KAS YRA ŽMOGUS?

Žmonės visais laikais ir visokiais būdais ieškojo atsakymo į pagrindinį

gyvenimo klausimą: Kam mes gyvename ant žemės?

Šis klausimas rūpi visiems. Galime prie jo pridurti ir kitus: Kas yra žmogus?

Kodel mes sukurti? Koks mūsų gyvenimo tikslas?

Fizikiniu požiūriu, žmogus tėra fiziologinis bei cheminis padaras. Tai yra, mes

esame iš materijos, iš “žemės dulkių”, kaip rašo Biblija.

Tačiau ką reiškia būti žmogumi? Ar mes egzistuosime tik laikinai? O gal

esame sukurti kažkokiai paskirčiai? Kas mus skiria nuo gyvūnų? Ir kuo mes esame į

juos panašūs?

Tiesūs, nepagražinti bibliniai atsakymai įį šiuos klausimus padės suvokti mūsų

gyvenimo tikslą ir suprasti, kam mes gyvename ant žemės.

PAŽINK SAVE

Biologiniu požiūriu žmogus yra gyvas organizmas. Esame sudėti iš cheminių

elementų. Mes turime skeletą iš kaulų, įvairių rūšių audinius, nervų sistemą, vidaus

organus, išorinį odos sluoksnį. Materialiniu požiūriu visa tai ir sudaro žmogų.

Bet argi žmogus nėra daugiau nei mato mūsų akis? Ar mūsų, žmonių,

prigimtis nėra daugiau, negu fiziniai jos komponentai?

Kodėl mes patiriame moralines kančias ir trokštame pažinti nežinomą? Kodėl

mes siekiame vis didesnių ir didesnių aukštumų, siekdami atskleisti įvairias ssferas bei

mokslo šakas? Kodėl mes ieškome, semiamės žinių, idant patenkintumėme savo

žingeidumą? Kodėl mūsų intelektas skatina mus vis į didesnius pasiekimus, į

darnesnį, harmoningesnį materialinį pasaulį?

Gamtos mokslo nagrinėjimai apie žmogaus kilmę pasirodė esą visų sunkiausi

mokslai. Knygoje Darvino juodoji dėžė (Darwin’s Black Box) bbiochemikas Michaelis

Behe moksliniais teiginiais įtikinamai parodė, kad neįmanomas dalykas, jog gyvybė

galėtų atsirasti vien tik iš negyvosios materijos.

Visuomenėje pripažintos evoliucijos teorijos negali paaiškinti, kodėl mes

siekiame neapčiuopiamų dalykų, tokių kaip grožis ar dvasinis pažinimas. Žmogaus

protas yra per daug sudėtingas, kad būtų atsitiktinumo pasekmė. Biblija nepripažįsta

evoliucijos teorijos ir nedviprasmiškai nurodo, jog žmogų sukūrė Dievas.

Žmonės labai daug žino apie savo aplinką, visatą o taip pat apie pačius save,

jei tai liečia kūno sveikatą. Jau daug žinome apie neorganines ir organines

medžiagas, apie žemės rutulio augmeniją ir gyvūniją ir netgi apie dangaus šviesulių

prigimtį. Bet maža težinome apie moralinę atsakomybę ir kaip išvengti tokio blogio,

kaip karai ir nusikaltimai. Tai lieka mums vis dar mįslė.

Padėtis pasaulyje yra pavojinga, ir tai šen, tai ten ji tampa nekontroliuojama,

atsiranda nauji karo židiniai, ppradedama kariauti. Pagrindinis to kaltininkas yra pats

žmogus. Neatidėliojant mes privalome ieškoti moralinio ir intelektualinio sugedimo

priežasčių. Mums reiktų mūsų prigimtinį žingeidumą, kuris gamtos mokslų srityje

pasiekė tiek daug laimėjimų, nukreipti taip trūkstamos mūsų pasauliui moralinės

pažangos keliu. Tuomet gal mūsų rytojus bus šviesesnis.

KAS YRA ŽMOGUS?

2

Žmonėms būtinos žinios iš pažinimo šaltinių – taip pat ir iš tų šaltinių, kurie

viršija materialaus pažinimo rėmus, ir su kurių pagalba galime tirti intelektualinėje, o

ypač dvasinėje sferoje.

Mums būtina suprasti žmogų apskritai. Masačiusetso Technologijos instituto

profesoriusStivenas Pinkeris (Steven Pinker) savo knygos KKaip dirba protas? (How

the Mind Works) pratarmėje rašo: „Pagaliau, mes net nesuprantame, kaip veikia

protas – nesuprantame taip gerai, kaip kad suprantame apie mūsų kūno darbą ir,

žinoma, tikrai ne taip gerai, kaip mokame kurti utopijas arba spręsti avarijų sukeltas

problemas.”

