giminingų apibrėžimų) – tai yra tinkamas pavadinimas

akademinei “ mokslinei” disciplinai įvardinti, kuri susideda iš vaizdinės

kultūros, kuri ir yra šios disciplinos tyrimo objektas. Praėjo nemažai

laiko, kol ši nauja disciplina “vizualinės studijos” pateisino save,

saukaupdama daugiau faktų, neskaitant jos discipininių dalykų: meno ir

daugelio kitų. Nežiūrint į jos praktinę svarbą ( kadangi apie tai

nediskutuojama moderniame universitete), mokymas yra susijęs su nepagrystu

imlumu. Vizualinės studijos labiau nei susidomėjimas apskaitos mokslu dėl

naujos informacijos ( naujų faktų) masinio susidomėjimo, privalo remtis

istorine ir socialine herarchijų analize, kurių formavimas ir veikimas tapo

ne tik bendru dalyku, bet ir toliau panašės, netgi ir dėl vizualinių

studijų įtakos, dėl didesnio susidomėjmo rankų darbo dirbiniais. Noras

praplėsti vaizdinių dirbinių tyrimo ratą (akiratį) neverčia to meno

pasiekėjų atsakyti skirtumo tarp meno (ar kitų kategorijų) ir dalykų, kurie

nėra tokie populiarūs. Vizualinės studijos, labiau nei visų rankų darbo

dirbinių priskyrimas prie bereikšmio “vaizdumo” termino nagrinėja,

nagrinėja vaizdinę sfera ,kaip vieta, kurioje tyrinėjami deferenciacijos

socialiniai mechanizmai.

Leiskite man pasiūlyti išsivyščiusios teritorijos miniatiūrinį eskizą,

būtinai išvystytos rankų darbo dirbinių teritorijos – kuriuose vaizdinės

studijos pavaizduoja diagramiškai herarchijų įvairiausių dirbinių teoriją.

Aš padarysiu tai skirstydamas nnaujas disciplinos kryptis remdamasis meno

istorijos sfera ir nubrėždamas tris trajektorijas.

Pirmiausia, vizualinės studijos demokratizuoja vizualinių dirbinių

bendrumą. Tačiau, meno sąvoka suteikia privilegijų tik keliems

išskirtiniams dalykams. Didžiulė bendrų savokų visuma, kuri yra susijusi su

realiais ir potencialiais žiūrovais, traukia meno istorikų dėmesį, tik tada

kai jie apibrėžia “ nurodo” kontekstą, pagal kurį kūriami meno dirbiniai.

Be to, humanistams truksta netgi elementariosios klasifikacijos sistemos,

kad galėtume suprasti didelę daiktų pasiūlą ( nors Džeimsas Elkinsas

samoningai sukūrė preliuminarią sistemą, naudodamasis Nelsono Gudmano

pasiekimais). Vizualnės studijos kreipia dėmesį į visus santykinai

nesvarbius dalykus. Nediskutuojant apie meno dalyko svarbą naujoji

disciplina puosėlėja galimybę, kai visi vaizdiniai dirbtinai galėtų turėti

vienodą estetinį ir ideologinį sudėtingumą ir atitinkamai galėtu

pradžiuginti tyrinėtojus už jų pasiektus reikšmingus rezultatus. Vizualinės

studijos suteikia privilegijų mokslinei analizei skatindama vertingų dalykų

studijas.

Nodėdami tai išreikšti žodžiais ir ssuprasti metaforą – turime nubrėžti

paralėlę tarp sucialinių ir estetinių herarhijų. Istoriškai socialinis

elitas turi tam tikrus bendrus bruožus su aukštuoju menu. Nepaisant to, kai

pagal kūrėjų klasifikaciją, kuria jie pavaizduoja ju numatoma auditorija ar

žiūrovai turi susidomėti tuo tai vaizdiniams dirbiniams bevei nereikia

turėti tarpusavio santykių su betkuria socialine klase. Kartais tai

įvyksta, o kartais – ne. Vizualinė studijos gali padaryti šia nuolat

besikeičiančią sąvoką tarp socialinių ir estetinių jėgų vienu iš

pagrindinių interesų – be išankstinio bet kurių privilegijuotų dirbinių

išdėstymo disciplinos centre.

Neįprastas šalutinis produktas (prekė), nnežiūrint į meno ribas, yra

tai kad praktikoje vizualinės studijos gali igyti aiškiai modernų aspektą.

Iš dalies Tai yra patrauklumo susidariusi disciplina stenktis pasinaudoti

šiuo fantastišku pagausėjimu? Kaip gali disciplina, remdamasi tam tikra

apimtimi, išsirinkti iš plataus rato tuos tipinius dalykus, būtinai

reikalingus, kurie kartu su jų socialiniu rangu įgytų mokslinį pripažinimą?

