Aristotelio buties samprata
Literatūra :
1. Arno Anzenbacheris “Filosofijos įvadas” Vilnius; 1992
2. A.Plėšnys “filosofijos įvadas” Kaunas
1992
Turinys
• Literatura
…………………2
• Turinys
………………….3
• Įžanga
……………………4
• Aristotelio filosofinės idėjos ………..4
• Jusliškas pažinimas ……………..5
• Aristotelio tikrovė ……………..5
• Būtis
……………………6
• Kategorijos ………………..7
• Materija ir forma ……………..8
• Išvados
………………….9
ĮŽANGA
Aristotelis buvo žymiausias Platono mokinys, taip pat
savarankiškiausias. Jis įkūrė savo mokyklą. Lygindami Aristotelį su
Platonu atrandame daug panašumų. Platonas ir Aristotelis suvokiami kaip
tam tikri priešininkai. Aristotelis įsitikinęs pasaulio pažįstamumu.
Klausimas, kurį sprendžia abu filosofai: kaip ggalima tikrą žinojimą
pasiekti ?Tai lemia mąstymo ir tapatybės struktūrų egzistavimus. Mūsų
sprendimai turi atitikti pažįstamus daiktus. Aristotelio filosofijoje
nemanoma, kad realybę sudaro idealių daiktų būtis. Mūsų mąstymo teiginiai
turi atitikti realiai egzistuojančius daiktus. Aristotelis iškelia
klausimą: kad mes gyvename realių daiktų kosmose.
Aristotelis ir jo filosofinės idėjos.
Jo filosofija sugrįžta nuo idealybės prie konkretybių. Aristotelis
akcentuoja realiai egzistuojančius daiktus. Aristotelio filosofijoje
realybės neapsprendžia daiktų esmės. Idealūs objektai yra pasiekiami
pradedant nuo konkrečių daiktų pažinimo. Realybėje neegzistuoja nei
taškai nei ttrikampiai.
Idealybės yra mūsų mąstymo veiklos produktai. Empirinis suvokimas
nereiškia, kad Aristotelis būtų grynas empiristas. Aristotelis teigė, kad
tikrasis žinojimas prasideda nuo konkrečių individualių daiktų pažinimo.
Pažinodami idealius daiktus mes turime juos priskirti individualioms
esmėms ar rūšims.
Aristotelio analogija susietya ssu logika, tai yra su teiginių ir
sprendimų analize, todėl Aristotelis savo filosofijoje pabrėžia daiktų
tikrovės neprieštaringumą. Neprieštaringumas įgauna principo statusą. Tas
pats daiktas tuo pačiu metu negali turėti skirtingų, vienas kitą
paneigiančių apibrėžimų. Vienas jų bus visuomet klaidingas.
Aristotelis sukuria filosofijos visumą. Jį galima laikyti senovės
Graikijos kulminacija. Aristotelis apmasto ne tik tai, kaip pasiekiamas
tobulas žinojimas. Aristotelio būties teorija analizuoja besikeičiančius
daiktus. Filosofijoje akcentuojant juslinį suvokimą, išryškėja aprašymų
ir klasifikavimų reikšmė. Išryškėja filosofijos siekis paversti
argumentuotu dėstymu
Jusliškas pažinimas.
Jusliškasis pažinimas – tai kelias į proto grynąją įžvalgą.
Jusliškasis suvokimas akcentuojamas Aristotelio todėl, kad jis neigė
Platono teiginį dėl daikto ir idėjos atskirumo. Aristotelio daikto esmė
nėra atskira nuo daikto. Daikto esmė egzistuoja, kaip pateis daikto
suvokimo forma. Aristotelio filosofijoje matome transformaciją. Tai
įgauna daikto formos pavidalą. Jeigu daikto esmė glūdi jame, tai reiškia,
kad kiekvienas daiktas turi esmę, kaip tam tikrą savo formą.
Aristotelio tikrovė
Tikrovė Aristoteliui yra konkrečių daiktų visuma apibūdinama
kategorijomis: vietos, laiko, substancijos ir kt.
