KLASIKINĖ ANTIKA, SOKRATAS…

[pic]

VĮŠ “KLAIPĖDOS VERSLO KOLEGIJA”

KLASIKINĖ ANTIKA, SOKRATAS,

PLATONAS “DAIKTAI” IR “IDĖJOS”

“ARISTOTELIŠKOJI” DIEVO SAMPRATA

FILOSOFIJOS REFERATAS

I kurso teisės neakivaizdinio skyriaus studentė

Daina Zagurskienė

Dėstytoja : N.Bytautienė

2003 Klaipėda

[pic]

PLANAS

1. Įvadas. Klasikinė antika – Graikija

2. SOKRATAS, jo gyvenimas ir mirtis (470 – 399 m.pr.Kr.)

3. PLATONAS – idėjų pasaulis. (427- 347m.pr.Kr.)

4. ARISTOTELIS, “Aristoteliškoji” Dievo samprata.( 384-322 m.pr.Kr.)

5. Išvados.

[pic]

Klasikinė antika (Graikija 500-200 m.pr.Kr.)

Kalbėdami apie graikų kultūrą, pirmiausia turime omeny Atėnus.

Atėniečiai tikėjo tik viešumoje galintys atskleisti visus savo talentus ir

“išreikšt save”. Tokia visuotinė bendruomenė vadinama polis. Šis žodis

reiškė daugiau negu miestą ar valstybę- tai buvo way of life, gyvensena,

kuria piliečiai didžiavosi. Iš to per kelias kartas išsirutuliuoja

kultūra, nebe atgamtinę būtybę, bet patį žmogų iškėlusi kaip visuomenės

vertės matą.Graikų mąstysenai realu buvo tai, kas pastovu. Ikisokratikai

(prieš Sokratą buvusieji) graikų filosofai ieškojo, kas yra visų tų

apraiškų pamatas.

Tačiau raktas graikų kultūrai perprasti, koncepsija, rikiuojanti

patirtį ir mąstymą, centrinė kategorija, kuri daugiausia formuoja reikšmes

ir kuriai visos kitos patarnauja, samprata, aiški iš savo esmės- yra

mintis, kad tikrovėje organiškai slypi pavyzdžiai, struktūrų planai ir

pamatinės formos, prie kurių prisitaiko plėtodamiesi realūs daiktai; ir kad

tos pamatinės formos yra paprastos, pažinios ir racionalios.

Išrasdami filosofiją graikai pradėjo naują žmonijos istorijos epochą.

Mąstymas pats save atranda, išsivaduoja iš religijos pančių ir pats

nusistato dėsnius, mąstymas lieka susietas su bendravimu ir viešu

kalbėjimu. Mąstymas- tai dialogas, o ne monologas. Filosofija vystosi kaip

teigimas ir prieštaravimas, kaip disputo menas ir kaip visapusiško dalyko

nagrinėjimas.Graikai pavadina tai dialektika ( fil. teorija, tikrovės

kitimą, raidą aiškinanti vidiniais prieštaravimais, priešybėmis).

Ją ypač kultivuoja sofistai- keliaujantys iškalbos mokytojai; jie

rengia kursus politikams ir dėl savo opurtunizmo (taktika ir politika,

kuria siekiama didžiausios naudos iš aplinkybių nepaisant savo principų)

įgyja prastą šlovę. Nuo jų atsiriboja trys žvaigždės, kurių neprilygstama

įtaka europiečių mąstymui nemažėja ligi mūsų dienų: tai Sokratas, Platonas

ir Aristotelis. Jie sudaro vieną žvaigždyną, nes Platonas yra Sokrato

mokinys, o Aristotelis- Platono. Sokratas (470-399m.pr.Kr.) pergyvena

Periklio laikus ir Peloponeso karą, Platonas (427-347 m.pr.Kr.) veikia

Atėnų renesanso epochoje, o Aristotelis (384-322 m.pr.Kr.) regi Makedonijos

įsiviešpatavimą ir tampa Aleksandro Didžiojo mokytoju.

Pažink ssave

Neištirtas gyvenimas nevertas, kad jį

gyventų žmogus

Gyventi – vadinasi, ilgai sirgti

Neklausinėk to, į ką pats žinai

atsakymus

Aš žinau, kad nieko nežinau

Sokratas

SOKRATAS (470-399 m. pr.Kr.)

Šiame referate tik dar kartelį apibendrinsiu tai, kas būtina žinoti

apie tris žymius antikos filosofus. Kiekvienas šių filosofų savaip

prisidėjo prie Europos kltūros kūrimo. Sokratas pirmasis filosofas , gimęs

Atėnuose. Buvo filosofuojama ir iki Sokrato gimimo , tačiau visi filosofai

gyvavę ankščiau nei Sokratas buvo vadinami “ikisokratikais”.

Gimęs 470- 399 m.pr. Kr. Sokratas du jo pasekėjai gyveno ir kūrė

šiame mieste. Yra žinoma , kad pažiūrėti jis buvo bjaurus kaip velnias.

Mažas ir storas, išsprogtaakis ir riestanosis. Bet sakoma, kad vidumi buvęs

nepaprastai puikus. Esą gali ieškoti dabartyje, gali- praeityje, bet

niekuomet nerasi tokio kaip jis.

Pasakojama, kad Sokrato motina buvusi pribuvėja ir Sokratas savo

paties veiklą lyginęs su pribuvėjos darbu. Ne pati pribuvėja gimdo vaiką.