Tai yra klausimai kurie daro žalą vizualinėms studijoms ir kurie nebuvo

specialistų atitinkamai adresuoti. Kai kurie metodai – disciplinai trūksta

aiškios stategijos – susivienijo. Vienas iš jų yra – pagilinti vartojimo

kultūros centrą (iki tokios apimties, kad toks centras būtų įkurtas), kad

būtų pademonstruotas kūrinio sudėtingumo akivaizdumas bei prieštaraujančios

menininkų stovyklos. Tikimasi jaujojo Las Vegaso tyrimo ar įvairų “draugų”

nuolatinių lankytoju stebėjomo įpročių. Kitas būdas – surasti kultūrinio

gamtovaizdžio nelygius kampus, kad sukurti vietas kur ivairiausių rasių,

klasių ir giminių be privilegijų, kategorijų žmonės galėtų naudoti

vaizdinius rankų darbo dirbinius sufomuotu įrėmintas tapatybes. Juditos

Butlers paplitęs rašinys apie filmą “ Paryžius dega” vaizduoja madas

Farleme su skurdžiais juodaodžiais gėjais ir transeksualais. Dar vienas

būdas – pasirinti pavyzdžius kuriose įžymūs aukštojo meno kūriniai veikia

kartu su ivairių rūšių vaizdiniais rankų darbo dirbiniais.

Tai išsiskyriantys punktai ir nė vienas analizės dalykas negali

sėkmingai įvygdyti visų trijų iš jų. Tačiau Amerikos Vėliava gali atitikti

mūsų tikslus. Iš tiesų Neprilausomybės Dienos vėliavos audeklas ir

simboliai tarnauja ,kaip vartojimo prekės kiekvieną ankstyvąją Liepą ir

daugiau kaip vienas entuziastingas raudonos, baltos ir mėlynos

suplėvesavimas ryštingai skelbia šventę visoms politinėms institucijoms,

kurios skatina kapitalizmo klėstėjimą. Vėliavos suplėvisavimas Rugsėjo 11-

ają tiktai paskatino šias komercijos galimybes. Tai yra didesnis laiko

tarpas (ypač po Rugsėjo 11 d.) priskirti patriotus Amerikiečius prie

subkultūros, tačiau vėliavos garbinimas iki šovinistinių kraštutinumo

skatina žmonių pogrupių savęs pripažinimą, kurio bijomasi ir neapkenčiama,

bet ir žavimasi. Amerikos vėliava pakartotinai pavaizdavo sceninį foną meno

scenai kai gausybė paveikslų ir skulptūrų tapo paminejimo gestais, kurie

atskleidė savo skirtingas pozas. Vienas iš įžymiausių tokių meno kūrinių

yra Džesperi Džonso (1954 – 1955) Vėliava. Atsilygindamas Fredui Ortonui už

jo aiškią rašyseną ant šio paveikslo, aš panaudosiu Vėliavą, kaip priemonę

nemenių dalykų platinimui kaip žmonių masių simbolį.

Džono Vėliava yra sudėtinis dalykas. Tai yra išoriškai paprastas

dalykas ( kaip Amerikos vėliava) ir jos akivaizdžiai sudėtinga menine

faktūra ( laikraštinio popieriaus detalės ir kitos detalės pavaizduotos

nuspalvintame dekte). Vėliava apstulbina bet kurį teiginį reiškiant

susirūpinimą dėl jos reikšmės ir nedelsiant pasiūlant jos priešingybės

akivaizdumą. Apsvarstęs detaliai visus prieštaravimus, Ortonas padaro

išvadą, aiškiai išdėstydamas formuluotes:

Vėliava negali būti ramiai išdėstyta be jokiu prieštaravimų ar

paradoksų, kurie papildo ją ir kurie yra naudojami jos subalansavime. Ji

kartu yra ir originali ir neoriginali ir asmeninė ir beasmenė, vyriška ir

nevyriška, šventinė ir kritikuojama, naivi ir sunkai suprantama, patriotinė

ir nepatriotinė, žemė ir figūra, apstrakti kompozicija ir paveikslas,

audinys iir teksto turinys, objektas ir pavišius, vaizdas ir apstrakcija,

gyvenimas ir menas, ženklas ir informacijos šaltinis tai yra ir vėliava

(turinti standartą, spalvas ir emblemą) ir paveikslas (ar kažkas kas nėra

nei paveiklas, nei apstrakti kompozicija, bet kartu yra ir paveikslas ir

apstrakti kompozicija). Rezultatas, kuris yra įgyjamas dėl technologinių

naujų priemonių, kurios dar nėra visų priimtos. Be to, taip atsitinka

todėl, kad paprasti kasdieniniai dalykai, kurie išgyveno daugelį metų, yra

linkę įgyti aukštojo meno patvirtinimą. Bet kuri molinio indo šukė,

išlikusi iš senovės Egipto ar klasikinės Graikijos, ar viduramžių gobeleno

fragmentas, ar netgi paprastas audinys, kurie išliko nesugadinti per

ištisus amžius, šiandien įgauna karališką muziejinį pripažinimą ir negali

būti liečiami, eksponuojant juos Metropolitano meno muziejuje. Norindamos

atsiriboti nuo disciplinos, kuri turi savo senovinių vertybių, vizualinės

studijos neretai vaizduoja naujausius ir gausius gamybos dalykus – filmus

ir fotografijas, skelbimus ir komercines prekes – dar neįvertintus dėl jų

retumo. Labai svarbu pripažinti, kad ši tendencija į modernizmą yra labiau

kaip paplitusios akademinės trinties rezultatas, o ne kaip disciplinos

nurodymai. Vaizdinėms studijoms reikia neleisti atsisakyti praeities.

