Valstybinio socialinio draudimo biudžetas

VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO BIUDŽETAS

TURINYS

1. Įvadas

2. Fondo biudžeto pajamos ir išlaidos

3. Fondo biudžeto sudarymas ir vykdymas

4. Draudėjai ir apdraustieji

Literatūra

1. Įvadas

Socialinis draudimas, kaip ir lemtis, lydi žmogų ilgiau negu visą jo

gyvenimą – nuo dar negimusio kūdikio, kuris kartu su motina yra apdraustas,

iki jau mirusio žmogaus, nes jį laidojęs asmuo gauna išmoką. Valstybinio

socialinio draudimo sistema pagrįsta solidarumo principu: dirbantys žmonės,

mokėdami įmokas, remia pensininkus, invalidus, bedarbius. Taigi fondo

biudžetas priklauso nuo įmokų, o įmokos – nuo valstybės ekonominės būklės,

dirbančiųjų skaičiaus, darbo užmokesčio dydžio, pagaliau – nuo jas

mokančiųjų sąžiningumo.

Valstybinio socialinio draudimo sistemą sudaro Socialinės apsaugos ir darbo

ministerija (SADM), Valstybinio socialinio draudimo fondo taryba,

Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba, teritoriniai skyriai ir

kitos valdybai pavaldžios įstaigos („Sodra“), Valstybinė mokesčių

inspekcija (VMI), Lietuvos darbo birža prie SADM, Valstybinė ligonių kasa

prie Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM), pensijų kaupimo bendrovės bei

„Sodros“ klientai – draudėjai, apdraustieji ir išmokų gavėjai.

Lietuvos Respublikos Socialinės apsaugos ir darbo ministerija formuoja

socialinės apsaugos politiką. Ji kartu su pavaldžiomis institucijomis,

socialiniais partneriais bei kitomis suinteresuotomis organizacijomis

įgyvendina kiekvieno žmogaus darbo ir socialinę apsaugą, rūpinasi jo

socialine gerove. SADM atsako už socialinės apsaugos ir darbo srities

įstatymų leidybą, remia ir koordinuoja šalyje atliekamus šios srities

mokslo tyrimus, rūpinasi pačios įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų veikla.

SADM nustato ir perspektyvinius valstybinio socialinio draudimo fondo

uždavinius. FFondą administruoja ir jo biudžetą vykdo „Sodra“.

Socialinio draudimo fondo veiklą prižiūri Valstybinio socialinio

draudimo fondo taryba. Ji sudaroma iš vienodo skaičiaus lygiateisių narių,

atstovaujančių apdraustųjų interesus ginančioms organizacijoms, darbdavių

organizacijoms bei valstybės valdymo institucijoms. Taryba stebi, kaip

įgyvendinami socialinį draudimą reglamentuojantys teisės aktai, svarsto ir

teikia išvadą dėl valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto projekto

bei prižiūri jo vykdymą.

Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba (dar vadinama „Sodra“,

Fondo valdyba ar tiesiog – valdyba) yra socialinio draudimo fondą

administruojanti centrinė institucija, kuri koordinuoja, metodiškai

vadovauja ir užtikrina jai pavaldžių teritorinių skyrių ir įstaigų efektyvų

ir kokybišką darbą bei juos kontroliuoja. Pagrindinė „Sodros“ funkcija –

valstybinį socialinį draudimą reglamentuojančių teisės aktų įgyvendinimo

užtikrinimas. Valdyba:

• organizuoja privalomąjį ir savanorišką valstybinį socialinį draudimą,

• rengia ir vykdo valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetą,

• aadministruoja socialinio draudimo įmokas,

• užtikrina valstybinio socialinio draudimo pensijų, pašalpų ir kitų

išmokų teisingą apskaičiavimą, skyrimą bei mokėjimą,

• organizuoja teisingą apdraustųjų įskaitos tvarkymą,

• administruoja pensijų kaupimo dalyvių ir pensijų kaupimo sutarčių

registrą,

• organizuoja kaupiamųjų pensijų įmokų pervedimą į pensijų kaupimo

bendrovių valdomus pensijų fondus.

Valdybą sudaro 16 skyrių, kurie savo veiklą organizuoja ir planuoja pagal

patvirtintą strateginį veiklos planą.

„Sodrai“ pavaldžios 50 įstaigų – 47 teritoriniai skyriai ir Karinių ir

joms prilygintų struktūrų valstybinio socialinio draudimo Lietuvos

teritorinis sskyrius, Užsienio išmokų tarnyba bei Mokymo ir tyrimo centras

(MTC).

Teritoriniai „Sodros“ skyriai renka valstybinio socialinio draudimo

įmokas ir vykdo jų išieškojimą, tvarko apdraustųjų įskaitą, kontroliuoja

laikinojo nedarbingumo nustatymo teisėtumą ir pagrįstumą bei atsako, kad

teisingai ir laiku būtų skiriamos ir išmokamos pensijos, pašalpos bei kitos

išmokos.