MOKSLO RIBOTUMAS

Dabartinė civilizacija nesugeba mūsų visų padaryti laimingais. Trūksta tam

reikalingų žinių. Gamtamokslininkai, apsiriboję stebėjimais, dažniausiai negali suteikti

mums reikalingų žinių apie nematerialius dalykus. Filosofiniai apmąstymai tėra

tikrovės neatitinkančios prielaidos, skleidžiančios vien spėliones.

Mus veikia dvasiniai dėsniai, jų poveikis toks pat neišvengiamas, kaip ir

mokslo atrastų fizinių dėsnių poveikis. Nors mes negalime matyti, tarkime svorio

jėgos, tačiau juk neabejojame jos buvimu.

Kaip traukos jėga daro įtakingą poveikį fiziniams objektams, taip veikia ir

dvasiniai dėsniai. Jų poveikis priklauso nuo mūsų elgesio.

Mokslinis metodas turi savų trūkumų. Savybės, neturinčios nei svorio, nei

erdvinio matavimo – tokios kaip meilė, tuštybė, neapykanta, grožio pajautimas,

poetinis įkvėpimas, netgi moksliniai išradimai – neturi teisingo paaiškinimo.

Nors mokslas gali ir duoda tam tikrą įnašą į žinias apie žmogų, tačiau tik

vienas Dievas gali mums pasakyti, kas mes esame, kam gyvename ir koks yra mūsų

likimas. Jo Žodis, Jo Biblija užpildo žmogaus žinių trūkumą.

Dievo žodis apžvelgia žmogų kaip visumą. Vientisas žmogus negali būti

suskaidytas į atskiras dalis, tarsi atplėšiant jas vieną nuo kitos. Jei mūsų organai būtų

atskirti vienas nuo kito, mes negyventumėme. Neturėdami dvasinių savybių,

netektumėm žmoniškumo. DDvasinis aspektas yra auščiau visko, ir mes neturime jo

neignoruoti.

KAS TU ESI, ŽMOGAU?

Kas yra žmogus? Taip pat ir Biblija klausia to, o ir, tarp kitų filosofų, Imanuelis

Kantas manė, kad visa filosofija grindžiama šiuo klausimu. Bet ir dabar, kaip ir

anksčiau, žmogus negali tinkamai atsakyti į šį reikšmingą klausimą.

Hebrajų Rašte (Biblijoje) klausimas „Kas yra žmogus?“ pasitaiko du kartus.

Dovydo mintys Psalmyno 8-me skyriuje gerai žinomos ir cituojamos Naujojo

Testamento Laiške hebrajams. Rečiau prisimenami Jobo žodžiai Jobo knygos 7

skyriuje.

Kaip mes apibūdiname žmoniją? Kas yra žmogus? Ieškodami atsakymo į tai

pasinaudosime tinkamomis šiai temai Dievo Žodžio eilutėmis.

Kaip Dievas sukūrė žmogų?

“. Viešpats Dievas padarė žmogų iš žemės dulkių ir įkvėpė į jo šnerves

gyvybės kvapą. Taip žmogus tapo gyva siela” (Pradžios 2,7; K. Burbulio

vertimas).

KAS YRA ŽMOGUS?

3

“Visi žmonės yra mano: ir tėvas, ir sūnus. Siela, kuri nusikalsta, mirs”

(Ezechielio 18,4; žr. 20-ą eilutę; K. Burbulio vertimas).

Pradžios knygos pirmajame skyriuje pasakojama, kad žmogus buvo sutvertas

pagal Dievo paveikslą (26-27 eilutės). Antrame skyriuje sužinome papildomų dalykų

apie šią kūrybą. Dievas sukūrė žmogų iš materijos, „iš žemės dulkių“. Biblijoje niekur

nerašoma, kad žmogus yra arba turi “nemirtingą sielą”. Visos tokios idėjos apie

“nemirtingą sielą” yra nebiblijinės, jos akivaizdžiai atsirado iš nebiblijinių šaltinių.

Priešingai Biblija (Raštas) nedviprasmiškai apreiškia, kad siela gali mirti, kad ji

gali būti sunaikinta. Ji nėra nemirtinga. Jėzus ragina nnesibaiminti: „Nebijokite tų, kurie

žudo kūną, bet negali užmušti sielos. Verčiau bijokite to [Dievo], kuris gali pražudyti ir

sielą, ir kūną pragare“ (Mato 10,28).

Biblija nedviprasmiškai moko, kad žmogus neturi nemirtingos sielos. Tačiau ar

žmogaus sandaroje yra kokia nors nemateriali sudedamoji dalis?

“Tačiau dvasia yra žmoguje ir Viešpaties įkvėpimas duoda jam supratimą“

(Jobo 32,8, K.Burbulio vertimas).

