Aplinkos apsaugos ekonominės problemos

Įvadas

Gamtos ištekliai – tai gamtos elementai (žemė, vanduo, oras, klimatas,

augalija,

gyvūnija, naudingosios iškasenos, landšaftas), naudojami visuomenės

reikmėms tenkinti. Tarp žmogaus ir gamtos išteklių yra abipuse

priklausomybė. Gamtos ištekliai sudaro sąlygas žmonijai egzistuoti ir

vystytis, o žmogus, plėtodamas gamybą, mokslo ir technikos pažangą,

keičia gamtos išteklių struktūrą, įvaldo vis naujas gamtos jėgas. Jau

dabar vis daugiau naftos išgaunama vandenynuose, metalų rūdos kasamos

amžino įšalo zonose, gėlo vandens atsargas rengiamasi papildyti iš Arkties

bei Antarktidos ledynų.

Gamtos ištekliai lemia šalių ekonominę raidą. Gamtos turtų turtingos

valstybės turi gerokai didesnes galimybes pplėtoti gamybą, prekybą,

socialinę sferą. Šių išteklių eksportas yra svarbus pajamų šaltinis.

Pavyzdžiui dabar dideles pajamas gauna naftą ir metalus eksploatuojančios

šalys.

Gamtos turtų naudojimas sukelia dvejopas problemas. Pirmiausia, kai kurių

gamtos turtų ištekliai senka. Naujų išteklių paieškai ir išgavimui reikia

milžiniškų lėšų, dažnai iš esmės keičiasi jų geografinis išsidėstymas. Dėl

to didėja išteklių transportavimo bei bendros gamybos išlaidos, ypač

tuomet, kai dėl išteklių išsekimo įmonės priverstos keisti technologijas ir

gamybos profilį. Antra problema ta, kad dažnai išgaunami tik pagrindiniai

mineralinių išteklių komponentai. Kiti prilyginami atliekoms, kuriomis

teršiama aplinka. Todėl kkompleksinis visų išteklių komponentų naudojimas

yra ypatingai svarbus ekonominis ir gamtos apsaugos veiksnys.

Racionalus gamtos išteklių išgavimas bei naudojimas tiesiogiai susijęs su

natūralios gamtinės ir žmogaus sukurtos aplinkos išsaugojimu. Tuo rūpinasi

aplinkos apsauga. Ji apima visą kompleksą tarptautinių, valstybinių ir

visuomeninių priemonių, kuriomis siekiama iišsaugoti natūralius ekologinius

ryšius, išvengti žalingų gamybos procesų ar žmonių veiklos pasekmių arba

maximaliai jas sumažinti. Aplinkos apsauga kaip mokslas yra dviejų mokslo

grupių sandūroje – gamtos ir ekonominių – socialinių. Tik kompleksinis

ekonominių, teisinių, techninių, biologinių priemonių naudojimas gali

garantuoti racionalų gamtos išteklių naudojimą dabar ir ateityje.

Kadangi Lietuva nėra turtinga gamtos ištekliais, tai panagrinėsime

antrąją gamtos turtų naudojimo problemą – neracionalų gamtos išteklių

naudojimą, transportavimą, ekologišką žemdirbystę, bei elektros energijos

gamybos problemą.

Aplinkos apsaugai skiriamas ypatingas Europos Sąjungos dėmesys

Aukštas Europos Komisijos pareigūnas sveikina Lietuvą uždarius Aplinkos

derybinį skyrių, tačiau ragina vykdyti derybų metu prisiimtus

įsipareigojimus – tiek priimant įstatymus, tiek užtikrinant finansinę

paramą aplinkosaugos standartams įgyvendinti.

Tokią poziciją Europos Komisijos (EK) Aplinkos apsaugos direktorato

generalinio direktoriaus pavaduotojas Jeanas Francois Verstrynge išsakė

susitikime su vyriausiuoju euroderybininku Petru Auštrevičiumi.

Derybas dėl vieno iš ssudėtingiausių dėl savo apimties ir įgyvendinimo

kaštų – Aplinkos skyriaus – Lietuva baigė 2002 m. birželio pabaigoje,

išsiderėjusi tris pereinamuosius laikotarpius: pakuočių ir pakavimo atliekų

tvarkymo, miestų nuotėkų valymo, lakių organinių junginių srityse.

„Europos Komisija ypatingą dėmesį skiria aplinkos apsaugai. Ateityje

aplinkosauginiai standartai įgis dar didesnę reikšmę. Žemės ūkyje,

energetikoje ir kitoje ekonominėje veikloje būtina diegti pažangias

aplinkos neteršiančias technologijas“, – sako Jeanas Francois Verstrynge.

Komisija ragina daugiau dėmesio bei investicijų skirti oro kokybės

užtikrinimui.

P.Auštrevičius pareiškė tikįs, kad kintantis ES požiūris į aplinkosaugos

reikalavimus neturės įtakos jau pasiektiems dderybiniams rezultatams.

Numatoma, kad iki 2009 m. kasmet aplinkosauginių standartų įgyvendinimui

reikės skirti iki 200 mln. Lt. Didžiausios investicijos planuojamos atliekų

tvarkymo sistemų ir vandenvalos įrenginių statybos srityse.

Pusę reikiamų lėšų – apie 100 mln. Lt kasmet – ketina skirti Europos

Sąjungos fondai, kitą dalį sudarys valstybės biudžeto, tarptautinių

finansinių institucijų lėšos.