Karinių ir joms prilygintų struktūrų valstybinio socialinio draudimo

Lietuvos teritorinis skyrius teisės aktų nustatyta tvarka Lietuvos

Respublikos teritorijoje organizuoja karinių ir joms prilygintų struktūrų

pareigūnų valstybinį socialinį draudimą ir užtikrina Krašto apsaugos,

Vidaus reikalų ministerijos, operatyvinių Muitinės departamento ir Muitinės

kriminalinės tarnybos pareigūnų bei Valstybės saugumo departamento

valstybiniu socialiniu draudimu apdraustų asmenų įskaitos tvarkymą.

Užsienio išmokų tarnyba įgyvendina ES teisyną ir tarpvalstybines

sutartis, administracinius ir tarpžinybinius socialinio aprūpinimo srities

susitarimus, reglamentuojančius išmokų skyrimą bei mokėjimą migruojantiems

asmenims.

Pagrindinės Mokymo ir tyrimo centro funkcijos – užtikrinti sistemingą

valdybos ir jos įstaigų darbuotojų mokymą bei kvalifikacijos tobulinimą,

atitinkantį „Sodros“ veiklos strategiją bei dirbančiųjų mokymo ir

kvalifikacijos tobulinimo poreikius, organizuoti bei vykdyti mokslinius

tiriamuosius darbus socialinės apsaugos, socialinio draudimo bei kitose su

tuo susijusiose srityse.

2. Fondo biudžeto pajamos ir išlaidos

Fondo biudžetas sudaromas trejiems biudžetiniams metams. Biudžetiniai

metai – tai metai, kurie prasideda sausio 1 dieną ir baigiasi gruodžio 31

dieną.

Einamųjų metų fondo biudžeto projektas detalizuojamas pagal LR

valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo

taisyklėse pateiktą fondo biudžeto pajamų ir išlaidų, pinigų srautų

klasifikaciją. Pinigų srautai detalizuojami pagal pinigų įplaukų ir išlaidų

rūšis.. Taip pat pateikiamos einamųjų ir kitų dvejų metų papildomos

lentelės.

Fondo biudžeto projektą ir fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo

įstatymo projektą rengia Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba.

Fondo biudžeto pajamas sudaro draudėjų ir apdraustųjų privalomosios

valstybinio socialinio draudimo įmokos, individualių (personalinių) įmonių

savininkų ir jiems prilygintų savanoriškai dirbančių asmenų privalomosios

valstybinio socialinio draudimo įmokos, savanoriškojo socialinio draudimo

įmokos, baudos ir delspinigiai, Lietuvos respublikos valstybės biudžeto

asignavimai, atgautos į ankstesnių metų išlaidas iškeltos abejotinai

atgautinos sumos ir veiklos pajamos ir iš turimo kapitalo gaunamos pajamos.

Šios pajamos numatomos kiekvienai valstybinio socialinio draudimo

įmokų mokėtojų grupei atsižvelgiant į:

( šalies ūkio plėtros ekonomines prognozes;

( planuojamus įmokų tarifus atskiroms draudimo rūšims;

( paskutinių 2-3 metų apdraustųjų skaičiaus kitimą;

( atlyginimą už darbą.

Individualių (personalinių) įmonių savininkų ir jiems Lietuvos

Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka prilygintų savarankiškai dirbančių

asmenų valstybinio socialinio draudimo įmokos numatomos atsižvelgiant į:

a) numatomą bazinės pensijos dydį;

b) šių asmenų kitimą per paskutiniuosius 2-3 metus.

Fondo biudžeto baudos ir delspinigiai numatomi atsižvelgiant į

priskaičiuotas praėjusių metų ir baudų ir delspinigių sumas ir

prognozuojamą įsiskolinimo dydį.

LR valstybės biudžeto asignavimai skiriami, kai dėl LR Seimo priimtų

teisės aktų arba kitokių nenumatytų priežasčių padidėja valstybinio

socialinio draudimo išlaidos arba sumažėja pajamos, o valstybinio draudimo

įmokų tarifai atskiroms draudimo rūšims nekeičiami arba padidinti

nepakankamai.

Valstybinio savanoriškojo socialinio draudimo įmokos numatomos

atsižvelgiant į savanoriškai apsidraudusių asmenų deklaruojamas

draudžiamąsias pajamas per paskutinius 2-3 metus, sudarytas draudimo

sutartis ir draudimo įmokų dydžius.

Rengiamame fondo biudžeto projekte nenumatomos atgautos į ankstesnių

metų išlaidas iškeltos abejotinai atgautinos sumos. Fondo biudžeto vykdymo

ataskaitoje prie atgautų į ankstesnių metų išlaidas iškeltų abejotinai

atgautinų sumų priskiriamos įvertintos palyginti su praėjusių metų

atidėjimais sumažėjusios sumos.

Veiklos pajamos – fondo biudžeto pajamos, gautinos iš valstybinio

socialinio draudimo: palūkanos, dividendai už Valstybinio socialinio

draudimo fondo indėlius, depozitus, akcijas ir vertybinius popierius,

pajamos iš parduoto turto, pajamos už teikiamas paslaugas ir kitos veiklos

pajamos. Jų dydis numatomas įvertinus veiklos pajamų kitimą per

paskutiniuosius 2-3 metus ir prognozuojamus ateinančių metų vartojimo kainų

indeksus.