Antra, norėdami praplėsti naminių vaizdinių rankų darbo dirbinių

erdvę, turime nepamiršti, kad vizualinės studijos taip pat praplečia

vaizdinių dirbinių studijas visame pasaulyje. Toks globalinis susirūpinimas

nėra nepastebimas: Euroamerikiečių meno istorijos departamentai pokario

periodu visiškai pripažino kultūrinę veiklą ansčiau nepripažintose pasaulio

dalyse, pasiūsdami specialistus tas vietas apsaugoti ar bent

išreikšdami

nuogąatavimus dėl fondų trūkumo, kuris neleidžia to padaryti. Tačiau, šios

įsigalėjusios disciplinos Eurocentrinė kilmė, atsiradusi 19 a. žemyno

nacionalistiniame judėjime, pakartotinai iškėlė mintį, kad meno

atsiraradimas visuomenėje, kuri nepriklauso Vakarams, skatina didžiulės

kultūrinės specifikos ir reikšmingų politinių įvykių projektą – pavadintą

“menu” – toliau gyvenantiems žmonėms, tarp kurių ši meno idėja yra mažai

paplitusi. Dėl šios priežasties, istorikai, kurie pavadino šį dalyką

“menu”, atsiduria aklavietėje, kadangi nė vienas nenorės, kad rankų darbo

dirbiniai ne iš Vakarų prisiderintų prie Europos estetinių standartų, ir

taip pat nė vienas nenori, kad visuomenė netektų galimybės kurti

estetiniame lygmenyje, sulygintame su Vakarų (tai taptų svetima).

Vizualinės studijos iš dalies vengia šios aklavietėsapibrėždama savo

akiratį ne pripažintais kultūrinės sąvokos terminais, bet remdamasi

fiziologine charakteristika, kuri konstatuoja faktą, kad visi pasaulio

žmonės turi akis, ir šios akys sugeba matyti. Vizualinės studijos taip pat

nesiekia įrodinėti vieningos biologinės koncepcijos. Skirtingos visuomenės

suvokia šį pagrindinį akių sugebėjimą, ir naudojasi juo kaip metafora

žinioms įgyti bei kitai kultūrinei veiklai. Pavyzdžiui, senovės antikos

laikais ir Viduriniųjų Amžių laikotarpiu regėjimas paprastai asociavosi su

aktyvia veikla, kaip kad mes dabar suvokiame lytėjimą. Dėl šios

priežasties, matymas ir gebėjimas būti matomam įprastai reikalavo griežtų

socialinių ir religinių taisyklių: pvz. baimė pamatyti Velnio akį.

Nepaisant to, faktas, kad bet kuris terminas, naudojamas pažymėti ar

įvardinti tyrinėjimo sferą, būtinai turi būti susijęs su kultūra, ir visi

šie terminai yra vienodai kultūriškai susiję. Vaizdumo sąvoka sulaužo

Eurocentrinį – iš tiesų poromantinį meno supratimą. Ypač tai suteikia

galimybę analizuoti modernios Euro-Amerikos estetinių kriterijų kilmę bei

funkcijas, o taip pat ir kitas klasifikacijas bei hierarchijas, sukurtas

žmonių gebėjimo matyti bei matytų dalykų pagalba.

Norėdamos parodyti tolimesnių kraštų materialinę kultūrą ir atsisakyti

meno privilegijuotų dalykų, vizualinės studijos gali būti įtrauktos į kitą

discipliną – antropologiją (ankstesnis terminas – etnografija). Įvairiausi

nusiskundimai dėl vaizdinių studijų gali būti paslėpti po bendru

antropologijos kaltinimu (įskaitant ir susirūpinimą, kad akademinės

kultūros studijos netenka savo istorinės svarbos bei moder nistų sukeltus

nuogąstavimus. Atrodo, kad pagrindinė sąlyga, keliama daugelio pavyduolių,

yra susijusi su priemonėmis ir tikslais. Antropologija – pažodžiui “žmogaus

svarba, reikšmė” – tai yra materialinės vertybės, kurios patvirtina žmonių

giminės kilmės supratimą. Tuo būdu, rankų dirbinys yra traktuojamas kaip

materialinis dalykas aar kaip gyvuliškas užsispyrimas kalbant apie žmogų.