Aristotelis pradeda ontologinę analizę, tyrinėdamas substancijų
kaitą. Judėjimas erdvėje tėra tik viena tokios kaitos rūšis. Kaip
Aristotelis aiškina judėjimą ? Judėjimas yra potencijos aktualizacija,
turime peskirti tą pačią potencijos sąvoką:
• Aktyvioji potencija yra gebėjimas sukelti aktą.
• Pasyvioji potencija yra ggebėjimas priimti aktą.
Kitos judėjimo erdvėje rūšys aptinkamos nagrinėjant kiekybę
(didėjimas ir mažėjimas), kokybę (susirgimas ir pasveikimas),
substancijos sąntykiu su kitomis substancijomis (įsimylėjimas ir
susipykimas) ir t.t. Visose šiose kaitose kinta substancijos apibrėžtys,
tuo tarpu pati substancija lieka lygi pati sau. Substancija yra savitoji
būtybė, kuri tam tikra prasme “stovi savyje”. Substancijos apibrėžtys,
kurios keičiasi, yra nesavitos būtybės. Tai yra akcidencijos.
Tik pakankamai ilgai stebėdami ir tyrinėdami būtybę, imame suvokti,
kas jai esmiškai priklauso.
Savo svarbiausioje knygoje “METAFIZIKA” Aristotelis gvildena būtie
problemą kaip vieną svarbiausių filosofijos problemų.
Būtis
Būties problema apskritai yra visos filosofijos problematikos
centras. Graikų filosofija orientuota į būtį, būties harmoniją. Būties
klausimas bandomas išsiaiškinti”Metafizikoje”. Keliamas klausimas – koks
mokslas tyrinėja pradus. Jam atrodo, kad tai yra pirmasis mokslas, kuris
turi tirti dieviškąsias būtybes. Filosofija įvardijama kaip teologija.
Klausimas apie būtį yra susijęs su klausimu apie mokslą, kuris tyrinėtų
būtį.
Kalbėdamas apie mokslą Aristotelis teigė, kad egzistuoja mokslas,
tyrinėjantis būtybę, kiek ji yra. Filosofija kaip mokslas tiria ne tik
būtybes, bet ir jų būtį. Ji atribojama nuo kitų mokslų. Skirtumas tarp
filosofijos ir kitų mokslų tas, kad filosofijoje analizuoja būtybių būtį,
o atskiri mokslai – atskirus būtybių regionus. Taigi klausimas apie būtį
yra būdingas filosofijai. Ką įvardina būtie vardas ? Būtis nusakoma
įvairiais aspektais. Būtį galima apibrėžti per neigimą. Būtis yra ne
niekas, bet būtis nėra konkreti būtybė. Būtis apibūdinama skirtingai nuo
būtybės. Būtybė yra tai, kas yra.
Aristotelis laiko, kad kiekvienoje būtybėje aptinkame du momentus:
1. Aktualiosios būties momentą, kurio pagrindu būtybė yra tai, kas ji
aktualiai yra. Šį momentą vadiname aktu.
2. Potencialiosios būties momentą, kurio pagrindu būtybė gali būti kažkas
kita negu tai, kas ji yra. Šį momentą vadiname potencija.
Taigi ontologinis klausimas apie tikrąją būtį reikalauja skirti
aktualiąją ir potencialiąją būtį. Ši perspektyva glūdi kiekvienoje
tikroje būtybėje. Būtybė yra tai, kas ji iš tikro yra. Kiekviena tikroji
būtybė yra potencijos – akto perskyros rezultatas. [ A. Anzenbacheris
„Filosofijos įvadas" Vilnius 1992; 94 pusl. ]
Egzistuoja optinis kaip konkrečios būtybės aiškinimas, kuris
skiriasi nuo ontologinio aiškinimo. Taigi, pasak Aristotelio, kiekvieną
būtybę sudaro du momentai: aktualumas, kurio dėka ji pozityviai yra tai,
kas yra, ir potencialumas, kurio dėka ji yra to kito galimybė. Aktualiai
ji yra ji pati (vienis savyje), o potencialiai – kas kita (daugis).