Fondo biudžeto išlaidas sudaro: pensijų socialinio draudimo, ligos,

motinystės ir motinystės (tėvystės) socialinio draudimo, nelaimingų

atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo išlaidos. Į

Privalomojo sveikatos draudimo fondą bei draudimui nuo nedarbo pervedamos

lėšos, įvertintos neatgautinos ir abejotinai atgautinos sumos bei Fondo

biudžeto veiklos sąnaudos.

Pensijų socialinio draudimo išlaidoms priskiriamos senatvės,

invalidumo, našlių ir našlaičių (maitintojo netekimo) ir ištarnauto laiko

pensijos, kompensacijos už ypatingas darbo sąlygas, numatytos Valstybinio

socialinio draudimo pensijų įstatyme. Lėšos valstybinio socialinio draudimo

pensijoms mokėti numatomos pagal kiekvieną jų rūšį, atskirai dirbantiems ir

nedirbantiems asmenims. Lėšos, numatomos atsižvelgiant į pensininkų

skaičių, bazinės pensijos ir draudžiamųjų pajamų kitimą, taip pat

pensininkų skaičiaus ir vidutinių

pensijų dydžių kitimą per paskutiniuosius

2-3 metus, gyventojų struktūros (pagal amžių grupes) kitimą, kitus

veiksnius, turinčius įtakos pensininkų skaičiui ir nuodytųjų pensijų

dydžiams.

Lėšos valstybinio socialinio draudimo pašalpoms mokėti numatomos

pagal kiekvieną jų rūšį, atsižvelgiant į jų mokėjimo kitimą per

paskutiniuosius 2-3 metus ir kitus duomenis (gimstamumo ir mirtingumo

statistikos rodiklius, pašalpų mokėjimo sąlygų kitimą, apdraustų asmenų

sergamumo kitimo tendencijas).

Prie nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio

draudimo išlaidų priskiriamos ligos dėl nelaimingo atsitikimo darbe arba

profesinės ligos pašalpos, netekto darbingumo vienkartinės ir periodinės

kompensacijos, laidojimo pašalpos, periodinės draudimo išmokos. Lėšos

draudimo išmokoms numatomos atsižvelgiant į nelaimingų atsitikimų darbe ir

profesinių susirgimų skaičiaus kitimą per paskutiniuosius 2-3 metus,

prognozuojamas vidutines mėnesines draudžiamąsias pajamas ir nukentėjusiųjų

nuo nelaimingų atsitikimų darbe kompensuojamojo uždarbio dydį.

Į Privalomojo sveikatos draudimo fondą pervedamas lėšas sudaro gautos

privalomojo sveikatos draudimo įmokos, baudos ir delspinigiai, numatyti

Sveikatos draudimo įstatyme.

Fondo biudžeto išlaidos numatomos atsižvelgiant į šalies ūkio plėtros

makroekonomines prognozes, demografinius rodiklius, taip pat paskutinių 2

metų draudžiamųjų pajamų bazės, apdraustųjų ir socialinio draudimo išmokų

gavėjų skaičiaus kitimą.

Fondo biudžeto projekte neatgautinos ir abejotinai atgautinos sumos

numatomos atsižvelgiant į per paskutinius 2 metus atidėtas neatgautinas ir

abejotinai atgautinas sumas bei jų kitimo tendencijas.

Fondo biudžeto veiklos sąnaudas sudaro Fondo įstaigų valstybės

tarnautojų darbo apmokėjimo, valstybės tarnautojų valstybinio socialinio

draudimo, prekių ir paslaugų įsigijimo, ilgalaikio turto nusidėvėjimo

sąnaudos, ilgalaikio turto likutinės vertės dalis, viršijanti pajamas,

gautinas pardavus ilgalaikį turtą, kitos sąnaudos (sumokėtos palūkanos,

delspinigiai už laiku nepervestas lėšas draudėjams pašalpoms mokėti,

nekilnojamojo turto ir žemės nuomos mokesčiai), taip pat sąnaudos,

susijusios su draudimo nuo nedarbo, sveikatos draudimo įmokų administravimu

bei su išmokų, finansuojamų iš valstybės biudžeto, mokėjimu.

Valstybinio socialinio draudimo fonde sudaromas Valstybinio socialinio

draudimo fondo rezervas. Fondo rezervas skiriamas Valstybinio socialinio

draudimo fondui stabilizuoti ir yra ne mažesnis kaip 15% metinės

Valstybinio socialinio draudimo fondo pajamų sumos. Į Fondo rezervą

įskaitomas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka įvertintas

ilgalaikis materialusis, nematerialusis ir finansinis sukauptas turtas.

3. Fondo biudžeto sudarymas ir vykdymas

Fondo biudžeto projektą rengia ir nustatyta tvarka pateikia

Vyriausybei Fondo valdyba. Fondo biudžeto projektą svarsto Fondo taryba ir

nustatyta tvarka pateikia Vyriausybei Fondo tarybos išvadą. Fondo biudžeto

projektas sudaromas 3 metams rremiantis įstatymais bei kitais teisės aktais,

šalies ūkio plėtros makroekonominėmis prognozėmis, preliminariais

pagrindiniais nacionalinio biudžeto rodikliais. Vyriausybė, apsvarsčiusi

atitinkamų metų Fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą,

valstybinio socialinio draudimo įmokų tarifų atskiroms draudimo rūšims

dydžius bei Fondo biudžeto kitų 2 metų numatomus rodiklius pateikia Seimui

ne vėliau kaip prieš 75 kalendorines dienas iki biudžetinių metų pabaigos.