“Meno” istorija labiau naudojasi žmonijos socialine patirtimi, kad

suprastų meno kūrinį, o ne meno kūriniu, kaip socialinės patirties įrodymu.

Kultūrinės analizės antropologizacija pastato vežimą prieš arklį. Kadangi

antropologija traktuoja kultūrą kaip žmogiškos veiklos visumą tam tikroje

visuomenėje (ir atsižvelgia į pasaulio meną kaip į elito subkultūrinę

patirtį), tuo tarpu kai meno istorija dažnai išsaugo galimybę, kad

“kultūra” (kaip ir “aukštoji kultūra”) egzistuoja dalinai nepriklausoma nuo

socialinės patirties – galbūt netgi tarnauja kaip materialinio

pasipriešinimo taškas didesnėms socialinėms jėgoms, kurias antropologija

vadina “kultūra”.

Tačiau, vizualinės studijos negali taip lengvai būti paverčiamos

antropologija, kadangi jos egzistuoja tarp meno istorijos ir

antropologijos, ir liečia meno objekto potencialią autonomiją (ar pusiau

autonomiją).Ar meno kūrinys, kai kalbame tik apie jo reikšmingą vietą,

neatsižvelgdami į jo materialinį aspektą, yra tiktai priemonė socialinei

sferai suprasti, ar meno kūrinys yra tikslas, kurį socialinė sfera gali

traktuoti kaip netinkamumo nesukramtomą grūdą? Vizualinės studijos siūlo

galimybę išsaugoti analitinį balansą tarp socialinio žmogaus pirmumo ir

materialinio “meno”, ištirdama pastovią ir pelningą padėtį (socialinės

patirties ir estetinės veiklos produktyvumą).

Dematerializacija gali įgyti kitas formas nei simbolio

supaprastinimas. Taigi trečioji vaizdinių studijų trajektorija – ji

išlaisvina vaizdinės kultūros studijas nuo apribojimų, kuriuos sukelia

materialiniai dalykai, ir tai įvyksta dviem aspektais. Pirmuoju atveju, tai

gali atitolinti analizės centrą nuo daiktų, matomų regėjimo metu. Maiklo

Foukolto ir Džekezo Leikano idėjos apie įdėmų žvilgsnį ir ekraną buvo ypač

naudingos perdirbant vaizdą tiesiogiai, kaip identiško išsidėstymo ir

socialinės interpoliacijos rezultatą. (Kiti, įskaitant Margaritą Olin,

ištyrinėjo šiuos metodologinius pasiekimus daug plačiau). Bendrai, filmo

studijos yra linkusios laikytis šių išvadų ir su didesniu entuziazmu negu

meno istorija, todėl, ši disciplina turėjo milžinišką indėlį analitinėms

vaizdinių studijų priemonėms.

Antruoju atveju, vizualinės studijos sėkmingai pasinaudojo vaizdinių

produkcijos naujomis formomis, ir laikui bėgant, daugiau nesinaudojo

materialine forma: pradedant nuo fotografijos (kuri gali būti traktuojama

kaip svarbiausia, kadangi ji pati įsikūnija nuotraukoje) iki filmo (kurio

tyrimas retkarčiais tampa amuletu), iki televizijos ar video (šie du

pavadinimai nėra susiję su materialine atrama), iki skaitmeninių

kompiuterinių vaizdų (kurie yra kompiuterio dėžėje, bet niekada nėra

painiojami su pačiu kompiuteriu), iki skaitmeninių vaizdų, perduodamų per

pasaulinį tinklalapį ir kitas elektronines sistemas (kurios negali būti

išsidėsčiusios vienoje materialioje erdvėje). Paskutinysis punktas iš šių

išvardintų tapo specialiu numylėtiniu vaizdinėse studijose, ir yra

disciplinos entuziazmo pavyzdys suformuotam vaizdui.

Tačiau, tinklalapis pakeitė savo erdvę per keletą dešimtmečių dėl savo

pripažinimo. Visa tai atsirado kaip speciali elektroninė priemonė išoriniam

bešališkam mokslinės informacijos siuntimuigavėjams universitetuose, ir

nacionalinis apsaugos aparatas peraugo į šviečiantį naują greito vartojimo

aparatą. Iš tikrųjų, kuo daugiau mes dirbame su suformuotomis priemonėmis,

tuo daugiau vaizdinių paveikslų pasirodo komercijos pasaulyje.

“Dematerializacijos” ir “vartojimo” terminai funkcionuoja kaip galimi

sinonimai. Holivudo kinas, televizijos tinklas ir tinklalapis atneša

didžiulius pinigus.