Jeanas Francois Verstrynge paragino Lietuvą aktyviau dalyvauti ES

aplinkosauginėse programose bei pritraukti daugiau privačių bei Europos

sąjungos investicijų į šią sritį.

„Jūs turite būti pasiruošę priimti ne tik dabar gaunamus programos ISPA

pinigus, bet ir daug didesnes pinigų sumas iš įvairių fondų, kurias gausite

įstoję į ES. Lietuva turi įrodyti, kad deramai panaudoja aplinkosaugai

skiriamus pinigus bei stiprinti administracinius gebėjimus“, – sakė Europos

Komisijos Aplinkos apsaugos direktorato generalinio direktoriaus

pavaduotojas.

Vyriausiojo euroderybininko teigimu, investicijos į aplinkosaugą turi

būti subalansuotos ir netapti pernelyg didele našta mokesčių mokėtojams.

P. Auštrevičius EK pareigūną informavo, kad Seimas į rudens sesijos

darbotvarkę įtraukė aplinkosaugai svarbius įstatymus – Pakuočių ir pakavimo

atliekų tvarkymo, taip pat Mokesčio už aplinkos teršimą. Šis įstatymas

skatintų gamintojus ir importuotojus patiems organizuoti atliekų tvarkymą.

Per šešerius metus Lietuvai reikės įsteigti 10-12 regioninių atliekų

tvarkymo sistemų, sutvarkyti netinkamus naudoti atliekų sąvartynus.

Lietuva įsipareigojo, jog iki 2010 m. miestų ir miestelių nutekamujų

vandenų išvalymo lygis atitiks ES standartus. Per dešimtmetį į nuotėkų

valymo įrenginių statybą ar rekonstrukciją reikės investuoti 22 mlrd.litų.

Planuojama, kad mažiausiai pusę šių išlaidų padengs ES fondas ISPA.

Trečiojo pereinamojo laikotarpio prašoma įgyvendinant Lakių organinių

junginių direktyvą, kuri riboja teršalų išmetimą, pervežant ir laikant

benziną.

Artėjanti elektros energijos stygiaus problema

Lietuva įsipareigojusi ES uždaryti Ignalinos Atominę Elektrine susiduria su

kita problema – gresiančiu elektros energijos stygiumi. Todėl būtina matyti

naujus galimus elektros gamybos šaltinius, ypač savus ir atsinaujinančius

kaip hidroenergiją, nors ji ir negali pakeisti AE. Vienas tokių

perspektyvių hidroenergijos šaltinių yra šalies didžiųjų upių – Nemuno ir

Neries – vandens energijos panaudojimas, kuriose sukoncentruota apie 80%

visų techninių šalies hidroenergijos išteklių.

Tačiau didelių hidroelektrinių (HE) statyba tampa vis sudėtingesnė,

konkurencija elektros gamybos rinkoje didžiulė, aplinkosaugos suvaržymai

griežtėja. Vienas iš veiksnių, kurie sustiprintų HE padėtį konkurencinėje

kovoje su kitokio tipo elektros jėgainėmis, būtų išorinių kaštų arba žalos,

kurią aplinkai padaro kiekviena elektrinė, vertinimas. Deja, kol kas

praktikoje vyrauja tik ekonominis – mažiausių išlaidų kriterijus.

Tyrimo metu buvo lyginamos HE ir galimos naujos kondensacinės elektrinės

(KE) suminės mažiausios išlaidos tam pačiam energetiniam efektui gauti.

Nustatyta, kad HE nepalyginamai mažesnės eksploatacijos išlaidos, nors jų

ekonominis efektyvumas yra ribinis. Santykinai mažos eksploatacinės

išlaidos labai svarbios, nes Lietuva visiškai neturi kuro elektrai gaminti.

Tačiau vertinant išorinius elektros gamybos kaštus – naudą dėl mažesnės

žalos aplinkai – HE tampa ekonomiškai efektyvi. Tai išryškėja, priėmus

dėmesin šiluminių elektrinių išmetamą į atmosferą didelį kiekį CO2. Iki

šiol už tai LLietuvoje aplinkosaugos mokesčiai netaikomi. Net esant šiems

mokesčiams nedideliems, susidarytų apie 152 mln. Lt suma kasmet. Šios žalos

galėtų būti išvengta, jei būtų statomos HE ant Nemuno ir Neries. Būtina

pabrėžti, kad čia, vertinant ekologinius kriterijus nebuvo atsižvelgta į

pagrindinio HE elemento – tvenkinio įtakos gamtinei, socialinei, fizinei

aplinkai specifiką.

Kadangi nėra elektros galios poreikio ir trūksta didelio pradinio kapitalo,

didžiųjų Lietuvos upių – Nemuno ir Neries – energijos panaudojimo projektai

yra tolesnės perspektyvos uždavinys. Ir visgi, įvertinant pasaulines

energetikos tendencijas – nuolatinį kuro brangimą bei mokesčių už

atmosferos taršą didėjimą, Nemuno ir Neries vandens energijos racionalus

panaudojimas yra aktualus.

