AB „Stumbras“ marketinko komplekso elementu analizė
ĮVADAS
Šiame darbe aš nagrinėsiu – marketingo komplekso elementus – prekę, prekės pateikimą ir rėminą.
Mano darbo objektas – Akcinė Bendrovė (AB) “Stumbras“.
AB “Stumbras” adresas:
AB “Stumbras”
K. Būgos g. 7,
LT – 3000, Kaunas
AB “Stumbras” kontaktiniai numeriai:
Tel. +370 37 308 800
Faksas: +370 37 308 833
El. Paštas: Stumbras@stumbras.lt
Tikslas – išnagrinėti AB “Stumbras” marketingo komplekso elementus.
Bendrovės įkūrimas ir trumpa istorija. 1906 metais savo veiklą pradėjusi “Stumbro” degtinės gamykla yra viena seniausių tarp šiuo metu veikiančių alkoholinių gėrimų gamyklų Lietuvoje.
Iki 1952-ųjų metų gamykla nebuvo mechanizuota. 1954-aisiais buvo ppaleista pirma automatinė gėrimų pilstymo linija, o po penkerių metų gamykloje buvo atlikta kapitalinė cechų rekonstrukcija, visiškai mechanizuotas pilstymo cechas.
1937 metais “Stumbras” per metus pagamindavo 200 tūkst. dekalitrų alkoholio, o 2002 metais vidutinė gamybos apimtis jau siekė 5 tūkst. dekalitrų per parą. Šiandien visa gamyba ir sandėliai yra visiškai mechanizuota ir automatizuota. Bendrovėje dirba 750 darbuotojų.
“Stumbro” bendrovei šiuo metu priklauso:
Kauno gamykla;
Antanavo gamykla, įkurta 1890 metais, savo veiklos pradžioje buvusi alaus darykla;
Balbieriškio gamykla, veikianti nuo 1913 metų;
Šilutės gamyklą, įsteigta 1936 metais;
Taip ppat keletas specializuotų mažmeninės prekybos įstaigų įvairiuose šalies miestuose.
Vidutiniškai per dieną pagaminama 5000 dal gėrimų (pajėgumai – 10 000 dal per dieną).
“Stumbras” užima apie 60 procentų Lietuvos stipriųjų alkoholinių gėrimų rinkos Lietuvoje. “Stumbro” produkcija parduodama JAV, Vakarų ir Vidurio Europos ššalyse, Baltijos valstybėse. Į užsienį daugiausiai eksportuojama “Prezidento” degtinės.
Bendrovė nuolat dalyvauja įvairiose tarptautinėse parodose, kur ir atkūrus nepriklausomybę, ir sovietiniais laikais “Stumbro” produkcija yra gavusi daugybę apdovanojimų:
1969 metais tuometinėje Čekoslovakijoje vykusioje “Grand Prix 69” parodoje sidabro medaliais apdovanotos trauktinės “Palanga” ir “Dainava”.
Tarptautinėje parodoje “Alma Ata 96” Kazachstane sidabro medalius pelnė “Ženšenio” ir “Spanguolių” trauktinės, o “Lietuviška originali” degtinė – aukso medalį.
Parodoje “Sankt Peterburgo vynai ir degtinės 98” degtinė “Kosher” laimėjo aukso medalį, o “Palanga” ir “Dainava” – sidabro medalius.
“Stumbro” gaminiai buvo apdovanoti aukso medaliais Lietuvoje vykstančioje Tarptautinėje parodoje “Agro Balt”. “Lietuviška originali” degtinė – 1996 m., “Trejos devynerios” – 1997 m., “Prezidento” degtinė – 2000 m.
“Riga Food’99” parodoje “Prezidento” degtinė apdovanota aukso, o “Trejos devynerios” – sidabro medaliais.
1997 metais “Lietuviška ooriginali” degtinė, o 1999 metais “Stumbro spanguolių” degtinė “Meisterio” žurnalo skaitytojų buvo išrinkti populiariausiais gaminiais Lietuvoje.