Kai mes susiduriame su dalyko esme, vizualinės studijos gali aiškiai

išskirti jo svarbą iš kitų ankstesnių kultūrinės analizės formų žmonijos

istorijoje. Viename iš scenarijų mokslininkas įsivaizduoja, kad prekinio

kapitalizmo pasaulis egzistuoja kaip pirmaujantis begemotas,

besistengiantis paversti visus konkrečius daiktus į abstrakčias prekybines

vertybes bei bet kuriuos išlikusius realaus gyvenimo ar patirties pėdsakus

į masinio reginio paviršutiniškumus. Šiuo atveju, atsakingasis mokslininkas

– vadovaujantis kairiųjų ar dešiniųjų politikai – reikalauja materialinės

patirties, tokios kaip menas. (Daugelis šių argumentų yra tik Klemento

Grinbergo formuluotės iš 1930 m.).Atitinkamai, mokslininkas klausinėja

(apibrėžtai ar besąlygiškai) apie vidinį ryšį ir kapitalistinio vadovavimo

nuoseklumą bbei svarsto, kad reikšmingas – netgi progresyvus – kultūrinis

darbas gali būti atliktas mašinos, operuojant iki atitinkamo poveikio. Ar

yra įmanoma, pavyzdžiui, žiūrėti televizorių ar naršyti po tinklalapį prieš

norą? Dar daugiau: ar gali taip būti, kad būdų gausumas, kurių dėka vaizdai

gali būti įsisavinami pateikiami vartotojams, yra toks įtikinantis

kultūrinio vartojimo bruožas, kad neverta kalbėti apie operacijas prieš

norą kadangi plačiai vartojamos prekės neturi galimybės įgyti

vadovaujančios “valios” kartu su ideologiniu bagažu? Mokslininkai, kurie

atsako į abu klausimus neigiamai (ir pritaria pirmajai alternatyvai) yra

linkę bbūti meno istorijos pagrindinių principų gynėjais ir reikalauja

specialių savybių išsaugojimo, tokių kaip meno materialumas. Mokslininkai,

kurie atsako į abu klausimus teigiamai (ir simpatizuoja antrajai

alternatyvai) mano, kad vizualinės studijos suteikia daugiau paslaugų savo

poreikių tenkinimui.

Trečioji dematerializacijos trajektorija parodo, kaip vartojimas

atspindi globalizaciją ir demokratiją. Tuo metu, kai meno istorija yra

labiau linkusi studijuoti žemės rutulio kultūras, ji vengia veiklos ir

kultūrinių rankų darbo dirbinių ne iš Euro-Amerikos, kurie buvo sugadinti

kapitalistinės prekybos. Japonai nėra linkę analizuoti Sanrio žvėryno, ir

indų tautos žmonės rizikuoja izoliacija, jeigu jie studijuos šiuolaikinius

kino plakatus atskirai nuo subkontinento. Susirūpinimas kyla dėl to, kad

vartojimas, toks kaip Vakarų importas, susilpnina kultūrinę specifiką – ar

galbūt akivaizdžiai gryną nepakeistą regiono autentiškumą. Nurodant

dabartinę vartojimo kultūros buvimą, akivaizdi šios mokslinės tendencijos

pasekmė yra atskirti meno istoriją nuo ne Vakarietiškos, kaip neabejotinai

priešmodernios, kadangi vaizdinių studijų

šaknys pasirodė moderniame mene.

Televizijos žiūrėjimas ir skelbimų šmėsčiojimas bei Disneilendo aplankymas

– vyksta prekyviečių gilumoje, kurios triumfavo vaizdinių prekyboje.

Šliuzo vartų atidarymas, kad vartojimo prekės patektų į plačią jūrą,

vizualinems studijoms sukelia sukelia savitą problemą: išsimokslinimas gali

tapti užgožtas dėl per didelio kiekio informacijos. Yra ne tik per daug

informacijos (meno istorija neturi paveikslų ir antraeilių dailininkų

trūkumo), bet ir per daug tapybos produkcijos žanrų bei pusiau autonominių

kultūrinių vartojimo prekių. Mokslinės analizės peradresavimas link

hierarchijų formavimo suteikia tik dalinį sprendimą valdant nelimituotą

perteklių, kadangi tai sukelia dematerializacijos pproblemą (kadangi labiau

tyrinėjamos dematerializuotos socialinės kategorijos nei vienetiniai

materialūs dalykai), ir kadangi tai tik atitolina pasirinkimo momentą, kol

privalome pasirinkti kurią nors iš nesunumeruojamų hierarchijų studijuoti.

Kaip tada turi vizualinės studijos, kaip susidariusi disciplina, stengtis

pasinaudoti šiuo fantastišku pagausėjimu? Kaip gali disciplina, remdamasi

tam tikra apimtimi, išsirinkti iš plataus rato tuos tipinius dalykus,

būtinai reikalingus, kurie kartu su jų socialiniu rangu, įgytų mokslinį

pripažinimą?