Ji tik prižiūri ir padeda gimdyti. Taip ir Sokratas savo užduotimi laikė

padėti žmonėms „pagimdyti“ teisingą supratimą. Nes tikrasis pažinimas turi

kilti iš kiekvieno žmogaus vidaus. Jo negali primesti kiti. Tik pažinimas,

kylantis iš vidaus, yra tikrasis „supratimas“. Atėnuose didžiausias dėmesys

buvo skirtas žmogui ir žmogaus vietai visuomenėje. Žinome, kad gimė

Atėnuose ir didžiąją gyvenimo dalį praleido gatvėse ir turgaus aikštėse,

kur kalbėdavosi su sutiktais žmonėnis. Anot Sokrato, kaimo medžiai nieko

negalį jo išmokyti. Kitais kartais jis daugeliui valandų paskęsdavo

mintyse.

Galbūt paslaptingiausia asmenybė visoje filosofijos istorijoje. Jis

pats neparašė nė eilutės. Vis dėlto Sokratas priskiriamas prie tų, kurie

padarė didžiausią įtaką europietiškajam mąstymui. Tai susiję ir su jo

dramatiška mirtimi. Apie Sokrato gyvenimą visų pirma sužinome iš Platono,

kuris buvo jo mokinys ir pats tapo vienu didžiausių visų laikų filosofu.

.Visi žmonės gali suprasti filosofines tiesas, jei tik naudosis protu.

„Ateidamas į protą“ žmogus turi pasiimti kažko iš savęs. Dėdamasis

nežinančiu Sokratas kaip tik ir priversdavo sutiktus žmones pprotauti.

Sokratas puikiai mokėjo „apsimesti“ nežinančiu – arba nuduoti, jog yra

kvailesnis nei iš tikrųjų. Tai vadinama „sokratiškąja ironija“. Tokiu būdu

jis nuolatos parodydavo atėniečių mastymo silpnąsias vietas. Tai įvykdavo

vidury turgaus – taigi visai viešai. Susitikimas su Sokratu dažnai būdavo

tas pats kaip apsikvailinti ir būti išjuoktam didelės publiko sakivaizdoje.

   Todėl nenuostabu, kad ilgainiui jis įkyrėjo – ypač valdantiesiems.

Sokratas sakė, kad Atėnai yra kaip rambus žirgas, o jis pats – kaip gylys,

jį raginantis. Ne pakankinti norėdamas Sokratas piliečiams nuolat neduodavo

ramybės. Kažkas slypėjo jo viduje, nepalikdamas jokio pasirinkimo. Jis

dažnai sakydavosi viduje turįs „dievišką balsą“.  Sokratas, pavyzdžiui,

atsisakė dalyvauti nuteisiant žmones mirtimi. Be to, nesutiko įduoti

politinių priešininkų. Galiausiai už tai turėjo sumokėti gyvybe.    399

m.pr.Kr. Sokratas buvo apkaltintas tuo, kad „netiki dievus“ ir „tvirkina

jaunuomenę“. Su nedidele balsų persvara 500 narių komisija jį pripažino

kaltą.

    Sokratas tikrai galėjo prašyti malonės. Šiaip ar taip, būtų

išgelbėjęs savo kailį, sutikęs palikti Atėnus. Bet būtų buvęs nebe

Sokratas. Sąžinę – ir tiesą – jis brangino labiau už gyvybę. Jis patikino

dirbąs tik valstybės labui. Tačiau, kaip žinome, Sokratas buvo nuteistas

mirtimi. Kiek vėliau savo artimiausių draugų akivaizdoje jis išgėrė nuodų

taurę. Ir krito negyvas.

Kodėl Sokratas turėjo mirti? Šį klausimą žmonės užduoda jau 2400 metų.

Bet istorijoje jis – ne vienintelis žmogus, ėjęs iki pat liepto galo ir

miręs dėl savo įsitikinimų. SSokratas buvo lyginasmas netgi su Jėzumi , o

jis ir Sokratas išties turi panašumų.

   Jėzus ir Sokratas dar savo amžininkų buvo laikomi mįslingomis

asmenybėmis. Nė katras nepaliko rašytinių šaltinių. Taigi turime visiškai

pasikliauti įvaizdžiu, kurį sukūrė jų mokiniai. Vis dėlto nekyla abejonių,

jog ir vienas, ir kitas buvo tikri iškalbos meistrai. Be to, jie kalbėdavo

su išskirtine savikliova, kuri ir žavėdavo, ir keldavo apmaudą. Maža to,

abu tarėsi kalbą vardu kažko, kas juos pranoko. Jie metė iššūkį visuomenės

valdantiesiems, kritikuodami visas neteisybės ir piktnaudžiavimo valdžia

formas. Negana to: už šią veiklą abu sumokėjo gyvybe.

Sokratas buvo sofistų amžininkas. Jį, kaip ir sofistus, labiau domino

žmogus ir žmogaus gyvenimas nei natūrfilosofijos problemos. Vienas romėnų

filosofas, Ciceronas, po keleto šimtų metų pasakė, kad Sokratas pašaukęs

filosofiją iš dangaus į Žemę ir apgyvendinęs ją miestuose, atvedęs į namus

ir privertęs žmones mąstyti apie gyvenimą ir papročius, apie gėrį ir blogį.

   Tačiau tarp Sokrato ir sofistų buvo vienas esminis skirtumas. Jis

nelaikė savęs sofistu, t.y. mokytu ar išmintingu žmogumi. Todėl, priešingai

nei sofistai, Sokratas neėmė pinigų už savo pamokas. Ne, Sokratas vadino

save „filosofu“ tikrąja šio žodžio prasme. „Filo-sofas“ iš tiesų yra tas,

kuris siekia išminties.

|[pic] |

Sokrato mirtis. Statula. Marmuras. Fragmentas. 1875 – 1877

PLATONAS (427-347 m.pr.Kr.)

“.siela ilgisi savo tikrosios buveines.”