“Trejos devynerios”, “Prezidento” degtinė ir “Stumbro starka” pripažinti geriausiais metų gaminiais 1997, 1998 ir 1999 metų konkursuose “Lietuvos metų gaminys”.
2001 metais “Metų gaminio” apdovanojimą pelnė “Stumbro” aromatizuotų degtinių gama, o trauktinių su brendžiu serija buvo nominuota “Metų gaminio” 2002 metų konkurse ir pelnė “Agro Balt 2003” parodos aukso medalį.
2002 metais “Gero skonio” surengtoje degustacijoje iš 13 brendžių rūšių geriausiais pripažinti du “Stumbro” brendžiai.
Lietuvos pramoninkų konfederacija 22000 metais AB “Stumbrą” pripažino sėkmingiausiai dirbančia įmone. 2000 metų pabaigoje įdiegta kokybės valdymo sistema ISO-9002.
2003 metų kovo mėnesį buvo paskelbtas keturių valstybei priklausančių alkoholio bendrovių, tarp jų ir “Stumbro”, privatizavimo konkursas. O tų pačių metų rudenį koncerno “MG Baltic” antrinė įmonė “Mineraliniai vandenys” buvo pripažinta “Stumbro” privatizavimo konkurso nugalėtoja ir spalio 27-ąją “Mineralinių vandenų” bendrovė sėkmingai perėmė įmonės valdymą.
Gamyba. Bendrovės “Stumbras” gamyklose iš grūdų gaminamas distiliuotas ir rektifikuotas etilo alkoholis, likerio, degtinės ir trauktinių gaminiai, sausas bulvių krakmolas, šviesusis ir tamsusis alus, angliarūgštė, denatūruotas etilo alkoholis, kamšteliai bei mineralinis vanduo. Šiais metais pradėtas gaminti bioetanolis.
1.PREKĖ
Prekė – tai pirmas ir labai svarbus marketingo komplekso elementas, apimantis sprendimus ir veiksmus, susijusius su pardavimo objekto kūrimu bei keitimu. Kitaip prekė – tai produktas, skirtas mainams, arba tai savybių visuma, skirta vartotojų poreikiams patenkinti. Rinkos sąlygomis pirkėjas perka tik tą prekę, kuri tenkina jo poreikius.
Mūsų nagrinėjama prekė yra alkoholiniai gėrimai. Alkoholiniai gėrimai yra tik trumpalaikio naudojimo prekė – tai materialūs gaminiai, visiškai suvartojami per vieną ar keletą vartojimo ciklų. Nors alkoholiniai gėrimai nėra būtiniausia prekė, tačiau jie priskirtini prie paklausių prekių (1 lentelė).
Pelningiausios Kauno įmonės 2002 m.
1 lentelė
Eil.
Nr Bendrovė (įmonė) Pardavimų pelningumas, % Pelnas prieš apmokestinimą, (tūkst.Lt) Pardavimai ir paslaugos,
(tūkst.Lt)
2002 m. 2001 m. 2002 m. 2001 m. 2002 m. 2001 m.
1 2 3 4 5 6 7 8
1. AB sstiklo fabrikas Aleksotas 19,18 2,35 3000 400 15639 17000
2. AB Stumbras 18,42 16,26 18700 17450 101500 107300
3. UAB Gerovė 15,82 23,75 1671 1928 10560 8118
4. AB Kauno Baltija 14,25 15,96 2295 2248 16105 14086
5. UAB Kauno vandenys 14,14 4,59 7200 2379 50919 51869
6. UAB Kibernetinės sistemos 12,91 – 1490 – 11544 –
7. UAB ECG 9,50 6,98 9836 6027 103533 86356
8. UAB Sabonio klubas ir partneriai 9,22 10,51 2205 1903 23917 18100
9. UAB Kaminta 7,74 5,51 2264 1158 29241 21002
10. AB Kauno energija 7,74 5,14 17899 11925 231269 232075
Įsigydamas prekę, šiuo atveju, alkoholinius gėrimus vartotojas atsižvelgia į kriterijus, t.y. į kainą, kokybę ir išorinį vaizdą.
