Žmogus ir amžinosios vertybės

Turinys

Turinys…………………..

………1

1. Įvadas…………………..2

2. Gėrio ir savęs pažinimas…………….3

3. Gėrio idėja………………….3

4. Materialinės ir dvasinės vertybės…………..4

5. Vertybių hierarchija………………..6

6. Sąžinės ir moralinės

vertybės………………..7

7.

Išvados…………………..

……..8

Literatūra………………….

………9

1. Įvadas

Nuo pat žmogaus atsiradimo pasaulyje visuomenės progresą skatino keli

veiksniai. Pirmykščio žmogaus negalia gyventi vienam ir bendruomenės

poreikis dėl išlikimo peraugo į visuomenės santykius. Noras lengviau ir

produktyviau dirbti skatino darbo įrankių raidą. Laikui bėgant žmogus

panoro geriau pažinti save ir jį supančią aplinką. “Žmogaus protą vienoje

iš jo pažinimo rūšių ištinka ypatingas likimas: jį apgula klausimai, kurių

jis negali išvengti.“ (4.psl.8). Žmogiškųjų vertybių pažinimo poreikis

iškilo kkai žmogus galėjo sau užduoti ne tik tokius klausimus kaip kur

gyventi ir kaip išgyventi, bet kai jis pradėjo kelti tokius klausimus –

kaip aš gyvenu, ar patenkina mane mano gyvenimas, ir ko gero patį

pagrindinį klausimą – ar aš esu laimingas? Žmogus ieškodamas tikrumo

pasaulyje ir savyje taip ugdė galią tvarkyti savo vidų, kad išlavintas

protas galėtų sutramdyti juslių chaosą ir jausmų siautulį, taip leisdamas

patikimai pažinti žmogui šį pasaulį ir patį save. Tai kelias į naujas

savivokos erdves, kuriose suvokus naujus dalykus savo tikrumo buvo ieškoma

iš naujo, naujais būdais, jo tolesniam vertybių pažinimui.

2. Gėrio ir savęs pažinimas

Šiuo metu, kai visos Europos kultūra yra kritiškai pervertinama,

reikia iš naujo apsvarstyti ir pažinimo problemą. Dvasinių krizių metu,

kai iš naujo pasveriami ir pervertinami visi kultūros laimėjimai, kai

keliamas jjos prasmės ir likimo klausimas, kiekvieną kartą ji atgyja iš

naujo, reikalaudama visapusiškesnio ir gilesnio sprendimo.

Kaip žinoma, Sokrato filosofijos šerdis yra mokymas apie gėrio ir

žinojimo tapatybę, kur svarbesnė sąvoka yra ne gėris, o žinojimas: ne

žinojimas išvedamas iš gėrio, o gėris iš žinojimo. Pasaulis yra

dieviškosios jėgos kūrinys ir nėra ko kištis į jos reikalus, verčiau

reikėtų pasižiūrėti į save. Pažiūrėkime į tai kaip mes elgiamės: pjaunamės,

keiksnojam vienas kitą, dedamės protingesniais ir išmintingesniais vienas

už kitą.

Tiksliai žinoti yra įmanoma nedaug ką, bet stengtis – ir įmanoma, ir

reikia. Protas žmogui duotas, kad žmogus mąstytų, viską apgalvotų,

klausinėtų jo kaip gyventi, kaip elgtis, ir elgtųsi tik taip, kaip protas

jam nurodo. “Sokrato mąstymo “grynumas“ yra.tai, kad jame glūdi ypatingas

turinys – pats dorumas, apskritai pats žmogus. jam rūpi žmogaus siela,

dorovinis jos tobulėjimas“(4.psl.6). Visi žmonės yra skirtingi, siekia

įvairiausių tikslų, kiekvienas skirtingai tikslus supranta, skirtingai

mąsto, tačiau visi iki vieno trokšta laimės ir gėrio. O kas gi gali tai

jiems suteikti? Tiktai patys žmonės gali visa tai suteikti sau ir žinoma

kitiems. Žmogus iš prigimties yra geras, ir jeigu jis daro ką nors bloga,

tai tik dėl to, kad yra suklaidintas aistrų ir negali suprasti blogai

darąs. Ir jeigu tik žinotų, tai tikrai nedarytų. Sokratas.“rėmėsi žmogaus

prigimties dvilypumu: žmoguje esanti dorybė ir nedorybė, gėris ir blogis,

teisingumas iir neteisingumas“(5.psl.87).