Kiekvienoje būtybėje glūdi vienio ir daugio momentai. Aristotelis
svarstymus nukreipia į ankstesnių filosofų svarstymus ir teiginius
Filosofija – mokslas apie pirmąsias priežastis. Bandoma nustatyti
būtybių principus ir priežastis. Priežastys interpretuojamos kaip
būtybės. FFilosofinis tyrimas bando atsakyti, koks mokslas gali kalbėti
apie būtį. Kokia prasme būtis gali būti visuotinio mokslo objektu.
Aristotelis siekė žengti žingsnį toliau už Platoną. Aristotelis bando
sąmoningai kritikuoti Platoną. Aristotelis supaprastina Platono įžvalgas.
Jis sako: ” Mokymas apie idėjas veda į beprasmišką begalybę “ Kiekviena
idėja nurodo į kitą idėją. Svarbiausia yra ne kritika, o pozityvios
pažiūros.Ar galima būtybių būties principais laikyti būtybių gimines.
Platono filosofijoje yra nurodoma kokiai giminei priklauso kiekvienas
daiktas. Ar būtis – esmė yra giminė kaip tokia? Ar galima būties esmę ir
vienovę susieti su tam tikra gimine?Ar būtis kaip tokia yra bendriausia
giminė. Būtis nėra visiems viena giminė. Nei vienis, nei būtis negali
būti daiktų rūšimis. Jei būtis yra giminė, tai negali būti atskiro
rūšinio požymio. Yra rūšis ir skirtumai, tačiau būtis nebus giminė. Yra
būtis, bet ne giminė. Aristotelis kelia klausimą apie esmines būties
apibrėžtis. Tokiu būdu Aristotelis kvestionuoja Platono ontologiją.
Aristotelis bando suderinti daikto individualumą su jo išaiškinimu, su
priskyrimu rūšiai ir giminei. Aristotelis derina ontologines įžvalgas su
loginėmis apibrėžtimis. Filosofija tiria būtį kaip būtį. Apie būtį
kalbama skirtingomis apibrėžtimis, bet omenyje turima kažkas vienas.
Būtie analogija remiasi tuo, kad egzistuoja būties prasmė. Mokslas
tyrinėjantis tą būtį yra vienas. Tačiau būties problema
atsiveria ir
logikoje. Būties supratimas orientuotas į teiginių logiką, kurioje tai,
kas egzistuoja, teikiama būtie kategorijomis.
Kategorijos
Kategorijos – pačios būties apibrėžtys, kurios atsiveria
racionalioje kalboje. Kategorijos pakeičia gimines ir rūšis. Daiktus
reikia skirstyti, priskiriant juos bendrybėms. Kategorijos yra pačios
būties kategorijos, į jas galima suskirstyti visa, kas egzistuoja.
Kategorijos yra taškas, kuriame susieina tai, kas daiktas yra, ir tai, ką
aš teigiu apie daiktą.Aristotelis kalba apie dešimt pagrindinių būties
kategorijų. Visa, ką mes galime teikti apie daiktus, gali priklausyti
pirmai kategorijai. Kategorijos yra tokios pagrindinės ontologijos
formos, kurioms egzistuoja būtis:
1. Substancija
2. Kiekybė
3. Kokybė
4. Santykis
5. Kur
6. Kada
7. Padėtis
8. Turėjimas
9. Veikimas
10. Kęsmas
Materija ir forma
Bet koks atsiradimas, tai sudėtingas perėjimas iš vienos būtie į
kitą. Materija susiejama su potencija, su galimybe. Materija yra tai, iš
ko atsiranda. Materija glūdi kaip bet kokios apibrėžtos būties galimybė.