Tai yra klausimai, kurie daro žalą vaizdinėms studijoms, ir kurie

nebuvo specialistų atitinkamai adresuoti. Kai kurie metodai – disciplinai

trūksta aiškios strategijos – susivienijo. Vienas iš jų yra – pagilinti

vartojimo kultūros centrą (iki tokios apimties, kad toks centras būtų

įkūrtas), kad būtų pademonstruotas kultūrinio sudėtingumo akivaizdumas bei

prieštaraujančios menininkų stovyklos. Tikimasi naujojo Las Vegaso tyrimo

ar įvairių “Draugų” nuolatinių lankytojų stebėjimo įpročių. Kitas būdas –

surasti kultūrinio gamtovaizdžio nelygius kkampus, kad sukurti vietas, kur

įvairių rasių, klasių ir giminių be privilegijų kategorijų žmonės galėtų

naudoti vaizdinius rankų darbo dirbinius bei įrėmintas tapatybes. Juditos

Butlers paplitęs rašinys apie filmą “Paryžius dega” vaizduoja madas Harleme

su skurdžiais juodaodžiais gėjais ir transeksualais. Dar vienas būdas –

pasirinkti pavyzdžius, kuriuose įžymūs aukštojo meno kūriniai veikia kartu

su įvairių rūšių vaizdiniais rankų darbo dirbiniais.

Tai yra išsiskiriantys punktai, ir nė vienas analizės dalykas negali

sėkmingai įvykdyti visų trijų iš jų. Tačiau, Amerikos vėliava gali atitikti

mūsų tikslus. Iš tiesų, Nepriklausomybės Dienos vėliavos audeklas ir

simboliai tarnauja kaip vartojimo prekės kiekvieną ankstyvą Liepą, ir

daugiau kaip vienas entuziastingas raudonos, baltos ir mėlynos

suplevėsavimas ryžtingai skelbia šventę visoms politinėms institucijoms,

kurios skatina kapitalizmo klestėjimą. Vėliavos suplevėsavimas Rugsėjo 11-

ąją tiktai paskatino šias komercijos galimybes. Tai yra didesnis laiko

tarpas (ypač po Rugsėjo 11 d.) priskirti patriotus Amerikiečius prie

subkultūros, tačiau vėliavos garbinimas iki šovinistinio kraštutinumo

skatina žmonių pogrupių savęs pripažinimą, kurio bijomasi ir neapkenčiama,

bet ir žavimasi. Amerikos vėliava pakartotinai pavaizdavo sceninį foną meno

scenai, kai gausybė paveikslų ir skulptūrų tapo paminėjimo gestais, ir

kurie atskleidė savo skirtingas pozas. Vienas iš įžymiausių tokių meno

kūrinių yra Džespero Džonso 1954-1955 m. Vėliava. Atsilygindamas Fredui

Ortonui už jo aiškią rašyseną ant šio paveikslo, aš panaudosiu Vėliavą kaip

priemonę nemeninių dalykų platinimui, kaip žmonių masių simbolį.

Džono Vėliava yra sudėtinis dalykas. Tai yra išoriškai paprastas

dalykas (kaip Amerikos vėliava) ir jos akivaizdžiai sudėtinga meninė

faktūra (laikraštinio popieriaus dalelės ir kitos detalės, pavaizduotos

nuspalvintame degte). Vėliava apstulbina bet kurį teiginį, reiškiant

susirūpinimą dėl jos reikšmės ir nedelsiant pasiūlant jos priešingybės

akivaizdumą. Apsvarstęs detaliai visus prieštaravimus, Ortonas padaro

išvadą, aiškiai išdėstydamas formuluotes:

Vėliava negali būti ramiai išdėstyta be jokių prieštaravimų ar

paradoksų, kurie papildo ją, ir kurie yra naudojami jos subalansavime. Ji

kartu yra ir originali ir neoriginali, asmeninė ir beasmenė, vyriška ir

nevyriška, šventinė ir kritikuojama, naivi ir sunkiai suprantama,

patriotinė ir nepatriotinė, žemė ir figūra, abstrakti kompozicija ir

paveikslas, audinys ir teksto turinys, objektas ir paviršius, vaizdas ir

abstrakcija, gyvenimas ir menas, ženklas ir informacijos šaltinis; tai yra

ir vėliava (turinti standartą, spals ir emblemą) ir paveikslas (ar kažkas,

kas nėra nei paveikslas nei abstrakti koppozicija, bet kartu yra ir

paveikslas ir abstrakti kompozicija).

Nebyli ir iškalbinga, nepermatoma ir skaidri, Vėliava atsiduria skirtumų

sferoje, kur ji sujungia gerai išvardintus prieštaravimus ir išskiria juos.

(Ortonas, 1994).

Tai yra Džono nepaprasto dalyko įvertinimas, puikus ir džiuginantis.

Tai yra aukščiausia meno istorija. Dėl šios priežasties, tai kartu yra ir

vizualinės studijos, turint omenyje, kad vizualinės studijos mielai priima

į savo akiratį visus rankų darbo dirbinius, kurie gali būti pavadinti menu.