Vyriausybė kartu su atitinkamų metų Fondo biudžeto rodiklių

patvirtinimo įstatymo projektu Seimui pateikia:

a) Fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto aiškinamąjį

raštą;

b) Fondo tarybos išvadą;

c) Bendrojo valstybinio socialinio draudimo įįmokų tarifo pagrindimą,

nurodydama draudėjų ir apdraustųjų valstybinio draudimo įmokų

tarifų atskiroms draudimo rūšims bei valstybinio socialinio

draudimo įmokų valstybinio draudimo bazinei pensijai gauti dydžius;

d) kitų 2 metų numatomus rodiklius.

Seimas Fondo biudžetą vieneriems biudžetiniams metams tvirtina

įstatymu ne vėliau kaip prieš 14 kalendorinių dienų iki biudžetinių metų

pradžios. Jeigu Fondo biudžetas laiku nepatvirtintas, šio Fondo veiklos

sąnaudos nuo biudžetinių metų pradžios iki biudžeto patvirtinimo kiekvieną

mėnesį negali viršyti praėjusių metų Fondo biudžeto 1/12 šio Fondo biudžeto

veiklos sąnaudoms skirtų išlaidų.

Fondo biudžetas patvirtinamas pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos

institucijos patvirtintas Fondo biudžeto pajamų ir išlaidų bei pinigų

srautų klasifikacijas.

Šis biudžetas į valstybės ir savivaldybių biudžetus neįtraukiamas.

Asignavimai iš valstybės biudžeto skiriami tuomet, kai dėl Seimo

priimtų įstatymų arba kitokių nenumatytų priežasčių padidėja socialinio

draudimo išlaidos arba sumažėja pajamos, o įmokų socialiniam draudimui

tarifai nekeičiami.

Fondo metinis biudžetas baigiamas vykdyti gruodžio 31 dieną. Iki šios

datos į Fondo įstaigų sąskaitas bankuose būtina pervesti Fondo įstaigų

kasose esančius grynųjų pinigų likučius.

Duomenys apie lėšų likučius Fondo įstaigų valstybinio socialinio

draudimo pensijų ir pašalpų mokėjimo sąskaitose pranešami Fondo valdybai

kasmet iki sausio 5 dienos, o Fondo įstaigų veiklos sąskaitose esančių lėšų

likučiai pervedami į Fondo valdybos veiklos finansavimo sąskaitą.

Fondo biudžeto vykdymo ketvirčių ir metų ataskaitas rengia Fondo

valdyba. Fondo biudžeto vykdymo ataskaita rengiama pagal Tarptautinės

apskaitininkų ffederacijos patvirtintus tarptautinius apskaitos standartus.

Fondo biudžeto vykdymo metų ataskaitą sudaro Fondo valdybos aiškinamasis

raštas, balanso ataskaita, Fondo biudžeto pajamų ir išlaidų ataskaita,

pinigų srautų ataskaita, finansinių ataskaitų pastabos. Fondo biudžeto

balanso ataskaitoje nurodomi turtas, įsipareigojimai ir rezervai.

Kasmet ne vėliau kaip iki balandžio 10 dienos atliekamas

nepriklausomas Fondo ir Fondo valdybos metinės finansinės atskaitomybės

auditas. Auditą organizuoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

sutartį dėl audito sudaro Fondo valdyba.

Fondo biudžeto vykdymo metų ataskaitą su audito išvada svarsto Fondo

taryba. Šią ataskaitą kartu su Fondo tarybos išvada kasmet, ne vėliau kaip

iki balandžio 15 dienos, Fondo valdyba pateikia svarstyti Vyriausybei.

Vyriausybė, pritarusi Fondo biudžeto vykdymo metų ataskaitai, pateikia ją

tvirtinti Seimui.

