Platono idealizmas: „idėjos“ ir „daiktai“.

Platono idealizmas: „idėjos“ ir „daiktai“. Platoniškoji žmogaus sielos, jos

pažintinių galių, jos poslinkio į gėrį, grožį ir tiesą samprata. Platono

valstybės teorija ir jos istorinė reikšmė.

Platonas – Antikos garsusis filosofas, vienas iš didžiųjų Vakarų

filosofijos pradininkų. Jis gimė 428 /427 m. pr. e. , o mirė 348 / 347 m.

pr. e. Platonas sukūrė objektyviojo idealizmo sistemą, kurioje iki šiol

ieškome viso idealizmo ištakų. Savo filosofiją jis priešpastatė Graikijoje

vyravusiam materializmui. Kaip Platonas suprato filosofiją, jos esmę ir

prasmę? Savo knygoje “Puota” Dialogo ppokalbyje tarp Diotimos ir Sokrato jis

duoda atsakymus į šiuos klausimus.

“Diotima: Kai gimė Afroditė, dievai susirinko į puotą. Tarp jų buvo

Metiolės sūnus Poras. Vos jiėms pavalgius, o valgio buvo į valias, atėjo

prašyti išmaldos Penija ir atsistojo prie durų. Poras apsvaigės nuo nektaro

vyno, išėjo į Dzeuso sodą ir apsunkęs užmigo. Penija, būdama labai

neturtinga, sugalvojo nuo Poro turėti vaiką. Ji atsigulė šalia jo. Štai

kodėl Erotas pasidarė Afroditės palydovu ir tarnu: jis buvo pradėtas deivės

gimimo iškilmėse, be to, jis iš prigimties myli kas gražu, o afroditė

graži. Tai, kad Erotas yra Penijos ir Poro sūnus, nulėmė jo visą likimą:

jis visados neturtingas ir toli gražu ne toks švelnus bei gražus , kokiu jį

įprasta laikyti. Priešingai, jis šiurkštus, nevalyvas, basas, be

prieglaudos, guli visada ant žemės, be patalo, miega prie durų, neturi

pastogės, ir kaip tikras savo motinos sūnus niekad neišsikapsto iš bėdos.

Antra vertus, iš tėvo jis gavo palinkimą į visą, kas gražu ir gera, jis

drąsus, narsus, atkaklus, puikus medžiotojas, rezgąs kokias nors pinkles,

visą savo gyvenimą filosofuoja, labai mėgsta apsvarstymą ir įkvepia jį

kitiems, geras žmogus, kerėtojas ir sofistas. (Sofistais vadinosi Atėnuose

gyvenę filosofai, kurie savo išmintį ir patyrimus pardavinėdavo klientams,

mokydami ne dorovės, o kaip geriau prisitaikyti visuomenėje). Savo

prigimtimi jis nei nemirtingas, nei mirtingas: tą pačią dieną jis tai žydi

ir klesti, jeigu jam gerai sekasi, tai miršta; tačiau paveldėjęs tėvo

prigimtį, ir vėl atgyja.Visa, ką jis įsigyja, nueina niekais, ir jis niekad

nebūna nei turtingas, nei vargšas. Jis yra taip pat viduryje tarp išminties

ir kvailumo, ir štai kodėl : iš dievų nė vienas neužsiima filosofija, ir

nenori pasidaryti išmintingas, kadangi jie ir be to išmintingi; ir aplamai

nė vienas išminčius nesiekia išminties. Nefilosofuoja ir nesiekia išminties

nė kvailiai : čia ir glūdi kvailumo nelaimė, kad kvailys nebūdamas nei

gražus, nei tobulas, nei protingas, esti visada savim patenkintas.

Sokratas : Kas gi, Diotima, ieško išminties, jei jos nemyli nei

išminčiai, nei kvailiai?

Diotima : Bet tai aišku ir vaikui, – tie kurie yra tų dviejų priešybių

vidury, jiems priklauso ir Erotas. Juk išmintis – vienas iš gražiausių

dalykų, o Erotas &– meilė to. Kas gražu; todėl Erotas būtinai myli išmintį,

kitaip sakant – jis filosofas, o filosofas stovi viduryje tarp išminčių ir

kvailių. Tai vėl pareina nuo kilmės : jo tėvas išmintingas, motina neturi

nei išminties, nei turto. Štai kokia, mielas Sokratai, šio demono

prigimtis.