Didelių hidroelektriniu finansavimo problema

Nepriklausomo elektros gamintojo (NEG) sąvoka atsirado siekiant privatų

sektorių įtraukti į elektros (energijos) gamybos rinką, iš dalies ją

demonopolizuojant ir, svarbiausia, pritraukiant privatų kapitalą

infrastruktūros projektams – energetikos sektoriui plėtoti. Pastaruoju

metu NEG projektai tapo efektyvia užsienio investicijų priemone

besivystančiose šalyse, kur trūksta savo kapitalo elektros jėgainėms

statyti. NEG hidroenergetikos plėtrą vykdo per vadinamuosius SVEP projektus

(hidroelektrinę statyti, valdyti, eksploatuoti, perduoti) ir jų atmainas

SVE, SEP, RVEP, RVE, REP. Čia R reiškia rekonstrukciją.

Konkretus SEP finansavimo modelio pritaikymo pavyzdys – Birštono HE

statyba. Ši HE galėtų būti statoma, finansuojama ir eksploatuojama

privačių kompanijų ir po apibrėžto eksploatacijos laikotarpio perduodama

valstybei. Finansavimo pagal SEP modelį tikslas – padengti Lietuvos

valstybės biudžeto pinigų trūkumą. Tam Lietuvos Vyriausybė turi leisti

įkurti Birštono HE bendrovę. Ji yra

atsakinga už HE finansavimą,

projektavimą ir statybą, eksploataciją ir priežiūrą. Visi statybos dalyviai

būtų atstovaujami Birštono HE bendrovėje kaip akcininkai. Šios elektrinės

investicijų suma – apie 600 mln.lt. Jos būtų dengiamos indėlininkų įnašų

-90 mln. lt. (15%), pirmaeilės skolos – 384 mln. lt. (64%) ir komercinės

paskolos – 126 mln. lt. (21%).

[pic]

Ruošiant ir realizuojant projektą tektų sudaryti apie 40 sutarčių. Projekto

ruošimas, sutarčių sudarymas ir pasirašymas iki statybos darbų pradžios

užtrunka ilgą laiką – apie 5 – 10 metų. Per šį laikotarpį turėtų būti

priimti nauji Lietuvos valstybės įįstatymai, iš dalies ir užsienio

investicijų pagal SEP modelį įteisinimas, ir kiti. Dar apie 5-7 metus

mažiausiai užtruktų statybos ir montavimo darbai. Taigi, Birštono HE

projektas galėtų būti realizuotas tik po 15 metų, t.y. apie 2020 m. Dar po

15 metų, t.y. apie 2035 m. jis galėtų būti perduotas Lietuvos valstybei.

Tai tikrai ilgas, tačiau neišvengiamai artejantis procesas, nuo kurio

priklausys mūsų valstybės ekologinė, bei ekonominė padėtis.

Baltijos jūros regiono ekologinės – ekonominės problemos

Dabartinę Baltijos regiono šalių raidą apibūdina amžini ekonominių ir

ekologinių visuomenės interesų prieštaravimai.

Baltijos jūra yra ssvarbus prekybos ir transporto regionas. Aukštas

ekonominio bendradarbiavimo ir prekybos lygis nulemia ir didelę uostų

industrijos ir laivybos objektų koncentraciją. Devynios regiono šalys

šliejasi prie Baltijos jūros. Kiekvienoje šalyje yra ne vienas jūrų uostas.

Rusijoje, Latvijoje, Lietuvoje, Estijoje, Suomijoje, Vokietijoje,

Lenkijoje, Danijoje, Švedijoje yra per ššimtą vidutinių ir mažų uostų.

Kasmet per Baltijos regiono jūrų uostus pergabenama daugiau kaip 370 mln.

tonų krovinių, daugiau kaip 60 tūkstančių laivų kasmet plaukia per Danijos

sąsiaurius. Baltijos jūros šalių krovinių apyvartos lygis – 600 mln. tonų

2010 metais specialistams atrodo visiškai realus.

Baltijos jūros regionas yra ekonominis regionas su gerai išvystyta pramone.

Jame gyvena per 160 mln. žmonių.

Europos Sąjungos plėtra ir Estijos, Latvijos bei Lietuvos atėjimas į

Europos sandraugą nulems regiono ekonominės ir socialinės raidos ypatumus.

Iš Baltijos regiono šalių Rusija yra vienintelė, neįeinanti į ES. Tačiau

negalima kalbėti apie Baltiją, kaip apie vidinę ES jūrą.Rusijos uostų prie

Baltijos bendra krovinių apyvarta 2003 metais siekė 76 mln. tonų, iš kurių

naftos ir jos produktų dalis sudarė 35 mln. tonų. O juk yra ir kitokių

aplinkai pavojingų krovinių, kaip antai trąšos, rrūda ir kt. Ko gero,

reikėtų kalbėti apie ypatingą Baltijos jūros statusą.

Visi šie aspektai ir lemia Baltijos regiono ekologijos būklę. Daugybė

transporto magistralių, kuriomis gabenami pavojingi kroviniai, ir ypač

nafta bei jos produktai, nulemia ekologijos klausimų svarbą. Ekologijos ir

aplinkosaugos klausimai gvildenami daugybėje organizacijų, asociacijų ir

sutarčių, kaip, ko gero, nė viena kita tema.

ES aplinkosaugos generalinis direktoratas, HELCOM (Baltic Marine

Environment Protection Commission), rūpinasi Baltijos jūros aplinkos

apsauga per Danijos, Estijos, Suomijos, Vokietijos, Latvijos, Lietuvos,

Lenkijos, Rusijos ir Švedijos tarpvyriausybinę kooperaciją.