Valstybinio socialinio draudimo fondo 2004 m. biudžetas

| |tūkst. Lt |

|1. Pajamos |5250043 |

|1.1. Draudėjų privalomosios valstybinio socialinio |4658763 |

|draudimo įmokos | |

|1.2. Apdraustųjų privalomosios valstybinio socialinio |447111 |

|draudimo įmokos | |

|1.3. Savarankiškai dirbančių asmenų privalomosios |49979 |

|valstybinio socialinio draudimo įmokos | |

|1.4. Valstybinio savanoriškojo socialinio draudimo įmokos |816 |

|1.5. Baudos, delspinigiai ir kitos pajamos |11239 |

|1.6. Asignavimai iš valstybės rezervinio (stabilizavimo) |55000 |

|fondo | |

|1.7. Atgautos į ankstesnių metų išlaidas iškeltos |20135 |

|abejotinai atgautinos sumos | |

|1.8. Veiklos pajamos ir iš turimo kapitalo gaunamos |7000 |

|pajamos | |

|2. Išlaidos |5227043 |

|2.1. Pensijų socialiniam draudimui |3827190 |

|2.2. Ligos ir motinystės socialiniam ddraudimui |402919 |

|2.3. Draudimui nuo nedarbo |212251 |

|2.4. Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų |24143 |

|socialiniam draudimui | |

|2.5. Lėšos, pervedamos į Privalomojo sveikatos draudimo |424954 |

|fondą | |

|2.6. Lėšos, pervedamos į pensijų fondus |110000 |

|2.7. Neatgautinos ir abejotinai atgautinos sumos |52696 |

|2.8. Veiklos sąnaudos |172890 |

|3. Grynasis einamųjų metų rezultatas |23000 |

|4. Kasos apyvartos lėšos |62000 |

Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto 2004 m. pinigų srautai

| |tūkst. Lt |

|1. Įprastinė veikla |18160 |

| 1.1. Grynųjų pinigų srautai iš įprastinės veiklos |18160 |

| 1.1.1. Pinigų įplaukos |5164037 |

| 1.1.1.1. Draudėjų privalomosios valstybinio socialinio |4603525 |

|draudimo įmokos | |

| 1.1.1.1.1. pensijų socialiniam draudimui |3472510 |

| 1.1.1.1.2. ligos ir motinystės socialiniam draudimui |396254 |

| 1.1.1.1.3. draudimui nuo nedarbo |212251 |

| 1.1.1.1.4. nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių |42429 |

|ligų socialiniam draudimui | |

| 1.1.1.1.5. sveikatos draudimui |424502 |

| 1.1.1.1.6. baziniam pensiniam draudimui valstybės |55579 |

|lėšomis | |

| 1.1.1.2. Apdraustųjų privalomosios valstybinio |441473 |

|socialinio draudimo įmokos | |

| 1.1.1.2.1. pensijų socialiniam draudimui |370794 |

| 1.1.1.2.2. ligos ir motinystės socialiniam draudimui |70679 |

| 1.1.1.3. Savarankiškai dirbančių asmenų privalomosios |49479 |

|valstybinio socialinio draudimo įmokos | |

| 1.1.1.4. Valstybinio savanoriškojo socialinio draudimo |816 |

|įmokos | |

| 1.1.1.5. Baudos, delspinigiai ir kitos pajamos |6744 |

| 1.1.1.5.1. valstybinis socialinis

draudimas |6292 |

| 1.1.1.5.2. privalomasis sveikatos draudimas |452 |

| 1.1.1.6. Asignavimai iš valstybės rezervinio |55000 |

|(stabilizavimo) fondo | |

| 1.1.1.7. Veiklos pajamos ir iš turimo kapitalo gaunamos |7000 |

|pajamos | |

| 1.1.2. Pinigų išlaidos |5145877 |

| 1.1.2.1. Pensijų socialiniam draudimui |3825880 |

| 1.1.2.2. Ligos ir motinystės socialiniam draudimui |402919 |

| 1.1.2.3. Draudimui nuo nedarbo |212251 |

| 1.1.2.4. Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų |24143 |

|socialiniam draudimui | |

| 1.1.2.5. Lėšos, pervedamos į Privalomojo sveikatos |424954 |

|draudimo fondą | |

| 1.1.2.6. LLėšos, pervedamos į kaupiamuosius pensijų |101000 |

|fondus | |

| 1.1.2.7. Veiklos sąnaudos |154730 |

| 1.2. Grynųjų pinigų srautai iš kitos Valstybinio |0 |

|socialinio draudimo fondui pavestos veiklos | |

| 1.2.1. Pinigų įplaukos |217812 |

| 1.2.2. Pinigų išlaidos |217812 |

|2. Investicinė veikla |-18160 |

| 2.1. Išlaidos nematerialiajam turtui įsigyti |-7890 |

| 2.2. Įplaukos, gautos pardavus nematerialųjį turtą |0 |

| 2.3. Išlaidos ilgalaikiam materialiajam turtui įsigyti |-13030 |

| 2.4. Įplaukos, gautos pardavus ilgalaikį materialųjį |2760 |

|turtą | |

| 2.5. Išlaidos akcijoms, obligacijoms, kkitiems |0 |

|vertybiniams popieriams įsigyti | |

| 2.6. Įplaukos, gautos pardavus akcijas, obligacijas, |0 |

|kitus vertybinius popierius | |

|3. Finansinė veikla |0 |

| 3.1. Trumpalaikių paskolų pokytis |0 |

| 3.2. Ilgalaikių paskolų pokytis |0 |

| 3.3. Mokėjimai lizingu |0 |

|4. GGrynų pinigų ir jų ekvivalentų pokytis |0 |

|5. Grynų pinigų ir jų ekvivalentų cirkuliacija | |

| 5.1.Metų pradžioje |51586 |

| 5.2.Pokytis |0 |

| 5.3. Metų pabaigoje |51586 |

4. Draudėjai ir apdraustieji

Draudėjai – visi viešieji ir privatūs juridiniai asmenys, taip pat

fiziniai asmenys, kurie įstatymų nustatyta tvarka privalo mokėti

valstybinio socialinio draudimo įmokas.