Gėrio pažinimas kartu yra ir savęs pažinimas. Gėrio pažinimui reikia

tiesioginio patirtino gėrio, tikros dorovinės patirties. O ši patirtis yra

vidinė, kiekvienam ji atsiveria tik savyje ir tik jam vienam priklauso.

Blogio pažinimas, taip pat kaip ir gėrio pažinimas, sąlygoja savęs

pažinimą. Tačiau gėrio pažinimas priartina prie gėrio, o tuo tarpu blogio

pažinimas kartu yra ir blogio naikinimas, išsilaisvinimas iš jo. Mat

kiekvienas siekia gėrio ir sėja blogį tik laikydamas jį gėriu.

3.Gėrio idėja

Vienas iš dažniausiai užduodamų klausimų – kas yra gėris? Tam, kad

suprasti gėrio turinį, vertėtų sujungti skirtingas vertybes. Platonas

mėgino visa tai sujungti. Jam buvo žinoma daug žmogaus dorybių:

darbštumas, išmintis, savitvarda, teisingumas. Aukščiausiai iškeliama virš

visų kitų dorybių – gėrio idėja, ji aiškiai yra susijusi su kitomis

vertybėmis. “Platonas nuolatos pabrėžia, kad dorybė, teisingumas, gėris –

tai vertingi dalykai patys savaime. Platono požiūriu, žmogus laisva valia

negali išsižadėti to, kas jam svarbiausia ir reikšmingiausia, jis negali

būti nedoras ir neteisingas, nes tai būtų tolygu kenkti sau

pačiam“(5.psl.125). Protas kaip dvasinė sielos dalis užima aukščiausią

vietą, nes jis sugeba “dvasios akimis“ regėti tikrąjį gėrį arba gėrio

idėją. Todėl protas turi valdyti ir tvarkyti kitas sielos dalis. Tačiau,

kad protas visa tai įstengtų, pirmiausia jis turi atlikti savo tikrą ir

tiesioginę paskirtį: jis turi įgyti išminties dorybę, kuri jį suartina su

tikruoju gėriu. Išminties dorybėje pprotas pirmiausia pasiremia nirštu. Jį

jis susieja su tikruoju gėriu ir moko ją siekti šio gėrio nepaisant jokių

sunkumų ir kliūčių. Taip protui paklusnus nirštas įgyja drąsos dorybę. Į

drąsą išugdytas nirštas galiausiai nukrypsta į geismą, jis sutramdo įgimtą

geismų savivališkumą, nukreipdamas juos į tikrąjį gėrį. Taip geismas įgyja

susivaldymo dorybę. Yra tik vienintelė priežastis dėl kurios žmogus būna

nedoras ir neteisingas, tai – nežinojimas.

4. Materialinės ir dvasinės vertybės

Būties ir gėrio problemą “T. Akvinietis nagrinėja teologiniu

aspektu. Amžinasis įstatymas apibrėžiamas kaip dieviškosios išminties

planas, nes jis valdo visus veiksmus ir judėjimus“(1.psl.84). Jis sukūrė

teoriją apie būtį ir buvimą, kurioje derama vieta skiriama ir dievui, ir

pasauliui, ir žmogui. Dievas, arba absoliutas, visa ko pradžia ir pabaiga,

nėra tapatus nė vienam iš esamų dalykų – net mūsų mąstymas apie Dievą,

netgi tikėjimas juo, nors ir labiausiai priartina žmogų prie Dievo, neįveda

į jį, o tik priveda, priartina. Dievas yra virš to, kas yra materealu, ir

virš to, kas yra protiška. Dievo esmė yra tobulumas ir egzistuoja kaip

absoliutus gėris, kuris mūsų gali būti suprastas kaip galia absoliučiai

viską suprasti ir kaip galia absoliučiai viską sugebėti padaryti. Tikėjimas

neprieštarauja žinojimui, žinojimas tik atveda iki prieinamos ribos ir

palieka žmogui spręsti: tikėti ar ne. Jeigu jis geravalis, jis tikės,

šitokiu būdu kildamas ir dar aukštesnes dvasinio tobulėjimo sferas.