1.1. Kiekviename gamybos procese dalyvauja medžiagos ir žaliavos. Tai prekės, kurios po paruošiamųjų operacijų patenka į tolesnio perdirbimo bei gamybinio naudojimo procesus, kur tampa vartojimui ar naudojimui skirtų prekių sudedamąja dalimi.
AB “Stumbras” pagrindinė žaliava yra natūralios gamtos gėrybės – uogos, įvairių medžių žievių, iš kurių gaminamas antpilas, kuris ir yra viena iš sudedamųjų dalių. Pagrindinės prekės – tai prekės iš dalies esančios ir dalyvaujančios prekių gamyboje. Tai pastatai, įrenginiai bei pagalbiniai įrenginiai.
Gėrimų išpilstymo linija yra nauja, moderni, automatizuota. Dėl linijos pirkimo buvo deramasi su keletu firmų. AB Kauno “Stumbras” apsvarsčius alternatyvius variantus gėrimų išpilstymo liniją pasiriko dėl palankiausių kontrakto sąlygų (kaina, garantijos, linijos lankstumas).
Išpilstymo linija sudaryta iš:
• Išpilstymo ir kamščiavimo mašinos;
• Etiketavimo ir folgavimo mašinos;
• Butelių poliravimo mašinos;
• Vizualinės kontrolės ekranų;
• Atsarginių dalių;
• Butelių ir dėžių transporterių sistemų;
• Kitos reikalingos įrangos.
1.2. Marketingo veiksmai priklauso nuo to, kurioje gyvavimo ciklo stadijoje yra prekė. Prekės gyvavimo ciklas – tai laikotarpis nuo prekės atsiradimo iki jos išnykimo rinkoje. Mūsų nagrinėjama prekė yra brandos stadijoje. Branda – tai prekės gyvavimo ciklo stadija, kai jos pardavimas stabilizuojasi ir ima ppo truputi mažėti. AB “Stumbras” vartotojų skaičius stabilizavosi ir pradėjo po truputi mažėti, nes rinkoje atsirado naujų, tą patį poreikį tenkinančių prekių.
1.3. Dažniausiai įmonė gamina ir parduoda ne vieną prekę, bet tam tikrą prekių asortimentą. Prekių asortimentas – tai visų prekių ir prekių grupių, kurias parduoda įmonė, rinkinys. AB “Stumbras” stengiasi tobulinti savo prekių asortimentą. O norint nuspręsti koks jis turi būti – reikia atsižvelgti į įmonės tikslus, pasirinktą vartotojų grupę bei aplinkos sąlygas. Taip pat svarbu įvertinti prekių pelningumą, t.y. visos prekių linijos duoda pelną. Jei norima platinti prekių asortimentą, kuriamos naujos prekių linijos, o jei gilinamas prekių asortimentas – ilginamos jau esančių prekių linijos.