Nagrinėti Platono pažiūras nėra lengva, nes mąstytojas viename veikale

paprastai neapsiriboja viena kuria nors problema, bet susieja ją su

daugeliu kitų ir analizuoja įvairiais aspektais. Suprasti ir vertinti tas

pažiūras sunkina ir mąstytojo polinkis į meną. Norint apibūdinti Platono

pažiūras, jo idėjas, reikia aprėpti visą jo kūrybą ir pasekti mąstysenos

eigą. Rašė Platonas dažniausiai dialogus, manydamas kad tokia pasakojimo

forma artimiausia gyvam žodžiui ir teikia daug galimybių minčiai išreikšti.

Platonas galvojo, kad tikras žinojimas pasiekiamas protu, sąvokomis,

fiksuojant tai, kas daiktuose bendra ir pastovu. Tačiau Sokrato mokinio

išmojis buvo platesnis : jis neapsiribojo vien etika, kaip Sokratas, bet

ėmėsi teoriškai aiškinti būtį, pažinimą ir žmonių gyvenimą. Išplėtus

sąvokinio pažinimo sritį, savaime iškilo klausimas apie sąvokų objektą. Jei

tikras žinojimas remiasi bendrybe ir tuo, kas nekinta, tai toks, anot

Platono, turėtų būti ir sąvokų objektas. Tuo tarpu jutimams prieinami

pasaulio daiktai tokių savybių neturi. Jau Heraklitas sakė, kad pasaulyje

nėra pastovaus. Čia “viskas teka (juda) ir niekas nestovi vietoje”.

Pasaulis primena upę ir “du kartus į tą pačią upę tau nebristi“ Sokrato

mokinys neginčijo to ką HHeraklitas teigė apie daiktus, tačiau darė išvadą,

kad sąvokų objektas turėtų būti ne daiktai, o kažkas kita, būtent tai, kas

bendra ir pastovu, kas nepažįsta “gimimo nei mirties, nei augimo, nei

nykimo”. O juk ir Parmenidas tvirtino būties identiškumą minčiai Parmenido

bei Sokrato buvo artima Platonui. Dėl to sąvokų objekto jis ieškojo ne

kintančių daiktų pasaulyje, o šalia jo. Taigi Platonas pasiekia dualizmo ir

objektyvaus idealizmo keliu: be jutimais suvokiamų daiktų, pripažino ir

savarankišką, amžiną, nekintančią būtį – idėjas. “Amžiną neatsirandančią

būtį“ jis atskyrė nuo tos, kuri amžinai tampa, bet niekados nepasiekia

egzistencijos.

Terminas idėja Platono filosofijoje reiškia rūšį, formą. (Tą terminą

vartojo ir filosofai materialistai) Platono idėja turi ir kitą prasmę. Ji

neignoravo loginių ir gnoseologinių idėjos aspektų, tačiau labiausiai idėja

jį domino ontologiniu požiūriu. Daikto atžvilgiu idėja jam yra pirminė. Tai

daikto esmė, egzistuojanti šalia daikto, nesąlygojama laiko ir erdvės.

Platoniškoji idėja galėtų reikšti mintimi suvokiamą tobulybę. Prie jos

nieko negalima pridėti ir nieko atimti. Tai lyg idealus daikto modelis ar

kriterijus. Štai kaip Platonas aiškina grožį : grožio objektas – tai ne

konkretūs gražūs daiktai. Tai nei graži mergina, nei graži lyra, nei gražus

ąsotis, nei auksas. Išvardintų objektų grožis santykinis ir praeinantis.

Tuo tarpu Platonui rūpi amžinasis ir nepraeinantis grožis, toks kuris daro

grožiu visa, su kuo tik besisietų, – “akmenį ir medį, žmogų ir dievą,

kiekvieną veiksmą ir kiekvieną žinojimą”. Tą amžiną, nekintantį, protu

suvokiamą grožį, kuris tampa lyg kriterijumi, vertinant, kas gražu,

Platonas vadina grožio idėja. Egzistuodama savarankiškai, ji sujungianti į

vieną aibę visa, kas gražu. Panašiai Platonas interpretuoja ir kitas

idėjas, kurių jis priskaičiuoja daug ir įvairių. Yra dideli, yra lygūs

daiktai, bet yra didumo, yra lygybės idėjos. Yra judėjimo, spalvos, garso,

pagaliau – tiesos, gėrio ir kitos idėjos. Joms Platonas pripažįsta nuo

daiktų nepriklausomą būtį.