Bet vizualinės studijos gali ir toliau tirti vaizdinį dirbinį ar netgi

padidinti sukurtų dirbinių skaičių, kuriam priklauso Vėliava, t.y.

Žvaigždės ir Juostos (Ortono tinkamas įvardinimas šiai Vėliavai, kuris bet

kuriame kitame kontekste būtų priskirtas terminui “vėliava”.

Ortonas nurodo šio objekto prigimtį. Dukart su pavyzdiniu nuodugnumu

jis analizuoja kontekstinį aprašymą, kuris, kaip galima sakyti,

charakterizuoja meno socialinę istoriją. Jis sako, kad , pavyzdžiui, to

nebuvo iki vykdomojo Prezidento Viliamo H Tafto įsakymo, išleisto 1912 m.

birželio 24 d., kuris skelbė, kad vėliavos dizainas turi būti kuriamas kaip

standartinė giminingų proporcijų konfigūracija. Tafto įsakymas leido

įsigalioti eskizo planui, kuris buvo sukurtas Jūrų ministerijos prašymu, ir

kuris buvo naudojamas nustatyti tikslią vietovę bei 48 žvaigždžių vėliavų

dydį, pasirenkant vieną dydį iš 12 oficialių dydžių, kurio matmenys buvo

nustatyti remiantis vėliavos iškėlimo matu ar vertikaliu pločiu, siejant

tai su nuotoliu ar horizontaliu ilgiu, santykiu 1:1:9. Į šias instrukcijas

nėra kreipiama dėmesio; bendriausios proporcijos nėra 1:1:9, kurios yra

privalomos tik vėliavoms, iškeltoms vyriausybiniuose departamentuose, bet

jos dažniausiai būna santykiu 2:3 arba 3:5.

Ortonas sieja menininko domėjimąsi vėliavomis su jo pietinės kilmės

socialine aplinka: Džono Vėliava buvo pavadinta Seržanto Viliamo Džespero

garbei. Džespero (1770-1779), kuris tarnavo antrajame Pietų Karolinos

pėsstininkų būryje, vadovaujamame Viliamo Moultre ir pasižymėjo Britų

bombarduojamame Sulivano Forte 1776 m. birželio 26 d., sugrąžindamas forto

vėliavą po to, kai ji buvo numušta ir, smarkiai šaudant, vėl ją

pakabindamas. Ortonas tyrinėja kultūrinį gyvenimą – “kultūrinį”

antropologiniu požiūriu – kartu ir viešai ir asmeniškai, kaip Žvaigždes ir

Juostas.

Tačiau, kaip ir meno istorojos analizė, kuri surikiuoja meno objektus

į kontekstą, kontekstas įgyja tam tikrą stabilumą, kuris leidžia jam būti

istoriniu meno svarbos pagrindu. Džono Vėliava gali sujungti ir

pasipriešinti bet kuriai istorinio sprendimo galimybei. Tai yra Ortono

požiūris. Menas turi sugebėjimą tapti metafora. Meno istorijos analizė turi

tendenciją nagrinėti šį meną atskirai, kuris turi tropologinę (perkeltinę

) kompetenciją – mažų mažiausiai, ši analizė neanalizuoja metaforų, esančių

jos robose, priešpastatytų kontekstui. Mes tai galime suprasti vienoje iš

Ortono formuluočių, kuri reikalauja lenktinių skliaustų šalutinės pagalbos:

Tai nėra nei vėliava (standartas, spalvos,emblema) nei paveikslas (ar

kažkas, kas nėra nei paveikslas nei abstrakti kompozicija, bet kartu yra ir

paveikslas ir abstrakti kompozicija), bet kartu tai yra ir vėliava

(standartas, spalvos ir emblema) ir paveikslas (ar kažkas, kas nėra nei

paveikslas nei abstrakti kompozicija, bet ir paveikslas ir abstrakti

kompozicija). Vėliava, kaip paveikslas, yra ir “paveikslas ir abstrakti

kompozicija”, tuo tarpu kai Žvaigždės ir Juostos, kurioms trūksta

nuoseklios grandies, yra tik “standartas, spalvos ir emblema”.

Ortonas, be abejonės, yra išorinės stabilizacijos referentas: jo

tikslas yra suteikti Vėliavai svarbą, ne dėl Žvaigždžių ir Juostų ar kitų

taktinių supaprastinimų, kuriuos jis gali panaudoti apibūdindamas Žvaigždes

ir Juostas, ir kurie yra teisingi tol, kol jie neiškraipo argumentų apie

Vėliavą. Besidomintis vaizdinėmis studijomis, tačiau, gali turėti kitokią

nuomonę. Jis arba ji gali vadovautis analitiniu aspektu,

paprastai būdingu

paveikslui ir atkreipti dėmesį į dalykus, kurie sudaro jo kontekstą.

