PRODUKTŲ IR PASLAUGŲ DIZAINAS

VILNIAUS GEDIMINO TECHNIKOS UNIVERSITETAS

VERSLO VADYBOS FAKULTETAS

PRODUKTŲ IR PASLAUGŲ DIZAINAS

Studentas: Vvu-2 gr. A.Baloban

Dėstytojas: Doc. J.Merkevičius

Vilnius

2003

TURINYS

1. Dizaino įvertinimas ir patobulinimas

1.1 Įvedimas

1.2 Kokybės funkcijų išdėstymas

1.3 KFI technikos pavyzdys

1.4 Vertės inžinerija

1.4.1 Kainos analizė

1.5 Taguchi metodas

2. Prototipas ir galutinis dizainas

2.1 Įvedimas

2.2 Kompiuterio pagalbos dizainas (CAD)

2.2.1 CAD techninė įranga (hardware)

2.2.2 CAD programinė įranga (software)

2.2.3 CAD pranašumai

3. Sąveikaujančio dizaino nauda

3.1 Įvedimas

3.2 Vienalaikė raida

3.3 Vienalaikė inžinerija

1. Dizaino įvertinimas ir patobulinimas

1.1 Įvedimas

Dizaino aktyvume šitos stadijos tikslas yra ištyrinėti preliminarų dizainą ir pamatyti, aar jis gali būti patobulintas prieš produkto ar paslaugos išbandymą rinkoje. Yra keletas metodų, kurie gali būti panaudoti šitoje stadijoje tam, kad įvertintų ir patobulintų preliminarų dizainą. Jie yra:

• Kokybės funkcijų išdėstymas (KFI)

• Vertės inžinerija

• Taguchi metodas

1.2 Kokybės funkcijų išdėstymas

Pagrindinis kokybės funkcijų išdėstymo tikslas – garantuoti, kad produkto ar paslaugos galutinis dizainas tikrai atitinka jų pirkėjų reikalavimus.

Kokybės funkcijų išdėstymas yra metodas, kuris buvo sukurtas Japonijoje ir plačiai naudotas Toyotos, variklių gamintojo, ir jos tiekėjų. Metodas bando užfiksuoti ką pirkėjas nori ir kaip tai ggali būti pasiekta.

1.3 KFI technikos pavyzdys

Kompiuterių kompanijoje ICL yra suformuota maža komanda ištyrinėti naujo produkto galimybes ir stiprumą. Komanda susideda iš dviejų pirkėjų, vieno rinkodaros profesionalo, dviejų inžinierių ir vieno gamintojų atstovo. Komanda vers norus sprendimais, naudodama informaciją sukoncentruoti jjų pastangas į bruožus, kurie suteikia daugiausia vertės pirkėjams.

Pavyzdys, parodytas piešinije 1 yra ištrauka iš tipiško produkto reikalavimų tyrinėjimo – šiuo atveju elektroninio laiško. Yra parodyti pirkėjų norai ir nuomonės apie konkurento panašų produktą.

Stiprūs santykiai: • 9

Vidurynis santykiai: 3

Silpni santykiai:  1 Pirkėjo prioritetas Kaip gaminti Max naudingumas CPU atitikimas Paroliai Skalės linijos Terminalai Parama X400 Pašto susivėnijimas t.t Min vertė = 0

 pirkėjų el. Laiško suvokimas

 pirkėjų konkurentų suvokimas

max vertė = 5

Ką gaminti

patikimas 9   

tikslus 8   

greitas 7 •  

atsagingas 3  • 

slaptas 8 • 

Greitas priėjimas 4   • 

direktorija 5 • 

t.t

Absoliutus svarbumas 27 39 72 66 12 69 28

Santykinis svarbumas 8 6 2 4 9 3 1

1.4 Vertės inžinerija

Vertės inžinerijos tikslas – pabandyti sumažinti kainas ir kaštus atsirandančius gaminant produktus ar paslaugas..

Vertės inžinerijos programos dažniausiai yra vadovaujamos projektų komandų, kurios susideda iš dizainerių, pirkimo specialistų, operacijų vadovų ir finansų analistų.

Komanda turėtų stengtis sumažinti komponentų kiekį; naudoti pigesnes medžiagas ir prastinti procesus.

Vertės inzinerija reikalauja nnaujoviškos ir kritiškos mąstysenos.

1.4.1 Kainos analizė

Bet kurio produkto ar paslaugos analizė gali būti pasiekta tyrinėjant, kiek kainos yra išnaudota jų pirminėm ar antrinėm funkcijom.

1.5 Taguchi metodas

Pagrindinis Taguchi metodo tikslas – dizaino tvirtumo patikrinimas. Idejos pagrindas yra tai, kad produktas ar paslauga turi vykdytis ekstrimaliose aplinkybėse.

Taguchi procedūra yra statistikos procedūra nustatyti geriausias dizaino faktorių kombinacijas. Čia ‘geriausias’ reiškia mažiausią kainą ir aukščiausią vienodumo laipsnį.

2. Prototipas ir galutinis dizainas

2.1 Įvedimas

Kitas etapas dizaino aktyvume – paversti patobulintą dizainą į prototipą, kuris galėtų bbūti išbandytas.