Platonas, atrodo, idėja priešpastato ne tiek daiktui, kiek materijai,

suprasdamas ją kaip nebūtį, kurioje turėtų atsirasti daiktas. O šį

atsiradimą, anot Platono, sąlygoja idėjos ir materijos sujungimas.

Mąstytojas vaizdingai lygina idėja su vyriškuoju (aktyviuoju), o materiją –

su moteriškuoju (pasyviuoju) pradu. Tų pradų susijungimas duoda trečiąjį

narį – daiktą. Todėl, daikto požiūriu, idėja ne tik modelis, bet priežastis

ir tikslas, kurio daiktas siekia. Idėja apsprendžianti tai, kas daikte turi

išliekamąją vertę, ir tai, per ką daiktas susieja su daugeliu kitų daiktų,

priklausančių tai pačiai giminei. Tuo tarpu materija sąlygojanti daikto

nepastovumą ir jo žuvimą. Materija apsprendžianti ir tai, kad daiktas yra

panašus į savo idėją. Tai esąs tik idėjos šešėlis.

Požiūris į dvejopą daikto prigimtį apsprendė ir Platono pažinimo

teoriją, kurią jis susiejo su psichologija, antropologija ir net

kosmologija. Anksčiau vyravusi graikų nuomonė, kad daiktas pažystamas per

tiesioginį ryšį su juo, nesiderino su idėjų teorija. Platoną domino

teorinės

žinios ir jų objektas – idėjos. Jis kalba ne apie tai, kad “vienas

medis lygus kitam medžiui, vienas akmuo kitam“ mąstytoja domina pati

lygybė, pats grožis, gėris ir kt. Platonas suskirstęs pažinimą į jutiminį

ir racionalųjį, galvojo, kad idėjos pažinti jutimais negalima. Daiktų

pasaulyje, anot jo, žmonės gyvena prikaustyti prie olos taip, kad jie

negali atsigręžti. Už jų pečių esančios šviesos, saulę primenančios idėjos.

Stebėjimą, vaizdinį Platonas susieja su manymu. Praktinėje veikloje manymo

dažniausiai ir pakanka. Tačiau tai dar ne tikras žinojimas. Jis ”tamsesnis

už žinojimą, bet aiškesnis uuž nežinojimą”. Tikrajam žinojimui rūpi idėjos,

o jos pažystamos protu. Todėl Platonas visą dėmesį ir sutelkia į racionalų

pažinimą, suskirstydamas jį į diskursyvųjį (loginį) ir intuiciją, kurią

supranta kaip tiesioginį objekto stebėjimą protu.

Betgi, atplėšus racionalųjį pažinimą nuo jutiminio, būtinai turėjo

iškilti klausimas – kaip žmogaus sieloje atsiranda bendros sąvokos.

Sokratas bendrybę indukcijos būdu vedė iš konkrečių pavyzdžių. Platonui tas

metodas pasidarė nepakankamas. Jis teigė, kad sąvokos prototipas jau

turėjęs būti sieloje iki suvokimo. Daiktai, būdami panašūs į idėjas, galėtų

jas priminti, panašiai kaip pažįstamo žmogaus portretas primena ppatį žmogų.

Platonas neabejojo įgimtų idėjų egzistavimu, tačiau reikėjo parodyti, iš

kur jos sieloje atsirado. Tam reikalui jis, nevaržydamas fantazijos, davė

naują sielos supratimą.