Kai Sokratas turėjo išgerti nuodų taurę, Platonui (427-347 m.pr.Kr.)

buvo dvidešimt

devyneri. Po Sokrato mirties Platonas iškeliauja, kurį laiką

dirba vyriausybės patarėju Sirakūzuose, bet jo karjerai ten nesėkmingai

pasibaigus (Platonui teko net ir vergu pabūti) grįžta į Atėnus.

Ilgą laiką buvo Sokrato mokinys ir atidžiai sekė jam iškeltą bylą.

Tai, kad Atėnai tauriausią miesto žmogų galėjo nuteisti mirtimi, jam ne tik

padarė neišdildomą įspūdį. Šis įvykis nulėmė visos jo filosofines veiklos

kryptį.    Sokrato mirtis Platonui aiškiai parodė, koks didelis

prieštaravimas gali būti tarp esamų visuomeninių santykių ir to, kas

teisinga arba idealu.

    Pats Sokratas nieko nerašė. Pirmasis Platono kkaip filosofo

darbas buvo Sokrato ginamosios kalbos paskelbimas. Jis perteikė Sokrato

žodžius, pasakytus teisme.

Savo mintis užrašinėjo daugelis ikisokratikų, tik, deja, didžioji šių

rašytinių šaltinių dalis neišliko iki mūsų dienų. Kalbant apie Platoną,

manoma, kad visi pagrindiniai jo veikalai išsaugoti. (Be Sokrato ginamosios

kalbos, jis parašė laiškų rinkinį ir net 35 filosofinius dialogus.) Tai,

kad šie raštai išliko, nemažai susiję su tuo, kad Platonas šalia Atėnų

įkūrė nuosavą filosofų mokyklą. Ši stovėjo giraitėje, kuri buvo pavadinta

mitinio graikų herojaus Akademo vardu. Todėl Platono filosofų mokykla gavo

Akademijos pavadinimą. (Vėliau visame pasaulyje buvo įkurta tūkstančiai

„akademijų“. Mes ligi šiol kalbame apie „akademikus“ ir „akademinius

mokslus“!)

   Platono mokykloje buvo dėstoma filosofija, matematika ir kūno kultūra.

Nors „dėstymas“ galbūt nėra tinkamiausias žodis. Platono mokykloje

svarbiausia būdavo gyvi pokalbiai. Todėl neatsitiktinai Platonas rašė

dialogo forma.

Platoną domino santykis tarp tto, kas amžina ir nekintama, ir to, kas

„juda“. Jis domisi ir tuo, kas amžina ir nekintama gamtoje, ir tuo, kas

amžina ir nekintama moralės ir visuomenės gyvenimo srityje. Taip, Platonui

tai visiškai tas pats. Jis bando surasti, nuosavą „tikrovę“, kuri yra

amžina ir nekintama. Tiesą pasakius, filosofai tam ir reikalingi. Jie

nesiveržia į metų gražuolės rinkimus ir nebėga ketvirtadieniais pirkti

nupigintų pomidorų. (Todėl jie ne visada labai populiarūs!) Filosofai bando

žiūrėti pro pirštus į tokius tuščius ir „vienadienius“ dalykus. Jie

stengiasi parodyti tai, kas amžinai „teisinga“, amžinai „gražu“ ir amžinai

„gera“.

Idėjų pasaulis

Platonas, ne taip kaip dauguma jo sekėjų, gebėjo patraukliai ir gržiai

rašyti. Jam rūpėjo kuo daugiau žmonių sudominti savo mokslu. Tame moksle

jis toliau plėtojo Sokrato iškeltą lavinimo idėją. Jis suskirstė pasaulį į

amžinosios būtie karalytę ir kintamųjų ppavidalų karalystę.

 Platonas teigė, kad viskas, ką gamtoje galime paliesti arba pajausti,

„teka“. Taigi nėra jokių „pirminių medžiagų“, kurios neišsisklaidytų.

Absoliučiai viskas, kas priklauso „jusliniam pasauliui“, sudaryta iš

materijos, kurią ėda laikas. Tačiau viskas yra sukurta pagal pastovią

„formą“, kuri yra amžina ir nekintama.

 Taigi to, kas amžina ir nekintama, Platonas nesieja su kokia nors

„pirmine medžiaga“. Tai, kas yra amžina ir nekintama, yra tam tikri

dvasiniai arba abstraktūs modeliai, pagal kuriuos sukurtos visos esybės.

Platonas manė, kad už „juslinio pasaulio“ privalo būti kita tikrovė.

Šią tikrovę jjis pavadino idėjų pasauliu. Jame slypi amžini ir nekintami

įvairių esybių, matomų gamtoje, „pavyzdžiai“. Šią įsidėmėtiną sampratą

vadiname Platono idėjų teorija.

Platonas sakė, kad viską, ką matome mus supančioje gamtoje, taigi

viską, kas paliečiama ir pajaučiama, galime palyginti su muilo burbulu. Nes

niekas, kas egzistuoja jusliniame pasaulyje, netrunka ilgai.

Platonas pabrėžia, kad mes niekada negalime pasiekti tikro žinojimo

apie tai, kas nuolatos kinta. Tai, kas priklauso jusliniam pasauliui,- ką

liečiame ir juntame,- mes galime tik neaiškiai įsivaizduoti arba numanyti.

Tikrąjį žinojimą galime turėti tik apie tai, ką pažįstame protu. Ir išvis

Platonas labai domėjosi matematika. Būtent dėl to, kad matematiniai

santykiai niekuomet nekinta. Todėl šioje srityje galima pasiekti tikrą

žinojimą.

Platonas tikrovę padalino į dvi dalis:

1. Pirmoji dalis yra juslinis pasaulis – apie kurį galime įgyti

tik apytikrį, arba netobulą žinojimą, pasitelkdami savo penkias (apytikres

ir netobulas) jusles. Galime sakyti, kad viskas jusliniame pasaulyje

„teka“, taigi nieko nėra pastovaus. Jame iš tikrųjų nieko nėra, tik daugybė

dalykų, kurie atsiranda ir išnyksta.