Žmogaus aktyvumo šaltinis yra žmogaus dvasia, o kuo mažiau ji

priklauso nuo materialybės, tuo daugiau ji gali bandyti aprėpti visą

būvimą. Idealybė ir materialybė yra tos dvi didžiosios galios, iš kurių

sąveikos gimsta viskas: pasaulis, žmonės, gamta. “Kaip reikšmingiausią

mėginimą vienu įstatymų aprėpti vertybės įvairiapusiškumą mes matome Kanto

kategoriniame imperatyve..elkis taip, kad tavo valios maksima galėtų būti

visuotinio įstatymų leidimo principas“(4.psl.213). Vali turi būti

apibrėžiama protu, doroviniu įstatymu, gėrio principu. Žmogus turi tris

galias: galią justi, galią norėti, galią protauti. Galia justi teikia mums

pažintinę medžiagą; galia norėti nukreipia į mūsų vidų, tampa sugebėjimu

spręsti; galia protauti – tai pažintinė veikla. Visi šie sugebėjimai yra

žmogaus dvasios – idealybės ir materialybės junginio – savybės.

Žmogaus dvasia nori pakilti virš neaiškaus tikrumo, kurį teikia

išorės jutimai. Žmonės nori pažvelgti į daiktus iš šalies, pamatyti juos

tokius, kokie jie yra iš tiesu, “dėl to jusliniai duomenys apie daiktus

specialiai apdorojami vadinamosiomis intelekto, arba supratimo

formomis“(6.psl.120).

Verždamasis į žinojimą, žmogus gyvenimo įvairovę stengiasi suvesti į

vieną sąlygotumą, gimdydamas tris idėjas. Tai psichologinė, kai išreiškiama

dvasinio gyvenimo įvairovė. Kosmologinė idėja – liečia žmogaus patirtį, jo

pasaulio suvokimą. Teologinė – savo buvimo galimumą, Dievo sąvoką.

Grožį galimą justi ir iš gamtos, ir iš žmogaus kūrinių. Tikruosius

meno kūrinius kuria genijai. Estetiškai išgyvenant gamtą ar meną, turi

viešpatauti visiška laisvė – kiekvienas gali gėrėtis tuo, kas jam patinka

ir

tuo, kas jam gražu. Ir jeigu mes norime, kad kitiems būtų gražu tai, kas

mums gražu, tai tik dėl to, kad trokštame dvasių bendrumo ir tikimės, kad

tai galima bendrai išgyvenant grožį. Vienas kelias į tikrą pažinimą yra

tai, kai mes tyrinėjam pačias idėjas. Kai intuicija žmogų sutelkia į save,

o ne nukreipia į išorę, kai galima išeiti į pažinimo erdves. Ir D.Hume

“nuveda visą.filosofiją į tokį skepticizmą, .jis ir nenori mėgautis

tikro pažinimo negalimumo faktu kaip džiaugsmu“(6.psl.112).

Aksiologinės pakraipos atstovams moralės pirminis dalykas buvo

vertybės ir ggėris. Pabrėžiamas gėrio pirmumas ir teigiama, kad “intuityvus

gėrio suvokimas implikuoja ir atitinkamą pareigos, privalomumo pajautimą,

nors pareiga nėra gėris, o tik būdas jį pasiekti. Vieni poelgiai yra

savaime geri, kiti – savaime blogi, nepriklausomi nuo to, ar žmonės juos

tokiais laiko“(3.psl.10-11).