Iki Platono graikų filosofijoje vyravo materialistinis sielos

supratimas. Dažniausiai siela būdavo suprantama kaip kūniška judėjimo ir

gyvybės priežastis. Platonas prie biologinės ir fiziologinės

interpretacijos pridėjo mistinę, religinę, kurią greičiausiai bus perėmęs

iš pitagoriečių. Žmogų Platonas suprato sudarytą iš kūno ir sielos Sieloje

jis matė trijų sielų – geidžiančiosios, impulsyviosios, ir protingosios –

pradus. Platonui “kiekviena siela nemirtinga”. Prieš įsikūnydama žmoguje,

ji, esą, gyvenusi idėjų pasaulyje, už nuodėmes buvusi nutrenkta į žemę ir

žmogaus kūne atliekanti bausmę. Siela, pasak Platono, ilgisi prarastojo

idėjų pasaulio ir stengiasi per pažinimą vėl jį atgauti. Tačiau kūnas jai

nuolatos trukdo.

Pažinimo teorija sąlygoja ir požiūrį į mokslą. Ta pirmoji mus pasiekusi

mokslo teorija yra aprioristinė ir grynai racionalistinė. Faktai ir

stebėjimai Platonui net astronomijoje yra tik iliustracija. Tokią poziciją

apsprendė idealistinis teorijos pagrindas, iš dalies ir mokslinė filosofo

orientacija. Platoną labiausiai domino matematika ir dialektika.

Dialektika (dialegos – graikų k. diskusija, disputai) Platonas vadino

antologija. Tai “tikrosios būties” (idėjų) teorija, kuriai mąstytojas

suteikia loginį, gnoseologinį ir metodo aspektus. Taip plačiai suprantama

dialektika buvo ne kas kita, kaip filosofija. Platono interpretacijoje ji

jau turi tendenciją išsikristalizuoti į savarankišką mokslą. Mąstytojas ja

ir rėmėsi, kurdamas pasaulio, pasaulio sielos, dangaus sferų ir kitas

teorijas.

Kurdamas idėjų ir jų pažinimo teoriją, Daltonas iškėlė proto reikšmę

pažinime, akcentavo, kad protas kokybiškai skiriasi nuo jutiminio pažinimo.

Tuo mąstytojas toli pažengė teorinio mąstymo srityje. Tačiau vienpusiškai

protą suabsoliutindamas ir atitraukdamas jį nuo pojūčių, Platonas tapo

nenuoseklus idealistas. Jis ir pats matė, kad jo teorija apie iidėjų santykį

su daiktu, apie bendrybės kilmę yra nepakankama ir prieštaringa. Sunkumus,

susijusius su šia problema, jis matė ir Parmenido filosofijoje, juos

analizavo, svarstė, tačiau matyt, negalėdamas surasti geresnio sprendimo

liko aprioristas (apriori – lot. k. pažinimas nepriklausant nuo patirties

).

Platono idėjų pasaulis – logiškai susieta, harmoninga, piramidę

primenanti visuma, kurios viršūnėje – absoliutaus gėrio idėja. Tokioje

hierarchijoje kiekviena aukščiau stovinti idėja yra žemesniosios tikslas.

Todėl Platono filosofija aiškiai teleologinė ( graik. k. telos – tikslas,

logos – žodis, mokymas. Teleologija – nepaprasta priežastingumo rūšis, kuri

atsako į klausimą – kam ? dėl ko ? dėl kokio tikslo įvyksta tas ar kitas

gamtos procesas): visa čia absoliučiam gėriui. Tačiau tikslaus gėrio

apibrėžimo Platonas neduoda. Tik potekstė rodo, kad gėrį reikėtų suprasti

kaip protą, žinojimą, pagaliau kaip platoniškai suprantamą dievybę. Gėris –

tai lyg nematomų idėjų saulė. Panašiai kaip daiktų pasaulyje visa

atskiriama šviesoje, taip esmių pasaulyje gėrio idėja apsprendžianti būtį,

pažinimą, žmonių gyvenimą. Pagal tai, kaip Platonas aiškino sielą,

gyvenimas turėtų reikšti pasiruošimą sugrįžti į idėjų pasaulį. O tokį

tikslą galėtų pasiekti protingas ir doras žmogus. Dėl to savo kūrybos

pradžioje Platonas, sekdamas Sokratu, dorovę tapatino su žinojimu ir kūrė

labai asketišką ir griežtą etiką, kurią tik vėliau šiek tiek sušvelnino.