AB “Stumbras” prekių asortimentas
2 lentelė
Gaminio pavadinimas Fasavimo rūšis
1. DEGTINĖS
-Amžiaus 0.75 l
-Prezidento 0.75 l
-Kosher 0.75 l
-Stumbrinė 0.5 l
-Stumbro 0.33 l
-Stumbro 0.5 l
-Pipirinė 0.33 l
-Pipirinė 0.5 l
-Juodųjų serbentų 0.33 l
-Juodųjų serbentų 0.5 l
-Spanguolių 0.33 l
-Spanguolių 0.5 l
-Citrinų 0.33 l
-Citrinų 0.5 l
-Originali Lietuviška 0.25 l
-Originali Lietuviška 0.33 l
-Originali Lietuviška 0.5 l
-Originali Lietuviška 0.75 l
-Originali Lietuviška 1 l
-Originali Lietuviška auksinė 0.25 l
-Originali Lietuviška auksinė 0.33 l
-Originali Lietuviška auksinė 0.5 l
-Originali Lietuviška auksinė 0.75 l
-Originali Lietuviška auksinė 1 l
-Originali Lietuviška stiprioji 0,25 l
-Originali Lietuviška stiprioji 0.33 l
-Originali Lietuviška stiprioji 0.5 l
-Originali Lietuviška stiprioji 0.75 l
-Originali Lietuviška stiprioji 1 l
2. TRAUKTINĖS
-Starka 0.25 l
-Starka 0.33 l
-Starka 0.5 l
-Starka 0.75 l
-Trejos devynerios 0.25 l
-Trejos devynerios 0.33 l
-Trejos devynerios 0.5 l
-Trejos devynerios 0.75 l
-Dainava 0.33 l
-Dainava 0.5 l
-Palanga 0.33 l
-Palanga 0.5 l
3. LIKERIAI
-Bočių 0.5 l
-Benedegtinas 0.5 l
3.DŽINAS
-Stumbro 0.5 l
4.BRENDŽIAI
-Stumbro METŲ GAMINYS 0.5 l
-Stumbro METŲ GAMINYS 0.7 l
-Glorija 0.33 l
-Glorija 0.5 l
-Glorija 0.7 l
-Glorija
X.O 0.33 l
-Glorija X.O 0.5 l
-Glorija X.O 0.7 l
5. VISKIS
Škotiškas Stumbro 0.5 l
Škotiškas Stumbro 0.7 l
1.4. Prekių konkurentabilumas. Kiekviena prekė turi patenkinti vartotojų poreikius: pirkėjas perka tik tą prekę, kuri geriausiai tenkina jo poreikius. Prekės konkurentabilumą galima nustatyti tik palyginus prekės konkurentes.
Šiuo metu tiek Lietuvoje, tiek kitose šalyse egzistuoja daug stipriųjų alkoholinių gėrimų gamintojų, kurie stengiasi išsilaikyti rinkoje su nestandartine ar pigesne produkcija. Be to, egzistuoja daugybė tarpininkų, importuojančių šią produkciją iš kitų Europos šalių, daugiausiai iš Vakarų Europos. Kadangi tiekiamų vynų asortimentas labai platus, o vvartotojų poreikiai pakankamai skirtingi, egzistuoja sąlyginai reliatyvi konkurencija:
• Vieni vartotojai vertina geros kokybės vakarietiškus stipriuosius alkoholinius gėrimus;
• Kiti labiau linkę vartoti Lietuvoje AB “Stumbras” ir kitų įmonių pagamintą produkciją;
• Treti labiau linkę į atvežtines ir išpilstytas Lietuvoje prekes, nes jos pigesnės ir kokybė nedaug tesiskiria nuo pilstytų užsienyje;
• Ketvirti perka neaiškios kilmės, pigių, tačiau su užsienietišku užrašu ant etiketės produktą.
1.5. Naujų prekių kūrimas. Marketingo strategijos tikslai glaudžiai susiję su naujų prekių kūrimu.
Projekto tikslas – stipriųjų alkoholinių gėrimų produkcijos gamybos AB “Stumbras” plėtojimas.
Atsižvelgiant į esamą situaciją LLietuvoje, įvertinus stipriųjų alkoholinių gėrimų vartotojų poreikius ir norus AB “Stumbras” mano, kad būtų tikslinga vystyti šios produkcijos gamybą. Šiuo metu AB “Stumbras” gamina ir sėkmingai realizuoja įvairių rūšių likerius, degtinės ir trauktinių gaminius, šviesųjį ir tamsųjį alų bei kitą pprodukciją. Aukštos kokybės, originalios receptūros ir technologijos gaminiai papildys esamą gamybą ir sudarys galimybes pateikti Lietuvos rinkai originalius, kokybiškus, pigius produktus ir konkuruoti su kitomis firmomis. Įvertinus technines bendrovės galimybes, žaliavų kainas, gamybos kaštus ir sulyginus juos su Lietuvoje esančiomis rinkos kainomis, galima teigti, kad projektas bus rentabilus, o gaminama produkcija laisvai galės konkuruoti ir su užsienio šalimis.