   2. Kita tikrovės dalis būtų idėjų pasaulis – apie kurį galime

pasiekti tikrą žinojimą protu. Taigi idėjų pasaulio neįmanoma suvokti

juslėmis. Tačiau idėjos (arba formos) yra amžinos ir nekintamos.

   Pasak Platono, ir žmogus yra dvilypė būtybė. Mes turime kūną, kuris

„teka“. Jis neatskiriamai susijęs su jusliniu pasauliu ir susilaukia to

paties likimo kaip visa kita (pavyzdžiui, muilo burbulas). Visi mūsų

pojūčiai susiję su kūnu, vadinasi, nepatikimi. Tačiau mes taip pat turime

nemirtingą sielą – kuri yra proto buveinė. Kaip tik todėl, kad siela

nemateriali, ji gali pažvelgti į idėjų pasaulį.

Taip pat Platonas manė, kad siela egzistuoja dar prieš apsigyvendama kūne.

Iš pradžių siela gyvena idėjų pasaulyje. Bet vos tik siela pabunda žmogaus

kūne, ji būna pamiršusi tobuląsias idėjas. O tada kažkas įvyksta, taip,

tada prasideda stebuklingas vyksmas. Ilgainiui, kai žmogus ima pažinti

gamtos formas, sieloje iškyla neaiškus prisiminimas. Žmogus mato arklį –

taigi netobulą arklį (kad ir meduolinį arkliuką!). To pakanka, kad sieloje

kiltų neryškus prisiminimas apie tobulą „arklį“, kurį siela kadaise matė

idėjų pasaulyje. Taip sielai sužadinamas tikrosios buveinės ilgesys. Šį

ilgesį Platonas vadina erosu – o tai reiškia „meilė“. Taigi siela jaučia

tikrųjų savo ištakų „meilės ilgesį“. Nuo tada ir kūnas, ir visa, kas

jusliška, imama suvokti kaip kažkas netobula ir nereikšminga.

TAIP PAT PLATONAS MANĖ, KAD VISOS GAMTOS ESYBĖS TĖRA AMŽINŲJŲ FORMŲ,

ARBA IDĖJŲ, ŠEŠĖLIAI.

Platonas pateikia palyginimą. Tai urvo palyginimas.

“Įsivaizduok žmones olą primenančiame požeminiame būste. Per visą jį

driekiasi platus šviesos ruožas. Tų žmonių kojos ir kaklas iš pat mažens

surakintas grandinėmis, todėl jie negali pasijudinti iš vietos ar pasukti

galvos į šalį ir visą laiką mato tik tai, kas yra prieš juos. Jie yra

nugara į šviesą, kuri sklinda nnuo toli aukštumoje degančios šviesos. Tarp

liepsnos ir kalinių aukštai eina kelias, atskirtas nedidele pertvara,

primenančia uždangą, virš kurios fokusisninkai rodo savo stebuklus.”

“- Įsivaizduok, kad už šios pertvaros žmonės neša visokius daiktus,

laikydami juos taip, kaip jie išsiskiša virš pertvaros; neša jie ir

statulas, ir visokiausius būtybių atvaizdus, padarytus iš akmens ir medžio.

Vieni nešdami kalbasi, kiti tyli.”

“ – Jie panašūs į mus. – Visų pirma ar tu manai , kad jie yra matę ką

nors kita, sava ar svetima, išskyrus šešėlius kuruos ugnis meta ant prieš

juos esančios olos sienos?

.kas būtų , jei juos išlaisvintų iš grandinių ir pagydytų nuo to

neišmanymo – kaip visa tai vyktų natūraliai? Jei kuriam nors iš jų nuimtų

grandines ir priverstų jį atsistoti pasukti galvą, vaikščioti, pažvelgti

aukštyn- į šviesą, visa tai jam sukeltų skausmą, ir, šviesos apakintas, jis

negalėtų žiūrėti į daiktus, kurių šešėlius matė iki šiol. ..ką ir pasakytų

jei kas imtų jam tvirtinti, kad iki šiol jis matydavo tik niekus, o dabar

yra kur kas arčiau būties ir regi daug tikresnius dalykus, ir , rodydamas

vieną ar kitą pranešamą daiktą, privertų jį atsakyti , kas tai? Ar tau

neatrodo, kad jis labiau sutriktų ir tai, ką matė anščiau, laikytų žymiai

tikresniu dalyku negu tai, kas jam rodoma dabar?”

“Kad galėtų pamatyti visa, kas

yra ten, viršuje, jis pirmiau turėtų

priprasti. Pradėti reikia nuo to, kas lengviausia: iš pradžių žiūrėti į

šešėlius, paskui- į žmonių ir daiktų atspindžius vandenyje, o jau po to – į

pačius daiktus; be to tai kas yra danguje, ir patį dangų jam būtų lengviau

matyti ne dieną , bet naktį, tai yra būtų lengviau žiūrėti į žvaigždžių

šviesą ir Mėnulį, o ne į Saulę ir jos šviesą, ir įžvelgti jos savybes.”

Tada jis prieitų išvadą, kad nuo Saulės priklauso ir metų laikai .

Tai ggarsioji Platono alegorija. Realią tikrovę sudarantys pamatiniai

tipai, o atskiri daiktai tesą jų atspindžiai. Tuos pamatinius tipus

Platonas vadina idėjomis. Tikiu pasaulio padalijimu į juntamąjį ir idealųjį

Platonas grindžia metafiziką ir idealizmą. Taip jis apibrėžia problemas,

kurias turės spręsti ateities filosofai, ir padaro įmanomą krikščionybės

flirtą su filosofija Renesanso epochoje.