Taigi ši dvasia žmoguje sudaro esminę nematerialią jo sudėtinę dalį. Jos

padedami žmonės, žymiai aukštesniame lygyje nei gyvuliai, gali mokytis ir suvokti. Ši

dvasia suteikia žmogui galimybę mąstyti (Pirmas korintiečiams 2,11, žr. A. Jurėno

vertimą).

Kas atsitinka su ‘žmogaus dvasia”, žmogui mirus (po mirties)?

„Dulkės sugrįž į žemę, iš kurios kilo, o dvasia – pas Dievą, kuris ją davė”

(Mokytojo 12,7, K.Burbulio vertimas).

Ar “žmogaus dvasia” turi savo nepriklausomą nuo žmogaus smegenų ir kūno

sąmonę?

“Juk gyvieji žino, kad turės mirti, o mirusieji nebežino nieko.” (Mokytojo

9,5).

“Juk tarp mirusiųjų nėra kas tave atmintų, kas gali tave šlovinti Šeole?”

(Psalmynas 6,6).

Biblijoje žmogaus mirtis palyginama su miegu (Danieliaus 12,2, Luko 8,52,

Jono 11,11-13, Pirmas korintiečiams 15,19-20). Prisikėlime mirusieji bus pažadinti

sąmoningai būčiai (Jono 5,28-29; 6,39).

ŽMOGAUS PRIGIMTIES MĮSLĖ

Yra daug veiksnių, kurie mus skiria nuo gyvulių: gebėjimas kalbėti; vaizduotė ir

įžvalgumas; praeities, dabarties ir ateities žinojimas; mūsų protas ir galimybė juo

naudotis ir dar daug kas. Svarbiausias skirtumas tarp mūsų ir gyvulių yra žmogaus

poreikis mąstyti apie save patį.

KAS YRA ŽMOGUS?

4

R.J.Berri

savo knygoje Dievas ir evoliucija (God and Evolution) tiksliai išskiria

svarbiausią žmogaus bruožą: “Kaip moko Biblija, mūsų prigimties supratimo raktas

yra Dievo paveikslas mumyse, tuo mes . skiriamės nuo gyvulių”.

PAGAL DIEVO PAVEIKSLĄ

Pradžios knygoje mes skaitome, kad Dievas sukūrė žmogų pagal savo

paveikslą, suformavęs jį iš žemės dulkių ir įkvėpęs jam “gyvybės alsavimą” (Pradžios

1,26-27; 2,7).

Tai, kad Dievas sutvėrė žmogų pagal savo paveikslą ir panašumą, yra

pagrindinis skirtumas tarp žmonių ir visų kitų sutvėrimų. Visi kiti skirtumai tarp

žmogaus ir gyvulio, yra paaiškinami šia žmogaus sukūrimo ypatybe.

Dievo ppaveikslas žmogaus gyvenimui suteikia ypatingą svarbą ir nurodo į

žmogaus paskirtį. Būti žmogumi reiškia būti panašiu į Dievą. Tai liudija Biblija, todėl

tai yra neabejotinai tikra!

Panagrinėkime tai.

Ką mums sako pirmas skyrius Biblijoje apie Dievo paveikslą?

„Tuomet Dievas tarė: ‘Padarykime žmogų pagal mūsų paveikslą ir

panašumą; tevaldo jis ir jūros žuvis, ir padangių sparnuočius, ir galvijus, ir

visus laukinius žemės gyvulius.” (Pradžios 1,26).

Augmenija ir gyvūnija jau buvo sukurta, kai Dievas sukūrė žmogų. Žmogus

apvainikavo visą, kas buvo sutverta. Jis buvo numatytas valdyti visus kūrinius. Todėl

viena iš pirmųjų uužduočių buvo duoti vardus gyvūnams (Pradžios 2,19-20).

Iš visos Dievo kūrybos tik žmogus sukurtas pagal Dievo paveikslą. Hebrajų

Raštai neturi tikslių atikmenų žodžiams paveikslas ir panašumas. Cambrige Bible for

Schools and Colleges rašo: “. ‘paveikslas’ reiškia fizinį ar dvasinį formų ir

substancijų padauginimą; ‘panašumas’ pparodo išorinį panašumą arba išvaizdą.”

Žinoma, žmogus neturi tokios galios, kaip Kūrėjas, ir visų jo savybių. Bet

žmogus savo yra panašus į Kūrėją.