Anot mąstytojo pilną ir dorą gyvenimą sąlygoja sielos harmonija. Kai

kiekvienai sielos daliai atiduodama tai, kas jai priklauso. Protingasis

sielos pradas ssiekia išminties, impulsyvusis – garbės, geidžiantysis –

malonumų, turtų. Harmonijoje pasiekiama, kai teisingumas – svarbiausioji

dorybė – sureguliuoja sielos darbą, pavesdamas išminčiai tvarkyti godumą ir

afektus. Todėl ir vėlesnėje Platono etikoje protas, žinojimas turi lemiamą

reikšmę. O žinojimas pasiekiamas ne lengvai ir ne iš karto. Jis reikalauja

didelės įtampos ir pasiruošimo.

Grožį graikai labai intymiai sieja su gėriu, o kartais su juo net

tapatina. Jutiminiame pasaulyje grožis buvo laikomas tobuliausia gėrio

pasireiškimo forma. Grožis, žavesys sielą jaudina stipriau, negu bet kas

kita, ir, anot Platono, sukelia joje atsiminimus iš idėjų pasaulio. Jis

padedąs žmogui išbristi iš kūniškojo pasaulio chaoso ir pakilti prie esmės

pažinimo. Todėl ir meilė, tai “siekimas amžinai turėti tai, kas gera”,

vadinasi. Ir tai, kas gražu, pirmiausia įsiliepsnoja nuo kūniškojo grožio

vaizdų. Vėliau pastebima, kad sielos grožis – mintys, darbai, meno ir

mokslo kūryba – yra vertingesnis už spalvas, garsus ir kūno formas. Jei

tada žmogui “pasitaikys kilni siela, kad ir neypatingai gražiame kūne,

tenkinsis ir tuo, pamils jį.”. Taip meilė pamažu nukrypsta į visą pasaulį,

kad pagaliau pakiltų iki grynojo grožio pažinimo ir meilės jam. Panašiai

yra ir kitose gyvenimo srityse. Visa, kas padeda žmogui orientuotis, –

empirinės žinios ir praktiniai sugebėjimai, – etiniu požiūriu nėra

bereikšmiai. Tačiau virš jų turėtų iškilti protas, kuris padėtų suprasti

esmę ir saiką. Taip žmogus, anot Platono, artėtų absoliutaus gėrio. O tuo,

kad jis eitų teisingu keliu Platonas paveda rūpintis valstybei. Jai

mąstytojas besąlygiškai patiki mokymo ir auklėjimo klausimus. Dėl to jis ir

ėmėsi kurti pirmąją mus pasiekusią valstybės teoriją, kurioje matyt, pats

to nežinodamas ir nesiekdamas, atskleidė klasinę valstybės prigimtį.

Platoną, matyt deginte degino moralinė krašto degradacija ir Atėnų

nesėkmės Pelopeneso kare. Todėl jis norėjo parodyti, kaip valstybė turėtų

auklėti žmones – tobulus, dorus piliečius. Valstybė, anot Platono, turėtų

rūpintis žmonių charakterio grožiu, kurį apsprendžia jėgos ir saiko

harmonija.

Platonui valstybė – gyvas organizmas. Ji analogiška žmogui arba,

tiksliau žmogaus sielai. Todėl tobulą valstybę turėtų apibūdinti keturios

pagrindinės dorybės : išmintis, drąsa, susivaldymas ir teisingumas.

Utopijos ( gr. k. “u” – ne, “topas” – vieta – neesama vieta (niekas

tiksliai nežino)) valdymo principas – teisingumas, o jį Platonas supranta

taip: valdantieji rūpinasi ne tuo, kas naudinga jiems patiems, o tuo, kas

tinka visiems jų pavaldiniams.

Platonas mokė, kad žmogaus sielą sudaro trys pradai:

1) Protingasis pradas, pasireiškiantis mąstymu, argumentų kūrimu.

2) Aistringasis pradas, pasireiškiantis drąsa ir valia.

3) Geidžiantysis pradas, pasireiškiantis žmogaus troškimais, maisto,

gėrimo poreikiui.

Platonas suskirsto visuomenę į tris klases ( luomus ), analogiškas trims

sielos pradams.