HELCOM yra Baltijos jūros zonos aplinkos apsaugos konvencijos ((Helsinkio

konvencija), IMO (Tarptautinės jūrų organizacijos), CCB (Coalition Clean

Baltic) vadovaujantis organas. CCB aplinkos apsaugos organizacijos

pagrindinis tikslas – saugoti aplinką ir plėtoti gamtos išteklius Baltijos

jūros regione.

Ir tai anaiptol ne visos organizacijos, kurios sprendžia ekologijos

problemas. Kiekvienoje Baltijos regiono šalyje yra ekologijos problemas

sprendžiančių visuomeninių ir nekomercinių susivienijimų.

Jeigu bandytume perteikti aplinkos apsaugos klausimus vienu sakiniu, jis

galėtų būti toks: ieškoti optimalaus visuomenės ekologinių ir ekonominių

interesų santykio. Štai ir išeina amžina visuomenės ekologinių ir

ekonominių interesų priešprieša.

Kokie pagrindiniai ekologijos problemų sprendimo metodai? Visų pirma, ir

ypač ekologijoje, būtini informuotumas ir problemų tyrimas.

Aplinkosaugos ir ekologinio saugumo teisiniai ir juridiniai aspektai, ES

ekologinio saugumo reikalavimų politika, ekologijos standartai ir

sertifikavimo sistema yra pirminė ir bazinė informacija.

Po to eina Baltijos jūros ekologijos, transporto ekologijos ir Baltijos

jūros ekologinio saugumo prevencinių priemonių klausimai. Prie šių aspektų

dar galima priskirti tanklaivių su dvigubu dugnu, ledlaužių laivyno

panaudojimo Baltijoje problemas, taip pat ir naftos bei kitų pavojingų

krovinių transportavimo ir perkrovos Baltijos uostuose klausimus.

Ekologinio saugumo apsauginių priemonių pagrindas yra sudaryti monitoringą,

užtikrinti uostų kompleksų ir laivybos trasų saugumą, tai yra laiku imtis

reikiamų sprendimų. Todėl reikia pažymėti Rusijos institutų ir mokslininkų,

kurie sprendžia ekologinio saugumo problemas ir ugdo atitinkamus

specialistus, nuopelnus. Rusijos transporto akademija, valstybinė Makarovo

jūrų akademija, Tarptautinis pramonininkų ir įmonininkų kongresas bando

suvienyti valstybinio sektoriaus ir privataus verslo pastangas ekologijos

problemoms spręsti.

Kitas ekologijos problemų sprendimo aspektas yyra ekologinių projektų

finansavimas. Tokias galimybes turi ir Europos struktūriniai fondai, ir

valstybiniai bei municipaliniai biudžetai. Projektus finansuoti gali ir

privatus kapitalas.

Kai kurios pervežimų įmonės taip pat stengiasi ekologiškai gabenti

krovinius, atnaujindamos savo inventorių, tansportą ir racionaliai

paskirstydamos krovinių gabenimą sausuma ir jūra, stengdamosi kuo maziau

teršti aplinką. Štai ,pavyzdžiui, kombinuotų vežimų bendrovė UAB “Arijus“,

didėjant konteineriniams vežimams ir populiarėjant krovinių gabenimo

paslaugai “nuo durų iki durų”, investuoja į ekologiškesnį transportą.

Nemažą dalį krovinių sausuma gabenanti bendrovė atnaujina vilkikų parką,

skirdama tam nemažas investicijas. UAB “Arijus” šiemet planuoja

ekologiškesniais vilkikais atnaujinti 20 proc. vilkikų parko. Panašūs

investiciniai ir kitų metų planai.

Autotransporto departamento direktorius Jevgenijus Valasenka sako, kad

bendrovė laikosi politikos – įsigyti ekologiškesnių ir naujesnių transporto

priemonių, kurios mažiau teršia aplinką – išmeta mažiau dujų į aplinką,

kelia mažiau triukšmo. Tokios transporto priemonės sunaudoja mažiau kuro.

Bendrovė šioms investicijoms ir parko plėtrai šiemet skyrė apie 10 proc.

apyvartinių lėšų.

“Naujos kartos vilkikai, skirti gabenti pavojingiems kroviniams, turi

specialios įrangos komplektaciją, kuri nelaimingo įvykio metu apsaugo

aplinką nuo užteršimo. Skirtingų “Euro” klasių vilkikai turi vis kitas

apsaugos klases”, – aiškina J.Valasenka.

Mažindamas aplinkos taršą, “Arijus” planuoja įdiegti ISO reikalavimus ir

gauti ISO 14000 aplinkosaugos sertifikatą. Pašnekovo teigimu, ES

aplinkosaugos reikalavimai visada buvo griežti. Lietuvos įmonės prisitaiko

prie šių reikalavimų ir sparčiai juos įgyvendina.

Pasak J.Valasenkos, bendrovė, gabendama krovinius kombinuotu būdu – dalį

konteineriais jūra, dalį – vilkikais sausuma, –– mažina kelių apkrovimą,

taip prisidėdama prie aplinkos saugojimo. Pastarosios politikos – didžiąją

dalį krovinių perkelti nuo sausumos kelių į jūrą – laikosi visa Europa.

Gabendami ir sausuma, ir jūra krovinį užsakovui be problemų pristatome “iki

durų”, nes ne visada krovinys gali keliauti tik vienu kuriuo nors keliu”, –

aiškina bendrovės “Arijus” atstovas.