Bendrovės tikslas – įgyvendinti šį projektą, patenkinti Lietuvos vartotojų poreikius, užpildyti rinkos nišą kokybišku bei pigiu produktu, uždirbti pelną.
1.6.Prekės identifikavimas.
Renkantis prekę ne visada užtenka pavadinimų, nes vienai grupei priklausančios prekės gali skirtis daugeliu požymių (kokybe, kaina, forma, garantijomis ir kt.). Todėl prekes AB “Stumbras” identifikuoja tiksliau naudodamas prekės ženklą:
Prekės ženklo privalumai:
• Palengvina prekių identifikavimą;
• Garantuoja, kad prekė yra gera ir vartotojas ateityje galės įsigyti to ppaties prekės ženklo gerą prekę;
• Šis ženklas parodo, kad tai AB “Stumbras” gaminys;
• Vartotojui pripažinus prekės ženklą, padidėja prekės prestižas;
• Vartotojams atrodo, kad jie mažiau rizikuoja pirkdami prekę, kurios ženklą gerai žino;
• Gerai žinomi prekės ženklai pritraukia daugiau pateikimo kanalo dalyvių.
1.7.Prekės įpakavimas. Prekės įpakavimas – tai talpa arba kitas prekės apvalkalas, atliekantis prekės apsaugos, identifikavimo ir rėmimo bei papildomų patogumų suteikimo funkcijas. Jis būdingas daugumai prekių ir dažnai turi reikšmę prekės kainai. Vartotojas sutinka daugiau mokėti, nes įpakavimas suteikia prekei papildomų privalumų.
Įpakavimą sudaro šie eelementai: tara, etiketė ir instrukcija.
AB “Stumbras” prekių įpakavimui naudoja popierines dėžes, įvairių rūšių popierių.
Kitas įpakavimo elementas – etiketė. Etiketėje AB “Stumbras” pateikiamas prekės ženklas, jo sudėtis, reklaminė medžiaga, laikymo sąlygos, galiojimo laikas.
Gėrimų įpakavimas atlieka įmonei naudingas funkcijas:
• Prekės apsauga;
• Prekės naudojimas;
• Ryšys su vartotojais;
• Rinkos segmentavimas;
• Bendradarbiavimas su pateikimo kanalų dalyviais;
• Naujos prekės kūrimas.
Prekės apsaugos funkcijos priklauso nuo konkrečios prekės pobūdžio. Įpakavimas apsaugo prekę nuo pažeidimų dėl išorinio poveikio ir nuo sugedimo dėl jos pačios specifinių savybių tam tikromis sąlygomis.
Gėrimų įpakavimas – vienas svarbiausių ryšio su vartotojais palaikytojas. Įpakavimas prekę išskiria iš kitų. AB “Stumbras” stengiasi sukurti savitą įpakavimo būdą, savybėmis ar bent dizainu besiskirianti nuo konkuruojančių prekių įpakavimo. Čia pasitelkiamos specifinės medžiagos bei spalvos, savitas informacijos išdėstymas. Visos šios priemonės ne tik identifikuoja prekę, bet ir skatina ją pirkti.
AB “Stumbras” atsižvelgia į pateikimo kanalo dalyvių reikalavimus ir pakuoja taip, kad būtų lengviau prekes transportuoti ir laikyti.
Įpakavimas – svarbus elementas kuriant naujas prekes. Kai kurios įmonės gaminamą prekę pateikia kaip naują, pakeisdamos tik pakavimą. Pavyzdžiui, pakeitus įpakavimą, tos pačios prekės (trauktinė, degtinė, brendis) pateikiamos į rinką kaip naujos.