Lietuvos Respublikoje nustatomos tokios valstybinio socialinio

draudimo rūšys:

1) pensijų draudimas, kai draudžiama pensijoms, numatytoms Valstybinių

socialinio draudimo pensijų įstatyme;

2) ligos ir motinystės draudimas, kai draudžiama ligos, motinystės ir

motinystės (tėvystės) pašalpoms pagal Ligos ir motinystės socialinio

draudimo įstatymą;

3) draudimas nuo nedarbo, kai draudžiama bedarbio pašalpoms pagal

Bedarbių rėmimo įstatymą. Iš šio draudimo lėšų taip pat kompensuojama už

kitas nedarbo priemones, numatytas Bedarbių rėmimo įstatyme;

4) draudimas nuo nelaimingų atsitikimų darbe, kai ddraudžiama pašalpoms

suluošinimo darbe ir profesinių susirgimų atvejais ir kitoms išmokoms,

numatytoms Draudimo nuo nelaimingų atsitikimų darbe įstatyme.

Apdraustieji – fiziniai asmenys, kurie įstatymų nustatyta tvarka moka

arba už kuriuos mokamos valstybinio socialinio draudimo įmokos.

Draudėjai – visi viešieji ir privatūs juridiniai asmenys, kurie

privalo apskaičiuoti, išskaityti ir įmokėti į Valstybinio socialinio

draudimo fondo biudžetą iš apdraustųjų asmenų pajamų mokamas valstybinio

socialinio draudimo įmokas, taip pat fiziniai asmenys, kurie patys privalo

mokėti valstybinio socialinio draudimo įmokas Lietuvos Respublikos

Vyriausybės nustatyta tvarka.

Visi draudėjai privalo registruotis Sodros Fondo valdybos

teritoriniuose sskyriuose per 10 dienų nuo jų įsteigimo dienos, o asmenys,

dirbantys pagal patentus per 5 dienas nuo patento įsigijimo dienos.

Draudėjams neatvykus registruotis, Sodros Fondo valdybos teritorinis

skyrius jį įregistruoja, remdamasis įmonių rejestro tvarkytojo duomenimis,

ūkininkus – ūkių registro duomenimis, o asmenis, dirbančius pagal patentus

– vietos mokesčių administratoriaus duomenimis. Įmonėms, nustatyta tvarka

įregistruotoms Sodros Fondo valdybos teritoriniuose skyriuose, išduodami

atitinkami pažymėjimai, kurių formą nustato Sodros Fondo valdyba.

Pasikeitus draudėjo registracijos kortelėje nurodytiems duomenims,

draudėjas privalo apie tai per 10 dienų pranešti raštu Sodros Fondo

valdybos teritoriniam skyriui.

Sodros įmokos apskaičiuojamos ir mokamos nuo tos dienos, kurią

darbuotojams pradedamas skaičiuoti atlyginimas už darbą nepriklausomai nuo

draudėjų įregistravimo teritoriniuose skyriuose datos. Draudėjai Sodros

įmokas skaičiuoja nuo kiekvienam apdraustajam apskaičiuotos (nepriklausomai

nuo išmokų šaltinių) atlyginimo už darbą sumos (įskaitant ir

neapmokestinamąjį pajamų minimumą), bet ne mažesnės už kiekvieno

kalendorinio mėnesio minimalią algą. Jeigu apdraustasis dirba ne vienoje

darbovietėje, suma, nuo kurios skaičiuojamos Sodros įmokos, nustatoma

kiekvienoje darbovietėje atskirai.

Sodros įmokos neskaičiuojamos nuo:

1) socialinio draudimo ir socialinės paramos pašalpų, pensijų ir

kompensacijų (išskyrus mokamas dėl atleidimo iš darbo ar

tarnybos);

2) pašalpų ir premijų, skiriamų LR Vyriausybės ir savivaldybės

sprendimais;

3) pašalpų, mokamų iš labdaros fondų ir labdaros organizacijų

lėšų;

4) vienkartinių pašalpų, mokamų mirus darbuotojui ar jo šeimos

nariui, taip pat stichinių nelaimių atvejais;

5) mokamų išmokų už buto nuomą, elektros, šiluminę energiją,

karštą ir šaltą vandenį, komunalines ir ryšių paslaugas,

asmeninio transporto naudojimą, darbuotojų maitinimą, skirtų

komandiruočių išlaidoms atlyginti;

6) įmonių mokamų sumų už darbuotojų mokymą, kvalifikacijos

kėlimą, persikvalifikavimą ir pan.;

7) ligos pašalpų, mokamų iš darbdavio lėšų už 2 pirmąsias ligos

dienas;

8) iš LR valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų, Sodros Fondo,

Užimtumo fondo, Privalomojo sveikatos draudimo fondo ir kitų

fondų lėšų mokamų premijų ir prizų, skiriamų konkursų,

loterijų laimėtojams ar varžybų nugalėtojams;

9) akcininkams išduotų akcijų nominalios vertės arba anksčiau

išduotų akcijų nominalios vertės padidinimo sumos, taip pat

pajininkams padidintos pajaus vertės;