Kasmet bus sutvarkoma apie 12 tūkst. tonų naudotų padangų

Apytikriais duomenimis, kasmet Lietuvoje susikaupia 12–15 tūkst. tonų

nebetinkamų naudoti padangų Aplinkos ministerijos paskelbtas atviras

konkursas senoms padangoms perdirbti arba jas panaudoti energijai gauti

padės išspręsti šių atliekų tvarkymo problemą. Bus atrinktos įmonės,

pasiūliusios parankiausias sąlygas padangoms tvarkyti. Per 2004–2006 metų

laikotarpį jos turės kasmet sutvarkyti apie 12 tūkst. tonų naudotų padangų.

Šioms įmonėms bus kompensuojamos išlaidos už kiekvieną sutvarkytą toną iš

Gaminių ar pakuotės tvarkymo programos lėšų, surinktų už aplinkos teršimą

padangų atliekomis..

Šalyje ligi šiol nė viena įmonė neužsiėmė jų pramoniniu panaudojimu. Senas

padangas pirolizės būdu ruošėsi deginti akcinė bendrovė „Klijai“, bet šio

projekto nepavyko įgyvendinti pasipriešinus vietos bendruomenei, o vėliau

bankrutavus ir pačiai bendrovei. Padangų smulkinimo agregatą įsigijusi UAB

„Klaipėdos krašto atliekų tvarkymas“ pernai jį išbandė, bet nėra

nusprendusi, kaip panaudoti iki 2–5 cm dydžio susmulkintus padangų

gabaliukus. Rimtų ketinimų deginti senas padangas ir kaip kurą panaudoti

cemento gamybai yra pareiškusi akcinė bendrovė „Akmenės cementas“. Joje

atliktas eksperimentas buvo teigiamai įvertintas.

Pradės daugėti ekologinių ūkių

Lietuvoje užsibrėžta, jog iki 2010 m.

net 15 proc. ūkių bus ekologiniai

(dabartinėse ES šalyse turėtų būti 20-30 proc.). Tai reiškia, jog per 10

metų jų plėtra išaugs 100 kartų, lyginant su dabar ūkininkaujančiais. Tiek

kartų turėtų išaugti ir ta nedidelė biudžetinė parama, kurią gauna

ūkininkai dabar. Tokio staigaus šuolio nepadarė kur kas turtingesnės už mus

šalys. Juolab nerealu, jog tai padarys nuo ekonominių problemų dūstanti

Lietuva. Tą supranta ir daugelis tų, kurie stovėjo prie ekologinės

žemdirbystės ištakų šalyje. Todėl vis garsiau pradedama kalbėti, jog tie 15

proc. bus tausojanti, o ne ekologinė žemdirbystė. JJau paskelbtas ir

konkursas Tausojančios žemdirbystės programai paruošti.

Apmaudu, kad tą tausojimą kiekvienas supranta vis kitaip. Neabejotina, jog

kiekviena tona nepanaudotų pesticidų, mineralinių trąšų ar dyzelino – jau

irgi tausojimas. Prie tausojančios žemdirbystės priskiriama ir Integruota

žemdirbystės sistema, kur pesticidai naudojami griežtai atsižvelgiant į

ligų ir kenkėjų bei piktžolių daromą žalą, o trąšos – pagal dirvožemių

analizių duomenis, bei prisilaikant daugelio kitų gamtosauginių

reikalavimų. Kažkas panašaus – ir vadinamoji draugiškoji gamtai

žemdirbystė. Aukščiausias Tausojančios žemdirbystės pakopas užima

Biodinaminė ir Ekologinė žemdirbystės sistemos. Tad labai svarbu kokio

lygio Tausojančią žemdirbystę plėtosime Lietuvoje iir kokia iš to bus nauda

ūkininkui, vartotojui ir visai gamtinei aplinkai.

Tausojančios žemdirbystės arba subalansuotos plėtros pavyzdžiu galėtų būti

mūsų turtinga kaimynė Švedija. Tai viena iš didžiausių Europos šalių.

Beveik pusę jos teritorijos dengia miškai, o daugiau nei trečdalį sudaro

kalnai, pelkės ir ežerai. ŽŽemės ūkio naudmenos apima mažiau nei 3 milijonus

ha, kas tesudaro 7 proc. viso šalies ploto. Žemės ūkis (t.sk.

miškininkystė, medžioklė ir žvejyba) įdarbina apie 90000 žmonių arba mažiau

nei 3 proc. visų Švedijos gyventojų. Dar apie 60000 dirba maisto pramonėje.

Dauguma ūkių yra šeimos ūkiai. Daugėja ūkių, kur papildomos pajamos

gaunamos dirbant įvairiose įstaigose ir organizacijose bei aptarnavimo

sferose. Švedijos ūkininkai yra labai organizuoti ir susivieniję įvairiuose

kooperatyvuose ir asociacijose. Jiems priklauso 80 proc. mėsos ir beveik

visa pieno perdirbimo pramonė. Pagrindinis Švedijos regioninės politikos

tikslas – aprūpinti darbu, būtinu aptarnavimu ir sveika gamtine aplinka

visus, nepriklausomai kur jie gyvena. Todėl speciali parama teikiama

gyvenantiems šalies Šiaurėje, Elando ir Gotlando salose bei kitose

nepalankiose vietovėse.