Apie Platono įtaką sakoma, kad visa Europos filosofija – tai tik

Platono komentarai. Platoną daugiau kaip du tūkstančius metų žmonės

aptarinėja (ir kritikuoja) jo idėjų teoriją.

ARISTOTELIS – ARISTOTELIŠKOJI DIEVO SAMPRATA

(384-322 m.pr.Kr.)

Aristotelis gimė gydytojo šeimoje CChalkidikėje, Stagyre, todėl vėliau

buvo vadinamas

ir Stagyriečiu. Sulaukęs 17 metų įstojo į Platono akdemiją ir 20 metų joje

studijavo. Aristotelis kaip kitados Sokratas, buvo apkaltintas bedievybe ir

netrukus tremtyje pasimirė.

Aristotelis- antikinio pasaulio mąstytojas. Vešliai suklestėjęs

ir pražydęs, jis greitai perėjo visus raidos tarpsnius ir subrandino

vaisius. Aristotelis ir buvo šio filosofijos raidos ciklo branda, tačiau

kartu ir jo pabaiga. Aristotelis tarytum per anksti užbaigė antikinę

filosofiją, iškeldamas ją į tokia aukštumą, kuri vėlesniems antikos

filosofams jau buvo nepasiekiama. Jis užbaigė graikų filosofijos paieškas,

apžvelgdamas jos nueitą kelią, susumuodamas svarbiausius jos rezultatus, ir

išreiškė visa tai didžiule metafizine sistema, kuri teisėtai pretenduoja

būti antikinio pasaulio mokslo kompendiumu ir enciklopedija.

Aristotelis buvo tam tikra prasme idealistiškojo Platono realistiškas

dvynys. Tačiau jis, užuot paneigęs idėjų pasaulio ir pavidalų pasaulio

skirtingumą, jį suvisuotina, apibendrina. Tai jis pasiekia pamažu, bet

esmingu pakeitimu: jis kalba nebe apie idėją ir pavidalą, bet apie formą ir

medžiagą. Platonas savo idėjų teorija atsakė į principinį filosofijos

klausimą- kas iš tikrųjų yra suvokiamas reiškinių pasaulis ir į ką tui būti

orientuotas tikrasis žinojimas? Aristotelis atmeta PPlatono dviejų pasaulių

kosepciją, tarytum mėgina įveikti jo filosofijos dualizmą. Idėjas

laikydamas daiktų esme, Platonas pateikė gana vientisą pasaulio aiškinimą.

Jo idėjų pasaulis ne tik vienintelis tikras, bet ir vienintelis vertingas.

Lemiamą reikšmę visai Aristotelio filosofijai turi jos intencija- remiantis

Platono įdėjų teorija, paaiškinti reiškinių pasaulį.

Aristotelis tapo logikos tėvu, nebuvo atsistiktinumas. Aristotelio

pažinimo uždavinių ir jo galimybės samprata suponavo reikalą tirti mąstymo

formas, kuriomis būtų galima remtis kaip pažinimo instrumentu. Aristotelis

ne empirikas tikrąja šio žodžio prasme. Jis visų pirma filosofas, ir tai

įrodo taip pat jo požiūris į patyrimu grindžiamą žinojimą, jis siekia

išsaugoti viso žinojimo rišlumą. Neatsisakydamas Platono amžinų ir

nekintamų idėjų, Aristotelis mėgina suderinti jas su daiktų atsiradimo ir

kitimo pripažinimu. Būtį jis supranta, kaip nuolat virstančią iš galimybės

tikrove ir aktualizuojančią potencialias savo formas. Formos nejuda, juda

tik daiktai, ir juda todėl, kad turi ir materiją. Pati materija- tik

neapibrėžta galimybė, todėl yra nepažini.

Kaip neapibrėžta galimybė, materija nėra judėjimo priežastis.

Judėjimas- potencialių formų aktualizavimas, ir veiklusis šio proceso

pradas- pačios formos. Materija yra judinama, o forma- judinanti. Kadangi

formos yra daiktų esmės apibrėžtis, tai jos kartu ir daiktų tobulumo matas.

Nepripažystamas grynojo tobulumo savaiminis buvimas, o kartu tam tikras

pasaulio netobulumas laikomas savaime suprantamu dalyku.

Išimtis- viršutinis hierachijos pasaulio sąrangos taškas.

Aukščiausiame visatos taške visos galimybės yra realizuotos ir forma

galutinai įrodžiusi savo pranašumą prieš materiją. Aristotelio pirminis

judintojas jau aiškiai turi momoteistinio Dievo bruožų. Pirminis judintojas

viską išjudina, bet pats nejuda, į jį viskas nukreipta ir jo viskas siekia,

o jis pats, kaip absoliuti tobulybė nieko nesiekia ir nieko nekuria. Toks

Dievas- aukščiausiaisis protas, kuris gali mąstyti tik tai, kas tobuliausia

pasaulyje, save patį; jis yra save mąstantis mąstytojas, sąmonės sąmonė.

Dievas tampa trancendentinis pasaulio atžvilgiu, jo esmė – savimonė. Toks

filosofijos persiėmimas religinio mąstymo principais buvo antikos kultūros

sąlyčio su viduramžių kultūra ženklas.

Svarbi buvo Aristotelio metafizikos ryšio su patyrimu linkmė.