10) atlyginimo už darbą, mokamo užsienio valstybių gyventojams,

dirbantiems LR įmonėse, bet išsaugantiems savo valstybių

socialinį aprūpinimą;

11) delspinigių už išmokų, susijusių su darbo santykiais,

pavėluotą mokėjimą;

12) draudimo įmokų, mokamų už darbuotojų gyvybės ar civilinės

atsakomybės draudimą, jeigu numatoma, kad draudimo suma bus

išmokėta darbdaviui;

13) gydymo išlaidų draudimo įmokų už asmenis, vykstančius į

užsienį;

14) kompensacijų, pensijų priedų, prizų ir dovanų, suteiktų

asmeninių švenčių, konkursų progomis;

15) dividendų, nustatytąja tvarka mokamų kalendoriniams metams

pasibaigus;

16) autorinio atlyginimo už darbą;

17) vidutinio darbo užmokesčio, sumokamo atleidžiamam iš darbo

darbuotojui už uždelsimo laiką, kai su darbuotoju uždelsiama

atsiskaityti dėl darbdavio kaltės.

Bendrąjį Sodros įmokų tarifą, jjo dydžius pagal atskiras draudimo rūšis

ir valstybinio socialinio draudimo įmokų, kurias moka asmenys iš savo

atlyginimo už darbą, tvirtina LR Seimas.

Individualių (personalinių) įmonių savininkai ir jiems Lietuvos

Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka prilyginti savarankiškai dirbantys

asmenys, patentus įsigiję asmenys draudžiasi valstybinei socialinio

draudimo bazinei pensijai.

Patentus įsigiję asmenys draudžiasi valstybinio socialinio draudimo

bazinei pensijai. Vyriausybės nustatyta tvarka atskiros šių asmenų

kategorijos gali draustis pusei bazinės valstybinio socialinio draudimo

pensijos ir mokėti proporcingai mažesnę valstybinio socialinio draudimo

įmokos dalį. Jiems įskaitomas draudimo stažas pagal faktiškai sumokėtas

įmokas į Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetą.

Ūkininkai save ir dirbančius ūkyje pilnamečius jų ūkių narius

draudžia valstybinio socialinio draudimo bazinei pensijai. Vyriausybės

nustatyta tvarka ekonomiškai silpnų ūkių ūkininkai, drausdami save ir

dirbančius ūkyje pilnamečius ūkių narius, turi teisę mokėti valstybinio

socialinio draudimo įmokos dalį. Kita valstybinio socialinio draudimo

įmokos dalis dengiama iš valstybės biudžeto lėšų.

Individualių (personalinių) įmonių savininkai, įsigiję patentus

asmenys ir ūkininkai už save ir dirbančius ūkyje pilnamečius jų ūkių narius

gali įmokų nemokėti (tas laikotarpis bus neįskaitytas į valstybinio

socialinio draudimo stažą) tik tada, jeigu jie yra Valstybinio socialinio

draudimo fondo pensininkai arba I ar II grupių invalidai nuo vaikystės,

gaunantys šalpos (socialinę) pensiją, senatvės pensijos amžiaus sulaukę

asmenys, kurie gauna šalpos (socialinę) pensiją, taip pat jei yra

draudžiami valstybiniu socialiniu draudimu pagal Lietuvos Respublikos

įstatymus arba turi būtinąjį stažą valstybinei socialinio draudimo

senatvės

pensijai gauti.

Individualių (personalinių) įmonių savininkai, šių įmonių nuomininkai,

advokatai, advokatų padėjėjai, notarai, tikrųjų ūkinių bendrijų nariai,

komanditinių ūkinių bendrijų tikrieji nariai moka įmokas bazinei pensijai

ir papildomai pensijos daliai Vyriausybės nustatyta tvarka ir terminais.

Įmokas papildomai pensijos daliai jie moka nuo jų pačių pasirinktos

valstybiniam socialiniam draudimui deklaruojamų pajamų sumos. Valstybiniam

socialiniam draudimui deklaruojamų pajamų metinė suma negali būti mažesnė

už metinę pagal Fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinąjį įstatymą

apskaičiuotų apmokestinamųjų pajamų sumą ir ne didesnė už Vyriausybės

patvirtintų vidutinių mėnesinių draudžiamųjų pajamų 60 dydžių sumą. Jeigu

suma, nnuo kurios sumokėtos valstybinio socialinio draudimo įmokos, yra

mažesnė už metinę apmokestinamųjų pajamų sumą, tai šie asmenys papildomai

sumoka valstybinio socialinio draudimo įmokas nuo apmokestinamųjų pajamų

sumos ir valstybiniam socialiniam draudimui deklaruotos sumos skirtumo, bet

ne daugiau negu nuo Vyriausybės patvirtintų vidutinių mėnesinių

draudžiamųjų pajamų 60 dydžių sumos iš viso. Asmenys papildomai pensijos

daliai draudžiasi tik tuo atveju, jei apmokestinamųjų pajamų metinė suma

yra didesnė už Vyriausybės patvirtintų vidutinių mėnesinių draudžiamųjų

pajamų 3 dydžių sumą.