Judėjimas ir kitimas nėra priešingi būčiai. Pagal prigimtį gamtiniame
daikte glūdi pirminis aktyvumas. Materija ir forma suteikia daiktams
galimybę būti. Buvimas priklauso nuo materijos vveiksmiškumo. Aristotelio
nepatenkino Platono supriešinimas jusliškumo ir idėjų. Aristotelis idėjas
traktuoja kaip formas, o formos, tai ką daiktas atskleidžia individualiai
esmišku pavidalu. Tai interpretuojama ENERGĖJOS sampratoje, joje glūdi
užbaigtumas ENTELECHĖJA – ji yra galimybės būti galutinė realizacija.
Viskas turi užsibaigti pilnai. ENERGĖJOJE Aristotelis pabrėžia
realizavimo galimybes. Entelechėja – galimybės išeikvojimas iki pat jos
panaikinimo, tai yra darbo galo, veikimo pabaiga. Bet kokiam tikslo
įgyvendinimui reikalingas veikimas. Tikslas yra veiksmas ir tikrovė yra
veiksmas. Tikrovė savo reikšme priartėja prie entelechėjos. Materija –
visų vykstančių daiktų pagrindas. Ji išlieka visuose virsmuose. Dėl savo
materialumo, visa kas gamtiška, gali egzistuoti tiek, kiek tai yra
formoje. Aristotelis materijos nesupriešina. Stoka – materijos ir formos
pradas. Materija atlieka substrato rolę. Materija kaip pagrindas yra
forma ir stoka. Schemiškai atrodytų taip:
MATERIJA
FORMA STOKA
Materija yra dinaminė, siekianti formos. Stoka nėra pagrindas. Stoka
ir forma turi turėti bendrą pagrindą, o pagrindas – materija. Materija
interpretuojama kaip sugebėjimas siekti savo realizacijos. Antai Plotinas
materiją supranta kaip absoliučiai pasyvią. Viduramžių scholastikoje
tikroji būtis susieta su aktualija. Pagrindiniu veiksniu tampa Dievas.
Išvados
Filosofijoje, tam kas yra įvardinti, vartojama būties sąvoka. Būtimi
vadiname tai, kas kuriuo nors būdu yra. Būties sąvoka iš visų sąvokų –
pati plačiausia ir bendriausia. Todėl ir būties negalima logiškai
apibrėžti, nes nėra už ją bendresnių sąvokų. Kita vertus būties sąvoką
negalima išskaidyti į kitas sąvokas, nes ši nėra sudėtinė. Būties
klausimai svarstomi filosofijos dalyje, kuri tradiciškai vadinama
metafizika. Šitaip buvo pavadintas Aristotelio, žymiausiu antikos
filosofo, veikalas, kuriame svarstomi būties klausimai. Tiesa,
Aristotelis savo raštuose būties klausimams skirtą mokslą vadina pirmąja
filosofija. Juk pirmosios filosofijos objektas kaip tik yra visa būtis,
būtis iš savęs ir ta būtis stengiamasi suprasti iš pačių jos pagrindų.
Tačiau suvokimas, kad būtis yra už to, ką matome, jau yra tam tikras
požiūris į būtį. O konkrečią būties sampratą įvardinantis terminas vargu
ar tinka bendram filosofijos dalies pavadinimui. Todėl yra dar vienas
pavadinimas įvardinantis būtį – ONROLOGIJA Šis graikų kilmės žodis
būčiai įvardinti dažniausiai vartojamas mokslui.
Kadangi būties neįmanoma logiškai apibrėžti, gali egzistuoti
filosofinės sistemos, kurios remiasi nevienodomis būties sampratomis.
Aristotelis nagrinėjantis būtį, aptaria ją dviem būdais. Pirmiausia
tikrovėje būtis yra tai, kas nėra kitame (kaip ypatybė). Teiginiuose šią
būtį atitinka sąvoka, išreiškianti tai, apie ką viskas gali būti tariama
tai yra daiktas ar individas, nes tik jie remiasi pačiais savimi,
nebūdami kitame. Būtis, kuri dar vadinama antrąja būtimi, Aristoteliui
yra individo ar daikto esmė, svarbiausia jo savybė, pažyminti, kuo
daiktas skiriasi nuo kitų daiktų ir tuo, kokia ypatybe jis priklauso tai
o ne kitai rūšiai.