Lietuva jau integravosi į Europos Sąjungą (ES) ir mūsų Tausojanti

žemdirbystė turės atitikti ES standartus. Čia kaip pavyzdys ppateikiamas

Gamtinės aplinkos apsaugos ir subalansuotosios kaimo plėtros 2000-2006 m.

planas Švedijai (toliau – Planas), kuris netolimoje ateityje galėtų būti

pavyzdžiu ir Lietuvai.

Plane numatytos finansinės paramos mastai ir priemonės, kurios turėtų

sąlygoti tausojančią (angl. sustainable), aplinkosauginę, ekonominę ir

socialinę Švedijos kaimiškųjų regionų plėtrą. Plano pagrindas yra Agenda

2000 ir ES bendrosios žemės ūkio reformos programa. Jame nurodyta, jog

subalansuota kaimo vystymo plėtra ir ekonomika priklauso ne vien nuo žemės

ūkio, bet ir nuo daugelio pramonės ir verslo sektorių. Žemės ūkis taipogi

vaidina daugialypę rolę kaime ir yra ne tik mmaisto produktų gamintojas, o

ir turi kitas funkcijas, tokias kaip gamtinės ir kultūrinės aplinkos

išsaugojimas. Plano priemonės ir lėšos įvairiems regionams skirtingos. Ypač

daug dėmesio skiriama išlaikyti žemės ūkį nepalankiuose jam regionuose,

siekiant išsaugoti kraštovaizdį ir gamtinę aplinką. Gamtinę aplinką

tausojantis žemės ūkis išsaugo ir gamtinius resursus, yra prisitaikęs prie

vietinių agrometeorologinių sąlygų ir yra etiškas. Pagrindinis tokio

ūkininkavimo tikslas – išsaugoti ir išlaikyti nepakitusią gamtinę kaimo

aplinką ateities kartoms. Svarbi šios strategijos dalis yra kompensuoti

ž.ū. produkcijos kaštus vadinamuoju kolektyviniu servisu, kas

nekompensuojami kitais šaltiniais. Tokio kolektyvinio serviso pavyzdys yra

valstybinės bioįvairovės ir kultūrinio paveldo išsaugojimas įvairiuose

kraštovaizdžiuose.

Antrasis tikslas – ekonomiškai ir socialiai subalansuota kaimo plėtra,

reikalaujanti konkurentabilios kaimo ekonomikos, kur svarbiausia yra

produkcijos kokybė, o ne kiekybė. Labai svarbu, kad aukštos kokybės

produkcijos kaina būtų prieinama vartotojui, kad ūkininkas gautų adekvačią

kompensaciją. Parama turi skatinti žemės ūkio ekonominio efektyvumo

stiprinimą, modernizavimą ir konkurentabilumą. Ūkininkams dažnai gali būti

sunku išsiversti iš gaunamų pajamų iš savo ūkio. Todėl jis turi ieškoti

galimybių papildomoms pajamoms gauti. Pavyzdžiu galėtų būti smulkių

perdirbimo įmonių steigimas ir agroturizmas. Taip pat labai svarbu didinti

moterų vaidmenį ir kompetenciją ž.ū. regionų plėtroje. Plano programą

sudaro 2 prioritetinės kryptys, suskirstytos į subprogramas ir skyrius:

I Prioritetas – Kaimo regionų subalansuota gamtosauginė plėtra

|Priemonės |Finansavimas mln. |

| |eurų 2000-2006 m. |

|Agrogamtosauginės |1040 |

|Subprograma I – Ž.ū.kraštovaizdžių bio ir | |

|kultūrinio paveldo iišsaugojimas | |

|- Pusiau natūralios pievos ir | |

|ganyklos | |

|- vertingas gamtinis ir kultūrinis | |

|paveldas | |

|- vertingas gamtinis ir kultūrinis | |

|paveldas šiaurinių elnių ganyklose | |

|- benykstančių vietinių veislių | |

|apsauga. | |

|Subprograma II – Įvairūs ž.ū. kraštovaizdžiai| |

|- draugiška gamtai žolininkystė | |

|Subprograma III – Draugiška gamtai | |

|žemdirbystė | |

|- ekologinės produkcijos metodai | |

|- drėgnų ir užliejamų plotų | |

|naudojimas | |

|- nitratų išsiplovimo mažinimas | |

|- draugiškų gamtai metodų taikymas | |

|auginant rudąsias pupeles Elando saloje | |

|- draugiškų gamtai metodų taikymas | |

|auginant cukrinius runkelius Gotlando saloje | |

|- apsauginės juostos | |

|Ūkininkaujančių mažo našumo žemėse dotacijos |402 |

|Mokymas |116 |

|Investicijos į ž.ū. gamybą |53 |

|Miškų ekologinės vertės gerinimas |6 |

|Kaimo regionų adaptacijos ir vystymo parama |31 |

|- aplinkos apsauga sąryšyje su žemės ūkiu, | |

|miškininkyste ir kraštovaizdžio išsaugojimas | |

|bei gyvūnų gyvenimo sąlygų pagerinimas | |

|Suma: |1648 |

II prioritetas – Kaimo regionų subalansuota ekonominė ir socialinė plėtra

|Investicijos į žemės ūkį |35 |

|Parama jauniems ūkininkams |26 |

|Mokymas |15 |

|Ž.ū. produkcijos perdirbimo ir marketingo |27 |

|tobulinimas | |

|Kaimo regionų adaptacijos ir vystymo rėmimas |55 |

|- ž.ū. produktų kokybės marketingas | |

|- ž.ū. veiklos įvairovės plėtra | |

|- ž.ū. infrastruktūros vystymas ir | |

|tobulinimas | |

|- parama turizmo plėtrai | |

|- kaimų plėtra, jų paveldo apsauga | |

|ir išsaugojimas | |

|Suma: |158 |

|Iš viso: |1806 |

Tad tokią didelę paramą numatoma skirti, mūsų akimis žiūrint, tobulam

Švedijos žemės ūkiui ir gamtosaugai remti. Lėšas skiria ES ir Švedijos

vyriausybė.