Svarbiausius savo mmetafizikos konstravimo principus jis susidarė stebėdamas

organinius procesus ir techninę žmogaus veiklą. Aristotelis tikėjo , kad

pačia daiktų esmei būdingas aktyvumas, be paliovos stumiantis juos iš

galimybės į tikrovę kaip naują galimybę ir t.t. Tokiems vyksmams būdingas

raidos savaimingumas ir tikslingas pobūdis Aristotelio metafizikoje

sujungiami, jie čia persiima vienas kitu ir paverčiame visuotine daiktų

prigimtimi. Dėl to visa Aristotelio pasaulėžiūra įgyja teologinę

orientaciją. Aristotelio nužymėtas, kelias – traktuoti priežastingumą

universalios teologinės pasaulio sąrangos požiūriu- pasirodė esąs

vaisingesnis, nes jis nekonfliktavo su senovės graikų pasauliui būdingu

kultūros vertybių filosofiniu įprasminimu.

Gamtą Aristotelis supranta kaip savo formas aktualizojančių pavienių

substacijų sąryšį, sukuriantį vientisą visumą. Gamtai būdinga hierarchinė

tvarka- nuo žemesnės neorganinės prie aukštesnės organinės. Organiniams

kūnams būdinga ypatinga forma – siela. Todėl Aristotelio gamtos filosofija

apima ir psichinio gyvenimo aiškinimą. Siela- kūno, kaip materijos,

potencijas aktualizuojanti forma. Organinė gamta irgi turi savo pakopas,

tai jas atitinka įvairos sielos rūšys. Aukščiausia yra mąstančioji siela,

kuri apima ir žemesnes sielos pakopas, bet pati būdinga vien žmogui.

Aristotelis neabejoja, kad žmogus yra kai kas daugiau negu gyvosios gamtos

rūšis, todėl žmogaus sielos negalima apibrėžti vien kaip jo kūno formos.

Aristotelio metafizikoje kiekvienas procesas kildinamas iš formos ir

materijos sąveikos. Proto veikloje abiejų funkcijas turi prisiimti jis

pats. Protas suskyla į dvi dalis – pasyvųjį ir aktyvųjį prtą. Pirmasis iš

jų kaip žmogaus sielos forma, išlaiko tam tikrą ryšį su žmogaus kūnu,

antrasis yra trancendentinis žmogaus kūno ir individualios sielos

atžvilgiu. Vienas yra žmogaus asmenybinio savitumo pradas ir yra mirtingas,

kitas – dieviškos pasaulio sąrangos pradas, tik atsitiktinai susijęs su

konkrečiu žmogumi ir nemirtingas.

Dvilypė proto prigimtis pasirodo ir tada, kai Aristotelis

svarsto žmogaus elgesio ir visuomenės gyvenimo problemas. Praktinė

filosofija remiasi protinio pažinimo skyrimu nuo teorinio pažinimo.

Teorinio pažinimo dalykas ra išmintis, protas čia užsiėmęs pats savimi

teorine idėjų žiūra. Teorinis protas regi daiktų formas, idėjas grynu

pavidalu, todėl šis prots yra greičiau dieviškos prigimties ir negali

spręsti nei apie žmogaus, nei apie valstybės veiklą.

Savo praktinėje filosofijoje Aristotelis jau gerokai nukrypsta nuo to

racionalistinio ir idealistino kelio, kuris buvo nužymėtas jo pirmtakų

Sokrato ir Platono. Jis nesiima realios veiklos vertinti vien idealo

požiūriu. Mat idealas yra ne žmogiškos, bet dieviškos prigimties dalykas.

Ir žmogus , ir valstybė šiek tiek dalyvauja tame, kas protinga, kas

dieviška, bet jie negali būti su tokiais dalykais tapatinami. Žmogus kurio

elgesys priklausytų tiktai nuo proto, jau nebūtų žmogus. Požiūris į žmogų

kaip į tarpinę būtybę, esančią tarp gyvulio ir Dievo, paženklino visą

Aristotelio etikos ir politikos problematiką.

Žmonijos kultūros istorijoje Aristotelis užima vietą, kuri jam

teisėtai priklauso, – jis yra vienas iš pačių didžiausių filosofų ir

mokslininkų. Savo tyrinėjimais manė realizuojąs svarbiausiąjį senovės

graikų filosofijos idealą- atskleisti ir išskleisti pirmuosius pasaulio

pradus ir priežastis,

kurie sudaro pasaulio esmę. Aristotelis išdėsto

neteologinę gamtos istorijos sampratą – sampratą pasak kurios niekas nėra

nukreipta į tikslą nei nutinka todėl, kad taip nutikti būtų geriausia,

tačiau viskas priklauso nuo atsitiktinumo ir būtinybės. Paskui išplėtoja

seriją argumentų nukreiptų prieš šį požiūrį.

Kodėl turėtume manyti , kad prigimtis veikia” ko nors dėlei” ir, kad

taip yra todėl, kad taip geriau? Kodėl viskas neturėtų būti kaip lietus ?

Lietus tam, kad priverstų grūdus augti: tai įvyksta pagal būtinybę. Aukštyn

pakilę garai priversti atšalti ir atšalę pavirsti vandeniu iir kristi žemėn.

Grūdų augimas po to, kai šitaip nutinka, yra grynas sutapimas. Tais

atvejais, kai visos dalys atsirado tokios, tarsi jos būtų atsiradę tam, kad

ką nors sudarytų, – tie dalykai išliko, tinkamai sudėstyti atsitiktinimo.

Gamta atskleidžia joje esant didelio laipsnio tvarkingumą, o atsitiktinume

pagal apibrėžimą glūdi tvarkingumo ir dėsningumo nebuvimas. Taigi tai, kas

vyksta pagal prigimtį, negali būti pavaldu atsitiktinumui ir todėl turi

būti tikslinga- ‘ko nors dėlei”. Kur tik yra tikslas , tenai jo dėlei

padaromi ankstesni dalykai, o po jų – vėlesni. O kaip daiktai padaromi,

tokie jie ir yra pagal prigimtį, ir kokie jie yra pagal prigimtį, taip jie

ir padaromi, jei niekas nesukliudo. Tačiau daiktai daromi ko nors dėlei.