Įmokų dydis valstybinio socialinio draudimo bazinei pensijai gauti

Vyriausybės teikimu tvirtinamas Lietuvos Respublikos Valstybinio socialinio

draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymu.

Sodros Fondo valdyba gali atidėti draudėjams Sodros įmokų įsiskolinimo

fondo biudžetui sumokėjimą iki vienerių metų. Draudėjai turi teisę kreiptis

dėl įmokų įsiskolinimo sumokėjimo atidėjimo tik kartą per metus. Jie turi

pateikti motyvuotą prašymą, kuriame nurodo įsiskolinimo priežastis, būsimą

veiklą, grąžinimo tvarkaraštį, taip pat paskutinio ataskaitinio laikotarpio

balansą.

Pagal sutartis atidėtas Sodros įmokų įsiskolinimas pradedamas grąžinti

ne vėliau kaip kitą mėnesį po Sodros įmokų įsiskolinimo atidėjimo termino

pabaigos sutartyje numatytu laiku ir sumomis.

Sutarties galiojimo laikotarpiu draudėjas privalo mokėti visas

einamąsias įmokas.

Ši lengvata (įmokų įsiskolinimo atidėjimas) netaikoma draudėjui, kuris

padarė bent vieną nurodytą piktybinį įstatymų pažeidimą.

Piktybiniu įstatymų pažeidimu laikoma, jei:

1) nustatytais terminais neatvykstama į valstybinio socialinio

draudimo įstaigą įsiregistruoti draudėju ar nepranešamas pasikeitęs

draudėjo adresas;

2) draudėjas aplaidžiai ar apgaulingai tvarko buhalterinę apskaitą

arba neišsaugo, paslepia ar sunaikina apskaitos dokumentus ir dėl to

negalima visiškai ar iš dalies nustatyti jo komercinės, ūkinės, finansinės

būklės rezultatų ar įvertinti turto;

3) draudėjas valstybinio socialinio draudimo įstaigai pateikiamoje

apyskaitoje, ataskaitoje ir kitame dokumente įrašo žinomai neteisingus

duomenis apie savo pajamas, sąskaitas bankuose, darbuotojų pajamas bei

įmokas;

4) draudėjas valstybinio socialinio draudimo įstaigai laiku nepateikia

apyskaitos, ataskaitos apie draudžiamųjų asmenų pajamas ir socialinio

draudimo įmokas arba nesumoka įmokų po to, kai valstybinio socialinio

draudimo įstaiga raštu priminė pareigą pateikti apyskaitą, ataskaitą ar

kitą dokumentą ir sumokėti įmokas;

5) draudėjas leidžia dirbti asmenims neįforminus darbo santykių,

nepasirašius darbo sutarčių;

6) draudėjas pažeidžia Darbo apmokėjimo įstatymą;

7) draudėjas į buhalterinės apskaitos dokumentus neįtraukia

darbuotojams mokamų su darbo santykiais susijusių išmokų;

8) draudėjas neleidžia valstybinio socialinio draudimo įstaigos

pareigūnui susipažinti su apskaitos dokumentais;

9) draudėjas, gavęs valstybinio socialinio draudimo įstaigos nurodymą,

be svarbių priežasčių neatvyksta į ją nurodytu laiku;

10) draudėjas klastoja arba pateikia valstybinio socialinio draudimo

įstaigų pareigūnams žinomai suklastotus dokumentus;

11) draudėjas vengia mokėti socialinio draudimo įmokas arba trukdo jas

nustatyti ar surinkti;

12) draudėjas pažeidinėja apskaitos taisykles.

Likviduojamos įmonės, įstaigos ir organizacijos privalo visiškai

atsiskaityti su Sodros fondo biudžetu ir pranešti apie tai Sodros valdybos

teritoriniam skyriui.

Reorganizuojamos (skaidomos) įmonės įsiskolinimas fondo biudžetui

perskirstomas kiekvienam smulkesniam ūkio subjektui proporcingai įstatiniam

kapitalui. Apie tai informuojami Sodros fondo valdybos teritoriniai

skyriai.

Draudėjų bendrojo valstybinio socialinio draudimo įmokų 31% tarifas ir

jo dalis atskiroms draudimo rūšims:

( 23,4 % pensijų draudimui;

( 2,8 % ligos ir motinystės draudimui;

( 1,5 % draudimui nuo nedarbo;

( 0,3 % nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialiniam

draudimui;

( 3,0 % sveikatos draudimui.

Apdraustųjų valstybinio socialinio draudimo įmokų 3 % tarifas ir jo

dalis atskiroms draudimo rūšims:

( 2,5% pensijų draudimui;

( 0,5% ligos ir motinystės draudimui.

LITERATŪRA

1. Lietuvos respublikos Biudžetinės sandaros įstatymas. 2000-07-11 Nr. VIII-

1821

2. Lietuvos Respublikos Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto 2004

metų rodiklių patvirtinimo įstatymas. 2003-12-16 Nr. IX-1902

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas,,Dėl Lietuvos Respublikos

valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo

taisyklių patvirtinimo” 2002-04-20 Nr. 530.

4. Interneto svetainė www.sodra.lt