1) Gausiausias luomas – gamintojai, atitinkantys geidžiantįjį (trečiąjį)

sielos pradą, jų paskirtis – rūpintis maistu, gėrimu ir kitais

gyvybiniais visuomenės narių poreikiais. Gamintojai valstybei

būti,

kad galėtų veikti kiti du luomai – sargybiniai (gynėjai) ir valdovai

(filosofai).

2) Sargybiniai, atitinkantys aistringąjį (antrąjį) sielos pradą, jų

pareiga – ginti valstybę.

3) Valdovai (filosofai), atitinkantys protingąjį (pirmąjį) sielos pradą,

jie privalo valdyti. Filosofai atrenkami iš sargybinių ir specialiai

lavinami. Anot Platono, kad valdyti privalo geriausieji.

Taigi Platono idealiosios visuomenės valdymo forma yra aristokratija –

valstybę valdo aukštieji luomai.

Platono trikampis

Idėjos yra daiktų esmių amžini pavaizdžiai. Idėjų įvairovę jungia ir

viršija gėrio ir grožio idėja, kaip idėjų iidėja. Ši idėja Platono sistemoje

yra absoliutas (dievybė).

Pateikiami du mitai:

1) Anamnezės (anamnesis gr. Prisiminimas) mitas sielos esmė yra panaši į

idėjas ir joms gimininga. Iki įžengdama į nykstamą kūną, ji matė

idėjas. Bet sielos įžengimas į kūną, juslumas nuslopino tai, ką matė

dvasia. Apsivalant (katharsis) nuo juslinių pančių, darosi įmanoma

prisiminti idėjas. Taigi tikrasis pažinimas pasiekiamas prisimenant.

2) Meteksės (methesis gr. Dalyvavimas) mitas. Kosmosas atsirado dėl

pasaulio kūrėjo (demiorgos) veiklos. Šis kūrėjas pagamino gamtos

daiktus iš pirminės medžiagos, nusižiūrėdamas į idėjas. Todėl kaip

idėjų atvaizdai, gamtos daiktai dalyvauja jose. Jie egzistuoja,

dalyvaudami idėjose.

Taigi tikrasis pažinimas įmanomas dėl to, kad siela ir tikroji daiktų

būtis susieja idėjose ( ar idijose). Anamnezės prisiminimo požiūriu siela

yra susieta su idėjomis kuriose gamtos daiktai dalyvauja meteksis

(dalyvavimo) požiūriu. Juslinis suvokimas yra tik išorinė dingstis

prisiminimui.

Filosofinio klausimo svarbiausios kryptys gali būti išvestos iš Platono

trikampio : Platonas atskleidžia skirtumą tarp dvasios ir juslumo, o būties

(gamtos), Aš (sielos) ir idėjos (absoliuto) polių rėmuose kelią klausimą

apie tikrojo pažinimo sąlygas.

Iš viso to aiškėja skirtumas tarp teorinės ir praktinės (etinės)

filosofijos. Teorinis filosofijos svarbiausios kryptys yra būties

filosofija, savimonės (Aš) filosofija ir dvasios filosofija (kaip idėjos

filosofija).

Didžiulis Platono įnašas filosofijos mokslui nebus niekada užmirštas,

juolab, kad jis pirmasis pavartojo sąvoką theologia (gr. theos – “dievas”,

+ logos – “žodis”, “mokslas”).

Naudojausi šia literatūra:

V. Kuzminskienė Filosofijos įvadas. Chrestomatija. 1 dalis, 1996m.

Filosofijos istorijos chrestomatija. Antika. Mintis, 1977

William Raeper, Linda Smith Po idėjų pasaulį. religija ir filosofija

seniau ir dabar. Alma littera, Vilnius 1995

Arno AAnzenbacher Filosofijos įvadas. Vilnius, Katalikų pasaulis, 1992

Filosofijos pradmenys. V. Januška. Vilnius,Laukas, 1993

———————–

ABSOLIUTAS

BŪTIS

Idėja

Dievas

Dvasios filosofija

Hegelis

Subjektas

Siela

Transcendentinė refleksija

Savimonės filosofai

Kantas

Substancija

Pasaulis

Ontologinė refleksija

Būties filosofija

Aristotelis

PATYRIMAS

ANAMNESIS

METHESIS