Todėl jie pagal prigimtį irgi yra ko nors dėlei. Tai, kas randasi pirmiau,

yra to, kas randasi vvėliau, dėlei.

Dažnai suvokiame dėsningumą esant tikslingumo ženklu ir atmetant gryno

atsitiktinumo galimybę. Aristotelis savo nuožiūroje turi du ėjumus.

Pimiausia tvirtindamas, kad individualus arklys yra arklio rūšies narys,

jis pateikia kažką, kas yra anapus individo ir ką individualus gyvenimas

padeda išsaugoti. Arklio gyvenimo tikslas yra palaikyti ryšį gyvenant

arklišką gyvenimą ir atsivedant naują kartą. Antra, kiekvienos rūšies

daiktą, pasitaikantį visatoje, Aristotelis regi savitu būdu pamėgdžiojant

nekintamą Dievo paveikslą: žvaigždės tai daro nuolat judėdamos ratu,

gyvūnai palaikydami save ir savąsias rūšis, pradmenys (kaip žemė ir oras)-

nuolat reikšdamasi savo pamatines savybes. Taigi viskas yra Dievo dėlei –

ne ta prasme, kad jis iš to patiria kokią naudą, bet ta prasme, kad visa,

kas visatoje vyksta, gali būti suprasta tiktai kaip veržimaisi prie kažko

nekintamo ir amžino. Aristotelis aiškina, jog turi būti Dievas, davęs

pradžią vvisam gamtos judėjimui. Taigi Dievas tampa absoliučia viršūne

gamtos pakopų eilėje.

Aristotelis mano, kad turi būti “nejudinamas judintojas’. Ilga kitimo

ir jo prielaidų analizė vainikuojasi išvada, kad turi būti vienatinė,

amžina, nekintama aktualybė, paaiškinanti amžiną ciklinį dangaus sferų

judėjimą ir kaitos pasaulio egzistavimą. Aristotelio – “Dievas” veikia kaip

tikslo priežastis, mąstymo ir troškimo objektas. Antai dangaus kūnai juda

savo amžinuoju cikliniu judėjimu, kadangi jie siekia būti panašūs į gryną

nejudinamo judintojo aktualybę, o taip judėdami jie gali glaudžiausiai prie

jos priartėti. Kadangi yra kažkas, kas sukelia judėjimą pats būdamas

nejudinamas ir būdamas aktualiai, tat jokiu būdu negali būti kitaip, negu

yra. Mat judėjimas erdvėje yra pirmoji iš judėjimo rūšių, o judėjimas ratu

– pirmoji erdvinio judėjimo rūšis; o jį pirmasis judintojas sukelia ( ir

negali pats jo patirti).

Pirmasis judintojas yra pagal būtinybę; kaip būtina, jo būtis yra

gera, ir būtent tuo būdu (kaip gėris, t.y. kaip meilės ir troškimo dalykas)

jis yra pradas.

Amžinas ir nolatinis judėjimas

Aristotelio tezė yra tokia;

Turi būti amžinas ir nolatinis judėjimas(įrodoma priėmus tokius

teiginius);

Negali būti laiko pradžios arba pabaigos;

Laikas yra “kitimo skaičius prieš tai ar po to atžvilgiu”.

Aristotelis tvirtina, kad nenuoseklu manyti, jog galėjo būti momentas,

prieš kurį (arba po kurio) nebūtų laiko, yra akivaizdžiai labai patikimas,

ir negali būti laiko pradžios arba pabaigos, toli gražu nelengva paneigti.

Teiginio “laikas yra kitimo skaičius prieš tai ar po to atžvilgiu”

įrodinėjimo trumpai išdėstyti neįmanoma. Aristotelis siūlo savąjį laiko

apibrėžimą ar aprašymą po to, kai buvo sukritikuoti ar paneigti kiti

aprašymai ir teorijos. Galima pasakyti tik tiek , kad Aristotelio laiko

svarstymas meistriškai labiausiai neprieinamos temos ištyrimas; tai grynas

filosofavimas be jokių dogmų ar archaizmų. Teiginio “laikas yra kitimo

skaičius prieš tai ar po to atžvilgiu” esmė, yra tvirtinimas, kad laikas

gali būti tktai todėl ir tada, kai yra kitimas, nes laikas yra kitimo

požymis ar matas, ar dar kažkas kita. Tezės “turi būti amžinas ir

nuolatinis judėjimas, kitimas” Aristotelis neabejotinai tapatina su

cikliniu išorinės dangaus sferos judėjimu. Jis turi argumentų, kad

parodytų, jog ciklinis judėjimas yra vienintelis įmanomas amžinai

nuolatinis judėjimas, o tam, kad patvirtintų, jog tikrai esama kažko, kas

taip judina (nejudančiųjų žvaigždžių sfera), naudojasi stebėjimais.

Aristoteliui visatos istorija neturi pradžios laike – nebuvo įvykio,

kuris būtų pirmas laiko atžvilgiu. Todėl ieškomas paaiškinimas nėra

veikiamoji priežastis. Negali būti jokio paaiškinimo vekiamąja priežastimi

tam, kodėl nejudančiųjų žvaigždžių sfera visuomet judėjo nulatiniu cikliniu

judėjimu.

Filisofo argumentas priveda prie prielaidos, kad kiekvienam kitimui

turi būti paaiškinimas ir kad vienintelis paaiškinimo tipas, tinkantis

amžinam ir nuolatiniam kitimui, yra paaiškinimo tikslo priežastimi tipas,

pažystamas ir praverčiantis kalbant apie sąmoningus judesius. Aristotelio

manymu mokslas pagrįstas prielaidomis arba postulais, – kad įvykiai yra

dėsningi ir kad gamta vienarūšė.