Didelis vaidmuo filosofijoje skiriamas materializmui. Pagal materiją

ir formą aiškinami visi tikrovės daiktai. Materijos santykis su forma yra

toks, kad visa tai, kuo ir kokie daiktai yra, jie gauna iš formos (idėjos),

todėl materija, atskirai paimta negali būti apibrėžta, nes ji yra niekas,

nebūtis. Materija yra vvisiškai pasyvi. Pagal Aristotelį “.viena po kitos

einančios kitimo proceso grandys yra susijusios taip, kad aukštesnioji yra

žemesniosios tikslas“ (5.psl.146). Kiekvienas daiktas turi savo formą, kuri

yra tobulumo viršūnė todėl, kad daiktas gali realizuotis labai įvairiai.

Daikto paskirties, t.y. jo formos, ribose yra galimi dideli skirtumai, o

tai ir yra daiktų vertingumo sritis.

Tyrinėjant žmonių emocijas ir jų eigą, išaiškiname dorovinius

pagrindus. Mūsų elgesio akstinu eina visuomet geismai, aistros, jausmai,

racionalūs samprotavimai atlieka tik pagalbinę funkciją, nurodydami mums

naudingas arba kenksmingas poelgio pasekmes. Doringu mes laikome elgesį,

kuriam visi pritaria. Nedoringu – tokį elgesį, kuris sukelia skausmą.

Pradžioje tai taikome kitiems žmonėms ir tik vėliau tokiu pat būdu

įvertinam ir savo veiksmus. Remdamiesi simpatijos jausmu, kuris yra visiems

žmonėms įgimtas ir negali būti išvestas iš egoistiniu polinkių. Dėl žmonių

prigimties vienodumo kiekvienas atpažįsta savo arime pats save ir

atsiliepia į jo laimę džiaugsmu, į jo nelaimę – skausmu. Simpatija – tai

socialinio gyvenimo pamatas. Nors įvairių tautų laikotarpiu pažiūros į

moralę šiek tiek skiriasi, tačiau esminis dorovės kriterijus nekinta: visus

ir visuomet žmonės laiko dorybe tai, kas jiems patiems ir kitiems yra

malonu bei naudinga.

Gėris yra tai, kas yra gera. Gėris įgauna du elementus: kažką ir

savybę “geras“. Gėriui visada ir būtinai priklauso dar kitos savybės,

tokios kaip “džiugus“ ar “naudingas“. Todėl gėris yra apibrėžiama sąvoka. O

“geras“ yra neapibrėžiamas, tik intuityviai suvokiamas. Manant, kad gėris

yra geras ir dar yra naudingas, buvo daroma klaidinga išvada, jog sąvoka

“geras“ galima apibrėžti sąvoka “naudingas“. “Ši klaida, Mooreo įsitikinimu

yra natūralistinė, nes sąvoka, kuria apibrėžiama “geras“, visada yra

empirinė – deskriptyvi, taigi apibūdina “laike egzistuojančių daiktų

savybę“(1.psl.252-253). PPrieš šią klaidą pateikiamas argumentas ar jis yra

geras, apibrėžiama remdamasi sąvoka “naudingas“, tai “ar kas yra naudinga

yra gera?“

Pagrindinė dorovinė gėrio vertybė gali įgauti skirtingas formas ir

išraišką priklausomai nuo to, kaip apibrėžiamas jos santykis su kitomis

pagrindinėmis dorovinėmis vertybėmis, tai laiko taurumą, gausumą ir tyrumą.

Taurumo atžvilgiu gėris vertinamas kaip kilniaširdiškas ir dosnus

nukreiptumas į aukštį ir idealybę, gausumo atžvilgiu gėris yra kiek galint

įvairiapusiškesnis ir visapusiškesnis dalyvavimas kuriant vertybę; tyrumas

– tai paprasta ir tiesi orientacija į gėrį kaip į tą vienį, kuris būtinas.

Vertybės nustato bet kokio gėrio struktūrą ir esmę. Vertybių pobūdis

pasireiškia tuo, kad jie pavaldūs dėsniams, kurie valdo minties dalykus.