ES finansavimo dalis priklauso nuo regiono ir priemonės. Labai

nepalankiuose žemės ūkiui šiauriniuose regionuose ES finansuoja 75 proc.

gamtosauginės paramos, o likusioje teritorijoje – 50 proc. Kitų programos

dalių finansavimui ES dalis sudaro 25 proc. Mokymo programos finansuojamos

100 proc., todėl mokymas yra nemokamas. Nepaisant gan didelio popierizmo ES

parama Švedijoje jau naudojasi apie 75000 ūkinių subjektų iš bendro 80500

skaičiaus. Ekologiškai ūkininkaujantys gauna tokias subsidijas:

|Subsidijų už 1 ha: |Subsidijų dydis |

| |kronomis (1 krona = |

| |0,38 lito) |

|Žalienų |500 |

|Grūdinių |1300 |

|Aliejinių |2200 |

|Ankštinių |1300 |

|Bulviu |2200 |

|Daržovių |5000 |

|Sodų |7500 |

|Už 1 sąlyginį |1700 |

|gyvulį | |

Tad nenuostabu, jog čia jau 2005 m. ekologinė žemdirbystė užims 20 proc.

ž.ū. naudmenų ploto, o 10 proc. pieno bei 10 proc. jautienos ir avienos bus

pagaminta ekologiškai.

Gamtinės aplinkos apsaugos ir subalansuotos kaimo plėtros planas Švedijai

2000-2006 m. yra derybų tarp Švedijos vyriausybės ir ES Komisijos

rezultatas.

Plano sudarymu, finansavimu, įdiegimu ir monitoringu rūpinasi Švedijos

nacionalinė ž.ū. taryba, kurioje – 920 darbuotojų. Ji turi 9 departamentus

su 38 skyriais ir dar 5

autonominius skyrius. Kasmet Taryba ES Komisijai ir

Švedijos Vyriausybei pateikia išsamias ataskaitas apie Plano vykdymą. 2003

m. pabaigoje buvo pateikta tarpinė ataskaita, kur turėjo būti aptarti gauti

rezultatai ir trūkumai bei, Plano korekcijos.

Vargu, ar įmanoma tikra tausojanti ir gamtai draugiška žemdirbystė be

tvarkingų, medžiuose skendinčių sodybų, gerų kelių, erdvių, su tobulomis

mėšlidėmis tvartų, tvarkingų sandėlių, apsirūpinimo būtiniausia technika ir

padargais, racionalaus trąšų ir pesticidų vartojimo, kooperacijos ž.ū.

produkcijos gamyboje ir realizavime, sėjomainų, atsparių ligoms ir

kenkėjams veislių, agroželdinių, kvalifikuoto mokymo, konsultacijų,

rekomendacijų ir kt. Dideliu barjeru ekologinės žemdirbystės plėtrai bbus

tarptautiniai reikalavimai tokiuose ūkiuose sėti tik ekologiškai išaugintą

sėklą. Lietuvoje sąmoningai sugriauta buvusi, ypač daugiamečių žolių,

sėklininkystė, o apie veislių selekciją ekologinei žemdirbystei bei jų

sėklininkystę dar net nekalbama. Tad tokią sėklą, kaip ir daug ką, vėl

brangiai pirksime iš užsienio. Be viso to, būtina taip ūkininkaujančių

ekonominė ir socialinė sauga, moralinis ir dvasinis nusiteikimas. Pradžia

visada sunki. Todėl būtina šių kilnių tikslų įgyvendinimui skubiai

perorientuoti mūsų ž.ū. mokslą į alternatyvų chemizuotam žemės ūkiui

paiešką ir tyrimus, organizuoti funkcionierių ir visų vartotojų ekologinį

švietimą, ūkininkų aprūpinimą už prieinamą kainą aalternatyviomis cheminėms

trąšoms ir pesticidams medžiagomis bei preparatais. Visa tai jau eilę metų

daroma Švedijoje, Šveicarijoje, Austrijoje, Vokietijoje ir daugelyje kitų

šalių.

Viena kaime ar seniūnijoje tvarkinga, ekologiška sodyba žymesnio poveikio į

sveikos natūralios gamtinės aplinkos atstatymą ir puoselėjimą didelių

pakitimų neįneš, o tik yra ir bbus šviesulys to siekiantiems kaimynams.

Tokių šviesuolių Lietuvoje jau yra per 300. Jie verti geriausių žodžių,

apdovanojimų ir paramos nelygioje konkurencijoje su pesticidų

propaguotojais. Pastarieji, užsienio eksportuotojų pavyzdžiu, bando

rekomenduoti purkšti augalus pesticidais vos ne po kiekvieno lietaus. Kas

laukia tokios produkcijos valgytojų?.. Demokratinėje visuomenėje

svarbiausia teisė yra teisė į sveiką maistą. Todėl ne veltui Tarptautinės

organinės žemdirbystės judėjimų federacijos (IFOAM) rengiamo eilinio 14

Pasaulinio kongreso, kuris vyko š/m vasarą Kanadoje, motto: „Cultivating

Communities”. Pažodžiui lietuviškai jį išversti sunkoka, tačiau esmė tokia:

organinės žemdirbystės vaidmuo, kuriant stabilias ir gyvybingas (ir

mikroorganizmų dirvoje, ir naudingų vabzdžių sode, ir kaimiškųjų, ir

urbanizuotų gyvenviečių, ir.) bendrijas įvairiausiose Pasaulio vietose.