1.8.Patrauklumas esamai vartotojų rinkai
Paklausa
AB “Stumbras” gaminamų gėrimų vartojimui galima išskirti sekančius rinkos segmentus:
• Vidutines pajamas gaunančios šeimos;
• Jaunimas;
• Naujovėms imli pirkėjų grupė.
Šiuo metu jaunimas vis dažniau atsisako silpnųjų gėrimų, ir vis daugiau vvartoja stipriuosius alkoholinius gėrimus. Vidutines pajamas gaunantis gyventojų sluoksnis rinksis AB “Stumbras” produkciją dėl jos pigumo, patikimumo ir kokybės.
Vieno ar kito produkto mažesnis ar didesnis vartojimas Lietuvoje yra sąlygojamas ne tik nepakankama jo pasiūla, bet ir kitų faktorių. Vienas įtakingiausių, lemiančių produktų pirkimą, yra šalies gyventojų perkamoji galia. Suprantama, šios galios didėjimą arba mažėjimą lemia vidutinio šalies darbo užmokesčio pokyčiai.
Šiuo metu minimalus darbo užmokestis yra apie 500 Lt. Taip pat reikia paminėti, kad privačiame sektoriuje tikrasis darbo užmokestis yra aukštesnis nei oficialiai skelbiamas, vadinasi reali gyventojų perkamoji galia yra šiek tiek didesnė.
Augantys atlyginimai bei kiti teigiamus ekonomikos poslinkius apsprendžiantys faktoriai leidžia prognozuoti vis didesnį produktų suvartojimą šalyje.
2.KAINA
2.1.Kaina. Kainų kryptys. Tarpininkaujant kainai vyksta prekių mainai. Todėl kaina yra pagrindinis viso prekinio ūkio reguliatorius. Prekių kainų svyravimai nulemia tai, kad gamyba vyksta remiantis paklausa. Rinkos kainos lygis rodo ar prekės gamybą reikia padidinti ar sumažinti.
Kainų sistema padeda nustatyti, kokių prekių reikia visuomenei, kaip jas gaminti ir pateikti. Kai kainos bus labai didelės, vartojimas atitiks turimą pasiūlą. Kai rinkoje kurių nors prekių yra daugiau, kaina, veikiant gamintojų konkurencijai, nukris. Jei prekių yra per mažai, kaina, konkuruojant tarpusavyje vartotojams, padidės.
Kaina – tai komplekso elementas, apimantis sprendimus ir veiksmus, susijusius su kainų nustatymu ir keitimu, nnuolaidomis.
AB ”Stumbras” savo prekėms nustatydama kainas, pirmiausia siekia padengti gamybos kaštus ir gauti pelno. Tačiau galutinį kainos lygį lemia konkurencija, kuri įmonę gali priversti sumažinti pradinę nustatytą kainą arba ją padidinti.
Prieš nustatydama kainą, įmonė turi pasirinkti kainodaros metodą, atitinkantį iškeltus kainų politikos tikslus ir įvertinti visus veiksnius, darančius įtaką kainų nustatymui.
2.2.Kainų nustatymas.
AB “Stumbro” tikslai, nustatant kainą:
• Rūpinimasis išgyvenimu;
• Pelno maksimizavimas;
• Lyderio pozicijų užėmimas rinkoje;
• Pardavimo masto didinimas;
• Konkurencijos išlaikymas;
• Kokybės lyderio pozicijų užėmimas.
Kiekviena įmonė turi kitokias galimybes vykdyti savo kainų politiką. Įmonė, gaminanti daug analogiškų prekių, turi mažiau laisvės nustatydama kainas. O kuo labiau diferencijuotą prekę gamina įmonė, tuo nepriklausomesnė gali būti jos kainų politika. AB “Stumbras” gaminama produkcija nėra išskirtinė prekė, todėl produkcijos kaina priklauso nuo analogiškų prekių kainos.
Įmonei būtina žinoti konkurentų prekių kokybę ir kainas. Žiniomis apie konkurento prekes ir kainas AB “Stumbras” pasinaudoja kaip atskaitos tašku, sudarydamas ir nustatydamas savo kainas.