Kita vertybių ypatybė, tai tarp jų egzistuojantys hierarchiniai santykiai,

nustatyti jų pačių esmės. Vertybės pažįstamos jutimuose, kurie yra

emociniai aktai nukreipti į vertybes, kaip pažinimo aktai nukreipti į

teorinį dalyką. Tobuliausia jutimų forma atsiveria meilės ir neapykantos

priešingybėje. Meilė – kūrybinis pradas žmogaus doroviniame gyvenime, ji

praturtina dvasinę asmenybę.

5.Vertybių hierarchija

“Aukščiausią vertybių hierarchijos pakopą užima šventumas. Tai

absoliuti vertybė. Paskui eina dvasinės vertybės (estetinės, pažinimo ir

kt.); tada – gyvenimiškosios vertybės (vitalinės; pagrindinė jų –

“kilnumas“), ir pagaliau – juslinės vertybės (malonumas ir naudingumas).

Dorovinės vertybės – gėris ir blogis – tarp visų kitų vertybių užima

ypatingą vietą: jos neturi savarankiško turinio ir visuomet neišvengiamai

susijusios, gėris – su didžiausios iš šiuo atveju galimų vertybės

realizavimu, blogis – su mažiausios iš jų realizavimu. Dorovinių vertybių

turėtojai gali būti tik realios asmenybės, jų savybės (dorybės ir ydos) bei

aktai( poelgiai)“ (7.psl.225-226).

6. Sąžinės ir moralinės vertybės

Vertybių skalė, kuria matuojame vienų aukštųjų vertybių santykį su

kitomis, gali būti paimta tik iš mūsų nuosavo vertybinio jausmo, kuris

pasireiškia sąžine. Kaip tik mūsų sąžinė kelia reikalavimus, ji iš mūsų

reikalauja, kad mes būtume kitokie negu buvome lyg šiol.

Moralinis gėris buvo apibrėžtas kaip harmoninga laimė, kai kiekvienas

remiasi nesikišimo į kito reikalus bei tarpusavio paramos principais tiek

asmeniniame, tiek visuomeniniame gyvenime. Harmoningos laimės sukuriamas

gėris susieja visus interesus ir tam tikru mastu padeda kiekvienam

interesui, todėl jis įgyja kur kas tvirtesnį pagrindą negu kiekvienas kitas

gėris.

Harmoninga visų žmonių laimė tarnaus kiekvieno konkretaus žmogaus

labui nevienodai. Kai nėra tarpusavio artumo, ryšio, bendravimo, ji

apskritai gali neduoti jokio atlygio. Kai svetimumas mažesnis, jos duodamas

atlygis priklauso nuo to, kaip atskiras žmogus supranta savo asmeninę

laimę.

Išvados

Kai žmogus susiduria su gyvenimu, jį veikia įvairios ir gilios

aistros, kai jis atsiduoda joms beatodairiškai ir be saiko, jos gali jį

pražudyti. Kiekvienas žmogus turi išmokti tramdyti savo aistras, taip

išugdydamas savyje saikingumo dorybę. Ši saikingumo dorybė, kuri yra

pripažinta vertybė, tramdo mūsų aistras ir troškimus, ji subalansuoja

malonumą ir nemalonumą; pastarasis dažniausiai ir išsivysto iš nemokėjimo

savęs suvaldyti. Žmogus turi iišmokti subrandinti savyje vertybes, puoselėti

jas, nes tik jomis vadovaudamasis galės kurti savo laimingą gyvenimą, tuo

pačiu džiugindamas kitus. Mokykimės kurti sėkmę, būti laimingi iš to, ką iš

tiesų turime, tada viltis ir pretenzijos neužgoš paties gyvenimo.

Literatūra

1. Anzenbacher A. Etikos įvadas. Vilnius: Aidai, 1995.

2. Eleade M. Šventybė ir pasaulietiškumas. Vilnius, 1997.

3. Gėrio kontūrai. Iš XX-ojo amžiaus užsienio etikos. Vilnius, 1989.

4. Hartmann N. Filosofijos įvadas. Vilnius, 2001.

5. Lozuraitis A. Tiesa ir vertybės. Vilnius, 1980.

6. Ozolas R. Pasakojimai apie filosofus ir filosofiją. Vilnius, 1988.

7. Sezemanas V. Raštai. Vilnius, 1997. ?