Jeigu yra pirmasis nejudinamas judintojas, ką galima būtų pasakyti

apie prigimtį? Apsaugotas nuo kitimo ir kodėl nuo medžiagos, jis turi būti

gryna aktualybė, be jokio potencijos pėdsako. Kandidatas, kurį Aristotelis

siūlo veiklai, neturinčiai savy jokio kitimo, yra grynasis mąstymas –

kontempliacija, o ne problemų sprendimas. Tai gyvybė, kurią jis priskiria

pirmajam nejudinamam judintojui, kurį dabar galima vadinti Dievu. Deivas

amžinai pasinėręs theoria (veikloje, kuria žmonės mėgaujasi tiktai

retkarčiais) ir yra amžinai ir tobuliausiai laimingas.

Aristotelis sako, kad kadangi grynasis mąstymas yra aukščiausia

veiklos forma, o dieviška būtybė nemąstytų apie nieką žemesnio, negu

geriausia, tai jo mąstymas turi būti “mąstymo mąstymas”.

Aristotelio Dievas nemąsto ir nesirūpina šiuo kitimo pasauliu. Tačiau

šio pasaulio harmonija ir daili tvarka galiausiai priklauso nuo jo, nes šią

tvarką sąlygoja būdas, kuriuo visi daiktai kiekvienas savaip Jį

pamėgdžioja.

Pasaulis nėra toks, kad vienas daiktas neturėtų su kitu nieko bendra,

bet jie yra susiję. Mat visi daiktai drauge yra sykiu sutvarkyti vieno

tikslo dėlei, tačiau čia yra kaip ūkyje, kur laisvieji turi mažiausiai

laisvės veikti kaip tinkami – jiems viskas ar beveik viskas jau yra

paskirstyta, – o vergai ir gyvūnai tiktai labai mažai prisideda prie bendro

gėrio r dažniausiai gyvena kaip papuola..

Labausiai prigimtas kiekvienam normaliai išsivysčiusiam gyvam padarui

veiksmas.. yra pradėti kitą tokį kaip jis pats (gyvūnas pradeda gyvūną,

augalas augalą), kad geriausia, kaip gali, dalyvautų tame, kas amžina ir

dieviška. Tai yra dalykas, prie kurio veržiasi visi daiktai, viskas, ką jie

pagal prigimtį daro, yra šio dalyko dėlei.Kadangi jis negali gauti dalies

iš to, kas amžima ir dieviška, kaip nuolat gyvenantis vienas ir tas pats

gyvas padaras. jis dalyvauja tame vieninteliu jam galimu būdu. Kas

išlieka ir tęsiasi yra ne pats gyvūnas ar augalas, bet kažkas toks kaip jis

pats – ne tas pats individas , bet tos pačios rūšie narys.

Viena gyvūnų rūšis, žmogui, savy turi dievišką pradą, nous.

Tad jis

gali veržtis pamėgdžioti Dievą būdu, neprieinamu kitiems daiktams, nes jis

pats gali pasinerti į grynąjį mąstymą (nors tiktai trumpiems laiko

tarpsniams). Šis “Dievo mėgdžiojimas” yra aukščiausia žmogaus veiklos

forma.

IŠVADOS

Aristotelio filosofijos istorinė reikšmė itin ilgaamžė. Ne tik

amžininkai jį žinojo kaip garsų filosofijos mokytoją, įsteigusį savo

mokyklą, išlikusią dar ilgai po kūrėjo mirties. Jo vardas neužmirštas ir

viduramžiais, kurie apskritai nebuvo palankūs filosofijai tarpti. Maža to,

nuo XIII a. aristotelis atsiduria teologinių ir filosofinių ginčų centre ir

tampa beveik visuotinai pripažystamu sholastinės filisofijos autoritetu. Ir

naujaisiais aamžiais atgimusi filosofija, kuri savo svarbiausiu uždaviniu

laikė naujos- mokslinės- pasaulėžiūros pagrindimą, ilgai negalėjo ištrūkti

iš Aristotelio įtakos.

Istorinis kiekvienos filosofinių idėjų sistemos likimas priklauso

nuo daugelio visokiausių sąlygų, tačiau principinę svarbą visada turi tie

dvasinės kultūros perimamumo veiksniai, kurie išplaukia iš pačių perimamų

idėjų potencinių galių ir jų išliekamosios vertės. Jeigu mes filosofijos

idėjų likimą sietume tik su atsitiktiniu joms palankių ar nepalnkių

alinkybių susiklostymu, liktume akli, neįžvelgtume nei filosofijos

istorijos prasmės, nei jos kūrėjų nuopelnų.

Senovės graikų filosofija, kad ir kokiu plačiu idėjų spektru ji

išsiskleidė, jau ppirmaisiais savo žingsniais aptiko tą pagrindinę problemą,

kurios svarstymas išskyrė ir supriešino du požiūrius- jų dramatiškas

konfliktas, atsikartodamas vis naujais pavidalais, tapo visą šią filosofiją

vienijančia gija.

[pic]

Naudota literatūra:

1. J.L Ackrill “Aristotelis” – Vilnius 1994,

2. Aristotelis Rinktinia raštai – Vilnius Mintis 1990

3. Filosofijos chrestomatija”; Kaunas ; Technologija 2000 m. ;

Spausdinta iš: Platonas. Valstybė.-V.: Mintis, 1981.; Vertė Jonas

Dumčius.

4. Josten Gaarder “Sofijos pasaulis” Vilnius 1995

5. Dietrich Schwanitz “Ką turi žinoti kiekvienas išsilavinęs žmogus”

Vilnius

6. Aristotelis www.spauda.lt

7. www.google.lt