3.PREKIŲ PATEIKIMAS
3.1.Prekių paskirstymas. Pateikimas apima sprendimus ir veiksmus, susijusius su prekių judėjimu nuo gamintojo iki vartotojo. AB „Stumbras” dalį savo produkcijos parduoda pati, tačiau šiame procese dalyvauja ir tarpininkai. Taip susidaro daug įvairių pateikimo būdų. AB “Stumbras” savo produkciją realizuoja tiesioginiu ir netiesioginiu būdu, t.y. be tarpininkų ir su jais.
Tiesioginis paskirstymo būdas:
Netiesioginis paskirstymo būdas:
3.2.Prekių judėjimas. Tai prekių pergabenimo iš jų gamybos vartojimo
vietas planavimas, organizavimas ir kontrolė, siekiant tenkinti vartotojų poreikius ir gauti didžiausią pelną.
Prekių judėjimas – paklausos formavimo būdas.jo tikslas pateikti prekes į konkrečią vietą laiku ir su minimaliom išlaidom. Vartotojus domina:
• Prekių pristatymo laikas;
• Sugebėjimas tenkinti jų poreikius;
• Galimybė gražinti defektus turinčius gaminius.
Pagrindinės prekių judėjimo išlaidos: transportavimo, sandėliavimo, prekių laikymo, pakrovimo ir supakavimo, administracinės ir užsakymo sutvarkymo.
Rengdama prekių judėjimo schemą bendrovė apdoroja užsakymus, atrenka ir išsiunčia gaminius, sutvarko reikalingus dokumentus.
4.RĖMIMAS
Rėmimas – tai sprendimai ir veiksmai, kuriais siekiama pirkėjus informuoti apie prekes ir paskatinti jjuos tas prekes pirkti.
4.1.AB “Stumbras” reklamos strategija
Vykdant produkcijos reklamos strategiją, reikia vadovautis tokiais principais:
1. Reklamai skirta individualiam vartotojui ar jų grupei.
2. Reklamos tikslai, kurie leis padidinti produkcijos pardavimą:
2.1.AB “Stumbras”, kaip įmonės, gaminančios aukštos kokybės, be konservantų produkciją, įvaizdį;
2.2.Skatinti Lietuvos gyventojus vartoti mūsų šalies produkciją, tame tarpe ir AB “Stumbras” produkciją;
2.3.Pasiekti, kad AB “Stumbras” produkcijos ženklas būtų gerai žinomas vartotojams, bei lengvai atpažįstamas;
2.4.pastoviai teikti informaciją apie AB “Stumbras” naujai išleidžiamą produkciją.
4.2.Reklamos priemonių planavimas.
Praktikoje lėšų kiekis, skirtas reklamai, nustatomas keliais būdais:
1) procentai nuo apyvartos;
2) remiantis reklamos ttikslais;
3) pagal praeities ir laukiamus rezultatus;
4) atsižvelgiant į konkurentų išlaidas reklamai.
Labiausiai paplitęs ir efektyviausias reklamos biudžeto nustatymo metodas – procentai nuo apyvartos.
Marketingo specialistai mano, kad įmonėms, gaminančioms maisto produktus, gėrimus, cigaretes, rekomenduojamas procentas reklamai yra 5proc. manoma, kad tik tada reklama bus, ppilnavertė, efektyvi, veiksminga.
Reikia pasakyti, kad kiekviena reklamos vieta turi savo pranašumus ir trūkumus, į kuriuos buvo atsižvelgta formuojant AB “Stumbras” reklamos strategiją.
4.3.Televizijos ir radijo reklama.
Paskaičiavus sumą vienam žiūrovui, apstebėsime,kad televizijos ir radijo reklamos kaina nėra didelė.televizijos ir radijo reklama galima reguliuoti,, kontroliuoti reklamos pateikimo laiką. Tai leidžia atrinkti potencialius produkcijos vartotojus.