Visoje Biblijoje santykiai tarp Dievo ir žmonių aprašomi kaip tėvo ir vaikų

santykiai. Vaikai panašūs į savo tėvus. Šie santykiai aprašyti Laiške hebrajams: “Juk

šventintojas [Jėzus] ir šventinamieji [krikščionys] – visi kyla iš viena [Dievo]. Todėl jis

[Jėzus] nesigėdija juos vadinti broliais; jis sako: Aš paskelbsiu tavo vardą broliams,

susirinkime tave šlovinsiu giesme. Ir vėl: Aš juo pasitikėsiu. Ir vėl: Štai aš ir vaikai,

kuriuos davė man Dievas” (Hebrajams 2,11-13).

Šios eilutės taip pat nurodo į nuostabius Dievo ketinimus žmonijai. Biblija

apreiškia, kad žmogus sukurtas protingu tam, kad galėtų suprasti Dievą ir perimti

dieviškąjį mąstymą. Mūsų paskirtis yra tapti tokiais, kaip dabar yra Jėzus Kristus,

būdamas šlovingu Dievo Sūnumi ((Jono pirmas 3,2).

Ar Dievo ketinimai galioja abiems lytims?

“Dievas sukūrė žmogų pagal savo paveikslą pagal savo paveikslą sukūrė jį;

kaip vyrą ir moterį sukūrė juos” (Pradžios 1,27; plg. Pradžios 5,1-2).

KAS YRA ŽMOGUS?

5

27-je pastraipoje hebrajiškas žodis “žmogus” etedam (su galininkiniu

priešdėliu et), yra bendra sąvoka, reiškianti žmoniją apskritai. Ji nereiškia vien tik

pirmojo žmogaus – Adomo (Pirma korintiečiams 15,45; Metraščių pirma 1,1). Taigi

sąvoka “Dievo paveikslas” taikytina ir atskiram žmogui ir visai žmonijai. Kiekvienas

žmogus, ar jis būtų vyras, ar moteris, yra sukurtas pagal Dievo paveikslą.

Ar šis ssukūrimo aprašymas yra pakartotas Pradžios knygos penktame

skyriuje?

“Štai Adomo palikuonių kartų sąrašas. Kai Dievas sukūrė žmogų, jis padarė jį

panašų į Dievą, kaip vyrą ir moterį sukūrė. Kai jie buvo sukurti, jis juos

palaimino ir davė jiems vardą žmonės” (Pradžios 5,1-2).

Pasakojama sąryšyje su svarbiu įvykiu žmonijos istorijoje, su Seto gimimu (3

eilutė). Kartu primenama apie žmogaus sukūrimo Edeno sode ypatingas aplinkybes.

Ar Biblijos pirmoje knygoje yra dar kartą aprašytas žmogaus sukūrimas?

“Kas pralieja žmogaus kraują, to kraują taip pat pralies žmogus, nes pagal

savo paveikslą Dievas sukūrė žmogų” (Pradžios 9,6).

Paskutinį priminimą apie pradžią randame tuoj po Nojaus tvano, tai vėl

svarbus posūkis istorijoje. Visos trys žmogaus sukūrimo pagal Dievo paveikslą

aprašymai pateikti tiesioginiame sąryšyje su žmonijos daugėjimu.

Dvi jų pateiktos prieš įsakymą „Vaisinkitės ir dauginkitės“, o trečia pateikta

prieš geneologiją.

Ar Biblija pasinaudoja žodžiais paveikslas ir panašumas, aprašydama žmonių

dauginimąsi?

“Adomas buvo šimto trisdešimt metu, kai jam gimė sūnus, panašus į jį, pagal

jo paveikslą, ir jis pavadino jį Setu” (Pradžios 5,3).”

Biblija aiškina pati save. Šalia (1-2 eilutės) paminėta, kad Dievas vyrą ir moterį

sutvėrė pagal savo atvaizdą.

Interpreter’s Dictionary of the Bible nurodo: “Kad žmogus panašus į Dievą

parodoma Seto panašumu į savąjį tėvą Adomą. Tampa aišku, kad fizinis panašumas

nėra atmestinas” (p. 683).

Kitais žodžiais: Lygiai kaip vaikai panašūs į savo tėvus, taip mes panašūs į

savo Kūrėją. Nors DDievas nėra fizinė būtybė, jis yra dvasia (Jono 4,24), visi žmonės

išorine išvaizda panašūs į jį. Savo šlovingame pasirodyme Dievas parodė Mozei

nugarą (Išėjimo 33,18-23). Be to, pažymėtina, kad Jėzus Kristus savo apaštalams po

savo prisikėlimo pasirodė žmogiškame pavidale. Savo “nušvytime” Jėzus pasirodė

tokiu pat pavidalu Petrui, Jokūbui ir Jonui (Mato 17,1-9).

Kai Dievas pasirodydavo pranašų vizijose, jie apibūdindavo jo pasirodymą

žmogaus išvaizda. Fizinių galimybių ribose žmogus, kaipo fizinė būtybė, sukurtas

pagal didžiosios dvasinės būtybės – Dievo – paveikslą.