Ypač vizualinės studijos gali vadovautis Ortono intuicija apie

Vėliavos būtinumą ir suabejoti, ar Žvaigždės ir Juostos gali turėti vienodą

reišmę. Bendrai, ką reiškia terminas “vėliava”? Kam ji priklauso? Ar ji

priklauso asmenybei (kaip Vėliava- šiuo atveju Džesperui Džonsui) ar

kolektyvui (kaip ir vėl Vėliava – bet šiuo atveju susijusi su istoriniu

kontekstu) ? Apsvarstykime paprastą frazę, kuri gali būti ištarta daugelio

patriotų piliečių: “Tai mano vėliava”. Akivaizdu, kad vėliava simbolizuoja

tautą, o tauta susideda iš bbūtybės, didingesnės už bet kurį individą. Mes

galėtume pasakyti, kad tauta egzistuoja tiktai tokiu mastu, kokiu jos

piliečiai pripažįsta ją, kaip ypatingos aukštesnės individualybės

įkūnijimą, nežiūrint į familiarumą. Jeigu kažkas pasako “Tai mano vėliava”,

tai iš tiesų yra gana atsitiktinis išsireiškimas, kadangi jis skelbia

vienišą nuosavybės interesą drobės gabaliukui, kuris reprezentuoja tik

kolektyvą. Žvaigždės ir Juostos nėra nei atskiros, nei kolektyvinės, bet ir

atskiros ir kolektyvinės. Tai yra pagrindinės priešingybės paneigimas kaip

tiesa – patriotinė šios paklusnios jėgos tiesa, kai daug kareivių

(įskaitant ir Seržantą Džesperą vėlesniame mūšyje) savanoriškai žuvo dėl

šios tiesos. Dabar mes suprantame, kad vėliava yra kažkas daugiau nei

paprasta meno forma, ir kuri tampa reikšminga aktyvia figūra formuojant

ideologiją – pavaizduotą Prancūzų kontekste, Rolando Barter “Mitologijose”

ir Raoulo Girardeto Piero Noro nepakartojamame “Atminties Karalystė” (tai

yra publikacijos, pripildytos rašinio elementų, kurios atsisako

pasaulietiškų vaizdinių dirbinių sudėtingumo ir tampa naudingais pirmtakais

ar dalyviais vaizdinių studijų darbe).

Šis trumpas straipsnis apie Vėliavos meninę – istorinę analizę ir

vaizdines studijas privertė mane atsisakyti šio dalyko. Aš nekalbėjau apie

atskirą vėliavą, kaip apie specifinį audeklo gabaliuką su jos atsiradimo

data ir naudojimo istorija. Aš diskutavau apie vėliavas kaip apie daiktų

klasę, didžiulę pagamintų daiktų kolekciją, parduodamą per ištisus metus

netinkamu santykiu 2:3 arba 3:5. Analitikas gali vargais negalais atlikti

detalią vaizdinę analizę, kad meno istorijos disciplina galėtų teisingai

didžiuotis vienu iš savo geriausių pasiekimu. Meno istorija nėra linkusi

atsisakyti atskirų dalykų vartojimo: netgi Ortonas tam, kad apsiprastų su

Vėliavos tikslumu, turi suprasti faktą, kad šis atskiras paveikslas yra

taip pat drobės dalis.

Ar vizualinės studijos privalo atsisakyti šio konkretaus instrumento

naudojimo dėl analizės specifikos? Nebūtinai. Vizualinės studijos gali

atkurti tai, pasirinkdama atskirus pavyzdžius, kai atskiras daiktų klasės

egzempliorius gali būti apžiūrimas dėl jo individualios istorijos kaip

priemonė, iliustruojanti labiau apibendrintą socialinį šios klasės

panaudojimą: pavyzdžiui,vėliava, išgelbėta Seržanto Džespero 1776 m. Arba

tai gali įvykti parodant tą patį tikslumo laipsnį, analizuojant požymius,

kuriuos sukelia pagaminti daiktai – pavyzdžiui, specialaus filmo rėmo

kompozicija , kuri išskiria individualų meno kūrinį. Sentimentalus požiūris

į tam tikrą analizės modelį, bet kuriuo atveju, turi galimybę diktuoti

dirbinių sritį, kurią mes pasirenkame savo tyrimui. Jeigu studijos

reikalauja savitumo, ir savitumas išsaugo kurį nors charakteringą bruožą,

susijusį su meno objektais, o ne su žmonių sukurtais produktais, tada

vaizdinė analizė, kuri remiasi individualiomis ypatybėmis, nebebus

disciplina ir taps svetima socialinei bei estetinei analizei, o taip pat

nebeteks savitumo funkcijos. Kai ryšys tarp unikalių ir pagamintų dirbinių

vaidina didelį vaidmenį dagelyje ideologinių kovų, tai nėra antraeilis

praradimas. Vizualinės studijos, pripažindamos naujas ir naujai atrastas

vaizdinių objektų plejadas – suteikia galimybę mums improvizuoti ir

sulaukti staigmenos.