Auditorijos rato padidinimui pravartu reklamuotis skirtingose televizijos ir radijo stotyse.
4.4.Reklama spaudoje.
Laikraštinė reklama yra lanksti ir jos pagalba per trumpą laiką vienu metu informuoti didelį žmonių skaičių. Reklamos poveikis, pasitikėjimas ja priklauso nuo laikraščio autoriteto, kuriame ji atspausdinta. Populiarus, skaitomas laikraštis teigiamai veikia ir pačios reklamos prestižą, didina jos efektyvumą. Reklamos tikslais naudojama ne tik reklaminės žinutės , skelbimai, bet ir orientuojamasi, kad pagrindiniuose Lietuvos laikraščiuose, ekonominiuose žurnaluose pastoviai pasirodytu straipsniai, rreportažai, interviu apie AB “Stumbras” bei jų produkciją.
Kadangi dalį Lietuvos sudaro rusakalbiai, manoma, kad būtina reklamuotis tokiuose laikraščiuose, kaip “Echo Litvy”, “Respublika” (rusų kalba), “Lietuvos rytas” (rusų kalba).
Pateikiama įvairaus pobūdžio straipsnių tokiuose laikraščiuose, kaip “Verslo žinios”, “Lietuvos ūkis”, “Aljansas” ir kt.
4.5.Kitos reklamos priemonės.
Kadangi AB “Stumbras” marketingo strategija paremta įsitvirtinimo, rimtų pozicijų užėmimo rinkoje idėja, įsitikinę,kad būtina dalį lėšų skirti specialiai reklaminei produkcijai: vėliavėlėms, lipdukams, kalendoriukams bei kitai reklaminei produkcijai. Verta pažymėti tokį faktą, kad reklaminiai suvenyrai pasižymi unikalumu, jų ribotu sskaičiumi, dovanojami ar skiriami tik išimtiniams atvejams, todėl turi ilgalaikę vertę, ir kaip reklamos priemonė pasireiškia pasikartojančiai ir be papildomų išlaidų.
Numanoma dalį reklaminės produkcijos parduoti bendrovės firminėse parduotuvėse ir didmeninės prekybos platintojams.
IŠVADOS
Atlikdamos šį darbą naudojomės teorine literatūra bei AB “Stumbras” suteikta informacija.
Įsitikinome, koks svarbus yra marketingo planavimas, nes verčia bendrovę analizuoti tai, kas vyksta ir kas turėtų vykti, skatina geriau valdyti: nustatyti uždavinius atskiriems darbuotojams, koordinuoti jų veiklą, verčia kompaniją peržiūrėti savo politiką, paruošti darbuotojus galimiems pasikeitimams.
AB “Stumbras” deda daug pastangų, kad “pririštų” klientus, padarytu nuolatiniais, t.y. lojaliais, ne jų nebereikia skatinti pirkti – jie jau išbandę prekę, ir jos pardavimo sąlygas. Turėdama tokių pirkėjų ratą AB “Stumbras” konkurencinėje kovoje jaučiasi saugiau, nes ši pirkėjų grupė beveik nekreipia dėmesio į konkurentų pasiūlymus.
Šiame darbe atsižvelgėme į prekę, kaina, jos pateikimą bei rėmimą. Plačiau išanalizavusios reklamos strategiją, galime teigti, kad televizijos ir radijo reklama leidžia efektyviai panaudoti ir įgyvendinti reklamos strategiją, kadangi galima reguliuoti, kontroliuoti reklamos pateikimo laiką.
LITERATŪRA
1. R. Virvilaitė. Marketingas. – Kaunas: Technologija, 1997
2. V. Pranulis, A.Pajuodis ir kt. Marketingas: vadovėlis. – Vilnius, 1999
3. V.Pranulis. Marketingo tyrimai. – Vilnius, 1998
4. F.S. Butkus. Organizacijos ir vadyba. – Vilnius, 1996
5. www.stumbras.lt