Išvados

Vienas iš ekonominių metodų aplinkai saugoti yra valstybinės subsidijos.

Jos gali būti teikiamos šiomis formomis:

1. Taršą kontroliuojančių ir ją mažinančių įrenginių finansavimas.

2. Atlyginimas už taršos mažinimą arba nnedidinimą, pavyzdžiui, už tam tikro

lygio „nešvarios“ gamybos stabilizavimą.

Kartais subsidijos teršėjams gali būti tiek pat efektyvios, kaip ir

tiesioginis teršėjų apmokestinimas. Tuo labiau, kad subsidijas valymo ir

kontrolės įrenginiams statyti galima skirti ne tiesiogiai, o mažinant

privalomuosius teršėjų mokesčius arba ir visai nuo jų atleidžiant (pvz.,

nuo pelno mokesčio). Tuo tarpu be subsidijų taršos mažinimo išlaidų našta

kai kuriems gamintojams būtų per didelė ir jie būtų priversti mažinti

gamybą bei darbo jėgos panaudojimą. Dėl to didėtų nedarbas, sulėtėtų

ekonominio augimo tempai.

Nors šie argumentai yra gana svarūs, teršėjų subsidijavimas nesusilaukia

plataus pritarimo. Subsidijos akivaizdžiai parodo, kad tarsi gamyba

palaikoma mokesčių mokėtojų sąskaita, kad teršėjai gauna transferines

pajamas. Svarbus teršėjų subsidijavimo padarinys yra tai, kad kapitalas ir

darbas išstumiami iš tų ūkio sferų, kur jų panaudojimas gali būti gerokai

efektyvesnis. Be to, subsidijos kartais gali duoti visiškai priešingą

rezultatą ir ne tik nesumažinti šalyje taršios gamybos apimties, bet dargi

ją padidinti. Kodėl? Todėl, kad subsidijos skatina vis naujus verslininkus

pradėti panašią gamybą.

Ar verta palaikyti taršią gamybą „dirbtiniu kvėpavimu“? Kad ekologiškai

pažangios technologijos galėtų užtektinai sparčiai plėstis, paprastai

reikia, kad kitoms būtų netrukdoma žlugti. Taip jos išlaisvina darbą ir

kapitalą pažangesnei gamybai. Sveikai gamtos aplinkai naudinga, kad taršos

technologijos sunyktų, o pažangios — plėtotųsi. Pirmasis procesas yra

būtina antrojo sąlyga.

Išsivysčiusių šalių patyrimas rodo, kad, palaikant aktyvią ir nuoseklią

ekonominių aplinkos apsaugos metodų įgyvendinimo politiką, jų duodamas

efektas yra gana didelis. JAV aplinkos apsaugos agentūros duomenimis,

ekonominių metodų panaudojimas vien tik oro kontrolės srityje leido 1979 –

1988 metais sutaupyti daugiau kaip 4 mlrd. dolerių. Tačiau, nepaisant šių

įspūdingų skaičių, daugelyje šalių ekologinės problemos vis dėlto

sprendžiamos sunkiai. Rinkos metodai efektyviai veikia tik tada, kai yra

tiksliai nustatytos nuosavybės teisės, o dalykišku ekologiniu sprendimu

suinteresuota nedaug žmonių. Tuo tarpu vyriausybinės aplinkos apsaugos

programos labai dažnai lieka neįgyvendintos ir dėl finansinių resursų

stygiaus ir dėl įvairių biurokratinių vingrybių. Vis dėlto atskirų įmonių,

vyriausybinių institucijų aplaidumas ar netgi nesąžiningumas aplinkos

apsaugos srityje dabar jau retai lieka nepastebėtas ir nuslėptas nuo

visuomenės. Tai teikia vilčių, kad galiausiai bus panaudotas platus

administracinių ir ekonominių priemonių spektras, reguliuojant aplinką

teršiančių ūkio subjektų veiklą.

Kaip matosi iš apžvelgtų temų, daugelį ekologinių problemų sąlygoja

pinigų trūkumas joms išvengti, arba ištaisyti jų padarytą žalą.

Taip pat reikia nepamiršti, kad tik visuotinis supratimas, jog teršimas

sąlygoja mūsų pačių sveikatos blogėjimą ir visuotinį klimato atšilimą gali

padėti sustabdyti tolesnį neracionalų gamtos išteklių naudojimą.

Naudota literatūra:

1. http://www.jura.lt/2004_05/article04_l.htm

2. http://www.waterland.lt/leidinys_lt/tomai/t10_lt.htm ,

http://www.waterland.lt/leidinys_lt/tomai/t12_lt.htm#s1

3. http://www.zalieji.lt/temos/ES/aplinkapsauga

4. http://www.zpasaulis.lt/archyvas/2003/8/ubik.html ,

http://www.zpasaulis.lt/archyvas/22/ubik.html