Produkto prototipas gali įtraukti, pavizdžiui, kortelės ar molio modelius ir kompiuterio vaizdavimą. Paslaugų prototipai gali įtraukti kompiuterio vaizdavimą, bet taip pat tikrą paslaugos įgyvendinimą bandomuoju pagrindu. Dauguma mažmeninės prekybos organizacijos išbando naujus produktus ir paslaugas mažame atsargų skaičiuje tam, kad patikrintų pirkėjų reakciją.

2.2 Kompiuterio pagalbos dizainas (CAD)

Fizinių prototipų konstravimas buvo palengvintas dėl naujų technologijų, tokių, kaip kompiuterio pagalbos dizainas (CAD), panaudojimo. CAD sukelia produktų kompiuterinio vaizdavimo naudojimąsi, kur produkto vykdymo aukštas tikslumo laipsnis gali būti patikrintas be fizinio išbandymo.

CAD sistemos suteikia kompiuterio pagalbos gebėjimą sukurti ir modifikuoti produkto brėžinį. Šitos sistemos leidžia tradiciškai naudojamas formas, tokias, kaip taškus, linijas, arkas, tekstus įdėti į produkto kompiuterinio pagrindo pristatymą. Vieną kartą įdėjęs į dizainą šiuos objektus, juos gali kopijuoti, kelti, kaitalioti, didinti ar naikinti. Sistema taip pat gali keisti vaizdo mastelį, kad parodytų įvairius detalės lygius. Vieną kartą sukurtas dizainas gali būti išsaugotas sistemos atmintyje ir panaudotas vėliau.

2.2.1 CAD techninė įranga (hardware)

CAD sistemos gali konfiguruoti įvairiuose metoduose. Jos svyruoja nuo didelio pagrindinės įrangos kompiuterio panaudojimo iki pavienės PC pagrindo sistemų. CAD sistemos visų pirmą reikalauja keleto duomenų įvedimo prietaisų – valdymo rankenėlės, optinių pieštukų, elektroninės lentelės, pelės, arba netgi klaviatūros. Apdorojimo procesorius susideda iš centrinio apdorojimo procesoriaus (CPU) ir programinės įrangos ((software). Sistemos duomenų saugojimo dalis turi disko saugojimą arba magnetinės juostos saugojimą. Demonstravimo elementas dažniausiai yra grafinis terminalas, kai duomenų išvesties įrenginys gali būti spausdintuvas arba braižymo įrenginys.

2.2.2 CAD programinė įranga (software)

Programinė įranga, kuri naudojama CAD sistemose varijuoja savo išprusimo ir modeliavimo gebėjimo laipsnyje. Paprasčiausio tipo modeliai yra tik dvimatėje sistemoje. Sudėtingesnės sistemos gali modeliuoti produktus ir trimatėje sistemoje. Tikra trimatės sistemos programinė įranga sugeba pristatyti objektą tiksliai pilnoje trimatės erdvės formoje.

2.2.3 CAD pranašumai

Akivaizdžiausias CAD sistemos pranašumas – jos gebėjimas saugoti ir atkurti duomenis greitai, taip pat, kaip ir jos gebėjimas manipuliuoti dizaino detalėmis, gali žymiai padidinti dizaino aktyvumo produktyvumą.

CAD sistemos gali žymiai sustiprinti dizaino aktyvumo lankstumą, suteikiant galimybę padaryti modifikacijas daug greičiau.

CAD’ą galima suvokti kaip prototipo ar braižymo įrengimą.

3. Sąveikaujančio dizaino nauda

3.1 Įvedimas

Produkto/paslaugos dizaino ir proceso, kuris sukuria juos, susivienijimas kartais vadinamas sąveikaujančiu dizainu.

Sąveikaujančio dizaino privalumai geriausiai aprašomi prabėgusio laiko, skirto visam dizaino aktyvumui, terminais, nuo rinkos įvedimo sąvokos. Tai dažnai vadinama dizaino rinkos laiku (time to market).

3.2 Vienalaikė raida

Žingsnis po žingsnio arba nuoseklus priėjimas tradiciškai buvo tipinis produkto/paslaugos plėtojimas. Jis turi keletą privalumų. Tokiu būdu orgaizuotus projektus lengva valdyti. Kiekviena stadija baigiama prieš kitai stadijai prasidedant. Bet pagrindinė nuoseklaus priėjimo problema yra ta, kad tai užima daug llaiko ir brangiai kainuoja.

Todėl tokiu atvėju geriau naudoti vienalaikę raidą. Viena fazė prasideda prieš baigiantis ankstesnei – tai yra vienalaikis arba sutampantis darbas fazėse.

a)

b)

3.3 Vienalaikė inžinerija

Tai, ką mes vadiname vienalaike raida, dažnai gamybos operacijose vadinama vianalaike (arba sutampančia) inžinerija.

‘Vienalaikė inžinerija reiškia, kad žmonės, kurie kuria ar gamina produktus, siekia tų pačių tikslų ir vertės prasmės susidoroti su tom pačiom problemom anksčiausioje stadijoje.’